Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Crazy D

I think we should take a look.

hackerhater schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:19:
Buiten dat de bijtelling zou moeten zakken met de dagwaarde na de eerste 4 jaar -_-'
Nu stimuleren die rare regels dat zzp'ers oude, vervuilende auto's blijven rijden ipv dat ze hun lease-auto een paar jaar langer aan houden.
Dat is dus niet helemaal waar. Wel als je leaset, niet als je zakelijk gekocht hebt. Bij lease blijft het bedrag gelijk, dus je kosten, en die zijn bij lease al wel snel hoger dan de bijtelling, en dus blijf je volle bak bijtelling betalen. Bij zakelijk eigendom dalen je auto kosten, en kom je dus eerder op het punt dat je kosten lager zijn dan het bijtellingsbedrag. Maar ben het er wel mee eens dat het logischer zou zijn als na 5 jaar het bedrag waar over je bijtelling moet betalen, omlaag zou moeten. Dat motiveert meer om ouder spul op te rijden ipv elke paar jaar te vervangen.
c-nan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:27:
En ik ben nog steeds op zoek naar manieren om mijn auto van prive naar zakelijk te zetten :D

Mijn prive auto is over een paar maanden exact 15 jaar oud :) dus youngtimer regeling, echter mag je tussentijds een auto niet van prive naar zakelijk omzetten (en andersom).

Volgens mij zijn er wel uitzonderingen, als je bijvoorbeeld je prive auto voor 90% zakelijk gaat rijden?

Volgend jaar start ik aan een nieuw opdracht waar ik misschien wel op kantoor moet werken, dus dan kan het zomaar zijn dat ik voldoe aan de 90% zakelijke ritten.
Het standpunt van NOAB is (mijn accountant heeft deze vraag ingediend bij een vergadering) de regel dat je de keuze moet maken bij aanschaf van de auto zwaarder weegt dan het feit dat je nu een jaartje minder km's maakt. De kans dat je volgend jaar weer wat meer km's rijdt is aanwezig, en het is niet de bedoeling continue met de auto te schuiven.

Het zijn 2 regels die in principe botsen (1 regel zegt keuze bij aanschaf/start bedrijf, andere regel zegt als je niet genoeg zakelijk rijdt dan moet ie prive) dus een belastinginspecteur kan natuurlijk prima regel 2 zwaarder laten wegen.

Maar, je rijdt nu prive, en wil 'm juist zakelijk in brengen omdat het nu een youngtimer is. Dan geldt bovenstaande niet. Er is ook geen enkele regel die je verplicht de auto zakelijk te nemen als je meer dan x km rijdt (wel dat je meer dan x % zakelijk moet rijden om 'm zakelijk aan te mogen houden....). Dus, eigenlijk is het antwoord heel kort: kan niet. Tenzij je prive verkoopt aan iemand anders, en zakelijk terug koopt, en dat is voor zover ik weet wel een beetje een schemergebied omdat dat de kans geeft onrealistisch weinig voor je auto te rekenen... dus als je die weg op gaat zou ik heel goed vastleggen wat soortgelijke auto's kosten zodat het duidelijk is dat je echt een realistische prijs aanhoudt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:09
Crazy D schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:23:
Dat is dus niet helemaal waar. Wel als je leaset, niet als je zakelijk gekocht hebt. Bij lease blijft het bedrag gelijk, dus je kosten, en die zijn bij lease al wel snel hoger dan de bijtelling, en dus blijf je volle bak bijtelling betalen. Bij zakelijk eigendom dalen je auto kosten, en kom je dus eerder op het punt dat je kosten lager zijn dan het bijtellingsbedrag. Maar ben het er wel mee eens dat het logischer zou zijn als na 5 jaar het bedrag waar over je bijtelling moet betalen, omlaag zou moeten. Dat motiveert meer om ouder spul op te rijden ipv elke paar jaar te vervangen.
Lease-auto als in: de zaak betaald ;)
Zakelijke auto zou inderdaad een betere beschrijving zijn. Ik had een zakelijke auto op eigendom, maar zelfs met 6 jaar oud waren de kosten nog altijd meer dan de bijtelling omdat het een vrij luxe uitgevoerde wagen was. Dat de dagwaarde ondertussen maar nog 1/5 van de catalogus-waarde was vanwege 2,5 ton op de teller boeide niet -_-'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:00
mrnn schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:47:
@Yucon hebben ze toch meerwaarde :/

@ID-College ik ben totaal niet thuis in deze wereld, kan je "de wat grotere" wat concreter maken voor mij? Dan zal ik ze morgen eens bellen.
Heb nu vakantie maar zou zo denken aan tokos als spargle, Harvey trash, spilberg, tergos, computer futures, madison Black, hero, huxley, yellow Friday?

Geen ervaringen mee overigens maar zie ze wel regelmatig voorbij komen iig op LinkedIn!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:20
mrnn schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:06:
Vraagje vanuit een "opdrachtgever" als dat mag.

Om het vertrek van een collega uit mijn team op te vangen zoek ik een (junior) functioneel beheerder voor een periode van 3+ maanden.

Ik heb al even gegoogeld maar dan kom ik voor dergelijke opdrachten al snel uit bij de brokers en tussenpersonen waar men in dit topic vaak niet heel enthousiast van wordt.

Wat is in mijn situatie de beste manier om snel een geschikt persoon te vinden? Zijn dat de portalen die in de OP genoemd worden? Wij hebben geen contract met die partijen maar dat kan ongetwijfeld geregeld worden.

Zit daar een partij tussen die het meest geschikt is voor een klus als deze?
Opdracht op Freelance.nl plaatsen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:19
Crazy D schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:23:
[...]

Er is ook geen enkele regel die je verplicht de auto zakelijk te nemen als je meer dan x km rijdt (wel dat je meer dan x % zakelijk moet rijden om 'm zakelijk aan te mogen houden....).
Ook hier geldt de 500km regel: als je minder dan 500km privé rijdt moet je hem zakelijk bestempelen.

Dat geldt voor alle middelen: bij minder dan 10% privé gebruik is het middel verplicht zakelijk, bij minder dan 10% zakelijk gebruik is het verplicht privé. Tussen de 10% en 90% is het een keuze of je hem zakelijk of privé aanmerkt. Bij auto's geldt 500km in plaats van 10%, de rest blijft gelijk.

Oftewel als je je prive youngtimer op de balans wilt zetten dien je er dat jaar minder dan 500km privé mee te rijden. Of dat gunstig is kun je zelf uitrekenen, want je wilt hem juist op de balans omdat het privé rijden dan goedkoper wordt :)

Het alternatief is inderdaad verkopen en een dag later zakelijk terug kopen. Of als je dat een te grijs gebied vindt: inruilen voor een zeer vergelijkbare auto met ander kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Crazy D

I think we should take a look.

pirke schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:52:
[...]

Ook hier geldt de 500km regel: als je minder dan 500km privé rijdt moet je hem zakelijk bestempelen.
Maar de grap is dus dat dezelfde belastingdienst stelt dat je de keuze moet maken bij aanschaf (of start bedrijf). En de stelling van de club van NOAB is dus (iig bij die vergadering), dat de keuze bij aanschaf zwaarder weegt dan wanneer je een jaartje toevallig die andere regels niet aan voldoet. Het is zeer aannemelijk dat als je het ene jaar aan alles voldoet om 'm zakelijk te kunnen rijden, daarna een jaar niet, dat het jaar daarna weer wel. Anders zou je daar ook mooi misbruik van kunnen maken natuurlijk door continue de auto van prive naar zakelijk te switchen.

Maar ik ben benieuwd hoe een inspecteur het ziet bij een controle. Als uit je administratie blijkt dat je zo goed als geen enkele keer naar klanten bent geweest (wat op zich wel leuk is want je hoeft geen km registratie bij te houden dus hoe kan de inspecteur bepalen of je genoeg zakelijk hebt gereden 8)7 ). en je hebt de auto zakelijk gekocht, hoe oordeelt hij dan. Zeker als je het jaar daarna (ik mag toch hopen dat we in 2022 wel wat meer kunnen dan de afgelopen 2 jaar) weer wel voldoende zakelijk rijdt. En, hoe vind de inspecteur dan dat je dat moet verwerken, want je mag de auto niet gewoon even overschrijven naar prive.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
pirke schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:52:
[...]

Dat geldt voor alle middelen: bij minder dan 10% privé gebruik is het middel verplicht zakelijk, bij minder dan 10% zakelijk gebruik is het verplicht privé. Tussen de 10% en 90% is het een keuze of je hem zakelijk of privé aanmerkt. Bij auto's geldt 500km in plaats van 10%, de rest blijft gelijk.

Oftewel als je je prive youngtimer op de balans wilt zetten dien je er dat jaar minder dan 500km privé mee te rijden. Of dat gunstig is kun je zelf uitrekenen, want je wilt hem juist op de balans omdat het privé rijden dan goedkoper wordt :)

Het alternatief is inderdaad verkopen en een dag later zakelijk terug kopen. Of als je dat een te grijs gebied vindt: inruilen voor een zeer vergelijkbare auto met ander kenteken.
Mijn vrouw heeft ook nog een auto, we zouden van auto kunnen ruilen voor enkele maanden en dan weer terug ruilen :P maar lijkt me dat dat inderdaad grijs gebied is en niet mag.

Ik ben gehecht aan mijn auto, ruilen voor een ander kenteken wil ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
c-nan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:18:
[...]

Mijn vrouw heeft ook nog een auto, we zouden van auto kunnen ruilen voor enkele maanden en dan weer terug ruilen :P maar lijkt me dat dat inderdaad grijs gebied is en niet mag.

Ik ben gehecht aan mijn auto, ruilen voor een ander kenteken wil ik niet :)
Dat mag prima, de auto moet wel overgeschreven worden op de andere naam, en de verzekering moet even geregeld worden, maar verder is daar geen bezwaar tegen. Zeker als het voor maanden is ipv 1 dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
pirke schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:21:
[...]

Dat mag prima, de auto moet wel overgeschreven worden op de andere naam, en de verzekering moet even geregeld worden, maar verder is daar geen bezwaar tegen. Zeker als het voor maanden is ipv 1 dag :)
Mijn auto wordt pas in maart (even uit mijn hoofd) 15 jaar oud, dus tot die tijd kunnen we prima van auto ruilen (inclusief overschrijving). Maar de BD/inspecteur ziet toch gelijk waarom we dit hebben gedaan (om de regel te omzeilen dat je tussendoor niet van prive naar zakelijk mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Crazy D schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:00:
[...]

Maar de grap is dus dat dezelfde belastingdienst stelt dat je de keuze moet maken bij aanschaf (of start bedrijf).
Die keuze heb je alleen maar als het zakelijk gebruik tussen de 10% en 90% zit (voor auto's: minimaal 500km zakelijk en minimaal 500km prive). Als het gebruik duurzaam verandert en je komt buiten deze grenzen, dan heb je geen keuze meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Hoe zit het eigenlijk dan als je een zakelijke lease auto hebt (operational lease) waarmee je nagenoeg 0km zakelijk mee rijdt en dus alleen maar privé? Asking for a friend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Daan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:32:
Hoe zit het eigenlijk dan als je een zakelijke lease auto hebt (operational lease) waarmee je nagenoeg 0km zakelijk mee rijdt en dus alleen maar privé? Asking for a friend..
Vanwege corona zal niemand daar moeilijk om doen. Normaliter zou je deze kosten niet van de winst mogen aftrekken en hoef je dus ook geen bijtelling te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46
pirke schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:04:
[...]

Vanwege corona zal niemand daar moeilijk om doen. Normaliter zou je deze kosten niet van de winst mogen aftrekken en hoef je dus ook geen bijtelling te betalen.
Je moet toch altijd bijtelling betalen voor (>500km) privé gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
jongetje schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:15:
[...]

Je moet toch altijd bijtelling betalen voor (>500km) privé gebruik?
Niet als je de auto prive rijdt, wat je doet als je de lease kosten volledig prive neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
pirke schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:15:
[...]

Niet als je de auto prive rijdt, wat je doet als je de lease kosten volledig prive neemt.
Hij geeft aan dat het een auto is die hij zakelijk leased (en dus betaald) alleen er zakelijk niet in rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
jongetje schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:18:
[...]

Hij geeft aan dat het een auto is die hij zakelijk leased (en dus betaald) alleen er zakelijk niet in rijdt.
Dan mag je de kosten dus niet van de winst aftrekken, oftewel elke betaling boeken als een prive opname vd zakelijke rekening. Daarmee betaal en rij je dus de lease auto volledig prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-06 22:54
ConQuestador schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:40:
ik zag net een notificatie van FD (welke ik niet kan lezen) dat de middelingsregeling wordt afgeschaft per 2023:
https://www.rendement.nl/...iack-gaan-verdwijnen.html

Wellicht handig voor mensen hier om in de gaten te houden, ikzelf heb aan het begin van mijn ZZP periode hier mooi enkele duizenden euro's aan over gehouden. Uitkijken dat je dus niet te lang gaat wachten.
Hier is een beetje overheen gepraat met de auto discussie, maar bedankt voor deze link.. Ik heb het hele coalitieakkoord gelezen toen het uitkwam, maar heb dit kennelijk gemist. Net nog even gekeken, en ik kan het er nog niet in vinden, maar het lijkt te kloppen, want het is breder vermeld op internet.

Het zal niet relevant zijn voor de meesten hier, want ik vermoed dat vrijwel iederen hier toch alle jaren in de hoogste IB schijf zit, en dus niets aan middeling heeft.. En dat geldt ook voor mij eigenlijk. Maar ik wilde weer veel meer gaan reizen na corona (mocht er ooit nog een 'na corona' komen..) en dan is zo'n middelingsregeling aantrekkelijk als je een jaar maar een paar maanden (of helemaal niet) wil werken. Dan betaalt de Belastingdienst je tussenjaar als het ware.

Dit is alleen maar een extra reden om straks in 2023 van rechtsvorm te switchen naar een BV. Dan hebben we nog de de versnelde daling van de zelfstadigenaftrek die erbij komt... In 2022 heb ik nog startersvoordelen, maar 2023 wordt het BV all the way.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:47
c-nan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:42:
[...]

Opdracht op Freelance.nl plaatsen?
Ja, dat moet wel kunnen toch? Er wordt wel eens laatdunkend over gedaan maar ik denk dat iedereen hier daar echt wel eens kijkt en af en toe zie je daar toch ook individuele opdrachten staan die niet van de geijkte partijen komen. Dat of gewoon via LinkedIn proberen, maar dan moet je wel een voldoende groot netwerk en bereik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
c-nan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:27:
Volgens mij zijn er wel uitzonderingen, als je bijvoorbeeld je prive auto voor 90% zakelijk gaat rijden?

Volgend jaar start ik aan een nieuw opdracht waar ik misschien wel op kantoor moet werken, dus dan kan het zomaar zijn dat ik voldoe aan de 90% zakelijke ritten.
Let wel op dat die definitie van zakelijk nog weleens veranderd bij belastingdienst. Als jij op kantoor moet werken en zelf geen kantoor hebt dan kan de belastingdienst het gaan zien als woon-werkverkeer en niet zakelijk :(

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:55
@Rutix dat geldt alleen voor de BTW. Niettemin iets om goed rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39
bumble_bee schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:27:
[...]
Maar ik wilde weer veel meer gaan reizen na corona (mocht er ooit nog een 'na corona' komen..) en dan is zo'n middelingsregeling aantrekkelijk als je een jaar maar een paar maanden (of helemaal niet) wil werken. Dan betaalt de Belastingdienst je tussenjaar als het ware.
Ik had zelf de optie in mijn hoofd om binnen afzienbare tijd een "tussenjaar" te nemen om een jaar te gaan klussen aan een huis. De middelingsregeling is dan super interessant natuurlijk, maar die vlieger gaat dan niet meer op.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ConQuestador schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:51:
[...]

Ik had zelf de optie in mijn hoofd om binnen afzienbare tijd een "tussenjaar" te nemen om een jaar te gaan klussen aan een huis. De middelingsregeling is dan super interessant natuurlijk, maar die vlieger gaat dan niet meer op.
Let op dat je eventueel wel een probleem kan krijgen met het aanvragen van een hypotheek, want ze nemen het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar.
Ik heb zelf 3 jaar geleden een jaar vrij genomen en kan pas aankomend jaar weer een fatsoenlijke hypotheek nemen. Het feit dat ik voor en na dat jaar een goed inkomen had hielp niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39
Ernemmer schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:00:
[...]

Let op dat je eventueel wel een probleem kan krijgen met het aanvragen van een hypotheek, want ze nemen het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar.
Ik heb zelf 3 jaar geleden een jaar vrij genomen en kan pas aankomend jaar weer een fatsoenlijke hypotheek nemen. Het feit dat ik voor en na dat jaar een goed inkomen had hielp niet.
In mijn geval zou dat niet uitmaken, want dan zou ik EERST een huis kopen, en daarna pas een jaar vrijnemen om daarin te klussen ;)

Maar je hebt een goed punt, dat tussenjaren wel forse gevolgen kunnen hebben voor dit soort dingen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 21:21
pirke schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:21:
[...]

Ik had juist begrepen dat dit niet mag aan iemand binnen jou huishouden.
http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=12053
https://www.higherlevel.n...r-priv%C3%A9-gaan-rijden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Klaassie Wist ik niet, bedankt! Dan wordt het toch de 500km grens gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:12
pirke schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:24:
@Klaassie Wist ik niet, bedankt! Dan wordt het toch de 500km grens gebruiken.
Haha, dan ben ik blij dat mijn zoon ingeschreven staat op het adres van zijn moeder ;)
#altijdweleenmouwaantepassen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Na 2 maanden geleden aan gegeven hebben dat ik ga ZZP'en is de eerste opdracht via eigen netwerk mondeling rond voor 9 uur per week, tarief is besproken en akkoord, er zijn een aantal doelen in het project die ik ga oplossen voor ze. Bedrijf zit in Indonesië, dus belasting technisch een uitdaging (heb een paar uur zitten zoeken wat de belasting dienst aldaar is, maar mijn googlefoo liet mij in de steek). Krijg de indruk dat er meerdere diensten zijn daar.

Mijn idee is dat ik 4 dagen in de week langere opdrachten doe, daar heb ik nu bij 3 partijen gesprekken lopen in de laatste fase. (Alsin, ze moeten HR zo ver krijgen mij binnen te laten)

Voor korte opdrachten ben ik 1 dag in de week beschikbaar. Deze opdracht dus binnen.

Opdrachtgever vroeg mij een overeenkomst op te stellen, dus dit topic de eerste paar pagina's aan resultaten door gespit. Is het een idee om voorbeelden en AV op te nemen in de startpost?

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:09
Well jouw bedrijfje zit in NL, dat je klant in Indonesië is verder niet van belang.
Je doet gewoon zaken met een bedrijf buiten de EU, meer niet.
Op die termen moet je zoeken. Qua belastingen doet je simpelweg hier aangifte.

Wat je wel met de klant moet afspreken:
- Welke valuta?
- Op welke datum wordt de wisselkoers berekend?

[ Voor 39% gewijzigd door hackerhater op 23-12-2021 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:23:
Opdrachtgever vroeg mij een overeenkomst op te stellen, dus dit topic de eerste paar pagina's aan resultaten door gespit. Is het een idee om voorbeelden en AV op te nemen in de startpost?
Toen ik ooit voor mezelf begon heb ik AV opgesteld. Die heb ik alleen in het begin nog wel eens gebruikt maar mijn ervaring is dat men bij inhuur zelf de voorwaarden voorlegt.
Wat betreft opdrachten uit het buitenland (buiten EU) lijkt het me wel verstandig om AV te hebben. Maar ze zijn voor iedereen wel net een beetje anders, denk ik.
Maar ze zijn op internet vrij makkelijk te krijgen: https://www.ikwordzzper.n...voorwaarden-voor-zzp-ers/ bijvoorbeeld.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 23-12-2021 08:41 . Reden: redactioneel ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:20
Na 2 maanden geleden aan gegeven hebben dat ik ga ZZP'en is de eerste opdracht via eigen netwerk mondeling rond voor 9 uur per week, tarief is besproken en akkoord, er zijn een aantal doelen in het project die ik ga oplossen voor ze. Bedrijf zit in Indonesië, dus belasting technisch een uitdaging (heb een paar uur zitten zoeken wat de belasting dienst aldaar is, maar mijn googlefoo liet mij in de steek). Krijg de indruk dat er meerdere diensten zijn daar.

Mijn idee is dat ik 4 dagen in de week langere opdrachten doe, daar heb ik nu bij 3 partijen gesprekken lopen in de laatste fase. (Alsin, ze moeten HR zo ver krijgen mij binnen te laten)

Voor korte opdrachten ben ik 1 dag in de week beschikbaar. Deze opdracht dus binnen.

Zelf heb ik deze site (gratis) gebruikt om het een en ander bij elkaar te klikken. De overeenkomst is gebaseerd op de modelovereenkomst van de belastingdienst en dat gaf mij dan weer een goed gevoel :)
https://www.rocketlawyer.com/nl/nl/juridische-documenten

PSN: PcDCch

• init6
  • Niet online
hackerhater schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:39:
Well jouw bedrijfje zit in NL, dat je klant in Indonesië is verder niet van belang.
Je doet gewoon zaken met een bedrijf buiten de EU, meer niet.
Op die termen moet je zoeken. Qua belastingen doet je simpelweg hier aangifte.

Wat je wel met de klant moet afspreken:
- Welke valuta?
- Op welke datum wordt de wisselkoers berekend?
Thnx, dat zijn goeie tips!

Volgens het overzicht van de belastingdienst moet ik contact opnemen met de belastingdienst daar en geen BTW heffen over de diensten.

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Voor dat soort vraagstukken kun je ook prima de belastingtelefoon bellen. De bdienst is in dit soort gevallen vaak erg behulpzaam. Als je het antwoord ook nog zwart op wit kunt krijgen heb je ook iets om op terug te vallen mocht je het toch verkeerd hebben gedaan.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Tsjilp schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:55:
[...]

Voor dat soort vraagstukken kun je ook prima de belastingtelefoon bellen. De bdienst is in dit soort gevallen vaak erg behulpzaam. Als je het antwoord ook nog zwart op wit kunt krijgen heb je ook iets om op terug te vallen mocht je het toch verkeerd hebben gedaan.
Heb gebeld met de belastingdienst, ik werd professioneel begeleid naar de module die ik op internet ook gevonden had.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:08

page404

Website says no

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@page404 Het blijft gewoon zaken doen, en je hoeft echt lief te zijn en moraliteit te tonen richting tussenpersonen met wurgcontracten...

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:08

page404

Website says no

pirke schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:22:
@page404 Het blijft gewoon zaken doen, en je hoeft echt lief te zijn en moraliteit te tonen richting tussenpersonen met wurgcontracten...
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar dit soort onderhandelingen zijn redelijk nieuw voor mij en ik ben vooral benieuwd hoe zo’n portaal of een nieuwe opdrachtgever daarop reageert.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Het zal die opdrachtgever (eindklant) echt niks uitmaken hoeveel jij krijgt en hoeveel er onderweg aan de strijkstok blijft hangen. Die wil gewoon X betalen en dan iemand krijgen die het werk gaat doen wat moet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:59
Als een broker een wurgcontract aanbiedt en weigert de dingen te schrappen waar jij moeite mee hebt, dan gewoon lekker de broker omzeilen. Zolang jij niks getekend hebt zit je nergens aan vast. Let wel op: mondelinge overeenkomsten zijn ook geldig. Als jij dus telefonisch exclusiviteit beloofd hebt, en aan de kant van de broker hier bewijs van is, kan je nog wel eens genaaid worden.

Wanneer je in de toekomst door een broker benaderd wordt, kijk altijd eerst even zelf op Brainnet of alle andere bemiddelaars of je de aanvraag kunt vinden. Rechtstreeks bij de klant is het voordeligst (kost je niks), via Brainnet en soortgelijke kost je zo'n 1 a 2 euro per uur. Recruiters en brokers zitten er voor veel meer tussen (10 a 15 euro of zelfs nog meer). Dat wil je niet aangezien die centen ook gewoon naar jou hadden kunnen gaan. En jouw 100 euro per uur wordt dan bij de eindklant 115 euro per uur, waardoor de verwachtingen ook hoger kunnen zijn.

Uiteindelijk gewoon je gevoel volgen. Als iets niet goed voelt, zeker niet doen. Het laatste wat je wilt is ergens zakelijk aan vast zitten zonder alle beschermingen die consumenten genieten.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik ben aan het bekijken of ik bepaalde uitgaven dit jaar nog zakelijk wil gaan doen, dat kan extra interessant zijn omdat ik dit jaar vanwege de overstap van loondienst naar zelfstandige in de zone van de afbouw van de arbeidskorting in combinatie met de hoge belastingschijf val. Het zijn geen uitgaven waar ik op een later moment investeringsaftrek voor kan krijgen.

Daarom een controlevraag, klopt het dat in die zone de kosten per saldo 52,3% van zakelijke uitgaven exclusief BTW bedragen?
1- (1-14%)*(49,5%+6%)= 0,523

Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door Afas op 23-12-2021 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 16:27
"Zakelijk kost het ongeveer de helft", dus dat kan wel kloppen ja

Sometimes you need to plan for coincidence

• thoragz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-04 20:47
Hi iedereen! Ik ga binnenkort als ZZP web developer aan de slag (na voorheen in loondienst te hebben gewerkt). Nu krijg ik een freelance contract aangeboden waarbij het uurtarief vermeld staat als EUR 50 - zonder vermelding van incl. of exl. BTW. Nu weet ik dat dit enkel voor consumenten wel verplicht is. Kan ik er per definitie dan van uitgaan dat dit €50 ex. BTW zal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rec0n
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:28
thoragz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:39:
Hi iedereen! Ik ga binnenkort als ZZP web developer aan de slag (na voorheen in loondienst te hebben gewerkt). Nu krijg ik een freelance contract aangeboden waarbij het uurtarief vermeld staat als EUR 50 - zonder vermelding van incl. of exl. BTW. Nu weet ik dat dit enkel voor consumenten wel verplicht is. Kan ik er per definitie dan van uitgaan dat dit €50 ex. BTW zal zijn?
Ja, tarieven zijn ex BTW of het moet er heel duidelijk bij staan dat dit inclusief is. Maar dat gebeurd eigenlijk nooit.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39

Yucon

*broem*

Op zich is het trouwens wel goed om je te realiseren dat 50 euro best aan de lage kant is. Hoeveel ervaring heb je?

• Hmmbob
Yucon schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:11:
[...]

Op zich is het trouwens wel goed om je te realiseren dat 50 euro best aan de lage kant is. Hoeveel ervaring heb je?
En "wat ga je doen" is hier ook wel relevant in.

• jongetje
Hi iedereen! Ik ga binnenkort als ZZP web developer aan de slag (na voorheen in loondienst te hebben gewerkt). Nu krijg ik een freelance contract aangeboden[...]
Hoe bedoel je, nu krijg ik een freelance opdracht aangeboden? Van wie, heb je zelf gereageerd en je ergens aangeboden op een opdracht?

Verder moet je zulke dingen wel goed vastleggen, ook opzegtermijnen, wanneer wordt je betaald etc. (Maargoed, dat is ondernemen... Verder niet echt hoog tarief voor een developer).

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 23-12-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:14
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Members only:

[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 24-12-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:26
Geen ervaring mee maar dat zou ik dus echt nooit doen. Kan je net zo goed een auto kopen, laten we uitgaan van 800 x 12 = 9600 euro borg. Daar heb je al een normale auto voor.

Of moet je hem verplicht meenemen? In dat geval bellen en aangeven dat je betere voorwaarden wil. Bijvoorbeeld 2/3 maanden borg max. Als je dan in gebreke blijft, hebben ze voldoende tijd om te handelen zonder verlies te leiden.

Overigens ook goed opletten op alle schades/deukjes die je meeneemt, zodat je niet gelijk al je borg weer kwijt bent.

[ Voor 10% gewijzigd door wm1234 op 24-12-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
Members only:
wm1234 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:41:
[...]

Geen ervaring mee maar dat zou ik dus echt nooit doen. Kan je net zo goed een auto kopen, laten we uitgaan van 800 x 12 = 9600 euro borg. Daar heb je al een normale auto voor.

Of moet je hem verplicht meenemen? In dat geval bellen en aangeven dat je betere voorwaarden wil. Bijvoorbeeld 2/3 maanden borg max. Als je dan in gebreke blijft, hebben ze voldoende tijd om te handelen zonder verlies te leiden.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 22:41

ralpje

Deugpopje

In mijn geval (startende ondernemer, met een soort impliciete verplichting om hem mee te nemen in verband met de eventuele afkoopkosten) werd er een borg van twee maanden bepaald. Lijkt me ook meer dan genoeg.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 24-12-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:59

_Arthur

blub

Met wie doe je zaken? Je (oud)werkgever of de leasemaatschappij?

Klinkt namelijk alsof de werkgever de contractant blijft en jij je oud werkgever betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
_Arthur schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:46:
[...]

Met wie doe je zaken? Je (oud)werkgever of de leasemaatschappij?

Klinkt namelijk alsof de werkgever de contractant blijft en jij je oud werkgever betaald?
Lease maatschappij, werkgever is niet betrokken.
ralpje schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:43:
In mijn geval (startende ondernemer, met een soort impliciete verplichting om hem mee te nemen in verband met de eventuele afkoopkosten) werd er een borg van twee maanden bepaald. Lijkt me ook meer dan genoeg.
Heb je voorgesteld dat je de afkoopsom betaald als je auto niet meer kan betalen o.i.d?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wm1234
Ik ben zelf geen fan van auto's leasen bij een werkgever om dit soort gezeur.

Maar als je de zaak van een afstand bekijkt: De werkgever geeft jou een lease auto om je werk goed uit te voeren. Het is dus een bedrijfsrisico voor de werkgever, die ze nu proberen af te schuiven op jou.

Als je zelf een duurdere lease auto boven budget neemt, dan kan ik mij voorstellen dat er een hogere afkoopsom geldt.

Werkgevers zetten vaak ook in het contract dat je een afkoopsom moet betalen als je hem inlevert, daar begin ik het altijd al vervelend te worden en dat heb jij waarschijnlijk ook.

Jij wil de auto nu overnemen en de leasemaatschappij doet dat eigenlijk tegen extreme voorwaarden, eigenlijk sturen ze aan op een afkoopsom door je voor het blok te zetten.

Ik zou dan mijn oude werkgever weer betrekken om te bemiddelen (als het een grote klant is, bindt de account manager waarschijnlijk wel in) en anders een brief te sturen naar je werkgever dat je hem wil overnemen maar dat de leasemaatschappij dat onmogelijk maakt en daarom de afkoopsom niet wil betalen. Dat je open staat om de auto over te nemen maar tegen redelijke voorwaarden. Dan laat je je goede kant zien. Want ik denk niet dat er stond in je contract dat je 12 maanden borg moet storten na uitdiensttreding, dat moet je even nakijken. Vanuit daar weer bekijken hoe ze gaan reageren.

Nu los jij het probleem van de werkgever op, de leasemaatschappij heeft jullie beide hangen (slim en terecht, niet echt klantvriendelijk) maar wie gaat de rekening betalen. Ik zou dus het probleem weer teruggooien over de schutting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Moet je hem meenemen van je werkgever of heb je hiervoor getekend? Les 1 van ondernemen: zet niet zo maar je handtekening. Als consument ben je hier voor redelijk goed beschermd, maar zakelijk is het afspraak = afspraak. Mijn werkgever dacht namelijk ook dat ik de auto moest meenemen, maar wist zelf dat ik daar nooit voor zou tekenen en dan nog liever in mijn Clio bleef rijden dan mijn Model 3.

Zelf heb ik als startende ondernemer destijds een borg van 2 maanden moeten betalen voor een andere lease auto. Als je het bedrag hebt liggen kan je ook voorstellen om niet als borg te betalen maar als aanbetaling zodat je maandbedrag de komende 2 jaar lager ligt. Als ik het goed herinner is dat de standaard aanpak van Leaseplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Een lease auto krijg je toch van je werkgever? Dan mag hij hem houden bij vertrek zou ik zeggen.

Of je moet vooraf akkoord gegaan zijn met deze constructie om wat voor reden dan ook. Goede les om niks te tekenen waar je het niet mee eens bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
wm1234 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:51:

Maar als je de zaak van een afstand bekijkt: De werkgever geeft jou een lease auto om je werk goed uit te voeren. Het is dus een bedrijfsrisico voor de werkgever, die ze nu proberen af te schuiven op jou.

Als je zelf een duurdere lease auto boven budget neemt, dan kan ik mij voorstellen dat er een hogere afkoopsom geldt.

Werkgevers zetten vaak ook in het contract dat je een afkoopsom moet betalen als je hem inlevert, daar begin ik het altijd al vervelend te worden en dat heb jij waarschijnlijk ook.

Jij wil de auto nu overnemen en de leasemaatschappij doet dat eigenlijk tegen extreme voorwaarden, eigenlijk sturen ze aan op een afkoopsom door je voor het blok te zetten.

Ik zou dan mijn oude werkgever weer betrekken om te bemiddelen (als het een grote klant is, bindt de account manager waarschijnlijk wel in) en anders een brief te sturen naar je werkgever dat je hem wil overnemen maar dat de leasemaatschappij dat onmogelijk maakt en daarom de afkoopsom niet wil betalen. Dat je open staat om de auto over te nemen maar tegen redelijke voorwaarden. Dan laat je je goede kant zien. Want ik denk niet dat er stond in je contract dat je 12 maanden borg moet storten na uitdiensttreding, dat moet je even nakijken. Vanuit daar weer bekijken hoe ze gaan reageren.

Nu los jij het probleem van de werkgever op, de leasemaatschappij heeft jullie beide hangen (slim en terecht, niet echt klantvriendelijk) maar wie gaat de rekening betalen. Ik zou dus het probleem weer teruggooien over de schutting.

Ik ga hier op sturen bij mijn werkgever, ik probeer van alles uit de kast te halen om het lease contract over te nemen, maar een borg van 12k die ik pas na 24/36 maanden terug krijg lijkt mij was absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Landon schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:48:
[...]

Heb je voorgesteld dat je de afkoopsom betaald als je auto niet meer kan betalen o.i.d?
Nee. Daar is juist die borg voor, imho.
Er werd gevraagd om een buisinessplan. Dat had ik niet, maar de melding 'dit is mijn uurtarief en het contract met m'n eerste klant voor de komende 6 maanden' waren ook afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
ralpje schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:03:
[...]

Nee. Daar is juist die borg voor, imho.
Er werd gevraagd om een buisinessplan. Dat had ik niet, maar de melding 'dit is mijn uurtarief en het contract met m'n eerste klant voor de komende 6 maanden' waren ook afdoende.
Ik heb precies deze gegevens ingevuld en zelfs het contract doorgestuurd waarbij ik het antwoord kreeg; 'doen we niks mee, rekenen we ook niet mee.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 13:33
Nouja, ik heb het ook van de andere kant meegemaakt. Werknemers die misbruik maken van een leasecontract door een hele dure auto te rijden en dan na 6 maanden ofzo te vertrekken met een leasecontract dat nog 3.5 jaar doorloopt. Ik snap wel dat werkgevers dit soort regelingen opnemen. Als je niet voor de komende 4 jaar ofzo vast wil zitten aan een werkgever, kun je altijd gewoon je eigen auto rijden.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:16

sebasd

loopt op espresso

Deveon schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:53:
[...]
Zelf heb ik als startende ondernemer destijds een borg van 2 maanden moeten betalen voor een andere lease auto. Als je het bedrag hebt liggen kan je ook voorstellen om niet als borg te betalen maar als aanbetaling zodat je maandbedrag de komende 2 jaar lager ligt. Als ik het goed herinner is dat de standaard aanpak van Leaseplan.
Zoiets heb ik toentertijd ook gedaan, bij Broekhuis. Weet niet meer of het nou 2 of 3 maanden waren, maar dat was voor hun voldoende.

En inderdaad, om dit soort gezeur ben ik blij dat ik nu een auto heb aangeschaft.

[ Voor 6% gewijzigd door sebasd op 24-12-2021 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:16:
[...]
Ik snap wel dat werkgevers dit soort regelingen opnemen. Als je niet voor de komende 4 jaar ofzo vast wil zitten aan een werkgever, kun je altijd gewoon je eigen auto rijden.
Tja, zo gaf mijn werkgever in het begin van het jaar aan dat een Model 3 LR met 4% zo gewild/gangbaar was dat die gemakkelijk doorgeschoven kon worden. Echter aan het eind van het jaar moest opeens iedereen tekenen om hem mee te nemen. Het enige alternatief was geen leaseauto en 19ct per km declareren. Dit soort ongein is een van de redenen waarom ik nu zelfstandig ben. Als je als werkgever geen risico wilt lopen bied je een fatsoenlijke vergoeding (leasebudget bruto PLUS 19ct/km netto) of neem je verantwoordelijkheid als werkgever om je personeel tevreden te houden. Tenslotte als je personeel tevreden is heb je niet dit soort contracten nodig om ze aan de ketting te leggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 24-12-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:21:
Als je als werkgever geen risico wilt lopen bied je een fatsoenlijke vergoeding (leasebudget bruto PLUS 19ct/km netto) of neem je verantwoordelijkheid als werkgever om je personeel tevreden te houden.
Daar ben ik het an sich mee eens hoor, ik ga er ook vanuit dat je dat niet in plaats van een leaseauto gewoon niets krijgt. Dat zou extreem krom zijn.
Tenslotte als je personeel tevreden is heb je niet dit soort contracten nodig om ze aan de ketting te leggen.
Ik geloof niet dat dat het doel is. Het is vooral om te voorkomen dat je als bedrijf nog 3 jaar aan een auto vastzit die op je parkeerplaats staat te verstoffen. Doorschuiven lukt bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
sebasd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:20:
En inderdaad, om dit soort gezeur ben ik blij dat ik nu een auto heb aangeschaft.
Heb zelf een YoungTimer gekocht en rij 'em dus zakelijk. Lekker goedkoop :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wm1234
@Hydra Ik begrijp je volkomen. Ik heb zelf aan beide kanten gestaan, ondernemer en loondienst met vergelijkbare constructies. Het advies is nu voor @Landon om het beste ervan te maken.

Van beide kanten is er wel wat voor te zeggen vind ik zelf, op basis van eigen verantwoordelijk en risico/rekening.

Vanuit werknemers (vooral jongere werknemers) heb ik gezien, die willen allemaal maar de duurste en dikste auto die niet past in het leasebudget, denk aan Mercedes, BMW en de laatste jaren Tesla. Kijk bijvoorbeeld het Capgemini topic, dat gaat eigenlijk alleen maar over leaseauto's en nooit over het werk. Je gaat ergens werken om een dikke lease auto te krijgen, in bepaalde groepen/culturen voor status erg belangrijk. Achteraf klagen dat het te duur is (bijvoorbeeld als je een huis wil kopen) of een gouden kooi (afkoopsommen), dat vind ik erg dom (ondanks vaak een HBO/WO opleiding, heel bijzonder) en eigen verantwoordelijkheid. Je ziet dat mensen die keuze eigenlijk zelf niet goed kunnen overzien door de hebberigheid/status. De werkgever doet er weinig aan behalve dan allemaal contracten laten tekenen, in te dekken en van de situatie slim gebruik te maken. Ze weten dat een werknemer gedwongen wordt gebonden. En dan achteraf klagen, als ze weg willen.

Vanuit de werkgever een lease auto kan je ook weer aan de volgende werknemer geven, die wil het vaak niet omdat er al in gereden is met hetzelfde bijtellingstarief. Dat is uiteindelijk een keuze van de werkgever wat je ermee doet. Als de auto te duur is en je kan hem niet meer inzetten, dan was je daar zelf ook bij denk ik dan. Het hoort bij ondernemen. Als je dat probeert door te schuiven op werknemers, is dat juridisch mogelijk maar vind ik persoonlijk altijd raar.

Uiteindelijk is het contract leidend, wat beide partijen met elkaar hebben afgesproken en ondertekent. Al merk ik wel dat onder druk alles vloeibaar wordt en er over een hoop contracten te praten is. Het moet wel redelijk en billijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-06 14:46
Mijn ervaring is dat over de afkoopsom ook te onderhandelen valt. Ikzelf heb een MB ingeleverd met nog meer dan 24 maanden te gaan. De afkoopsom bedroeg uiteindelijk 740,- bruto welke van de laatste bijtelling wordt afgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
El Polo Diablo schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:01:
Mijn ervaring is dat over de afkoopsom ook te onderhandelen valt. Ikzelf heb een MB ingeleverd met nog meer dan 24 maanden te gaan. De afkoopsom bedroeg uiteindelijk 740,- bruto welke van de laatste bijtelling wordt afgetrokken.
Afkopen leasecontract heb ik opgevraagd, deze is een stevige 20K ex btw. Totaal geen oplossing helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-06 14:46
Landon schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:07:
[...]

Afkopen leasecontract heb ik opgevraagd, deze is een stevige 20K ex btw. Totaal geen oplossing helaas.
Wow, dat is dan bijna het volledige leasebedrag (24*950). Mag je de auto dan blijven rijden?
Mij is toen verteld door de leasemaatschappij dat de werkgever de hoogte van de boete bepaald. Als je in de auto mag rijden en je met de werkgever een betalingsregeling kan treffen oid is dat misschien nog wel de meest gunstige weg.

Zoals eerder benoemd lijken leaseauto's leuke secundaire voorwaarden maar zijn het steeds meer wurgcontracten om medewerkers aan een bedrijf te binden.

[ Voor 12% gewijzigd door El Polo Diablo op 24-12-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Landon schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:04:
[...]

Ik heb precies deze gegevens ingevuld en zelfs het contract doorgestuurd waarbij ik het antwoord kreeg; 'doen we niks mee, rekenen we ook niet mee.'
Maar wat staat er concreet in de overeenkomst die je met je werkgever hebt over de afhandeling van leaseovereenkomst bij vertrek? Die is natuurlijk in eerste instantie leidend.
Als dan blijkt dat je daadwerkelijk de auto mee moet noemen, zul je met de leasemaatschappij moeten praten om duidelijk te krijgen aan welke voorwaarden je moet voldoen om een fatsoenlijk voorstel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:16

sebasd

loopt op espresso

Hydra schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:27:
[...]

Heb zelf een YoungTimer gekocht en rij 'em dus zakelijk. Lekker goedkoop :)
Zou zomaar kunnen dat mijn volgende auto ook een youngtimer wordt.. Moet nog even kijken wat het aantrekkelijkst is, rij zo goed als geen zakelijke kilometers meer tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:21
@Landon

Niets moet natuurlijk, je zou altijd nog tegen je werkgever kunnen zeggen. Dat je de auto wel wil overnemen maar wat gevraagd word excessief is. Waardoor je aangeboden aanbod afslaat.

Je kan privé nog wel contact opnemen met een jurist/rechtsbijstand om te vragen hoe en wat je rechten/plichten zijn.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
20k afkoop??

Ik weet niet hoe de LM rekent.
Normaal gesproken. Is het lease bedrag kosten + een deel winst. Afkopen. Kan dan vaak door de winst die de LM voor ogen had. Te betalen.

De auto gaat dan terug naar de LM. Die de auto verkoopt omdat deze jonger is en zij minder kosten op het onderhoud hebben. Is afkopen dan vaak een goede optie.

Dit is denk ik gewoon bangmakerij en zou toch echt ff rechtsbijstand bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel-tje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-06 15:56
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:53:
[...]

Hangt een beetje van je leeftijd en ervaring af. Ik ben 57 en ik begin er niet meer aan ;)
Vraagje, ik zit qua leeftijd bij jou in de buurt, ben 53. Nu bijna 4 jaar actief als zzp, maar ik twijfel om voor een consultancy bedrijf te gaan werken. Minder inkomsten maar wel iets meer zekerheid.

Twijfel jij om terug te gaan naar in loondienst om blijf je zzp tot je pensioen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
sebasd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:24:
[...]

Zou zomaar kunnen dat mijn volgende auto ook een youngtimer wordt.. Moet nog even kijken wat het aantrekkelijkst is, rij zo goed als geen zakelijke kilometers meer tegenwoordig.
Hier gewoon privé gekocht, rij ook amper zakelijke kmers tegenwoordig..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
Bigs schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:47:
Zijn er hier ICT freelancers die tijdens hun carriere een serieuze studie hebben gevolgd? Ik freelance al een paar jaar en kan op basis van mijn 15+ jaar ervaring (en niet IT gerelateerde HBO Bachelor) genoeg werk vinden, voor een prima uurtarief ook. Maar soms vraag ik me af of ik profijt zou hebben van wat verdere ontwikkeling.

Ik zou in deeltijd een MSc Software Engineering kunnen gaan halen als een soort bewijs van mijn theoretische kennis, wat me op zich om meerdere redenen aantrekkelijk lijkt. Maar zou dat helpen om makkelijker zwaardere (intellectueel uitdagendere) klussen binnen te halen? Ik werk vooral voor MKB en buitenlandse startups (als developer / DevOps consultant) en heb het idee dat die daar totaal niet naar kijken.

[edit]
38 jaar nu, btw.
Ik heb een master in de technische informatica (oude 5 jarige opleiding aan een TU), waarvan ik het afstuderen (1 jaar studielast) volledig in het weekend heb gedaan naast een fulltime baan als software engineer (ik had geld nodig). Over het afstuderen heb ik dan ook zo'n 3 jaar gedaan. 3 jaar lang zeer weinig vrije tijd kost nogal wat energie... Het is wel een blijk van doorzettingsvermogen, maar ik kan het echter niemand aanraden. Oftewel: als je nog ooit een studie wilt doen, doe hem lekker doordeweeks tijdens kantooruren zodat je nog wat leven over houdt. Helemaal als je ondertussen al een gezin hebt.

Zonder IT bachelor mag je trouwens nog een tussenjaar doen om te zorgen dat je de juiste theoretische en wiskundige basis hebt om aan de master te beginnen.

Maar een master doe je eigenlijk alleen voor zelfverrijking, niet omdat het zich later uitbetaalt. Als je puur in de IT aan de slag wilt is een IT bachelor meer dan genoeg, de rest komt uit werkervaring. Een andere bachelor met genoeg werkervaring volstaat ook zoals je zelf al merkt. Als je dus een master wilt doen dan doe je het puur voor jezelf omdat je het leuk vindt. Of omdat je graag les wilt geven op HBO, dan is een master verplicht als ik me niet vergis.

En met 38 jaar kun je overigens ook gaan nadenken of je wellicht eerder wilt gaan stoppen met werken. Met genoeg vermogen heb je alle tijd om welke master dan ook te gaan doen :) Kun je nog rustig gaan promoveren daarna ook, als je dat wereldje leuk vindt. Voor het geld en een goede werk-prive balans moet je dat allemaal niet doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39

Yucon

*broem*

appel-tje schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:13:
[...]

Vraagje, ik zit qua leeftijd bij jou in de buurt, ben 53. Nu bijna 4 jaar actief als zzp, maar ik twijfel om voor een consultancy bedrijf te gaan werken. Minder inkomsten maar wel iets meer zekerheid.

Twijfel jij om terug te gaan naar in loondienst om blijf je zzp tot je pensioen?
Je vraagt het weliswaar niet aan mij, maar toch haak ik er even op in. Dit stukje heeft bij mij (43) ook een klein beetje meegespeeld maar dan de andere kant op. Als werknemer heb je juist een groter risico op leeftijdsdiscriminatie of op vastroesten -> baan verliezen -> geen andere baan vanwege dat vastgeroest zijn. Als je wat ouder wordt is naar mijn idee ZZP juist een veiligere keuze.

Daarnaast komt als ZZP'er door het verschil in inkomsten je pensioen als het ware 2x zo snel dichterbij. Kan het zijn dat je een relatief groot deel van je inkomsten uitgeeft? Dat is namelijk een situatie die ik me voor kan stellen waarbij die onzekerheid wat zwaarder voelt wegen omdat die uitgaven ten koste van een buffer gaan. Dat zou natuurlijk je eigen keuze zijn. Maar ik kaart het aan omdat in dat geval een loondienstsalaris ook wel erg krap zal zijn, dus in dat geval is het de vraag of in die richting je oplossing ligt.

[ Voor 19% gewijzigd door Yucon op 25-12-2021 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Vraag, als ik een brandstofpas wil aanvragen voor een priveauto, zodat ik de bonnetjes niet hoef te bewaren voor btw verrekening, dan moet ik een zakelijke rekening opgeven. Hoe los je dat boekhouding op omdat je dan met je zakelijke rekening betaald maar het priveuitgaven zijn? Gaat dat dan via rekening courant?

O ja, nu de KVK offline is kun je geen brandstofpas aanvragen omdat de api ook niet werkt en je info niet gecontroleerd kan worden… wat moet ik nu toch doen op deze vrije dag😉

[ Voor 22% gewijzigd door Mozart op 25-12-2021 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:29
Mozart schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:48:
Vraag, als ik een brandstofpas wil aanvragen voor een priveauto, zodat ik de bonnetjes niet hoef te bewaren voor btw verrekening, dan moet ik een zakelijke rekening opgeven. Hoe los je dat boekhouding op omdat je dan met je zakelijke rekening betaald maar het priveuitgaven zijn? Gaat dat dan via rekening courant?
Lijkt me wel handig om te vermelden dat het om een DGA-situatie gaat (toch?), want anders kan je gewoon beter een privérekening gebruiken.

Alle privékosten die je BV betaalt moet je inderdaad corrigeren via de rekening courant. Je mag nog € 0,19 cent per zakelijke kilometer vergoeden, en eventueel meer via de werkkostenregeling. Zou ik wel helemaal apart houden voor simplere administratie.

Naast de BTW op brandstof kan je ook de BTW op onderhoud aftrekken zolang dit op naam van de BV gefactureerd wordt. Wel moet je voor de BTW het privégebruik corrigeren met of zonder kilometerregistratie, afhankelijk van wat je handig vindt en het meest voordelig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mozart schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:48:

O ja, nu de KVK offline is kun je geen brandstofpas aanvragen omdat de api ook niet werkt en je info niet gecontroleerd kan worden… wat moet ik nu toch doen op deze vrije dag😉
Vorig jaar liet ik gewoon van mijn zakelijke rekening afschrijven en boek het weg als privé opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel-tje
Yucon schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 07:56:
[...]

Je vraagt het weliswaar niet aan mij, maar toch haak ik er even op in. Dit stukje heeft bij mij (43) ook een klein beetje meegespeeld maar dan de andere kant op. Als werknemer heb je juist een groter risico op leeftijdsdiscriminatie of op vastroesten -> baan verliezen -> geen andere baan vanwege dat vastgeroest zijn. Als je wat ouder wordt is naar mijn idee ZZP juist een veiligere keuze.

Daarnaast komt als ZZP'er door het verschil in inkomsten je pensioen als het ware 2x zo snel dichterbij. Kan het zijn dat je een relatief groot deel van je inkomsten uitgeeft? Dat is namelijk een situatie die ik me voor kan stellen waarbij die onzekerheid wat zwaarder voelt wegen omdat die uitgaven ten koste van een buffer gaan. Dat zou natuurlijk je eigen keuze zijn. Maar ik kaart het aan omdat in dat geval een loondienstsalaris ook wel erg krap zal zijn, dus in dat geval is het de vraag of in die richting je oplossing ligt.
Ik heb de afgelopen 4 jaar als zzp ruim 3 jaar een klus gehad maar ook 7 mnd tussendoor op de bank gezeten zonder inkomsten in het begin van de coronatijd.

Maar in die tijd wel wat additioneel pensioen kunnen opbouwen. Ben wel laat begonnen met zzp, daardoor geen echte grote buffer kunnen opbouwen.

Er is een optie op mijn pad gekomen om via een detacheerder te werken met vast salaris en een bonus, je gaat er ongeveer 30% netto op achteruit maar wel met een zekerheid dat je een vast salaris hebt. Enige voordeel wat ik heb als het niet klikt is dat ik weer als zzp weer aan de slag kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
appel-tje schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:13:
[...]

Zolang ik plezier hou aan de manier waarop ik nu werk, er voldoende vraag is in mijn vakgebied en de tarieven redelijk zijn (ik wil tenminste >€60) blijf ik zzp'er. In loondienst heb je ook geen zekerheid. Wat ik zeker niet ga doen is detachering.

Ik ben niet vies van loondienst maar dan wel een bedrijf wat me aanspreekt en met de juiste secundaire voorwaarden.

Dus eigenlijk, ik blijf voorlopig zzp'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel-tje
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:42:
[...]

Zolang ik plezier hou aan de manier waarop ik nu werk, er voldoende vraag is in mijn vakgebied en de tarieven redelijk zijn (ik wil tenminste >€60) blijf ik zzp'er. In loondienst heb je ook geen zekerheid. Wat ik zeker niet ga doen is detachering.
Merk ook met het ouder worden dat je minder geld nodig hebt. Daarnaast is het plezier in je werk en als daar genoeg beloning tegenover staat dan is dat een prima uitgangssituatie lijkt mij.

Wat heb jij qua pensioenleeftijd in gedachten? Ik heb nu nog steeds zoiets van als ik 62 ben, prima als ik nog part time wat dagen kan draaien maar het hoeft ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
appel-tje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:04:
[...]

Merk ook met het ouder worden dat je minder geld nodig hebt. Daarnaast is het plezier in je werk en als daar genoeg beloning tegenover staat dan is dat een prima uitgangssituatie lijkt mij.

Wat heb jij qua pensioenleeftijd in gedachten? Ik heb nu nog steeds zoiets van als ik 62 ben, prima als ik nog part time wat dagen kan draaien maar het hoeft ook niet.
Niet specifiek een leeftijd in gedachten. Financieel moet ik sowieso nog een jaar of 6 volhouden. Ik werk door zolang ik plezier heb. Of dat is met 65 of 70 zie ik dan wel weer. Vanaf mijn 64e kan ik evt stoppen met werken. Die laatste jaren kom ik wel door maar dan worden de pensioenjaren wel wat kariger; ik ben pas later begonnen met fatsoenlijk sparen. Maar nogmaals, als ik een klus heb die ik leuk vind ga ik door. Dat is overigens een van de redenen dat ik liever niet meer in loondienst ga. Dan 'moet' je door tot je pensioen/aow.
Daar komt bij dat mijn partner 5 jaar jonger is dan ik dus zij 'moet' toch al wat langer door. Dan kan ik net zo goed proberen te blijven werken.
Wat ik op LinkedIn bij mijn profiel heb staan: doe wat je leuk vind dan is werken geen straf (zoiets)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• To_Tall
Loon dienst is zeker geen zekerheid meer 30 jaar geleden konden ze jee niet uitwerken. En kon je blijven zitten tot bedrijf taliet werdt verklaard.

Nu zit je net een dag te lang op de bank en je ligt er al uit. De oprot premie is dan nog net niet overgemaakt.

Ik kreeg al een officiële waarschuwing bij weigeren van twee opdrachten. Om 200km verder op te gaan werken. Ik moest dan maar op kosten van de baas 3 dagen in een hotel gaan zitten. Was een opdracht van een jaar. En een andere opdracht die ik vlak erna had geweigerd was ook om ong dezelfde reden. Ik kon voor 2,5 euro minder op een opdracht op 25km. Maar de opdracht waar ik naar toe moest was 125 km.

Daarna nog wel 4 jaar op een opdracht gezeten en toen die afgelopen was zelfde liedje. Ik kon in Groningen wel ff een aantal dagen in een hotel. Met m’n vrouw hoog zwanger. Geluk bij ongeluk. Had ik diezelfde dag zelf een opdracht geregeld en heb ik tot ziens gezegd. En m’n vakantie dagen als gebruikt om voor me zelf te starten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
3 dagen per week in een hotel, ik hoop dat je salaris boven de 250k per jaar zat ter compensatie... Wat een slavenhandel zeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
pirke schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:58:
3 dagen per week in een hotel, ik hoop dat je salaris boven de 250k per jaar zat ter compensatie... Wat een slavenhandel zeg.
Nope 55k en een lease auto.

Ze gaven als reden op dat daar meer omzet te behalen was. En dat is het risico van detachering.

Ik ben toen ook in de slappe lach geschoten. Denk dat mede daardoor ik een officiële waarschuwing heb gehad :+.

Heb toen ook een aangetekende brief gestuurd met behulp van rechtsbijstand. Dat ik de officiële waarschuwing niet accepteer. Ze deden het af als we moeten dat wel doen. Waarop ik de files manager hartelijk dankte en ik wel beter weet. Het is dat ik vlak daarna op een leuke opdracht kwam anders was ik al eerder weg geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
To_Tall schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:43:
Loon dienst is zeker geen zekerheid meer 30 jaar geleden konden ze jee niet uitwerken. En kon je blijven zitten tot bedrijf taliet werdt verklaard.

Nu zit je net een dag te lang op de bank en je ligt er al uit. De oprot premie is dan nog net niet overgemaakt.

Ik kreeg al een officiële waarschuwing bij weigeren van twee opdrachten. Om 200km verder op te gaan werken. Ik moest dan maar op kosten van de baas 3 dagen in een hotel gaan zitten. Was een opdracht van een jaar. En een andere opdracht die ik vlak erna had geweigerd was ook om ong dezelfde reden. Ik kon voor 2,5 euro minder op een opdracht op 25km. Maar de opdracht waar ik naar toe moest was 125 km.

Daarna nog wel 4 jaar op een opdracht gezeten en toen die afgelopen was zelfde liedje. Ik kon in Groningen wel ff een aantal dagen in een hotel. Met m’n vrouw hoog zwanger. Geluk bij ongeluk. Had ik diezelfde dag zelf een opdracht geregeld en heb ik tot ziens gezegd. En m’n vakantie dagen als gebruikt om voor me zelf te starten.
Echt te bizar voor woorden. En dit is een van de redenen dat ik nooit voor een detacheerder wil(de) werken. Het voegt niks toe behalve ongevraagde toestanden. Ooit weleens in een gesprek met een detacheerder gezeten en precies dit scenario voorgelegd. Ze wilden geen beloften doen aan me en konden me niet garanderen dat ik een klus op <1 uur rijden van mijn woonplaats kon krijgen. Ik was toen nog in loondienst maar voor mijn wel een zzp=zzp+1 argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
De opmerkingen mbt afstand en je afdanken als een stuk vuil door detacheerders kan ik onderschrijven.

Woonde destijds in Hilversum, geen rijbewijs en moest en zou werken in de Efteling omdat ik al een week of twee op de bank zat. Inderdaad ook zou ik in een hostel gezet worden. Bij de eerste dag mij net iets dommer voor gedaan en werd verteld dat ik niet terug hoefde te komen.

Accountmanager was vanaf dat moment op zoek naar elke reden om mij eruit te werken ondanks dat ik al 4-5 jaar voor ze 100% facturabel was. Moest helpen bureau's sjouwen, lunch halen, op een gegeven moment geluk bij ongeluk moest ik een E-learning omgeving inrichten en ondersteunen bij een lean cursus (nog nooit iets met Linux of dat pakket gedaan), waardoor ik benaderd werd door 1 van de contacten van 1 cursist die voor een E-learning bedrijf een Linux beheerder zochten. De week voor ik mijn contract tekende bij andere partij werd nog meegedeeld dat ik binnenkort ontslagen zou worden als ik nog lang op de bank zou zitten. Ik moest maar mijn eigen opdracht gaan zoeken. Detachering is voor mij geen optie meer.

Ik snap dat je zekerheid lekker vindt, maar zou dan naar loondienst kijken. Detachering is valse zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
init6 schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:14:

Moest helpen bureau's sjouwen, lunch halen,
Ik neem aan dat dat niet in je contract als taakomschrijving stond? Oftewel dat kun je gewoon weigeren.

Maar überhaupt een uur reisafstand enkele reis is absurd, dat is 2 uur heen en terug, dat is 25% van een normale werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
pirke schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:18:
[...]
Maar überhaupt een uur reisafstand enkele reis is absurd, dat is 2 uur heen en terug, dat is 25% van een normale werkdag.
Dat ligt toch echt aan de plek waar je woont. Voor mij is een uur rijden de standaard. Dat is de consequentie van niet in het westen wonen 😀
Voor mij geen probleem…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:13

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Off-topic

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 26-12-2021 17:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:03
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 82% gewijzigd door Ardana op 26-12-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 26-12-2021 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 22:20
Ligt toch echt aan jullie ex werkgever, als ik bovenstaande verhalen lees… Gelukkig is het zeker niet zo erg gesteld bij de meeste detacheerders en consultancy bedrijven waar ik ervaring mee heb. Ik maakte hier afspraken over voordat ik in dienst kwam en liet deze in mijn contract zetten. Zo erg is loondienst ook weer niet. Zeker niet als je zo vaak leest over mensen die zelfstandig aan de slag gaan om te ‘ondernemen’, maar in de praktijk gewoon 2 jaar bij dezelfde klant zitten 8)7 Ik ga juist weer even een jaar of twee terug in loondienst, mooi aanbod gekregen en even wat stabiliteit, daarna weer zelfstandig aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appel-tje
Orangelights23 schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:19:
Ligt toch echt aan jullie ex werkgever, als ik bovenstaande verhalen lees… Gelukkig is het zeker niet zo erg gesteld bij de meeste detacheerders en consultancy bedrijven waar ik ervaring mee heb. Ik maakte hier afspraken over voordat ik in dienst kwam en liet deze in mijn contract zetten. Zo erg is loondienst ook weer niet. Zeker niet als je zo vaak leest over mensen die zelfstandig aan de slag gaan om te ‘ondernemen’, maar in de praktijk gewoon 2 jaar bij dezelfde klant zitten 8)7 Ik ga juist weer even een jaar of twee terug in loondienst, mooi aanbod gekregen en even wat stabiliteit, daarna weer zelfstandig aan de slag.
Als zelfstandige kies je er wel zelf voor om 2 jaar bij dezelfde klant te zitten, want dat is de flexibiliteit die je hebt als zelfstandige. Als het tarief ook nog acceptabel is en het werk genoeg uitdagingen biedt, dan lijkt me dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 22:20
appel-tje schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:50:
[...]

Als zelfstandige kies je er wel zelf voor om 2 jaar bij dezelfde klant te zitten, want dat is de flexibiliteit die je hebt als zelfstandige. Als het tarief ook nog acceptabel is en het werk genoeg uitdagingen biedt, dan lijkt me dat geen probleem.
Maar je kunt ook twee jaar in loondienst bij dezelfde werkgever, dus waar komt het flexibele aspect naar voren?

Ik ken veel zzp’ers die zelfstand begonnen zijn, want ‘vrijheid’ en ‘ondernemen’. Maar in de praktijk zie ik er aardig veel die gewoon voor langere tijd bij dezelfde klant blijven hangen, dus waarom niet gewoon bij een goede detacheerder? Zeker als je ambitie hebt, kun je bij een goede detacheerder intern ook stappen maken, die mooi op je cv staan waarna je weer zelfstandig aan de slag kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ID-College schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:19:
Hier gewoon privé gekocht, rij ook amper zakelijke kmers tegenwoordig..
Ik tegenwoordig ook niet meer, maar heb die auto gekocht voor corona. En daarbij hoef ik geen km registratie bij te houden, dus tja. Geen idee wat ze daar mee gaan doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
Orangelights23 schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:19:
Ik ga juist weer even een jaar of twee terug in loondienst, mooi aanbod gekregen en even wat stabiliteit, daarna weer zelfstandig aan de slag.
Doei! :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Orangelights23 schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:07:

Maar in de praktijk zie ik er aardig veel die gewoon voor langere tijd bij dezelfde klant blijven hangen, dus waarom niet gewoon bij een goede detacheerder?
Waarom wel? Ik kom bij een goede detacheerder vandaan en daar heb ik nog steeds goeie contacten mee (wordt uitgenodigd voor events enzo). Maar er is daar niks wat ik nu ook niet heb. Dat ik voor 1-2 jaar bij een bedrijf zit is gewoon de aard van het soort projecten dat ik doe.
Zeker als je ambitie hebt, kun je bij een goede detacheerder intern ook stappen maken, die mooi op je cv staan waarna je weer zelfstandig aan de slag kunt gaan.
"Mooie stappen"? Lekker vaag. Zoals? Welke stappen kan ik volgens jou alleen als werknemer maken en niet als ZZPer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
To_Tall schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:39:
Ze gaven als reden op dat daar meer omzet te behalen was. En dat is het risico van detachering.
Er zit daar wel een groot verschil tussen de grote detacheerders en de kleinere meer gespecialiseerde. Die laatste groep houdt gewoon veel meer rekening met wat je wil over het algemeen.

Ik wil niet dood gevonden worden bij een Naamsverbastering is niet de bedoeling. ofzo, maar die kleine club waar ik van 2014 tot 2019 gewerkt heb, was wel erg leuk.

Neemt niet weg dat gewoon helemaal zelf bedenken welke klus je aanneemt natuurlijk nog veel leuker is! :)

En multi-posten is ook nog steeds niet de bedoeling.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 26-12-2021 17:50 ]

Pagina: 1 ... 271 ... 630 Laatste