Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Hunkaroglu schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:13:
Kan iemand die al actief is bij SharePeople zijn emailadres of naam delen, zodat we beiden 3 maanden gratis kunnen deelnemen.

Eerste die via PM reageert is de gelukkige. :)
Topic kaap :>

Same here; wie o wie?

Edit

Done (y)

[ Voor 4% gewijzigd door bord4kop op 27-10-2021 17:50 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 18:41

epic_gram

undercover moderator

Misschien een beetje een randgebied van de ict, maar wat is een gangbaar uurtarief voor een ervaren plc/scada programmeur per uur? Ik heb momenteel 5 jaar ervaring

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

epic_gram schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:28:
Misschien een beetje een randgebied van de ict, maar wat is een gangbaar uurtarief voor een ervaren plc/scada programmeur per uur? Ik heb momenteel 5 jaar ervaring
:?

https://uurtarief.tips/nl...uurtarief-plc-programmeur

en volgens freelance is het uitstekend tarief..

Als je PLC programmer bent en overweegt te gaan freelancen, dan zou je je marktwaarde eigenlijk wel moeten weten..

Gebruik de zoekfunctie in dit topic; "uurtarief". Dan lees je voldoende tips hoe je je -juiste- uurtarief kunt bepalen.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
To_Tall schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:23:
Voor die 8 uur heb ik dus nog niets gedaan en het is eens per 7 weken. Je kan het laag vinden maar wat zou jij rekenen voor alleen bereikbaar zijn?
Wat wordt van je verwacht wat betreft response tijden? Moet je binnen 15 minuten achter je PC zitten of binnen 2 uur?

Als het puur alleen maar gaat om dat ik m'n telefoon 's nachts niet op stil zet, vind ik het een ander verhaal. maar ik heb nooit meegemaakt dat het alleen daar maar om gaat.

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Dutchylex schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:00:
Soms is het een standaard bedrag (bv 3 euro per uur standby)
Als zelfstandige hoop ik toch echt dat je volledig lak hebt aan wat je klant denkt dat een 'standaardbedrag' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:03:
[...]

Als zelfstandige hoop ik toch echt dat je volledig lak hebt aan wat je klant denkt dat een 'standaardbedrag' is.
Nope, ik heb geen volledig lak aan mijn klant en probeer altijd in normaal overleg te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Vooral bij overheden staan die vergoedingen vaak vast en kan het lastig zijn hier over te onderhandelen. Ik heb er voor gekozen om geen standby te lopen omdat ik het belangrijk vind om ongestoord weekend te hebben, ondanks de (goede of slechte) tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dutchylex schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:12:
Nope, ik heb geen volledig lak aan mijn klant
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik lak heb aan dingen als "deze tarieven staan vast". Prima, maar dan moeten ze iemand anders gaan zoeken om stand-by te doen. Mijn tijd is me heel veel meer waard dan 3 euro per uur ofzo.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 22:07
Vind zelf dat sommigen hier zich wel erg rigide opstellen op sommige punten, lijkt me niet prettig samenwerken. Persoonlijk bijna nooit te maken met standby diensten, toevallig recent gevraagd om in de komende maanden een paar keer standby te staan. In goed overleg een vergoeding afgesproken, helemaal prima wat mij betreft.

Daarnaast, als je in een team meedraait voel ik me er ook niet senang bij om me hierin als externe onwijs star op te stellen terwijl de rest van het team die vrijheid wellicht niet heeft of voelt.

Als het elk weekend oid zou zijn is het wel een ander verhaal, maar dat lijkt me iets wat je over het algemeen vooraf bij een opdracht wel weet en dus mee kunt nemen in de afspraken die je dan maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41
Dit
Darkwings schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:25:
In goed overleg een vergoeding afgesproken, helemaal prima wat mij betreft.
en dit
Hydra schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:03:
sluiten elkaar niet uit.

En veel freelancers zijn juist freelancer geworden om de factor "vrijheid": je hebt dus de vrijheid om "nee" te zeggen tegen standby diensten, of juist "ja, maar dan tegen dit-en-dit tarief".

Er is geen eenduidig antwoord. Maar als gevraagd wordt "wat vinden anderen", dan moet je niet verbaasd zijn als daar harde stellingen uit voort komen :+

[ Voor 27% gewijzigd door Hmmbob op 28-10-2021 08:38 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Hmmbob schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:36:
Dit

[...]

en dit

[...]

sluiten elkaar niet uit.
Dat sluit elkaar zeker niet uit. Maar het geeft wel een beetje aan hoe iemand het gesprek met zijn klant aan gaat. Als freelance ICT'er heb je waarschijnlijk een goede positie bij je klant aangezien er nogal een schaarste in ICT'ers is. Daardoor kun je dus ook prima eisen dat je flink vergoed wilt worden voor je vrije tijd. Of zulke eisen stellen ook goed is voor je relatie met je klant vraag ik mij dan wel af, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Standby staan heb ik vaak gedaan in het verleden en ook wel eens in het weekend gepland onderhoud midden in de nacht uitgevoerd. Werd altijd prima vergoed met bonus en tijd voor tijd. Gelukkig heb ik nooit op zo'n manier standby hoeven te staan dat ik binnen 15 minuten online moest zijn of altijd de telefoon moeten kunnen beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
gem-p schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:01:
Of zulke eisen stellen ook goed is voor je relatie met je klant vraag ik mij dan wel af, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten.
Mijn ervaring is dat klanten er prima begrip voor hebben dat een bedrijf hele flinke vergoedingen vraagt voor dit soort zaken, maar tegelijkertijd bij werknemers proberen er mee weg te komen een paar centen te betalen voor soms heel ingrijpende standby diensten. Mijn ervaring is als ik gewoon aangeef wat mijn tarieven daarvoor zijn, ze het alsnog gewoon proberen bij een interne medewerker. Ze vinden het dus zeker niet raar, maar ze vinden het gewoon te duur.

Tja en als je niet 5k per week wil betalen zodat iemand binnen 15 minuten achter z'n PC zit, is kennelijk die service toch niet zo heel erg belangrijk :)
Gelukkig heb ik nooit op zo'n manier standby hoeven te staan dat ik binnen 15 minuten online moest zijn of altijd de telefoon moeten kunnen beantwoorden.
Nouja, dat is wel vaak wat standby inhoudt. Ik werk over 't algemeen voor grote bedrijven met vrij strikte SLAs en dan is vaak de eis dat iemand binnen 15 minuten aan de telefoon zit. En dat gaat je dan een hoop geld kosten want dat betekent dat ik die week echt niks kan doen kwa hobbies e.d.

Ik bied een bedrijf het volgende:

Als ik in actie moet komen buiten kantooruren is dat 200% van mijn uurtarief en ik factureer in incrementen van een uur, ook als ik 5 minuten bezig ben.

Daarnaast is er het SLA stukje. Oftewel; hoe snel moet ik aan de slag zijn:

Binnen een uur: 50% van mijn uurtarief (want ik kan niks doen en nergens heen).
Binnen 1-2 uur: 25% van mijn uurtarief
Best effort (ik neem op als ik kan, zo niet dan pech, en zet m'n telefoon op stil in de nacht): gratis.

[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 28-10-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:28

Crazy D

I think we should take a look.

Volgens mij hangt 1 en ander ook wel af van de regelmaat. Eens in de zoveel tijd doe ik een release buiten werktijd. Dat kan pas na 21u. Dan start ik om 20:30 de job voor de database backup, en om 21:15 start ik de release. Die 3 kwartier van de backup zit ik niks te doen, die schrijf ik wel, maar ik reken daar geen extra tarief voor. Als ik strikt elke 3 weken op dinsdag 3 uur in de avond dat zou moeten doen zo ik wel afstemmen dat dat kan, maar tegen een hoger tarief.

Een keer in het weekend stand-by staan omdat er een migratie van een database server is, is voor mij gewoon 200% tarief voor al die uren dat ik beschikbaar moet zijn. Dat is eenmalig. Als het elke 3 weken een hele zondag stand-by dienst is, wordt het een stand-by tarief en tarief voor wanneer ik echt iets moet doen. Of, en die kans is denk ik groter, dat ik zeg: geef mijn portie maar aan fikkie.

Als je van te voren bij de opdracht al weet dat dat van je gevraagd gaat worden vind ik niet dat je het kunt maken om te zeggen ik doe de opdracht, maar niet die diensten. Dat is part of the job. Alsof een arts op de SEH zegt, ik wil wel werken maar alleen tussen 10 en 16.... overwerk doe ik niet aan. Wil je geen wisselende diensten en niet overwerken moet je ander werk zoeken.

Als het gevraagd wordt terwijl je de opdracht hebt aangenomen (en bij aannemen van de klus was er geen sprake van) vind ik het een ander verhaal, dan kun je prima weigeren als je er geen trek in hebt. Of, je denkt een beetje om: je werkt gewoon een dag op bv die zondag dat je standby moet zijn, en pakt een doordeweekse dag als vrij....

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:22:
Volgens mij hangt 1 en ander ook wel af van de regelmaat. Eens in de zoveel tijd doe ik een release buiten werktijd. Dat kan pas na 21u. Dan start ik om 20:30 de job voor de database backup, en om 21:15 start ik de release. Die 3 kwartier van de backup zit ik niks te doen, die schrijf ik wel, maar ik reken daar geen extra tarief voor.
Waarom niet? Letterlijk elke detacheerder doet dat ook. Ik vind het wel opvallend dat veel mensen niet door lijken te hebben hoe belachelijk duur maintenance contracten vanuit grote software vendors zijn. Dan heb je het echt over tonnen. Ik heb daar vroegah redelijk veel mee te maken gehad vanuit de verkopende kant (werkte toen voor een tech bedrijf) en bedrijven legden zonder problemen 5 ton per jaar neer voor de belofte vanuit onze kant dat we binnen een uur de telefoon op zouden pakken.
Als het gevraagd wordt terwijl je de opdracht hebt aangenomen (en bij aannemen van de klus was er geen sprake van) vind ik het een ander verhaal, dan kun je prima weigeren als je er geen trek in hebt. Of, je denkt een beetje om: je werkt gewoon een dag op bv die zondag dat je standby moet zijn, en pakt een doordeweekse dag als vrij....
Natuurlijk. Je stemt vooraf een contract af. En als ze dan ook stand-by af willen stemmen, moeten ze dat ook zeker in het contract opnemen (en dan gelden de bovenstaande prijzen). Doen ze dat niet, tja. Da's het risico dat ze dan nemen.

Mijn ervaring is dat veel bedrijven ook vaak standby 'eisen' van werknemers omdat het gewoon enorm goedkoop is. Als het opeens wel duur voor ze wordt, dan gaan ze het al snel heroverwegen en is die service kennelijk toch iets minder belangrijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 28-10-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-09 21:07
Voor mij is het niet zo moeilijk. Ik ken één tarief. Dat geldt van maandag 0.00 tot zondag 23:59. Daarnaast werk ik max 40 uur per week. In ieder geval gemiddeld. En, ik kan altijd NEE zeggen. Dat doe ik zelden, maar als ik word 'gebruikt' om vooral in de weekenden gaten te vullen, dan haak ik af.
Mijn ervaring is dat je gewoon duidelijk moet zijn in wat je wil en niet wil. Vaak gaat het helemaal niet om geld maar om flexibiliteit van twee (!) kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 20:53
Standby dpoe ik niet aan. Het legt toch een beperking op in wat je prive kunt doen, dus je koopt gewoon mijn tijd a nrmale tarief. ALs ik tijdens normale uren niet kan werken omdat iemand ergens op de verkeerde knpt drukt, geef ik ook geen korting.

Nu ben ik verder vrij makkelijk met werktijden, ook omdat het mijzelf goed uitkomt, maar als het nodig is meer dan 40 uur / in het weekend maak ik daar wel afspraken over. Meeatal komt dat neer op de uren factureren op dagen dat ik anders niet zo werken EN ik schrijf ze met een vork. 4 uur op een zaterdag betekend toch een hele zaterdag niks kunnen doen, dus gewoon de volle 8 uur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 20:53
En wat een klote keyboard is dit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:37
Hydra schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:28:
[...]

bedrijven legden zonder problemen 5 ton per jaar neer voor de belofte vanuit onze kant dat we binnen een uur de telefoon op zouden pakken.

[...]

Als het opeens wel duur voor ze wordt, dan gaan ze het al snel heroverwegen en is die service kennelijk toch iets minder belangrijk.
Maar wat is het nou? Dat is dus voor anderen hier de afweging, er zitten dus zat bedrijven in dat hele spectrum, en als je een goede relatie hebt met die klant kan ik me voorstellen dat je daarover afspraken maakt.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:59
Ik loop(momenteel) graag stand-by! Ik ben in bijna 2 jaar tijd 1 keer gebeld(echt net buiten werktijd) en kan er ongeveer 120 uur per jaar voor schrijven. Ik moet binnen 1 uur reageren... en niet in de nacht. Goed te doen ;)
Maar stand-by bij een vorig bedrijf betekende 24/7 beschikbaar zijn en binnen 15 minuten achter je pc zitten.... Nee, dank u!

De ene stand-by is de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
Hydra schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:02:
[...]

Wat wordt van je verwacht wat betreft response tijden? Moet je binnen 15 minuten achter je PC zitten of binnen 2 uur?

Als het puur alleen maar gaat om dat ik m'n telefoon 's nachts niet op stil zet, vind ik het een ander verhaal. maar ik heb nooit meegemaakt dat het alleen daar maar om gaat.
Binnen een kwartier achter je pc gaan zitten als je om 3 uur nacht wordt gebeld gaat mij niet lukken. Wat ik zeg start tarief is al minimaal 1 uur + minimaal een half uur pc moet gestart worden inloggen en dan nog je werkzaamheden uitvoeren.

Als ik in de nacht gebeld wordt kost dat dus al minimaal 1,5 uur. Of de manager het er mee eens is of niet. Zijn ze het er niet mee eens dan zal ik in de nacht niet gebeld moeten worden behalve bij uitzonderlijke gevallen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 22:07
To_Tall schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:17:
[...]

Binnen een kwartier achter je pc gaan zitten als je om 3 uur nacht wordt gebeld gaat mij niet lukken. Wat ik zeg start tarief is al minimaal 1 uur + minimaal een half uur pc moet gestart worden inloggen en dan nog je werkzaamheden uitvoeren.
Vooropgesteld dat ik zoiets structureel ook echt niet zou gaan doen, begrijp ik niet hoe je niet binnen 15 minuten achter je pc kan zitten.

Als je wordt gebeld kun je toch in 2 minuten je laptop opengeklapt hebben? Of ga je eerst uitgebreid ontbijten om 3 uur 's nachts? De kinderen naar school brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09 17:35
Crazy D schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:22:

Als je van te voren bij de opdracht al weet dat dat van je gevraagd gaat worden vind ik niet dat je het kunt maken om te zeggen ik doe de opdracht, maar niet die diensten. Dat is part of the job. Alsof een arts op de SEH zegt, ik wil wel werken maar alleen tussen 10 en 16.... overwerk doe ik niet aan. Wil je geen wisselende diensten en niet overwerken moet je ander werk zoeken.

Ik wist van te voren dat het een chaotisch project zou worden met onmogelijke deadlines en lange werktijden. Daar is het tarief ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralOneTwo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 15:21
Even een vraag tussen het overwerken door.

Ik begin dus mijn eerste opdracht met 24 uur in de week, nu wil ik de overige uren gaan spenderen om deel te nemen aan een cursus of korte opleiding.

Met welke instanties hebben jullie goede ervaringen wat betreft cursus of opleidingen? Ik wil mijzelf in ieder geval meer gaan focussen op het gebied "Cyber Security".

Network security is not a choice; it’s a must!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Darkwings schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:29:
[...]

Vooropgesteld dat ik zoiets structureel ook echt niet zou gaan doen, begrijp ik niet hoe je niet binnen 15 minuten achter je pc kan zitten.

Als je wordt gebeld kun je toch in 2 minuten je laptop opengeklapt hebben? Of ga je eerst uitgebreid ontbijten om 3 uur 's nachts? De kinderen naar school brengen?
Ik ga niet panieken als ik gebeld wordt. De lui die mij bellen beginnen gelijk te ratelen. Sorry mag ik eerst ff wakker worden. Broek en shirt aan trekken.

Laat ik dan 10 minuten aanhouden. Voor ik achter de pc zit. Die staat niet naast mij op het nacht kastje.

Structureel? Nee stand-by wordt alleen gebeld als er echt iets niet kan wachten tot morgen al worden we ook wel eens voor onzin dingen gebeld. Maar dan ook 1Uur + 30 minuten.

Vinden ze dat te veel dan moeten ze zorgen dat we echt alleen voor hoge nood worden gebeld. Gelukkig wordt ik gemiddeld eens per drie diensten in de nacht gebeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:20

MadEgg

Tux is lievvv

Ik ga binnenkort ook stand-by doen. 24/7, 15 minuten responstijd. Ik ben niet gevraagd, maar heb het zelf aangeboden. Ik vind het mooi. In de praktijk reageer ik toch al 99% van de tijd op incidenten, ook 's nachts (ik ben nogal een nachtbraker). Nu wordt ik er voor vergoed, dus alleen maar beter. Vergoeding: 10 uren extra schrijven per week standby staan + de daadwerkelijke uren als ik opgeroepen wordt.

Ik moet er eigenlijk vrij weinig voor laten. Ik moet er met name aan denken dat als ik de deur uit ga, ik mijn laptop + zakelijke telefoon meeneem. Dus ik heb er echt 0 moeite mee.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Darkwings schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:29:
[...]

Als je mij wakker belt en gelijk actie wil dan is de kans aanwezig dat een probleem alleen nog maar erger wordt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

AdmiralOneTwo schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:50:
Even een vraag tussen het overwerken door.

Ik begin dus mijn eerste opdracht met 24 uur in de week, nu wil ik de overige uren gaan spenderen om deel te nemen aan een cursus of korte opleiding.

Met welke instanties hebben jullie goede ervaringen wat betreft cursus of opleidingen? Ik wil mijzelf in ieder geval meer gaan focussen op het gebied "Cyber Security".
Cyber security.. das lekker breed :+

Als je goed wil zitten: ISACA. Niet goedkoop, wel goed :*)
Kijk eens naar CISPP dan heb je de basis iig te pakken.

NB: certificering van ISACA is wereldwijd geaccepteerd en geldt als de 'standaard'

[ Voor 15% gewijzigd door bord4kop op 28-10-2021 17:51 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik vind het wel opvallen hoe er op stand-by gereageerd wordt. Je kan een tarief afspreken en daar zal onderhandeld over moeten worden.

En dat moet vooraf niet als je al aangenomen bent. Staat er dus in je opdracht dat verwacht wordt dat je periodiek stand-by loopt dan zal je ook aan de onderhandelingstafel moeten gaan zitten om daar duidelijke afspraken over te maken.

Als ik in stand-by elke nacht gebeld wordt dan is er structureel iets mis dan moet je ook om de tafel gaan zitten om dat aan te pakken. Wat ik zeg eens per 7 weken loop ik stand-by eens per 3 diensten wordt ik wel eens in de nacht gebeld. Dat is echt heel sporadisch dus en niet structureel.

De een vind 3 euro per gelopen stand-by prima de ander vind 3 euro op zijn tarief prima. Al denk ik dat je moet kijken hoeveel impact stand-by lopen heeft en daar je tarief tegen moet spiegelen. Ben je per stand-by dienst zo’n 10 uur extra aan het werk dan mag je best een aardig tarief vragen. Ben je maar uurtje per 6 diensten kwijt ja dan kan je tarief op bereikbaarheid worden berekend.

Dat is dus echt heel verschillend per opdracht en niet in steen geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

link in de topic start is niet meer recent https://www.destaffinggroep.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
To_Tall schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:54:
Ik vind het wel opvallen hoe er op stand-by gereageerd wordt. Je kan een tarief afspreken en daar zal onderhandeld over moeten worden.

En dat moet vooraf niet als je al aangenomen bent. Staat er dus in je opdracht dat verwacht wordt dat je periodiek stand-by loopt dan zal je ook aan de onderhandelingstafel moeten gaan zitten om daar duidelijke afspraken over te maken.

Als ik in stand-by elke nacht gebeld wordt dan is er structureel iets mis dan moet je ook om de tafel gaan zitten om dat aan te pakken. Wat ik zeg eens per 7 weken loop ik stand-by eens per 3 diensten wordt ik wel eens in de nacht gebeld. Dat is echt heel sporadisch dus en niet structureel.

De een vind 3 euro per gelopen stand-by prima de ander vind 3 euro op zijn tarief prima. Al denk ik dat je moet kijken hoeveel impact stand-by lopen heeft en daar je tarief tegen moet spiegelen. Ben je per stand-by dienst zo’n 10 uur extra aan het werk dan mag je best een aardig tarief vragen. Ben je maar uurtje per 6 diensten kwijt ja dan kan je tarief op bereikbaarheid worden berekend.

Dat is dus echt heel verschillend per opdracht en niet in steen geschreven.
Ik heb net geen 9 euro per uur standby staan, 150% in de nacht en 200% in het weekend. Ik heb niet zo'n moeite met de dienst. Gros is telefonisch op te lossen, en als ik in de nacht op pad moet, schrijf ik ook gewoon slaapuren zodat de dag erop geen uren omzet kost, anders schiet je er soms zelfs bij in.

Scheelt ook of je van een borrel houdt of niet. Ik geef niks om drank, dus een weekendje dienst als ik verder geen plannen hebt, scheelt me bar weinig.

[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 28-10-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik kreeg toen ik standby liep:
5% per uur doordeweeks
10% per uur in weekend

Dat is een prima tarief.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:40

Yucon

*broem*

MadEgg schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:05:
Ik ga binnenkort ook stand-by doen. 24/7, 15 minuten responstijd. Ik ben niet gevraagd, maar heb het zelf aangeboden. Ik vind het mooi. In de praktijk reageer ik toch al 99% van de tijd op incidenten, ook 's nachts (ik ben nogal een nachtbraker). Nu wordt ik er voor vergoed, dus alleen maar beter. Vergoeding: 10 uren extra schrijven per week standby staan + de daadwerkelijke uren als ik opgeroepen wordt.

Ik moet er eigenlijk vrij weinig voor laten. Ik moet er met name aan denken dat als ik de deur uit ga, ik mijn laptop + zakelijke telefoon meeneem. Dus ik heb er echt 0 moeite mee.
Wil je echt letterlijk altijd gebeld kunnen worden en binnen 15 minuten aan het werk zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 21:56

Falcon10

Hit it i would !

Heb zelf ook al eens de vraag gekregen om standby te doen, maar heb dat toen niet gedaan omdat ik eerlijk gezegd niet wist hoe je dat moet rekenen.

Maar als ik dus goed voorheb, als men vraagt om bv in het weekend standby te staan ( vrijdag vanaf 16 uur tot maandagochtend 8 uur ), dan is dat dus volgende berekening :

vrijdag = 8 uur standby, zaterdag = 24 uur, zondag = 24 uur en maandag is 8 uur.
Sommetje geeft dan totaal 64 uur.

Om verder makkelijk te rekenen, nemen we gewoon uurtarief van 100 euro, en pak de 10% van c-nan hierboven.
Dat wil dan zeggen 10 euro/uur x de 64 uur = factuur van 640 euro voor de standby ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Yucon schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:20:
[...]

Wil je echt letterlijk altijd gebeld kunnen worden en binnen 15 minuten aan het werk zijn :?
Nee. Ik geef doorgaans geen garanties. Nu is er af en toe een week waarin ik die garantie wel geef. Dan kan ik wakker gebeld worden. En de kans bestaat dat ik mijn rondje hardlopen moet afbreken. Of dat ik een film later moet afkijken. Ook bestaat de kans dat ik 10 uur werken uitbetaald krijg waar ik helemaal niets voor hoef te doen. Prima deal wat mij betreft.

Een biertje hoef ik er ook niet voor te laten staan, met een of twee drankjes achter de kiezen kan ik prima wat services herstarten of wat configuratie aanpassen. De impact is zeer beperkt op mijn dagelijks leven.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Falcon10 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:22:
Heb zelf ook al eens de vraag gekregen om standby te doen, maar heb dat toen niet gedaan omdat ik eerlijk gezegd niet wist hoe je dat moet rekenen.

Maar als ik dus goed voorheb, als men vraagt om bv in het weekend standby te staan ( vrijdag vanaf 16 uur tot maandagochtend 8 uur ), dan is dat dus volgende berekening :

vrijdag = 8 uur standby, zaterdag = 24 uur, zondag = 24 uur en maandag is 8 uur.

Om verder makkelijk te rekenen, nemen we gewoon uurtarief van 100 euro, en pak de 10% van c-nan hierboven.
Dat wil dan zeggen 10 euro/uur x de 64 uur = factuur van 640 euro voor de standby ?
Dat zou je kunnen voorleggen. Mijn klant werkt met één tarief. Dus hebben wij het in reguliere uren vertaald. Ik kom dan op 8,5% per standby uur uit, dus per standby uur schrijf ik 5:06 minuten, ruwweg.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Yucon schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:20:
[...]

Dan kun je dus ook niet sporten (tenminste, niet als je van bijv. fietsen, zwemmen, hardlopen oid doet). En ook zou ik er niet lekker op slapen als ik weet dat ik gebeld kan worden. Maargoed, we gaan wat offtopic volgens mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Falcon10 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:22:

Bij mij was het 5x14 uur * 5% en 2x24 uur * 10%.

Uurtarief was 80,- destijds.
5x 14 uur x 5% (4 euro) = 320 euro
2x 24 uur x 10% (8 euro) = 384 euro

Totaal 704,- voor een week stand-by staan. Dat moest dan om de +/- 6 weken.

Ik hoefde verder niet thuis te blijven, kon ook gewoon uit eten gaan, als ik maar binnen 30 minuten kon reageren op een incident.

Zo een 8x standby gelopen, in totaal 3x opgebeld.

Oh en alleen het SOC mocht ons bellen, klanten niet.

Ik ben een keer gebeld toen we in een pretpark waren. Ik moest even naar de auto lopen, laptop pakken paar services een schop geven en kon weer terug het park in. Tussentijd de kids wat gegeten. Daardoor was de rit, pretpark en eten ineens gratis :D

[ Voor 11% gewijzigd door c-nan op 28-10-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 21:56

Falcon10

Hit it i would !

c-nan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:39:
[...]

Bij mij was het 5x14 uur * 5% en 2x24 uur * 10%.

Uurtarief was 80,- destijds.
5x 14 uur x 5% (4 euro) = 320 euro
2x 24 uur x 10% (8 euro) = 384 euro

Totaal 704,- voor een week stand-by staan. Dat moest dan om de +/- 6 weken.

Ik hoefde verder niet thuis te blijven, kon ook gewoon uit eten gaan, als ik maar binnen 30 minuten kon reageren op een incident.

Zo een 8x standby gelopen, in totaal 3x opgebeld.

Oh en alleen het SOC mocht ons bellen, klanten niet.

Ik ben een keer gebeld toen we in een pretpark waren. Ik moest even naar de auto lopen, laptop pakken paar services een schop geven en kon weer terug het park in. Tussentijd de kids wat gegeten. Daardoor was de rit, pretpark en eten ineens gratis :D
Ja, daar zou ik denk ik wel mee kunnen leven als standby vergoeding. Als bij oproep dan ook de uren gewoon ook gefactureerd worden, en je inderdaad zoals je niet elke paar dagen opgebeld wordt, is dat een mooie extra.

En als ze allemaal zo op te lossen zijn zoals in het pretpark, dan is het heel fijn om met de familie op stap te zijn ! :)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Alleen een vergoeding zou ik ook geen stand-by lopen. Moet toch wel minimaal te factureren zijn.

Ik zag hier sharepeople voorbij komen. Wat zijn hier de ervaringen mee?? 58 euro voor 3200 vergoeding bij ziekte klinkt aantrekkelijk om deze AOV ook te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sharepeople is toch maximaal 2 jaar? Dat kan ik inmiddels zelf ook wel dragen en heb een AOV juist voor de tientallen jaren er na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 11:52
Deveon schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:28:
Sharepeople is toch maximaal 2 jaar? Dat kan ik inmiddels zelf ook wel dragen en heb een AOV juist voor de tientallen jaren er na.
Zit wat in inderdaad. Mag ik vragen waar je je aov hebt geregeld?

PSN: PcDCch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mozart schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:53:
[...]

Zit wat in inderdaad. Mag ik vragen waar je je aov hebt geregeld?
Klaverblad, maar zo lang ik ze betaal ipv zij mij kan ik er weinig over zeggen. Ik ben wel voor het uitgebreidste pakket (indexerend, geen ander werk) gegaan met een oplopende premie. Gedachte is dat ik nu het risico van AO tot 67 niet kan dragen maar dan vanaf 50 jaar geen probleem moet zijn en tegen die tijd zeg ik het op. Verder val ik nu nog onder een instapkorting ga ik daarna de wachttijd verhogen van 60 dagen naar 1 of 2 jaar.

En met een nieuw huis trouwens een goeie om ze eens te bellen om het verzekerde bedrag te verhogen. Ik dacht dat 10% zonder keurig ging en ze daar boven de 50.000 p/j om gaan vragen.

Edit: Bij verhoging van 10% zullen ze niet om een medische keuring vragen, ook al kom je daarmee boven de 50k.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 29-10-2021 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:14
AdmiralOneTwo schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:50:
[...]
Naast het door @bord4kop genoemde ISACA zijn ook de certificaten van ISC2 vrij bekend. Dit zijn wel de meer theoretische cursussen. Wil je meer praktijk en dus echt wat leren ( :+ ) dan kan je kijken naar SANS en/of Offensive Security.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
To_Tall schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:01:
Alleen een vergoeding zou ik ook geen stand-by lopen. Moet toch wel minimaal te factureren zijn.

Ik zag hier sharepeople voorbij komen. Wat zijn hier de ervaringen mee?? 58 euro voor 3200 vergoeding bij ziekte klinkt aantrekkelijk om deze AOV ook te nemen.
Ik zit ook bij SHarepeople. Lidmaatschap is 13 euro pm (zakelijke kosten). Daarnaast moet je af en toe een donatie doen (niet zakelijke kosten). Die zijn rond 50 a 60 euro en bij mij gemiddeld eens per 6 weken.

Kosten zijn dus wat lastig vast te stellen. Ik heb geen zin om uit te zoeken of ik nou ook echt goedkoper uit ben via Sharepeople of juist mn AOV vanaf dag 1 in te laten gaan. Maar het klonk destijds sympathiek en was via Bright pensioen toen, die ook goed bezig lijken te zijn (heb daar mn pensioen nu ook). Allemaal subjectief, maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
RichieB schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:17:
[...]

Naast het door @bord4kop genoemde ISACA zijn ook de certificaten van ISC2 vrij bekend. Dit zijn wel de meer theoretische cursussen. Wil je meer praktijk en dus echt wat leren ( :+ ) dan kan je kijken naar SANS en/of Offensive Security.
Ik heb CEH gedaan. Klassiekale 5 daagse training voor 5000 euro o.i.d. Is brede training en dient vooral als basis. Ik vond het leuk, maar zit wel vol met open deuren en verouderde zaken (wifi WEP security hacken bv).
Certificering verloopt uiteraard wel na x jaar, dus zijn blijvende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

kwaazaar schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:57:
Maar het klonk destijds sympathiek en was via Bright pensioen toen, die ook goed bezig lijken te zijn (heb daar mn pensioen nu ook). Allemaal subjectief, maar goed.
Ik vind subjectief in dit geval de beste benadering. Bright geeft aan dat ze lid zijn van Social Enterprise NL, d.w.z. "main objective is to have a social impact rather than to make a profit for their owners or shareholders". Het kan natuurlijk pure marketing zijn. Maar als je het idee hebt dat het op dit vlak mis gaat, dan wacht je op het volgende webinar en spreek je Sjaak daarop aan.

Moet je proberen bij Allianz of een willekeurige andere gezichtsloze globale verzekeraar.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
bord4kop schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:52:
[...]

:?

https://uurtarief.tips/nl...uurtarief-plc-programmeur

en volgens freelance is het uitstekend tarief..

Als je PLC programmer bent en overweegt te gaan freelancen, dan zou je je marktwaarde eigenlijk wel moeten weten..

Gebruik de zoekfunctie in dit topic; "uurtarief". Dan lees je voldoende tips hoe je je -juiste- uurtarief kunt bepalen.
Januari moet het gaan gebeuren, ik ga volgende week mijn baan opzeggen en ZZP'en. Heb de eerste recruiters al op de mail die geen bezwaar zien in tot Januari te wachten. Mooi dus! Heb een buffer van 8 maanden opgebouwd en is alleen maar mooi als ik dit niet nodig heb. Verzekeringen uitgezocht, businessplan geschreven, bank uitgezocht en volgende week of de week erop naar de KVK.

Uur tarief wat op deze website vermeld wordt komt redelijk overeen met het tarief waarvoor ik mijzelf meer wil gaan zetten. Alleen ze vermelden expliciet erbij dat dit tarief exclusief BTW is. Wat bij mij een twijfel momentje tot stand bracht, vrees of ik iets over het hoofd gezien dus ff hier checken. Ik dacht dat ik als nieuwe ondernemer de plicht had zorg te dragen voor BTW afdracht, en als je je tarief naar de andere partij de genoemde bedragen dus inclusief BTW zouden moeten zijn. Of is er nog een magisch belastingtarief wat er nog bovenop komt naast je eigen afdracht?

Welk tarief communiceren jullie naar opdrachtgevers?

[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 29-10-2021 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rool
  • Laatst online: 18-09 17:35
init6 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Welk tarief communiceren jullie naar opdrachtgevers?
Altijd exclusief BTW.

Ik communiceer 100 euro per uur. De factuur is 121 euro. Die 21 euro moet ik dan weer aan de belastingdienst afdragen.

[ Voor 23% gewijzigd door rool op 29-10-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Exclusief als je inschrijft bij de overheid die willen wel je inclusief btw weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Inclusief BTW heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet bij de (semi)overheid die niet BTW plichtig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:18:
Inclusief BTW heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet bij de (semi)overheid die niet BTW plichtig zijn.
De overheid heeft daar het BTW compensatiefonds voor uitgevonden zodat gemeentes en provincies de BTW over externe diensten terug kunnen vorderen.

Wikipedia: Btw-compensatiefonds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Zakelijk communiceert men onderling -vrijwel- altijd de prijzen exclusief BTW.

Dus uurtarief is altijd ex. BTW.

Als dat niet het geval is, staat dat er dan altijd duidelijk bij. Ik heb dat nog maar 1x meegemaakt (bij een zorg instelling).

Dat gaf bij mij in het begin ook nog wel eens verassingen. Bijvoorbeeld bij de Makro; dan staat bij de producten het ex BTW bedrag GROOT. En het incl. btw bedrag daaronder in ieniie mini tiny lettertjes
Dat je denkt: "Sow, das el cheapo! :Y) Die neem ik mooi mee!"
Totdat je dan bij de kassa moet afrekenen. :X

[ Voor 48% gewijzigd door bord4kop op 29-10-2021 15:00 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Deveon schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:18:
Ik weet iig dat ik bij direct solliciteer bij een overheids instelling ik m’n uurtarief Inc BTW moest vermelden.

Ook weet ik dat offertes altijd Inc BTW worden opgevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
bord4kop schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:54:
Zakelijk communiceert men onderling -vrijwel- altijd de prijzen exclusief BTW.

Dus uurtarief is altijd ex. BTW.

Als dat niet het geval is, staat dat er dan altijd duidelijk bij. Ik heb dat nog maar 1x meegemaakt (bij een zorg instelling).

Dat gaf bij mij in het begin ook nog wel eens verassingen. Bijvoorbeeld bij de Makro; dan staat bij de producten het ex BTW bedrag GROOT. En het incl. btw bedrag daaronder in ieniie mini tiny lettertjes
Dat je denkt: "Sow, das el cheapo! :Y) Die neem ik mooi mee!"
Totdat je dan bij de kassa moet afrekenen. :X
Hahaha gevalletje Hanos hier. Vlees per kg ex BTW en geen Inc BTW prijs vermelden

Sta je dus met meer euro’s dan je lief is af te rekenen pdf toch best prijzig dat vlees.

[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 29-10-2021 16:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Dat is toch algemene kennis? Sligro, Makro, Hanos, prijzen excl BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 14:42

Rem

t_captain schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:06:
Algemeen bekend, maar bovenstaande zijn echt de eerste/enige niet die het toch nog even moeten leren.
Ik heb zelf ook altijd dat ik een beetje hebberig word van die prijzen, ook al weet ik dat ik de btw er nog bij moet rekenen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ja. Tuurlijk, al jongs af aan bij de Makro klant ook toen de Inc btw prijzen daar nog niet vermeld werden.

Tegenwordig reken ik ook maar een kwart er bij.

Hanos doet veel per kg. Dat is toch iets lastiger uitrekenen dan een tv bij de Makro + een kwart :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:14
kwaazaar schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:59:
[...]

Ik heb CEH gedaan. Klassiekale 5 daagse training voor 5000 euro o.i.d. Is brede training en dient vooral als basis.
[…]
CEH is een beetje de MSCE van de security certificaten. Iedereen kan het halen, ook al snap je er niet veel van. Ik hecht er weinig tot geen waarde aan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Office Centre idem. Dus niks lekker goedkope Apple iPhone oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
In de VS zijn alle prijzen, altijd zonder VAT (BTW). Je went eraan als je daar een tijdje hebt gewoond :+

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 30-10-2021 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:56
Hmmbob schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:21:
In de VS zijn alle prijzen, altijd zonder VAT (BTW). Je went eraan als je daar een tijdje hebt gewoond :+
Als ze het allemaal doen is het makkelijk. Probleem hier is dat je normaal alleen met btw ziet en dan daar gaat shoppen en ineens alles zonder is. Dan lijkt alles ineens super goedkoop, terwijl het best duurder kan zijn dan in een "normale" winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Deveon schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:15:
[...]

Klaverblad, maar zo lang ik ze betaal ipv zij mij kan ik er weinig over zeggen. Ik ben wel voor het uitgebreidste pakket (indexerend, geen ander werk) gegaan met een oplopende premie. Gedachte is dat ik nu het risico van AO tot 67 niet kan dragen maar dan vanaf 50 jaar geen probleem moet zijn en tegen die tijd zeg ik het op. Verder val ik nu nog onder een instapkorting ga ik daarna de wachttijd verhogen van 60 dagen naar 1 of 2 jaar.

En met een nieuw huis trouwens een goeie om ze eens te bellen om het verzekerde bedrag te verhogen. Ik dacht dat 10% zonder keurig ging en ze daar boven de 50.000 p/j om gaan vragen.

Edit: Bij verhoging van 10% zullen ze niet om een medische keuring vragen, ook al kom je daarmee boven de 50k.
Toen ik de AOV niet meer nodig had heb ik de verzekering aangepast naar 20k. Zie het als een soort vermogensbehoudverzekering om het interen op vermogen wat te verzachten. In ieder geval zolang ik de premie kan ik makkelijk betalen (omzet 150k ongeveer). Premie is EUR 2.100 en aftrekbaar (privé via inkomstenbelasting)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okio
Om nog even terug te komen op mijn vraag, welk boekhoudprogramma te kiezen: _/-\o_
thanks voor alle tips, inmiddels gekozen voor moneymonk. E-boekhouden, acumulus en moneymonk even aan de tand gevoeld. Voor mij is de laatste optie toch het fijnste en snelste qua interface e.d.

Nou twijfel ik nog even aan de formele startdatum qua inschrijving kvk :*)
Case/aanleiding:
Ik overweeg om mn kvk inschrijving definiteif te maken per 1/1/2022 ipv 1/11/2021.
In dit jaar 2021 zou ik geen winst uit eigen zaak erbij willen aangezien ik nog behoorlijk gedeelte in loondienst geweest ben en dit qua fiscus niet wenselijk is ivm schijf 2.

-Voor de aftrekposten zal ik qua urencriterium niet in aanmerking komen denk ik (stel ik schrijf mij volgende week in). Dan zou ik nog wel tot een 800 uur kunnen komen voor q4. Zon beetje vanaf begin oktober gestart met projecten.
-Daarnaast heb ik de optie om per januari te gaan factureren ivm opleverinsgtermijnen van diensten die ik lever. (als ik wil, zou ik per eind november ook al wat dingen kunnen factureren).

-Ook heb ik de afgelopen drie maanden de nodige kosten gemaakt voor mn toekomstige bedrijf (aanloopkosten). Denk aan website, laptop, cursus, een video opname laten maken voor promotie e.d.
Is het ''verplicht'' om deze aanloopkosten bij de eerste de beste btw aangifte op te voeren of mag dat ook een kwartaal later nog? (in dit geval q1-22). Dan zou ik als dit jaar niet slim is, me wel kunnen inschrijven maar alles op 0 kunnen zetten voor btw/v&w rekening.

Wat vinden jullie wijsheid in deze. Misschien zie ik het verkeerd of een ander voordeel van eerder inschrijven over het hoofd. Reden waarom ik het nu wel zou willen is dat ik er contractueel wat meer gedoe om krijg (opdrachtgevers, heb je dat kvk nummer nu al) en bv ook dingen als huurcontract voor flexruimte die ik gebruik, etc.
Ik snap dat een boekhouder hier ook bij zou kunnen helpen, maar ik heb meer aan een tweakers advies van lotgenoten _/-\o_

[ Voor 74% gewijzigd door okio op 30-10-2021 22:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Je koppelt dingen aan elkaar die niet aan elkaar vast zitten. Je gaat nu je KvK alvast regelen want zoals je zegt: dat heb je op alle verdere plekken nodig om je zakelijke dingen te regelen.

Ja, vanaf moment KvK inschrijving gaat de cyclus van btw-aangiftes lopen. Geen probleem: geen omzet=geen BTW afdragen (wel aangifte doen, anders krijg je een boete!). Eventuele"aanloopkosten" kun je al wel de BTW van terug vorderen.

Alle zaken als starters korting, uren criterium etc zijn allemaal pas van toepassing als je echt met je zaak begonnen bent en aangifte doet als ondernemer. Die staan geheel los van bovenstaande, in jouw beschrijving dus een gewone particuliere aangifte zoals de afgelopen jaren

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 30-10-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okio schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:46:
Om nog even terug te komen op mijn vraag, welk boekhoudprogramma te kiezen: _/-\o_
thanks voor alle tips, inmiddels gekozen voor moneymonk. E-boekhouden, acumulus en moneymonk even aan de tand gevoeld. Voor mij is de laatste optie toch het fijnste en snelste qua interface e.d.

Nou twijfel ik nog even aan de formele startdatum qua inschrijving kvk :*)
Case/aanleiding:
Ik overweeg om mn kvk inschrijving definiteif te maken per 1/1/2022 ipv 1/11/2021.
In dit jaar 2021 zou ik geen winst uit eigen zaak erbij willen aangezien ik nog behoorlijk gedeelte in loondienst geweest ben en dit qua fiscus niet wenselijk is ivm schijf 2.

-Voor de aftrekposten zal ik qua urencriterium niet in aanmerking komen denk ik (stel ik schrijf mij volgende week in). Dan zou ik nog wel tot een 800 uur kunnen komen voor q4. Zon beetje vanaf begin oktober gestart met projecten.
-Daarnaast heb ik de optie om per januari te gaan factureren ivm opleverinsgtermijnen van diensten die ik lever. (als ik wil, zou ik per eind november ook al wat dingen kunnen factureren).

-Ook heb ik de afgelopen drie maanden de nodige kosten gemaakt voor mn toekomstige bedrijf (aanloopkosten). Denk aan website, laptop, cursus, een video opname laten maken voor promotie e.d.
Is het ''verplicht'' om deze aanloopkosten bij de eerste de beste btw aangifte op te voeren of mag dat ook een kwartaal later nog? (in dit geval q1-22). Dan zou ik als dit jaar niet slim is, me wel kunnen inschrijven maar alles op 0 kunnen zetten voor btw/v&w rekening.

Wat vinden jullie wijsheid in deze. Misschien zie ik het verkeerd of een ander voordeel van eerder inschrijven over het hoofd. Reden waarom ik het nu wel zou willen is dat ik er contractueel wat meer gedoe om krijg (opdrachtgevers, heb je dat kvk nummer nu al) en bv ook dingen als huurcontract voor flexruimte die ik gebruik, etc.
Ik snap dat een boekhouder hier ook bij zou kunnen helpen, maar ik heb meer aan een tweakers advies van lotgenoten _/-\o_
Moneymonk is een fijn systeem maar heb je ook nog gekeken naar Moneybird? Persoonlijk vind ik Moneybird net iets fijner werken.

Even afhankelijk vanaf wanneer je als ondernemer van start gaat. Start je in 2021 dan schrijf je ook in 2021 in Eerder inschrijven als ondernemer is geen probleem, bijvoorbeeld inschrijven in 2021 als je start in 2022. Dus als je uren maakt voor een klant in 2021 kom je er niet mee weg als je die uren als omzet verantwoord in 2022.

In de eerste btw aangifte neem je de btw op aanloopkosten mee. Let op dat je eerste btw aangifte mogelijk een papieren aangifte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okio
Okay dat gaat snel hier :)
Misschien toch niet helemaal goed uitgelegd.

Defacto ben ik zon 2 weken geleden gestart.

Ik maak inderdaad uren voor een klant in 2021, zal doorlopen in 2022.
De ''oplevering'' van deze dienst is een stuk in december 2021 met het zwaartepunt in 2022 en ik dacht dan ook logisch te kunenn verklaren dat de factuurdatum dat dus ook is. Opdrachtgever wil dat ook.
Dat had ik gebaseerd op info op kvk site en dat voor zover mij bekend factuurdatum leidend is voor boekjaar/kwartaal aangifte
Uw factuur sturen
U moet uw factuur uiterlijk sturen op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u heeft geleverd. Daarna moet uw klant binnen de betalingstermijn de factuur betalen.
Mag/kan dat en heb ik dit juist?

Dan nog 'minder' belangrijk stel ik schrijf mij wel per volgende week in, ben ik dan verplicht om de aanloopkosten dan te verrekenen of mag dat ook per q1-22 (lijkt mij beter voor v&w)

[ Voor 23% gewijzigd door okio op 30-10-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

okio schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:29:
Okay dat gaat snel hier :)

Defacto ben ik zon 2 weken geleden gestart.

De ''oplevering'' van deze dienst is een stuk in december 2021 met het zwaartepunt in 2022 en ik dacht dan ook logisch te kunenn verklaren dat de factuurdatum dat dus ook is. Opdrachtgever wil dat ook.
Dat had ik gebaseerd op info op kvk site en dat voor zover mij bekend factuurdatum leidend is voor boekjaar/kwartaal aangifte

[...]

Mag/kan dat en heb ik dit juist?

Dan nog 'minder' belangrijk stel ik schrijf mij wel per volgende week in, ben ik dan verplicht om de aanloopkosten dan te verrekenen of mag dat ook per q1-22 (lijkt mij beter voor v&w)
Je moet onderscheid maken tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting stuur je de factuur uiterlijk op de 15e maand na levering of verrichting van de dienst. Voor de inkomstenbelasting reken je de uren toe aan het jaar waarin ze gemaakt zijn.

Stel je maakt in december 2021 100 uur à € 95 en de factuur verstuur je in januari 2022. Voor de omzetbelasting geef je dan over het 1e kwartaal 2022 € 9.500 omzet aan. Echter voor de inkomstenbelasting geef je € 9.500 omzet in 2021 aan. Je krijgt dan een boeking nog te factureren omzet € 9.500 debet aan omzet € 9.500 credit.

De oprichtingskosten neem je mee in het startjaar van je onderneming.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2021 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:31
Ik denk dat je eigenlijk bericht wel over is gekomen. Kan je reflecteren op de antwoorden in plaats van het opnieuw uit te leggen?
De ''oplevering'' van deze dienst is een stuk in december 2021 met het zwaartepunt in 2022
Wat zet je op de factuur? Zet je daar uren of de projectkosten voor het volledige project? Ik ga even uit van uren, want dat lijk je te suggereren.

Als het uren zijn, dan lever je die dus in 2021. Dan horen ze volgens goed koopmansgebruik bij de inkomstenbelasting van 2021, onafhankelijk van wanneer je de factuur stuurt.

Je moet de uren van november uiterlijk 15 december factureren. En die van december uiterlijk 15 januari. De omzetbelasting moet je afdragen in het kwartaal dat je factureert, onafhankelijk of je betaald wordt. Je hebt voordeel noch nadeel van omzetbelasting als ondernemer; je betaalt het niet (want terug van de Belastingdienst), en ontvangt het niet (want afdragen aan de Belastingdienst).

Dat gezegd hebbende, als het écht handiger is om het in januari te factureren en het te laten meetellen voor 2022 bij de inkomstenbelasting, is dat voor een startende ondernemer niet zo'n risico om 'fout' te doen, eenmalig. (en als je dit elk jaar zou doen kan je nog beargumenteren dat dát goed koopmansgebruik is, maar dat lijkt me niet zo zinnig)

Ik zou me wel afvragen of je de regels genoeg doorziet om echt zeker te weten dat je er voordeel bij hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Aftansert op 30-10-2021 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Ok dank voor duiding :)

Het zijn twee losse opdrachten voor deze klant.
Opdracht 1 voor deze klant is in uren, opdracht 2 werkt met fases van oplevering (3 fases).
Waarbij fase1 een tussenproduct is wat klaar moet zijn half december (in mijn geval een presentatie, document, etc). Uren zijn in deze dus niet relevant.

- mijn redenatie daarbij was voor IB in 2022 heb ik recht op aftrekposten die ik nu niet heb, daarnaast schaf ik begin 2022 een bedrijfsmiddel aan waar een behoorlijke aftrek op van toepassing is en ik had gehoopt om de aanloopkosten ook dan door te kunnen schuiven naar 2022 (lijkt dan niet te kunnen/mogen)

[ Voor 6% gewijzigd door okio op 30-10-2021 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Die aanloopkosten kan je ook in 2021 verwerken, is dan "inkomen uit overig werk" in je aangifte, met een negatief bedrag

Je maakt het vet ingewikkeld met je creatief boekhouden, imho :+

[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 31-10-2021 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Volgens mij moet je kijken hoe je wil factureren. De belastingdienst legt jou niet op hoe je dit zou moeten doen.

Werk jij op opdracht dan zal je ook moeten afspreken hoe je betaald wil worden.

Stel je opdracht voor snel rekenen zal 50.000 moeten opleveren en je hebt er 5 maanden voornodig om dit op te leveren. Je wilt niet 5 maanden zonder betaald te worden werken lijkt mij.

Dan kan je afspreken. Oké 50.000 ik wil per maand betaald worden. Dat is dan 10.000 per maand. Die je achteraf bereken. Je krijgt dan 5x 10.000. Je kan ook afspreken. Er zijn twee oplever punten. 25.000 per oplevering de eerste na twee maanden de tweede drie maanden later.

Meer werk binnen het project zal dan ook goed afgestemd moeten worden en apart berekend worden en pas na goedkeuring kan je dat werk ook daadwerkelijk gaan doen.

Voor de belastingdienst maakt het niet uit of je nu 50.000 in 1 keer factureert of in 5 keer of in 10 keer.

Wel moet je voor de belasting dienst je eigen uren bij houden. Als je dus een maand in 2021 hebt gewerkt zal je dat ook moeten opgeven aan de belasting dienst. Maar als die maand niet betaald wordt zal je dat dus apart moeten opgeven.

Wil je zekerheid hebben hoe je dit moet invullen boekhoud kundig en voor de belasting dienst. Denk ik toch echt dat je informatie moet inwinnen bij een boekhouder.

Mijn vader als voorbeeld. Die maakt elke week een factuur voor het werk dat hij die week heeft gedaan. Die voor de 15e elke maand is ook niet verplicht. Soms ontkom je er ook niet aan als je nog op goedkeuring van je uren moet wachten.

[ Voor 9% gewijzigd door To_Tall op 31-10-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 15:46
Ik studeer binnenkort af aan het HBO, en zou super graag willen freelancen/ZZP'en wanneer ik klaar ben. De vrijheid die bij het freelancen om de hoek komt kijken trekt mij enorm aan. Ik werk momenteel naast mijn studie bij een detacheerder, die ook veel met freelancers doet. Ik ben dus al een paar keer voor een opdrachtgever aan de slag gegaan, en heb dus een groffe indiciatie van mijn uurtarief. Het enige waar ik een beetje mee zit, is of er wel behoefte is op de markt aan freelancers die net van school komen. Ik heb wel wat werkervaring opgedaan naast mijn studie, maar ik ben natuurlijk nog geen expert in mijn vakgebied zoals de meeste freelancers volgens mij wel zijn. Mijn vakgebied is networking/security.

Wat zijn de slagingskansen van starten als ZZP'er direct na een HBO studie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik denk dat je via zo'n constructie met je detacheerder zoals je beschrijft je de meeste kans hebt. Bedrijven huren zzp'ers normaal in voor hun specifieke kennis en ervaring, niet voor handjes (daar gebruiken ze, jawel, de detacheerders voor). Als junior heb je natuurlijk weinig ervaring in te brengen.

Mja, je hebt maar 1 klus nodig om te starten natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Woask schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:42:
Ik studeer binnenkort af aan het HBO, en zou super graag willen freelancen/ZZP'en wanneer ik klaar ben. De vrijheid die bij het freelancen om de hoek komt kijken trekt mij enorm aan. Ik werk momenteel naast mijn studie bij een detacheerder, die ook veel met freelancers doet. Ik ben dus al een paar keer voor een opdrachtgever aan de slag gegaan, en heb dus een groffe indiciatie van mijn uurtarief. Het enige waar ik een beetje mee zit, is of er wel behoefte is op de markt aan freelancers die net van school komen. Ik heb wel wat werkervaring opgedaan naast mijn studie, maar ik ben natuurlijk nog geen expert in mijn vakgebied zoals de meeste freelancers volgens mij wel zijn. Mijn vakgebied is networking/security.

Als de detacheerder je nu weg kan zetten kan hij dat straks ook. Hoe dat aan de achterkant is geregeld maakt voor de klant weinig uit. Dus er is blijkbaar wel een markt voor jouw werkzaamheden.
Waar ik als ik jou was goed over na zou denken is je professionele ontwikkeling. Als je ergens in dienst komt, zijn er vaak veel meer ontwikkelingsmogelijkheden dan als freelancer. De eerste jaren gaat het niet zo zeer om je salaris als de stappen die je kunt zetten. Meeste freelancers beginnen pas als een redelijk wat werkervaring hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Deze vraag komt wel vaker langs en de reacties zijn meestal: een zzp'er moet al een kunstje kunnen, waarom zou je hem anders inhuren.
Ook al heb jij al wat ervaring, toch zal je als junior gezien worden. Junioren worden bijvoorbeeld wel ingehuurd als ze van een detacheerder afkomen en begeleiding krijgen van mediors of seniors van dezelfde detacheerder. Dat voordeel heb jij als zzp'er niet. Aan de andere kant zou je best wel een kans kunnen hebben, zolang je maar een laag uurtarief vraagt en geluk hebt dat je ergens tussen kunt komen. Of werken voor een laag uurtarief of eerst ervaring opdoen in loondienst het beste voor je is kan ik onmogelijk bepalen.

Als je echt als freelancer wil beginnen na je studie, dan gewoon proberen. Als je meer zekerheid wilt op het gebied van kennisopbouw en inkomen, dan kan je best eerst een paar jaar werken voor een detacheerder (juist een detacheerder, omdat dat het meest lijkt op zzp'er zijn, dus je laten inhuren door klanten).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Werk vind je wel, maar begin van je carrière is groei het belangrijkste. Persoonlijk denk ik dat je in loondienst de eerste jaren veel harder kan groeien dan als zelfstandige. Vanuit mijn loondienst had ik tientallen collega’s waar ik mee kom sparen maar bel toch minder snel een andere ZZPer tenzij het echt zijn expertise is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Ik rij al enige tijd mijn privé auto voor zakelijke ritten. Vanaf volgend jaar valt mijn auto in de youngtimer bijtellingscategorie.

Volgens mij kan ik de auto niet op de balans zetten. De keuze privé / zakelijk kan alleen op moment van aanschaf. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
In het geval van een eenmanszaak correct, eventueel kan je creatief zijn door 90% zakelijk ermee te rijden zodat die op de zaak “moet” of andersom naar privé halen door er niet meer zakelijk meer te rijden.

Eventueel kan je ook overwegen of een BV interessant is en dan verkoop je de auto aan je BV.

[ Voor 18% gewijzigd door Deveon op 31-10-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:58:
Vanuit mijn loondienst had ik tientallen collega’s waar ik mee kom sparen maar bel toch minder snel een andere ZZPer tenzij het echt zijn expertise is.
Ook daarom ben ik lid geworden van ITgilde. Veel expertise en als "collega's" weten we elkaar te vinden als het nodig is. En misschien krijg je niet altijd een pasklaar antwoord maar vaak wel een richting waar dat te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28

Ik ben direct na de uni (dus nog minder praktisch inzetbare vaardigheden) voor mezelf begonnen en ken er genoeg die hetzelfde hebben gedaan.

In het begin is het echt een kwestie van fake it till you make it. Een opdrachtgever vraagt om dingen die je niet/half kan en dan moet jij je die dingen in de avonduren meester maken. Je leercurve is daarbij wel erg stijl en je leert een stuk meer dan in loondienst, maar stressvol is het wel.

Ik zou het zeker opnieuw hebben gedaan als het moest, maar ik weet niet of ik het per se aan zou raden aan anderen. Je moet er wel echt een bepaald type voor zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:31
Welkom op pagina 10000000000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
_/-\o_
Binnen 10 seconden had ik hem door...Toch balen. Kleine twijfel of het sloeg op de vorige post.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Deveon schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:26:
In het geval van een eenmanszaak correct, eventueel kan je creatief zijn door 90% zakelijk ermee te rijden zodat die op de zaak “moet” of andersom naar privé halen door er niet meer zakelijk meer te rijden.

Eventueel kan je ook overwegen of een BV interessant is en dan verkoop je de auto aan je BV.
Maar dan moet je zeker een sluitende administratie hebben? Geen zin in.

Verkopen en terugkopen zal zeker ook niet mogen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02
c-nan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:37:
[...]

Maar dan moet je zeker een sluitende administratie hebben? Geen zin in.

Helaas. Je kan hem hooguit verkopen en een vergelijkbare auto terugkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 09:30

_Arthur

blub

c-nan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:37:
Of het mag of niet; het is wel de enige weg om het te fixen. Op papier legaal. In de praktijk, tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
_Arthur schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:03:
[...]

Of het mag of niet; het is wel de enige weg om het te fixen. Op papier legaal. In de praktijk, tja.
Zou kunnen zet hem op de naam van je vrouw pa ma en wacht tot de officiële vrijwaring van de rdw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 09:24
Even benieuwd, is het verplicht om elk factuurtje te boeken en mee te nemen in btw aangifte van bijvoorbeeld website, zakelijk telefoon abo, office 365? Ik ben daar toch even mee bezig en kosten/baten aan wat het aan aftrek oplevert wil ik die tijd liever anders gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:12

ralpje

Deugpopje

Nee, je kunt die kosten prima privé nemen (uitgaande van een eenmanszaak).
Het scheelt je echter niet alleen de BTW, maar ook in het feit dat die kosten dan niet meer ten laste gaan van je winst en je dus ook meer IB betaalt.
Met een fatsoenlijk boekhoudpakket (zeker in combinatie met een dedicated zakelijke rekening) is dat boeken echt een werkje van niks.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik Moneybird en heb een koppeling met mijn KNAB account. De boekhouding kost me een paar minuten per maand. Dit is inclusief uren, factureren en bonnetjes en facturen boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ik gebruik e-boekhouden, maar 16 facturen boeken met juiste factuurnr, datum etc en bijlagen kost me toch 1,5 uur oid per kwartaal terwijl het me 60 netto oplevert. Maar zo te horen kan het sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 09:30

_Arthur

blub

Hertog_Martin schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:36:
Ik gebruik e-boekhouden, maar 16 facturen boeken met juiste factuurnr, datum etc en bijlagen kost me toch 1,5 uur oid per kwartaal terwijl het me 60 netto oplevert. Maar zo te horen kan het sneller.
Als je geen zin hebt om je jaarwinst te drukken, moet je ze gewoon prive betalen en een grotere prive onttrekking doen (om al die rekeningen te betalen).

Je betaald uiteindelijk dus meer belasting omdat je minder op te voeren hebt als kosten; niet slim dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

e-Boekhouden ken ik maar dat is een nodeloos ingewikkeld pakket voor een zzp-er. Moneybird is mijn tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Zal eens kijken of ik de overstap keer maak. Het viel overigens mee, het was nu een klein uurtje. Maar kosten/baten loont het nog nét, terwijl het ook wel beetje een afleiding van het echte werk vormt. Zou het haast net zo goed vinden om het achterwege te laten en enkel de verkoopfacturen en grotere inkoopfacturen te boeken ipv al die factuurtjes van 4/5 euro de stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Tja, het is een keuze. Ik weet wel dat als ik 100 euro aan zakelijke kosten heb, ik liever 100 euro zakelijk betaal dan dat ik 199 euro prive opneem uit de zaak, daar 49.5% inkomstenbelasting van af draag (~99) om dan privé met de overgebleven 100 euro die kosten te kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik gebruik ook e-boekhouden, maar ook ben echt niet zoveel tijd kwijt om die facturen te boeken. Ik mail ze gewoon door naar e-boekhouden, en dan in het digitale archief een mutatie aanmaken. Kost misschien een minuut per factuur

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:02:
[...]

e-Boekhouden ken ik maar dat is een nodeloos ingewikkeld pakket voor een zzp-er. Moneybird is mijn tip.
Dat is natuurlijk hoe handig of onhandig je bent met je boekhouding. Zelf gebruik ik SnelStart. Mijn boekhouder kan daar een export maken en die in haar eigen programma laden en foutjes er uitfilteren. En de juiste gegevens weer in SnelStart importeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

To_Tall schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:22:
[...]

Dat is natuurlijk hoe handig of onhandig je bent met je boekhouding. Zelf gebruik ik SnelStart. Mijn boekhouder kan daar een export maken en die in haar eigen programma laden en foutjes er uitfilteren. En de juiste gegevens weer in SnelStart importeren.
Ik werk sinds 2002 bij accountants, belastingadvies en administratiekantoren en nu als Finance manager binnen een internationaal bedrijf en heb met veel pakketten gewerkt en werk er nog steeds mee. Voor professionals zweer ik bij Exact en voor niet boekhouders bij Moneybird.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Ik ben ooit gestart bij quadrant software makers van king boekhoudpakket. Exact was als vloeken in de kerk :+

SnelStart voldoet voor mij maakt netjes facturen stuurt ze op en ik kan mijn bonnen zelf aan grootboekrekeningen hangen. Mijn boekhouder maakt een export uit SnelStart Windows. Importeert deze met de bonnen in haar eigen pakket. En als de kwartaal aangifte klaar is dan krijg ik de gecorrigeerde boekingen weer terug in SnelStart.

Enige kosten die ik heb is de verzekering iPad en iMac afschrijvingen en de auto. Zo ingewikkeld is mijn boekhouding niet.

Als ik niet op uren zou staan en ik moet zelf spullen inkopen voor de klant. Dan wordt het wat lastiger in SnelStart denk ik. Dan zal ik moeten overstappen naar een ander pakket die ook goed voorraad beheer zou doen bv. Voorals nog voor die 10/15 facturen in de maand die ik ontvang en die 2 a 3 acteren die ik per maand verstuur. Kan een makkelijk en goedkoper boekhoud pakket al goed volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:28

Crazy D

I think we should take a look.

Tip: doe het niet 1 x per maand maar check dagelijks of er iets is ingelezen is. 1 minuut per dag is verwaarloosbaar (de kans dat je 1 minuut even zit uit te rekken is groter :P). Als je facturen ontvangt, zet ze meteen in een apart mapje (of mail ze naar e-boekhouden), dan hoef je niet te zoeken maar heb je gewoon je mapje waarin het staat. Ik upload alles in e-boekhouden en zet het na boeken ook in een apart mapje.
Ik heb wel wat meer dan 16 inkomende facturen maar mijn boekhouding kost me misschien wel 1,5 u per kwartaal, maar dat komt vooral door de abonnementen functie (in combinatie met mailen van facturen) waardoor het me wat meer tijd kost. Nou ja of ik maak 1 algemene mail template "betaal bijgaande factuur" ipv per type factuur een template...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
Crazy D schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:07:
Als je facturen ontvangt, zet ze meteen in een apart mapje (of mail ze naar e-boekhouden), dan hoef je niet te zoeken maar heb je gewoon je mapje waarin het staat.
Als je een O365 account gebruikt om je facturen te ontvangen, kan je makkelijk een flow maken: iedere ontvangen factuur wordt bij mij automatisch doorgestuurd naar Moneymonk en staat daar dan in het bakje "te verwerken". Die koppel ik aan de afschrijving zodra deze afschrijving ingeladen is vanuit KNAB. De originele email wordt door dezelfde berichtenregel meteen gelezen in een mapje "facturen" geplaatst in mijn mailbox - ergo: ik zie ze niet eens tot ik in Moneymonk koppel...

Voor de reversed bills vanuit Myler draait er een flow: deze doet eigenlijk hetzelfde als hierboven (maar naar een ander mapje én als ongelezen) maar slaat ook een kopie van de factuur op in een mapje op mijn Onedrive. Wederom allemaal zonder dat ik er iets aan heb hoeven doen - in Moneymonk koppel ik de reverse bill aan mijn eigen factuur en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
sverzijl schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:17:
[...]

Helaas. Je kan hem hooguit verkopen en een vergelijkbare auto terugkopen.
Punt is, ik ken mijn auto, ik weet wat er aan gedaan is en wat er nog aan moet gebeuren. Bij een vergelijkbaar auto is het nog maar afwachten.

Jammer dat je een auto niet van prive -> zakelijk kunt omzetten (eenmanszaak).

Pagina: 1 ... 256 ... 643 Laatste