Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel8
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
page404 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:22:
[...]

Laat me raden,

***members only***
.
Ik heb ook zo’n conceptcontract liggen. Momenteel kijkt een jurist ernaar, ik zal zijn bevindingen waar mogelijk hier delen.
Komt vaker voor. Zou er niet te angstig voor zijn. Jij betaalt zzp’er IB. Als zij daarvoor worden aangeslagen dan kan je dat betalen en vervolgens verrekenen als voorheffing lijkt me in je aangifte. Anders zouden je inkomsten twee keer worden belast

[ Voor 4% gewijzigd door Michel8 op 21-12-2021 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:59
Ik vraag me dan altijd af of ze zo'n zelfde contract eisen als ze een schilder inhuren voor hun bedrijfspand. Hebben ze daar dan ook allerlei clausules in voor als die schilder zijn persoonlijke IB niet zou betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49

Yucon

*broem*

Stefangrp schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 04:00:
Stel je gaat op vakantie, en vanaf je vakantie-adres werk je af en toe ook nog wat.
Gevoelsmatig is het dan niet fair om kosten gerelateerd aan die trip (vliegtickets, hotel, eten, drinken) zakelijk te boeken, want het privé doel is (veruit) de grootste reden dat die kosten uberhaupt gemaakt worden.
Maar misschien ben ik te eerlijk.

Wat vinden jullie?
Was het om het werk te kunnen doen nodig om in het vliegtuig te stappen? -> nee? -> dan geen zakelijke kosten.

Overigens werkt het ook andersom. M'n boekhouder had in eerste instantie een aantal hotelovernachtingen als 'reis- en verblijfskosten' geboekt om zo voor te sorteren op de 80% regel (voor congressen e.d.). Maar ik zat simpelweg in dat hotel omdat anders het werk in de praktijk niet te doen was. Dus dan is het 100% aftrekbaar. eten en drinken is weer een ander verhaal, maar dat terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-06 18:44
@pirke leg dan eens uit waarom 10k aan kosten niet realistisch is?

Ik reken vanuit de kosten zoals vervoer. Al haal je een VW polo.

Kosten 300 per maand financial lease.
2x in de maand tanken a 30liter
70 euro aan verzekering
200 tot 500 euro aan onderhoud en slijtage per jaar.

Plus dan nog eens je bedrijfs aansprakelijkheids verzekering 35 euro
Boekhoudpakket 15 euro
Accountant kosten a 50 euro
Aanschaf bedrijfsmiddelen
Afschrijvingen.

Goed dat is bij elkaar geen 10k misschien 7k. Of 5k.

Daarnaast moet je er ook rekening mee houden. Beter iets te veel kosten totaal rekenen dan die 3500 in je zak steken en bij je IB achter komen dat je paar duizend te kort komt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Accountant kost 50 euro? Ik ben met 1 in gesprek die 140 euro per maand rekent (110 per maand, 30 euro licentie kosten voor het boekhoud pakket). Tweede waarmee ik gesproken had rekende 185 euro per maand. Bedoel je een boekhouder?

[ Voor 22% gewijzigd door init6 op 21-12-2021 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@To_Tall mensen die nu tevreden een 10 jaar oude auto privé rijden gaan niet spontaan een nieuwe kopen, die blijven gewoon hun bestaande privé auto aanhouden die ze toch al hadden. Helemaal met de pandemie van de afgelopen twee jaar: mijn auto staat voornamelijk stof te happen in de garage.

En je argument met betrekking tot de IB werkt precies de andere kant op: als je achteraf meer zakelijke kosten blijkt te hebben hoef je juist minder IB te betalen omdat je winst lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
init6 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:54:
Accountant kost 50 euro? Ik ben met 1 in gesprek die 140 euro per maand rekent (110 per maand, 30 euro licentie kosten voor het boekhoud pakket). Tweede waarmee ik gesproken had rekende 185 euro per maand. Bedoel je een boekhouder?
Hangt natuurlijk erg af van wat de accountant doet. Ik (in een BV) betaal 650 euro per jaar. Daarvoor doet hij de jaarrekening, verloningen en vennootschapsbelasting. Boekhouding doe ik zelf in Excel en BTW aangifte doe ik ook zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
init6 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:54:
Prijzen verschillen, ook afhankelijk hoeveel je werk je boekhouding vergt.
En welk werk je hen laat doen vs wat je zelf kan.

Ik betaal 75 euro ex 15 euro voor boekhoud licentie.
pirke schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:55:
@To_Tall mensen die nu tevreden een 10 jaar oude auto privé rijden gaan niet spontaan een nieuwe kopen, die blijven gewoon hun bestaande privé auto aanhouden die ze toch al hadden. Helemaal met de pandemie van de afgelopen twee jaar: mijn auto staat voornamelijk stof te happen in de garage.

En je argument met betrekking tot de IB werkt precies de andere kant op: als je achteraf meer zakelijke kosten blijkt te hebben hoef je juist minder IB te betalen omdat je winst lager is.
Het staat ook niet in steen geschreven.
Ik ken maar weinig ITers die geen auto van de zaak hebben of het nu ZZP is of vanuit de baas.

Daarom generaliseer ik. Dat de een blij is met een 10 jaar oude auto is. prima.
Als ik om mij heen kijk in de IT wereld zijn de oude auto's maar op 1 hand te tellen zeker binnen detacheerders en ZZpers.

En dan nog al koop/lease je een kleine Polo dan nog ben je makkelijk 5000 per jaar kwijt. en dan heb je nog zon 2 tot 3 duizend euro aan overige kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 20:21

bord4kop

maximaal 100KB!

Heeft iemand van jullie een vergelijkbare situatie? Of weet iemand misschien het antwoord?

Mijn vrouw werkt deels mee, minder dan 500uur en krijgt (alleen in natura :P) In ieder geval minder dan €5000 p/jr

Ik: (zzp) heb een privé auto. Ik trek de kosten af, tankpas voor BTW aftrek,, etc.
mijn vrouw (loondienst elders) : krijgt van mij een financial lease auto (deze komt op de balans, ik betaal de financiering, ik trek de btw af en de kosten op de zaak etc.)

Kan dat? Of ben ik dan mijn voordelen voor mijn eigen privé auto kwijt?
(ik heb een dure diesel, die ik oohhh zo fijn vind en niet kwijt wil ;) )

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-06 10:02

Rem

bord4kop schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:37:
Heeft iemand van jullie een vergelijkbare situatie? Of weet iemand misschien het antwoord?

Mijn vrouw werkt deels mee, minder dan 500uur en krijgt (alleen in natura :P) In ieder geval minder dan €5000 p/jr

Ik: (zzp) heb een privé auto. Ik trek de kosten af, tankpas voor BTW aftrek,, etc.
mijn vrouw (loondienst elders) : krijgt van mij een financial lease auto (deze komt op de balans, ik betaal de financiering, ik trek de btw af en de kosten op de zaak etc.)

Kan dat? Of ben ik dan mijn voordelen voor mijn eigen privé auto kwijt?
(ik heb een dure diesel, die ik oohhh zo fijn vind en niet kwijt wil ;) )
Ben niet 100% zeker hiervan, dus please double-check; maar volgens mij moet je dan wel bijtelling betalen over de auto van vrouwlief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@bord4kop sowieso zul je bijtelling moeten betalen, en de auto moet minstens 500km zakelijk gebruit worden ( 10% normaal gesproken, maar volgens mij is het voor auto's alleen 500km als eis ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-06 10:02

Rem

Woy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:42:
@bord4kop sowieso zul je bijtelling moeten betalen, en de auto moet minstens 500km zakelijk gebruit worden ( 10% normaal gesproken, maar volgens mij is het voor auto's alleen 500km als eis ).
De 500 KM is de ondergrens om bijtelling te moeten betalen voor privegebruik. Volgens mij is het nog steeds 10%, ook voor auto's. Dus 20.000 KM per jaar? dan minimaal 2.000 zakelijk.

Onjuiste info, mea culpa!

[ Voor 3% gewijzigd door Rem op 21-12-2021 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Rem schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:43:
[...]

De 500 KM is de ondergrens om bijtelling te moeten betalen voor privegebruik. Volgens mij is het nog steeds 10%, ook voor auto's. Dus 20.000 KM per jaar? dan minimaal 2.000 zakelijk.
De belastingdienst zelf zegt 500km: https://www.belastingdien...n/keuzemogelijkheden_auto

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Bij auto's geldt inderdaad de 500km grens, niet de procentuele grens.

Al wordt daar in corona tijd waarschijnlijk wel soepel mee omgesprongen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Rem Het maakt niet uit of je de auto zelf gebruikt of je vrouw gebruikt hem, zolang hij maar voor 500km per jaar zakelijk gebruikt wordt. Er is geen limiet op hoeveel auto's je op de balans mag hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Dank jullie wel voor de snelle en complete antwoorden!

ja, de bijtelling die was ik ff vergeten. En die krijgt ze voor de kiezen. Maar dat kan ze wel lijen.. Met een elektrische Up! of Fiat 500 :)

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:13
Woy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:01:
[...]

Nee dat zou ik ook niet doen. Het doel is overduidelijk gewoon prive, en zo zal het ook gewoon beoordeeld worden bij een controle natuurlijk.

In het geval dat je bijvoorbeeld naar een conferentie of klant in het buitenland gaat, en dan er toevallig nog wat prive activiteiten onderneemt is het natuurlijk een ander verhaal.

Ook eventuele extra kosten, zoals een fatsoenlijk internet abo voor daar zou je dan wel weer kunnen verantwoorden.
hm ja, wat ik al dacht.
Wij zijn een weekje eerder op vakantie gegaan omdat de scholen toch al dicht zijn. Maar ik heb nog wat beloftes aan klanten na te komen, dus ik ben deze week nog een paar dagen aan het werk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 20:00
bord4kop schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:37:
Kosten van een privé auto zakelijk betalen mag niet. Dat mag alleen op een zakelijke auto. Volgens mij kun je een privé auto alleen zakelijk vergoeden met de 19cent per kilometer regeling. Please correct me if i'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Jozzle schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:19:
[...]

Kosten van een privé auto zakelijk betalen mag niet. Dat mag alleen op een zakelijke auto. Volgens mij kun je een privé auto alleen zakelijk vergoeden met de 19cent per kilometer regeling. Please correct me if i'm wrong.
Nee, klopt; ik schrijf het niet helemaal goed: de kosten onderhoud, tanken etc, trek ik (deels) af.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
bord4kop schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:23:
[...]
Nee, klopt; ik schrijf het niet helemaal goed: de kosten onderhoud, tanken etc, trek ik (deels) af.
En ook dan mag dat alleen de btw zijn (in verhouding van het zakelijke gebruik?). Niet onderhoudskosten zelf of de brandstof.
https://www.belastingdien.../u_rijdt_in_uw_eigen_auto

Ik ga je niet controleren trouwens. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:42
page404 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:22:
[...]

Laat me raden,

***members only***
.
Ik heb ook zo’n conceptcontract liggen. Momenteel kijkt een jurist ernaar, ik zal zijn bevindingen waar mogelijk hier delen.
Nee, een andere partij,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Michel8 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:02:
[...]

Komt vaker voor. Zou er niet te angstig voor zijn. Jij betaalt zzp’er IB. Als zij daarvoor worden aangeslagen dan kan je dat betalen en vervolgens verrekenen als voorheffing lijkt me in je aangifte. Anders zouden je inkomsten twee keer worden belast
Nou, dan nog, als ik daarvoor verantwoordelijk word hebben zij geen enkele incentive om zich op te stellen als opdrachtgever ipv werkgever. Zij hebben ook een stuk verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de arbeidsverhouding voldoet aan de regels.

En ik heb geen zin om hun terug te moeten betalen, en dan te moeten wachten tot de belastingdienst eindelijk dat geld aan mij terugbetaald. Want zij gaan in dat geval echt niet wachten op het geld tot de belastingdienst aan mij terugbetaald heeft.

En het is niet alleen het terugbetalen, zodra de arbeidsverhouding gezien wordt als een werkgever-werknemer verhouding ipv opdrachtgever-opdrachtnemer loop je ook gelijk risico om niet meer aangemerkt te worden als ondernemer, dus mag je ook nog eens alle aftrekposten die je in die periode toegepast hebt terugbetalen.

Kortom, zij moeten er ook zorg voor dragen dat de arbeidsverhouding goed is, en mogen gerust ook een stuk risico daarin lopen en hoeven niet alle risico's bij mij neer te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
bord4kop schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:54:
Dank jullie wel voor de snelle en complete antwoorden!

ja, de bijtelling die was ik ff vergeten. En die krijgt ze voor de kiezen. Maar dat kan ze wel lijen.. Met een elektrische Up! of Fiat 500 :)
Vergeet ook de correctie BTW voor prive gebruik niet, aangezien het grotendeels prive gebruikt wordt vervalt het voordeel van de BTW aftrek ook grotendeels.

Ik zou eens een snelle berekening doen of het wel financieel aantrekkelijk is ( Dat is grotendeels afhankelijk van het aantal KM's dat je maakt ( zowel zakelijk als prive ), en inderdaad het bijtellingspercentage, maar dat is ook voor electrisch steeds minder gunstig ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Remcoder schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:30:
[...]
Nou, dan nog, als ik daarvoor verantwoordelijk word hebben zij geen enkele incentive om zich op te stellen als opdrachtgever ipv werkgever. Zij hebben ook een stuk verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de arbeidsverhouding voldoet aan de regels.
In dat opzicht vraag ik mij sowieso af hoe rechtsgeldig dat is. Als de verhouding aangemerkt wordt als een arbeidsrelatie zou dat beding waarschijlnijk niet toegestaan zijn, het is als werkgever natuurlijk niet toegestaan om dit soort overeenkomsten met je werknemers aan te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-06 21:00
Woy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:42:
De 10% is inderdaad niet meer zo, zie ook de link. 500km zakelijk is voldoende.

https://www.sra.nl/Nieuws...B26134AA094FEC17BE27B855B

Ik heb hier even een printscreen van gemaakt en zet deze elk jaar even in de map van mijn belastingdocumenten. Mocht er controle zijn hoef ik niet te zoeken, kan het dan zo aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:34:
[...]
En dan nog al koop/lease je een kleine Polo dan nog ben je makkelijk 5000 per jaar kwijt. en dan heb je nog zon 2 tot 3 duizend euro aan overige kosten..
Zakelijk moeten die kosten ook betaald worden. Vaak zijn zakelijke lease contracten net iets duurder dan privé leasen en eigenlijk loont een zakelijke auto met name als je veel privé rijdt, vaak betaald parkeert en/of een korting op de bijtelling krijgt. Ik kom met verschillende auto's uit op dat het voordeliger is om gewoon privé aan te schaffen (of creatieve boekhoudkunstjes uit te voeren om de auto na 2-3 jaar voordelig naar privé te halen).

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 21-12-2021 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-06 19:26
Ik ken maar weinig ITers die geen auto van de zaak hebben of het nu ZZP is of vanuit de baas.

Daarom generaliseer ik. Dat de een blij is met een 10 jaar oude auto is. prima.
Als ik om mij heen kijk in de IT wereld zijn de oude auto's maar op 1 hand te tellen zeker binnen detacheerders en ZZpers.
Ik rij (al jaren) in een Ford Focus op benzine uit 2010. Meer dan 300k op de teller en het werkt nog prima allemaal. Als hij vervangen moet worden ga ik weer voor een prive auto van zo'n 12.000 euro, waarschijnlijk weer een Focus. Ik zie geen voordeel in een nieuwe auto en al helemaal niet in een leasebak. Misschien ben ik dan die ene op jouw hand ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:08

page404

Website says no

Remcoder schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:30:
[...]

En ik heb geen zin om hun terug te moeten betalen, en dan te moeten wachten tot de belastingdienst eindelijk dat geld aan mij terugbetaald. Want zij gaan in dat geval echt niet wachten op het geld tot de belastingdienst aan mij terugbetaald heeft.

En het is niet alleen het terugbetalen, zodra de arbeidsverhouding gezien wordt als een werkgever-werknemer verhouding ipv opdrachtgever-opdrachtnemer loop je ook gelijk risico om niet meer aangemerkt te worden als ondernemer, dus mag je ook nog eens alle aftrekposten die je in die periode toegepast hebt terugbetalen.

Kortom, zij moeten er ook zorg voor dragen dat de arbeidsverhouding goed is, en mogen gerust ook een stuk risico daarin lopen en hoeven niet alle risico's bij mij neer te leggen.
Ook voor @Michel8 , ik heb de antwoorden van de jurist terug en die geeft op het gebied van aansprakelijkheid en debiteurenrisico aan: grote NO GO. Dus ik ga daar later vandaag een mail over terugsturen met mijn bevindingen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel8
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ok interessant. Gaf hij daar nog meer toelichting op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Michel8 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:15:
Ok interessant. Gaf hij daar nog meer toelichting op?
Ik zal later even kijken wat ik daarvan kan delen. is vast voor meer mensen interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:01
Members only:

In other news: Ben met 6 maanden verlengd, doe ik toch iets goeds op mijn eerste klus :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-06 21:00
KillaZ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:49:
***members only***

In other news: Ben met 6 maanden verlengd, doe ik toch iets goeds op mijn eerste klus :+
Ik betaal de BTW zelfs op oudjaarsdag, en heb alle facturen verstuurd en alles betaald. Alles vlak einde jaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51
***members only***

Gefeliciteerd :)

Normaliter deed ik juist altijd de laatste factuur van het jaar nog in december, zodat dat in de boekhouding mooi is afgerond.

Bij mijn huidige opdracht heb ik reversed billing, dus geen invloed erop. Nadeel van factuur in volgend jaar is dat je dan in de boekhouding de gemaakte uren al wel als omzet in de boeken zetten via een memoriaal boeking. Is vaker besproken, maar ik moet dan dus even uitzoeken hoe dat moet (of de boekhouder benaderen het voor me te doen)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:01
@ConQuestador Dank u!

Die memoriaal boeking is 2 minuten werk, dus dat is het werk ook niet. :)

[ Voor 16% gewijzigd door KillaZ op 21-12-2021 11:56 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• john5951
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:52
KillaZ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:53:
Die memoriaal boeking is 2 minuten werk, dus dat is het werk ook niet. :)
Vaak kan een boekhoudpakket de omzet datum van een factuur zelf ook aanpassen. Bijvoorbeeld in Moneymonk: https://www.moneymonk.nl/...uur-in-een-andere-periode

Ik ben hier vorig jaar slordig mee geweest, en heb de december omzet dus in januari van dit jaar geboekt aangezien ik in januari pas een factuur heb gestuurd (en dus ook niet in mijn 2020 IB zit). Dit jaar maar correct doen, en dus een maandje extra in de IB aangifte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
Haha, heb ik dit jaar even het voordeel dat mijn huidige tussenpartij wekelijks de factuur opstelt en ik volgende week niet werk. Mijn laatste uren van het jaar staan dus mooi voor dit jaar in de boeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
***members only***

In mijn contract staat dat factuurdatum op de eerste werkdag van de volgende maand ligt. Niet dat iemand daar naar kijkt, maar vind het net zo makkelijk om het voor de OB in Q1 mee te nemen en mijn boekhouder mag het de IB in Q4 corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:07
Members only:

Looking for a pattern :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:59:
[...]

Ik rij (al jaren) in een Ford Focus op benzine uit 2010. Meer dan 300k op de teller en het werkt nog prima allemaal. Als hij vervangen moet worden ga ik weer voor een prive auto van zo'n 12.000 euro, waarschijnlijk weer een Focus. Ik zie geen voordeel in een nieuwe auto en al helemaal niet in een leasebak. Misschien ben ik dan die ene op jouw hand ;)
Hier ook, een auris uit 2013 vanuit prive voor de 19ct. Hij ziet er nog modern genoeg uit om zakelijk toonbaar te zijn want een rokende golf uit 1995 gaat me in dat opzicht ook te ver, maar dit kan nog wel een tijdje. M'n boekhouder vond dat ik eigenlijk een youngtimer moest kopen. Maar als je het op een rijtje zet zit hier toch echt de sweet spot. Nieuwe auto's zijn flink duurder als ze niet al te klein zijn en nette youngtimers zijn evengoed erg duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
john5951 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:59:
[...]

Vaak kan een boekhoudpakket de omzet datum van een factuur zelf ook aanpassen. Bijvoorbeeld in Moneymonk: https://www.moneymonk.nl/...uur-in-een-andere-periode
Deze feature kende ik nog niet :) erg fijn, bedankt voor de heads-up

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:57
Hmmbob schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:09:
***members only***

Dit verklaart wel waarom iedere ZZP-er een abbo af moet sluiten voor €3 per uur. Anders kunnen ze @Hmmbob niet meer betalen. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:37

sebasd

loopt op espresso

Yucon schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:23:
[...]

Hier ook, een auris uit 2013 vanuit prive voor de 19ct. Hij ziet er nog modern genoeg uit om zakelijk toonbaar te zijn want een rokende golf uit 1995 gaat me in dat opzicht ook te ver, maar dit kan nog wel een tijdje. M'n boekhouder vond dat ik eigenlijk een youngtimer moest kopen. Maar als je het op een rijtje zet zit hier toch echt de sweet spot. Nieuwe auto's zijn flink duurder als ze niet al te klein zijn en nette youngtimers zijn evengoed erg duur.
En hier nog een, een Insignia uit 2010. Zakelijk aangeschaft, nu net over de 150.000 op de teller, zeker met de kilometers die ik tegenwoordig rijd (heb een eigen kantoortje op 10 minuten fietsen / 30 minuten lopen, en mijn klant zit aan de andere kant van de wereld) kan ie nog wel een tijdje mee. Lekker boeiend dat het geen nieuwe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:54
Ik heb gewoon een nette EV privé uit 2020. Ik ben niet meer van plan veel te gaan rijden naar klanten toe dus ja het kan er financieel echt niet uit om die op de zaak te hebben en dan bijtelling te betalen.

Als de gereduceerde bijtelling had geteld voor auto's van 5 tot like 10 jaar oud was het een andere zaak.

Ironisch genoeg kan 19 ct/km er wel redelijk uit (laat staan de hogere over een paar jaar) als je geen MRB hoeft te betalen en zonnepanelen hebt :+

[ Voor 19% gewijzigd door hackerhater op 21-12-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00
Ik zit ook nog steeds in dubio wat te doen met vervoer.
Mijn huidige bak die ik zakelijk rij (voor IB en BTW) heb ik nu 5 jaar en is daarmee volledig afgeschreven; dit jaar viel 'ie ook al in het reguliere bijtellingspercentage. Daarmee wordt 'ie volgend jaar dus nog een stuk duurder om te rijden, plus hij staat nu op 150K (diesel), dus alleszins een mooi moment om iets anders te gaan rijden.

Ik twijfel nog een beetje tussen EV en nog een ronde ICE (benzine dit keer), maar neig sterk naar EV. Dan rest de vraag nog zakelijk of privé. Als ik een snelle berekening maak met wat online tools maakt het niet heel veel uit, maar bijtelling wordt steeds ongunstiger en eigenlijk ben ik wel van plan om er dan langer dan 5 jaar mee te doen. Plus, wegens huidige omstandigheden werk ik voornamelijk vanuit huis en ik wil zeker in de toekomst dat ook veel meer blijven doen dan ik deed. Dus ik zal fors minder zakelijke kilometers rijden.
Ik wil ook nog wel de overstap maken van een eenmanszaak naar BV en dan wordt het zakelijk ineens een stuk ongunstiger, dus ik neig er naar om een EV privé aan te schaffen en dan gewoon 19 cent/km te rekenen voor wat ik er zakelijk mee rij. Maar goed, dan zit ik mogelijk ook weer lastiger met inruil van zakelijke auto op een aanschaf privé, weet niet helemaal hoe dat zou moeten werken. Zal dit nog wel eens met m'n accountant overleggen voordat ik de keus maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Hmmbob schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:09:
***members only***

Overmorgen is mijn termijn...

Ik zal eens zien of ze op tijd zijn :7

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
[...]
Het staat ook niet in steen geschreven.
Grappig meeste ITers ZZP-ers die ik ken hebben helemaal geen auto van de zaak. Die gaan of met OV of gebruiken de prive auto :). Ik heb ooit een keer een berekening gemaakt en auto op de zaak was in mijn geval duurder dan prive dus ook ik heb een prive auto.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:00

_Arthur

blub

Kwistnix schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:22:
Ik zit ook nog steeds in dubio wat te doen met vervoer.
Mijn huidige bak die ik zakelijk rij (voor IB en BTW) heb ik nu 5 jaar en is daarmee volledig afgeschreven; dit jaar viel 'ie ook al in het reguliere bijtellingspercentage. Daarmee wordt 'ie volgend jaar dus nog een stuk duurder om te rijden
Want? Je bijtelling kan nooit hoger zijn dan de echte autokosten. Juist na die 5 jaar wordt het enorm veel goedkoper.

Laat het je boekhouder/accountant maar eens doorrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
ik zag net een notificatie van FD (welke ik niet kan lezen) dat de middelingsregeling wordt afgeschaft per 2023:
https://www.rendement.nl/...iack-gaan-verdwijnen.html

Wellicht handig voor mensen hier om in de gaten te houden, ikzelf heb aan het begin van mijn ZZP periode hier mooi enkele duizenden euro's aan over gehouden. Uitkijken dat je dus niet te lang gaat wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Onder het mom van #durftevragen, iemand met een Pro account op Freelance.nl? Ik wil 1 opdracht bekijken :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00
_Arthur schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:34:
[...]

Want? Je bijtelling kan nooit hoger zijn dan de echte autokosten. Juist na die 5 jaar wordt het enorm veel goedkoper.

Hm, daar ging ik dan even de mist in met mijn aanname. Dan ga ik eens serieus overwegen om nog (minimaal) een jaartje door te blijven dieselen. Want de auto zelf is in prima staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

Dus je bedoelt dat in dat geval de kosten die je dan bruto hebt niet hoger mogen zijn dan de kosten die je anders netto zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Maar goed, dan zit ik mogelijk ook weer lastiger met inruil van zakelijke auto op een aanschaf privé, weet niet helemaal hoe dat zou moeten werken. Zal dit nog wel eens met m'n accountant overleggen voordat ik de keus maak.
Losse facturen ;)
Verkopen zakelijk vanuit je bedrijf en dan het bedrag prive opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:34

Crazy D

I think we should take a look.

Rutix schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:26:
[...]

Grappig meeste ITers ZZP-ers die ik ken hebben helemaal geen auto van de zaak. Die gaan of met OV of gebruiken de prive auto :). Ik heb ooit een keer een berekening gemaakt en auto op de zaak was in mijn geval duurder dan prive dus ook ik heb een prive auto.
Soms is het lekker om wat kosten te maken op de zaak. Maar zakelijk hoeft zeker niet altijd voordeliger te zijn. Dus bereken het vooral goed. En kijk ook naar zaken als parkeerkosten en tol. En brandstof in het buitenland. Met je prive auto moet je alles van de uitkering doen die je jezelf geeft (de meesten houden 19 cent aan), zakelijk kun je ook die kosten zakelijk boeken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Yucon schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:57:
Dus je bedoelt dat in dat geval de kosten die je dan bruto hebt niet hoger mogen zijn dan de kosten die je anders netto zou hebben?
Even kort door de bocht. Stel, catalogus waarde vd auto is 100.000,- euro. Bijtellings percentage 22%. Verzekering, onderhoud, MRB en brandstofkosten zijn 10000,- / jaar. Restwaarde na 5 jaar is 20.000,-

Je zakelijke autokosten zijn dan dus de afschrijvingen + kosten. 80/5 = 16k afschrijving + 10k autokosten = 26k / jaar. Je bijtelling is 22k / jaar. Dus bijtelling is "gunstiger" (lees minder dan de werkelijke kosten).

Nu is je auto afgeschreven na 5 jaar. Blijven de 10k autokosten over (+ een restje verdere afschrijving over de rest 20k die ik voor het gemak even negeer). Je autokosten zijn veel minder dan de bijtelling. Je kan echter nooit meer bijtelling betalen dan wat de werkelijke kosten zijn. Ergo; je bijtelling is nu 10k ipv 22k.

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 21-12-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:06
Crazy D schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:12:
[...]

Soms is het lekker om wat kosten te maken op de zaak. Maar zakelijk hoeft zeker niet altijd voordeliger te zijn. Dus bereken het vooral goed. En kijk ook naar zaken als parkeerkosten en tol. En brandstof in het buitenland. Met je prive auto moet je alles van de uitkering doen die je jezelf geeft (de meesten houden 19 cent aan), zakelijk kun je ook die kosten zakelijk boeken.
En probeer ook rekening te houden met Corona en thuiswerken.
Ik heb een Dieselbak omdat de klant op kantoor werken verplicht stelt. En toen kwam corona. Dus ging ik van 70000 km per jaar naar nog geen 7000 en klopte mijn begroting niet meer. Wel goed voor de restwaarde...

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Maar dan betaal je feitelijk alles privé terwijl wanneer je een privé auto rijdt je 19ct/km mag rekenen op de zaak.
Ik twijfel nog een beetje tussen EV en nog een ronde ICE (benzine dit keer), maar neig sterk naar EV. Dan rest de vraag nog zakelijk of privé. Als ik een snelle berekening maak met wat online tools maakt het niet heel veel uit, maar bijtelling wordt steeds ongunstiger en eigenlijk ben ik wel van plan om er dan langer dan 5 jaar mee te doen. Plus, wegens huidige omstandigheden werk ik voornamelijk vanuit huis en ik wil zeker in de toekomst dat ook veel meer blijven doen dan ik deed. Dus ik zal fors minder zakelijke kilometers rijden.
Ik wil ook nog wel de overstap maken van een eenmanszaak naar BV en dan wordt het zakelijk ineens een stuk ongunstiger, dus ik neig er naar om een EV privé aan te schaffen en dan gewoon 19 cent/km te rekenen voor wat ik er zakelijk mee rij. Maar goed, dan zit ik mogelijk ook weer lastiger met inruil van zakelijke auto op een aanschaf privé, weet niet helemaal hoe dat zou moeten werken. Zal dit nog wel eens met m'n accountant overleggen voordat ik de keus maak.
Je kan toch ook nu de EV zakelijk kopen maar deze straks niet inbrengen bij de BV? Een andere optie is een kalenderjaar er niet zakelijk mee te rijden zodat die naar privé "moet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Deveon schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:17:
Maar dan betaal je feitelijk alles privé terwijl wanneer je privé auto rijdt je 19ct/km mag rekenen op de zaak.
Ik snap niet wat je hier mee wilt zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
@_Arthur de aftrek van de kosten aan de auto wordt voor 100% tenietgedaan door de bijtelling. In vergelijking met zakelijke km's met een privé-auto loop je dus 19ct/km aan kosten 'mis'.
Dat is wat @Deveon volgens mij wil zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Cranberry op 21-12-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Cranberry schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:27:
@_Arthur de aftrek van de kosten aan de auto wordt voor 100% teniet gedaan door de bijtelling. In vergelijking met zakelijke km's met een privé-auto loop je dus 19ct/km aan kosten 'mis'.
auto zakelijk (fictieve bedragen):

bijtelling 6000€
kosten: 5000€
aftrek: 0€

bijtelling 6000€
kosten: 7000€
aftrek: 1000€

auto prive:
zakelijke kilometers 8000
a 19ct/km =1520€ aftrek.

Of je moet een hele goedkope auto rijden, of een youngtimer, of heeeeel veel autokosten maken. Ik kan me bijna geen scenario bedenken waar zakelijk rijden goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Cranberry schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:27:
@_Arthur de aftrek van de kosten aan de auto wordt voor 100% tenietgedaan door de bijtelling. In vergelijking met zakelijke km's met een privé-auto loop je dus 19ct/km aan kosten 'mis'.
Dat is wat @Deveon volgens mij wil zeggen.
Als prive auto's gratis zijn om voor de deur te hebben staan, dan loop je misschien zaken "mis". Maar anders blijft het toch gewoon geld kosten. Alleen zakelijk maak je b.v. de afschrijvingskosten direct inzichtelijk, terwijl 99,9% van de mensen aan de prive kant de afschrijvingskosten (of beter, het maken van reserveringen om weer iets nieuws te kunnen kopen) niet mee rekenen.
page404 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:31:
auto zakelijk (fictieve bedragen):

bijtelling 6000€
kosten: 5000€

bijtelling 6000€
kosten: 7000€
aftrek: 1000€

auto prive:
zakelijke kilometers 8000
a 19ct/km =1520€ aftrek.

Of je moet een hele goedkope auto rijden, of een youngtimer, of heeeeel veel autokosten maken. Ik kan me bijna geen scenario bedenken waar zakelijk rijden goedkoper is.
Kijk, mooi voorbeeld van zo'n gratis auto in prive.

[ Voor 27% gewijzigd door _Arthur op 21-12-2021 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
MoneyMonk komt met een fors tariefstijging (nog steeds niet duur vind ik, maar goed).

Van 20,- naar 25,- voor een ZZP-abonnement. Stijging van 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
page404 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:31:

Heel veel zakelijke kilometers maken :)
Ik reed eerst 40K/jaar zakelijk. 2 keer per jaar onderhoudsbeurt, in 3 jaar beide bandensets oprijden, etc :)
Dan gaat het hard.

Maar ik gues dat dat onder "veel autokosten maken" valt.

[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 21-12-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

hackerhater schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:50:
[...]

Heel veel zakelijke kilometers maken :)
Ik reed eerst 40K/jaar zakelijk. 2 keer per jaar onderhoudsbeurt, in 3 jaar beide bandensets oprijden, etc :)
Dan gaat het hard.

Maar ik gues dat dat onder "veel autokosten maken" valt.
Maar dan heb je ook heel veel kilometers om als prive-aftrek te gebruiken. Kun je voor de grap eens de fiscale waarde van je auto, je kilometers en een indicatie van je autokosten geven? Ben benieuwd wat voordeliger is dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Dat was mijn vorige auto die ik verkocht heb toen Covid-19 maar aan hield.
Fiscale waarde: 46.000 (Volvo V40), iets van 43/44.000 KM/jaar (meeste zakelijk dus).
Autokosten inclusief afschrijving en diesel was iets van 800 a 900? per maand.

Ik betaalde iets van 270 euro per maand alleen al aan brandstof.

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 21-12-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

hackerhater schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:54:
Dat was mijn vorige auto die ik verkocht heb toen Covid-19 maar aan hield.
Fiscale waarde: 46.000 (Volvo V40), iets van 43/44.000 KM/jaar (meeste zakelijk dus).
Autokosten inclusief afschrijving en diesel was iets van 700 a 800? per maand.
Dus, zakelijk:
22% van 46000 = 10120€
kosten: 12*700 (?) = 8400€

Prive:
40000 * 0,19 = 7600€ aftrek.

Ik zou bijna denken dat ik iets mis in deze berekening :?

/km's aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik hield het nog niet eens bij wat de kosten het specifiek waren. Ik moest toch naar die klant toe :)
Het was een stuk meer dan de bijtelling dat weet ik wel nog.

Veel onderhoud had ik niet aan die relatieve nieuwe auto. Alleen de onderhoudsbeurten, de banden en 1 keer de distributie-riem.
Vooral de diesel en de financiering was duur. En of course de verzekering & wegenbelasting.

En in je berekening, het is 40K * 0.19, niet 43K. Je kan prive KM niet aftrekken ;)

[ Voor 51% gewijzigd door hackerhater op 21-12-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

hackerhater schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:58:
Ik hield het nog niet eens bij wat de kosten het specifiek waren. Ik moest toch naar die klant toe :)
Het was een stuk meer dan de bijtelling dat weet ik wel nog.

Veel onderhoud had ik niet aan die relatieve nieuwe auto. Alleen de onderhoudsbeurten, de banden en 1 keer de distributie-riem.
Vooral de diesel en de financiering was duur. En of course de verzekering & wegenbelasting.
gooi het eens hier in voor de grap? https://www.berekenhet.nl...-of-in-prive.html#calctop
Volgens mij vergeten veel mensen dat de bijtelling zo hoog is dat je effectief niks van je kosten kan aftrekken. Dan zijn de kosten in prive en zakelijk net zo hoog. Blijft alleen het voordeel van de kilometers aftrekken over. Rare regeling eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Iets van 8.7K kosten zakelijk vs 9.7K kosten privé.
Maar het neemt niet het onderhoud in de berekening en dat gaat hard met 43K KM/jaar.
Dan rij je een distributie-riem gewoon op in 3 jaar.
Bij de dealer uiteraard i.v.m. garantie.

En dan komt nog de all-risk verzekering erbij, de dure wegenbelasting omdat diesel.
Eventueel parkeerkosten bij de klant, etc :)
Het gaat hard als je veel rijd, maar ik ben met je eens dat het verschil niet zo groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:52
Wat is bij jullie de gemiddelde opdrachtduur? Komt het vaak voor dat je iedere 3/4 maanden op zoek bent naar een nieuwe klus?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:02
page404 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:57:
[...]
Je mist dat de bijtelling een fictieve verhoging van je inkomen in privé is, waardoor je meer inkomstenbelasting moet betalen. Het is dus niet direct te vergelijken met zakelijke kosten. Bovendien moet je als je de auto in privé hebt eerst inkomstenbelasting betalen over de kosten.

Het blijft zo dat bijtelling een behoorlijke kostenpost is. Vergeet ook niet de 2,7% BTW over de catalogusprijs die je elk jaar moet betalen als je de BTW van de kosten wilt aftrekken (bij veel privékilometers; anders kilometerregistratie).

Ironisch genoeg is een zakelijke auto het meest voordelig als je heel veel privékilometers maakt, en een privéauto is het meest voordelig als je heel veel zakelijke kilometers maakt.

Als DGA kan het nog wel voordelig zijn omdat je de bijtelling van je gebruikelijk loon af kan halen. Afhankelijk van wat dat loon is zit je voor de inkomstenbelasting dan op het laagste tarief, en kan je de rest (dus ook de bijtelling) als dividend laten uitkeren zodat je met heffingskortingen onder de 37% blijft. Of herinvesteren zo je wilt. Ook kan je dan de auto na een aantal jaar aan privé verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

page404 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:57:
Dat de zakelijke kosten all-in zijn en je prive auto kennelijk gratis is. Of kost die geen geld om die zakelijke gedelcareerde kilometers te rijden?

Ik ken maar weinig auto's waarmee je met 19ct/km uberhaupt break-even speelt.

Volgens autoweek kost de mijne 74cent/km (alle kosten meegerekend dus ook afschrijving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ja dat is de rare ironie. Het zou andersom moeten zijn.
Veel zakelijke kilometers => zakelijke auto, anders privé

Bij mij kon het eruit omdat gewoon 95% van de kilometers zakelijk waren, maar dat omslagpunt is abnormaal hoog.
_Arthur schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:15:
Ik ken maar weinig auto's waarmee je met 19ct/km uberhaupt break-even speelt.

Volgens autoweek kost de mijne 74cent/km (alle kosten meereken dus ook afschrijving).
EV-auto en opladen met je eigen zonnepanelen. Dan mischien.

[ Voor 75% gewijzigd door hackerhater op 21-12-2021 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
coldasice schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:11:
Wat is bij jullie de gemiddelde opdrachtduur? Komt het vaak voor dat je iedere 3/4 maanden op zoek bent naar een nieuwe klus?
1+ jaar normaal voor de projecten die ik doe

De bijtellingsregels zijn sowieso raar. Het is nu een all-or-nothing.
Op het moment dat je over de 500KM heen gaat, betaal je de volle bak. Of je nu 501KM privé rijd of 40.000KM privé. Lood om oud ijzer.
Juist hier treden zou echt stimuleren om niet zomaar de zakelijke auto veel privé te gebruiken.

Buiten dat de bijtelling zou moeten zakken met de dagwaarde na de eerste 4 jaar -_-'
Nu stimuleren die rare regels dat zzp'ers oude, vervuilende auto's blijven rijden ipv dat ze hun lease-auto een paar jaar langer aan houden.

Bij het begin van Covid was ik btw bezig om mijn schakel-rijbewijs te gaan halen, om erna privé te rijden met de auto van vrouwlief en de Volvo alleen nog maar zakelijk te gebruiken.
Maar aangezien deze crisis maar blijft aanhouden en het er niet op lijkt dat telkens naar kantoor rijden terug gaat komen hebben we beide diesels maar verkocht en ingeruild voor 1 EV.

[ Voor 66% gewijzigd door hackerhater op 21-12-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
c-nan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:44:
MoneyMonk komt met een fors tariefstijging (nog steeds niet duur vind ik, maar goed).

Van 20,- naar 25,- voor een ZZP-abonnement. Stijging van 25%.
oh? Waar heb je dit gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
Aftansert schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:13:
[...]
en een privéauto is het meest voordelig als je heel veel zakelijke kilometers maakt.
Op basis van die 19ct vergoeding? Hoe kun je van 19ct de daadwerkelijk gemaakte (privé) kosten betalen?

Dus inlcusief onderhoud, brandstof, afschrijving, verzekering, wegenbelasting, parkeerkosten?

Die 19cent is gebaseerd op weetikveel hoeveel jaren geleden en is nooit gecorrigeerd op inflatie, hogere brandstofprijzen, hogere belastingen en hogere productiekosten. Dat het nieuwe kabinet die 19cent waarschijnlijk gaat verhogen is niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zit nu op een jaarcontract. Vorige opdrachtgever deed 3maanden en dan steeds 3 maanden verlengen, dat heb ik bij de eerste verlenging meteen naar een jaar laten omzetten want dat circus had ik geen zin in, en de inhurend manager had me ook nog zeker een jaar nodig. in beide gevallen 1 maand opzegtermijn, dus dat was het verschil ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 21-12-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
_Arthur schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:31:
[...]

Als prive auto's gratis zijn om voor de deur te hebben staan, dan loop je misschien zaken "mis". Maar anders blijft het toch gewoon geld kosten. Alleen zakelijk maak je b.v. de afschrijvingskosten direct inzichtelijk, terwijl 99,9% van de mensen aan de prive kant de afschrijvingskosten (of beter, het maken van reserveringen om weer iets nieuws te kunnen kopen) niet mee rekenen.

[...]

Kijk, mooi voorbeeld van zo'n gratis auto in prive.
Het gaat er niet om wat de auto kost maar de verhouding met de bijtelling. Als jij eerst €5000 aftrekt van de winst om vervolgens daarna weer €5000 bij je belastbaar inkomen op te tellen is je voordeel 0. Sterker nog doordat je winst en belastbaar inkomen dichter bij elkaar liggen valt de MKB vrijstelling ook iets lager uit. Had je die €5000 buiten de zaak gehouden dan had je daar ook IB over moeten betalen maar had je tenminste nog 19 ct/km als kosten op kunnen voeren.
Jozzle schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:34:
[...]

Op basis van die 19ct vergoeding? Hoe kun je van 19ct de daadwerkelijk gemaakte (privé) kosten betalen?

Dus inlcusief onderhoud, brandstof, afschrijving, verzekering, wegenbelasting, parkeerkosten?

Die 19cent is gebaseerd op weetikveel hoeveel jaren geleden en is nooit gecorrigeerd op inflatie, hogere brandstofprijzen, hogere belastingen en hogere productiekosten. Dat het nieuwe kabinet die 19cent waarschijnlijk gaat verhogen is niet voor niets.
Bij mijn auto kom ik met een bijtelling van 8% al niet uit om hem zakelijk op de balans te zetten aangezien mijn kosten voor private lease (inclusief btw/subsidie) is gelijk aan 12% over de cataloguswaarde. Daarnaast zijn leasecontracten voor particulieren vaak net wat scherper (en teken je "in privé") en zit er een subsidie op voor particulieren.

Eventueel kan je ook zeggen dat je privé toch een auto moet hebben en een groot deel van de kosten maakt om de te hebben en niet om te rijden. In het geval van mijn private lease betaal ik slechts 7ct/km voor meerkilometers en 4ct/km voor energie. Uitgaande van dat er toch een auto voor de deur moet staan maak ik slechts 11 van de 19 ct/km die ik zakelijk mag rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Hmmbob schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:32:
[...]

oh? Waar heb je dit gezien?
E-mail, stukje uit de mail:
We hebben daarom besloten om voor het eerst sinds de oprichting een prijswijziging door te voeren die de inflatie en toegevoegde waarde van de afgelopen jaren vertegenwoordigt. Hierdoor zijn wij in staat om nog harder te werken aan nieuwe, tijdbesparende, rustgevende en winstverhogende functionaliteit.

Voor je maandelijkse abonnement betekent dit:

Het ZZP-abonnement gaat per 1 februari 2022 naar €25,- per maand.
Je Adviseur uitnodigen en laten meekijken is nog steeds gratis.
Het MKB-abonnement gaat per 1 februari 2022 naar €50,- per maand, voor als je 2 gebruikers nodig hebt (dit is anders dan een Adviseur uitnodigen).
De nieuwe prijzen staan ookal op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Die tel-website is raar.
Het zet de financierings- en onderhouds-kosten aan beide kanten gelijk terwijl er in de praktijk een serieus verschil in zit: Namelijk pre-IB en post-IB.
Voor de schijf-veranderingen zat daar voor onze groep een factor 2!! verschil in (52% schijf)

Tenslotte zijn de kosten van de zakelijke auto, zakelijke kosten.
Welke je winst drukken en daarmee je IB.

Als ik alleen maar privé zou rijden had ik toen echt geen bijna-nieuwe kilometervreter diesel gekocht .
Dan had een simpele auto van een paar 1000 volstaan, niet een auto van 40K.
Als ik al een 2e auto had gekocht en niet gewoon de auto van vrouwlief had gebruikt,
Zonder die zakelijke kilometers hadden we geen behoefte aan een 2e auto.

Die auto met de kosten had ik never nooit kunnen betalen met de standaard kilometer-vergoeding

[ Voor 53% gewijzigd door hackerhater op 21-12-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:47:
Die tel-website is raar.
Het zet de financierings- en onderhouds-kosten aan beide kanten gelijk terwijl er in de praktijk een serieus verschil in zit: Namelijk pre-IB en post-IB.
Voor de schijf-veranderingen zat daar voor onze groep een factor 2!! verschil in (52% schijf)

Tenslotte zijn de kosten van de zakelijke auto, zakelijke kosten.
Welke je winst drukken en daarmee je IB.
De tabel maakt onderscheid tussen zakelijke kosten en privé kosten. De kosten veranderen niet of je het zakelijk of privé betaald, echter onder "fiscaal" wordt het verrekend voor de IB en uiteindelijk wordt het op impact op je netto inkomen vergeleken. Uiteraard met ons complexe belastingstelsel nooit volledig compleet zij en zou ik op enkele procenten aan kosten mijn beslissing er niet op baseren.
Als ik alleen maar privé zou rijden had ik toen echt geen bijna-nieuwe kilometervreter diesel gekocht .
Dan had een simpele auto van een paar 1000 volstaan, niet een auto van 40K.
Als ik al een 2e auto had gekocht en niet gewoon de auto van vrouwlief had gebruikt,
Zonder die zakelijke kilometers hadden we geen behoefte aan een 2e auto.

Die auto met de kosten had ik never nooit kunnen betalen met de standaard kilometer-vergoeding
Je kan ook prima kilometers vreten in een auto van 4-5 jaar oud hoor en als je de auto alleen voor zakelijk gebruik hebt hoef je helemaal geen bijtelling te betalen.

[ Voor 25% gewijzigd door Deveon op 21-12-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Deveon schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:01:
[...]

De tabel maakt onderscheid tussen zakelijke kosten en privé kosten. De kosten veranderen niet of je het zakelijk of privé betaald, echter onder "fiscaal" wordt het verrekend voor de IB.

[...]

Je kan ook prima kilometers vreten in een auto van 4-5 jaar oud hoor en als je de auto alleen voor zakelijk gebruik hebt hoef je helemaal geen bijtelling te betalen.
Ja en nee ;) Als je de kosten prive betaald als IB-ondernemer betaal je in principe (vanaf de winst/IB gezien) meer omdat de belasting er ook nog tussen zit.
Als ik 4K autokosten heb zakelijk is dat 4K minder winst voor de IB (oke klein nadeel door vermindering van de MKB-aftrek).

Als ik die 4K privé moet betalen heb je die 4K nodig + bedrag aan inkomstenbelasting, wat neer komt op grofweg 5980 euro.... (hoogste schijf). Natuurlijk veranderden de kilometer-vergoeding en de vermindering van de MKB-aftrek de bedragen wat, maar het is zeker niet zo dat de kosten 1 op 1 te vergelijken zijn.

Natuurlijk moet het wel zo zijn dat het bedrag aan IB wat je zo uit spaart, hoger uit moet komen dan de bijtelling. Anders moet je het niet doen.

Dat geld-verschil is een leuk bedragje voor je buffers om op vakantie te gaan of zo.

[ Voor 9% gewijzigd door hackerhater op 21-12-2021 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:59:
[...]

Dat kan en is toch geen probleem. Mijn ervaring met auto’s van 10 jaar dat ik snel veel onderhoudskosten hebt. Wat niet opweegt tegen een hogere auto van 1 a 2 jaar.

Ik lease geen auto. Heb wel een 4e gefinancierd om dat dit voordeliger is dan zelf helemaal te betalen.
Na 4 jaar is de financiering er af. En dan kijk ik wel of ik nog een jaar doorrij of de auto vervang.

Je bent zeker niet de enige. Ik zie alleen veel nieuwe auto’s ook onder ZZPers al dan niet met een jaar oud.

Ja ik rij veel privé. Twee kinderen opa’s en oma’s wonen zo’n 40km hiervandaan. Lekker met de auto op vakantie. Weekend Ardenne. Lekker uitwaaien over de Veluwe en dan weer dagje Zeeland. Ja wij rijden heel Nederland door.

Zomers pakken we paar weken Denemarken, Zweden.

Dat zou ik denk ik niet zo snel doen met een auto met 300k op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
Dank. Het is veel te ingewikkeld gemaakt. Ik beleef het vanuit de Youngtimer regeling, waar onderhoud en brandstof relatief hoog zijn en de bijtelling laag.

De eerdere stelling geldt inderdaad wèl voor een (private lease) EV. En ook voor aankoop had ik al bedacht dat privé wellicht de betere optie zou zijn.

We overwegen ook de youngtimer weg te doen voor een EV, maar zoeken nog naar de beste oplossing voor ons (2 kinderen & vouwwagen). En dan met name; grote EV en klein 2e ICE autootje, of kleine EV en grote ICE auto. Maargoed, dat is een heel ander topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
En ik ben nog steeds op zoek naar manieren om mijn auto van prive naar zakelijk te zetten :D

Mijn prive auto is over een paar maanden exact 15 jaar oud :) dus youngtimer regeling, echter mag je tussentijds een auto niet van prive naar zakelijk omzetten (en andersom).

Volgens mij zijn er wel uitzonderingen, als je bijvoorbeeld je prive auto voor 90% zakelijk gaat rijden?

Volgend jaar start ik aan een nieuw opdracht waar ik misschien wel op kantoor moet werken, dus dan kan het zomaar zijn dat ik voldoe aan de 90% zakelijke ritten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
page404 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:09:
[...]

Ook voor @Michel8 , ik heb de antwoorden van de jurist terug en die geeft op het gebied van aansprakelijkheid en debiteurenrisico aan: grote NO GO. Dus ik ga daar later vandaag een mail over terugsturen met mijn bevindingen.
Zou je daar wat meer details over willen delen? Ik ontving afgelopen week ook een Conceptcontract en dat bevat zowat dezelfde tekst/strekking.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:11:
[...]

Ja en nee ;) Als je de kosten prive betaald als IB-ondernemer betaal je in principe (vanaf de winst/IB gezien) meer omdat de belasting er ook nog tussen zit.
Als ik 4K autokosten heb zakelijk is dat 4K minder winst voor de IB (oke klein nadeel door vermindering van de MKB-aftrek).

Als ik die 4K privé moet betalen heb je die 4K nodig + bedrag aan inkomstenbelasting, wat neer komt op grofweg 5980 euro.... (hoogste schijf). Natuurlijk veranderden de kilometer-vergoeding en de vermindering van de MKB-aftrek de bedragen wat, maar het is zeker niet zo dat de kosten 1 op 1 te vergelijken zijn.
Druk eens op het "i"-tje achter "box 1 voordeel" en dan zie je de IB berekening voorbij komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Ik heb mijn EV 2 jaar geleden in december gekocht, vlak voordat ik voornamelijk thuis ging werken door corona. Die 500km zakelijk per jaar halen is nu een uitdaging... als dat nog 3 jaar aanhoudt kan ik hem makkelijk naar prive halen. Dan heb ik ook geen nut meer van de zakelijke zonnepanelen, moeten die dan ook naar prive. Vervelend. Ik gok dat dit mijn laatste zakelijke auto is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-06 22:03
c-nan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:27:
En ik ben nog steeds op zoek naar manieren om mijn auto van prive naar zakelijk te zetten :D

Mijn prive auto is over een paar maanden exact 15 jaar oud :) dus youngtimer regeling, echter mag je tussentijds een auto niet van prive naar zakelijk omzetten (en andersom).

Volgens mij zijn er wel uitzonderingen, als je bijvoorbeeld je prive auto voor 90% zakelijk gaat rijden?

Volgend jaar start ik aan een nieuw opdracht waar ik misschien wel op kantoor moet werken, dus dan kan het zomaar zijn dat ik voldoe aan de 90% zakelijke ritten.
Een idee om de auto van naam te verwisselen? Dus op de naam van je partner / vader / broer / ? overschrijven, en daarna weer op jouw naam zetten?

Dan heb je de auto opnieuw "gekocht". ?

Geen idee of dit kan / mag hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:02
[...]

Dat is niet relevant. Je kan de 19ct per kilometer en je daadwerkelijk gemaakte kosten niet met elkaar vergelijken. Je kan alleen vergelijken hoeveel het kost om de auto zakelijk te bezitten/leasen met dat je dat in privé doet. Als het ene minder geld kost dan het ander, doe je waarschijnlijk het ene.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Vraagje vanuit een "opdrachtgever" als dat mag.

Om het vertrek van een collega uit mijn team op te vangen zoek ik een (junior) functioneel beheerder voor een periode van 3+ maanden.

Ik heb al even gegoogeld maar dan kom ik voor dergelijke opdrachten al snel uit bij de brokers en tussenpersonen waar men in dit topic vaak niet heel enthousiast van wordt.

Wat is in mijn situatie de beste manier om snel een geschikt persoon te vinden? Zijn dat de portalen die in de OP genoemd worden? Wij hebben geen contract met die partijen maar dat kan ongetwijfeld geregeld worden.

Zit daar een partij tussen die het meest geschikt is voor een klus als deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 08:11

Bio

[...]

Mijn auto heb ik sinds 2017 en sindsdien heb ik er 200.000km gereden voor 13 cent per kilometer, inclusief alles, tot en met de carwash aan toe, en een fictieve afschrijving naar 0 euro. Nu had ik hem daar ook op uitgezocht ;). LPG, betrouwbaar en lage aanschafprijs.

Maar inderdaad, je moet er je best voor doen, en de stijgende brandstofprijzen hakken er bij LPG procentueel hard in.

[ Voor 3% gewijzigd door Bio op 21-12-2021 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
To_Tall schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:13:
[...]
Dat zou ik denk ik niet zo snel doen met een auto met 300k op de teller.
Komende zomer/voorjaar staat er een rondreis door de Baltische staten op de planning (afhankelijk van Covid). Dikke 5.000 km. Ik laat mijn auto gewoon op tijd onderhouden door de (lokale) dealer. Ik heb er nu zelf 240.000km mee gereden, nooit trammelant. Totaal aan onderhoudskosten sinds de aanschaf <5.000 euro. Maar ik denk dat ik wel geluk heb met dit gebakje. Nee, ik rijd er gerust mee naar Moskou als het moet (geen idee wat ik daar moet...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Nee, mijn kortste klus was 10 weken. Liep ook niet helemaal lekker, van beide kanten niet. Maar gemiddeld zit ik op ruim 2 jaar, altijd in periodes van verlengingen van 3 maanden.

Maar als mijn contract niet wordt verlengd wil ik altijd wel weten waarom niet. Want als het aan mij ligt wil ik wel weten waar ik mezelf kan verbeteren. Maar het is meestal omdat het geld op is, de klus klaar of omdat ik zelf wel wat anders wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:35
mrnn schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:06:
Vraagje vanuit een "opdrachtgever" als dat mag.

Om het vertrek van een collega uit mijn team op te vangen zoek ik een (junior) functioneel beheerder voor een periode van 3+ maanden.

Ik heb al even gegoogeld maar dan kom ik voor dergelijke opdrachten al snel uit bij de brokers en tussenpersonen waar men in dit topic vaak niet heel enthousiast van wordt.

Wat is in mijn situatie de beste manier om snel een geschikt persoon te vinden? Zijn dat de portalen die in de OP genoemd worden? Wij hebben geen contract met die partijen maar dat kan ongetwijfeld geregeld worden.

Zit daar een partij tussen die het meest geschikt is voor een klus als deze?
Heeft je opdrachtgever geen preferred suppliers of connecties met recruitment bureaus? Ander is het wel handig om 1 a 2 lijntjes te (gaan) leggen.
Ik zit niet in de FB hoek dus ken dat niet maar er zijn vast een aantal grote te vinden lijkt mij om even te benaderen?

Wij doen t hier vooral via-via om eerlijk te zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
@ID-College de bekendste partij op dit gebied heb ik contact mee lopen maar heeft geen beschikbaarheid. Een preferred supplier is er alleen op servicedesk niveau. Verder zijn er contacten voor opdrachten op management niveau.

Ik zoek online nog wel even verder maar dacht als er ook een handigere directe lijn mogelijk is dan is dat wellicht nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

mrnn schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:12:
@ID-College de bekendste partij op dit gebied heb ik contact mee lopen maar heeft geen beschikbaarheid. Een preferred supplier is er alleen op servicedesk niveau. Verder zijn er contacten voor opdrachten op management niveau.

Ik zoek online nog wel even verder maar dacht als er ook een handigere directe lijn mogelijk is dan is dat wellicht nog beter.
Het grappige is dat het halve topic hier volstaat met verzuchtingen dat het andersom ook niet goed lukt om om die brokers heen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:35
Ik zou de wat grotere eens benaderen ja, er is toch vast iets beschikbaar? Of iets posten op LinkedIn?

[ Voor 15% gewijzigd door ID-College op 21-12-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@Yucon hebben ze toch meerwaarde :/

@ID-College ik ben totaal niet thuis in deze wereld, kan je "de wat grotere" wat concreter maken voor mij? Dan zal ik ze morgen eens bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Nu 9 maanden en 3 maanden maar mondeling al een jaar gekregen. Gaat om een transitie naar de cloud dus eerst een stuk adoptie, inrichting en datamigratie. De andere klus is onderdeel van een project team wat nog wel even kan blijven.
Pagina: 1 ... 270 ... 630 Laatste