Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 22:51
Iemand had hier een excel sheet gedeeld (ZZP Berekening GoT). Was jij dat @Hmmbob ?

Komt er ook nog een 2022 versie van? O-)

Ik gebruik 'm als benchmark waar mijn boekhouder uiteindelijk mee komt :D

[ Voor 22% gewijzigd door c-nan op 03-01-2022 11:40 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
RichieB schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:37:
[...]

Wow, jij belegt wel heel "actief" vergeleken met mij: ik stel 1x per jaar de maandelijkse automatische overschrijving naar BND bij. :+
Hahaha. Ik heb ook automatisch incasso maar doe nog wel zelf de verdeling op de ETFs ;). Zit bij degiro en heb daar VWRL en nog een ETF :).
CodeCaster schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:32:
[...]

Dat is een hardnekkig misverstand dat dit jaar voor het eerst besproken wordt in dit topic, dus ik zal weer eens meedoen.

Er zijn verschillende regelingen. De eerste gaat over zaken die voor minstens 10% zakelijk gebruikt worden en op de balans als bedrijfsvermogen worden aangemerkt, zoals een fiets, auto of pand.

Dan is er de btw, die je volledig mag terugvragen over alles wat je op enige wijze zakelijk gebruikt. Dit gaat binnenkort (2023) ook naar minimaal 10% zakelijk gebruik.

Hiervan is echter nog steeds de internetverbinding thuis uitgesloten, omdat je die privé ook al zou hebben.

https://www.belastingdien...s-meestal-niet-aftrekbaar
Internet staat er niet expliciet tussen en mijn accountant/boekhouder zegt dat zij het met de belastingdienst hebben geregeld dat er gewoon een zakelijk percentage daarvoor mag worden gerekend (dus alleen voor het internet stuk). Voor mij is het dus helemaal niet extra veel werk, ik upload de factuur van internet en zij zorgen dat het goed geboekt word :).

[ Voor 14% gewijzigd door Rutix op 03-01-2022 11:54 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58
c-nan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:39:
Iemand had hier een excel sheet gedeeld (ZZP Berekening GoT). Was jij dat @Hmmbob ?

Komt er ook nog een 2022 versie van? O-)

Ik gebruik 'm als benchmark waar mijn boekhouder uiteindelijk mee komt :D
Dat was ik zeker, dat ging om deze post: Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Ik heb de sheet toevallig vandaag proberen bij te werken aan alle nieuwe tarieven. Wil nog even een test-run met een voorlopige aangifte doen voor ik hem online slinger. Volgt zeker deze week nog!

Edit: hij is bijgewerkt. Zie Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 03-01-2022 20:40 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:38
Deveon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:52:
[...]
Hoe kom je precies aan 148%?
Ik las verkeerd, gecombineerd met een brainfart. :+
Willekeurig afschrijven is trouwens vaak fiscaal niet interessant en met name bedoeld om cashflow op te vangen. Door in het eerste jaar meer af te schrijven hoef je minder IB te betalen en dus meer cash voor de investering. De meeste ondernemers zullen namelijk in het eerst jaar veel moeten investeren in apparatuur of inrichting. Als IT'er heb je eigenlijk niets nodig wat je privé al hebt (telefoon, internet, laptop).
Nou, ik val de komende jaren toch in de hoogste belastingschijf. Dus of ik dit jaar 100% afschrijf, of hem afschrijf over een periode van 4-5 jaar maakt weinig uit, behalve dat ik langer moet wachten op het geld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:13
Internet boek ik hier zakelijk, ik gebruik het minder dan 10% privé, dus ik mag het niet eens privé boeken :) Ik heb ook geen tv aansluiting die op dezelfde factuur staat, dat helpt misschien.

En over het topic "wat moet ik met m'n geld", ik ben juist minder gaan werken omdat vrije tijd en tijd met m'n kinderen een stuk waardevoller voor me zijn dan extra euro's. En dan hou ik nog steeds genoeg euro's over.

Verder overwegen we de aanschaf van een camper om in de zomer 6 weken rond te gaan trekken. Is niet goedkoop, levert hopelijk wel mooie herinneringen op.

M'n huis is het afgelopen jaar net zo hard in waarde gestegen als de omzet die ik gemaakt heb (uitgaande van de landelijke 20% stijging). Absurde getallen...

Ik werk om te leven, en de noodzaak om te werken wordt elk jaar kleiner. Mochten we dit huis nu verkopen en kleiner gaan wonen dan is de noodzaak compleet weg (indien rendement = inflatie), maar met kleine kinderen vind ik de ruimte in en om het huis wel erg lekker. Dus ik werk nog een beetje door, het verdient gewoon zo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Remcoder schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Ik las verkeerd, gecombineerd met een brainfart. :+

[...]

Nou, ik val de komende jaren toch in de hoogste belastingschijf. Dus of ik dit jaar 100% afschrijf, of hem afschrijf over een periode van 4-5 jaar maakt weinig uit, behalve dat ik langer moet wachten op het geld.
Fiscaal beleid is breder dan alleen de hoogste belastingschijf. Zo gaf mijn boekhouder aan dat het interessanter was om de HRA te verrekenen op het inkomen van mijn vrouw dan op het mijne terwijl ik toch fors meer verdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Deveon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:10:
[...]

Fiscaal beleid is breder dan alleen de hoogste belastingschijf. Zo gaf mijn boekhouder aan dat het interessanter was om de HRA te verrekenen op het inkomen van mijn vrouw dan op het mijne terwijl ik toch fors meer verdien.
Bij de aangifte kun je vrij makkelijk optimaliseren wie welke aftrekpost krijgt om de totale hoeveelheid te betalen belasting te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Mijn eerste opdracht, die in eerste instantie voor 6 maanden zou zijn maar waarvan het contract last minute voor tekenen naar 3 maanden werd verkort, loopt eind deze maand af. En waar ze in eerste instantie het contract verkort hebben om aan hun kant te te borgen dat ik aan hun eisen voldeed zijn ze nu meer dan tevreden en willen ze verlengen.

Dit contract loopt helaas via een tussenpersoon die daar goed voor wordt betaald, maar het leek mij dan ook een mooie aangelegenheid om een klein inflatiecorrectie ad 5% te vragen. Ik kreeg toen vooral heel veel argumenten waarom dit niet de standaard is na drie maanden. Na aangegeven te hebben dat we beiden vóór het tekenen het er over eens waren dat het instap tarief lager is dan wat de markt doet en dat mijn goodwill door alsnog te tekenen voor 3 maanden op het laatste moment ipv 6 ook wel beloond mag worden, zou hij het voorleggen maar bereidde hij mij voor op een afwijzing van de verhoging.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan. Hij vroeg me of, wanneer dit verzoek werd afgewezen, hij kon onderhandelen dat dit over 3 maanden alsnog wordt gehonoreerd, en of dat akkoord zou zijn. Het kwam bij mij over alsof hij de lastige discussie met de klant uit de weg wilde gaan. Het tarief ligt een stuk lager dan wat ik zou kunnen krijgen, een leerpunt voor de volgende om niet te snel akkoord te gaan. Aan de andere kant is de opdracht leuk en zijn de mensen leuk, het is me die 5% ook niet waard om de boel op te laten klappen maar ik krijg wel het gevoel dat ik het zo hard moet gaan spelen.

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen hierin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:17
El Polo Diablo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:56:
Mijn eerste opdracht, die in eerste instantie voor 6 maanden zou zijn maar waarvan het contract last minute voor tekenen naar 3 maanden werd verkort, loopt eind deze maand af. En waar ze in eerste instantie het contract verkort hebben om aan hun kant te te borgen dat ik aan hun eisen voldeed zijn ze nu meer dan tevreden en willen ze verlengen.

Dit contract loopt helaas via een tussenpersoon die daar goed voor wordt betaald, maar het leek mij dan ook een mooie aangelegenheid om een klein inflatiecorrectie ad 5% te vragen. Ik kreeg toen vooral heel veel argumenten waarom dit niet de standaard is na drie maanden. Na aangegeven te hebben dat we beiden vóór het tekenen het er over eens waren dat het instap tarief lager is dan wat de markt doet en dat mijn goodwill door alsnog te tekenen voor 3 maanden op het laatste moment ipv 6 ook wel beloond mag worden, zou hij het voorleggen maar bereidde hij mij voor op een afwijzing van de verhoging.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan. Hij vroeg me of, wanneer dit verzoek werd afgewezen, hij kon onderhandelen dat dit over 3 maanden alsnog wordt gehonoreerd, en of dat akkoord zou zijn. Het kwam bij mij over alsof hij de lastige discussie met de klant uit de weg wilde gaan. Het tarief ligt een stuk lager dan wat ik zou kunnen krijgen, een leerpunt voor de volgende om niet te snel akkoord te gaan. Aan de andere kant is de opdracht leuk en zijn de mensen leuk, het is me die 5% ook niet waard om de boel op te laten klappen maar ik krijg wel het gevoel dat ik het zo hard moet gaan spelen.

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen hierin.
Ik heb bij mijn onderhandeling aangegeven dat het "take it or leave it" was, ze hebben uiteindelijk eieren voor hun geld gekozen en zijn zelf wat gezakt met hun marge.
Je kunt vrij hard spelen, maar wees wel tactvol. Het is een soort dans heb ik het idee, je wilt niet op de tenen staan, maar ook niet dat zij leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:33
@El Polo Diablo Dus als ik het goed begrijp heb je eerst voor x euro afgesproken voor 6 maanden om vervolgens vanwege goodwill voor 3 maanden af te spreken voor x-y euro aan het werk te gaan?
Dan is de vraag, wat staat er in het contract in die eerste 3 maanden over verlenging en verhogingen? En heb je ergens zwart op wit dat die 6 maanden heb afgesproken voor x euro?
In het eerste geval heb je pech, dan zit je toch aan dat contract met verlengingen vast. In dat laatste geval zou ik wat harder optreden. Zeker omdat ze nu 3 maanden in je hebben geinvesteerd denk ik dat de eindklant niet zo snel mekkert maar de tussenpersoon wel. Het zou me namelijk niet verbazen als die tussenpersoon alsnog dat bedragje y heeft binnengeharkt.

Maar onder aan de streep is het wat jij wil. Meestal ben je te voorzichtig. Blijf consistent in je boodschap en volhard. Werk zat!
En bedenk: je kan een paar keer NEE zeggen tegen een voorstel maar 1x JA.

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 03-01-2022 15:38 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmbob schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Dat was ik zeker, dat ging om deze post: Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Ik heb de sheet toevallig vandaag proberen bij te werken aan alle nieuwe tarieven. Wil nog even een test-run met een voorlopige aangifte doen voor ik hem online slinger. Volgt zeker deze week nog!
Nou @c-nan, de geupdate versie staat online (op dezelfde link).

Let op: in mijn sheet hou ik wél rekening met de nieuwe percentages en maximumbedragen voor de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW, dat doet de belastingdienst nog niet in de voorlopige aangifte over 2022...... Die gaan nog steeds uit van de percentages en maxima van 2021 8)7 Die bedragen gaan dus tussen de sheet en de voorlopige aangifte niet overeen komen (zit ongeveer honderd euro verschil in in je voordeel, dus je hoeft je er niet heel erg zorgen over te maken).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 04-01-2022 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
RonaldHeirbaut schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:29:
@El Polo Diablo Dus als ik het goed begrijp heb je eerst voor x euro afgesproken voor 6 maanden om vervolgens vanwege goodwill voor 3 maanden af te spreken voor x-y euro aan het werk te gaan?
Dan is de vraag, wat staat er in het contract in die eerste 3 maanden over verlenging en verhogingen? En heb je ergens zwart op wit dat die 6 maanden heb afgesproken voor x euro?
In het eerste geval heb je pech, dan zit je toch aan dat contract met verlengingen vast. In dat laatste geval zou ik wat harder optreden. Zeker omdat ze nu 3 maanden in je hebben geïnvesteerd denk ik dat de eindklant niet zo snel mekkert maar de tussenpersoon wel. Het zou me namelijk niet verbazen als die tussenpersoon alsnog dat bedragje y heeft binnengeharkt.

Maar onder aan de streep is het wat jij wil. Meestal ben je te voorzichtig. Blijf consistent in je boodschap en volhard. Werk zat!
En bedenk: je kan een paar keer NEE zeggen tegen een voorstel maar 1x JA.
De opdracht zou in eerste instantie voor 6 maanden zijn. Op het laatste moment heeft de klant dit verandert in 3 maanden en ben ik daarmee akkoord gegaan (3 maanden is ook waarvoor ik getekend heb). Het tarief is daarin niet gewijzigd. Wel was toen door de tussenpersoon aangegeven dat dat het maximaal haalbare tarief was want alle nieuwe consultants stromen in op dat tarief ( 7(8)7 7(8)7 7(8)7 7(8)7 Dom dom dom van mij natuurlijk).

Over verlenging staat niks in het contract, slechts dat het contract loopt voor de duur zoals afgesproken (3 maanden) or korter wanneer beëindigd overeenkomstig artikel.... Dit wordt dus een nieuw contract, en dat lijkt mij een mooi moment om over het tarief te praten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
El Polo Diablo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:58:
Over verlenging staat niks in het contract, slechts dat het contract loopt voor de duur zoals afgesproken (3 maanden) or korter wanneer beëindigd overeenkomstig artikel.... Dit wordt dus een nieuw contract, en dat lijkt mij een mooi moment om over het tarief te praten.
Mij ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Let op: in mijn sheet hou ik wél rekening met de nieuwe percentages en maximumbedragen voor de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW, dat doet de belastingdienst nog niet in de voorlopige aangifte over 2022...... Die gaan nog steeds uit van de percentages en maxima van 2021 8)7 Die bedragen gaan dus tussen de sheet en de voorlopige aangifte niet overeen komen (zit ongeveer honderd euro verschil in in je voordeel, dus je hoeft je er niet heel erg zorgen over te maken).

***members only***
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 03-01-2022 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:11
RonaldHeirbaut schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:29:
In het eerste geval heb je pech, dan zit je toch aan dat contract met verlengingen vast.
Ik snap echt helemaal niets van deze mindset. Je zit helemaal nergens aan vast, en je hoeft niets zwart op wit te hebben in onderhandelingen. Ik zou zelfs zeggen dat het een nadeel is, want liever dat je hoger inzet en niet aan het verleden gepegged bent. Je kan beter eerst een "nee" krijgen op een groot te overbruggen verschil om daarna goed te kunnen onderhandelen.

Ik kan niet helemaal inschatten om welke tarieven het gaat, maar het verhaal klinkt alsof je niet 5% maar 15% erbovenop wilt vragen. Als ze nee zeggen om 5% zou ik weglopen en alleen terugkomen als men meer biedt dan 5% :P

[ Voor 9% gewijzigd door Aftansert op 03-01-2022 16:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@El Polo Diablo
Ik zou aangeven dat je een opzegtermijn wilt van 2 weken, zodat je snel kan opzeggen als je een bedrijf hebt gevonden wat wel jouw tarief wilt betalen. Grote kans dat ze dan wel gewoon je gevraagde tarief gaan betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 03-01-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Aftansert schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:14:
[...]
Ik snap echt helemaal niets van deze mindset. Je zit helemaal nergens aan vast, en je hoeft niets zwart op wit te hebben in onderhandelingen. Ik zou zelfs zeggen dat het een nadeel is, want liever dat je hoger inzet en niet aan het verleden gepegged bent. Je kan beter eerst een "nee" krijgen op een groot te overbruggen verschil.
Kan ik inkomen. Bij mij in het contract staat dat er GEEN tussentijdse tariefsverhogingen kunnen worden toegepast. Ook niet bij verlengingen. Bij mijn huidige tarief kan ik daar prima mee leven.
Misschien dat het wel aanvechtbaar is, of op een andere manier te omzeilen. Maar ik ben er mee akkoord gegaan. Als het niet wijzigt komende jaren, prima. Tenzij we een Turkse inflatie krijgen natuurlijk. Maar dan is er wel meer aan de hand.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 03-01-2022 16:22 . Reden: Aanpassing: iets wat wel was is niet ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:11
RonaldHeirbaut schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:21:
[...]
Bij mij in het contract staat dat er GEEN tussentijdse tariefsverhogingen kunnen worden toegepast. Ook niet bij verlengingen. Bij mijn huidige tarief kan ik daar prima mee leven.
Misschien dat het wel aanvechtbaar is, of op een andere manier te omzeilen.
Ik snap oprecht niet wat hier de gedachtegang is. Blijkbaar werken zulke betekenisloze clausules. Als je niet opnieuw ergens een handtekening onder zet (of op een andere manier overeenkomt), dan loopt de overeenkomst af en dan zijn de voorwaarden (behalve NDA, relatiebeding, etc.) niet meer van toepassing.

Je zet je handtekening dus alleen onder een overeenkomst waar een hoger tarief in staat. Als men zegt dat er geen nieuwe overeenkomst gemaakt kan worden, dan zet je je handtekening niet. Zo simpel is de oplossing.
RonaldHeirbaut schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:21:
Maar ik ben er mee akkoord gegaan. Als het niet wijzigt komende jaren, prima. Tenzij we een Turkse inflatie krijgen natuurlijk. Maar dan is er wel meer aan de hand.
Als je goed in je werk bent is dat écht onverstandig. Je bent eens in de zoveel tijd hooguit een paar uur aan het onderhandelen, en het kan duizenden tot tienduizenden euro's aan inkomen schelen. Afhankelijk van hoe de lijntjes tussen inkoop en de rest van het bedrijf lopen wordt je wellicht ook een stuk serieuzer genomen.

Maargoed, prima, ik eet de marge die je vrij maakt met alle liefde op :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:35
pirke schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:10:
Internet boek ik hier zakelijk, ik gebruik het minder dan 10% privé, dus ik mag het niet eens privé boeken :) Ik heb ook geen tv aansluiting die op dezelfde factuur staat, dat helpt misschien.
Volgens mij werkt het zo niet, het is geen auto (waar dergelijke regels wel bestaan). Het officiële standpunt van de belastingdienst wat betreft telefoon/internetaansluitingen is dat je deze ook zou hebben als je geen zaak zou hebben, en daarom is het in beginsel een privé uitgave. Als je bijv. een extra internetaansluiting zakelijk neemt vanwege de uptime/bereikbaarheid kan je dat wel zakelijk boeken, of als je een telefoongesprek zakelijk voert en daar kosten voor hebt kan je die wel aftrekken (beetje een 1990 voorbeeld, maar goed). Als je bijv. een extra zwaar abonnement neemt omdat je dat zakelijk nodig hebt zou je ook kunnen zeggen dat de meerprijs daarvan zakelijke kosten zijn. En als je echt aannemelijk kan maken dat je zonder zaak echt geen internetaansluiting zou hebben, dan mag het vast ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Arbeidskorting en heffingskortingen zijn (bij mij) beiden 0. En ik gok dat dat voor de meeste freelancers zo is...

En ik denk dat je verkeerd begrijp wat ik met "netto maandloon" bedoel: dat is simpelweg het bedrag wat ik 1-op-1 over maak naar prive.

[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 03-01-2022 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Arbeidskorting en heffingskortingen zijn (bij mij) beiden 0. En ik gok dat dat voor de meeste freelancers zo is...

En ik denk dat je verkeerd begrijp wat ik met "netto maandloon" bedoel: dat is simpelweg het bedrag wat ik 1-op-1 over maak naar prive.
Dan moet ik aankomend jaar maar iets meer uren gaan maken, dan hoef ik die 2 ook niet uit te rekenen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zie dat de arbeidskorting pas 0 is boven de 109k, ik zal het er eens in sleutelen. Algemene heffingskorting ligt op 0 vanaf 69k, dat red je toch wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ernemmer schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:46:
[...]

Dan moet ik aankomend jaar maar iets meer uren gaan maken, dan hoef ik die 2 ook niet uit te rekenen :D
Download de nieuwe variant eens? Zou gefixt moeten zijn: was niet zo moeilijk om toe te voegen (2 rijtjes met wat geneste ALS functies)

Versienr 2022.01.03-2, staat rechtsbovenin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Download de nieuwe variant eens? Zou gefixt moeten zijn: was niet zo moeilijk om toe te voegen (2 rijtjes met wat geneste ALS functies)

Versienr 2022.01.03-2, staat rechtsbovenin
Top, bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
[...]

***members only***
Mijn dank is groot _/-\o_

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Pas t vooral aan. Ik had eerst meer categorieën, maar uiteindelijk boeit het niet, kosten zijn kosten, ongeacht welke categorie.

Voor het doel van de sheet (belasting berekenen) maakt t niet uit :Y

[ Voor 32% gewijzigd door Hmmbob op 03-01-2022 17:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:16
@MmmBob Als je hier een GUI omheen doet kan je het verkopen als ZZP belasting toolTM!

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Aftansert schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Als je goed in je werk bent is dat écht onverstandig. Je bent eens in de zoveel tijd hooguit een paar uur aan het onderhandelen, en het kan duizenden tot tienduizenden euro's aan inkomen schelen. Afhankelijk van hoe de lijntjes tussen inkoop en de rest van het bedrijf lopen wordt je wellicht ook een stuk serieuzer genomen.

Maargoed, prima, ik eet de marge die je vrij maakt met alle liefde op :Y)
Er is echt geen ruimte meer naar boven. Ik zit aan het maximaal mogelijke. Die marge van €0,- mag je gerust hebben 8) En ook de broker krijgt niet veel. Dus dat zit wel snor.
Nee, ik weet echt wel waar ik voor teken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Hydra schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Vraag me hard af hoe je dat aan moet tonen dan. Gaat dit om tijd? Het aantal bytes? Want ik weer vrij zeker dat het grootste deel van het internetverkeer Netflix en Youtube is, en da's niet zakelijk :)

Geen zin in discussies hierin en voor die paar euro per maand vind ik het niet waard om er tijd aan te besteden.
Zo heb in internet abbo prive en telefoonabbo zakelijk. Internet is duurder dan telefoon (50%). Mocht er bij een controle een opmerking over gemaakt worden is dat mn verdeelsleutel.
Internet wordt zeker groot deel zakelijk gebruikt en telefoon ook. Ik betaal de duurste prive, dan moeten ze niet mekkeren dat ik de telefoon zakelijk betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
RichieB schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:08:
@MmmBob Als je hier een GUI omheen doet kan je het verkopen als ZZP belasting toolTM!
Ik heb zelf ook een Excel sheet, die zit er elk jaar max 10 euro naast door afrondingsverschillen, neemt alles mee (incl heffingskortingen). Zo moeilijk is dat niet hoor, op de website vd belastingdienst staat precies uitgelegd hoe een en ander werkt. Het updaten naar de nieuwe regels bij een nieuw jaar kost zo'n 5 minuten...

Oftewel waarom zou je daar geld voor gaan betalen? Of denk ik nu niet genoeg als ondernemer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:20
Omdat anderen meer moeite hebben met het doorgronden en begrijpen van die informatie, en/of het gemak waarderen dat dit al gedaan is door een ander.

Best een markt voor denk ik. Maar niet hier op tweakers, wij zijn teveel gemotiveerd en doen dat graag zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Hmmbob schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:52:
Pas t vooral aan. Ik had eerst meer categorieën, maar uiteindelijk boeit het niet, kosten zijn kosten, ongeacht welke categorie.

Voor het doel van de sheet (belasting berekenen) maakt t niet uit :Y
Dat is niet helemaal waar. Als je vooraf een forecast maakt ziet die er meestal ook een slag gedetailleerder uit dan 'kosten: 20k" omdat het anders niet veel zegt. Het is handig als je administratie dan ook op hetzelfde detailniveau werkt omdat het anders nogal lastig te vergelijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Yucon schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:21:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Als je vooraf een forecast maakt ziet die er meestal ook een slag gedetailleerder uit dan 'kosten: 20k" omdat het anders niet veel zegt. Het is handig als je administratie dan ook op hetzelfde detailniveau werkt omdat het anders nogal lastig te vergelijken is.
(y)
[...]
Ook: ik heb hem voor mijn persoonlijke situatie gebouwd (Mw Hmmbob wilde heel graag heel gedetailleerd inzicht), het kan zijn dat hij niet 100% op jouw situatie past. Blijf zelf nadenken en pas aan waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Stefangrp schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 04:49:
Best een markt voor denk ik. Maar niet hier op tweakers, wij zijn teveel gemotiveerd en doen dat graag zelf
Ze zouden die tools op berekenhet.nl gewoon iets uit moeten breiden zodat je je input en de resultaten makkelijker op kan slaan. Dat is wel iets waar ik over nagedacht heb om eens te maken. Maarja. Kost veel tijd :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:22:
[...]

Ze zouden die tools op berekenhet.nl gewoon iets uit moeten breiden zodat je je input en de resultaten makkelijker op kan slaan. Dat is wel iets waar ik over nagedacht heb om eens te maken. Maarja. Kost veel tijd :)
Je moet natuurlijk wel terug blijven komen naar de site ;) Ze hebben wel een optie om de berekening op te slaan en dan krijg je een url.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
Stefangrp schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 04:49:
Omdat anderen meer moeite hebben met het doorgronden en begrijpen van die informatie, en/of het gemak waarderen dat dit al gedaan is door een ander.

De vraag is of ik als leek genoeg kennis heb om zo'n product te onderhouden. Ik heb nu een Excel voor mijzelf gemaakt, en deze gedeeld met 'lotgenoten'. Dat is wat anders dan een product "voor elke zzp'er" maken. Tot gisteren stond er niets in over heffingskortingen etc, omdat dat voor mij gewoon niet van toepassing was.... Ik ben geen fiscalist, geen boekhouder en ook geen accountant: ik ben een IT freelancer die graag een nauwkeurige schatting van de te betalen belasting wilde hebben, waarbij ik ook eenvoudig met wat variabelen kan spelen.

Met een betaald product komen ook meer eisen vanuit de afnemers, daar heb ik helemaal geen zin in. Zoals in de disclaimer staat: ik heb dit sheetje voor mezelf gemaakt, gedeeld met 'lotgenoten' en pas het vooral aan naar je eigen situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 04-01-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Hmmbob schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Met een betaald product komen ook meer eisen vanuit de afnemers, daar heb ik helemaal geen zin in. Zoals in de disclaimer staat: ik heb dit sheetje voor mezelf gemaakt, gedeeld met 'lotgenoten' en pas het vooral aan naar je eigen situatie.
offtopic:
Je kunt ook nadenken over een subtielere vorm van monitizing, zoals wat affiliate links plaatsen of met sponsoring werken. Zelfstandigen zijn zo'n beetje de holy grail qua doelgroepen omdat ze het bestedingsniveau van bedrijven hebben maar beslissingen maken alsof ze consumenten zijn.

Kan je wat tijd in de weekenden/avonden kosten, maar kan op termijn een mooie passieve inkomstenstroom opleveren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hmmbob
Bulder schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:45:
[...]

offtopic:
Je kunt ook nadenken over een subtielere vorm van monitizing, zoals wat affiliate links plaatsen of met sponsoring werken. Zelfstandigen zijn zo'n beetje de holy grail qua doelgroepen omdat ze het bestedingsniveau van bedrijven hebben maar beslissingen maken alsof ze consumenten zijn.

Kan je wat tijd in de weekenden/avonden kosten, maar kan op termijn een mooie passieve inkomstenstroom opleveren.
Ben benieuwd naar je bijdrage! :+ https://tikkie.me/pay/ph8js4c7mc1q346tga4m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:44

Rem

Dit is nu al mijn favoriete reactie van dit jaar. Hulde.
Put your money where your mouth is. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Sponsoring vanuit derden, niet je userbase 😉

Stel, je hebt per kwartaal tienduizenden zzp gebruikers, dan is het echt niet gek dat een verzekeraar die een nieuwe product voor zzp'ers lanceert je 10k betaalt voor een takeover van een maand.

Ik zou er in ieder geval zeker even over nadenken als je niet voor altijd je uren wilt blijven verkopen voor geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
pirke schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 02:22:
[...]

Ik heb zelf ook een Excel sheet, die zit er elk jaar max 10 euro naast door afrondingsverschillen, neemt alles mee (incl heffingskortingen). Zo moeilijk is dat niet hoor, op de website vd belastingdienst staat precies uitgelegd hoe een en ander werkt. Het updaten naar de nieuwe regels bij een nieuw jaar kost zo'n 5 minuten...

Oftewel waarom zou je daar geld voor gaan betalen? Of denk ik nu niet genoeg als ondernemer? :)
Omdat er veel complexere situaties zijn dan jij wss bent ;). Ik werk nu bij een bedrijf dat software maakt voor financieel adviseurs, hypotheek verstrekkers etc en zij zijn ooit begonnen met dit soort regels te bakken in software en mensen namen dat gretig af.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:01

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Gebruik zelf deze, ben nog maar maand zzp dus niet verder gekeken de rest mag mijn boekhouder doen. https://www.knab.nl/download/boekhouden-in-excel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 10:42
Fullstack dev hier!

@Hmmbob , Ik wil best helpen met ontwikkelen van het product als je er voor open staat.

Of als iemand anders interesse heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
Pepernoot schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:59:
Fullstack dev hier!

@Hmmbob , Ik wil best helpen met ontwikkelen van het product als je er voor open staat.

Of als iemand anders interesse heeft.
Count me in! (React, NodeJS dev)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 11:22
Tijd dat de slack beheerder een project kanaal hiervoor aanmaakt :+

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Vandaag tweede opdracht binnen gehaald, een opdracht voor lange periode. De laatste anderhalve week was iedereen offline ivm vakantie periode (denk ik) waardoor het leek alsof al mijn contactpersonen van de bodem verdwenen waren, maar inmiddels goedkeuring voor mijn tarief en ik mag kiezen uit 1 van twee brokers die de opdrachtgever gebruikt.

Was ook nog in gesprek met een andere partij, maar deze is nog steeds van de aardbodem verdwenen. Jammer, was technisch een zeer uitdagende opdracht waar ik echt alle skills kon gebruiken.

Mijn idee voor nu is voor 2 opdrachtgevers per week te werken, 1 dag per week voor korte opdrachtjes en andere opdracht voor 4 dagen per week. Op deze manier kan ik bij meerdere bedrijven in de keuken kijken. Heb besloten in begin 9 uur per dag te werken (5x 9 uur voor het eerste kwartaal). De 1 dag per week zullen startup/scale ups zijn vermoed ik (eerste opdracht is dat ook), heb ik even geen korte opdracht dan heb ik vrij die dag.

Tot nu toe redelijk tevreden met de voortgang, je moet wel overal achteraan gaan. Alles is via eigen netwerk tot nu toe, de opdrachten die ik de afgelopen paar weken voorbij zag komen op de portalen waren allemaal: Voor zo scherp mogelijk tarief of voor overheid. Dit is wel iets waar ik een beetje zorgen over heb, denk dat het goed is om bezig te blijven met je netwerk.

[ Voor 44% gewijzigd door init6 op 04-01-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
Jogai schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:43:
Is er een Slack beheerder :+?

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 15:40
Rutix schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:36:
[...]

Is er een Slack beheerder :+?
Is er een slack :+?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 12:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Genereus!

Nog iemand anders heeft de tikkie ook gebruikt, staat alleen geen username bij :+

Edit: hmm, bijtelling elec auto mist schrijf je? Je kan rechtsboven toch waarde en percentage zelf invullen?

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 04-01-2022 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hmmbob schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:05:
[...]

Genereus!

Nog iemand anders heeft de tikkie ook gebruikt, staat alleen geen username bij :+

Edit: hmm, bijtelling elec auto mist schrijf je? Je kan rechtsboven toch waarde en percentage zelf invullen?
Maar een elektrische auto is x% tot een bepaalde grens. Daarboven is het een ander percentage;).

Genereus he hahaha. Voor mij hoeft het niet hoor. Ik merk het einde jaar wel wat de belasting is. Daarnaast ben ik vanaf dit jaar overgestapt naar een holding/wm structuur 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Tylen schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:09:
[...]

Maar een elektrische auto is x% tot een bepaalde grens. Daarboven is het een ander percentage;).

Genereus he hahaha. Voor mij hoeft het niet hoor. Ik merk het einde jaar wel wat de belasting is. Daarnaast ben ik vanaf dit jaar overgestapt naar een holding/wm structuur 👍🏻
Oh, da's een vakje bijmaken. Sleutel ik er nog wel ff in, speciaal voor jouw bijdrage :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:11:
[...]

Oh, da's een vakje bijmaken. Sleutel ik er nog wel ff in, speciaal voor jouw bijdrage :+
Ook een vakje 'externe giften'? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Oh ik dacht dat het een grapje was. Hoe krijg je hiervoor een invite?

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Rutix schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:50:
[...]

Oh ik dacht dat het een grapje was. Hoe krijg je hiervoor een invite?
Join my Slack workspace! https://join.slack.com/t/...ds-Ih5l3wnmsFudr0yN99k4kQ

Het is niet de drukste slack waar ik in zit :+

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 04-01-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:14:
Heb besloten in begin 9 uur per dag te werken (5x 9 uur voor het eerste kwartaal). De 1 dag per week zullen startup/scale ups zijn vermoed ik (eerste opdracht is dat ook), heb ik even geen korte opdracht dan heb ik vrij die dag.
Ontzettend goed van je dat je zo werk kan maken van je netwerk, maar 45 uur per week werken??! Was het niet zo bij startups/scaleups dat ze juist hopen en verwachten dat je 's avonds evt nog een extra uurtje maakt om het toch nog even af te krijgen? Ik heb daar de energie niet meer (voor over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:34

_Arthur

blub

Je Audi al weer opgeruimd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:38
Hmmbob schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:00:
[...]

Join my Slack workspace! https://join.slack.com/t/...ds-Ih5l3wnmsFudr0yN99k4kQ

Het is niet de drukste slack waar ik in zit :+
Hoe snel verloopt zo'n link?
This link is no longer active

To join this workspace, you’ll need to ask the person who originally invited you for a new link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:16
Dank voor de sheet en done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

_Arthur schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Je Audi al weer opgeruimd?
Nee. Voor erbij 🤐

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 20:54
Remcoder schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:42:
[...]

[...]
Volgens slack verloopt deze link over 30 dagen:
https://join.slack.com/t/...1y-kZXDkJontp1o1_RLiF1~gA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:05:
[...]

Genereus!

Ik heb je ook iets gestuurd voor de tijd die het kostte om de arbeidskorting ed. toe te voegen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Remcoder schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:42:
[...]

[...]
Dafuck? Serieus 5 seconden voor het posten uit slack gehaald.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Ontzettend goed van je dat je zo werk kan maken van je netwerk, maar 45 uur per week werken??! Was het niet zo bij startups/scaleups dat ze juist hopen en verwachten dat je 's avonds evt nog een extra uurtje maakt om het toch nog even af te krijgen? Ik heb daar de energie niet meer (voor over).
Heb niet anders gedaan de afgelopen 10 jaar. Altijd even dit afmaken, even hier nog naar kijken. Resultaat was dat ik meestal het licht uit deed toen we nog op kantoor zaten.

Het is een van de vele redenen geweest om te gaan ZZP'en: nu hou ik er zelf nog want aan over in plaats van opmerkingen van een manager dat mijn inzet altijd zo goed is.

Mocht het na het kwartaal te veel zijn kan ik altijd nog afschalen door een dag minder te werken. Dan werk ik 36 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:05
Ik merk dat hier de druk er ook flink op ligt :P De dagen vliegen voorbij en het is echt knettersdruk hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja hier is het ook enorm druk, vanaf februari heb ik eigenlijk genoeg werk voor 8 dagen in de week, dus moet ik toch klanten een beetje teleur stellen, want 40 uur in de week is echt meer dan genoeg voor mij.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:56
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:08:
[...]

45 uur per week valt toch best mee met al dat thuiswerken? Ik doe dat nu ook en het kost me minder energie dan 40 uur per week + reizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ascension schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:27:
[...]

45 uur per week valt toch best mee met al dat thuiswerken? Ik doe dat nu ook en het kost me minder energie dan 40 uur per week + reizen.
Een keertje, oke. Structureel? Nope. Ik heb er de energie niet voor. Er zijn meer dingen die ik leuker vind dan werken ook al heb ik plezier in het werk dat ik doe. Na 40 uur in de week is het klaar voor mij, uitzonderingen daargelaten.
Thuiswerken of niet, dat doe ik toch al sinds 1999 (enkele opdracht uitgezonderd) en reizen vind ik ontspannend maar zonde van mijn tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Ik vind 40u al veel (op 1 opdracht althans) :P

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ascension
Das het mooie van ZZP-en, je kan het allemaal zelf bepalen. En je plukt er zelf al dan niet de vruchten van. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ascension schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:42:
Das het mooie van ZZP-en, je kan het allemaal zelf bepalen. En je plukt er zelf al dan niet de vruchten van. :)
Oh ja, beslist! Er zit ook geen waardeoordeel in wat ik schreef. Natuurlijk zijn er momenten dat ik er zoveel lol in heb dat ik eigenlijk teveel uren dreig te maken. Maar daarmee kom/kwam ik later in andere tijdnood zoals: een rondje hardlopen overslaan, het huishouden een dag uitstellen, sociale contacten verwaarlozen.

Vroeger, toen ik jong was (vorige eeuw) keek ik altijd met afgrijzen naar die oudjes die op tijd weggingen van hun werk. Tegenwoordig snap ik ze beter ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ascension
Nu in de winter met die lockdown vind ik het helemaal niet erg om meer uren te maken. Maar in de zomer ga ik ook graag weer terug naar bijvoorbeeld 4 dagen in de week. Die flexibiliteit vind ik het fijnste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 21:27
Jogai schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:43:
wil ik best doen hoor 😜

ps. als er andere beheerder willen worden, geef maar een seintje hoor 😉

[ Voor 17% gewijzigd door -Jaap-io op 05-01-2022 10:02 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik werk gewoon lekker max 36 uur, soms minder :) En in de zomer een lange vakantie. Vorig jaar 1560 uur gemaakt ongeveer, en dat vind ik wel genoeg :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:59

page404

Website says no

Members only:

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:16
@page404
Members only:

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:59

page404

Website says no

Members only:

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Vraagje, ik heb uiteindelijk in 2021 geen inleg gedaan op pensioenrekening i.v.m. cash beschikbaar houden voor alles rondom verhuizing.

Komt het fiscaal op hetzelfde neer als het bedrag dat ik anders in 2021 zou overmaken dadelijk bij belastingaangifte als FOR reserveer en het in dit kalenderjaar alsnog op de pensioenrekening zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hertog_Martin schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:09:
Vraagje, ik heb uiteindelijk in 2021 geen inleg gedaan op pensioenrekening i.v.m. cash beschikbaar houden voor alles rondom verhuizing.

Komt het fiscaal op hetzelfde neer als het bedrag dat ik anders in 2021 zou overmaken dadelijk bij belastingaangifte als FOR reserveer en het in dit kalenderjaar alsnog op de pensioenrekening zet?
Volgens mij wel. Zo heb ik alles van de FOR naar een pensioenspaarrekening verplaatst. Uiteraard zonder belastingvoordeel. Dat had ik al gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hertog_Martin schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:09:

Ja, het toevoegen aan de FOR zorgt ervoor dat je in 2021 een lagere winst hebt, en daar dus geen inkomstenbelasting over betaalt.

Het laten afnemen van de FOR in 2022 zorgt ervoor dat je een hogere winst hebt, en daar belasting over moet betalen. Echter daar staat weer tegenover dat je een even hoge aftrekpost hebt omdat je het in een pensioenproduct stort, en er dus netto in 2022 ook geen belasting over betaalt ( Die komt pas bij het vrijkomen van het pensioenproduct )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Dat dus, vorige werkgever zat ik 3-4 uur per dag in de trein afhankelijk van hoe de pet bij de NS erbij stond. Wat dat betreft ga ik er op vooruit als ik 9 uur per dag werk. :D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pepernoot
Zo, de eerste levensles als ondernemer is geleerd.

Als beginnend ondernemer, startdatum 01-01-2022 en deze week begonnen aan opdracht, heb ik als braafste jongetje van de klas netjes mijn verwachtte inkomen voor komend jaar doorgegeven aan de Belastingdienst. Hoog ingezet, zodat ik niet voor verrassingen komt te staan volgend jaar voor de IB.

Wat denk de belasting? Zo, jij vult op tijd en netjes jouw gegevens in, laten we eens jouw volledige buffer incasseren voor 7 februari! Ook al hoeven we het pas 31 december te hebben.

Lesson learned, zet voorlopige aanslag op 0 en zet lekker zelf geld opzij komend jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Pepernoot schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:24:

Als beginnend ondernemer, startdatum 01-01-2022 en deze week begonnen aan opdracht, heb ik als braafste jongetje van de klas netjes mijn verwachtte inkomen voor komend jaar doorgegeven aan de Belastingdienst. Hoog ingezet, zodat ik niet voor verrassingen komt te staan volgend jaar voor de IB.

Wat denk de belasting? Zo, jij vult op tijd en netjes jouw gegevens in, laten we eens jouw volledige buffer incasseren voor 7 februari! Ook al hoeven we het pas 31 december te hebben.

Lesson learned, zet voorlopige aanslag op 0 en zet lekker zelf geld opzij komend jaar.
Nog sterker, ze hoeven het pas in mei of juni volgend jaar te hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Pepernoot Het is wel voordelig voor de tegemoetkoming in kinderopvangkosten vanwege sluiting vd BSO. Toeslagen worden achteraf gecorrigeerd, de tegemoetkoming niet. Dus zo een zo hoog mogelijk inkomen opgeven zodat je maximaal eigen bijdrage betaalt, zodat de tegemoetkoming zo hoog mogelijk is.

Vorig jaar had ik ons inkomen veel te laag geschat waardoor we dus relatief gezien veel te weinig terug hebben gekregen vanwege de sluiting van opvang en BSO. Nu kunnen we het wel lijden, maar eerlijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Ik werk ook 36 uur en ik vind ook wel lekker om een keer in de twee weken een dagje te hebben om te werken aan netwerk verbindende dingen zoals een klein adviserings klusje, een blogpost, een talk, sparringsessie, coaching sessie etc.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Je kan gewoon voorlopige aangifte weer aanpassen en eventueel stoneren. Even uit mijn hoofd moet je de IB pas april het jaar erop te betalen. Mijn voorlopige aangifte voor 2020 staat nog op +/- 30k zodat ik enkel een beetje Zvw heb moeten betalen.
pirke schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:49:
@Pepernoot Het is wel voordelig voor de tegemoetkoming in kinderopvangkosten vanwege sluiting vd BSO. Toeslagen worden achteraf gecorrigeerd, de tegemoetkoming niet. Dus zo een zo hoog mogelijk inkomen opgeven zodat je maximaal eigen bijdrage betaalt, zodat de tegemoetkoming zo hoog mogelijk is.

Vorig jaar had ik ons inkomen veel te laag geschat waardoor we dus relatief gezien veel te weinig terug hebben gekregen vanwege de sluiting van opvang en BSO. Nu kunnen we het wel lijden, maar eerlijk is het niet.
De voorlopige IB aangifte is niet gekoppeld aan de inkomsten die je opgeeft voor de toeslagen. Ik geef de IB vaak lager op terwijl ik bij toeslagen meestal hoger hanteer. Pas voor de definitieve toeslagen berekening wordt de IB aangifte gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Mag dat niet in termijnen? Of mag dat de eerste keer niet?
Dan zou ik 'm gewoon op 0 zetten (belastingdienst::ib::reset) en 40% a 45% van wat je binnenharkt apart zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Ben op dit moment met de accountant bezig met de voorwaarden, in zijn voorwaarden staat niets mbt directe schade bij aansprakelijkheid, alleen dat er schade vergoed wordt voor onderzoek e.d.

Na hierover te mailen krijg ik als antwoord dat ik als ondernemer de aangifte moet goedkeuren en daardoor altijd aansprakelijkheid heb. Is dit een normaal iets in een dienstverlening met accountants?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:17:
Ben op dit moment met de accountant bezig met de voorwaarden, in zijn voorwaarden staat niets mbt directe schade bij aansprakelijkheid, alleen dat er schade vergoed wordt voor onderzoek e.d.

Na hierover te mailen krijg ik als antwoord dat ik als ondernemer de aangifte moet goedkeuren en daardoor altijd aansprakelijkheid heb. Is dit een normaal iets in een dienstverlening met accountants?
Uiteraard! Het is jouw aangifte en niet de zijne. Je accountant legt je keurig uit wat hij gedaan heeft. Je behoort het ook te snappen (je hoeft het niet na te vertellen). Als jij alsnog je IB wil aanpassen door een onzinnige post op te voeren, dan kan dat. Je accountant zal je waarschuwen, maar het is jouw aangifte.
Accountants maken niet veel fouten, zeker niet bij ZZP-ers. Allemaal zo eenvoudig voor hen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepernoot
Pfff recruiters.
Serieus, je hebt er echt helemaal niks aan.

Dit geloof je gewoon niet namelijk.

Situatie is: Ik heb een mooie opdracht via recruiter te pakken. Een maand (!) geleden het contract getekend, veel heen en weer gebeld en gemaild. Helemaal prima.

Vandaag krijg ik dus gewoon via LinkedIn van diezelfde recruiter (!) een bericht of ik beschikbaar ben voor een mooie opdracht. En het is geen automatisch bericht.

Zo persoonlijk zijn ze dus... Ongekend. Snel opzoek naar een andere opdracht na deze. Gun ze geen euro meer.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 15:40
Pepernoot schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:35:
Pfff recruiters.

Situatie is: Ik heb een mooie opdracht via recruiter te pakken. Een maand (!) geleden het contract getekend, veel heen en weer gebeld en gemaild. Helemaal prima.

Vandaag krijg ik dus gewoon via LinkedIn van diezelfde recruiter (!) een bericht of ik beschikbaar ben voor een mooie opdracht. En het is geen automatisch bericht.

Zo persoonlijk zijn ze dus... Ongekend. Snel opzoek naar een andere opdracht na deze. Gun ze geen euro meer.

***members only***
Hoe weet je dat het geen automatisch bericht is? Krijg heel veel berichten van ze die persoonlijk lijken maar als een hagelschot verzonden worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Pfff recruiters.

***members only***
Gewoon serieus op in gaan dan en kijken of je 20-30 euro hoger tarief kan scoren :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Gewoon serieus op in gaan dan en kijken of je 20-30 euro hoger tarief kan scoren :D
Of gewoon beide aanbiedingen aannemen en dubbel factureren. Tikt lekker aan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:01

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Pfff recruiters.

***members only***
Inderdaad weg blijven van de recruiter die mensen zoeken voor een opdracht. Beter iemand die zoekt voor jouw.

Had een recruiter die wist dat ze het 2e gesprek was. Ze zei nog je kansen verdelen. 1e gesprek uur later aangenomen dus netjes 2e gesprek gelijk afgezegd. Kreeg alleen de agenda item die gecancelled was, verder niks meer, niet ff gefeliciteerd.
Maand later gelukkig nieuwjaar, hoe gaat het daar ben je al toe aan een nieuwe opdracht.

Heb niet gereageerd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pepernoot
BlackHawkDesign schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:56:
[...]

Hoe weet je dat het geen automatisch bericht is? Krijg heel veel berichten van ze die persoonlijk lijken maar als een hagelschot verzonden worden.
Omdat ik een handigheidje heb ingebouwd om de mensen die moeite nemen eruit te vissen.

Ik heb emoticons in mijn LinkedIn naam staan. Als ik dus een bericht krijg met die emoticon, weet ik dat een robot mijn naam heeft gekopieerd en geplakt.

Staat er dus geen emoticon in, weet ik dat de de moeite hebben genomen om handmatig mijn naam in te typen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Kreeg een 'exclusief aanbod' om een domeinnaam vast te leggen...

https://www.dnsbelgium.be...ux-frauduleuze-praktijken

Is er ook een nederlands meldpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Jogai schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:18:
Kreeg een 'exclusief aanbod' om een domeinnaam vast te leggen...

https://www.dnsbelgium.be...ux-frauduleuze-praktijken

Is er ook een nederlands meldpunt?
SIDN is de registry voor .nl.

Heb je hier wat aan?

https://www.sidn.nl/help-...%20om%20in%20te%20grijpen.

https://www.sidn.nl/inter...bij-gtlds-wat-kan-je-doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Overigens ben ik er niet ingetrapt, en is het niet eens mijn primaire bedrijfsnaam. En ik heb het vaker bij de hand gehad, maar de domeinnaam blijft gewoon vrij als je nergens op ingaat. Dus ik heb de tips van sidn niet nodig, maar zo'n meldpunt net als in belgie zou wel handig zijn voor dat soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
Jogai schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:28:
[...] maar zo'n meldpunt net als in belgie zou wel handig zijn voor dat soort gevallen.
Wat wil je dat dat meldpunt dan doet? Een mailtje sturen met "Dat mag niet"?
Pagina: 1 ... 275 ... 643 Laatste