Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:45
Wackmack schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:06:
Gisteren mijn eerste factuur op de rekening gestort gekregen, was toch een bijzonder trots momentje 😚👌.

Zie veel handige tips mbt het opzij zetten van de btw, inkomstenbelasting, enz.

Stel, omzet van 10k, 1k aan kosten.

€12.100, - totaal met de btw.

€2100 naar de btw rekening.
Na aftrek van de kosten, 50% naar de spaarrekening. Van de overige 50% wordt een deel maandelijks naar de privé rekening overgeboekt.

Dit lijkt mij een prima verdeling of mis ik nog iets?
Ik gooi altijd na btw op aparte rek, 35% van het bedrag naar aparte rekening bedoeld voor IB. Rest blijft op zakelijke rekening staan en daaruit betaal ik mijzelf maandelijks een salaris. Geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58
mannowlahn schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:20:
[...]

Ik gooi altijd na btw op aparte rek, 35% van het bedrag naar aparte rekening bedoeld voor IB. Rest blijft op zakelijke rekening staan en daaruit betaal ik mijzelf maandelijks een salaris. Geen omkijken naar.
Exact dit doe ik, maar dan met 33%.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Afgelopen jaar gestart als ZZP'er en ik vraag me af hoe ik straks mijn winst aan ga geven. Ik heb daarvoor al gekeken in de Voorlopige Aanslag 2021 en daar kan je natuurlijk winst uit onderneming opgeven en dien je een aantal vragen te beantwoorden waar het gaat om startersregeling etc.

Ik zie echter ook diverse sites (wel wat ouder) die spreken over een aparte manier van zakelijk aangifte doen via 'mijn belastingdienst zakelijk'. Daar zou je dan je winst/verlies en je balans op moeten geven. Het resultaat daarvan kan je dan weer aangeven in je privé aangifte IB. In die zakelijke portal doe ik wel mijn aangifte BTW maar ik kan geen informatie vinden over aangifte IB en het opvoeren van je WV en Balans.

Omdat mijn boekhouding super eenvoudig is doe ik die zelf en heb ik geen boekhouder/accountant.

Of is de VA alleen een schatting en moet je bij de definitieve aangifte alles invullen?

[ Voor 12% gewijzigd door Markprinsen op 01-01-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
WInst/verlies en balans moet je ook invullen als je prive aangifte IB doet en aangeeft dat je winst uit onderneming hebt.

Ik gok dat aangifte doen via "Belastingdienst Zakelijk" voor een BV etc is, niet voor je eenmanszaak.

[ Voor 30% gewijzigd door Hmmbob op 01-01-2022 11:49 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:48:
WInst/verlies en balans moet je ook invullen als je prive aangifte IB doet en aangeeft dat je winst uit onderneming hebt.

Ik gok dat aangifte doen via "Belastingdienst Zakelijk" voor een BV etc is, niet voor je eenmanszaak.
Vroeger kreeg je eentje voor privé of eenmanszaak voorgeschoteld afhankelijk van hoe de belastingdienst vond dat je aangifte moet doen. Tegenwoordig kan je soort van zelf kiezen en krijg je daarna de juiste versie van het vragenformulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:13
Als je privé aangifte doet krijg je altijd de vraag wat er van toepassing is, waaronder "winst uit onderneming". Bij een eenmanszaak is dat van toepassing, en dan moet je de (versimpelde versie van de) balans en jaarrekening invoeren. Indien je ook in loondienst bent/was dan is dat ook van toepassing. Zo worden alle inkomsten (en verliezen) in box 1 op 1 hoop gegooid en over het totaal wordt de te betalen belasting bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan11117
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:29
Gefeliciteerd! Hoe heb je ze gevonden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Stephan11117 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:09:
Gefeliciteerd! Hoe heb je ze gevonden?
Werd door henzelf benaderd :) Goeie timing. Was eigenlijk van plan in Jan pas actief op zoek te gaan naar iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan11117
  • Laatst online: 05:29
Hydra schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:38:
[...]

Werd door henzelf benaderd :) Goeie timing. Was eigenlijk van plan in Jan pas actief op zoek te gaan naar iets anders.
Dan draai ik mijn vraag om. Weet je op welke manier ze jou gevonden hebben? :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Stephan11117 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:36:
Dan draai ik mijn vraag om. Weet je op welke manier ze jou gevonden hebben? :-)
Ik ben benaderd via LinkedIn dus ik vermoed m'n LinkedIn. Maar ik heb daar niet naar gevraagd. Wel een interessante vraag overigens. Zal het die interne recruiter eens vragen als ik haar persoonlijk spreek.

[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 01-01-2022 20:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:39
Morgen ook starten met een nieuwe opdracht. Na dik 3 jaar bij de vorige, en eerste opdrachtgever, werd het echt hoog tijd.
Beetje sprong in het diepe. Meer reistijd, maar hoogstwaarschijnlijk technisch veel uitdagender en daarmee veel leuker. Tarief hetzelfde gehouden als nu, maar had achteraf hoger in moeten zetten. Op een dinsdag gesprek gehad na wat "overleg" per mail. Dag na het gesprek al telefoon, akkoord.
Naja, heb het zeker niet slecht, sterker nog, doel is om dit jaar minder te werken en wat meer tijd aan de familie te besteden. Afgelopen jaar niet eens een week aaneengesloten vrij gehad :X
Sowieso de afgelopen 3 jaar flink veel gewerkt. Dit jaar word ik 40, mooi moment om iets "af te toeren".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:48

Yucon

*broem*

Waarom besteden jullie zoveel aandacht aan die reserveringen? Kijk, op zich is financieel inzicht natuurlijk altijd goed en moet je ook de cashflow goed in de gaten houden. Maar specifiek in dit geval lijkt me dat wat anders liggen. Zowel overheadkosten, inkomsten (indien je een opdracht hebt, maar als dat niet zo is valt het je vanzelf wel op lijkt me) als maandelijkse priveopnames zijn in ons vakgebied een redelijk constant gegeven. Als je daar geen grote schommelingen in hebt weet je toch vanzelf dat het goed komt als je niet in het wilde weg prive geld opneemt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
Yucon schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:57:
Waarom besteden jullie zoveel aandacht aan die reserveringen? Kijk, op zich is financieel inzicht natuurlijk altijd goed en moet je ook de cashflow goed in de gaten houden. Maar specifiek in dit geval lijkt me dat wat anders liggen. Zowel overheadkosten, inkomsten (indien je een opdracht hebt, maar als dat niet zo is valt het je vanzelf wel op lijkt me) als maandelijkse priveopnames zijn in ons vakgebied een redelijk constant gegeven. Als je daar geen grote schommelingen in hebt weet je toch vanzelf dat het goed komt als je niet in het wilde weg prive geld opneemt?
Het houd bij mij in dat ik een duidelijker overzicht hebt zonder excel lijsten te moeten bij houden.
BTW reservering lijkt me redelijk duidelijk.. Ik gooi te veel naar de IB rekening. Maar zo hou ik een buffer voor miscalculatie :+.

Zoals ik zeg het houd een duidelijker overzicht waar welk geld voor bedoeld is.
Administratief is het 5min per maand meer werk. Maar ik weet redelijk wat ik per maand vrij kan besteden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
Zolang er genoeg geld binnenkomt is het niet echt nodig inderdaad, maar wat als dat een keer niet zo is?
Ik vind het handig om geld opzij te zetten om zo overzicht te bewaren, ik wil niet steeds hoeven rekenen van 'oh ik heb bedrag X op de rekening maar daar moet nog IB en BTW vanaf, dus zou ik N maanden zonder opdracht kunnen'
Ik kan me voorstellen dat als je genoeg buffer hebt dit niet meer zo een issue is, maar ik ben net gestart als ZZP'er dus voor nu vind ik het fijn om alles strak in de gaten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lisper schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Zolang er genoeg geld binnenkomt is het niet echt nodig inderdaad, maar wat als dat een keer niet zo is?
Ik vind het handig om geld opzij te zetten om zo overzicht te bewaren, ik wil niet steeds hoeven rekenen van 'oh ik heb bedrag X op de rekening maar daar moet nog IB en BTW vanaf, dus zou ik N maanden zonder opdracht kunnen'
Ik kan me voorstellen dat als je genoeg buffer hebt dit niet meer zo een issue is, maar ik ben net gestart als ZZP'er dus voor nu vind ik het fijn om alles strak in de gaten te houden.
In het begin hield ik ook een deel apart voor de IB en de BTW, maar nu stort ik maandelijks een ''loon'' naar privé en de rest blijft op de zakelijke rekening staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
To_Tall schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Het houd bij mij in dat ik een duidelijker overzicht hebt zonder excel lijsten te moeten bij houden.
BTW reservering lijkt me redelijk duidelijk.. Ik gooi te veel naar de IB rekening. Maar zo hou ik een buffer voor miscalculatie :+.

Zoals ik zeg het houd een duidelijker overzicht waar welk geld voor bedoeld is.
Administratief is het 5min per maand meer werk. Maar ik weet redelijk wat ik per maand vrij kan besteden.
Maar voor het overzicht heb je toch de boekhouding? Op basis daarvan bepaal ik mijn privé opname en laat deze maandelijks overboeken. Als er teveel overblijft pas ik het aan en bij te weinig sla ik eventueel een maand over en pas ik het aan. Mijn privé buffer houdt het wel een paar maandjes vol zonder privé opnamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RRunner
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-02-2024
Ik denk dat het voor sommige mensen gewoon een geruststellende gedachte is. Ik doe het privé ook: potje voor de auto, potje voor de hypotheek, potje voor de rekeningen en potje als lopende rekening.

Ik hoef me gewoon geen zorgen te maken dat er ergens niet genoeg geld op staat. Ik weet dat het zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
Maar voor het overzicht heb je toch de boekhouding? Op basis daarvan bepaal ik mijn privé opname en laat deze maandelijks overboeken. Als er teveel overblijft pas ik het aan en bij te weinig sla ik eventueel een maand over en pas ik het aan. Mijn privé buffer houdt het wel een paar maandjes vol zonder privé opnamen.
Ik vind het makkelijk als ik niet steeds naar de boekhouding hoeft te kijken, maar dat is gewoon mijn voorkeur,
ik verdeelde mijn geld altijd al in allerlei potjes.
Die reserveringen heb ik automatisch ingesteld bij mijn bank, dus het kost me ook helemaal geen moeite.

[ Voor 46% gewijzigd door Lisper op 02-01-2022 13:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 22:51
Ik factureer 10.000 ex btw + 2.100 btw.
Ik ontvang 12.100,-

Daarvan gaat de BTW (2.100) naar een aparte rekening.
40% van 10.000 gaat ook naar een aparte rekening.
Alles wat overblijft laat ik staan op de zakelijke rekening, dit is mijn buffer. Tevens maak ik vanaf deze rekening iedere 24e van de maand een vast bedrag over naar mijn prive rekening.

Zo weet ik dat alles wat over blijft op mijn zakelijke rekening ook echt 'van mij is' en niet nog een bedrag af gaat naar de BD.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Lisper schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Ik vind het makkelijk als ik niet steeds naar de boekhouding hoeft te kijken, maar dat is gewoon mijn voorkeur,
ik verdeelde mijn geld altijd al in allerlei potjes.
Die reserveringen heb ik automatisch ingesteld bij mijn bank, dus het kost me ook helemaal geen moeite.
Het aanpassen van privé opname is niet iets wat ik steeds doe. Hooguit een enkele keer per jaar. Een paar keer per jaar in de boekhouding kijken lijkt mij wel verstandig..

Verder loopt hier ook bijna alles automatisch en als er kleine variaties zijn loopt alles door. Ik betaal veel zaken ook per jaar ipv per maand omdat het mij meer overzicht geeft omdat ik maar een minimaal aantal transacties heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
Deveon schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Het aanpassen van privé opname is niet iets wat ik steeds doe. Hooguit een enkele keer per jaar. Een paar keer per jaar in de boekhouding kijken lijkt mij wel verstandig..
Ik zei ook niet dat ik nooit naar mijn boekhouding kijk, dat doe ik regelmatig, ik vind het alleen makkelijk om op de rekening een bedrag te zien waar de BTW/IB al vanaf is.
Onder de streep maakt het natuurlijk niks uit of je je geld op de grote hoop gooit of in over tig rekening verdeeld, het is een kwestie van voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Deveon schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:50:
[...]

Het geld dat binnen komt elke maand is een klein beetje variabel. Ene maand werk ik 160 uur en de andere maand 170. Dan komt er ook nog een tijd dat ik vakantie heb dan komt er 120 uur binnen.

Ik wil mijzelf wel een vast salaris geven en niet elke maand IB precies uitrekenen.

Dus ik spilt een deel van het geld. Zodat ik overzicht heb op de rekening ipv alles op 1 hoop.

Dat scheelt weer reken werk als ik 1000 euro extra wil overmaken zonder m’n buffer te snel leeg laat lopen. Daarnaast is het ook een psychische barrière als je geld van spaar moet overboeken naar betaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:29:
Ik vrees dat Hoekstra de post Sociale Zaken krijgt. Ben ik niet blij mee, hij is een aanhanger van het snel implementeren van de adviezen van commissie Bortlap.

Ben ik niet zo'n fan van, want het voorstel maakt het imho moeilijker om als zelfstandige te werken. Zo wordt het werknemerschap een soort "default value" in de de toetsing van de arbeidsrelatie en moet je je zelfstandigheid aantonen. Krijg je weer dat gedoe met een webmodule die door experts inmiddels compleet is afgekraakt.

Fiscale voorzieningen voor zelfstandigen zouden volgens het advies moeten worden afgebouwd. Dat vind ik minder bedreigend maar het is natuurlijk ook niet prettig.

En het risico op een verplichte UWV verzekering neemt toe.

Tenslotte is de insteek dat werknemers juist een stukje flexibeler moeten worden. Het verschil in flexibiliteit is een selling point van zelfstandigen, dat wordt dus een klein beetje uitgehold.
Hoekstra dus gelukkig niet de post Sociale Zaken maar Karien van Gennip. Ken haar niet zo goed dus ik weet niet of ze hetzelfde denkt als hoekstra

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
To_Tall schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:29:
[...]

Het geld dat binnen komt elke maand is een klein beetje variabel. Ene maand werk ik 160 uur en de andere maand 170. Dan komt er ook nog een tijd dat ik vakantie heb dan komt er 120 uur binnen.

Ik wil mijzelf wel een vast salaris geven en niet elke maand IB precies uitrekenen.

Dus ik spilt een deel van het geld. Zodat ik overzicht heb op de rekening ipv alles op 1 hoop.

Dat scheelt weer reken werk als ik 1000 euro extra wil overmaken zonder m’n buffer te snel leeg laat lopen. Daarnaast is het ook een psychische barrière als je geld van spaar moet overboeken naar betaal.
Daarom maak ik elke maand hetzelfde bedrag over naar privé en geen extratjes, daarvoor heb ik in privé mijn buffers totdat de “baas” weer betaald. Ik zal nog eerder een maand geen “salaris” uitbetalen dan extra. Mijn psychische barrière is juist tussen privé en zakelijk.

Uiteindelijk gaat mijn inkomen toch via mijn buffer naar de gezamenlijke rekening en elke maand een extra maand uitgaven buffer op. Als de buffer te hoog staat wordt het, handmatig, geïnvesteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Wel nice dat je tegenwoordig in MoneyMonk in 1 klik je BTW aangifte kan doen. Wel iets minder nice dat ik perongeluk mijn aangifte van 't 3e kwartaal opnieuw gedaan heb. Oops :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
Hydra schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:39:
Wel nice dat je tegenwoordig in MoneyMonk in 1 klik je BTW aangifte kan doen. Wel iets minder nice dat ik perongeluk mijn aangifte van 't 3e kwartaal opnieuw gedaan heb. Oops :D
Oh nice, dan hebben ze dat recent toegevoegd, toen ik een paar weken geleden keek kon het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:04:
Alles wat overblijft laat ik staan op de zakelijke rekening, dit is mijn buffer. Tevens maak ik vanaf deze rekening iedere 24e van de maand een vast bedrag over naar mijn prive rekening.
Eigenlijk precies ook hoe ik het nu doe. Ik betaal mezelf elke maand 4k 'salaris'. Dan weet ik of ik bijv. een keer een dure maand gehad heb.

Ik ben nu alleen wel een tijdje terug begonnen met een beleggingsrekening bij de Rabo en hevel daar nu geld naar over. Idee is om een half jaar aan buffer aan te houden op m'n zakelijke rekening (zo'n 24k) en alles wat 'over' is, in een paar fondsen (de standaard NT World / NT EM verdeling) te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Lisper schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:42:
Oh nice, dan hebben ze dat recent toegevoegd, toen ik een paar weken geleden keek kon het nog niet.
Ik begreep dat je wel een PSD2 koppeling moet hebben. Maar dat had ik voor KNAB al ingesteld. Scheelt ook weer 1.50 per maand aan kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 02-01-2022 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:29:
Ik vrees dat Hoekstra de post Sociale Zaken krijgt. Ben ik niet blij mee, hij is een aanhanger van het snel implementeren van de adviezen van commissie Bortlap.

Ben ik niet zo'n fan van, want het voorstel maakt het imho moeilijker om als zelfstandige te werken. Zo wordt het werknemerschap een soort "default value" in de de toetsing van de arbeidsrelatie en moet je je zelfstandigheid aantonen. Krijg je weer dat gedoe met een webmodule die door experts inmiddels compleet is afgekraakt.

Fiscale voorzieningen voor zelfstandigen zouden volgens het advies moeten worden afgebouwd. Dat vind ik minder bedreigend maar het is natuurlijk ook niet prettig.

En het risico op een verplichte UWV verzekering neemt toe.

Tenslotte is de insteek dat werknemers juist een stukje flexibeler moeten worden. Het verschil in flexibiliteit is een selling point van zelfstandigen, dat wordt dus een klein beetje uitgehold.
Hoekstra wordt Min BuZa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18

Crazy D

I think we should take a look.

Waarom besteden jullie zoveel aandacht aan die reserveringen?
Omdat het niet "zoveel" aandacht is? Ik boek dan nog per ontvangen factuur BTW en IB over, maar ook dan kost me dat op maandbasis in het allertraagste geval 5 minuten, per ontvangen betaling misschien 30 sec of zo (en het is ook wel een beetje de digitale versie van je geld tellen :o ).

Het is uiteraard een persoonlijk voorkeur, maar alle budgetadviezen gaan bv ook niet voor niets uit van verschillende potjes. Zakelijk gezien heb je natuurlijk je boekhouding waar die verdeling al deels staat (maar ik denk dat weinigen een grootboekrekening maken om te sparen voor de aanschaf van het 1 of ander, terwijl dat in de bank app veel gebruikelijker is). Maar, ieder z'n voorkeur. Als jij het prettiger vind om 1 bankrekening met 1 groot bedrag te hebben, net zo prima :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OssoHunter
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 20:18
Wat is jullie exit plan zodra jullie genoeg vermogen hebben opgebouwd om te stoppen?

Deels pensioen beleggen of volledig zelf beheerd beleggen zodat je altijd bij het geld kan

Zijn jullie nog van plan om erbij te klussen voor plezier of volledig ermee te stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:33

ralpje

Deugpopje

Genoeg vermogen opbouwen om te stoppen is niet mijn doel. Ik vind m'n werk leuk, dus waarom zou ik stoppen?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ralpje schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:03:
Genoeg vermogen opbouwen om te stoppen is niet mijn doel. Ik vind m'n werk leuk, dus waarom zou ik stoppen?
Geen hobbies of andere vrijetijds bestedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02
OssoHunter schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:53:
Wat is jullie exit plan zodra jullie genoeg vermogen hebben opgebouwd om te stoppen?

Deels pensioen beleggen of volledig zelf beheerd beleggen zodat je altijd bij het geld kan

Zijn jullie nog van plan om erbij te klussen voor plezier of volledig ermee te stoppen?
Als ik er wel eens over begin, dat ik over een paar jaar wel kan stoppen (financieel gezien), krijg ik van m'n vrouw te horen 'jij kan helemaal niet stoppen, je vindt je werkt veel te leuk'.. Heeft ze nog gelijk in ook. Nou ja, misschien wat minder werken dan;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

In principe is pensioen voor mij geen doel op zich maar volg wel het pad richting financieel onafhankelijkheid. Dat is deels passief in box 1, deels passief in box 3 en beleg zelf ook in box 3 in een handjevol “assets”.

Ondertussen werk ik met plezier, maar denk dat het met nog meer plezier kan als je selectiever kan zijn en financiën geen drijfveer is. De droom van een echte onderneming naast het ZZPen blijft in mijn achterhoofd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
mannowlahn schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:08:
[...]

Die zorgen er alleen maar voor dat ik langer door moet werken. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Soms lijkt het echt alsof de mensen op dit forum in een andere wereld leven dan ik. Is het (fors) eerder stoppen echt zo'n actueel ding onder de zzp'ers hier, verdienen jullie allemaal zoveel meer, of ben je wat ouder dan ik? :P

Ik lees op GoT en elders ook mee in de threads over (Dutch)FIRE, beleggen, crypto, pensioenen en wat dies meer zij. Mijn situatie: ik ben mid-dertig, werk nu zo'n 30 uur per week facturabel en moet over dertig jaar drie ton op de bank hebben staan om relaxt met pensioen te kunnen. Dan heb ik nog m'n eigen "when the shit hits the fan"-buffer, die, als ik 'm niet nodig ga hebben, er op dit moment voor zou zorgen dat ik twee jaar eerder kan stoppen, dus gewoon, ouderwets op m'n 65e.

Dan ben ik privé nog aan het beleggen in aandelen, ETF's, fondsen en crypto, en dankzij een stel hardnekkige oogkleppen heb ik eigenhandig mijn winst van het afgelopen jaar, die gemiddeld zo richting de 20% ging (yay ASML, BESI, Valneva, PG&E), op -5% weten te krijgen door te blijven inzetten op een hopeloos aandeel.

Mijn goede voornemen is dus om al mijn pensioen- en beleggingszaken uit te besteden aan mensen die daar wél verstand van hebben, zodat ik niet meer elke dag in drie apps en op vijf nieuwssites hoef te kijken, want de hoeveelheid aandacht en moeite die dat kost, is gewoon niet leuk meer, en in mijn geval ook aardig kansloos gebleken.

Kortom: ik ga mijn jaarlijkse pensioeninleg van ~ 5K niet meer naar de ABN brengen met hun "pensioenaanvulling variabele rente" à 0,01%, maar naar Bright. Dat blijft bedoeld voor de 67+-pot.

Daarnaast ga ik niet meer (of in ieder geval minder) zelf losse aandelen, fondsen, ETF's of crypto kopen, maar het geld dat ik echt over heb naar Meesman brengen. Die mensen zijn er beter in dan ik, en dan hou ik weer tijd over voor andere leuke dingen.

Wie weet kan ik dan tegen m'n 50e het nóg rustiger aan gaan doen, maar helemaal stoppen zie ik mezelf voorlopig nog niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 02-01-2022 19:56 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02
CodeCaster schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:53:
[...]

Soms lijkt het echt alsof de mensen op dit forum in een andere wereld leven dan ik. Is het (fors) eerder stoppen echt zo'n actueel ding onder de zzp'ers hier, verdienen jullie allemaal zoveel meer, of ben je wat ouder dan ik? :P
Er lopen hier ook wel wat oudere lullen rond (zoals ik,bijna 50). En of ik echt ga stoppen als ik 50-52 ben, waarschijnlijk niet. Maar het idee alleen al dat het kan is al fijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

mannowlahn schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:08:
[...]

Het één sluit het ander net uit, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Ik lees op GoT en elders ook mee in de threads over (Dutch)FIRE, beleggen, crypto, pensioenen en wat dies meer zij. Mijn situatie: ik ben mid-dertig, werk nu zo'n 30 uur per week facturabel en moet over dertig jaar drie ton op de bank hebben staan om relaxt met pensioen te kunnen. Dan heb ik nog m'n eigen "when the shit hits the fan"-buffer, die, als ik 'm niet nodig ga hebben, er op dit moment voor zou zorgen dat ik twee jaar eerder kan stoppen, dus gewoon, ouderwets op m'n 65e.

Dan ben ik privé nog aan het beleggen in aandelen, ETF's, fondsen en crypto, en dankzij een stel hardnekkige oogkleppen heb ik eigenhandig mijn winst van het afgelopen jaar, die gemiddeld zo richting de 20% ging (yay ASML, BESI, Valneva, PG&E), op -5% weten te krijgen door te blijven inzetten op een hopeloos aandeel.

Mijn goede voornemen is dus om al mijn pensioen- en beleggingszaken uit te besteden aan mensen die daar wél verstand van hebben, zodat ik niet meer elke dag in drie apps en op vijf nieuwssites hoef te kijken, want de hoeveelheid aandacht en moeite die dat kost, is gewoon niet leuk meer, en in mijn geval ook aardig kansloos gebleken.

Kortom: ik ga mijn jaarlijkse pensioeninleg van ~ 5K niet meer naar de ABN brengen met hun "pensioenaanvulling variabele rente" à 0,01%, maar naar Bright. Dat blijft bedoeld voor de 67+-pot.

Daarnaast ga ik niet meer (of in ieder geval minder) zelf losse aandelen, fondsen, ETF's of crypto kopen, maar het geld dat ik echt over heb naar Meesman brengen. Die mensen zijn er beter in dan ik, en dan hou ik weer tijd over voor andere leuke dingen.

Wie weet kan ik dan tegen m'n 50e het nóg rustiger aan gaan doen, maar helemaal stoppen zie ik mezelf voorlopig nog niet doen.
Ik werk toch echt om te leven maar vind het nu leuk genoeg om 40 uur te blijven werken. Elk jaar dat ik zzp bouw ik ongeveer 1 1/2 jaar aan salaris op via mijn zzp werk.

Volgens mij fire model zal ik meer nodig hebben dan 300k, maar dat verschilt echt voor iedereen wat nodig is. Ik weet niet wanneer ik zal stoppen maar wil over 15 jaar op mijn 55e de mogelijkheid hebben op te kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Werk moet leuk blijven om te doen. Ik hoop dan ook als het tegen gaat staan ik dan voldoende heb om te overleven :-).

Daarnaast heb ik nu een vrij hoge hypotheek. Ik wil die verlagen. 5000 extra inleggen betekend een verlaging van 35 euro in de maand. Dat is meer dan ik momenteel op mijn privé spaar rekening bij elkaar kan sparen. :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
Meesman is er niet zo zeer beter in aangezien het een passief fonds is. Nu zijn passieve fondsen zeker de beste manier van beleggen (als je investering in tijd meeweegt), maar er zijn ook alternatieven hiervoor die voordeliger zijn. Wel een beetje offtopic voor hier dus kan je het beste even verder kijken op indexfondsenvergelijken.nl.

Zelf ben ik begin 30 en ben sinds het ZZPen op mijn loondienst inkomen blijven leven. Door de helft van mijn netto inkomen te beleggen is de vuistregel na 12 jaar onafhankelijk van inkomen om mijn levensstijl te voorzien, afhankelijk van rendement kan eerder of later zien. Het is echter geen doel op zich maar merk dat het mij wel veel rust brengt. Uiteindelijk is tijd mij meer waard dan geld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

Ik ben al gestopt stiekem:
bumble_bee in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"
Maar ik werk nog door voor de leuk, zoals anderen hier al zeiden. Ook een beetje voor de afleiding en het bezig bijven met leuke technische uitdagingen. Soms werk ik terwijl ik in Nederland zit, soms terwijl ik de wereld rond reis met m'n vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OssoHunter
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 20:18
[...]

Nee ik ben jonger. Zelf heb ik nog elke dag plezier in m'n vak en heb ik niet zulke hoge maandelijkse lasten dus blijft er veel over elke maand. Dus dat moet z'n bestemming hebben en er is genoeg tijd om rendement over te maken.

Ik richt mij er niet op om te stoppen, maar toch wel lekker om te weten dat over x aantal jaar dat wel zou kunnen. Of een groot fundament te hebben om op te teren om een eigen product te bouwen en te verkopen oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
[...]

Als je elke dag op drie apps en allemaal nieuwssites in de gaten aan het houden was dan was je niet voor de lange termijn aan het beleggen wss. Ik beleg in ETFs en ik kijk er maar een paar keer per maand naar om namelijk de aankoop te doen voor die maand :+. Ik maak me niet druk om schommelingen op dit moment, en al helemaal niet aan losse aandelen, ik had een aandeel die was 200% in de plus en nu zit ik op -50% (Klote galapagos :+)

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Voor mij niet hoor. Ik vind m'n werk echt wel leuk. Dus ik heb op dit moment echt de behoefte niet om voor m'n 65e te stoppen. Ik ben nu 41 en kan nog best ff mee. Maargoed. Misschien denk ik daar over 10 jaar heel anders over.

Maar de reden dat ik geld in fondsen aan het stoppen ben, is gewoon omdat anders je geld weg staat te kwijnen op een spaarrekening. En da's zonde :)
Ik heb ook een pensioenrekening bij Bright. Daar gaat nu nog 500 per maand naar toe, maar ik overweeg dat naar 1000 te brengen. Verder vul ik dus mijn spaarrekening buffer aan tot 24k (half jaar 'niks' doen), de rest gaat naar 2 fondsen via de Rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Rutix schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:16:
[...]
Ik beleg in ETFs en ik kijk er maar een paar keer per maand naar om namelijk de aankoop te doen voor die maand :+.
[...]
Wow, jij belegt wel heel "actief" vergeleken met mij: ik stel 1x per jaar de maandelijkse automatische overschrijving naar BND bij. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Zelfs dàt doe ik niet, die staat al een lange tijd stabiel vast :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:37
[...]

Dat idee heb ik ook wel eens. Het gaat hier erg vaak over geld. Zelf hou ik blijkbaar minder over aan mijn tarief dan veel anderen. Die houden geld over om te beleggen, lease-auto's, crypto's en wat al niet meer. Soms vraag ik me dan ook af: "wat doe ik verkeerd?".

Maar ik doe niets verkeerd. Ik doe het anders. Ik leef vandaag. Ik ben 57 en ik hoop een jaar of 85 te worden (mits gezond genoeg). Ik spaar via BND voor een redelijk pensioen; via loondienst is er niet zo heel veel opgebouwd. Verder los ik mijn huis af. Daar gaat dus een groot deel van mijn tarief heen. Verder koop ik wat ik (soms) leuk vind: boeken, Lego, wat computertroep en vooral reizen. Auto boeit me weinig. Fiets ook niet. Ik doe boodschappen zonder nadenken en ga geen aanbiedingen af. Soms gaat er wat geld naar mensen die het niet zo goed hebben als ik. Ik heb plezier in mijn werk en hoop dat nog een jaar of 10 te mogen/kunnen doen en misschien wel langer.
Waar ik geen zin in heb is om nu te sparen als een dolle zodat ik klaar ben met 61. Ik heb geen zin om me te verdiepen in crypto's (gebakken lucht), beleggen en top-rendementen. Ik krijg er stress van en met veel stress ga ik net te vroeg dood met net teveel geld op de rekening. Wat is dan het nut van je rendement?

Iedereen heeft zijn eigen beweegredenen om zzp-er te worden of in loondienst te blijven, carrière te maken of dat juist niet te doen. Voor de een is (veel) geld belangrijk, voor de ander niet. En dat maakt ons mensen divers en het leven in een gemeenschap leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

jadjong schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:58:
Die zorgen er alleen maar voor dat ik langer door moet werken. :X
Stel je voor dat je straks lekker met pensioen kan met je 50/55e en een week later dood neervalt door een hartaanval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Tja, je verdient als zzp'er wel meestal behoorlijk veel meer dan met soortgelijk werk in loondienst. Je moet iets met dat geld.

Niet ten nadele van jou @RonaldHeirbaut maar ik denk wel dat dit juist een goed teken is. Als iedereen z'n uitgaven direct in lijn met de inkomsten gebracht had zou het ook een moeilijk verhaal worden als het eens wat tegen zit. Ik zie het eerder juist als een bepaalde vorm van bescheidenheid dat het geld over is en men het dus over dit soort dingen heeft in plaats van decadentie.

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 03-01-2022 07:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:52
Als ZZP'er ben je vrijwel verplicht om na te denken over je pensioen. Ik vind het niet verrassend dat er dan meer mensen bedenken dat ze eerder met pensioen willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
_Arthur schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:45:
Stel je voor dat je straks lekker met pensioen kan met je 50/55e en een week later dood neervalt door een hartaanval.
Yup. Da's ook de reden dat ik niet fanatiek aan het FIRE-en ben. Ik ben 41 en ik merk echt wel dat ik ouder wordt. Wil ook een beetje genieten nu ik zelf nog 'vitaal' ben, en de kids nog jong zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:33:
Dat idee heb ik ook wel eens. Het gaat hier erg vaak over geld. Zelf hou ik blijkbaar minder over aan mijn tarief dan veel anderen. Die houden geld over om te beleggen, lease-auto's, crypto's en wat al niet meer. Soms vraag ik me dan ook af: "wat doe ik verkeerd?".
Wat is je tarief dan?
Maar ik doe niets verkeerd. Ik doe het anders. Ik leef vandaag. Ik ben 57 en ik hoop een jaar of 85 te worden (mits gezond genoeg). Ik spaar via BND voor een redelijk pensioen; via loondienst is er niet zo heel veel opgebouwd. Verder los ik mijn huis af. Daar gaat dus een groot deel van mijn tarief heen.
Da's toch eigenlijk hetzelfde? :) Je stop je geld op een plek waar je er nog wat rendement op krijgt. Of dat nu een ETF is, of aflossing van je hypotheek, het rendement is in ieder geval hoger dan een spaarrekening :) Het verschil is alleen dat jij een methode gebruikt die een erg laag risico heeft, maar relatief gezien minder rendament heeft. En daar is niks mis mee; ieder moet voor zichzelf bedenken wat ze willen kwa risico. Zelf spreid ik het een beetje, maar ga ik ook echt niet lopen stunten met crypto bijvoorbeeld. Iets waar een aantal ZZPers die ik ken weer erg veel geluk mee gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Karp schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:56:
Als ZZP'er ben je vrijwel verplicht om na te denken over je pensioen. Ik vind het niet verrassend dat er dan meer mensen bedenken dat ze eerder met pensioen willen.
Niet alleen je pensioen. Je bouwt vrij snel een vrij grote buffer op (nouja, tenzij je alles uitgeeft, maargoed) en ik hoor eigenlijk overal in m'n omgeving hetzelfde: wat moet ik met dat geld, want weg laten kwijnen op een spaarrekening is niet tof. Dus dan gaan mensen vrij snel kijken naar beleggen e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:09
Om toch een duit in het zakje te doen rondom "wat doe je met je geld"(pun intended):

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 03-01-2022 09:57 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:01

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik ben vooral ZZP geworden voor de vrijheid. En die vrijheid koop ik door op dit moment fijne facturen te sturen voor goed werk.

En dan hoop ik over 10 jaar (~60 jaar) de vrijheid te hebben om 75-100% van mijn tijd het werk te kunnen doen dat ik leuk vind.
Misschien te kunnen kiezen voor een semi-filantropische opdracht? Of een studie/onderzoek te kunnen doen, zonder dat mijn inkomen in gevaar komt.
Dat lijkt mij een fijn soort 'pensioen'.

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 10:42
c-nan schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Ik factureer 10.000 ex btw + 2.100 btw.
Ik ontvang 12.100,-

Zo weet ik dat alles wat over blijft op mijn zakelijke rekening ook echt 'van mij is' en niet nog een bedrag af gaat naar de BD.
Zo wil ik het ook gaan doen. (Beginnend ondernemer hier per vandaag ;w )
Vraagje, doe je zakelijke aankopen dan ook vanaf deze rekening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18

Crazy D

I think we should take a look.

Pepernoot schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Zakelijke aankopen doe je juist zoveel mogelijk van je zakelijke rekening, dat houdt het lekker overzichtelijk en makkelijk te verwerken (anders zit je met bank-exports vol met prive uitgaven, of moet je tussen al je prive uitgaven de zakelijke opzoeken...). En prive doe je graag via je prive rekening (let op dat betalen van een zakelijke rekening niet direct betekent dat je een zakelijke overeenkomst sluit, dus een laptop kun je prima op jouw prive naam zetten maar wel betalen van je zakelijke rekening, zodat je qua rechten wel onder consumenten recht valt).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:15
Hoe doen jullie dat met internet wat op privé is afgesloten en ook vanaf de privé betaald wordt? Kan je dat wel als zakelijke kosten opvoeren? En dat zelfde voor mobiele telefoonkosten.

(ook startend sinds vandaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Schmitzel schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:36:
Hoe doen jullie dat met internet wat op privé is afgesloten en ook vanaf de privé betaald wordt? Kan je dat wel als zakelijke kosten opvoeren? En dat zelfde voor mobiele telefoonkosten.

Alleen het zakelijk gebruikte deel kan je zakelijk boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:45:
[...]

Daar maak ik mij niet z'n zorgen om en als het gebeurt zal ik er geen seconde spijt van hebben, al is dat natuurlijk wel afhankelijk van waar je in gelooft. Mocht er wel iets zijn na de dood dan zal ik rust zoeken in het feit dat mijn gezin zonder mij in ieder geval geen financiële zorgen hoeft te maken, eventueel kan je dat ook met een ORV dekken als je verwacht een reële kans te hebben om op jonge leeftijd te overlijden.

Ondanks ons pad naar FO denk ik dat wij als huishouden nog steeds boven modaal uitgeven. Als het niet mogelijk is om daar gelukkig van te worden is dat echt slecht nieuws voor het grootste deel van Nederland, laat staan de rest van de wereld. Het scheelt wel dat in onze direct omgeving met name bestaat uit de middenstand. Ik kan hun levensstijl prima bijbenen terwijl het vermogen groeit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra

Gefeliciteerd!

Je moet een verdeelsleutel hanteren voor zaken die je zowel prive als zakelijk gebruikt. Bijvoorbeeld 50/50. Ik zelf vind dat de veel gedoe kwa administratie dus heb zowel mijn internet als telefoon gewoon prive. Die paar euro per maand vind ik zelf eigenlijk het gedoe niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
bord4kop schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:20:
Ik ben vooral ZZP geworden voor de vrijheid. En die vrijheid koop ik door op dit moment fijne facturen te sturen voor goed werk.
Die grote smak fuck-you money op je bankrekening is ook gewoon vrijheid :) Zoals ik eerder al aangaf heb ik net opgezegd bij mijn huidige klant, vooral omdat ik het gewoon niet leuk meer vind. En da's toch heel anders als je in loondienst bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Als je internet 100% zakelijk gebruikt dan mag dat.

Nu heb je internet thuis ook zonder ondernemer. Je mag als ZZPer geen voordeel hebben tov particulieren.

Als jij aannemelijk kan maken dat je minimaal 10% van de tijd je internet zakelijk nodig hebt kan je een deel van die kosten zakelijk boeken.

Heb je dus 50% van je internet zakelijk nodig en kan je dat aannemelijk maken kan je 50% van de kosten zakelijk boeken en de rest is privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:41

Je kan alles in je administratiepakket opvoeren als "betaald vanuit prive". Is niet helemaal de bedoeling.

Het beste is het wijzigen van de rekeningnummer naar je zakelijk nummer. Echter zal je er ook mogelijk tegenaan lopen dat er op jouw particuliere factuur geen BTW specificatie staat vermeld maar een totaalbedrag.

Ik zou even rondshoppen naar een zakelijk abonnement. Kan je nog aan het eind van het jaar altijd nog een prive correctie op laten doen.

Dan hebben we nog altijd de eindeloze discussie dat je het weer niet mag aftrekken want je huis is geen kantoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Ik heb 2 betaalrekeningen en 3 spaarrekeningen bij Knap. Betaalrekeningen zijn Facturen en Kosten. Facturen is waar 't geld op binnenkomt, Kosten waar ik mijn zakelijke kosten van betaal. Spaarrekeningen heb ik dus voor BTW, InkomstenBelasting en Buffer.

Zakelijke kosten betaal ik dus uit die Kosten rekeningen. Prive betaal ik alles uit mijn Prive rekengingen bij Rabo. Zo hou ik het allemaal netjes gescheiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
To_Tall schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:44:
Heb je dus 50% van je internet zakelijk nodig en kan je dat aannemelijk maken kan je 50% van de kosten zakelijk boeken en de rest is privé.
Vraag me hard af hoe je dat aan moet tonen dan. Gaat dit om tijd? Het aantal bytes? Want ik weer vrij zeker dat het grootste deel van het internetverkeer Netflix en Youtube is, en da's niet zakelijk :)

Geen zin in discussies hierin en voor die paar euro per maand vind ik het niet waard om er tijd aan te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:15
To_Tall schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:44:
Als je internet 100% zakelijk gebruikt dan mag dat.

Nu heb je internet thuis ook zonder ondernemer. Je mag als ZZPer geen voordeel hebben tov particulieren.

Als jij aannemelijk kan maken dat je minimaal 10% van de tijd je internet zakelijk nodig hebt kan je een deel van die kosten zakelijk boeken.

Oke bedankt, met het thuiswerken van tegenwoordig is het goed aan te geven dat je een groot deel zakelijk gebruikt. Echter lees ik ook dat het 'voordeel' maar een paar euro per maand is. Ik doe het voorlopig nog wel even via de privé rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Schmitzel schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Oke bedankt, met het thuiswerken van tegenwoordig is het goed aan te geven dat je een groot deel zakelijk gebruikt. Echter lees ik ook dat het 'voordeel' maar een paar euro per maand is. Ik doe het voorlopig nog wel even via de privé rekening.
Met welke rekening je iets betaald maakt niks uit voor de BD, het gaat er om of je de kosten zakelijk boekt in je boekhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Net ook maar via MoneyMonk eens de aangifte omzetbelasting gedaan. Dat ging soepel! En hoewel MoneyMonk nu nog als status 'in behandeling' weergeeft, laat 'mijn belastingdienst zakelijk' al de status 'ingediend via software' zien. Netjes!
Nu alleen die zak geld nog even overmaken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Karp schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:56:
Ik zeg ook niet dat het me verrast dat mensen nadenken over eerder stoppen, dat doe ik zelf ook. Ik vraag me gewoon af hoe anderen hier (in dit topic, maar ook op GoT in het algemeen) dat doen. Want het gaat doorgaans niet over een handvol jaren of enkele tienduizenden euro's op de rekening. Heb daarover al mooie reacties gelezen.

Als ik dan zojuist zie dat iemand duizend euro per week in ETF's stopt, of dat leeftijdsgenoten van plan zijn om rond hun 40-50e te stoppen, dan vind ik dat alleen maar knap.

Het zou mij ook leuk lijken om tegen die tijd financieel klaar te zijn en bijvoorbeeld het onderwijs in te gaan.

En in het kader van "alle kleine beetjes helpen" wilde ik vanaf dit moment van mijn gezamenlijk 50 euro per maand kostende bank en boekhoudpakket af zijn, maar er kwam een leuk project tussendoor. :+

[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 03-01-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Hydra schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Vraag me hard af hoe je dat aan moet tonen dan. Gaat dit om tijd? Het aantal bytes? Want ik weer vrij zeker dat het grootste deel van het internetverkeer Netflix en Youtube is, en da's niet zakelijk :)

Geen zin in discussies hierin en voor die paar euro per maand vind ik het niet waard om er tijd aan te besteden.
Je kan toch aantonen dat je thuis werkt? In de nacht gebruik ik geen actief internet zowel privé als zakelijk. Ik bereken nu 50/50.

M’n telefoon staat wel voor 100% op de zaak. Privé gebruik ik de telefoon eigenlijk maar minimaal. Zakelijk bijna de hele dag door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

To_Tall schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:56:
[...]

Je kan toch aantonen dat je thuis werkt? In de nacht gebruik ik geen actief internet zowel privé als zakelijk. Ik bereken nu 50/50.

M’n telefoon staat wel voor 100% op de zaak. Privé gebruik ik de telefoon eigenlijk maar minimaal. Zakelijk bijna de hele dag door.
Zou je thuis geen internetverbinding hebben als je niet thuis zou werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
CodeCaster schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:57:
[...]

Zou je thuis geen internetverbinding hebben als je niet thuis zou werken?
Als jij aannemelijk kan maken dat een deel van het internet zakelijk gebruikt wordt en dat is minimaal 10%. Dan mag je dat deel zakelijk boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:38
Ik zit te kijken om een nieuwe laptop aan te schaffen en de KIA.

Stel, ik koop een laptop voor 2600 euro excl BTW, kan ik dan eerst die 2600 euro van de omzet aftrekken, en daarna nog eens de Kia toepassen om 28% van die 2600 euro af te trekken, waardoor ik uiteindelijk netto maar ~1000 euro betaal voor die laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Remcoder schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:03:
Ik zit te kijken om een nieuwe laptop aan te schaffen en de KIA.

Stel, ik koop een laptop voor 2600 euro excl BTW, kan ik dan eerst die 2600 euro van de omzet aftrekken, en daarna nog eens de Kia toepassen om 28% van die 2600 euro af te trekken, waardoor ik uiteindelijk netto maar ~1000 euro betaal voor dus laptop?
Een laptop zal je moeten afschrijven over meerdere jaren. Echter die 28% van de KIA is in het jaar van de uitgave. Je zal bijvoorbeeld de laptop dus over 5 jaar voor 128% afschrijven (5x20% en eerste jaar extra 28%), uitgaande van geen restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:38
Deveon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Een laptop zal je moeten afschrijven over meerdere jaren. Echter die 28% van de KIA is in het jaar van de uitgave. Je zal bijvoorbeeld de laptop dus over 5 jaar voor 128% afschrijven (5x20% en eerste jaar extra 28%), uitgaande van geen restwaarde.
Ah, ik zie inderdaad dat je tot 450 euro ineens mag aftrekken, en daarboven moet werken met afschrijving. Dat verklaart gelijk de grens van 450 euro.

Nu ben ik nog starter dus mag ik nog willekeurig afschrijven, maar eens aan de boekhouder voorleggen wat het gunstigste is.

Is het trouwens geen 148% dat je afschrijft dan? Eerste jaar 20% + 28% en daarna nog 4x 20%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:57
Deveon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Volgens mij heeft KIA weinig te maken met afschrijving. Het komt niet in je boekhouding terug, alleen bij je aangifte IB als extra aftrekpost. Je mag als beginnende ondernemer trouwens willekeurig afschrijven. Het rekensommetje voor wat je per saldo betaalt voor de laptop is volgens mij:

aankoopbedrag incl btw: €3,146
btw die je niet hoeft te betalen: -€546
49,5% IB die je niet hoeft te betalen omdat je minder winst maakt: -€1,287
49,5% IB * 28% van aankoop (de KIA extra aftrekpost): -€360
wat je uiteindelijk minder op je persoonlijke rekening hebt: €953 (dus ongeeveer 1000 euro ja)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik ben zelf een half jaar bezig en ik begrijp je denkwijze, want zo stond ik er nog niet zo lang geleden ook in. Ondertussen ben ik tot het besef gekomen dat het misschien niet helemaal tegen elkaar opweegt. Als je dit soort dingen op gaat tuigen voor bedragen met minder dan zeg 100 euro per jaar voordeel loont het zich eigenlijk niet. Je maakt het boekhoudkundig wat ingewikkelder waardoor iemand (jij of de boekhouder kosten allebei geld) er langer mee bezig is. Daarnaast hoop ik trouwens bij eventuele discussies met de belasting het niet tot het randje gaan met dit soort zaken ook als ondersteuning van goede bedoelingen te kunnen gebruiken. Of dat juist is of naief weet ik niet maar dat zien we dan wel weer.

Om diezelfde reden van eenvoud had ik eerst alles met maandfacturen. Handig, smeert lekker uit, doe ik prive ook. Geen pieken in je uitgaven en tegelijkertijd wordt je financiële overzicht er eenvoudiger door. Maar ben ik er nu jaarfacturen voor aan het maken. Elke maand 12 euro voor office 365 boeken is wat onzinnig en dit maakt de boekhouding op andere plaatsen weer wat eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
[...]

Grotendeels wel.

Ik werk al bijna 2 jaar vanuit huis, maar mijn internet thuis is gewoon prive en dat betaal ik ook via mijn prive rekening, terwijl het echt wel voor ten minste 50% zakelijk wordt gebruikt. Dit boek ik verder dan ook niet zakelijk in.

Mijn sim only wordt ook afgeschreven van mijn prive rekening, maar deze boek ik wel gewoon 100% zakelijk in. Niet helemaal correct, want ik maak er ook prive gebruik van, maar teveel gedoe om met een verdeelsleutel te werken.

De rest van alle zakelijke kosten/aankopen lopen wel via mijn zakelijke rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

To_Tall schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Als jij aannemelijk kan maken dat een deel van het internet zakelijk gebruikt wordt en dat is minimaal 10%. Dan mag je dat deel zakelijk boeken.
Dat is een hardnekkig misverstand dat dit jaar voor het eerst besproken wordt in dit topic, dus ik zal weer eens meedoen.

Er zijn verschillende regelingen. De eerste gaat over zaken die voor minstens 10% zakelijk gebruikt worden en op de balans als bedrijfsvermogen worden aangemerkt, zoals een fiets, auto of pand.

Dan is er de btw, die je volledig mag terugvragen over alles wat je op enige wijze zakelijk gebruikt. Dit gaat binnenkort (2023) ook naar minimaal 10% zakelijk gebruik.

Hiervan is echter nog steeds de internetverbinding thuis uitgesloten, omdat je die privé ook al zou hebben.

https://www.belastingdien...s-meestal-niet-aftrekbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
To_Tall schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:56:
Je kan toch aantonen dat je thuis werkt?
Sure. Maar mijn vriendin en kinderen gebruiken internet ook. Hoe ga je dan een verdeling van 50/50 aantonen? Je moet sowieso doen waar jij je goed bij voelt natuurlijk, maar ik heb geen zin in dat soort discussies voor die paar centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Yucon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:30:
Als je dit soort dingen op gaat tuigen voor bedragen met minder dan zeg 100 euro per jaar voordeel loont het zich eigenlijk niet.
Precies dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Hydra schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Sure. Maar mijn vriendin en kinderen gebruiken internet ook. Hoe ga je dan een verdeling van 50/50 aantonen? Je moet sowieso doen waar jij je goed bij voelt natuurlijk, maar ik heb geen zin in dat soort discussies voor die paar centen.
Uitval van internet kost mij omzet, veel omzet. Om die reden upgrade je je internet aansluiting naar een zakelijke aansluiting met een bijbehorend SLA.

Om een voorbeeld te geven hoe je het kan verdedigen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

c-nan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:38:
[...]
Ja, maar wil je dat ook? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Yucon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:39:
[...]

Ja, maar wil je dat ook? :P
Nee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ja dan geef je toch zelf het antwoord? Doe het dan gewoon niet :P

ik zou me knap lullig voelen als ik voor zoiets als een ondeugend schooljongetje weggezet wordt door een belastinginspecteur. "tja, vooruit, voor deze keer zie ik het door de vingers..". Kom op, dat wil je toch gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:28:
[...]

Wat is je tarief dan?

[...]

Da's toch eigenlijk hetzelfde? :) Je stop je geld op een plek waar je er nog wat rendement op krijgt. Of dat nu een ETF is, of aflossing van je hypotheek, het rendement is in ieder geval hoger dan een spaarrekening :) Het verschil is alleen dat jij een methode gebruikt die een erg laag risico heeft, maar relatief gezien minder rendament heeft. En daar is niks mis mee; ieder moet voor zichzelf bedenken wat ze willen kwa risico. Zelf spreid ik het een beetje, maar ga ik ook echt niet lopen stunten met crypto bijvoorbeeld. Iets waar een aantal ZZPers die ik ken weer erg veel geluk mee gehad hebben.
Dat klopt, dat wat ik doe is voor redelijke zekerheid. Hypotheek aflossen (nog een jaar of 6 te gaan) en maximaal afstorten op BND. Dan bleef er niet veel over. Lang op een tarief van 70-75 gezeten na 2009; had ik ook geen moeite mee. Nu zit ik sinds kort weer wat hoger en kan ik wat extra sparen.

Wat geluk betreft: ik kocht (want ik had er toch nog wat restgeld staan) wat aandelen Galapagos. Mwah, ik ben er niet rijker van geworden. Ook niet armer maar dat is alleen omdat ik het geld niet mis. Nu moet de koers verdubbelen wil ik er geld aan over houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:46:
Tja, je verdient als zzp'er wel meestal behoorlijk veel meer dan met soortgelijk werk in loondienst. Je moet iets met dat geld.

Niet ten nadele van jou @RonaldHeirbaut maar ik denk wel dat dit juist een goed teken is. Als iedereen z'n uitgaven direct in lijn met de inkomsten gebracht had zou het ook een moeilijk verhaal worden als het eens wat tegen zit. Ik zie het eerder juist als een bepaalde vorm van bescheidenheid dat het geld over is en men het dus over dit soort dingen heeft in plaats van decadentie.
Ik zie niks ten nadele van mij hoor. Ik hoop dat iedereen die werkt aan het einde van de maand wat geld overhoud. En met een tarief van 125 zal dat makkelijker en meer zijn dan met 25. Wat je met dat geld doet bepaal jezelf. Verantwoording afleggen hoeft niet (soms bij de Belastingdienst en iets vaker thuis 8) ). Ieder moet doen wat hij wil. Of je spaart voor 10 kapotte wasmachines, Dogecoins of een upgrade voor je Tesla, het is jouw geld en jouw leven. Ik gun iedereen het allerbeste en allermeeste, zowel de decadente patser als de bescheiden grijze muis. :)

Het enige slechte teken aan geld is dat de kloof tussen arm en rijk zo groot aan het worden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:41:
[...]

Dat klopt, dat wat ik doe is voor redelijke zekerheid. Hypotheek aflossen (nog een jaar of 6 te gaan) en maximaal afstorten op BND. Dan bleef er niet veel over. Lang op een tarief van 70-75 gezeten na 2009; had ik ook geen moeite mee. Nu zit ik sinds kort weer wat hoger en kan ik wat extra sparen.

Wat geluk betreft: ik kocht (want ik had er toch nog wat restgeld staan) wat aandelen Galapagos. Mwah, ik ben er niet rijker van geworden. Ook niet armer maar dat is alleen omdat ik het geld niet mis. Nu moet de koers verdubbelen wil ik er geld aan over houden.
offtopic, aandelen is redelijk risico, je mist de spreiding.
Beter koop je een ETF, dat is een fonds met 100-en verschillende aandelen. Ik hoor onderstaande vaak voorbij komen als aankooptip en heb die zelf ook aangekocht.
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:32:
[...]
Hiervan is echter nog steeds de internetverbinding thuis uitgesloten, omdat je die privé ook al zou hebben.

https://www.belastingdien...s-meestal-niet-aftrekbaar
Mijn zakelijke telefoongesprekken thuis gaan vrijwel allemaal over mijn internetverbinding (WiFi calling en Teams). :+

Voor de genoemde voorbeelden doe ik het trouwens niet, maar gezien internetverbinding niet expliciet benoemd is hanteer ik het als deels zakelijk.
Remcoder schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:10:
[...]

Ah, ik zie inderdaad dat je tot 450 euro ineens mag aftrekken, en daarboven moet werken met afschrijving. Dat verklaart gelijk de grens van 450 euro.

Nu ben ik nog starter dus mag ik nog willekeurig afschrijven, maar eens aan de boekhouder voorleggen wat het gunstigste is.

Is het trouwens geen 148% dat je afschrijft dan? Eerste jaar 20% + 28% en daarna nog 4x 20%.
Hoe kom je precies aan 148%? Willekeurig afschrijven is trouwens vaak fiscaal niet interessant en met name bedoeld om cashflow op te vangen. Door in het eerste jaar meer af te schrijven hoef je minder IB te betalen en dus meer cash voor de investering. De meeste ondernemers zullen namelijk in het eerst jaar veel moeten investeren in apparatuur of inrichting. Als IT'er heb je eigenlijk niets nodig wat je privé al hebt (telefoon, internet, laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 14:24

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Uitval van internet kost mij omzet, veel omzet. Om die reden upgrade je je internet aansluiting naar een zakelijke aansluiting met een bijbehorend SLA.

Ik ben juist aan het overwegen om mijn abo om te zetten naar zakelijk, in de eerste plaats vanwege het vaste IP-adres wat je krijgt maar het zakelijke SLA is zeker ook interessant. Als consument kun je zomaar tegen 3 dagen downtime aankijken, verre van ideaal. Zakelijk 'moet' men het veelal binnen een dag oplossen. Uiteraard heb ik nog wel mobiel internet maar sommige omgevingen werken met whitelisting en daar zou ik dan niet meer bij kunnen.

Overigens zit ik ook te kijken in hoeverre het internet dan zakelijk op te voeren is, maar is de moeite niet waard begrijp ik uit diverse posts?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ernemmer schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:52:
[...]

offtopic, aandelen is redelijk risico, je mist de spreiding.
Beter koop je een ETF, dat is een fonds met 100-en verschillende aandelen. Ik hoor onderstaande vaak voorbij komen als aankooptip en heb die zelf ook aangekocht.
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF
Dat weet ik. Maar ik had, door omstandigheden, een paar honderd euro staan bij DeGiro. Ik kon het opnemen en er een keer van uit eten gaan, of aandelen kopen. Ik kan er geen iPhone van kopen. Als ik het morgen kwijt ben knipper ik met de ogen, doe het licht uit en ga weer gewoon slapen.

Maar dank voor de aankooptip! Zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra

Ja maar dat moet je dan ook wel doen natuurlijk. En ik heb echt nul behoefte aan een zakelijke aansluiting. En ik vermoed dat de meeste mensen hier die 'em wel zakelijk boeken, gewoon een 'normale' aansluiting hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:41:
Een beetje stoeien met individuele aandelen met geld dat je kan missen is prima natuurlijk. Maar zelf steek ik het vooral in aan de ene kant een pensioenfonds (Bright), en aan de andere kant in een paar erg gespreide aandelenfondsen (NT World en NT EM, 88%/12% verdeling). Het is geen geld dat ik wil missen en als NT World onderuit gaat, dan hebben we wel een iets groter probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TommyGun schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:55:
[...]

Ik ben juist aan het overwegen om mijn abo om te zetten naar zakelijk, in de eerste plaats vanwege het vaste IP-adres wat je krijgt maar het zakelijke SLA is zeker ook interessant. Als consument kun je zomaar tegen 3 dagen downtime aankijken, verre van ideaal. Zakelijk 'moet' men het veelal binnen een dag oplossen. Uiteraard heb ik nog wel mobiel internet maar sommige omgevingen werken met whitelisting en daar zou ik dan niet meer bij kunnen.

Overigens zit ik ook te kijken in hoeverre het internet dan zakelijk op te voeren is, maar is de moeite niet waard begrijp ik uit diverse posts?
Ook als bedrijf kan je er weken uit liggen hoor, dat valt onder de SLA onder overmacht en heb het vaak genoeg zien gebeuren in het verleden bij veel duurdere aansluitingen. Wat je dan beter kan doen is een tweede internet verbinding en die volledig zakelijk boeken (bijv glas én Ziggo). Persoonlijk vang ik z'n risico wel af met 5G of het opzoeken van publieke WiFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
[...]

Tof, leuk voor jullie!

Beste tip die ik kan geven: zorg dat je een duidelijk boekhoudpakket gebruikt (of besteed het uit aan een boekhouder). Als je in je boekhoudpakket alle uitgaven netjes op de juiste categorie boekt (ook als er eens een prive-uitgave tussen zit), dan komt het bij de aangifte goed. Al mijn uitgaven worden automatisch geimporteerd vanuit de Knab in Moneymonk, daar wijs ik ze gewoon toe aan de juiste kostenpost en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 14:24

TommyGun

Stik er maar in!

Deveon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Ook als bedrijf kan je er weken uit liggen hoor, dat valt onder de SLA onder overmacht en heb het vaak genoeg zien gebeuren in het verleden bij veel duurdere aansluitingen. Wat je dan beter kan doen is een tweede internet verbinding en die volledig zakelijk boeken (bijv glas én Ziggo). Persoonlijk vang ik z'n risico wel af met 5G of het opzoeken van publieke WiFi.
Dank voor de info, ik ga er nog eens over nadenken.

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 03-01-2022 11:38 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1 ... 274 ... 643 Laatste