Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
@Mexxwelll 400/8=50 dagen.

Je zegt dus dat je in een jaar ruim 50 dagen overwerkt?
Overwerken als het noodzakelijk is wil ik best een keer doen. in loondienst werdt dat idd tijd voor tijd gedaan.

400 uur je zit neem ik aan niet in je uppie dus 800 uur per jaar. Dan is er of iets gigantisch mis in het bedrijf. of er is personeel te kort.
Ik vraag me dan ook af hoe een werkgever die tijd voor tijd geeft op 400 uur dit dan gaat opvangen.
Die 400 uur moet je een keer opmaken dat is bijna 2 maanden. laten we zeggen dat je 25 vakantie dagen opbouwt dan zit je baas het jaar er na met een gat die opgevuld moet worden van 75 uur.

al met al komt je werkgever dan in de problemen als het jaar er na ook weer 400 uur overgewerkt moet worden. ziekte kan je werkgever dan ook niet opvangen.

al met al een risico dat je als ondernemer niet kan lopen. Uit eindelijk zal het moeten doordringen dat dit duurder is dan een extra werknemer aan te nemen.

@theHoff
Ik heb ik oktober 2018, maar de KVK laten ingaan op 1 januari 2019. pas in januari kreeg ik het KVK nummer.

Je kan op de dag dat jij je KVK nummer binnen krijgt gelijk je verzekeringen aan vragen. Dat je een dag zonder zit is niet heel erg. dat zou je kunnen doorgeven aan je opdracht gever als je op 2 januari start. Die kunnen daar begrip voor hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door To_Tall op 29-12-2021 11:23 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:22:
@Mexxwelll 400/8=50 dagen.

Je zegt dus dat je in een jaar ruim 50 dagen overwerkt?
Overwerken als het noodzakelijk is wil ik best een keer doen. in loondienst werdt dat idd tijd voor tijd gedaan.

400 uur je zit neem ik aan niet in je uppie dus 800 uur per jaar. Dan is er of iets gigantisch mis in het bedrijf. of er is personeel te kort.
Ik vraag me dan ook af hoe een werkgever die tijd voor tijd geeft op 400 uur dit dan gaat opvangen.
Die 400 uur moet je een keer opmaken dat is bijna 2 maanden. laten we zeggen dat je 25 vakantie dagen opbouwt dan zit je baas het jaar er na met een gat die opgevuld moet worden van 75 uur.

al met al komt je werkgever dan in de problemen als het jaar er na ook weer 400 uur overgewerkt moet worden. ziekte kan je werkgever dan ook niet opvangen.

al met al een risico dat je als ondernemer niet kan lopen. Uit eindelijk zal het moeten doordringen dat dit duurder is dan een extra werknemer aan te nemen.

@theHoff
Ik heb ik oktober 2018, maar de KVK laten ingaan op 1 januari 2019. pas in januari kreeg ik het KVK nummer.

Je kan op de dag dat jij je KVK nummer binnen krijgt gelijk je verzekeringen aan vragen. Dat je een dag zonder zit is niet heel erg. dat zou je kunnen doorgeven aan je opdracht gever als je op 2 januari start. Die kunnen daar begrip voor hebben.
Ik vind het aantal uren niet heel bijzonder. Helaas is 300/400 overuren niet gek bij een Big Four. De 1e jaren is dat te overzien door tijd voor tijd maar naarmate je hogerop komt niet. Voorbeeld: Managers en up krijgen geen tijd voor tijd meer en dan knelt het heel snel als je de werkweek niet beperkt tot 40 uur.

Maar goed, verder eens dat het niet structureel moet zijn.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Mirabis schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:48:
Ik vind het aantal uren niet heel bijzonder. Helaas is 300/400 overuren niet gek bij een Big Four.
Tja. Ik mag hopen dat je dan ook betaald wordt op niveautje "Ik zie m'n kinderen te weinig maar ze kunnen wel naar een priveschool".

Persoonlijk werk ik liever uurtje factuurtje voor 36 uur per week. Als overwerk geld kost, zie je dat bedrijven er opeens heel veel minder fan van zijn. Beetje hetzelfde met on-call diensten waar we het eerder over hadden. Als het opeens duur is, dan zijn ze een stuk minder enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Mirabis schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:48:
[...]

Ik vind het aantal uren niet heel bijzonder. Helaas is 300/400 overuren niet gek bij een Big Four. De 1e jaren is dat te overzien door tijd voor tijd maar naarmate je hogerop komt niet. Voorbeeld: Managers en up krijgen geen tijd voor tijd meer en dan knelt het heel snel als je de werkweek niet beperkt tot 40 uur.

Maar goed, verder eens dat het niet structureel moet zijn.
Dan wordt de werktijden wet gebroken.
1) je kan nooit verplicht worden tot overwerken
2) --->
Je mag in een periode van 4 weken gemiddeld 55 uur werken maar nooit meer dan 60uur in de week
over een perdiode van 16 weken mag dat niet meer zijn dan 48 uur per week.

Na een werkdag mag je 11 uur onafgebroken niet meer werken.
Daarnaast moet de werkgever na een werkweek minimaal 36 uur rust geven.

Dat gaat dus niet als je 300/400 overuren per jaar hebt.

Nu heb ik bij Deloitte gewerkt als consultant. die onder 1 van de Big Four valt. Ik ken daar maar een enkele die structureel uit eigen beweging overwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21
To_Tall schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:33:
[...]

Dan wordt de werktijden wet gebroken.
1) je kan nooit verplicht worden tot overwerken
2) --->
Je mag in een periode van 4 weken gemiddeld 55 uur werken maar nooit meer dan 60uur in de week
over een perdiode van 16 weken mag dat niet meer zijn dan 48 uur per week.

Na een werkdag mag je 11 uur onafgebroken niet meer werken.
Daarnaast moet de werkgever na een werkweek minimaal 36 uur rust geven.

Dat gaat dus niet als je 300/400 overuren per jaar hebt.
Scheelt dat deze regels niet gelden voor ZZP :X O-)
Ik moet nog een beetje leren om vrij te nemen / mijzelf te vermaken.
Dit jaar nog geen midweek aaneengesloten vrij gehad. Wel de nodige losse dagen.

Gaat komend jaar veranderen, sowieso al 2 weken vrij gepland :o
Sommigen zullen me wel voor gek verklaren maar werken is best leuk :Y
Maar, tijd voor gezin is ook belangrijk, daar moet ik balans in gaan zoeken.
nu dik 3 jaar voor mezelf maar gros van de buffers is allemaal geïnvesteerd. Dat leverde ook wel wat druk om te moeten "harken". Investeringen zijn nu gedaan, dus de omzet is ook minder hard nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door ybos op 29-12-2021 13:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:53
Morgen wordt mijn eerste factuur uitbetaald. Ik merk dat dat minstens zo spannend is als je eerste factuur indienen. Niet vergeten, het is geen winst maar omzet 😀

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:10
Zo even de voorlopige aangifte gecorrigeerd voor de mindere uren die ik dit jaar heb gedraaid
"Totaal te ontvangen: 11600 euro" xD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Mozart schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:58:
Morgen wordt mijn eerste factuur uitbetaald. Ik merk dat dat minstens zo spannend is als je eerste factuur indienen. Niet vergeten, het is geen winst maar omzet 😀
Ik heb twee spaarrekeningen. Eentje voor de IB en eentje voor de BTW. De eerste gaat zo'n 41% naartoe (ruim voldoende voor de IB), de andere natuurlijk de 21%. Doe ik altijd als eerste als het geld binnenkomt; die twee bedragen overboeken naar de spaarrekening. De rest is sowieso 'van mij' (moet ik ook kosten e.d. uit betalen maargoed...).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:24:
[...]

Ik heb twee spaarrekeningen. Eentje voor de IB en eentje voor de BTW. De eerste gaat zo'n 41% naartoe (ruim voldoende voor de IB), de andere natuurlijk de 21%. Doe ik altijd als eerste als het geld binnenkomt; die twee bedragen overboeken naar de spaarrekening. De rest is sowieso 'van mij' (moet ik ook kosten e.d. uit betalen maargoed...).
Dat doe ik ook en daar gebruik ik sinds kort https://flowyour.money/ voor. Daar kun je regels instellen (ALS > X EUR binnenkomt op RekeningA, stort 21% op RekeningBTW, 41% op RekeningIB, bijv.). Werkt via PSD2 en je moet manueel nog de transactie in hun app goedkeuren. Je kunt denk ik ook nog wel bouwen dat ie "Als RekeningA > 1000, stort alles boven 1000 EUR saldo naar RekeningBuffer" doet, moet ik nog 'ns naar kijken.

Hun eigen plaatjes leggen het duidelijk uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.notion.so/image/https%3A%2F%2Fd258lu9myqkejp.cloudfront.net%2Fattachment_images%2Fa8285c31b6693b6ac82e42292cd3eaf1fe4fdc9f8c0caba9e431f39961b4db9aexample-fromwhatsleft.png?table=block&id=efa92ba1-34f8-4b52-8b29-4fa50a5acc34&spaceId=579e3687-5040-465c-8f86-1e1074b56c86&width=2000&userId=0a627930-1de6-42b4-bfb1-f27b8edc674e&cache=v2

[ Voor 18% gewijzigd door valdi op 29-12-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:06
Hey, dit zou Knab moeten inbouwen

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:38:
Knab heeft wel een feature om 21% BTW automatisch op een aparte rekening zetten, maar die andere slimmigheden helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, dat bedoel ik. Dit flowyour.money brengt het effe een stap verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zit er aan te denken om volgend jaar over te stappen naar een nieuw boekhoudsysteem. Wat moet ik officieel voor de Belastingdienst allemaal bewaren?

Sowieso heb ik de balans, winst& verliesrekening en de mutaties van de afgelopen jaren, en ook kan ik nog een XML audit file exporteren. Dat zou dan toch voldoende moeten zijn lijkt mij?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
valdi schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:31:
Dat doe ik ook en daar gebruik ik sinds kort https://flowyour.money/ voor.
Ik ken ze (en de eigenaren persoonlijk) maar dit is zo weinig werk dat ik er geen aparte tool voor ga maken. Daarbij vind ik het leuk om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:38:
De meeste banken zijn ook met dit soort dingen bezig. Fintech startups komen als eerste en de dingen die dan werken worden overgenomen. Heb zelf voor Yolt gewerkt (waar ik de eigenaren van Flow van ken) en ook nog kort 'CTO' van een startupje geweest die met iets soortgelijks bezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:45:
Ik zit er aan te denken om volgend jaar over te stappen naar een nieuw boekhoudsysteem. Wat moet ik officieel voor de Belastingdienst allemaal bewaren?

Sowieso heb ik de balans, winst& verliesrekening en de mutaties van de afgelopen jaren, en ook kan ik nog een XML audit file exporteren. Dat zou dan toch voldoende moeten zijn lijkt mij?
Van welk systeem stap je af (nieuwsgierig)?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

En je verzonden en inkomende facturen (digitaal) opslaan.

https://www.belastingdien...maken/uw_facturen_bewaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mirabis schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:05:
[...]

Van welk systeem stap je af (nieuwsgierig)?
Ik gebruik nu e-boekhouden, op zich werkt het best goed. Maar de gebruikersinterface voelt een beetje antiek aan. Verder nog wat kleine dingen die gewoon irriteren, dus ik ga eens kijken naar een aantal alternatieven.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja natuurlijk, daar bewaar ik altijd al een kopie van buiten mijn boekhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 11:11
hackerhater schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:56:
Zo even de voorlopige aangifte gecorrigeerd voor de mindere uren die ik dit jaar heb gedraaid
"Totaal te ontvangen: 11600 euro" xD
Maar uh, als je zoveel geld terug krijgt houdt dat toch in dat je een veel grotere omzet hebt misgelopen of zie ik dat nu scheef? Die 11600 is dan gewoon een sigaar uit eigen doos?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:39:
[...]

Ik gebruik nu e-boekhouden, op zich werkt het best goed. Maar de gebruikersinterface voelt een beetje antiek aan. Verder nog wat kleine dingen die gewoon irriteren, dus ik ga eens kijken naar een aantal alternatieven.
Ah dank, ik ben begonnen met e-boekhouden inrichten en interface is inderdaad een beetje ouderwets. Heb gelijktijdig MoneyMonk en MoneyBird trials gestart om te kijken waar ik mee zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mirabis schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:08:
[...]

Ah dank, ik ben begonnen met e-boekhouden inrichten en interface is inderdaad een beetje ouderwets. Heb gelijktijdig MoneyMonk en MoneyBird trials gestart om te kijken waar ik mee zal werken.
MoneyBird gebruik ik om mijn facturen te maken, toen ik daarmee begon waren ze nog niet zo ver met het boekhoud gedeelte, maar de interface werkt wel fijn ieder geval, MoneyMonk staat ook op mijn lijstje om uit te proberen.

Overigens ben ik er nog niet helemaal over uit of ik over ga stappen, maar ik ga ieder geval even verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
valdi schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:31:
[...]

Dat doe ik ook en daar gebruik ik sinds kort https://flowyour.money/ voor. Daar kun je regels instellen (ALS > X EUR binnenkomt op RekeningA, stort 21% op RekeningBTW, 41% op RekeningIB, bijv.). Werkt via PSD2 en je moet manueel nog de transactie in hun app goedkeuren. Je kunt denk ik ook nog wel bouwen dat ie "Als RekeningA > 1000, stort alles boven 1000 EUR saldo naar RekeningBuffer" doet, moet ik nog 'ns naar kijken.

Hun eigen plaatjes leggen het duidelijk uit:
[Afbeelding]
Ohh ja dat is die app die toen bij Dragons Den was :). Ik wilde het wel uitproberen maar de support voor veel banken waren gewoon ruk. Is dat nu beter?

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:39:
[...]

Persoonlijk vind ik e-boekhouden wel erg eenvoudig en door de interface gemakkelijk te begrijpen. Helaas wel al meerdere signalen van boekhouders dat het boekhoudkundig te wensen overlaat. Het voelt wat meer door IT’ers gemaakt dan door boekhouders.

Mijn boekhouder is nu bezig met een migratie naar Yuki wat er wel erg fancy uit ziet, echter voor niet-boekhouder vind ik het wat onlogisch. Dat probleem had ik eerder ook met Exact Online.

Voor nu houd ik e-boekhouden met ZZP bundel maar aan voor de factuurmodule, maar moet eigenlijk op zoek naar iets anders. Feitelijk €10 per factuur is wat prijzig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall

Volledige export zou voldoende moeten zijn. In het nieuwe pakket misschien ook handig om te kijken naar import module. Zodat je grootboek ook weer op orde hebt en het balans, afschrijvingen enz. goed in het systeem staan. Scheelt een hoop hoofdpijn :)

Zelf bewaar ik alles ook nog eens op papier. Komt meer uit de tijd dat ik mijn moeder hielp alles netjes te kopiëren voor de boekhouder en hapklaar aan te leveren 20 jaar geleden :+

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

Deveon schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:30:
Voor nu houd ik e-boekhouden met ZZP bundel maar aan voor de factuurmodule, maar moet eigenlijk op zoek naar iets anders. Feitelijk €10 per factuur is wat prijzig..
Als je 1 factuur per maand verstuurt snap ik niet dat je niet gewoon in Word een factuur maakt :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:01

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik gebruik sinds enkele maanden: digibtw

Het is duidelijk ontwikkeld door boekhouders, maar het bevalt mij uitstekend!
Super geschikt voor dienstverlening/uren factureren.

- boekingen gaan automatisch goed
- uren boeken en meteen -redelijk fancy- factuur uitdraaien *(en verzenden indien gewenst)
inclusief betaaldata etc.
- projecten zodat je uren automatisch goed komen
- rit registraties
- bankkoppeling of bank export en automatisch inboeken
- belastingdienst koppeling voor BTW én voor IB aangifte! (dat was voor mij de reden om deze te kiezen)
- jaarrapportages, overzichten etc.

Ik was redelijk tevreden over Bobbi Excel boekhouden. Maar ik vind dit echt een verademing voor mijn boekhouding. De support is overigens ook prima!

€121,- p/jr

[ Voor 8% gewijzigd door bord4kop op 30-12-2021 08:32 ]

| Security Management |

• hackerhater
Erkel schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:46:
[...]

Maar uh, als je zoveel geld terug krijgt houdt dat toch in dat je een veel grotere omzet hebt misgelopen of zie ik dat nu scheef? Die 11600 is dan gewoon een sigaar uit eigen doos?
Door omstandigheden heb ik in het bedrijf de laatste 3 maanden nauwelijks omzet gedraaid (wel andere inkomsten) ;)
En de BD had me aangeslagen op de omzet van 2020, zodoende.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:30:
[...]

Persoonlijk vind ik e-boekhouden wel erg eenvoudig en door de interface gemakkelijk te begrijpen. Helaas wel al meerdere signalen van boekhouders dat het boekhoudkundig te wensen overlaat. Het voelt wat meer door IT’ers gemaakt dan door boekhouders.
Ik zoek ook wel wat in dezelfde richting, maar dan gewoon wat fijnere interface. Bijvoorbeeld het uren registreren bij e-boekhouden is zo'n drama dat ik er een simpele applicatie voor geschreven heb om dat via de API te doen. Ook de facturen module vind ik niet echt fijn.
Ik gebruik nu MoneyBird, voor een paar facturen per jaar gratis, en werkt wel fijn.

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:51:
[...]

Als je 1 factuur per maand verstuurt snap ik niet dat je niet gewoon in Word een factuur maakt :X
Klopt daarom moet ik iets anders. Alleen mijn boekhouding voor 2021H1 staat nog in e-boekhouden en had ik nog nodig voor de hypotheekaanvraag. Er zijn ook genoeg gratis alternatieven om facturen te maken en dan kan ik er mobiel ook makkelijk bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Die is wel interessant als gratis facturatie module en zelfs €100 als je per jaar betaald (wie het kleine niet eert).

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:18
Crazy D schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:51:
[...]

Mwah, een boekhoudsysteem is wel meer dan dat he :P

Ik maak hooguit 2 facturen per maand, maar echt niet dat ik dat in Word ga doen. Dan moet ik zelf bijhouden wat het volgende factuurnummer moet worden. Zelf bijhouden of er betaalt is binnen de betaaltermijn. Eventueel een herinnering sturen en daar dus weer een apart template voor bijhouden + betaaltermijn. Urenregistratie, behalve verkoop ook inkoop, BTW aangifte. En nog meer.

Dat is die 2 of 3 tientjes per maand mij meer dan waard.

Doe het dan in Excel :P

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

c-nan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:50:
[...]

Mwah, een boekhoudsysteem is wel meer dan dat he :P

Ik maak hooguit 2 facturen per maand, maar echt niet dat ik dat in Word ga doen. Dan moet ik zelf bijhouden wat het volgende factuurnummer moet worden. Zelf bijhouden of er betaalt is binnen de betaaltermijn. Eventueel een herinnering sturen en daar dus weer een apart template voor bijhouden + betaaltermijn. Urenregistratie, behalve verkoop ook inkoop, BTW aangifte. En nog meer.

Dat is die 2 of 3 tientjes per maand mij meer dan waard.

Doe het dan in Excel :P
Ho, heb het enkel over de facturatie module. De boekhouding zou ik uiteraard gewoon aanhouden, en e-boekhouden heeft ook nog eens korting als je maar weinig mutaties hebt. (en je moet je factuur dan natuurlijk wel boeken in de administratie maar daar heb je de facturatie module niet voor nodig). Zie trouwens dat factureren module gratis is als je het zzp/mini abonnement hebt (weinig mutaties dus). Dus dan heb je voor 10 euro per maand gewoon een complete boekhouding incl factureren.

Exact expert nodig?

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:52
In de context van alle boekhoudsoftware, wat betalen mensen zoal maandelijks voor het uitbesteden van boekhouding?

Ik ben nu met een partij in gesprek voor zo'n 100e/maand. Op zich ben ik niet vies van wat getallen bijhouden, maar we gaan ook verhuizen, mogelijk een zelfstandige werkruimte en nog zo wat zaken/investeringen waar geld te besparen/verdienen valt. Ik denk dat het zich in deze periode voor mij met een enkele goede beslissing terug te verdienen valt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zweer nog steeds bij MoneyMonk. Simpel, overzichtelijk, enorme kennisbank die je door vrijwel alle situaties loodst.

Codes voor 1e jaar 50% korting voor jou en 'n 25 euro bol.com bon voor mij verkrijgbaar in de DMs :+

Moet je wel via die link een trial aanmaken, als je al een trial hebt kan het niet meer

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 30-12-2021 12:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Karp schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:17:
In de context van alle boekhoudsoftware, wat betalen mensen zoal maandelijks voor het uitbesteden van boekhouding?

Ik ben nu met een partij in gesprek voor zo'n 100e/maand. Op zich ben ik niet vies van wat getallen bijhouden, maar we gaan ook verhuizen, mogelijk een zelfstandige werkruimte en nog zo wat zaken/investeringen waar geld te besparen/verdienen valt. Ik denk dat het zich in deze periode voor mij met een enkele goede beslissing terug te verdienen valt.
Ik betaal 80 euro per maand voor het bijhouden van de boekhouding, aangifte IB en BTW. Enige wat ik doe is de bonnetjes insturenen en zo nu en dan wat vragen stellen zodat ik er redelijk zicht op houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik heb geen abonnement (buiten e-boekhouden dan). Bij vragen krijg ik factuur. Ze doet wel de eindejaarscontrole en de IB. Denk dat ik zo'n 750 euro per jaar uiteindelijk kwijt ben. En dat is ook incl. toelichting over zelfstandige werkruimte in huis (niet doen...) en vragen over investeringen.

De boekhouding uitbesteden gaat je denk ik daar niet veel voordeel in laten behalen. De meeste boekhouders kloppen de factuurtjes in en pakken de volgende bak van de volgende klant. Zodra het gaat over advies over investeringen (nu of jaartje wachten, of misschien iets meer investeren om een ander voordeel te kunnen pakken zoals KIA/MIA) dat doe je voordat je iets koopt :P En zelfstandige werkruimte wel/niet is vooral initieel een berekening maken, en de voor- en nadelen bepalen. Ook dat doe je niet als de facturen geboekt worden maar vooraf.

Exact expert nodig?

• To_Tall
Het zelfde ong als @afas. 65 euro + 15 voor het boekhoudpakket.

Ik voer zelf alles in zo weet ik waar ik sta boekhouder doet kwartaal controlle en aangifte elk kwartaal en in aangifte voor mij en mijn vrouw.

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:22
Kun je dat lijstje hier eens delen?

@Mexxwelll Als je zoveel overuren hebt staan is de overstap naar zzp wel iets makkelijker. Je kan al twee facturen hebben gestuurd voordat je salaris stopt :+

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• headbullet
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-05-2022
Vraagje rond het aangaan van een persoonlijk woonkrediet als zelfstandige, hoe wordt dit exact berekend als ik zelfstandig ben (heb een vennootschap):

Stel (bedragen zijn hyptothetisch):
- ik heb 400.000 EUR spaargeld (geld die ik dus kan inbrengen bij aankoop van een woonst)
- ik keer mezelf (vanuit de vennootschap) een loon uit van 2.000 EUR netto per maand, mijn vriendin heeft ook 2.000 EUR netto per maand => samen 4.000 EUR netto
- ik heb na alle kosten (loon en andere) per jaar in de vennootschap nog een 75.000 EUR nettowinst die ik op termijn ook aan mezelf uitkeer (echter niet altijd per jaar, maar via dividenten of dergelijke)

In belgië is de regel meestal dat je 1/3 van je loon kan lenen, m.a.w. 4.000 / 3 = 1.333 EUR

De reden waarom ik 75.000 EUR nettowinst in het bedrijf heb, en mezelf geen hoger loon wens toe te kennen is fiscaal interessant.

Stel ik wens op 20 jaar lenen, iemand een idee van welke bedragen hier mogelijk zijn? Ik zou vermoeden dat ik toch hoger kan gaan dan die 1.333 EUR?

ter info: ik woon in België, dus val onder de belgische wetgeving

(ik ga uiteraard ook langs bij een bank, maar wou hier toch al even toetsen :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Kun je met 400k niet vrijstaand wonen zonder krediet in België? :+

In Nederland kan je jezelf ook een hypotheek geven uit je BV. Geen idee of dat in België ook kan, anders is dat misschien ook interessant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Ik vrees dat Hoekstra de post Sociale Zaken krijgt. Ben ik niet blij mee, hij is een aanhanger van het snel implementeren van de adviezen van commissie Bortlap.

Ben ik niet zo'n fan van, want het voorstel maakt het imho moeilijker om als zelfstandige te werken. Zo wordt het werknemerschap een soort "default value" in de de toetsing van de arbeidsrelatie en moet je je zelfstandigheid aantonen. Krijg je weer dat gedoe met een webmodule die door experts inmiddels compleet is afgekraakt.

Fiscale voorzieningen voor zelfstandigen zouden volgens het advies moeten worden afgebouwd. Dat vind ik minder bedreigend maar het is natuurlijk ook niet prettig.

En het risico op een verplichte UWV verzekering neemt toe.

Tenslotte is de insteek dat werknemers juist een stukje flexibeler moeten worden. Het verschil in flexibiliteit is een selling point van zelfstandigen, dat wordt dus een klein beetje uitgehold.

• pirke
  • Laatst online: 07:13
Zijn er mensen die ervaring hebben met het huren van een extern vestigingsadres voor de KvK?

Ik zie dat KvK wil dat je permanent aanwezig moet kunnen zijn om je werk uit te voeren, een postbus is dus niet voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
pirke schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:31:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het huren van een extern vestigingsadres voor de KvK?

Ik zie dat KvK wil dat je permanent aanwezig moet kunnen zijn om je werk uit te voeren, een postbus is dus niet voldoende.
Zijn wel een aantal van die co-share plekken die dat bieden.

Jij kwam uit de buurt, toch? D'n Office in Uden biedt bijvoorbeeld "virtuele kantoorruimte", zo heb je er vast meer. Ze adverteren ook met exact wat jij zoekt.

https://dnoffice.nl/facil...rtueel-kantoor-dn-office/

Edit: oh, mijn laatste loondienstbaas had ook een "locatie" bij Regus. Grote verzamelkantoren boer die door het hele land zit.

[ Voor 44% gewijzigd door Hmmbob op 30-12-2021 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ik zie inderdaad dat er best wat aanbieders door heel Nederland zitten, allemaal vergelijkbaar qua kosten en diensten.

• Hmmbob
~35/maand?

• pirke
Ja, tussen de 30 en 40 per maand is er veel aanbod. Indien je dan daadwerkelijk fysiek daar wilt werken kun je een flexibele werkplek huren, waardoor je er in principe fulltime je werk kan doen, wat aan de eisen vd kvk voldoet. Jeetje wat een constructie om een zakelijk adres te krijgen.

• Hmmbob
Ik heb er ook naar zitten kijken, maar de voordelen wegen voor mij niet op tegen de kosten. Of althans, ik vind het zoveel niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headbullet
Hmmbob schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:21:
Kun je met 400k niet vrijstaand wonen zonder krediet in België? :+

In Nederland kan je jezelf ook een hypotheek geven uit je BV. Geen idee of dat in België ook kan, anders is dat misschien ook interessant
ja, maar in sommige steden kom je in België helaas niet meer met 400.000 EUR, laat staan vrijstaand wonen (+ lees dat de bedragen hypothetesisch waren ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix

Ik zit bij een bedrijf welke ook horizontale controle heeft van de belastingdienst (weet ik via via :p) en daar betaal ik ongeveer ~95 per maand incl. btw

Nothing to see here!

• Crazy D

Crazy D

headbullet schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:42:
Vraagje rond het aangaan van een persoonlijk woonkrediet als zelfstandige, hoe wordt dit exact berekend als ik zelfstandig ben (heb een vennootschap):

Stel (bedragen zijn hyptothetisch):
- ik heb 400.000 EUR spaargeld (geld die ik dus kan inbrengen bij aankoop van een woonst)
- ik keer mezelf (vanuit de vennootschap) een loon uit van 2.000 EUR netto per maand, mijn vriendin heeft ook 2.000 EUR netto per maand => samen 4.000 EUR netto
- ik heb na alle kosten (loon en andere) per jaar in de vennootschap nog een 75.000 EUR nettowinst die ik op termijn ook aan mezelf uitkeer (echter niet altijd per jaar, maar via dividenten of dergelijke)

In belgië is de regel meestal dat je 1/3 van je loon kan lenen, m.a.w. 4.000 / 3 = 1.333 EUR

De reden waarom ik 75.000 EUR nettowinst in het bedrijf heb, en mezelf geen hoger loon wens toe te kennen is fiscaal interessant.

Stel ik wens op 20 jaar lenen, iemand een idee van welke bedragen hier mogelijk zijn? Ik zou vermoeden dat ik toch hoger kan gaan dan die 1.333 EUR?

ter info: ik woon in België, dus val onder de belgische wetgeving

(ik ga uiteraard ook langs bij een bank, maar wou hier toch al even toetsen :))
NL is BE niet natuurlijk maar in NL maakt het niet uit hoeveel je per maand overmaakt, netto winst van je bedrijf == je bruto inkomsten (per jaar). Dus dat zou in NL 75K (+ 12 x 2000, want ik neem aan dat je die 2k per maand niet ook nog in die 75K hebt gerekend). Dus heb je een bruto salaris van net geen 100.000 euro. Volgens NL regels dan. BE weet ik niet hoe dat zit. Als je daar je netto winst gewoon in je bedrijf hebt, punt, dan ga ik naar BE verhuizen :X :o

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headbullet
Crazy D schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:15:
[...]

NL is BE niet natuurlijk maar in NL maakt het niet uit hoeveel je per maand overmaakt, netto winst van je bedrijf == je bruto inkomsten (per jaar). Dus dat zou in NL 75K (+ 12 x 2000, want ik neem aan dat je die 2k per maand niet ook nog in die 75K hebt gerekend). Dus heb je een bruto salaris van net geen 100.000 euro. Volgens NL regels dan. BE weet ik niet hoe dat zit. Als je daar je netto winst gewoon in je bedrijf hebt, punt, dan ga ik naar BE verhuizen :X :o
met netto winst bedoelde ik eigenlijk ook bedrag na belastingen (dus niet helemaal gelijk aan brutto inkomsten). Het loon zit inderdaad niet in deze 75k.

Netto winst in je bedrijf laten uitkeren via dividenten (na 3 jaar) kost je na belasting (+/- 30%) nog eens 15% in belgie, dus van elke 100 EUR houd je 55 EUR over, als je het als loon laat uitbetalen houd je minder dan 50 EUR over... dit is de reden :)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:47
Crazy D schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:15:
[...]
NL is BE niet natuurlijk maar in NL maakt het niet uit hoeveel je per maand overmaakt, netto winst van je bedrijf == je bruto inkomsten (per jaar).
[...]
Als je daar je netto winst gewoon in je bedrijf hebt, punt, dan ga ik naar BE verhuizen :X :o
@headbullet heeft het over dividend uitkeren ipv loon. Dat kan in Nederland ook hoor als ZZP-er: dan moet je een BV oprichten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• t_captain
headbullet schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:30:
[...]

met netto winst bedoelde ik eigenlijk ook bedrag na belastingen (dus niet helemaal gelijk aan brutto inkomsten). Het loon zit inderdaad niet in deze 75k.

Netto winst in je bedrijf laten uitkeren via dividenten (na 3 jaar) kost je na belasting (+/- 30%) nog eens 15% in belgie, dus van elke 100 EUR houd je 55 EUR over, als je het als loon laat uitbetalen houd je minder dan 50 EUR over... dit is de reden :)
Vroeger had je Nederlandse belastingvluchtelingen in de Belgische grensstreek wonen. Van Brassschaat tot Lanaken.

Nu is Belgie volgens mij duurder dan Nederland.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:31

TommyGun

Stik er maar in!

Omtrent AOV, v/d week kreeg ik het volgende bericht. Ik weet nog niet precies wat dat betekent voor mijn verzekering (daarover heb ik later contact), maar in hoeverre zouden jullie de AOV alsnog aangaan - met deze uitsluitingen in het achterhoofd? Ik neig er zelf nog wel naar om 't door te zetten, immers ben ik beginnend freelancer en heb nog geen buffer, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen. Daarnaast zijn er tal van andere ''manieren" waarop je ongeschikt kan raken, maar deze vormen zijn natuurlijk wel veel voorkomend in ''ons" beroep.

Bedankt alvast!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Jogai schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:43:
Kun je dat lijstje hier eens delen?
Oh, het is niet letterlijk een lijstje dat ik ergens opgeschreven heb. Maar dingen als relatiebeding, waar het risico ligt, wat we doen als we uit elkaar gaan, etc. Dit is voor mij de eerste keer via een recruiter en ik merk toch dat die denkt dat 'ie meer doen dan gewoon elke maand z'n hand ophouden. En dat was wel een beetje een verassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
500 per jaar hier. Hij doet eigenlijk alleen de IB. Ik doe de rest via MoneyMonk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
TommyGun schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:52:
Omtrent AOV, v/d week kreeg ik het volgende bericht. Ik weet nog niet precies wat dat betekent voor mijn verzekering (daarover heb ik later contact), maar in hoeverre zouden jullie de AOV alsnog aangaan - met deze uitsluitingen in het achterhoofd? Ik neig er zelf nog wel naar om 't door te zetten, immers ben ik beginnend freelancer en heb nog geen buffer, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen. Daarnaast zijn er tal van andere ''manieren" waarop je ongeschikt kan raken, maar deze vormen zijn natuurlijk wel veel voorkomend in ''ons" beroep.

Bedankt alvast!

***members only***
Die ziet eruit als een acceptatie met uitsluitingen. Vaak betekent dat, dat de aandoeningen die voor jou de grootste kans op uitval geven niet verzekerd zijn. In het algemeen is een overstap dan niet interessant, behoudens als jij meer weet dan die keuringsarts.

Heb je al een polis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:38

Bedankt alvast!

***members only***
Tsja, dat moet je uiteindelijk voor jezelf uitmaken of je het risico aanneemt of niet. Wij weten niet hoe ernstig je nekklachten nu zijn en hoe het zich gaat ontwikkelen. Verzekeraars staan er wel om bekend dat ze zoveel mogelijk uitsluiten als het ff kan, dus het kan best zijn dat het allemaal meevalt.

Je had trouwens ook van het recht op inzage gebruik kunnen maken. Dan had de medische keurder jou eerst het advies gestuurd voordat het naar de verzekeraar zou gaan. Op die manier kun je bv een afwijzing vermijden ;)

Ik weet niet of je momenteel nog via het UWV verzekerd bent? Anders is het ook een optie om een broodfonds te nemen voor de eerste 2 jaar, en aanvullend de WIA verzekering van het UWV voor de periode daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Bedankt alvast!

***members only***
Dat klinkt als een forse uitsluitsel. Is het nog wel waard om dan de verzekering af te sluiten? Voor korte termijn is een broodfonds misschien een betere keus.

Overigens kan het helpen om te shoppen want waar Centraal Beheer bij mij vanwege mijn historie oa “stress” wilde uit sluiten vond Klaverblad niet datzelfde risico.

PS: Het vreemde is dan met z’n uitsluitsel de premie nooit daalt.. Tenslotte zijn er vele zaken waarmee je nu geen uitspraak erop kan doen.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@t_captain geen polis, enkel een premieberekening.

@Remcoder @Deveon momenteel ben ik nog in loondienst (tot einde jaar), ik heb verder geen verzekeringen lopen bij het UWV.

De klachten komen en gaan en zijn niet dusdanig ernstig, enkel hinderlijk. Waar nodig is het met fysiotherapie terug te dringen of zelfs voor ruimere tijd te "verhelpen". Mijn vriendin vind het vernoemen ervan niet waard maar ik durfde het ook niet te verzwijgen bij de aanvraag.

Ga ik bij een andere verzekeraar dan niet tegen dezelfde beperkingen aanlopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Als je hetzelfde invult, vermoedelijk wel. Het is een poging waard.

Als het volgens jou lichte klachten zijn die niet tot arbeidsongeschiktheid zullen leiden, dan ben je heg best af met een verzekeraar die een medische keuring laat doen bij aanvraag. Een keuringsarts die jou gezien heeft, oordeelt misschien anders dan van papier.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:31:
[...]

Dat klinkt als een forse uitsluitsel. Is het nog wel waard om dan de verzekering af te sluiten? Voor korte termijn is een broodfonds misschien een betere keus.

Overigens kan het helpen om te shoppen want waar Centraal Beheer bij mij vanwege mijn historie oa “stress” wilde uit sluiten vond Klaverblad niet datzelfde risico.

PS: Het vreemde is dan met z’n uitsluitsel de premie nooit daalt.. Tenslotte zijn er vele zaken waarmee je nu geen uitspraak erop kan doen.
Krijg je bij Klaverblad een medische keuring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
TommyGun schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:46:
@t_captain geen polis, enkel een premieberekening.

@Remcoder @Deveon momenteel ben ik nog in loondienst (tot einde jaar), ik heb verder geen verzekeringen lopen bij het UWV.

De klachten komen en gaan en zijn niet dusdanig ernstig. Waar nodig is het met fysiotherapie terug te dringen of zelfs voor ruimere tijd te "verhelpen". Mijn vriendin vind het vernoemen ervan niet waard maar ik durfde het ook niet te verzwijgen bij de aanvraag.

Ga ik bij een andere verzekeraar dan niet tegen dezelfde beperkingen lopen?
Verzwijgen is sowieso het domste wat je kan doen.

Maar dan zou ik in jou geval waarschijnlijk eerder overwegen om een broodfonds gecombineerd de WIA van het UWV te doen. Het UWV moet je binnen 13 weken nadat je uit dienst gaat aanvragen, maar dit kan ook al eerder als je een datum hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Remcoder schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:52:
[...]

Verzwijgen is sowieso het domste wat je kan doen.

Maar dan zou ik in jou geval waarschijnlijk eerder overwegen om een broodfonds gecombineerd de WIA van het UWV te doen. Het UWV moet je binnen 13 weken nadat je uit dienst gaat aanvragen, maar dit kan ook al eerder als je een datum hebt.
Die van het UWV heb ik eerder ook naar gekeken, maar was volgens mij erg duur en zit je op een zeer karig inkomen met UWV eisen.
https://www.allianz.nl/za...wv-voordelen-nadelen.html

Misschien wel handig om even te doen voor een paar maanden totdat je een goede AOV hebt gevonden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 30-12-2021 18:58 ]

Verwijderd

Hallo,

Ik heb recentelijk een API ontwikkeld die ik via Discord wil verhuren. Ik ben van plan om mijzelf in te schrijven als ZZP'er, nu wil ik nergens aansprakelijk voor zijn...

code:
1
2
3
4
1. The client is held liable for any and all misuse of the service/product provided by the seller. The seller does not claim any liability for misuse of the service/product.
2. The client has no right to monetary compensation if the service/product is defective.
3. The client must complete their current cycle or provide a minimum notice of 7 days before cancellation or termination of their subscription to the service/product
4. The seller keeps the right to terminate your subscription to the product/service for any reason they deem with no monetary compensation.

Als ik dit in de chat zet, en de klant gaat akkoord. Is dat dan genoeg? Of werkt dit niet zo?

Alvast bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:51:
[...]

Krijg je bij Klaverblad een medische keuring?
Onder 50k niet dacht ik, daarna kan je het wel jaarlijkse verhogen zonder aan de keuring te voldoen.
TommyGun schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:46:
Ieder in loondienst is via het UWV verzekerd en als je uitdienst gaat kan je binnen x maanden vrijwillig verzekeren bij UWV. De voorwaarde zijn slecht en de prijs is hoog, maar geen uitsluitsels en gegarandeerd geaccepteerd.
De klachten komen en gaan en zijn niet dusdanig ernstig, enkel hinderlijk. Waar nodig is het met fysiotherapie terug te dringen of zelfs voor ruimere tijd te "verhelpen". Mijn vriendin vind het vernoemen ervan niet waard maar ik durfde het ook niet te verzwijgen bij de aanvraag.

Ga ik bij een andere verzekeraar dan niet tegen dezelfde beperkingen aanlopen?
Dat betekent wel een verhoogd risico en zoals ik aanhaalde beoordeeld niet elke verzekeraar hetzelfde. Verzwijgen moet je in ieder geval zeker niet doen want als ze daar bij het uitkeren achterkomen kan je jaren voor niets premie betaald hebben.

• Freeaqingme
  • Laatst online: 20:30
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:10:
Ik heb recentelijk een API ontwikkeld die ik via Discord wil verhuren. Ik ben van plan om mijzelf in te schrijven als ZZP'er, nu wil ik nergens aansprakelijk voor zijn...

[...]
Als ik dit in de chat zet, en de klant gaat akkoord. Is dat dan genoeg? Of werkt dit niet zo?
En als hier iemand zegt "dan ben je veilig!' op grond van wat kan je daar dan van uit gaan? 100% aansprakelijkheid uitsluiten kan bijna nooit, zeker niet richting particulieren (grijze/zwarte lijst). Verder is het voer voor juristen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Gisteren mijn eerste factuur op de rekening gestort gekregen, was toch een bijzonder trots momentje 😚👌.

Zie veel handige tips mbt het opzij zetten van de btw, inkomstenbelasting, enz.

Stel, omzet van 10k, 1k aan kosten.

€12.100, - totaal met de btw.

€2100 naar de btw rekening.
Na aftrek van de kosten, 50% naar de spaarrekening. Van de overige 50% wordt een deel maandelijks naar de privé rekening overgeboekt.

Dit lijkt mij een prima verdeling of mis ik nog iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ik laat alles gewoon op de zakelijke rekening staan, haal enkel een vast bedrag "salaris" eraf (naar privé rekening). Desalniettemin benieuwd naar hetgeen je schetst :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remcoder
Ernemmer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:55:
[...]

Die van het UWV heb ik eerder ook naar gekeken, maar was volgens mij erg duur en zit je op een zeer karig inkomen met UWV eisen.
https://www.allianz.nl/za...wv-voordelen-nadelen.html

Misschien wel handig om even te doen voor een paar maanden totdat je een goede AOV hebt gevonden.
UWV is duur ja, maar het is beter dan niets. Ik heb nu ook het UWV tot ik door de keuring heen ben. Het voordeel is dan wel dat het UWV na 2 dagen al uitbetaald.

En mocht ik een afwijzend advies krijgen ga ik voor een broodfonds gecombineerd met de WIA van het UWV. Dat kost me dan iets van 350 per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:31
Wackmack schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:06:
Na aftrek van de kosten, 50% naar de spaarrekening. Van de overige 50% wordt een deel maandelijks naar de privé rekening overgeboekt.

Ik doe tegenwoordig 38% van de netto omzet opzij zetten voor de IB. Dat is voor mij meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37

MadEgg

Tux is lievvv

Gisteren mijn eerste factuur op de rekening gestort gekregen, was toch een bijzonder trots momentje 😚👌.

50% van de bruto omzet is meer dan zat, dan hoef je niet eerst de kosten er nog af te halen. Ik doe 35% van de bruto omzet, en als eerste inderdaad de 21% BTW. Nog steeds voldoende, de effectieve belastingdruk is voor mij 31% van mijn bruto omzet.

Naar privé-rekening doe ik een vast bedrag per maand met een herhalende geplande betaling. Inclusief de inleg voor mijn pensioenrekening. De rest sluis ik af en toe door naar een beleggingsrekening, als het saldo op de lopende rekening te hoog wordt.

Tja

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik doe 50% naar een belastingrekening, dat dekt IB en BTW, automatisch met knab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TommyGun schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:14:
Ik laat alles gewoon op de zakelijke rekening staan, haal enkel een vast bedrag "salaris" eraf (naar privé rekening). Desalniettemin benieuwd naar hetgeen je schetst :)
Precies, gewoon lekker makkelijk op de betaalrekening laten staan. Ik zie geen toegevoegde waarde om geld voor IB of OB heen en weer te boeken.

Eerste twee jaar als ZZPer betaalde ik dmv een lage voorlopige aangifte de IB in één keer op het eind van het jaar en kan prima op een betaalrekening een reserve opbouwen. Gezien cashflow inmiddels ruim onder controle is ga ik voor 2022 maandelijks het IB voorschot overmaken.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
MadEgg schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:56:
[...]

50% van de bruto omzet is meer dan zat, dan hoef je niet eerst de kosten er nog af te halen. Ik doe 35% van de bruto omzet, en als eerste inderdaad de 21% BTW. Nog steeds voldoende, de effectieve belastingdruk is voor mij 31% van mijn bruto omzet.

Naar privé-rekening doe ik een vast bedrag per maand met een herhalende geplande betaling. Inclusief de inleg voor mijn pensioenrekening. De rest sluis ik af en toe door naar een beleggingsrekening, als het saldo op de lopende rekening te hoog wordt.
Goeie tip, ga ik het zo doen, dank!

Verwijderd

Freeaqingme schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:46:
[...]

En als hier iemand zegt "dan ben je veilig!' op grond van wat kan je daar dan van uit gaan? 100% aansprakelijkheid uitsluiten kan bijna nooit, zeker niet richting particulieren (grijze/zwarte lijst). Verder is het voer voor juristen.
Daar heb je een punt. Wat bedoel je met grijze/zwarte lijst? En enige suggesties omtrent een goede jurist? Of iig hoe ik een goede jurist kan vinden die hier verstand van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
Remcoder schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:18:
[...]

UWV is duur ja, maar het is beter dan niets. Ik heb nu ook het UWV tot ik door de keuring heen ben. Het voordeel is dan wel dat het UWV na 2 dagen al uitbetaald.

En mocht ik een afwijzend advies krijgen ga ik voor een broodfonds gecombineerd met de WIA van het UWV. Dat kost me dan iets van 350 per maand.
Inderdaad beter dan niks. Ik heb ook UWV omdat ik door mijn handicap weet dat ik een rits van uitsluitingen krijg als er een medische keuring is en ik heb zelf nu genoeg buffer opgebouwd om die 2 jaar makkelijk te overbruggen.

Nothing to see here!

• Freeaqingme
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:30:
[...]

Daar heb je een punt. Wat bedoel je met grijze/zwarte lijst? En enige suggesties omtrent een goede jurist? Of iig hoe ik een goede jurist kan vinden die hier verstand van heeft.
Als je zoekt op 'grijze zwarte lijst' dan vind je we lhet een en ander. Bij mij is het eerste resultaat dit linkje: https://www.wetrecht.nl/a...rwaarden-de-grijze-lijst/

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Verwijderd

Freeaqingme schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:58:
[...]

Als je zoekt op 'grijze zwarte lijst' dan vind je we lhet een en ander. Bij mij is het eerste resultaat dit linkje: https://www.wetrecht.nl/a...rwaarden-de-grijze-lijst/
Ik zie het. Lijkt me dat deze lijsten meer gelden op websites waarin de voorwaarden niet direct zichtbaar zijn op moment van afname. Mijn bedoeling is dat ik de klant de 'regels' stuur, waarmee hij eerst akkoord zal moeten gaan dmv een berichtje voordat ik mijn API aan de klant zal verhuren.

• Freeaqingme
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:09:
[...]

Ik zie het. Lijkt me dat deze lijsten meer gelden op websites waarin de voorwaarden niet direct zichtbaar zijn op moment van afname. Mijn bedoeling is dat ik de klant de 'regels' stuur, waarmee hij eerst akkoord zal moeten gaan dmv een berichtje voordat ik mijn API aan de klant zal verhuren.
Ja, dat is dus niet hoe het werkt bij consumenten. Net zoals dat een bordje bij de garderobe: ‘De directie is niet aansprakelijk voor schade aan uw eigendommen’; niet werkt. Maar doe het vooral...

Verwijderd

Freeaqingme schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:19:
[...]

Ja, dat is dus niet hoe het werkt bij consumenten. Net zoals dat een bordje bij de garderobe: ‘De directie is niet aansprakelijk voor schade aan uw eigendommen’; niet werkt. Maar doe het vooral...
Wat zou dan wel kunnen werken? Suggesties?

• Freeaqingme
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:21:
[...]

Wat zou dan wel kunnen werken? Suggesties?
Zorgen dat je een goed product neerzet en proactief handelt bij klachten zodat dingen hier niet op uit hoeven te lopen. Vervolgens eventuele aansprakelijkheid beperken tot bijvoorbeeld de maandelijkse contributie.

Dat gezegd hebbende, IANAL.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37

MadEgg

Tux is lievvv

Wackmack schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:17:
[...]
Goeie tip, ga ik het zo doen, dank!
Voor je op verkeerde getallen uitkomt, ik heb dit initieel berekend op basis van https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html . Als je je tarief, uren en bedrijfskosten invult krijg je een bruto omzet en bijbehorende netto inkomsten. Deel de laatste door de eerste en je weet wat een goede vuistregel is voor het deel van je bruto omzet wat je apart moet zetten. Zaken als urencriterium, startersaftrek maar ook zakelijke kosten hebben hier vanzelfsprekend invloed op. Over 2019 en 2020 kwam dit in ieder geval aardig uit. De totaal af te dragen belasting wijkt dan met name af door privé-aftrekposten als pensioenopbouw, hypotheekrenteaftrek en dergelijke. En liever te veel dan te weinig opzij zetten natuurlijk!

[ Voor 16% gewijzigd door MadEgg op 30-12-2021 23:00 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:05:
[...]

Precies, gewoon lekker makkelijk op de betaalrekening laten staan. Ik zie geen toegevoegde waarde om geld voor IB of OB heen en weer te boeken.

Eerste twee jaar als ZZPer betaalde ik dmv een lage voorlopige aangifte de IB in één keer op het eind van het jaar en kan prima op een betaalrekening een reserve opbouwen. Gezien cashflow inmiddels ruim onder controle is ga ik voor 2022 maandelijks het IB voorschot overmaken.
Betaalrekening laag houden zodat als er iets gebeurt niet al je geld zo van je betaalrekening afgehaald kan worden?

Verder is het vooral een gevoel. Veel mensen zien een bedrag op hun betaalrekening en denken, mooi, dat kan ik uitgeven. Dat is ook een reden waarom een hoop mensen een betaalrekening hebben voor de vaste lasten en een andere betaalrekening om van te leven. En een spaarrekening voor vakantie en een andere spaarrekening voor grote uitgaven.

Door BTW en IB apart te zetten, is er geen moment waarop je in de twijfel kunt raken of je het geld kunt uitgeven (tenzij je het leuk vind om steeds in je boekhoudpakket te bekijken hoeveel geld van dat grote bedrag eigenlijk spaargeld is). En het is ook niet alsof het echt heel veel werk is om dat even apart te zetten, maar goed, ieder zijn ding.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Vraagje, ik ben op 1-11 gestart en moet dus ook BTW gaan betalen dit kwartaal. Moet ik zelf nog actie ondernemen richting de belastingdienst hiervoor of krijg je je de spullen aangeleverd?
Ik heb nog niks op papier gehad en ook geen login info voor iets online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Mozart schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:46:
Vraagje, ik ben op 1-11 gestart en moet dus ook BTW gaan betalen dit kwartaal. Moet ik zelf nog actie ondernemen richting de belastingdienst hiervoor of krijg je je de spullen aangeleverd?
Eenmanszaak neem ik aan?
Belastingdienst website => inloggen voor ondernemers => met DigID inloggen => aangifte omzetbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
hackerhater schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:48:
[...]

Eenmanszaak neem ik aan?
Belastingdienst website => inloggen voor ondernemers => met DigID inloggen => aangifte omzetbelasting
Nee, holding en werkmaatschappij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Mozart schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:50:
[...]

Nee, holding en werkmaatschappij...
Dan heb je een E-herkennings-inlog nodig. Dat gaat buiten de DB om.
Je hebt een maand om het te regelen :) (uiterlijk 31-1 moet je aangifte hebben gedaan + betaald over kwartaal 4)
https://www.eherkenning.nl/nl

Voor de rest, hetzelfde riedeltje als ik net schreef, alleen andere inlog.

[ Voor 19% gewijzigd door hackerhater op 31-12-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Mozart schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:46:
Vaag, op de 17de van december ingeschreven en ze konden mij direct vinden... Heb al 3 of 4 blauwe brieven liggen met IB, OB nummers, het bevel aangifte te doen en nog 1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Dat is inderdaad raar dat je nog niks gehoord hebt.
Ik zou even contact opnemen. Ik neem aan dat je start-datum bij de kvk op 1-11 was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
bord4kop schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:29:
Ik gebruik sinds enkele maanden: digibtw

Het is duidelijk ontwikkeld door boekhouders, maar het bevalt mij uitstekend!
Super geschikt voor dienstverlening/uren factureren.

- boekingen gaan automatisch goed
- uren boeken en meteen -redelijk fancy- factuur uitdraaien *(en verzenden indien gewenst)
inclusief betaaldata etc.
- projecten zodat je uren automatisch goed komen
- rit registraties
- bankkoppeling of bank export en automatisch inboeken
- belastingdienst koppeling voor BTW én voor IB aangifte! (dat was voor mij de reden om deze te kiezen)
- jaarrapportages, overzichten etc.

Ik was redelijk tevreden over Bobbi Excel boekhouden. Maar ik vind dit echt een verademing voor mijn boekhouding. De support is overigens ook prima!

€121,- p/jr
Net even naar gekeken en ziet er goed uit, klein nadeeltje, de ''koppeling'' met je IB kost je per aangifte 99 euro. https://app.digibtw.nl/ib

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
init6 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:12:
[...]

Vaag, op de 17de van december ingeschreven en ze konden mij direct vinden... Heb al 3 of 4 blauwe brieven liggen met IB, OB nummers, het bevel aangifte te doen en nog 1...
Aan brieven van de belastingdienst geen gebrek :)
Alleen niet voor BTW...
hackerhater schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:14:
Dat is inderdaad raar dat je nog niks gehoord hebt.
Ik zou even contact opnemen. Ik neem aan dat je start-datum bij de kvk op 1-11 was?
Ga ik doen, maar ik lees dat Moneymonk ook bezig is met het rechtstreeks aangifte doen vanuit Moneymonk. Morgen even kijken of ik dat ook kan, zo niet, dan moet ik actie ondernemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Well voor de BTW krijg je alleen de brief dat je aangifte moet doen.
Vroeger kreeg je ook brieven met de login-gegevens, maar dat is al lang niet meer.

Normaal ook een brief met de aangifte-codes voor het hele jaar, maar die krijg je ook te zien wanneer je aangifte hebt gedaan dus dat is geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22

Yucon

*broem*

hackerhater schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:32:
Well voor de BTW krijg je alleen de brief dat je aangifte moet doen.
Vroeger kreeg je ook brieven met de login-gegevens, maar dat is al lang niet meer.

Normaal ook een brief met de aangifte-codes voor het hele jaar, maar die krijg je ook te zien wanneer je aangifte hebt gedaan dus dat is geen issue.
Volgens mij krijg je die al een maand voor het einde van de periode als ik me niet vergis. Dan heeft hij die net gemist omdat hij juist precies een maand voor het einde van de periode gestart is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
Inmiddels net post van de belastingdienst met daarin de melding dat ik btw-aangifte moet doen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Better late then never I guess

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:35

Als dit goed voor jou is, dan is dat oké, ziet er goed uit. Ik wil graag heel duidelijk overzicht voor mijzelf.

Zelf doe ik het volgende, als de factuur binnen is:.
  • 21% naar de BTW rekening
  • 50% naar mijn IB rekening
  • €4.500,-- , is mijn 'salaris' terug naar mijn reserveringsrekening (hier schiet ik mijn maandelijkse salaris vanaf voor)
  • Restant ook naar de reserveringsrekening
Wat ik aan het einde van het jaar niet aan IB betaal netjes naar de reserveringsrekening.

Maar zoals gezegd, iedereen doet het op zijn eigen manier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
offtopic:
Moet dan altijd hier aan denken.

Pagina: 1 ... 273 ... 643 Laatste