Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Wie verzekert je arbeidsongeschiktheid dan? Je werkgever? Dat ben je nog steeds zelf :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je draagt sociale premies af voor jezelf via de loonbelasting, net zo als bij een normale werknemer.

Ik heb ook een keertje wat informatie aangevraagd over deze BV constructie bij Uniforce en kreeg toen deze berekening, helemaal rechts de constructie van Uniforce.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/uniforce.JPG

Het kost je dus aardig wat geld als je onder de 100k verdient.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 13-04-2016 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Ernemmer schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:05:
Je draagt sociale premies af voor jezelf via de loonbelasting, net zo als bij een normale werknemer.
Dus: uitkering bij ontslag aka WW is dan verzekerd, maar arbeidsongeschiktheid eindigt dan toch net zo goed in de bijstand? Had in loondienst via de werkgever ook allerlei WGA hiaat plus extra arbeidsongeschiktheidsverzekeringen etc erbij. Maargoed, kan er naast zitten :)
Ik heb ook een keertje wat informatie aangevraagd over deze BV constructie bij Uniforce en kreeg toen deze berekening, helemaal rechts de constructie van Uniforce.

[afbeelding]

Onze accountant kwam op ongeveer het zelfde uit. Hij stelde platweg het volgende: In loondienst is de eerste 8k ongeveer belastingvrij, als kleine ondernemer 20k. Voor je dat goed maakt met de constructie DGA salaris en winstbelasting over de rest zit je rond de 180k omzet (per holding dus effectief) per jaar sinds 2016, aldus zijn uitleg.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bij ziekte kom je in de ziektewet, deze zal door je BV betaald worden tot je failliet bent en dan ben je op de staat aangewezen. Of je dan nog ziektewet krijgt ligt aan de duur dat je ziek bent, na twee jaar wordt er beoordeelt of je recht hebt op WIA.
Voor de precieze regels zou je even moeten gaan lezen op UWV.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
Ernemmer schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:05:

[afbeelding]

In dit voorbeeld zijn de kosten voor AOV opgevoerd als zakelijke kosten maar dat klopt niet, dat doe je in box1 en dat is een stukje gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ascension schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:10:
[...]

In dit voorbeeld zijn de kosten voor AOV opgevoerd als zakelijke kosten maar dat klopt niet, dat doe je in box1 en dat is een stukje gunstiger.
True, dat noemde mijn financieel adviseur ook. Ik betaal de premie ook niet van de zakelijke bankrekening.
Dat kan op zich prima, zolang je de bankmutatie als privé-kosten boekt. Kwestie van persoonlijke voorkeur, waarbij ik het liefst zakelijke en privé-financiën gescheiden houd.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
AOV is inderdaad privé aftrekbaar buiten de MKB winstvrijstelling om. Ook wordt er geen gebruik gemaakt vd FOR om belasting uit te stellen. Daarmee wordt een eenmanszaak alleen maar aantrekkelijker.

Verder is de AOV premie minimaal 5x zo hoog als nodig als je het vergelijkt met de dekking die de overheid biedt... Een goede beroeps AOV is nog steeds max 1/3 vd prijs die ze opgeven...

Ook is 1500 euro administratiekosten zo'n 1500 euro teveel als je het zelf doet... 12 facturen en 120 bonnetjes inboeken is het werk niet :) 5k overige kosten op jaarbasis klopt wel redelijk, afhankelijk van je situatie natuurlijk.

Als er een ZZPer is die een ton winst (omzet-kosten) draait en meer dan 25% belasting betaalt over wat er binnenkomt die doet iets fout :) Theoretisch kun je met een ton winst tot maximaal 32% belasting komen als je verder helemaal geen aftrekposten hebt op de zelfstandigenaftrek na, maar in de praktijk heb je AOV premie, hypotheekrenteaftrek, investeringsaftrek, wbso, FOR, etc. Voor ieder wat wils. Je belastingdruk richting (of onder) de 20% krijgen op een ton winst is goed te doen. Kijk dan nog maar eens naar die uniforce constructie berekening. Die linker kolom had minimaal 75k netto moeten zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Ik mag 42K betalen bij een winst van 135K. Dan heb ik wel wat aftrekposten in box 1 al gehad (AOV, pensioen en HRA). Vind het rekenvoorbeeld ook wel erg hoog!

FOR gebruik ik overigens niet, waardeloze constructie en via de box 1 heb je nog een hogere aftrekpost ook :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 13 april 2016 @ 23:36:
AOV is inderdaad privé aftrekbaar buiten de MKB winstvrijstelling om. Ook wordt er geen gebruik gemaakt vd FOR om belasting uit te stellen. Daarmee wordt een eenmanszaak alleen maar aantrekkelijker.

Verder is de AOV premie minimaal 5x zo hoog als nodig als je het vergelijkt met de dekking die de overheid biedt... Een goede beroeps AOV is nog steeds max 1/3 vd prijs die ze opgeven...

Ook is 1500 euro administratiekosten zo'n 1500 euro teveel als je het zelf doet... 12 facturen en 120 bonnetjes inboeken is het werk niet :) 5k overige kosten op jaarbasis klopt wel redelijk, afhankelijk van je situatie natuurlijk.

Als er een ZZPer is die een ton winst (omzet-kosten) draait en meer dan 25% belasting betaalt over wat er binnenkomt die doet iets fout :) Theoretisch kun je met een ton winst tot maximaal 32% belasting komen als je verder helemaal geen aftrekposten hebt op de zelfstandigenaftrek na, maar in de praktijk heb je AOV premie, hypotheekrenteaftrek, investeringsaftrek, wbso, FOR, etc. Voor ieder wat wils. Je belastingdruk richting (of onder) de 20% krijgen op een ton winst is goed te doen. Kijk dan nog maar eens naar die uniforce constructie berekening. Die linker kolom had minimaal 75k netto moeten zijn!
Die 20% geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Ik heb geen investeringsaftrek voor mijn bedrijf aangezien de software gehuurd wordt en de hardware is niet duur genoeg.
Ik leef in een huurhuis.
WBSO is bij mij ook niet aan de orde en de FOR is belastingdruk opschuiven naar later.

Ik heb een berekening gemaakt van wat ik ongeveer ga verdienen dit jaar en zit dan met 31% belasting wat er betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Hoe haalbaar en nuttig is het om mijn 40 urige baan om te zetten naar 32 uur met daarnaast 8-10 uur freelance werk in de software development te gaan doen? (php) Ik heb het idee dat er met mijn 7 jaar fulltime ervaring meer uit te halen is dan in loondienst.

Ben je dan teveel kwijt aan overhead? Of is het kwa belasting niet lonend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

orf

NiGeLaToR schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:19:
[...]

Dus: uitkering bij ontslag aka WW is dan verzekerd, maar arbeidsongeschiktheid eindigt dan toch net zo goed in de bijstand? Had in loondienst via de werkgever ook allerlei WGA hiaat plus extra arbeidsongeschiktheidsverzekeringen etc erbij. Maargoed, kan er naast zitten :)
Als DGA heb je geen recht op WW. Er is geen gezagsverhouding (wie ontslaat je?) en je draagt geen premie af.

Of gaat het hier over een andere constructie?
PainkillA schreef op donderdag 14 april 2016 @ 08:58:
Hoe haalbaar en nuttig is het om mijn 40 urige baan om te zetten naar 32 uur met daarnaast 8-10 uur freelance werk in de software development te gaan doen? (php) Ik heb het idee dat er met mijn 7 jaar fulltime ervaring meer uit te halen is dan in loondienst.

Ben je dan teveel kwijt aan overhead? Of is het kwa belasting niet lonend?
Allereerst uitzoeken of je naast je baan nevenwerkzaamheden mag uitvoeren. Ook een concurrentiebeding kan een probleem zijn.

Met 8 uur per week ga je niet het urencriterium halen om in aanmerking te komen voor aftrekposten als ondernemer. Je moet vooral voor jezelf bepalen wat het je gaat opleveren als je loonbelasting afdraagt over deze uren. Hoe ga je aan werk komen en wat doe je als er ineens druk is om meer uren te draaien?

[ Voor 44% gewijzigd door orf op 14-04-2016 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

orf

dubbel.

[ Voor 98% gewijzigd door orf op 14-04-2016 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 13 april 2016 @ 20:51:
En een eventuele AOV zou je op kunnen zeggen toch? Dat scheelt ook al weer een hoop premie.

Of ben ik nu in de war met WW...
Denk dat je in de war bent :>
http://www.arbeidsongesch...gen.org/belasting-aov.php

WW heb je overigens ook niet altijd recht op.

http://www.goeievraag.nl/...-nadat-bv-failliet-gegaan
Als je als DGA (Directeur Groot Aandeelhouder) in dienst van je BV bent, ben je ook gewoon werknemer waarvoor de BV dus de premies WW afdraagt. Het genoten loon moet in overeenstemming zijn (geweest) met de wettelijke normen die zowel minimum als maximum eisen stelt.
Sommige DGA’s verzinnen allerlei ‘legale’ loonconstructies waardoor ze ogenschijnlijk niets verdienen en daarom ook geen premies en belastingen hoeven te betalen maar waarmee ze wel hun rechten als werknemer behouden.

Zolang je als DGA geen meerderheidsbelang in de BV hebt of hebt gehad kom je bij gedwongen ontslag (wat het geval kan zijn na een faillissement van de BV) voor de UWV gewoon in aanmerking voor een WW uitkering.
Voor de hoogte en duur van de WW uitkering kunnen aanvullende eisen gesteld worden m.b.t. het arbeidsverleden.

Een DGA die een groter belang heeft (gehad) dan 50% in de BV (51% en hoger), heeft daarmee een absolute beslissingsbevoegdheid in de BV en kan in feite ervoor verantwoordelijk zijn dat de BV failliet is gegaan en daarmee door eigen schuld werkloos zijn geworden.
Dan kan daarmee ook de WW ontzegd worden vanwege dan verwijtbare werkloosheid.

Ook de beloning en privileges van de DGA kan buiten de werkingssfeer van de WW zijn geraakt waardoor dan ook geen recht op een WW uitkering kan bestaan.
De beloning kan dermate hoog zijn dat dan de verantwoordelijkheid voor een inkomenloze periode geheel bij de DGA zelf ligt. Deze kan immers uit dat salaris reserveringen aanleggen om persoonlijke tegenslagen op te vangen.

Bij een 50% belang heb je feitelijk geen meerderheidsbelang gehad, maar misschien wel een buitenproportionele beloning. Het zijn factoren die bij een WW toekenning meegewogen worden en zwaarder kunnen meetellen.

[ Voor 74% gewijzigd door Viper® op 14-04-2016 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
@Painkilla:

Het probleem van die aanpak is dat een groot deel van het werk meer dan 8 uur per week vraagt.

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 14-04-2016 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil wellicht freelancen waarbij ik kan starten vanuit mijn bestaande werkgever. Daar werk ik nu 3,5 jaar. Wat ik lees is dat het gezien kan worden als verkapte verlenging/voortzetting van de arbeidsrelatie.

Is daar omheen te werken binnen een zzp constructie? Zo niet, bij het starten van een BV waarschijnlijk geen problemen of ziet de belastingdienst dat alsnog als voortzetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:30:
Ik wil wellicht freelancen waarbij ik kan starten vanuit mijn bestaande werkgever. Daar werk ik nu 3,5 jaar. Wat ik lees is dat het gezien kan worden als verkapte verlenging/voortzetting van de arbeidsrelatie.

Is daar omheen te werken binnen een zzp constructie? Zo niet, bij het starten van een BV waarschijnlijk geen problemen of ziet de belastingdienst dat alsnog als voortzetting?
BV of eenmanszaak maakt geen verschil in hoe de belastingdienst tegen een ZZPer aan kijkt.

Verder is voor je huidige opdrachtgever gaan freelancen waarschijnlijk geen probleem. Toen ik in loondienst zat te overwegen om voor mijn toenmalige werkgever te gaan freelancen heb ik dat expliciet (schriftelijk) bij de belastingdienst nagevraagd: "project van 12 maanden met kans op verlenging als het project goede resultaten behaalt". Zolang mijn VAR eerlijk is ingevuld en ik de WUO beoordeling had was het geen probleem. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan (1 vd redenen om weg te gaan was een context switch), maar als ik het had gewild was het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:56
Ik zit nu op een klus en na 1,5 jaar merk ik dat het niet uitdagend genoeg voor me is. Tijdens de intake werd een andere voorstelling gedaan van het soort werk dat ik moest gaan doen.

Nu heb ik een andere leuke klus op het oog en de tussenpersoon ziet het ook wel zitten. Bij die klus ga ik in rol omhoog, tarief is hoger, dichtbij huis en de technieken zijn moderner. Uiteraard moet ik eerst nog op intake etc etc.

Nu zit ik natuurlijk wel een beetje met mijn huidige klus. Ik weet gewoon dat het werk niet anders wordt (kan ik ook niet van ze verwachten) dus aankaarten schiet niet echt op. Ik heb wel een maand opzegtermijn.

Hebben jullie wel eens zoiets vergelijkbaars meegemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:41:
Ik zit nu op een klus en na 1,5 jaar merk ik dat het niet uitdagend genoeg voor me is. Tijdens de intake werd een andere voorstelling gedaan van het soort werk dat ik moest gaan doen.

Nu heb ik een andere leuke klus op het oog en de tussenpersoon ziet het ook wel zitten. Bij die klus ga ik in rol omhoog, tarief is hoger, dichtbij huis en de technieken zijn moderner. Uiteraard moet ik eerst nog op intake etc etc.

Nu zit ik natuurlijk wel een beetje met mijn huidige klus. Ik weet gewoon dat het werk niet anders wordt (kan ik ook niet van ze verwachten) dus aankaarten schiet niet echt op. Ik heb wel een maand opzegtermijn.

Hebben jullie wel eens zoiets vergelijkbaars meegemaakt ?
Ik zou eerst maar eens op gesprek gaan voor die andere klus. Hoevaak er wel niet klussen voorbij komen waarbij ze 'op korte termijn' iemand zoeken en bla bla, blijkt uiteindelijk altijd wel mee te vallen of niet door te gaan.
Laat je niet gek maken door recruiters of tussen personen, die denken alleen maar aan hun eigen zakken, uitzonderingen daargelaten.

Verder sta je vrij om gewoon aan te geven op je huidige klus dat je een ander project gaat doen, je bent niet in loondienst, dat is nu net het voordeel van zelfstandig zijn.

Sowieso, hoger tarief, dichterbij, meestal is het werk min of meer hetzelfde als je een bepaalde specialiteit hebt. Ik zeg niet dat je voor elke paar euro een andere klus moet gaan doen natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 21-04-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Je hebt helemaal gelijk, ik laat me ook absoluut niet gek maken. Ik weet wel een beetje hoe het spelletje werkt met recruiters / opdrachtgevers ;-) Er zijn nog heel wat stappen te zetten voordat het rond is.

Het is ook slechts een hypothetische situatie. Maar de rol is wel een stapje omhoog en eigenlijk wat ik voor deze klus ook deed (toen: scrum master, nu developer). Uurtarief ligt een tientje hoger.

Ik moet inderdaad gewoon voor mezelf kiezen. Als die andere klus doorgaat en het is echt zoveel beter moet ik de stap maar zetten. Ik merk nu gewoon dat mijn huidige klus niet uitdagend genoeg is en dat ik terug wil als scrum master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
10 euro bruto extra per uur is toch mooi 10-15k netto op jaarbasis extra...

Maar uiteindelijk gaat het toch om werkplezier.

[ Voor 25% gewijzigd door pirke op 21-04-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:11
Op 2 april besloten om als freelancer te gaan werken, dus nog zo groen als gras, druk bezig met .Net opdrachten te zoeken. Nu heb ik inmiddels twee recruiters in de mail gehad deze week voor een project van een paar maanden, die proberen aan te sturen om niet als freelancer een opdracht te vervullen maar om op basis van een projectcontract te gaan werken,ik ben dan in dienstverband van de recruiter voor de duur van het project.

Omdat ik nogal slechte ervaringen heb met recruiters twijfel ik aan alles wat zij beweren. Ze geven aan dat ze voorlopig niet willen werken met freelancers ivm nieuwe wet mbt var en alle risicos.

Ik heb het gevoel dat ze dit nu aangrijpen om de provisie te verhogen door mensen op een andere manier in te huren.

Als ik hiermee akkoord ga dan ga ik mijn uren als ondernemer niet halen en dus raak ik al die voordelen kwijt, dat is wat ik op het eerste gezicht kan vinden qua consequenties, maar k heb het idee dat het nog grotere gevolgen kan hebben.

Klopt mijn voorgevoel?

[ Voor 13% gewijzigd door mannowlahn op 24-04-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Projectcontract (al dan niet via payrolling) is een vorm van loondienst. Dat lijkt me strijdig met je eigen voornemen om als ondernemer de kost te verdienen.

Veel keuzes in het leven komen neer op het maken van onderscheid tussen zaken die bijdragen aan jouw doelen en zaken die van jouw doelen afleiden.

Los van je fiscale behandeling: is het ondernemerschap voor jou belangrijk? Of zit je er alleen maar in voor de flexibiliteit?

---

Nog een belastingpuntje: je laptop wordt ineens twee keer zo duur.

Ondernemer: een laptop als vaste materiee activa afschrijven t.l.v. de ondernemingswinst; en natuurlijk de BTW terugvragen.

ROW-genieter: zakelijke kosten aftrekken van het belastbare resultaat.

Loondienst: geen aftrek voor een laptop die je zelf aanschaft. De fiscaal gunstige mogelijkheden lopen via de werkgever. Maar als je klant je laptop moet kopen, blijft er van je onafhankelijke positie niet veel meer over imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
De kunst is om lef te hebben en net zo lang nee te verkopen tot je iets tegen komt waar je wel blij mee bent. Zorgen dat je genoeg buffer hebt een geniet in de tussentijd van je vrije tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
t_captain schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:03:
Projectcontract (al dan niet via payrolling) is een vorm van loondienst. Dat lijkt me strijdig met je eigen voornemen om als ondernemer de kost te verdienen.

Veel keuzes in het leven komen neer op het maken van onderscheid tussen zaken die bijdragen aan jouw doelen en zaken die van jouw doelen afleiden.

Los van je fiscale behandeling: is het ondernemerschap voor jou belangrijk? Of zit je er alleen maar in voor de flexibiliteit?

---

Nog een belastingpuntje: je laptop wordt ineens twee keer zo duur.

Ondernemer: een laptop als vaste materiee activa afschrijven t.l.v. de ondernemingswinst; en natuurlijk de BTW terugvragen.

ROW-genieter: zakelijke kosten aftrekken van het belastbare resultaat.

Loondienst: geen aftrek voor een laptop die je zelf aanschaft. De fiscaal gunstige mogelijkheden lopen via de werkgever. Maar als je klant je laptop moet kopen, blijft er van je onafhankelijke positie niet veel meer over imho.
Een van de redenen om als freelancer aan de slag te gaan is de de bijkomende financiele voorwaarden. In mijn vaste dienst verband zat ik zon beetje aan de top. Het ondernemerschap kan mij eerlijk gezegd niet zo heel veel schelen. Tuurlijk wat meer flexibiliteit maar dat is allemaal ook wel te overzien.

De vorm die mij nu werd aangeboden gaf mij het gevoel dat ik niet de lusten maar wel de lasten draag. het betreft een kortstondig project en moet dus derhalve weer tijdig een vervolg project binnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
pirke schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:19:
De kunst is om lef te hebben en net zo lang nee te verkopen tot je iets tegen komt waar je wel blij mee bent. Zorgen dat je genoeg buffer hebt een geniet in de tussentijd van je vrije tijd ;)
Dat kan ik gelukkig nog wel even, dus het is niet dat ik nu meteen maar alles moet aanpakken. Worst case scenario ga ik weer ergens in vaste dienst. Maar als ik niets als freelancer kan krijgen kan ik misschien ook wel bij mijzelf te rade gaan in hoeverre ik dus kundig genoeg ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zou hem gewoon scherp insteken: via je eenmanszaak / BV of anders niet.

Er is een aanzienlijk tekort aan technische IT'ers en ze hebben jou harder nodig dan andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Gewoon zorgen dat je een goed contract opstelt dat voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Die leg je dan voor aan de recruiter en als hij dat niet wilt ondertekenen dan gewoon verder zoeken. In de IT is werk zat te doen als ZZP-er.

Het contract zoals hieronder dus, aangevuld met je eigen eisen.
http://www.belastingdiens...dovereenkomst_tussenkomst

[ Voor 44% gewijzigd door Ernemmer op 24-04-2016 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
muffstuff schreef op zondag 24 april 2016 @ 11:46:
Nu heb ik inmiddels twee recruiters in de mail gehad deze week voor een project van een paar maanden, die proberen aan te sturen om niet als freelancer een opdracht te vervullen maar om op basis van een projectcontract te gaan werken,ik ben dan in dienstverband van de recruiter voor de duur van het project.
Absoluut NIET doen ! Ga voor jezelf beginnen en absoluut niet in loondienst of andere vage constructie. Het enige waarom ze dat willen is om meer geld aan je te verdienen.

Ik zou even verder zoeken. En als je eenmaal een goed gevoel hebt bij een recruiter zorg er dan voor dat je je contract goed laten checken (door een ervaren freelancer of desnoods door een advocaat). Ik zou ook even uitzoeken wat een goed uurtarief voor jouw ervaring/kennis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
^^

Wij van wc eend adviseren wc eend.

Recruiters verdienen hun geld door zo weinig mogelijk te betalen voor mensen en er zoveel mogelijk voor te vragen zonder enig risico te dragen.

[ Voor 8% gewijzigd door Viper® op 25-04-2016 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
muffstuff schreef op zondag 24 april 2016 @ 11:46:
Op 2 april besloten om als freelancer te gaan werken, dus nog zo groen als gras, druk bezig met .Net opdrachten te zoeken. Nu heb ik inmiddels twee recruiters in de mail gehad deze week voor een project van een paar maanden, die proberen aan te sturen om niet als freelancer een opdracht te vervullen maar om op basis van een projectcontract te gaan werken,ik ben dan in dienstverband van de recruiter voor de duur van het project.

Omdat ik nogal slechte ervaringen heb met recruiters twijfel ik aan alles wat zij beweren. Ze geven aan dat ze voorlopig niet willen werken met freelancers ivm nieuwe wet mbt var en alle risicos.
--knip---

Klopt mijn voorgevoel?
Ja gewoon niet doen je ben ZZP-er op niet toch je heb er voor gekozen. Dus geen bagger oplossingen van recruiters aan laten smeren. Ze proberen gewoon hun inkomsten te vergroten zou ik ook doen natuurlijk iedereen wil een groter stuk van de taart.

Die contract/var is nog niet echt een issue voor nu volgens jaar ja maar dan is ook meer duidelijk. Voor nu is VAR nog voldoende. En daarna gewoon zorgen dat je aan de zelfde regels voldoet dus meer dan 1 werkgever (dacht 3 per jaar). Gewoon even door zoeken er zijn genoeg klussen te doen. Ik heb meestal aansluitend klussen. Als de een stop staat de volgende al klaar. Behalve de laatste weer omdat ik door de achtergrond check (dat krijg je met banken enzo) heen moest dus kon ik een week of 2 op mijn handen zitten. Gelukkig moest ik precies die weken verhuizen dus geen probleem.

Misschien al oplossing voor die contracten zooi is een aantal ZZP-ers die gaan samen werken in een maatschap of iets. Waardoor ze de contracten makkelijker kunnen sluiten (en ook elkaar in theorie kunnen vervangen zodat je op papier vervangbaar bent) dat lost 90% van dat contract geneuzel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Ik hoop dat je als ZZP-er naar je klant toe beter communiceert. Moest het namelijk meermalen lezen voordat ik begreep wat je had geschreven....

Niet als kritiek bedoeld, maar als tip: gebruik leestekens. En lees je post voordat je deze plaatst nog een keer door. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik wil hier niet spammen en heb zelf nog geen ervaring met deze site, maar volgens mij is dit wel erg handig voor een modelovereenkomst.
https://zzpmodelovereenkomsten.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:08:
Ik wil hier niet spammen en heb zelf nog geen ervaring met deze site, maar volgens mij is dit wel erg handig voor een modelovereenkomst.
https://zzpmodelovereenkomsten.nl/
Gratis, oh, eerst even aanmelden, hebben we al je gegevens word je 3 keer per dag gebeld door NEM, recruiters etc.
Nee dank je wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Klopt, maar dat is met alles dat ''gratis'' is.

Je kan je zakelijke nummer ook in het bel-me-niet register zetten en dan heb je nog maar heel weinig last van die belletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 16:50

edwinjm

Webdeveloper

Ernemmer schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:59:
Klopt, maar dat is met alles dat ''gratis'' is.

Je kan je zakelijke nummer ook in het bel-me-niet register zetten en dan heb je nog maar heel weinig last van die belletjes.
Als jij ergens je gegevens achterlaat, dan ben je ineens een "zakelijke relatie" en dan mogen ze je gewoon bellen. Het bel-me-niet-register is overigens ook alleen voor consumenten, dus recruiters mogen freelancers altijd bellen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het bel-me-niet register is ook voor ZZP-ers.

De meeste bedrijven halen je informatie van de kvk site en bestoken je met telefoontjes.
Sinds ik mijn nummer in dat register heb gezet wordt ik niet meer gebeld door bedrijven.

Recruiters bellen mij wel (mijn nummer staat ook op Linkedin) en dat vind ik helemaal niet erg, ik verwijs ze dan door naar mijn Linkedin als ze mijn CV willen hebben.
Als ze mij dan echt in hun bestand willen hebben dan mogen ze dat gaan overtypen. Reageren op mail waarin ze vragen om mijn CV doe ik niet. Dan heb je waarschijnlijk te maken met een CV schuiver en daar zit ik niet op te wachten

Als een recruiter direct een opdracht voor mij heeft begin ik al snel over mijn tarieven en dan haken de meeste wel af.
Beetje contact met recruiters is misschien wel handig aangezien er soms toch best een leuke opdracht tussen kan zitten en er misschien ook wel weer een tijd komt dat ik even niks te doen heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 05-05-2016 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik sta ook bij een aantal recruiters in de database. Soms omdat ik een project via ze heb gedaan, bij een ander omdat ik heb gedongen naar een project.

CV opsturen om de database up-to-date te houden, doe ik niet. Mijn CV werk ik sowieso bij tegen de tijd dat ik beschikbaar kom, en met mijn beoogde nieuwe project in gedachten. Als ik tussentijds aan mijn CV loop te klussen, is dat slechts dubbel werk. Bovendien wil ik de circulatie van mijn CV wat beperken.

Wat betreft tarieven: het typische prijsniveau voor een ervaren developer wat je bij de grote agencies ziet is klanttarief 75-90, daarvan 60-75 voor de ZZP'er (enigzins rekbaar). Bieden ze onder die range, dan is het een indicatie dat er misschien nóg een tussenpartij is.

[ Voor 22% gewijzigd door t_captain op 05-05-2016 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 09:14:
Het bel-me-niet register is ook voor ZZP-ers.

De meeste bedrijven halen je informatie van de kvk site en bestoken je met telefoontjes.
Sinds ik mijn nummer in dat register heb gezet wordt ik niet meer gebeld door bedrijven.

Recruiters bellen mij wel (mijn nummer staat ook op Linkedin) en dat vind ik helemaal niet erg, ik verwijs ze dan door naar mijn Linkedin als ze mijn CV willen hebben.
Als ze mij dan echt in hun bestand willen hebben dan mogen ze dat gaan overtypen. Reageren op mail waarin ze vragen om mijn CV doe ik niet. Dan heb je waarschijnlijk te maken met een CV schuiver en daar zit ik niet op te wachten

Als een recruiter direct een opdracht voor mij heeft begin ik al snel over mijn tarieven en dan haken de meeste wel af.
Beetje contact met recruiters is misschien wel handig aangezien er soms toch best een leuke opdracht tussen kan zitten en er misschien ook wel weer een tijd komt dat ik even niks te doen heb.
Noemen van je tarief doet het inderdaad goed.

Als je weet hoe de markt ligt weet je meestal wel wat gangbare tarieven zijn die door de klant betaald worden. Neem hierbij een paar euro voor een tussenpartij bij en klaar. Ik neem liever een te hoog tarief waarbij ik mogelijke dozenschuivers afschrik dan te laag waarbij ze hoge marges ruiken en ik hele dagen zit te bellen en te mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 10:01:
Wat betreft tarieven: het typische prijsniveau voor een ervaren developer wat je bij de grote agencies ziet is klanttarief 75-90, daarvan 60-75 voor de ZZP'er (enigzins rekbaar). Bieden ze onder die range, dan is het een indicatie dat er misschien nóg een tussenpartij is.
De klanttarieven voor een ervaren .Net developer liggen tegenwoordig wel hoger, zo rond de 100 is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Qua tarief moet je een redelijke inschatting maken van wat een klant in jouw sector voor jouw rol zou betalen. Afhankelijk van hoe graag je wel of niet via bureaus werkt, laat je een redelijke marge. Ziedaar je tarief. Ik zou aanraden om het verder niet teveel onderhandelbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 13:47
Op projectbasis in dienst gaan is de nadelen van loondienst (laag salaris) en de nadelen van freelancer (geen vaste baan).

Dus raad maar wie de voordelen krijgt... niet doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je zou ook op projectbasis kunnen werken voor 75 euro per uur. Maar dan nog is de vraag waarom je je ondernemerschap ineens zou willen opgeveven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:13
Hmm, ik ben op zoek naar een freelance/detacherings .NET-opdracht, maar dat valt vies tegen... Bij het zoeken naar een vast dienstverband kon ik overal terecht, maar voor freelance-opdrachten is de concurrentie echt enorm en het aanbod heel klein lijkt het. Iemand tips? Ik ben op zoek naar een serieuzere opdracht (geen klusje van een paar weken) op locatie bij de klant. Lijkt alsof die allemaal alleen met vaste partners werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Meeste grotere organisaties werken met preferred suppliers voor de levering van personeel, en die partijen huren vaak weer freelancers in om opdrachten bij klanten te vullen. Zit zelf niet in de .NET zoek maar misschien kan je contact leggen met detacheringsbureau's in dat wereldje, of wellicht hebben mensen in dit topic goede contacten in de .NET wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Avalaxy waar zoek je allemaal dan ? En wat is je regio ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Avalaxy schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 14:26:
Hmm, ik ben op zoek naar een freelance/detacherings .NET-opdracht, maar dat valt vies tegen... Bij het zoeken naar een vast dienstverband kon ik overal terecht, maar voor freelance-opdrachten is de concurrentie echt enorm en het aanbod heel klein lijkt het. Iemand tips? Ik ben op zoek naar een serieuzere opdracht (geen klusje van een paar weken) op locatie bij de klant. Lijkt alsof die allemaal alleen met vaste partners werken.
Hier nog een, er zijn wel wat opdrachten te vinden maar het schijnt dat deze periode ook wat minder aanbod heeft dan ander kwartalen, althans dat is mij verteld door andere .Net freelancers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
vortexnl1982 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 14:53:
Avalaxy waar zoek je allemaal dan ? En wat is je regio ?
Ik woon in Zuid-Holland, maar ben ook niet te beroerd om naar Noord-Holland of Utrecht te reizen mits te bereiken met het OV. Op Google kom ik niet echt iets tegen. Eigenlijk zie ik alleen maar vacaturesites waar er in 100% van de gevallen een recruiter tussenzit (en dan altijd van die partijen waar je helemaal niet samen mee wilt werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Volgens mij staan er genoeg projecten open, zeker in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
t_captain schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 16:43:
Volgens mij staan er genoeg projecten open, zeker in de randstad.
Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Avalaxy schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 16:01:
[...]
Eigenlijk zie ik alleen maar vacaturesites waar er in 100% van de gevallen een recruiter tussenzit (en dan altijd van die partijen waar je helemaal niet samen mee wilt werken).
ComputerFutures is écht een partij waarmee ik niet samen wil werken. Spammers en CV-schuivers van de ergste soort. Ik ben gewoon op zoek naar bedrijven zelf :)

Overigens zie ik maar 3 resultaten als ik filter op mijn regio, contractbasis van .NET.

[ Voor 6% gewijzigd door Avalaxy op 10-05-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Los van hun extreem commerciële aanpak, is het gewoon een bemiddelaar. Ik heb eens een project via CF gedaan en ze hebben zich als een prima klant gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Avalaxy schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 18:02:
ComputerFutures is écht een partij waarmee ik niet samen wil werken. Spammers en CV-schuivers van de ergste soort. Ik ben gewoon op zoek naar bedrijven zelf :)
Dit dus. Hele grote boog omheen lopen.
Avalaxy schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 18:02:
Ik ben gewoon op zoek naar bedrijven zelf :)
Bij grote tokos kom je als freelancer niet binnen, dat gaat 99,9x via een broker.

Between, @Seven, Brainnet, IT-Contracts, Myler, Pooq zijn o.a. dat soort brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Avalaxy schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 16:01:
[...]

Ik woon in Zuid-Holland, maar ben ook niet te beroerd om naar Noord-Holland of Utrecht te reizen mits te bereiken met het OV. Op Google kom ik niet echt iets tegen. Eigenlijk zie ik alleen maar vacaturesites waar er in 100% van de gevallen een recruiter tussenzit (en dan altijd van die partijen waar je helemaal niet samen mee wilt werken).
Ben zelf geen ICT-er...dus ik weet niet zeker of je met die krappe mobiliteit snel gaat slagen.
Ik ben consltant in de Farma en woon in Noord-Brabant, wel dicht bij de belangrijke snelwegen.
Als ik geen auto had maakte de locatie niet eens uit, ze hoeven mij dan niet eens.
Terrecht trouwens, jaar Oss Amsterdam, nam de eerste trein en met geluk was ik er om 9:00.

Met dezelfde vertrektijd met de auto? 6:50.

Kijk naar een auto en vergroot gebied of iig kansen.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

_Arthur schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:44:
[...]

Dit dus. Hele grote boog omheen lopen.

[...]

Bij grote tokos kom je als freelancer niet binnen, dat gaat 99,9x via een broker.

Between, @Seven, Brainnet, IT-Contracts, Myler, Pooq zijn o.a. dat soort brokers.
Of via een detacheerder in je vakgebied die voor zijn projecten te weinig medewerkers beschikbaar heeft of specifieke kennis/ervaring niet in huis heeft.
Ik werk graag als subcontractor van dat soort bedrijven omdat je dan wel de voordelen van kennisdeling met "collega's", schaalgrootte van projecten etc. hebt, en je kunt voor grotere bedrijven en organisaties werken die gebonden zijn aan preferred suppliers. Binnen mijn vakgebied kom ik vaak dezelfde mensen tegen bij klanten, het boeit dan weinig via welke partij(en) iedereen er dan zit. Dan is het wel zo dat de zzp'er weliswaar via meer margeslurpende schakels aan het werk is, maar aan hetzelfde werk toch meer zelf overhoudt. Een van de weinige nadelen is dat je voor elke schakel in een ander systeem uren moet bijhouden. Zo werk ik momenteel elke week voor drie min of meer vaste klanten en ik moet in vijf verschillende systemen uren registreren, van excelsheetjes tot SAP, per week, per maand of per project.

Dan heb ik het nog niet over vier Outlook-agenda's en e-mailadressen met verschillende passwordpolicy's en een week lang iedere dag trakteren als je jarig bent geweest omdat je er overal een beetje bijhoort. Maar dat laatste is juist superleuk.

[ Voor 8% gewijzigd door Canaria op 11-05-2016 01:40 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik ga van start als freelance Linux engineer / DevOps persoon. Ik zit in de regio Arnhem/Nijmegen. Kan iemand mij helpen aan namen van bedrijven die freelancers zoals ik inhuren? Ik denk dan aan brokers zoals hierboven genoemd maar ook detacheerders en overige bedrijven. Hoeft overigens niet persé Gelderland te zijn, heb gewoon eigen vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Heb je geen eigen netwerk of ervaringen met detacheerders in het verleden? Hoe ben je van plan om aan opdrachten te komen, of heb je daar niet over nagedacht voordat je je baan opzegde?

Niet negatief bedoeld maar je post komt nogal ondoordacht op mij over.

En waarom wil je graag een tussenpersoon? Dat kost bakken met geld (10-40k per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

pirke schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 08:08:
Heb je geen eigen netwerk of ervaringen met detacheerders in het verleden? Hoe ben je van plan om aan opdrachten te komen, of heb je daar niet over nagedacht voordat je je baan opzegde?

Niet negatief bedoeld maar je post komt nogal ondoordacht op mij over.

En waarom wil je graag een tussenpersoon? Dat kost bakken met geld (10-40k per jaar).
Dat ondoordachte komt omdat ik dit topic tegen kwam terwijl ik in bed lag met de iPad :) Ik heb al tien jaar in m'n hoofd zitten dat ik dit wil gaan doen :). Ik heb nooit voor een detacheerder gewerkt, maar zit nu 16 jaar in het vak. Ik ben van plan aan opdrachten te komen door enorm veel te googlen, te LinkedInnen en als een gek te gaan bellen. Uiteraard heb ik het liefst geen tussenpersonen, maar ik begreep dat de "grote" clubs alleen maar via brokers werken, dus daar wil ik uiteraard wel bekend worden.

Ik heb overigens met m'n werkgever afgesproken dat ik pas echt vertrek als ik een opdracht binnen heb, zodat ik niet werkloos thuis kom te zitten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RvdH schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:16:
[...]
Ik heb overigens met m'n werkgever afgesproken dat ik pas echt vertrek als ik een opdracht binnen heb, zodat ik niet werkloos thuis kom te zitten :).
Vindt je werkgever het dan ook okee dat je een opzegtermijn van een paar dagen hanteert? Dat is wel regelmatig de termijn die een toekomstige opdrachtgever gaat hanteren voor wanneer je moet beginnen.

Als een gek gaan bellen en de bijbehorende meetings kosten ook nog best wat tijd en energie, dat moet je ook combineren met een full time baan daan. Het kan wel, maar is misschien niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Huishoudelijk vraagje tussendoor, hoe boeken jullie de factuur van itunes?
Hier staat namelijk netjes 21% btw op, alleen in de algemeene bepalingen is het adres in Luxemburg maar staat er dat ik het in de NL Store aanschaf.
Maw. ben ik gewoon op ze hollands belasting plichtig zonder dat ik het ingewikkeld als EU BTW boeking hoe weg te zetten? (zo boek ik het nu)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bij mijn boekhoudprogramma kan ik ingeven vanuit welk land de factuur komt en dan kan ik ook de BTW die op de factuur staat invullen op het scherm, de rest gaat automatisch.

Ander dingetje wat ik wel wil weten is hoe je itunes als zakelijke kosten kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Software uit de app store dat ik zakelijk gebruik, en anders nooit gekocht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:53
Je kan in de regel alleen Nederlandse voorbelasting (btw) terug vragen als er een Nederlands btw-nummer op de factuur staat. Bij iTunes staat er een Luxemburgs btw-nummer op dus die zal aan in Luxemburg moeten terugvragen (via de Nederlandse belastingdienst).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ok, duidelijk, dus iTunes gaat in 4b op het aangifte formulier omdat het een Luxemburgs (binnen EU) BTW nr is, maar waarom rekenen ze dan trouwens niet gewoon 17% luxemburgse btw en moeilijk het nl tarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:06
CT schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 20:59:
Ok, duidelijk, dus iTunes gaat in 4b op het aangifte formulier omdat het een Luxemburgs (binnen EU) BTW nr is, maar waarom rekenen ze dan trouwens niet gewoon 17% luxemburgse btw en moeilijk het nl tarief?
Digitale diensten moeten verrekend worden tegen het BTW tarief van het land waarin de koper zich bevindt. Apple zal de BTW over jouw factuur ook in Nederland moeten afdragen. Nieuwe regelgeving vanuit de EU die het er helaas niet makkelijker op maakt om digitale services te verkopen.

Als er een Luxemburgs BTW nummer op de factuur staat moet je de BTW via de Nederlandse belastingdienst in Luxemburg terug vragen. Het ex BTW bedrag zet je in je boekhoudpakket als aankoop binnen EU en zo ook in je BTW aangifte.

Hoe je de BTW uit Luxemburg terug kan vragen kan je hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Of je laat die paar euro btw zitten en boekt het geheel (prijs incl buitenlandse btw) als kosten.

Ik koop ook wel eens iets uit het buitenland, meestal ex btw, soms niet. Pas als het om grotere bedragen gaat is het de moeite om het terug te vragen. Als ik wil werken doe ik dat liever tegen een goed uurloon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ah ok dus geen 4b maar een compleet ander formulier :P
Ja dat maakt het wel lastig, maar ook erg vervelend inderdaad voor digitale goederen, het gaat nu om een klein prijsje, maar wat als ik hele SDK's aanschaf voor 1000den euro's, moet ik dan door die hele malle molen? Of is het dan handig een reseller te vinden met en NL btw nummer ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Bij dat soort bedragen koop je binnen de EU gewoon ex BTW, dat maakt het een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Maar als je graag aan je 'kleineondernemersregeling' wilt voldoen, mag je dan bij een 0% btw factuur (Intracommunautaire verwerving?) de voorbelasting meetellen?

Dit is ook de enige reden waarom ik graag mijn itunes dingen ook wilde meetellen.
Anders zou ik misschien bij itunes kunnen informeren of ik voor 0% dingen als ondernemer kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Bij 0% heb je niks betaald, je kan niks terugvragen of houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Nikel schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 18:12:
[...]

Vindt je werkgever het dan ook okee dat je een opzegtermijn van een paar dagen hanteert? Dat is wel regelmatig de termijn die een toekomstige opdrachtgever gaat hanteren voor wanneer je moet beginnen.
Ik heb afgesproken dat ik steeds uiterlijk 14 dagen van tevoren aangeef of ik een opdracht heb. Als dat te lang duurt voor een opdrachtgever is het pech.. dan kijk ik nog even verder.
Als een gek gaan bellen en de bijbehorende meetings kosten ook nog best wat tijd en energie, dat moet je ook combineren met een full time baan baan. Het kan wel, maar is misschien niet ideaal.
Zeker niet ideaal, maar ik kan wel af en toe een "koffie"-pauze inlassen.

Weet iemand overigens hoeveel declarabele uren per jaar reëel is? Ik kan er natuurlijk wel fijn vanuit gaan dat ik 40 uur per week onder de pannen ben, maar zelfs als ik uitga van 48 weken werk zit je op bijna 2000 uur. Iets zegt me dat dat in de praktijk veel minder zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

JaQ

48 weken is geen reeële werkdruk. Veel detacheerders rekenen met 1500 uur declarabel per jaar.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Ik ga uit van 1600 uur per jaar, dat zijn 40 fulltime weken. Dan heb je er nog 12 over voor feestdagen, ziekte, studie en vakantie. In de praktijk kom ik meestal wel rond de 1800 uur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben niet ziek geweest, heb vrij lange projecten gedaan en heb niet veel "op de bank" gezeten. Mijn gemiddelde over de afgelopen 5 jaar is rond de 1750 uur per jaar. Afhankelijk van de lengte van je projecten zou je kunnen rekenen met 1500 a 1700 uur per jaar.

Korte breakdown:
* een jaar heeft 365 dagen * 5/7 = 261 werkdagen
* een stuk of 6 daarvan zijn feestdagen
* 25 a 30 vakantiedagen
* een dag of 5 a 10 voor ziekte
* een paar dagen voor cursussen?

Dan kom je op een uur of 1800 haalbaar, je leegloop en andere unbillable tijd moet daar vanaf.

[ Voor 36% gewijzigd door t_captain op 22-05-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Met 1000 uur declarabel zit je safe. En daar kun je prima van leven. Alles daarboven is mooi meegenomen ;) Afhankelijk van de duur van je opdrachten kun je 1500 of zelfs 2000 uur halen, maar reken jezelf niet meteen rijk. Een maand op de bank tussen twee opdrachten is niet ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 21:19
1000 uur is slechts 25 wk/jr declarabel, wel safe inderdaad, maar dan zit je wel heel lang zonder klus. Ik zit nu gemiddeld op 2000 uur/jaar over de laatste 7 jaar (varierend van 1850 - 2100). Komt wel omdat ik voornamelijk langlopende klussen doe, en tot nu toe nooit zonder klus heb gezeten.
1500 uur lijkt me realistisch om mee te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
sverzijl schreef op maandag 23 mei 2016 @ 06:54:
1000 uur is slechts 25 wk/jr declarabel, wel safe inderdaad, maar dan zit je wel heel lang zonder klus. Ik zit nu gemiddeld op 2000 uur/jaar over de laatste 7 jaar (varierend van 1850 - 2100). Komt wel omdat ik voornamelijk langlopende klussen doe, en tot nu toe nooit zonder klus heb gezeten.
1500 uur lijkt me realistisch om mee te rekenen.
Als je in een jaar 2100 uur factureert, hoeveel uur werk je dan in een normale werkweek? Volgens mij is dat 40 uur per week als je geen feestdagen, vakantie, cursussen en andere niet-facturabele tijd rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Het jaar met 2100 uur is met aardig wat overuren geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Vrije tijd is mij ook wat waard. Vorig jaar in totaal 3 maanden vakantie gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Dat kan, persoonlijk vind ik 4 weken/jaar en wat losse dagen hier en daar meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Dat is het mooie van freelancen... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik heb bij mijn huidige klus een cap van 1700 uren en om eerlijk te zijn vind ik dat wel goed. Ik werk 4x9 en ben dus 1 dag in de week vrij. Ik heb twee kleine kindjes en die dag spendeer ik dan ook volledig met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Mijn vroegere detacheerder rekende met 222 werkdagen x 8 uur = 1776

Ik ben zelf iemand die niet vaak ziek is en weinig tot geen vakantie neemt.
Mijn uren zitten vaak rondom de 1900 in een jaar.

Wel zul je merken dat hoe ouder je wordt vrije tijd 'belangrijker' wordt. In principe is werk ook gewoon vrije tijd omzetten in een vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Iemand al problemen gekregen met de nieuwe modelovereenkomst ?

http://www.nu.nl/economie...pers-niet-meer-nemen.html

Ik hoorde van een vriend dat er bij liberty global alle freelancers weg moeten i.v.m. de modelovereenkomst. Ze werken nu alleen nog maar met detacheringsbureaus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:18
Nog geen problemen, maar het rommelt wel...Ben bang dat iig 1 klant/opdrachtgever van mij ook gaat afhaken wanneer het huidige contract eind van het jaar afloopt (anders had het wellicht verlengt geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Vrijdag zit ik bij de notaris voor het omzetten van mijn zzp naar een werk BV en holding BV.

Deze omzetting had ik sowieso al staan, maar bijkomend voordeel is dat ik gelijk minder gezeur heb met de belastingdienst en opdrachtgevers.
Modelovereenkomst verplicht?

De modelovereenkomst is niet verplicht. U kunt ook samen goede afspraken maken over uw arbeidsrelatie. Als daar maar uit blijkt dat er geen sprake van een dienstbetrekking.
Als je een BV hebt is een contract of opdracht overeenkomst voldoende dus ?

Is de website van zzp nederland gewijzigd ?

Mijn god wat een poep zeg }:O

[ Voor 46% gewijzigd door Viper® op 25-05-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Volgens uniforce (sjah preken voor eigen parochie natuurlijk) ben je met een BV ook de sjaak:

https://www.uniforce.nl/a...oor-de-modelovereenkomst/
Indien voldoende duidelijk is dat de DGA van de vennootschap geacht wordt persoonlijk arbeid te verrichten voor degene waarvoor de overeengekomen (management-)taak wordt vervuld dan is de DGA persoonlijk aansprakelijk en niet zijn B.V.. Bron: http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_29-10-2015
Btw: waarom zet je je zaak om naar BV + Holding ? Uitbreidingsplannen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
https://www.zzp-nederland...-zzpers-met-spookverhalen

Ik geloof er weinig van, niks eigenlijk.

Overigens speelt dit probleem veelal in de bouwsector/zorg etc, volgens mij is de ICT sector meestal buiten schot.
Niet gek naar mijn idee, de overheid huurt zelf enorm veel externe/zzp'ers in, omdat die de kennis hebben of de techniek kennen. Vaak lopen die projecten over 6 maanden uit tot soms jaren. Beetje hypocriet dan om vervolgens te gaan zeuren over 'schijn constructies' etc.

https://www.zzp-nederland...-zzpers-met-spookverhalen

Holding BV is in principe om pensioen in op te bouwen.

[ Voor 41% gewijzigd door Viper® op 25-05-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moerk
  • Laatst online: 22:08
Je kunt het beste gewoon afwachten wat er gaat gebeuren met betrekking tot de wet DBA. Het zal met name afhankelijk zijn van de opdrachtgevers. Als zij 0% risico willen lopen op naheffingen en/of als zij de manier waarop zij met ZZP'ers werken (de bekende feiten en omstandigheden) niet willen aanpassen zul je over moeten stappen op payrolling of een Uniforce/ZZP-Vooruit BV. Tenzij de wet DBA nog aangepast gaat worden uiteraard.

Ik heb zelf een Uniforce BV maar ook daarvan is de toekomst onzeker. Het convenant met de Belastingdienst loopt tot eind dit jaar en het is maar de vraag óf en in wat voor vorm dat verlengd wordt. :/

bla-di-bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb een simpel contract waarin staat dat ik alles zelf regel, werktijden, werkplek, vervanging als ik ziek ben, en natuurlijk allemaal wel in overleg. Daarmee lijkt het contractueel heel erg op zo'n modelovereenkomst en in de praktijk verandert er niks. Ze keuren natuurlijk nooit goed dat er iemand anders mijn rol vervult als ik een week ziek ben... dus in overleg besluiten we dan dat het werk even stil ligt.

Als de belastingdienst besluit dat ik geen ondernemer ben dan ga ik dat aanvechten voor de rechter. Ik vind namelijk van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Het probleem zijn niet de freelancers want die willen wel aan de slag. Het probleem wordt dat er straks geen opdrachtgever zijn vingers wil branden aan al die onzekerheid. Want mocht het verkeerd dan krijgen straks ook de opdrachtgevers een dikke rekening van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ondertussen is het ook angstvallig stil aan de kant van de tussenpersonen/bemiddelaars. Ze hebben allemaal wel een mooie mailing gestuurd en/of een blogje geschreven maar concreet heb ik nog nergens gezien welk (model)contract ze gaan hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Moerk schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:48:
Je kunt het beste gewoon afwachten wat er gaat gebeuren met betrekking tot de wet DBA. Het zal met name afhankelijk zijn van de opdrachtgevers. Als zij 0% risico willen lopen op naheffingen en/of als zij de manier waarop zij met ZZP'ers werken (de bekende feiten en omstandigheden) niet willen aanpassen zul je over moeten stappen op payrolling of een Uniforce/ZZP-Vooruit BV. Tenzij de wet DBA nog aangepast gaat worden uiteraard.

Ik heb zelf een Uniforce BV maar ook daarvan is de toekomst onzeker. Het convenant met de Belastingdienst loopt tot eind dit jaar en het is maar de vraag óf en in wat voor vorm dat verlengd wordt. :/
Of ik ga werken voor de BV van mijn vader een 'onbekende' vriend en hij voor mij, zo zijn wij wel in dienst maar geen DGA. Echter zal de belastingdienst ook wel zien dat wij familie zijn.

Zo is er altijd wel wat.

lood om oud ijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Viper® schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 17:14:
[...]

Of ik ga werken voor de BV van mijn vader en hij voor mij, zo zijn wij wel in dienst maar geen DGA. Echter zal de belastingdienst ook wel zien dat wij familie zijn.

Zo is er altijd wel wat.

lood om oud ijzer
Inderdaad, dat gaat niet werken, zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0036819/2016-01-01#Artikel2 .

Over angst bij opdrachtgevers. Volgens mij heeft een opdrachtgever toch nog steeds 2 opties waarbij er geen risico is voor de opdrachtgever:

1. Een modelovereenkomst gebruiken en daar ook daadwerkelijk naar handelen.
2. In de overeenkomst met opdrachtnemer zetten dat alle kosten voortvloeiend uit het als verkapt dienstverband aangemerkt worden van de relatie verhaald worden op opdrachtnemer.

Is optie 2 niet rechtsgeldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Je kan dan beter met 3 vrienden/collega's een werkmaatschappij BV beginnen. En dan zorgen dat je nooit tegelijk bij dezelfde klant werkt. Alhoewel dat in die constructie minder belangrijk is. Ik ken wel een paar ZZPers die dit gedaan hebben en ik speel zelf ook met het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moerk
RichieB schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 18:32:
Je kan dan beter met 3 vrienden/collega's een werkmaatschappij BV beginnen. En dan zorgen dat je nooit tegelijk bij dezelfde klant werkt. Alhoewel dat in die constructie minder belangrijk is. Ik ken wel een paar ZZPers die dit gedaan hebben en ik speel zelf ook met het idee.
Dit zegt alleen maar iets over het ondernemerschap maar niet over de arbeidsrelatie tussen jou en de opdrachtgever. Dat kan nog steeds als dienstverband worden beschouwd door de Belastingdienst.

bla-di-bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Moerk schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 19:11:
[...]
Dit zegt alleen maar iets over het ondernemerschap maar niet over de arbeidsrelatie tussen jou en de opdrachtgever. Dat kan nog steeds als dienstverband worden beschouwd door de Belastingdienst.
Euh, welke onduidelijkeid is er nog dan? Je bent in loondienst bij een BV waarin je een aanmerkelijk belang hebt maar geen DGA bent. Dus je bent geen ZZPer of freelancer meer. Er kan dus nooit sprake zijn van een verkapt dienstverband. Anders zouden alle werknemers van detacheerders opeens een probleem hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door RichieB op 25-05-2016 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Het grote verschil is dat die geen aanmerkelijk belang hebben.

In de praktijk zal het voor IT freelancers echt wel meevallen hoor. Ik heb nog nooit een soepeler overheidsorgaan gezien als de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De hele wetswijziging is ook gedaan om zwakke zzp-ers te beschermen die door werkgevers gebruikt worden alsof ze in loondienst zijn, maar niet de daarbij behorende bescherming ontvangen.
Dit schijnt bijvoorbeeld in de zorg tegenwoordig veel voor te komen.
Het is dus niet bedoeld om zzpende icters die het meestal prima voor elkaar hebben te pesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moerk
RichieB schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 19:24:
[...]

Euh, welke onduidelijkeid is er nog dan? Je bent in loondienst bij een BV waarin je een aanmerkelijk belang hebt maar geen DGA bent. Dus je bent geen ZZPer of freelancer meer. Er kan dus nooit sprake zijn van een verkapt dienstverband. Anders zouden alle werknemers van detacheerders opeens een probleem hebben.
Welke constructie bedoel je? Normaliter als je een werkmaatschappij opricht met 3 nevengeschikte aandeelhouders (dus met elk een belang van 33%) is er geen gezagsrelatie want er is geen duidelijk bovengeschikte partij. Doordat er geen gezagsrelatie is heb je in die situatie ook geen dienstverband met je BV. Er kan dan dus wel een dienstverband optreden met je opdrachtgever. Dit hangt dan helemaal af van de omstandigheden hoe je werkt bij je opdrachtgever (hoe het in het modelcontract is geformuleerd). Het is in die situatie dus niet 100% zeker.

De vergelijking met werknemers van een detacheerder gaat mank want die werknemers vallen onder gezag van de directie van het detacheringsbureau en hebben daardoor een dienstverband met dat bureau. Als zij dan voor hun werkgever een klus doen bij een opdrachtgever is het uitgesloten dat er ook daar een dienstverband ontstaat.

Een Uniforce constructie bijvoorbeeld heeft het gezagselement ondervangen doordat zij stemrecht hebben over het aannamebeleid van de bestuurder/directeur (de ZZP'er). Door deze gezagsverhouding (en arbeid en loon) onstaat er als ZZP'er een dienstverband met je Declarabele Uren BV en draag je ook premies af voor WW/WIA/etc. Hierdoor kan er niet ook nog een dienstverband met je opdrachtgever onstaan. In die zin is die constructie 100% zeker.

Het gaat dus allemaal om de 3 elementen Persoonlijke arbeid, Gezag en Loon. Als aan die 3 elementen wordt voldaan dan is er sprake van een dienstverband.
Dit staat overigens volledig los van de beoordeling of je ondernemer bent. Onder de VAR waren die 2 aspecten gekoppeld maar dat geldt nu dus niet meer.

bla-di-bla

Pagina: 1 ... 29 ... 642 Laatste