De BTW heffing voor privé gebruik mag je enkel zakelijk boeken als je de auto voor IB ook zakelijk boekt. Die bijtelling dekt namelijk álle privé kosten maar zonder IB bijtelling gaat dat via 19ct/km.DanTm schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:59:
[...]
vergeet ook niet dat je het prive bedrag BTW als zakelijke kosten mag opvoeren.
En de 20% van de BTW die je bij aankoop hebt betaald per jaar (eerste 5 jaar) toe te voegen aan het bedrag.
We hebben hier de discussie ook over aanzien op basis van autos maar andersom werkt het ook. Een oud klasgenote van mij heeft nu een relatie met de oprichter van een recruitment bureau welke start met een "Q", ik heb weleens met hun gesproken maar ze hadden grote marge en de reden was toen "ja we doen echt actief relatie onderhouden" enzo. Nu zie ik dus op instagram wat hij dus allemaal doet; dikke autos, veel reisjes naar Dubai,sollicitaties met sollicitanten in super dure restaurants, etc. Ik kan dan bekrompen klinken maar ik geloof echt geen reet dat die marge dus niet daarvoor bedoelt is. Het is vooral om hun uitbundige levenstijl te spekken. Helemaal prima maar ik ga daar dus nooit zoveel marge voor betalen.Cassius schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:24:
* "En wat maakt jou als tussenpartij een goede keuze?"
* "We onderhouden echt een actief contact met jou en de klant (red: na 1 jaar: 2 telefoontjes), we geven echt om onze mensen en als je ergens niet lekker zit vinden we iets nieuws!"
* "Maar is dat 15k per jaar waard aan marge? Ook als andere bedrijven het voor 5-6k per jaar kunnen?
* "Wij vinden van wel, we hebben de beste klussen op de kortste termijn"
Waarom de ene partij 5-6 euro kost (brokers), waarom de inhouse contracting partijen bij ns/kvk/belastingdienst etc. 2-3 euro kosten en waarom sommige "consultancy bureaus" de deftige moed vandaan blijven halen om te zeggen dat ze 15-20 euro per uur waard zijn met een dikke auto, meerdere filialen en 2 oppervlakkige telefoontjes per jaar. En dan "de beste opdrachten" hebben en niet snappen dat jij ook op een paar DAS systemen of bij een politie/gemeente portaal ziet en gewoon ziet dat ze dozenschuiven met een debiele marge erop.
Ik krijg hier slecht vrede mee in dit werk, ik weet dat ik het "gewoon moet laten gaan" - maar bij een volgende opdracht is het simpel"
- "Wat is je uurtarief?"
- "X, wat is jullie uurtarief?"
- "Pardon?
- "Jullie marge."
- if (antwoord.getMarge() > 10) { fuckOff(); }
Nothing to see here!
Daar moet ik toch ook nog eens goed naar kijken.bord4kop schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:27:
Even een -belangrijke- aanvulling mbt het "te betalen btw-bedrag voor privégebruik"
Van de belastingdienst zelve:
[...]
Je kan een mooie berekening maken op de site van de belastingdienst.
Ter vergelijk:
Voor mijn auto (10 jaar oud, nieuwwaarde 104000, 318 Pk) moest ik vorig jaar €1566 betalen. Maar ik had 'slechts' €640 BTW aftrek dus dat is het te betalen bedrag geworden. En dus is dat (eigenlijk) €0,-
MAAR, ik kon wel alle kosten opvoeren, dus per saldo had ik natuurlijk wel voordeel..
Met mijn elektrische auto afgelopen jaar alleen een set banden laten vervangen en hier en daar wat openbaar geladen. Uitkering laadkosten naar prive is zonder btw volgens mij.
Ik denk dat ik al 2 jaar veel teveel betaal
Hoi allemaal,
ook ik heb de stap genomen en zal vanaf 1 april ingezet worden als freelance Java ontwikkelaar!
Ik ben bezig met het regelen van de benodigde verzekeringen en daarvoor ben ik nu aan het uitzoeken vanaf wanneer ik het beste mijn AOV in kan laten gaan. Ik zal 21 maart as. uit dienst treden bij mijn werkgever. Ik heb her en der gelezen dat ik tot 4 weken na einde dienstverband nog steeds aanspraak zou kunnen maken op een ZW uitkering, hoe zien jullie dat?
ook ik heb de stap genomen en zal vanaf 1 april ingezet worden als freelance Java ontwikkelaar!
Ik ben bezig met het regelen van de benodigde verzekeringen en daarvoor ben ik nu aan het uitzoeken vanaf wanneer ik het beste mijn AOV in kan laten gaan. Ik zal 21 maart as. uit dienst treden bij mijn werkgever. Ik heb her en der gelezen dat ik tot 4 weken na einde dienstverband nog steeds aanspraak zou kunnen maken op een ZW uitkering, hoe zien jullie dat?
Gewoon nu beginnen met regelen, dat duurt toch ook wel eventjes voor het helemaal rond is. En als je dan 2 weken "dubbel" verzekerd bent dan is dat gevalletje jammer dan.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Alvast in gang zetten inderdaad. Je kan ook eenmalig bij t UWV aanmelden direct na je uit dienstverband. Die mogen je ook niet weigeren.. Moet wel binnen 6 weken meen ik, anders vervalt dat recht en ben je aangewezen op particuliere verzekeringen..
AOV aanvraag (Klaverblad): 4 januari
Akkoord: 16 februari
E.e.a is natuurlijk afhankelijk van medisch onderzoek e.d., maar ik zou 't zeker zsm regelen!
E.e.a is natuurlijk afhankelijk van medisch onderzoek e.d., maar ik zou 't zeker zsm regelen!
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dat moetRutix schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:53:
[...]
We hebben hier de discussie ook over aanzien op basis van autos maar andersom werkt het ook. Een oud klasgenote van mij heeft nu een relatie met de oprichter van een recruitment bureau welke start met een "Q", ik heb weleens met hun gesproken maar ze hadden grote marge en de reden was toen "ja we doen echt actief relatie onderhouden" enzo. Nu zie ik dus op instagram wat hij dus allemaal doet; dikke autos, veel reisjes naar Dubai,sollicitaties met sollicitanten in super dure restaurants, etc. Ik kan dan bekrompen klinken maar ik geloof echt geen reet dat die marge dus niet daarvoor bedoelt is. Het is vooral om hun uitbundige levenstijl te spekken. Helemaal prima maar ik ga daar dus nooit zoveel marge voor betalen.
Members only:
zijn als ik je verhaal zo lees
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
das geteisem die rustig 20+% marge vragen.
Voor 0,0 meerwaarde..
Voor 0,0 meerwaarde..
| Security Management |
Huh, apart. Heb een keer een gesprek gehad met ze en toen vroegen ze 10E per uur.miena21 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:34:
Dat moet
***members only***
zijn als ik je verhaal zo lees
https://niels.nu
10 euro per uur marge is echt nog steeds veel te veel. Dat is 18.000 euro op jaarbasis bij fulltime inzet.
Tja, het is wel gewoon erg gangbaar in mijn kringen. Doe het liever ook zonder recruiter natuurlijk. Maar onder 10e per uur is gewoon heel zeldzaam. Het is wel iets wat bovenop jouw tarief komt he; ik ga het niet zelf betalen.pirke schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:54:
10 euro per uur marge is echt nog steeds veel te veel. Dat is 18.000 euro op jaarbasis bij fulltime inzet.
Mij werd gewoon verteld dat voor mijn huidige tarief ze zelf hun marge er niet op konden zetten, dus ze nemen wel degelijk een stuk van je tarief eraf.Hydra schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:11:
[...]
Tja, het is wel gewoon erg gangbaar in mijn kringen. Doe het liever ook zonder recruiter natuurlijk. Maar onder 10e per uur is gewoon heel zeldzaam. Het is wel iets wat bovenop jouw tarief komt he; ik ga het niet zelf betalen.
@NLKornolio Dank voor de tip van Insify, hierbij binnen 2 min. geaccepteerd en polis geautomatiseerd per mail ontvangen. Premie is ook in orde. Mocht iemand ook nog een BAV willen afsluiten zonder gedoe hierbij mijn refferal voor 50 euro korting kan bij mij via DM worden opgevraagd.
[ Voor 12% gewijzigd door Vaevictis_ op 21-02-2022 15:46 ]
Referals mogen nergens op dit forum.Vaevictis_ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:34:
@NLKornolio Dank voor de tip van Insify, hierbij binnen 2 min. geaccepteerd en polis geautomatiseerd per mail ontvangen. Premie is ook in orde.
[ Voor 18% gewijzigd door init6 op 24-02-2022 08:14 ]
De marge van een recruiter/intermediair is in mijn ogen pas relevant op het moment dat een recruiter afdingt op mijn tarief. Ik vraag een bepaald tarief en een ondergrens tarief. In de basis vraag ik mijn standaard tarief, afhankelijk van de opdracht is het mogelijk dat ik naar het ondergrens tarief ga. Verschil is €5/uur, dat terzijde.pirke schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:54:
Als een recruiter een opdracht vindt voor mijn standaard uurtarief, is de marge die hij daarop pakt in mijn ogen niet relevant. Het zegt meer iets over dat ik mezelf dan te laag in de markt gezet heb. Als de recruiter echter onder mijn standaard tarief zou willen zitten (maar altijd hoger dan de ondergrens), dan ben ik kritisch richting de marge die een recruiter pakt. Het slaat natuurlijk nergens op wanneer de recruiter een hoge marge pakt en ook nog eens op mijn tarief gaat afdingen.
Er zit wel een groot verschil tussen de verschillende recruiters en wat hun meerwaarde is. Er zijn recruiters die enkel het contract regelen, recruiters die het contract en zo nu en dan contact opnemen en recruiters die je in het volledige proces ondersteunen, van feedback op een motivatie tot een "oefensessie" voor een kennismakingsgesprek. Of het duur is? Vanuit het perspectief: Iemand krijgt €18.000 per jaar voor het regelen van een contract, feedback geven en onderhouden van contact is dat wellicht veel. Het zijn echter niet kosten die ik maak, maar kosten die de opdrachtgever kiest te maken door een opdracht uit te besteden. In zoverre vind ik het dus niet gek, mits ze mij gewoon mijn uurtarief betalen.
Members only:
Inloggen
Het kan altijd erger
. Ruim 25% voor de tussenpartij die ook nog een dubieuze rol heeft hierin.
... Er staat in dat de commissie van 7,5 miljoen plus 2 miljoen over de loop van het contract voor SEG ...
... Het nettosalaris was immers al uitonderhandeld (20,25 miljoen), terwijl in de samenwerkingsovereenkomst aanvankelijk het geschatte brutosalaris zou komen te staan (37,54 miljoen euro). ...
Dit trek ik slecht, juist omdat jij diegene bent die het contact onderhoud met de klant en daar uiteindelijk de waardering voor geniet. En daar hoort een stukje "waarde perceptie" bij - draag jij netto positief bij aan hun bedrijfsresultaat. Als jij daar 80 euro per uur voor krijgt, maar de klant 105 euro per uur aftikt kan dat effect hebben op allerlei verwachtingen en ook op - wat jij niet altijd kan zien of controle over kunt uitoefenen - beslissingen om jou aan te nemen/te verlengen.Opa-Sokkenpop schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:37:
[...]
Als een recruiter een opdracht vindt voor mijn standaard uurtarief, is de marge die hij daarop pakt in mijn ogen niet relevant.
Heb het een tigtal pagina's terug al eerder gezegd, maar ik had een top gesprek met partij X, wilde graag met mij starten. Er gaat twee weken overheen en tussenpartij Y zegt dat ze helaas voor een andere kandidaat hebben gekozen. Gun mij een stukje mensenkennis - ik heb netjes gevraagd om wat terugkoppeling in een gesprek en warempel ... "ik was te duur". De tussenpartij had er 25 euro per uur bovenop gedaan (non-transparant) en daardoor had ik het verloren van iemand die 15 euro per uur goedkoper was maar minder gewild.
Zeker wel relevant imo
De meeste mensen deugen!
@Opa-Sokkenpop De meerwaarde van een recruiter zou zijn dat hij jou erop wijst dat je jezelf te laag in de markt zet, en daardoor een hoger tarief voor jou weet te regelen dat waar je initieel om vroeg. Dan vind ik het prima als we het verschil enigszins delen (80-20 ofzo), maar om zonder enige meerwaarde een hoger tarief bij de eindklant te vragen terwijl dat ook voor de volle 100% mijn kant op had kunnen komen: nee dank je.
Recruiters zijn in veel gevallen echt mega overbodig: door zelf bedrijven te benaderen kom je ook prima aan opdrachten, rechtstreeks bij de eindklant. Hooguit dat de eindklant er nog iets tussen wil zodat ze 1 makkelijke verzamelfactuur krijgen en daar 1 euro/uur voor betaalt (en dat dat niet van mijn tarief afgaat). Effectief zit je dan rechtstreeks bij de eindklant: je onderhandelt ook zelf met de eindklant, ipv dat je dat uitbesteed aan een of andere pipo die er alleen maar zit om z'n eigen zak te vullen.
Recruiters zijn in veel gevallen echt mega overbodig: door zelf bedrijven te benaderen kom je ook prima aan opdrachten, rechtstreeks bij de eindklant. Hooguit dat de eindklant er nog iets tussen wil zodat ze 1 makkelijke verzamelfactuur krijgen en daar 1 euro/uur voor betaalt (en dat dat niet van mijn tarief afgaat). Effectief zit je dan rechtstreeks bij de eindklant: je onderhandelt ook zelf met de eindklant, ipv dat je dat uitbesteed aan een of andere pipo die er alleen maar zit om z'n eigen zak te vullen.
UWV kan tot 13 weken na je uit dienst treding. Maar, dit is niet met terugwerkende kracht. Je kan hem wel van tevoren alvast aanvragen en dan opzeggen zodra je een betere AOV hebt.ID-College schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:13:
Alvast in gang zetten inderdaad. Je kan ook eenmalig bij t UWV aanmelden direct na je uit dienstverband. Die mogen je ook niet weigeren.. Moet wel binnen 6 weken meen ik, anders vervalt dat recht en ben je aangewezen op particuliere verzekeringen..
Dat is wat ik gedaan heb, uiteindelijk wel blij want het beoordelingsproces duurde wat langer vanwege trage artsen. Uiteindelijk heb ik wel nog een weekje ziek thuis gezeten op kosten van het UWV.
Mosterd na de maaltijd, maar voor het bedrijf dat ik heb overgenomen zitten we bij de Goudse. Weet niet hoe snel die zijn, maar qua aansprakelijkheid dekken ze wat we nodig hebben als IT security consultants.Vaevictis_ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:03:
Wie weet waar ik een BAV kan afsluiten met goede kans op snelle acceptatie? Ik ben vorige week 2x afgewezen omdat ik een BAV van 1,1 miljoen nodig heb (1x per jaar).
Liege, liege, liegebeest!
Tja, da's gewoon onderhandelen natuurlijk. Mijn laatste onderhandeling ging ongeveer zo:init6 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:32:
Mij werd gewoon verteld dat voor mijn huidige tarief ze zelf hun marge er niet op konden zetten, dus ze nemen wel degelijk een stuk van je tarief eraf.
Interne recruiter: "De range voor de functie is 85-95 euro". Ik: "sorry, dat is 10 euro te laag, 105 is mijn minimum". Recruiter: "Ok".
Vorige klus ook: recruiter vond mijn tarief eerst te hoog. Maar toch ging de klant er mee akkoord.
Tis allemaal blufpoker. Als een bedrijf via recruiters willen werken, prima. Maar het is gewoon een extra risico voor mij, dus mijn tarief zou eerder omhoog moeten dan omlaag. Mijn werk is ook niet opeens minder waard omdat jij besluit met een clubje Wolf-of-walstreet wannabe's te gaan werken.
En die recruiter gaat, als ze echt een relatie hebben, gewoon naar die klant toe van "Ja we hebben een goeie gevonden, maar die is wel 10 euro duurder".
[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 21-02-2022 18:03 ]
Natuurlijk lekker als het zo gaat, maar gaat denk ik toch vaker anders. Mijn ervaring bij een tegenbod van mijn kant is dat je blij mag zijn als je daarna in het midden uitkomt, en als je pech (of geluk) hebt gaan ze voor een andere kandidaat.Hydra schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:01:
[...]
Tja, da's gewoon onderhandelen natuurlijk. Mijn laatste onderhandeling ging ongeveer zo:
Interne recruiter: "De range voor de functie is 85-95 euro". Ik: "sorry, dat is 10 euro te laag, 105 is mijn minimum". Recruiter: "Ok".
Vorige klus ook: recruiter vond mijn tarief eerst te hoog. Maar toch ging de klant er mee akkoord.
Tis allemaal blufpoker. Als een bedrijf via recruiters willen werken, prima. Maar het is gewoon een extra risico voor mij, dus mijn tarief zou eerder omhoog moeten dan omlaag. Mijn werk is ook niet opeens minder waard omdat jij besluit met een clubje Wolf-of-walstreet wannabe's te gaan werken.
En die recruiter gaat, als ze echt een relatie hebben, gewoon naar die klant toe van "Ja we hebben een goeie gevonden, maar die is wel 10 euro duurder".
Ik ken weinig recruiters, ingehuurd door een specifiek bedrijf, die aangeven dat hun opdrachtgever een hoger tarief over heeft voor een bepaalde klus. Dat is wellicht met algemene openbare opdrachten zo, maar niet met een extern recruitmentbureau dat door een opdrachtgever ingehuurd wordt. Daar zit wel echt een nuance in over wat voor recruiter we het hebben: Een recruiter ingehuurd door een opdrachtgever, een recruiter ingehuurd door een developer of een recruiter die reageert op openbare opdrachten en meer een "ik solliciteer voor je"-principe is.pirke schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:57:
@Opa-Sokkenpop De meerwaarde van een recruiter zou zijn dat hij jou erop wijst dat je jezelf te laag in de markt zet, en daardoor een hoger tarief voor jou weet te regelen dat waar je initieel om vroeg.
Bij mij was het: richttarief ligt tussen 70 en 80. Ik zei 90,- is mijn tarief, en ik denk dat ik een goede kandidaat ben, dus probeer het toch maar. Dus zit ik nu voor 90,- bij de klant. Toch zo'n 8k netto verschil per jaar...Darkwings schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:07:
[...]
Natuurlijk lekker als het zo gaat, maar gaat denk ik toch vaker anders. Mijn ervaring bij een tegenbod van mijn kant is dat je blij mag zijn als je daarna in het midden uitkomt, en als je pech (of geluk) hebt gaan ze voor een andere kandidaat.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Da's gewoon marktwerking natuurlijk. Maar als ze in plaats van voor mij liever voor een kandidaat gaan die 10 euro per uur minder kost; lekker doen!Darkwings schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:07:
Natuurlijk lekker als het zo gaat, maar gaat denk ik toch vaker anders. Mijn ervaring bij een tegenbod van mijn kant is dat je blij mag zijn als je daarna in het midden uitkomt, en als je pech (of geluk) hebt gaan ze voor een andere kandidaat.
Welke kandidaat? Mijn huidige klant is al blij als er überhaupt iemand reageert op een vacature... Selectie proces is meer "binnen halen wie er maar wil tekenen".
Kan je dit wat meer toelichten? Hoe kan je je auto zowel zakelijk als privé rijden?pirke schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:38:
[...]
Zo'n dodge ram is zakelijk wel bpm vrij, want bestelauto indelingIk heb zoiets overwogen voordat ik m'n Tesla kocht. Financieel scheelde dat toen niet zoveel met een EV. En je kan er nog steeds een kiezen met een dubbele cabine. En als je hem alleen zakelijk rijdt voor de BTW, maar prive voor de IB heb je ook geen bijtelling. Ook de Toyota Hilux of andere pickups zijn voor de ondernemer erg gunstig.
Toch zit er ergens een grens/sweet spot. Als jij 1000 euro / uur vraagt zullen ze - vermoed ik - vriendelijk bedanken.pirke schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:23:
Welke kandidaat? Mijn huidige klant is al blij als er überhaupt iemand reageert op een vacature... Selectie proces is meer "binnen halen wie er maar wil tekenen".
Je hebt kans dat als je 135 euro / uur vraagt ze alsnog wel tekenen, maar dat zodra er dan een vervanger is die 't voor minder wil doen je weer op straat staat.
Ik ben het dus met je eens dat de krapte in de markt in je voordeel werkt, maar er is natuurlijk wel een grens aan wat bedrijven voor die ene persoon over hebben.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Dat merk ik bij mijn opdrachtgever ook. Zelf val ik helaas nog onder een “verouderd” tarief dus ben nu rond aan het kijken om ergens anders als enige kandidaat te reagerenpirke schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:23:
Eenmaal ingewerkt heeft natuurlijk ook z’n waarde, echter in slechte tijden ben je de eerste die op zijn tarief aangesproken wordt. Directe 1-op-1 vervanging zie ik persoonlijk niet gebeuren. Vaak is het maar hopen op een fatsoenlijke kandidaat om vervolgens de taken van de teams weer te shuffle’en om ruimte te maken voor de best beschikbare kandidaat.Freeaqingme schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:30:
[...]
Toch zit er ergens een grens/sweet spot. Als jij 1000 euro / uur vraagt zullen ze - vermoed ik - vriendelijk bedanken.
Je hebt kans dat als je 135 euro / uur vraagt ze alsnog wel tekenen, maar dat zodra er dan een vervanger is die 't voor minder wil doen je weer op straat staat.
Ik ben het dus met je eens dat de krapte in de markt in je voordeel werkt, maar er is natuurlijk wel een grens aan wat bedrijven voor die ene persoon over hebben.
Je kan voor de BTW de auto zakelijk rijden, maar voor de IB privé. Hij staat dan niet op de balans, je mag 19 cent/km declareren, en je betaalt geen bijtelling. Je mag hem dan weer niet afschrijven, en ook onderhoud en brandstof betaal je privé (wel ex BTW).Alive11 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:28:
[...]
Kan je dit wat meer toelichten? Hoe kan je je auto zowel zakelijk als privé rijden?
De opties die je hebt:
- volledig privé
- zakelijk voor de BTW, privé voor de IB
- volledig zakelijk
De vierde optie, zakelijk voor de IB maar privé voor de BTW, is wellicht ook mogelijk maar ik zie geen enkele reden waarom je dat zou willen.
Amen. Ik ben dit jaar begonnen met freelancen en zit ook liever een maand thuis zonder werk dan dat ik via een recruiter iets vind. Ik vind het ook getuigen van interesse in het bedrijf welke je benadert (je kiest er zelf voor) en van zelfstandigheid. Ik werk hard voor mijn geld en ik wil ook van maximale waarde zijn voor het bedrijf, en met een recruiter ertussen ben je dat in de regel vaak niet.pirke schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:57:
@Opa-Sokkenpop De meerwaarde van een recruiter zou zijn dat hij jou erop wijst dat je jezelf te laag in de markt zet, en daardoor een hoger tarief voor jou weet te regelen dat waar je initieel om vroeg. Dan vind ik het prima als we het verschil enigszins delen (80-20 ofzo), maar om zonder enige meerwaarde een hoger tarief bij de eindklant te vragen terwijl dat ook voor de volle 100% mijn kant op had kunnen komen: nee dank je.
Ik heb de afgelopen jaren verantwoordelijk geweest voor het selecteren van personeel en wat mij opviel is dat referenties en mensen die zelf het initiatief nemen om contact op te nemen, een veel betere match waren. We hadden er zelfs eentje van een recruiter die we een contract hadden aangeboden, die uiteindelijk aangaf dat ze eigenlijk helemaal niet in de industrie wilde werken waarin we opereren. Thanks recruiter
Ik weet niet in welke tech stack je zit, maar ze kunnen nu echt bijna niemand vinden. Het ligt ook echt aan hoe wanhopig je bent. Zit je nog goed bij je opdracht en hoef je niet perse? Dan vraag je gewoon een dik tarief. Die recruiters zijn wel wanhopig, die zijn nu heel veel tijd kwijt en er zijn nauwelijks kandidaten. Dan maar wat minder marge voor ze.Darkwings schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:07:
[...]
Waar je rond begin corona aan alle kanten bedonderd werd met “65 is de max(joehoe Rabobank), zijn de rollen nu omgedraaid.
Serieus 1 maand thuis zitten omdat je niet via een recruiter wilt werken. Dit heb ik nog nooit gehoord. Dus je spoelt liever ff 10k a 13k euro door de plee?Roet schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:43:
[...]
Amen. Ik ben dit jaar begonnen met freelancen en zit ook liever een maand thuis zonder werk dan dat ik via een recruiter iets vind. Ik vind het ook getuigen van interesse in het bedrijf welke je benadert (je kiest er zelf voor) en van zelfstandigheid. Ik werk hard voor mijn geld en ik wil ook van maximale waarde zijn voor het bedrijf, en met een recruiter ertussen ben je dat in de regel vaak niet.
Ik heb de afgelopen jaren verantwoordelijk geweest voor het selecteren van personeel en wat mij opviel is dat referenties en mensen die zelf het initiatief nemen om contact op te nemen, een veel betere match waren. We hadden er zelfs eentje van een recruiter die we een contract hadden aangeboden, die uiteindelijk aangaf dat ze eigenlijk helemaal niet in de industrie wilde werken waarin we opereren. Thanks recruiter
Maximale waarde voor een bedrijf? Jij zit veels te hoog in je toren joh. Dat bedrijf kiest voor kandidaten voor een recruiter omdat als ze zelf moeten doen of moeten wachten tot een freelancer zelf gaat zoeken ze 2 maanden of langer minder productiviteit gedraaid hebben. Maar dat neem jij niet mee in je ‘maximale waarde’ voor een bedrijf.
Sorry dat ik het zeg maar je principes zijn gebaseerd op valse aannames.
Ik ben ook geen fan recruiters, verre van, maar ze hebben wel een rol die ze vervullen.
Wat doen jij trouwens als jij een bedrijf benaderd hebt en je alsnog via de tussenpersoon op de payrol komt? Dan werken je principes je helemaal tegen want dan vangt die persoon geld zonder dat die jou aangedragen heeft.
Een te laag uurtarief is overigens ook niet verstandig. Als je veel kennis of specialisme hebt moet je daar ook gewoon een prijs aan hangen. Als je dan 65 e/u gaat vragen zet je daarmee bij sommige klanten al snel een beeld dat goedkoop slecht kwaliteit is. Die hebben soms liever iemand van 125+. Als je dat durft te vragen zul je wel goed zijn.Freeaqingme schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:30:
[...]
Toch zit er ergens een grens/sweet spot. Als jij 1000 euro / uur vraagt zullen ze - vermoed ik - vriendelijk bedanken.
Zit overigens inmiddels alweer 4.5 jaar bij dezelfde klant met nog steeds hetzelfde contract en dus ook tarief. In principe ben ik er dus elk jaar op achteruit gegaan. We gaan het zien eind dit jaar, als ik zo de markt zie is er vraag genoeg.
Wat mijn ervaring is; Zo'n tussenpersoon/recruiter is mogelijk contractueel noodzakelijk bij sommige bedrijven. Dan is het soms prima qua tarief, want jij komt daar binnen en je hebt geen last van het papierwerk. Dat is dan even zakelijk zijn en dat accepteren mits jouw tarief wordt behaald.
Voor al het andere, wees ook een ondernemer. Reken uit wat het kost en wat jij mogelijk mis loopt. Als iemand op jaarbasis en dan voor onbepaalde tijd, 10 euro p/u rekent dan is dat echt te bizar als daar niet iets tegenover staat. Dat is gewoon 80 euro per dag oftewel een uur werkzaamheden..per dag.
Je kunt voor dat geld zelf een freelance recruiter aannemen.
Naar mijn inziens kan je prima netwerken en een deal maken. Jij bent een professional. Jij ligt zeer goed in de markt. Neem zelf de touwtjes in handen. Ik maak maar een voorbeeld: "ik zoek een opdracht. 2k plaatsing fee en 1k extra na 3 maanden opdracht." Als je dan 6 maanden opdrachten doet ben je 6k kwijt per jaar. Dat is als ik het goed berekenen ongeveer 3 euro p/u op je tarief.
De markt ligt bij ons, niet bij de recruiters en overige toko's die zitten te graaien. Je kan echt wel zelf je regels forceren
Voor al het andere, wees ook een ondernemer. Reken uit wat het kost en wat jij mogelijk mis loopt. Als iemand op jaarbasis en dan voor onbepaalde tijd, 10 euro p/u rekent dan is dat echt te bizar als daar niet iets tegenover staat. Dat is gewoon 80 euro per dag oftewel een uur werkzaamheden..per dag.
Je kunt voor dat geld zelf een freelance recruiter aannemen.
Naar mijn inziens kan je prima netwerken en een deal maken. Jij bent een professional. Jij ligt zeer goed in de markt. Neem zelf de touwtjes in handen. Ik maak maar een voorbeeld: "ik zoek een opdracht. 2k plaatsing fee en 1k extra na 3 maanden opdracht." Als je dan 6 maanden opdrachten doet ben je 6k kwijt per jaar. Dat is als ik het goed berekenen ongeveer 3 euro p/u op je tarief.
De markt ligt bij ons, niet bij de recruiters en overige toko's die zitten te graaien. Je kan echt wel zelf je regels forceren
Meestal duurt een opdracht toch wel 2 jaar, in ieder geval in mijn vakgebied, 10 euro marge = minimaal 36k door de plee. Geef me dan maar 1 a 2 maanden extra vrij om zelf een opdracht te vinden tegen 10 euro hoger tarief.mannowlahn schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:36:
[...]
Serieus 1 maand thuis zitten omdat je niet via een recruiter wilt werken. Dit heb ik nog nooit gehoord. Dus je spoelt liever ff 10k a 13k euro door de plee?
Als je eenmaal niet meer zo gefocust bent op moeten werken, maar het ook niet erg vind als je een jaartje sabbatical hebt, dan heb je een prima onderhandelingspositie om de uren die je dan uiteindelijk wel maakt ook goed te laten betalen. Er is zoveel meer in het leven dan declarabele uren maken. Dat is juist het mooie aan freelancen: meer vrije tijd, en alleen maar werken onder de voorwaarden zoals jij die stelt.
Das best een lange periode met zelfde tarief. Tenzij je al voor een top tarief zit gok ik dat je nu inmiddels 10 tot 15 % lager dan de markt zit? Mag ik vragen waarom tarief nooit gewijzigd is van jou kant? Vond je dat niet nodig of misschien een drempel om dit bij elke verlenging te vragen?Viper® schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:16:
[...]
Een te laag uurtarief is overigens ook niet verstandig. Als je veel kennis of specialisme hebt moet je daar ook gewoon een prijs aan hangen. Als je dan 65 e/u gaat vragen zet je daarmee bij sommige klanten al snel een beeld dat goedkoop slecht kwaliteit is. Die hebben soms liever iemand van 125+. Als je dat durft te vragen zul je wel goed zijn.
Zit overigens inmiddels alweer 4.5 jaar bij dezelfde klant met nog steeds hetzelfde contract en dus ook tarief. In principe ben ik er dus elk jaar op achteruit gegaan. We gaan het zien eind dit jaar, als ik zo de markt zie is er vraag genoeg.
Hier hetzelfde! Eerst drie lange formulieren moeten invullen, begin januari gedaan. Morgen medische check met een medewerker van de verzekeraar, duurt een half uur. Lijkt mij formaliteit gezien ik nog nooit iets medisch heb gehad.TommyGun schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:25:
AOV aanvraag (Klaverblad): 4 januari
Verder kwamen vorige week de eerste blauwe enveloppen binnen. Ben uit gegaan van 130k omzet. Belasting is ruim 30k die ik ga betalen in 11 termijnen.
Volgende week ontvang ik mijn eerste grote factuur (10k+), toch een magisch momentje zo'n eerste keer 😍😚👌.
Ben benieuwd hoe snel het zal wennen. Reken een prima loon, rest spaar ik en leg sowieso 50% weg voor de belastingdienst. Heel benieuwd hoeveel er staat aan het einde van 2022.
Dat is helemaal geen garantie dat je die provisie zomaar zelf gaat pakken. Ja sommige bedrijven zullen je je dat geven maar dan praten we misschien over andere tarieven? Maar de grote bedrijven zitten echt niet op een salaris administratie te wachten met al hun freelancers. Die kiezen bewust voor een tussenpartij. Persoonlijk ga ik liever voor de grotere bedrijven omdat die op een andere niveau schakelen en waar voor mij andere technologische uitdagingen zijn.pirke schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 00:03:
[...]
Meestal duurt een opdracht toch wel 2 jaar, in ieder geval in mijn vakgebied, 10 euro marge = minimaal 36k door de plee. Geef me dan maar 1 a 2 maanden extra vrij om zelf een opdracht te vinden tegen 10 euro hoger tarief.
Als je eenmaal niet meer zo gefocust bent op moeten werken, maar het ook niet erg vind als je een jaartje sabbatical hebt, dan heb je een prima onderhandelingspositie om de uren die je dan uiteindelijk wel maakt ook goed te laten betalen. Er is zoveel meer in het leven dan declarabele uren maken. Dat is juist het mooie aan freelancen: meer vrije tijd, en alleen maar werken onder de voorwaarden zoals jij die stelt.
Ja je kan idd lang niet werken als dat je keuze is en bestrijd niet dat werken niet het doel moet zijn maar we dwalen hier dan wel een beetje af van het punt wat eerder gemaakt werd.
Ik vind de haat richting recruiters die zo ver gaat dan je dan je zelf dikke knaken voorbij laat gaan fascinerend om eerlijk te zijn. En ik wist niet dat dit voor sommige een voorwaarde kon zijn.
Ik voel mij bijna vies dat ik recruiters verdedig want ik heb ook echt grote erfenis om de meesten ervan maar ik verbaas mij echt oprecht om wat ik hier nu lees.
Overigens als ik jouw voorbeeld hanteer met 10% verlies accepteren(twee maanden geen opdracht) met de keerzijde dat dit gecompenseerd wordt door 10 euro per uur meer werkt dan alleen als je tarief onder de 100 per uur zit en dan neem ik het extra risico op minder billable en frustratie van solliciteren niet mee.
Zoals Pirke ook aangaf, tikt het bedrag van de recruiter die ertussen zit, ook flink aan. Op de lange duur is die 10 tot 13k niet eens zo veel.mannowlahn schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:36:
[...]
Serieus 1 maand thuis zitten omdat je niet via een recruiter wilt werken. Dit heb ik nog nooit gehoord. Dus je spoelt liever ff 10k a 13k euro door de plee?
Bij mijn laatste werkgever kwamen de meeste mensen binnen via referrals en een klein beetje via honeypot. Recruiters leveren in die zin soms zelfs slechtere kandidaten op, gezien die een incentive hebben om iemand te plaatsen en dus niet per se zullen gaan voor de beste kandidaat. Een slechte hire kost ook enorm veel geld, onderschat dat niet.Maximale waarde voor een bedrijf? Jij zit veels te hoog in je toren joh. Dat bedrijf kiest voor kandidaten voor een recruiter omdat als ze zelf moeten doen of moeten wachten tot een freelancer zelf gaat zoeken ze 2 maanden of langer minder productiviteit gedraaid hebben. Maar dat neem jij niet mee in je ‘maximale waarde’ voor een bedrijf.
Mijn persoonlijke ervaring is dat er behoorlijk wat bedrijven zijn die ook openstaan om direct met iemand zaken te doen. Ik heb nu in ieder geval 3 klanten (alle 3 voor 1 jaar) waarbij er niemand tussen zit. Kostte me ook slechts een maand, plus dat ik nu iedere dag werk en in mijn achterhoofd me niet hoef af te vragen voor hoeveel de recruiter er tussen zit. Je leest regelmatig in dit topic mensen met vragen omtrent het tarief of onvrede/dat het ze niet lekker zit. Voor mij persoonlijk is dat ook wat waard, en als me dat een maand stilzitten kost vind ik dat prima, zoiets is moeilijk in geld uit te drukken. Ik gooi mijn principes niet de deur uit voor 10k.
Ik ben oprecht geïnteresseerd, op welke aannames doel je precies? De bedrijven hebben nu een passende kandidaat en betalen een lager tarief voor minimaal een jaar. Het begin van mijn zoektijd is niet veranderd door recruiters. Ik ben het eens met je punt dat twee maanden stilstaan voor een bedrijf ongunstig is en dat had ik inderdaad niet meegenomen in de afweging, dank je voor dat inzicht. Heb je ergens data van het gemiddelde verschil in lead time? Dat vind ik interessant om te weten.Sorry dat ik het zeg maar je principes zijn gebaseerd op valse aannames.
Het eerste deel ben ik het uiteraard volledig mee eens. De rol die ze vervullen kan ik inkomen, maar het tarief wat daarvoor gevraagd wordt staat vaak niet in verhouding tot de meerwaarde die wordt geleverd. Dat is een van de redenen waarom het mijn voorkeur heeft om zonder recruiter te werken.Ik ben ook geen fan recruiters, verre van, maar ze hebben wel een rol die ze vervullen.
Zoals ik het zie heb ik op dat moment twee keuzes; ik zoek verder met het risico op een maand of langer stilzitten (Ik zit nu in een luxe positie dat ik ook een paar jaar werkloos thuis kan zitten), of ik accepteer het. Voor iedereen is deze afweging natuurlijk anders. Als ik het geld echt nodig heb of de opdracht mij veel brengt, zal ik wel moeten. Maar als ik de keuze heb, heb ik liever direct contact met de klant.Wat doen jij trouwens als jij een bedrijf benaderd hebt en je alsnog via de tussenpersoon op de payrol komt? Dan werken je principes je helemaal tegen want dan vangt die persoon geld zonder dat die jou aangedragen heeft.
Die recruiters is ook een ondernemer en die zegt leuk voorstel ouwe pikkepijp maar ik ga dan liever op zoek naar iemand die mij 5x zoveel opleverd toch?Douweegbertje schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:32:
Wat mijn ervaring is; Zo'n tussenpersoon/recruiter is mogelijk contractueel noodzakelijk bij sommige bedrijven. Dan is het soms prima qua tarief, want jij komt daar binnen en je hebt geen last van het papierwerk. Dat is dan even zakelijk zijn en dat accepteren mits jouw tarief wordt behaald.
Je kunt voor dat geld zelf een freelance recruiter aannemen.![]()
De markt ligt idd bij ons. Maar de bedrijven waar ik graag voor werk zijn multinationals. Die betalen goede knaken en zijn enorm goed voor mijn carrière. Ik kom in aanraking met enterprise cloud oplossingen en die namen openen deuren bij tig andere toekomstige bedrijven. Stuk voor stuk hebben ze allemaal een partij er tussen. Daar ga je niet direct voor aan de slag.
Ik denk dat je hier een belangrijk punt aanstipt; iedereen heeft een ander doel en een ander gebied waarin zij opereren. Ik snap jouw overweging ook compleet en zou in jouw schoenen ook voor een recruiter kiezen.mannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:30:
[...]
Maar de bedrijven waar ik graag voor werk zijn multinationals. Die betalen goede knaken en zijn enorm goed voor mijn carrière.
Ik werk vooral met startups en het MKB op dit moment, en daar ligt dat anders.
Als een recruiter een slechte kandidaat aanlevert dan heb je intern ook geen goede mensen zitten die beoordelen op kwaliteit. En dan nog, die tyf je dan toch binnen opzegtermijn er uit?Roet schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:30:
[...]
Zoals Pirke ook aangaf, tikt het bedrag van de recruiter die ertussen zit, ook flink aan. Op de lange duur is die 10 tot 13k niet eens zo veel.
[...]
Bij mijn laatste werkgever kwamen de meeste mensen binnen via referrals en een klein beetje via honeypot. Recruiters leveren in die zin soms zelfs slechtere kandidaten op, gezien die een incentive hebben om iemand te plaatsen en dus niet per se zullen gaan voor de beste kandidaat. Een slechte hire kost ook enorm veel geld, onderschat dat niet.
Mijn persoonlijke ervaring is dat er behoorlijk wat bedrijven zijn die ook openstaan om direct met iemand zaken te doen. Ik heb nu in ieder geval 3 klanten (alle 3 voor 1 jaar) waarbij er niemand tussen zit. Kostte me ook slechts een maand, plus dat ik nu iedere dag werk en in mijn achterhoofd me niet hoef af te vragen voor hoeveel de recruiter er tussen zit. Je leest regelmatig in dit topic mensen met vragen omtrent het tarief of onvrede/dat het ze niet lekker zit. Voor mij persoonlijk is dat ook wat waard, en als me dat een maand stilzitten kost vind ik dat prima, zoiets is moeilijk in geld uit te drukken. Ik gooi mijn principes niet de deur uit voor 10k.
[...]
Ik ben oprecht geïnteresseerd, op welke aannames doel je precies? De bedrijven hebben nu een passende kandidaat en betalen een lager tarief voor minimaal een jaar. Het begin van mijn zoektijd is niet veranderd door recruiters. Ik ben het eens met je punt dat twee maanden stilstaan voor een bedrijf ongunstig is en dat had ik inderdaad niet meegenomen in de afweging, dank je voor dat inzicht. Heb je ergens data van het gemiddelde verschil in lead time? Dat vind ik interessant om te weten.
[...]
Het eerste deel ben ik het uiteraard volledig mee eens. De rol die ze vervullen kan ik inkomen, maar het tarief wat daarvoor gevraagd wordt staat vaak niet in verhouding tot de meerwaarde die wordt geleverd. Dat is een van de redenen waarom het mijn voorkeur heeft om zonder recruiter te werken.
[...]
Zoals ik het zie heb ik op dat moment twee keuzes; ik zoek verder met het risico op een maand of langer stilzitten (Ik zit nu in een luxe positie dat ik ook een paar jaar werkloos thuis kan zitten), of ik accepteer het. Voor iedereen is deze afweging natuurlijk anders. Als ik het geld echt nodig heb, zal ik wel moeten. Maar als ik de keuze heb, heb ik liever direct contact met de klant.
Ik heb geen data voor je mbt lead time. Maar een duur betaalde freelancer wordt ingehuurd zodat de business kan doordraaien. Dat betekend dat hè rendement voor het bedrijf nog hoger moet zijn. Stil staan is evenredig hogere verliezen.
Nog even een vraag die flauw is. Staat een freelance tarief dan wel in verhouding als we stellen dat die can een recruiter dat niet staat? Ik vind namelijk dat we als freelancers soms echt bizarre inkomens hebben.
Ik merk ook dat wij er anders instaan. Bij mij zijn door freelancen mijn principes minder geworden. Ik had in vaste dienst juist vaak problemen met hoe een bedrijf draaide, politiek klimaat, weinig doorgroei mogelijkheden. Door freelance wordt dat bij mij afgekocht en heb ik idd een hoop zelf in handen. Ik heb een uurloon en heb zelf weinig zin om te ondernemen op gebied van al die bedrijven benaderen en tot weinig resultaat komen. Daar is mijn vrije tijd nu weer te duur door geworden. Is overigens geen negatief oordeel naar jou toe hoor! Ik vind het oprecht interessant de verschillende invalshoeken hier te lezen.
Dan snap ik het ook meer ja. Voor startups en mkb is een tussenpersoon te dure overhead.Roet schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:36:
[...]
Ik denk dat je hier een belangrijk punt aanstipt; iedereen heeft een ander doel en een ander gebied waarin zij opereren. Ik snap jouw overweging ook compleet en zou in jouw schoenen ook voor een recruiter kiezen.
Ik werk vooral met startups en het MKB op dit moment, en daar ligt dat anders.
Gewoon even uitrekenen wat er gespaard kan worden per jaar en dan kan je ook uitrekenen hoeveel jaar je eerder met pensioen kan gaanWackmack schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:19:
[...]
Heel benieuwd hoeveel er staat aan het einde van 2022.
Wbt de recruiters discussie, het is niet altijd een keuze tussen wel of niet, maar tussen een recruiter of een 'inhuurdesk' (of hoe je dat noemt) waar het bedrijf mee samenwerkt. Die laatste kost maar 1-3 euro, terwijl recruitersmarges veel meer zijn.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Jij hebt de grote factuur gestuurd en de betaling ontvangen (hoop ik). Gefeliciteerd!Wackmack schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:19:
[...]
Volgende week ontvang ik mijn eerste grote factuur (10k+), toch een magisch momentje zo'n eerste keer 😍😚👌.
[…]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
35% is ongeveer wat je gaat afdragen aan belastingdienst, 50% is een beetje teveel denk ik. Hier kan je het berekenen:Wackmack schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:19:
[...]
Ben benieuwd hoe snel het zal wennen. Reken een prima loon, rest spaar ik en leg sowieso 50% weg voor de belastingdienst. Heel benieuwd hoeveel er staat aan het einde van 2022.
https://www.berekenhet.nl...o-inkomen-ondernemer.html
Jouw voorbeeld zal ongeveer zo zijn, mits je meer aftrekposten hebt, dan is je winst wat hoger.
Hier ook. Vroeg het nog tijdens mijn intake omdat ik wel echt uiterlijk 31 Dec op moest zeggen. Zo van "ik begrijp het als jullie nog andere mensen willen interviewen, maar als het na 31 dec wordt, wordt het een maand later". Kreeg terug dat ik sowieso de enige was die in de buurt kwam van wat ze nodig hadden.pirke schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:23:
Merk het zelf ook hoor. ZZP developers vinden is niet moeilijk. Goeie vinden wel. Die zitten ook gewoon allemaal full time op een project.
Ja, dat zal ongeveer kloppen, niet normaal zeg! Weet dat het ongeveer 35% is maar hou daarom nog wat reserve aan. En mijn eerste grote factuur is natuurlijk verstuurd. Zal het eind van de maand innenmannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:24:
[...]
35% is ongeveer wat je gaat afdragen aan belastingdienst, 50% is een beetje teveel denk ik. Hier kan je het berekenen:
https://www.berekenhet.nl...o-inkomen-ondernemer.html
Jouw voorbeeld zal ongeveer zo zijn, mits je meer aftrekposten hebt, dan is je winst wat hoger.
[Afbeelding]
Het is veel , maar van dat geld moet je ook nog een fatsoenlijke pensioen pot gaan opbouwen. Verkijk je er niet op. Van die 6600 euro per maand zal je dat ook nog moeten gaan doen en tegelijkertijd een buffer opbouwen.Wackmack schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:16:
[...]
Ja, dat zal ongeveer kloppen, niet normaal zeg! Weet dat het ongeveer 35% is maar hou daarom nog wat reserve aan. En mijn eerste grote factuur is natuurlijk verstuurd. Zal het eind van de maand innen![]()
Dat merkte ik ook toen ik een half jaar geleden op zoek was naar een nieuwe opdracht. Bij een andere partij waar ik uiteindelijk niet aan de slag ben gegaan zochten ze een zeer ervaren developer (hun woorden).Hydra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:02:
[...]
Merk het zelf ook hoor. ZZP developers vinden is niet moeilijk. Goeie vinden wel. Die zitten ook gewoon allemaal full time op een project.
De recruiter was superblij dat ik zowaar kennis had met dingen als spring-boot en java 11+. Iets wat in mijn ogen het minimale van een Java developer anno 2022 is, maar schijnbaar zijn er nog best veel "oude rotten in het vak" die zijn blijven hangen in XML, soap, ESB's, java 7, etc.
Uiteindelijk is de opdracht het niet geworden, want ondanks dat ik de enige was die voldeed aan de eisen, vonden ze 85 euro de absolute max. Een andere partij snapte gelukkig wel het concept "if you pay peanuts, you'll get monkeys"
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Dan hou je ~4k over, is nog steeds leuk leven.mannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:00:
[...]
Het is veel , maar van dat geld moet je ook nog een fatsoenlijke pensioen pot gaan opbouwen. Verkijk je er niet op. Van die 6600 euro per maand zal je dat ook nog moeten gaan doen en tegelijkertijd een buffer opbouwen.
Dat is wel iets om rekening mee te houden. Aan de andere kant, mijn laatste werkgever legde ongeveer 200€ per maand voor mij inmannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:00:
[...]
Het is veel , maar van dat geld moet je ook nog een fatsoenlijke pensioen pot gaan opbouwen. Verkijk je er niet op. Van die 6600 euro per maand zal je dat ook nog moeten gaan doen en tegelijkertijd een buffer opbouwen.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Zojuist uitgenodigd voor een gesprek voor een potentiële opdracht in België.
Zijn er hier zzp'ers die bekend zijn met werken aldaar, zijn er grote verschillen met Nederland? En zijn de tarieven lager, hoger, of vergelijkbaar?
Zijn er hier zzp'ers die bekend zijn met werken aldaar, zijn er grote verschillen met Nederland? En zijn de tarieven lager, hoger, of vergelijkbaar?
Tja dat ligt een beetje wat je salaris gaat zijn en hoeveel en wanneer je pensioen nodig hebt? Ik zou zeggen dat je nu aan salaris hebt is ook minimaal je pensioen, dan heb je nog even 30 jaar inflatie er overheen. Die 4k over klinkt veel, maar als jij jezelf goed in gaat dekken voor bv een goede AOV en goede pensioenpot, dan gaat het hard hoor.TommyGun schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:15:
[...]
Dan hou je ~4k over, is nog steeds leuk leven.
Als ik naar mijzelf kijk, 95 uur tarief, is ongeveer 8500 netto per maand. 3000 salaris, 1000 buffer, 4500 richting ETF fonds(Deze moet over 15 jaar mij 3000 per maand gaan uitkeren aan rendement). Ik heb ik een leuk leven, ja want 3000 is meer dan prima te doen. Het is wel +-500 euro netto minder dan wat ik in vast dienst verband zou pakken. Maar de keerzijde is dat ik over 15 jaar met pensioen kan, in vast dienst verband zou dat 13 tot 15 jaar langer zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 22-02-2022 10:30 ]
De karige pensioenen van werkgevers is voor mij de grootste reden om te gaan freelancen. Volgens mijnpensioenoverzicht.nl is mijn opgebouwde pensioen, na 20 jaar werken (ik ben 40) nu 1114 bruto per maand incl AOW.page404 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:18:
[...]
Dat is wel iets om rekening mee te houden. Aan de andere kant, mijn laatste werkgever legde ongeveer 200€ per maand voor mij inDus daar hoef je niet voor in loondienst te blijven. Als je geen pensioen tekort hebt (dat kun je zelf beoordelen op mijnpensioenoverzicht.nl ) dan kun je denk ik volstaan met een paar honderd euro per maand opzij zetten. Als het bedrag wat daar staat je niet bevalt zul je meer moeten gaan inleggen, waarschijnlijk ergens tussen de 500-1000€ per maand. Dat is wel zuur want het neemt een flinke hap uit het voordeel dat je hebt tov een loondienstsalaris. Dubbel wrang is dat je nu extra moet sparen omdat je laatste werkgever(s) je gewoon een slechte pensioenregeling hebben aangeboden. Ofwel, de meeste werkgevers
Dit is ook de reden waarom ik nu vrij agressief mijn pensioen ga opbouwen. Ik heb medelijden met al die mensen die weinig zicht hebben op hun pensioen (bijna iedereen, vraag maar eens wat mensen, hoe staat het met je pensioen?) en straks verwachten dat het op hun 68e/70e toereikend genoeg is.
wauw.. Dacht dat ik al laag zat met 1400Emannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:29:
[...]
De karige pensioenen van werkgevers is voor mij de grootste reden om te gaan freelancen. Volgens mijnpensioenoverzicht.nl is mijn opgebouwde pensioen, na 20 jaar werken (ik ben 40) nu 1114 bruto per maand incl AOW.![]()
[...]
Het pensioen is ook precies waarom ik nu bezig ben om eind dit jaar (hopelijk) te beginnen als ZZP'er. Ik stop dat geld liever in huis en ETF enz.
Ieder z'n voorkeur natuurlijk, maar ik leef nu - dus ik ga zeker niet meer dan 1k per maand in m'n pensioen stoppen. Beleggen / ETF / crypto ga ik wel een keer naar kijken als ik een jaar of wat bezig ben en wat buffer hebmannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:24:
[...]
Tja dat ligt een beetje wat je salaris gaat zijn en hoeveel en wanneer je pensioen nodig hebt? Ik zou zeggen dat je nu aan salaris hebt is ook minimaal je pensioen, dan heb je nog even 30 jaar inflatie er overheen. Die 4k over klinkt veel, maar als jij jezelf goed in gaat dekken voor bv een goede AOV en goede pensioenpot, dan gaat het hard hoor.
Als ik naar mijzelf kijk, 95 uur tarief, is ongeveer 8500 netto per maand. 3000 salaris, 1000 buffer, 4500 richting ETF fonds(Deze moet over 15 jaar mij 3000 per maand gaan uitkeren aan rendement). Ik heb ik een leuk leven, ja want 3000 is meer dan prima te doen. Het is wel +-500 euro netto minder dan wat ik in vast dienst verband zou pakken. Maar de keerzijde is dat ik over 15 jaar met pensioen kan, in vast dienst verband zou dat 13 tot 15 jaar langer zijn.
Voor nu pak ik 500 euro meer dan ik in loondienst had, maar dat is puur voor privé uitgaven. Als ik zakelijk iets wil kopen of een andere leaseauto wil dan komt dat er nog bovenop. De rest laat ik staan en zodra dat te gek wordt ga ik wel eens nadenken over investeren (in een huis bijv).
[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 22-02-2022 10:40 ]
Ik heb toen ik nog voor een detacheerder werkte eens in Belgie (Antwerpen) een klus gehad. Daarnaast heb ik ooit bij een studentenklus een Belgische leidinggevende gehad.Metrik schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:22:
In beide gevallen viel het me op dat de Belgen een stuk stricter aan de hierarchy hangen dan wij Nederlanders. Een weerwoord tegen je leidinggevende word zelden tot nooit op prijs gesteld, en dat botst wel een eens met onze meer vrije cultuur.
Ik kon er in ieder geval niet goed mee samenwerken, en was blij dat de klus afgelopen was.
Rabobank toevallig? Die doen dat dus. Hebben echt goeie developers nodig maar gaan echt hard inzetten op een laag tarief. Vroeger hadden ze ook nog die gratis inwerkperiode. Dus alleen ZZPers die echt desperate waren gingen naar de Rabo. Werd ook gezegd in app groepen enzo "Als je niks vindt, kan je altijd nog een tijdje naar de Rabo".ConQuestador schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:07:
Uiteindelijk is de opdracht het niet geworden, want ondanks dat ik de enige was die voldeed aan de eisen, vonden ze 85 euro de absolute max. Een andere partij snapte gelukkig wel het concept "if you pay peanuts, you'll get monkeys"
Mijn ervaring met Belgen is dat er wel heel heel heel erg lang alleen maar gepraat wordt voordat er daadwerkelijk iets gedaan wordt.Metrik schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:22:
Heb veel projecten in Belgie gedaan (niet als ZZPer) maar de sterk hierarchische structuren en bijbehorende mentaliteit staan me echt niet aan. Als je pech hebt is het net als werken met een groep indiers; je hoort pas dat het helemaal mis is, als het al veel te laat is.Metrik schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:22:
Laat je dit er overigens niet van weerhouden dat project aan te nemen. Ongetwijfeld zitten daar ook immense verschillen tussen bedrijven. Ik heb vooral voor behoorlijk grote niet-tech bedrijven projecten gedaan.
[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 22-02-2022 10:51 ]
Als je box 3 potje groot genoeg is heb je geen box 1 potje nodig dat geblokkeerd is tot je 70e.
Ik heb een groot vrijstaand huis met een leuk lapje grond eromheen met een beperkte hypotheek. Over 15-20 jaar zijn de kinderen het huis uit en dan valt daar een flinke pensioenpot vrij als we kleiner gaan wonen. Vergeleken bij een pensioen product is het een stuk eerder toegankelijk, het rendeert nog steeds en kost geen VRH. In de tussentijd hebben we extra woongenot.
Dit staat natuurlijk los van pensioen beleggen wat ik ook nog doe, maar dat is meer voor de lange termijn. Ik wil niet doorwerken tot m'n AOW datum, dus voor de tijd tot de AOW heb ik ook wat achter de hand
Ik heb een groot vrijstaand huis met een leuk lapje grond eromheen met een beperkte hypotheek. Over 15-20 jaar zijn de kinderen het huis uit en dan valt daar een flinke pensioenpot vrij als we kleiner gaan wonen. Vergeleken bij een pensioen product is het een stuk eerder toegankelijk, het rendeert nog steeds en kost geen VRH. In de tussentijd hebben we extra woongenot.
Dit staat natuurlijk los van pensioen beleggen wat ik ook nog doe, maar dat is meer voor de lange termijn. Ik wil niet doorwerken tot m'n AOW datum, dus voor de tijd tot de AOW heb ik ook wat achter de hand
Wat ik hier wel eens vaker heb zien langskomen is dat de ZZP tarieven in België lager zijn dan in Nederland. Dat hierarchische en indirecte is wat dubbel. Het klopt, maar tegelijkertijd zien Belgen ook wel dat Nederlanders een genetisch defectje in hun subtiliteitsgen hebben. Als er dus een Nederlander voor een opdracht gevraagd wordt dan kan het ook een bewuste keuze zijn. Net als Nederlanders in Duitsland meestal wegkomen met het begaan van zonden wat betreft formaliteit "want die Nederlanders weten nu eenmaal niet beter".
Heel interessant en zelfs nog leuk leesvoer: https://www.bol.com/nl/nl...krijgen/9200000091620457/
Heel interessant en zelfs nog leuk leesvoer: https://www.bol.com/nl/nl...krijgen/9200000091620457/
Dan heb je over 15 jaar anderhalf miljoen bij 8%. Niet slecht! Als je dat laat renderen tegen 5% dan maak je het in elk geval nooit op.mannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:24:
[...]
Tja dat ligt een beetje wat je salaris gaat zijn en hoeveel en wanneer je pensioen nodig hebt? Ik zou zeggen dat je nu aan salaris hebt is ook minimaal je pensioen, dan heb je nog even 30 jaar inflatie er overheen. Die 4k over klinkt veel, maar als jij jezelf goed in gaat dekken voor bv een goede AOV en goede pensioenpot, dan gaat het hard hoor.
Iedere situatie is anders natuurlijk, maar helaas red ik het niet met 3000€ per maand. Groot gezin, momenteel kostwinner want vrouw studeert en we willen nog wat verbouwen en een beetje van het leven proberen te genieten.
Het klopt inderdaad dat bijna niemand doorheeft hoe slecht pensioenen geregeld zijn. Werkgevers hebben er ook 0 belang bij dat aan hun loonslaven duidelijk te maken
Ik zit ergens tussen jullie in. Dat is gewoon bittere armoede en ik hoop alleen maar dat de daadwerkelijke rentes de komende jaren hoger zijn dan de rekenrentes die gebruikt worden voor die berekening.Caelorum schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:33:
[...]
wauw.. Dacht dat ik al laag zat met 1400E
Het pensioen is ook precies waarom ik nu bezig ben om eind dit jaar (hopelijk) te beginnen als ZZP'er. Ik stop dat geld liever in huis en ETF enz.
Ik weet niet of je nu al iets inlegt, en hoe oud je bent, maar dit is wel het moment om er alvast over na te denken. Elke euro die je inlegt rendeert nog de volle looptijd. Alles wat je later inlegt moet je alleen maar harder sparen. Of je die 500€ per maand nu op je betaalrekening zet of in een ETF, dan is de keuze denk ik verstandig om naar dat laatste te kijken.TommyGun schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:34:
[...]
Ieder z'n voorkeur natuurlijk, maar ik leef nu - dus ik ga zeker niet meer dan 1k per maand in m'n pensioen stoppen. Beleggen / ETF / crypto ga ik wel een keer naar kijken als ik een jaar of wat bezig ben en wat buffer heb![]()
Voor nu pak ik 500 euro meer dan ik in loondienst had, maar dat is puur voor privé uitgaven. Als ik zakelijk iets wil kopen of een andere leaseauto wil dan komt dat er nog bovenop. De rest laat ik staan en zodra dat te gek wordt ga ik wel eens nadenken over investeren (in een huis bijv).
De truc om dit te voorkomen is om na een meeting 1:1 met iemand te bellen, even over koetjes en kalfjes te praten gevolgd door de vraag 'zeg, wat vond jij er nu eigenlijk van'? Dan zijn ze wel eerlijk. Ze moeten je eerst even mogen, maar dat is minder lastig dan wel eens beweerd wordt.Hydra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:50:
[...]
je hoort pas dat het helemaal mis is, als het al veel te laat is.
Nee, nog niets.page404 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:57:
[...]
Ik weet niet of je nu al iets inlegt, en hoe oud je bent, maar dit is wel het moment om er alvast over na te denken. Elke euro die je inlegt rendeert nog de volle looptijd. Alles wat je later inlegt moet je alleen maar harder sparen. Of je die 500€ per maand nu op je betaalrekening zet of in een ETF, dan is de keuze denk ik verstandig om naar dat laatste te kijken.
Ik ben bijna 33, dus ik heb nog wel eventjes. Staat op de planning voor volgend jaar.
Ik beleg ook niet in box 1 omdat ik niet bij het geld kan en omdat de overheid ook de regels zo nu en dan veranderd voor zo'n lijfrente belegging.pirke schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:55:
Als je box 3 potje groot genoeg is heb je geen box 1 potje nodig dat geblokkeerd is tot je 70e.
Wat ik doe is elke maand 1k investeren in een wereldwijd ETF (VWRL) en in 1k crypto (BTC/ETH). Daarnaast heb ik mijn oude appartement aangehouden (in Amsterdam oost) en die verhuur ik nu. Plan is om dat appartement te gaan gebruiken straks als pensioen of om goedkoop zelf in te gaan wonen. De huuropbrengsten investeer ik dus in ETF/crypto. Mocht de poep de ventilator raken dan kani k altijd dat appartement nog verkopen. Verlies ga ik niet maken omdat het al 2,5 keer zoveel waard is geworden.
Mijn huidige woning staat nu al < 60% LTV met een 20 jaars rente van 1,6%. Ik los zo min mogelijk af zodat ik schuld heb om m'n box 3 vermogen op te compenseren.
[ Voor 5% gewijzigd door vortexnl1982 op 22-02-2022 11:09 ]
Ik ken de horror verhalen over Rabo, maar in dit geval was het Alphabet car lease in BredaHydra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:49:
[...]
Rabobank toevallig? Die doen dat dus. Hebben echt goeie developers nodig maar gaan echt hard inzetten op een laag tarief. Vroeger hadden ze ook nog die gratis inwerkperiode. Dus alleen ZZPers die echt desperate waren gingen naar de Rabo. Werd ook gezegd in app groepen enzo "Als je niks vindt, kan je altijd nog een tijdje naar de Rabo".
Die doen ook moeilijk met ZZP-ers. Rabo was ook een van de opdrachten die mij voorgesteld werden maar daarbij kwam een ingewikkelde constructie om de hoek kijken om onder die "geen zzp" eis uit te komen.Hydra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:49:
[...]
Rabobank toevallig? Die doen dat dus. Hebben echt goeie developers nodig maar gaan echt hard inzetten op een laag tarief. Vroeger hadden ze ook nog die gratis inwerkperiode. Dus alleen ZZPers die echt desperate waren gingen naar de Rabo. Werd ook gezegd in app groepen enzo "Als je niks vindt, kan je altijd nog een tijdje naar de Rabo".
Die gasten maken het ook moeilijk voor hun zelf. Ik zag ook een paar opdrachten/brokers die zeggen dat je ieder kwartaal even je BTW aangifte mag versturen
Ach wat een luxe, je hebt 15 jaar voorsprong op mijTommyGun schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:01:
[...]
Nee, nog niets.
Ik ben bijna 33, dus ik heb nog wel eventjes. Staat op de planning voor volgend jaar.
Gebruik in elk geval die horizon, later is er eerder dan je denkt
Rabo staat bij mij op de blacklist om meerdere redenen. Ik denk dat ze zelf ook niet doorhebben wat voor naam ze inmiddels opgebouwd hebben.com2,1ghz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:14:
[...]
Die doen ook moeilijk met ZZP-ers. Rabo was ook een van de opdrachten die mij voorgesteld werden maar daarbij kwam een ingewikkelde constructie om de hoek kijken om onder die "geen zzp" eis uit te komen.
Die gasten maken het ook moeilijk voor hun zelf. Ik zag ook een paar opdrachten/brokers die zeggen dat je ieder kwartaal even je BTW aangifte mag versturen
Ik heb ongeveer precies hetzelfde, niet in adam oost maar in west. Box1 doe ik ook niks mee, heb meer vertrouwen in box3 ook.vortexnl1982 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:08:
[...]
Ik beleg ook niet in box 1 omdat ik niet bij het geld kan en omdat de overheid ook de regels zo nu en dan veranderd voor zo'n lijfrente belegging.
Wat ik doe is elke maand 1k investeren in een wereldwijd ETF (VWRL) en in 1k crypto (BTC/ETH). Daarnaast heb ik mijn oude appartement aangehouden (in Amsterdam oost) en die verhuur ik nu. Plan is om dat appartement te gaan gebruiken straks als pensioen of om goedkoop zelf in te gaan wonen. De huuropbrengsten investeer ik dus in ETF/crypto. Mocht de poep de ventilator raken dan kani k altijd dat appartement nog verkopen. Verlies ga ik niet maken omdat het al 2,5 keer zoveel waard is geworden.
Mijn huidige woning staat nu al < 60% LTV met een 20 jaars rente van 1,6%. Ik los zo min mogelijk af zodat ik schuld heb om m'n box 3 vermogen op te compenseren.
Members only:
Inloggen
Zover ik weet werken Belgen niet met uurtarieven maar met dagtarieven. Ik hoor van een (jonge) Belgische collega vaak 500-600 euro per dag.Metrik schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:22:
Verder zal het biertje na werktijd er beter zijn
Rabo zal ik ook mijden tenzij het echt niet anders kan (zie ik voorlopig niet gebeuren). Niet alleen vanwege die vreselijke voorwaarden maar het project wat ik ooit gedaan heb daar voelde als fabrieksarbeid. Mensen echt afrekenen op sprintvelocity en vooral niet kijken naar de kwaliteit van het werk wat je oplevert.mannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:15:
[...]
Rabo staat bij mij op de blacklist om meerdere redenen. Ik denk dat ze zelf ook niet doorhebben wat voor naam ze inmiddels opgebouwd hebben.
Ik heb gewerkt met Belgische teams en soms daar op locatie geweest en daar stond mooi een NFC apparaat op alle koffiemachines.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:23:
[...]
Zover ik weet werken Belgen niet met uurtarieven maar met dagtarieven. Ik hoor van een (jonge) Belgische collega vaak 500-600 euro per dag.
Neem ik absoluut mee, dank voor je inputpage404 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:14:
[...]
Ach wat een luxe, je hebt 15 jaar voorsprong op mijdan komt het wel goed denk ik. Ik heb maar van weinig dingen echt spijt, een daarvan is dat ik niet eerder ben gaan ZZP-en. Of in ieder geval de secundaire vaardigheden daarvoor had opgepikt.
Gebruik in elk geval die horizon, later is er eerder dan je denktJe kan nog kiezen voor de "makkelijke" weg.
Ik vind vooral de gedachte dat je bij je geld kan wel fijn. Je weet nooit wat er op je pad komt, zeker niet als zzp-er.mannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:18:
[...]
Ik heb ongeveer precies hetzelfde, niet in adam oost maar in west. Box1 doe ik ook niks mee, heb meer vertrouwen in box3 ook.
Hoe zit dat dan als je een halve dag werkt of maar een uurtje?RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:23:
[...]
Zover ik weet werken Belgen niet met uurtarieven maar met dagtarieven. Ik hoor van een (jonge) Belgische collega vaak 500-600 euro per dag.
die 500/600 euro kan je toch terug rekenen naar uur? simpel /8 of /9 afhankelijk hoeveel uur je per dag werkt.
ben dan ook wel benieuwd.. je wordt gevraagd over te werken. om iets af te maken. hoe ga je dat dan berekenen? Je dag is na 8 uur werken wel over.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Ik kan je iig vertellen dat is niet overal zocom2,1ghz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:26:
[...]
Ik heb gewerkt met Belgische teams en soms daar op locatie geweest en daar stond mooi een NFC apparaat op alle koffiemachines.
Maar ook in Nederland wel bij klanten gezeten. Koffie instant.. blegh.. 2 sneetjes bruinbrood, plakje kaas, boter en een glas melk 9euro.
Pas op, die luxe lunches zijn wel onderdeel van een onuitgesproken deal. "Wij voldoen aan ons deel van de gastvrijheid. Maar jij gaat in ruil ons als klant ook als koning behandelen". Niet helemaal letterlijk, maar iets in die richting is wel onderdeel van dit systeem.To_Tall schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:44:
[...]
Ik kan je iig vertellen dat is niet overal zozelf in Brussel wekelijks gezeten. Voor NL klant.. Daar was de Koffie gratis. En broodjes gratis
![]()
Maar ook in Nederland wel bij klanten gezeten. Koffie instant.. blegh.. 2 sneetjes bruinbrood, plakje kaas, boter en een glas melk 9euro.
Had precies hetzelfde, 22 jaar in loondienst en dan nog maar 1321 bruto inc AOW volgens mijnpensioenoverzicht. (370 pensioen, 951 AOW).mannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:29:
[...]
De karige pensioenen van werkgevers is voor mij de grootste reden om te gaan freelancen. Volgens mijnpensioenoverzicht.nl is mijn opgebouwde pensioen, na 20 jaar werken (ik ben 40) nu 1114 bruto per maand incl AOW.![]()
![]()
Dit is ook de reden waarom ik nu vrij agressief mijn pensioen ga opbouwen. Ik heb medelijden met al die mensen die weinig zicht hebben op hun pensioen (bijna iedereen, vraag maar eens wat mensen, hoe staat het met je pensioen?) en straks verwachten dat het op hun 68e/70e toereikend genoeg is.
De afgelopen 14 jaar heb ik als ZZP-er mijn max jaarruimte gebruikt voor mijn pensioenopbouw. Inmiddels staat het er vrij rooskleurig voor (tenzij de inflatie vanaf nu >5% blijft) en zou ik in principe niets meer in hoeven te leggen vanaf nu. Die 1321 is dan minder dan 25%.
Als ZZP-er heb je daarnaast meestal genoeg mogelijkheden om naast box1 ook een goed gevulde box3 te krijgen om wat jaartjes eerder te stoppen eventueel.
Tip voor de starters.. Ben ik ook net achter gekomen.sverzijl schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Had precies hetzelfde, 22 jaar in loondienst en dan nog maar 1321 bruto inc AOW volgens mijnpensioenoverzicht. (370 pensioen, 951 AOW).
De afgelopen 14 jaar heb ik als ZZP-er mijn max jaarruimte gebruikt voor mijn pensioenopbouw. Inmiddels staat het er vrij rooskleurig voor (tenzij de inflatie vanaf nu >5% blijft) en zou ik in principe niets meer in hoeven te leggen vanaf nu. Die 1321 is dan minder dan 25%.
Als ZZP-er heb je daarnaast meestal genoeg mogelijkheden om naast box1 ook een goed gevulde box3 te krijgen om wat jaartjes eerder te stoppen eventueel.
je mag terug rekenen over 7 jaar.
Heb je nog jaarruimte over in 2015. Mag je dat dit jaar nog aanvullen.
Zo kan je toch over de afgelopen 7 jaar je pensioen nog een beetje aanvullen.
Zelf ben ik hier nu ook mee bezig. Kijken wat ik kan inleggen. Dit jaar en dan 7 jaar terug. Afhankelijk hoe groot de ruimte is en of je het kan/willen dragen. Kan je meerdere jaren aanvullen.
Klopt, ik had direct na mijn loondienst ook nog een behoorlijke reserveringsruimte (15K+). Let er echter wel op dat er een jaarlijkse limiet is hoeveel reserveringsruimte je mag gebruiken (+/- 7.5K)To_Tall schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Tip voor de starters.. Ben ik ook net achter gekomen.
Zelf ben ik hier nu ook mee bezig. Kijken wat ik kan inleggen. Dit jaar en dan 7 jaar terug. Afhankelijk hoe groot de ruimte is en of je het kan/willen dragen. Kan je meerdere jaren aanvullen.
Ook in gesprek mee geweest, over een termijn van 2 maanden meerdere gesprekken gehad, ik zou via hun tussenpartij gaan en vervolgens nooit meer iets van ze gehoord. Reageerden gewoon niet meer.mannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:15:
[...]
Rabo staat bij mij op de blacklist om meerdere redenen. Ik denk dat ze zelf ook niet doorhebben wat voor naam ze inmiddels opgebouwd hebben.
Vanuit een non-dev hoek: ik heb een prima tijd bij rabo gehad als security project manager, met zonder al deze onzin. Oh, en de security devs die ik inhuurde voor ze: daar zorgde ik voor dat ze niet aan deze onzin mee hoefden te doen (waiven van die 2 weken onbetaald etc). Wat een onzin.
Mja, zal vast afhangen waar je zit ofzo.
Mja, zal vast afhangen waar je zit ofzo.
Sometimes you need to plan for coincidence
Knab kosten gaan alweer omhoog. Volgens mij laatst van 5 naar 6 euro, nu van 6 naar 7 euro.
Aantal gratis transacties gaat van 1000 naar 500.
Aantal gratis transacties gaat van 1000 naar 500.
EU DNS: 86.54.11.100
Hoe doe je dat dan, belasting technisch met geld opzij leggen ? Had NN hierover gebeld of ik het kan doorbetalen of aanvullen. Nee meneer dat kan niet.To_Tall schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Tip voor de starters.. Ben ik ook net achter gekomen.
Die inwerkperiode hebben ze nog steeds zag ik bij de opdracht op Headfirst. De opdracht leek me wel tof, maar er stond ZP:NO bij en een kosteloze inwerkperiode van 2 dagen. Doeg!Hydra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:49:
[...]
Aan de broker? Why? Klinkt als iemand met te weinig verstand en te veel regeldrang.com2,1ghz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:14:
Sowieso moet je met belgen uit eten gaan. En een pintje drinken. Is veel belangrijker daar om zaken te doen dan hier. Dat je tijdends de lunch al aan het bier zit, moet je dan maar even voor lief nemenYucon schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:57:
[...]
De truc om dit te voorkomen is om na een meeting 1:1 met iemand te bellen, even over koetjes en kalfjes te praten gevolgd door de vraag 'zeg, wat vond jij er nu eigenlijk van'? Dan zijn ze wel eerlijk. Ze moeten je eerst even mogen, maar dat is minder lastig dan wel eens beweerd wordt.
Ja, dat was dus eerst 2 weken. Maar ook 2 dagen vind ik debiel. Dat het lang duurt voordat iemand iets kan in jullie systemen is niet mijn probleem.RRunner schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:34:
Die inwerkperiode hebben ze nog steeds zag ik bij de opdracht op Headfirst. De opdracht leek me wel tof, maar er stond ZP:NO bij en een kosteloze inwerkperiode van 2 dagen. Doeg!
Als je ingangen hebt, kan je er inderdaad omheen hoor. Dat heb ik vaker gehoord. Maarja, alle mensen met wie ik graag samenwerk vermijden de Rabo dus...tjaHmmbob schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:09:
Vanuit een non-dev hoek: ik heb een prima tijd bij rabo gehad als security project manager, met zonder al deze onzin. Oh, en de security devs die ik inhuurde voor ze: daar zorgde ik voor dat ze niet aan deze onzin mee hoefden te doen (waiven van die 2 weken onbetaald etc). Wat een onzin.
Betreft een aanbesteding voor de overheid. Tarief is contractueel vastgelegd met een periode en kan maximaal een aantal keren verlengd worden. Tussentijds wordt het contract in principe niet gewijzigd.mannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:16:
[...]
Das best een lange periode met zelfde tarief. Tenzij je al voor een top tarief zit gok ik dat je nu inmiddels 10 tot 15 % lager dan de markt zit? Mag ik vragen waarom tarief nooit gewijzigd is van jou kant? Vond je dat niet nodig of misschien een drempel om dit bij elke verlenging te vragen?
Tarief is overigens niet alles. Ik zat daarvoor voor meer bij een klant maar wel elke dag 2 uur in de auto. Klant nu is fietsafstand.
Je moet je eigen aparte pensioenpot opzetten. Ik zit bij Brand New Day, maar er zijn ook andere aanbieders.NLKornolio schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:30:
[...]
Hoe doe je dat dan, belasting technisch met geld opzij leggen ? Had NN hierover gebeld of ik het kan doorbetalen of aanvullen. Nee meneer dat kan niet.
Je mag het niet zo op je bankrekening laten staan. Het geld moet wel verplicht in een product waar je het ook niet meer kan uithalen, lijfrenteverzekering bijvoorbeeld.NLKornolio schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:30:
[...]
Hoe doe je dat dan, belasting technisch met geld opzij leggen ? Had NN hierover gebeld of ik het kan doorbetalen of aanvullen. Nee meneer dat kan niet.
Als je gewoon zo zelf spaart valt het onder box3.
In principe kan je per jaar je jaarruimte gebruiken, je mag hierbij ook vrije jaarruimte van vorige jaren gebruiken. Tot 7 jaar terug dacht ik. Er zijn berekeningsoverzichten voor, je accountant kan het ook narekenen. Je jaarruimte is volgens mij afhankelijk van je inkomen.
https://www.belastingdien...entepremie-2016-en-daarna