[Microsoft Certified] Ervaringen en discussies - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 19:19
AreUhungry schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:17:
Ik heb in het verleden ook twee azure developer examens gedaan. Vond het elke keer wel weer gedoe om mn bureau helemaal leeg te halen voor zo'n examen. Hoe doen jullie dat? Laten jullie gewoon alles erop staan, of gaan jullie naar het exam centre?
Ik ga naar een examen centrum, vindt dat leeghalen van mijn ruimte te veel gedoe.
En ik hoor de laatste tijd veel klachten over protector examens, laats zag ik een post van iemand die drie uur in de queu had gestaan omdat ze te weinig protectors hadden die dag…

Cloud ☁️

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:30
MD-102 en MS-102 behaald. oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRwoAh-Y3AlGP_FOiVps0MJ3A8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cPYx4U8U0fScCY19oZCi2xgb.png?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Gefeliciteerd, beide vandaag gedaan?

Cloud ☁️

• kalenderjaar
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:34
AreUhungry schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:17:
Ik heb in het verleden ook twee azure developer examens gedaan. Vond het elke keer wel weer gedoe om mn bureau helemaal leeg te halen voor zo'n examen. Hoe doen jullie dat? Laten jullie gewoon alles erop staan, of gaan jullie naar het exam centre?
Ik haal altijd netjes alles leeg, maar de vorige keer was ik vergeten dat ik nog een headset op had 😂. Die man die de boel in de gaten moest houden helemaal zwaaien en ik snapte niet wat die bedoelde.

Ook al eens meegemaakt dat ik uit een online examen gegooid werd door een antivirus scan die door mijn werkgever scheduled op iedere 30 minuten ingesteld stond, kon gelukkig na het disablen van deze scan, gewoon weer terug verbinden en verder met het examen (dit is wel 2 /3 jaar geleden, weet niet of dit nog steeds mogelijk is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
HKLM_ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:02:
[...]

Gefeliciteerd, beide vandaag gedaan?
Nee, dat niet. Vind de examens lastig genoeg.:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05
Ik heb a.s. vrijdag mijn Azure a900 examen.
De proef examens op Microsoft zijn vrij gemakkelijk te halen.
Is het echte examen vergelijkbaar of veel moeilijker?
Waar kan ik eventueel nog gratis proef examens maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robroy1998
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 16:26
Rick13 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:23:
Ik heb a.s. vrijdag mijn Azure a900 examen.
De proef examens op Microsoft zijn vrij gemakkelijk te halen.
Is het echte examen vergelijkbaar of veel moeilijker?
Waar kan ik eventueel nog gratis proef examens maken?
Uit eigen ervaring vond ik het examen moeilijker dan de proefexamens die microsoft biedt. Met name op het gebied van security en compliance komen er vragen voor die ik niet eerder had gezien. Op basis van zero trust heb ik voor de antwoorden gekozen die het meest restrictief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Dat dacht ik al. Wat was je score?
Nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robroy1998
Rick13 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:01:
Dat dacht ik al. Wat was je score?
Nog tips?
Mijn score was 713. Als ik jou was, dan zou ik john savill zijn az-900 cursus volgen op youtube. Hij biedt een playlist van meer dan 65 videos met meerdere onderwerpen en 1 study cram van 3,5 uur. Als je dit allemaal heb gekeken heb je een grotere kans om te slagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Iemand hier tips voor het MS-721 examen? (Teams Phone system) ben vooral opzoek naar goede labs mogelijkheden.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 12:46
HKLM_ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:10:
Iemand hier tips voor het MS-721 examen? (Teams Phone system) ben vooral opzoek naar goede labs mogelijkheden.
Lijkt me lastig, hoe ga je bijv een Teams Phone emuleren? Zou eens kijken of je een fysiek apparaat in handen kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:17

ralpje

Deugpopje

HKLM_ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:10:
Labs voor de 721 zijn er niet. Kijk of je ergens een omgeving kunt krijgen met een calling plan of operator connect. Direct routing kom je bijna niet meer tegen in de 721.
Oveirgens is de 721 allang niet meer alleen voice, maar ook voor een heel deel meetings en meeting room oplossing. Stop daar dus ook zeker tijd in!

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
@robroy1998 Nog 1 vraagje, komen sommige vragen van Microsoft proef examen terug in het echte examen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robroy1998
Rick13 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:27:
@robroy1998 Nog 1 vraagje, komen sommige vragen van Microsoft proef examen terug in het echte examen of niet?
Ik kan me niet herinneren dat ik vragen tegenkwam die hetzelfde waren als de vragen in het proef-examen. Microsoft staat er wel bekend om dat ze veel strik-vragen stellen in wel scenario je de beste oplossing binnen Azure kan gebruiken.

Wat me wel hielp was het document waarin per onderwerp wordt aangegeven wat voor SOORT vragen je kan verwachten. Deze is zeker een aanrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Ga daar nog even naar kijken dan. De video's van john savill zijn zeker nuttig.
Ben benieuwd morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:24
Rick13 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:27:
Het gaat meer om de manier van denken die je leert in dat proefexamen. Het daadwerkelijke examen wijkt naar mijn idee erg af van het proefexamen (met andere soort vragen) en het echte examen wordt vaak toch wel lastiger ervaren. Succes morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Bedankt, duidelijk verhaal 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09 18:14

360Degreez

Typisch weer dit...

Hi Mannen (en vrouwspersonen)

Met de MS900 op zak ben ik bezig met de MS102. Hiervoor wilde ik een Server2019 AD optuigen en mijn sandbox-tenant uit de mottenballen trekken, ware het niet dat Microsoft deze al de nek om gedraaid heeft.

MS is niet zo scheutig meer met het verstrekken van Sandbox tenants met E5 licenties. Ik heb al geprobeerd een nieuw dev-account op te tuigen, maar hier krijg ik de "You don't current qualify for a Microsoft 365 Developer Program sandbox subscription"-melding.

In mijn originele account (met verlopen tenant) kan ik mijn subscription verwijderen en na 60 dagen opnieuw een tenant aanvragen.

Weet iemand of deze user dan nog steeds gemachtigd is om een tenant aan te vragen of mag ik dan weer achter in de rij aansluiten en/of voor sauce een Visio licentie kopen?

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:20
360Degreez schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:42:

Met de MS900 op zak ben ik bezig met de MS102. Hiervoor wilde ik een Server2019 AD optuigen en mijn sandbox-tenant uit de mottenballen trekken, ware het niet dat Microsoft deze al de nek om gedraaid heeft.

MS is niet zo scheutig meer met het verstrekken van Sandbox tenants met E5 licenties. Ik heb al geprobeerd een nieuw dev-account op te tuigen, maar hier krijg ik de "You don't current qualify for a Microsoft 365 Developer Program sandbox subscription"-melding.

In mijn originele account (met verlopen tenant) kan ik mijn subscription verwijderen en na 60 dagen opnieuw een tenant aanvragen.

Weet iemand of deze user dan nog steeds gemachtigd is om een tenant aan te vragen of mag ik dan weer achter in de rij aansluiten en/of voor sauce een Visio licentie kopen?
De laatste keer dat ik hier iets over las was er überhaupt een stop op het uitgeven van die tenants. Iets met beveiliging en 'we komen later terug met een betere oplossing'. Kan de originele post van Microsoft natuurlijk weer niet vinden, maar wel dit: https://o365reports.com/2...nt-is-no-longer-possible/

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:15
360Degreez schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:42:

Ik weet in ieder geval dat je ze met een Enterprise of Professional licentie weer kunt aanvragen, volgensmij als ie verlopen is zeggen ze pech gehad bij Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Helaas niet gehaald, 634 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buizerd__NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-09 09:01
Jammer, maar volgende keer haal je hem wel. d:)b

PSN: BUIZERD____NL 4x_. Battlenet: BuizerdNL#2451

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09 18:14

360Degreez

Typisch weer dit...

Gerwinnn schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:12:
[...]

Ik weet in ieder geval dat je ze met een Enterprise of Professional licentie weer kunt aanvragen, volgensmij als ie verlopen is zeggen ze pech gehad bij Microsoft.
Ah, thanks in ieder geval. Ik probeer mijn nieuwe dev account te voorzien van een fancy licentie. Met een beetje geluk kom ik dan in de buddylist van Microsoft.

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:15
360Degreez schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Ah, thanks in ieder geval. Ik probeer mijn nieuwe dev account te voorzien van een fancy licentie. Met een beetje geluk kom ik dan in de buddylist van Microsoft.
Ja persoonlijk vind ik het erg zonde dat het niet zo makkelijk is, die dev tenants waren een mooie manier om te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 16:51
Mijn verleng certificaten seizoen is weer begonnen, aankomende 4 maanden de tijd om alles weer te verlengen.

MD102 van de week gedaan. 870 pnt. Uiteraard een stuk makkelijker dan het echte examen. De vragen die ik niet wist heb ik op MS learn opgezocht. Ik zit helaas niet meer elke dag in de MS portals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Volgens mij zit hier ook een MCT’r ik kom er niet helemaal uit.

Voor een MCT moet je een train de trainer cursus volgen en halen welke erkend is door Microsoft. Maar moet je ook nog een examen doen bij pearson?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

HKLM_ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:50:
Volgens mij zit hier ook een MCT’r ik kom er niet helemaal uit.

Voor een MCT moet je een train de trainer cursus volgen en halen welke erkend is door Microsoft. Maar moet je ook nog een examen doen bij pearson?
Nee.
Om MCT te mogen worden heb je 'aantoonbaar didactische ervaring' nodig. Voorheen kon je dat doen door het halen van de Comptia CTT+, maar die bestaat niet meer.
MS heeft nu wereldwijd een aantal organisaties aangewezen die een soort 'train the trainer' mogen dien die door MS geaccepteerd wordt als prereq om MCT te mogen worden. In NL is dat Monique (of tegenwoordig haar neef, geloof ik) van https://www.niqueconsultancy.nl/
Dat trajectje zal wel een examen aan vast zitten, maar dat is puur praktijk volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door ralpje op 21-10-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
ralpje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Nee.
Om MCT te mogen worden heb je 'aantoonbaar didactische ervaring' nodig. Voorheen kon je dat doen door het halen van de Comptia CTT+, maar die bestaat niet meer.
MS heeft nu wereldwijd een aantal organisaties aangewezen die een soort 'train the trainer' mogen dien die door MS geaccepteerd wordt als prereq om MCT te mogen worden. In NL is dat Monique (of tegenwoordig haar neef, geloof ik) van https://www.niqueconsultancy.nl/
Ja Monique was ik tegengekomen inderdaad, ik dacht dat er nog een MCT examen aanvast zag maar dit is “makkelijk” dan. :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Ik ken die nieuwe training niet (ik ben nog van de CTT+-tijd), maar als hij vergelijkbaar is is het nog wel een pittige training hoor. Heel stuk theorie over leerstijlen enzo en vervolgens ook het voorbereiden + uitvoeren van een training als praktijkexamen.
Was wel behoorlijk leerzaam en ik heb er nog bij elke training die ik geef (of dat nou een MS training is of niet) profijt van.

Vanuit de 'markt': ga je niet volledig toeleggen op trainingen, als je dat al van plan was. Iedereen en z'n moeder kan voor een klas gaan staan en slides oplezen, cursisten hebben het meeste aan een trainer die gewoon spul kan relateren aan de praktijk, weet waar ze tegenaan lopen en zelf ook 'met de poten in de modder' staat.
Ik geef dan ook alleen nog trainingen op het gebied waar ik zelf in werk (en sinds m'n MVP status zal dat gebeid nog wel 'krapper' worden, maar daar ben ik me nog een beetje op aan het beraden :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ralpje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:05:
Ik ken die nieuwe training niet (ik ben nog van de CTT+-tijd), maar als hij vergelijkbaar is is het nog wel een pittige training hoor. Heel stuk theorie over leerstijlen enzo en vervolgens ook het voorbereiden + uitvoeren van een training als praktijkexamen.
Was wel behoorlijk leerzaam en ik heb er nog bij elke training die ik geef (of dat nou een MS training is of niet) profijt van.

Vanuit de 'markt': ga je niet volledig toeleggen op trainingen, als je dat al van plan was. Iedereen en z'n moeder kan voor een klas gaan staan en slides oplezen, cursisten hebben het meeste aan een trainer die gewoon spul kan relateren aan de praktijk, weet waar ze tegenaan lopen en zelf ook 'met de poten in de modder' staat.
Ik geef dan ook alleen nog trainingen op het gebied waar ik zelf in werk (en sinds m'n MVP status zal dat gebeid nog wel 'krapper' worden, maar daar ben ik me nog een beetje op aan het beraden :p)
Ik ben niet vanplan het vanuit de markt fulltime te gaan doen inderdaad, maar inderdaad te combineren met de klei uit het veld in het onderwerp waar ik in zit (voornamelijk Intune, AVD/Windows 365)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 19:18
Ben van plan om MS-900 te gaan doen. Is er een ergens een (viseel) overzicht van alle certificaties die je erna kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bandicool
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 12:12
Cybermage schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:06:
Ben van plan om MS-900 te gaan doen. Is er een ergens een (viseel) overzicht van alle certificaties die je erna kan doen?
Ikzelf gebruik deze altijd.
https://query.prod.cms.rt...cms/api/am/binary/RE2PjDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Dat is inderdaad wel een goede en momenteel de recentste optie.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 19:30
Dank je wel voor het delen van deze overzicht! Nu weer ff oppakken met nieuwe certificeringen nu de zware verbouwing achter de rug is. Ik gebruikte CBT maar wil ff naar alternatieven kijken. Welke gebruik jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walteij
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 15:28
HKLM_ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

Ik ben niet vanplan het vanuit de markt fulltime te gaan doen inderdaad, maar inderdaad te combineren met de klei uit het veld in het onderwerp waar ik in zit (voornamelijk Intune, AVD/Windows 365)
Nog even wat extra info over de training van Monique (die volgens mij nu eindelijk echt met pensioen is gegaan) Rick Kerssens om MCT te worden.
Het is nog steeds een 5-daagse training, maar hierin worden niet alleen maar de trainer eisen behandeld, ook is er aandacht voor het verlengen van je MCT status (die geweldige Metrics That Matter website) en hoe je aan alle benodigde informatie kunt komen (zoals toegang tot de MCT lounge).

CTT+ (die ik ook gevolgd heb) was een goede training, maar was generiek en gericht op trainingen geven (helemaal niks mis mee dus en heb er ook een hoop opgepikt), de nieuwe training die Monique en Rick hebben opgezet, is een afgeleide hiervan, maar dan echt specifiek gericht op MCT, omdat CTT+ dus als certificering is komen te vervallen.

Rick heeft op de MCT summit begin van het jaar een MCT training gegeven en van wat ik daarvan meegekregen heb zat dat gewoon goed in elkaar. Hij is iets minder energiek als Monique, maar dat hoeft niet per definitie iets slechts te zijn ;).

Een andere MCT opleider in Nederland is Computrain. Ook zij hebben een programma opgesteld dat is goedgekeurd door Microsoft om MCT's op te leiden. Hier heb ik helaas geen ervaringen mee, dus kan er weinig over vertellen.

Global Knowledge heeft ook een tijdje MCT's opgeleid, effectief huurden zij dan Monique in die haar cursusmateriaal gewoon behandelde :Y

En ja, blijf vooral bezig met de onderwerpen waarin je training geeft. Ik heb heel wat trainers voorbij zien komen in mijn ICT carriere en de beste trainers waren degenen die (zoals @ralpje ook al tikte) met hun poten in de modder staan. Deze trainers weten de theorie aan de praktijk te koppelen en maken het daarmee gewoon een stuk beter te begrijpen.

Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

walteij schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Nog even wat extra info over de training van Monique (die volgens mij nu eindelijk echt met pensioen is gegaan) Rick Kerssens om MCT te worden.
<knip>
Rick heeft op de MCT summit begin van het jaar een MCT training gegeven en van wat ik daarvan meegekregen heb zat dat gewoon goed in elkaar. Hij is iets minder energiek als Monique, maar dat hoeft niet per definitie iets slechts te zijn ;).
Goed punt. Ik heb die sessie op de summit ook niet meegekregen (volgens mij overlapte hij met een sessie die ik zelf gaf?), maar ik weet van eerdere meetups dat Rick best een fijne trainer is. Can't go wrong there.

En gelijk even pluggen mochten er nog meer MCT's in deze thread zitten: https://www.mctsummit.co.uk/ voor de European Summit, in januari 2025 in Manchester. Zeker de moeite waard om te bezoeken :)

En er is nog een MCT whatsapp groep, maar te oordelen naar de profielfoto zit @walteij daar al in :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walteij
ralpje schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:24:
[...]
En gelijk even pluggen mochten er nog meer MCT's in deze thread zitten: https://www.mctsummit.co.uk/ voor de European Summit, in januari 2025 in Manchester. Zeker de moeite waard om te bezoeken :)
En ook daar sta je als spreker zag ik! Weer lekker bezig. Ik wil ook gaan, maar eerst naar Ignite in Chicago. Ondersteuning van het MS learn team waardoor ik gratis toegang heb, de werkgever betaald hotel en vlucht.
Denk wel dat ze die paar dagen Manchester ook wel willen vergoeden. Na ignite ga ik wel uitzoeken hoe het zit met vlucht en hotel daarvoor. Voor de prijs hoef je deze in ieder geval niet over te slaan, kaartjes voor dit event zijn zeker niet duur te noemen.
En er is nog een MCT whatsapp groep, maar te oordelen naar de profielfoto zit @walteij daar al in :p
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Ik ga vrijdag voor de 2e keer a900 Azure examen doen. Kan ik (een deel) dezelfde vragen verwachten als in het 1e examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Rick13 schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:56:
Ik ga vrijdag voor de 2e keer a900 Azure examen doen. Kan ik (een deel) dezelfde vragen verwachten als in het 1e examen.
Er is best een grote pool met vragen, ik verwacht dat je voor het grootste deel andere vragen gaat krijgen.

Cloud ☁️

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rick13
Bedankt voor jullie hulp. Nu voor de tweede keer de A900 examen gedaan. Nu wel geslaagd. Krijg je nog iets van een certificaat oid? En waar kan je dat vinden in je Microsoft account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Rick13 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:21:
Bedankt voor jullie hulp. Nu voor de tweede keer de A900 examen gedaan. Nu wel geslaagd. Krijg je nog iets van een certificaat oid? En waar kan je dat vinden in je Microsoft account?
Die kan je inderdaad vinden in je Microsoft account op Microsoft Learn. Je krijgt ook nog een mailtje van ze.

En van harte gefeliciteerd natuurlijk!

[ Voor 4% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 08-11-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicool
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 12:12
Rick13 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:21:
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Bedankt allebei 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Op reddit gaat het gerucht dat het DP-203 en het SC-400 exam met pensioen gaan.

Het DP-203 zou vervangen worden door DP-700 en SC-400 door SC-401

Iemand hier al iets van gehoord?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
HKLM_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:09:

Ik nog niet. Ik neem Reddit vaak met een zakzout, wordt daar regelmatig veel onzin verkondigd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
YaYo86 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:32:
[...]

Ik nog niet. Ik neem Reddit vaak met een zakzout, wordt daar regelmatig veel onzin verkondigd helaas.
Ja eens, maar het klinkt mij niet eens zo heel gek in de oren. Denk dat ze meer copilot willen gaan toevoegen aan het SC-401 stuk en dat mist nu wel in het 400 examen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Dat klinkt logisch, op Ignite zie ik ook alleen maar AI-dit en AI-dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Ik heb er nog niets over gehoord, maar de 'program update' call is ergens vanmiddag geloof ik. Zou best kunnen dat daar iets aangekondigd wordt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YaYo86
Nog iemand geïnteresseerd in DP-600? Je kunt een gratis examen voucher krijgen: https://community.fabric....age/page-id/campaign_form

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Goede Microsoft Certifications Humble Bundle book Bundle:

https://www.humblebundle....t-press-and-pearson-books

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
HKLM_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:09:

Er gaan ook al langer geruchten dat Synapse (en Data Factory?) end-of-life zijn ten faveure van Fabric. En ook dat Microsoft voornemens is om van Azure Databricks als first-party offering af te raken en Databricks alleen nog als third-party oplossing aan te bieden (zoals bij andere cloud vendors het geval is). In dat licht verbaast het me niet dat DP-700 nu naar voren wordt geschoven als vervanger van DP-203. Ik was me nu juist in DP-203 aan het verdiepen om het Azure ecosysteem voor data engineering wat te leren kennen. Maar het is een en al verwarring op dit moment.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wat een rust hier ;)

Afgelopen donderdag AZ-900 gehaald. Was een tijdje geleden een MS examen, mijn laatste was 74-338 (Lync 2013 depth support engineer). Deze was stuk beter te doen.

AZ-104 staat ingepland (misschien dat ik nog met de datum schuif maar dan heb ik iets om naar toe te werken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rikkie8
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:08
Renzmeister schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:11:
[...]

Er gaan ook al langer geruchten dat Synapse (en Data Factory?) end-of-life zijn ten faveure van Fabric. En ook dat Microsoft voornemens is om van Azure Databricks als first-party offering af te raken en Databricks alleen nog als third-party oplossing aan te bieden (zoals bij andere cloud vendors het geval is). In dat licht verbaast het me niet dat DP-700 nu naar voren wordt geschoven als vervanger van DP-203. Ik was me nu juist in DP-203 aan het verdiepen om het Azure ecosysteem voor data engineering wat te leren kennen. Maar het is een en al verwarring op dit moment.
Yup dp203 gaat eruit en wordt vervangen door dp700:
https://techcommunity.mic...ion-ai-innovation/4240414

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
Niet verbazend maar het blijft verwarrend.

Edit: Verder ging ik wat te veel off-topic.

Ik heb begin deze maand dp-203 nog gedaan, achteraf dus voor niets. Ik ga nog wel even nadenken over dp-700, maar ben het eigenlijk een beetje beu.

[ Voor 38% gewijzigd door Renzmeister op 19-01-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Na het succesvol verlengen van MD-102 en AZ-104 ben ik op zoek naar een nieuwe training. Ik werk in de consultancy en vervul allround systeembeheer/it specialist rollen.
Wat is de meest logische vervolgstap? :?
AZ-800, was ik mee gestart maar vond deze veel overlappen met AZ-104.

MS-102, klinkt interessant, voorheen MS-100 gehaald. Is het examen te doen? Aantal jaren geleden examen MS-101 zonder handson ervaring gedaan, niet gehaald.

AZ-305, echter tot op heden nog niet echt veel gedaan met Azure. Merk dat het best pittig is om bijvoorbeeld AZ-104 te halen zonder echte handson ervaring.

Hoor graag!

Whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Harmen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:31:
Na het succesvol verlengen van MD-102 en AZ-104 ben ik op zoek naar een nieuwe training. Ik werk in de consultancy en vervul allround systeembeheer/it specialist rollen.

MS-102, klinkt interessant, voorheen MS-100 gehaald. Is het examen te doen? Aantal jaren geleden examen MS-101 zonder handson ervaring gedaan, niet gehaald.

AZ-305, echter tot op heden nog niet echt veel gedaan met Azure. Merk dat het best pittig is om bijvoorbeeld AZ-104 te halen zonder echte handson ervaring.

Hoor graag!
Misschien is het een idee om de route SC-900 en SC-200/SC-300 te verkennen? Security speelt een steeds centralere rol in alles wat we doen. Goede kennis van Identity & Access Management en Security Operations kom ik echter nog maar zelden tegen. Hier valt nog best wat te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Harmen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:31:

Hoor graag!
MS-102 is een mooi examen, pakt stukje security mbt defender, identity en purview mee (wat steeds meer komt zeker icm copilot)

Eventueel zou je nog naar AZ-140 Azure Virtual Desktop kunnen gluren of naar MS-721 teams collaboration. Dit zijn wel wat meer Modern Workplacr gerelateerde examens

Wil je sysadmin dan inderdaad AZ-800 en AZ-801

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 09:05
HKLM_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:58:
[...]

Ja eens, maar het klinkt mij niet eens zo heel gek in de oren. Denk dat ze meer copilot willen gaan toevoegen aan het SC-401 stuk en dat mist nu wel in het 400 examen.
Is hier al wat meer over bekend? Ik sta op het punt te beginnen aan SC-400. Ik heb ook een Udemy course van John Christopher aangeschaft. Zou wat zijn als dadelijk SC-400 komt te vervallen en ik opnieuw SC-401 mag gaan doen, inclusief alle bijhorende examen kosten. Zou dan wel fijn zijn als je korting krijgt op je examen, of anders een upgrade examen kunt doen voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
segil schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:59:
[...]

Is hier al wat meer over bekend? Ik sta op het punt te beginnen aan SC-400. Ik heb ook een Udemy course van John Christopher aangeschaft. Zou wat zijn als dadelijk SC-400 komt te vervallen en ik opnieuw SC-401 mag gaan doen, inclusief alle bijhorende examen kosten. Zou dan wel fijn zijn als je korting krijgt op je examen, of anders een upgrade examen kunt doen voor weinig geld.
Nee, ik heb er nog niks van gezien.

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
Ik ga binnen nu en 2 weken het MS-700 examen inplannen, iemand die deze al heeft behaald en kan vertellen welke onderwerpen het meest naar voren komen? Merk dat het calling stukje voor mij het lastigst is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 09:05
Bedankt! Dan waren de geruchten op reddit toch waar! Zit ik wel met een kleine uitdaging, want ik heb een gratis voucher voor een MS Examen, alleen verloopt die op 5 april. Hopen maar dat het examen voor die tijd uitkomt.

[ Voor 20% gewijzigd door segil op 04-02-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Lijkt erop dat er geen upgrade path komt. Als je SC-400 hebt dan mag je die tot juni nog verlengen en daarna is het afgelopen. Werken in de IT is een leven lang leren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Renzmeister schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:11:
[...]

Toevallig afgelopen vrijdag mijn DP-203 nog verlengd.
Dat ze focussen op fabric snap ik, al is dat meer gericht op citizen data engineering en dus de business kant. Behold, dat wordt de volgende Powerbi met Excel.
Maar voor enterprises nog niet werkbaar. Teveel compliancy en security issues nog, en heeft veel governance nodig.

Databricks heeft eea gewoon gewonnen. Is ook echt op data engineering en ML gericht. Overigens zijn dat ook prima certificeringen, en als je bij een bedrijf werkt dat databricks klant is kun je ze meestal gratis doen via de databricks customer academy.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
The Eagle schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:28:
[...]

Dat ze focussen op fabric snap ik, al is dat meer gericht op citizen data engineering en dus de business kant. Behold, dat wordt de volgende Powerbi met Excel.
Maar voor enterprises nog niet werkbaar. Teveel compliancy en security issues nog, en heeft veel governance nodig.

Databricks heeft eea gewoon gewonnen. Is ook echt op data engineering en ML gericht. Overigens zijn dat ook prima certificeringen, en als je bij een bedrijf werkt dat databricks klant is kun je ze meestal gratis doen via de databricks customer academy.
Volledig mee eens. Dit speelt vooral Databricks in de kaart, en in iets mindere mate Snowflake. Dus ik zou inderdaad voor Databricks en/of Snowflake certificeringen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Heb al een tijdje geen Beta meer gedaan maar blijft die prijs zo?

Edit: ja dus.

[ Voor 11% gewijzigd door YaYo86 op 11-02-2025 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paella
YaYo86 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:08:

Inderdaad, voor 33 euro was het nog wel leuk, maar dit is nogal wat meer...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paella
YaYo86 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:08:

Nee dus, code voor 80% korting op

https://techcommunity.mic...ty-administrators/4159976

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Super en bedankt!

Heeft iemand een goede videotraining voor 401? Ik zag er één op Udemy, maar die trainer gebruikt geen Purview in zijn demo’s. Tot Pluralsight heb ik geen toegang, dus dat platform valt al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
401 is zo vers ik verwacht niet dat daar specifiek al wat voor is. Denk dat je naar de SC-400 moet gaan kijken en de onderdelen die relevant zijn gaan filteren.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 11:57
Aangemeld voor de bèta 30,49 betaald dus daarvoor wil ik wel een gokje wagen. Ben ook nog opzoek naar studie materiaal, morgen eens kijken wat ik kan vinden. Mocht iemand al iets hebben, zou je het dan willen delen?

Edit study guide: https://charbelnemnom.com/sc-401-exam-study-guide/

[ Voor 14% gewijzigd door Chris89 op 12-02-2025 21:25 ]

• YaYo86
Same. Ik heb uiteindelijk tóch de SC-400 course op Udemy gekocht van John Christopher, die lijkt bijna alles te coveren van SC-401. De onderwerpen die missen zoek ik zelf wel uit.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

The Eagle schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:28:
[...]

Helemaal mee eens. Microsoft heeft als je terugkijkt altijd al een zwabber beleid rondom data engineering / big data / machine learning gehad en er zat soms wel ok tooling tussen, maar de concurrentie is simpelweg beter. Tenzij je echt data engineering certificaten van MS nodig hebt, zou ik ze even vermijden. DP500 was slechts een jaar op de markt, DP600 was echt bizar breed terwijl de markt voornamelijk in frontend/backend verdeelt is. DP700 dan al weer een betere voor data engineering.

Machine learning... zit op dit moment nauwelijks in het product aanbod en qua certificering zijn er dacht ik wel twee, maar gebaseerd op Azure Machine Learning Studio?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:05
Het is alweer even geleden dat ik een examen afgelegd heb, maar over 2 weekjes de AZ-305 een poging geven. Mijn laatste examen is alweer 3 jaar geleden (verlengingen tel ik maar niet mee), de admin variant.

Gebruik combinatie van measureup en de learn documentatie (begreep dat je daar toegang toe krijgt tijdens examen, beetje snappen waar alles een beetje staat). Vorig jaar oktober klassikale training hiervan gedaan, maar eigenlijk zit er weer teveel tijd tussen. Eigen schuld, iets met drukte :P. Klassikale training vond ik wel erg leuk, ontwerpen maken en dan discussie voeren met mede-cursisten wat allemaal mogelijk goeie ontwerpen zijn voor scenario x. Maar holy shit, wat is het veel stof. Vooral moeite met hoe diep ik moet gaan in de onderwerpen.

Examen strategie zal waarschijnlijk zijn, zoveel als mogelijk antwoorden en de zoekvragen markeren (welke sku heb je nodig om x vragen). Als ik faal dan ga ik half uurtje verlenging aanvragen voor de volgende poging omdat Nederlandsch moedertaal is :P.

In de praktijk (eindelijk!) ga ik hier een heleboel, hoop ik, profijt van hebben. Nu in praktijk bezig met Azure Migrate en DR Migrate (best leuke tool). Groot project voor de boeg (met o.a. hulp van MS), gezien de tooling kan je misschien een gok doen wat dat is :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris89
Diversity schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:57:
Het is alweer even geleden dat ik een examen afgelegd heb, maar over 2 weekjes de AZ-305 een poging geven. Mijn laatste examen is alweer 3 jaar geleden (verlengingen tel ik maar niet mee), de admin variant.

Gebruik combinatie van measureup en de learn documentatie (begreep dat je daar toegang toe krijgt tijdens examen, beetje snappen waar alles een beetje staat). Vorig jaar oktober klassikale training hiervan gedaan, maar eigenlijk zit er weer teveel tijd tussen. Eigen schuld, iets met drukte :P. Klassikale training vond ik wel erg leuk, ontwerpen maken en dan discussie voeren met mede-cursisten wat allemaal mogelijk goeie ontwerpen zijn voor scenario x. Maar holy shit, wat is het veel stof. Vooral moeite met hoe diep ik moet gaan in de onderwerpen.

Examen strategie zal waarschijnlijk zijn, zoveel als mogelijk antwoorden en de zoekvragen markeren (welke sku heb je nodig om x vragen). Als ik faal dan ga ik half uurtje verlenging aanvragen voor de volgende poging omdat Nederlandsch moedertaal is :P.

In de praktijk (eindelijk!) ga ik hier een heleboel, hoop ik, profijt van hebben. Nu in praktijk bezig met Azure Migrate en DR Migrate (best leuke tool). Groot project voor de boeg (met o.a. hulp van MS), gezien de tooling kan je misschien een gok doen wat dat is :+.
Heel veel succes! Maar wat bedoel je met verlenging? Tijd is toch gewoon tijd?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Chris89 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:42:
[...]

Heel veel succes! Maar wat bedoel je met verlenging? Tijd is toch gewoon tijd?!
Je kan als engels niet je moedertaal is extra tijd bij het examen aanvragen.

https://www.pearsonvue.co...s/publications/999930.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door HKLM_ op 23-02-2025 07:34 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoianddoei
Vandaag heb ik het SC-401 beta examen gedaan met de kortingscode die gedeeld was. Het examen had 72 (!) vragen en bij sommige vragen werd er ook gerefereerd naar wat legacy termen. Ik had wel echt de 2 uur nodig om alle vragen door te nemen, uiteindelijk had ik nog iets van 5 minuten over.

Ik had eigenlijk verwacht dat het examen zich veel meer zou richten op Priva, AI en de "nieuwe" tools binnen Purview. Maar het grootste deel van het examen bestond vooral uit labeling, DLP, retention en Insider Risk Management. Ik heb bijvoorbeeld maar 2 vragen gehad over DSPM for AI. Natuurlijk wel weer tig vragen over welke rol je wanneer moet gebruiken :P

Mijn gevoel is goed, maar nu moet ik dus heel vervelend een aantal weken wachten totdat mijn uitslag berekend is. Nadeel van zo'n beta examen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Ik heb m vorige week gedaan. Had al een tijd geen MS examen gedaan en in de tussentijd is MS Learn beschikbaar gekomen tijdens het examen. Daar kwam ik te laat achter en was ik dus vergeten. Ik heb uiteindelijk ook een redelijk gevoel er over, maar het kan alle kanten op. Afwachten maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Same here, gister gedaan, vond hem nog vrij lastig want ik doe op werk niks met DLP, Insider Risk Management, etc.

De Role vragen mooi opgezocht met MS Learn, gratis punten dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoianddoei
Hadden jullie ook rond de 70 vragen? Ik vond dat wel echt veel voor een examen, maar wellicht omdat ze tijdens de beta zo veel mogelijk vragen willen stellen?

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat de uitslag binnen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Hoianddoei schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:33:

Ik lees hier een live date van eind april:

https://techcommunity.mic...ming-end-of-april/4375193

of is dat alleen de training?

De SC-400 retires eind mei, wellicht anders meer die kant op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Hoianddoei schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:33:
Hadden jullie ook rond de 70 vragen? Ik vond dat wel echt veel voor een examen, maar wellicht omdat ze tijdens de beta zo veel mogelijk vragen willen stellen?

Zeker, ook rond de 70 hier.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HKLM_
Het is feest bij Microsoft en ze geven 50,000 exam vouchers weg in de Microsoft AI Skills Fest Challenge Sweepstakes! Vanaf 8 april tot 25 mei

Unlock your potential and showcase your AI skills! As part of the Microsoft AI Skills Fest Challenge, we’re celebrating 50 years of Microsoft innovation by giving away 50,000 free Microsoft Certification exam vouchers in weekly prize drawings.

1x aanmelden om iedere week mee te doen en kans te maken op een voucher.

Doe mee met de giving away: https://customervoice.mic...YUDlOTTRXSEdZNyQlQCN0PWcu

Microsoft AI Skills Fest Challenge Sweepstakes Official Rules
https://learn.microsoft.c...-challenge-official-rules

Codes can be used for the following certification exams:
DP-700
AI-102
AZ-900
AZ-204
MS-102
SC-401
SC-200
AI-900
DP-100
DP-203
DP-300
DP-420
DP-600
DP-900
PL-300

[ Voor 13% gewijzigd door HKLM_ op 01-04-2025 21:57 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
De uitslagen van examen SC-401 beta zijn bekend! Ik vond het een pittig examen en veel te lang… helaas niet gehaald, 525 punten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaYo86
De SC-401 scores zijn bekend, iemand geslaagd? Ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Chris89 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 06:58:
De uitslagen van examen SC-401 beta zijn bekend! Ik vond het een pittig examen en veel te lang… helaas niet gehaald, 525 punten…
Wat bedoel je met te lang? Laatste paar examen die ik deed hadden steeds rond de 60 vragen bijvoorbeeld was dit meer?

[ Voor 14% gewijzigd door HKLM_ op 29-04-2025 07:45 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Ja, dit waren er 75.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paella
Meestal met betas hebben ze meer vragen. Dat doet Comptia bv. Misschien ook MS.
Ik heb m wel gehaald ,precies 700 punten waar je 700 moest halen. :D

Met het AI Fest heb ik recent een voucher gewonnen, dus binnenkort maar eens de AZ-204 proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door paella op 29-04-2025 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
walteij schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Het is nog steeds een 5-daagse training, maar hierin worden niet alleen maar de trainer eisen behandeld, ook is er aandacht voor het verlengen van je MCT status (die geweldige Metrics That Matter website) en hoe je aan alle benodigde informatie kunt komen (zoals toegang tot de MCT lounge).

CTT+ (die ik ook gevolgd heb) was een goede training, maar was generiek en gericht op trainingen geven (helemaal niks mis mee dus en heb er ook een hoop opgepikt), de nieuwe training die Monique en Rick hebben opgezet, is een afgeleide hiervan, maar dan echt specifiek gericht op MCT, omdat CTT+ dus als certificering is komen te vervallen.

Een andere MCT opleider in Nederland is Computrain. Ook zij hebben een programma opgesteld dat is goedgekeurd door Microsoft om MCT's op te leiden. Hier heb ik helaas geen ervaringen mee, dus kan er weinig over vertellen.

Global Knowledge heeft ook een tijdje MCT's opgeleid, effectief huurden zij dan Monique in die haar cursusmateriaal gewoon behandelde :Y

En ja, blijf vooral bezig met de onderwerpen waarin je training geeft. Ik heb heel wat trainers voorbij zien komen in mijn ICT carriere en de beste trainers waren degenen die (zoals @ralpje ook al tikte) met hun poten in de modder staan. Deze trainers weten de theorie aan de praktijk te koppelen en maken het daarmee gewoon een stuk beter te begrijpen.
We zijn wat verder in de tijd, maar ik heb deze maand de training bij Rick gedaan en afgerond. :)

Super waardevol en super veel inzichten nu het MCT nog aanvragen en dat is volgens Rick wel een rommeltje bij msft momenteel.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walteij
HKLM_ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 06:28:
[...]
Super waardevol en super veel inzichten nu het MCT nog aanvragen en dat is volgens Rick wel een rommeltje bij msft momenteel.
Microsoft is zo ongeveer het hele jaar bezig geweest met het vernieuwen van de enrolment/renewal tool en de website waar je cursusmateriaal kunt downloaden.
En dat gaat inderdaad niet erg soepel. Alle bestaande MCT's hebben hun status verlengd gekregen, omdat de renewal tool nog niet online is. In eerste instantie tot april, daarna tot juni en nu is het al verlengd tot augustus.

Maar: De regels om te mogen vernieuwen worden per 1 juli vernieuwd (lees: je moet meer trainingen geven en een kleine fee gaan betalen) en het is nog niet duidelijk of dat de datum ook echt definitief is.
Veel discussies en informatie hierover in de MCT Lounge bij Microsoft, dat is allemaal NDA, dus kan er hier niet veel meer over zeggen dan wat hierboven staat.

Maar tof dat je de training bij Rick hebt gevolgd en dat je dus (hopelijk snel) kunt aansluiten bij de MCT-kliek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Zit je al in de appgroep? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Not Yes, Rick moet mij nog even toevoegen :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HKLM_
Heb vanmorgen het SC-401 examen gedaan en voor het eerst een Lab gehad in een examen.
Vond het een zeer pittig examen en in combinatie met het lab dat je niet direct weer of je bent geslaagt (zat een uur tussen denk) ben ik wel heel blij :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Vorige week na de 3e keer proberen, geslaagd voor AZ-104 _/-\o_ Precies 700 punten :+
Heb nog nooit wat met Azure gedaan dus vond het een behoorlijke opgave :o Erg blij mee, een flinke last die van m'n schouders valt.

Na de 2e keer proberen zat ik vast aan verplichte wachttijd van 14 dgn. vanuit MS. Aangezien we op het werk nog vouchers over hadden en ik toch wel graag íets wilde behalen, heb ik AZ-900 maar gedaan, die is dan echt easy als je bezig bent met studeren voor AZ-104 :+

Alle keren thuis examen gedaan. In het verleden met MCSA Windows Server 2016 wel naar examencentrum geweest, maar thuis bevalt eigenlijk heel goed. Eerste keer even spannend en op verzoek van de proctor nog wat dingen moeten opruimen etc. voor ik kon beginnen, maar als je eenmaal weet hoe het werkt dan is het ideaal.

Voor de mensen die ook zwoegen: blijf doorzetten! En blijf er vooral bovenop zitten als het de eerste keer niet lukt. Als je te lang wacht dan zakt de opgedane kennis gauw weg merkte ik nu al.
Ik heb veel gehad aan de video van John Savill (deze keek ik op 1,25 / 1,5x en dan elke dag minstens halfuurtje proberen te kijken). En CBT Nuggets nog gebruikt.

Zorg ook dat je wegwijs bent in MS Learn, sommige vragen kun je daar echt het antwoord op vinden (als je tijd hebt, want het is best even doorwerken qua tijd die er voor staat). Wel flauw, in de zoekfunctie kun je geen quotes gebruiken waardoor een PowerShell commando opzoeken niet wil :P Je kunt in de zoekresultaten ook klikken op 'Filter' en dan bijv. alleen zoeken in 'Azure Storage'. CTRL-F op een pagina werkt helaas ook niet.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2025 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bella82
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 06:52
HKLM_ schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:21:
Heb vanmorgen het SC-401 examen gedaan en voor het eerst een Lab gehad in een examen.
Vond het een zeer pittig examen en in combinatie met het lab dat je niet direct weer of je bent geslaagt (zat een uur tussen denk) ben ik wel heel blij :)
Zaterdag 02-08 examen SC-401 afgelegd en behaald met welgeteld 721 punten :)
Ik kon circa de helft makkelijk beantwoorden, maar de andere helft....pffff...van lichte twijfel tot amper de vraag begrijpen :'(

Overigens geen lab maar een case met circa 6 vragen hierover :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
bella82 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Zaterdag 02-08 examen SC-401 afgelegd en behaald met welgeteld 721 punten :)
Ik kon circa de helft makkelijk beantwoorden, maar de andere helft....pffff...van lichte twijfel tot amper de vraag begrijpen :'(

Overigens geen lab maar een case met circa 6 vragen hierover :-)
Gefeliciteerd! Dat had ik ook, sommige vragen van wat bedoel je…

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:11
HKLM_ schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:21:
Gefeliciteerd!
Enige tips voor dit examen? Ik ben namelijk van plan deze eind dit jaar te behalen.
Ik werk constant met Microsoft Defender, dus ik ken er wel mijn weg in.
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste

Let op:
Eventuele aanvullingen en wijzigingen voor de TS kunnen vanaf zowel via DM of e-mail naar TheVMaster.

Het praten over of het verwijzen/linken naar VCE/ETE bestanden en/of braindump sites is niet toegestaan. Deze reacties worden dan ook zonder pardon verwijderd.