Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Mozart schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:55:
Op 14 oktober besloten dat ik voor mezelf ga beginnen. Gelijk een notaris in de arm genomen voor het opzetten van twee bv’s. Op 3 november de handtekeningen gezet. Deze week eindelijk de KVK registraties en btw-nummers ontvangen. Dus gisteren met aanvraag van zakelijke rekening begonnen bij bunq. Daar ben ik al klant en dat bevalt me goed. De zakelijke rekening voor de werkmaatschappij was zo geregeld maar voor de holding helaas niet 😩. Gelukkig kan ik nu al wel een factuur versturen eind van de maand maar nog geen zaken zakelijk aanschaffen, dat wil ik in de holding doen. Al met al duurt het best lang, maar ik ben er bijna… iemand ervaring met het aanvragen van zakelijke rekeningen bij bunq? Duurt het lang voor een holding?
Zelf ga ik ook in een holding zitten, maar eerst start ik de eenmanszaak op om de ondernemersaftrek nog mee te kunnen pakken. Waarom heb jij dat niet gedaan? Zijn er redenen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
init6 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:45:
[...]

Zelf ga ik ook in een holding zitten, maar eerst start ik de eenmanszaak op om de beginners korting nog mee te kunnen pakken. Waarom heb jij dat niet gedaan? Zijn er redenen voor?
Daar dacht ik ook direct aan. 3 jaar startersaftrek, en eventueel willekeurig afschrijven.
Daarnaast loop je ook de MKB aftrek mis, is een aardige slok op een borrel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
jadjong schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 06:41:
Op de vraag wat ik kan refereer ik graag naar de wijze woorden van Knorretje Doorrijhoog: 'nou eh, niks eigenlijk. :$ '
Ik vind "ik ben in alles goed behalve de dingen waar ik slecht in ben" ook wel leuk :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
init6 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:45:
[...]

Zelf ga ik ook in een holding zitten, maar eerst start ik de eenmanszaak op om de ondernemersaftrek nog mee te kunnen pakken. Waarom heb jij dat niet gedaan? Zijn er redenen voor?
In overleg met de vrouw gekozen voor bescherming van een BV vanaf de start. Dat heeft consequenties inderdaad maar daar kan ik wel mee leven.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metrik
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06:53
sverzijl schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:58:
[...]

Ik ZZP al vrij lang, maar heb nooit een businessplan gemaakt/hoeven maken. Wat was voor jou de reden om dit te doen? Puur voor jezelf ? En wat beschrijf je dan in zo'n businessplan ?
In mijn geval moest de leasemaatschappij het hebben om te bepalen of ze mij een lease-contract aan zouden gaan bieden (i.v.m. het ontbreken van jaarcijfers als starter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 16-09 21:00
Idem, maar dat "plan" was bij mij een paar regels met uitleg, een korte berekening en voornamelijk "ik ga doen wat ik deed maar nu voor mezelf".

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Mozart schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:26:
[...]

In overleg met de vrouw gekozen voor bescherming van een BV vanaf de start. Dat heeft consequenties inderdaad maar daar kan ik wel mee leven.
Wat voor risico verwacht je dan te lopen dat je bescherming nodig hebt? Als je flinke schulden aangaat moet je meestal toch persoonlijk garant staan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mozart
pirke schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:51:
[...]

Wat voor risico verwacht je dan te lopen dat je bescherming nodig hebt? Als je flinke schulden aangaat moet je meestal toch persoonlijk garant staan.
Ik vind zelf ook dat ik geen/weinig risico loop maar ik heb ook een kale plek op mijn achterhoofd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:40
[...]

Ik verwacht eerder de bescherming van prive-middelen (zoals je huis), mocht je failliet gaat door iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik geef de baas mijn vrouw dan ook altijd credits dat "zij zorgt dat ik niets doms doe". Dat werkt ook in mijn freelance-schap door.

Ik ben meer van de impulsaankopen, zij denkt er net wat langer over na (en daarom passen we al 18 jaar goed bij elkaar, denk ik dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Wat voor risico verwacht je dan te lopen dat je bescherming nodig hebt?
Nou als je geld in je BV zit, en je gaat scheiden, is niet de helft van haar? Zo iets? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:55:
[...]

Nou als je geld in je BV zit, en je gaat scheiden, is niet de helft van haar? Zo iets? :P
Dan zou dat wel onder huwelijkse voorwaarde uitgesloten moeten zijn. Genoeg BVs die ten onder zijn gegaan omdat het opeens voor de helft in handen van de ex-partner kwam en feitelijk niet te liquideren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Onder huwelijkse voorwaarden kun je ook net zo goed een eenmanszaak hebben.

En je gaat alleen failliet als je schulden aangaat die je niet terug kan betalen. Of een mega aansprakelijkheidsclaim krijgt, maar dat is voor een gemiddelde freelancer extreem onwaarschijnlijk als er geen opzet in het spel is. Is er wel opzet, dan beschermt een bv je ook niet meer.

Voor een gemiddelde freelancer geeft een bv in mijn ogen slechts schijnzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
pirke schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:48:
Of een mega aansprakelijkheidsclaim krijgt, maar dat is voor een gemiddelde freelancer extreem onwaarschijnlijk als er geen opzet in het spel is.
Je bent bij een eenmanszaak aansprakelijk ook als er geen opzet in het spel is. Waarom dat zo extreem onwaarschijnlijk is volg ik niet: juist bij geen opzet is het lastig te voorkomen immers je plant zoiets niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Je hebt een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Die kosten geen drol, samen 500 euro/jaar. Als je deze hebt, wat voor risico loop je dan nog? De kans dat je er aanspraak op moet maken is zeer laag en de kans dat je boven het verzekerde bedrag uit komt is zeer laag.

Overigens heb je beide verzekeringen bij een bv ook nodig omdat het anders gewoon wanbestuur is en dan ben je nog steeds persoonlijk aansprakelijk.

Zolang je niet zelf software levert aan klanten maar als freelancer meewerkt in een ontwikkelteam zie ik niet waar je die extra bescherming voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:33
Voor beheer natuurlijk het zelfde. Foutje is zo gemaakt.

Maar als het geen blijvende schade is en binnen zeg 10/30 minuten is het hersteld. Hoef je echt je bedrijfsaansprakelijkheid niet aan te spreken.

Neem je een glas water mee de server vloer op wat verboden is. En gooi je die over de blade enclosure. Waarna hele omgeving down gaat en de enclosure raakt defect. Ja dan moet je de verzekering aanspreken.

Die kosten hoe dom ook dan wil je niet zelf dragen. Dat kan wel een aantal jaar omzetjes kosten.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Voor de Knab gebruikers: In de app net een waarschuwing dat ze tussen zondag 0.00 ("zometeen" dus) en maandagochtend 06:00 onderhoud gaan doen en je dus niet kan inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
pirke schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:03:
Je hebt een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Die kosten geen drol, samen 500 euro/jaar. Als je deze hebt, wat voor risico loop je dan nog? De kans dat je er aanspraak op moet maken is zeer laag en de kans dat je boven het verzekerde bedrag uit komt is zeer laag.

Overigens heb je beide verzekeringen bij een bv ook nodig omdat het anders gewoon wanbestuur is en dan ben je nog steeds persoonlijk aansprakelijk.

Zolang je niet zelf software levert aan klanten maar als freelancer meewerkt in een ontwikkelteam zie ik niet waar je die extra bescherming voor nodig hebt.
Heb ik ook naar gekeken, deze dekken meestal tot 5milj. Als je bij een bank werkt of een andere omgeving waarbij miljoenen rond gaan per uur en je trekt een productie omgeving omver dan zit je daar snel boven. Bij dergelijke handelingen zou ik alles met een 4 ogen principe doen en zo veel mogelijk je proberen in te dekken, maar het zal je toch maar overkomen. Het gaat er ook om dat je nog lekker kan slapen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
init6 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:34:
[...]

Heb ik ook naar gekeken, deze dekken meestal tot 5milj. Als je bij een bank werkt of een andere omgeving waarbij miljoenen rond gaan per uur en je trekt een productie omgeving omver dan zit je daar snel boven. Bij dergelijke handelingen zou ik alles met een 4 ogen principe doen en zo veel mogelijk je proberen in te dekken, maar het zal je toch maar overkomen. Het gaat er ook om dat je nog lekker kan slapen. :)
Op het moment dat het mogelijk is dat jij iets onderuit haalt wat miljoenen kost dan heeft bedrijf zelf ook iets fout gedaan. Ik ben wel eens benieuwd of iemand hier weleens aansprakelijk is gesteld? Ik heb weleens fouten gemaakt zien worden bij opdrachten door ZZP-ers maar er werd altijd meer gewerkt aan de oplossing en er is eigenlijk nooit gebruik gemaakt van die aansprakelijkheid.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Persoonlijk zou ik met zulke risico’s eerder kijken naar een goeie zakelijke rechtsbijstandsverzekering om die claim aan te vechten. Eigenlijk zou ook standaard in je contract moeten staan dat je niet aansprakelijk bent voor meer dan de totale som van de werkzaamheden. Dit staat vaak ook in de bedrijfsaansprakelijkheidverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:14:
Persoonlijk zou ik met zulke risico’s eerder kijken naar een goeie zakelijke rechtsbijstandsverzekering om die claim aan te vechten. Eigenlijk zou ook standaard in je contract moeten staan dat je niet aansprakelijk bent voor meer dan de totale som van de werkzaamheden. Dit staat vaak ook in de bedrijfsaansprakelijkheidverzekering.
Als je BAV het risico loopt dat ze een claim moeten gaan betalen verlenen ze daar natuurlijk ook juridische bijstand voor, dat is namelijk in hun belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:23
Deveon schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:14:
[…]
Eigenlijk zou ook standaard in je contract moeten staan dat je niet aansprakelijk bent voor meer dan de totale som van de werkzaamheden. Dit staat vaak ook in de bedrijfsaansprakelijkheidverzekering.
Als je werkt in een omgeving waar miljoenen in omgaan dan kan je je aansprakelijkheid echt niet beperken in je contract. Sterker nog, dan teken je het contract wat de juristen van de organisatie hebben opgesteld.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:07:
[...]

Als je werkt in een omgeving waar miljoenen in omgaan dan kan je je aansprakelijkheid echt niet beperken in je contract. Sterker nog, dan teken je het contract wat de juristen van de organisatie hebben opgesteld.
Miljoenen zijn peanuts voor de luchtvaart.. Als de onbewuste fout van één personen zulke grote gevolgen heeft dan zal de organisatie haar processen nog een keer moeten overwegen. Je kan geen miljoenen aan aansprakelijkheid neerleggen bij een ZZPer met een omzet van <2 ton. Dat geld zie je nooit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Afas schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:44:
[...]

Als je BAV het risico loopt dat ze een claim moeten gaan betalen verlenen ze daar natuurlijk ook juridische bijstand voor, dat is namelijk in hun belang.
Tenzij ze de aansprakelijkheid erkennen maar de claim afwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:09
Wat zijn jullie ervaringen hier met de platformen die freelancers koppelen aan klussen? Upwork, Moonlight etc

Ik vind zelf dat het allemaal wel een stukje makkelijker kan om in te stappen als freelancer. De stappen tussen ‘ik zoek een klus’ en het moment dat je aan het werk gaat zijn er teveel.

Kan het allemaal niet wat laagdrempeliger? Of is het absoluut noodzakelijk om uitgebreide profielen in te vullen?

Ik snap dat er informatie nodig is om een match te maken en dat opdrachtgevers willen weten wie ze in huis halen. Maar het voelt niet helemaal eerlijk hoeveel moeite het kost om aan een klus te komen als nieuwkomer zonder netwerk.

[ Voor 32% gewijzigd door Stephan11117 op 14-11-2021 10:19 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Uh als je het teveel werk vindt, moet je vooral in loondienst blijven. Ondernemen is ook moeite doen om een klus te vinden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

Stephan11117 schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:12:
Maar het voelt niet helemaal eerlijk hoeveel moeite het kost om aan een klus te komen als nieuwkomer zonder netwerk.
Als jouw profiel / kennis & kunde niet interessant is voor de markt, is het niet de 'schuld' van die markt natuurlijk. Maar moet jij gaan werken aan je kennis en kunde zodat je wel interessant bent.

Wat hier nu 'niet eerlijk' aan is ontgaat mij want het is juist wel heel erg eerlijk; niet de kennis & kunde, dan geen opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Deveon schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:23:
[...]

Miljoenen zijn peanuts voor de luchtvaart.. Als de onbewuste fout van één personen zulke grote gevolgen heeft dan zal de organisatie haar processen nog een keer moeten overwegen. Je kan geen miljoenen aan aansprakelijkheid neerleggen bij een ZZPer met een omzet van <2 ton. Dat geld zie je nooit terug.
Helemaal mee eens, maar je moet niet denken dat je je eigen aansprakelijkheid kan inperken tot de waarde van je opdracht. Daar gaat een grote onderneming gewoon niet mee akkoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
Ik snap dat er informatie nodig is om een match te maken en dat opdrachtgevers willen weten wie ze in huis halen. Maar het voelt niet helemaal eerlijk hoeveel moeite het kost om aan een klus te komen als nieuwkomer zonder netwerk.
Iedereen heeft een netwerk. Echt kolder om te roepen dat je een nieuwkomer bent zonder netwerk. Je netwerk, dat zijn paps en mams, je buren, je klasgenoten, je voetbalmaatjes. En weet je? Zelfs wij in dit topic zijn deel van je netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Ik weet niet of @Stephan11117 in de IT zit, maar tegenwoordig heb je in de IT niet eens een netwerk nodig.

Accounts aanmaken op DAS portals, inhuur portals, brokers, toevoegen van recruiters op LinkedIn en geheid dat je snel aan een opdracht komt.

Bovenstaande is gewoon een dagje werk.

[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 14-11-2021 12:32 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hoezo is dat niet eerlijk? Een netwerk is juist een van de meeste waardevolle zaken. Zonder match namelijk geen opdracht. Persoonlijk kijk ik met name bij Brainnet en Headfirst, maar als ik echt thuis zou zitten pak ik zelfs een opdracht vanuit Freelance.nl aan. Liever €10 per uur mislopen dan geen inkomsten. Zelfs al heb je een groot eigen netwerk dan moet er maar net een match zijn in vraag en aanbod.
RichieB schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:55:
[...]

Helemaal mee eens, maar je moet niet denken dat je je eigen aansprakelijkheid kan inperken tot de waarde van je opdracht. Daar gaat een grote onderneming gewoon niet mee akkoord.
Bij mij wel, ongevraagd. En kan mij ook zoiets herinneren in de voorwaarde van de verzekering (ZP zaken via Hiscox).

Overigens denk ik dat de bewijslast om de schuld bij inhuur neer te leggen enorm is. Als mijn wijziging netjes door het (waardeloze) proces van de organisatie gaat dan kunnen ze moeilijk mij aansprakelijk stellen. Idem als je code schrijft dan zal daar ook een fatsoenlijke controle op moeten zitten en daar is de organisatie verantwoordelijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:18
c-nan schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:31:
Ik weet niet of @Stephan11117 in de IT zit, maar tegenwoordig heb je in de IT niet eens een netwerk nodig.

Accounts aanmaken op DAS portals, inhuur portals, brokers, toevoegen van recruiters op LinkedIn en geheid dat je snel aan een opdracht komt.

Bovenstaande is gewoon een dagje werk.
Ligt natuurlijk wel aan welk gebied binnen de IT. Ik werk in de cyber securityen daar liggen opdrachten niet voor het rapen. Dat zijn vaak klussen voor enkele maanden of soms zelfs een paar dagen (audits uitvoeren). Nu heb ik wel het geluk dat mijn uurloon tussen de 110-130 ligt, maar het kost wel veel meer moeite om opdrachten te vinden dan ik dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Orangelights23 schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:06:
[...]

Ligt natuurlijk wel aan welk gebied binnen de IT. Ik werk in de cyber securityen daar liggen opdrachten niet voor het rapen. Dat zijn vaak klussen voor enkele maanden of soms zelfs een paar dagen (audits uitvoeren). Nu heb ik wel het geluk dat mijn uurloon tussen de 110-130 ligt, maar het kost wel veel meer moeite om opdrachten te vinden dan ik dacht.
Je kan ook gewoon beheer ingaan. Krijg je een klus voor een week neem je vrij duik je op de klus en week later kan je weer de beheer klus voortzetten.

Bij mijn vorige werkgever zat ik veel op opdrachten van + een jaar. Maar werd ook weg getrokken om voor twee a drie dagen een klus te doen waar ze mij liever op hadden dan een collega.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Kan het allemaal niet wat laagdrempeliger?
Krijg meerdere recruiters per week, soms meerdere per dag. Laagdrempeliger zie ik het niet worden.

Is dit allemaal te veel moeite voor je, dan is midlancen e.d. waarschijnlijk meer iets voor je. Dan zoekt iemand anders heel laagdrempelig opdrachten voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Hoe lang ben je al bezig? Ik zou op de lange termijn juist meer opdrachten verwachten omdat je meer klanten hebt en daarmee sneller een groot netwerk bouwt. Mits er überhaupt voldoende werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
To_Tall schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:19:
[...]

Je kan ook gewoon beheer ingaan. Krijg je een klus voor een week neem je vrij duik je op de klus en week later kan je weer de beheer klus voortzetten.

Bij mijn vorige werkgever zat ik veel op opdrachten van + een jaar. Maar werd ook weg getrokken om voor twee a drie dagen een klus te doen waar ze mij liever op hadden dan een collega.
Beheer in welke zin bedoel je?

Nu heb ik veel kleine klussen die tot nu toe goed in elkaar overlopen. Ligt ook aan mijn expertise waar tijdelijke ondersteuning voor nodig is.
jadjong schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:30:
[...]

Hoe lang ben je al bezig? Ik zou op de lange termijn juist meer opdrachten verwachten omdat je meer klanten hebt en daarmee sneller een groot netwerk bouwt. Mits er überhaupt voldoende werk is.
Lang genoeg om gelukkig gevraagd te worden, ware het niet dat dit dus kortere klussen zijn. Ik zit aan de GRC kant van de cybersec, dan gaat het om de implementatie van processen bijvoorbeeld, of tijdelijk ondersteuning voor audits. Dat gaat goed allemaal gelukkig, alleen is het binnen mijn vak lastig/niet veel voorkomend dat ze bijvoorbeeld een externe compliance/risk/security manager zoeken, zijn vaak interne functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Een externe functie zal wel een risk zijn die door je voorganger afgebakend is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Deveon schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:58:
Overigens denk ik dat de bewijslast om de schuld bij inhuur neer te leggen enorm is. Als mijn wijziging netjes door het (waardeloze) proces van de organisatie gaat dan kunnen ze moeilijk mij aansprakelijk stellen. Idem als je code schrijft dan zal daar ook een fatsoenlijke controle op moeten zitten en daar is de organisatie verantwoordelijk voor.
Ja dat denk ik ook daarom dacht ik eens vragen of iemand hier, hier weleens te maken heeft gehad. Ik snap echter dat het best een delicaat ding is waar iemand niet zo snel over praat :).
Orangelights23 schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:24:
[...]

Lang genoeg om gelukkig gevraagd te worden, ware het niet dat dit dus kortere klussen zijn. Ik zit aan de GRC kant van de cybersec, dan gaat het om de implementatie van processen bijvoorbeeld, of tijdelijk ondersteuning voor audits. Dat gaat goed allemaal gelukkig, alleen is het binnen mijn vak lastig/niet veel voorkomend dat ze bijvoorbeeld een externe compliance/risk/security manager zoeken, zijn vaak interne functies.
Oh apart, ik ken juist een hele groep mensen die security (cybersec.) als freelance doen en die hebben toch echt wel langere opdrachten (en ervaren ook dat er een super tekort is) omdat goede mensen intern voor deze functies ook heel moeilijk te krijgen is. Vooral juist aan de process kant.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Rutix schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:07:

Oh apart, ik ken juist een hele groep mensen die security (cybersec.) als freelance doen en die hebben toch echt wel langere opdrachten omdat goede mensen intern voor deze functies ook heel moeilijk te krijgen is. Vooral juist aan de process kant.
Werken die allemaal in Nederland? Daar heb ik mijn grootste klanten. Echter zit ik nu tussen Denemarken en Zweden qua woon en werk, daar merk je een compleet andere cybersec wereld om het zo te zeggen. Ik zat een half jaartje bij Spotify in Stockholm, super gaaf maar dat is meer uitzondering dan regel als het gaat hoe de meeste bedrijven hier dingen aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
Orangelights23 schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:19:
[...]

Werken die allemaal in Nederland? Daar heb ik mijn grootste klanten. Echter zit ik nu tussen Denemarken en Zweden qua woon en werk, daar merk je een compleet andere cybersec wereld om het zo te zeggen. Ik zat een half jaartje bij Spotify in Stockholm, super gaaf maar dat is meer uitzondering dan regel als het gaat hoe de meeste bedrijven hier dingen aanpakken.
Ahhh ja die zitten in Nederland idd (of Duitsland :)). Dus ze doen wel opdrachten ook voor internationale partijen maar ze wonen wel in Nederland idd.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
[...]

Beheer in welke zin bedoel je?

Nu heb ik veel kleine klussen die tot nu toe goed in elkaar overlopen. Ligt ook aan mijn expertise waar tijdelijke ondersteuning voor nodig is.

[...]
Ik weet niet wat je expertise is. Maar dan denk ik aan systeembeheer. windows/linux er is daar ook genoeg werk te vinden.

Er zijn meer kanten die je natuurlijk op kan gaan. Project manager, architect, leiding gevend.
Maar dat zijn meer theoretische opdrachten.

als je in Denemarken/zwenden zit, is die 110 euro per uur wel dekkend? in Nederland zou je dan met 100 uur een mooi salaris overhouden. Afhankelijk van je uitgaven patroon natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:14
Deveon schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:58:
[...]

Hoezo is dat niet eerlijk? Een netwerk is juist een van de meeste waardevolle zaken. Zonder match namelijk geen opdracht. Persoonlijk kijk ik met name bij Brainnet en Headfirst, maar als ik echt thuis zou zitten pak ik zelfs een opdracht vanuit Freelance.nl aan. Liever €10 per uur mislopen dan geen inkomsten. Zelfs al heb je een groot eigen netwerk dan moet er maar net een match zijn in vraag en aanbod.
Meh, brainnet en headfirst hebben hetzelfde nadeel wat ik zag bij mijn werkgever. De focus ligt heel erg op de randstad, en daarbuiten op de overheid. Voor de rest komt amper iets interessants langs. En dan heeft de overheid ook nog het probleem dat ze vrijwel nooit zzp-ers willen, want dba...

Bij een van de 2 zie ik soms nog wel eens iets bij ASML langskomen, maar dat is ook zeer incidenteel.

Eigenlijk zoek ik nog een vergelijkbare partij die een focus heeft rond Eindhoven (tips zijn welkom :) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Remcoder schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:17:

Bij een van de 2 zie ik soms nog wel eens iets bij ASML langskomen, maar dat is ook zeer incidenteel.

Eigenlijk zoek ik nog een vergelijkbare partij die een focus heeft rond Eindhoven (tips zijn welkom :) ).
Ik zit nu bij ASML. Ping me even wat je zoekt in een DM - ze huren momenteel als een gek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
[...]

Hmmm, dat is ook de branche en tariefgroep waar ik zit maar nog geen dag zonder klus gezeten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
[...]
Ligt natuurlijk wel aan welk gebied binnen de IT. Ik werk in de cyber securityen daar liggen opdrachten niet voor het rapen.
[...]
Dat ligt dan aan je eigen skillset. Volgens mij schreeuwt ieder SOC in Nederland om nieuwe collega's via alle ZZP portalen die er zijn.
[...]
Ik zit aan de GRC kant van de cybersec, dan gaat het om de implementatie van processen bijvoorbeeld, of tijdelijk ondersteuning voor audits. Dat gaat goed allemaal gelukkig, alleen is het binnen mijn vak lastig/niet veel voorkomend dat ze bijvoorbeeld een externe compliance/risk/security manager zoeken, zijn vaak interne functies.
Daar sla je de spijker op zo'n kop. Processen/compliancy/audits zijn zaken die je als organisatie zelf wilt doen en vrij eenvoudig aan te leren zijn.

De technische uitvoering, weten welke instellingen veilig zijn en waarom is al een stuk meer vraag naar. Of vertaling van beleid naar technische maatregelen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Hmmbob schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:21:
[...]

Ik zit nu bij ASML. Ping me even wat je zoekt in een DM - ze huren momenteel als een gek in.
Ik heb een gesprek gehad met een tussenpersoon over die ASML vacaturestorm. Ze zitten structureel 20% onder de marktprijzen te vissen. Ik wens ze daarbij veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 20:12
RichieB schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:07:
[...]

Ik ben ooit eens ingehuurd door een partij om een klus te doen voor een grote internationale bank, met software in de transactie afhandelingssfeer. De eis voor een aansprakelijkheidsverzekering heb ik afgewezen, gezien de software zou worden ingezet op gebieden waar ook miljarden per dag doorheen zouden (kunnen) gaan. Onzinnige eis natuurlijk, dat is zelfs voor verzekeringsmaatschappijen niet te dragen. moeten ze zelf maar afdekken door goed te testen. Uiteindelijk de opdracht gedaan zonder beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
RichieB schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:24:
[...]

Ik heb een gesprek gehad met een tussenpersoon over die ASML vacaturestorm. Ze zitten structureel 20% onder de marktprijzen te vissen. Ik wens ze daarbij veel succes.
Dat ligt dan misschien meer aan die tussenpersoon.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
Remcoder schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:17:
[...]

Meh, brainnet en headfirst hebben hetzelfde nadeel wat ik zag bij mijn werkgever. De focus ligt heel erg op de randstad, en daarbuiten op de overheid. Voor de rest komt amper iets interessants langs. En dan heeft de overheid ook nog het probleem dat ze vrijwel nooit zzp-ers willen, want dba...

Overheid nooit ZZP-ers? Waar haal jij dat vandaan? Overheid is echt een van de grootste afnemer van ZZP-ers :). Er zit alleen vaak een maximum termijn aan hoe lang je er mag zitten.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Rutix schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:36:
[...]

Overheid nooit ZZP-ers? Waar haal jij dat vandaan? Overheid is echt een van de grootste afnemer van ZZP-ers :). Er zit alleen vaak een maximum termijn aan hoe lang je er mag zitten.
Dat is exact hoe ik ook wilde reageren. Ik werk nu 10 jaar onafgebroken bij verschillende overheids organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mik!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-02-2024
To_Tall schreef op maandag 15 november 2021 @ 01:02:
[...]

Dat is exact hoe ik ook wilde reageren. Ik werk nu 10 jaar onafgebroken bij verschillende overheids organisaties.
Via headfirst en brainnet zie je steeds vaker dat er nadrukkelijk staat ZZP nee. Steeds meer gemeentes zijn ook de overstap aan het maken naar ZZP nee. Dus er is wel degelijk iets aan de hand bij de overheidsinstanties rondom inhuur van ZZP'ers.

|| Quiran Death Knight @ Defias Brotherhood ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Mik! schreef op maandag 15 november 2021 @ 06:49:
[...]

Via headfirst en brainnet zie je steeds vaker dat er nadrukkelijk staat ZZP nee. Steeds meer gemeentes zijn ook de overstap aan het maken naar ZZP nee. Dus er is wel degelijk iets aan de hand bij de overheidsinstanties rondom inhuur van ZZP'ers.
Dan is dat toch een hele andere stelling?
De overheid kan niet zonder externe mensen, te weinig mensen willen direct bij de overheid werken, de overheid wil inderdaad minder zzp direct hebben. En hebben daarom partijen als headfirst om externe mensen te werven.

Via die partijen kan je dan weer solliciteren bij opdrachten van de overheid. Scheelt je vaak een tientje per uur helaas.

Dat heeft volgens mij niet met dba te maken. Meer administratief cq organisatorische. Of je nu van 1 partij een factuur krijg of van een paar honderd losse partijtjes.

Dat headfirst bv geen externe direct wil hebben tja, dan zoek je naar een tussen persoon die je via die weg wil aanbieden. Dat is meer verantwoordelijkheid verleggen denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door To_Tall op 15-11-2021 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]
Nu heb ik wel het geluk dat mijn uurloon tussen de 110-130 ligt, maar het kost wel veel meer moeite om opdrachten te vinden dan ik dacht.
Deze snap ik niet. Je uurloon bepaal je toch zelf?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Hmmbob schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:25:
[...]

Dat ligt dan misschien meer aan die tussenpersoon.....
ASML betaalt volgens mij niet de hoogste inhuurtarieven. Wel is het en plek waar externen jarenlang kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Laatst online: 08:14
Rutix schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:36:
[...]

To_Tall schreef op maandag 15 november 2021 @ 01:02:
[...]

Dit dus:
Mik! schreef op maandag 15 november 2021 @ 06:49:
[...]

De overheid heeft inderdaad veel ZZP-ers momenteel, maar vrijwel elke aanvraag vanuit een overheidsinstantie staat bij headfirst en brainnet inmiddels dat ZZP-ers niet gewenst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Aftansert schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:49:
[...]

- Een DGA-salaris van €130k is wel heel hoog. Dat is 75% van €173k. Is dat daadwerkelijk het loon van de "meest vergelijkbare dienstbetrekking"? Mijn omzet als ZZPer/DGA is vergelijkbaar met die van jou, maar in loondienst zou ik niet meer dan €75k binnen kunnen halen, dus mijn DGA-salaris is €56k.
- De MKB-winstaftrek wordt de komende jaren steeds verder uitgekleed voor het hoogste inkomstenbelastingtarief. Volgens mij is het wel meegenomen in de berekening (ik heb het niet nagerekend, maar er staat iets van 12% i.p.v. 14%), maar dat is in 2022 en 2023 dus nog sterker.
Ik probeer het huidige onderwerp in dit topic niet te veranderen, maar deze informatie wilde ik delen omdat het wellicht handig is voor andere. Het gaat over het DGA salaris; adviseur 1 geeft aan 80.000 euro salaris (40% van winst) en adviseur 2, 130.000 euro (70% van de winst).

Het eerste is natuurlijk fiscaal aantrekkelijker, want meer salaris heb ik zeker niet nodig. En ze kunnen de 40% ook onderbouwen, want ze kijken inderdaad naar de meest vergelijkbare dienstbetrekking. De partij die 70% als DGA salaris heeft geadviseerd, hebben vermoedelijk de afroommethode gebruikt. "Via deze methode wordt - kort gezegd - het gebruikelijk loon bepaald middels een percentage van de omzet of winst. Deze methode werd in het verleden vaker toegepast door de fiscus, maar is inmiddels vrijwel in zijn geheel afgekeurd in de rechtspraak. Er is namelijk altijd wel een ‘meest vergelijkbare dienstbetrekking’ voorhanden. ", aldus adviseur 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:49

ralpje

Deugpopje

Tylen schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:48:
[...]

Maar is uiteraard wel afhankelijk van de markt en vraag/aanbod.
Ik kan als postbezorger ook wel zeggen dat ik m'n uurloon zelf bepaal en dus zo'n 110 euro per uur ga vragen, maar ik denk niet dat ik heel veel te doen krijg.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ralpje schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:22:
[...]

Maar is uiteraard wel afhankelijk van de markt en vraag/aanbod.
Ik kan als postbezorger ook wel zeggen dat ik m'n uurloon zelf bepaal en dus zo'n 110 euro per uur ga vragen, maar ik denk niet dat ik heel veel te doen krijg.
Precies wat ik bedoel. Dus je bepaald hem zelf, dus je zit te hoog ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Ik zie dat mijn bericht veel vragen oproept, ik had misschien wat meer informatie kunnen geven. Ik woon inmiddels in Denemarken, hiervoor in Zweden en heb in deze twee landen veel klanten. Ik werk in de cybersecurity, voornamelijk als auditor, a.i. CISO, implementator van frameworks, compliance manager, etc. Dus niet een standaard developer die vandaag een bericht stuurt en morgen aan de slag is :)
RichieB schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:23:
[...]

Dat ligt dan aan je eigen skillset. Volgens mij schreeuwt ieder SOC in Nederland om nieuwe collega's via alle ZZP portalen die er zijn.
Zeker, daar zitten ook veel van mijn klanten. Weet niet precies wat mijn skillset hiermee te maken heeft. Ik neem niet de eerste de beste klus aan, werken bij een SOC was leuk toen ik een jaar of 10 geleden begon, inmiddels werk ik voornamelijk hoger in de organisatie.
To_Tall schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:05:
[...]

Ik weet niet wat je expertise is. Maar dan denk ik aan systeembeheer. windows/linux er is daar ook genoeg werk te vinden.
Nee dat is zeker niet waar ik mijn expertise in kan delen. Ik zit meer aan de kant van de implementatie van processen, a.i. CISO, etc.
als je in Denemarken/zwenden zit, is die 110 euro per uur wel dekkend? in Nederland zou je dan met 100 uur een mooi salaris overhouden. Afhankelijk van je uitgaven patroon natuurlijk.
Meer dan dekken, veel mensen denken dat alles hier veel duurder is dan in Nederland. Is zeker niet het geval. Als ik bij wijze van 3 dagen per week voor 110 euro per uur kan werken, kan ik alsnog zeer goed leven en meer dan voldoende sparen.
Tylen schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:48:
[...]

Die link snap ik niet direct, klopt het als ik aanneem dat je denkt dat het lastiger is om klussen te vinden met dit uurloon? Dat is incorrect in mijn situatie, want ik woon en werk nu voornamelijk in Denemarken en af en toe in Zweden en mijn expertise betaalt dit uurloon. Ik zit zelfs onder het gemiddelde hier :)

Ik ben in dit geval geen typische IT-er die ZZP'er wordt om vervolgens een klus te doen van een jaar, daar ben ik geen ondernemer voor geworden. Ik zit bij veel organisties in het C-level, dat is geen kwestie van even een berichtje sturen naar een recruiter. Daarom bestaan mijn werkzaamheden ook uit veel netwerken, langsgaan bij bedrijven, zelf evenementen organiseren, en ga zo verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Remcoder schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:18:
[...]

[...]

Dit dus:

[...]

De overheid heeft inderdaad veel ZZP-ers momenteel, maar vrijwel elke aanvraag vanuit een overheidsinstantie staat bij headfirst en brainnet inmiddels dat ZZP-ers niet gewenst zijn.
Inhuurpartijen en detaceerders. De inhuurpartij wil niet direct met ZZPers. Detacheerders trekken ZZPers aan om voor de inhuur partij te werken. Het is een vreemde situatie die zo ontstaat.

Krijg regelmatig aanbiedingen die door headfirst zijn uitgegeven maar de detacheerde door zet. Andere detacheerders leveren dan aan deze partij maar ook ZZPers. Komen dan hier in voor.

Vaak wordt ook verteld dan door de detacheerden zeg maar niet dat je voor je zelf werk bij de intake. Of zeg maar niet dat we je via je eigen werkgever inhuren.

Detacheerders lenen personeel ook aan elkaar uit en vaak gaat er dan 5 of 10 euro bruto van je uur tarief naar de derde partij.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:23

page404

Website says no

Ik had afgelopen week nog een discussie met een vriend van mij. Hij vond de manier waarop ik werkte (uurtje factuurtje en langere tijd bij een opdrachtgever) een vorm van dienstverband en vond het vreemd dat dit "zomaar kon". Ik gaf aan dat we er allebei happy bij waren, de opdrachtgever en ik, dus dat ik daar toch anders tegenaan keek ;) daarmee is de dreiging vanuit de overheid nog niet weg natuurlijk.
Wel raar dat in loondienst zijn bij een detacheerder en dan 3 jaar bijdezelfde klant wel prima gevonden wordt. Wat is dan het verschil? Het aantal medewerkers van het bedrijf? Of is dat het calvinistische Hollandsche beeld dat werknemerschap intrinsiek beter is dan ZZP-schap? Ik ben die discussie zo beu ondertussen...

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Orangelights23 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:36:
[...]

Zeker, daar zitten ook veel van mijn klanten. Weet niet precies wat mijn skillset hiermee te maken heeft.
Je schrijft eerst:
[...]
Ligt natuurlijk wel aan welk gebied binnen de IT. Ik werk in de cyber securityen daar liggen opdrachten niet voor het rapen.
[...]
Cybersecurity is nogal breed en met een andere (technischere) skillset liggen de opdrachten wel voor het oprapen. Dat heeft je skillset er mee te maken.
Ik neem niet de eerste de beste klus aan, werken bij een SOC was leuk toen ik een jaar of 10 geleden begon, inmiddels werk ik voornamelijk hoger in de organisatie.
[...]
En nu vind je dat het veel moeite kost om klussen te vinden. Misschien moet je niet schromen om terug te gaan naar klussen waar er wel voldoende vraag naar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
RichieB schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:04:
[...]

Je schrijft eerst:

[...]

Cybersecurity is nogal breed en met een andere (technischere) skillset liggen de opdrachten wel voor het oprapen. Dat heeft je skillset er mee te maken.

[...]

En nu vind je dat het veel moeite kost om klussen te vinden. Misschien moet je niet schromen om terug te gaan naar klussen waar er wel voldoende vraag naar is?
Ik merk wat frustratie in je bericht. Waar lees je dat ik het vervelend vind dat het moeite kost? Dat is toch juist extra gaaf aan ondernemen. Het kost veel meer moeite dan geanticipeerd, maar de beloning is ook veel hoger. Ik wil juist niet de techniek in, omdat er in de markt goede schakels tussen techniek en business ontbreken. Echter in het speelveld waarin ik bezig ben, zijn daar weinig grotere opdrachten voor langere maanden te vinden. Dat is het enige wat ik in mijn eerste comment schreef ;)

Voor nu mijn laatste bericht, als mensen nog inhoudelijke vragen hebben, stuur gerust een pm :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
  • Laatst online: 15-09 16:25
Is het niet handiger om opdrachten voor de overheid via hun eigen aanbestedingportal te doen dan via brainnet of headfirst? Dat scheelt weer een schakel in je uurtarief. Volgens mij kan nog steeds prima aan de slag als freelancer zonder dat je op de payroll van de tussenpartij moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Orangelights23 schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:27:
[...]
Ik merk wat frustratie in je bericht.
De frustratie zit in je antwoord waaruit blijkt dat je de link tussen de soort klus en de beschikbaarheid van opdrachten niet lijkt te snappen.
Waar lees je dat ik het vervelend vind dat het moeite kost?
Je schrijft "het kost wel veel meer moeite om opdrachten te vinden dan ik dacht". Dat komt op mij over als iets dat als vervelend wordt ervaren.
[...]
Ik wil juist niet de techniek in, omdat er in de markt goede schakels tussen techniek en business ontbreken.
In mijn ervaring sluiten die twee bijzinnen elkaar uit. Als je niet in de techniek zit of "in" wilt dan kan je nooit een goede schakel vormen tussen die techniek en de business. De business kant is gemakkelijker te leren/eigen te maken dan de techniek en je hebt beiden nodig om een goede schakel te kunnen vormen.
Echter in het speelveld waarin ik bezig ben, zijn daar weinig grotere opdrachten voor langere maanden te vinden.
Ik zie inderdaad zelden C-level posities worden aangeboden op ZZP marktplaatsen. Die vind je doorgaans door te netwerken zoals je zelf al aan gaf. Maar als je zo'n opdracht eenmaal hebt gevonden kan hij best langere tijd duren. Op dat niveau worden ook salarissen betaald die flink wat hoger liggen dan op de IT werkvloer. Het kan dan al snel financieel interessant zijn om in dienst te treden van de organisatie.
Dat is het enige wat ik in mijn eerste comment schreef ;)
Ik ben blij dat ik eindelijk snap wat je bedoelt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Emperor_ schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:49:
Is het niet handiger om opdrachten voor de overheid via hun eigen aanbestedingportal te doen dan via brainnet of headfirst? Dat scheelt weer een schakel in je uurtarief. Volgens mij kan nog steeds prima aan de slag als freelancer zonder dat je op de payroll van de tussenpartij moet.
Volgens mij pakken zij maar een paar euro per uur hoor, daarvoor ga ik niet op tientallen portalen inschrijven in de hoop dat er een interstate opdracht voorbij komt. Veel organisatie willen ook niet direct zaken doen met ZZPers. Niet voor niets zijn Headfirst en Brainnet heel transparant over de eind klant, in tegenstelling tot de duurdere tussenpersonen.

Als je benaderd wordt voor een opdracht is het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 21:07
sjosz schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:21:
[...]

Ik probeer het huidige onderwerp in dit topic niet te veranderen, maar deze informatie wilde ik delen omdat het wellicht handig is voor andere. Het gaat over het DGA salaris; adviseur 1 geeft aan 80.000 euro salaris (40% van winst) en adviseur 2, 130.000 euro (70% van de winst).
Ik zou beide adviseurs dumpen, want ze geven slecht advies dat met een enkele zoekopdracht te ontkrachten is. De afroommethode is al in 2016 verboden door de Hoge Raad als er een vergelijkbaar loon beschikbaar is. Zie bijvoorbeeld ook dit artikel.

Waar de andere adviseur die 40% van de winst vandaan haalt is nog raadselachtiger. Daarnaast is 75% van het loon van de meest vergelijkbare dienstbetrekking bijna in alle gevallen aantrekkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
t_captain schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:46:
[...]

ASML betaalt volgens mij niet de hoogste inhuurtarieven. Wel is het en plek waar externen jarenlang kunnen zitten.
Nee ze betalen niet de hoofdprijs, maar je WBSO aanvraag wordt meestal vrij makkelijk goedgekeurd, dat compenseert iets. Verder kun je er 3 jaar zitten, en dan moet je eerst een jaar wat anders doen voordat je er weer 3 jaar mag zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
  • Laatst online: 15-09 16:25
Deveon schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:55:
[...]

Volgens mij pakken zij maar een paar euro per uur hoor, daarvoor ga ik niet op tientallen portalen inschrijven in de hoop dat er een interstate opdracht voorbij komt. Veel organisatie willen ook niet direct zaken doen met ZZPers. Niet voor niets zijn Headfirst en Brainnet heel transparant over de eind klant, in tegenstelling tot de duurdere tussenpersonen.
Naar mijn mening is het middagje inschrijven op verschillende portals snel terugverdient dan 'een paar euro' per uur afdragen aan een partij als brainnet bijvoorbeeld. Vooral wanneer je langer (3+ maanden) bij een opdrachtgever zit. Zelf werk ik veel voor de overheid en mijn ervaring is dat het geen probleem voor hun is om direct met zzp'ers te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
Mozart schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:55:
Op 14 oktober besloten dat ik voor mezelf ga beginnen. Gelijk een notaris in de arm genomen voor het opzetten van twee bv’s. Op 3 november de handtekeningen gezet. Deze week eindelijk de KVK registraties en btw-nummers ontvangen. Dus gisteren met aanvraag van zakelijke rekening begonnen bij bunq. Daar ben ik al klant en dat bevalt me goed. De zakelijke rekening voor de werkmaatschappij was zo geregeld maar voor de holding helaas niet 😩. Gelukkig kan ik nu al wel een factuur versturen eind van de maand maar nog geen zaken zakelijk aanschaffen, dat wil ik in de holding doen. Al met al duurt het best lang, maar ik ben er bijna… iemand ervaring met het aanvragen van zakelijke rekeningen bij bunq? Duurt het lang voor een holding?
Net bericht van bunq! Bankrekening voor de Holding is goedgekeurd... blij mee en nog best snel. Wel regelmatig vragen gekregen en moeten beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Aftansert schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:56:
[...]

Ik zou beide adviseurs dumpen, want ze geven slecht advies dat met een enkele zoekopdracht te ontkrachten is. De afroommethode is al in 2016 verboden door de Hoge Raad als er een vergelijkbaar loon beschikbaar is. Zie bijvoorbeeld ook dit artikel.

Waar de andere adviseur die 40% van de winst vandaan haalt is nog raadselachtiger. Daarnaast is 75% van het loon van de meest vergelijkbare dienstbetrekking bijna in alle gevallen aantrekkelijker.
Ik had het anders moeten uitleggen. Adviseur 1 die op 40% komt baseert het inderdaad op het loon van de meest vergelijkbare dienstbetrekking, dat is 80.000 (wat dus 40% is van de 200.000 van mijn winst). Adviseur 2 past dus inderdaad de afroommethode toe, en ik had ook gevonden dat de hoge raad heeft besloten dat die niet meer toegepast kan worden. Echter, toch blijft adviseur 2 de 70% hanteren en overtuigd van hun aanpak, omdat anders iedereen in eenmanszaak verband met een dergelijk inkomen (200.000) de nieuwe bv/holding structuur kan verantwoorden. Ook stellen ze dat de fiscus het argument gebruikt: "Waarom neem je genoegen met minder salaris dan terwijl je freelancer was?" Dit is dus gebaseerd obv hun ervaring in het verleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
sjosz schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:21:
[...]

Het eerste is natuurlijk fiscaal aantrekkelijker, want meer salaris heb ik zeker niet nodig. En ze kunnen de 40% ook onderbouwen, want ze kijken inderdaad naar de meest vergelijkbare dienstbetrekking. De partij die 70% als DGA salaris heeft geadviseerd, hebben vermoedelijk de afroommethode gebruikt. "Via deze methode wordt - kort gezegd - het gebruikelijk loon bepaald middels een percentage van de omzet of winst. Deze methode werd in het verleden vaker toegepast door de fiscus, maar is inmiddels vrijwel in zijn geheel afgekeurd in de rechtspraak. Er is namelijk altijd wel een ‘meest vergelijkbare dienstbetrekking’ voorhanden. ", aldus adviseur 1.
De adviseur die ik sprak had het over een bedrag rond de 50k voor een DGA, met mogelijkheid aan te vragen dit omlaag te brengen. Vervolgens kan je over het bedrag wat je daarboven zit een winstuitkering doen die minder sterk belast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Wat zijn jullie ervaringen hier met de platformen die freelancers koppelen aan klussen? Upwork, Moonlight etc

Ik vind zelf dat het allemaal wel een stukje makkelijker kan om in te stappen als freelancer. De stappen tussen ‘ik zoek een klus’ en het moment dat je aan het werk gaat zijn er teveel.

Kan het allemaal niet wat laagdrempeliger? Of is het absoluut noodzakelijk om uitgebreide profielen in te vullen?

Wat moet er dan volgens jou allemaal gedaan worden?
Vind het tot nu toe best meevallen, volgens mij moest je vroeger een smak geld voor 1 dag op je rekening hebben staan. Inmiddels is dat 56 euro.

Mijn actieplan tot nu toe is:

Accountant zoeken
Registreren bij KvK
Bank uitzoeken
Laptop kopen
Inschrijven bij platformen voor klanten
Bedrijfsnaam uitzoeken

Optioneel:
Zakelijke NAS kopen / cloud accountje voor je backups
Ondernemersplan schrijven
Boekhoud programma uitzoeken

Boekhoud programma uitzoeken is iets wat de accountant waar ik denk ik bij ga niet eens meer nodig, hij ondersteund maar 1 pakket die online is. Moet alleen het pakket nog reviewen (kan ik alles beetje vinden, kan ik een backup maken, is er integratie met de bank die ik uitgekozen heb.)

Ik heb eigenlijk alles in een weekendje kunnen doen, behalve de KVK... Het duurt 2 weken tot ik langs mag... :{ Had verwacht dat ik ergens deze week kon binnenlopen.

Wou wachten tot ik mijn kvk / belasting nummers zou krijgen voor de aanschaf van een laptop. Maar bij die nieuwe Macbooks zag ik in een periode van 3 dagen checken de levertijd oplopen van 3 weken naar 4 via de website. Dus ik breng hem wel via prive binnen.

Heb via mijn eigen netwerk 2 afspraken staan om eens te praten over een opdracht, heel erg blij mee. Werd altijd een beetje geirriteerd van alle linkedin verzoeken door niets zeggende recruiters die je profiel niet lezen, maar in situaties als deze is een linkedin netwerk wel weer handig. :) Zat er 2 jaar geleden nog over na te denken Linkedin te deleten, blij dat ik dat niet gedaan heb. (Het was achteraf ook de trigger om te gaan freelancen: Als ik 10x per week een recruiter, hoe nietszeggend ook, op Linkedin krijg dan is er vraag genoeg)

[ Voor 19% gewijzigd door init6 op 15-11-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

sjosz schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:10:
Ik had het anders moeten uitleggen. Adviseur 1 die op 40% komt baseert het inderdaad op het loon van de meest vergelijkbare dienstbetrekking, dat is 80.000 (wat dus 40% is van de 200.000 van mijn winst). Adviseur 2 past dus inderdaad de afroommethode toe, en ik had ook gevonden dat de hoge raad heeft besloten dat die niet meer toegepast kan worden. Echter, toch blijft adviseur 2 de 70% hanteren en overtuigd van hun aanpak, omdat anders iedereen in eenmanszaak verband met een dergelijk inkomen (200.000) de nieuwe bv/holding structuur kan verantwoorden. Ook stellen ze dat de fiscus het argument gebruikt: "Waarom neem je genoegen met minder salaris dan terwijl je freelancer was?" Dit is dus gebaseerd obv hun ervaring in het verleden.
Nummer 2 gelijk links laten liggen want wat een flauwekul argumenten zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

_Arthur schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:56:
[...]

Nummer 2 gelijk links laten liggen want wat een flauwekul argumenten zeg!
Nou ik ben we benieuwd of iemand in zijn 1e jaar als BV controle heeft gehad in soortgelijke situatie. Mijn accountant zegt namelijk ook dat je je eenmanszaak omzet naar BV je er niet mee wegkomt om je DGA op nog 60K te zetten als je nu een netto winst van 150k hebt. Want blijkbaar is die 150K dan voor jou als directeur van je eigen bedrijf een redelijk salaris. De vraag is ook wat de belastingdienst ziet als soortgelijke functie: een directeur verdient meestal wel meer dan een consultant...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Crazy D schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:19:
[...]

Nou ik ben we benieuwd of iemand in zijn 1e jaar als BV controle heeft gehad in soortgelijke situatie. Mijn accountant zegt namelijk ook dat je je eenmanszaak omzet naar BV je er niet mee wegkomt om je DGA op nog 60K te zetten als je nu een netto winst van 150k hebt. Want blijkbaar is die 150K dan voor jou als directeur van je eigen bedrijf een redelijk salaris. De vraag is ook wat de belastingdienst ziet als soortgelijke functie: een directeur verdient meestal wel meer dan een consultant...
Lees dat aangehaalde artikel hier boven; de belastingdienst kan niet zomaar even zelf wat regeltjes verzinnen waar je dan aan moet voldoen. En die functie vergelijking mag dus niet zoals jij het stelt: directeurs functie vs consultant functie.

Voor ITers is best makkelijk te vinden wat een "meest vergelijkbare dienstbetrekking" aan jaarsalaris oplevert. Want daarvoor neus je even in dit topic rond en daar dan nog eens maximaal 70% van.

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 15-11-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
_Arthur schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:31:
[...]

Lees dat aangehaalde artikel hier boven; de belastingdienst kan niet zomaar even zelf wat regeltjes verzinnen waar je dan aan moet voldoen. En die functie vergelijking mag dus niet zoals jij het stelt: directeurs functie vs consultant functie.

Voor ITers is best makkelijk te vinden wat een "meest vergelijkbare dienstbetrekking" aan jaarsalaris oplevert. Want daarvoor neus je even in dit topic rond en daar dan nog eens maximaal 70% van.
Ik ga mijn management fee gewoon netto gelijk zetten op wat ik nu netto per maand binnen haal. Daar ben ik aan gewend en de werkzaamheden blijven grotendeels gelijk dus volgens mij een prima manier om de hoogte te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
[...]

Zo werkt het natuurlijk niet helemaal.
Organisaties met eigen portals werken niet via/met brokers. Dus opdrachten bij de Politie, Kadaster of KVK zal je niet terug vinden bij Brainnet. Zij willen juist direct zaken doen met ZZP'ers.

Organisaties die dat niet willen werken met brokers en hebben geen portal voor de ZZP'er.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb mijn laatst verdiende salaris in loondienst genomen. 100% daarvan. Ik heb een paar keer forse bedragen dividend uitgekeerd. Nog nooit controle gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
c-nan schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:58:
[...]

Zo werkt het natuurlijk niet helemaal.
Organisaties met eigen portals werken niet via/met brokers. Dus opdrachten bij de Politie, Kadaster of KVK zal je niet terug vinden bij Brainnet. Zij willen juist direct zaken doen met ZZP'ers.

Organisaties die dat niet willen werken met brokers en hebben geen portal voor de ZZP'er.
Dat is ook niet helemaal waar. Ik ken overheid organisaties (UWV bijvoorbeeld) die het eerst uitzetten bij een broker, lukt dat niet dan zetten ze het op hun eigen marktplaats. Het een sluit het ander niet uit.
Crazy D schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:19:
[...]

Dat zijn gewoon regels veranderen als ze dat zouden doen. In jou bewoording zou het gewoon mogen als je niet als ZZP-er begint maar meteen een BV op zet want dan kunnen ze niet vergelijken. Dat kunnen ze sowieso niet want de constructie en regels zijn anders. Een DGA salaris moet vergelijkbaar zijn met een soortgelijke functie in de markt van dat jij uitoefent. Boeit helemaal niet dat je daarvoor 150k winst binnen hengelde want het gaat hier om loon en niet winst.

[ Voor 45% gewijzigd door Rutix op 15-11-2021 18:39 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mik!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-02-2024
To_Tall schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:21:
[...]

Dan is dat toch een hele andere stelling?
De overheid kan niet zonder externe mensen, te weinig mensen willen direct bij de overheid werken, de overheid wil inderdaad minder zzp direct hebben. En hebben daarom partijen als headfirst om externe mensen te werven.

Via die partijen kan je dan weer solliciteren bij opdrachten van de overheid. Scheelt je vaak een tientje per uur helaas.

Dat heeft volgens mij niet met dba te maken. Meer administratief cq organisatorische. Of je nu van 1 partij een factuur krijg of van een paar honderd losse partijtjes.

Dat headfirst bv geen externe direct wil hebben tja, dan zoek je naar een tussen persoon die je via die weg wil aanbieden. Dat is meer verantwoordelijkheid verleggen denk ik.
Zo ver mijn ervaring is kom je niet door headfirst/brainnet heen als ZZP'er met het vlaggetje ZZP nee. Daarnaast is het met een tussenpersoon ook niet direct geregeld. Recent nog aangeboden via tussenpartij aan een gemeente en ook daar was het direct ZZP = nee.
To_Tall schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:18:
[...]
Inhuurpartijen en detaceerders. De inhuurpartij wil niet direct met ZZPers. Detacheerders trekken ZZPers aan om voor de inhuur partij te werken. Het is een vreemde situatie die zo ontstaat.

Krijg regelmatig aanbiedingen die door headfirst zijn uitgegeven maar de detacheerde door zet. Andere detacheerders leveren dan aan deze partij maar ook ZZPers. Komen dan hier in voor.

Vaak wordt ook verteld dan door de detacheerden zeg maar niet dat je voor je zelf werk bij de intake. Of zeg maar niet dat we je via je eigen werkgever inhuren.

Detacheerders lenen personeel ook aan elkaar uit en vaak gaat er dan 5 of 10 euro bruto van je uur tarief naar de derde partij.
En dan krijg je inderdaad dit soort constructies. Ik snap dat het gebeurd, maar eigenlijk is het te idioot voor worden. Als opdrachtgever ga je voor elke tussenschakel betalen. Want als ZZP'er ga je onderhandelen over je tarief met de detacheerder, detacheerder pakt nog een marge (en die kunnen echt wel wat hoger liggen dan 5 tot 10 euro) en dat is wat de opdrachtgever betaald. Kans is groot dat je voor minder rechtstreeks zaken kan doen met een ZZP'er via een broker.
[...]

Brainnet en headfirst is inderdaad 3 euro give or take. Prima partij om er tussen te hebben. Maar zelfs al schrijf je je in bij alle portalen, zodra er ZZP = Nee staat dan wordt het verdomd lastig om er doorheen te komen.

|| Quiran Death Knight @ Defias Brotherhood ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Mik! schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:43:
En dan krijg je inderdaad dit soort constructies. Ik snap dat het gebeurd, maar eigenlijk is het te idioot voor worden. Als opdrachtgever ga je voor elke tussenschakel betalen. Want als ZZP'er ga je onderhandelen over je tarief met de detacheerder, detacheerder pakt nog een marge (en die kunnen echt wel wat hoger liggen dan 5 tot 10 euro) en dat is wat de opdrachtgever betaald. Kans is groot dat je voor minder rechtstreeks zaken kan doen met een ZZP'er via een broker.
En dat alleen maar omdat de regering het niet voor elkaar krijgt een wet in elkaar te schrijven waarbij er onderscheid gemaakt wordt tussen de vrijwillige ZZP-er en de onvrijwillige ZZP-er. En ik blijf erbij dat het simpel op te lossen is door in de wet op te nemen dat een ZZP-er een minimum tarief mag (!) vragen van 40 euro. Het bedrag is beetje met de duim, kan ook 30 zijn maar waar het om gaat is dat je op de grens komt voor een werkgever dat het voor hem niet meer zoveel uitmaakt of hij iemand inhuurt of iemand aanneemt.
Als iemand willens en wetens zichzelf verhuurt voor 15 euro, ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:53:
[...]

En dat alleen maar omdat de regering het niet voor elkaar krijgt een wet in elkaar te schrijven waarbij er onderscheid gemaakt wordt tussen de vrijwillige ZZP-er en de onvrijwillige ZZP-er. En ik blijf erbij dat het simpel op te lossen is door in de wet op te nemen dat een ZZP-er een minimum tarief mag (!) vragen van 40 euro. Het bedrag is beetje met de duim, kan ook 30 zijn maar waar het om gaat is dat je op de grens komt voor een werkgever dat het voor hem niet meer zoveel uitmaakt of hij iemand inhuurt of iemand aanneemt.
Als iemand willens en wetens zichzelf verhuurt voor 15 euro, ook goed.
Waarom een mimumtarief? We hebben een minimumloon voor loondienst, daar gaan mensen echt niet onder zitten, en als ZZPer met een tarief gelijk aan minimum uurloon zit je voordeliger ivm aftrekposten. Qua risico is er geen verschil met een 0 uren contract voor bepaalde tijd in loondienst.

Ik ben meer voorstander van het ontslagrecht dermate versoepelen dat er geen verschil meer is tussen werknemer en zzper. Waarom zou je werknemers die er met de pet naar gooien niet kunnen ontslaan zonder extreem veel moeite te doen? Dikke dossiers opbouwen, transitievergoedingen, weet ik wat. Dat is de oorzaak dat er aan de onderkant van de markt zo'n gedoe is: niemand wordt voor vast aangenomen omdat je er niet meer vanaf kan komen. Daarbij: de tijd dat men 40 jaar bij dezelfde werkgever blijft is ruim voorbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@pirke 0 uren contracten moeten ze per direct verbieden. Dat is je reinste slavenhandel.
Als je een huis huurt of in een hotel logeert, betaal je toch ook niet alleen voor de tijd dat je aanwezig bent? En dat het ontslagrecht soepeler moet, mee eens. Maar dan ook een hoger minimum inkomen.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 16-11-2021 09:21 . Reden: van de o een 0 gemaakt ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hmmbob
Voor de gebruikers van Knab icm Moneymonk:

Vandaag viel me op dat Knab en Moneymonk nu net als andere banken via de (gratis) PSD2 methode te koppelen zijn, in plaats van de betaalde boekhoudkoppeling vanuit Knab. Scheelt toch weer 1,50/maand :+

https://www.moneymonk.nl/...ng-aanmaken-in-moneymonk-

(ik hoop voornamelijk dat het betrouwbaarder wordt, die oude koppeling lag er wel eens een aantal dagen uit)

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 16-11-2021 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
init6 schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:28:
[...]
Ik heb eigenlijk alles in een weekendje kunnen doen, behalve de KVK... Het duurt 2 weken tot ik langs mag... :{ Had verwacht dat ik ergens deze week kon binnenlopen.
Je kan kijken of bij een KVK kantoor in een andere stad de wachttijd minder is.
Toen ik ging inschrijven was ik van plan dat in Utrecht doen, want die is het dichtst bij huis.
De wachttijd was daar 3 weken, dus uiteindelijk heb ik een afspraak op het kantoor Den Bosch gemaakt waar ik binnen 2 dagen terecht kon.

[ Voor 13% gewijzigd door Lisper op 16-11-2021 23:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjosz
Hmmbob schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:26:

Vandaag viel me op dat Knab en Moneymonk nu net als andere banken via de (gratis) PSD2 methode te koppelen zijn, in plaats van de betaalde boekhoudkoppeling vanuit Knab. Scheelt toch weer 1,50/maand :+

(ik hoop voornamelijk dat het betrouwbaarder wordt, die oude koppeling lag er wel eens een aantal dagen uit)
Done, thanks voor de tip. Via Knab kun je de koppeling verwijderen via Betalingen -> Boekhoudkoppelingen. En via Moneymonk kun je een nieuwe instellen via Bank/Kas - > automatische koppeling maken.

Hiermee heb je volgens mij ook als voordeel dat de transacties met een druk op de knop binnengehaald kunnen worden, zonder dat je een dag hoeft te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra

Ah, top. Bedankt voor de tip! ga het gelijk even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
sjosz schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:45:
Hiermee heb je volgens mij ook als voordeel dat de transacties met een druk op de knop binnengehaald kunnen worden, zonder dat je een dag hoeft te wachten.
Ik begreep uit de docs dat de sowieso ook automatisch om 0:00 binnengehaald worden. Maar inderdaad, die handmatige vernieuwing is wel fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:15:
[...]

Waarom een mimumtarief? We hebben een minimumloon voor loondienst, daar gaan mensen echt niet onder zitten, en als ZZPer met een tarief gelijk aan minimum uurloon zit je voordeliger ivm aftrekposten. Qua risico is er geen verschil met een 0 uren contract voor bepaalde tijd in loondienst.

Ik ben meer voorstander van het ontslagrecht dermate versoepelen dat er geen verschil meer is tussen werknemer en zzper. Waarom zou je werknemers die er met de pet naar gooien niet kunnen ontslaan zonder extreem veel moeite te doen? Dikke dossiers opbouwen, transitievergoedingen, weet ik wat. Dat is de oorzaak dat er aan de onderkant van de markt zo'n gedoe is: niemand wordt voor vast aangenomen omdat je er niet meer vanaf kan komen. Daarbij: de tijd dat men 40 jaar bij dezelfde werkgever blijft is ruim voorbij.
Dat klinkt wel erg als het Amerikaanse model. Persoonlijk zie ik liever de zelfstandige aftrek verdwijnen zodat je bij een winst van 30k ook als ondernemer gewoon IB betaald en daarnaast een hoger minimumloon voor 0 uren contracten dan voor uur contracten (uiteraard met beide een correctie omhoog). Laat werkgevers maar betalen voor flexibele arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Bedankt voor de tip. Ik zie echter wel dat die koppeling iedere 3 mnd opnieuw gelegd moet worden. Zag staan dat de koppeling eind februari 2022 verloopt.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
RomeoJ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:54:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik zie echter wel dat die koppeling iedere 3 mnd opnieuw gelegd moet worden. Zag staan dat de koppeling eind februari 2022 verloopt.
Ze gaan je vanzelf mailen met een rechtstreekse link

https://www.moneymonk.nl/help/705

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Ik dacht, laat ik mijn vraag hier even stellen. Ik werk nu sinds februari als ZZPer, en dit bevalt mij echt helemaal. Echter loop ik er nu tegenaan dat ik maximaal 8 uur per werkdag mag declareren bij mijn opdrachtgever, maar werk ik eigenlijk steeds vaker 10 uur per dag (er wordt namelijk verwacht dat ik 's avonds "gewoon doorwerk" als ze het nodig achten, bijvoorbeeld voor deployments of voor belangrijke deadlines).

Nou vind ik dat over het algemeen geen probleem; ik vind mijn opdracht namelijk wel erg leuk. Het gaat alleen wel een klein beetje wringen dat ik hierdoor soms bijna 10 uur per week aan declarabele uren "gratis" aan het doen ben voor de eindklant. Als ik een collega ZZP'er hierover aanspreek, geeft hij eigenlijk aan dat dit 'normaal' is bij de klant. Hij zit er nu al voor zijn tweede opdracht, in totaal toch al een goed aantal jaartjes.

Wat vinden jullie 'normaal' qua werkverwachting van een eindklant? Ik zit namelijk in twijfel om hierover wel in gesprek te gaan. Af en toe een keer overwerken omdat ik zelf een deadline lijk te gaan missen vind ik geen enkel probleem, maar dit begint toch eigenlijk wel structureel te worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:40
@Huntarr
Mag je maar 8 uur per dag opschrijven, of mag je zonder overleg niet meer dan 40 uur per week maken?
Dat 2e is normaler. Dag 2 een dag van 10 uur maken is dan een van de komende dagen dus een dag van 6 uur (of 3 van 7 maken).

Het eerste zou ik echt niet mee akkoord gaan. Dan is effectief je uurtarief een stuk lager.
Het 2e heb ik zelf ook mee te maken wat weer flexibiliteit geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04-2022
Als jij het werk dermate leuk vind dat jij dit ook in je vrije tijd wil doen moet je dat zaker doen. Bij mij is dat niet het geval en werk ik gewoon het aantal uur dat overeengekomen is. Als er een keer een nacht actie nodig is compenseer ik dat ergens anders bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Huntarr Tenzij ik een uitzonderlijk tarief krijgt zou ik daar niet mee akkoord gaan. Werken = schrijven. Natuurlijk kan ik incidenteel flexibel zijn, maar structureel lever je gewoon 25% van je tarief in (8/2).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik schrijf standaard 40u/week, maar hou zelf in de gaten dat ik eventuele overuren 'verreken' met niet werken. Praktisch voorbeeld: ik ben vorige week voor de klant op reis geweest en tijd/overuren daarvoor vereken ik vorige week en deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55

MadEgg

Tux is lievvv

Hier komt het ook wel eens voor. Incidenteel omdat ik dan een keertje niet tevreden ben over wat ik die dag heb opgeleverd en doorga tot iets af is. Ook wel eens in enthousiasme, die schrijf ik meestal wel. Ik kan wel meer dan 8 uur op een dag factureren maar niet meer dan 44 per week. In overleg zou dat aangepast kunnen worden maar dat is tegen de bedrijfspolicy.

Als het structureel is EN van je verwacht wordt dan zou ik daar eens het gesprek over aangaan. Dan moet je uurtarief gewoon omhoog om dat erin te verwerken -> 25% meer tijd per uur, 25% op je tarief.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Kan weg, blijkbaar wordt een post opnieuw geplaatst wanneer je het tabblad weer opent vanuit de history…

[ Voor 87% gewijzigd door Orangelights23 op 16-11-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Werken = schrijven, geen uitzondering mogelijk.

Bij een maximum van 8 uur per dag heb je gewoon nooit langere dagen dan 8 uur, klaar of niet klaar. Of je moet in overleg aan creatief boekhouden gaan doen: de ene dag 10 uur werk en de andere dag 6 uur werk = 2x 8 uur schrijven. Dat zou zeker niet mijn voorkeur hebben.

Bij een maximum per langere tijdseenheid kun je gewoon tijd voor tijd nemen om te zorgen dat je er niet overheen gaat.
Pagina: 1 ... 259 ... 643 Laatste