Alphabrain schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:50:
Ik lees en hoor vaak dat je als freelancer meer vrijheden hebt in het plannen van je uren (als je werk maar af is). Klopt dit wel echt als je in een langer contract zit en hoe vertaalt zich dit naar de praktijk in een team als je gewoon je dagelijkse standupje hebt etc? Ik kan me voorstellen dat dit per klant anders is, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaring.
Hangt ook van je rol af.
Als je developer / tester / analist / UXer / scrum master / ... bent in een development team, wat voor de meesten hier denk ik op gaat, heb je toch te maken met teamleden. Gemiddeld genomen zijn die er vooral tussen 8 en 5, dus is het logisch dat je je tijden daarop afstemt. Natuurlijk kun je om 9 uur beginnen en tot 6 uur door gaan, en natuurlijk kun je een dag vrij nemen als je wil, maar je zult rekening moeten houden tot op zekere hoogte met je team.
Als je niet afhankelijk bent van een team, bijvoorbeeld als je als enige developer ergens aan werkt (website bouwen voor een klant, om maar wat te noemen) kun je al veel meer vrijheid claimen. Meestal interesseert het zo'n klant weinig welke werktijden je aanhoudt, zolang het werk maar op tijd af is en je binnen redelijke tijd bereikbaar bent.
Zelf heb ik nu als freelancer een rol als director voor een bedrijf in het buitenland, en in mijn geval wordt er helemaal niet naar uren gekeken, maar puur op basis van resultaat. Tarief is deels vast, deels op basis van omzet van de tak die ik leid. Dat geeft ook een heleboel vrijheid wat betreft uren, ook hier weer zolang ik binnen redelijke tijd bereikbaar ben. Ik vind het heerlijk, maar werk wel nog steeds voornamelijk tijdens reguliere kantooruren. Sommige dagen wat meer, andere wat minder. Niemand die naar de uren vraagt.
Dat is denk ik wel een uitzondering, overigens...