Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:51
c-nan schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:34:
[...]

Punt is, ik ken mijn auto, ik weet wat er aan gedaan is en wat er nog aan moet gebeuren. Bij een vergelijkbaar auto is het nog maar afwachten.
Ja, snap ik helemaal. Dat zou ik dan zelf ook liever niet willen doen.
Jammer dat je een auto niet van prive -> zakelijk kunt omzetten (eenmanszaak).
Belastingdienst wil niet dat je kan blijven hoppen tussen zakelijk<->prive (naar wat jou op dat moment het beste uitkomt). Daarom bestaat de regel dat je per auto slechts 1x mag kiezen of je deze danwel tot je ondernemingsvermogen rekent, danwel privé. Constructies als verkopen aan je partner, of via een vriend/buitenstaander verkopen/terugkopen met als doel de auto te switchen tussen privé en zakelijk worden zo doorgeprikt bij controle.
Als je toch al van plan was om een BV op te richten, kan je dit wel meenemen. Je kan je auto immers wel aan je BV verkopen. Om voor deze situatie speciaal een BV op te richten lijkt me wat ver gaan:)

Als je van plan bent de auto vanaf volgend jaar alleen nog maar zakelijk te rijden, dan zou het misschien wel mogen. Immers er geldt dat als je minder dan 500km privé rijdt, je verplicht bent om de auto tot je ondernemingsvermogen te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
sverzijl schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:53:
[...]

Ja, snap ik helemaal. Dat zou ik dan zelf ook liever niet willen doen.

[...]

Belastingdienst wil niet dat je kan blijven hoppen tussen zakelijk<->prive (naar wat jou op dat moment het beste uitkomt).
Waarom eigenlijk niet?
Daarom bestaat de regel dat je per auto slechts 1x mag kiezen of je deze danwel tot je ondernemingsvermogen rekent, danwel privé. Constructies als verkopen aan je partner, of via een vriend/buitenstaander verkopen/terugkopen met als doel de auto te switchen tussen privé en zakelijk worden zo doorgeprikt bij controle.
Als je toch al van plan was om een BV op te richten, kan je dit wel meenemen. Je kan je auto immers wel aan je BV verkopen. Om voor deze situatie speciaal een BV op te richten lijkt me wat ver gaan:)

Als je van plan bent de auto vanaf volgend jaar alleen nog maar zakelijk te rijden, dan zou het misschien wel mogen. Immers er geldt dat als je minder dan 500km privé rijdt, je verplicht bent om de auto tot je ondernemingsvermogen te rekenen.
Mja, ik had tot een paar jaar terug geen auto, ik ging op de fiets of ik nam de auto van mijn vrouw. Toen besloten om toch zelf ook een auto te nemen, want handig. Had verder niets te maken met mijn onderneming, dus daarom ook niet op de zaak gedaan. In 2020 heb ik er maar 1200 km zakelijke ritten mee gereden.

Nu de auto vanaf volgend jaar in de youngtimer regeling valt is het ineens wel aantrekkelijk om 'm op de zaak te nemen, maar kan dat dus gewoon niet :D

En nee, ik was niet van plan om een BV op te richten en al helemaal niet om deze situatie :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
sverzijl schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:53:
[...]
Dat is echter volgens mij niet in beton gegoten.
Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.

https://www.belastingdien...n/keuzemogelijkheden_auto
Feitelijk spreekt het elkaar tegen en zou ik persoonlijk het risico aandurven dat je dan zelf mag kiezen. Ik kan alleen niet een bevestiging vinden dat het inderdaad zo werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
c-nan schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:08:
[...]

Waarom eigenlijk niet?

[...]
Ik vermoed omdat er teveel misbruik van werd gemaakt en dat het teveel tijd/moeite kost om dit allemaal te controleren. Deze bijvoorbeeld : https://www.sra.nl/Nieuws...E5B79475A8D33B9FEAC0E75D5
Nu de auto vanaf volgend jaar in de youngtimer regeling valt is het ineens wel aantrekkelijk om 'm op de zaak te nemen, maar kan dat dus gewoon niet :D
Niet als je meer dan 500km prive wilt blijven rijden. Als je minder dan 500km prive rijdt, dan _denk_ ik dat het wel kan.

Zie ook dat stukje hierboven:
U kunt de keuze om een bedrijfsmiddel als zakelijk of privé aan te merken, niet zomaar wijzigen. Dit kan alleen als er sprake is van een 'bijzondere omstandigheid'. Een ingrijpende functiewijziging van het betreffende bedrijfsmiddel kan zo'n omstandigheid zijn.
Als jij dus alleen zakelijk gaat rijden zou dat een ingrijpende functiewijziging zijn. Wil je nog gewoon (veel) prive blijven rijden, dan zijn de regels vrij duidelijk, dan gaat het niet mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
c-nan schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:34:
[...]

Punt is, ik ken mijn auto, ik weet wat er aan gedaan is en wat er nog aan moet gebeuren. Bij een vergelijkbaar auto is het nog maar afwachten.

Jammer dat je een auto niet van prive -> zakelijk kunt omzetten (eenmanszaak).
Als het gebruik wijzigt, bijvoorbeeld minder dan 500km prive, dan ben je zelfs verplicht om hem naar zakelijk om te zetten... oftewel het is wel mogelijk, maar het kost wat moeite en tijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Hmmbob schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:33:
[...]

Als je een O365 account gebruikt om je facturen te ontvangen, kan je makkelijk een flow maken: iedere ontvangen factuur wordt bij mij automatisch doorgestuurd naar Moneymonk en staat daar dan in het bakje "te verwerken". Die koppel ik aan de afschrijving zodra deze afschrijving ingeladen is vanuit KNAB. De originele email wordt door dezelfde berichtenregel meteen gelezen in een mapje "facturen" geplaatst in mijn mailbox - ergo: ik zie ze niet eens tot ik in Moneymonk koppel...

Voor de reversed bills vanuit Myler draait er een flow: deze doet eigenlijk hetzelfde als hierboven (maar naar een ander mapje én als ongelezen) maar slaat ook een kopie van de factuur op in een mapje op mijn Onedrive. Wederom allemaal zonder dat ik er iets aan heb hoeven doen - in Moneymonk koppel ik de reverse bill aan mijn eigen factuur en klaar.
Precies datzelfde zou ook kunnen in e-boekhouden maar mijn punt is meer, dat als je de boekhouding direct doet kost het misschien een minuutje, als je het opspaart kost het in 1 keer echt tijd. Dat minuutje wachten ben ik soms sowieso al kwijt met kunnen inloggen bij m'n klant, of even wachten in teams tot iedereen er is. Dan voelt het ook niet als werken (terwijl als je 1 x per kwartaal 1 of 2 uur bezig bent, denk je idd, waar doe ik dit voor, als ik nu gewoon zou werken zou het meer opleveren).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
sjosz schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:26:
Even een korte update. Ik ben naar de kvk gegaan en heb nu een eenmanszaak, uurloon is €95 excl geworden, ook reiskosten en andere onkosten worden vergoed. Als laatst; aansprakelijkheidsverzekering is geregeld envanavond vlieg ik!

Bedankt voor jullie snelle hulp!
Inmiddels weer langer dan 2 jaar bezig, en heb nog geen moment spijt gehad van het freelancen. Het uurloon ligt inmiddels ook meer dan 50% hoger, dan kom ik op een wat meer gebruikelijker uurloon voor de business (mij hoor je niet klagen).

Nu dat ik volgend jaar geen startersaftrek meer kan toepassen (max 3x), leek het mij handig om te kijken of het interessant is om een holding structuur op te gaan opzetten (werkmaatschappij bv plus holding). Een andere reden dat ik hier naar aan het kijken ben, is dat het voor risicomindering zorgt - als ik word aangeklaagd kunnen ze niet zo makkelijk mijn huis in beslag nemen (om maar een voorbeeld te noemen). Daarnaast las ik op diverse plaatsen dat het financieel ook interessant is boven een salaris van bijv 130k per jaar.

Daarom heb ik het laten berekenen door een adviseur of het voordelig was om een holding structuur op te zetten, wellicht vinden jullie de resultaten van deze berekeningen ook interessant. In mijn geval betaal ik ongeveer 1400 euro per jaar meer bij een holding structuur ten opzichte van freelancen, hierbij is uitgegaan van een resultaat van 200k per jaar.

Zie hier de berekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKpVf1kZS6LaJUoq98D-SwZ9_gQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yLik1cIdArg1RHYoReZ1hJnn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyQnTOkS08SU9_3koVUwN7ORaEI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5AvLPNfRQLhSR7euopsYOzPQ.png?f=fotoalbum_tile

Ondanks dat een holding structuur belastingtechnisch minder voordelig lijkt, ga ik hier waarschijnlijk toch voor, omdat het ook weer voordelen biedt qua samenwerking met anderen. Daarnaast levert het risicomindering op en ook weer andere financiële voordelen die niet zijn meegenomen in de berekening, zoals het betalen van mijn hypotheek via de holding met een lening met mijzelf. Ook kan ik geld oppotten in mijn holding (uiteraard beleg ik zoveel mogelijk), zonder dat ik daarover box3 belasting hoef te betalen.

Mocht iets niet aan mijn logica kloppen, of mocht ik of de adviseur iets over het hoofd zien, dan hoor ik het graag.

Oh, en trouwens: @Viper®, @Tylen, het is leuk om te zien dat jullie gelijk hebben gekregen, omdat ik destijds er van overtuigd was dat ik weer in loondienst ging.
Viper® schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:49:
[...]

Ja die 'tijdelijke' klussen ken ik :+

...
Tylen schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:55:
[...]

Mooie start man. En waarschijnlijk blijf je gewoon freelancer vanaf nu 😂😂

[ Voor 10% gewijzigd door sjosz op 01-11-2021 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:07
sjosz schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:54:
[...]
Mocht iets niet aan mijn logica kloppen, of mocht ik of de adviseur iets over het hoofd zien, dan hoor ik het graag.
- Een DGA-salaris van €130k is wel heel hoog. Dat is 75% van €173k. Is dat daadwerkelijk het loon van de "meest vergelijkbare dienstbetrekking"? Mijn omzet als ZZPer/DGA is vergelijkbaar met die van jou, maar in loondienst zou ik niet meer dan €75k binnen kunnen halen, dus mijn DGA-salaris is €56k.
- De MKB-winstaftrek wordt de komende jaren steeds verder uitgekleed voor het hoogste inkomstenbelastingtarief. Volgens mij is het wel meegenomen in de berekening (ik heb het niet nagerekend, maar er staat iets van 12% i.p.v. 14%), maar dat is in 2022 en 2023 dus nog sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Aftansert schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:49:
[...]

- Een DGA-salaris van €130k is wel heel hoog. Dat is 75% van €173k. Is dat daadwerkelijk het loon van de "meest vergelijkbare dienstbetrekking"? Mijn omzet als ZZPer/DGA is vergelijkbaar met die van jou, maar in loondienst zou ik niet meer dan €75k binnen kunnen halen, dus mijn DGA-salaris is €56k.
- De MKB-winstaftrek wordt de komende jaren steeds verder uitgekleed voor het hoogste inkomstenbelastingtarief. Volgens mij is het wel meegenomen in de berekening (ik heb het niet nagerekend, maar er staat iets van 12% i.p.v. 14%), maar dat is in 2022 en 2023 dus nog sterker.
Is per persoon verschillend wat voor dga je nodig hebt. Ligt aan je vaste lasten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 21:07
Tylen schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:03:
[...]

Is per persoon verschillend wat voor dga je nodig hebt. Ligt aan je vaste lasten.
Dat lijkt me niet. Alle winst die overblijft kan je uitkeren als dividend, en dat wordt een stuk minder belast. Daar kan je prima je vaste lasten van betalen, als dat echt zo nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Aftansert schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:10:
[...]

Dat lijkt me niet. Alle winst die overblijft kan je uitkeren als dividend, en dat wordt een stuk minder belast. Daar kan je prima je vaste lasten van betalen, als dat echt zo nodig is.
Kan dat elke maand of 1 keer per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Tylen schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:10:
[...]

Kan dat elke maand of 1 keer per jaar?
Dmv bijvoorbeeld een rekeningcourant kan je daar een voorschot op nemen en verrekenen met je dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Belastingtechnisch zit er tot 220k winst heel weinig tussen. Bij nader inzien blijf ik toch nog een tijd onder een eenmanszaak verder gaan. Het grote voordeel vind ik toch dat je instant geld van de zakelijke rekening naar prive kan halen, en je dus alles beschikbaar hebt. Een eenmanszaak past heel goed bij het freelancers gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
220k winst?
Omzet bedoel je denk ik.
Volgens mij lag het omslagpunt ergens rondom de 175k omzet per jaar.
uitgaand van een dga salaris van de helft (88k per jaar)

Met een BV kan je toch ook gewoon instant geld van zakelijk naar privé halen?
Bij een eenmanszaak wordt alles gezien als winst uit onderneming en bouwt de onderneming geen vermogen op, kan volgens mij met uitzondering.

Ik denk dat voor vele een eenmanszaak nog steeds voordeliger is.
Ook besluiten halverwege het jaar wat minder te gaan werken kan makkelijk. Met een BV betekent minder omzet nog steeds een hoge belastingdruk en een dga salaris wat mogelijk niet meer strookt met de bedrijfsomzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Viper® schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:03:
220k winst?
Omzet bedoel je denk ik.
Ik bedoel winst, niet omzet. Omzet zegt niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Aftansert schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:49:
[...]

Dank @Aftansert

Een lager DGA salaris is wenselijk. Met de adviseur heb ik hier al meerdere gesprekken over gevoerd, en ze zien de €130k (65% van 200k) als het absolute minimum wat ze kunnen verantwoorden tegen de fiscus. Nu ik zelf research hierover aan het doen ben, kom ik uit op Belastingtips welke beschrijft dat er 2 methoden om het salaris van de DGA te bepalen:

1) salaris van vergelijkbare werknemers;
2) afroommethode (inkomsten / uitgaven en vergoeding eigen vermogen B.V.).
[1]

Hieruit kan ik opmaken dat de afroommethode wordt toegepast welke bepaalt dat 70 tot 100% van het nettoresultaat als loon moet worden opgenomen. Daarentegen, lees ik ook weer dat de Hoge Raad in 2016 "dat de afroommethode niet mag worden toegepast indien er een vergelijkbare dienstbetrekking valt aan te wijzen of op een andere manier conform de gebruikelijkloonregeling (art. 12a LB) een gebruikelijk loon kan worden vastgesteld." [2]

Hieruit blijkt dus weer dat de belastingdienst deze niet mag toepassen. Ik ga het even bij de adviseur neerleggen, want ik zit daar donderdag mee om tafel.

Als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag, want ik begrijp ook goed dat een lager DGA salaris minder belastingdruk betekent.
padoempats schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:52:
Belastingtechnisch zit er tot 220k winst heel weinig tussen. Bij nader inzien blijf ik toch nog een tijd onder een eenmanszaak verder gaan. Het grote voordeel vind ik toch dat je instant geld van de zakelijke rekening naar prive kan halen, en je dus alles beschikbaar hebt. Een eenmanszaak past heel goed bij het freelancers gevoel.
@padoempats Ik begrijp je. Alleen een nadeel wat ik zie, is dat je je geld niet mag oppotten op de zakelijke rekening als je er geen zakelijk belang bij hebt. Belastingdienst ziet dat in sommige gevallen als box3 ontduiking als ik het goed begrijp. [3]
Viper® schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:03:
220k winst?
Omzet bedoel je denk ik.

Met een BV kan je toch ook gewoon instant geld van zakelijk naar privé halen?
Bij een eenmanszaak wordt alles gezien als winst uit onderneming en bouwt de onderneming geen vermogen op, kan volgens mij met uitzondering.

Ik denk dat voor vele een eenmanszaak nog steeds voordeliger is.
Ook besluiten halverwege het jaar wat minder te gaan werken kan makkelijk. Met een BV betekent minder omzet nog steeds een hoge belastingdruk en een dga salaris wat mogelijk niet meer strookt met de bedrijfsomzet.
Die van dat halve jaar minder werken - en dan dezelfde hoge belastingdruk behouden - daar had ik nog niet over nagedacht, die vrijheid die ik nu heb vind ik prettig. Ik ga het in mijn overweging meenemen. Dank.

[1] https://www.belastingtips...is_dga/afroommethode_dga/
[2] https://www.fiscaalconsul...l-je-het-gebruikelijk.htm
[3] https://www.boomboekhouderij.nl/duurzaam-overtollig-geld/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
De eeuwig terugkerende discussie over het omslagpunt. Dat is ook erg afhankelijk van heel veel andere aspecten (toeslagen, subsidies, etc) en hoe lang je eventueel je vermogen in box 2 wilt houden en wat voor rendement je daar haalt. Boven de 6% rendement of korter dan 10 tot 30 jaar in box 2 laten is direct uitkeren voordeliger. Een paar honderd/duizend posts geleden heb ik daar waar berekeningen voor gepost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08
Ja, maar het topic is enorm cyclisch. We hebben iedere keer een rondje aftrekposten, zakelijke auto, rechtsvorm, starterstips, belastingaangifte, verzekerning, administratie en ik vergeet er vast nog. Op zich wel prima, want je kan iedere keer toetsen of je keuze nog wel okay is.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sentja
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 14:25
sentja schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:39:
Hallo allemaal,

Ik werk nu 5 jaar in loondienst als BI Consultant / Azure Data Engineer en ik overweeg heel sterk om te gaan freelancen.
....
Om mijzelf maar even te quoten en de daad bij het woord te voegen, ik heb per 1 januari een freelance opdracht en reeds getekend! :) En wel voor 100,-, 40 uur per week. Ik ben daar ontzettend blij mee, want ik had ingezet op 90 euro. Ik heb de afgelopen maanden heel hard aan mijn CV gewerkt met het behalen van relevante certificeringen etc. en dat heeft dus zeker goed uitgepakt.

Moet ik belastingtechnisch nog wat doorgeven aangezien mijn bruto inkomen in 2022 ongeveer zal verdubbelen? (uitgaande van gelijk aantal declarabele uren). Dank alvast voor tips! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57

Yucon

*broem*

sentja schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:52:
[...]

Om mijzelf maar even te quoten en de daad bij het woord te voegen, ik heb per 1 januari een freelance opdracht en reeds getekend! :) En wel voor 100,-, 40 uur per week. Ik ben daar ontzettend blij mee, want ik had ingezet op 90 euro. Ik heb de afgelopen maanden heel hard aan mijn CV gewerkt met het behalen van relevante certificeringen etc. en dat heeft dus zeker goed uitgepakt.

Moet ik belastingtechnisch nog wat doorgeven aangezien mijn bruto inkomen in 2022 ongeveer zal verdubbelen? (uitgaande van gelijk aantal declarabele uren). Dank alvast voor tips! _/-\o_
Dat doorgeven zal meer aan de inkomstenkant zitten. Krijg je bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag? Dan is het inderdaad relevant.

Wat betreft het betalen van belasting moet je niet vergeten dat je zelf achteraf aangifte moet doen én de belasting moet afdragen. Dan valt er dus niet veel vooraf door te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 11:18
Binnenkort ga ik ook weer van opdracht wisselen. In januari verloopt mijn contract bij en het is nu weer tijd voor wat anders. Al hoewel ze mij hier zo graag nog willen hebben heb ik de verlenging afgewezen.Ik zat ook voor het maximale termijn voor een externe.
Ik kwam er ook achter dat ik blijkbaar in het intranet systeem hier mijn contract kon inzien van de broker. Blijkbaar pikken ze 15-20 euro van mijn uurtarief af. En al die tijd moeilijk doen voor een verhoging.

Ander collega freelancer zit voor 97,- per uur voor dezelfde project terwijl ik een beetje de lead ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

pirke schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:42:
De eeuwig terugkerende discussie over het omslagpunt. Dat is ook erg afhankelijk van heel veel andere aspecten (toeslagen, subsidies, etc) en hoe lang je eventueel je vermogen in box 2 wilt houden en wat voor rendement je daar haalt. Boven de 6% rendement of korter dan 10 tot 30 jaar in box 2 laten is direct uitkeren voordeliger. Een paar honderd/duizend posts geleden heb ik daar waar berekeningen voor gepost.
Dan haak ik ook nog even op de cyclus in :*)

Reiskosten binnen nederland zitten in m'n uurtarief, en een paar cycli geleden was men het er ook redelijk over eens dat een reis naar amerika tot op zekere hoogte gefactureerd zou moeten worden. Ik wilde even peilen wat de heersende mening is over europese reizen. Ik begin binnenkort aan een nederlandse opdracht waarvoor ik ca 1x pm naar zuid europa moet. Het zal grofweg 6 uur reistijd enkele reis betekenen. Het uurtarief is op zich wel prima maar aangezien het niet duidelijk hoger is dan een echt nederlandse opdracht zit het er wat mij betreft niet als vanzelfsprekend in. Details moeten echter nog later deze week besproken worden.

Wat is redelijk in deze? Als reistijd tijdens normale kantooruren valt ben ik van plan het te factureren. Dan is het immers gewoon gemiste werktijd. Gewoon iets vroeger vertrekken of iets later thuiskomen neem ik wel voor m'n eigen rekening, maar de situatie van zondagmiddag vertrekken om op maandagochtend op tijd te kunnen starten vind ik een lastige. Wat is gangbaar in dit soort situaties?

Naast de echte reistijd zit ik dan ook 2 a 3 nachten in een hotel. Die tijd wilde ik niet apart factureren maar dat ongemak speelt wel mee bij m'n idee om de scherpe randjes van de echte reistijd itt nederlandse reizen toch te willen factureren.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 02-11-2021 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sentja
Yucon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:00:
[...]

Dat doorgeven zal meer aan de inkomstenkant zitten. Krijg je bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag? Dan is het inderdaad relevant.

Wat betreft het betalen van belasting moet je niet vergeten dat je zelf achteraf aangifte moet doen én de belasting moet afdragen. Dan valt er dus niet veel vooraf door te geven.
Geen kinderopvangtoeslag. Ik zat meer te denken in het aanpassen van de voorlopige aanslag ib en zvw voor 2022... Maar ik weet niet of dat nodig is. Ik ga natuurlijk meer verdienen en volgens mij kan ik idd in 2023 dan gewoon (achteraf) inkomstenbelasting afdragen als ik aangifte doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

sentja schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:20:
[...]

Geen kinderopvangtoeslag. Ik zat meer te denken in het aanpassen van de voorlopige aanslag ib en zvw voor 2022... Maar ik weet niet of dat nodig is. Ik ga natuurlijk meer verdienen en volgens mij kan ik idd in 2023 dan gewoon (achteraf) inkomstenbelasting afdragen als ik aangifte doe.
dan had ik je verkeerd begrepen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:09
com2,1ghz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:05:
Binnenkort ga ik ook weer van opdracht wisselen. In januari verloopt mijn contract bij en het is nu weer tijd voor wat anders. Al hoewel ze mij hier zo graag nog willen hebben heb ik de verlenging afgewezen.Ik zat ook voor het maximale termijn voor een externe.
Ik kwam er ook achter dat ik blijkbaar in het intranet systeem hier mijn contract kon inzien van de broker. Blijkbaar pikken ze 15-20 euro van mijn uurtarief af. En al die tijd moeilijk doen voor een verhoging.

Ander collega freelancer zit voor 97,- per uur voor dezelfde project terwijl ik een beetje de lead ben.
Wisselen van opdracht is van tijd tot tijd altijd goed. Succes met je nieuwe opdracht.
Nu zat ik met precies hetzelfde schuitje als jij, maar ik zie het niet als 'pikken' (bij mij was de marge nog veel hoger). Ik ben akkoord gegaan met een tarief met mijn volle verstand en ik heb mezelf geleerd om er daarna niet meer over te klagen. Als de marge, als dat later blijkt, veel groter is dan ik kon vermoeden, ben ik niet meer zo geneigd om soms wat harder te lopen en eerder naar een andere klus e gaan kijken. Dus begon ik gisteren aan een nieuwe klus (zat er bijna 3 jaar, mooi geweest) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:49

ralpje

Deugpopje

Yucon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:08:
[...]

Naast de echte reistijd zit ik dan ook 2 a 3 nachten in een hotel. Die tijd wilde ik niet apart factureren maar dat ongemak speelt wel mee bij m'n idee om de scherpe randjes van de echte reistijd itt nederlandse reizen toch te willen factureren.
Ik kies in zo'n geval voor een soort 'voorrijkosten' voor elk buitenlands bezoek. Dus een X-bedrag waarin je reistijd etc. voor dat bezoek dekt.
Dus afspraak met klant: je wilt dat ik daar on-site kom? Prima, dat kost je €1500 (ik noem maar even een bedrag, zelf bepalen wat reëel is) per visit.
Dat is voor de klant ook gelijk een incentive om die tripjes tot een minimum te beperken. :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:08:
[...]
Wat is redelijk in deze? Als reistijd tijdens normale kantooruren valt ben ik van plan het te factureren. Dan is het immers gewoon gemiste werktijd. Gewoon iets vroeger vertrekken of iets later thuiskomen neem ik wel voor m'n eigen rekening, maar de situatie van zondagmiddag vertrekken om op maandagochtend op tijd te kunnen starten vind ik een lastige. Wat is gangbaar in dit soort situaties?

Vaak hebben organisaties hier wel een regeling voor en zou ik daar wel even naar vragen. Wat ik bij de vorige klant had was dat verblijf, voeding en reiskosten betaald én geregeld werden omdat ze hier toch een afdeling voor hadden. Als er geen regeling is zou ik reistijd tegen uurtarief en bijkomende kosten gedekt voorstellen. Afhankelijk van de locatie kan het verblijf of reis nogal fluctueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21
sentja schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:52:
[...]

Gefeliciteerd! Heel netjes om zo te beginnen. Zelf heb ik ook ingezet op €90 - en dit direct gekregen. Zet daarom de volgende keer in op €95,-.

Hoe heb jij je uurloon zo omhoog gekregen? Was bij de opdracht al een fixed prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sentja schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:20:
[...]

Ik heb voor het eerste jaar gewoon een conservatief geschatte voorlopige aangifte gedaan, en door het jaar heen rekening gehouden met nog een flinke bijbetaling na de daadwerkelijke aangifte. Als je in de loop van het jaar toch flink afwijkt van je eerste schatting kun je het natuurlijk altijd nog weer aanpassen, dat is binnen enkele weken dan doorgevoerd.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sentja
Wackmack schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:12:
[...]

Gefeliciteerd! Heel netjes om zo te beginnen. Zelf heb ik ook ingezet op €90 - en dit direct gekregen. Zet daarom de volgende keer in op €95,-.

Hoe heb jij je uurloon zo omhoog gekregen? Was bij de opdracht al een fixed prijs?
Thanks! Eerlijk gezegd is alles via een klein tussenbureau gegaan. Deze waren wel zeer coulant. Ik heb aangegeven minimaal 90 euro te willen krijgen en ze zeiden: Dan zetten we toch gewoon in op 100. De opdracht stond op Brainnet voor ±110 (dit zag ik pas achteraf) en zij verdienen er dus nog een tientje op. Ze hadden dus het dubbele kunnen verdienen, als ze voor mijn wens van 90 euro hadden gegaan. Achteraf gezien had ik beter zelf Brainnet kunnen afstruinen en dat tientje in eigen zak kunnen steken. Maar ach, voor een eerste opdracht mag ik zeker niet klagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21
sentja schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:28:
[...]

Thanks! Eerlijk gezegd is alles via een klein tussenbureau gegaan. Deze waren wel zeer coulant. Ik heb aangegeven minimaal 90 euro te willen krijgen en ze zeiden: Dan zetten we toch gewoon in op 100. De opdracht stond op Brainnet voor ±110 (dit zag ik pas achteraf) en zij verdienen er dus nog een tientje op. Ze hadden dus het dubbele kunnen verdienen, als ze voor mijn wens van 90 euro hadden gegaan. Achteraf gezien had ik beter zelf Brainnet kunnen afstruinen en dat tientje in eigen zak kunnen steken. Maar ach, voor een eerste opdracht mag ik zeker niet klagen.
Goed hoor! Met je uurloon ga je richting de €8000,- netto per maand, ongekend 💪.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Vandaag stukje in FD over verdere versobering ZZP zelfstandigenaftrek (en HRA) die nodig zou zijn om in aanmerking te komen voor Corona steunpakket van 6 miljard.

https://fd.nl/politiek/14...eu-miljarden-jbk1aavXhlOW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dan maar geen eenmalig 350 euro per persoon aan steunpakket... dat is goedkoper dan aan de aftrekposten zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sverzijl schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:33:
Vandaag stukje in FD over verdere versobering ZZP zelfstandigenaftrek (en HRA) die nodig zou zijn om in aanmerking te komen voor Corona steunpakket van 6 miljard.

https://fd.nl/politiek/14...eu-miljarden-jbk1aavXhlOW
Klinkt IMHO meer een 1-2tje van de EU en het kabinet om dit soort regels makkelijker door te kunnen voeren, nu kunnen ze gewoon zeggen: "Ja maar de EU". Terwijl het volgende:
Voor alle landen bestaat al jaren een lijstje aanbevelingen en bij Nederland staan er diverse zaken op: niet alleen de aftrek, maar ook belastingontwijking en uitgaven aan onderzoek
De belastingontwijking zou mij persoonlijk een beter eerste punt zijn om aandacht aan te besteden. Maarja, de zelfstandigenaftrek is echt niet de reden dat ik zelfstandig ben, maar uiteindelijk zal het wel de drempel om een BV te starten verlagen, en dat is toch iets wat ik op termijn al van plan was.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:36:
Dan maar geen eenmalig 350 euro per persoon aan steunpakket... dat is goedkoper dan aan de aftrekposten zitten :)
Ja, maar zo zullen ze het niet brengen, nu kunnen ze de EU gewoon de boosdoener laten zijn. Ze zijn al tijden aan dat soort aftrekken aan het zagen, en op zich ben ik wel voorstander van het versimpelen van het belastingsysteem, maar dat is dan weer niet iets waar ze echt werk van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:33
De minus rente die je bij de bank ontvangt omdat je boven een ton zit. Die kosten zijn die aftrekbaar??

Hoe doen jullie dit? Ik zit momenteel alleen bij Knab voor de zakelijke rekening. Maar zit te twijfelen om in het nieuwe jaar een extra rekening te openen bij een andere bank. Ook daar zal ik na verloop van tijd extra moeten bij betalen als ik weer in de minus rente plafond kom.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
To_Tall schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:54:
De minus rente die je bij de bank ontvangt omdat je boven een ton zit. Die kosten zijn die aftrekbaar??

Hoe doen jullie dit? Ik zit momenteel alleen bij Knab voor de zakelijke rekening. Maar zit te twijfelen om in het nieuwe jaar een extra rekening te openen bij een andere bank. Ook daar zal ik na verloop van tijd extra moeten bij betalen als ik weer in de minus rente plafond kom.
Op je zakelijke rekening zijn dat gewoon zakelijke kosten ja. Als je rente ontvangt telt dat ook mee voor je resultaat. Net als de normale bankkosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:53
Nog een niet eerder genoemd voordeel voor een BV, vanaf 2022 krijgen DGAs ook recht op 9 weken deels betaald ouderschapsverlof.
Daarom heeft het kabinet besloten om de eerste negen van de 26 weken ouderschapsverlof te gaan betalen. Ouders krijgen straks van UWV een uitkering ter hoogte van vijftig procent van hun dagloon, tot vijftig procent van het maximum dagloon. De regeling gaat op 2 augustus 2022 in.
Snel rekenen is dat 9 weken * 5 dagen * € 225,57 (maximum dagloon) * 50% = een voordeel van 5057 euro bruto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Gaat dat met terugwerkende kracht voor bestaande kinderen? Ik heb nog nooit ouderschapsverlof opgenomen, want ondernemer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:40
Zo'n dingen zijn nooit met terugwerkende kracht.
Een deel van de zelfstandigen had dat recht btw altijd al: vrouwelijke ondernemers

[ Voor 47% gewijzigd door hackerhater op 02-11-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
unex154 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:00:
Nog een niet eerder genoemd voordeel voor een BV, vanaf 2022 krijgen DGAs ook recht op 9 weken deels betaald ouderschapsverlof.
10 jaar te laat helaas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Dat weet je niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tijd voor een tweede leg ;) Al is 50% van het maximale dagloon geen vetpot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
Op Zipconomy nu ook te lezen :

https://zipconomy.nl/2021...-corona-steun-te-krijgen/

Wat ik niet snap, dat Corona herstelfonds van 800 miljard euro wordt aan de lidstaten verstrekt als lening. Italie doet hierbij bijv. aanspraak op maarliefst 200 miljard. Nederland kan aanspraak doen op 6 miljard.
Dit relatief kleine bedrag van 6 miljard kan de NL Staat toch ook gewoon van de kapitaalmarkt lenen tegen 0% rente ? Waarom dan zo moeilijk doen om het vanuit het Corona steunfonds te krijgen terwijl er zoveel voorwaarden zijn ?
Ik zie vast iets over het hoofd hoor, wie zegt het me ?:)

[ Voor 4% gewijzigd door sverzijl op 02-11-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Deveon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:45:
[...]

Tijd voor een tweede leg ;) Al is 50% van het maximale dagloon geen vetpot.
Oef, moet er niet aan denken :) Blij dat we uit de baby-fase zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

sverzijl schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:55:

Wat ik niet snap, dat Corona herstelfonds van 800 miljard euro wordt aan de lidstaten verstrekt als lening. Italie doet hierbij bijv. aanspraak op maarliefst 200 miljard. Nederland kan aanspraak doen op 6 miljard.
Dit relatief kleine bedrag van 6 miljard kan de NL Staat toch ook gewoon van de kapitaalmarkt lenen tegen 0% rente ? Waarom dan zo moeilijk doen om het vanuit het Corona steunfonds te krijgen terwijl er zoveel voorwaarden zijn ?
Omdat er in dat geval geen excuus was om de genoemde hervormingen door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Yucon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:13:
[...]

Omdat er in dat geval geen excuus was om de genoemde hervormingen door te voeren.
Ik mag toch hopen dat ze een betere reden hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
pirke schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:11:
Gaat dat met terugwerkende kracht voor bestaande kinderen? Ik heb nog nooit ouderschapsverlof opgenomen, want ondernemer :)
Ik pleit voor grootouderschapsverlof dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl

Ah die 6 miljard komt uit de 390 miljard die als subsidie ter beschikking wordt gesteld, niet uit de 360 miljard die als lening ter beschikking wordt gesteld vanuit het herstelfonds.
Nederland betaalt hier in een periode van 30 jaar in totaal een kleine 10 miljard voor om deze 6 miljard te krijgen.
Heerlijk al dat geschuif met miljarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 17:32
Iemand hier ervaring met Investigo als tussenpartij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52

offtopic:
Ik snap ook niet wat we nou met dat herstelfonds moeten. Volgens mij kan NL even goed elders lenen voor een vergelijkbare rente. En als financier in het fonds komen we straks te zitten met een heleboel schuldpapier waarvoor de rente eigenlijk te laag is voor het risico. Gewoon helemaal niet aan meedoen denk ik.

Overigens ben ik niet tegen het steunen van de zwakkere economien in de Eurozone. Het is wat mij betreft onderdeel van een open markt. We plukken hier in NW Europa de vruchten omdat onze industrie het in een open speelveld makkelijk wint van de concorrentie in het zuiden en zuidoosten. Maar om die open markt in stand te houden zal er wat geld van rijk naar arm moeten. nationaal staan we dan nog steeds op winst.

Ik heb slechts twee bezwaren:
1. er vind geen leveling plaats van de kosten en baten. De grote baten liggen bij internationaal opererende ondernemingen. De grote kosten liggen bij de belastingbetaler en dat is in toenemende mate de burger en in afnemende mate de multinational. Er gaat dus geld van Jan Modaal naar Unilever en dat is volgens mij niet te verkopen als je eerlijk en open bent.
2. er wordt niet eerlijk en open gesproken over de kosten en baten.

Het gevolg laat zich raden: half Nederland is onderand tegen Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

t_captain schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:07:
[...]
offtopic:
Ik snap ook niet wat we nou met dat herstelfonds moeten. Volgens mij kan NL even goed elders lenen voor een vergelijkbare rente. En als financier in het fonds komen we straks te zitten met een heleboel schuldpapier waarvoor de rente eigenlijk te laag is voor het risico. Gewoon helemaal niet aan meedoen denk ik.
Dat is ook precies de kern van de zaak. Ik zie twee effecten:
- Nederland kan de Europese eisen gebruiken als excuus voor maatregelen die men zelf toch stiekem al wilde nemen
- Door mee te doen trekt Nederland door de hoge kredietwaardigheid het gemiddelde rentepercentage naar beneden zodat Nederland iets meer, en de zuidelijke landen iets minder rente dan anders betalen. Op die manier kan men Europese solidariteit tonen zei iemand iets over eurobonds? :X

En het is nogal krom. Je kunt erover discussiëren of freelancers nu wel of niet die aftrek nodig hebben. Maar daar ging het eigenlijk niet om; het was ooit ingevoerd als compensatie voor kosten die werknemers niet hebben. En die MKB winstvrijstelling is destijds ontstaan als ruilmiddel voor het verlagen van de vennootschapsbelasting. Dus om grote en kleine bedrijven onder de streep hetzelfde te behandelen. Het enige positieve wat ik er wel weer in zie is dat pakketbezorgers e.d. het afbouwen van die aftrek wel in hun kostprijs zullen moeten verwerken. Hun marges zijn immers al flinterdun.

edit: ik had de aanvulling over de gift over het hoofd gezien. Feitelijk veranderd er niet veel aan bovenstaand verhaal, dit geschuif zit toch echt ergens in deze hoek want die pot moet ook gemeenschappelijk gevuld worden.

[ Voor 30% gewijzigd door Yucon op 03-11-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hoewel ik er zelf van profiteer vind ik de zelfstandigeaftrek een rare maatregel. Mijn boekhouder heeft mijn inkomen op 30k gezet voor dit jaar zodat ik geen IB hoef te betalen. De eerste 30k voor een ondernemer is bruto (bijna) gelijk aan netto. Dat is niet “eerlijk” te opzichtige van de werknemers zonder ondernemersgeest.

Eind van het jaar wordt de voorlopige aangifte aangepast zodat ik een passende IB betaal. Dit geeft echt wel wat meer ruimte in cashflow en twijfel nog of ik het volgend jaar weer zo doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Yucon schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:59:
[...] dit geschuif zit toch echt ergens in deze hoek want die pot moet ook gemeenschappelijk gevuld worden.
Dat geldt voor elke pot die met belastinggeld gevuld wordt, gratis geld bestaat niet. Elk cadeautje vd overheid (bijv vermindering vd energiebelasting) is eigenlijk een cadeautje van de rijken aan de armen. Voor velen geldt simpelweg dat het een sigaar uit eigen doos is. Zo voelt het niet, want ze hebben op korte termijn een cashflow voordeeltje wat 1 of 2 jaar later weer ergens anders gecompenseerd wordt.

En dan nog klagen er velen dat de rijken ook een voordeeltje krijgen (die ze dus zelf betalen) en dat hun voordeel groter is omdat ze überhaupt al meer belasting betalen want hun huis is groter... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
pirke schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:39:
[...]

Dat geldt voor elke pot die met belastinggeld gevuld wordt, gratis geld bestaat niet. Elk cadeautje vd overheid (bijv vermindering vd energiebelasting) is eigenlijk een cadeautje van de rijken aan de armen. Voor velen geldt simpelweg dat het een sigaar uit eigen doos is. Zo voelt het niet, want ze hebben op korte termijn een cashflow voordeeltje wat 1 of 2 jaar later weer ergens anders gecompenseerd wordt.

En dan nog klagen er velen dat de rijken ook een voordeeltje krijgen (die ze dus zelf betalen) en dat hun voordeel groter is omdat ze überhaupt al meer belasting betalen want hun huis is groter... |:(
Krom is voor de overheid werken == van de belasting centjes die je zelf betaald en aan de andere kant weer terug krijgt. Maaaaarrrr ze pakken ook weer een deel af :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Moneymonk heeft een mooi overzichtje gemaakt "Aan alle ZZP’ers: dit verandert er voor jou op 1 januari 2022": https://www.moneymonk.nl/...eringen-voor-zzp-ers-2022

5 onderwerpen:
  • ZZP’ers in de zorg
  • ZZP’ers in de bouw
  • KvK Privacy: ligt jouw woonadres als eenmanszaak nog op straat?
  • Alle veranderingen voor je belastingaangiftes als ZZP’er die voortkwamen uit Prinsjesdag
  • De corona-belastingmaatregelen voor ZZP’ers

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Denk dat velen hier ook wel een aardig box 3 vermogen hebben opgebouwd inmiddels. Zou wel eens interessant kunnen zijn :

https://fd.nl/politiek/14...nstaks-volgt-ndk1cavXhlOW

Spaarders zien meevaller tegemoet als Hoge Raad advies vermogenstaks volgt
Er ligt een meevaller in het verschiet voor spaarders die afgelopen vier jaar belasting hebben betaald over hun spaargeld. Voor de overheid dreigt een miljoenenstrop. Alles hangt af van wat de Hoge Raad doet met het advies van de advocaat-generaal over de vermogensbelasting.

Volgens advocaat-generaal René Niessen is de vermogensrendementsheffing zoals de fiscus die sinds 2017 oplegt in strijd met het Europees eigendomsrecht en het discriminatieverbod. Nu beide verdragsrechten worden geschonden is de balans tussen de overheid en de burgers zoek, stelt de adviseur van de Hoge Raad. Rechters mogen niet langer op hun vingers blijven zitten, adviseert hij. Ze moeten alle belastingaanslagen vernietigen waarin is uitgegaan van verdeling van het vermogen tussen spaargeld en beleggingen die niet overkomt met de werkelijkheid.

<....>
En link die niet achter paywall zit : https://www.hogeraad.nl/a...en-ieder-eigen-wettelijk/ + https://www.rtlnieuws.nl/...ndemenstheffing-spaartaks

[ Voor 13% gewijzigd door sverzijl op 04-11-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:41
Hi All,

Net een nieuwe opdracht gekregen bij de NS. Fastflex zit er tussen om een en ander te regelen.

Nu moet ik ook een ondernemerstoets invullen. 2 tricky vragen, 1. Meerdere opdrachten per jaar en 2. 70% omzet bij grootste klant. Dit geeft gedoe, kan het toelichten: langdurige opdrachten omdat complex bla bla bla.

Wat doen jullie hiermee? Vorige opdrachten had ik ook een toets maar niet over lengte opdracht of omzet.

En in gesprek werd juist om een langdurige relatie gevraagd. 😜

Benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Gr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:04
hansem schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:47:
Hi All,

Net een nieuwe opdracht gekregen bij de NS. Fastflex zit er tussen om een en ander te regelen.

Nu moet ik ook een ondernemerstoets invullen. 2 tricky vragen, 1. Meerdere opdrachten per jaar en 2. 70% omzet bij grootste klant. Dit geeft gedoe, kan het toelichten: langdurige opdrachten omdat complex bla bla bla.

Wat doen jullie hiermee? Vorige opdrachten had ik ook een toets maar niet over lengte opdracht of omzet.

Gr.
Die vragen komen hier ook al meerdere keren per maand/jaar naar boven, heb je wel gezocht? :D

Kort antwoord, blijft grijs. Ik antwoord altijd op basis van intentie. Ik heb de intentie om meerdere opdrachtgevers per jaar te hebben, maar is alleen niet echt realisistisch voor mij als software schrijver.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hi All,

Gr.
Als jij dit niet ''verkeerd inschat'' over aankomend jaar, doet een ander het wel. Ik zou hier gewoon invullen wat de OG wilt lezen.
Eventueel gezeik kan je later voor de rechter uitleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
Hi All,

Gr.
https://fastflex.nl/support/wet-dba/
Wat houdt de ondernemerstoets exact in?
Sinds 1 augustus werkt FastFlex met een ondernemerstoets. Daarmee toetsen wij of een zelfstandige professional wel een echte ondernemer is.

Wat zijn de consequenties als ik niet door één van de bovenstaande toetsen kom?
Wanneer je niet door één van de bovenstaande toetsen komt dan kan de consequentie zijn dat je niet kunt starten met de desbetreffende opdracht. In dat geval zijn er soms alternatieve mogelijkheden. Payrolling via FastFlex kan bijvoorbeeld een oplossing zijn. Dit is klantspecifiek.
Omdat dit gaat om de al jaren niet gehandhaafde wet DBA, zou ik uitgaan van de intentie om meerdere opdrachtgevers per jaar te willen hebben en niet meer dan 70% van je omzet bij je grootste klant.

Ik neem aan dat de ondernemerstoets van FastFlex nog veel meer vragen bevat waaruit je kan laten blijken dat je als ondernemer gezien kan worden.

Anders kan je altijd nog gaan payrollen via FastFlex, wat een grap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
sverzijl schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:13:

Anders kan je altijd nog gaan payrollen via FastFlex, wat een grap ;)
Wel slim om 't er bij te zetten. genoeg onwetenden die dat gewoon gaan doen als ze niet door de toets komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:50
Mijn huidige opdrachtgever wilde ook dat ik die ondernemers toets deed en ik heb hem eerlijk ingevuld, dus ik was geen ondernemer volgens de toets.

Was geen probleem, maar dan moest ik wel aangeven waarom ik meende dat ik een ondernemer ben.

Grappig dat een opdrachtgever je wel voor 36 of 40 uur per week in wil huren en dan verwacht dat je meerdere opdrachtgevers per jaar hebt en minder dan 70% omzet bij je grootste opdrachtgever hebt. Hoe zien ze dat voor zich als je ook steeds verlengt wordt zodat je jarenlang bij diezelfde opdrachtgever kunt zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tja... ze moeten toch ergens moeilijk over doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hi All,

Gr.
Fastflex… die doen aan reversed billing en een betaaltermijn van 45 dagen. Daarnaast gaan die dagen pas lopen als hun je de rb sturen. Maak hele goeie afspraken met ze. Zelf had ik toen afgesproken 30 dagen en de teller gaat in eerste dag van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillco
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:14
Hi All,

Gr.
Ik ben zelf vorige maand bij NS begonnen en ik heb het riedeltje "langdurige opdrachten omdat complex bla bla bla" ingevuld en nooit meer iets van gehoord.
Tylen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:13:
[...]

Fastflex… die doen aan reversed billing en een betaaltermijn van 45 dagen. Daarnaast gaan die dagen pas lopen als hun je de rb sturen. Maak hele goeie afspraken met ze. Zelf had ik toen afgesproken 30 dagen en de teller gaat in eerste dag van de maand.
Ik weet niet hoe het vroeger was, maar in hun modelovereenkomst staat tegenwoordig 30 dagen. Er wordt niet gesproken over vanaf wanneer deze 30 dagen gaan lopen. Wel goed punt, ik ben uitgegaan van vanaf 1e van de volgende maand, maar heb nog niets van mijn eerste reversed bill vernomen. Ga ik vandaag achteraan bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:41
Ik weet niet hoe het vroeger was, maar in hun modelovereenkomst staat tegenwoordig 30 dagen. Er wordt niet gesproken over vanaf wanneer deze 30 dagen gaan lopen. Wel goed punt, ik ben uitgegaan van vanaf 1e van de volgende maand, maar heb nog niets van mijn eerste reversed bill vernomen. Ga ik vandaag achteraan bellen :)
Ben benieuwd, laat ajb weten wat je ervaringen zijn? In de mail die ik had gekregen staat dat een factuur na uiterlijk 30 dagen betaald wordt.

Bij mijn vorige klus ook reverse billing via Yacht en dat werkte perfect. Factuur de woensdag na indienen uren verstuurd en 10 dagen later betaald. Alleen de allereerste keer duurde langer, in systemen terechtkomen, overgang naar nieuw systeem, poeh dat koste wat telefoontjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
hansem schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:48:
[...]

Ben benieuwd, laat ajb weten wat je ervaringen zijn? In de mail die ik had gekregen staat dat een factuur na uiterlijk 30 dagen betaald wordt.

Bij mijn vorige klus ook reverse billing via Yacht en dat werkte perfect. Factuur de woensdag na indienen uren verstuurd en 10 dagen later betaald. Alleen de allereerste keer duurde langer, in systemen terechtkomen, overgang naar nieuw systeem, poeh dat koste wat telefoontjes ;)
Yacht ook goede ervaringen mee. Per week betaald worden was ook wel eens lekker. Wordt nu 'pas' na precies 31 dagen betaald (en laatste 3 maanden pas meteen nadat ik op dag 31 de herinnering stuurde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
gem-p schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:42:
Mijn huidige opdrachtgever wilde ook dat ik die ondernemers toets deed en ik heb hem eerlijk ingevuld, dus ik was geen ondernemer volgens de toets.

Was geen probleem, maar dan moest ik wel aangeven waarom ik meende dat ik een ondernemer ben.

Grappig dat een opdrachtgever je wel voor 36 of 40 uur per week in wil huren en dan verwacht dat je meerdere opdrachtgevers per jaar hebt en minder dan 70% omzet bij je grootste opdrachtgever hebt. Hoe zien ze dat voor zich als je ook steeds verlengt wordt zodat je jarenlang bij diezelfde opdrachtgever kunt zitten...
Dat is inderdaad waar de schoen wringt. De wetgever ziet ons graag als ondernemer werken. Persoonlijk is dat ook iets dat ik nastreef. Maar tegelijk is een enorm deel van het werk nog wel gedefinieerd als "we hebben jouw skills nodig voor X uur per week" in plaats van "we hebben een verbetering nodig aan onze devops processen". Klanten moeten leren omdenken.

Omdat "X" bovendien vaan >=32 is, is het realiseren van een beetje gezonde omzetverdeling alleen mogelijk als je veel werkt. Dit jaar slaag ik erin om naast een "voltijdse" inzet op twee andere projecten ongeveer 20k omzet per stuk te maken. Maar dat is echt hard werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29
Hier ook weer begonnen met een nieuwe opdracht. Leuke plek, niet ver van huis en prima tarief.. Uiteindelijk opgezegd bij mijn vorige opdrachtgever omdat ik niet naar mijn zin zat.. Het voelde toch een beetje als: is dit wel de juiste keuze, ik heb hier wel zekerheid, bla bla bla..

Maar nu ik terugkijk denk ik wel: goed dat ik toch heb doorgezet! Denk dat dit wel goed gaat passen, eerste indrukken zijn iig goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zijn er hier ICT freelancers die tijdens hun carriere een serieuze studie hebben gevolgd? Ik freelance al een paar jaar en kan op basis van mijn 15+ jaar ervaring (en niet IT gerelateerde HBO Bachelor) genoeg werk vinden, voor een prima uurtarief ook. Maar soms vraag ik me af of ik profijt zou hebben van wat verdere ontwikkeling.

Ik zou in deeltijd een MSc Software Engineering kunnen gaan halen als een soort bewijs van mijn theoretische kennis, wat me op zich om meerdere redenen aantrekkelijk lijkt. Maar zou dat helpen om makkelijker zwaardere (intellectueel uitdagendere) klussen binnen te halen? Ik werk vooral voor MKB en buitenlandse startups (als developer / DevOps consultant) en heb het idee dat die daar totaal niet naar kijken.

[edit]
38 jaar nu, btw.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 05-11-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Wat grappig, ik lag gisterenavond op de bank hetzelfde te overdenken (maar dan een MBA ofzo). Heb nu wel een HBO Bachelor in IT, maar vroeg me af of het 'upgraden' naar een Master nog veel gaat toevoegen. Zelfde leeftijdscategorie.

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 05-11-2021 15:40 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
gem-p schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:42:
Ik zat ooit (2008) bij de overheid en toen zei ik: "komende 3 weken ben ik niet beschikbaar ivm een andere, tijdelijke klus (vervanging tijdens een vakantie)". Kon niet; ik moest 40 uur beschikbaar zijn. "Maar volgens de VAR-verklaring moet ik meerdere opdrachtgevers hebben en niet afhankelijk zijn van slechts 1". Dat was maar een wassen neus, werd er gezegd.
Advies was: hou je mond erover, zeg dat je vakantie hebt en doe die klus. Heel bijzonder...

En in 2018 bij de Belastingdienst was het niet anders.

Ik maak me er niet druk meer om. Als ik 3, 4 jaar bij uitsluitend een enkele opdrachtgever zit tegen een normaal tarief (>75 euro), vind ik het best met al die regels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Bigs schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:47:
Zijn er hier ICT freelancers die tijdens hun carriere een serieuze studie hebben gevolgd? Ik freelance al een paar jaar en kan op basis van mijn 15+ jaar ervaring (en niet IT gerelateerde HBO Bachelor) genoeg werk vinden, voor een prima uurtarief ook. Maar soms vraag ik me af of ik profijt zou hebben van wat verdere ontwikkeling.

Ik zou in deeltijd een MSc Software Engineering kunnen gaan halen als een soort bewijs van mijn theoretische kennis, wat me op zich om meerdere redenen aantrekkelijk lijkt. Maar zou dat helpen om makkelijker zwaardere (intellectueel uitdagendere) klussen binnen te halen? Ik werk vooral voor MKB en buitenlandse startups (als developer / DevOps consultant) en heb het idee dat die daar totaal niet naar kijken.
Hangt een beetje van je leeftijd en ervaring af. Ik ben 57 en ik begin er niet meer aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Een volledige studie zal ik denk ik niet meer zo snel oppakken. Je kan ook modules gaan doen. Dan krijg je certificaten. Goed geen diploma. Maar ook dan ziet je opdracht gever dat je voldoende geschoold bent.

Ik zit nu ook op een opdracht waar men weet dat ik een lagere opleiding hebt dan is gevraagd. Maar ik heb wel de juiste kwalificaties om het werk te doen dat van mij gevraagd wordt.

Daarnaast af en toe cursus pakken ik je vak gebied.

[ Voor 26% gewijzigd door To_Tall op 05-11-2021 15:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 13:32

bord4kop

maximaal 100KB!

[edit]
38 jaar nu, btw.
:w

Jep, Hier ook:
HBO security management (bijna klaar)
En CISA (klaar)
En CISM (bijna klaar)
klopt; beide geen HBO of Master, maar nog steeds behoorlijk pittig!

Omdat ik een particuliere opleiding heb gevolgd, was het iedere keer de discussie/verwerp indien erkend HBO als eis werd gesteld. Overheid anyone?

Daarom ben Ik 3 jaar geleden begonnen met HBO ernaast. En daarbij is het gewoon heel leuk om te doen :7
Merk wel dat het behoorlijk aanpoten is... Dan kun je merken dat je 50 bent..

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
Ik zou in deeltijd een MSc Software Engineering kunnen gaan halen als een soort bewijs van mijn theoretische kennis, wat me op zich om meerdere redenen aantrekkelijk lijkt. Maar zou dat helpen om makkelijker zwaardere (intellectueel uitdagendere) klussen binnen te halen? Ik werk vooral voor MKB en buitenlandse startups (als developer / DevOps consultant) en heb het idee dat die daar totaal niet naar kijken
Ik heb een Msc Software engineering. Destijds ook deeltijd gedaan naast een deeltijdbaan in loondienst (24 uur). Direct na me HBO. Ik was naast 2 les dagen van 8 uur, ook nog 8-10 uur bezig in het weekend. Vond het toen best pittig. Vond vooral het werk tempo erg hoog. Naarmate de studie vorderde werd het wel wat makkelijker omdat je beter weet wat ze van je verwachten.

Ik heb het destijds vooral voor mezelf gedaan. Ook veel van geleerd en wat meer zelfvertrouwen tijdens opdracht gesprekken. Ik heb nooit terug gekregen van de andere kant dat ik daar een streepje voor mee had, Maja dat kan natuurlijk ook onbewust gaan. Ik heb nog nooit opdrachten gezien waar ze specifiek naar een master zochten.

Kan je daar wat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 22:18
bord4kop schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:21:
[...]

:w

Jep, Hier ook:
HBO security management (bijna klaar)
En CISA (klaar)
En CISM (bijna klaar)
klopt; beide geen HBO of Master, maar nog steeds behoorlijk pittig!
CISA en CISM zijn gelukkig redelijk eenvoudig als je al een paar jaar binnen dat vakgebied werkt. Hoe zou je het niveau vergelijken met je HBO-studie?

Ik werk ook binnen de cyber security en voor dit vakgebied moet je wel bijblijven, dus ik geef mezelf elk jaar 3 weken om een cursus te volgen en af te ronden, buiten de avonduren. Sinds kort volg ik ook een master op afstand (woon in Zweden, onderwijs is hier gratis en vaak remote en in het Engels), tot nu toe vind ik het niet heel spannend qua lesstof maar het is wel veel. Zorgt ervoor dat ik tegenwoordig 32 uur werk voor klanten en 1 dag studeer. Gelukkig kan dat prima met mijn uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
BlackHawkDesign schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:21:
[...]

Ik heb een Msc Software engineering. Destijds ook deeltijd gedaan naast een deeltijdbaan in loondienst (24 uur). Direct na me HBO. Ik was naast 2 les dagen van 8 uur, ook nog 8-10 uur bezig in het weekend. Vond het toen best pittig. Vond vooral het werk tempo erg hoog. Naarmate de studie vorderde werd het wel wat makkelijker omdat je beter weet wat ze van je verwachten.

Ik heb het destijds vooral voor mezelf gedaan. Ook veel van geleerd en wat meer zelfvertrouwen tijdens opdracht gesprekken. Ik heb nooit terug gekregen van de andere kant dat ik daar een streepje voor mee had, Maja dat kan natuurlijk ook onbewust gaan. Ik heb nog nooit opdrachten gezien waar ze specifiek naar een master zochten.

Kan je daar wat mee?
Ja daar kan ik zeker wat mee. Het zelfvertrouwen speelt ook wel een rol; of het nou terecht is of niet, je hebt toch een soort aanvullende autoriteit als je meer theoretisch inzicht hebt. Ik ben vooral een doener, maar er wordt vaak naar mij gekeken voor beslissingen op het gebied van systeemarchitectuur en daar mis ik zelf wel wat. Als ik kijk naar de inhoud van die MSc lijkt het me niet alleen interessant maar ook echt oprecht nuttig om daar wat meer diepgang in te hebben.

De uitdaging zal vooral worden om de tijd te vinden. Ik begreep dat bij de OU vooral het schakeltraject erg pittig is qua werktempo. Nu ben ik toch al niet van de full time opdrachten dus op zich valt het goed te combineren met hoe ik meestal werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
zolang je niet het gevoel hebt dat je klussen misloopt, en een prima uurtarief kan hanteren, zou ik het zakelijk gezien niet interessant vinden om nog een studie erbij te gaan doen.

zodra de markt minder wordt, of de twee bovenstaande punten gaan spelen, dan kun je altijd alsnog een studie gaan doen, dat is dan qua timing wat handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

indexample schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:46:
zolang je niet het gevoel hebt dat je klussen misloopt, en een prima uurtarief kan hanteren, zou ik het zakelijk gezien niet interessant vinden om nog een studie erbij te gaan doen.

zodra de markt minder wordt, of de twee bovenstaande punten gaan spelen, dan kun je altijd alsnog een studie gaan doen, dat is dan qua timing wat handiger.
Of je hoopt dat voor te zijn door nu wel alvast de opleiding te doen. Met het risico dat opdrachtgevers daarmee je hoog-gekwalificeerd vinden en dus duur. Kortom, je weet niet wat wijsheid is. Wat natuurlijk wel slim is, is dat als je het interessant vind, om wel de tijd ervoor te maken. Niet zozeer omdat specifiek papiertje x of y je meer opdrachten zal opleveren, maar kennis vergaren is linksom of rechtsom nooit verspeelde tijd en moeite.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
indexample schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:46:
Juist in deze tijden kun je investeren. Even los van het nut want ook ik heb niet het gevoel dat er echt naar gekeken wordt.
Als je wacht tot de tijd er naar vraagt, ben je te laat en loop je 2 jaar (kost een master toch gauw) achter de feiten aan.

Maar zoals gezegd, ik betwijfel het nut van een master tov hbo. Zeker als je al ervaring hebt opgebouwd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Een master doe je voor jezelf, zelfverrijking, je gaat het niet terug zien in je uurtarief als je al werkervaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
Bigs schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:13:
[...]

Ja daar kan ik zeker wat mee. Het zelfvertrouwen speelt ook wel een rol; of het nou terecht is of niet, je hebt toch een soort aanvullende autoriteit als je meer theoretisch inzicht hebt. Ik ben vooral een doener, maar er wordt vaak naar mij gekeken voor beslissingen op het gebied van systeemarchitectuur en daar mis ik zelf wel wat. Als ik kijk naar de inhoud van die MSc lijkt het me niet alleen interessant maar ook echt oprecht nuttig om daar wat meer diepgang in te hebben.

De uitdaging zal vooral worden om de tijd te vinden. Ik begreep dat bij de OU vooral het schakeltraject erg pittig is qua werktempo. Nu ben ik toch al niet van de full time opdrachten dus op zich valt het goed te combineren met hoe ik meestal werk.
Toevallig dacht ik er pas ook over om een master software engineering te doen aan de OU. Ik heb er zelfs een thread voor geopend.

Na heel wat nachten slapen heb ik toch besloten het niet te doen. Ondanks dat het mij een leerzaam en leuk traject lijkt zie ik, zoals anderen ook al aangeven, beperkte meerwaarde ervan in.

Ik werk zelf met name binnen web development en zeker in de tools die ik gebruik zijn er eigenlijk geen relevante certificeringen. De opleiding aan de OU was veelal programmeren met Java en wat meer algemene modules (bijv. security, architectuur).

Handig, maar niet heel relevant voor mij. Met name dat laatste is toch heel vaak heel afhankelijk van de tech die je gebruikt.

Ik heb besloten om de verdieping wat meer te zoeken waar ik mijn profiel mee kan verbreden op de markt. Er zijn maar echt weinig goede full-stackers die ook nog is vaardig zijn met cloud omgevingen, althans, zo is mijn ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
gotangclan schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:48:
[...]

Na heel wat nachten slapen heb ik toch besloten het niet te doen. Ondanks dat het mij een leerzaam en leuk traject lijkt zie ik, zoals anderen ook al aangeven, beperkte meerwaarde ervan in.
Dat is filosofisch gezien een interessant statement, want in hoeverre is zelfontplooiing en zelfverrijking - in de brede zin - een beperkte meerwaarde voor jou zelf? Waar leef je voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
pirke schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:42:
[...]

Dat is filosofisch gezien een interessant statement, want in hoeverre is zelfontplooiing en zelfverrijking - in de brede zin - een beperkte meerwaarde voor jou zelf? Waar leef je voor?
Niet om te werken ;)

Statement omtrent meerwaarde was dan ook gericht op het zakelijke aspect. Op dat gebied voegt het, ten opzichte van de investering, onvoldoende toe.

Zelfontplooiing zoek ik dan ook verre van werk-gerelateerde onderwerpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Uiteindelijk alleen voor de voortplanting. Maar filosofisch gezien sla ik daarmee de vraag wel dood. ;)
(gezien ik intussen 3 volwassen kinderen en 3 kleinkinderen heb, heeft mijn verdere leven daarmee ook geen enkel nut meer overigens ;w )

[ Voor 22% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 08-11-2021 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Na zo'n 13 jaar loondienst ga ik dan nu ook (eindelijk) freelancen (Linux/DevOps specialist) :) ! De afgelopen maanden ben ik druk bezig geweest om alles te regelen, en in januari aanstaande begin ik voor 36u (in ieder geval tot november 2022) als Senior Linux Beheerder bij het RIVM (via LINKIT). Mijn uurtarief zit op net geen 80 euro, waarmee ik voor een eerste klus meer dan tevreden ben.

Het enige dat ik nog moet (laten) uitzoeken is of ik mijn huidige leaseauto kan mee/overnemen, iemand daar ervaring mee?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
TommyGun schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:08:
Het enige dat ik nog moet (laten) uitzoeken is of ik mijn huidige leaseauto kan mee/overnemen, iemand daar ervaring mee?
Een leaseauto als ZZPer is gewoon erg duur, je moet dus even goed uitzoeken wat het goedkoopste voor je is.

Daar tegenover staat wel dat het wellicht makkelijk is dat voor nu voor lief te nemen en 'm gewoon over te nemen. Het kost wat meer, maar dan hoef je daar even niet over na te denken.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

ConQuestador schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:10:
[...]

Een leaseauto als ZZPer is gewoon erg duur, je moet dus even goed uitzoeken wat het goedkoopste voor je is.

Daar tegenover staat wel dat het wellicht makkelijk is dat voor nu voor lief te nemen en 'm gewoon over te nemen. Het kost wat meer, maar dan hoef je daar even niet over na te denken.
De leasetermijn is nog iets meer dan een jaar, het zou idd wel fijn zijn als ik 'm kan overnemen en dan op m'n gemak volgend jaar verder kijken wat ik wil.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
TommyGun schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:12:
[...]

De leasetermijn is nog iets meer dan een jaar, het zou idd wel fijn zijn als ik 'm kan overnemen en dan op m'n gemak volgend jaar verder kijken wat ik wil.
Ik heb destijds met mijn werkgever geregeld dat ik zonder boete van het contract af kon, omdat ik 21 jaar lang bakken met geld had binnengebracht, waar ik zelf maar een fractie van kreeg :-)
Wel zo makkelijk. Ook heb je anders nog de kans dat je zelf een ander leasebedrag krijgt, ivm hoger risico voor leasemij. Als ze je uberhaupt als klant willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Na zo'n 13 jaar loondienst ga ik dan nu ook (eindelijk) freelancen (Linux/DevOps specialist) :) ! De afgelopen maanden ben ik druk bezig geweest om alles te regelen, en in januari aanstaande begin ik voor 36u (in ieder geval tot november 2022) als Senior Linux Beheerder bij het RIVM (via LINKIT). Mijn uurtarief zit op net geen 80 euro, waarmee ik voor een eerste klus meer dan tevreden ben.

Ik kon m'n lease meenemen maar moest 2k borg betalen. Had ik geen zin in, oude werkgever heeft mij nog 6 maanden de lease gefactureerd, en daarna kon ik hem zonder borg op mijn eigen naam overzetten.
(ik wilde trouwens de auto ook graag meenemen, even los van de meeneem-verplichting en eventuele discussie om daar onderuit te komen)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 11:18
kwaazaar schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:08:
[...]

Ik heb destijds met mijn werkgever geregeld dat ik zonder boete van het contract af kon, omdat ik 21 jaar lang bakken met geld had binnengebracht, waar ik zelf maar een fractie van kreeg :-)
Wel zo makkelijk. Ook heb je anders nog de kans dat je zelf een ander leasebedrag krijgt, ivm hoger risico voor leasemij. Als ze je uberhaupt als klant willen.
Ik werkte 7 jaar voor dezelfde werkgever en in die tijd had ik 2 java examens gedaan waarvan de laatste 1500 euro kostte met een trainingscontract over 3 jaar. Hebben ze mooi 500 euro van mijn salaris ingehouden voor het laatste jaar dat ik eerder weg ging. Was een mooie trap na voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metrik
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-09 06:53

Jazeker! Ik ben toevallig onlangs gestart als zzp'er, en ik zat via mijn huidige werkgever nog vast aan een leasecontract voor ruim 2 jaar. Qua arbeidsvoorwaarden was het allemaal niet helemaal helder, maar het kwam erop neer dat ik bij voortijdige uitdiensttreding een flinke boete verschuldigd zou zijn aan mijn werkgever (het betrof hier ruim 5k) waardoor ik eieren voor mijn geld heb gekozen en een traject ben gestart om de auto over te nemen.

Over het algemeen kan ik me niet voorstellen dat je werkgever er enige moeite mee heeft als je de auto overneemt (zij zitten dan met een kostenpost minder). Voor jezelf zijn er een aantal zaken waar je op moet letten:
- Je kunt je auto zakelijk overnemen, dan kun je het maandelijkse leasebedrag wat je aan de leasemaatschapij betaalt als zakelijke kosten aftrekken. Je betaalt wel bijtelling voor de inkomstenbelasting, dat bedrag (max 22% van de cataloguswaarde) moet je dus bij je loon optellen. Ik heb zelf nog een elektrische auto met 8% bijtelling, dus voor mij is dit een wat minder groot issue.
- Je kunt de auto privé overnemen, je mag dan de kosten niet zakelijk aftrekken maar je mag wel 19 cent per kilometer als kosten schrijven. In het geval je veel rijdt en je bijv. een elektrische auto hebt kan dit dus gunstig zijn.

Je zult even voor jezelf het catalogusbedrag, het maandelijkse leasebedrag en het aantal kilometers dat je er verwacht mee te rijden op een rijtje moeten zetten, dan kun je vrij eenvoudig zien wat de beste optie is.

Iets anders waar je goed op moet letten is wat de leasemaatschappij van je verwacht. Zij zien je namelijk als zakenpartner waar ze een kredietwaardigheidscheck op doen. In mijn geval (Alphabet) werd gevraagd naar de jaarcijfers van de laatste 3 jaar. Aangezien je die als startende ondernemer niet hebt, zul je er rekening mee moeten houden dat je een ondernemingsplan en prognose zult moeten aanleveren waaruit blijkt dat je de kosten over de looptijd kunt ophoesten. Ik heb zelf een template voor een ondernemingsplan gevonden bij de Rabobank en dit verder ingevuld, maar reken erop dat dit flink wat uurtjes kost als je het goed wil doen.

In mijn geval kwam ik door de keuring (al vroeg ik me af of ze het plan echt hebben gelezen... vast een vinkje in het systeem), maar de LM keurde de overname alleen goed als ik een aanzienlijk voorschot deed op de looptijd. Dit kwam bij mij neer op 4.5k ex btw. Dit wordt dan wel uitgesmeerd in mindering gebracht op alle leasetermijnen en je krijgt er een beetje rente over, dus uiteindelijk betaal je niet meer, maar het is wel een initiële investering die je in je achterhoofd moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metrik
com2,1ghz schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:31:
[...]

Ik werkte 7 jaar voor dezelfde werkgever en in die tijd had ik 2 java examens gedaan waarvan de laatste 1500 euro kostte met een trainingscontract over 3 jaar. Hebben ze mooi 500 euro van mijn salaris ingehouden voor het laatste jaar dat ik eerder weg ging. Was een mooie trap na voor mij.
Ik snap dat dat als een trap na voelt, maar in feite is dat toch niks meer dan dat ze naleven wat ze met je hebben afgesproken? In feite pleeg jij contractbreuk door eerder weg te gaan, waardoor ze niet anders kunnen dat het met je loon te verrekenen.
Zeker bij grotere werkgevers is dit iets wat vaak corporate is vastgelegd en waar ze moeilijk van af kunnen wijken. Bij kleinere werkgevers kan ik me voorstellen dat er af en toe wel eens een oogje dichtgeknepen wordt als je op goede voet weggaat. Maar in feite is zo'n certificaat ook iets wat jouw zoektocht naar een nieuwe opdracht/werkgever makkelijk maakt, dus je hebt er zelf ook iets aan en dan is het eerlijk dat je daar ook iets voor aan je ex-werkgever betaalt als je eerder weggaat dan afgesproken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20

Ik zou beginnen met jezelf de vraag te stellen of je echt per se een auto nodig hebt. Veel (maar zeker niet alles) is goed te bereizen via het OV. En/of je pakt een Greenwheels die ene dag van de week dat je nog naar kantoor moet met het remote werken these days.

Kan zijn dat je dat al overwogen hebt, maar het enkel uit automatisme doen is zonde van 't geld.

[ Voor 10% gewijzigd door Freeaqingme op 08-11-2021 14:01 . Reden: Greenwheels suggestie / remote werken ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 14:27
TommyGun schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:12:
[...]

Even kijken wat kan. En wat je kwijt wilt zijn aan lasten..
Ik ben begin dit jaar begonnen en dacht ook; ik neem de auto over. Bleek dat de lease maatschappij mij als startende zzp'r niet eens wilde voorzien in die auto met bijbehorend contract. Zou te veel risico zijn..

Gevolg: resterende maanden afkopen. Heb 4500,- netto betaald aan mijn werkgever. Ik was behoorlijk teleurgesteld. Ik snap dat er een contract is, maar dat een bedrag zo hoog uitvalt had ik geen benul in..
Kijk even of dit ook voor jou zou gelden. Dat kan je meenemen in je afweging.

Enfin: Ik ben voor en youngtimer diesel gegaan. Geen contract waar je aan vast zit en een afschrijving die minimaal is tov een nieuwere auto van 45.000,-..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metrik
Freeaqingme schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:56:
[...]

Ik zou beginnen met jezelf de vraag te stellen of je echt per se een auto nodig hebt. Veel (maar zeker niet alles) is goed te bereizen via het OV.

Kan zijn dat je dat al overwogen hebt, maar het enkel uit automatisme doen is zonde van 't geld.
Als je een aanzienlijk gedeelte van je tijd vanuit huis kunt werken is dit wellicht een optie, maar dan zou ik alsnog eerder voor een privé-koopauto gaan dan voor een OV-abonnement.

Ik vraag me altijd oprecht af voor welk percentage van de beroepsbevolking het OV echt een alternatief is voor een (lease-)auto. In mijn beeld is het alleen een serieuze optie als je zelf in de (binnen)stad woont, geen gratis parkeergelegenheid in de buurt hebt en je opdrachten ook toevallig allemaal binnen loopafstand van een bushalte of treinstation zijn. Anderszijds moet je er rekening mee houden dat je minstens net zo lang onderweg bent, en dat het lang niet altijd goedkoper is om met het OV te reizen en je bovendien net zo veel last hebt van vertragingen etc. als van files. Ja, je kunt misschien vanuit de trein al wat werk doen, maar dat is in mijn ogen alleen feasible als je een lang traject hebt waarin je niet hoeft over te stappen.

Ik heb zelf jarenlang met het OV gereisd voor mijn studie, dat kostte me zo'n drie uur per dag. Toen ik eenmaal zelf een rijbewijs had heb ik meteen een auto gekocht waardoor mijn reistijd terug ging naar 1 uur per dag, bovendien kostte het me de helft minder en die auto was echt niet zuinig. Met andere woorden, ik heb sindsdien geen voet meer in een openbaar vervoersmiddel gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
com2,1ghz schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:31:
[...]

Het is denk ik voorral een goede les, voor dat soort "simpele" trainingen/certificeringen heb ik altijd geweigerd om een amortisatieregeling te tekenen ( En eigenlijk is het maar een keer voorgesteld ). Het verrekenen van de overeenkomst die is aangegaan is IMHO niet zo'n trap na, het aanbieden van de overeenkomst in eerste instantie is IMHO vooral al een teken aan de wand ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 08-11-2021 14:56 ]

Pagina: 1 ... 257 ... 643 Laatste