Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
Orangelights23 schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:07:
[...]
Ik ken veel zzp’ers die zelfstand begonnen zijn, want ‘vrijheid’ en ‘ondernemen’.
Geef ze is ongelijk; je eigen vakantie, opdrachten, tijdsindeling en compensatie bepalen zonder dat je daarvoor even langs 'de baas' moet om toestemming te krijgen. Dat noem ik zeker vrijheid.
[...]
Maar in de praktijk zie ik er aardig veel die gewoon voor langere tijd bij dezelfde klant blijven hangen, dus waarom niet gewoon bij een goede detacheerder?
Ik heb liever de taart voor mijzelf dan dat ik een paar puntjes krijg. En dan lever ik daarnaast ook nog is een stuk vrijheid in. Nee bedankt :+
[...]
Zeker als je ambitie hebt, kun je bij een goede detacheerder intern ook stappen maken, die mooi op je cv staan waarna je weer zelfstandig aan de slag kunt gaan.
Dat is nou precies wat ik niet wil; intern de corporate ladder beklimmen waar ik niet zelf de controle over heb. Ik zou ook niet weten waarom die corporate jaren mooi op mijn CV zouden moeten staan als ik uiteindelijk toch weer wil als zelfstandige aan de slag wil; dan sla je de plank een beetje mis in mijn ogen.

Het feit dat je zelf weer terug op de loonlijst gaat zegt mij twee dingen: a) je kan niet, of b) je durft het niet.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:49:
[...]

Waarom wel? Ik kom bij een goede detacheerder vandaan en daar heb ik nog steeds goeie contacten mee (wordt uitgenodigd voor events enzo). Maar er is daar niks wat ik nu ook niet heb. Dat ik voor 1-2 jaar bij een bedrijf zit is gewoon de aard van het soort projecten dat ik doe.

[...]

"Mooie stappen"? Lekker vaag. Zoals? Welke stappen kan ik volgens jou alleen als werknemer maken en niet als ZZPer?
In mijn geval plaatste mijn werkgever mij op opdrachten waarvan ik zelf twijfelde of ik het geschikt was. Mocht ik ergens tegenaan lopen dan was er intern genoeg expertise om even te sparen zonder “gezichtsverlies” bij de opdrachtgever. Bij inhuur van externe is mij ook opgevallen dat de zelfstandige vaak meer expertise hebben dan de gene in loondienst.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ID-College schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:02:
Zomaar ontslaan kan in principe niet tenzij je in een proeftijd zit.. dan hebben ze allang een dossier opgebouwd en wellicht heb jij zitten slapen.. je hebt eigenlijk altijd wel een opzegtermijn.. als je dat niet hebt heb je ook zitten slapen tijdens het tekenen :P Dat zie je echt wel aankomen iig..
Ontslag op staande voet betekend dat de werkgever redenen heeft of je per direct van het terrein te verwijderen, meestal zijn dat strafbare feiten. Een dossier opbouwen van allemaal kleine of grote missers is dan ook geen reden voor ontslag op staande voet, tenzij de laatste ontdekking die de werkgever doet over jouw functioneren op zichzelf al voldoende is voor onmiddelijk ontslag.
Dreigen met deze vorm van ontslag is dan ook onmogelijk, men voert het onmiddelijk uit of niet. Als een werkgever jou een bedenktijd geeft om ontslag op staande voet af te wenden tot ontslag met wederzijds goedkeuren dan is het bluf. Of je woont in een dorp waar iedereen elkaar kent en ze willen jouw reputatieschade beperken, maar dat lijkt mij geen veel voorkomend scenario.

Overigens is het ook wel een beetje onhandig dat een werknemer geen rijbewijs heeft en verwacht dat de detacheerder tot het einde der tijden een opdracht in de buurt kan voorzien. Dat vind ik naïef van zowel werkgever als werknemer.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:10
[...]

Maar je kunt ook twee jaar in loondienst bij dezelfde werkgever, dus waar komt het flexibele aspect naar voren?

Ik ken veel zzp’ers die zelfstand begonnen zijn, want ‘vrijheid’ en ‘ondernemen’. Maar in de praktijk zie ik er aardig veel die gewoon voor langere tijd bij dezelfde klant blijven hangen, dus waarom niet gewoon bij een goede detacheerder? Zeker als je ambitie hebt, kun je bij een goede detacheerder intern ook stappen maken, die mooi op je cv staan waarna je weer zelfstandig aan de slag kunt gaan.
Detachering is alleen maar extra overhead. Zowel op de financiën als op je tijd. Zie daar geen enkele meerwaarde van. Vind het eerder een achteruitgang dan vooruitgang.. maargoed, heb ook geen enkele behoefte aan die "extra'tjes" die dat eigenlijk niet echt zijn..

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 09:43
Orangelights23 schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:19:
Zeker niet als je zo vaak leest over mensen die zelfstandig aan de slag gaan om te ‘ondernemen’, maar in de praktijk gewoon 2 jaar bij dezelfde klant zitten 8)7
Wauw, mooie poort man, bewaak hem maar goed :')

Waarom is 2 jaar bij een klant zitten minder ondernemer dan een detacheerder die de medewerkers 5+ jaar bij dezelfde klant laat zitten? Of is het dan ineens wel ondernemen omdat die dat met meer mensen doet?

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Deveon schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:56:
In mijn geval plaatste mijn werkgever mij op opdrachten waarvan ik zelf twijfelde of ik het geschikt was. Mocht ik ergens tegenaan lopen dan was er intern genoeg expertise om even te sparen zonder “gezichtsverlies” bij de opdrachtgever.
Maar dat kan je als ZZPer ook regelen natuurlijk. Ik zit in een paar ZZP clubjes aan wie ik dit soort vragen kan stellen.
Bij inhuur van externe is mij ook opgevallen dat de zelfstandige vaak meer expertise hebben dan de gene in loondienst.
Dat sowieso, maar dat geldt in mijn ervaring voor zowel gedetacheerden als ZZPers. Er zijn uitzonderingen natuurlijk (slechte ervaringen met mensen van Cap Gemini bijvoorbeeld), maar interne devs zijn vaak vrij euh.. meh.

https://niels.nu

• Kadketz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-10 12:44
Na dit topic al een tijdje te volgen begint het steeds meer bij mij te kriebelen om op ten duur te gaan freelancen. Het ondernemen heeft mij altijd al aangesproken.

Even in het kort mijn huidige situatie; 23 jaar, twee jaar geleden HBO- ICT afgerond en sindsdien werk ik bij een MSP met de focus op Azure. Huidige werkzaamheden bestaan voornamelijk uit wat 2e-3e lijns support zaken voor managed klanten maar ook het uitvoeren van RFC en meedraaien in migraties van nieuwe klanten.Daarnaast bezit ik over AZ900,104, 140, 500 en MS100,101,500.

Door de enigzins "beperkte" werkervaring van twee jaar, heb ik hier en daar nog wel wat assistentie van mijn collega's nodig bij het uitvoeren van enkele RFC's en projecten. Laatst wel volledig een RDS omgeving naar AVD gemigreerd icm FSLogix en dat ging mij goed af. Verder ben ik leergierig en pakt snel nieuwe techniek op.

Concreet mijn vraag: wat raden jullie mbt huidige situatie aan? Eerst nog een aantal jaar in loondient kennis/ervaring opdoen? Of wellicht voor een detacheerder gaan werken zodat ik alvast wen aan het uitvoeren van opdrachten voor klanten? Of gewoon beginnen als freelance, terug naar loondienst kan immers altijd nog? In dat laatste geval, voor welke opdrachten zou ikdan als junior in aanmerking komen, meer skilled support of toch direct Azure/M365 migratie projecten? En wat is een gemiddeld uurloon voor een junior?

Alvast bedankt

[ Voor 198% gewijzigd door Kadketz op 10-01-2022 17:04 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:39
Kadketz schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:50:
Na dit topic al een tijdje te volgen begint het steeds meer bij mij te kriebelen om op ten duur te gaan freelancen. Het ondernemen heeft mij altijd al aangesproken.

Even in het kort mijn huidige situatie; 23 jaar, twee jaar geleden HBO- ICT afgerond en sindsdien werk ik bij een MSP met de focus op Azure. Huidige werkzaamheden bestaan voornamelijk uit wat 2e-3e lijns support zaken voor managed klanten maar ook het uitvoeren van RFC en meedraaien in migraties van nieuwe klanten.Daarnaast bezit ik over AZ900,104, 140, 500 en MS100,101,500.

Door de enigzins "beperkte" werkervaring van twee jaar, heb ik hier en daar nog wel wat assistentie van mijn collega's nodig bij het uitvoeren van enkele RFC's en projecten. Laatst wel volledig een RDS omgeving naar AVD gemigreerd icm FSLogix en dat ging mij goed af. Verder ben ik leergierig en pakt snel nieuwe techniek op.

Concreet mijn vraag: wat raden jullie mbt huidige situatie aan? Eerst nog een aantal jaar in loondient kennis/ervaring opdoen? Of wellicht voor een detacheerder gaan werken zodat ik alvast wen aan het uitvoeren van opdrachten voor klanten? Of gewoon beginnen als freelance, terug naar loondienst kan immers altijd nog? In dat laatste geval, voor welke opdrachten zou ikdan als junior in aanmerking komen, meer skilled support of toch direct Azure/M365 migratie projecten? En wat is een gemiddeld uurloon voor een junior?

Alvast bedankt.
Waarom wil je freelancen? Wat mis je in loondienst?

Heb je al gekeken of er (voldoende) vraag is naar junior (azure) engineers?

EU DNS: 86.54.11.100

• Kadketz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-10 12:44
c-nan schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:57:
[...]

Waarom wil je freelancen? Wat mis je in loondienst?

Heb je al gekeken of er (voldoende) vraag is naar junior (azure) engineers?
Niet vast zitten aan max aantal vakantiedagen, die ene categorie leaseauto, max salaris want je bent junior en bewijs je eerst maar etc.

Daarnaast wil ik graag meer projecten uitvoeren en vind ik het lijkt het me leuk om zo nu en dan van werkomgeving te veranderen, nieuwe mensen te leren kennen en mezelf verder te ontwikkelen. Natuurlijk kan dit ook in loondienst bij een andere werkgever maar dan zit je in de basis wel met het bovenstaande.

• Deveon
  • Niet online
Kadketz schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:50:

Alvast bedankt.
Wat is je motivatie om te gaan freelancen? Als VDI expert zal je tussen de 70 en 80 vallen en inschrijven bij kvk en zoeken naar opdrachten is zo gedaan, maar nog een paar jaartjes onder een goede werkgever kan de groei versnellen.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 07:30
Op staande voet kan natuurlijk vanuit twee kanten komen. Werkgever is de bekendste maar ook de werknemer.

Op staande voet is op meer fronten mogelijk dan alleen strafbare feiten.

Reputatie schade, onveilige werksituatie.

Dossier opbouw is niet heel lastig. Als werkgever twee slechte beoordelingen kan overleggen en daarmee laat zien dat er geen vooruitgang was. Ben je al klaar.
Slechte beoordeling is niet zo heel moeilijk te maken natuurlijk.

Waar ik bij diverse detacheerders heel veel last had. Waren de verplichtingen om buiten werktijd o.a. Cijfertjes bekijken. In drievoud een dag vrij plannen, de druk om specifieke opleidingen/certificaten te behalen terwijl je de andere kant op wil.

En als je dan hoort dat je werkgever 110 per uur voor je vangt en jij voor 55k in loondienst zit maar jaar na jaar geen loons verhoging krijgt. Omdat er geen geld is voor verhoging. Dan ga je wel dingen afvragen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Een detacheerder heeft meer mensen en dienst dan alleen iters die ze bij klanten detacheren. Ook andere verplichtingen zoals huisvesting, lease wagenpark, vaste contracten incl verzuim, etc etc.
Dat een medior tarief hoger ligt dan wat de persoon zelf krijgt, is daardoor wel logisch toch?

• To_Tall
Natuurlijk. Dat is ook begrijpelijk. Dat overig personeel betaald moet blijven.

Maar als je dan als medewerker verplicht wordt om naar het jaarlijks omzet en winst verhaal te moeten luisteren. En je hoort daar dat de netto winst die dus de bv instroomt 1,5 miljoen is.

Daar zijn dus al de onkosten van de huisvesting af. Ja de aandeelhouders. Dus de 4 directie leden krijgen dan een mooi dividend uitgekeerd. En de medewerkers een feestje.

Lease wagen is excl brandstof al binnen een dag werken terug verdient. Brandstof is 2 uurtjes werken per maand.

Verzuim spaar je zelf voor. Ze steken er zelfs geld in. Ben je minder dan 10 dagen in het jaar ziek. Dan krijg je 500 euro bruto extra. Ben je niet meer dan 5 dagen ziek krijg je 250 bruto extra.

Daarom als ik nu kijk en ook hier hoor. Ja ondernemen is elke maand ergens anders werken of ja ik snap niet dat men 2 jaar of zelfs langer op een klus zit je bent dan geen ondernemer.
Heb ik toch liever dat een ZZPer die 85 euro per uur pakt dan een detacheerder.

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
init6 schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:14:
De week voor ik mijn contract tekende bij andere partij werd nog meegedeeld dat ik binnenkort ontslagen zou worden als ik nog lang op de bank zou zitten.
Ideale situatie, nog wel een zak geld meegekregen ?
Ik moest maar mijn eigen opdracht gaan zoeken.
Bizar dat een detacheerder dit vraagt. Dan lever je ~50 % van je omzet in voor wat administratie, bilats, pops en pizza sessies

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:03
Het is toch jammer dat veel medewerkers in de detachering hun waarde niet kennen. Dat je tegen je manager durft te zeggen: “Hey, als ik 2% van mijn salaris inlever, stop jij dan met mij lastig vallen met bilas?”

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
RichieB schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:28:
Het is toch jammer dat veel medewerkers in de detachering hun waarde niet kennen. Dat je tegen je manager durft te zeggen: “Hey, als ik 2% van mijn salaris inleveren, stop jij dan met mij lastig vallen met bilas?”
Haha, dat is een mooi voorbeeld van omdenken!

Ik heb zelf ook een aantal jaar (5+) bij een grote detacheerder gezeten voordat ik zzp'er werd.

Wat mij toen steeds meer is gaan tegenstaan: a.) beloften mbt trainingen werden niet gehonoreerd of er kwam een collega die de training dan moest verzorgen zonder certificering b.) jarenlang onderbetaald zonder enige groei in salaris (wel in ervaring en expertise) c.) bedrijfsbelangen gaan ten alle tijde voor op het werknemers belang (ik werd altijd voor een spotprijsje ingezet op falende projecten om de boel recht te trekken zodat daarna een blik nieuwe collega's binnen gehengeld konden worden bij de klant) d.) Veel interne verplichtingen waar je (buiten evt netwerk mogelijkheden) echt geen toegevoegde waarde aan had e.) allerhande afspraken werden altijd alleen mondeling en nooit zwart op wit gemaakt (had ik wellicht zelf ook een meer sturende rol in kunnen nemen).

En nog een hoop andere redenen en voorbeelden maar dan wordt het wel erg zuur. Saillant is dat ik op het moment dat ik mijn ontslag indiende (binnen een seconde) een bizarre verhoging kreeg aangeboden. Ik heb daar toen vriendelijk voor bedankt en ben gaan zzp'en. Op dat moment ging mijn netto jaarinkomen x4 (ook al had ik dat van te voren niet ingecalculeerd, was toen toch vrij naïef mbt tarieven en bottom-line etc). Dus nee, ik denk ook niet dat ik ooit nog voor een detacheerder in loondienst zou gaan.

Overigens werk ik met regelmaat nog samen met werknemers van mijn oude werkgever op projecten en daarbij zijn er veel die ook besluiten om ontslag te nemen en zzp'er te worden.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-11 14:48
Vraag over de AOV. Zit bij SharePeople. Zij dekken bij ziekte tot twee jaar.

Hebben jullie ook nog een tweede verzekering tot je pensioen? Zo ja welke?

• c-nan
Wackmack schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:32:

Ik heb vanmiddag een orienterende/eerste gesprek met een AOV adviseur. Verder zit ik niet bij een Broodfonds of bij SharePeople.

De eerste 12 maanden kan ik overbruggen met mijn buffer. Na 12 maanden mag de AOV in actie komen. Even kijken of de AOV adviseur daar mee eens is :)

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:06

Ik heb alleen maar een AOV, broodfonds zie ik voor mezelf het nu niet van in gezien de korte uitkeringsperiode. Om de kosten te drukken heb ik een wachttijd van 2 jaar. Bij de Amersfoortse.

• Wackmack
sverzijl schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:56:
[...]

Ik heb alleen maar een AOV, broodfonds zie ik voor mezelf het nu niet van in gezien de korte uitkeringsperiode. Om de kosten te drukken heb ik een wachttijd van 2 jaar. Bij de Amersfoortse.
Hierbij nog het verschil tussen een broodfons en SharePeople:

https://www.sharepeople.nl/broodfonds-versus-sharepeople/

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-11 11:25
RichieB schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:28:
Het is toch jammer dat veel medewerkers in de detachering hun waarde niet kennen.
Volgens mij gaat dit überhaupt veel op voor de meesten in loondienst. Alleen daarom is wat ondernemingservaring al goud waard; je ervaart hoe het is om in de driver's seat te zitten als het op je eigen compensatie aankomt, in plaats van je alsmaar rondjes om de rotonde te laten rijden door je werkgever. :+

Ik sta oprecht wel versteld van het aantal hoogopgeleide, ambitieuze vrienden dat ik heb die salarisontwikkeling zien als een passief proces waarbij je in het beste geval een keer procentje hier en daar erbij snoept.

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
jadjong schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:01:
[...]
Overigens is het ook wel een beetje onhandig dat een werknemer geen rijbewijs heeft en verwacht dat de detacheerder tot het einde der tijden een opdracht in de buurt kan voorzien. Dat vind ik naïef van zowel werkgever als werknemer.
Hoezo dan? Een rijbewijs is handig inderdaad maar je hebt toch ook gewoon OV? Ik ken echt veel mensen die dat meestal deden omdat parkeren gewoon een drama was. Daarnaast maakte zij gretig gebruik van dat ze dan in de trein ook nog ff konden werken en dus wat eerder naar konden.

Nothing to see here!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Rutix schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:28:
[...]

Hoezo dan? Een rijbewijs is handig inderdaad maar je hebt toch ook gewoon OV? Ik ken echt veel mensen die dat meestal deden omdat parkeren gewoon een drama was. Daarnaast maakte zij gretig gebruik van dat ze dan in de trein ook nog ff konden werken en dus wat eerder naar konden.
Het is ook een afweging die je als werkgever neemt als je als Detacheerder iemand aanneemt zonder rijbewijs.

• init6
  • Niet online
Bulder schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:10:
[...]

Volgens mij gaat dit überhaupt veel op voor de meesten in loondienst. Alleen daarom is wat ondernemingservaring al goud waard; je ervaart hoe het is om in de driver's seat te zitten als het op je eigen compensatie aankomt, in plaats van je alsmaar rondjes om de rotonde te laten rijden door je werkgever. :+

Ik sta oprecht wel versteld van het aantal hoogopgeleide, ambitieuze vrienden dat ik heb die salarisontwikkeling zien als een passief proces waarbij je in het beste geval een keer procentje hier en daar erbij snoept.
Denk dat dat overal speelt. Gesprekken die ik met freelancers waarmee ik het over tarief heb gehad, zitten er een aantal behoorlijk wat lager, vaak zit er een partijtje tussen. Ik snap het ook wel, als je 20-30 euro per uur minder rekent dan heb je direct een opdracht, maar als ik nu zo kijk wat er aan opdrachten liggen... Dan zijn de opdrachten met lager tarief vaak niet de leukste.

• RichieB
Ik zie ook regelmatig het omgekeerde: een leuke opdracht maar voor een te laag tarief. Meestal (zeker in deze tijd van krapte) is de eindklant het er wel mee eens dat het tarief te laag is maar hebben ze een beperkt budget, of proberen ze het eerst gewoon. Dan is het onderhandelen: hoe leuk is de klus en hoeveel wil de opdrachtgever erbij doen? Uiteraard het liefst zonder tussenhandel erbij, dat vertroebelt alleen maar.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Rutix schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:28:
[...]

Als jouw werkplek naast een station is snap ik dat de trein de beste optie is. Echter kan je er in de detachering wel van uit gaan dat je niet heel lang op dezelfde plek werkt. Als de volgende klus weer naast een station is dan heb je mazzel maar in het geval waar ik op reageerde was de klus in Kaatsheuvel en dan vind ik dat je de extra reistijd niet volledig op het conto van de werkgever kan schuiven.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:36

Crazy D

I think we should take a look.

Bulder schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:10:
[...]

Of ze zijn voor nu tevreden, of ze hebben geen zin om zelf opdrachten te zoeken. Of ze willen carrière maken binnen een bedrijf. Diverse redenen te bedenken waarom mensen niet als zzp'r aan de gang gaan.

Exact expert nodig?

• init6
  • Niet online
wetgos schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:39:
Nog een tip voor algemene voorwaarden: gebruik die van NLdigital (voorheen Nederland ICT, daarvoor ICT Office). https://www.nldigital.nl/nldigital-voorwaarden/ Heb verder geen belang, maar gebruik ze zelf ook.

Dat soort dingen wil je echt niet zelf gaan zitten verzinnen en zomaar een tekst van een ander gebruiken is niet aan te raden omdat er auteursrecht op kan zitten. Het moet juridisch kloppen en ook voldoende dekkend zijn.
Vervolg vraag hierop:

Het nadeel van de algemene voorwaarden van NLdigital is dat je er geen wijzigingen in mag aanbrengen, dat is iets wat ik nadelig vind. (bijvoorbeeld een boete clausule toevoegen/aanpassen over te laat betalen oid is dus niet te doen). Hebben anderen nog suggesties voor algemene voorwaarden die ook aan te passen zijn? Of lossen jullie dit op door deze in het contract op te nemen?

Daarnaast zit ik er over na te denken om in het contract aansprakelijkheid te verminderen dmv 4 ogen principe op te nemen in het contract, iets in de trand van dat elke wijziging aan code/productie omgeving van de klant moet worden goedgekeurd. Heeft iemand dit in zijn contract opgenomen en een voorbeeld die kan delen?

• Rutix
jadjong schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:01:
[...]

Als jouw werkplek naast een station is snap ik dat de trein de beste optie is. Echter kan je er in de detachering wel van uit gaan dat je niet heel lang op dezelfde plek werkt. Als de volgende klus weer naast een station is dan heb je mazzel maar in het geval waar ik op reageerde was de klus in Kaatsheuvel en dan vind ik dat je de extra reistijd niet volledig op het conto van de werkgever kan schuiven.
Ligt er een beetje aan, die werkgever wist toch gewoon dat die persoon geen rijbewijs heeft? Ik ken detacheerders waar in dat geval gewoon naar opdrachten gekeken werd waar OV prima was. Kijk als iemand een rijbewijs had en het niet heeft verlengt dan snap ik dat je als werkgever het vervelend vind maar ze waren er zelf bij als er een persoon zonder rijbewijs word aangenomen.

Nothing to see here!

• Wackmack

Gekeken bij centraal beheer, als je uitgaat van betaling na twee jaar. Is dit de premie bij een inkomen van €150.000,-Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnKUV86zjxozR0ujwSxo8MO-_eg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOEapmetop8CUoKdTKjTQ7dK.jpg?f=fotoalbum_large
Bij €60.000,- is het dit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jWalfyjkIAEfASBmVRGSQEfsVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXjXqQdy1Ms8hCWnUx1fueMQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Wackmack op 27-12-2021 19:19 ]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-11 12:53
Wackmack schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:08:
[...]

Gekeken bij centraal beheer, als je uitgaat van betaling na twee jaar. Is dit de premie bij een inkomen van €150.000,-

[plaatje/]

Bij €60.000,- is het dit
[ander plaatje/]
Bij mij staat daar dan wel naast: "inclusief 35% aanvangskorting". Overigens krijg ik wel andere bedragen, ik weet niet waar dat verschil 'm precies in zou zitten (als beroep 'ict-adviseur' ingevuld).

Waar je verder op moet letten zijn dingen als arbeidsongeschiktheid. Mogelijk kan je nog wel full time schoffelen maar niet meer computeren. De vraag is dan of je verzekeraar je als arbeidsongeschikt beschouwd.

Of wanneer je met een paar biertjes op door rood rijdt, gaat men dat verzekeren?

Dat soort vragen was voor mij reden om het via een adviseur te regelen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 09:43
init6 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:38:
[...]

Vervolg vraag hierop:

Het nadeel van de algemene voorwaarden van NLdigital is dat je er geen wijzigingen in mag aanbrengen, dat is iets wat ik nadelig vind. (bijvoorbeeld een boete clausule toevoegen/aanpassen over te laat betalen oid is dus niet te doen). Hebben anderen nog suggesties voor algemene voorwaarden die ook aan te passen zijn? Of lossen jullie dit op door deze in het contract op te nemen?

Daarnaast zit ik er over na te denken om in het contract aansprakelijkheid te verminderen dmv 4 ogen principe op te nemen in het contract, iets in de trand van dat elke wijziging aan code/productie omgeving van de klant moet worden goedgekeurd. Heeft iemand dit in zijn contract opgenomen en een voorbeeld die kan delen?
Je kan altijd in het contract met je klant afwijken van je algemene voorwaarden. Dat heb ik nu ook gedaan met mijn nieuwe tussenpartij. Zij hadden een aantal punten in hun AV staan waar ik het niet mee eens was en in het contract staat aangegeven dat we van die punten afwijken.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Remcoder schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:42:
[...]

Je kan altijd in het contract met je klant afwijken van je algemene voorwaarden. Dat heb ik nu ook gedaan met mijn nieuwe tussenpartij. Zij hadden een aantal punten in hun AV staan waar ik het niet mee eens was en in het contract staat aangegeven dat we van die punten afwijken.
Standaard AV + aanvullende voorwaarden op contract zijn voor een legal afdeling ook te behappen (of de extra voorwaarden worden daar niet eens neergelegd).

Als jij met custom algemene voorwaarden aankomt kost dat veel tijd...

• Bender
  • Laatst online: 12-11 14:48
sebasd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:24:
[...]

Zou zomaar kunnen dat mijn volgende auto ook een youngtimer wordt.. Moet nog even kijken wat het aantrekkelijkst is, rij zo goed als geen zakelijke kilometers meer tegenwoordig.
Ik heb 10 jaar youngtimer gereden, beviel gewoon prima.

Maar nu heb ik eigenlijk juist een zakelijke auto zonder bijtelling, door corona rij ik prive helemaal niet meer maar zakelijk nog wel. Ik wilde nu gewoon een auto met alle opties en luxe er op, dat is met een auto van 15 jaar toch wat lastiger.

(ik heb nog wel een hobby oldtimer, maar die komt ook 1x in de 2 maanden buiten)

[ Voor 8% gewijzigd door Bender op 28-12-2021 00:08 ]

• Mexxwelll
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-11 09:54
Ik ben aan het onderzoeken of het voor mij zinvol is om te starten als ZZPer. Ik werk momenteel als een senior system/network enigneer bij een managed service provider.

Ik werk nu in loondienst en vang ongeveer 30 euro per uur, exclusief standby vergoeding a 320 euro per week dat ik dienst heb. Mijn bruto salaris is momenteel 5500,-.

Ik wil aan de slag gaan als security expert, infrastructure architect of migraties begeleiden van complexe systemen (het werk waar ik nu al dagelijks mee bezig ben).

Ik ga uit van de volgende punten:
  1. Uurtarief van 90 per uur
  2. Ik werk minimaal 1712 uur per jaar (7 weken verlof + 5 dagen ziek, of 2 maanden zonder opdracht)
  3. Qua verzekeringen neem ik een AOV, aansprakelijksheidsverzekering en een bedrijfsrechtsbijstand verzekerking
  4. Mijn bedrijfsauto wordt een youngtimer
  5. De eerste 3 jaar wil ik een buffer / reserve opbouwen van €48.000,-. Ik kan na 3 jaar dus 1 jaar zonder werk zitten en kan mezelf 4000 netto per maand uitkeren.
  6. Na het opbouwen van mijn buffer, wil ik het geld gebruiken om extra af te lossen op mijn hypotheek als compensatie voor mijn pensioen (al doe ik wel maximaal een oudedagreserve).
  7. Ik wil gaan starten zodra ik mijn Comptia Security+, CISSP en CISM certificaten heb. Microsoft ben ik MCSE gecertificeerd op meerdere vlakken.
Ik heb plaatjes bijgevoegd met mijn berekening.

Hebben jullie nog feedback? Mis ik posten? Is 90 euro te hoog of juist te laag?

Eerste 3 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFoESNwTTXwFMW9hpbInSgWTDek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8nW5yIBjzkR3QujH06WCx28.png?f=fotoalbum_large

Na 3 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rC7l9J_ddyGEhvkKeTtUA51R4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GjLyFvKqD3CqPdP2qlERt3b7.png?f=fotoalbum_large

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:17
Vraag je af of je hypotheek aflossen het meeste rendement oplevert.

• Mexxwelll
Daar heb ik ook over na zitten denken, en ik denk dat het aflossen van mijn hypotheek tot een bepaalde hoogte me het meeste rust geeft. Als ik dit een jaar of 5 heb gedaan kan ik altijd nog besluiten om bijv. aandelen te kopen die dividend uitkeren oid.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:31

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Mexxwelll schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:28:
Ik ben aan het onderzoeken of het voor mij zinvol is om te starten als ZZPer. Ik werk momenteel als een senior system/network enigneer bij een managed
Waarom wachten je kan toch ook leren als zzp-er, hoe meer ervaring je hebt hoe minder eigen tijd je nodig hebt.
De markt zit momenteel vast er is bijna niemand te krijgen.

Zou proberen op 100,- te beginnen als het niet hoger is. Denk dat je binnen een week een project hebt. Lukt het niet kan je altijd nog lager gaan zitten.

Zat zelf ook steeds maar te twijfelen gelukkig door keuze van hc sneller de keuze kunnen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door NLKornolio op 28-12-2021 09:08 ]

• Freeaqingme
NLKornolio schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:08:
[...]

Waarom wachten je kan toch ook leren als zzp-er, hoe meer ervaring je hebt hoe minder eigen tijd je nodig hebt.
De markt zit momenteel vast er is bijna niemand te krijgen.
Heel gek is het toch niet dat voordat je je vaste baan opzegt je even goed alles op een rijtje zet? Dat betekent niet dat je het een jaar lang moet voorbereiden, maar even een paar weken de tijd nemen om 'er nog een nachtje over te slapen' vind ik niet gek.

@Mexxwelll bedenk je wel dat er meer is dan alleen het geld. Ook je arbeidsrelatie verandert. Afhankelijk van de club waar je komt te zitten kan het zijn dat je bijvoorbeeld niet meer uitgenodigd wordt voor bedrijfsuitjes etc.

Verder zou ik uitgaan van 1500 uur in je berekeningen. Op die manier leg je jezelf niet te veel druk op als je een keer een paar dagen minder wil werken om bijvoorbeeld zo'n certificaat te kunnen halen. Alles dat je er boven zit is dan mooi meegenomen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• pirke
  • Laatst online: 20:24
@Mexxwelll plaatje klopt redelijk. Ik zou ook met 1500 a 1600 uur rekenen, kan het alleen maar meevallen. Of je raakt gewend aan lekker veel vrij zijn en nog steeds meer verdienen dan in loondienst, dan wil je nog minder uren maken ;)

AOV is trouwens privé aftrekbaar, dat verlaagt je IB, maar dat zijn details.

• Rutix
@Mexxwelll ik wil nog meegeven dat het niet altijd handig is om gebruik te maken van oudedagreserve ;). Maar dat zijn details de rest ziet er wel goed uit :)

Nothing to see here!

• Deveon
  • Niet online
@Mexxwelll Persoonlijk zou ik de FOR niet toepassen omdat je daarmee een reserve in box 3 opbouwt waar met dit komen vrij snel belasting over betaald moet worden (zowel nieuwe als huidige regeling). Je kan het wel als kunstmatig middel achter de hand houden om IB te verlagen mocht dan nodig zijn. Als je de FOR niet toepast kan je als je eenmaal op rit bent de reserveringsruimte toepassen voor een inleg op een pensioen product (bijv bij BrandNewDay) welke niet als vermogen belast wordt.

Daarnaast zit je met het uurtarief wel erg aan de lage kant. Als "T-shaped" architect met brede ervaring uit de techniek is tegenwoordig €120 p/u ook geen uitzondering meer, zeker met de juiste security mindset.

• Mexxwelll
Freeaqingme schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:13:
[...]

@Mexxwelll bedenk je wel dat er meer is dan alleen het geld. Ook je arbeidsrelatie verandert. Afhankelijk van de club waar je komt te zitten kan het zijn dat je bijvoorbeeld niet meer uitgenodigd wordt voor bedrijfsuitjes etc.
Geld is niet mijn hoofdmotivatie om als ZZPer te gaan starten, maar het is wel een belangrijk aspect wat ik eerst uitgewerkt wil hebben voordat ik het uberhaubt ga overwegen.

Mijn hoofdreden is dat ik bij al mijn werkgevers tot over mijn oren in het werk kom te zitten, waarschijnlijk omdat ik de dingen die ik doe juist uitvoer, met alleen maar positieve reacties van de klanten. Ik heb het meerdere keren aangegeven dat het geen houdbare situatie is, maar door gebrek aan personeel is het niet anders.

Als ik voor mijzelf bezig ben, maak je duidelijke afspraken met de klant, en met één project per keer bezig. En ben ik als het goed is de meeste avonden vrij en kan ik aandacht aan mijn vrouw geven :). Gebeurd het niet omdat we tegen een dealine oid aanzitten, dan krijg ik er wel direct financiele compensatie voor.

• Mexxwelll
pirke schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:33:
@Mexxwelll plaatje klopt redelijk. Ik zou ook met 1500 a 1600 uur rekenen, kan het alleen maar meevallen. Of je raakt gewend aan lekker veel vrij zijn en nog steeds meer verdienen dan in loondienst, dan wil je nog minder uren maken ;)
Ik vind 8 weken vrij per jaar meer dan voldoende, hoop zeker het eerste jaar dit te kunnen halen, denk met 2 opdrachten van een half jaar dat je een aardig eind onderweg bent.

Maar wellicht is het wel handig om de begroting rond te krijgen op basis van 1500 uur, dna alles wat er boven zit is dan mooi meegenomen.

• c-nan
Mexxwelll schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:28:
Ik ben aan het onderzoeken of het voor mij zinvol is om te starten als ZZPer. Ik werk momenteel als een senior system/network enigneer bij een managed service provider.

Ik werk nu in loondienst en vang ongeveer 30 euro per uur, exclusief standby vergoeding a 320 euro per week dat ik dienst heb. Mijn bruto salaris is momenteel 5500,-.

Ik wil aan de slag gaan als security expert, infrastructure architect of migraties begeleiden van complexe systemen (het werk waar ik nu al dagelijks mee bezig ben).

Ik ga uit van de volgende punten:
  1. Uurtarief van 90 per uur
  2. Ik werk minimaal 1712 uur per jaar (7 weken verlof + 5 dagen ziek, of 2 maanden zonder opdracht)
  3. Qua verzekeringen neem ik een AOV, aansprakelijksheidsverzekering en een bedrijfsrechtsbijstand verzekerking
  4. Mijn bedrijfsauto wordt een youngtimer
  5. De eerste 3 jaar wil ik een buffer / reserve opbouwen van €48.000,-. Ik kan na 3 jaar dus 1 jaar zonder werk zitten en kan mezelf 4000 netto per maand uitkeren.
  6. Na het opbouwen van mijn buffer, wil ik het geld gebruiken om extra af te lossen op mijn hypotheek als compensatie voor mijn pensioen (al doe ik wel maximaal een oudedagreserve).
  7. Ik wil gaan starten zodra ik mijn Comptia Security+, CISSP en CISM certificaten heb. Microsoft ben ik MCSE gecertificeerd op meerdere vlakken.
Ik heb plaatjes bijgevoegd met mijn berekening.

Hebben jullie nog feedback? Mis ik posten? Is 90 euro te hoog of juist te laag?

Eerste 3 jaar:
[Afbeelding]

Na 3 jaar:
[Afbeelding]
Minimaal 1712 uur vind ik ook wat aan de hoge kant. Je wilt 1712 uur werken in ~10 maanden tijd? Dat is dus ~170 uur per maand.

Kijk eens bijvoorbeeld naar werkuren per jaar op https://www.p-direkt.nl/i...tijden/arbeidstijdpatroon

En reken het hier ook eens na https://www.rekenkeizer.n...kbare-aanwezige-uren-jaar

52 weken x 4 dagen x 9 uur per dag = 1872 uur.
Haal daar 40 dagen x 9 uur per dag van af = 360 uur.

1872 uur - 360 uur = 1512 uur.

/edit
Ik zit dit jaar op 1561 uur (rond het jaar af met ~1630 uur), 4 weken vakantie, paar dagen ziek/afwezig geweest. Verder alle dagen gewerkt.

• Mexxwelll
Deveon schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:41:
@Mexxwelll Persoonlijk zou ik de FOR niet toepassen omdat je daarmee een reserve in box 3 opbouwt waar met dit komen vrij snel belasting over betaald moet worden (zowel nieuwe als huidige regeling). Je kan het wel als kunstmatig middel achter de hand houden om IB te verlagen mocht dan nodig zijn. Als je de FOR niet toepast kan je als je eenmaal op rit bent de reserveringsruimte toepassen voor een inleg op een pensioen product (bijv bij BrandNewDay) welke niet als vermogen belast wordt.
Dat ga ik verder onderzoeken, dank je wel voor deze tip.

• Mexxwelll
@Mexxwelll Daarnaast zit je met het uurtarief wel erg aan de lage kant. Als "T-shaped" architect met brede ervaring uit de techniek is tegenwoordig €120 p/u ook geen uitzondering meer, zeker met de juiste security mindset.
Is €120 p/u niet wat hoog voor een startende ZZPer? Als ik de begroting rond kan krijgen op basis van 90 euro per uur, dan zie ik 120 als een bonus.

• Freeaqingme
Mexxwelll schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:14:
[...]

Is €120 p/u niet wat hoog voor een startende ZZPer? Als ik de begroting rond kan krijgen op basis van 90 euro per uur, dan zie ik 120 als een bonus.
Ik denk niet dat we in dit topic specifieke prijzen kunnen adviseren. In z'n algemeenheid durf ik wel te zeggen dat als je in je begroting uitgaat van 75 of 80 euro je op safe speelt voor een senior netwerkengineer die ook kan architecten en migraties kan leiden/uitvoeren. Of je vervolgens tarieven van 120 euro / uur kan binnenhalen is een tweede, maar het is vaak makkelijker om hoog in te zetten en te kijken of je daar een klus mee kan binnenhalen dan om laag te beginnen en dan naar boven te werken.

Als je eerste klant je graag 120 euro / uur betaalt, dan zegt dat ook weer wat voor de volgende klant.

• To_Tall
[...]

Je moet rekenen vanuit jouw ervaring wat ben jij waard? Dat je net ZZPer bent doet daar natuurlijk niet aan af.

Als je een opdracht ziet en je schat dat 120 een mooi uurtarief is voor die opdracht of 90. Dat is helemaal aan je zelf.

Ze zien niet dat je startend bent. Tenzij je met een oranjevlaggetje op een driewieler komt binnen fietsen. En dan nog, dat is het mooie aan ondernemen. Vind jij dat de klus tegen 120 p/u moet worden vergoed? Prima, vind je dat de klus 90 euro en niet meer? Ook prima.

• Mexxwelll
c-nan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:12:
[...]

Minimaal 1712 uur vind ik ook wat aan de hoge kant. Je wilt 1712 uur werken in ~10 maanden tijd? Dat is dus ~170 uur per maand.

Kijk eens bijvoorbeeld naar werkuren per jaar op https://www.p-direkt.nl/i...tijden/arbeidstijdpatroon

En reken het hier ook eens na https://www.rekenkeizer.n...kbare-aanwezige-uren-jaar

52 weken x 4 dagen x 9 uur per dag = 1872 uur.
Haal daar 40 dagen x 9 uur per dag van af = 360 uur.

1872 uur - 360 uur = 1512 uur.

/edit
Ik zit dit jaar op 1561 uur (rond het jaar af met ~1630 uur), 4 weken vakantie, paar dagen ziek/afwezig geweest. Verder alle dagen gewerkt.
Bedankt voor de feedback, ik ga rekenen met 1500 uur.

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-11 11:04
De knoop is doorgehakt, ontslag ingediend en volgend jaar begin ik met een mooie opdracht als developer!

Nu dus al een mooie langlopende opdracht gevonden, via een recruiter. Ben er voor nu content mee dat zij over mijn rug verdienen, maar nu het volgende:

Ik krijg momenteel een mooie andere opdracht aangeboden. Hoger tarief, geen recruiter ertussen en volledig remote (wat ik prima vind), i.p.v. enkele reistijd een uur nu.

Nu ben ik dus nog niet eens begonnen, maar wel aan het twijfelen om de andere opdracht te pakken. Wat vinden jullie daarvan? Is dit dus het "ondernemen", of zouden jullie vasthouden aan het contract wat al getekend is...?

Beide opdrachten zijn qua werkzaamheden gelijkwaardig / leuk om te doen.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik ga binnenkort aan de slag met mijn pensioenvoorziening en voordat ik bij een adviseur langs ga (ook ivm de optie mogelijk in mijn pensioenfonds vanuit voorgaande dienstbetrekking in te blijven leggen) ben ik alvast wat rond aan het kijken naar alternatieven. Redelijk wat mensen hier zitten bij BND, het valt mij op dat de kostenstructuur bij BND en ook bij andere aanbieders best fors is als je het af zet tegen box 3 beleggen in indexfondsen. Dat zal ongetwijfeld komen vanwege het belastingvoordeel en VRH voordeel waar ze een graantje van mee willen pikken. Toch de vraag: Zijn er aanbieders die een stuk lagere kosten in rekening brengen die ik nog niet gevonden heb of kom je bij een pensioenproduct niet onder de hogere kosten uit?.

• To_Tall
Je hebt een contract getekend dus je zelf bindend gemaakt.

Je kan twee dingen doen. Opbellen ik ga het niet doen. Kans bestaat dat je aan het contract gehouden wordt. Kans bestaat dat ze je laten gaan.

Ga je er toch van door. Dan kan je die recruiter uit je telefoon halen :+

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-11 14:51
Een getekend contract is als ondernemer veel bindender dan als (tochwat beschermd) werknemer. Ik weet niet hoe dat zit als je nog niet begonnen bent, maar ik denk dat de opzegtermijn zowiezo bindend is.

Dit is inderdaad "ondernemen". Helemaal zelf aan het roer en zelf bepalen hoe je met je opdrachtegevers en recruiters omgaat. Ik zou zelf denk ik starten bij de reeds getekende club en de andere opdracht parkeren met de melding dat je al gemaakte afspraken belangrijk vindt. Daaraan toevoegen dat als het toch niet aan de verwactingen voldoet je graag nog eens contact met ze opneemt.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Mexxwelll Persoonlijk zou ik de FOR niet toepassen omdat je daarmee een reserve in box 3 opbouwt waar met dit komen vrij snel belasting over betaald moet worden (zowel nieuwe als huidige regeling).
Juist met de FOR heb je een goede reden om het geld in je bedrijf te houden, en dus niet in box 3 aangeslagen te worden. Het is immers een zakelijke reservering. Maar buiten dat zou ik alleen gebruik van de FOR maken als te het daadwerkelijk in een pensioen product wil stoppen, FOR is daarbij alleen handig om het een korte periode uit te kunnen stellen. Maar het uiteindelijke moet sowieso het pensioen zijn, dan heeft het weinig zin om het lang op een niet renderende spaar rekening te zetten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Deveon
  • Niet online
[...]

Het is inderdaad niet verstandig om daar van uit te gaan, maar neem het wel mee bij het zoeken van een opdracht. Zelf ben ik voordat ik begon ook gaan rekenen met het minimumtarief wat ik nodig had om het interessant te maken tov loondienst.

• Deveon
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:35:
[...]

Juist met de FOR heb je een goede reden om het geld in je bedrijf te houden, en dus niet in box 3 aangeslagen te worden. Het is immers een zakelijke reservering. Maar buiten dat zou ik alleen gebruik van de FOR maken als te het daadwerkelijk in een pensioen product wil stoppen, FOR is daarbij alleen handig om het een korte periode uit te kunnen stellen. Maar het uiteindelijke moet sowieso het pensioen zijn, dan heeft het weinig zin om het lang op een niet renderende spaar rekening te zetten.
FOR drukt de winst en daarmee de MKB vrijstelling. Gezien ieder privé persoon inleg voor pensioen mag aftrekken van je belastbaar inkomen is het fiscaal interessanter om dat privé te regelen dan zakelijk.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:01
c-nan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:12:
[...]

Ik heb altijd gerekend met 1760 uur. (1760 = 44 weken van 40 uur & 8 weken onbetaald vanwege geen opdracht/vakantie/feestdagen)

Sometimes you need to plan for coincidence

• RichieB
[...]
Daarnaast zit je met het uurtarief wel erg aan de lage kant. Als "T-shaped" architect met brede ervaring uit de techniek is tegenwoordig €120 p/u ook geen uitzondering meer, zeker met de juiste security mindset.
@Mexxwelll Let wel op dat er nergens opdrachten te vinden zijn waar €120 p/u bij staat. Vaak zal het lager zijn of "zo scherp mogelijk". Het is aan jou om een tarief te bepalen en te vragen. Dan begint het onderhandelen. Zeker in deze markt ligt het voordeel bij de ZZP-er met expertise en niet bij een opdrachtgever/recruiter die deze expertise zoekt. Op welk tarief je uitkomt bepaal je vooral zelf.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:18:
[...]

FOR drukt de winst en daarmee de MKB vrijstelling. Gezien ieder privé persoon inleg voor pensioen mag aftrekken van je belastbaar inkomen is het fiscaal interessanter om dat privé te regelen dan zakelijk.
Natuurlijk, daarom zeg ik ook dat het alleen voordelig is om het op die manier voor korte termijn uit te stellen. Zelf heb ik dat gedaan omdat ik nog aan het oriënteren was in welk product ik het zou willen stoppen. Maar dat maakt niet dat het meteen in box-3 belast wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 28-12-2021 11:26 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Deveon
  • Niet online
Afas schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:27:
Ik ga binnenkort aan de slag met mijn pensioenvoorziening en voordat ik bij een adviseur langs ga (ook ivm de optie mogelijk in mijn pensioenfonds vanuit voorgaande dienstbetrekking in te blijven leggen) ben ik alvast wat rond aan het kijken naar alternatieven. Redelijk wat mensen hier zitten bij BND, het valt mij op dat de kostenstructuur bij BND en ook bij andere aanbieders best fors is als je het af zet tegen box 3 beleggen in indexfondsen. Dat zal ongetwijfeld komen vanwege het belastingvoordeel en VRH voordeel waar ze een graantje van mee willen pikken. Toch de vraag: Zijn er aanbieders die een stuk lagere kosten in rekening brengen die ik nog niet gevonden heb of kom je bij een pensioenproduct niet onder de hogere kosten uit?.
Een pensioenproduct heeft vaak een erg lange looptijd. Persoonlijk betaal ik liever iets meer bij een betrouwbare partij zoals BND dan bijvoorbeeld DeGiro die door de AFM op de vingers getikt is en huidige situatie onduidelijk is gezien ze niet meer onder AFM toezicht vallen na de overname van FlatEx.

• Deveon
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:26:
[...]

Natuurlijk, daarom zeg ik ook dat het alleen voordelig is om het op die manier voor korte termijn uit te stellen. Zelf heb ik dat gedaan omdat ik nog aan het oriënteren was in welk product ik het zou willen stoppen. Maar dat maakt niet dat het meteen in box-3 belast wordt.
Zelf heb ik ook nog niet definitief een product gekozen voor mijn pensioen (<2 jaar zzper) maar in plaats van FOR maak ik daarvoor volgend jaar liever gebruik van de reserveringsruimte die enkele jaren terug gaat. Dat geeft mij ook meer ruimte om te middelen over mijn laatste jaar in loondienst.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 28-12-2021 11:31 ]

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11 11:10
allen, let even op. Ik zie net dat de mia in 2022 gaat vervallen voor elektrische autos, dus als je nog iets wilt doen sla dan de laatste dagen van dit jaar nog toe

Gangbaar
"In 2022 biedt de MIA\Vamil geen belastingvoordeel meer voor elektrische personenauto’s omdat deze inmiddels gangbaar zijn geworden en daarom geen ondersteuning meer nodig hebben", meldt RVO. Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen, zoals bij Lightyear, blijft wel in aanmerking komen (36% MIA over maximaal 100 duizend euro).

[ Voor 53% gewijzigd door okio op 28-12-2021 11:43 ]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:27:
[...]

Een pensioenproduct heeft vaak een erg lange looptijd. Persoonlijk betaal ik liever iets meer bij een betrouwbare partij zoals BND dan bijvoorbeeld DeGiro die door de AFM op de vingers getikt is en huidige situatie onduidelijk is gezien ze niet meer onder AFM toezicht vallen na de overname van FlatEx.
Als ik het vergelijk met fitvermogen (van NN) als box 3 indexbelegging is het verschil in kosten ook fors. Dat lijkt dus vooral te maken te hebben met het feit dat het een pensioenproduct is en niet zo zeer met de betrouwbaarheid van de partij. Ben met je eens om geen grote bedragen bij de giro te stallen.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 15:56
Pepernoot schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:26:
De knoop is doorgehakt, ontslag ingediend en volgend jaar begin ik met een mooie opdracht als developer!

Nu dus al een mooie langlopende opdracht gevonden, via een recruiter. Ben er voor nu content mee dat zij over mijn rug verdienen, maar nu het volgende:

Ik krijg momenteel een mooie andere opdracht aangeboden. Hoger tarief, geen recruiter ertussen en volledig remote (wat ik prima vind), i.p.v. enkele reistijd een uur nu.

Nu ben ik dus nog niet eens begonnen, maar wel aan het twijfelen om de andere opdracht te pakken. Wat vinden jullie daarvan? Is dit dus het "ondernemen", of zouden jullie vasthouden aan het contract wat al getekend is...?

(Eén van de onderdelen van) Ondernemen is je aan afspraken houden. Punt.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• poehee
Woy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:35:
[...]

Je kunt (zoals ik) je FOR afstorten naar een privé pensioenrekening (bij BND zoals ik doe). Dus geen gezeur met zakelijke reserves aanhouden of moeten afrekenen wanneer ik stop als zzp'er.

Dat een pensioenrekening wat hogere kosten heeft, heeft ongetwijfeld ook te maken met extra administratieve rompslomp - het is niet voor niets dat dit soort constructies niet bij Jan en Alleman beschikbaar zijn.

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:18
[...]

Een startende ZZP-er is niet hetzelfde als een starter in de IT. Je hebt toch kennis en ervaring? Dat is geld waard.

PSN: PcDCch

• Karp
  • Laatst online: 16:17
okio schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:39:
allen, let even op. Ik zie net dat de mia in 2022 gaat vervallen voor elektrische autos, dus als je nog iets wilt doen sla dan de laatste dagen van dit jaar nog toe

Gangbaar
"In 2022 biedt de MIA\Vamil geen belastingvoordeel meer voor elektrische personenauto’s omdat deze inmiddels gangbaar zijn geworden en daarom geen ondersteuning meer nodig hebben", meldt RVO. Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen, zoals bij Lightyear, blijft wel in aanmerking komen (36% MIA over maximaal 100 duizend euro).
Ik bouw net een nieuw huis zonder subsidies voor dingen als een warmtepomp. Zul je zien dat ik hier ook net achter het net vis. Goeie timing weer :/

• Crazy D
  • Laatst online: 18:36

Crazy D

I think we should take a look.

Pepernoot schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:26:

Hangt af van het contract. Maar contracten zijn zakelijk gezien wel bindend, dus je zal iig de opzegtermijn moeten aanhouden. Waarbij je natuurlijk in overleg kunt zeggen, ik kom niet. Een klant heeft er geen zak aan als je eerst ingewerkt moet worden in de omgeving etc, om vervolgens een paar weken later je weer weg te laten gaan.

Maar, het risico bestaat altijd dat er een interessantere opdracht voorbij komt. Dat is het risico, en steeds happen op een betere klus maakt je in mijn ogen geen betrouwbare partij om zaken mee te doen. Dat kan een tijd goed gaan (met zoveel recuiters die toch niet met elkaar hun developerslijst delen), maar je gaat een keer tegen de muur lopen. Dan overdrijf ik het wellicht iets, maar je hebt nu getekend en twijfelt over een betere klus. Wat doe je als over 2 weken een klus langskomt die 10 euro meer betaald? Hop je dan ook over? Hoeveel bedrijven wil je in een jaar tijd op je CV hebben staan... My 2 cents. Iets overdreven om mijn punt duidelijk te maken (hoop ik).

PS maar in het geval dat je nog niet bent begonnen zou ik aangeven bij de recruiter dat er een interessantere opdracht voorbij komt zonder reistijd. En dat je er daarom toch vanaf ziet. En kijk hoe die reageert. In het ergste geval heb je je opzegtermijn die je uit moet zingen...

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy D op 28-12-2021 12:14 ]

Exact expert nodig?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
poehee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:53:
[...]

Je kunt (zoals ik) je FOR afstorten naar een privé pensioenrekening (bij BND zoals ik doe). Dus geen gezeur met zakelijke reserves aanhouden of moeten afrekenen wanneer ik stop als zzp'er.
Op het moment dat je het stort in een pensioen product is het natuurlijk geen reservering voor de FOR meer. Als je dat doel al duidelijk hebt heeft het ook weinig nut om gebruik te maken van de FOR

• poehee
Woy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:17:
[...]

Op het moment dat je het stort in een pensioen product is het natuurlijk geen reservering voor de FOR meer. Als je dat doel al duidelijk hebt heeft het ook weinig nut om gebruik te maken van de FOR
Hmmm. Goed punt. I stand corrected, daar waren een paar shortcuts....:-)

Wat ik doe is:
- FOR (laten) uitrekenen - obv e.g. 120k winst/belast inkomen
- Direct afstorten (zo vroeg mogelijk in het jaar, mentaal dingetje)

Direct afstorten heeft een (ik schat bij mij klein) geaccepteerd risico dat ik de omzet niet ga halen.

• Deveon
  • Niet online
okio schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:39:

Gangbaar
Beter een elektrische auto uit Duitsland/Frankrijk importeren van 6-24 maanden oud. De Sono Sion heeft trouwens ook geïntegreerde zonnepanelen en is wel betaalbaarder.

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11 11:10
Nou dat kan ook niet zomaar, dan krijg je met 2 dingen te maken. Auto moet nieuw zijn voor de mia dus minder dan 6000km of niet ouder dan 6 maanden zijn.
Daarnaast zit je uit duitsland bv ook met verlegging van de btw

• Deveon
  • Niet online
Voor de MIA moet je dan alleen wel binnen 4 dagen de auto gekocht(/besteld?) hebben, als die vervalt wordt importeren interessanter. Het verleggen van de BTW is wel een overweging maar als je het niet terug vraagt betaal je ook een lagere BTW heffing voor privé gebruik (1,5% ipv 2,7%).

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35
Mexxwelll schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:08:
[...]
Mijn hoofdreden is dat ik bij al mijn werkgevers tot over mijn oren in het werk kom te zitten, waarschijnlijk omdat ik de dingen die ik doe juist uitvoer, met alleen maar positieve reacties van de klanten. Ik heb het meerdere keren aangegeven dat het geen houdbare situatie is, maar door gebrek aan personeel is het niet anders.

Als ik voor mijzelf bezig ben, maak je duidelijke afspraken met de klant, en met één project per keer bezig. En ben ik als het goed is de meeste avonden vrij en kan ik aandacht aan mijn vrouw geven :). Gebeurd het niet omdat we tegen een dealine oid aanzitten, dan krijg ik er wel direct financiele compensatie voor.
Waarom zou je je in loondienst wel tot over je oren in de rondte werken maar als ZZP-er niet? Ik zie daar eigenlijk geen verschil in. Waarom zou je nu gratis over gaan werken, en als ZZP niet?

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ben benieuw hoe jullie hier tegen aan kijken en wat jullie in deze situatie zouden doen;

Sinds 1 april ben ik fulltime als freelancer begonnen. Tot nu toe werkte ik 3 dagen per week voor klant A, administratie liep dit via een tussenpartij A*.
In het eerste contract van A* dat loopt tot 31 december is het risico op non-betaling door A voor rekening van de tussenpartij A*.

In het nieuwe contract is dit echter aangepast en enkel het volgende opgenomen:
"Het risico van non betaling door de A ligt bij Professional."

Een groot deel van het contract is vanuit de modelovereenkomst van de belastingdienst en de risico's tot schijn-ondernemerschap worden richting mij afgeschoven. Hier heb ik ook geen probleem mee omdat ik ook echt opereer als ondernemer, meerderen klanten, enz.
Maar het betalingsrisico dat in het nieuwe contract gedefinieerd staat zit mij wel dwars, ik loop een dubbel debiteuren risico en bij het uitbleven van betaling door A heb ik geen enkel middel om actie te ondernemen ik blijf dan afhankelijk van wat A* wil doen.

- A* stelt dat dit deze regeling is opgelegd vanuit de Belastingdienst.
- A* stelt dat het toevoegen van recht van cessie waarschijnlijk het artikel nietig zou maken en wijzen wederom naar de belastingdienst.

De verlenging gaat voor 2 dagen per week en slechts t/m februari. Ook is A een grote multinational en ik acht de kans op betalingsproblemen erg klein.

De enige opties die ik hierin nu heb zijn in mijn ogen;
1. Terugkoppelen aan A dat ik en A* er niet uit gekomen zijn. Dit zal vanuit A direct zorgen voor escalaties, mogelijk dat zij dan iets kunnen doen ri. A*.
2. Toch het huidige contact tekenen voor de komende twee maanden en daarna zeker geen verlenging met de huidige voorwaarden.

Momenteel neig ik zelf toch richting optie 2 omdat het maar gaat om een periode van 2 maanden en het feitelijke risico klein zal zijn. Risico voor te laat betalen is wel voor A*, ik krijg na 30 dagen betaald A betaald na ca. 60 dagen pas.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?
En ben ik nu echt zo ontzettend moeilijk dat ik deze voorwaarde niet accepteer?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Optie 2, aangezien het risico op wanbetaling echt minimaal is bij een groot bedrijf, maar ik zou daar wel wat extra tarief voor willen zien.

[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 28-12-2021 16:25 ]

• Deveon
  • Niet online
tug3506 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:21:
Wat zouden jullie in deze situatie doen?
En ben ik nu echt zo ontzettend moeilijk dat ik deze voorwaarde niet accepteer?
Wat is de marge van je tussenpersoon? Mijne vangt 2,50 per uur en daarvoor ben ik wel akkoord gegaan op het extra debiteurrisico op zowel de tussenpersoon als de opdrachtgever. Eventueel kan je daar ook je tussenpersoon in benaderen. Minder risico voor hen zal meer toeslag voor jou moeten betekenen.

• tug3506
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:24:
Optie 2, aangezien het risico op wanbetaling echt minimaal is bij een groot bedrijf, maar ik zou daar wel wat extra tarief voor willen zien.
Tarief verhogen ri opdrachtgever zal hem niet worden, heb een prima verhoging kunnen onderhandelen.
Deveon schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:33:
[...]

Wat is de marge van je tussenpersoon?
Inderdaad nog wel belangrijk hierbij te vermelden.
Ik heb rechtstreeks contact gehad met A, tarief afspraken gemaakt etc. contractueel loopt dit enkel via de tussenpartij. Bedrag dat zij vangen is < 3 euro per uur dus dat zij het risico op wanbetaling niet (kunnen) pakken begrijp ik volledig.
Het probleem met de huidige opzet zit hem erin dat ik juridisch alleen weinig kan als de situatie zich voordoet. Dan wordt ik afhankelijk van wat de tussenpartij doet.

• Rutix
Afas schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:27:
Ik zit zelf bij BrightPensioen en ben daar opzicht best tevreden over :).
poehee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:22:
[...]

Hmmm. Goed punt. I stand corrected, daar waren een paar shortcuts....:-)

Wat ik doe is:
- FOR (laten) uitrekenen - obv e.g. 120k winst/belast inkomen
- Direct afstorten (zo vroeg mogelijk in het jaar, mentaal dingetje)

Direct afstorten heeft een (ik schat bij mij klein) geaccepteerd risico dat ik de omzet niet ga halen.
Dan maak je dus niet echt gebruik van de FOR maar meer van je jaarruimte toch? Of begrijp ik verkeerd in waar je het afstort?
jongetje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:05:
[...]

Waarom zou je je in loondienst wel tot over je oren in de rondte werken maar als ZZP-er niet? Ik zie daar eigenlijk geen verschil in. Waarom zou je nu gratis over gaan werken, en als ZZP niet?
Denk dat het meer een gevoelsdingetje is, heb ik ook gehad in het verleden. Je voelt je misschien verbonden met het bedrijf, er word makkelijker misbruik van dat gevoel gemaakt, etc. De reden waarom je als ZZP-er niet gratis zou overwerken lijkt me evident, je word namelijk per uur betaalt ;).

Nothing to see here!

• Hydra
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• jongetje
Rutix schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:50:
Denk dat het meer een gevoelsdingetje is, heb ik ook gehad in het verleden. Je voelt je misschien verbonden met het bedrijf, er word makkelijker misbruik van dat gevoel gemaakt, etc. De reden waarom je als ZZP-er niet gratis zou overwerken lijkt me evident, je word namelijk per uur betaalt ;).
In loondienst wordt je toch ook voor x uur per week betaald? Dat is toch geen verschil.

• chielsen
  • Laatst online: 12-11 21:40
Nou ja hij neemt het initiatief. Ik vind het wel lekker ondernemend eigenlijk. Een win-win waar je niks voor hoeft te doen. Maar goed je kan natuurlijk het stokje overnemen en dus 10 euro extra vragen zonder afdracht naar de recruiter, of dus helemaal links laten liggen.

• Deveon
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:11:
[...]

In loondienst wordt je toch ook voor x uur per week betaald? Dat is toch geen verschil.
Dat extra uurtje is in loondienst toch een stuk minder lucratief. Laatst wilde ze dat ik 4 uurtjes standby wilde staan en heb dat kunnen compenseren door een uurtje extra te schrijven. In loondienst was mijn vrije avond meer waard dan mijn uurloon en was het met name mijn werkgever die profiteerde van overwerk (helemaal bij 150/200%).

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 28-12-2021 17:47 ]

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 07:52
Gekke henkie inderdaad. Ik zou bijna zeggen. Hey dude ons contract is nu af, ik ga direct met de klant schakelen. Helaas gaat dat waarschijnlijk niet omdat het een preferred supplier is? Btw nu heb je wel een mooi excuus als je ergens anders bedrag X kan krijgen. Geeft je meteen eventueel een onderhandeling positie mocht je toch willen blijven.

Mijn tussen persoon gaf aan dat verhoging echt uitzonderlijk was. Hoewel ik er nu ander half jaar zit. Uiteindelijk wel gekregen, geen gekke verhoging ofzo, 5 euro ivm inflatie etc.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 07:52
poehee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:45:
[...]

(Eén van de onderdelen van) Ondernemen is je aan afspraken houden. Punt.
Klopt een man een man een woord een woord. Echter is ondernemen ook binnen een week ontslagen kunnen worden en dan is zo’n hoger tarief wel te billijken :)

Mits niks getekend kan je prima nog aangeven dat de nieuwe opdracht in alle opzichten beter is.

• Rutix
[...]

Dat ligt er maar net aan wat er in het contract staat dat je hebt getekend :). Vaak staat er zoiets in dat incidenteel overwerken er gewoon bij hoort, dat staat echt niet in het contract van een ZZP-er (iig heeft het nooit in de mijne gestaan).

Nothing to see here!

• Hydra
Ik heb er geen enkele behoefte aan dat een recruiter voor mij initiatief neemt om over tariefverhogingen te betalen. En dan ook nog een voor hem 50% verhoging is IMHO compleet debiel.

• Hydra
mannowlahn schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:10:
Gekke henkie inderdaad. Ik zou bijna zeggen. Hey dude ons contract is nu af, ik ga direct met de klant schakelen. Helaas gaat dat waarschijnlijk niet omdat het een preferred supplier is?
Relatiefbeding dus dat gaat niet. Ik denk dat 'ie zelf het initiatief neemt omdat ik dat zelf niet gedaan heb, an sich prima (liever niet maar toch), maar niet als hij zelf zo'n groot deel van de verhoging wil hebben.

• To_Tall
Rutix schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:29:
[...]

Dat ligt er maar net aan wat er in het contract staat dat je hebt getekend :). Vaak staat er zoiets in dat incidenteel overwerken er gewoon bij hoort, dat staat echt niet in het contract van een ZZP-er (iig heeft het nooit in de mijne gestaan).
Voor iedereen is incidenteel weer wat anders.. Ik vind dit bv eens per jaar uurtje langer werken.
Een ander vindt dit weer een uurtje per maand.

Staat er dat je incidenteel moet kunnen overwerken, dan moet ook gedefineerd zijn wat incidenteel zou moeten inhouden.

Daarnaast vind ik. dat uurtje werk is ook een uur extra op het factuur.
Je staat er immers niet voor je lol over te werken. Daarnaast denk ik wel dat er een zekere zin coulance zou moeten zijn tussen beide partijen.

Afhankelijk hoe je band is met de opdrachtgever, zij kunnen en mogen niet bepalen hoe jij je werk uitvoer. Maar kunnen ook niet van je eisen dat je gaat overwerken tegen 0 tarief. Maar als jij dat uurtje wat incidenteel een keer voorkomt op een vrijdag kan terug pakken.

• Rutix
To_Tall schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:48:
[...]

Voor iedereen is incidenteel weer wat anders.. Ik vind dit bv eens per jaar uurtje langer werken.
Een ander vindt dit weer een uurtje per maand.

Staat er dat je incidenteel moet kunnen overwerken, dan moet ook gedefineerd zijn wat incidenteel zou moeten inhouden.

Daarnaast vind ik. dat uurtje werk is ook een uur extra op het factuur.
Je staat er immers niet voor je lol over te werken. Daarnaast denk ik wel dat er een zekere zin coulance zou moeten zijn tussen beide partijen.

Afhankelijk hoe je band is met de opdrachtgever, zij kunnen en mogen niet bepalen hoe jij je werk uitvoer. Maar kunnen ook niet van je eisen dat je gaat overwerken tegen 0 tarief. Maar als jij dat uurtje wat incidenteel een keer voorkomt op een vrijdag kan terug pakken.
Dus dan ben je het met mij eens dat de stelling die @jongetje gaf
Waarom zou je nu gratis over gaan werken, en als ZZP niet?
niet een goede stelling is ;).

Nothing to see here!

• To_Tall
Gratis werken ben ik zeker op tegen of dit nu in loon dienst is of als zelfstandige.

Kijk er is wel een verschil. Zelf bepalen dat je dit of zus nog even afmaakt. Tov “zelf bepalen” omdat het gevraagd wordt of zelfs verwacht??

Dat soort arbeid zou dan ook strafrechtelijk moeten zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door To_Tall op 28-12-2021 23:01 ]

• pirke
Ik factuur gewoon elk gewerkt uur, dagelijks geregistreerd en afgerond op 5 minuten. Er is een richtgetal, maar altijd op basis van nacalculatie over de werkelijk gewerkte uren. Dat kan dus hoger of lager zijn. Aan de bovenkant zit vaak een maximum aantal uren per kwartaal of jaar, maar daar kom ik toch nooit in de buurt :)

Gratis werken doe ik niet aan. Niet gewerkte tijd factureren doe ik ook niet aan. Een door de klant georganiseerd sociaal event (borrel ofzo) beschouw ik als werktijd en wordt gewoon gefactureerd. Vanwege corona zijn die er alleen bijna niet zoveel meer.

• Mexxwelll
[...]

In loondienst krijg ik betaald voor 40 uur per week, en alles daarboven is tijd voor tijd. Afgelopen jaar heb ik meer dan 400 overuren gemaakt (en dat valt nog mee vergeleken met voorgaande jaren). Het is leuk heel veel vrij, maar meer dan dat heb ik er niet aan.

Uiteraard verwacht ik niet dat wanneer ik als ZZPer aan de slag ga helemaal niet meer ga overwerken, maar dan is het maar voor 1 klant maar verwacht wel dat het aanzienlijk minder gaat worden. En als ik een keer moet overwerken kan ik het doorbelasten en heb ik er wel direct voordeel aan.

• Mexxwelll
pirke schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:16:
Gratis werken doe ik niet aan. Niet gewerkte tijd factureren doe ik ook niet aan. Een door de klant georganiseerd sociaal event (borrel ofzo) beschouw ik als werktijd en wordt gewoon gefactureerd. Vanwege corona zijn die er alleen bijna niet zoveel meer.
Ik denk niet dat ik een borrel zou doorbelasten, dat heeft niets met werk te maken en is in mijn ogen meer een netwerk aangelegenheid om de klant tevreden te houden en misschien meer werk binnen te halen :).

Krijg je hier ook geen vragen over als je het doorbelast?

• pirke
Mexxwelll schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:36:
[...]

Ik denk niet dat ik een borrel zou doorbelasten, dat heeft niets met werk te maken en is in mijn ogen meer een netwerk aangelegenheid om de klant tevreden te houden en misschien meer werk binnen te halen :).

Krijg je hier ook geen vragen over als je het doorbelast?
"een netwerk aangelegenheid om de klant tevreden te houden"

Om de klant tevreden te houden, dat is dus werktijd. Als ik niet bij die klant zou werken zou ik ook niet bij die borrel zijn.

En wat is het verschil met netwerken / borrelen bij de koffieautomaat? Ik registreer hoe laat ik begin en hoe laat ik wegga, trek daar wat pauze tijd af en de rest wordt gefactureerd. Of ik nu hard aan het werk ben, op de wc zit te poepen of wat dan ook.

Er zijn genoeg bedrijven die met een kloksysteem werken waar de medewerkers in- en uitklokken om de werktijd te bepalen. Een borrel valt daar ook gewoon onder werktijd, dus waarom zou ik mijn tijd daar gratis weggeven? De klant beschouwt het ook gewoon als werktijd voor zijn eigen medewerkers.

Een avondje dineren of bowlen met je directe team is dan weer een ander verhaal, maar dat is op eigen initiatief, niet een door de klant georganiseerd event waarbij je geacht wordt aanwezig te zijn.

• jongetje
@Mexxwelll Ik zeg niet dat je niet hoeft over te werken, dat is aan jezelf. Maar 10 weken aan overuren (een dag per week) is niet gezond en had ik sowieso al niet geaccepteerd van een werkgever.
Als ze mij inhuren en ik moet incidenteel iets extra's doen dan is dat vaak tijd voor tijd, zeker bij de overheid is over de norm-inhuur uren vaak lastig.

Puur mijn reactie is dat je zegt extern te willen vanwege niet meer te willen overwerken. Waarbij mijn punt was/is dat je in loondienst dat ook al niet zou moeten willen. Je vrije tijd, al dan niet met je gezin of vrienden, is toch oneindig veel waard. En je zegt dat je dan veel vrij hebt, maar dat heb je niet, die tijd heb je eerst ingevuld door juist van huis te zijn en te (over)werken.

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Deveon schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:51:
Voor de MIA moet je dan alleen wel binnen 4 dagen de auto gekocht(/besteld?) hebben, als die vervalt wordt importeren interessanter. Het verleggen van de BTW is wel een overweging maar als je het niet terug vraagt betaal je ook een lagere BTW heffing voor privé gebruik (1,5% ipv 2,7%).
Ik heb in december een koop OVK getekend voor een electrische auto (levering 2022). Ik moet binnen 3 maanden de MIA aanvraag doen maar nou is de RVO niet heel duidelijk of de aanvraag over 2021 ook nog in 2022 kan. Ik word daar uiterlijk vrijdag (de 31e) over teruggebeld dus als het antwoord is: nee dat kan niet meneer, het moet in 2021 dan ben ik mogelijk het bokje. Of Reconi moet een klein beetje opschieten met de Eh2+ verwerking dan doe ik het nog wel deze week....

• theHoff
  • Niet online
Per 1 januari ga ik ook voor mijzelf beginnen. Eigenlijk alles al duidelijk voor wat ik moet doen, met dank aan o.a. dit topic en alle bijdragen, maar zonder KVK nummer ga ik niet zo ver komen. Helaas geeft de KVK aan dat er "achterstand" is en dan ik met een beetje geluk voor het weekend m'n nummer wel heb.... Punt is wel dat ik 3 januari begin met m'n opdracht waar o.a. een beroeps/bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering verplicht is en die zijn niet af te sluiten zonder KVK nummer. Iemand anders toevallig ook last van? Ik heb mij in november al ingeschreven, maar daardoor ben ik denk ik onderop de stapel gekomen...

• tug3506
  • Niet online
theHoff schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:14:
Per 1 januari ga ik ook voor mijzelf beginnen. Eigenlijk alles al duidelijk voor wat ik moet doen, met dank aan o.a. dit topic en alle bijdragen, maar zonder KVK nummer ga ik niet zo ver komen. Helaas geeft de KVK aan dat er "achterstand" is en dan ik met een beetje geluk voor het weekend m'n nummer wel heb.... Punt is wel dat ik 3 januari begin met m'n opdracht waar o.a. een beroeps/bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering verplicht is en die zijn niet af te sluiten zonder KVK nummer. Iemand anders toevallig ook last van? Ik heb mij in november al ingeschreven, maar daardoor ben ik denk ik onderop de stapel gekomen...
Heb hier wat last van gehad met wijziging van VOF naar EZ.
Wat ik had begrepen is: door de achterstand worden inschrijvingen pas op de ingangsdatum verwerkt.
Als je ingangsdatum dus 1 januari is grote kans dat dit dan pas in de 1e week van het nieuwe jaar gaat komen.

Ook krijg je jouw BTW nummer pas enkele dagen nadat de KVK jouw inschrijving heeft verwerkt. Voor jou waarschijnlijk te laat maar het is daarom aan te raden je eerder in te schrijven, beginnen op 1 januari dan het KVK nummer al aanvragen voor 1 december bijvoorbeeld.
Pagina: 1 ... 272 ... 652 Laatste