Dat is dus niet helemaal waar. Wel als je leaset, niet als je zakelijk gekocht hebt. Bij lease blijft het bedrag gelijk, dus je kosten, en die zijn bij lease al wel snel hoger dan de bijtelling, en dus blijf je volle bak bijtelling betalen. Bij zakelijk eigendom dalen je auto kosten, en kom je dus eerder op het punt dat je kosten lager zijn dan het bijtellingsbedrag. Maar ben het er wel mee eens dat het logischer zou zijn als na 5 jaar het bedrag waar over je bijtelling moet betalen, omlaag zou moeten. Dat motiveert meer om ouder spul op te rijden ipv elke paar jaar te vervangen.hackerhater schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:19:
Buiten dat de bijtelling zou moeten zakken met de dagwaarde na de eerste 4 jaar -_-'
Nu stimuleren die rare regels dat zzp'ers oude, vervuilende auto's blijven rijden ipv dat ze hun lease-auto een paar jaar langer aan houden.
Het standpunt van NOAB is (mijn accountant heeft deze vraag ingediend bij een vergadering) de regel dat je de keuze moet maken bij aanschaf van de auto zwaarder weegt dan het feit dat je nu een jaartje minder km's maakt. De kans dat je volgend jaar weer wat meer km's rijdt is aanwezig, en het is niet de bedoeling continue met de auto te schuiven.c-nan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:27:
En ik ben nog steeds op zoek naar manieren om mijn auto van prive naar zakelijk te zetten
Mijn prive auto is over een paar maanden exact 15 jaar ouddus youngtimer regeling, echter mag je tussentijds een auto niet van prive naar zakelijk omzetten (en andersom).
Volgens mij zijn er wel uitzonderingen, als je bijvoorbeeld je prive auto voor 90% zakelijk gaat rijden?
Volgend jaar start ik aan een nieuw opdracht waar ik misschien wel op kantoor moet werken, dus dan kan het zomaar zijn dat ik voldoe aan de 90% zakelijke ritten.
Het zijn 2 regels die in principe botsen (1 regel zegt keuze bij aanschaf/start bedrijf, andere regel zegt als je niet genoeg zakelijk rijdt dan moet ie prive) dus een belastinginspecteur kan natuurlijk prima regel 2 zwaarder laten wegen.
Maar, je rijdt nu prive, en wil 'm juist zakelijk in brengen omdat het nu een youngtimer is. Dan geldt bovenstaande niet. Er is ook geen enkele regel die je verplicht de auto zakelijk te nemen als je meer dan x km rijdt (wel dat je meer dan x % zakelijk moet rijden om 'm zakelijk aan te mogen houden....). Dus, eigenlijk is het antwoord heel kort: kan niet. Tenzij je prive verkoopt aan iemand anders, en zakelijk terug koopt, en dat is voor zover ik weet wel een beetje een schemergebied omdat dat de kans geeft onrealistisch weinig voor je auto te rekenen... dus als je die weg op gaat zou ik heel goed vastleggen wat soortgelijke auto's kosten zodat het duidelijk is dat je echt een realistische prijs aanhoudt.
Exact expert nodig?