Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:09
Freeaqingme schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:56:
[...]

Ik zou beginnen met jezelf de vraag te stellen of je echt per se een auto nodig hebt. Veel (maar zeker niet alles) is goed te bereizen via het OV. En/of je pakt een Greenwheels die ene dag van de week dat je nog naar kantoor moet met het remote werken these days.

Kan zijn dat je dat al overwogen hebt, maar het enkel uit automatisme doen is zonde van 't geld.
Die vraag stel ik mezelf momenteel ook. Ik rijd nu een Ford Focus 2010 met 300K op de teller. Doet het verder overigens nog prima. Maar op een dag stopt hij er wel mee, technisch of economisch. Wat dan? Leasen? Voor die 2 dagen per maand dat ik zakelijk rijd? En lease ik dan een EV? Of koop ik weer een 'oud barrel' privé met 0,19ct per zakelijke kilometer.
Maakte ik nou 1000km/week zoals vroeger, dan wist ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Metrik schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:07:
Als je een aanzienlijk gedeelte van je tijd vanuit huis kunt werken is dit wellicht een optie, maar dan zou ik alsnog eerder voor een privé-koopauto gaan dan voor een OV-abonnement.
NS Business card werkt perfect (voor mij dan). Gooi de auto op een P&R (met Businesscard korting of gratis) en pak de trein van waar ik niet ben naar waar ik niet zijn moet, maar ik voel er weinig voor om met de auto 'de grote stad' in te gaan. Teveel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

@kwaazaar @Crazy D @Metrik @ZveenT @Freeaqingme Dank voor de reacties :)

Ik geloof dat ik, als ik de auto niet/kan wil overnemen, ik voor de resterende looptijd de overschrijding van het normleasebedrag moet terugbetalen aan de werkgever - maar meer dan dat weet ik ook (nog) niet, de vraag ligt in ieder geval - via de werkgever - bij LeasePlan nu.

Als ik inderdaad een flink voorschot moet doen dan is dat wel even lastig, maar ligt eraan hoeveel dat precies is.

Fiscale waarde is net geen 30k (22% bijtelling, leasebudget zit op 800 euro), sinds het vele thuiswerken rijd ik niet bijzonder veel meer, maar zonder auto wil ik zeker niet. Ik gok dat ik op zo'n 1500km per maand max uit ga komen, woon-werk + prive.

OV is geen optie, simpelweg omdat ik het 3x niks vind :) Los van woon-werk verkeer heb ik familie en vrienden in alle uithoeken van Nederland, dat is qua auto veel prettiger.

[ Voor 30% gewijzigd door TommyGun op 08-11-2021 15:24 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Luxe mag geld kosten :P (ik wil ook niet zonder auto's hoor, boeien dat het niet de goedkoopste optie is).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:37:
Luxe mag geld kosten :P (ik wil ook niet zonder auto's hoor, boeien dat het niet de goedkoopste optie is).
Als je alleen reist is OV goedkoper. Heb je een of meer passagiers in je auto, is de auto goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:28:
[...]

Als je alleen reist is OV goedkoper. Heb je een of meer passagiers in je auto, is de auto goedkoper.
Dat is wel een hele boude bewering. Ik denk dat YMMV hier vooral van toepassing is :P

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TommyGun schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:17:
Ik geloof dat ik, als ik de auto niet/kan wil overnemen, ik voor de resterende looptijd de overschrijding van het normleasebedrag moet terugbetalen aan de werkgever - maar meer dan dat weet ik ook (nog) niet, de vraag ligt in ieder geval - via de werkgever - bij LeasePlan nu.
Dat is wel vreemd, want LeasePlan is in dit verhaal eigenlijk geen partij. Het is puur afhankelijk van de overeenkomst die jij met je werkgever hebt.

Of bedoel je de vraag wat de voorwaarden van overname van het contract zijn? Daar komt LeasePlan natuurlijk wel om de hoek kijken ja.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:28:
[...]

OV is volgens mij alleen goedkoper als je reistijd niet als kosten rekent.
En soms is het OV ook wel handig, maar 9-10 keer duurt het langer en moet je ook altijd weer haasten om aansluitingen op tijd te halen ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:40
Ernemmer schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:50:
[...]

OV is volgens mij alleen goedkoper als je reistijd niet als kosten rekent.
En soms is het OV ook wel handig, maar 9-10 keer duurt het langer en moet je ook altijd weer haasten om aansluitingen op tijd te halen ed.
OV is vooral handig als je midden in een grote stad (of rond een ander station) moet zijn.
Bijvoorbeeld hartje Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, etc. Dan pak ik echt wel de trein ipv de auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Naar mijn huidige opdrachtgever is het voor mij:
2 haltes met de tram naar het station, overstappen naar een ander tram en 10 haltes later stap ik uit voor het gebouw.
of ik pak mijn elektrische fiets en 30 minuten later ben ik er ook.

Meest nadelige is de auto. Ook 30 minuten onderweg (want veel stoplichten) en zo goed als geen parkeermogelijkheden.

Het is per situatie dus net anders.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Mijn vorige klant zat boven station Breda.
Dus pakte ik simpelweg de fiets naar 's-Hertogenbosch CS en dan de IC :)
Beter kon niet en nog gezond ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Ik weet nooit zo goed wat ik ervan moet vinden van de leaseauto van de zaak (loondienst).

Als je de bewuste keuze gemaakt hebt om over je leasebudget te gaan met het bestellen van een leaseauto vind ik het niet meer dan logisch dat daar een boete aan vast zit mocht je uit dienst gaan en de auto niet overnemen. Ze kunnen niet verwachten van een andere medewerker dat zij met deze auto die waarschijnlijk de pool ingaat hun leasebudget overschrijden.

Aan de andere kant heb ik ooit een lease auto 'moeten' bestellen omdat er geen poolauto beschikbaar was, de auto had ik wel degelijk nodig voor het uitvoeren van mijn werk en klanten te kunnen bezoeken. Als je binnen je budget blijft en uit dienst gaat is het krom om hiervoor een boete te moeten betalen. De auto gaat met vrij grote zekerheid de pool in en wordt gewoon weer gebruikt, en dus ook betaald door een andere medewerker. Ik heb hier toen weleens jurisprudentie over opgezocht. Als jou wordt gevraagd het leasecontract af te kopen, is het tegenstrijdig als de auto vervolgens aan een andere medewerker wordt verleased. Dat zou dubbele inkomsten betekenen.

Anyhow, flink offtopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 22:56
hackerhater schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:30:
Van dat laatste ben ik niet zo zeker met de huidige pandemie.. :|

[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 09-11-2021 13:15 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
RichieB schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:14:
[...]

Van dat laatste ben ik niet zo zeker met de huidige pandemie.. :|
True, nu met de pandemie is het OV niet gezond. Nu werk ik het liefste gewoon thuis.
Al sloeg het gezond zijn meer op het fiets deel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:33
Dat is een afspraak die je bewust moet maken en je moet kijken waar je over X jaar zelf wil zijn.

Lease auto kost geld, zomaar 700 ex in de maand makkelijk. Als je werkgever voor jouw die auto besteld. En je zegt na een jaar doei ik ga voor me zelf verder hier heb je de sleutels. Dan zit de werkgever met een auto die 700 kost en nog 3 jaar loopt.

Werkgever kan de auto terug geven aan de LM maar
De LM zegt ook hey ik had voor die 700 in de maand ruim 300 omzet die ik Nu mis. Dat wil ik ook vergoed hebben oké hier is een berekening auto is nu nog dit waard en je mag 5000 euro boete betalen.

Werkgever kan er ook niet veel aan doen dan die kosten door bereken aan de ex werknemer voor wie hij deze auto heeft moeten betalen.

Die rekend ook werknemer heeft deze omzet, de auto levert mij dus dit op.

[ Voor 4% gewijzigd door To_Tall op 09-11-2021 13:17 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
El Polo Diablo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:00:
Als je de bewuste keuze gemaakt hebt om over je leasebudget te gaan met het bestellen van een leaseauto vind ik het niet meer dan logisch dat daar een boete aan vast zit mocht je uit dienst gaan en de auto niet overnemen. Ze kunnen niet verwachten van een andere medewerker dat zij met deze auto die waarschijnlijk de pool ingaat hun leasebudget overschrijden.
Als je het risico van werkgeverschap niet wilt dragen moet je geen mensen in dienst nemen. Mijn oud werkgever dacht toen ik ontslag nam ook dat ik getekend had om de auto mee te nemen maar ik zou daar nooit voor tekenen. Net als de studieovereenkomsten die je vastleggen aan het bedrijf was juist voor mij de reden om weg te gaan. Als je personeel goed behandeld dan hoef je ze niet met dat soort contracten op te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
hackerhater schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:30:
Bij mijn vorige klant keek van vanuit mijn werkplek zo de stationshal in van Utrecht CS. Heel vermakelijk om toeristen te zien klooien met de poortjes. Je ziet alles.
Nadeel is, ze zien jou ook dus ongeneerd in je neus peuteren of aan je zak krabben was er niet bij.

Maar van perron naar werkplek was 3 minuten lopen, inclusief trappen. oOo

[ Voor 6% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 09-11-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
hackerhater schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:24:
[...]

OV is vooral handig als je midden in een grote stad (of rond een ander station) moet zijn.
Bijvoorbeeld hartje Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, etc. Dan pak ik echt wel de trein ipv de auto :)
Maar dan moet je opstap ook een beetje dicht bij een station liggen. Als je eerst met de auto naar een station moet rijden om daar de trein te pakken, schiet het niet echt op.
Natuurlijk beetje afhankelijk van waar je woont ook, maar ik heb zelden gezien dat het OV sneller was dan de auto.

Als ik nu naar kantoor moet is het 56 minuten met de auto en 1:40 met het OV, als ik alle aansluitingen haal.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 09-11-2021 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
To_Tall schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:16:
Werkgever kan er ook niet veel aan doen dan die kosten door bereken aan de ex werknemer voor wie hij deze auto heeft moeten betalen.
offtopic:
Dat vind ik gewoon ondernemersrisico, de werkgever hoeft immers niet perse een auto met een dergelijke overeenkomst te leasen, hij kan ook gewoon een auto kopen, of voor kortere periode leasen. Het is puur de keuze van de werkgever om een lange termijn verplichting aan te gaan, terwijl de arbeidsovereenkomst wel gewoon tussentijds opgezegd kan worden.

Natuurlijk als een werknemer bewust een extra luxe auto wil leasen is het een wat ander verhaal, maar als je gewoon een normale auto hebt, die je nodig hebt omdat je veel voor je werk op de weg zit is het niet iets waarvan ik vind dat je je werknemer er voor op mag laten draaien

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 09-11-2021 13:44 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ernemmer schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:40:
Maar dan moet je opstap ook een beetje dicht bij een station liggen. Als je eerst met de auto naar een station moet rijden om daar de trein te pakken, schiet het niet echt op.
Natuurlijk beetje afhankelijk van waar je woont ook, maar ik heb zelden gezien dat het OV sneller was dan de auto.

Als ik nu naar kantoor moet is het 56 minuten met de auto, 1:40 met het OV. (als ik alle aansluitingen haal)
Mwah ik moet 25~30 minuten fietsen naar 's-Hertogenbosch CS.
Maar still is de trein dan sneller dan proberen met de auto naar Utrecht, Amsterdam, etc. te gaan.
De A2 is een file ramp en zo'n stad in met de auto sucks ook flink. Om van de parkeerkosten maar te zwijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Metrik schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:55:
[...]

Ik snap dat dat als een trap na voelt, maar in feite is dat toch niks meer dan dat ze naleven wat ze met je hebben afgesproken? In feite pleeg jij contractbreuk door eerder weg te gaan, waardoor ze niet anders kunnen dat het met je loon te verrekenen.
Ik vind dat een amortisatieregeling altijd in relatie moet staan tot de lengte van de opleiding. Als je bijvoorbeeld een HBO-opleiding van 4 jaar via je baas doet, dan is het allezins redelijk om daarna tenminste een aantal jaar te blijven. Maar een cursus van enkele dagen, of een examen... dat moeten ze wat mij betreft echt binnen enkele maanden amortiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
To_Tall schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:16:
Dat is een afspraak die je bewust moet maken en je moet kijken waar je over X jaar zelf wil zijn.

Lease auto kost geld, zomaar 700 ex in de maand makkelijk. Als je werkgever voor jouw die auto besteld. En je zegt na een jaar doei ik ga voor me zelf verder hier heb je de sleutels. Dan zit de werkgever met een auto die 700 kost en nog 3 jaar loopt.
[...]
offtopic:
Om deze boete zomaar bij de werknemer neer te leggen, gaat voorbij aan het feit dat een leaseauto een zakelijke component heeft (die fiscaal gezien zelfs primair moet zijn, het is een "auto van de zaak, al dan niet met privegebruik").

Allereerst zou het redelijk zijn om boetes dus te verdelen naar rato zakelijk en privegebruik. Waarbij het eerste deel gewoon ondernemersrisico is, evenals de bureaustoel en laptop die de vertrekkende werknemer achterlaat. In het verlengde van deze redelijke verdeling, kun je niet achter mensen aan gaan die niet prive rijden met hun auto. In die gevallen is de leaseauto gewoon een zakelijk instrument en staat er werknemer erbuiten.

Secundair kun je nog kijken in welke mate de werknemer prive zijn stempel heeft gedrukt op de auto. Is het bijvoorbeeld een incourante of erg dure auto? Dan is het redelijk om iets van de inleverboete bij de werknemer neer te leggen.

Als ik een eerlijk systeem zou moeten opzetten, dan zag het er ongeveer als volgt uit:

* standaard auto? Werknemer ontvangt niet perse een nieuwe auto, kan ook een poolauto zijn. Auto gaat bij inleveren terug de pool in, nooit inleverboete.

* zelfgekozen auto met privegebruik? bijvoorbeeld de eigen bijdrage wegens normoverschrijding over de resterende maanden

* geen privegebruik? leasebedrag verlagen ivm minder-kilometers en lagere brandstofkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:49
hackerhater schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:49:
[...]

Mwah ik moet 25~30 minuten fietsen naar 's-Hertogenbosch CS.
Maar still is de trein dan sneller dan proberen met de auto naar Utrecht, Amsterdam, etc. te gaan.
De A2 is een file ramp en zo'n stad in met de auto sucks ook flink. Om van de parkeerkosten maar te zwijgen.
30min + 1 uur naar Amsterdam + reistijd in Amsterdam
Den Bosch - Amsterdam buiten de spits 1 uur met auto (mogelijk parkeergeld)
Den Bosch - Amsterdam met de motor 1 uur (nooit parkeergeld en niet file gevoelig)

Dat zijn de feiten, de rest is voorkeur.

Voorkeur ben je geheel vrij in en snap ik helemaal, maar 'still is de trein sneller' komt op mij over als konten draaien :9

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 09-11-2021 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:53
2 trappen op - 15 seconde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Furion2000 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:13:
30min + 1 uur naar Amsterdam + reistijd in Amsterdam
Den Bosch - Amsterdam buiten de spits 1 uur met auto (mogelijk parkeergeld)
Den Bosch - Amsterdam met de motor 1 uur (nooit parkeergeld en niet file gevoelig)

Dat zijn de feiten, de rest is voorkeur.

Voorkeur ben je geheel vrij in en snap ik helemaal, maar 'still is de trein sneller' komt op mij over als konten draaien :9
Ja en nu als je in de spits moet reizen ;)
Dan ben je al bijna 15 minuten kwijt door files voor je überhaupt bij Utrecht bent.
Buiten de spits is het inderdaad voorkeur, in de spits is het een no-brainer tenzij je gek bent op file rijden.

Motor is inderdaad een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
t_captain schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:15:
[...]

offtopic:
Om deze boete zomaar bij de werknemer neer te leggen, gaat voorbij aan het feit dat een leaseauto een zakelijke component heeft (die fiscaal gezien zelfs primair moet zijn, het is een "auto van de zaak, al dan niet met privegebruik").

Allereerst zou het redelijk zijn om boetes dus te verdelen naar rato zakelijk en privegebruik. Waarbij het eerste deel gewoon ondernemersrisico is, evenals de bureaustoel en laptop die de vertrekkende werknemer achterlaat. In het verlengde van deze redelijke verdeling, kun je niet achter mensen aan gaan die niet prive rijden met hun auto. In die gevallen is de leaseauto gewoon een zakelijk instrument en staat er werknemer erbuiten.

Secundair kun je nog kijken in welke mate de werknemer prive zijn stempel heeft gedrukt op de auto. Is het bijvoorbeeld een incourante of erg dure auto? Dan is het redelijk om iets van de inleverboete bij de werknemer neer te leggen.

Als ik een eerlijk systeem zou moeten opzetten, dan zag het er ongeveer als volgt uit:

* standaard auto? Werknemer ontvangt niet perse een nieuwe auto, kan ook een poolauto zijn. Auto gaat bij inleveren terug de pool in, nooit inleverboete.

* zelfgekozen auto met privegebruik? bijvoorbeeld de eigen bijdrage wegens normoverschrijding over de resterende maanden

* geen privegebruik? leasebedrag verlagen ivm minder-kilometers en lagere brandstofkosten.
Je laatste regel heeft niets met de werknemer te maken. Werknemer die wekelijks 500km rijd zal idd minder km gebruiken dan iemand die voor zijn klant half Nederland door kruist.

Leasebedrag ligt nooit bij de werknemer altijd bij de werkgever.

Privé dan is er bijtelling 100% zakelijk dan veranderd voor de werkgever niets aan de kosten behalve dan extra brandstof die de werknemer anders zou gebruiken bij privé rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Sigh de manier om je humeur te verpesten: blauwe brieven.
Eerste jaar dat ze het geld vooraf willen hebben -_-' En de communicatie erom was echt slecht.

[ Voor 45% gewijzigd door hackerhater op 09-11-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:44:
[...]
Privé dan is er bijtelling 100% zakelijk dan veranderd voor de werkgever niets aan de kosten behalve dan extra brandstof die de werknemer anders zou gebruiken bij privé rijden.
Vergeet ook de meerkilometers op het leasecontract niet en de bijtelling voor de omzetbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Deveon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:30:
[...]

Vergeet ook de meerkilometers op het leasecontract niet en de bijtelling voor de omzetbelasting.
De auto is niet inbezit van de orderneming. De kosten voor je omzet belasting is alleen als je de auto zelf bezit en dus moet afschrijven. Of ik begrijp je verkeerd :+.

Meer km je werkgever kan wel inschatten dat je 500km per week rijd dat is max 21k km. Meeste contracten zijn 35k km. Je krijgt dus geld terug op minder gereden km’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:00

Rem

To_Tall schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:46:
[...]

De auto is niet inbezit van de orderneming. De kosten voor je omzet belasting is alleen als je de auto zelf bezit en dus moet afschrijven. Of ik begrijp je verkeerd :+.

Meer km je werkgever kan wel inschatten dat je 500km per week rijd dat is max 21k km. Meeste contracten zijn 35k km. Je krijgt dus geld terug op minder gereden km’s.
Ik denk dat hij gewoon de btw-correctie bedoelt die je einde-jaar moet doen.
Is toch zo weer 1.5k extra btw die je af mag tikken. Daar kom je niet onderuit als je hem leaset hoor.

Tenzij je de btw niet aftrekt van alle kosten, maar dan rijd je wel een heel goedkope auto mocht dat interessant zijn. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Rem op 09-11-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 16:20
hackerhater schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:24:
Eerste jaar dat ze het geld vooraf willen hebben -_-' En de communicatie erom was echt slecht.
Het voordeel is dan weer dat je achteraf niet ineens een enorm bedrag moet betalen. Zeker als je omzet blijft groeien is het voorlopige bedrag altijd lager dan wat je uiteindelijk moet betalen.

Dit jaar moest ik ook voor het eerst vooraf betalen. De brief was even puzzelen (stonden geen termijnen of maandbedragen ofzo in). Maar bij de VPB is 'ie 15%, en dan is het al helemaal goed te doen :9

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Freeaqingme schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:08:
[...]

Het voordeel is dan weer dat je achteraf niet ineens een enorm bedrag moet betalen. Zeker als je omzet blijft groeien is het voorlopige bedrag altijd lager dan wat je uiteindelijk moet betalen.

Dit jaar moest ik ook voor het eerst vooraf betalen. De brief was even puzzelen (stonden geen termijnen of maandbedragen ofzo in). Maar bij de VPB is 'ie 15%, en dan is het al helemaal goed te doen :9
Wat is het voordeel dan? :)

Belasting betalen over ongerealiseerde (of nog te realiseren) winst is iets wat ik niet zou willen.

[ Voor 8% gewijzigd door c-nan op 09-11-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
c-nan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:10:
[...]

Goede vraag. In deze tijden heb je geen/minder last van negatieve rentes. Ook hebben sommige mensen de neiging geld uit te geven dat op de rekening staat. Door iedere maand een stukje alvast af te dragen is de kans dat het geld weg is na het belastingjaar weer een stukje kleiner.
[...]
Belasting betalen over ongerealiseerde (of nog te realiseren) winst is iets wat ik niet zou willen.
Er van uitgaande dat iemand prototype freelancer is, heb je iedere maand ongeveer dezelfde omzet en kosten, en daarmee de winst. Die realiseer je dan toch iedere maand?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 15:04
Je kunt natuurlijk ook je voorlopige aanslag wijzigen naar iets van +- 30K aan het begin van het jaar en dat dan tegen het einde weer corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
[...]

Die ontbrekende termijnen is wat ik bedoel met slechte communicatie ;)
Het bedrag is ongeveer gelijk wat ik moeten verwachte te betalen en heb het geld ook gewoon op de rekeningen staan.

Het was me alleen niet duidelijk dat het in 3 termijnen betaald moest worden i.p.v. ergens voor 31-12.
[...]

Iets met vermogensbelasting omdat je dat grote voorschot-bedrag op je rekening hebt op 1-1.

[ Voor 17% gewijzigd door hackerhater op 09-11-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Is geen voordeel. Nu vooraf. Volgende keer ook vooraf. Heb je dus eigenlijk (bij de overgang achteraf / vooraf) 2x moeten betalen ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Freeaqingme schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:17:
[...]

Goede vraag. In deze tijden heb je geen/minder last van negatieve rentes. Ook hebben sommige mensen de neiging geld uit te geven dat op de rekening staat. Door iedere maand een stukje alvast af te dragen is de kans dat het geld weg is na het belastingjaar weer een stukje kleiner.

[...]

Er van uitgaande dat iemand prototype freelancer is, heb je iedere maand ongeveer dezelfde omzet en kosten, en daarmee de winst. Die realiseer je dan toch iedere maand?
Ik maakte de denkfout dat je direct voor een heel jaar moest betalen en dus niet maandelijks. Als je maandelijks moet betalen is het al een ander verhaal :)

Maar, uhh, geld uitgeven wat niet van jou is is echt het domste wat je kunt doen :D Ik zet standaard 40% van mijn ex btw factuur opzij en kom daar echt niet aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
staaltje schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:21:
Je kunt natuurlijk ook je voorlopige aanslag wijzigen naar iets van +- 30K aan het begin van het jaar en dat dan tegen het einde weer corrigeren.
Dat heb ik dit jaar ook gedaan, dat geeft als starter (2de jaar) toch net even wat meer cashflow. Ik twijfel nog voor volgend jaar want het is voor de bankgarantie (zakelijk en privé bij dezelfde bank) wel prettig om het bij de Belastingdienst te stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Zelf geef ik mijzelf 200 euro meer salaris dan toen ik loondienst zat en netto verdiende. De rest wordt verdeeld elke maand zo’n 1000 euro naar een kosten rekenen om m’n lasten zoals verzekeringen en de auto te betalen. 2000 naar buffer rekening en de rest gaat naar een aparte rekening om m’n omzet en BTW te kunnen betalen.

Volgens de boekhouder zet ik te veel opzij maar dat is ook goed zodat ik niet bij zal en as zit als belastingen moet betalen :-).

Nadeel is wel betaal wel negatieve rente. Zit er aan te denken om het buffer geld op een privé rekening te zetten. Aan de andere kant ben ik bang dat ik er dan te makkelijk aan kom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Ik snap dat nooit, als eenmanszaak is er geen verschil tussen privé geld en zakelijk geld, behalve dat het privé in box 3 valt ipv box 1. Dus als je het cash wilt houden is box 1 een stuk gunstiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Op het moment dat je negatieve rente moet gaan betalen (> 1 ton?) wellicht eens denken aan het investeren van spul om je maandelijkse kosten te drukken of zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
hackerhater schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:16:
Op het moment dat je negatieve rente moet gaan betalen (> 1 ton?) wellicht eens denken aan het investeren van spul om je maandelijkse kosten te drukken of zo :)
Los een deel van je hypotheek af. Ik zou niet weten wat ik met meer dan een ton op de bank moet. Daar werk ik niet voor, om bergen geld op de bank te hebben. Had ik zoveel, zou ik meteen max 20 uur/week gaan werken (als ik mijn hypotheek heb afgelost natuurlijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:32:
[...]

Los een deel van je hypotheek af. Ik zou niet weten wat ik met meer dan een ton op de bank moet. Daar werk ik niet voor, om bergen geld op de bank te hebben. Had ik zoveel, zou ik meteen max 20 uur/week gaan werken (als ik mijn hypotheek heb afgelost natuurlijk).
Ik ben de isolatie het verbeteren & zonnepanelen op mijn dak. Scheelt een stuk meer geld dan de al lage hypotheek verder aflossen.
Tevens langzaam wat aandelen het kopen voor de passieve inkomsten ipv alleen maar uurtje-factuurtje

[ Voor 8% gewijzigd door hackerhater op 10-11-2021 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
hackerhater schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:24:
Gewoon je voorlopige aangifte op 0 zetten, dan hoef je niks van tevoren te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ernemmer schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:41:
Gewoon je voorlopige aangifte op 0 zetten, dan hoef je niks van tevoren te betalen.
De belastingdienst kwam er dit jaar zelf mee dat ik ineens van te voren moest betalen ipv achteraf :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:14
Ik heb een tijd terug een training opgezet die ik wil gaan proberen te verkopen. Heeft iemand een idee hoe ik bepaal wat een goede prijs daarvoor is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
hackerhater schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:43:
[...]

De belastingdienst kwam er dit jaar zelf mee dat ik ineens van te voren moest betalen ipv achteraf :(
Dan nog kan je gewoon je voorlopige aangifte op 0 zetten volgens mij, ik doe het elk jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
pirke schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:02:
Ik snap dat nooit, als eenmanszaak is er geen verschil tussen privé geld en zakelijk geld, behalve dat het privé in box 3 valt ipv box 1. Dus als je het cash wilt houden is box 1 een stuk gunstiger.
Hoe houd je het in box 1? Al het geld is toch automatisch box 3, tenzij je het geld aan het sparen bent voor een toekomstige investering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ernemmer schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:48:
[...]

Dan nog kan je gewoon je voorlopige aangifte op 0 zetten volgens mij, ik doe het elk jaar.
Noted voor volgend jaar, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
c-nan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:51:
[...]

Hoe houd je het in box 1? Al het geld is toch automatisch box 3, tenzij je het geld aan het sparen bent voor een toekomstige investering?
Moet inderdaad een zakelijk doel hebben om het in box 1 te mogen parkeren, zoals het sparen voor een nieuwe Tesla ? :)

https://themoneymate.nl/v...jk-is-dit-slim-als-zzper/
Mijn persoonlijke zoektocht op verschillende websites én een telefoontje naar de belastingtelefoon brengt mij op de volgende richtlijn. Let op: dit is geen advies of harde eis en je kunt hier dan ook geen rechten aan ontlenen. Je kan ongeveer 6 maanden aan winst als zakelijk vermogen onderbrengen in je box 1. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van het type onderneming wat je hebt (lever je diensten of heb je veel voorraad liggen) en je toekomstplannen (heb je al een grote investering gepland voor het volgende jaar).

Het allerbelangrijkste blijft dat je aan de belastingdienst, mocht je een controle krijgen, kunnen uitleggen waarom het vermogen zakelijk vermogen betreft. In de eerste maanden van het nieuwe jaar een grote investering gepland? Dan kan dit een reden zijn om een het einde van het jaar privé geld over te maken naar zakelijk. Doe je dit echt zonder onderbouwde reden, dan is dit voor de belastinginspecteur bij een controle erg verdacht. En nee, dat is het belastingvoordeel echt niet waard. Misschien is het zelfs wel voordeliger voor jou om het einde van het jaar nog te investeren? Meer onderbouwing voor die beslissing lees je in dit artikel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:32:
[...]

Hier gooi ik het liever de beurs op zodat ik straks helemaal niet meer hoef te werken om rond te komen. Meer als drie maanden mijn mijn maandelijkse uitgaven houd ik niet bij de bank. Het valt mij op dat vele ZZP'ers om mij heen forse vermogens op de bank hebben staan waar het alleen maar minder waard wordt.

Uiteraard loop je op de beurs ook een risico maar zodra je risico ziet als kans maal impact dan is de kans dat zowel mijn beleggingen naar nihil gaan en mijn inkomen opdroogt enorm klein en de impact hoog. Echter geld verliezen op sparen is bijna een zekerheid alleen de impact is kleiner. Overigens zijn mijn maandlasten laag genoeg zodat ik op half tarief ook nog rond kan komen en dus ook gemakkelijk in loondienst kan gaan als het tegen zit. In de IT is toch altijd wel werk te vinden mits je flexibel kan zijn in je prijs.

Natuurlijk zeg ik niet dat ik de beste methode heb want dat is voor ieder persoonlijk en je kan praktisch eindeloos spreiden (sparen, aandelen, vastgoed, obligaties, edelmetalen en zelfs crypto) zodat er altijd wel iets overblijft om van rond te komen.
[...]

Zo lang het op een zakelijke rekening staat wordt het in principe buiten box 3 gehouden. Anders zou je ook VRH moeten betalen over de OB van Q4. Het vermogen moet wel te verklaren zijn voor zakelijke doeleinde. Al is er geen verplichting om dat doel ook uit te voeren. Je kan dus inderdaad prima aangeven te sparen voor een nieuwe auto zonder deze daadwerkelijk te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Deveon schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:19:
[...]

Zo lang het op een zakelijke rekening staat wordt het in principe buiten box 3 gehouden. Anders zou je ook VRH moeten betalen over de OB van Q4. Het vermogen moet wel te verklaren zijn voor zakelijke doeleinde. Al is er geen verplichting om dat doel ook uit te voeren. Je kan dus inderdaad prima aangeven te sparen voor een nieuwe auto zonder deze daadwerkelijk te kopen.
[...]
Je moet er wel een aannemelijke zakelijke bestemming voor hebben. Meerdere tonnen op je zakelijke rekening als IT IB-ondernemer vallen toch echt in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En hoe werkt het dan als je zegt "dat is voor mijn Tesla volgend jaar", en die Tesla komt er niet..

Update: Ah, het gaat om het doel, niet de daadwerkelijke uitvoering.

[ Voor 26% gewijzigd door valdi op 10-11-2021 11:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
valdi schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:08:
En hoe werkt het dan als je zegt "dat is voor mijn Tesla volgend jaar", en die Tesla komt er niet..
Als je elk jaar gecontroleerd wordt, is er denk ik wel meer aan de hand :D

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
Ff reken voorbeeld.

85 euro ex btw per uur op 1700 werken is al snel. 144.500 omzet.

Ik heb 3400 per maand salaris wat ik aan mezelf uitbetaal en 2x extra is 96900 wat overblijft. Rond de 1500 per maand aan kosten zoals afschrijvingen verzekeringen e.D. 78.000 blijft dan over. 40000 voor de belastingdienst. Blijft er 38000 op je rekening staan. Als je dat een paar jaar doet. Hou je al snel een bak geld over.

Let op dit is geen exacte berekening :-). Belasting betaal je in jun pas dus die 40000 die je opspaart gaat pas in jun er van af. Tot die tijd blij je wel 12 tot 15 k per maand naar binnen komen. En ja dan ga je snel al over een ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
To_Tall schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:23:
Ff reken voorbeeld.

Ik heb 3400 per maand salaris wat ik aan mezelf uitbetaal en 2x extra is 96900 wat overblijft. Rond de 1500 per maand aan kosten zoals afschrijvingen verzekeringen e.D. 78.000 blijft dan over. 40000 voor de belastingdienst. Blijft er 38000 op je rekening staan. Als je dat een paar jaar doet. Hou je al snel een bak geld over.

Let op dit is geen exacte berekening :-). Belasting betaal je in jun pas dus die 40000 die je opspaart gaat pas in jun er van af. Tot die tijd blij je wel 12 tot 15 k per maand naar binnen komen. En ja dan ga je snel al over een ton.
De vraag is vooral: Waarom laat je dat geld op de rekening staan?? Het is gewoon jouw geld, en het had net zo goed op je eigen spaarrekening kunnen staan (Alleen heeft bedrijfsrekening box 3 voordeel, met een smoesje).

Indien het geld "voor later" is, kan je beter gaan beleggen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ff reken voorbeeld.

Komt mijn vraag van vorige keer weer terug. :)
Je hebt het over 85 euro ex btw. Dus die 144.500 gaat geen belasting over, dat komt nog in de factuur naar de opdrachtgever bovenop. Waar komt dan die 40k belasting vandaan? Is dat de belasting over je salaris?

[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 10-11-2021 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
init6 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:29:
Komt mijn vraag van vorige keer weer terug. :)
Je hebt het over 85 euro ex btw. Dus die 144.500 gaat geen belasting meer over. Waar komt dan die 40k belasting vandaan? Is dat de belasting over je salaris?
Inkomstenbelasting (winst uit onderneming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

En dat mag je dus niet meerdere jaren op sparen zonder zakelijk doel. Met zoveel cash kan je trouwens ook prima de IB vooraf betalen. De reserve van IB is trouwens geen zakelijk vermogen want het is een privé uitgave. Je kan voor de IB ook niet je zakelijke rekeningnummer opgeven omdat de ten naamstelling niet overeenkomt en ontvangt teruggave altijd op een privé rekening.

Eventueel kan je met die omzet ook een BV overwegen waarin je wel veel meer vermogen mag opbouwen als je dat graag wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
hackerhater schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:30:
[...]

Inkomstenbelasting (winst uit onderneming).
Check! :) Had dat al opgenomen in mijn berekeningen, maar werd aan het twijfelen gebracht door de ex btw op de factuur. Weer iets helemaal helder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
init6 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:31:
[...]

Check! :) Had dat al opgenomen in mijn berekeningen, maar werd aan het twijfelen gebracht door de ex btw op de factuur. Weer iets helemaal helder.
Inkomstenbelasting (jij prive) en de omzetbelasting (BTW) zijn 2 verschillende dingen ;)
De winst uit onderneming voor een ZZP'er is wat voor iemand in loondienst in principe het bruto-loon is.

Rekeningen naar de klanten (inclusief BTW) - BTW => omzet
Omzet - kosten (exclusief je "salaris") => winst
Winst - je salaris - pensioen inleg - IB => reserves

[ Voor 27% gewijzigd door hackerhater op 10-11-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Als je 'te veel' gespaard hebt in je onderneming en je wil de inkomstenbelasting uitstellen kan je er ook nog een BV van maken. Enige nadeel is wel dat je bij verkoop (15%) VPB moet betalen over de gerealiseerde winst. Maargoed, daar gaan we in box 3 ook steeds meer naar toe, en 10 jaar VRH weegt welicht ook niet op tegen eenmalig VPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Als ik het goed begrepen heb kan je als B.V. ook een hypotheek afnemen en er een woning van kopen, heb je het in stenen zitten. Moet alleen uitzoeken of dat fiscaal wel zo voordelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
init6 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:54:
Als ik het goed begrepen heb kan je als B.V. ook een hypotheek afnemen en er een woning van kopen, heb je het in stenen zitten. Moet alleen uitzoeken of dat fiscaal wel zo voordelig is.
Is het dan niet voordeliger om het geld uit je BV te lenen en hier privé van een woning te kopen. Dan betaal je ook geen winstbelasting over de huurinkomsten en eventuele overwaarde bij verkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 10-11-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ff reken voorbeeld.

Als jij een omzet hebt van 150k en 20k kosten, dan betaal je IB over 130k. Of je het geld nou op je zakelijke rekening laat of op je prive rekening.

Ja, tenzij je zogenaamd over een tijdje een Tesla gaat kopen maar dat stiekem toch niet doet. Dat valt mi onder fraude.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
[...]

Ik hou 50k aan op de zakelijke spaarrekening, dat is gewoon box 1. Dat is mijn algemene buffer, de rest gaat in box 3 in aandelen zitten. Alles onder de 100k kun je verantwoorden met de plannen voor een auto, BTW buffer, en algemeen werkkapitaal. M'n laatste twee auto's waren ook 50k per stuk, dus dat is een prima verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Edit: verkeerd gelezen...

[ Voor 92% gewijzigd door Deveon op 10-11-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Deveon schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:43:
[...]

Vanwaar de keus om je buffer op een zakelijke spaarrekening te plaatsen en niet een privé spaarrekening?
In box 1 betaal je alleen belasting over je daadwerkelijke rendement (0% rente, dus 0). In box 3 betaal je belasting over een fictief rendement. Dat scheelt voor 100K ongeveer netto 1350 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door sverzijl op 10-11-2021 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:31

sebasd

loopt op espresso

Remcoder schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:44:
Ik heb een tijd terug een training opgezet die ik wil gaan proberen te verkopen. Heeft iemand een idee hoe ik bepaal wat een goede prijs daarvoor is?
Hangt onder andere van je beoogde markt af. Ik ga even uit van live trainingen, dat is waar ik ervaring mee heb.

Ga je je training aan bedrijven verkopen (B2B), of aan individuen (B2C)? Bij B2B spreek je vaak een dagprijs of totaalprijs af en een maximum aantal deelnemers eventueel. De klant regelt dan vaak de ruimte, de lunch en de rest, jij hoeft alleen maar op te komen dagen en de training te geven. Dit is het minste werk, maar heeft ook de minste potentiele marge. Mijn prijs is meestal (in Nederland) zo'n 1500 per dag, of 1000 voor een halve dag. Voor echt specialistische trainingen kan dat prima nog een stuk hoger, ik heb ook wel 2500-3000 per dag gehoord.

Voor B2C is het een prijs per persoon. Van 500 euro per dag voor een goede training kijkt niemand vreemd op. Kost meer werk (marketing, stoelen vullen) maar 12 mensen * 500 euro is een prima dagtarief denk ik dan. Het risico is wel hoger, maar bij 3 deelnemers heb je al evenveel omzet als een dag B2B training. Er gaan alleen nog wel de kosten van de ruimte en een lunch vanaf, maar dat hoeft de wereld niet te kosten. Of je geeft hem online en dan heb je die kosten niet.

Als ik echt moet reizen (buitenland) dan gaan de reis- en verblijfskosten er bovenop uiteraard, plus een leuke onkostenvergoeding.

• Ernemmer
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:01:
[...]

Als jij een omzet hebt van 150k en 20k kosten, dan betaal je IB over 130k. Of je het geld nou op je zakelijke rekening laat of op je prive rekening.

Ja, tenzij je zogenaamd over een tijdje een Tesla gaat kopen maar dat stiekem toch niet doet. Dat valt mi onder fraude.
Ook als je over een tijdje een Tesla gaat kopen betaal je nog steeds IB over die 130k. Alleen het bedrag wat je reserveert voor die tesla hoef je geen VRH over te betalen.
Na aanschaf (3 jaar later of zo) kan je de Tesla wel boeken als zakelijke kosten en van je winst aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Reserveren ten laste van de WUO, dat mag slechts beperkt. Denk aan FOR, herinvestering, garantie-reservering. Sparen voor een nieuwe investering is AFAIK geen grond om een winstlast te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
c-nan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:01:
[...]

Het gaat niet om je omzet/winst (box 1) te drukken maar om vermogen aan te merken als zakelijk en dus niet belast in box 3.

[ Voor 60% gewijzigd door RichieB op 11-11-2021 12:53 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RichieB
Ik ben op zoek naar een nieuwe opdracht voor volgend jaar. Ik zag bij Brainnet een aanvraag die goed aansluit bij mijn kennis en kunde. Als maximaal tarief stond er "zo scherp mogelijk". De aanvraag sloot in een paar dagen dus heb ik meteen mijn CV en motivatie ingestuurd. Ik kreeg de dag van sluiting een E-mail met daarin een afwijzing omdat mijn tarief "ver boven het maximum" zat. Dus ik bellen.. want hoe kan ik boven het maximum zitten als er geen maximum is? Blijkt er stiekem toch een maximum te zijn en ik zat er 20% boven. De aanvraag stond ook gewoon weer open met een nieuwe sluitingsdatum over een paar dagen. Ik kon via Brainnet ook geen inhoudelijke vragen stellen over de opdracht en zelfs niet over het inhuurproces. Dat doen ze alleen bij kandidaten die door de voorselectie komen.

Ik heb de opdrachtgever benaderd via mijn eigen netwerk en op die manier een prima gesprek gehad met de inhurend manager. Hij snapte goed dat ik niet wilde aanbieden voor het door Brainnet gecommuniceerde "geheime" maximum tarief. Hij stelde zelf voor er 10% boven te gaan zitten (dus middelen). Dat is hoe onderhandelen hoort te werken.

Tussenpartijen, je hebt er echt helemaal niets aan. Niet als opdrachtgever en niet als ZZP-er.

• Ernemmer
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:48:
@Ernemmer Het gaat niet om je omzet/winst (box 1) te drukken maar om vermogen aan te merken als zakelijk en dus niet belast in box 3.
De post waar ik op reageerde wilde al voordat ie de tesla kocht, dit geld ''stiekem'' van zijn winst afhalen en ik wees hem er even op dat dat dus niet kan.

• Ernemmer
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:18:
Ik ben op zoek naar een nieuwe opdracht voor volgend jaar. Ik zag bij Brainnet een aanvraag die goed aansluit bij mijn kennis en kunde. Als maximaal tarief stond er "zo scherp mogelijk". De aanvraag sloot in een paar dagen dus heb ik meteen mijn CV en motivatie ingestuurd. Ik kreeg de dag van sluiting een E-mail met daarin een afwijzing omdat mijn tarief "ver boven het maximum" zat. Dus ik bellen.. want hoe kan ik boven het maximum zitten als er geen maximum is? Blijkt er stiekem toch een maximum te zijn en ik zat er 20% boven. De aanvraag stond ook gewoon weer open met een nieuwe sluitingsdatum over een paar dagen. Ik kon via Brainnet ook geen inhoudelijke vragen stellen over de opdracht en zelfs niet over het inhuurproces. Dat doen ze alleen bij kandidaten die door de voorselectie komen.

Ik heb de opdrachtgever benaderd via mijn eigen netwerk en op die manier een prima gesprek gehad met de inhurend manager. Hij snapte goed dat ik niet wilde aanbieden voor het door Brainnet gecommuniceerde "geheime" maximum tarief. Hij stelde zelf voor er 10% boven te gaan zitten (dus middelen). Dat is hoe onderhandelen hoort te werken.

Tussenpartijen, je hebt er echt helemaal niets aan. Niet als opdrachtgever en niet als ZZP-er.
Grote kans dat straks je facturering nog steeds via Brainnet moet lopen, alleen pakken ze nu geen 10 euro op je tarief, maar alleen 1 euro voor de administratie :+

• RichieB
Ernemmer schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:34:
[...]

De post waar ik op reageerde wilde al voordat ie de tesla kocht, dit geld ''stiekem'' van zijn winst afhalen en ik wees hem er even op dat dat dus niet kan.
Excuus, aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21
TommyGun schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:08:
Na zo'n 13 jaar loondienst ga ik dan nu ook (eindelijk) freelancen (Linux/DevOps specialist) :) ! De afgelopen maanden ben ik druk bezig geweest om alles te regelen, en in januari aanstaande begin ik voor 36u (in ieder geval tot november 2022) als Senior Linux Beheerder bij het RIVM (via LINKIT). Mijn uurtarief zit op net geen 80 euro, waarmee ik voor een eerste klus meer dan tevreden ben.

Het enige dat ik nog moet (laten) uitzoeken is of ik mijn huidige leaseauto kan mee/overnemen, iemand daar ervaring mee?
Gefeleciteerd! Deze week net akkoord geven op de overname van mijn Tesla Model 3.
Moet €4000,- betalen echter wordt dit direct verrekend met het maandbedrag, wat nu lekker laag is. €600,- per maand. Prima deal, met de lage bijtelling erbij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Remcoder schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:44:
Ik geef trainingen voor ongeveer 2k per dag. Dit is wel een training waarbij ik steeds eigenlijk dezelfde training geef.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Vandaag het nieuws laten vallen dat ik mijn contract heb opgezegd en aangegeven dat ik ga freelancen. Heb afgelopen periode technical lead gehad over een platform engineering/cloud/devops/SRE team en wil deze kennis en kunde als freelancer gaan inzetten.

Had al mijn businessplan afgemaakt, boekhoudpakket uitgezocht, bank uitgezocht waar ik mijn rekening bij ga neerleggen, mijn bedrijfsvorm uitgezocht. Vandaag gesprek gehad met een accountant in de regio, om daar een eerste kennismakingsgesprek te doen. Ben bezig met mijn inschrijving in het KVK (Iemand heeft mijn beoogde naam al gereserveerd... lekkaaah).

Binnen een uur een paar leads, helaas twee middenpartijen ertussen die exclusiviteit willen om mij aan te bieden bij de door hun aangeboden opdrachten en er meteen 20 euro vanaf willen... Gelukkig ook een aantal mensen uit mijn eigen netwerk, voornamelijk voor 1-2 dagen in de week advies/Cloud engineering werk. Eens kijken waar dit eindigd! :)

• Wackmack
init6 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:44:
Vandaag het nieuws laten vallen dat ik mijn contract heb opgezegd en aangegeven dat ik ga freelancen. Heb afgelopen periode technical lead gehad over een platform engineering/cloud/devops/SRE team en wil deze kennis en kunde als freelancer gaan inzetten.

Had al mijn businessplan afgemaakt, boekhoudpakket uitgezocht, bank uitgezocht waar ik mijn rekening bij ga neerleggen, mijn bedrijfsvorm uitgezocht. Vandaag gesprek gehad met een accountant in de regio, om daar een eerste kennismakingsgesprek te doen. Ben bezig met mijn inschrijving in het KVK (Iemand heeft mijn beoogde naam al gereserveerd... lekkaaah).

Binnen een uur een paar leads, helaas twee middenpartijen ertussen die exclusiviteit willen om mij aan te bieden bij de door hun aangeboden opdrachten en er meteen 20 euro vanaf willen... Gelukkig ook een aantal mensen uit mijn eigen netwerk, voornamelijk voor 1-2 dagen in de week advies/Cloud engineering werk. Eens kijken waar dit eindigd! :)
Ook jij gefeliciteerd ! Bizar om te lezen dit weer, €20,- van je uurloon af nog wel. Natuurlijk lekker negeren, er is zoveel werk. Binnenkort even op LinkedIn aangeven dat ik voor mijzelf ga starten maar al wel vol zit voor de komende tijd 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl

Had al mijn businessplan afgemaakt,
Ik ZZP al vrij lang, maar heb nooit een businessplan gemaakt/hoeven maken. Wat was voor jou de reden om dit te doen? Puur voor jezelf ? En wat beschrijf je dan in zo'n businessplan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
sverzijl schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:58:
[...]

Ik ZZP al vrij lang, maar heb nooit een businessplan gemaakt/hoeven maken. Wat was voor jou de reden om dit te doen? Puur voor jezelf ? En wat beschrijf je dan in zo'n businessplan ?
Ik heb er ook nooit eentje gemaakt. Je hebt 'm vooral nodig als je een krediet wil hebben van de bank.

• Wackmack
[...]

Vroeg ik mij ook al af, ben benieuwd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Gefeliciteerd!

Exclusiviteit willen hebben, wat een onzin. Daar doe ik nooit aan mee. Maar er zit ook wel een andere kant aan: het staat wat slordig als je wordt aangeboden bij een opdrachtgever via partij A en B tegelijk. Dan kan je de exclusiviteit uitonderhandelen met openbaarheid van de marge van de tussenpartij. Dat speelt fijn uit met elkaar. Exclusiviteit kost geld, net als dat 'exclusieve modelletje' bij de autodealer.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 11-11-2021 21:42 . Reden: typos ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wackmack schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:55:
[...]

Ook jij gefeliciteerd ! Bizar om te lezen dit weer, €20,- van je uurloon af nog wel. Natuurlijk lekker negeren, er is zoveel werk. Binnenkort even op LinkedIn aangeven dat ik voor mijzelf ga starten maar al wel vol zit voor de komende tijd 8)
Uurloon? Wel even als een ondernemer denken met een uurtarief he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
[...]

Puur voor jezelf inderdaad, het geeft je een moment om na te denken over alle stappen die je genomen hebt, of er risico's zijn, wat je moet investeren (bij ons nagenoeg niets, hoewel ik binnenkort wel effe zal moeten janken als ik die macbook bestel), wat je denkt binnen te krijgen.

Maar ook als mogelijkheden, ik word geregeld gevraagd door klusjesmannen in mijn omgeving (jaren 30 woning, dus veel klusjesmannen) of ik niet ff een website kan bouwen voor ze omdat ik toch IT'er ben. Als ik een paar standaard templates uitzoek die ik voor mijn eigen websites ook gebruik, hun text erin knal, foto erin, domein etc regel, dan kan ik een paar honderd euro vragen voor een dag werk en een kleine dienst aanbieden ernaast.

Ik ben er een avondje mee bezig geweest, daarnaast was het voor mijn ega ook een soort van moment om helemaal te begrijpen waarom het een goed idee zou zijn.

Heb dit als voorbeeld genomen, ook een aantal anderen maar deze was het meest relevant.
https://netwerkgroep45plu...mingsplan-ben-m-ingevuld/

Heb ook een escan gedaan, meest bullshit ever. :D Kwam er goed uit de bus, maar dan nog :D

[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 11-11-2021 14:10 ]

• Wackmack
Deveon schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:05:
[...]

Uurloon? Wel even als een ondernemer denken met een uurtarief he ;)
Oeps, start gelukkig pas 1 jan :o

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:15:
[...]

Ook als je over een tijdje een Tesla gaat kopen betaal je nog steeds IB over die 130k. Alleen het bedrag wat je reserveert voor die tesla hoef je geen VRH over te betalen.
Na aanschaf (3 jaar later of zo) kan je de Tesla wel boeken als zakelijke kosten en van je winst aftrekken.
Om helemaal precies te zijn. Je gaat die Tesla dan in 5 jaar fiscaal afschrijven. Elk jaar breng je de afschrijving in mindering op de winst. Wanneer je de auto het eerste jaar tot een waarde van 0 weet te reduceren (de auto helemaal uit laten branden zou dat moeten doen), dan mag je de volledige 130k in het eerste jaar in mindering op de winst brengen. Maar dan heb je daarna geen werkende Tesla meer.

Mocht je de auto op een willekeurig moment verkopen, dan is het verschil tussen verkoopprijs en fiscale waarde op dat moment te boeken als winst of verlies.

• Ernemmer
  • Niet online
Nikel schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:26:
[...]

Om helemaal precies te zijn. Je gaat die Tesla dan in 5 jaar fiscaal afschrijven. Elk jaar breng je de afschrijving in mindering op de winst. Wanneer je de auto het eerste jaar tot een waarde van 0 weet te reduceren (de auto helemaal uit laten branden zou dat moeten doen), dan mag je de volledige 130k in het eerste jaar in mindering op de winst brengen. Maar dan heb je daarna geen werkende Tesla meer.

Mocht je de auto op een willekeurig moment verkopen, dan is het verschil tussen verkoopprijs en fiscale waarde op dat moment te boeken als winst of verlies.
Dat klopt bijna.

Die 130k was de WUO en niet de prijs van de Tesla. :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hydra
[...]

Mijn businessplan is samen te vatten als "ik hoereer me uit voor een uurtarief" ;)

• Hydra
Binnen een uur een paar leads, helaas twee middenpartijen ertussen die exclusiviteit willen om mij aan te bieden bij de door hun aangeboden opdrachten en er meteen 20 euro vanaf willen...
Gefeliciteerd! Ennuh; ik heb er ook een tussenpersoon tussen zitten en die legt dus 10 euro bovenop wat ik wil hebben. Natuurlijk is het in je eerste klus lastiger maar ik zou echt vasthouden aan wat jij wil hebben. Bedrijven zijn het an sich wel gewend dat mensen die via tussenpersonen komen duurder zijn. Dat zijn interne medewerkers ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:03:
Gefeliciteerd!

Exclusiviteit willen hebben, wat een onzin. Daar doe ik nooit aan mee. Maar er zit ook wel een andere kant aan: het staat wat slodig als je wordt aangeboden bij een opdrachtnemer via partij A en B tegelijk. Dan kan je de exclusiviteit uitonderhandelen met openbaarheid van de marge van de tussenpartij. Dat speelt fijn uit met elkaar. Exclusiviteit kost geld, net als dat 'exclusieve modelletje' bij de autodealer.
Heb dat gehad met Nike. 2 bedrijven die me beiden willen aanbieden. Een wou me hun marge niet vertellen, de andere vertelde me dat die van hen 10 euro per uur was. Volgens het bedrijf dat me vertelde dat hun marge 10 euro was, was het tarief voor de klant X per uur. Voor die andere, die het niet willen vertellen, was het X-5 :D Goh!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sverzijl
Hydra schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:24:
[...]

Mijn businessplan is samen te vatten als "ik hoereer me uit voor een uurtarief" ;)
Dat, en 'ik word de allerbeste prutser in mijn vakgebied!' :)

• pirke
Nikel schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:26:
[...]

Of herinvesteringsreserve ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
sverzijl schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:39:
[...]

Dat, en 'ik word de allerbeste prutser in mijn vakgebied!' :)
Ik zei het vandaag nog: "ik ga mijn talent inzetten. Achterover leunen en afwachten..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
Op 14 oktober besloten dat ik voor mezelf ga beginnen. Gelijk een notaris in de arm genomen voor het opzetten van twee bv’s. Op 3 november de handtekeningen gezet. Deze week eindelijk de KVK registraties en btw-nummers ontvangen. Dus gisteren met aanvraag van zakelijke rekening begonnen bij bunq. Daar ben ik al klant en dat bevalt me goed. De zakelijke rekening voor de werkmaatschappij was zo geregeld maar voor de holding helaas niet 😩. Gelukkig kan ik nu al wel een factuur versturen eind van de maand maar nog geen zaken zakelijk aanschaffen, dat wil ik in de holding doen. Al met al duurt het best lang, maar ik ben er bijna… iemand ervaring met het aanvragen van zakelijke rekeningen bij bunq? Duurt het lang voor een holding?

PSN: PcDCch

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Voor de holding heb ik ook behoorlijk rondgekeken.
KNAB doet er niet aan.
Rabobank aangevraagd maar direct geweigerd, voor de reden moest je bellen.
Ik heb ny een aanvraag lopen bij Revolut om maar in ieder geval even iets te hebben.

Mijn aanvragen lopen overigens nog. Ik dacht er goed aan te doen om in zee te gaan met een van die online aanbieders, Ligo in mijn geval, mede vanwege de geadverteerde 3-5 werkdagen verwerking. Het ziet er allemaal leuk uit maar puntje bij paaltje duurt het allemaal erg lang, hoor je praktisch niets als je er niet zelf om vraagt en is de algehele ervaring gewoon slecht.
Een volgende keer zou ik ook zeker gewoon naar een lokale notaris gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:07
Je holding hoeft natuurlijk niet perse een bankrekening te hebben om bedrijfsmiddelen te kunnen aanschaffen. Je kan prima een rekening-courantovereenkomst opzetten, de factuur op de naam van de holding zetten, maar betalen met de werkmaatschappij. Als je die schuld uiteindelijk netjes vereffent (of er eindeloos rente over blijft betalen als het boven de € 17.500 uitkomt), is alles in orde.

Volstorten van de aandelen van de holding kan eventueel via de derdengeldenrekening van de notaris.

[ Voor 10% gewijzigd door Aftansert op 12-11-2021 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:24:
[...]

Op de vraag wat ik kan refereer ik graag naar de wijze woorden van Knorretje Doorrijhoog: 'nou eh, niks eigenlijk. :$ '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
Aftansert schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 00:15:
Je holding hoeft natuurlijk niet perse een bankrekening te hebben om bedrijfsmiddelen te kunnen aanschaffen. Je kan prima een rekening-courantovereenkomst opzetten, de factuur op de naam van de holding zetten, maar betalen met de werkmaatschappij. Als je die schuld uiteindelijk netjes vereffent (of er eindeloos rente over blijft betalen als het boven de € 17.500 uitkomt), is alles in orde.

Volstorten van de aandelen van de holding kan eventueel via de derdengeldenrekening van de notaris.
Weer wat geleerd, ik zal het eens met mijn boekhouder bespreken.

PSN: PcDCch

Pagina: 1 ... 258 ... 643 Laatste