Mijn ervaring is dat klanten er prima begrip voor hebben dat een
bedrijf hele flinke vergoedingen vraagt voor dit soort zaken, maar tegelijkertijd bij
werknemers proberen er mee weg te komen een paar centen te betalen voor soms heel ingrijpende standby diensten. Mijn ervaring is als ik gewoon aangeef wat mijn tarieven daarvoor zijn, ze het alsnog gewoon proberen bij een interne medewerker. Ze vinden het dus zeker niet raar, maar ze vinden het gewoon te duur.
Tja en als je niet 5k per week wil betalen zodat iemand binnen 15 minuten achter z'n PC zit, is kennelijk die service toch niet zo heel erg belangrijk

Gelukkig heb ik nooit op zo'n manier standby hoeven te staan dat ik binnen 15 minuten online moest zijn of altijd de telefoon moeten kunnen beantwoorden.
Nouja, dat is wel vaak wat standby inhoudt. Ik werk over 't algemeen voor grote bedrijven met vrij strikte SLAs en dan is vaak de eis dat iemand binnen 15 minuten aan de telefoon zit. En dat gaat je dan een hoop geld kosten want dat betekent dat ik die week echt niks kan doen kwa hobbies e.d.
Ik bied een bedrijf het volgende:
Als ik in actie moet komen buiten kantooruren is dat 200% van mijn uurtarief en ik factureer in incrementen van een uur, ook als ik 5 minuten bezig ben.
Daarnaast is er het SLA stukje. Oftewel; hoe snel moet ik aan de slag zijn:
Binnen een uur: 50% van mijn uurtarief (want ik kan niks doen en nergens heen).
Binnen 1-2 uur: 25% van mijn uurtarief
Best effort (ik neem op als ik kan, zo niet dan pech, en zet m'n telefoon op stil in de nacht): gratis.
[
Voor 15% gewijzigd door
Hydra op 28-10-2021 11:21
]