Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:50

_Arthur

blub

Crazy D schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:33:
M'n broer is financial controller bij een groot bedrijf, die zegt ook gewoon simpel: ik ga echt geen uitzonderingen maken voor zzp'rs. Die doen geloof ik 2 x in de week betalingen dus als je mazzel hebt is de vervaldatum precies op een betalingsdag, heb je pech gaat ie een paar dagen later mee. Maar wel gewoon, altijd, dus hoewel formeel iets te laat weet je wel precies waar je aan toe bent.
Lekkere toko dan; wel contractueel afspraken vastleggen en ze vervolgens aan je laars lappen.

Laat wel weer het betaalmoraal in dit landje zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Bieden jullie betalings-regelingen aan bij jullie klanten? Ik heb een klant die een factuur van ongeveer 8K maar niet betaald. Zelf heb ik het idee dat ze gewoon het geld even niet hebben (goede relatie met die klant).
Zo ja, rekenen jullie rente oid?

Of hebben jullie andere manieren om dit op te lossen?

[ Voor 10% gewijzigd door g1n0 op 10-10-2021 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
g1n0 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:03:
Bieden jullie betalings-regelingen aan bij jullie klanten? Ik heb een klant die een factuur van ongeveer 8K maar niet betaald. Zelf heb ik het idee dat ze gewoon het geld even niet hebben (goede relatie met die klant).

De incasso procedure volgen die je in je algemene voorwaarden hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Hielko schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:08:
[...]

De incasso procedure volgen die je in je algemene voorwaarden hebt staan.
Vanwege de goede band met de klant (en die ik graag wil behouden) vind ik een incassobureau gelijk zo een grote stap. Komen er gelijk 600 euro en een beetje aan incassokosten bij etc. Maar ik snap je punt inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-04 17:25
Als de relatie met de klant heel goed is, zou ik de vraag gewoon bij hen neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

g1n0 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:28:
Vanwege de goede band met de klant (en die ik graag wil behouden)
Nouja, als er geen geld is, wil je er toch geen werk meer voor verrichten in de nabije toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
_Arthur schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:46:
[...]

Nouja, als er geen geld is, wil je er toch geen werk meer voor verrichten in de nabije toekomst?
Doe ik ook niet, verricht daar incidenteel werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
g1n0 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:28:
[...]

Vanwege de goede band met de klant (en die ik graag wil behouden) vind ik een incassobureau gelijk zo een grote stap. Komen er gelijk 600 euro en een beetje aan incassokosten bij etc. Maar ik snap je punt inderdaad
Een klant die niet betaalt is geen klant en al helemaal niet een met 'goede banden'.

Je kunt de vraag ook omdraaien, zijn die 'goede banden' jou 8k euro waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 11:50
Hydra schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:13:
Mijn ervaring is dat bedrijven gewoon ongeveer op de uiterste betaaldatum (bijv. 30 dagen na factuurdatum) betalen. Dan is dat geld er dan binnen een paar werkdagen (of meteen, als het nu via instant-payments gaat). Ik ga me niet druk maken om 1 of 2 dagen eerder of later. Als ik perse het geld eerder wil hebben, spreek ik wel een 14 dagen termijn af.

Het is wat anders als het structureel echt te laat komt (2 of meer werkdagen) dan vraag ik er wel naar (had hier een tijdje terug een akkefietje over) maar 1 dag te laat, tja. Ik zit niet op dag 30 m'n KNAB account te F5-en ofzo :)
Same here, die paar dagen maakt me niets uit.
Maar recent in 4 maanden tijd gewoon 2 keer vergeten mijn factuur te betalen, daar word ik wel pissig van.
(tussenpartij, niet mijn opdrachtgever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
g1n0 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:03:

Ligt er totaal aan hoe het gaat.
Als men mij zou bellen en open kaart speelt kan er bij mij veel (wel afhankelijk van wat het risico is tot daadwerkelijk niet betalen.
Enkele jaren geleden op een factuur van 1000 euro na diverse keren contact zoeken van mijn kant, en zelfs gevraagd of er problemen waren, en dat ik best in termijnen wilde ontvangen, geen reactie :?
Hup, incasso erop en kosten van incasso waren ongeveer 350 euro oid. Slim aangepakt...
4 dagen later telefoon, ik kom het geld vanavond brengen, maar incassokosten ga ik niet betalen. Niet gezegd dat dat niet via mij gaat. Ik had mijn geld, rest zoekt hij maar uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:28
ybos schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:15:
[...]

Maar recent in 4 maanden tijd gewoon 2 keer vergeten mijn factuur te betalen, daar word ik wel pissig van.
Voor een tussenpartij (broker) is het ontvangen van geld en uitbetalen van freelancers core business. Als ze het al 2x “vergeten” duidt dat op liquiditeitsproblemen en zou ik er nog dichter op gaan zitten. Bijv. op dag 29 bellen en vragen of het al is overgemaakt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
RichieB schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:43:
[...]

Voor een tussenpartij (broker) is het ontvangen van geld en uitbetalen van freelancers core business. Als ze het al 2x “vergeten” duidt dat op liquiditeitsproblemen en zou ik er nog dichter op gaan zitten. Bijv. op dag 29 bellen en vragen of het al is overgemaakt.
Ze zijn recent overgenomen (maand of 2 geleden) dus lijkt me sterk. Hier was ik eerst wel bang voor.
Ik denk dat ze de spullen niet zo op orde hebben. De 2 keren dat ze de factuur vergeten waren te betalen hebben ze als service de factuur die al ingediend was direct betaald (dat was binnen 7 dagen). Daarom verwacht ik niet dat er financiële problemen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-04 20:09
Skyaero schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:53:
Een klant die niet betaalt is geen klant en al helemaal niet een met 'goede banden'.

Je kunt de vraag ook omdraaien, zijn die 'goede banden' jou 8k euro waard?
Al eerder over geschreven, maar zoals je het nu stelt is nogal haaks de hoek om. Ik had goede banden met het (kleine) bedrijf waar ik mee samenwerkte. Op een gegeven moment kwam er geen/gedeeltelijk geld. Soms wel 100%. Dan ga je in overleg en kijken of je er samen uitkomt. Uiteindelijk, na 3, 4 jaar lukte dat niet meer en toen heb ik er een incassobureau en deurwaarder op gezet. na rente op rente ging het intussen over een kleine 30k.
Dat had ik ook meteen kunnen doen. Maar dat had me opgeleverd dat a) hij me geen andere klus had gezocht (waar hij uiteraard niet meer tussen zat) en b) ik niet als een redelijk mens wordt gezien.

Sterker, ook hij kwam zonder klus te zitten en toen heb ik geprobeerd hem ook te helpen. Natuurlijk, we zijn allemaal zakelijk en afspraak is afspraak. Maar als zzp-er ben je ook mens. Vooral mens. Behandel die dan ook zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 23:32
_Arthur schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:53:
[...]

Lekkere toko dan; wel contractueel afspraken vastleggen en ze vervolgens aan je laars lappen.

Het is vooral treurig dat gebruikte software niet in staat is om een betaling die op de 30e vervalt alvast op de 27e te betalen, wetende dat de volgende betalingsronde op de 31e is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:43

Crazy D

I think we should take a look.

_Arthur schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:53:
[...]

Welkom in de echte wereld ! Je kunt je er druk om maken maar zo werkt het nou eenmaal. Live with it. Al zie ik wel steeds vaker dat bedrijven regelmatiger betalingen doen. Het komt natuurlijk een beetje uit de tijd van vroeger waarin de directeur de betalingen moest doen. Dankzij allerhande koppelingen en "moderne technieken" zoals betaalbatches goedkeuren in een app zie je wel dat dat oude patroon een beetje doorbroken wordt, maar ondanks de moderne mogelijkheden zijn er nog steeds ladingen bedrijven die er toch op ouderwetse manier mee omgaan: donderdag/vrijdag is de dag dat de baas binnen is. Dan zit hij heel de dag documenteren te ondertekenen, en de betalingen te doen. Welkom in 2021 8)7

Maar zoals gezegd, vind ik het vele (!!!!) malen belangrijker dat er consistentie is in de betaling. En als dat betekend consequent elke vrijdag na de vervaldatum vind ik dat nog altijd vele malen beter dan wisselend betaalgedrag (en als ik lees dat sommigen hun facturen in delen betaald krijgen vind ik dat een belangrijk signaal dat er een cash flow probleem is).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jadjong schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 06:03:
[...]

Het is vooral treurig dat gebruikte software niet in staat is om een betaling die op de 30e vervalt alvast op de 27e te betalen, wetende dat de volgende betalingsronde op de 31e is...
Veel software denkt niet aan betaalmomenten, die 'weten' niet dat er elke vrijdag een betaling de deur uit gaan. Dus die stellen het gewoon pas voor op het moment dat een betaalrun gedraaid wordt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Crazy D schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:46:
Welkom in de echte wereld ! Je kunt je er druk om maken maar zo werkt het nou eenmaal. Live with it.
Opdrachtgevers die mij een dergelijk antwoord geven, nadat ik eventueel reclameer wanneer ze gaan betalen / waarom ze te laat zijn structureel, kunnen heel snel op zoek naar een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Ja, dat vind ik volkomen terecht. Da's gewoon onprofessioneel.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

_Arthur schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:53:
[...]

Opdrachtgevers die mij een dergelijk antwoord geven, nadat ik eventueel reclameer wanneer ze gaan betalen / waarom ze te laat zijn structureel, kunnen heel snel op zoek naar een ander.
Tjah als dat je principe kwestie is prima. Succes. Als je veel met tussenpartijen werkt dal het wellicht minder vaak gebeuren omdat dat geld doorschuiven nu eenmaal hun werk is.
Ik heb trouwens geen algemene voorwaarden, dus officieel heb ik gewoon de wettelijke 30 dagen, ik zet 14 dagen op de factuur en alle regelmatige klanten houden dus ook ergens < 20 dagen aan, vind ik allang prima want het had dus ook < 35 dagen kunnen zijn... Als er een overeenkomst is waarin concreet staat dat ik laatste dag van de maand factureer en de betalingstermijn x dagen is, zal ik daar wel strikter in zijn maar ik werk onder het mom van goed vertrouwen en doe niet aan contracten (op 1 klein contract na, en daar houdt de klant zich ook prima aan).

Als ik me trouwens zo eens bedenk bij welke klanten van mij dat gebeurt en welke er wel op de vervaldatum het geld betalen, denk ik dat ik wel kan stellen dat bij bedrijven waar heel veel financiele mutaties plaatsvinden gemiddeld wel meer op de datum betalen. Die zijn zelf al veel bewuster bezig met hun financiele positie en openstaande posten. En ik denk als ik het zo inschat dat die klanten van mij die 'gewoon op vrijdag' betalen ook de klanten zijn waar minder vaak betalingen binnen komen. Hmm. Nou mocht ik me eens vervelen kan ik daar nog weleens uitgebreider naar kijken, of daar een verband in te vinden is 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Als het een tussenpartij is, is dat nog een tikje erger. Het enige dat zij doen aan werk (nadat ze jouw cv hebben doorgeschoven) _is_ de factuur betalen |:( (en cashen uiteraard....). Dat vind ik nog een next level stupiditeit.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-04 10:42
Heeft iemand hier weleens gedacht aan, of ervaring met factoring. Je verkoopt dan je factuur voor een bepaald percentage met daarbij ook het debiteurenrisico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:18

Rem

El Polo Diablo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:18:
Heeft iemand hier weleens gedacht aan, of ervaring met factoring. Je verkoopt dan je factuur voor een bepaald percentage met daarbij ook het debiteurenrisico.
Ik heb 4 jaar voor een bedrijf gewerkt waar we dit faciliteerden. Factoring is m.i. interessanter dan de beuntarieven van de administratie-bureaus waar je vaak 2~3 euro extra betaalt voor snelle betaling.
Gemiddelde tarieven van factoring zijn tussen 1.5~2%. Je ontvangt je geld direct na indienen.

Wat je alleen gewoon niet moet vergeten, is dat dat je dus per jaar wel 2% van je omzet kost in dat geval. Dus tenzij je je cashflow echt niet lekker voor elkaar hebt, zie ik niet hoe dat je ooit 2~3.000 euro waard is.

Ander belangrijk nadeel:
Factoring neemt NIET je debiteurenrisico over! Als jouw betalingstermijn 30 dagen is, en de factuur word niet betaald aan het factoringsbureau, dan dien je de factuur 'terug te kopen'. Het tussenbureau neemt vaak het debiteurenrisico wel over.

[ Voor 15% gewijzigd door Rem op 11-10-2021 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33

ralpje

Deugpopje

El Polo Diablo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:18:
Ik ben 1-9 gestart met fulltime ZZP en heb m'n eerste facturen (een kleinere en eentje van 15k) gefactored via Voldaan (die een soort van samenwerken met Knab). Dit met name om problemen met cashflow te voorkomen; nu die eerste facturen op m'n rekening staan verwacht ik niet het nog veel vaker te doen.

Het proces was eenvoudig. Eerst aanmelden bij Voldaan (en dus controle van identiteit, KVK, etc.) en opstellen contract. Bij die controle geef je al één of meer debiteuren aan waarvan je de factuur wilt factoren. Zij doen hier nog een controle op; ik kreeg als reactie dat bij één van de bedrijven ze een maximum bedrag van 10k hanteren. Dat was voor mij geen probleem, gezien het een kleinere klant is. Op de andere debiteur (met de grote factuur) was geen limiet.

Zodra je dit proces door bent kun je je facturen 'verkopen'. Je upload de factuur met de aanvullende documenten (getekende overeenkomst, eventuele urenbriefjes, etc.) in de portal en een (werk)dag later staat het geld op je rekening, minus de kosten. In mijn geval (bij een betaaltermijn tot 30 dagen) zijn die kosten zo'n 4 procent van het factuurbedrag.
De debiteur betaalt dus uiteindelijk aan de factoringpartij (je moet dus óf het juiste rekeningnummer direct op de factuur zetten, óf een extra bericht sturen waarin je duidelijk aangeeft dat je de vordering cedeert en wat het correcte rekeningnummer is) en de factoringpartij zorgt dus ook voor de opvolging (i.e. herinneringen sturen etc. indien nodig).

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
Rem schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Ik heb 4 jaar voor een bedrijf gewerkt waar we dit faciliteerden. Factoring is m.i. interessanter dan de beuntarieven van de administratie-bureaus waar je vaak 2~3 euro extra betaalt voor snelle betaling.
Gemiddelde tarieven van factoring zijn tussen 1.5~2%. Je ontvangt je geld direct na indienen.

Wat je alleen gewoon niet moet vergeten, is dat dat je dus per jaar wel 2% van je omzet kost in dat geval. Dus tenzij je je cashflow echt niet lekker voor elkaar hebt, zie ik niet hoe dat je ooit 2~3.000 euro waard is.

Ander belangrijk nadeel:
Factoring neemt NIET je debiteurenrisico over! Als jouw betalingstermijn 30 dagen is, en de factuur word niet betaald aan het factoringsbureau, dan dien je de factuur 'terug te kopen'. Het tussenbureau neemt vaak het debiteurenrisico wel over.
Het kan beide. Je kan de facturen daadwerkelijk verkopen en daarmee ook het debiteurenrisico, of je krijgt een kortlopende lening met de factuur als onderpand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 23:32
Crazy D schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:47:
[...]

Veel software denkt niet aan betaalmomenten, die 'weten' niet dat er elke vrijdag een betaling de deur uit gaan. Dus die stellen het gewoon pas voor op het moment dat een betaalrun gedraaid wordt.
Software is inderdaad dom, die moet je dingen vertellen. Dus de functie zit er niet in of men heeft dat niet ingesteld. Domme software, luie gebruiker... :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 10:45
Rem schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:26:
[...]
Ander belangrijk nadeel:
_O- Goede grap zeg _O-

Vrijwel alle tussenpartijen schuiven het debiteurenrisico gewoon door naar de zzp-er, want "je moet wel ondernemersrisico lopen van ome belastingdienst!".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Bij mijn huidige opdrachtgever (semi overheid) werd er in augustus ineens niet (op tijd) betaald. Reden: uren waren niet geaccordeerd want manager op vakantie. Toen ik vroeg of het personeel dan ook geen salaris kreeg bleef het stil.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:18

Rem

Remcoder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:24:
[...]

_O- Goede grap zeg _O-

Vrijwel alle tussenpartijen schuiven het debiteurenrisico gewoon door naar de zzp-er, want "je moet wel ondernemersrisico lopen van ome belastingdienst!".
Haha, mijn tussenpartij deed dat dus wél als je die extra dienst afnam. Ik was even te snel met mijn conclusie.
N=1 ;), maar er zijn er dus wel die dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-04 15:05
valdi schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:25:
Sjah, recruiters. Zelf nog nooit mee gewerkt (gelukkig, lees ik hier en hoor ik ook van anderen). Ik kwam vanochtend een post tegen op LinkedIn die me wel passend leek n.a.v. de meest recente berichten hier. Zal de naam van de poster er niet bij zetten, maar vond 'm wel aardig gevonden.

[...]
Ik mis "Rotten Apple" en "Amoria Bondage".

Maar hoe erg we ook afgeven op die recruiters, het zijn uiteindelijk de opdrachtgevers die er zelf voor kiezen om met ze in zee te gaan. Vaak zelfs als preferred supplier. Dat geldt ook voor een aantal op deze lijst. Vrijwel nooit zetten ze zelf een ad op de markplaatsen, zoals Freelance.nl.
Ik heb me erbij neergelegd iig. Ik blijf scherp op de inhoud van het contract en uiteraard tarief en verder geloof ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-04 15:05
AdmiralOneTwo schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:07:
Volgende situatie:
Ik super blij eerste opdracht binnen, startdatum is dus al maandag 11-10, was ik mee akkoord mits ze het contract voor het weekend klaar zou hebben en deze door beide partijen is getekend.
U raadt het al, contract krijgen ze niet klaar voor maandag. Nu willen ze dus de startdatum verplaatsen naar 18-10, wat mij betreft ook prima, maar willen ze wel dat ik maandag alvast langskom voor een soort "introductiedag".

Nu zegt mijn goedgelovige (newbie)gevoel, dat zit wel snor. Maar is dit normaal, factureer je zoiets of doe je dit uit goedgelovigheid?
Aangezien mijn verzekeringen dus nog niet aansluit op hun wensen, althans dat weet ik niet, want geen contract.

Nog even een kleine notitie: Het gaat voorlopig alleen om de maandagen tot mijn contract bij huidige werkgever is gestopt, die is hiervan op de hoogte.
Ik vraag me dan altijd af of ze je ECHT wel willen. Bij NextGen moest ik 2 weken wachten op een concept contract (terwijl ze eerst op vrijdag zeiden dat ik maandag kon starten) die vervolgens nog wat onacceptabele zaken had. Na veel gezeur heb ik het hele traject afgebroken. Konden ze zelf uit gaan leggen aan de klant waarom het na al die weken toch niet doorging. Kostte mij, behalve stress, ook enkele weken inkomsten, omdat ik weer opnieuw moest gaan zoeken.

Ben nu opnieuw met NextGen in gesprek voor een opdracht. Ben benieuwd of ze het nu beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa-Sokkenpop
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-02-2024
kwaazaar schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:16:
[...]

Bij NextGen moest ik 2 weken wachten op een concept contract (terwijl ze eerst op vrijdag zeiden dat ik maandag kon starten) die vervolgens nog wat onacceptabele zaken had. Na veel gezeur heb ik het hele traject afgebroken. Konden ze zelf uit gaan leggen aan de klant waarom het na al die weken toch niet doorging. Kostte mij, behalve stress, ook enkele weken inkomsten, omdat ik weer opnieuw moest gaan zoeken.

Ben nu opnieuw met NextGen in gesprek voor een opdracht. Ben benieuwd of ze het nu beter doen.
Ik ben 2 weken geleden in contact geraakt met NextGen, maar het is als ik jou verhaal zo zie nog niet beter. 2 weken wachten op een reactie op een e-mail, 3x gebeld maar enkel de voicemail.

---

Ik kwam hier eigenlijk met een vraag. Een nieuwe opdrachtgever had een opdracht geplaatst (via een intermedair). Kennismakingsgesprek gehad, beviel goed vanuit beide kanten, opdracht uiteindelijk toegewezen gekregen. Opdracht zat onder mijn uurtarief, maar vanwege de duur van de opdracht en aard van de opdracht heb ik het lagere uurtarief geaccepteerd. Ik heb daarbij expliciet (zowel mondelijk als schriftelijk op de voorstelvoorwaarden) gereageerd dat ik akkoord ben, maar dat het tarief exclusief parkeerkosten is. De opdrachtgever vereist namelijk 3 dagen per week werken in hartje Amsterdam, en dat drukt flink op het uurtarief.

Na de voortstelvoorwaarden werd er nogmaals akkoord gevraagd op de voorwaarden, opnieuw aangegeven dat ik akkoord ben als de parkeerkosten vergoed worden. Door naar de contractpartij, ook daar akkoord gegeven, mits weer de parkeerkosten vergoed worden.

Concept ontvangen, verificaties afgerond etc. Definitief contract (non-concept) nog niet ontvangen/getekend. Vandaag bericht gekregen dat de opdrachtgever aangegeven heeft dat de parkeerkosten niet vergoed worden.

Wat zouden jullie doen in dit geval? De opdracht laten schieten, of het toch accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04 21:22
Opa-Sokkenpop schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:23:
[...]

Ik ben 2 weken geleden in contact geraakt met NextGen, maar het is als ik jou verhaal zo zie nog niet beter. 2 weken wachten op een reactie op een e-mail, 3x gebeld maar enkel de voicemail.

---

Ik kwam hier eigenlijk met een vraag. Een nieuwe opdrachtgever had een opdracht geplaatst (via een intermedair). Kennismakingsgesprek gehad, beviel goed vanuit beide kanten, opdracht uiteindelijk toegewezen gekregen. Opdracht zat onder mijn uurtarief, maar vanwege de duur van de opdracht en aard van de opdracht heb ik het lagere uurtarief geaccepteerd. Ik heb daarbij expliciet (zowel mondelijk als schriftelijk op de voorstelvoorwaarden) gereageerd dat ik akkoord ben, maar dat het tarief exclusief parkeerkosten is. De opdrachtgever vereist namelijk 3 dagen per week werken in hartje Amsterdam, en dat drukt flink op het uurtarief.

Na de voortstelvoorwaarden werd er nogmaals akkoord gevraagd op de voorwaarden, opnieuw aangegeven dat ik akkoord ben als de parkeerkosten vergoed worden. Door naar de contractpartij, ook daar akkoord gegeven, mits weer de parkeerkosten vergoed worden.

Concept ontvangen, verificaties afgerond etc. Definitief contract (non-concept) nog niet ontvangen/getekend. Vandaag bericht gekregen dat de opdrachtgever aangegeven heeft dat de parkeerkosten niet vergoed worden.

Wat zouden jullie doen in dit geval? De opdracht laten schieten, of het toch accepteren?
Ligt aan de opdracht. Lijkt hij me super leuk, nuttig voor mijn CV etc, zou ik kijken naar andere opties qua vervoer.
Zelf reis ik ook naar hartje Amsterdam, via P+R. Na 10en parkeren is 1 euro per dag.
Via www.parkhere.nl kijk ik of er plek is op de parkeerplaats en pak ik de metro. Werkt prima, is misschien nog wel sneller dan met de auto het centrum in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 23:07
@Opa-Sokkenpop Je stelt randvoorwaarden en zij krabbelen terug. Niet accepteren. Of je uurtarief met 5 euro/uur verhogen om de parkeerkosten te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Sowieso zeg je "ligt eigenlijk onder mijn uurtarief, maar vanwege de duur van de opdracht toch geaccepteerd". Nu ben ik benieuwd; is het dan juist een lange of een korte contractduur waardoor je toch een (te) laag tarief accepteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

---

Geen idee hoe je in de markt ligt, maar ik zou dit niet accepteren. Eerst lekker maken met ja, ja, ja, en daarna is het nee.
Grote kans dat ze het alsnog gaan vergoeden als je nee zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opa-Sokkenpop
Dank voor de reacties allemaal!
Pepernoot schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:29:
[...]

Ligt aan de opdracht. Lijkt hij me super leuk, nuttig voor mijn CV etc, zou ik kijken naar andere opties qua vervoer.
Zelf reis ik ook naar hartje Amsterdam, via P+R. Na 10en parkeren is 1 euro per dag.
Via www.parkhere.nl kijk ik of er plek is op de parkeerplaats en pak ik de metro. Werkt prima, is misschien nog wel sneller dan met de auto het centrum in.
P+R is geen optie. Stelde de opdrachtgever ook al voor, parkeerkosten is dan €8 voor 24 uur, maar daarvoor moet ik dan speciaal met de metro of bus naar een ander station en weer terug. Ik vind dat ik die moeite (toch bijna een uur per week langer) niet moet doen, maar dat dat bij de opdrachtgever ligt om te regelen. Met de trein naar het werk is een no-go.
pirke schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:32:
@Opa-Sokkenpop Je stelt randvoorwaarden en zij krabbelen terug. Niet accepteren. Of je uurtarief met 5 euro/uur verhogen om de parkeerkosten te dekken.
Ernemmer schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:39:
[...]

Geen idee hoe je in de markt ligt, maar ik zou dit niet accepteren. Eerst lekker maken met ja, ja, ja, en daarna is het nee.
Grote kans dat ze het alsnog gaan vergoeden als je nee zegt.
Ik lig relatief goed in de markt. Ondanks mijn vrij jonge leeftijd (22) en studie die ik relatief kort geleden afgerond heb (afgelopen januari), heb ik wel al 7 jaar voor externe opdrachtgevers aan werkervaring opgedaan (op mijn 13e begonnen met programmeren, op mijn 15e voor het eerst een externe opdrachtgever). Ik zit in een categorie waar veel vraag is en weinig aanbod (Symfony development) en doe dat op Medior+ niveau (tussen medior en senior in). Dat komt dan voornamelijk door het denk- en leerniveau.

Ik voel me in zoverre ook een beetje "genaaid", omdat ik het duidelijk als voorwaarde gesteld heb. Ik heb ook andere opdrachtgevers afgezegd nadat deze opdracht akkoord was en ik de conceptovereenkomst ontvangen had.

Als vervolgvraag: Hoe lang blijven jullie in gesprek met andere opdrachtgevers? Stop je pas met inhoudelijk praten met andere opdrachtgevers zodra het contract definitief getekend is, of al eerder (bij een concept of akkoord van opdrachtgever)?
valdi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:34:
Sowieso zeg je "ligt eigenlijk onder mijn uurtarief, maar vanwege de duur van de opdracht toch geaccepteerd". Nu ben ik benieuwd; is het dan juist een lange of een korte contractduur waardoor je toch een (te) laag tarief accepteert?
Een middellange contractduur (4-6 maanden + optie verlenging), maar met de mogelijkheid om tussen de 24 en 32 uur te werken i.v.m. onderhoud voor bestaande opdrachtgevers. 4-6 maanden is imo een zekerheid voor een bepaalde periode, waarna ik toch mijn eigen richting weer op kan gaan voor een nieuwe opdracht. Het is ook een periode waarin ik een bepaalde bijdrage kan leveren aan het project en het niet slechts een klein deel van het project is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou gewoon terugkoppelen dat je dan vanuit huis kunt werken, of het tarief met € 10,- per uur omhoog gaat. Anders de opdracht gewoon laten schieten. In het centrum van Amsterdam betaal je volgens mij iets van € 7,50 parkeerkosten, maar puur het feit dat er vanaf hun kant van de afspraken afgeweken wordt zou voor mij betekenen dat het meer dan volledig vergoed moet gaan worden.

Natuurlijk is de kans dat ze daar akkoord mee gaan minimaal, maar ik zou mij ook flink bekocht voelen, en zou ook de intermediar laten weten dat ze in deze hun kans op een andere opdracht ook wel redelijk verspeeld hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Weet jij wie de verantwoordelijke bij de eindklant is?

Zo ja, tussenpersoon bellen en zeggen dat dit misverstand helaas uit hun marge moet komen, tenzij ze de eindklant willen teleurstellen. En dat als ze niet akkoord gaan, jij de verantwoordelijke bij de eindklant op de hoogte gaat brengen.

Volgende keer gewoon een tarief inclusief dit soort dingen rekenen. Ik heb meerdere malen gemerkt dat de eindklant grote waarde hecht aan eenvoud.

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 11-10-2021 14:17 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TucanoItaly schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:16:
[...]
Volgende keer gewoon een tarief inclusief dit soort dingen rekenen. Ik heb meerdere malen gemerkt dat de eindklant grote waarde hecht aan eenvoud.
Dat is sowieso een goed punt, ik probeer ook gewoon zo veel mogelijk een all-in tarief te bespreken, want dat is veel makkelijker voor alle partijen. Het is daarbij wel belangrijk dat je ook je randvoorwaarden aangeeft. Als je bijvoorbeeld veel thuis kan werken, kan je tarief iets lager, maar dan wel van te voren afstemmen dat bij kantoorbezoek ook reistijd berekend wordt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een all-in tarief vind ik met thuiswerken eigenlijk juist niet meer van deze tijd. Ik zou liever een vast tarief opgeven en daarvoor maakt het mij niet uit of ik werk of reis. De kosten voor de reis en parkeren kunnen dan gemakkelijk uit dit vaste tarief betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:32:
Een all-in tarief vind ik met thuiswerken eigenlijk juist niet meer van deze tijd. Ik zou liever een vast tarief opgeven en daarvoor maakt het mij niet uit of ik werk of reis. De kosten voor de reis en parkeren kunnen dan gemakkelijk uit dit vaste tarief betaald worden.
Dat zou ik ook prima vinden, maar ik heb het idee dat dat bij bedrijven toch lastiger te verkopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:19
In de contracten die ik getekend heb, staat altijd iets als "reis- en verblijfskosten inbegrepen".

Apart factureren van reis- en parkeerkosten is niet iets wat ik snel doe, ik zou het in mijn tarief hebben zitten.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa-Sokkenpop
[...]

Weet jij wie de verantwoordelijke bij de eindklant is?

Zo ja, tussenpersoon bellen en zeggen dat dit misverstand helaas uit hun marge moet komen, tenzij ze de eindklant willen teleurstellen. En dat als ze niet akkoord gaan, jij de verantwoordelijke bij de eindklant op de hoogte gaat brengen.
Ik weet wie de verantwoordelijke is, maar dat is een familielid van de intermediair. In dit geval is dat daarom niet handig.
[...]

Dit is denk ik wel de grootste les inderdaad, stellig zijn in het uurtarief en die all-in houden. Dankjewel!
Deveon schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:32:
Bedoel je met een vast tarief dat je een X bedrag afspreekt per maand? Of bedoel je dat je een bepaald uurtarief hebt en dat de reistijd tegen dat uurtarief gefactureerd wordt (en daar dan alle kosten inzitten)?

[ Voor 24% gewijzigd door Opa-Sokkenpop op 11-10-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Als ik je verhaal lees stel jij als voorwaarde dat je de parkeerkosten vergoed wil hebben, maar ik haal er niet uit dat zij er een akkoord op hebben gegeven. Als opdrachtgever of tussenpartij er geen akkoord op heeft gegeven, is er geen akkoord. Tja, dan is het slikken of stikken.
Overigens, ik zou never ever nooit niet met de auto hartje Amsterdam in willen voor mijn werk. Het OV bevalt me steeds beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Opa-Sokkenpop schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:57:
Ik weet wie de verantwoordelijke is, maar dat is een familielid van de intermediair. In dit geval is dat daarom niet handig.
Och, dat is voor mij al een NO-GO. Of in ieder geval iets waardoor ik heeeeel erg goed in de kleine lettertjes duik. Doorgaans een goed recept voor gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Bedoel je met een vast tarief dat je een X bedrag afspreekt per maand? Of bedoel je dat je een bepaald uurtarief hebt en dat de reistijd tegen dat uurtarief gefactureerd wordt (en daar dan alle kosten inzitten)?
Uurtarief is uurtarief. Daar zit, bij mij in ieder geval, alles in. Reistijd, reiskosten, parkeerkosten, lunch, overnachtingen. Alleen bij buitenlandse reizen wil ik het er wel over hebben. En dan heb ik het niet over Aachen of Antwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa-Sokkenpop
RonaldHeirbaut schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:08:
[...]

Uurtarief is uurtarief. Daar zit, bij mij in ieder geval, alles in. Reistijd, reiskosten, parkeerkosten, lunch, overnachtingen. Alleen bij buitenlandse reizen wil ik het er wel over hebben. En dan heb ik het niet over Aachen of Antwerpen.
Maar factureer je dan je reistijd als uren, of enkel de daadwerkelijk gewerkte uren?

Als je 08:00 naar de opdrachtgever vertrekt en 09:00 aankomt. Van 09:00 t/m 17:00 werk en van 17:00 t/m 18:00 naar huis rijden. Is dat dan 8 uur factureren, of 10 uur factureren in jouw situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Reistijd is geen werktijd.
Ik factureer m'n werkelijk gemaakte uren, en uit die omzet komen ook alle andere kosten (zoals reiskosten, parkeren, verblijfskosten als ik ervoor kies ergens te overnachten in plaats van op en neer te reizen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Opa-Sokkenpop schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:32:
[...]

Maar factureer je dan je reistijd als uren, of enkel de daadwerkelijk gewerkte uren?

Als je 08:00 naar de opdrachtgever vertrekt en 09:00 aankomt. Van 09:00 t/m 17:00 werk en van 17:00 t/m 18:00 naar huis rijden. Is dat dan 8 uur factureren, of 10 uur factureren in jouw situatie?
Als ik 8 uur werk, factureer ik 8 uur. Als ik daarvoor 3 uur heen en 3 uur terug rij op een fiets, per OV of Rolls-Royce en parkeer in Q-Park Bijenkorf op De Dam, dat is mijn keuze. Daar kan ik de klant niet mee belasten.
Wel heb ik ooit een klus in Metz gehad (4 uur heen, 4 uur terug) en daar heb ik afgesproken dat ik, als ze me een dag willen hebben, ik €30,- per reisuur declareer (om te voorkomen dat ik elke keer voor een scheet kon opdraven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ralpje schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:35:
Reistijd is geen werktijd.
Ik factureer m'n werkelijk gemaakte uren, en uit die omzet komen ook alle andere kosten (zoals reiskosten, parkeren, verblijfskosten als ik ervoor kies ergens te overnachten in plaats van op en neer te reizen).
Net als 2 uur vaststaan in de file. Ook al eigen tijd :|
Kon ik die maar declareren, dan wist ik wel een route...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:38:
[...]
Als ik 8 uur werk, factureer ik 8 uur. Als ik daarvoor 3 uur heen en 3 uur terug rij op een fiets, per OV of Rolls-Royce en parkeer in Q-Park Bijenkorf op De Dam, dat is mijn keuze.
Echter is het meestal niet volledig jouw keuze, want je kunt jouw werkzaamheden vaak ook grotendeels thuis doen. Zeker aangezien het iets meer de norm is geworden om thuis te werken is het ook niet heel vreemd om de klant op te laten draaien voor reistijd. Dat maakt je diensten natuurlijk wel wat minder aantrekkelijk als ze verwachten dat er veel op locatie moet gebeuren en jij ver weg woont. Maar de vestigingslocatie is ook een keus van de klant zelf ;)

Zelf reken ik reistijd overigens ook niet hoor, maar als klussen verder weg zijn maak ik wel duidelijk afspraken over in hoeverre ik bereid ben om er voor te reizen, en pas ik mijn tarief daar op aan. Gewoon reistijd in rekening brengen is in dat opzicht eerlijker voor de klant, want die heeft veel invloed op hoe lang je daadwerkelijk moet reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:47
Woy schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

Echter is het meestal niet volledig jouw keuze, want je kunt jouw werkzaamheden vaak ook grotendeels thuis doen. Zeker aangezien het iets meer de norm is geworden om thuis te werken is het ook niet heel vreemd om de klant op te laten draaien voor reistijd. Dat maakt je diensten natuurlijk wel wat minder aantrekkelijk als ze verwachten dat er veel op locatie moet gebeuren en jij ver weg woont. Maar de vestigingslocatie is ook een keus van de klant zelf ;)
Klopt, dat is voor mij nu ook wel wat veranderd. Huidige opdracht is op basis van werken vanuit huis (anders had ik deze opdracht ook nooit aangenomen gezien de reistijd). Nu blijkt na een maand dat ze toch graag willen dat ik af en toe (1x per week/2 weken) naar kantoor kom voor een aantal meetings. Deze 3 uur reistijd factureer ik nu wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Woy schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

Aan de andere kant: ook voorheen waren die uren voor eigen rekening, en zaten dus verdisconteerd in je uurtarief (als het goed is). Heb je sinds thuiswerken meer 'de norm is' je uurtarief verlaagd? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ralpje schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:18:
[...]
Heb je sinds thuiswerken meer 'de norm is' je uurtarief verlaagd? ;)
De opdrachten die ik nu heb zijn allemaal binnen de 10 minuten enkele reis, dus een beetje in de marge ;), als ik in het vervolg opdrachten met meer reistijd aanneem moet daar zeker wat tegenover staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 11-10-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Opa-Sokkenpop schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

Als vervolgvraag: Hoe lang blijven jullie in gesprek met andere opdrachtgevers? Stop je pas met inhoudelijk praten met andere opdrachtgevers zodra het contract definitief getekend is, of al eerder (bij een concept of akkoord van opdrachtgever)?
Ik ben altijd open en zeg dat er meerdere klanten zijn voor mij, vaak wordt de andere kant dan een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Man man man, wat heeft die intermediair steken laten vallen...

Weet je wat het is? Als ik in de aanloop een naar gevoel krijg bij zo'n intermediair, dan blijft het me dwars zitten gedurende de klus. In het verleden heb ik het proces daarom afgebroken. Maar goed, ik begrijp van jou dat dit een klus is die wat korter duurt, misschien is het dan nog te accepteren.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:49

Yucon

*broem*

Ik wilde zo meteen voor het eerst reageren op een klus op freelance.nl. Nu had ik daar twee vragen over

- wat wordt verwacht van een reactie? Als ik het goed begrijp gaat de reactie 1:1 door naar de eindklant. Moet je denken aan iets in de richting van een regelrechte sollicitatiebrief? Het lijkt me een beetje overkill aangezien uit website en linkedin ook al veel blijkt, maar 'yo ik heb interesse' is het ook niet helemaal. Waar ligt het evenwicht?

- het tarief is wat aan de lage kant. Op welk punt moet ik dit bespreekbaar maken? Recruiters vragen er al vrij snel naar, maar in dit geval reageer ik op een vacature waar al iets bij staat. Leg je dat dan normaal in de eerste reactie al op tafel? Dat is erg direct, maar achteraf klinkt ook weer zo lullig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:47
Yucon schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:44:
Ik wilde zo meteen voor het eerst reageren op een klus op freelance.nl. Nu had ik daar twee vragen over

- wat wordt verwacht van een reactie? Als ik het goed begrijp gaat de reactie 1:1 door naar de eindklant. Moet je denken aan iets in de richting van een regelrechte sollicitatiebrief? Het lijkt me een beetje overkill aangezien uit website en linkedin ook al veel blijkt, maar 'yo ik heb interesse' is het ook niet helemaal. Waar ligt het evenwicht?

- het tarief is wat aan de lage kant. Op welk punt moet ik dit bespreekbaar maken? Recruiters vragen er al vrij snel naar, maar in dit geval reageer ik op een vacature waar al iets bij staat. Leg je dat dan normaal in de eerste reactie al op tafel? Dat is erg direct, maar achteraf klinkt ook weer zo lullig.
Zou tarief zeker in 1e reactie al ter sprake brengen. In het kort uitleggen waarom ze jou moeten inhuren en aan het einde aangeven wat jouw tarief daarvoor is. Dan begint daaruit vanzelf de onderhandeling (of niet natuurlijk als het verschil in tarief te groot is:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Het scheelt 5 euro voor een klus van 3 maanden. Eigenlijk maakt me dat nog niet eens zoveel uit want de opdracht is echt super en zoveel is het verschil ook weer niet, maar ik wil niet de toon zetten om dit bij een verlenging zo door te laten lopen. Daarnaast vind ik het geboden bedrag ook gewoon wat krap voor de functie.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 11:05
Yucon schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:02:
Het scheelt 5 euro voor een klus van 3 maanden. Eigenlijk maakt me dat nog niet eens zoveel uit want de opdracht is echt super en zoveel is het verschil ook weer niet, maar ik wil niet de toon zetten om dit bij een verlenging zo door te laten lopen. Daarnaast vind ik het geboden bedrag ook gewoon wat krap voor de functie.

***members only***
"Hallo! Ik ben benieuwd naar deze opdracht. Mijn reguliere tarief is X, maar bij wijze van kennismakingstarief ben ik bereid de eerste Y maanden daar Z euro onder te gaan zitten"

Dan is niemand verrast als je later bij verlenging je tarief weer ophoogt naar X.

Verder zitten we ook al redelijk richting het einde van het jaar. Je kan ook gewoon nu met X meedoen, en richting januari zeggen dat je je tarief ivm inflatie en meuk met Z euro verhoogt bij een verlenging.

Het voordeel is dat ze je dan al kennen, en waarschijnlijk ook geen zin hebben om openieuw iemand te zoeken. Dan is die 5 euro wellicht best behapbaar voor ze.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Freeaqingme schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:17:
[...]

"Hallo! Ik ben benieuwd naar deze opdracht. Mijn reguliere tarief is X, maar bij wijze van kennismakingstarief ben ik bereid de eerste Y maanden daar Z euro onder te gaan zitten"

Dan is niemand verrast als je later bij verlenging je tarief weer ophoogt naar X.

Verder zitten we ook al redelijk richting het einde van het jaar. Je kan ook gewoon nu met X meedoen, en richting januari zeggen dat je je tarief ivm inflatie en meuk met Z euro verhoogt bij een verlenging.

Het voordeel is dat ze je dan al kennen, en waarschijnlijk ook geen zin hebben om openieuw iemand te zoeken. Dan is die 5 euro wellicht best behapbaar voor ze.
mooie formulering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Opa-Sokkenpop schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

Een middellange contractduur (4-6 maanden + optie verlenging), maar met de mogelijkheid om tussen de 24 en 32 uur te werken i.v.m. onderhoud voor bestaande opdrachtgevers. 4-6 maanden is imo een zekerheid voor een bepaalde periode, waarna ik toch mijn eigen richting weer op kan gaan voor een nieuwe opdracht. Het is ook een periode waarin ik een bepaalde bijdrage kan leveren aan het project en het niet slechts een klein deel van het project is.
Ik vind dit altijd zo'n rare vorm van zekerheid. Het ligt er namelijk maar net aan hoe lang je opzegtermijn is, vaak is dat gewoon een maand en kunnen ze je ook met een contract van 4-6 maanden opzeggen. Dus hoezo is dat een zekerheid? Ik zeg dat ook altijd tegen de klant en ze geven me dan bijna altijd gelijk.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa-Sokkenpop
Rutix schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:40:
[...]

Ik vind dit altijd zo'n rare vorm van zekerheid. Het ligt er namelijk maar net aan hoe lang je opzegtermijn is, vaak is dat gewoon een maand en kunnen ze je ook met een contract van 4-6 maanden opzeggen. Dus hoezo is dat een zekerheid? Ik zeg dat ook altijd tegen de klant en ze geven me dan bijna altijd gelijk.
Opzegtermijn is inderdaad 28 dagen. Nu is het met de huidige markt niet heel ingewikkeld om in 28 dagen weer een nieuwe opdracht te krijgen. Insteek is dat het voor minimaal 4 maanden is, maar vanuit de opzegtermijn zou je het inderdaad een "maandcontract" kunnen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:53
Ik heb alles gehad tussen niet op kunnen zeggen (behalve in specifieke situatie) en 2 weken. Maar ik word per uur betaald, dus feitelijk is dat de opzegtermijn. Als ik nu besluit niks meer te doen is het einde opdracht.

Andersom ook. Als een opdrachtgever besluit dat het over is, kan ie natuurlijk gewoon je toegangsrechten ontnemen. Ik heb dat ondervangen in mijn algemene voorwaarden, maar ik denk dat advocaten vaneen ING of Phillips beter zijn dan de mijne :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Als de klant zegt het hoeft niet meer dan houdt het snel op ja. Juridisch heb je een punt, maar wil je zoveel moeite gaan doen om daar nog 4 weken te mogen werken? Je werkplezier zal er niet groter van worden in ieder geval. Beter gewoon lekker vakantie nemen en naar de volgende toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:08:
[...]

Dat is natuurlijk niet overal zo, ik bereken dit vaak los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 00:30:
Als de klant zegt het hoeft niet meer dan houdt het snel op ja. Juridisch heb je een punt, maar wil je zoveel moeite gaan doen om daar nog 4 weken te mogen werken? Je werkplezier zal er niet groter van worden in ieder geval. Beter gewoon lekker vakantie nemen en naar de volgende toe.
Je hebt natuurlijk alleen een punt als je daadwerkelijk iets hards over het aantal uren hebt afgesproken. In de contracten die ik gebruik staat meestal wel een richtgetal, maar meestal is dat op onderling afstemmen. Dus hoewel de opzegtermijn inderdaad vaststaat, staat het daadwerkelijk uur niet daadwerkelijk vast.

Maar in de praktijk is dat niet echt een probleem. Je stemt toch meestal op een normale manier af hoe je er een einde aan gaat maken als de relatie goed is. Als de relatie niet meer goed is hoef ik wat mij betreft ook niet meer zo nodig te werken, dan neem ik liever een paar weken vrij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ef1eIEqMltb454xiBdxRpMenSo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NTIHRQg5X4nka0f6lgL52QE9.png?f=fotoalbum_large

Freelance.nl mag wel eens wat strenger zijn, wat ze toe laten. Dit is allemaal voor dezelfde opdracht, heel bijzonder. Gelukkig freelance nog niet nodig gehad voor een opdracht :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hmmbob
Nu moet je even die omschrijvingen goed doorlezen om te zien wat de eindklant is, daarvan zoek je uit wat de vaste broker is en daarmee ga je in zee.

edit: "werken 3.0" in google (afkomstig uit een van de omschrijvingen) gecombineerd met locatie "utrecht" geeft vermoeden dat dit bij de gemeente Utrecht is. Even via Inhuurkaart doorklikken naar de opdrachten bevestigt inderdaad dat het bij de gemeente is.

Via de optie "de kortste route" op inhuurkaart zie je de vaste partners en dat je je aan kan melden bij Negometrix om rechtstreeks te reageren zonder een tussenpersoon.

edit2: en dat verklaart ook waarom er zoveel dubbel lijkt te staan: dit soort patijen schuimen zelf ook deze Dynamische Aankoop Systemen af en publiceren die opdrachten.

[ Voor 81% gewijzigd door Hmmbob op 12-10-2021 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Hmmbob schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:09:
Nu moet je even die omschrijvingen goed doorlezen om te zien wat de eindklant is, daarvan zoek je uit wat de vaste broker is en daarmee ga je in zee.
Waarom naar een broker stappen? Je kan de eindklant ook gewoon rechtstreeks benaderen als je toch al weet wie het is... hooguit dat zij er graag iets tussen willen maar dan mogen zij daar voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Weet iemand of/wat het standaard inhuurportaal voor Surf is? Ik heb hier een aanvraag voor liggen, en was benieuwd of dat ook ergens van een standaard portal komt of niet. Ik heb het vermoeden van niet, want de persoon die mij benaderde is gewoon open over de eindklant e.d. maar probeer toch altijd wat extra informatie zelf te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
pirke schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

Waarom naar een broker stappen? Je kan de eindklant ook gewoon rechtstreeks benaderen als je toch al weet wie het is... hooguit dat zij er graag iets tussen willen maar dan mogen zij daar voor betalen.
Omdat dit een overheid is en die zijn daar over het algemeen niet zo happig op, "alles via de procedure" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Woy schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:21:
Weet iemand of/wat het standaard inhuurportaal voor Surf is? Ik heb hier een aanvraag voor liggen, en was benieuwd of dat ook ergens van een standaard portal komt of niet. Ik heb het vermoeden van niet, want de persoon die mij benaderde is gewoon open over de eindklant e.d. maar probeer toch altijd wat extra informatie zelf te vinden.
https://inhuurkaart.nl/kortste-route/surf-b.v./

Pro-Act IT B.V.
Cegeka Consulting B.V.
Onestopsourcing B.V.

Het lijkt erop dat Surf geen losse inhuurportaal heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 12-10-2021 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hmmbob schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:23:
[...]

https://inhuurkaart.nl/kortste-route/surf-b.v./

Pro-Act IT B.V.
Cegeka Consulting B.V.
Onestopsourcing B.V.

Het lijkt erop dat Surf geen losse inhuurportaal heeft.
Thanks, daar had ik inderdaad nog niet gekeken, maar ik kwam ook tot die conclusie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Rutix schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:40:
In de meeste gevallen kunnen ze je ook gewoon geen werk meer geven en dus je uren niet accorderen. Er staat meestal niet een minimaal aantal uren in ofzo (zou ik ook niet willen). Dus die contractduur is meer een intentie dan iets anders.

Toevallig is er in ons team net een ZZPer gestopt met ook een langer contract (hier gaan ze per half jaar) maar wel met een opzegtermijn van 2 weken. Tja :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49

MadEgg

Tux is lievvv

Toch zegt het wel iets, de intentie. Als freelancer kunnen ze altijd nagenoeg per direct van je af. Maar het is alsnog wel fijn om te weten dat zij in principe budget vrijgemaakt hebben voor een bepaalde periode.

Bij mijn huidige klant hebben we eerst mijn contract 2 x met 3 maanden verlengd en nu hadden ze me nodig op een ander project en is het met een jaar verlengd aangezien ze voor lange tijd een senior nodig hadden en ze al jaren die niet intern hebben kunnen aantrekken. Voor de continuïteit wilden ze dan een commitment voor langer dan 3 maanden. Nog steeds hebben beide kanten de opzegtermijn van 1 maand en nog steeds is er geen minimum aantal uren aan beide zijden, maar toch zegt het wel wat.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

MadEgg schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:22:
Toch zegt het wel iets, de intentie.
Maar daar houdt het dan ook bij op. Als het bedrijf opeens moet bezuinigen (van hogerhand oid), zijn die intenties waardeloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 27-04 11:24
_Arthur schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:24:
Maar daar houdt het dan ook bij op. Als het bedrijf opeens moet bezuinigen (van hogerhand oid), zijn die intenties waardeloos.
True, maar laten we eerlijk zijn. Daarom krijgen we ook een stuk meer betaald, voor die flexibiliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Met openheid vanuit beide kanten werkt het gewoon het beste. Een klant die ineens zegt "oh ja, morgen hebben we je niet meer nodig' is net zo lomp als een inhuurkracht die zegt "oh ja, morgen start ik aan een andere klus". Dat kan ook prima in overleg. 1 november start ik ook weer aan een nieuwe klus, maar als mijn huidige klant af en toe nog eens een vraag stelt in nov/dec, vind ik dat prima. Dat weten ze en daarmee vonden ze het al minder vervelend dat ik weg ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49

MadEgg

Tux is lievvv

_Arthur schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

Meer heb je toch ook niet nodig? Er hoort een stukje risico-inschatting van jezelf bij wat de kans is dat de klant moet bezuinigen en waar in de rij jij dan staat om wegbezuinigd te worden. Als ik morgen weg ben hebben ze een aardig probleem om de cruciale diensten te laten draaien en als er een een vaste kracht gevonden wordt heeft die ook nog minstens 1 maand inwerktijd nodig om het over te kunnen nemen. Alles kan, maar het risico is klein.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

hackerhater schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:39:
True, maar laten we eerlijk zijn. Daarom krijgen we ook een stuk meer betaald, voor die flexibiliteit
Oh, maar dit was vanuit een opdrachtgever gezien; als die zo graag langere termijn vastigheid wenst, dan moet dit vastgelegd worden in een contract/overeenkomst en niet allemaal maar een intentie uitspreken (want dat heeft geen enkele waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:03
Graag jullie advies over onderstaande.

Ik ben normaal gewend aan langdurige opdrachten met een getekend contract, afgesproken eindtermijn en x aantal uren.

Onlangs ben ik benaderd door een klein lokaal bedrijf, of ik een of meerdere trainingen kan geven online. Ik vind het supporten van lokale bedrijven wel een leuk initiatief en training geven vind ik erg leuk. Tijdens kennismaking is mijn uurtarief afgesproken. Hieruit zijn er 2 losse afspraken ingepland, totaal zo 3 uur, verspreid over 2 maanden.

Tijdens de online training hebben ze de sessie opgenomen. Ze hebben dit aan mij gevraagd en ik zag er toen geen bezwaar in. Achteraf voelt het toch niet zo prettig aan. Daarnaast heb ik geen algemene voorwaarden besproken en is er ook geen contract o.i.d. getekend. Ze hebben wel netjes beide trainingen betaald.
  • Hoe kan ik beter met dit soort aanvragen mee omgaan? Ook uit commercieel oogpunt, uurtarief is niet zo rendabel merk ik.
  • Ik ben gewend om een (model)overeenkomst te krijgen vanuit de klant die ik dan nog wat laat aanpassen. Zelf heb ik geen algemene voorwaarden op papier. Is dit verstandig om wel te doen?
  • Hoe staan jullie tegenover het opnemen van gegeven trainingen. Omdat er nu dus geen overeenkomst is mogen ze, volgens mij, het beeldmateriaal gewoon gebruiken.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[b]Genestealer schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:26:
• Hoe kan ik beter met dit soort aanvragen mee omgaan? Ook uit commercieel oogpunt, uurtarief is niet zo rendabel merk ik.
Geef je die training uit de losse hand? Zo niet dan zou je de voorbereidingstijd ook gewoon in je calculatie mee moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:53
Genestealer schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:26:
Omdat er nu dus geen overeenkomst is mogen ze, volgens mij, het beeldmateriaal gewoon gebruiken.
Nee, dat mag niet zomaar. Jij hebt in principe het auteursrecht op hetgeen wat je verteld hebt (de keuze van onderwerpen, de opbouw, etc.), en op eventuele slides of lesmateriaal dat je gebruikt hebt. Alleen als je een arbeidsrelatie aan bent gegaan of andere afspraken hebt gemaakt ligt dat anders. Het auteursrecht van de opname zelf ligt overigens niet bij jou.

Je hebt natuurlijk wel toestemming gegeven om de opnames te laten maken. Ik weet niet hoe dat precies besproken is, maar je het klinkt als redelijk dat de opnames met de aanwezige cursisten gedeeld worden. Onredelijk is verdere verspreiding en zeker verkoop, als dat niet besproken is.

[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 12-10-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Aftansert schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Nee, dat mag niet zomaar. Jij hebt in principe het auteursrecht op hetgeen wat je verteld hebt (de keuze van onderwerpen, de opbouw, etc.), en op eventuele slides of lesmateriaal dat je gebruikt hebt.
Uhm, waarom niet dan? Zonder het auteursrecht mag die opname niet verspreid worden. Dwz, verspreid worden _buiten_ de organisatie. Binnen de organisatie telt het in beginsel niet als verspreiden, en staat daarom dus los van auteursrecht.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
@Genestealer ik geef zelf ook trainingen, die ik ook regelmatig herhaal (dus dezelfde training). Het tarief daarvoor is ruim 2x mijn uurtarief (ik bill per training). Ik zou dat ook zeker niet doen voor 'gewoon' je tarief. Een training levert veel meer waarde op.

Wat betreft of ze het trainingsmateriaal mogen gebruiken enzo; dat moet je gewoon vooraf afstemmen en ook meenemen in je tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:53
Freeaqingme schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:07:
[...]
Uhm, waarom niet dan? Zonder het auteursrecht mag die opname niet verspreid worden. Dwz, verspreid worden _buiten_ de organisatie.
Je bedoelt openbaarmaking, maar dat is maar één aspect van auteursrecht. Het andere aspect is verveelvoudiging, en daar is ook bij intern gebruik sprake van. Als auteur heb je gewoon volledig exploitatierecht; het is jouw werk, dus jouw regels.

Je doelt misschien op de reprografieuitzondering, maar dat geldt alleen voor al openbaargemaakte werken, moet een redelijk doel dienen, sluit commercieel gebruik uit, en er is een vergoeding verschuldigd. Niet van toepassing hier dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
Aftansert schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:14:
[...]

Je bedoelt openbaarmaking, maar dat is maar één aspect van auteursrecht. Het andere aspect is verveelvoudiging, en daar is ook bij intern gebruik sprake van. Als auteur heb je gewoon volledig exploitatierecht; het is jouw werk, dus jouw regels.
I stand corrected. Ik heb dat inderdaad te simpel benaderd. Toch weet ik niet of er sprake is van een verveelvoudiging als de opname bijvoorbeeld opgeslagen zou worden op een intranetportal waar deze door de werknemers gestreamed kan worden. Het is niet alsof je 'm op DVD binnenkrijgt en vervolgens 500 DVD'tjes brandt.

Either way is dit natuurlijk iets wat je beter gewoon met je opdrachtgever kan bespreken dan dat je het op het juridische wil spelen. Ook al heeft men een opname van de cursus zou ik vooral benoemen dat dat primair bedoeld is als naslagwerk voor de cursisten. Verder nadruk leggen op het interactieve karakter van de cursus waardoor potentiele toekomstige cursisten er veel meer aan zouden hebben deze live bij te wonen ipv de opname terug te kijken. Is vast een mooi commercieel verhaal van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04 21:22
Ik heb voor een vriend een simpele website gebouwd voor zijn bedrijf, custom-made in een technologie die ik wilde leren.
Een simpele website, zonder CMS eraan, waarbij ik de teksten en fotos eens in het jaar eens vervang. Helemaal prima.

Nu heeft hij een marketing-bureau ingeschakeld om zijn bedrijf te promoten, maar die vragen nu toegang tot de git code, omdat er geen cms aanhangt. Zo kunnen ze mij wat werk besparen zeggen ze.

Ik hinkel een beetje op de gedachte om het niet te doen, omdat het mijn code is etc, maar aan de andere kant is het ook weer niet heel speciale code, maar wel gewoon een hele website die je zou kunnen "doorverkopen" door kleuren en foto's te wijzigen...

Hoe staan jullie hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-04 21:29
Pepernoot schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:02:
Ik heb voor een vriend een simpele website gebouwd voor zijn bedrijf, custom-made in een technologie die ik wilde leren.
Een simpele website, zonder CMS eraan, waarbij ik de teksten en fotos eens in het jaar eens vervang. Helemaal prima.

Nu heeft hij een marketing-bureau ingeschakeld om zijn bedrijf te promoten, maar die vragen nu toegang tot de git code, omdat er geen cms aanhangt. Zo kunnen ze mij wat werk besparen zeggen ze.

Ik hinkel een beetje op de gedachte om het niet te doen, omdat het mijn code is etc, maar aan de andere kant is het ook weer niet heel speciale code, maar wel gewoon een hele website die je zou kunnen "doorverkopen" door kleuren en foto's te wijzigen...

Hoe staan jullie hierin?
Ik zit zelf vaak aan de andere kant van die tafel. Ze willen waarschijnlijk gewoon wat tracking implementeren, meer niet. Die instructies uitschrijven kost drie keer zoveel tijd als het zelf uitvoeren, dus begrijp heel goed dat ze dit zo willen doen.

Aangezien je een statische website in twee uur uit de grond stapt met een Wordpress template-je verwacht ik ook niet dat ze die van jou stiekem gaan doorverkopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra

Hoe staan jullie hierin?
My 2 cents: Expliciet doen via een simpel contract waarin je vastlegt wat wel en wat niet mag. Dat zij werk voor jou uitvoeren waarbij het IP expliciet bij jou komt. Hoeft niet complex en hoeft ook niet perse via een advocaat; het moet gewoon net genoeg gewicht hebben dat het voor hen de moeite niet waard is er een issue van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
In mijn contract met de tussenpersoon staat dat we van beide kanten de overeenkomst te allen tijde tussentijds kunnen beëindigen zonder jegens elkaar schadeplichtig te zijn. Nu het hier ter sprake komt, vraag ik me opeens af hoe ze dat met de opdrachtgever geregeld hebben want die zal niet blij zijn als ik morgenmiddag aan geef mijn overeenkomst met de tussenpersoon opgezegd te hebben en daarom overmorgen niet meer te werken.

[ Voor 48% gewijzigd door Afas op 12-10-2021 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Afas schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:18:
In mijn contract met de tussenpersoon staat dat we van beide kanten de overeenkomst te allen tijde tussentijds kunnen beëindigen zonder jegens elkaar schadeplichtig te zijn. Nu het hier ter sprake komt, vraag ik me opeens af hoe ze dat met de opdrachtgever geregeld hebben want die zal niet blij zijn als ik morgenmiddag aan geef mijn overeenkomst met de tussenpersoon opgezegd te hebben en daarom overmorgen niet meer te werken.
De korte variant: niet jouw probleem. De lange variant: als je op goede voet wilt blijven met de klant, ondanks dat het contract nog loopt, in overleg gaan en dan plus minus 1 maand 'opzegtermijn / uitwerken / werkoverdracht' aanhouden. Zoiets zou ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
_Arthur schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:50:
[...]

De korte variant: niet jouw probleem. De lange variant: als je op goede voet wilt blijven met de klant, ondanks dat het contract nog loopt, in overleg gaan en dan plus minus 1 maand 'opzegtermijn / uitwerken / werkoverdracht' aanhouden. Zoiets zou ik doen.
Bedenk, het is maar een klein wereldje. Dat geldt voor brokers waar wij allemaal verhalen van kennen waardoor je die als spam zult verwerken. Maar brokers kennen ons ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:30:
[...]

Bedenk, het is maar een klein wereldje. Dat geldt voor brokers waar wij allemaal verhalen van kennen waardoor je die als spam zult verwerken. Maar brokers kennen ons ook.
Om te beginnen: Ik ben helemaal niet van plan om mijn opdracht te beëindigen.

Maar als ik dat zou doen, zie ik geen reden waarom de tussenpersoon verbolgen zou moeten zijn. Ze hebben deze bepaling zelf voorgesteld als onderdeel van een modelovereenkomst. Dan moet je niet achteraf gaan zeuren als iemand gebruik maakt van die bepaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Afas schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:59:
[...]

Om te beginnen: Ik ben helemaal niet van plan om mijn opdracht te beëindigen.

Maar als ik dat zou doen, zie ik geen reden waarom de tussenpersoon verbolgen zou moeten zijn. Ze hebben deze bepaling zelf voorgesteld als onderdeel van een modelovereenkomst. Dan moet je niet achteraf gaan zeuren als iemand gebruik maakt van die bepaling.
Ja en nee. Ik zie het een beetje als de algemene voorwaarden van een (gratis) online dienst. In die voorwaarden staat ook dat de leverancier de overeenkomst ten alle tijde zonder opgaaf van reden mag opzeggen. Maar reken maar dat als zo'n partij dat ineens doet er zonde rmeer ophef over ontstaat (stel dat Linkedin het account van Van Haga opzegt bijvoorbeeld).

In dat licht zie ik dit soort bepalingen ook; het is een fallback wat er in een uiterst geval mogelijk zou kunnen zijn. Maar, dat betekent niet dat het fatsoenlijke omgangsnormen zijn. Als iemand zegt 'per morgen begin ik bij X', en het blijkt dat die persoon al 3 maanden wist dat dat er aan zat te komen, dan naait 'ie gewoon z'n opdrachtgever. Strict juridisch gezien mag het wellicht, maar dat maakt het nog niet 'oke'.

Tegelijkertijd is het weer heel iets anders als je vriendin onverwacht in het ziekenhuis komt te liggen en je zegt 'komende 3 maanden trek ik daar voor uit. Daarna zoek ik wel iets nieuws'. Daar zal iedereen dan wel weer begrip voor hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-04 15:00
Afas schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:18:
Ik heb dit meegemaakt. Ik had destijds netjes bij de broker opgezegd, maar de broker heeft een maand later aangegeven naar de klant, dus de klant was verrast toen ik de juiste datum liet vallen en ging (netjes gezegd) het gesprek aan met de broker. Klant had alle recht om de broker in gebreken te stellen en de broker niet te betalen. Helaas stond er ook een debiteuren risico in mijn contract. Met als resultaat dat de broker dreigde mij ook niet te betalen en dat wilde de klant ook weer niet. Uiteindelijk heb ik iets langer voor de klant gewerkt en in overleg met de nieuwe opdrachtgever, iets later daar begonnen. Let dus op het debiteuren risico en zorg dat je na opzegging bij de broker (dat doe je eerst, want daar heb je een contract mee) ook redelijk snel met de klant bevestigd dat je de opdracht hebt beindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Hoe staan jullie hierin?
Ik zou aan de klant / vriend dan wel communiceren dat alle garantie vervalt op het moment dat derden in jouw code gaan rommelen.
Of met het bureau afspreken dat ze een pull request indienen, zodat je zelf nog enigszins de controle kunt houden.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tsjilp schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:09:
Ik zou aan de klant / vriend dan wel communiceren dat alle garantie vervalt op het moment dat derden in jouw code gaan rommelen.
Geef jij garantie dan op code? Ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Jozzle schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:49:
Ik had destijds netjes bij de broker opgezegd, maar de broker heeft een maand later aangegeven naar de klant, dus de klant was verrast toen ik de juiste datum liet vallen en ging (netjes gezegd) het gesprek aan met de broker.
Als eerste vertel ik aan mijn klant dat ik weg ga en niet de broker. Dan ga ik met hem het gesprek aan over hoe we dat het beste kunnen doen en op welke termijn (los van wat in je contract staat). Daarna vertel ik het de broker.
Pagina: 1 ... 252 ... 624 Laatste