Raar... Is zo gek nog niet
Dat had ik niet gepikt. Het feit dat jij het debiteuren risico draagt betekend niet dat de broker jou niet hoeft te betalen als dreigement. Dat is simpelweg strafbaar. Uiteraard kan het wel zo zijn dat de klant de broker niet betaald; in dat geval gelden er andere procedures.Jozzle schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:49:
[...]
Met als resultaat dat de broker dreigde mij ook niet te betalen en dat wilde de klant ook weer niet. Uiteindelijk heb ik iets langer voor de klant gewerkt en in overleg met de nieuwe opdrachtgever, iets later daar begonnen. Let dus op het debiteuren risico en zorg dat je na opzegging bij de broker (dat doe je eerst, want daar heb je een contract mee) ook redelijk snel met de klant bevestigd dat je de opdracht hebt beindigd.
Welkom in de grote mensen wereld, waar indekken en afschuiven eerder op de lijst staan dan excuses aanbieden en het verlies accepteren.gotangclan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:03:
[...]
Dat had ik niet gepikt. Het feit dat jij het debiteuren risico draagt betekend niet dat de broker jou niet hoeft te betalen als dreigement. Dat is simpelweg strafbaar. Uiteraard kan het wel zo zijn dat de klant de broker niet betaald; in dat geval gelden er andere procedures.
In het debiteuren risico (wij betalen pas als de klant betaalt) was geen uitsluitsel opgenomen over wie er schuld heeft aan de reden waarom er niet betaald wordt door de klant. Misschien is dat iets wat in een rechtbank wordt meegenomen, maar zover wilde ik het niet laten komen.gotangclan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:03:
[...]
Dat had ik niet gepikt. Het feit dat jij het debiteuren risico draagt betekend niet dat de broker jou niet hoeft te betalen als dreigement. Dat is simpelweg strafbaar. Uiteraard kan het wel zo zijn dat de klant de broker niet betaald; in dat geval gelden er andere procedures.
Het standpunt in dit voorval en het gedrag in eerdere situaties van de broker waren 'betreurenswaardig'. Vallen allemaal in de eerdere uitingen hier waarom we 't liefst zonder ze werken. Weer een leermoment

lolnee, zeggen dat je niet zal betalen is gewoon civielrecht, geen strafrecht. Het is niet alsof de broker wil dat je iets doet of anders dan zullen ze niet betalen (chantage / afdreiging), of dreigt met geweld.gotangclan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:03:
[...]
Het feit dat jij het debiteuren risico draagt betekend niet dat de broker jou niet hoeft te betalen als dreigement. Dat is simpelweg strafbaar.
Niet om het een of ander maar je bent echt net een dikke maand aan de slag als ZZPer en daarbij ook nog eens slechts heel kort bezig als developer als ik het me goed herinner. Ofniet? Je doet nogal veel hele stellige uitspraken die een beetje doen overkomen alsof je al jaren bezig bent, maar je zit er gewoon vaak echt naast. Je zou denk ik beter iets terughoudender kunnen zijn.gotangclan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:03:
https://niels.nu
Als jij een B2B contract tekent waarin staat dat de broker je niet betaalt als de klant dat niet doet, dan heb je volgens mij ook civielrechtelijk geen poot om op te staan. Dislclaimer: IANAL.Aftansert schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:29:
lolnee, zeggen dat je niet zal betalen is gewoon civielrecht, geen strafrecht. Het is niet alsof de broker wil dat je iets doet of anders dan zullen ze niet betalen (chantage / afdreiging), of dreigt met geweld.
Mijn support houdt op op het moment dat het contract afloopt. Als ze willen dat ik daarna nog dingen support, kunnen we daar een apart contract voor opstellen.Tsjilp schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:54:
Dat niet, maar bedoel meer te zeggen dat ik geen support geef op code van derden. You break it, you fix it
Niet dat ik de telefoon niet opneem als iemand een vraag heeft natuurlijk, maar ik ga niet tot het eind der tijden overdracht doen.
Ik heb nog een aantal oude klantjes in die vorm, waar af en toe iets ad hoc aan de site moet gebeuren. Meestal gaat het om niet meer dan 2 uurtjes werk per keer. Dat vind ik allemaal prima, totdat anderen in dezelfde code zitten te roeren.
Lijkt mij juist ideaal, hoe meer gerommel hoe meer uurtjes die je kan schrijven.Tsjilp schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:52:
@Hydra Meestal gaat het om niet meer dan 2 uurtjes werk per keer. Dat vind ik allemaal prima, totdat anderen in dezelfde code zitten te roeren.
Ik neem aan dat je toch iets op papier hebt ergens dat je dit soort ad-hoc werk voor X per uur doet? Dat je niet 4 uur bezig bent en de klant dan terugkomt met "betalen? hoezo?".Tsjilp schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:52:
@Hydra Vooral bij kleine mkb klanten en / of kort lopende opdrachten is een service contract meestal niet van toepassing, en als het al van toepassing is, dan in de vorm van 0 uren.
Een contract hoeft niet perse iets te zijn dat langs tien juristen gegaan is he, het kan ook prima een mailtje zijn.
Absoluut, en ik spreek vooraf met de klant af hoeveel uur ik denk dat het me gaat kosten, zodat de klant een indicatie heeft hoeveel het hem gaat kosten.Hydra schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:24:
[...]
Ik neem aan dat je toch iets op papier hebt ergens dat je dit soort ad-hoc werk voor X per uur doet? Dat je niet 4 uur bezig bent en de klant dan terugkomt met "betalen? hoezo?".
Een contract hoeft niet perse iets te zijn dat langs tien juristen gegaan is he, het kan ook prima een mailtje zijn.
Je houdt mij in ieder geval goed in de gatenHydra schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:36:
[...]
Niet om het een of ander maar je bent echt net een dikke maand aan de slag als ZZPer en daarbij ook nog eens slechts heel kort bezig als developer als ik het me goed herinner. Ofniet? Je doet nogal veel hele stellige uitspraken die een beetje doen overkomen alsof je al jaren bezig bent, maar je zit er gewoon vaak echt naast. Je zou denk ik beter iets terughoudender kunnen zijn.
Feit is wel dat een dreigement van de broker om je niet te betalen (mits aan de procedures in het contract is voldaan), terwijl deze wel het geld heeft ontvangen van de eindklant, niet mag.
Geef mij een voorbeeld m.u.v. een eerdere foutieve BTW berekening die ik hier heb gepost?Hydra schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:36:
[...]
maar je zit er gewoon vaak echt naast. Je zou denk ik beter iets terughoudender kunnen zijn.
Volgens mij gaat het niet om op de man spelen hier en/of elkaar afzeiken, maar ik ben het wel eens met Hydra dat je niet andere ZZP'ers een verkeerd beeld moet geven terwijl je pas net om de hoek komt kijken. Als we daar allemaal op letten, dan helpen we elkaar ook beter lijkt mij.. Ik zit ook pas een jaartje in dit gebied, maar het is wel zo dat ik nu anders kijk naar zaken in het begin..gotangclan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:05:
[...]
Je houdt mij in ieder geval goed in de gaten
Feit is wel dat een dreigement van de broker om je niet te betalen (mits aan de procedures in het contract is voldaan), terwijl deze wel het geld heeft ontvangen van de eindklant, niet mag.
[...]
Geef mij een voorbeeld m.u.v. een eerdere foutieve BTW berekening die ik hier heb gepost?
Logisch, dat komt met de jaren, maar het kan wel overkomen alsof je alles weet terwijl je eigenlijk pas net om de hoek komt kijken!
Helemaal met je eens. Sterker nog, mij is altijd verteld dat je beter je mond kan houden als je iets zelf niet snapt. Slechts eenmaal heb ik hier inderdaad een foutieve berekening bestempeld als zijnde een feit.ID-College schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:10:
[...]
Volgens mij gaat het niet om op de man spelen hier en/of elkaar afzeiken, maar ik ben het wel eens met Hydra dat je niet andere ZZP'ers een verkeerd beeld moet geven terwijl je pas net om de hoek komt kijken. Als we daar allemaal op letten, dan helpen we elkaar ook beter lijkt mij.. Ik zit ook pas een jaartje in dit gebied, maar het is wel zo dat ik nu anders kijk naar zaken in het begin..
Logisch, dat komt met de jaren, maar het kan wel overkomen alsof je alles weet terwijl je eigenlijk pas net om de hoek komt kijken!
Mijn intentie is vanzelfsprekend niet om hier andere lotgenoten op het verkeerde been te zetten.
Misschien iets beter lezen, want het ging om de situatie waarbij de eindklant de broker niet wil betalen.gotangclan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:05:
Ik ben pas al bijna 15 jaar ZZP-er en ook ik weet niet alles. Afzeiken helpt nooit maar lees mee en blijf nieuwsgierig. Het kan maar zo zijn dat iemand anders er meer van weet dan ik.ID-College schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:10:
Daarnaast is er acteren naar de regels van het contract, en acteren naar de geest van de regels.
Inmiddels is het interview met de klant achter de rug en verneem ik dat ik 'short-listed' ben. Enkel zegt de recruiter nu dat de klant vraagt of het tarief (nogmaals) met 5% omlaag kan. Ik zie deze opdracht best wel zitten en was in eerste instantie geneigd om toe te geven maar uiteindelijke toch maar voet bij stuk gehouden en aangegeven dat het tarief blijft zoals eerst afgesproken.
Recruiter klonk natuurlijk niet echt blij, ik hoop nu dat ze het verschil van hun marge halen en niet dat ze hier de klant onder druk gaan zetten om alsnog het tarief te accepteren. Recruiters en afspraken over het tarief, blijft een moeilijke oefening helaas.
Dat is dus niet zo. Daarmee 'dreigen' mag prima, strafrechtelijk gezien. Als er dan ook geen betaling plaatsvindt is het ten hoogste een civielrechtelijke zaak.gotangclan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:05:
[...]
[iets met klok en klepel]
[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 13-10-2021 16:54 ]
dit gezeik altijd met die gasten inderdaad..jos707 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:52:
Recruiter belt mij op voor een mogelijke interessante opdracht. Meteen werd er naar mijn standaard tarief gevraagd. Dit was naar hun mening wat hoog voor de geboden opdracht, omdat de omschrijving van de job mij erg interesseerde heb ik toegezegd om 5% van het tarief te halen.
Inmiddels is het interview met de klant achter de rug en verneem ik dat ik 'short-listed' ben. Enkel zegt de recruiter nu dat de klant vraagt of het tarief (nogmaals) met 5% omlaag kan. Ik zie deze opdracht best wel zitten en was in eerste instantie geneigd om toe te geven maar uiteindelijke toch maar voet bij stuk gehouden en aangegeven dat het tarief blijft zoals eerst afgesproken.
Recruiter klonk natuurlijk niet echt blij, ik hoop nu dat ze het verschil van hun marge halen en niet dat ze hier de klant onder druk gaan zetten om alsnog het tarief te accepteren. Recruiters en afspraken over het tarief, blijft een moeilijke oefening helaas.
Dat is dus gewoon 10%.. Vraag anders of hij/zij ook 5% van zijn tarief afhaalt?
| Security Management |
Je bent gewoon te nieuwsgierigRonaldHeirbaut schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:36:
[...]
Ik ben pas al bijna 15 jaar ZZP-er en ook ik weet niet alles. Afzeiken helpt nooit maar lees mee en blijf nieuwsgierig. Het kan maar zo zijn dat iemand anders er meer van weet dan ik.
Daarnaast is er acteren naar de regels van het contract, en acteren naar de geest van de regels.En dat is net als de pliessie: acteren ze naar de regels, dan krijg je een boete bij 3km te hard en acteren ze naar de geest krijg je een foei-vingertje.
Maar klopt hoor, ik leer ook elke keer wat meer.. Blijven praten, informatie winnen en netjes blijven.. Daar bereik je het meest mee.. Ik kan ook wat stellig zijn en daar moet je mee opletten idd. Ook ik weet niet alles dus het kan zo overkomen alsof je alles weet
Ik ga er niet (meer) in mee.. Ik heb dat veel gedaan maar merk echt dat de markt aantrekt en het kan op het moment.. Ja het is risky maar ik heb op het moment echt een aantal serieuze kansen liggen qua potentiële opdrachten dus opereer nu onder het mom: valt dat af, dan is dat niet zo erg want ik kan er eigenlijk niet meer bij hebben.. Gek genoeg gaat het gewoon door (en denk ik zelfsjos707 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:52:
Recruiter belt mij op voor een mogelijke interessante opdracht. Meteen werd er naar mijn standaard tarief gevraagd. Dit was naar hun mening wat hoog voor de geboden opdracht, omdat de omschrijving van de job mij erg interesseerde heb ik toegezegd om 5% van het tarief te halen.

Daar zeg je het. Ik hoop inderdaad dat die 5% van hun tarief afgaat, tenslotte is de recruiter imo enkel een overbodige schakel in de ketting.bord4kop schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:56:
[...]
dit gezeik altijd met die gasten inderdaad..
Dat is dus gewoon 10%.. Vraag anders of hij/zij ook 5% van zijn tarief afhaalt?
Klopt, ik heb ondertussen mijn lesje ook geleerd, met te snel toegeven ga je nooit krijgen wat je voor ogen had. Als je aangeeft dat jouw tarief tussen de onderkant X en bovenkant Y zit, waarbij je X enkel aanvaart in uitzonderlijke gevallen dan mag je er donder opzeggen dat de recruiter bij elke opdracht je voorstelt om tarief X te hanteren.ID-College schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:00:
[...]
Ik ga er niet (meer) in mee.. Ik heb dat veel gedaan maar merk echt dat de markt aantrekt en het kan op het moment.. Ja het is risky maar ik heb op het moment echt een aantal serieuze kansen liggen qua potentiële opdrachten dus opereer nu onder het mom: valt dat af, dan is dat niet zo erg want ik kan er eigenlijk niet meer bij hebben.. Gek genoeg gaat het gewoon door (en denk ik zelfs) dus de ruimte is er wel.. Niet gek laten maken
Het ligt een beetje aan je profiel en fit.. op sommige opdrachten breng ik domeinkennis mee die anderen ook wel kunnen hebben, maar wellicht niet hebben. Ik weet niet of er mede kandidaten zijn, maar dat maakt ook niet veel uit. Mijn tarief is mijn tarief, en daar lever ik dit voor. Er is zelfs nog ruimte voor een tussenpersoon, want de tarieven liggen normaal iets hoger. Tov een detacheerder ben ik zelfs nog goedkoop.jos707 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:15:
[...]
Daar zeg je het. Ik hoop inderdaad dat die 5% van hun tarief afgaat, tenslotte is de recruiter imo enkel een overbodige schakel in de ketting.
[...]
Klopt, ik heb ondertussen mijn lesje ook geleerd, met te snel toegeven ga je nooit krijgen wat je voor ogen had. Als je aangeeft dat jouw tarief tussen de onderkant X en bovenkant Y zit, waarbij je X enkel aanvaart in uitzonderlijke gevallen dan mag je er donder opzeggen dat de recruiter bij elke opdracht je voorstelt om tarief X te hanteren.
Bottom line: ik lever dit en daar zit reistijd etc. in. Ik ga niet lopen klooien met constructies als reisvergoeding oid. Het is een all-in tarief en thats it. Is het te duur? Tja jammer, dan gaat het niet door. Gek genoeg gooit niemand de hoorn erop... ik heb er de afgelopen weken heel wat gesproken, en helemaal niemand (echt letterlijk 0) is afgehaakt. Ze gaan het allemaal voorleggen en bespreken.
En het kromme is: je mag nog op gesprek ook. Het kan dus wel.. ik weet niet wie nu toegeeft in de keten maar ergens is de nood te hoog, of t profiel te interessant. Die bal ligt bij de klant. Verlagen doe ik niet want als je moet gaan reizen komen er straks problemen. Die kosten moet je gewoon incalculeren en daar is t op gebaseerd.. ik zak wel als de klant om de hoek is of de klus zeer interessant. Maar dat laatste weet je meestal pas later als je gesproken hebt dus dan ga ik niet meer zakken..
Nu sinds een paar maanden actief bij een overheidsinstelling. Wat begon als een leuke projectmatige rol is nu meer een algemene rol met voornamelijk operationele werkzaamheden binnen een team omdat de project core requirements zijn gerealiseerd en het vervolg lage prioriteit heeft.
Bij veel van mijn nieuw verkregen operationele activiteiten is diepe kennis van de organisatie een must in plaats van mijn vak of projectexpertise. Hierbij voelt het alsof ik een bystander ben die af en toe klusjes doet, in plaats van dat ik dezelfde bijdrage kan leveren als mijn teamgenoten die hier in loondienst al jaren zitten en vastgeroest zijn.
De oorzaak zit hem in dat ik zeer slecht ben ingewerkt en hier na maanden, ondanks mijn verzoeken, nog altijd weinig tijd/aandacht voor is. Eigen initiatief hierin is niet voldoende gezien het tempo van de dagelijks wisselende onderwerpen waarbij het gras voor mijn voeten wordt weggemaaid en vaak beperkt kan bijdragen aan meetings. Het uurtarief is niet slecht, tegelijkertijd is gemotiveerd blijven en goed functioneren door deze situatie een uitdaging.
Hoe zouden jullie met zo een scenario omgaan?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
De reden waarom ik nu bezig ben met een nieuwe opdracht..DR.V schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:15:toon volledige bericht
Mensen hier ervaring met een klus waar je niet helemaal op je plek zit?
Nu sinds een paar maanden actief bij een overheidsinstelling. Wat begon als een leuke projectmatige rol is nu meer een algemene rol met voornamelijk operationele werkzaamheden binnen een team omdat de project core requirements zijn gerealiseerd en het vervolg lage prioriteit heeft.
Bij veel van mijn nieuw verkregen operationele activiteiten is diepe kennis van de organisatie een must in plaats van mijn vak of projectexpertise. Hierbij voelt het alsof ik een bystander ben die af en toe klusjes doet, in plaats van dat ik dezelfde bijdrage kan leveren als mijn teamgenoten die hier in loondienst al jaren zitten en vastgeroest zijn.
De oorzaak zit hem in dat ik zeer slecht ben ingewerkt en hier na maanden, ondanks mijn verzoeken, nog altijd weinig tijd/aandacht voor is. Eigen initiatief hierin is niet voldoende gezien het tempo van de dagelijks wisselende onderwerpen waarbij het gras voor mijn voeten wordt weggemaaid en vaak beperkt kan bijdragen aan meetings. Het uurtarief is niet slecht, tegelijkertijd is gemotiveerd blijven en goed functioneren door deze situatie een uitdaging.
Die reistijd is voor mij tegenwoordig niet meer van heel groot belang. Als ik 2 tot 3 dagen van thuis kan werken en dan een paar keer in de week anderhalf uur op en af moet reizen dan neem ik dat er maar bij. Een klant die verwacht dat ik wekelijks 5 dagen op kantoor gaat zitten moet daar wel heel goede reden voor hebben of mij een tariefvoorstel doen dat ik niet kan weigeren.ID-College schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:50:
[...]
Het ligt een beetje aan je profiel en fit.. op sommige opdrachten breng ik domeinkennis mee die anderen ook wel kunnen hebben, maar wellicht niet hebben. Ik weet niet of er mede kandidaten zijn, maar dat maakt ook niet veel uit. Mijn tarief is mijn tarief, en daar lever ik dit voor. Er is zelfs nog ruimte voor een tussenpersoon, want de tarieven liggen normaal iets hoger. Tov een detacheerder ben ik zelfs nog goedkoop.
Bottom line: ik lever dit en daar zit reistijd etc. in. Ik ga niet lopen klooien met constructies als reisvergoeding oid. Het is een all-in tarief en thats it. Is het te duur? Tja jammer, dan gaat het niet door. Gek genoeg gooit niemand de hoorn erop... ik heb er de afgelopen weken heel wat gesproken, en helemaal niemand (echt letterlijk 0) is afgehaakt. Ze gaan het allemaal voorleggen en bespreken.
En het kromme is: je mag nog op gesprek ook. Het kan dus wel.. ik weet niet wie nu toegeeft in de keten maar ergens is de nood te hoog, of t profiel te interessant. Die bal ligt bij de klant. Verlagen doe ik niet want als je moet gaan reizen komen er straks problemen. Die kosten moet je gewoon incalculeren en daar is t op gebaseerd.. ik zak wel als de klant om de hoek is of de klus zeer interessant. Maar dat laatste weet je meestal pas later als je gesproken hebt dus dan ga ik niet meer zakken..
De hoorn erop leggen gebeurt inderdaad niet zoveel als je niet meegaat met de voorgestelde tariefverlaging, ze weten best dat als ze je laten schieten dat ze eigenlijk gratis geld weggooien. Want ben je eenmaal geplaatst dan verdienen ze 10 tot 15% op jouw loon zonder dat ze er iets voor in de plaats moeten doen. Nuja jouw loon doorstoren maandelijke, maar dit is een automatisch proces waar ze geen omzien naar hebben.
Al bij al blijft het toch enorm vervelend dat ze telkens weer gaan pingelen aan het tarief net alsof je op een Turks strand strooien hoeden staat te verkopen ofzo.
Been there, done that. Bedenk voor jezelf: het geld schrijf je makkelijk bij op de rekening maar wat schrijf jij straks bij op je CV? Wat is je meer waard?DR.V schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:15:toon volledige bericht
Ik heb ook in zo'n situatie gezeten en precies dat gedaan. Geen spijt van.
Ik heb dat ook gedaan, ingehuurd voor taak A en met de tijd taak B en C er bij gekregen, maar eigenlijk zijn B en C niet echt leuk en ik ben nu dan ook gewoon weer teruggegaan naar A.Stefangrp schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:54:
Mijn advies; pak je originele opdracht erbij, zeg dat je daarheen terug wilt en anders vertrekt.
Ik heb ook in zo'n situatie gezeten en precies dat gedaan. Geen spijt van.
De opdrachtgever was er niet echt blij mee, maar liever de opdrachtgever niet blij dan ik niet blij
Als je helemaal stopt is de opdrachtgever ook niet blij, dus uiteindelijk heb je ook het beste voor hem gedaanErnemmer schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:04:
[...]
Ik heb dat ook gedaan, ingehuurd voor taak A en met de tijd taak B en C er bij gekregen, maar eigenlijk zijn B en C niet echt leuk en ik ben nu dan ook gewoon weer teruggegaan naar A.
De opdrachtgever was er niet echt blij mee, maar liever de opdrachtgever niet blij dan ik niet blij
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Toevallig bezig met een presentatie voor in de klas van mijn zoontje, in het kinderboekenweek thema "Worden wat je wil". Een van de kernboodschappen daarin is een uitspraak van de Chinese filosoof Confucius:DR.V schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:15:
"Geef me werk wat bij me past en ik hoef nooit meer te werken."
Ik neem aan dat je bent gaan freelancen voor de vrijheid en om te doen wat je leuk vindt. Dat betekent dat je de vrijheid hebt om weg te lopen van klussen die je meer energie kosten dan opleveren. Dus in dit geval: bespreekbaar maken dat deze klus je nu niet meer brengt wat je nodig hebt, en als de conclusie is dat de originele klus eigenlijk klaar is je eigen plan trekken en op zoek naar een nieuwe opdracht.
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik vind het zowiezo al irritant dat je voordat je precies weet wat de opdracht inhoud al een maximaal tarief moet geven. Alsof je een keukenmonteur opbelt en aan hem vraagt of hij even een offerte kan geven zonder dat hij komt kijken of komt inmeten. Als ik van te voren al een tarief moet geven, dan geef ik altijd een "te hoog" tarief aan met de mededeling dat het tarief afhankelijk is van zaken als: thuiswerkmogelijkheden, locatie opdracht, inhoud opdracht, etc.jos707 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:52:
Laatste keer dat ik op zoek ging naar een nieuwe opdracht had ik binnen 2 weken ongeveer 5 interessante klussen waar ik op een gesprek ging. Uiteindelijk waren er 2 eindklanten (noem ze even X en Y) die mij heel uiteindelijk graag wilden hebben. De andere 3 waren te traag met besluiten of ik de meest geschikte kandidaat was. Het gaf in ieder geval aan dat ik nog goed in de markt lig. De eindklanten X en Y hadden gelijk tarief en de inhoud van de opdracht was ook vergelijkbaar.
Recruiter die mij bij eindklant X aanbood kwam na het intakegesprek ook met iets vaags. Eindklant X wilde mij graag hebben, maar misschien moest er nog iets van het tarief af. Dat zou ze in een meeting de volgende dag horen. Ik had al aangegeven dat ik ook iets anders had lopen en dat had ik bij de intake ook tegen eindklant X gezegd. Voordat ik nog iets hoorde van eindklant X en hun mogelijke korting op het tarief belde eindklant Y dat ze mij graag wilden hebben. Heb ja gezegd tegen eindklant Y en de recruiter van eindklant X opgebeld dat ze geen meeting over mijn tarief meer hoefden te houden. Vond de recruiter van eindklant X niet leuk en er werd later die dag vanuit X nog een hoger tarief geboden. Ben toch bij Y gaan werken, want ik had weinig vertrouwen meer in eindklant X en de bijbehorende recruiter.
Ik zorg altijd voor een soort bullshit factor van iets van 5 euro op mijn tarief, want vaak willen ze er toch iets vanaf pingelen. Voor en tijdens een intakegesprek een tarief afspreken en daarna nog daarop terugkomen dat het lager moet, omdat een HR/recruitment/inkoop afdeling/manager/broker dat nou eenmaal eist is bij mij inmiddels een nogo. Had je dat van te voren maar aan moeten geven. Net zoals dat er bij verlenging x% van het tarief af gaat, dan gaat er bij aanvang van het contract gewoon een x% bij op. Ik ben zelf van te voren ook transparant, dus dat verwacht ik ook van een broker/recruiter/eindklant.
[ Voor 0% gewijzigd door gem-p op 14-10-2021 12:24 . Reden: Laatste Y in een X veranderd ]
Moet ik mij als ZZPer hier wat van aantrekken?Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.
En wat bedoelen ze hier echt mee?
[ Voor 5% gewijzigd door bertuslambertus op 14-10-2021 10:25 ]
Volgens mij geeft dat aan dat ze bij de inhuurdesk zich nu ook bang laten maken door de besluiteloosheid van de "poletiek". En dat jij je als ZZP niet hoeft aan te melden.bertuslambertus schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:25:
Ik zit bij de inhuurdesk van de politie te kijken, en zie veel opdrachten met deze tekst:
[...]
Moet ik mij als ZZPer hier wat van aantrekken?
Maar dat ze graag bureau's willen die het risico van een schijndienstverband en de bijbehorende eventuele naheffingen van werkgeverslasten op zich nemen....
- Spes consilium non est -
Bij Headfirst en Brainnet staat dit ook altijd benoemd. Toch reageren is verspilde moeite, je kan nog beter hopen dat de opdracht nogmaals geplaatst wordt zonder de clausulebertuslambertus schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:25:
Ik zit bij de inhuurdesk van de politie te kijken, en zie veel opdrachten met deze tekst:
[...]
1
| Error parsing post; Y does not equal Y is always false; |
Volgens mij moet je laatste Y een X zijn.
Voor de rest denk ik dat je gelijk hebt. Ik heb bij mijn laatste opdracht ook steeds aangegeven dat er wel over tarief te praten was, maar dan wel in een open gesprek met alle drie de partijen aanwezig. Dat deden ze niet, maar uiteindelijk werdt het tarief dan toch goedgekeurd.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
DR.V schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:15:
Vraag me zelf wel eens af of niet een hoop van die payroll clubs hier enorm hard in zitten te lobbyen.Krystman schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:27:
Maar dat ze graag bureau's willen die het risico van een schijndienstverband en de bijbehorende eventuele naheffingen van werkgeverslasten op zich nemen....
maakt niet uit wat je roept.. het is altijd te hoog.jos707 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:15:
[...]
Daar zeg je het. Ik hoop inderdaad dat die 5% van hun tarief afgaat, tenslotte is de recruiter imo enkel een overbodige schakel in de ketting.
Elke euro die ze er standaard af weten te krijgen is meer ruimte/marge voor hun.
Zij spelen dit spelletje elke dag en zijn er al meer in 'gesterkt/geoefend' als de gemiddelde opdrachtnemer.
Ik schaar ze dan ook als van die wij-kopen-auto's boeren. Als je er aan komt wordt er altijd een poging gedaan om de prijs verder te laten zakken, of het terecht is of niet. elke euro marge is toch weer winst extra.
kortom: de onderhandeling is dan dus al begonnen
Is het dan verplicht om in mijn boekhoud(programma) ze als 1 bedrijfsmiddel te zien, en ze dus niet afzonderlijk van elkaar kan afschrijven?. Dit omdat de iPad eigenlijk ook direct afgeschreven kan worden omdat het onder de €450,- is.
PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond
Update: heb bevestiging van BD gekregen. Krijg iets minder terug dan ik had verwacht, omdat de drempel van 545 euro er nog afgaat. Maar toch gratis en netto, een mooi bedragindexample schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:15:
Nog een tip voor wie hem niet kent: bij wisselende jaarinkomsten kun je over 3 belastingjaren middelen.
Ik begon ergens in 2019 als zzper, waardoor mijn inkomen steeg. Door te middelen over 2018, 2019, 2020 krijg ik 2.5k terug.
Je hoeft alleen even de berekening te doen en een briefje naar je belastingkantoor te sturen. Snel verdiend.
Berekenen:
https://www.berekenhet.nl...ddeling-inkomen-box1.html
Formuliertje invullen en op de post:
https://www.belastingdien...deling-inkomstenbelasting
Van wat ik begrijp kan/mag dit niet.HhK1907 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:43:
Even een fiscale vraag, stel ik koop een iPhone (€1000,-) en een iPad (€400) als bedrijfsmiddel, en omdat ik gebruik wil maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, zet ik ze op 1 factuur. (En natuurlijk in dat jaar meer dan €2400 investeer).
Is het dan verplicht om in mijn boekhoud(programma) ze als 1 bedrijfsmiddel te zien, en ze dus niet afzonderlijk van elkaar kan afschrijven?. Dit omdat de iPad eigenlijk ook direct afgeschreven kan worden omdat het onder de €450,- is.
iPhone en iPad horen niet bij hetzelfde bedrijfsmiddel zoals je bijv losse onderdelen van een PC wel bij elkaar op mag tellen als zijnde 1 bedrijfsmiddel.
Je zou er een extra kabeltje (die ook al snel 50 euro kosten bij Apple;) erbij kunnen doen, of 256GB ipv 128GB zodat je iPad ook boven de 450 komt. Dan kan je daar ook gebruik maken van de KIA.
@pirke en inderdaad ex BTW uiteraard ja.
Al verdeel je de iPhone over 10 facturen, dat maakt niet uit (is alleen kut boeken). Alles boven de 450 ex BTW is investering, eronder sowieso niet. Dus je iPad gaat hem niet worden. Kabels bij je telefoon om die mee te investeren is discutabel, ik zou dat niet doen maar gewoon lekker de kosten inboeken en klaar. Helemaal als die kabel er net voor zorgt dat je misschien net wel boven de investeringsgrens komt en daarmee misschien ook maar net aan boven de KIA grens. Koop dan gewoon een iets duurdere iPad dan heb je nooit een risico dat je bij controle een shitload moet gaan verrekenen/herberekenen omdat hij/zij die kabel toch niet bij de investering vond horen.HhK1907 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:43:
Even een fiscale vraag, stel ik koop een iPhone (€1000,-) en een iPad (€400) als bedrijfsmiddel, en omdat ik gebruik wil maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, zet ik ze op 1 factuur. (En natuurlijk in dat jaar meer dan €2400 investeer).
(kopen om het kopen is wat onzinnig, maar 300 euro meer aan een iPad uitgeven die je toch al wilde kopen omdat je daardoor wel boven de KIA grens uit komt vind ik top)
Exact expert nodig?
Toch zou ik daar wel op letten. Ik heb laatst een nieuwe telefoon gekocht, en een van de webshops verkocht hem voor exact 450 euro excl btw. Mooi voor de KIA zou je dan zeggen, ware het niet dat die ergens anders goedkoper was, zelfs rekening houdend met de 28% aftrek van de KIA.Crazy D schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:34:
[...]
(kopen om het kopen is wat onzinnig, maar 300 euro meer aan een iPad uitgeven die je toch al wilde kopen omdat je daardoor wel boven de KIA grens uit komt vind ik top)
Staar je dus niet enkel blind op de aftrekpost "want dat kost de overheid geld!!!111!", maar maak even de berekening of het scheelt of niet om te gaan voor de KIA. (Geldt overigens voor elke aftrekpost)
Klinkt als een gratis upgrade naar de iPad Air..HhK1907 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:43:
Is het makkelijk om zo'n bureau op te zetten? Als er meer last ervan hebben dan kunnen we samen misschien elkaar wel inhurenKrystman schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:27:
[...]
Volgens mij geeft dat aan dat ze bij de inhuurdesk zich nu ook bang laten maken door de besluiteloosheid van de "poletiek". En dat jij je als ZZP niet hoeft aan te melden.
Dat 'probleem' heb je gelukkig niet echt bij Apple producten, dat scheeltRemcoder schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:54:
[...]
Toch zou ik daar wel op letten. Ik heb laatst een nieuwe telefoon gekocht, en een van de webshops verkocht hem voor exact 450 euro excl btw. Mooi voor de KIA zou je dan zeggen, ware het niet dat die ergens anders goedkoper was, zelfs rekening houdend met de 28% aftrek van de KIA.
Klopt, als die natuurlijk serieus goedkoper is (meer dus dan de 28% aftrek) is dat natuurlijk verstandiger. Zou ook niet meteen 800 euro meer uitgeven. Maar als je nu een laptop koopt en je denkt er over om volgend jaar ergens in Q1een nieuwe telefoon te gaan kopen waarmee je samen boven de KIA uitkomt, of, door er 128 ipv 64Gb te nemen, kom je net boven de grens, is dat wel de moeite waard. Maar idd altijd verstandig om even te kijken of het ergens goedkoper is, en om het uit te rekenen.Remcoder schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:54:
[...]
Toch zou ik daar wel op letten. Ik heb laatst een nieuwe telefoon gekocht, en een van de webshops verkocht hem voor exact 450 euro excl btw. Mooi voor de KIA zou je dan zeggen, ware het niet dat die ergens anders goedkoper was, zelfs rekening houdend met de 28% aftrek van de KIA.
Staar je dus niet enkel blind op de aftrekpost "want dat kost de overheid geld!!!111!", maar maak even de berekening of het scheelt of niet om te gaan voor de KIA. (Geldt overigens voor elke aftrekpost)
Exact expert nodig?
Zou dit niet gewoon betekenen dat ze bij voorbaat weten dat het een lange klus gaat worden?bertuslambertus schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:25:
[...]
Yes. Goede ervaring mee. Is toevallig ook de enige recruiter met wie ik samengewerkt heb.kwaazaar schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:19:
Iemand hier ervaring met FoxTek?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Nah, die tekst staat tegenwoordig bij zowat alle aanvragen vanuit overheidsinstanties op de inhuur portalen, duur enzovoorts maakt niets uit.Yucon schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:40:
[...]
Zou dit niet gewoon betekenen dat ze bij voorbaat weten dat het een lange klus gaat worden?
De Rabobank heeft het tegenwoordig ook standaard staan bij al hun aanvragen.
Het scheelt wel, daardoor weet ik nu wel dat ik niet naar de aanvragen van de overheid of Rabobank hoef te kijken, want ze willen toch geen zzp-ers.
Je aangifte moet daarvoor definitief zijn. Maar mijn aangifte over 2019, 2020 en uiteraard 2021 zijn allemaal nog niet definitief. Geen idee waarom niet.indexample schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:49:
[...]
Update: heb bevestiging van BD gekregen. Krijg iets minder terug dan ik had verwacht, omdat de drempel van 545 euro er nog afgaat. Maar toch gratis en netto, een mooi bedrag
Je hebt overigens best wat tijd na definitief worden van de betreffende aangiften. Dacht 3 jaar ofzo
Ok, goed om te horen. Ik wil in principe niets met UK recruiters te maken hebben, maar dit gaat wel om een interessante bedrijf en uurtarief.Freeaqingme schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:22:
[...]
Yes. Goede ervaring mee. Is toevallig ook de enige recruiter met wie ik samengewerkt heb.
Geen gezeur met betalingen?
Nee hoor. Voor een fulltime klus kon je ook met ze afspreken iirc dat ze per week uitbetaalden, anders per maand. Zat wel altijd 4 weken tussen.
Is 1 keer fout gegaan, toen kwam het een een paar dagen later met een hele grote letter of apology.
Na 6 maanden heb ik mijn tarief met 5 euro omhoog gegooid. Toen hebben zij 2,5 euro ingeleverd op hun marge, en de andere 2,5 euro doorberekend aan de klant (zijn ook transparant over hun marges).
Dat het een geen project is maar een (tijdelijke) baan. Een functie waarop werkgeversgezag van toepassing is. Persoonlijk lees ik in zo'n tekst dat de inhurende organisatie onvoldoende flexibel is om de gevraagde werkzaamheden anders vorm te geven dan het inzetten van extra mensen binnen de bestaande kaders van organisatie en gezag.bertuslambertus schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:25:
[...]
Als je bijvoorbeeld je kantoorgebouw wil laten onderhouden, dan kun je twee kanten op. Je kunt mensen aannemen danwel inhuren en deze vertellen wat ze wanneer, hoe en in welke volgorde moeten doen. Of je besteedt het als project uit aan een leverancier en spreekt alleen resultaten af. Dat omdenken gaat vrij goed in het onderhoud van gebouwen, maar als het op ICT werk aankomt dan blijken veel organisaties meer moeite te hebben.
Ik blijf het overigens vreemd vinden dat je zo'n functie uberhaupt voor externen open zet. Wet DBA gaat over de beoordeling van de arbeidsrelatie, en de implicaties daarvan gaan veel dieper dan alleen de verantwoordelijkheid voor loonheffingen en premies werknemersverzekeringen. Er wordt vaak aangenomen dat je veilig bent, als iemand maar ergens in dienst is (detachering, uitzendbureau, of zo'n schijnconstructie met een payrollbedrijf die doen alsof ze werkgever zijn). Maar als het oordeel valt dat er sprake is van een dienstbetrekking, dan vallen je gedetacheerden ineens onder jouw CAO en krijg je als werkgever een rekening van je pensioenfonds.
Hmm dan kan je dit beter direct doortrekken naar het initiatief dat @pirke al probeerde op te starten (BV met 21+ gelijkwaardige aandeelhouders, waardoor het individueel aandeel lager is dan 5%): pirke in "Het freelance ICT-ers discussie topic"bertuslambertus schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:19:
[...]
Is het makkelijk om zo'n bureau op te zetten? Als er meer last ervan hebben dan kunnen we samen misschien elkaar wel inhuren
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
* werknemer met <5% winstrecht
* werknemer/grootaandeelhouder maar geen directeur (dus ook geen DGA)
Beide structuren zouden een oplossing kunnen zijn bij "wet DBA gezeur". Daarmee doel ik op klanten die de vraag stellen of je in dienst bent of als zelfstandige/DGA werkt.
Beide structuren maken je ook vrij van gebruikelijk loon DGA.
[ Voor 5% gewijzigd door RomeoJ op 15-10-2021 09:43 ]
Ik vind vooral constructies interessant als mijn inkomen zoveel mogelijk naar box 2 verplaatst
Je kan gewoon als bv maat zijn in een maatschap.t_captain schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:12:
Hoe wordt je belast in een maatschap? Transparant toch, dus IB ondernemer?
Ik vind vooral constructies interessant als mijn inkomen zoveel mogelijk naar box 2 verplaatst
Ik zag een opdracht met een aardige match bij HeadFirst. Ik kon niet reageren via de portal zonder akkoord te gaan met de "Premium Service" die €3 per gewerkt uur kost. Die services heb ik helemaal niet nodig. Dus ik heb ze even gebeld. Het blijkt ook intern bij HeadFirst een controversieel systeem te zijn. De recruiter die ik sprak was er niet blij mee. Het werpt een drempel op terwijl ze er juist voor zijn om de beste matches in de markt te vinden (dus zo breed mogelijk). De recruiter gaf wel aan dat ze soms iets aan die €3 kunnen doen maar dat hij dat niet op voorhand kon beloven. Ook kon ik inderdaad mezelf niet aanbieden voor de opdracht zonder akkoord te gaan met de €3 per uur fee. Ik vroeg nog of de marge bij deze opdracht dan niet hoog genoeg is, maar daar wilde hij niets over kwijt.Hydra schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:08:
[...]
Veel grote bedrijven laten de ZZP facturatie door HeadFirst of Brainnet enzo doen. Dit wordt gewoon door 'de klant' afgehandeld. T.o.v. recruiters is die 3 euro nog laag. En da's gewoon iets wat je dan op je uurtarief legt; die recruiter fee van 10 euro per uur betaalt de klant, niet ik.
HeadFirst stond op mijn lijstje van goede, transparante en betaalbare tussenpersonen. Ik heb ze daar nu maar snel vanaf gehaald. Rare fratsen dit.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Maar als je eigenlijk wel uurtje/factuurtje werk verricht is dat wel heel lastig. En dan heb je nog steeds met dat geneuzel rondom gezagsverhouding te maken. Prima als je het vanuit een BV doet maar als je kleding van de klant moet dragen, hun apparatuur moet gebruiken, tussen 9 en 17 moet werken, etc, weet ik niet of dat heel veel afdoet aan het DBA gezeur. Ik denk eigenlijk dat de manier van factureren nog de minst belangrijke van de DBA-geneuzel-controle is. Sterker, fixed fee lijkt meer op loon dan wanneer je alleen gewerkte uren factureert.RomeoJ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:42:
Om onder het "wet DBA gezeur" uit te komen, heb ik ook een alternatief en dat is dat ik fixed fee een service lever vanuit een werkmaatschappij (met meer aandeelhouders) en dit maandelijks aan klant factureer, dus niet gebaseerd op uurtje/factuurtje.
Exact expert nodig?
Maar in een maatschap ben je gewoon jezelf alleen je voert extern de naam van de maatschap. Huisartsenpraktijk D. de Dok. Maar dokter Piet is gewoon zpp'er. Zie niet wat dat als belastingvoordeel zou hebben.pirke schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:59:
Of gewoon een maatschap met twee of meer man. Iedereen is verantwoordelijk voor de eigen schulden en de winst kun je verdelen naar rato van ieders inbreng. Naar buiten treedt de maatschap op als gezamenlijk front. Het is geen rechtspersoon, maar wellicht is dat niet nodig? Je bent ook geen DGA
Exact expert nodig?
nevermind, word hierboven al besproken.bertuslambertus schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:19:
[...]
Is het makkelijk om zo'n bureau op te zetten? Als er meer last ervan hebben dan kunnen we samen misschien elkaar wel inhuren
[ Voor 12% gewijzigd door init6 op 15-10-2021 11:09 ]
| Security Management |
Er loopt momenteel een aanvraag voor een klus via een tussenpartij die self-billing (of reversed billing of reverse billing genoemd) gebruikt. Uren worden goedgekeurd (handtekening klant) ingediend bij een webportaal van de tussenpartij. Betaling wordt vervolgens automatisch geregeld.
Ik zou dan bovendien ook mijn eigen factuur opmaken en meesturen zodat ik mijn eigen factuur reeks aan kan houden.
Waarom lees ik verhalen van collega zzp-ers die dan de self-billing factuur van de tussenpartij opnemen in hun eigen facturen administratie met een ander volgnummer?
Ik neem ze zelf ook gewoon op in mijn eigen administratie als bijlage.
Ik stuur mijn factuur dan ook niet aan de klant, het is puur voor mijn eigen administratie.
[ Voor 23% gewijzigd door hackerhater op 15-10-2021 12:01 ]
Ja precies, dus je hebt geen afwijkend facturen reeks. Je voegt gewoon de self-billing factuur aan jouw eigen niet opgestuurde factuur in je administratie.hackerhater schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:00:
Meeste zelfbilling houd de facturen van de klant aan samen met hun factuurnummers.
Ik neem ze zelf ook gewoon op in mijn eigen administratie als bijlage.
Ik stuur mijn factuur dan ook niet aan de klant, het is puur voor mijn eigen administratie.
Slechte ervring mee, een van de recruiters (Ene Tom) valt mij regelmatig lastig om te vragen hoe het gaat en de aanbiedingen van klanten die ik heb ontvangen krijgen geen vervolg, als ik daar op antwoord hoor ik niets meer terug. Ik heb zijn nummer inmiddels geblokkeerd.kwaazaar schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:19:
Iemand hier ervaring met FoxTek?
Ze belden trouwens ook vanuit de UK, want ze moesten het land uit vanwege Corona.
Dit alles speelde vorig jaar Augustus overigens. Ik doe er in ieder geval geen zaken meer mee.
[ Tesla MIG MYP ]
Je kan gewoon 2 factuurreeksen hebben in je administratie. Dus reeks nummer 2 gebruik je voor de verkregen selfbillingfacturen.Genestealer schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:57:
Ik heb de zoekfunctie hier gebruikt, maar krijg daar niet voldoende een antwoord op mijn vraag.
Er loopt momenteel een aanvraag voor een klus via een tussenpartij die self-billing (of reversed billing of reverse billing genoemd) gebruikt. Uren worden goedgekeurd (handtekening klant) ingediend bij een webportaal van de tussenpartij. Betaling wordt vervolgens automatisch geregeld.
Ik zou dan bovendien ook mijn eigen factuur opmaken en meesturen zodat ik mijn eigen factuur reeks aan kan houden.
Waarom lees ik verhalen van collega zzp-ers die dan de self-billing factuur van de tussenpartij opnemen in hun eigen facturen administratie met een ander volgnummer?
Zoek verder op "selfbilling" en "factuurreeksen" in dit mooie topic
[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 15-10-2021 13:32 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Mijn contact is goed tot nu toe. Bedenk dat ik wel even moet navragen of ik vanuit een NL-bedrijf wordt betaald. Anders moet ik misschien belasting in de UK gaan afdragen.Cyw00d schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:19:
[...]
Slechte ervring mee, een van de recruiters (Ene Tom) valt mij regelmatig lastig om te vragen hoe het gaat en de aanbiedingen van klanten die ik heb ontvangen krijgen geen vervolg, als ik daar op antwoord hoor ik niets meer terug. Ik heb zijn nummer inmiddels geblokkeerd.
Ze belden trouwens ook vanuit de UK, want ze moesten het land uit vanwege Corona.
Dit alles speelde vorig jaar Augustus overigens. Ik doe er in ieder geval geen zaken meer mee.
Ik neem ze niet op. Ik maak mijn eigen factuur, vul de uren in in het self-billing portal van het recruitmentbureau, en voeg de goedgekeurde urenstaten van de eindklant samen met mijn factuur toe als bijlage.Genestealer schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:57:
Ik heb de zoekfunctie hier gebruikt, maar krijg daar niet voldoende een antwoord op mijn vraag.
Ik krijg van het recruitmentbureau dan per e-mail een reverse bill maar daar doe ik verder niets mee. Ik gok dat zij ook niets doen met mijn factuur maar dan heb ik hem maar gestuurd. Mijn werkzaamheden, mijn factuur, mijn voorwaarden. Het duurt soms een paar dagen voordat het recruitmentbureau de factuur genereert, die vertraging van hun kant krijgen ze van mij echt niet cadeau als dagen bovenop hun betaaltermijn. Gelukkig is het er nog nooit op aangekomen, meestal betalen ze iets minder dan 4 weken dus dat is dan ook nog binnen de 30 dagen die ze van mij krijgen.
Tja
Ik vul mijn factuurnummer in bij het accorderen en sla de reverse-billing factuur op in mijn administratie en zet hem in de boekhouding als 'factuur verstuurd'. In mijn ogen is een dergelijke factuur niets anders dan een eigen factuur maken, alleen in een andere lay-out. Dat factuurnummer gebruik ik dus ook niet meer in mijn reeks (immers hij bestaat al, hij ziet er alleen anders uit)
[ Voor 92% gewijzigd door ari3 op 15-10-2021 15:38 ]
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Dat heb ik inderdaad allemaal gevonden. Ik snap alleen niet waarom je dat zou willen. Zelf wil ik mijn eigen facturen hanteren en dus mijn eigen facturen reeks aanhouden._Arthur schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:31:
[...]
Je kan gewoon 2 factuurreeksen hebben in je administratie. Dus reeks nummer 2 gebruik je voor de verkregen selfbillingfacturen.
Zoek verder op "selfbilling" en "factuurreeksen" in dit mooie topic
[ Voor 198% gewijzigd door Genestealer op 15-10-2021 16:07 ]
Zo zit ik er ook in.MadEgg schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:28:
[...]
Ik neem ze niet op. Ik maak mijn eigen factuur, vul de uren in in het self-billing portal van het recruitmentbureau, en voeg de goedgekeurde urenstaten van de eindklant samen met mijn factuur toe als bijlage.
Ik krijg van het recruitmentbureau dan per e-mail een reverse bill maar daar doe ik verder niets mee. Ik gok dat zij ook niets doen met mijn factuur maar dan heb ik hem maar gestuurd. Mijn werkzaamheden, mijn factuur, mijn voorwaarden. Het duurt soms een paar dagen voordat het recruitmentbureau de factuur genereert, die vertraging van hun kant krijgen ze van mij echt niet cadeau als dagen bovenop hun betaaltermijn. Gelukkig is het er nog nooit op aangekomen, meestal betalen ze iets minder dan 4 weken dus dat is dan ook nog binnen de 30 dagen die ze van mij krijgen.
Iedereen dus op zijn eigen manier.
[ Voor 99% gewijzigd door Genestealer op 15-10-2021 16:09 ]
Zelfde ervaring met Foxtek, regelmatig krijg ik InMails van Tom B en Ellie D. Na antwoord geen reactie terug.Cyw00d schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:19:
[...]
Slechte ervring mee, een van de recruiters (Ene Tom) valt mij regelmatig lastig om te vragen hoe het gaat en de aanbiedingen van klanten die ik heb ontvangen krijgen geen vervolg, als ik daar op antwoord hoor ik niets meer terug. Ik heb zijn nummer inmiddels geblokkeerd.
Krijg ook steeds meer berichten (vol met spelfouten) van Indiërs. Vaak in dienst van een organisatie in de UK maar wel op zoek voor Nederlandse partijen.
Ik snap niet hoe dat rendabel kan zijn. Die InMails zijn prijzig als je er bommetjes uit wilt gooien en ik kan mij tevens niet voorstellen dat iemand daar serieus op ingaat.
Volgens mij betalen ze alleen per antwoord op de InMail.gotangclan schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:20:
[...]
Ik snap niet hoe dat rendabel kan zijn. Die InMails zijn prijzig als je er bommetjes uit wilt gooien en ik kan mij tevens niet voorstellen dat iemand daar serieus op ingaat.
Ik heb voor het eerst even gebeld met ZZP Nederland, om toch eens wat aan mn abbo te hebben. Die bevestigden dit, dus zal wel kloppen.
Op dezelfde manier ben ik ook wel nieuwsgierig waarom al die gare recruiters in de UK zitten. Dat het de taal is zou kunnen maar eigenlijk vind ik die uitleg te makkelijk. De gemiddelde Duitse IT recruiter zal ook best prima Engels spreken.gotangclan schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:20:
[...]
Als het om de VK gaat moet je sinds Brexit van kracht is geworden geen BTW meer verleggen. In plaats daarvan stuur je een factuur zonder BTW. Geen 0%, geen verleggen, gewoon niet noemen. BTW verleggen geldt voor geleverde diensten binnen de EU.kwaazaar schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:28:
Ik heb de klus gekregen. Volgens mij is het alleen een kwestie van BTW verleggen. Werkzaamheden voer ik in NL uit, dus gewoon hier belasting betalen.
Ik heb voor het eerst even gebeld met ZZP Nederland, om toch eens wat aan mn abbo te hebben. Die bevestigden dit, dus zal wel kloppen.
Vul anders deze even in: https://www.belastingdien...tenland-vanaf-1-juli-2021
En houd er dan dus rekening mee dat de VK geen onderdeel meer is van de EU: https://www.belastingdien...en/eu-landen_en_-gebieden
Ik zit in dezelfde situatie: woon en werk in Nederland, mijn eenmanszaak is in Nederland gevestigd, word als freelancer ingehuurd door een bedrijf buiten de EU.
[ Voor 7% gewijzigd door sebasd op 15-10-2021 16:50 ]
- U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.
- U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.
- U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.
- U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties
[ Voor 13% gewijzigd door kwaazaar op 15-10-2021 16:50 ]
Contact opnemen met de HMRC?kwaazaar schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:49:
Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?Wat moet ik met die eerste regel dan?
- U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.
- U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.
- U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.
- U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties
https://www.gov.uk/govern...ries-for-non-uk-residents is denk ik een goed startpunt.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit een probleem is, ik lever al jaren diensten aan verschillende landen binnen en buiten de EU en heb hier eigenlijk nooit mee te maken gehad. Heb er hier op het forum ook niet eerder over gelezen.
Maar als je het zeker wil weten: navragen. Staat ook nog op mijn lijstje om te doen (ben 1-9 begonnen).
PSN: PcDCch
Uurtarief zegt niet veel. Wat verwacht je voor omzet te gaan draaien in 2022?Mozart schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:01:
Met een uurtarief van €100 met uitzicht op tarieven richting €125 ben ik benieuwd wat jullie zouden doen. Zelf neig ik wel naar een bv…
https://www.berekenhet.nl...en/bv-of-eenmanszaak.htmlMozart schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:01:
Gisteren mijn ontslag ingediend en vanaf 1 december aan de slag als zelfstandige. Nu alleen nog beslissen of het een eenmanszaak of een bv moet worden. Met een uurtarief van €100 met uitzicht op tarieven richting €125 ben ik benieuwd wat jullie zouden doen. Zelf neig ik wel naar een bv…
Erg fijne site met nog meer handige rekenhulpen voor een eerste indicatie.
Gefeliciteerd! Wat ga je doen? Al een eerste opdracht?Mozart schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:01:
Gisteren mijn ontslag ingediend en vanaf 1 december aan de slag als zelfstandige. Nu alleen nog beslissen of het een eenmanszaak of een bv moet worden. Met een uurtarief van €100 met uitzicht op tarieven richting €125 ben ik benieuwd wat jullie zouden doen. Zelf neig ik wel naar een bv…
Dat is toch transparant. Ik stuur dan gewoon mijn tarief in die 3euro hoger is.RichieB schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:31:
[...]
Ik zag een opdracht met een aardige match bij HeadFirst. Ik kon niet reageren via de portal zonder akkoord te gaan met de "Premium Service" die €3 per gewerkt uur kost. Die services heb ik helemaal niet nodig. Dus ik heb ze even gebeld. Het blijkt ook intern bij HeadFirst een controversieel systeem te zijn. De recruiter die ik sprak was er niet blij mee. Het werpt een drempel op terwijl ze er juist voor zijn om de beste matches in de markt te vinden (dus zo breed mogelijk). De recruiter gaf wel aan dat ze soms iets aan die €3 kunnen doen maar dat hij dat niet op voorhand kon beloven. Ook kon ik inderdaad mezelf niet aanbieden voor de opdracht zonder akkoord te gaan met de €3 per uur fee. Ik vroeg nog of de marge bij deze opdracht dan niet hoog genoeg is, maar daar wilde hij niets over kwijt.
HeadFirst stond op mijn lijstje van goede, transparante en betaalbare tussenpersonen. Ik heb ze daar nu maar snel vanaf gehaald. Rare fratsen dit.
Omzet zegt niet zoveel. Wat verwacht hij aan winst te maken in 2022?g1n0 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:02:
[...]
Uurtarief zegt niet veel. Wat verwacht je voor omzet te gaan draaien in 2022?

BV klinkt interessant he (vond ik namelijk wel)... maar het is mij teveel gedoe. Volgens mijn accountant wordt het pas interessant bij een omzet van >150K/jaar. Vervolgens een berg werk aan twee rechtspersonen, geschuif met geld, meer accountantskosten. Het zal wel voordelen hebben maar wegen die op tegen de nadelen?Mozart schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:01:
Wat is jouw drijfveer om een BV te willen starten?