Oef, ze blijven vasthouden aan die webmodule. Fantastisch...De verdere ontwikkeling van een webmodule kan bijdragen aan het vooraf verkrijgen van zekerheid voor zzp-ers over de aard van de arbeidsrelatie
Als ze die webmodule starten met een toets op een drempeltarief voor schijnzelfstandigheid komt het voor de meeste ZZP'ers hier wel goedEV89 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:39:
[...]
Oef, ze blijven vasthouden aan die webmodule. Fantastisch...
FD:
De coalitiepartijen houden vast aan de webmodule om schijnzelfstandigen van echte zzp'ers te scheiden, maar het SER-voorstel om van werknemerschap uit te gaan onder een uurtarief van €30-35 staat niet in het regeerakkoord. Wat wel doorgaat is de afspraak uit het pensioenakkoord om alle zelfstandigen aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering te onderwerpen en de zelfstandigenaftrek verder te beperken.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/politiek/14...-presentatie-pol1caSLQJyG
[ Voor 19% gewijzigd door DeMolT. op 15-12-2021 15:17 ]
Mogelijk wordt het voordeliger om in je prive auto zakelijk te rijdenVerhogen onbelaste reiskostenvergoeding: Vanaf 1 januari 2024 wordt de onbelaste
reiskostenvergoeding verhoogd. De precieze tariefsverhoging wordt nader uitgewerkt binnen de
taakstellende budgettaire derving van 200 miljoen in 2024 en 400 miljoen euro per jaar vanaf
2025.
EU DNS: 86.54.11.100
Dus de overheid wil minder verkeer op de weg en gaat vervolgens de vergoeding om met je auto naar je werk te rijden verhogen? (Al heb ik sowieso nooit begrepen dat mensen op <10km afstand van hun werk met de auto gaan.
Well die vergoeding was al jaren veel te laag en dekte de kosten niet.
En in flinke delen van het land heb je geen keus omdat het OV slecht is of zelfs niet-bestaand.
En in flinke delen van het land heb je geen keus omdat het OV slecht is of zelfs niet-bestaand.
Ik zit nog niet zover in het verhaal....en echt aan het begin van de orientatie. Ik zie het wel als een mooie uitdaging, maar ergens zit er ook wel een twijfel. Ik verdien nu best goed als data-analist/ operational controllerstukongeluk schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:04:
Ok, sinds vandaag ontslag genomen en alvast afspraak gemaakt bij de KvK. Door dit topic, gesprekken met andere ZZP'ers en wat onderzoek, kon ik het niet laten om alles nu al in gang te zetten zover het kan.
Kan niet wachten om als eenmanszaak aan het werk te gaan!
Members only:
, en nu mijn huidige baas voor zichzelf gaat beginnen heeft die mij een niet concreet idee gegeven om hem te volgen (voor hem te gaan werken als ZZPer). Ik vermoed dat ik bij mijn huidige werkgever mogelijk deeltijd ook als ZZPer aan de slag kan, maar dit is nog allemaal erg prematuur. Dus vandaar dat ik me aan het orienteren ben. Ergens zie ik dit als een hele mooie kans en ik weet dat ik erg goed ben in mijn werk maar aan welk uurtarrief moet ik dan ongeveer denken en is dat realistisch.... hebben jullie die twijfel ook gehad in een vergelijkbare situatie?
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik zit even met een ding en weet niet of het gebruikelijk is. Als jullie via een tussenpartij bij de klant komen, nemen jullie dan in je contract op dat een contract na afloop niet verlengd wordt maar vernieuwd? Wat ik daarmee bedoel, dat je de afgesproken periode met de tussen persoon zit maar dat je nadien zelf een direct contract mag afsluiten met de klant (al dan niet met een billing partij er tussen)?
Is dit gebruikelijk, hebben jullie wel eens een project afgewezen omdat de tussenpersoon hier niet mee akkoord ging, hadden jullie speciale afkoop afspraken gesloten? Wellicht niet voor projecten van 3 maanden, maar bv wel nadat er 12 maanden gefactureerd is?
Is dit gebruikelijk, hebben jullie wel eens een project afgewezen omdat de tussenpersoon hier niet mee akkoord ging, hadden jullie speciale afkoop afspraken gesloten? Wellicht niet voor projecten van 3 maanden, maar bv wel nadat er 12 maanden gefactureerd is?
90 a 100? Als jij dat bruto binnen haalt dan kan je prima 90 a 100 per uur vragen.coldasice schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:24:
[...]
Ik zit nog niet zover in het verhaal....en echt aan het begin van de orientatie. Ik zie het wel als een mooie uitdaging, maar ergens zit er ook wel een twijfel. Ik verdien nu best goed als data-analist/ operational controller
***members only***
, en nu mijn huidige baas voor zichzelf gaat beginnen heeft die mij een niet concreet idee gegeven om hem te volgen (voor hem te gaan werken als ZZPer). Ik vermoed dat ik bij mijn huidige werkgever mogelijk deeltijd ook als ZZPer aan de slag kan, maar dit is nog allemaal erg prematuur. Dus vandaar dat ik me aan het orienteren ben. Ergens zie ik dit als een hele mooie kans en ik weet dat ik erg goed ben in mijn werk maar aan welk uurtarrief moet ik dan ongeveer denken en is dat realistisch.... hebben jullie die twijfel ook gehad in een vergelijkbare situatie?
en dat levert dan een vergelijkbaar salaris op met dekking voor het extra risico? We huren nu ook veel consultants in voor D365 werk en de kwaliteit is echt HEEL erg matig. Dit is voor D365, ik weet alleen niet wat de uurtarieven voor dat werk is, misschien geeft dat ook wel een goede indicatie? Hebben jullie daar een idee over?mannowlahn schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:42:
[...]
90 a 100? Als jij dat bruto binnen haalt dan kan je prima 90 a 100 per uur vragen.
Geen idee maar 90k bruto per jaar (geen idee of dat inclusief secundaire voorwaarden zijn) is met het gemiddelde IT uurtarief niet heel spannend vind ik.. Als je dat met 1800 uur uitrekent kom je op 50 euro per uur.. Denk dat de gemiddelde mensen hier wel rond de 150k omzet draaien of zelfs nog flink erboven (als ik al die uren hier voorbij zie komen
)
In loondienst is het gewoon een zeer net salaris dus dat moet je wel opgeven inderdaad.. keuzes keuzes..
In loondienst is het gewoon een zeer net salaris dus dat moet je wel opgeven inderdaad.. keuzes keuzes..
Hierbij vergeet je wel de pensioenafdracht en andere werkgeverslasten, volgens dit verhaaltje 28%, https://zipconomy.nl/wp-c.../05/IMG_20210421_0001.pdfID-College schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:52:
Geen idee maar 90k bruto per jaar (geen idee of dat inclusief secundaire voorwaarden zijn) is met het gemiddelde IT uurtarief niet heel spannend vind ik.. Als je dat met 1800 uur uitrekent kom je op 50 euro per uur.. Denk dat de gemiddelde mensen hier wel rond de 150k omzet draaien of zelfs nog flink erboven (als ik al die uren hier voorbij zie komen)
Ik pak dan even het verschil tussen de 64k en 50k bruto als 28%. Dan zou je komen op 115k, daar komen dan nog onkosten bij zoals telefoonkosten, laptop, verzekeringen en andere zaken (administratie (hulp)). Laten we even gemakshalve 130k nemen. Dan denk ik dat ik een like for like salaris heb, of mis ik ergens een stapje, leer graag bij, daar kom ik hier voor... zonder risicodekking
Met 90 euro per jaar haal je 170k binnen. Ik dek mijn arbeidsongeschiktheid goed af, volgend jaar wil ik 100k afdekken en dat zal mij 400 euro? Per maand gaan kosten.coldasice schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:22:
[...]
Hierbij vergeet je wel de pensioenafdracht en andere werkgeverslasten, volgens dit verhaaltje 28%, https://zipconomy.nl/wp-c.../05/IMG_20210421_0001.pdf
Ik pak dan even het verschil tussen de 64k en 50k bruto als 28%. Dan zou je komen op 115k, daar komen dan nog onkosten bij zoals telefoonkosten, laptop, verzekeringen en andere zaken (administratie (hulp)). Laten we even gemakshalve 130k nemen. Dan denk ik dat ik een like for like salaris heb, of mis ik ergens een stapje, leer graag bij, daar kom ik hier voor... zonder risicodekking
Wat ik fijn vind is dat ik zelf mijn pensioen kan gaan kiezen. Voor mij is freelance in alle opzichten fijn.
Eehm ja je mist toch wel een paar zaken dan.. Die 90k die jij krijgt, als ik die als winst uit onderneming haal, houd ik daar 54k van over zo even snel vanuit wat tooltjes. Ik weet niet wat jij daaraan over houdt onder aan de streep, maar mijn winst uit onderneming ligt toch wel een stuk hoger dan die 90k.. Daarnaast denk ik dat ik er met mijn verzekeringen beter voor zit dan jou.. Wat heb jij b.v. geregeld nadat de sociale vangnetten zijn weggevallen?coldasice schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:22:
[...]
Hierbij vergeet je wel de pensioenafdracht en andere werkgeverslasten, volgens dit verhaaltje 28%, https://zipconomy.nl/wp-c.../05/IMG_20210421_0001.pdf
Wat betreft je opmerking: "zoals telefoonkosten, laptop, verzekeringen en andere zaken (administratie (hulp))", wat kost dat dan denk je? Laten we zeggen: wat zijn al je bedrijfskosten per jaar in jouw hoofd?
[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 15-12-2021 22:15 ]
Ik houdt er 56k aan over.ID-College schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:13:
[...]
Eehm ja je mist toch wel een paar zaken dan.. Die 90k die jij krijgt, als ik die als winst uit onderneming haal, houd ik daar 54k van over zo even snel vanuit wat tooltjes. Ik weet niet wat jij daaraan over houdt onder aan de streep, maar mijn winst uit onderneming ligt toch wel een stuk hoger dan die 90k.. Daarnaast denk ik dat ik er met mijn verzekeringen beter voor zit dan jou.. Wat heb jij b.v. geregeld nadat de sociale vangnetten zijn weggevallen?
Wat betreft je opmerking: "zoals telefoonkosten, laptop, verzekeringen en andere zaken (administratie (hulp))", wat kost dat dan denk je? Laten we zeggen: wat zijn al je bedrijfskosten per jaar in jouw hoofd?
Wat bedoel je met nadat sociale vangnetten zijn weggevallen, mijn pensioen en aow is geregeld, de kans dat die totaal wordt afgebroken is minder dan dat jouw verzekeringsmaatschappij omvalt waar je dit geregeld hebt, dus dat scenario lijkt me niet zinvol om te bespreken.
Bedrijfskosten, 15k voor laptop en telefoon+abo, een boekhouder(+software), bedrijfssoftware, nieuwe opdrachten binnenhalen via tussenpartijen + andere zaken...
Nog een andere vraag, hoeveel tijd ben je per jaar kwijt om je administratie en andere zaken te regelen? Is dat 2 uurtjes per week, die uren zijn niet declarabel...
Jij begon met 90k te vergelijken met 90k omzet vanuit je bedrijf, volgens mijn berekening moet je bij 90k bruto salaris zeker 35k optellen voor bovenstaande redenen.
Nogmaals, ik wil een zuiver vergelijk maken en ik denk zeker dat jij er meer aan over houdt en dat dat niet weinig is, maar ik ben iemand die best wel planmatig te werk gaat en dus niet zomaar in zon avontuur stap, dus hoor graag wat ik mis of waar ik uren en kosten overschat. Jullie hebben die ervaring, ik kan hooguit wat sites lezen en hier het forum...
100 is de ondergrens daarvoor. Ik heb uit de eerste hand ook wel gehoord over 125 als goed haalbaar maar dat is mezelf vooralsnog niet gelukt. Ik moet toegeven dat me dat wel een beetje verbaasde want ik weet van mezelf dat ik me goed kan verkopen, dus ik kan er nog niet helemaal de vinger opleggen waar de norm nu ligt.coldasice schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:47:
[...]
en dat levert dan een vergelijkbaar salaris op met dekking voor het extra risico? We huren nu ook veel consultants in voor D365 werk en de kwaliteit is echt HEEL erg matig. Dit is voor D365, ik weet alleen niet wat de uurtarieven voor dat werk is, misschien geeft dat ook wel een goede indicatie? Hebben jullie daar een idee over?
[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 16-12-2021 07:28 ]
Dit is wel een elegante manier op om om het 'acquisitie wordt niet gewaardeerd' heen te komen. Iets indirecter, en daarmee waarschijnlijk ook direct wat meer geaccepteerd.init6 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:08:
[...]
Ben naast de tussenpartijen ook in gesprek met een aantal bedrijven vanuit mijn eigen netwerk, deze gesprekken zijn vaak veel leuker.Deze week ook de stoute schoenen aangetrokken om zelf bedrijven te benaderen, gewoon koude acquisitie door bedrijven waar ik weet dat er veel groei in zit en waar ik uitstekend bij kan helpen te vragen of die leuke klus op linkedin ook voor freelancers is. In het slechtste geval ben ik 5 minuten kwijt.
Heb ik toen ik net begon in 2016 ook veel geprobeerd maar heeft me nooit wat opgeleverd. Was toen ook op zoek naar een minder gewilde rol, misschien dat ik het als ik ergens volgend jaar een nieuwe developer klus zoek het wel weer ga proberen. Ben benieuwd of anderen hier wel eens succes mee hebben gehad.Yucon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:29:
[...]
Dit is wel een elegante manier op om om het 'acquisitie wordt niet gewaardeerd' heen te komen. Iets indirecter, en daarmee waarschijnlijk ook direct wat meer geaccepteerd.
Snap je punt wel, heb ik destijds ook gehad en heb daarom een redelijk volledige berekening beschikbaar.coldasice schreef op donderdag 16 december 2021 @ 06:59:
[...]
Ik houdt er 56k aan over.
Wat bedoel je met nadat sociale vangnetten zijn weggevallen, mijn pensioen en aow is geregeld, de kans dat die totaal wordt afgebroken is minder dan dat jouw verzekeringsmaatschappij omvalt waar je dit geregeld hebt, dus dat scenario lijkt me niet zinvol om te bespreken.
Bedrijfskosten, 15k voor laptop en telefoon+abo, een boekhouder(+software), bedrijfssoftware, nieuwe opdrachten binnenhalen via tussenpartijen + andere zaken...
Nog een andere vraag, hoeveel tijd ben je per jaar kwijt om je administratie en andere zaken te regelen? Is dat 2 uurtjes per week, die uren zijn niet declarabel...
Jij begon met 90k te vergelijken met 90k omzet vanuit je bedrijf, volgens mijn berekening moet je bij 90k bruto salaris zeker 35k optellen voor bovenstaande redenen.
Nogmaals, ik wil een zuiver vergelijk maken en ik denk zeker dat jij er meer aan over houdt en dat dat niet weinig is, maar ik ben iemand die best wel planmatig te werk gaat en dus niet zomaar in zon avontuur stap, dus hoor graag wat ik mis of waar ik uren en kosten overschat. Jullie hebben die ervaring, ik kan hooguit wat sites lezen en hier het forum...
Als ik daar 15k bedrijfskosten invoer kom ik met 85p/u op 1368 uur op 56k netto (eigen woning voordeel is hier nog niet toegepast), hier zijn verzekeringen (inclusief AOV 400/mnd) en 8k pensioen per jaar al vanaf.
Met 5 dagen werken ipv 4 zit je al op 76k, en maak daar 100 per uur van en je komt op 99k netto.
Pin me er niet op vast, maar voor mij komt de bereking aardig overeen met wat ik overhoud.
Zonder vervoer vind ik 15k erg ruim. Zelf zit ik rond de 5k denk ik zonder de AOV (is een privé last). Tussenpersonen hoef je toch niet te betalen?coldasice schreef op donderdag 16 december 2021 @ 06:59:
[...]
Lijkt me nog best lastig. Hoe meet je uurtarief bij opdrachten die tegen een vast bedrag worden aangenomen? Hoe ga je om met opdrachten die je tegen gereduceerd tarief doet om ervaring op te doen? Hoe meet je het uurtarief voor zelfstandigen die een mix van inkomstenstromen hebben zoals royalties + verkopen in webshop + inkomsten uit uurtje-factuurtje?Afas schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:06:
[...]
Als ze die webmodule starten met een toets op een drempeltarief voor schijnzelfstandigheid komt het voor de meeste ZZP'ers hier wel goed
Die webmodule kan gewoon niet alle situaties aan. Ik zou daarom opteren voor een toets achteraf ipv vooraf. Bij de aangifte IB blijkt hoeveel omzet en winst iemand heeft gemaakt. Vanaf fiscale winst X ben je zelfstandig en daar onder gewoon niet.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Lees al jaren mee in dit topic en wil graag wat input op mijn situatie.
Ben in mijn carrière gegroeid van .Net developer naar lead naar product management en breng nu een mooi vast salaris binnen.
Nu wil ik graag weer volledig terug in de techniek aangezien dat toch mijn passie blijft en het al lange tijd een wens is om zelfstandig verder te gaan. Punt is dat ik nu in een PM rol zit en ik zit er een beetje mee hoe ik mij ga verkopen in een development rol en daarbij mijn omzet in de buurt kan houden van mijn huidige salaris.
Laatste maanden alweer volop bezig met studie, bouwen om de boel weer op te frissen en gelukkig is het net als fietsen je verleerd het niet zo snel.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zijn die een beetje in het "Peter Principle" zijn gevallen en vervolgens toch weer zijn gaan ontwikkelen als zzper. Belangrijkste stemmetje in mijn hoofd is dat ik nu een mooi vast salaris heb en dat ga opgeven, ik hoop dat jullie dat er kunnen uitpraten
Ben in mijn carrière gegroeid van .Net developer naar lead naar product management en breng nu een mooi vast salaris binnen.
Members only:
Inloggen
Nu wil ik graag weer volledig terug in de techniek aangezien dat toch mijn passie blijft en het al lange tijd een wens is om zelfstandig verder te gaan. Punt is dat ik nu in een PM rol zit en ik zit er een beetje mee hoe ik mij ga verkopen in een development rol en daarbij mijn omzet in de buurt kan houden van mijn huidige salaris.
Laatste maanden alweer volop bezig met studie, bouwen om de boel weer op te frissen en gelukkig is het net als fietsen je verleerd het niet zo snel.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zijn die een beetje in het "Peter Principle" zijn gevallen en vervolgens toch weer zijn gaan ontwikkelen als zzper. Belangrijkste stemmetje in mijn hoofd is dat ik nu een mooi vast salaris heb en dat ga opgeven, ik hoop dat jullie dat er kunnen uitpraten
Als IB ondernemer krijg je 14% + 7 tot 10k belastingvrij in de vorm van MKB winstvrijstelling en ondernemersaftrek. Bij een omzet van anderhalve ton dekt dat naar mijn ervaring de extra kosten die je maakt redelijk af.coldasice schreef op donderdag 16 december 2021 @ 06:59:
[...]
In de praktijk ontlopen iemand's package in loondienst (dus brutosalaris + pensioen/mobiliteit e.d.) en omzet van een ZZP'er elkaar niet zoveel. Je mist wel WW, maar de vraag is in welke mate je die nodig hebt als hoogopgeleide kenniswerker. Een AOV moet je wel zelf afsluiten, maar dat gaat om losse honderdjes. Anderzijds heb je vrije beschikking over je geld. Dus geen matig presterend verplicht pensioenfonds of leasepool met uitsluitend VAG gebakjes.
Mocht je daarnaast aanspraak kunnen doen op WBSO of graag spullen kopen die zakelijk aangemerkt zouden kunnen worden, dan loopt het pas echt op. Er zijn er hier genoeg die netto om en nabij het dubbele overhouden van wat je nu doet.
Je hebt WW en ZW vanuit de overheid. Maar wat heb je vervolgens nog als deze stoppen met uitkering (naast de bijstand die iedereen heeft)? Hoeveel vermogen heb je b.v. om zaken af te vangen? En heb je een (aanvullende) AOV en hoelang keert deze uit b.v. (en welk bedrag?) Kan je daarvan überhaupt overleven als er iets gebeurt?coldasice schreef op donderdag 16 december 2021 @ 06:59:
[...]
Ik houdt er 56k aan over.
Mijn bedrijfskosten komen niet verder van 5k op jaarbasis en dan heb ik nog best veel gekocht om eerlijk te zijn (auto niet meegeteld). Administratie kost amper tijd. Ik heb zoveel mogelijk jaarbetalingen (dus 1x betalen en klaar) en de overige maandelijkse afschrijven lopen gewoon via een koppeling met mijn bank, waar business rules aan hangen. Daar hoef ik dus niet naar om te kijken.. Ik denk dat administratie nog geen kwartier per week kost om eerlijk te zijn. Dat doe ik veelal gewoon via de app op de bank of tijdens werk, dat merk ik nieteens om eerlijk te zijn.. Alleen het uitzoeken kost wat tijd, maar dat is meer eenmalig en jaarlijks een keer ernaar kijken, maar niet structureel werk.
Maargoed, om het wat concreter te maken voor je: wat jij bruto verdient houd ik dit jaar ongeveer netto onder aan de streep over o.b.v 36 uur, na aftrek van alle kosten. Daar zit dan wel een deel (F)OR (uitgestelde belasting) in en lijfrente (die daarentegen weer aftrekbaar is). Daar gaat AOV nog wel vanaf inderdaad, maar die kost geen ruim 30k op jaarbasis en is daarentegen ook weer aftrekbaar van de IB.. Daarbij denk ik ook dat ik voor de lange termijn er beter voor zit dan iemand in loondienst wat betreft afgedekte risico's, want ik ben voor veel zaken (langdurig) verzekerd en heb een prive+zakelijke buffer waarmee ik best wel even vooruit kan.. Iig een buffer die je in loondienst niet zo snel bij elkaar spaart..
Tsja, het nieuwe regeerakkoord:
Terzijde: de gekozen bewoording is vreemd: de maatregel wordt in 2023 ingevoerd en de compensatie is voor de duur van de kabinetsperiode... Gerekent vanaf 2023 is dat precies één jaar aan compensatie!
We moeten gewoon terug naar de VAR-verklaring. Toetsing kan gewoon achteraf via de aangifte IB. Als iemand jarenlang onder bedrag X verdiend heeft was hij/zij dus niet zelfstandig. Gewoon de werkelijke situatie achteraf vaststellen ipv vooraf.Helderheid voor zelfstandigen. Echte zelfstandigen worden ondersteund en ondernemerschap wordt gestimuleerd. De verdere ontwikkeling van een webmodule kan bijdragen aan het vooraf verkrijgen van zekerheid voor zzp-ers over de aard van de arbeidsrelatie. Schijnzelfstandigheid wordt tegengegaan door betere publiekrechtelijke handhaving in het geval van het vermoeden van werknemerschap.
Een AOV is niet persé een slecht idee. Het hangt vooral af wat de voorwaarden zijn en welke premie betaald moet worden. Gezien "oneerlijke concurrentie" wordt aangehaald verwacht ik dat de regeling ingericht gaat worden zoals hij is voor mensen in loondienst. Daar ben ik geen fan van omdat je daar parttime arbeidsongeschikt kan zijn of arbeidsongeschikt voor eigen beroep maar nog wel geschikt voor wasknijpers vouwen. Voor zo'n regeling wil ik niet betalen.Er komt een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor alle zelfstandigen, die zo wordt vormgegeven dat oneerlijke concurrentie en te grote inkomensrisico’s voor individuen worden voorkomen.
Geen idee wat hier mee bedoeld wordt. Wellicht bedoelen ze dat de AOV-uitkering ook doorbetaling van pensioeninleg mogelijk moet maken?Hiermee houden we rekening met de randvoorwaarden uit het pensioenakkoord.
Onzin maatregel. De arbeidskorting is inkomensafhankelijk dus de afbouw van de zelfstandigenaftrek wordt dus niet gecompenseerd voor hogere inkomens. Het is dus gewoon een ordinaire belastingverhoging! In sectoren met krapte zoals de ICT zal de verhoogde belastingdruk gewoon doorberekend gaan worden in de tarieven.De zelfstandigenaftrek wordt vanaf 2023 met stappen van 650 euro teruggebracht tot 1200 euro in 2030. Zelfstandigen worden gedurende de kabinetsperiode gecompenseerd via de verhoging van de arbeidskorting.
Terzijde: de gekozen bewoording is vreemd: de maatregel wordt in 2023 ingevoerd en de compensatie is voor de duur van de kabinetsperiode... Gerekent vanaf 2023 is dat precies één jaar aan compensatie!
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Met name die verplichte AOV vanuit de overheid is enorm interessant. De verhalen die ik hoorde, hoge maandlasten maar bij uitkering bijstands niveau, is een groot punt. Ik betaal graag om mij zelf in te dekken. Dus ik hoop dat er niet een verplichting komt voor degen die al een AOV geregeld hebben.
Ik weet dat er een tijd terug nog gezegd is dat bestaande commerciele AOV's gehonoreerd zullen blijven. Of je bij invoering van de verplichte overheids-AOV nog steeds een commerciele AOV kan afsluiten betwijfel ik, maar als je er al een hebt mag je die behouden.mannowlahn schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:04:
Met name die verplichte AOV vanuit de overheid is enorm interessant. De verhalen die ik hoorde, hoge maandlasten maar bij uitkering bijstands niveau, is een groot punt. Ik betaal graag om mij zelf in te dekken. Dus ik hoop dat er niet een verplichting komt voor degen die al een AOV geregeld hebben.
Als IT-ers hebben wij natuurlijk zeer goedkope AOV's. Als alle beroepsgroepen op 1 hoop gegooid worden kan het niet anders dan dat je meer zal moeten gaan betalen voor de overheids-AOV.
[ Voor 12% gewijzigd door sverzijl op 16-12-2021 10:33 ]
* Doorontwikkeling webmodule:
Dat project is al lang ten dode opgeschreven, de kritiek vanuit de ZZP-organisaties en juristen was niet mals. Maar ze gaan maar door. Visieloos en zonder lef.
* Verplichte AOV
Niet flexibel genoeg (wat doe je met mensen die helemaal geen AOV nodig hebben?) of anders te complex. Plus dat UWV met alle hoog-risico klanten komt te zitten en vroeger of later gaat azen om ook de krenten uit de pap te krijgen.
* Heffingskortingen
Wat daarmee is gebeurd, heeft mijn vertrouwen in de overheid al jaren ondermijnd. Eerst heb je een belastingvrije voet (zeg maar een eerste schijf met nultarief). Daarna wordt dat een algemene heffingskorting, alles wel. Daarna wordt hij inkomensafhankelijk. Dit is een gemene truc geweest om de werkelijke marginale belastingdruk bij middeninkomens te verstoppen. En als je een beetje lekker verdient, krijg je niets. Onder de streep hebben ze met een lange omweg onze belastingvrije voet afgenomen.
Dat project is al lang ten dode opgeschreven, de kritiek vanuit de ZZP-organisaties en juristen was niet mals. Maar ze gaan maar door. Visieloos en zonder lef.
* Verplichte AOV
Niet flexibel genoeg (wat doe je met mensen die helemaal geen AOV nodig hebben?) of anders te complex. Plus dat UWV met alle hoog-risico klanten komt te zitten en vroeger of later gaat azen om ook de krenten uit de pap te krijgen.
* Heffingskortingen
Wat daarmee is gebeurd, heeft mijn vertrouwen in de overheid al jaren ondermijnd. Eerst heb je een belastingvrije voet (zeg maar een eerste schijf met nultarief). Daarna wordt dat een algemene heffingskorting, alles wel. Daarna wordt hij inkomensafhankelijk. Dit is een gemene truc geweest om de werkelijke marginale belastingdruk bij middeninkomens te verstoppen. En als je een beetje lekker verdient, krijg je niets. Onder de streep hebben ze met een lange omweg onze belastingvrije voet afgenomen.
Maar is dat zo erg? Ik ken ook werknemers die nu niet voor zichzelf willen beginnen omdat een AOV teveel uitsluiting heeft en vallen ze dus onder de dekking van het UWV. Uiteindelijk moet iemand gaan betalen voor deze groepen en het lijkt mij dan niet meer dan logisch dat het een verantwoordelijkheid is van de overheid en niet de verzekeraars.t_captain schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:39:
* Verplichte AOV
Of ze moeten het UWV volledig privatiseren en zoals de zorgverzekering werken met een verplichte basisverzekering met de optie voor aanvullende verzekering (geen ander werk, hogere uitkering, ect). Vrijwillig verzekeren bij het UWV zou mij 3x zoveel kosten per maand met veel mindere dekking. De overheid kan (en mag?) niet concurreren met private partijen en zou dat bij verplichte verzekering ook niet moeten doen. Dat geld dan overigens niet alleen zelfstandigen maar ook werkgevers kunnen dan gaan shoppen voor de beste AOV voor haar werknemers.
PS: Ik ben niet zo zeer pro-privatiseren, maar het UWV is een verschrikkelijke inefficiënte organisatie met talloze verkeerde prioriteiten. Als het niet lukt onder de vleugels van de staat gooi het dan maar in de markt.
AOW-leeftijd naar 18. UWV sluiten. Het kan zo makkelijk
Welke groep mensen zou geen AOV nodig hebben? Stel dat je 35 bent en je kan onverwacht niet meer werken. Als je dan 50K inkomen per jaar wilt (voor 't gemak even zonder indexatie), dan heb je (67-35)*50,000 = 1.6M euro nodig tot aan je pensioen. Er zullen weinig mensen zijn die dergelijke bedragen op de plank hebben liggen.t_captain schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:39:
* Verplichte AOV
Niet flexibel genoeg (wat doe je met mensen die helemaal geen AOV nodig hebben?)
Ik weet niet of dat zo gaat werken. Het zou bijvoorbeeld ook middels een acceptatieplicht voor verzekeraars kunnen, een beetje vergelijkbaar met de (basis-)zorgverzekering.t_captain schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:39:
Plus dat UWV met alle hoog-risico klanten komt te zitten en vroeger of later gaat azen om ook de krenten uit de pap te krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Freeaqingme op 16-12-2021 11:06 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Eens maar daar is een ander topic voor en ontbreekt helaas de politieke draagkracht voor. De administratieve last (oa toeslagen) die wij op de onderkant van de samenleving leggen kan daarmee bijna tot nihil verlaagd worden. Hoewel ik een basisinkomen zeker een mooi concept vind is echter de overgang gigantisch en complex. Het eindresult is echter een bijna perfecte marktwerking van arbeid waarbij werkende zelf kunnen afwegen tussen zekerheid en inkomen. Waarschijnlijk zal het wel enorm drukken op de tarieven die wij nu als ZZP'ers kunnen vragen. Flexibiliteit zal een stuk voordeliger worden.t_captain schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:57:
AOW-leeftijd naar 18. UWV sluiten. Het kan zo makkelijk
Ik lees hier dat een AOV voor ICTers zo goedkoop is.
Members only:
Is dit normaal? Vinden jullie dit goedkoop? Ik had toen niets anders gevonden dat veel goedkoper was.
Inloggen
Goedkoop is relatief. Als jij 150k per jaar binnen harkt en 2700 is je teveel, dan vind ik dat raar. Ik heb vrienden die freelancer zijn en ik heb ze al een paar gevraagd, "heb jij een AOV?". Nee, niet nodig toch. Dan vraag ik, wat als jij nu om wat voor reden niet meer kan werken. Wat ga je dan doen, kan je nog je huis betalen? Nee dat niet.GekkeRipper schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:18:
***members only***
Is dit normaal? Vinden jullie dit goedkoop? Ik had toen niets anders gevonden dat veel goedkoper was.
En nog steeds niet afgesloten. Ik kan er met de pet niet bij. Dit zijn geen mensen met afbetaalde huizen en minimaal 700k op de bank hoor.
Deze, en nog een stuk of 100 andere discussies, hebben allemaal gemeen dat ze om de olifant onder het vloerkleed geen dansen.Deveon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:53:
[...]
Maar is dat zo erg? Ik ken ook werknemers die nu niet voor zichzelf willen beginnen omdat een AOV teveel uitsluiting heeft en vallen ze dus onder de dekking van het UWV. Uiteindelijk moet iemand gaan betalen voor deze groepen en het lijkt mij dan niet meer dan logisch dat het een verantwoordelijkheid is van de overheid en niet de verzekeraars.
Of ze moeten het UWV volledig privatiseren en zoals de zorgverzekering werken met een verplichte basisverzekering met de optie voor aanvullende verzekering (geen ander werk, hogere uitkering, ect). Vrijwillig verzekeren bij het UWV zou mij 3x zoveel kosten per maand met veel mindere dekking. De overheid kan (en mag?) niet concurreren met private partijen en zou dat bij verplichte verzekering ook niet moeten doen. Dat geld dan overigens niet alleen zelfstandigen maar ook werkgevers kunnen dan gaan shoppen voor de beste AOV voor haar werknemers.
We hebben gewoon een veel te groot aantal mensen dat niet in staat is om quitte te spelen met de maatschappij over de duur van hun leven. Eigenlijk iedereen die tijdens zijn werkzame leven modaal of minder verdient.
Gevolg: steeds meer druk op de middeninkomens. Steeds meer verborgen solidariteit. Zo ben ik sinds 2006 verplicht verzekerd tegen zorgkosten, en zit in die premie een grote inkomensafhankelijke component en een hoop risico-vereveningscriteria die ervoor zorgen dat mijn premie vooral bij een ander neerkomt. En die ander is ook deels echt een ander, niet een andere levensfase in mijn eigen leven.
Keer op keer wordt het onderliggende probleem gemist in het regeerakkoord. En het wordt er niet beter op. De bevolking gaat toenemen naar 20M lees ik, en er is geen beleid om op dat getal te sturen dus het overkomt ons gewoon waar we bij staan.
Klimaatkosten worden hoger naarmare je CO2/capita verder omlaag moet, een groot deel van NL kan zijn aandeel in de energietransitie niet betalen, dus je weet wat er gaat gebeuren met nivellering.
En de bevolkingsgroei bestaat uit immigratie. Daar mag je ook economisch naar kijken. Een redelijk deel van de immigratie wordt gevormd door statushouders. Die hebben een verschrikkelijk slechte inkomensprognose. Gevolg: aanzienlijke groei van de niet-zelfredzame groep.
Enkele groepen die geen AOV nodig hebben:Freeaqingme schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:06:
[...]
Welke groep mensen zou geen AOV nodig hebben? Stel dat je 35 bent en je kan onverwacht niet meer werken. Als je dan 50K inkomen per jaar wilt (voor 't gemak even zonder indexatie), dan heb je (67-35)*50,000 = 1.6M euro nodig tot aan je pensioen. Er zullen weinig mensen zijn die dergelijke bedragen op de plank hebben liggen.
1. mensen die niet zo ver voor hun pensioen zitten, goed hebben verdiend, hun woning afbetaald en een goede buffer hebben. Die kunnen overbruggen naar het pensioen.
2. mensen met een goed verdienende partner en voldoende flexibiliteit om hun uitgaven omlaag te brengen tot het niveau om van 1 inkomen te leven.
3. mensen met weinig vaste lasten en een aanzienlijk passief inkomen.
Bij dertigers zie je dit niet zoveel, maar boven de 55 beginnen die groepen best toe te nemen.
Het verzekerde bedrag en je leeftijd hebben nogal veel invloed dus dat maakt het lastig vergelijken, zelf vind ik het niet duur met de combinatie die ik heb gekozen met 90 dagen wachttijd, +/-43k verzekerd bedrag. Aangezien de premie linear schaalt met het het verzekerde bedrag is dat 'n grote factor en voor mij de hoofdreden niet de hoofdprijs te verzekeren.GekkeRipper schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:18:
***members only***
Members only:
Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door Leftblank op 16-12-2021 11:25 ]
Aand de hand van de jaarlijkse premie kan je geen uitspraken doen.GekkeRipper schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:18:
***members only***
Dit is afhankelijk van:
- Je leeftijd
- Het verzekerd bedrag
- Indexering wel of niet
- Vanaf wanneer er uitgekeerd wordt
- Tot hoeveel jaar jij uitgekeerd wilt worden
- Beroepsarbeidsongeschiktheid ja of nee
- Of jij nog medische opmerkingen hebt
En ik zal nog wel een paar andere criteria vergeten zijn.
Totdat je gaat scheident_captain schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:24:
[...]
Enkele groepen die geen AOV nodig hebben:
1. mensen die niet zo ver voor hun pensioen zitten, goed hebben verdiend, hun woning afbetaald en een goede buffer hebben. Die kunnen overbruggen naar het pensioen.
2. mensen met een goed verdienende partner en voldoende flexibiliteit om hun uitgaven omlaag te brengen tot het niveau om van 1 inkomen te leven.
3. mensen met weinig vaste lasten en een aanzienlijk passief inkomen.
Bij dertigers zie je dit niet zoveel, maar boven de 55 beginnen die groepen best toe te nemen.
Dan zou bij echtscheiding de verzekeringsplicht moeten ingaan.
Freeaqingme schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:06:
[...]
Welke groep mensen zou geen AOV nodig hebben? Stel dat je 35 bent en je kan onverwacht niet meer werken. Als je dan 50K inkomen per jaar wilt (voor 't gemak even zonder indexatie), dan heb je (67-35)*50,000 = 1.6M euro nodig tot aan je pensioen. Er zullen weinig mensen zijn die dergelijke bedragen op de plank hebben liggen.
Members only:
Inloggen
Dat zijn vaak de uitzonderingen op de regel waar je moeilijk op kan sturen. Er zijn altijd situaties waarvan mensen de dupe worden. Tuurlijk is het allemaal op te lossen, maar DH maakt beleid op het gros van de mensen, niet op de uitzonderingen.. Als het verplicht wordt gewoon het allergoedkoopste pakken wat er bestaat.. Dat hoeft niet veel te kosten lijkt mij zo?
Je kan aan wat knoppen draaien om het goedkoper te maken. Zo heb ik een wachttijd van 2 jaar, uitkering van 45K (geindexeerd) en eindleeftijd van 60 ipv 67. Ik zou hem eigenlijk nu al niet meer nodig hebben (of misschien nog een paar jaar max) vanwege buffer groot genoeg voor 15 jaar, maar ik houd hem nog even aan vanwege de AOV verplichting die er nu aankomt. Ik betaal echter maar 113 euro/maand, wat ook nog eens fiscaal aftrekbaar is.GekkeRipper schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:18:
***members only***
Het zou kunnen dat je polis omwille van de eindleeftijd niet voldoende is om onder het UWV uit te komen.sverzijl schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:01:
[...]
Je kan aan wat knoppen draaien om het goedkoper te maken. Zo heb ik een wachttijd van 2 jaar, uitkering van 45K (geindexeerd) en eindleeftijd van 60 ipv 67. Ik zou hem eigenlijk nu al niet meer nodig hebben (of misschien nog een paar jaar max) vanwege buffer groot genoeg voor 15 jaar, maar ik houd hem nog even aan vanwege de AOV verplichting die er nu aankomt. Ik betaal echter maar 113 euro/maand, wat ook nog eens fiscaal aftrekbaar is.
Ja, dat zien we dan wel weer. In ergste geval zal ik eindleeftijd moeten terugverhogen. Dan zal de premie nog steeds lager zijn dan de UWV-AOV.t_captain schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:12:
[...]
Het zou kunnen dat je polis omwille van de eindleeftijd niet voldoende is om onder het UWV uit te komen.
De verhouding dekking/premie zal beter zijn. De staats-AOV zal vermoedelijk op minimumniveau zijn en in absolute euro's zal de premie daar niet zo hoog zijn.
Inderdaad.t_captain schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:20:
De verhouding dekking/premie zal beter zijn. De staats-AOV zal vermoedelijk op minimumniveau zijn en in absolute euro's zal de premie daar niet zo hoog zijn.
Nog van paar maanden geleden, maar ik vermoed nog steeds actueel:
- De premie wordt inkomensafhankelijk, naar schatting 8% van het inkomen. De premie is fiscaal aftrekbaar en zal maximaal € 220 per maand zijn.
- De uitvoering en re-integratie worden uitgevoerd door het UWV. De premie wordt geïnd door de Belastingdienst.
- De verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering dekt 70% van het laatst verdiende inkomen en maandelijks maximaal € 1.650 bruto. Dit is het wettelijk minimumloon.
- Er is een standaard wachttijd van 52 weken. Deze periode kun je aanpassen naar 26 of 104 weken, dan wordt je premie ook anders. Hoe langer de wachttijd, hoe lager de premie.
- Het maximale te verzekeren inkomen is ongeveer € 30.000.
- De AOV loopt tot het bereiken van de AOW-leeftijd.
- Deze verzekering hanteert het arbeidsongeschiktheidscriterium gangbare arbeid. Dit wil zeggen dat wordt gekeken welke werk je überhaupt nog kunt doen, ongeacht je ervaring of opleiding.
- Heb je al een AOV of krijg je al een uitkering voor arbeidsongeschiktheid? Dan hoef je niet mee te doen met deze verzekering. Deze verzekering moet minimaal hetzelfde dekken als de verplichte AOV. Hiervoor komt een speciaal toetsingskader.
"Deze verzekering moet minimaal hetzelfde dekken als de verplichte AOV" is nogal een ruim begrip. Voor mij is iedere verzekering die alleen 'gangbare arbeid' verzekerd een slechtere.
[ Voor 24% gewijzigd door sverzijl op 16-12-2021 12:30 ]
En als je dan al mank bent?t_captain schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:31:
Dan zou bij echtscheiding de verzekeringsplicht moeten ingaan.
Oftewel compleet nutteloos voor onze groep.sverzijl schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:25:
[...]
- De premie wordt inkomensafhankelijk, naar schatting 8% van het inkomen. De premie is fiscaal aftrekbaar en zal maximaal € 220 per maand zijn.
- De uitvoering en re-integratie worden uitgevoerd door het UWV. De premie wordt geïnd door de Belastingdienst.
- De verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering dekt 70% van het laatst verdiende inkomen en maandelijks maximaal € 1.650 bruto. Dit is het wettelijk minimumloon.
- Er is een standaard wachttijd van 52 weken. Deze periode kun je aanpassen naar 26 of 104 weken, dan wordt je premie ook anders. Hoe langer de wachttijd, hoe lager de premie.
- Het maximale te verzekeren inkomen is ongeveer € 30.000.
- De AOV loopt tot het bereiken van de AOW-leeftijd.
- Deze verzekering hanteert het arbeidsongeschiktheidscriterium gangbare arbeid. Dit wil zeggen dat wordt gekeken welke werk je überhaupt nog kunt doen, ongeacht je ervaring of opleiding.
En mijn ervaring met het UWV is ronduit slecht. In mijn tienerjaren heb ik een ongeluk gehad wat mijn rug zwaar beschadigd heeft (zenuwschade). In de trant van: ik kan grofweg een uur staan en een paar KM fietsen/lopen. Dat is mijn absolute, getrainde limiet.
Volgens de gemeente ben ik dan ook fysiek gehandicapt, maar het UWV vond dat er niks aan de hand is.
Ik kan prima werken met een desktop-job, maar als dat soort werk ooit onmogelijk wordt..............
Collectieve verzekering kent een acceptatieplicht.
Knoop doorgehakt, ik word zelfstandig. Nog geen datum ingedachte, heb op zich geen haast. Zijn er nog tips waar ik aan moet denken? Dank voor alle reacties op mijn vorige post.
220 per maand voor een uitkering van 1650. Factor 0.133.sverzijl schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:25:
[...]
Dat is voor kantoorberoepen niet mals. Ik denk dat ik nu een factor 0.10 betaal, minus wat korting omdat ik meedoe aan een beweegprogramma. Dan ben ik 45 dus van het leeftijds-voordeel van jongeren heb ik geen baat.
Als ik een eigen risico van een jaar zou hanteren, zou mijn premie nog een stuk lager zijn. En "gangbare arbeid", dat maakt de polis tot toiletpapier. Je raakt arbeidsongeschikt en dan kan de verzekeraar met deze regel je AO-percentage omlaag slaan omdat je volgens hun nog wel iets anders zou kunnen doen. Iets anders waar je geen ervaring hebt en waarin dus ook niet aan de bak komt. Zeker niet met je AO-verleden.Reken erop dat je van de uitkering niet meer dan driekwart zult krijgen omdat er altijd wel iets van vervangende arbeid is in het hoofd van zo'n arbeidsdeskundige.- Er is een standaard wachttijd van 52 weken. Deze periode kun je aanpassen naar 26 of 104 weken, dan wordt je premie ook anders. Hoe langer de wachttijd, hoe lager de premie.
Als je deze effecten meetelt, is dit gewoon drie keer zo duur als commercieel.
Overigens: ik neem aan dat de verzekering premievrij wordt op het moment dat je afstand tot AOW korter is als de eigenrisicoperiode?
Dit hele topic doorlezenLoev schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:09:
Zijn er nog tips waar ik aan moet denken?
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
KVKLoev schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:09:
Knoop doorgehakt, ik word zelfstandig. Nog geen datum ingedachte, heb op zich geen haast. Zijn er nog tips waar ik aan moet denken? Dank voor alle reacties op mijn vorige post.
MoneyBird Of MoneyMonk gebruiken
Beroeps- en/of bedrijfsaansprakelijkheidsrisico verzekering
AOV kan ik je zeker aanraden
Zakelijk rekening maakt het stukken makkelijker
Freelance project vinden.
Heb even een vraag in deze groep mbt het aangaan van een contract bij een recruiter in het buitenland (verenigd koninkrijk). Zijn er zaken waar ik extra op moet letten mbt zo'n contract? Heb tot op heden alleen nog maar overeenkomsten gesloten in Nederland.
De opdracht zelf vindt gewoon plaats in Nederland en de recruiter heeft mij een prima aanbod gedaan. Alleen wil ik graag mezelf behoeden voor eventuele problemen. Wellicht dat iemand hier ervaring heeft met dit soort zaken.
De opdracht zelf vindt gewoon plaats in Nederland en de recruiter heeft mij een prima aanbod gedaan. Alleen wil ik graag mezelf behoeden voor eventuele problemen. Wellicht dat iemand hier ervaring heeft met dit soort zaken.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Binnen of buiten de EU? Dat maakt een groot verschil
buiten de EU (London, Verenigd Koninkrijk)hackerhater schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:47:
Binnen of buiten de EU? Dat maakt een groot verschil
Dat is niet binnen de EU (Europese Uni)mydogisgone schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:49:
[...]
Binnen de EU (London, Verenigd Koninkrijk)
Je hebt gelijk.hackerhater schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:52:
[...]
Dat is niet binnen de EU (Europese Uni)

Ik zou niet weten waarom je ooit in zee zou gaan met een recruiter uit UK. Dat zijn altijd CV schuivers aangezien ze simpelweg nooit directe goede contacten hebben met bedrijven.
De kans dat er uiteindelijk minimaal 2 recruiters tussen jou en de opdrachtgever zitten is best groot, en dus ook de marge die je kwijt raakt.
Engels sprekende recruiters zijn dan ook steevast de recruiters tegen wie ik onvriendelijk ben, vaak gaan telefoongesprekken zo:
- Recruiter: Hello, am I talking to ***
- Me: Yes, but I'm not interested
- Recruiter: You don't know what this is about
- Me: Yes I do
- Recruiter: How can you possible know?
- Me: You are a recruiter, and you have a very interesting position for me
- Recruiter: That is right!!!! I want to ta...
- Me: STOP! Like I said: I'm not interested -> En ophangen maar
De kans dat er uiteindelijk minimaal 2 recruiters tussen jou en de opdrachtgever zitten is best groot, en dus ook de marge die je kwijt raakt.
Engels sprekende recruiters zijn dan ook steevast de recruiters tegen wie ik onvriendelijk ben, vaak gaan telefoongesprekken zo:
[ Voor 43% gewijzigd door ConQuestador op 16-12-2021 15:00 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Dat gevoel had ik al. Alleen het is wel een hele leuke klus waar ik graag aan de slag wil gaan. Het lijkt mij ook niet echt handig om nu ineens contact op te nemen met de partij die er tussen staat. Ik weet dat er een grote IT dienstverlener uit nederland tussen zit. Wat zouden jullie in dit geval doen?ConQuestador schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:57:
Ik zou niet weten waarom je ooit in zee zou gaan met een recruiter uit UK. Dat zijn altijd CV schuivers aangezien ze simpelweg nooit directe goede contacten hebben met bedrijven.
Niemand zit te wachten op die UK schuivers, dus gewoon contact opnemen en uitleggen wat de situatie is.mydogisgone schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:04:
[...]
Dat gevoel had ik al. Alleen het is wel een hele leuke klus waar ik graag aan de slag wil gaan. Het lijkt mij ook niet echt handig om nu ineens contact op te nemen met de partij die er tussen staat. Ik weet dat er een grote IT dienstverlener uit nederland tussen zit. Wat zouden jullie in dit geval doen?
Beetje lef hebben dus.ConQuestador schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:05:
[...]
Niemand zit te wachten op die UK schuivers, dus gewoon contact opnemen en uitleggen wat de situatie is.
Als de recruiter een NL (Europees) kantoor en KvK inschrijving heeft, dan maakt het belasting technisch niet uit, als ze je uitbetalen via hun NL kantoor.mydogisgone schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:46:
Heb even een vraag in deze groep mbt het aangaan van een contract bij een recruiter in het buitenland (verenigd koninkrijk). Zijn er zaken waar ik extra op moet letten mbt zo'n contract? Heb tot op heden alleen nog maar overeenkomsten gesloten in Nederland.
Ik heb zo een UK recruiter die een preferred suppier is van een grote NL bedrijf (zonder andere tussenpersonen)
Je bent toch ondernemer.. gewoon bellen en vragen wat er mogelijk is. ALs ze zeggen dat ze contract hebben en nu niet meer onder die UK gast uit kunnen, dan kan je altijd nog verder kijken.
Misschien kan je wat regelen met een kickback fee.mydogisgone schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:04:
[...]
Dat gevoel had ik al. Alleen het is wel een hele leuke klus waar ik graag aan de slag wil gaan. Het lijkt mij ook niet echt handig om nu ineens contact op te nemen met de partij die er tussen staat. Ik weet dat er een grote IT dienstverlener uit nederland tussen zit. Wat zouden jullie in dit geval doen?
Volgens mij is er geen NL kantoor. Ze hebben wel een inschrijving bij de KVK met de volgende rechtsvorm: Buitenlandse Rechtsvorm (Vestiging buitenlands bedrijf)CheapTweak schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:08:
[...]
Als de recruiter een NL (Europees) kantoor en KvK inschrijving heeft, dan maakt het belasting technisch niet uit, als ze je uitbetalen via hun NL kantoor.
Ik heb zo een UK recruiter die een preferred suppier is van een grote NL bedrijf (zonder andere tussenpersonen)
Nee precies. Ik heb iig de gegevens van het IT bedrijf hier in nederland.ConQuestador schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:08:
[...]
Je bent toch ondernemer.. gewoon bellen en vragen wat er mogelijk is. ALs ze zeggen dat ze contract hebben en nu niet meer onder die UK gast uit kunnen, dan kan je altijd nog verder kijken.
Wellicht is idd zoiets mogelijk.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:14:
[...]
Misschien kan je wat regelen met een kickback fee.
[ Voor 36% gewijzigd door mydogisgone op 16-12-2021 15:26 ]
Heb je al iets getekend?mydogisgone schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:04:
Wat zouden jullie in dit geval doen?
https://niels.nu
Nee niets nog.
Waarom denk je dan dat je niet om ze heen kan?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Oh ik dacht niet dat ik niet om ze heen kan hoor. Maar wou even wat tips met hoe ik dit zou moeten aanlopen.RichieB schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:17:
[...]
Waarom denk je dan dat je niet om ze heen kan?
Inmiddels ben ik een paar maanden bezig als ZZP'er en er staan een paar zaken op mijn to-do lijst: Pensioen en een betere AOV regelen. Ik weet redelijk wat ik wil en mijn situatie is niet heel ingewikkeld, maar heb ook een paar vragen waar ik een goede onafhankelijke adviseur voor zoek. Gaat in eerste instantie om een keer een uurtje overleggen over pensioen en AOV en mogelijk de begeleiding van een AOV aanvraag. Als iemand hier goede ervaringen met een adviseur heeft, zou ik een berichtje op prijs stellen
Klinkt solide, geeft iig veel vertrouwen om hier verder in te gaan graven en uitzoeken en uiteindelijk gewoon een KVK nummer aan te vragen en die eerste stap te zetten...funkeey schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:28:
[...]
Snap je punt wel, heb ik destijds ook gehad en heb daarom een redelijk volledige berekening beschikbaar.
Als ik daar 15k bedrijfskosten invoer kom ik met 85p/u op 1368 uur op 56k netto (eigen woning voordeel is hier nog niet toegepast), hier zijn verzekeringen (inclusief AOV 400/mnd) en 8k pensioen per jaar al vanaf.
Met 5 dagen werken ipv 4 zit je al op 76k, en maak daar 100 per uur van en je komt op 99k netto.
Pin me er niet op vast, maar voor mij komt de bereking aardig overeen met wat ik overhoud.
Bij mijn vorige werkgever de stap naar manager gemaakt, in 3 jaar tijd van 3 mensen naar 8 als team (Manager Analytics), maar daar werd ik niet gelukkig van. Het ging prima, ik kon mijn ideeen laten uitvoeren waardoor het sneller ging, maar uitvoering ging dan niet altijd zo snel als ik wilde en veel begeleiding en meetings. Dus nu de stap terug gezet naar operational controller, heerlijk!!! Helemaal in mijn element. Als je doet wat je leuk vind wordt je alleen maar beter, mits je jezelf niet zover specialiseert dat je een soort pindakaas engineer wordt die alleen nog maar voor Calve kan werken.eeweep schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:07:
Bedankt allemaal voor de hulp en bevestiging, ik ga dit hier nog een tijdje volgen
Ik ben bijna klaar met afstuderen! (HBO-ICT Zwolle specialisatie in Software engineering)
Ik verwacht in eind januari mijn diploma in ontvangst te nemen.
Ik wil direct beginnen en mezelf inschrijven als freelancer vanwege een aantal persoonlijke redenen.
Zoals: Dat ik het leuk vind om nieuwe mensen te ontmoeten en verschillende culturen ontdekken.
En daarnaast zijn nu de financien nog goed omdat ik (nog) geen financiele verplichtingen heb.
Uiteraard verwacht ik dat sommigen zullen zeggen dat ik in loondienst zou moeten beginnen.
Maar, waarom? Is het niet mogelijk om ervaring op te doen als freelancer?
Ik zie het alsvolgt: Ik neem een bepaald risico weg voor een bedrijf door als freelancer binnen te stromen.
Nu heb ik niet zoveel (zakelijke) contacten, alleen mijn vorige stagebegeleiders. Bij hun wil ik een aanbod doen om als freelancer te werken voor een relatief laag bedrag omdat (stating the obvious) ik een beginner ben.
Mijn stagebegeleider beschrijft mij als: enthausiast, leert snel en kan enorm snel schakelen bij problemen.
Hebben jullie tips voor mij om een goed CV op te bouwen als freelancer? Om zo makkelijk(er) aan opdrachten te kunnen komen?
Bedankt in ieder geval alvast!

Ik wil direct beginnen en mezelf inschrijven als freelancer vanwege een aantal persoonlijke redenen.
Zoals: Dat ik het leuk vind om nieuwe mensen te ontmoeten en verschillende culturen ontdekken.
En daarnaast zijn nu de financien nog goed omdat ik (nog) geen financiele verplichtingen heb.
Uiteraard verwacht ik dat sommigen zullen zeggen dat ik in loondienst zou moeten beginnen.
Ik zie het alsvolgt: Ik neem een bepaald risico weg voor een bedrijf door als freelancer binnen te stromen.
Nu heb ik niet zoveel (zakelijke) contacten, alleen mijn vorige stagebegeleiders. Bij hun wil ik een aanbod doen om als freelancer te werken voor een relatief laag bedrag omdat (stating the obvious) ik een beginner ben.
Mijn stagebegeleider beschrijft mij als: enthausiast, leert snel en kan enorm snel schakelen bij problemen.
Hebben jullie tips voor mij om een goed CV op te bouwen als freelancer? Om zo makkelijk(er) aan opdrachten te kunnen komen?
Als externe wordt je ingehuurd omwille van jouw skills die je gaat inbrengen bij de klant. De bereidheid om tijd te investeren in jouw ontwikkeling zal niet zo hoog liggen.
Dus grenzen dicht?t_captain schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:21:
[...]
Deze, en nog een stuk of 100 andere discussies, hebben allemaal gemeen dat ze om de olifant onder het vloerkleed geen dansen.
We hebben gewoon een veel te groot aantal mensen dat niet in staat is om quitte te spelen met de maatschappij over de duur van hun leven. Eigenlijk iedereen die tijdens zijn werkzame leven modaal of minder verdient.
Gevolg: steeds meer druk op de middeninkomens. Steeds meer verborgen solidariteit. Zo ben ik sinds 2006 verplicht verzekerd tegen zorgkosten, en zit in die premie een grote inkomensafhankelijke component en een hoop risico-vereveningscriteria die ervoor zorgen dat mijn premie vooral bij een ander neerkomt. En die ander is ook deels echt een ander, niet een andere levensfase in mijn eigen leven.
Keer op keer wordt het onderliggende probleem gemist in het regeerakkoord. En het wordt er niet beter op. De bevolking gaat toenemen naar 20M lees ik, en er is geen beleid om op dat getal te sturen dus het overkomt ons gewoon waar we bij staan.
Klimaatkosten worden hoger naarmare je CO2/capita verder omlaag moet, een groot deel van NL kan zijn aandeel in de energietransitie niet betalen, dus je weet wat er gaat gebeuren met nivellering.
En de bevolkingsgroei bestaat uit immigratie. Daar mag je ook economisch naar kijken. Een redelijk deel van de immigratie wordt gevormd door statushouders. Die hebben een verschrikkelijk slechte inkomensprognose. Gevolg: aanzienlijke groei van de niet-zelfredzame groep.
Volgens mij is het probleem meer dat die onderkant in een race to the bottom zit en dus eigen veel te weinig verdient. Men komt binnen 10 minuten je boodschappen bezorgen voor een paar grijpstuivers. Als deze mensen fatsoenlijk zouden verdienen dan was er niks aan de hand en was de economie ook gegroeid.
Ik acht de kans vrij klein dat je wat gaat vinden als freelancer. je neemt helemaal geen risico weg, je creeërd er juist een voor een opdrachtgever. Die nemen een freelancer in dienst zodat ze zich geen zorgen hoeven te maken over iemand opleiden en iemand die kennis en ervaring meebrengt.Taxonomy|IA schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:00:
Ik ben bijna klaar met afstuderen! (HBO-ICT Zwolle specialisatie in Software engineering)![]()
Iets wat ik veel bij junioren zie en je niet mee krijgt op je opleiding, oplossings gerichtheid. Niet weten hoe ze moeten debuggen, af kaderen, probleem oplossend vermogen. Dingen die door ervaring komen, niet door je vier jaar hbo.
Je hebt ervaring nodig, ga eerst even in loondienst voor een paar jaar en maak dan die stap. Maar goed, je weet nooit hoe en koe een haas vangt.
[ Voor 6% gewijzigd door mannowlahn op 16-12-2021 22:36 ]
@chielsen
In OT tags want het wordt een politiek betoog.
In OT tags want het wordt een politiek betoog.
offtopic:
"Grenzen dicht" is te smal en conservatief.
Maar we hebben ontegenzeggelijk een uitdaging op dit vlak. Ten eerste zitten we in een periode waarin we lange-termijn visie aan het opzetten zijn.
Als je het hebt over visie, dan kijken we waar we over 40 jaar willen staan en hoe we daar naartoe willen. Natuurlijk horen de bevolkingsomvang en -samenstelling hierbij. Dat moet gewoon onderwerp van maatschappelijk debat zijn. Willen we bijvoorbeeld meer groei (gunstig voor de betaalbaargeid van de AOW) of juist minder groep of zelfs krimp (gunstig voor klimaatdoelen). Zijn er ontwikkelingen in de bevolkingsprognose waar we blij van worden of juist bang? Welke mix van culturen ervaren we als aantrekkelijk of juist onaantrekkelijk?
Op tactisch niveau hebben we te dealen met twee immigratieroutes: asiel->status en economisch migrant (tegenwoordig meestal kenniswerker). Van onze kant willen we deze twee motieven graag strikt gescheiden houden, maar van de kant van de migrant zijn ze heel gedreven om motieven te mengen. Een asielzoeker is op de vlucht, maar omdat hij dan toch van huis en haard weg moet, wil hij wel graag naar een plek waar het goed is. Dus zie je mensen massaal grote moeite doen om van ZO naar NW Europa te komen. Wat mij betreft 100% begrijpelijk, maar tegelijk wel een uitdaging voor ons als land in NW Europa.
Want: we hebben bij kennismigranten een toetsing die het economische voor onze samenleving rendement weegt. In de asielprocedure hebben we die toetsing niet; de procedure gaat dus uit van gescheiden motieven. Daar moeten we beter leren omgaan met de grijstinten. Wellicht dat we de overgang van asielzoeker naar statushouder minder automatisch moeten doen.
Maar dit moet helemaal niet alleen om migratie gaan. Het moet gaan om het verhogen van het aandeel mensen in Nederland dat een bovengemiddeld inkomen weet te genereren en dus het gemiddelde omhoog trekt. Onder water zit steeds grotere onvrede. Die uit zich op allemaal nare en soms gewelddadige manieren, en ik voorzie dat die excessen sterk gaan toenemen. De onvrede lijkt niet zomaar weg te gaan, maar laat zich vaak effectief bestrijden met welvaartsstijging. Mensen accepteren meer als ze het gevoel hebben dat ze het morgen beter hebben, de structureel lagere welvaartsgroei van de afgelopen 20 jaar brengt veel aan het oppervlak. Voor mij is het een topprioriteit dat we hier net zo rijk als Noren of Zwitsers worden.
"Grenzen dicht" is te smal en conservatief.
Maar we hebben ontegenzeggelijk een uitdaging op dit vlak. Ten eerste zitten we in een periode waarin we lange-termijn visie aan het opzetten zijn.
Als je het hebt over visie, dan kijken we waar we over 40 jaar willen staan en hoe we daar naartoe willen. Natuurlijk horen de bevolkingsomvang en -samenstelling hierbij. Dat moet gewoon onderwerp van maatschappelijk debat zijn. Willen we bijvoorbeeld meer groei (gunstig voor de betaalbaargeid van de AOW) of juist minder groep of zelfs krimp (gunstig voor klimaatdoelen). Zijn er ontwikkelingen in de bevolkingsprognose waar we blij van worden of juist bang? Welke mix van culturen ervaren we als aantrekkelijk of juist onaantrekkelijk?
Op tactisch niveau hebben we te dealen met twee immigratieroutes: asiel->status en economisch migrant (tegenwoordig meestal kenniswerker). Van onze kant willen we deze twee motieven graag strikt gescheiden houden, maar van de kant van de migrant zijn ze heel gedreven om motieven te mengen. Een asielzoeker is op de vlucht, maar omdat hij dan toch van huis en haard weg moet, wil hij wel graag naar een plek waar het goed is. Dus zie je mensen massaal grote moeite doen om van ZO naar NW Europa te komen. Wat mij betreft 100% begrijpelijk, maar tegelijk wel een uitdaging voor ons als land in NW Europa.
Want: we hebben bij kennismigranten een toetsing die het economische voor onze samenleving rendement weegt. In de asielprocedure hebben we die toetsing niet; de procedure gaat dus uit van gescheiden motieven. Daar moeten we beter leren omgaan met de grijstinten. Wellicht dat we de overgang van asielzoeker naar statushouder minder automatisch moeten doen.
Maar dit moet helemaal niet alleen om migratie gaan. Het moet gaan om het verhogen van het aandeel mensen in Nederland dat een bovengemiddeld inkomen weet te genereren en dus het gemiddelde omhoog trekt. Onder water zit steeds grotere onvrede. Die uit zich op allemaal nare en soms gewelddadige manieren, en ik voorzie dat die excessen sterk gaan toenemen. De onvrede lijkt niet zomaar weg te gaan, maar laat zich vaak effectief bestrijden met welvaartsstijging. Mensen accepteren meer als ze het gevoel hebben dat ze het morgen beter hebben, de structureel lagere welvaartsgroei van de afgelopen 20 jaar brengt veel aan het oppervlak. Voor mij is het een topprioriteit dat we hier net zo rijk als Noren of Zwitsers worden.
Zoek een werkgever waar je veel kan groeien, die in jou wil investeren en misschien wat klusjes internationaal. Je geeft aan dat inkomen toch nog niet zo belangrijk is en onder de vleugels van een goeie werkgever kan je veel sneller groeien. Tenslotte kan hij jou op opdrachten plaatsen die je eigenlijk voor 70-80% kan en ‘s avonds eventueel wat tips geven. Een opdrachtgever zal niet zo snel geneigd zijn iemand naar binnen te halen die slechts 70-80% matched met de werkzaamheden (al heb ik in schaarste veel erger gezien).Taxonomy|IA schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:00:
Doe dat 2-3 jaar en overweeg dan fulltime te gaan ondernemen en je zal met een hogere tarief die “studie” jaren zo inhalen. Als je echt wilt ondernemen dan kan je natuurlijk altijd in de avonduren wat gaan knutselen om een netwerk te creëren of iets bij te verdienen, ook al tijdens je studie.
Persoonlijk zie ik amper vraag naar junior software ontwikkelaars zzp. Maar je weet het nooit in deze tijd, misschien zit er een bedrijf erg omhoog. Denk aan een Java hoek bijvoorbeeld.
Eigenlijk wil elk bedrijf een senior ontwikkelaar (plug & play) hebben maar gaan ze akkoord met minder als het gunstig is in de prijs of er niemand is te krijgen voor het tarief dat ze voor ogen hebben.
Ik moet zeggen dat ik junior/mediors wel eens tegen ben gekomen op jonge leeftijd (24 bijvoorbeeld) maar dat ging altijd via een tussenpartij / detacheringsbureau. Nooit helemaal zelf zelfstandig. Ze zullen ongetwijfeld bestaan maar het is zeldzaam. Denkend aan jongens die vanaf hele jonge leeftijd al programmeren en vanaf hun 18e al werken in de IT.
Persoonlijk zou ik willen zeggen: Probeer het eens, ondernemen is altijd leerzaam en laat je vooral niet te snel uit het veld slaan. Ik ben benieuwd of het je lukt!
Eigenlijk wil elk bedrijf een senior ontwikkelaar (plug & play) hebben maar gaan ze akkoord met minder als het gunstig is in de prijs of er niemand is te krijgen voor het tarief dat ze voor ogen hebben.
Ik moet zeggen dat ik junior/mediors wel eens tegen ben gekomen op jonge leeftijd (24 bijvoorbeeld) maar dat ging altijd via een tussenpartij / detacheringsbureau. Nooit helemaal zelf zelfstandig. Ze zullen ongetwijfeld bestaan maar het is zeldzaam. Denkend aan jongens die vanaf hele jonge leeftijd al programmeren en vanaf hun 18e al werken in de IT.
Persoonlijk zou ik willen zeggen: Probeer het eens, ondernemen is altijd leerzaam en laat je vooral niet te snel uit het veld slaan. Ik ben benieuwd of het je lukt!
[ Voor 12% gewijzigd door wm1234 op 16-12-2021 23:45 ]
Ik zou je iig als opdrachtgever nooit een kans geven, je hebt teveel begeleiding nodig en voegt weinig toe. Ik geef je een hele kleine kans bij je stagebedrijf, die kennen je. Maar waarom daar niet blijven en je ontwikkelen? Ik heb veel stagiaires gehad die ook zijn blijven werken en zich enorm goed ontwikkeld hebben, erg leuk ook om high potentials te begeleiden. Andersom zie ik nu via HSO allerlei juniors/handjes bij ons gedetacheerd worden die met alle respect niks kunnen, daar heb ik echt geen geduld voor. Ik ben geen opleidingscentrum.Taxonomy|IA schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:00:
Ik ben bijna klaar met afstuderen! (HBO-ICT Zwolle specialisatie in Software engineering)![]()
Persoonlijk ben ik naar een lokaal verzekeringsbedrijf gegaan. Nu gaat het me niet om de reclame want als je niet in de buurt woont is het ook niet zo zinvol, lijkt me, maar ik zit bij https://veldhuisadvies.nl/ (het is dus meer om een idee te geven wat ik heb). Als ik jou was zou ik een bedrijf zoeken in de buurt waar je vertrouwen in hebt en goed aangeschreven is. Ze konden me helpen met een financiele planning (maar dat werkte niet voor mij, te theoretisch), met een AOV en een BAV. Bij dat bedrijf ben ik gewoon Ronald en niet klantnr 782211. Ze nemen me alle zorgen (op verzekeringsgebied) uit handen en dat maakt me een betere ZZP-er.Afas schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:18:
Inmiddels ben ik een paar maanden bezig als ZZP'er en er staan een paar zaken op mijn to-do lijst: Pensioen en een betere AOV regelen. Ik weet redelijk wat ik wil en mijn situatie is niet heel ingewikkeld, maar heb ook een paar vragen waar ik een goede onafhankelijke adviseur voor zoek. Gaat in eerste instantie om een keer een uurtje overleggen over pensioen en AOV en mogelijk de begeleiding van een AOV aanvraag. Als iemand hier goede ervaringen met een adviseur heeft, zou ik een berichtje op prijs stellen
Mijn pensioen heb ik zelf geregeld bij BrandNewDay (ik ben er tevreden over) maar dat kan ook bij Bright en wellicht nog wat anderen. Overigens, als ZZP-er kan je heel moeilijk een pensioen opbouwen; die producten heten weliswaar 'pensioen' in de volksmond, maar het zijn pensioenverzekeringen. In loondienst sluit je je aan bij een pensioenfonds. Daar zit wel een verschil. Google is your friend
Ik adviseer je om in loondienst te beginnen. Je leert er hoe organisaties werken, hoe hazen lopen in een bedrijf. Je leert er het verschil tussen praktijk en theorie, wat theoretisch niet zou moeten verschillen maar dat in de praktijk wel doet. Je leert er uitvinden in welk bedrijf je wel en niet aarden kan. Je leert er omgaan met bedrijfsprocessen en politiek. Dat heb je allemaal nodig om een goede ZZP-er te worden. In 80% van de gevallen wordt een ZZP-er aangenomen omdat hij in een bedrijf past en niet omdat hij het perfecte plaatje is qua skills. Met je HBO papiertje heb je bewezen dat je kan leren, dat je goed bent in bepaalde vakken. Als ZZP-er heb je dat natuurlijk ook nodig, maar doorgaans komt dat op de 2e plek. En niet onbelangrijk, in loondienst leer je een netwerk opbouwen wat je later nodig hebt.Taxonomy|IA schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:00:
Of je wordt echt ondernemer en zoekt je >10 klanten voor wie je kleine klussen doet in jouw specialiteit of met jouw product. Bijvoorbeeld pentesten of een stukje software wat je gemaakt hebt.
In loondienst ben je niet minder dan als ZZP-er. In die bijna 15 jaar dat ik ZZP-er ben heb ik altijd gezegd, als ze vroegen "wil je niet bij ons in loondienst", "doe me maar een goed aanbod". Ik zou niet op voorhand nee hebben gezegd.
[ Voor 2% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 17-12-2021 07:08 . Reden: Kleine toevoeging ]
Ik zie eventueel wel wat in de richting van het schrijven van wat losse scriptjes voor migraties of rapporten. Daar zou je waarschijnlijk wel tussen kunnen komen, maar dat is weer dodelijk voor je ontwikkeling op lange termijn gezien. Ik zou ermee oppassen. Het is niet eens perse de vraag of je iets gaat vinden; het is meer nog de vraag of als het je lukt je niet jezelf op een dood spoor zet.wm1234 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:42:
Persoonlijk zie ik amper vraag naar junior software ontwikkelaars zzp. Maar je weet het nooit in deze tijd, misschien zit er een bedrijf erg omhoog. Denk aan een Java hoek bijvoorbeeld.
Dat kun je beter een leuke reis door bijv. Europa gaan doen als je culturen en mensen wilt ontmoeten.Taxonomy|IA schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:00:
vanwege een aantal persoonlijke redenen.
Als er een echt pensioenFONDS voor ZZP-ers zou komen dan zou ik daar misschien nog wel inleggen. Het schijnt wel dat er ook beleggersrekeningen zijn die je kan blokkeren, net zoals dat levensloopsparen. Dan vallen ze buiten de VRH. Maar volgens mij mag je dan ook weer niet meer dan je jaarruimte inleggen. Ik heb me er nog te weinig in verdiept en hou het voorlopig bij zelf beleggen voor mijn pensioen. Dat is de laatste jaren prima gegaan met een goed rendement.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 06:54:
Mijn pensioen heb ik zelf geregeld bij BrandNewDay (ik ben er tevreden over) maar dat kan ook bij Bright en wellicht nog wat anderen. Overigens, als ZZP-er kan je heel moeilijk een pensioen opbouwen; die producten heten weliswaar 'pensioen' in de volksmond, maar het zijn pensioenverzekeringen. In loondienst sluit je je aan bij een pensioenfonds. Daar zit wel een verschil. Google is your friend
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Dit.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:04:
[...]
Ik adviseer je om in loondienst te beginnen. Je leert er hoe organisaties werken, hoe hazen lopen in een bedrijf. Je leert er het verschil tussen praktijk en theorie, wat theoretisch niet zou moeten verschillen maar dat in de praktijk wel doet. Je leert er uitvinden in welk bedrijf je wel en niet aarden kan. Je leert er omgaan met bedrijfsprocessen en politiek. Dat heb je allemaal nodig om een goede ZZP-er te worden. In 80% van de gevallen wordt een ZZP-er aangenomen omdat hij in een bedrijf past en niet omdat hij het perfecte plaatje is qua skills. Met je HBO papiertje heb je bewezen dat je kan leren, dat je goed bent in bepaalde vakken. Als ZZP-er heb je dat natuurlijk ook nodig, maar doorgaans komt dat op de 2e plek. En niet onbelangrijk, in loondienst leer je een netwerk opbouwen wat je later nodig hebt.
Ik zou zeggen go for it. Lukt het niet, kan je altijd nog voor een werkgever gaan werken. 👍🏻👍🏻Taxonomy|IA schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:00:
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
"You miss 100% of the shots you don't take - Wayne Gretzky"Tylen schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:07:
[...]
Ik zou zeggen go for it. Lukt het niet, kan je altijd nog voor een werkgever gaan werken. 👍🏻👍🏻
- Michael Scott
Helemaal mee eens, go for it!
Nadeel van een fonds is dat je bij overlijden het gespaarde bedrag kwijt bent. Bij een pensioenverzekering niet. Stel ik overlijd net nadat ik met pensioen ben gegaan, dan wordt het restbedrag uitgekeerd aan mijn nabestaanden. Bij een fonds is dat niet zo (wat voor het solidariteitsbeginsel beter is overigens). Maar als ZZP-er is er vanuit de overheid ook weinig solidariteit. Bij BND heb ik nu een netto rendement van 21% over afgelopen 6 jaar, sinds ik begonnen ben (dat staat er in ieder geval). Zelf beleggen kan maar ik vind het gedoe en het is niet mijn vak/hobby. Qua jaarruimte heb ik nog een paar jaar die ik niet gevuld had. Mijn accountant regelt dat verder, dus ik kan nog een poosje extra sparen als ik wil.page404 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:52:
[...]
Als er een echt pensioenFONDS voor ZZP-ers zou komen dan zou ik daar misschien nog wel inleggen. Het schijnt wel dat er ook beleggersrekeningen zijn die je kan blokkeren, net zoals dat levensloopsparen. Dan vallen ze buiten de VRH. Maar volgens mij mag je dan ook weer niet meer dan je jaarruimte inleggen. Ik heb me er nog te weinig in verdiept en hou het voorlopig bij zelf beleggen voor mijn pensioen. Dat is de laatste jaren prima gegaan met een goed rendement.
Maar ik wou dat ik eerder had kunnen beginnen met een fatsoenlijke pensioenverzekering.
[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 17-12-2021 08:26 . Reden: typo ]
@DeMolT. @Tylen Natuurlijk moet @Taxonomy|IA het proberen als hij wil. Maar hij vroeg waarom. Ik vind 'proberen' en 'take a shot' geen onderbouwing. Waarom adviseren jullie hem om dan wel als ZZP-er te beginnen?
Heb nu 4x een bericht gestuurd, heb 2 recruiters die connectie verzoek hebben geaccepteerd (maar nog geen reactie, ik stuur ze volgende week een follow up), 1 was een recruiter die ik al in mijn netwerk had en naar dat bedrijf was gegaan(ze nemen geen freelancers aan) en 1 geen reactie. Tot nu toe niet ontevreden. Het was voor mij ook meer zo iets van: ik wil een eigen bedrijf starten, acquisitie hoort daar bij. Laat ik eens kijken of het lukt.Yucon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:29:
[...]
Dit is wel een elegante manier op om om het 'acquisitie wordt niet gewaardeerd' heen te komen. Iets indirecter, en daarmee waarschijnlijk ook direct wat meer geaccepteerd.
Ik weet alleen niet of het nog nodig is. Heb bij 4 partijen uit mijn eigen netwerk een gesprek gehad. Bij 2 heb ik de vraag gehad of ik januari kan beginnen en 2 gesprekken gehad. Moet alleen nog wachten op HR.
Als je gemotiveerd bent om te ondernemen, iets dat volgens mij wel in je bloed moet zitten, dan zie ik niet in waarom dat niet direct vanuit school zou kunnen.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:29:
@DeMolT. @Tylen Natuurlijk moet @Taxonomy|IA het proberen als hij wil. Maar hij vroeg waarom. Ik vind 'proberen' en 'take a shot' geen onderbouwing. Waarom adviseren jullie hem om dan wel als ZZP-er te beginnen?
Als ik zelf naar mijn huidige opdracht kijk, dan heb ik ook ruimte genoeg om nieuwe dingen te leren.
Helemaal in deze tijd zal er vast wel iets te vinden zijn, als je je tarief daar naar aanpast; pas daarbij wel op met recruiters die te veel marge vragen, dus altijd vragen naar transparantie!
Natuurlijk zal het eenvoudiger zijn als je al 10 jaar ervaring hebt, maar hij heeft niets te verliezen.
Je hebt op dit moment de skills niet om iets toe te voegen, wat werkgevers daarom doen is jou voor een lager salaris je aannemen en je in hun stack opleiden. Als ze dat al doen, de meeste werkgevers laten je lekker zwemmen voor minder geld is mijn ervaring. Kosten zijn dus een ding, dus daar zou ik goed naar kijken.Taxonomy|IA schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:00:
Daarnaast mijn volgende tip:
Ik zou gaan kijken naar een paar opensource projecten en pull requests maken. Bouw daarnaast je eigen code, op die manier kan je skills laten zien maar heb je ook iets te bieden als je binnen komt. "GraphQL? Oh daar heb ik ervaring mee, ik heb er zelfs aan mee ontwikkeld." Dat niveau.
Je GitHub profiel moet dus gaan groeien als ontwikkelaar.
Naast code kloppen heb je nu veel ceremonies zoals agile en scrum om op een bepaalde manier te werken en dingen op te leveren. Die kennis heb je niet en kan je dus niet bieden. Er zit dus veel meer achter een baan qua hoe klop ik code.
Ik weet niet of het wat voor je is, maar misschien is een startup iets voor je? Je krijgt slecht betaald, maar gaat mee in de fase van opstarten van het bedrijf, soms met aandelen als onderdeel van je salaris, er zitten vaak developers vanuit allerlei culturen en soms is het verloop zo hoog dat je genoeg nieuwe mensen leert kennen.
Ik mis nog even in je verhaal waar jij voor wilt gaan freelancen.
Interessant wat je zegt... ik heb juist wél het gevoel/de ervaring dat een zzp'er specifiek wordt aangenomen omdat hij/zij iets goed kan. Niet zozeer dat die persoon goed in de organisatie past, want dan zijn ze meestal op zoek naar iemand voor een vaste dienstbetrekking waar ze op de lange termijn in gaan investeren.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:04:
[...]
In 80% van de gevallen wordt een ZZP-er aangenomen omdat hij in een bedrijf past en niet omdat hij het perfecte plaatje is qua skills. Met je HBO papiertje heb je bewezen dat je kan leren, dat je goed bent in bepaalde vakken. Als ZZP-er heb je dat natuurlijk ook nodig, maar doorgaans komt dat op de 2e plek. En niet onbelangrijk, in loondienst leer je een netwerk opbouwen wat je later nodig hebt.
Of je wordt echt ondernemer en zoekt je >10 klanten voor wie je kleine klussen doet in jouw specialiteit of met jouw product. Bijvoorbeeld pentesten of een stukje software wat je gemaakt hebt.
In loondienst ben je niet minder dan als ZZP-er. In die bijna 15 jaar dat ik ZZP-er ben heb ik altijd gezegd, als ze vroegen "wil je niet bij ons in loondienst", "doe me maar een goed aanbod". Ik zou niet op voorhand nee hebben gezegd.
In mijn optiek huur je een zzp'er in om te voorzien in een (meestal tijdelijke) behoefte waar het de organisatie op dat moment aan ontbreekt. Uiteraard kan het zo zijn dat dat "tijdelijk" uiteindelijk permanent wordt, maar dat is niet waar je een zzp'er voor inhuurt. Ik heb zelf nog niet zo lang ervaring als zzp'er, maar heb hiervoor 10 jaar in de detachering gewerkt, daar merkte ik wel degelijk een verschil tussen hoe organisaties je zien t.o.v. hun vaste medewerkers.
@Taxonomy|IA als ik je en tip mag geven is wellicht de detachering wel iets voor je? Geeft je vanuit een loondienstpositie een kans om een netwerk op te bouwen en tegelijkertijd veel ervaring op te doen in verschillende organisaties. Ik heb het zelf dus ook zo gedaan en dat is mij altijd prima bevallen
Daar heb je wel een punt. Je kan nog wel een nabestaandenpensioen regelen maar dat is ook geen vetpot en gaat ten koste van je uiteindelijke pensioen.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:26:
[...]
Nadeel van een fonds is dat je bij overlijden het gespaarde bedrag kwijt bent. Bij een pensioenverzekering niet. Stel ik overlijd net nadat ik met pensioen ben gegaan, dan wordt het restbedrag uitgekeerd aan mijn nabestaanden. Bij een fonds is dat niet zo (wat voor het solidariteitsbeginsel beter is overigens).
Dat is echt slecht zeg, 3,5% niet-cumulatief per jaar. ik heb over de afgelopen 5 jaar zelf meer dan 50% gehaald en dat is nog aardig gedempt omdat ik flink heb ingelegd (ben van ca 5k naar 37k gegaan de laatste 4 jaar door elke maand fors in te leggen). Het is ook niet mijn hobby, maar met een paar goedgekozen ETF's heb je er geen omkijken naar. Ik denk ook niet dat ik het in slechte tijden veel slechter doe dan die pensioenverzekeraars.Maar als ZZP-er is er vanuit de overheid ook weinig solidariteit. Bij BND heb ik nu een netto rendement van 21% over afgelopen 6 jaar, sinds ik begonnen ben (dat staat er in ieder geval). Zelf beleggen kan maar ik vind het gedoe en het is niet mijn vak/hobby.
Ik ben er ook veel te laat achter gekomen dat mijn pensioen onvoldoende gaat zijn en moet daar nu een flinke inhaalslag maken. Ben ik nog steeds chagrijnig van. Ironie is wel dat het één van de beweegredenen was om zelfstandige te worden: het was de enige manier om in staat te zijn voldoende geld apart te zetten voor mijn pensioenQua jaarruimte heb ik nog een paar jaar die ik niet gevuld had. Mijn accountant regelt dat verder, dus ik kan nog een poosje extra sparen als ik wil.
Maar ik wou dat ik eerder had kunnen beginnen met een fatsoenlijke pensioenverzekering.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ten eerste dank voor de reacties op mijn bericht over pensioen en AOV. Mijn uitgangssituatie is dat ik al een aardig basis pensioen heb vanuit loondienst. Ik heb daarbij de mogelijkheid in te blijven leggen in dat pensioenfonds voor maximaal 10 jaar of ik kan zelf iets regelen. Omdat die beide regelingen ook fiscaal verschillende mogelijkheden te lijken hebben heb ik een adviseur nodig voor wat advies. Kort gezegd komt het er op neer dat ik met het blijven inleggen in het pensioenfonds uit loondienst waarschijnlijk een stuk hoger bedrag per jaar kan inleggen voor de komende 10 jaar terwijl ik met een nieuwe regeling als zelfstandige (BND oid) een lager bedrag in kan leggen. Daar staat dan niet de 10 jaars beperking tegenover en het geeft wat meer spreiding en keuzemogelijkheden. En dan is er nog het nieuwe ZZP pensioenfonds dat mogelijk een optie kan worden.
Be careful what you wish for (praat maar eens met mensen die verplicht bij bijv. STIPP zitten).page404 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:52:
[...]
Als er een echt pensioenFONDS voor ZZP-ers zou komen dan zou ik daar misschien nog wel inleggen. Het schijnt wel dat er ook beleggersrekeningen zijn die je kan blokkeren, net zoals dat levensloopsparen. Dan vallen ze buiten de VRH. Maar volgens mij mag je dan ook weer niet meer dan je jaarruimte inleggen
Je mag met elk pensioenfonds ook niet meer dan je jaarruimte inleggen dus daar zit toch totaal geen verschil? Juist als ZZP mag je helemaal zelf bepalen waar je je pensioen onderbrengt? Waarom zou je dat graag in een fonds willen doen, dan zit je vast aan wat het fonds voor je bepaald. Je hebt nu alle vrijheid om zelf een pensioen met een spaar of beleggingsproduct te regelen.
[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 17-12-2021 10:06 ]
Zoals ik het begrepen heb is dat dus niet het geval en lijkt het er op dat ik met de doorzetting van mijn oude pensioenfonds vanuit loondienst bijna het dubbele inleggen met fiscaal voordeel. Moet je wel binnen 9 maanden na einde van het loondienstverband beslissen ook niet alle pensioenfondsen bieden dat aan.jongetje schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:05:
[...]
Be careful what you wish for (praat maar eens met mensen die verplicht bij bijv. STIPP zitten).
Je mag met elk pensioenfonds ook niet meer dan je jaarruimte inleggen dus daar zit toch totaal geen verschil? Juist als ZZP mag je helemaal zelf bepalen waar je je pensioen onderbrengt? Waarom zou je dat graag in een fonds willen doen, dan zit je vast aan wat het fonds voor je bepaald. Je hebt nu alle vrijheid om zelf een pensioen met een spaar of beleggingsproduct te regelen.
Dat is de voornaamste reden dat ik nu op zoek ben naar een pensioenadviseur om de regels hier omtrent duidelijk te krijgen. Op dit moment met fiscaal voordeel meer inleggen is erg interessant omdat ik daarmee de VRH druk en bovendien het pensioenvermogen meer tijd geef te renderen. Als ik daar dan over een aantal jaar mee stop kan ik verder in box 3 om eventueel eerder te stoppen met werken. Zo zwart wit is dat niet want die opties bestaan naast elkaar maar het idee is wel duidelijk denk ik.
[ Voor 22% gewijzigd door Afas op 17-12-2021 10:17 ]
Het was ook wat kort door de bocht. Natuurlijk moet je technisch de klus kunnen klaren. Maar hoe blijkt dat? Alleen een diploma is onvoldoende. Ooit ben ik aangenomen op een klus als Microsoft Biztalk beheerder. Ik was (en ben) een linux man, wist dat Biztalk met 1 z moet en wist wat het ongeveer deed. Toch kreeg ik de klus. Biztalk kan je leren, skills en ervaring heb je. Maar die organisatie wilde een persoon die ook tegen de stroom in durfde te zwemmen. Dat bedoelde ik eignelijk. Kom je net van school, dan is dat lastiger in te schatten want je mist die ervaring.Metrik schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:55:
[...]
Interessant wat je zegt... ik heb juist wél het gevoel/de ervaring dat een zzp'er specifiek wordt aangenomen omdat hij/zij iets goed kan. Niet zozeer dat die persoon goed in de organisatie past, want dan zijn ze meestal op zoek naar iemand voor een vaste dienstbetrekking waar ze op de lange termijn in gaan investeren.
In mijn optiek huur je een zzp'er in om te voorzien in een (meestal tijdelijke) behoefte waar het de organisatie op dat moment aan ontbreekt. Uiteraard kan het zo zijn dat dat "tijdelijk" uiteindelijk permanent wordt, maar dat is niet waar je een zzp'er voor inhuurt. Ik heb zelf nog niet zo lang ervaring als zzp'er, maar heb hiervoor 10 jaar in de detachering gewerkt, daar merkte ik wel degelijk een verschil tussen hoe organisaties je zien t.o.v. hun vaste medewerkers.