Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Misschien een aparte vraag maar stel dat je veel omzet in je bedrijf, dan is het toch altijd wel gunstiger om dan een "luxe product" (lees: duurdere auto) lekker op de zaak te laten?
In plaats van meer uit te laten betalen en het privé op te hoesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
Afhankelijk natuurlijk, je betaald nog steeds bijtelling. Als die bijtelling zo hoog is dan kan er een omslagpunt zijn wat aantrekkelijker is.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:41
Als ik in 2018 geweten had dat ik de afgelopen 1,5 jaar ineens zo weinig (zo goed als niet) zou gaan rijden had ik niet eens een andere auto gekocht denk ik, maar af en toe de privé auto gebruikt.

Rijd er alleen zakelijk mee, dus geen bijtelling. Maar voelt een beetje als een waste nu hij zoveel stil staat. Kan bij een volgende opdracht over een paar maanden ineens weer veranderen natuurlijk (al zie ik mezelf nooit meer 4-5 dagen/week naar kantoor gaan) dus nu verkopen heeft ook weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:10
Douweegbertje schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:50:
Misschien een aparte vraag maar stel dat je veel omzet in je bedrijf, dan is het toch altijd wel gunstiger om dan een "luxe product" (lees: duurdere auto) lekker op de zaak te laten?
In plaats van meer uit te laten betalen en het privé op te hoesten?
Zeker. Zakelijke kosten heb je onder aan de streep meer aan dan het netto aan jezelf uitkeren. Wanneer ik bijvoorbeeld 30.000 wil uitkeren omdat ik een goed jaar heb gehad, moeten daar eerst de werkgeverskosten af, daarna nog de inkomstenbelastingen etc voor mijzelf. Daardoor hou ik van die 30k veel minder over, zal me niets verbazen als dat tussen de 15 to 20k is. Stel dat ik een auto koop, dan kan ik een auto kopen van 30k ipv 2 jaar zelf sparen om privé die 30k af te tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

To_Tall schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:58:
Afhankelijk natuurlijk, je betaald nog steeds bijtelling. Als die bijtelling zo hoog is dan kan er een omslagpunt zijn wat aantrekkelijker is.
Sommige dingen zijn meer aantrekkelijk om te doen maar wellicht ben ik een beetje arrogant/verwend/lui. Ik onderneem niet iets om bijvoorbeeld wakker te liggen van een meevaller van 1500 euro op jaarbasis omdat ik de bijtelling net anders heb gedaan.

Misschien is dat ook de nuance (en misschien ga ik op veel teentjes hier staan) dat niet elke freelancer ook een ondernemer is. Wat overigens helemaal prima is als iemand niet exact die ambitie heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:04

MadEgg

Tux is lievvv

Douweegbertje schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Sommige dingen zijn meer aantrekkelijk om te doen maar wellicht ben ik een beetje arrogant/verwend/lui. Ik onderneem niet iets om bijvoorbeeld wakker te liggen van een meevaller van 1500 euro op jaarbasis omdat ik de bijtelling net anders heb gedaan.

Misschien is dat ook de nuance (en misschien ga ik op veel teentjes hier staan) dat niet elke freelancer ook een ondernemer is. Wat overigens helemaal prima is als iemand niet exact die ambitie heeft :)
Als je lui bent zou je hem juist eerder privé nemen. Voor een zakelijke auto moet je een sluitende km-administratie hebben. Ofwel je moet bijtelling uitrekenen en betalen. Beide meer gedoe dan simpelweg via de reisplanner de kilometers even opnemen en x aantal kantoordagen x €0,19 in je administratie opnemen als reiskosten.

Voor een puur zakelijke auto zou ik hem zakelijk aanschaffen. Maar hij wordt 50/50 zakelijk/prive gebruikt en dan is het naast al het gedoe voor de administratie ook nog eens veel duurder om hem zakelijk te kopen. Noem me wat je wil, maar dan weet ik wel wat ik doe.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:06
Orangelights23 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:15:
[...]

Zeker. Zakelijke kosten heb je onder aan de streep meer aan dan het netto aan jezelf uitkeren. Wanneer ik bijvoorbeeld 30.000 wil uitkeren omdat ik een goed jaar heb gehad, moeten daar eerst de werkgeverskosten af, daarna nog de inkomstenbelastingen etc voor mijzelf. Daardoor hou ik van die 30k veel minder over, zal me niets verbazen als dat tussen de 15 to 20k is. Stel dat ik een auto koop, dan kan ik een auto kopen van 30k ipv 2 jaar zelf sparen om privé die 30k af te tikken.
Over wat voor situatie hebben we het hier? Als je als DGA dividend uitkeert naar privé kom je volgens mij op een totale belastingdruk op die uitkering van 26,9%. Als het om een eenmanszaak gaat is dit helemaal niet van toepassing want er is geen sprake van een aparte rechtspersoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
@MadEgg dat is juist andersom. Als je zakelijke auto hebt en rijd er privé meer dan 500km mee dan moet je altijd bijtelling betalen.

Heb je een privé auto moet je altijd bij een zakelijke reis je begin stand en eind stand noteren om die 19ct km te kunnen ontvangen. Dat moet overigens ook als je zakelijke auto niet privé rijd.

Hou je dus geen km stand bij en rij je minder dan die 500km dan moet je alsnog bijtelling betalen.

Je moet dus als je geen bijtelling wil betalen altijd een km registratie bij houden.

-edit-
Ik weet nog wel dat ik bij mijn eerste baantje een pool auto mee kon nemen. Ik moest dan wel de begin en eindstand altijd doorgeven aan de Office manager.

Andere vraag. Bij een tankpas kan je altijd je km stand doorgeven. Is dat ook voor de belasting of meer voor je eigen administratie?

[ Voor 22% gewijzigd door To_Tall op 19-10-2021 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

To_Tall schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:05:
@MadEgg dat is juist andersom. Als je zakelijke auto hebt en rijd er privé meer dan 500km mee dan moet je altijd bijtelling betalen.

Heb je een privé auto moet je altijd bij een zakelijke reis je begin stand en eind stand noteren om die 19ct km te kunnen ontvangen. Dat moet overigens ook als je zakelijke auto niet privé rijd.

Hou je dus geen km stand bij en rij je minder dan die 500km dan moet je alsnog bijtelling betalen.

Je moet dus als je geen bijtelling wil betalen altijd een km registratie bij houden
Als je een zakelijke auto hebt en je betaalt géén bijtelling dan mag je er niet meer dan 500km privé mee rijden per jaar. Om dat aan te tonen moet je een sluitende km-registratie hebben van alle zakelijke én alle privé-ritten.

Als je een zakelijke auto hebt en je betaalt wel bijtelling dan hoef je niet te bewijzen dat je minder dan 500 privé-km gereden hebt en scheelt dat administratie. Wel kun je dan nog weer gaan rommelen met BTW-aftrek.

Als je zonder zakelijk vervoersmiddel naar een zakelijke gelegenheid gaat mag je €0,19 per km belastingvrij uitbetalen aan jezelf. Of je dan met je privé-auto gaat, met de trein (treinkaartje privé betaalt), met de fiets of liftend maakt daarvoor niets uit. Je moet dan dus alleen van je zakelijke reizen vertrek-adres en bestemmings-adres noteren en de afstand daartussen. Wat mij betreft de eenvoudigste optie. En als je véél zakelijke kilometers maakt is die €0,19 per kilometer belastingvrij veel gunstiger dan bijtelling. In mijn situatie was dat in ieder geval wel zo, met de door mij beoogde auto (Peugeot 208 Diesel) en 180 km van mijn werkplek verwijderd. Dankzij Corona stortte het rekenmodel in elkaar natuurlijk omdat ik hoofdzakelijk thuisgewerkt heb, maar zefs dan is die €0,19 nog voordeliger..

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

_Arthur

blub

MadEgg schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:15:
Wat mij betreft de eenvoudigste optie.
Ik mis de optie: mijn boekhouder/accountant regelt het, dus hoef zelf helemaal niets te doen.
En als je véél zakelijke kilometers maakt is die €0,19 per kilometer belastingvrij veel gunstiger dan bijtelling. In mijn situatie was dat in ieder geval wel zo, met de door mij beoogde auto (Peugeot 208 Diesel) en 180 km van mijn werkplek verwijderd. Dankzij Corona stortte het rekenmodel in elkaar natuurlijk omdat ik hoofdzakelijk thuisgewerkt heb, maar zefs dan is die €0,19 nog voordeliger..
Precies! In jouw situatie de beste; in de mijne totaal niet (want gaat ook om een iets andere auto met een iets andere cataloguswaarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

_Arthur schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

Precies! In jouw situatie de beste; in de mijne totaal niet (want gaat ook om een iets andere auto met een iets andere cataloguswaarde).
Met een hoge cataloguswaarde heb je meer afschrijving die je kunt opvoeren. En als je nog profiteert van lage bijtellingen bij een elektrische auto dan verandert dat het plaatje ook flink natuurlijk. Een auto van 50k€ aanschaffen als startende ZZP'er was voor mij niet helemaal haalbaar in ieder geval. Het zou nu wel kunnen maar of ik het dat waard vind :? Maar ja, ieder zijn ding natuurlijk! :D

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Het gaat toch niet alleen hoe duur de auto is ?? Maar hoeveel je er mee rijd privé.

Als ik naar me zelf kijk. Regelmatig weekendje naar de Ardenne naar huisje van de schoonfamilie met twee kids. Dan ook nog wel eens een reisje naar Texel waar een vriend woon. Lekker dagjes naar de Veluwe vanaf de randstad allemaal. En in de zomer vakantie rij ik makkelijk 4 a 5k km misschien wel meer.

Daarnaast wonen opa en oma ook zo’n 40km hier vandaan waar we ook zeker eens per week naar toe rijden.

Dan wordt het plaatje dat je privé rijd ineens een stuk minder interessant.

Maar als je alleen boodschappen doet met de auto opa en oma wonen om de hoek en vakantie is op de camping 50km verderop. Ja dan is privé rijden ineens een stuk interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:02
To_Tall schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:05:

Andere vraag. Bij een tankpas kan je altijd je km stand doorgeven. Is dat ook voor de belasting of meer voor je eigen administratie?
Met dat laatste: dat is alleen voor jezelf.

Rijd je een zakelijke rit met een prive-auto hoef je geen begin en eindstand te noteren. Wel moet je de route noteren die je gereden hebt. Maar dat doe ik 1x per jaar. Bijvoorbeeld Woonadres - Opdrachtgever = 2x 125km. Dat schrijf ik dan op. Dat ik eventueel via mijn oma in Terneuzen terug ga, dat is prive. Tot nu toe heb ik het altijd zo gedaan en de accountant zegt dat het goed is. Stand van 1/1 en 31/12 noteer ik netjes. Wat niet zakelijk is, is automatisch prive. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

hackerhater schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:13:
Ik had eerst een auto op de zaak omdat simpelweg 92~95% van de kilometers zakelijk waren (4 dagen per week op locatie) en dat aardig op telde.
Ik was heel blij dat ik die 280 euro per maand aan diesel + andere kosten niet van 19 ct/km hoefde te betalen xD
Dat laatste wisselt een beetje, er zijn auto's die toch wel aardig richting de 19ct werkelijke kostprijs gaan. Zeker als je ze grotendeels zakelijk rijdt en zo ook nog de btw over onderhoud en brandstof grotendeels terug kunt vragen.

Op een bierviltje komt het bij mij ook zo uit. Nu had ik het geluk dat ik prive al een toyota hybride had die er nog netjes uitziet en zakelijk te gebruiken is. Incl alles (vaste lasten, afschrijving, onderhoud, brandstof) kost hij incl btw ongeveer 22 ct. M'n boekhouder vond dat ik die moest verkopen en een youngtimer zou moeten kopen. Ik wil het altijd nog eens doorrekenen maar gevoelsmatig klopt dat niet. Die 19ct is ongeveer dekkend. Daarnaast heb ik geen bijtelling en echt veel rij ik prive ook niet. Dus met die dekkende 19ct zijn in de praktijk m'n zakelijke kosten vrijwel 100% aftrekbaar en de resterende privekosten zijn lager dan anders de bijtelling zou zijn. -> prive is dan gunstiger. Als je naar een youngtimer kijkt valt de afschrijving weg totdat die youngtimer regeling afgeschaft wordt net als bij grijs kenteken voor particulieren of de oldtimerregeling voor 25+. Dan is de afschrijving ineens 90%. Dan blijven de variabele kosten nog over. Maar die zijn bij een youngtimer typisch veel hoger dan bij zo'n moderne hybride. Het brandstofverbruik van een benzineauto zal zelfs richting het dubbele gaan. Leuk dat je het kunt aftrekken, maar netto is het verschil dan helemaal niet groot. Plus je hebt meer onderhoudskosten en rijdt in een oud hok.

Mogelijk is de uitzondering als je in een oude golf 4 diesel rijdt of zoiets. Maar los van dat ik dat wat betreft uitstoot niet wil vind ik ook niet dat ik daar met goed fatsoen mee bij klanten aan kan komen.

Wat betreft regelgeving vond ik woon/werk nog wat onduidelijk. Moest ik ook nog eens induiken, maar hoe werkt dat als je een kantoor buitenshuis hebt en voor een hele werkdag vanuit huis naar een adres bij een klant vertrekt? Ik boek dat nu niet als woon/werk en volgens mij klopt dat, al moet ik het nog eens controleren. Doen jullie dat hetzelfde?

[ Voor 28% gewijzigd door Yucon op 20-10-2021 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:43:
[...]

Met dat laatste: dat is alleen voor jezelf.
Niet helemaal, als je een leaseauto hebt neemt de leasemij dit ook op in de administratie en gebruikt dit (o.a.) voor notificaties over onderhoud etc.

Maar het is inderdaad irrelevant in de belasting- of bijtellingscontext

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 20-10-2021 09:54 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:24
Hoeveel tijd kost de km administratie jullie?
Ik reed dermate weinig dat ik geen kilometers bijhield en de 19ct maar liet zitten. Gaat om 80 euro netto denk ik in 1,5 jaar.

Ga nu wel iets meer rijden. Ik kan elk moment beginnen met noteren zakelijke ritten toch? Hoef ook niet ergens aan te geven dat ik mijn privé auto zakelijk gebruik verder zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Hertog_Martin schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:02:
Ik reed dermate weinig dat ik geen kilometers bijhield en de 19ct maar liet zitten. Gaat om 80 euro netto denk ik in 1,5 jaar.

Ga nu wel iets meer rijden. Ik kan elk moment beginnen met noteren zakelijke ritten toch? Hoef ook niet ergens aan te geven dat ik mijn privé auto zakelijk gebruik verder zover ik weet.
Ik combineer het met de urenadministratie. Zeker als je redelijk vaste routes rijdt valt het mee. Waar ik wel van afgestapt ben is het idee heen- en terugrit als 1 regel te boeken. Dat maakt het te lastig met a-b-c-a ritjes. Wat ik in plaats daarvan nu doe is zorgen dat er bij het boeken van de heenrit automatisch een tweede regel voor de terugweg aangemaakt wordt. Dan kost dat geen moeite. Maar je kunt hem wel alsnog makkelijk wijzigen als het iets anders loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik heb het eerder toen ik niet doorhad dat het in mijn geval niet nodig is gedaan via moneymonk en da's heel simpel. Doe je tegelijkertheid met je uren boeken.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hmmbob schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

Niet helemaal, als je een leaseauto hebt neemt de leasemij dit ook op in de administratie en gebruikt dit (o.a.) voor notificaties over onderhoud etc.

Maar het is inderdaad irrelevant in de belasting- of bijtellingscontext
Oke, dus voor en lease-auto wel; dat wist ik niet. Dit ging zover ik begreep over een prive-auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Half uurtje per jaar ongeveer. Ik houd alles bij in een papieren agenda en dan zet ik alle ritten in excel. Omdat het vaak dezelfde ritten zijn is het veel crtl-c/ctrl-v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

To_Tall schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:52:
Het gaat toch niet alleen hoe duur de auto is ?? Maar hoeveel je er mee rijd privé.

Als ik naar me zelf kijk. Regelmatig weekendje naar de Ardenne naar huisje van de schoonfamilie met twee kids. Dan ook nog wel eens een reisje naar Texel waar een vriend woon. Lekker dagjes naar de Veluwe vanaf de randstad allemaal. En in de zomer vakantie rij ik makkelijk 4 a 5k km misschien wel meer.

Daarnaast wonen opa en oma ook zo’n 40km hier vandaan waar we ook zeker eens per week naar toe rijden.

Dan wordt het plaatje dat je privé rijd ineens een stuk minder interessant.

Maar als je alleen boodschappen doet met de auto opa en oma wonen om de hoek en vakantie is op de camping 50km verderop. Ja dan is privé rijden ineens een stuk interessanter.
Ja, dat is wel een beetje het kromme eraan. Hoe meer je privé rijdt hoe interessanter het wordt om hem zakelijk te kopen en vice versa. Voor de vakanties, bezoeken aan opa en oma en uitjes met de kinderen hebben we een tweede auto waar we wel met zijn allen in passen.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Ik administreer alle ritten (<500km prive, geen bijtelling).
Kost me 10 sec per rit ongeveer. RouteReg app opstarten, Nieuwe route -> GPS knop indrukken en km stand is 9 vd 10 keer meteen correct ingevuld. Klaar.
In het begin vergat ik het nog wel eens te doen (en dan kost het achteraf meer tijd), maar na een tijdje wordt het een automatisme om het meteen te doen als je op bestemming aankomt.

[ Voor 4% gewijzigd door sverzijl op 20-10-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yourney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:18
Ik volg dit interessante topic ook al een tijdje, een vraag die mij wat puzzelt.....

Mijn opdrachtgever heeft een betaalde parkeergarage (€ 30 per dag). Nu heb ik afgesproken dat ik deze mag factureren, echter rijd ik met prive auto (,19ct per km). Nu lijkt het zo te zijn dat ik de 30 euro die ik mag factureren voor het parkeren als omzet moet rekenen, en hier dus ib etc over moet afdragen (want niet aftrekbaar omdat het prive auto betreft.

Dit voelt onlogisch want de afspraak met opdrachtgever is dat ik gewoon gecompenseerd wordt voor deze onkosten. Als bovenstaande klopt, moet ik het administratief wellicht anders gaan afspreken.Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
MadEgg schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Ja, dat is wel een beetje het kromme eraan. Hoe meer je privé rijdt hoe interessanter het wordt om hem zakelijk te kopen en vice versa. Voor de vakanties, bezoeken aan opa en oma en uitjes met de kinderen hebben we een tweede auto waar we wel met zijn allen in passen.
Wij hebben een grote auto == zakelijk en een klein autotje == privé van mijn vrouw.

Kids passen daar makkelijk is een Clio estate. Prima auto voor kleine ritjes met het gezin. De ateca wordt gebruikt zakelijk maar ook voor een gezellige avond naar opa en oma. Op vakantie en met het gezin op pad.

Zeker met een kinderwagen is de Clio daar te klein voor om lekker op stap te gaan. We hebben het ook wel gedaan maar prettig reizen is anders.

Misschien als de auto aan vervangin toe is zal ik misschien zelf kleiner rijden zakelijk en de ateca privé gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
yourney schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:23:
Ik volg dit interessante topic ook al een tijdje, een vraag die mij wat puzzelt.....

Mijn opdrachtgever heeft een betaalde parkeergarage (€ 30 per dag). Nu heb ik afgesproken dat ik deze mag factureren, echter rijd ik met prive auto (,19ct per km). Nu lijkt het zo te zijn dat ik de 30 euro die ik mag factureren voor het parkeren als omzet moet rekenen, en hier dus ib etc over moet afdragen (want niet aftrekbaar omdat het prive auto betreft.

Dit voelt onlogisch want de afspraak met opdrachtgever is dat ik gewoon gecompenseerd wordt voor deze onkosten. Als bovenstaande klopt, moet ik het administratief wellicht anders gaan afspreken.Zie ik iets over het hoofd?
Die 30 euro die je extra factureert is extra omzet. Dat geldt ook als je een zakelijke auto zou rijden.
Het verschil zit hem er hier in dat jij parkeerkosten niet als zakelijke kosten mag opvoeren bij gebruik van een privé auto. Er wordt geacht dat alle auto-kosten (inclusief parkeerkosten) door de 19ct/km gedekt worden. In praktijk kan dit vrijwel nooit, zeker niet met zulke hoge parkeerkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33

Als jij het factureert dan is het gewoon belaste omzet inderdaad. Verder wordt aangenomen dat alles in die 19 cent zit: brandstof, onderhoud, parkeergeld. De klant kun je niks kwalijk nemen: jij factureert gewoon die 30 euro, dus vanuit zijn perspectief betaal je niks. Het is jouw keuze om een prive auto in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:26
Je mag btw jezelf meer dan 19 ct/km uitkeren. Het deel erboven is alleen belast.
Dat dat bedrag al jaren niet meer dekkend is en omhoog moet. Dat is een ander geval.

[ Voor 35% gewijzigd door hackerhater op 20-10-2021 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
hackerhater schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:36:
Je mag btw jezelf meer dan 19 ct/km uitkeren. Het deel erboven is alleen belast.
Ik zie het nut hier niet van in, onder de streep betaal je toch hetzelfde dan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
De grootste uitdaging van freelancen lijkt wel hoe je de auto in de boeken zet... :D Dik over de 17 pagina's bevatten het woord auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
init6 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:55:
De grootste uitdaging van freelancen lijkt wel hoe je de auto in de boeken zet... :D Dik over de 17 pagina's bevatten het woord auto.
17 / 1017 is nog steeds maar 1,7%, dat valt reuze mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:59:
[...]

17 / 1017 is nog steeds maar 1,7%, dat valt reuze mee :)
212 pagina voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
sverzijl schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:52:
Ik zie het nut hier niet van in, onder de streep betaal je toch hetzelfde dan ?
Gezien het je eigen bedrijfje is wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

pirke schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:35:
[...]

Als jij het factureert dan is het gewoon belaste omzet inderdaad. Verder wordt aangenomen dat alles in die 19 cent zit: brandstof, onderhoud, parkeergeld. De klant kun je niks kwalijk nemen: jij factureert gewoon die 30 euro, dus vanuit zijn perspectief betaal je niks. Het is jouw keuze om een prive auto in te zetten.
Maar ook als je een auto van de zaak hebt en jij mag van de klant 30 euro extra factureren voor de parkeerkosten is het gewoon extra omzet. Al reken je 20 euro per uur voor werk en 800 euro per dag voor reiskosten, het is in beide gevallen gewoon omzet. In geval van prive auto (of alternatief vervoer) mag je 19 cent belastingvrij aan jezelf uitkeren (als kosten opvoeren dus), maar die 2 staan gewoon los van elkaar.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl

Alhoewel de facturatie/belasting besproken is (en die is nadelig voor jou omdat je een prive auto rijdt) is het misschien mogelijk dat opdrachtgever jou iets van een parkeerpas verstrekt zoals hij dat ook aan zijn werknemers doet, zodat je gratis parkeert ?

In dit geval zou dit wellicht wel als 'loon' in natura gezien moeten worden en maakt het alsnog niets uit. Weet ik eerlijk gezegd niet zeker, maar ben bang dat dit ook niet gaat helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Crazy D schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:38:
[...]

Maar ook als je een auto van de zaak hebt en jij mag van de klant 30 euro extra factureren voor de parkeerkosten is het gewoon extra omzet. Al reken je 20 euro per uur voor werk en 800 euro per dag voor reiskosten, het is in beide gevallen gewoon omzet. In geval van prive auto (of alternatief vervoer) mag je 19 cent belastingvrij aan jezelf uitkeren (als kosten opvoeren dus), maar die 2 staan gewoon los van elkaar.
Klopt, ook bij een zakelijke auto is de omzet belastbaar, maar dan zijn de parkeerkosten aftrekbaar, dat streept tegen elkaar weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Zo kwartaal aangifte is ook weer gereed. Beetje lui geweest laatste kwartaal.

In juni is mijn auto Total los gereden. Auto was net 6 maanden oud. Anyway hoop gedoe met verzekering is ook van alles fout gegaan. Nu heeft de opkoper de auto betaald Inc BTW aan de financial services.

Financial services heeft de volledige afbetaling Inc btw ingelost op het nog openstaande bedrag. De verzekering heeft het volledige bedrag minus het bedrag van de opkoper aan mij uit gekeerd.

Rest bedrag wat nog openstond bij de financial lease heb ik netjes afbetaald. Nu blijkt alleen dat ik 4000 euro overhoud. Financial lease houd voet bij stuk dat alles goed is afgerond. Ze willen het geld niet :+ verzekering heeft netjes de juiste bedragen overgemaakt.

Geen idee hoe ik nu die 4000 zou kunnen boeken. Wordt dat ook gerekend als inkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Gewoon inkomsten inderdaad.
Wellicht verzekerde waarde > nog openstaande bedrag lening? Dat daar het verschil in zit.
Ik bedoel wat had je verzekerd? De dagwaarde of aankoopwaarde?

[ Voor 85% gewijzigd door hackerhater op 20-10-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
De aankoop waarde is verzekerd. Ik heb de auto Inc assesoires een + van 4000.

De verzekering zegt. De auto is voor dit bedrag verzekerd en dit zijn de assesoires kosten. Dit krijg je van ons uitbetaald en hier heb je nog het bedrag om de rente Van de lening te dekken.

De financial lease zegt. Je hebt voor dit bedrag de auto voor gefinancierd, dit heb je al afgelost. Dit is betaald door handelaar voor het wrak. En dit staat nog open we willen niet meer maar ook niet minder betaald worden.

Dan hou ik 4000 over.

[ Voor 74% gewijzigd door To_Tall op 20-10-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 20:56
@To_Tall eventueel kan je kijken of het zinvol is het in een herinvesteringsreserve te stoppen? Exacte regels heb ik niet scherp (zeker niet icm lease), maar wellicht drukt het de winst nog een beetje en kan je er weer goedkoop binnenkort een ander vervoersmiddel van kopen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wel jammer als het een EV is en je nog onder de speciale bijtelling van 2020 viel, elk jaar wordt dat minder gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

_Arthur

blub

To_Tall schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:33:
Geen idee hoe ik nu die 4000 zou kunnen boeken. Wordt dat ook gerekend als inkomsten?
In je pensioen dumpen zou ik zeggen. Leuke meevaller. (Maar het is natuurlijk je eigen geld wat je aan aflossing hebt betaald, dat krijg je nu dus terug).

[ Voor 16% gewijzigd door _Arthur op 21-10-2021 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
Hoe is de markt op het gebied van BI/Data (DWH, MSBI etc.) op dit moment? Ik zit al enkele jaren bij dezelfde opdrachtgever. Wordt binnenkort weer eens tijd om iets anders te gaan doen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 10:48
Kan iemand mij advies geven op welk platform ik het best aan de slag kan gaan als freelancer en die daar goede ervaringen mee heeft? Ik heb redelijk wat ervaring op gebied van Java en cloud (AWS) en lijkt me leuk om per week 10-20 uurtjes aan een project te werken (naast mijn fulltime werk).

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Ik heb me bijv. ingeschreven op Upwork en freelancer.com, maar wellicht een platform wat meer gericht is op de Nederlandse markt zou fijner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Nog even over het excessief prive gebruik van de auto, belastingdienst moet het volgens dit artikel aantonen bij een vermoeden (uiteraard dien je het zelf wel aan te geven als je weet dat dit speelt).
Kans hierop lijkt me vrij klein omdat ze hier toch geen tijd voor hebben om te checken :+

https://www.2xplain.nl/Pa...to-excessief-privegebruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24
Net mijn onderneming opgestart. In eerste instantie zelfstandig, actief op het vlak van consultancy in de duurzaamheid. Uiteraard met veel it/techniek erin :). Ik werk voor een aantal grotere klanten.
In dit topic al veel nuttige tips teruggevonden.

Nou zat ik nog even met de boekhouding, ik zie hier verschillende alternatieven voorbij komen.
Wat zou ik graag willen: stukje gemak, liefst online ivm backups e.d., niet al te duur, uren per project kunnen bijhouden/doorfactureren, aangifte link. Daarnaast ga ik gebruik maken van een elektrische leaseauto (aanschaf) dus moet met bijteling, regelingen e.d. ook wat handig zijn.

Vorige week begonnen met e-boekhouden.
Omdat dit in eerste instantie gratis was, en de reviews op internet best redelijk ok leken.
De interface en het gemakt valt mij een beetje tegen. Ook vind ik het redelijk omslachtig om uren bij te houden ook met koppeling klanten e.d.

Welk alternatief zouden jullie mij aanraden?

Ik zag hier accumulus (zelfde prijs) en moneymonk (gaat al snel naar de 20 euro p/m) veel voorbij komen.

Een excel achtig iets zou voor mij overigens ook prima zijn voor de opstart, heb een Microsoft 365 abbo dus goede mogelijkheden qua online backup e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
perform93 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:06:
Kan iemand mij advies geven op welk platform ik het best aan de slag kan gaan als freelancer en die daar goede ervaringen mee heeft? Ik heb redelijk wat ervaring op gebied van Java en cloud (AWS) en lijkt me leuk om per week 10-20 uurtjes aan een project te werken (naast mijn fulltime werk).

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Ik heb me bijv. ingeschreven op Upwork en freelancer.com, maar wellicht een platform wat meer gericht is op de Nederlandse markt zou fijner zijn.
Het meeste wat ik voorbij zie komen in Nederland (op de wat grotere platformen) is vaak meer gericht op full time (of minstens 32h) "contractors".

Hier in NL gebruiken we de term 'freelancer' vaak als gelijkbetekenend woord voor 'ZZPer'. In bijvoorbeeld de VS wordt hier vaak anders naar gekeken: of je doet losse opdrachten (vaak tegelijkertijd met anderen) = freelancer, en 40/32 uur per week "uurtje factuurtje" zoals de meesten hier doen (vaak dedicated bij 1 klant) = contractor.

Upwork / freelancer.com / fiverr is vaak wat meer gericht op freelancers. De meeste platformen die je hier voorbij ziet komen anderzijds op contractors.

Aangezien jij wat meer doelt op "freelancen" (in deze context dus als niet-contractor) is freelancer.nl wellicht een optie.

Desondanks is het wellicht wel wat lastiger om iets voor 10-20h te vinden.

P.s. op platformen als Upwork / freelancer.com etc. hoef je in ieder geval niet voor het geld te zijn. Ik heb wel is uitgerekend wat een van de beste frontend developers op dat platform gemiddeld verdiend had gedurende de periode dat hij actief was. Kwam neer op ~100k per jaar; en dan blijft het niet bij 40 uur per week als je met de top wilt meedraaien daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant14
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 13:37
Reiziger88 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:45:
Hoe is de markt op het gebied van BI/Data (DWH, MSBI etc.) op dit moment? Ik zit al enkele jaren bij dezelfde opdrachtgever. Wordt binnenkort weer eens tijd om iets anders te gaan doen:)
Sinds april ben ik gestart als 'BI Consultant' , er zijn opdrachten genoeg helemaal in de MS wereld. Weet natuurlijk niet precies wat je zoekt. Voordat ik ben begonnen heb ik een maand of 3/4 leuke opdrachten verzameld via de openbare portals, om zo een iets beter beeld te krijgen van de markt. Maar werk is er genoeg! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
okio schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:27:
Net mijn onderneming opgestart. In eerste instantie zelfstandig, actief op het vlak van consultancy in de duurzaamheid. Uiteraard met veel it/techniek erin :). Ik werk voor een aantal grotere klanten.
In dit topic al veel nuttige tips teruggevonden.

Nou zat ik nog even met de boekhouding, ik zie hier verschillende alternatieven voorbij komen.
Wat zou ik graag willen: stukje gemak, liefst online ivm backups e.d., niet al te duur, uren per project kunnen bijhouden/doorfactureren, aangifte link. Daarnaast ga ik gebruik maken van een elektrische leaseauto (aanschaf) dus moet met bijteling, regelingen e.d. ook wat handig zijn.

Vorige week begonnen met e-boekhouden.
Omdat dit in eerste instantie gratis was, en de reviews op internet best redelijk ok leken.
De interface en het gemakt valt mij een beetje tegen. Ook vind ik het redelijk omslachtig om uren bij te houden ook met koppeling klanten e.d.

Ik zag hier accumulus (zelfde prijs) en moneymonk (gaat al snel naar de 20 euro p/m) veel voorbij komen.

Een excel achtig iets zou voor mij overigens ook prima zijn voor de opstart, heb een Microsoft 365 abbo dus goede mogelijkheden qua online backup e.d.
Ik heb geen tips op het gebied van paketten die je kunt gebruiken, mijn accountant gebruikt Minox. Wel wil ik je aanraden om niet te veel naar prijs te kijken. Of iets nu 10 of 20 euro per maand kost, er langer dan 10 minuten over nadenken kost je (hoop ik) al meer dan dat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
ja goeie tip zit wat in, met e-boekhouden zat ik daar al gauw aan idd. Dat beviel mij niet zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

e-boelhouden is gewoon echt boekhouden. Je hebt dus wel een klein beetje kennis nodig. Acumulus is voor mummies. Als je kunt lezen (kostensoort omschrijving kiezen) en je bent zo'n beetje klaar. Een nadeel van e-boekhouden is vooral dat het een wat minder hippe UI heeft. Ik vind het uren schrijven en factureren super easy. Wat ik zelf irritant vind is dat je bij prolongeren van abonnementen, geen selectie kunt maken. En bij mailen van facturen idem. Wil je dus verschillende layouts moet je het in delen doen. Maar goed, de prijzen ontlopen elkaar allemaal niet zo heel veel van dat soort pakketjes. Als je een accountant hebt, kijk welke zij gebruiken...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Crazy D schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:31:
e-boelhouden is gewoon echt boekhouden. Je hebt dus wel een klein beetje kennis nodig. Acumulus is voor mummies. Als je kunt lezen (kostensoort omschrijving kiezen) en je bent zo'n beetje klaar. Een nadeel van e-boekhouden is vooral dat het een wat minder hippe UI heeft. Ik vind het uren schrijven en factureren super easy. Wat ik zelf irritant vind is dat je bij prolongeren van abonnementen, geen selectie kunt maken. En bij mailen van facturen idem. Wil je dus verschillende layouts moet je het in delen doen. Maar goed, de prijzen ontlopen elkaar allemaal niet zo heel veel van dat soort pakketjes. Als je een accountant hebt, kijk welke zij gebruiken...
Voor mummies :9 weer wat geleerd hihi. Bedoel je vast niet heel positief...
Klinkt wel als een eenvoudig pakket wat iets minder tijd kost _/-\o_

Mjah e-boekhouden vond ik qua ui geen succes, dank voor de aanvullende info over abbo's.

Nee geen accountant,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik gebruik SnelStart. Uren hoef ik niet echt in te boeken dat moet ik bijhouden bij de klant al. Die uren lijstjes sla ik wel op als pdf samen met de getekende urenlijst gaan deze mee als bijlagen.

SnelStart heeft ook een Windows applicatie. Waar je meer mee kan doen dan alleen de web gui die voor veel zaken meer dan prima is voor mij. Wil ik specifieke boekingen maken zoals afschrijvingen. Dan moet ik dat in de Windows applicatie doen.

De boekhouder kan makkelijk mee kijken. De Windows applicatie houd wel een db bij maar data staat online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

...

Dan moet je hebben: Bobbie FTW _/-\o_

Bobbie Excel boekhouding extra gratizzz...

Zonder gekheid; om te beginnen prima. Met een beetje Excel kennis is hij nog te tweaken ook! :+
Voor mij was het iig prima geschikt; ik verhoer mijn kennis tegen betaling van uren. Interim opdrachten. Meestal 1 of 2 opdrachtgevers p/jr.
Mijn boekhouding is dus niet ingewikkeld: Opbrengsten: (fact-)uren. En aan de andere kant: kosten, BTW afdracht. En dan de inkomensbelasting, bijdrage zfw. Thats it.

Mijn accountant was er minder gelukkig mee, maar kon er wel voldoende uithalen om aangifte te doen.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
ik krijg bobbie niet gedownload, ligt dat aan de website? Ik dacht iig even grasduinen.

Heb me aangemeld via de mail, maar als ik dan op de link download 2021 kom ga ik weer naar de pagina waar ik mn mail moet invullen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
Toch dan de tip voor Moneymonk. Prima UI, cloud based, simpel te begrijpen.

Ik doe alles zelf, incl aangifte IB op basis van wat Moneymonk uitspuugt.

[ Voor 33% gewijzigd door Hmmbob op 23-10-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Hmmbob schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:59:
Toch dan de tip voor Moneymonk. Prima UI, cloud based, simpel te begrijpen.

Ik doe alles zelf, incl aangifte IB op basis van wat Moneymonk uitspuugt.
Mjah spreekt mij ook wel aan idd. Of acumulus (lijkt weer ietsje eenvoudiger)

3 vraagjes voor moneymonk:
-Weet jij of je hier handig met lease auto/bijtelling/mia berekening etc kan werken?

-Zit er een mogelijkheid in (bv bij een ziggo of tel abbo) om een deel van de kosten prive te boeken en een deel zakelijk?

- Is het mogelijk om een groter aantal klanten in de vorm van abbo 99 euro per maand te factureren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
okio schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:04:
[...]

Mjah spreekt mij ook wel aan idd. Of acumulus (lijkt weer ietsje eenvoudiger)

3 vraagjes voor moneymonk:
-Weet jij of je hier handig met lease auto/bijtelling/mia berekening etc kan werken?

-Zit er een mogelijkheid in (bv bij een ziggo of tel abbo) om een deel van de kosten prive te boeken en een deel zakelijk?

- Is het mogelijk om een groter aantal klanten in de vorm van abbo 99 euro per maand te factureren?
1) Ik boek mijn leaseauto in als "autokosten", bijtelling regel / bereken ik zelf bij de aangifte IB (bijtelling is een prive belasting, geen zakelijke post). MIA geen ervaring mee.
https://www.moneymonk.nl/...-boeken-in-je-boekhouding

2) Bij sommige kosten (zakendiner etc) gebeurt dit automatisch. Voor anderen kan je een eigen grootboekrekeningnummer aanmaken met daarin verwerkt dat een bepaald percentage aftrekbaar is. percentage handmatig aanpassen:
https://www.moneymonk.nl/help/123

3) Ja, dit zit er standaard in ("periodieke facturen")
https://www.moneymonk.nl/...rkoopfactuur-in-moneymonk

Hele uitgebreide help functie, vaak zelfs met video's

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 23-10-2021 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
okio schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:32:
[...]

Voor mummies :9 weer wat geleerd hihi. Bedoel je vast niet heel positief...
Klinkt wel als een eenvoudig pakket wat iets minder tijd kost _/-\o_

Mjah e-boekhouden vond ik qua ui geen succes, dank voor de aanvullende info over abbo's.

Nee geen accountant,
Ik gebruik Acumulus al jaren en bevalt echt erg goed, echt super simpel te gebruiken en 90% gaat automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hier ook een fan van MoneyMonk. Ik doe alles via MM en heb ook een boekhouder uitgezocht die de IB vanuit MoneyMonk kan doen (had geen zin om 2 systemen te gebruiken). Alles behalve de IB doe ik zelf en dat kost me echt heel weinig tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Wat is het grootste nadeel van beginnen met freelancen in bijvoorbeeld april? Het wordt dan wel lastig om de urencriterium te halen, want je hebt dan nog maar 8 maanden over. Kan ik dan bijvoorbeeld geen laptop kopen en aftrekken van de belasting?

[ Voor 9% gewijzigd door blizzard001 op 25-10-2021 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
blizzard001 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:45:
Wat is het grootste nadeel van beginnen met freelancen in bijvoorbeeld april? Het wordt dan wel lastig om de urencriterium te halen, want je hebt dan nog maar 8 maanden over. Kan ik dan bijvoorbeeld geen laptop kopen en aftrekken van de belasting?
Ik ben dit jaar vanaf April begonnen en verwacht het urencritirium nog gemakkelijk te halen dit jaar.
Het enige nadeel van het uren criterium niet halen is dat je minder aftrekposten hebt waardoor je dus iets meer belastingen betaalt.

Kosten van laptop etc. heeft het geen invloed op, die kan je gewoon aftrekken. Als je startend ondernemer bent mag je willekeurig afschrijven (bijvoorbeeld alle kosten in 1x opnemen) anders afschrijven over 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
blizzard001 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:45:
Als je het urencriterium niet haalt (note: ook reistijd, administratie e.d. telt mee) heb je geen recht op bepaalde aftrekposten zoals de zelfstandige aftrek en MKB aftrek.
Buiten dat heeft het geen effect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

hackerhater schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

Als je het urencriterium niet haalt (note: ook reistijd, administratie e.d. telt mee) heb je geen recht op bepaalde aftrekposten zoals de zelfstandige aftrek en MKB aftrek.
Buiten dat heeft het geen effect.
Voor MKB aftrek geldt geen urencriterium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ernemmer schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:23:
[...]

Ik gebruik Acumulus al jaren en bevalt echt erg goed, echt super simpel te gebruiken en 90% gaat automatisch.
Ik ben een tevreden gebruiker van Acumulus, maar twee punten:
- Import van bank mutaties gaat momenteel handmatig, d.w.z. er is geen koppeling met de bank. Je download maandelijks de mutaties van je bank en je creditcard, en upload die naar Acumulus.
- Ze doen momenteel niet mee met die test van de belastingdienst die automatisch de BTW doet. Dit is echter zo'n extreem kleine stap, dat ik dat niet als nadeel beschouw.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TucanoItaly schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Ik ben een tevreden gebruiker van Acumulus, maar twee punten:
- Import van bank mutaties gaat momenteel handmatig, d.w.z. er is geen koppeling met de bank. Je download maandelijks de mutaties van je bank en je creditcard, en upload die naar Acumulus.
- Ze doen momenteel niet mee met die test van de belastingdienst die automatisch de BTW doet. Dit is echter zo'n extreem kleine stap, dat ik dat niet als nadeel beschouw.
Ik gebruik zelf geen bankkoppeling, even zelf elke maand alles nakijken is zo gedaan en dan weet ik zeker dat het goed is :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
tug3506 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

Ik ben dit jaar vanaf April begonnen en verwacht het urencritirium nog gemakkelijk te halen dit jaar.
Het enige nadeel van het uren criterium niet halen is dat je minder aftrekposten hebt waardoor je dus iets meer belastingen betaalt.

Kosten van laptop etc. heeft het geen invloed op, die kan je gewoon aftrekken. Als je startend ondernemer bent mag je willekeurig afschrijven (bijvoorbeeld alle kosten in 1x opnemen) anders afschrijven over 5 jaar.
Ik stond een jaar eerder al ingeschreven. Maar ben vorig jaar Jul gestart bij een opdracht gever.

De uren voor het zoeken naar werk intake eventueel wat bezoekjes bij detacheer bureau, kan je allemaal mee nemen in je uren.

Al met al is de starters aftrek Max 3 jaar. Heb je de eerste 2 jaar niet gewerkt. Dan kan je nog tot het 5 jaar na inschrijf datum de starters aftrek gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 11:34

RaseriaN

So much choices..

Lees dit topic inmiddels ook alweer ruim een jaar en hik al tijden aan om ook de stap te gaan maken. Maakte mij eerst vooral zorgen over het vinden van de juiste opdracht, maar nu eigenlijk alleen nog voor het opzetten van de contracten en alle papieren eromheen.

Zit zelf namelijk in de Microsoft wereld (Modern Workplace, Endpoint Manager, Senior Consultant niveau) dus dat zit wel goed, denk ik :P. Nu dan mijn vraag, zijn er (buiten de startpost) informatie bronnen te vinden over het opstellen en het hebben van de juiste documenten, contracten, etc?

Zal het wel teveel overdenken, maar soit :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RaseriaN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:19:
Lees dit topic inmiddels ook alweer ruim een jaar en hik al tijden aan om ook de stap te gaan maken. Maakte mij eerst vooral zorgen over het vinden van de juiste opdracht, maar nu eigenlijk alleen nog voor het opzetten van de contracten en alle papieren eromheen.

Zit zelf namelijk in de Microsoft wereld (Modern Workplace, Endpoint Manager, Senior Consultant niveau) dus dat zit wel goed, denk ik :P. Nu dan mijn vraag, zijn er (buiten de startpost) informatie bronnen te vinden over het opstellen en het hebben van de juiste documenten, contracten, etc?

Zal het wel teveel overdenken, maar soit :Y)
In jouw branche komt de opdrachtgever meestal met het contract aanzetten. Als dit niet zo is kan je een modelovereenkomst van de belastingdienst gebruiken.
Verder alleen even je verzekering regelen en inschrijven bij de KVK en je kan freelancen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:02

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

.

[ Voor 99% gewijzigd door Miesjh op 26-10-2021 11:05 ]

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gotangclan
Ik ben benieuwd hoeveel uren jullie per week werken als freelancer.

In het bijzonder heb ik het dan over de uren waar je ook daadwerkelijk voor betaald wordt (dus niet de tijd die je kwijt bent aan bijv. administratie, zoeken naar opdrachten etc.)

Poll: Hoeveel uur werk je per week
< 16
16
24
32
40
50
60
> 70
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403947&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hydra
Waarom staat 36 er niet tussen? Da's echt enorm gangbaar en de standaard bij heel veel bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ik mis de optie 36 (4x9), voor nu maar 32 uur gekozen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bij gebrek aan 36 en 38 maar voor 40 gegaan, in de praktijk wisselt het per week en juist een van de voordelen van zelfstandig. Ik kan elke dag zo een uurtje minder of extra werken zonder na te denken om dat weer op korte termijn te compenseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 16:18
Hallo!

Ik lurk al een tijdje mee, ben januari j.l. als zelfstandige begonnen, en met bovenstaande poll bij deze een eerste reactie ;). Ben erg dankbaar voor alle informatie die ik hier heb kunnen vinden en hoop met straks wat meer ervaring een nuttige bijdrage te kunnen leveren.

Gestemd op 24 uur. Mijn huidige opdracht (24 u per week) combineer ik met een startup (onbetaald) in het iot domein. Bij een volgende opdracht volgend jaar mik ik op 32 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Deveon schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:34:
Bij gebrek aan 36 en 38 maar voor 40 gegaan, in de praktijk wisselt het per week en juist een van de voordelen van zelfstandig. Ik kan elke dag zo een uurtje minder of extra werken zonder na te denken om dat weer op korte termijn te compenseren.
Hoe gaan grote bedrijven die je voor langere tijd inhuren voor een x aantal uur per week (36/38/40) eigenlijk mee om? In eerdere posts werd vrij makkelijk gezegd dat je aankondigt "volgende week op donderdag en vrijdag er niet te zijn", maar dat lijkt nogal strijdig met het uitgangspunt dat je een bepaalde periode fulltime voor ze werkt.

De reden dat ik in het bijzonder nieuwsgierig ben is dat ik een principeakkoord voor iets dergelijks heb. Aan de details zijn we nog niet toegekomen, maar ik heb nog een verplichting van ca 1,5 week uitgesmeerd over een paar maanden voor een andere klant staan. Ik verwacht dat we daar wel uitkomen. Maar ik was wel benieuwd naar hoe men er in de praktijk mee omgaat met name omdat er nog een detacheerder tussen zit. Dat kun je zien als uitbesteding van de HR afdeling van de inhurende partij. Verwachten ze in de regel dat je een soort van verlofaanvraag via een urenregistratieportal gaat indienen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
In mijn geval is de 40 uur per week een richtlijn en is afwezigheid in principe in overleg.
Zolang het niet rond een grote release is of zo is het nooit een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Yucon schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:48:
Hoe gaan grote bedrijven die je voor langere tijd inhuren voor een x aantal uur per week (36/38/40) eigenlijk mee om? In eerdere posts werd vrij makkelijk gezegd dat je aankondigt "volgende week op donderdag en vrijdag er niet te zijn", maar dat lijkt nogal strijdig met het uitgangspunt dat je een bepaalde periode fulltime voor ze werkt.
Dat contract met X uur is gewoon een plafond, weinig meer. Je kunt gewoon, in overleg, vrij nemen. Ik heb een contract voor 36 uur, en da's m'n max. Gister ben ik vrij geweest bijvoorbeeld, en in de zomer 4 weken vakantie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietrKempy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 10:55
In 2020 1850u gewerkt gefactureerd, dus per week 36u. De dagen waarop ik gewerkt heb gemiddeld 8h20min dus in een gemiddelde week 41h30min.
In 2021 voorlopig in een gemiddelde week 42h. Maar lijk af te gaan kloppen op opnieuw 1850u, het aantal uren gewerkt per week is dus vooral afhankelijk van hoe je ze berekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
hackerhater schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:50:
In mijn geval is de 40 uur per week een richtlijn en is afwezigheid in principe in overleg.
Zolang het niet rond een grote release is of zo is het nooit een probleem.
Ik net zo. Het zwerft ergens rond de 40 uur. De ene week 44, de andere dan weer 36. Overwerk alleen bij bijzonderheden en als ik die tijd niet kan compenseren.
Afwezigheid meld ik alleen. Uiteraard voel ik zelf wel aan of dat kan of niet en dan heb ik het over vrije dagen op korte termijn. Vakanties boek ik gewoon. Aangezien ik toch vaak contracten heb voor 3 maanden (en steeds verlengd worden, of niet), is die vakantie in principe in een periode dat ik geen contract heb. Dus bepaal ik het zelf. Ik heb geen baas; ook niet fictief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
Hydra schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:33:
Waarom staat 36 er niet tussen? Da's echt enorm gangbaar en de standaard bij heel veel bedrijven.
Goed punt, geen rekening mee gehouden. Bij 36h zou ik in deze naar 40 (boven) afronden. In dat geval kunnen we het in ieder geval beschouwen als full-time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:27
Volgens mijn contract zou ik 36 uur per week moeten werken. Met de realiteit van Covid19 en CoronaCheck is het meer 50 uur per week. Leuk voor de portemonnee, maar niet vol te houden. Ik verlang weer naar normalere uren.
Het was even rustig, maar de hectiek met (ook voor mij) nog onbekende maatregelen die snel ingebouwd moeten worden zullen wel weer in 50+ uren resulteren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
rool schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:01:
Volgens mijn contract zou ik 36 uur per week moeten werken. Met de realiteit van Covid19 en CoronaCheck is het meer 50 uur per week. Leuk voor de portemonnee, maar niet vol te houden. Ik verlang weer naar normalere uren.
Het was even rustig, maar de hectiek met (ook voor mij) nog onbekende maatregelen die snel ingebouwd moeten worden zullen wel weer in 50+ uren resulteren.
Maar dat doe je toch zelf? Je kan bij 40 uur toch zeggen: "dit was het voor deze week, volgende week nieuwe kansen"? Niet dat ik je niet begrijp qua prioriteiten en/of maatschappelijke druk, maar daarom ben je toch ook ZZP-er, om nee te kunnen zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:26:
[...]

Maar dat doe je toch zelf? Je kan bij 40 uur toch zeggen: "dit was het voor deze week, volgende week nieuwe kansen"? Niet dat ik je niet begrijp qua prioriteiten en/of maatschappelijke druk, maar daarom ben je toch ook ZZP-er, om nee te kunnen zeggen?
Dat is niet anders dan als werknemer. Binnen beide groepen heb je mensen die dat wel kunnen en die dat niet kunnen. De contractvorm lijkt me in dat opzicht niet doorslaggevend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:07:
[...]

Dat is niet anders dan als werknemer. Binnen beide groepen heb je mensen die dat wel kunnen en die dat niet kunnen. De contractvorm lijkt me in dat opzicht niet doorslaggevend.
Ja en nee. Als werknemer kan en mag het van jou verwacht worden en kan het zelfs in de arbeidsvoorwaarden staan (dat je in voorkomende gevallen moet overwerken). Uiteraard kan je dan nee zeggen, maar dan wordt het al snel werkweigering en die druk is voor werknemers vaak niet te dragen. Dus werken ze tegen hun zin over.
Als ZZP-er heb je een contract. Uiteraard kan er ook zoiets in dat contract staan, maar het is nooit afdwingbaar. Anders zou je een fictieve arbeidsrelatie hebben. Dus dan komt het aan op jouw professionaliteit: zeg je ja als professional omdat je vindt dat je je werk moet afronden? Of zeg je nee omdat je vindt dat je naast jouw werkzame leven ook een privéleven hebt (of nog een andere opdracht, je cursussen, je administratie, je whatever).

Ik ben overigens vrij principieel tegen overwerk. Natuurlijk, soms heb je een project en een deadline, een escalatie, een dood productiesysteem. Dan pak ik ook wel door. Maar als het structureel is of wordt, of je kon het zien aankomen, dan zit er wat niet goed. Dan huren ze maar iemand erbij. Ik ga niet andermans brood roven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
Zet in de overeenkomst na 18:00 +50%
Weekend +100%
Feestdagen +200%

En dan blijkt overwerk opeens minder nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

thlst schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:01:
Weekend +100%
Feestdagen +200%

Maar dan snij je jezelf in de vingers omdat een opdrachtgever je echt geen +100% betaald omdat jij toevallig een dag in het weekend werkt zodat je doordeweeks iets anders kunt doen. Dan moet je het iig combineren met bewoording dat als opdrachtgever het vereist dat dan die extra tarieven gelden. En boven de 40 uur per week ook.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:37:
[...]

Maar dan snij je jezelf in de vingers omdat een opdrachtgever je echt geen +100% betaald omdat jij toevallig een dag in het weekend werkt zodat je doordeweeks iets anders kunt doen. Dan moet je het iig combineren met bewoording dat als opdrachtgever het vereist dat dan die extra tarieven gelden. En boven de 40 uur per week ook.
Een opdrachtgever zal echt niet moeilijk doen als jij in het weekend werkt op eigen initiatief en 100% schrijft terwijl je eigenlijk 200% zou kunnen schrijven. Persoonlijk zou ik het niet moeilijker maken en niet vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
thlst schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:01:
Weekend +100%
Feestdagen +200%

Dat doe ik dus ook bij stand-by diensten. Zo duur maken dat ze bij iemand anders gaan leuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hydra schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:52:
[...]

Dat doe ik dus ook bij stand-by diensten. Zo duur maken dat ze bij iemand anders gaan leuren :)
Hier ook, ik ben regelmatig gevraagd om in het weekend bij te springen, mijn antwoord was altijd "prima, regel maar een Purchase Order voor 200% van mijn normale tarief, volgens mij huidige contract is overwerk niet toegestaan". Oftewel ik heb nog nooit in het weekend wat gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik doe hetzelfde. Hoge tarieven buiten de kantooruren.
Als het echt moet sure, maar het kost dan serieus geld en dan bellen ze ook alleen voor dingen als productie plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Hydra schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:52:
[...]

Vroegah, 15+ jaar geleden, toen ik nog in loondienst zat bij een detacheerder, vond ik de standby diensten best lucratief en deed ik het ook nog wel. 15% van het uurtarief bij de klant voor ieder standby uur in de avond/nacht/weekend.
Tegenwoordig moet ik er echt niet aan denken. Alleen in 'the shit hits the fan' situaties en ik ben dan toevallig ook thuis zonder enige verplichtingen, dan wil ik best even meehelpen/meedenken. Maar dan wel zonder enige garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Tja hier is het een beetje part of the job. Zit voor het grootste deel in de operations. Ik compenseer een etmaal pager duty / stand-by wel met de dagen die volgen.

Soms is de pager duty echt enorm vervelend maar gelukkig vaak ook niet.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Stand-by diensten loop ik ook maar dat is gelukkig eens in de 7 weken.

Wel is de afspraak week lopen staat gelijk aan een dag extra schrijven. De gelopen uren zijn dan wel het uur tarief ik heb daarbij wel aangekaart nachten en weekend is dan wel een uur extra schrijven.

Maar dat kan natuurlijk per opdracht verschillen. Ik heb toen een opdracht afgewezen omdat men wel verwachte elke 3 weken stand-by te lopen. Maar daar stond geen vergoeding tegenover. In het mom je verdient toch genoeg.

In loondienst ook stand-by moeten lopen. Ook daar op opdracht stond er geen vergoeding tegen over. Heb toen mijn werkgever geïnformeerd als jij wil dat ik stand-by loop bij deze klant dan is het toch 150% loon tot 22:00 en daarna en weekenden 200%. Anders ga ik niet bijbel klant stand-by lopen kost me tijd en energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
sverzijl schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:20:
Vroegah, 15+ jaar geleden, toen ik nog in loondienst zat bij een detacheerder, vond ik de standby diensten best lucratief en deed ik het ook nog wel. 15% van het uurtarief bij de klant voor ieder standby uur in de avond/nacht/weekend.
15% van je uurtarief is nog relatief hoog bij een detacheerder. Ik heb 'vroegah' echt max iets van 150 per week gekregen ofzo. En dan raar opkijken dat mensen er geen zin in hebben.
Tegenwoordig moet ik er echt niet aan denken. Alleen in 'the shit hits the fan' situaties en ik ben dan toevallig ook thuis zonder enige verplichtingen, dan wil ik best even meehelpen/meedenken. Maar dan wel zonder enige garantie.
Oh zeker hoor; dat doe ik ook. Maar als je de eis gaat stellen dat ik binnen 15 minuten achter m'n computer moet gaan zitten, dan gaat dat echt al snel richting de 50% van m'n uurtarief. Dan kan ik gewoon helemaal niks die week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
RomeoJ schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:25:
Tja hier is het een beetje part of the job.
Mensen betalen voor hun tijd is ook "part of the job".

Ik wil het best doen, maar dan met een vergoeding voor mijn tijd. Vooral als je binnen een hele korte tijd achter je PC moet zitten kun je bijna niks meer. Dan mogen ze nog blij zijn dat ik niet gewoon 100% vraag voor stand-by.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
To_Tall schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:40:
Wel is de afspraak week lopen staat gelijk aan een dag extra schrijven.
Dus uitgaande van een hele week, dat is 7 * 24 - 36 uur stand-by voor mij. Dan doe ik dus 132 uur stand-by voor een vergoeding van 8 uur, oftewel 6% van je uurtarief. Dat vind ik bizar laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:43:
[...]

Een opdrachtgever zal echt niet moeilijk doen als jij in het weekend werkt op eigen initiatief en 100% schrijft terwijl je eigenlijk 200% zou kunnen schrijven. Persoonlijk zou ik het niet moeilijker maken en niet vermelden.
Ik bedoelde de +100%, dus 200% tarief. Opdrachtgever zal het idd geen moer uitmaken wanneer je werkt als het maar niet opeens extra kost....
Je kunt in de overeenkomst altijd nog "overwerk in overleg" opnemen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Hydra schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:50:
[...]

Dus uitgaande van een hele week, dat is 7 * 24 - 36 uur stand-by voor mij. Dan doe ik dus 132 uur stand-by voor een vergoeding van 8 uur, oftewel 6% van je uurtarief. Dat vind ik bizar laag.
Dat is alleen bereikbaar zijn. Voor elke minuut dat ik werk binnen de bereikbaarheid. Is het uurtje factuurtje.

Voor die 8 uur heb ik dus nog niets gedaan en het is eens per 7 weken. Je kan het laag vinden maar wat zou jij rekenen voor alleen bereikbaar zijn?

Als ik wordt gebeld voor hoe klein het ook is. En binnen een minuut heb ik opgehangen. Dan is het toch een half uur schrijven. Gebeurd dat in de late avond of nacht dan is het + 1 uur en schrijf ik dan 1,5 uur.

[ Voor 15% gewijzigd door To_Tall op 27-10-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:23:
[...]

Dat is alleen bereikbaar zijn. Voor elke minuut dat ik werk binnen de bereikbaarheid. Is het uurtje factuurtje.

Voor die 8 uur heb ik dus nog niets gedaan en het is eens per 7 weken. Je kan het laag vinden maar wat zou jij rekenen voor alleen bereikbaar zijn?

Als ik wordt gebeld voor hoe klein het ook is. En binnen een minuut heb ik opgehangen. Dan is het toch een half uur schrijven. Gebeurd dat in de late avond of nacht dan is het + 1 uur en schrijf ik dan 1,5 uur.
Soms is het een standaard bedrag (bv 3 euro per uur standby) en soms een percentage van je uurtarief (5% bij mij geloof ik) En dan gaat de teller lopen als je in die standby dienst gebeld wordt. Zondag bijvoorbeeld is 150% van je normale tarief. Zo slecht is het niet, maar wel irritant dat je bijvoorbeeld niet kan drinken (althans, vind ik dan :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Dan is de 6% die @Hydra heeft berekend niet zo heel slecht om alleen bereikbaar te zijn.

Maar dat zal ook afhankelijk zijn wat je uurtarief is natuurlijk de een rekent 60 euro per uur de ander 90 euro per uur.

Pagina: 1 ... 255 ... 643 Laatste