Afas schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:23:
[...]
Het echte probleem hierachter is niet de AOV of pensioenvoorziening want dat is symptoombestrijding. Het gaat uiteindelijk om het voorkomen van schijnzelfstandigheid. Daarom zou ik het een goed idee vinden dat er voor zelfstandigen een flink hoger minimumtarief komt gekoppeld aan het minimumloon en/of bestaansminimum waarin dit soort zaken ruimschoots verrekend worden. Want de 16 euro per uur die het nu is, slaat nergens op. Daarmee gaan de kosten voor de opdrachtgever omhoog en dat resulteert als het goed is in een beter afgewogen keuze tussen loondienst en inhuur.
Dit voorstel komt zo vaak langs, maar dat werkt alleen voor mensen die per uur betaald krijgen en niet voor mensen die per project betaald krijgen.
Hoe bepaal je voor een project het minimumtarief?
Deel je het tarief door het aantal werkuren in een week? Hoe bepaal je dan hoeveel werkuren in een week zitten? De een werkt 20 uur, de ander 40, en iemand anders kan weer 60 uur per week draaien als die dat leuk vindt. En hoe houd je dan rekening met periodes dat ze geen uren maken, neem je die ook mee in de berekening?
Een minimumtarief is leuk voor onze specifieke groep die per uur betaald krijgt, maar niet voor de groep die per project betaald krijgt.
En daarnaast is het heel makkelijk om met creatief boekhouden te komen aan een acceptabel minimumtarief als je projecten draait. Je beweert gewoon ergens dat je 10 uur per week aan dat project besteedt hebt, terwijl het eigenlijk 40 uur is geweest. Wie kan dan bewijzen dat je die overige 30 uur per week wel gewerkt hebt als jij beweert dat het niet zo is?
Hoe ik het zou aanpakken als ik bv een PostNL, of een Helpling ofzo zou zijn en ik zou de "zzp-ers" die ik uit aan het knijpen ben willen blijven uitknijpen op basis van het minimumtarief zou ik bij PostNL bv een complete buslading aan pakketten als "project" toekennen aan een zzp-er, daar krijgt die voor betaald en hoeveel uur die nodig heeft moet die zelf weten. Dan verkoop ik het als project, en ben ik niet meer verantwoordelijk voor het aantal uren wat de zzp-er ervoor nodig heeft. Als Helpling zou ik datzelfde doen, maar dan per huis waar schoongemaakt moet worden.
Als ik dit al nu bedenk in 5 minuten, waarom zou een PostNL die genoeg mensen hierop heeft zitten niet met dezelfde oplossing komen?
Ik weet niet welke oplossing wel werkt, maar in een minimumtarief zie ik geen werkende oplossing voor de hele markt. Uitknijperij en gedwongen zelfstandigheid is gewoon heel moeilijk te voorkomen zonder de hele markt te raken.