Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Crazy D

I think we should take a look.

ID-College schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:15:
KNAB is trage rommel.. :P
Het werkt an isch prima maar mag wel een tandje sneller hoor.. die site.. allejezus, alsof je niets beter te doen hebt als ondernemer... 8)7
Dan stap je over naar de Rabobank of zo, waar je sowieso al meer betaald, en betaald voor kijken naar je saldo, en voor geld overmaken :P Ja ik weet dat dat over centen gaat en als je 15k factureert je je af kunt vragen of 20 euro bankkosten in de maand een probleem is, maar dat is voor mij principe. Het is gewoon belachelijk dat de grote banken zo misbruik maken van de ondernemers. Maar inderdaad, de goedkopere prijs per maand betaald zich wel uit in langer wachten in de app/site :o

Al zit ik met een VOF wel bij ABN (want KNAB ondersteunt geen VOF...), die app is wel een stuk fijner en sneller. Maar ja, mag ook wel voor ruim 2 x zoveel bankkosten |:(

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 13:32

bord4kop

maximaal 100KB!

-Jaap-io schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:42:
[...]

Ben al jaren erg tevreden over ASN alleen het aanvraag traject duurt even (als ze überhaupt nieuwe klanten accepteren).
Koppeling met moneybird is ook geen probleem 🙂

***members only***
Hier ook ASN

Kosten: €6,50 p/mnd

Zeer tevreden. Prima app, prima webinterface, per kwartaal krijg je papieren afschriften, pinkaart erbij. En verder alles wat ik wil, namelijk: vooral geen gezeik en gedoe.

Mijn bankzaken zijn echter wel simpel. Het is feitelijk niet meer dan; 1x p/mnd geld voor factuur ontvangen, 1x p/mnd geld naar privé rekening, rekeningen en overige kosten betalen, BTW terugvragen, BTW afdragen...

En ik heb een N26 rekening voor erbij. Daar zit een Mastercard op. Die rekening kost €0.- Deze is voor mij handig want het is eigenlijk DE rekening. Hiermee kan ik als grensbewoner 1-dags betalingen naar/in Duitsland doen.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:34
Crazy D schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:36:
Al zit ik met een VOF wel bij ABN (want KNAB ondersteunt geen VOF...), die app is wel een stuk fijner en sneller. Maar ja, mag ook wel voor ruim 2 x zoveel bankkosten |:(
Als ik het me goed herinner ligt het iets genuanceerder.
Volgens mij ondersteund Knab geen VOF van BV's, wel een VOF van eenmanszaken. Tenzij ze hun policy in de laatste 2 jaar hebben veranderd :)

Toen mijn bedrijfje nog een VOF (samen met vrouwlief) was, zaten we ook gewoon bij Knab. Geen enkel probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 06-10-2021 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39
Hier een zakelijke en gezamelijke rekening bij KNAB en dat bevalt prima.

Las hierboven ergens dat KNAB traag is? Ik merk daar in ieder geval helemaal niks van. Enige ‘heftige’ is wanneer je een groot bedrag overmaakt, je gezicht biometrisch wordt gescand :+ Je zou daar bijna een epelipsie aanval aan overhouden.

Verder prima app, lage kosten, overzichtelijk en niet duur.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59
hackerhater schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:27:
[...]

Als ik het me goed herinner ligt het iets genuanceerder.
Volgens mij ondersteund Knab geen VOF van BV's, wel een VOF van eenmanszaken. Tenzij ze hun policy in de laatste 2 jaar hebben veranderd :)

Toen mijn bedrijfje nog een VOF (samen met vrouwlief) was, zaten we ook gewoon bij Knab. Geen enkel probleem.
Dat is inderdaad gewijzigd dankzij de extra checks die ze moeten uitvoeren tegenwoordig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWmsoD8if9ujsfpj44qot49fDRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7TWvYCbdt3okecXzwLjxRqGL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 06-10-2021 08:37 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32
Crazy D schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:36:
[...]

Dan stap je over naar de Rabobank of zo, waar je sowieso al meer betaald, en betaald voor kijken naar je saldo, en voor geld overmaken :P Ja ik weet dat dat over centen gaat en als je 15k factureert je je af kunt vragen of 20 euro bankkosten in de maand een probleem is, maar dat is voor mij principe. Het is gewoon belachelijk dat de grote banken zo misbruik maken van de ondernemers. Maar inderdaad, de goedkopere prijs per maand betaald zich wel uit in langer wachten in de app/site :o

Ben ik wel met je eens hoor, maar het is ook een stuk implementatie vind ik. Even het simpele voorbeeld van geld overschrijven.
Je hebt 3 opties/tabbladen:
- Geld overschrijven naar externe rekening
- Geld overschrijven naar eigen spaarrekening
- Nog 1 optie (die ik nooit gebruik anders wist ik de naam wel :P)

Standaard als je op 'geld overschrijven' drukt, gaat hij naar tab 1. Maar dat wil ik vaak niet. Geen probleem natuurlijk, maar dan klik je op tab 2 en dan moet de site laden :') Waarom? Maak er gewoon net als ING iets van een dropdown oid van zodat je direct geld kan overschrijven, op welk tabblad je ook zit (of haal die onnodige tabbladen uberhaupt weg)..

Dat is vooral een grote irritatie bij mij, dat continue onnodige laden, wat met een beetje goede implementatie zo is opgelost.. Ook mislukt de eerste keer inloggen altijd (zoals je bij vele anderen in het KNAB topic ook leest) via de app..

Maargoed, beetje off-topic. KNAB is een prima bank, maar je moet wel wat geduld hebben.. Die automatisch btw wegschrijven optie vind ik dan wel weer handig :)

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 06-10-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sjorremans schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:35:
Hier een zakelijke en gezamelijke rekening bij KNAB en dat bevalt prima.

Las hierboven ergens dat KNAB traag is? Ik merk daar in ieder geval helemaal niks van. Enige ‘heftige’ is wanneer je een groot bedrag overmaakt, je gezicht biometrisch wordt gescand :+ Je zou daar bijna een epelipsie aanval aan overhouden.

Verder prima app, lage kosten, overzichtelijk en niet duur.
Kan me hier ook in vinden. Geen problemen met traagheid, prima betaalbare oplossing met koppeling naar mijn boekhoudpakket (Yuki).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
DanTm schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:01:
Kan me hier ook in vinden. Geen problemen met traagheid, prima betaalbare oplossing met koppeling naar mijn boekhoudpakket (Yuki).
Vooral de website is traag, maar voor de rest doet het prima wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Hoe denken jullie over kansen spreiden? Hebben jullie regelmatig meerdere intakes omtrent een opdracht, zodat je de leukste/beste opdracht kan kiezen?

Zelf 1 januari aan de slag, kan waarschijnlijk starten bij mijn huidige opdrachtgever wat natuurlijk prima is voor het begin. Ook al wat zaken lopen voor een eventuele tweede opdracht. Zit normaal gesproken 100% bij één opdrachtgever maar merk dat het afwisselend werken voor twee opdrachtgevers ook interessant kan zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 14:37
Meerdere intakes gewoon parallel doen. Opdrachtgevers trekken soms ineens de opdracht terug, schuiven de startdatum ineens naar achteren, komen met een aso-contract (ik mocht eens de eerste 6 maanden niet opzeggen) of nemen ineens iemand aan die ze al kenden en breken het hele proces af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 21:16

ralpje

Deugpopje

hackerhater schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:04:
[...]

Vooral de website is traag, maar voor de rest doet het prima wat het moet doen.
Ik kom echt letterlijk nooit op de site. Ik doe alles via de app en met de automatische koppeling met Moneymonk hoef ik ook nooit afschriften o.i.d. te downloaden.
Ik ben wat dat betreft goed tevreden met KNAB, zeker voor die paar euro per maand en het feit dat je aardig wat rekeningen krijgt (die ik dus inzet om zaken als BTW en IB alvast 'apart' te zetten).
Deze week de aanvraag voor een zakelijk CC via KNAB gestart, ben benieuwd hoe dat proces gaat lopen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ralpje schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:47:
[...]
Deze week de aanvraag voor een zakelijk CC via KNAB gestart, ben benieuwd hoe dat proces gaat lopen.
Ik heb dat een aantal maanden geleden gedaan. Op zich ging het best eenvoudig, het gaat gewoon via ICS ( als je de Mastercard versie neemt ieder geval ) zoals bij de meeste credit cards in nederland. Wat ik wel "vreemd" vond was dat je je jaarcijfers gewoon via mail moet versturen, voor dit soort gevoelige gegevens voelt dat nogal onveilig, maar aan de andere kant is het ook weer niet heel schokkend in mijn geval.

Verder komt er dan gewoon iemand langs de deur om je ID te controleren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, zelfde ervaring hier. Ging prima, beetje lange doorlooptijd maar de stappen zijn duidelijk en verlopen soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 19:09
Ik heb vorig jaar een CC aangevraagd bij KNAB. Ik had nog geen jaarcijfers waardoor mijn limiet is ingesteld op €500 p/m. Tot dusver is dat meer dan voldoende geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
10k werd zonder knipperen goedgekeurd op basis van 1 volledig jaar en een overzicht t/m juni dit jaar.

Niet dat ik denk ooit die limiet te halen, maar toch :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AdmiralOneTwo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-09 13:06
Ik lees al een aantal maanden mee en was al enthousiast, dus na wat positieve reacties op mijn vraag een aantal weken geleden, heb ik ook meteen de stap gezet en ben gaan zoeken naar een opdracht.
Zojuist te horen gekregen dat ze me graag willen hebben dus ik mag me hier nu melden als aankomend ZZP'er. En dat terwijl ik nog in loondienst ben en alles soepel in elkaar overloopt met opzegtermijn.
Dus bedankt voor alle mensen in dit topic, die mij onbewust de juiste stap hebben laten zetten. Ik heb veel gehad aan de tips die ik onderweg lees en kijk ernaar uit om er meer op te volgen of misschien zelfs wat toe te voegen. _/-\o_

Komende weken ga ik alles in orde maken, hieronder een kleine checklist.

Check list:
- KVK
- Zakelijke bankrekening
- AVB
- AOV
- Pensioen
- Boekhouder

Heeft iemand verder nog wat tips? Of do's and don'ts?

Network security is not a choice; it’s a must!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:44
AdmiralOneTwo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:32:
Ik lees al een aantal maanden mee en was al enthousiast, dus na wat positieve reacties op mijn vraag een aantal weken geleden, heb ik ook meteen de stap gezet en ben gaan zoeken naar een opdracht.
Zojuist te horen gekregen dat ze me graag willen hebben dus ik mag me hier nu melden als aankomend ZZP'er. En dat terwijl ik nog in loondienst ben en alles soepel in elkaar overloopt met opzegtermijn.
Dus bedankt voor alle mensen in dit topic, die mij onbewust de juiste stap hebben laten zetten. Ik heb veel gehad aan de tips die ik onderweg lees en kijk ernaar uit om er meer op te volgen of misschien zelfs wat toe te voegen. _/-\o_

Check list:
- KVK
- Zakelijke bankrekening
- AVB
- AOV
- Pensioen
- Boekhouder

Als je even tot een pagina of 10 terugleest komt dit vaak terug ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rec0n
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 10:29

Check list:
- KVK
- Zakelijke bankrekening
- AVB
- AOV
- Pensioen
- Boekhouder

Goed bezig! Gefeliciteerd :)

AOV heb ik via Yezzer geregeld. Prima volk en niet de duurste (volgens mij).
Ik ben in juni begonnen aan mijn eerste ZZP klus en moet ook nog iets verzinnen voor pensioen. Mij leek het verstandig om het eerste jaar wat buffer op te bouwen en daarna eens kijken hoe of wat.

Voor het eerste jaar heb ik ook een boekhouder in handen genomen. Vooral voor de aangifte inkomstenbelasting want BTW stelt niks voor. Misschien doe ik het volgend jaar wel allemaal zelf.

Succes met je eerste opdracht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:49

Check list:
- KVK
- Zakelijke bankrekening
- AVB
- AOV
- Pensioen
- Boekhouder

Welkom bij de club :)

Verder handig/nodig:
- ORV
- BAV

Houd er ook rekening mee dat de AOV lang kan duren, voor de zekerheid is het verstandig om dat bij het UWV te verzekeren tot je AOV rond is. De verzekeringen bij het UWV kan je gewoon per dag stopzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26

Check list:
- KVK
- Zakelijke bankrekening
- AVB
- AOV
- Pensioen
- Boekhouder

Gefeliciteerd! Wat ga je doen?
kwaazaar schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:34:
Meerdere intakes gewoon parallel doen. Opdrachtgevers trekken soms ineens de opdracht terug, schuiven de startdatum ineens naar achteren, komen met een aso-contract (ik mocht eens de eerste 6 maanden niet opzeggen) of nemen ineens iemand aan die ze al kenden en breken het hele proces af.
Dat lijkt mij ook, zoveel variabelen. Verder moet de klant natuurlijk ook bevallen vanaf mijn kant. Recruiter zetten de druk er goed op merk ik al. Wat natuurlijk goed is. Gelukkig ook al wat zaken lopen via mijn eigen netwerk.

[ Voor 23% gewijzigd door Wackmack op 06-10-2021 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
N.a.v. een eerdere discussie hier over (het veilig stellen van) administratie had ik bij MoneyMonk de vraag neergelegd hoe zij met data omgaan. Mijn volledige administratie zit namelijk in hun systeem en lokaal heb ik lang niet alles opgeslagen en al helemaal niet geordend.

Hoe zorgen zij er voor dat ze geen slachtoffer worden van malware. Hebben ze preventieve maatregelen genomen?

Ze hebben een maand de tijd nodig gehad om met een antwoord te komen (dat zegt al iets). Niet helemaal blij met het antwoord, maar hier wel weer blij mee:
Op basis van je vraag is er intern overleg geweest, en is er besloten dat we hier iets mee willen doen. Wat precies is nog niet duidelijk.
Hebben jullie backups van jullie administratie? Of zit bij jullie ook alles in een boekhoudprogramma en als dat weg is is (zo goed als) alles weg?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Ik heb een excel sheet in google docs. En elk jaar na de aangifte print ik hem uit voor in de kluis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
pirke schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:11:
Ik heb een excel sheet in google docs. En elk jaar na de aangifte print ik hem uit voor in de kluis.
Dus al je facturen (in en verkoop) bewaar jij in Google Docs? En daarnaast sla je ze ook op in een boekhoudprogramma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 13:32

bord4kop

maximaal 100KB!

Een briljant antwoord van MoneyMonk _/-\o_

Dat wekt lekker veel vertrouwen. Het buitmaken van boekhouding = unlimited cash money
Top geregeld daar :+

Ik heb een versie op mijn laptop en een online kopie bij Google backup.
PS: alles MFA beveiligd

[ Voor 15% gewijzigd door bord4kop op 07-10-2021 10:16 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralOneTwo
Wackmack schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:46:
[...]

Bedankt! Ik ga als netwerk-(systeem)beheerder aan de slag, dat is wat ik nu in loondienst ook doe.

Ik had nog wel een vraag aan de mensen hier, hoe gaan jullie met vervoerskosten om? Is dit iets wat jullie later factureren bij de opdrachtgever of al doorberekend in jullie uurtarief? En als je het doorberekend in uurtarief wat houdt je dan aan? 19 cent de kilometer of treintickets bijvoorbeeld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:04
Verwerkt in uurtarief. Ik zou nooit 19 cent per kilometer rekenen, want dat doet de indruk wekken dat je de belastingregels niet snapt. Dan nog liever 20 of 18 cent.

[ Voor 10% gewijzigd door Aftansert op 07-10-2021 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Reiskosten zitten voor normaal verkeer gewoon in je uurtarief. Voor buitenlandse reizen etc bereken ik alles wel door, uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Zit allemaal in het uurtarief.
Intern reken ik mijn eigen bedrijfje 19ct/km voor het gebruik van mijn prive-auto voor zakelijke ritten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
AdmiralOneTwo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:43:
[...]

Bedankt! Ik ga als netwerk-(systeem)beheerder aan de slag, dat is wat ik nu in loondienst ook doe.

Ik had nog wel een vraag aan de mensen hier, hoe gaan jullie met vervoerskosten om? Is dit iets wat jullie later factureren bij de opdrachtgever of al doorberekend in jullie uurtarief? En als je het doorberekend in uurtarief wat houdt je dan aan? 19 cent de kilometer of treintickets bijvoorbeeld?
Mijn auto kost 34 cent per kilometer op dit moment en dat is het minimale wat de klant betaald. Of je dit verwerkt in uurtarief of los specificeert moet je zelf weten en is afhankelijk van klant. Wanneer de reistijd af wijkt van de standaard tijd begint de werktijd al in de auto. Als ik bijvoorbeeld standaard een uur reistijd heb(per dag) en tijdelijk drie uur reistijd krijg omdat ik op verzoek ergens anders aan het werk moet dan is twee uur van die reistijd ook werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:07:
Hebben jullie backups van jullie administratie? Of zit bij jullie ook alles in een boekhoudprogramma en als dat weg is is (zo goed als) alles weg?
Ik heb backups en sla alle documenten nog eens los op. Mocht het terugzetten van de backup niet werken dan kan ik handmatig alles van de afgelopen 15 jaar opnieuw invoeren. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
c-nan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Dus al je facturen (in en verkoop) bewaar jij in Google Docs? En daarnaast sla je ze ook op in een boekhoudprogramma?
De verkoopfacturen bewaar ik op google drive, in pdf vorm. De inkoopfacturen print ik uit en gaan in een map.

Mijn boekhoudprogramma is een excel sheet ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ze hebben een maand de tijd nodig gehad om met een antwoord te komen (dat zegt al iets). Niet helemaal blij met het antwoord, maar hier wel weer blij mee:
Oh. Jikes.

Volgens mij moeten ze trouwens als je ze daar om vraagt alle data geven.

Ik vind MoneyMonk de fijnste tool die ik geprobeerd heb, maar ik heb wel echt vragen bij de professionaliteit van die club. Heel veel dingen die ze graag 'willen' die eigenlijk helemaal niet zo moeilijk zijn, duren enorm lang. Misschien moeten ze eens wat goeie ZZPers inhuren :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Dit zet me wel aan het denken. Mijn administratie ligt bij mijn boekhouder in een pakket waar ik zelf geen toegang toe heb. Op zich geen probleem, maar inderdaad; wat als zij dat in een zelfgeschreven tooltje doen en die raakt corrupt. Of ze hebben hun beveiliging niet op orde, wat dan? Maar eens een mailtje aan wagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik exporteer aan het begin van het jaar altijd mijn e-boekhouden, en sla die op in Google Drive en lokaal op mijn NAS. Tevens heb ik alle facturen ook gewoon lokaal op mijn NAS staan, naast dat ze inderdaad in mijn boekhoudpakket zitten.

Als het echt nodig zou zijn zou ik ook alles nog wel kunnen reconstueren aan de hand van mijn mail, want ik mail de facturen altijd naar het boekhoudpakket, dus dat zou een redelijk simpele zoekopdracht binnen mijn mail zijn om alle facturen ook daar nog boven tafel te krijgen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 02:14
Ik wil ook eens mijn excel boekhouding om gaan zetten naar iets anders. MoneyMonk staat hoog op mijn lijstje. Begrijp ik nu dat je zelf geen backups/exports kan maken? Want zonder mogelijkheid een lokale kopie te maken ga ik er niet eens aan beginnen..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RichieB schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:22:
Ik wil ook eens mijn excel boekhouding om gaan zetten naar iets anders. MoneyMonk staat hoog op mijn lijstje. Begrijp ik nu dat je zelf geen backups/exports kan maken? Want zonder mogelijkheid een lokale kopie te maken ga ik er niet eens aan beginnen..
Ik ken moneymonk niet, maar het lijkt mij sowieso mogelijk om de W&V rekening, balans en mutaties als rapport te genereren. Als je die gewoon opslaat, en de facturen ook ergens bewaart, heb je alle informatie om de boekhouding in geval van nood opnieuw op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 21:16

ralpje

Deugpopje

Uit de MoneyMonk FAQ:
Welke gegevens kan ik exporteren uit MoneyMonk?
Het is mogelijk om verschillende gegevens uit je MoneyMonk administratie te exporteren. Hieronder lees je welke data je kan exporteren, en hoe je dat doet.

Via onderstaande linkjes lees je hoe je de volgende gegevens kan exporteren:

Financiële gegevens (Auditfile voor bijvoorbeeld de Belastingdienst)
Financiële gegevens (Grootboekmutatiekaart voor een export in CSV/PDF)
Bestanden
Contacten
Uren
Ritten
Het is dus geen alles-in-één export, maar je kunt de verschillende onderdelen wel exporteren.
Via rapportages -> exporteren kun je in één keer alle gegevens uit een volledig boekjaar exporteren. Je krijgt dan een ZIP-file met daarin al je in- en verkoopfacturen, mutaties, etc.

Net maar even gedaan voor 2020. Ik vertrouwde eigenlijk volledig op de SLA van Moneymonk, wellicht niet heel slim :p
Referals zijn niet toegestaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 07-10-2021 17:51 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 19:09
Voor de mensen die Moneybird gebruiken, ze hebben hier het een en ander uitgelegd: https://www.moneybird.nl/kennisbank/back-up-maken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
N.a.v. een eerdere discussie hier over (het veilig stellen van) administratie had ik bij MoneyMonk de vraag neergelegd hoe zij met data omgaan. Mijn volledige administratie zit namelijk in hun systeem en lokaal heb ik lang niet alles opgeslagen en al helemaal niet geordend.

Hoe zorgen zij er voor dat ze geen slachtoffer worden van malware. Hebben ze preventieve maatregelen genomen?

[...]

... wtf?

Dat was mijn daadwerkelijke reactie na het lezen van deze reactie, en daar hebben ze een maand de tijd voor nodig gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het lijkt goed dat je bij verschillende online boekhoudpakketten je data kunt exporteren, maar als dat niet in een formaat is dat ook weer door een (ander) pakket ingelezen kan worden om naadloos mee verder te werken heb je er mijn inziens niets aan. Een export naar Excel is geen backup in die zin.

Voor mij is deze vendor lock-in reden geweest om gewoon GNU Cash lokaal te gebruiken. Ik kan altijd weer een backup inlezen en er mee verder werken.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:25
Voor de mensen die zelf de boekhouding willen hosten: https://groupoffice.readt...latest/using/billing.html

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ari3 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:40:
Het lijkt goed dat je bij verschillende online boekhoudpakketten je data kunt exporteren, maar als dat niet in een formaat is dat ook weer door een (ander) pakket ingelezen kan worden om naadloos mee verder te werken heb je er mijn inziens niets aan. Een export naar Excel is geen backup in die zin.

Voor mij is deze vendor lock-in reden geweest om gewoon GNU Cash lokaal te gebruiken. Ik kan altijd weer een backup inlezen en er mee verder werken.
Hoezo zou dat geen oplossing zijn? In principe heb je voor voorgaande jaren genoeg aan een export in PDF, aangezien je die toch niet meer aan zou moeten passen. Dan is het invoeren van een beginbalans in je nieuwe pakket voldoende.

Voor het kleine risico dat je het huidige jaar kwijt bent vind ik het niet zo'n groot probleem om het dan een keer handmatig opnieuw in te moeten voeren, dat is IMHO een risico dat te overwegen is. Het gebruiksgemak van een cloudprovider weegt daar wat mij betreft prima tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Er zit wel een exportfunctie in hoor. Rapportages > Exporteren.

Edit: Spuit elf.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Het is officieel, per 1-11 start mijn eerste opdracht. Ze hebben gevraagd of ik eventueel eerder wat uren kan maken dus volgende week woensdag en de woensdagen erna begin ik alvast en per 1-11 fulltime.

Het tarief had zeker hoger gekund maar de locatie (20 min reistijd) en de opdracht en het bedrijf zijn het me meer dan waard. Bovendien is het zeker geen hongerloon en zal het meer dan een verdubbeling in netto inkomen zijn.

Alle randzaken zijn zo goed al geregeld. Nog wat afhandelen met de belastingdienst omdat ik in de KOR val door de aanschaf en BTW teruggaaf van zonnepanelen een aantal jaar geleden. Dit zorgt ervoor dat ik voorbelasting op aankopen niet kan verrekenen nu, en aangezien ik echt een laptop nodig heb is dat toch zonde.

Heel veel zin in!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:42
El Polo Diablo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:14:
Het is officieel, per 1-11 start mijn eerste opdracht. Ze hebben gevraagd of ik eventueel eerder wat uren kan maken dus volgende week woensdag en de woensdagen erna begin ik alvast en per 1-11 fulltime.

Het tarief had zeker hoger gekund maar de locatie (20 mijn reistijd) en de opdracht en het bedrijf zijn het me meer dan waard. Bovendien is het zeker geen hongerloon en zal het meer dan een verdubbeling in netto inkomen zijn.

Alle randzaken zijn zo goed al geregeld. Nog wat afhandelen met de belastingdienst omdat ik in de KOR val door de aanschaf en BTW teruggaaf van zonnepanelen een aantal jaar geleden. Dit zorgt ervoor dat ik voorbelasting op aankopen niet kan verrekenen nu, en aangezien ik echt een laptop nodig heb is dat toch zonde.

Heel veel zin in!!
Tof! Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51

Het tarief had zeker hoger gekund maar de locatie (20 min reistijd) en de opdracht en het bedrijf zijn het me meer dan waard. Bovendien is het zeker geen hongerloon en zal het meer dan een verdubbeling in netto inkomen zijn.

Heel veel zin in!!
Als je 1-11 start, inclusief nog een paar woensdagen neem ik aan dat je meer dan 20K omzet gaat draaien dit jaar. Dan val je toch automatisch buiten de KOR :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan

Heel veel zin in!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:57
Zo ik ben vandaag naar de Kvk gegaan om me in te schrijven als zzp'er, hoewel ik niet echt een goed netwerk heb ga ik het toch maar proberen. Als Java developer lijkt er vraag genoeg te zijn, en ik heb genoeg buffer om het even uit te houden.

Ik heb meteen geprobeerd om me in te schrijven op aantal inhuurportalen (politie, NS, e.d.), maar jeetje wat een gedateerde systemen zijn dat zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:40:
[...]

Als je 1-11 start, inclusief nog een paar woensdagen neem ik aan dat je meer dan 20K omzet gaat draaien dit jaar. Dan val je toch automatisch buiten de KOR :?
Je valt pas vanaf de 20K aan omzet buiten de KOR. Je moet hier dus opletten, alles wat je doet zolang je die grens niet bereikt hebt afhandelen volgens de KOR en daarna formulier insturen om de KOR te beëindigen en BTW zoals 'normaal' afhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Polo Diablo
tug3506 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 00:04:
[...]

Je valt pas vanaf de 20K aan omzet buiten de KOR. Je moet hier dus opletten, alles wat je doet zolang je die grens niet bereikt hebt afhandelen volgens de KOR en daarna formulier insturen om de KOR te beëindigen en BTW zoals 'normaal' afhandelen.
Juist. Maar aangezien de belastingdienst mij in de KOR heeft geplaatst voor 31-12-2019 zou ik het ook zelf kunnen stopzetten nog voordat ik überhaupt factureer. Bij de belastingdienst konden ze geen duidelijk antwoord geven. Ik moest maar afwachten of ik een brief zou krijgen dat ik belastingplichtig was.
c-nan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:15:
[...]
Dankjewel, Dynamics 365 Finance & Operations consultant.

[ Voor 13% gewijzigd door El Polo Diablo op 08-10-2021 05:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Aftansert schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:44:
Verwerkt in uurtarief. Ik zou nooit 19 cent per kilometer rekenen, want dat doet de indruk wekken dat je de belastingregels niet snapt. Dan nog liever 20 of 18 cent.
Wat bedoel je met die opmerking? Ik geloof namelijk dat ik dan de belastingregels niet snap.

Ik hou hield, yay corona, een kilometeradministratie bij voor m'n privémotor, en keerde mezelf 19 cent per kilometer uit als ik een zakelijke rit maakte. Ik reken gewoon een all-in-tarief, geen lossse kilometervergoeding naar klanten.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:33
Lisper schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:25:
Zo ik ben vandaag naar de Kvk gegaan om me in te schrijven als zzp'er, hoewel ik niet echt een goed netwerk heb ga ik het toch maar proberen. Als Java developer lijkt er vraag genoeg te zijn, en ik heb genoeg buffer om het even uit te houden.

Ik heb meteen geprobeerd om me in te schrijven op aantal inhuurportalen (politie, NS, e.d.), maar jeetje wat een gedateerde systemen zijn dat zeg.
Gefeliciteerd.
Ik ben zelf ook actief als freelance Java dev, net als Hydra en nog een aantal hier op het forum.

Welke omgeving woon je / zoek je een opdracht?

Overigens: Ik heb zelf mijn eerste opdracht gevonden via een recruiter, eventjes op LinkedIn posten dat je beschikbaar bent als freelance javaan en je wordt platgebeld. Alleen even uitkijken met de marges, er zijn een aantal die 20 (of meer) euro per uur erbovenop leggen. Maar als je tarief goed genoeg is, is dat voor een eerste opdracht nog wel te overzien, zie het als opstartkosten.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:36:
[...]

Wat bedoel je met die opmerking? Ik geloof namelijk dat ik dan de belastingregels niet snap.

Ik hou hield, yay corona, een kilometeradministratie bij voor m'n privémotor, en keerde mezelf 19 cent per kilometer uit als ik een zakelijke rit maakte. Ik reken gewoon een all-in-tarief, geen lossse kilometervergoeding naar klanten.
Je mag jezelf 19 cent per kilometer belastingvrij uit keren, wat je factureert is niet vastgelegd. Aangezien weinig auto's meer rijden voor 19 cent per kilometer kan je beter het restant boven de 19 cent zakelijk ergens in investeren zodat je r nog iets van terug ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:57
ConQuestador schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:45:
[...]
Welke omgeving woon je / zoek je een opdracht?

Overigens: Ik heb zelf mijn eerste opdracht gevonden via een recruiter, eventjes op LinkedIn posten dat je beschikbaar bent als freelance javaan en je wordt platgebeld. Alleen even uitkijken met de marges, er zijn een aantal die 20 (of meer) euro per uur erbovenop leggen. Maar als je tarief goed genoeg is, is dat voor een eerste opdracht nog wel te overzien, zie het als opstartkosten.
Ik woon in omgeving Utrecht en zoek nog een opdracht.

Dat van het platbellen heb ik al gemerkt ja, als je niet oppast ben je zo de hele dag aan het bellen zeg.
Voor een eerste opdracht wil ik die marge nog wel voor lief nemen, maar liever niet natuurlijk, dus als iemand nog iets weet hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:33
Lisper schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:46:
[...]

Ik woon in omgeving Utrecht en zoek nog een opdracht.
Omgeving Utrecht zit je perfect. Ik heb het idee dat in die omgeving het merendeel van de opdrachten zit. Ik zit zelf omgeving Eindhoven, en daar is de keuze toch kleiner (ASML en Philips uitgesloten).

Ik kan me niet voorstellen dat je daar moeite gaat hebben een opdracht te vinden.

Check overigens ook LinkedIn Jobs, sommige banen zijn wel eigenlijk "vaste" banen, maar als je een beetje onderzoek doet kom je er achter dat ook freelance soms wel tot de mogelijkheden behoord.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
ik heb sinds kort een random nummer op mijn profiel gezet op linkedin, met de opmerking dat een recruiter dat moet melden in hun eerste berichtje als ze serieus genomen moeten worden.

Tot nu 1/6 maar die netjes dat nummer noemt en verder ook echt inhoudelijk een bericht stuurt specifiek op mij, de rest allemaal vacature schuivers

Ik weet wie ik wel heb toegevoegd aan mijn netwerk en wie ik heb genegeerd.. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik ben bezig met een nieuwe klus. Een detacheerder zoekt extra mankracht op z'n projecten, en die kan ik leveren natuurlijk. Die accountmanager daar is alleen maar bezig met wat goed voor hemzelf is, en is gewend om over iedereen z'n grenzen heen te walsen.

Accountmanager: "Nou, als we het eens zijn, dan kun jij alvast opzeggen"
Ik: "*zucht* Nee, ik heb twee handtekeningen nodig onder de projectovereenkomst, dan pas kan ik opzeggen"
Accountmanager: "Oh, okay"

Ik: "Bedankt voor het klad projectovereenkomst, kunnen deze en deze punten gewijzigd worden?"
Accountmanager: "Goh, dat is nou in al die jaren de eerste keer dat iemand hier zo over begint. Maar als ze niet gewijzigd kunnen worden, wat doe je dan?"
Ik: "... wat jij moet doen, is overleggen met de interne jurist of die punten gewijzigd kunnen worden, en indien niet, moet je me uitleggen waarom niet."

Accountmanager: "Dit punt kan wel gewijzigd worden, toevallig was er vorige maand iemand die dat ook gewijzigd wilde hebben. Dat andere punt kan niet gewijzigd worden, om deze en deze reden."
Ik: "Jammer maar acceptabel, dan kunnen we gaan tekenen."
Accountmanager: "Ja, ik zet het in Docusign, dan kun jij tekenen en dan kun je alvast je huidige klus afzeggen."
Ik: "Nee, jullie gaan eerst ook tekenen. Als jij morgen ergens anders gaat solliciteren, en je hebt mondeling akkoord, dan ga je toch niet meteen hier je baan opzeggen?"
Accountmanager: "Jaja, okay"

Dames en heren, bewaak je grenzen

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Die accountmanager is wel erg gebrand om jou snel te laten tekenen. Dat kan twee dingen betekenen. Ze maken wel een hele leuke winst op jouw inzet, of ze willen je in een meer afhankelijke positie manouvreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bij dit soort figuren loop ik gelijk weg. Die bepalen eerst wat je moet doen, vertellen daarna wat je moet doen en vragen pas of je het goed vindt als er te veel tegenstand wordt gevoeld. Wat mij betreft de verkeerde volgorde, zeker bij een externe leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:59
TucanoItaly schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:28:
Ik ben bezig met een nieuwe klus. Een detacheerder zoekt extra mankracht op z'n projecten, en die kan ik leveren natuurlijk. Die accountmanager daar is alleen maar bezig met wat goed voor hemzelf is, en is gewend om over iedereen z'n grenzen heen te walsen.

Accountmanager: "Nou, als we het eens zijn, dan kun jij alvast opzeggen"
Ik: "*zucht* Nee, ik heb twee handtekeningen nodig onder de projectovereenkomst, dan pas kan ik opzeggen"

..

Ik: "Jammer maar acceptabel, dan kunnen we gaan tekenen."
Accountmanager: "Ja, ik zet het in Docusign, dan kun jij tekenen en dan kun je alvast je huidige klus afzeggen."
Ik: "Nee, jullie gaan eerst ook tekenen. Als jij morgen ergens anders gaat solliciteren, en je hebt mondeling akkoord, dan ga je toch niet meteen hier je baan opzeggen?"
Accountmanager: "Jaja, okay"

Dames en heren, bewaak je grenzen
Hah, zo herkenbaar. precies dit.
Denk dat er toch nog teveel 'lamlullen' onder ons zijn ofzo.

3 weken geleden intake gehad (en doorheen gekomen) met intentie om 1 nov er te beginnen.
Ik melde dus ook dat ik 30 dagen opzeg termijn heb en pas ga opzeggen bij ondertekening van alle partijen
Gisteren eindelijk mijn contract gekregen, waarop ik nog wat wil wijzigen.
Nu heb ik iig nog onderhandelswaarde wat ik anders niet zou hebben gehad.
En dat ik nu pas ergens halverwege 15 nov kan beginnen is een gegeven :-)

Maar ook dat constante gepush, wordt er alleen maar minder flexibel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
edit dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door Afas op 08-10-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
El Polo Diablo schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 05:49:
[...]

Juist. Maar aangezien de belastingdienst mij in de KOR heeft geplaatst voor 31-12-2019 zou ik het ook zelf kunnen stopzetten nog voordat ik überhaupt factureer. Bij de belastingdienst konden ze geen duidelijk antwoord geven. Ik moest maar afwachten of ik een brief zou krijgen dat ik belastingplichtig was.

[...]

Dankjewel, Dynamics 365 Finance & Operations consultant.
Zelfstandig stopzetten kan alleen per de volgende belastingperiode en het formulier moet je minimaal 4 weken daarvoor insturen. De BTW aangifteperiodes zijn per kwartaal dus ook dan kun je pas per januari onder de KOR uit. Alternatief MOET je het formulier insturen op het moment dat je de 20k omzet passeert en vanaf dat moment ben je voor al je handelingen BTW ondernemer. Je kunt dus pas BTW verreken vanaf het moment dat je de factuur verzonden hebt waarmee je de 20k omzet over bent gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 22:25
Ik ga mijn eerste klus via Myler/Headfirst doen. Aangezien ik had gekozen voor hun premium pakket ben ik beroeps en bedrijfsaansprakelijk verzekerd. Bieden deze voldoende dekking of zal ik zelf toch ook maar deze verzekeringen afsluiten?
Iemand eerder dit meegemaakt en misschien tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@Unito je zult zelf naar de dekking moeten kijken of je er ten eerste senang bij voelt, en ten tweede of het overeen komt met wat een klant eventueel van je verlangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
Afas schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:42:
[...]

Zelfstandig stopzetten kan alleen per de volgende belastingperiode en het formulier moet je minimaal 4 weken daarvoor insturen. De BTW aangifteperiodes zijn per kwartaal dus ook dan kun je pas per januari onder de KOR uit. Alternatief MOET je het formulier insturen op het moment dat je de 20k omzet passeert en vanaf dat moment ben je voor al je handelingen BTW ondernemer. Je kunt dus pas BTW verreken vanaf het moment dat je de factuur verzonden hebt waarmee je de 20k omzet over bent gegaan.
Het blijft me wat vaag. Want als ik na de eerste maand de 20k al overschrijdt, zal december alsnog in dezelfde periode vallen (Q4). En hoe om te gaan met investeringen die ik nu moet doen om te kunnen starten, ik zal nog eens contact met ze opnemen.

[ Voor 40% gewijzigd door El Polo Diablo op 08-10-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Unito schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:49:
Ik ga mijn eerste klus via Myler/Headfirst doen. Aangezien ik had gekozen voor hun premium pakket ben ik beroeps en bedrijfsaansprakelijk verzekerd. Bieden deze voldoende dekking of zal ik zelf toch ook maar deze verzekeringen afsluiten?
160 uur keer drie euro is een dure verzekering. Ik hoop dat je onderhandeld hebt over het Premiumtarief. Dan zou ik niet zo snel nog een verzekering afsluiten. Wat staat er in je polis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Unito schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:49:
Of het 'voldoende' is, is zowel een beoordeling vanuit jouzelf als vanuit de opdrachtgever: sommige opdrachtgevers stellen in hun voorwaarden dat je tot een bepaald bedrag verzekerd moet zijn. Ik mag hopen dat als je een verzekering via de broker afneemt, zij zorgen dat deze niveaus matchen, maar je zal zelf even in de contracten moeten duiken.

Myler/headfirst heeft alle OSVs online staan (in je profiel, linkerkolom) en dan kan je alvast kijken wat ze je gaat toesturen, gegroepeerd per opdrachtgever.

In een van de emails van Myler vond ik nog dit:
Beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
Indien jij gebruikmaakt van onze Premium of Excellent dienstverlening, ben jij gedurende de looptijd van jouw opdracht verzekerd voor de diensten die jij aan *****. verleend. Wij vergoeden voor jou de kosten van de beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Hiscox, die door ZP Zaken is afgesloten. ZP Zaken is onze partner op het gebied van pensioenen, verzekeringen en adviesdiensten. Om jouw aanmelding bij de verzekeraar in orde te maken, wil ik jou vragen bij jouw aanmelding een opdrachtomschrijving (in 5 à 10 zinnen van circa 500 tekens) naar mij te mailen. Zodra de verzekeraar akkoord is, ontvang jij jouw verzekeringscertificaat en polis van ZP Zaken.
Ik vond het veel geld voor wat ze bieden, plus dat ik voor de verzekering dan aan hun vast zit ipv zelf. Mijn verzekeringen lopen ook bij Hiscox overigens. Maar ik gok dat je premium ook gekozen hebt vanwege de sterk verkortte betaaltermijn, en de verzekering bijvangst is? Ik zou er in ieder geval niet dubbel voor betalen - dus als je due 2 of 3 euro/uur al aftikt aan ze dan zou ik geen andere verzekering zelf afsluiten. Als je maar in de gaten houdt dat je er zelf weer een nodig hebt als je niet meer via hen werkt.

Ze zijn keurig op tijd met de facturen en betalen, compleet conform afspraak.
Aftansert schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:14:
160 uur keer drie euro is een dure verzekering. Ik hoop dat je onderhandeld hebt over het Premiumtarief.
Mij werd het aangeboden voor €2/uur tijdens de contracttekeningsprocedure

[ Voor 47% gewijzigd door Hmmbob op 08-10-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:44
Hmmbob schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:15:
Mij werd het aangeboden voor €2/uur tijdens de contracttekeningsprocedure
1800 uur * €2,- = €3600,- voor een beroeps/bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering? En dan alleen voor de klus die je via hen doet? Dat is veel geld. HEEEEEEEL veel geld. Daar ben ik 4,5 jaar voor verzekerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
El Polo Diablo schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:01:
[...]

Het blijft me wat vaag. Want als ik na de eerste maand de 20k al overschrijdt, zal december alsnog in dezelfde periode vallen (Q4). En hoe om te gaan met investeringen die ik nu moet doen om te kunnen starten, ik zal nog eens contact met ze opnemen.
Het zijn eigenlijk 2 verschillende gevallen.

Het eerste geval is zolang je onder de 20k omzet blijft: In dat geval zit je in de KOR omdat je die nu eenmaal aangevraagd hebt om van de administratieve verplichting voor je zonnepanelen af te komen. Alleen omdat je in de oude regeling valt, geldt voor jou niet de minimale periode van 3 jaar (die voor mensen die recent zonnepanelen aangeschaft hebben wel geldt) en kun je een verzoek doen BTW ondernemer te worden. Dat kan eens per kwartaal.

Het tweede geval is op het moment dat je de 20k omzet over gaat: Op dat moment ben je per direct niet langer een kleine ondernemer voor de belastingdient en moet je direct het formulier invullen en opsturen. Voor alle omzet boven de 20k ben je dan BTW plichtig en van alle zakelijke kosten kun je vanaf dat moment de BTW aftrekken.

Voor zover ik het begrepen heb, is de BTW over alle kosten die je maakt zo lang je nog in de KOR valt niet verrekenbaar. Dat zijn dan wel kosten die je ook inclusief BTW boekt en dus van de winst af trekt. Het verschil is dus (iets) minder dan 21% omdat je over een lager bedrag loonheffing betaalt onder aan de streep.

Let er ook op dat je vanaf het moment dat je ondernemer voor de BTW bent je ook BTW over de energieopbrengst van je zonnepanelen af moet dragen. Het rendement op die investering wordt dus een stukje minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:03:
[...]

1800 uur * €2,- = €3600,- voor een beroeps/bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering? En dan alleen voor de klus die je via hen doet? Dat is veel geld. HEEEEEEEL veel geld. Daar ben ik 4,5 jaar voor verzekerd.
Eensch, ik had het er ook niet voor over. Er zitten meer dingen in dat tarief verstopt trouwens, o.a. dus dat je na 14 dagen betaald wordt ipv na 60 en nog wat andere dingen.

Maar eensch dat dit dure dienstverlening is, het enige punt wat ik wilde maken is dat op de site 3/uur genoemd wordt en ze dus ook wel eens 2/uur aanbieden - er is dus ruimte om te onderhandelen als je wel interesse in deze diensten hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Eensch, ik had het er ook niet voor over. Er zitten meer dingen in dat tarief verstopt trouwens, o.a. dus dat je na 14 dagen betaald wordt ipv na 60 en nog wat andere dingen.
Volgens mij is de betalingstermijn van de klant leidend en als die binnen 30 dagen betaald hoef je geen 60 dagen op je geld te wachten.

Voor een starter kan het trouwens wel fijn zijn om dit pakket af te nemen zodat je de eerste factuur snel betaald krijgt en daarna op je gemakje een betere verzekering kan uitzoeken. Volgens mij kan je namelijk gewoon tussentijds de aanvullende dienstverlening aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

wvdl schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:11:
Maar ook dat constante gepush, wordt er alleen maar minder flexibel van.
Haha, ja inderdaad :D
Ik ben totaal niet geneigd om ook maar een vingerbreedte te wijken voor deze persoon.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 14:37
[...]

Maar eensch dat dit dure dienstverlening is, het enige punt wat ik wilde maken is dat op de site 3/uur genoemd wordt en ze dus ook wel eens 2/uur aanbieden - er is dus ruimte om te onderhandelen als je wel interesse in deze diensten hebt.
Ik heb op een opdracht geboden, maar kon dat alleen doen door Premium te accepteren. Geen idee waarom, want al die dienstverlening van hun kan me gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 22:25
[...]

Goed om te weten. Dan ga ik bij een volgende klus onderhandelen. €3,- per uur is uiteraard duur. Maar er valt dus inderdaad meer onder het pakket dan alleen de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Unito schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:30:
[...]

Goed om te weten. Dan ga ik bij een volgende klus onderhandelen. €3,- per uur is uiteraard duur. Maar er valt dus inderdaad meer onder het pakket dan alleen de verzekering.
Ik was toevallig net ingelogd om te kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gRRfnahptCr4tFHgMrxIOdoh1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XDYvCmAnT4MyTQDhaZnOQDjl.png?f=fotoalbum_large
(Laat je niet misleiden door dat kader, dat is de upgrade optie, niet degene die ik heb)
kwaazaar schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:27:
Ik heb op een opdracht geboden, maar kon dat alleen doen door Premium te accepteren. Geen idee waarom, want al die dienstverlening van hun kan me gestolen worden.
Oh, da's wel irritant. Mijn opdracht heb ik via mijn netwerk binnen gekregen, en is daarna naar Myler doorgezet voor de afhandeling. Ik heb dus niet via hen de opdracht gevonden.

[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 08-10-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Is 3 euro per uur niet het alternatief voor een tussenpersoon (die doorgaans 10 - 20% willen afpakken)? En daar krijg je er ook nog eens niets voor terug.
De portal werkt best prima, maar hun klanten spreken mij niet echt aan. Daardoor is de spoeling vaak maar dun!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
kwaazaar schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:27:
Veel grote bedrijven laten de ZZP facturatie door HeadFirst of Brainnet enzo doen. Dit wordt gewoon door 'de klant' afgehandeld. T.o.v. recruiters is die 3 euro nog laag. En da's gewoon iets wat je dan op je uurtarief legt; die recruiter fee van 10 euro per uur betaalt de klant, niet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ik had vd week ook nog een gesprek met een recruiter. Die zei ook letterlijk: die 10% opslag betaalt de klant voor mijn diensten. Niet alleen voor deze bemiddeling, maar structureel voor alle kandidaten die ik de aantrek. Dat is de werkafspraak die zij met elkaar hebben, en er valt dus ook niets af te bouwen via een regeling. Immers, er wordt pas afgebouwd als de klant dat zelf wilt, maar dat betekent automatisch dat ie recruitment + contracten etc. zelf moet doen. En dat willen klanten bewust niet..

Tuurlijk zitten er ook louche partijen tussen die dat ook zeggen, maar stiekem niet zo handelen. Dat blijft het hele heikele punt. Je weet niet hoe de (contractuele) relatie is met de tussenpartij en de klant zelf. Misschien is dat zo, misschien niet.. Dat maakt de situatie lastig, en dus moet je idd echt een relatie met een partij opbouwen die te vertrouwen is..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Sjah, recruiters. Zelf nog nooit mee gewerkt (gelukkig, lees ik hier en hoor ik ook van anderen). Ik kwam vanochtend een post tegen op LinkedIn die me wel passend leek n.a.v. de meest recente berichten hier. Zal de naam van de poster er niet bij zetten, maar vond 'm wel aardig gevonden.
Degene die mijn posts een beetje volgen weten dat ik af en toe wat afgeef op #recruiters 😀. Ze blijven soms ook een onuitputtelijke en onophoudelijke bron van ergernis.

De volgende lijst met "namen" geven een beetje mijn #gemoedstoestand aan als ik net een recruiter aan de lijn heb gehad die beweert dat het tarief max. 85 € p/u is terwijl ik voor dat bedrijf gewerkt heb (recruiter, dat staat gewoon op mijn linkedin) en ik dus weet dat de tarieven daar veel hoger zijn......

Morgan Black list
Visser & van Aars
Harvey Trash
Ruksley
Aggresive
O'liever niet James
IT Ruk-cruiters
Robert Walgen
Eikel Page
De StalkingGroep
Cloud NEIN staffing
Montrash
.Net niet professionals
TijdVerSpilberg

#disclaimer: Dit zijn verzonnen namen elke gelijkenis met bestaande personen of bedrijven berust op louter toeval❗

#omdathetvrijdagis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:08:
[...]

Veel grote bedrijven laten de ZZP facturatie door HeadFirst of Brainnet enzo doen. Dit wordt gewoon door 'de klant' afgehandeld.
Dit kan bij Myler ook, dat is gewoon de "basic" dienstverlening in de tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28

Yucon

*broem*

Ik kende ze verder niet, maar ik ben toevallig net met die blacklist die bovenaan in het lijstje staat in gesprek. Hoe zal ik het zeggen.. is er een reden dat die bovenaan staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdmiralOneTwo
Volgende situatie:
Ik super blij eerste opdracht binnen, startdatum is dus al maandag 11-10, was ik mee akkoord mits ze het contract voor het weekend klaar zou hebben en deze door beide partijen is getekend.
U raadt het al, contract krijgen ze niet klaar voor maandag. Nu willen ze dus de startdatum verplaatsen naar 18-10, wat mij betreft ook prima, maar willen ze wel dat ik maandag alvast langskom voor een soort "introductiedag".

Nu zegt mijn goedgelovige (newbie)gevoel, dat zit wel snor. Maar is dit normaal, factureer je zoiets of doe je dit uit goedgelovigheid?
Aangezien mijn verzekeringen dus nog niet aansluit op hun wensen, althans dat weet ik niet, want geen contract.

Nog even een kleine notitie: Het gaat voorlopig alleen om de maandagen tot mijn contract bij huidige werkgever is gestopt, die is hiervan op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ik zou het wel factureren maar dan gewoon ff met ze afstemmen, dat je bijvoorbeeld een dag binnen het contract niet werkt maar wel factureert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
AdmiralOneTwo schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:07:
Volgende situatie:
Ik super blij eerste opdracht binnen, startdatum is dus al maandag 11-10, was ik mee akkoord mits ze het contract voor het weekend klaar zou hebben en deze door beide partijen is getekend.
U raadt het al, contract krijgen ze niet klaar voor maandag. Nu willen ze dus de startdatum verplaatsen naar 18-10, wat mij betreft ook prima, maar willen ze wel dat ik maandag alvast langskom voor een soort "introductiedag".

Nu zegt mijn goedgelovige (newbie)gevoel, dat zit wel snor. Maar is dit normaal, factureer je zoiets of doe je dit uit goedgelovigheid?
Aangezien mijn verzekeringen dus nog niet aansluit op hun wensen, althans dat weet ik niet, want geen contract.

Nog even een kleine notitie: Het gaat voorlopig alleen om de maandagen tot mijn contract bij huidige werkgever is gestopt, die is hiervan op de hoogte.
Is de makkelijkste oplossing niet om het contract per 11-10 in te laten gaan? Dat je het op 12 of 13 oktober tekent hoeft geen groot bezwaar te zijn of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Bij een nieuwe opdracht begin ik niet zonder getekend contract. Bij verlenging wil ik best coulant zijn als er na mondelinge of schriftelijke (email) afstemming het daadwerkelijke contract wat vertraging heeft.

En als een bedrijf naar een partij als headfirst stapt om alle facturen te verzamelen en maandelijks 1 verzamelfactuur te sturen, dan betalen ze daar vaak maar amper een euro per gefactureerd uur voor (in ieder geval niet boven de 2 euro/uur). Pas als zo'n tussenpartij daadwerkelijk actief bemiddelt willen ze (veel) meer geld zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
Yucon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:16:
Ik kende ze verder niet, maar ik ben toevallig net met die blacklist die bovenaan in het lijstje staat in gesprek. Hoe zal ik het zeggen.. is er een reden dat die bovenaan staat?
Ook contact gehad met deze partij, maar ben blij dat het uiteindelijk niet door ging. Ze zijn totaal niet transparant over tarief en vrij opdringerig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Yucon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:16:
CV-schuivers met hoge marges. En mogelijk niet eens de eigen eindklant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
AdmiralOneTwo schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:07:
Meestal loopt dat inderdaad wel los (zolang je mondeling, en het liefst schriftelijk een toezegging hebt), maar velen zullen het niet accepteren. Als je net bent begonnen zou ik de kans dat het misloopt beschouwen als leergeld. Maar dring er dan wel op aan dat ze het eerder hebben geregeld dan een week later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:34

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik probeer mijn factuur tekst te optimaliseren om, subtiel, duidelijk te maken dat die 30 (of 14 bij nieuwe klanten) dagen betaaltermijn niet is om het geld pas op dag 32 op mijn rekening te krijgen. Het gaat steeds beter maar ik wil gewoon een subtiele hint in de factuur zetten. Momenteel is mijn regel:
We verzoeken u vriendelijk het bovenstaande bedrag van €18500,- voor 09-10-2021 te voldoen op onze bankrekening onder vermelding van het factuurnummer 2021-0069. Voor vragen kunt u contact opnemen per e-mail.
Ik had hem veranderd naar:
We verzoeken u vriendelijk het bovenstaande bedrag van €18500,- voor 09-10-2021 te voldoen op onze bankrekening onder vermelding van het factuurnummer 2021-0069. Voor vragen kunt u contact opnemen per e-mail.
Maar dat vind ik niet echt subtiel en beetje dringerig.

Dus wil het aanpassen naar een nettere tekst waarin staat dat het uiterlijk op die datum op de rekening moet staan.
We verzoeken u vriendelijk om er zorg voor te dragen dat het bovenstaande bedrag van €18500,- uiterlijk 09-10-2021 op onze bankrekening is bijgeschreven onder vermelding van het factuurnummer 2021-0069. Voor vragen kunt u contact opnemen per e-mail.
Wat vinden jullie? :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het is z’n typisch formaliteit dat het denk ik nauwelijks gelezen wordt. Daarnaast komt er met “voor” en “uiterlijk” eigenlijk een extra dag bij het betaaltermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 02:14
Ik heb er nog in staan dat de klant zelf rekening dient te houden met de verwerkingstijd van de overboeking.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Deveon schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:09:
Het is z’n typisch formaliteit dat het denk ik nauwelijks gelezen wordt. Daarnaast komt er met “voor” en “uiterlijk” eigenlijk een extra dag bij het betaaltermijn.
Met voor komt er eigenlijk een dag minder betaaltermijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

MadEgg

Tux is lievvv

Tylen schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:33:
[...]

Met voor komt er eigenlijk een dag minder betaaltermijn ;)
Dat hangt er toch allemaal maar net van af welke datum je erachter zet? Die kun je ook aanpassen natuurlijk.

Wat is de formele definitie van een betaaltermijn van 14 dagen eigenlijk? 14 dagen vanaf de factuurdatum of na de factuurdatum?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

MadEgg schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Dat hangt er toch allemaal maar net van af welke datum je erachter zet? Die kun je ook aanpassen natuurlijk.

Wat is de formele definitie van een betaaltermijn van 14 dagen eigenlijk? 14 dagen vanaf de factuurdatum of na de factuurdatum?
Er staat nergens dat het 30 of 14 is op de factuur maar alleen een datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

MadEgg

Tux is lievvv

Tylen schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:42:
[...]

Er staat nergens dat het 30 of 14 is op de factuur maar alleen een datum.
Dat staat vast niet in je contract? In mijn contract ben ik een betaaltermijn van 30 dagen overeengekomen met de pooier. Betekent dat dat, als ik op 1 oktober mijn factuur stuur, het bedrag voldaan moet zijn op 30 of 31 oktober?

Want ik zou nav van een betaaltermijn van 30 dagen dus ofwel :

"Bedrag moet uiterlijk 31 oktober op bovenstaande rekening zijn bijgeschreven"

of

"Bedrag moet vóór 31 oktober op bovenstaande rekening zijn bijgeschreven".

In beide gevallen kan ik natuurlijk ook "31" in "30" veranderen en "voor" in "uiterlijk".

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

MadEgg schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:02:
[...]

Dat staat vast niet in je contract? In mijn contract ben ik een betaaltermijn van 30 dagen overeengekomen met de pooier. Betekent dat dat, als ik op 1 oktober mijn factuur stuur, het bedrag voldaan moet zijn op 30 of 31 oktober?

Want ik zou nav van een betaaltermijn van 30 dagen dus ofwel :

"Bedrag moet uiterlijk 31 oktober op bovenstaande rekening zijn bijgeschreven"

of

"Bedrag moet vóór 31 oktober op bovenstaande rekening zijn bijgeschreven".

In beide gevallen kan ik natuurlijk ook "31" in "30" veranderen en "voor" in "uiterlijk".
In de offertes staat wel 30 of 14 en in de eventuele contracten ook. Maar wil gewoon duidelijk op de factuur hebben dat het dan ook op de rekening dient te staan.

Maar heb nu genoeg handvatten om een mooie tekst neer te zetten. Thanks all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Edwin88 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:12:
[...]

Ook contact gehad met deze partij, maar ben blij dat het uiteindelijk niet door ging. Ze zijn totaal niet transparant over tarief en vrij opdringerig
Ik zag de post op LinkedIn ook voorbij komen en iemand zei al: het is wel generaliseren. En dat klopt ook wel.. ik heb er onlangs 2 gesproken en t verschil was wel heel groot. 1 was echt een schuiver, de ander nam netjes de tijd om e.e.a. toe te lichten..

Dusja, het verschilt idd wel erg pp, maar dat ze flinke marges pakken klopt.. daar ga ik niet in mee, maar vooralsnog krijg ik gewoon mijn tarief.. geeft mij ergens wel t idee dat je te laag zit, terwijl ik best al aan de hoge kant zit vind ik.. maarja, de boel trekt flink aan hoor ik overal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Ik vroeg eens hoeveel de marge was, en toen kwam ie met een lulverhaal dat hij daar niet over ging en blabla

Onzin, je weet prima wat de marge is

Hierna bellen ze braaf elke 2 maanden of ik al weg wil, en ondanks dat ik al na 1 x vroeg of ze me niet meer wilden bellen word ik elke keer door een ander gebeld die dan even opnieuw begint in hun 'oude-contacten' systeem oid.

Het liefst werk ik via 1 grote partij en blijf ik daar ook gewoon bij, dan kennen ze je tenminste op een gegeven moment en weet je wat je aan ze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mijn ervaring is dat bedrijven gewoon ongeveer op de uiterste betaaldatum (bijv. 30 dagen na factuurdatum) betalen. Dan is dat geld er dan binnen een paar werkdagen (of meteen, als het nu via instant-payments gaat). Ik ga me niet druk maken om 1 of 2 dagen eerder of later. Als ik perse het geld eerder wil hebben, spreek ik wel een 14 dagen termijn af.

Het is wat anders als het structureel echt te laat komt (2 of meer werkdagen) dan vraag ik er wel naar (had hier een tijdje terug een akkefietje over) maar 1 dag te laat, tja. Ik zit niet op dag 30 m'n KNAB account te F5-en ofzo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Crazy D

I think we should take a look.

Een hoop gedoe om niets. De meeste bedrijven kijken er namelijk sowieso niet naar (hooguit betalingstermijn 14 of 30 dagen), dat voeren ze in in de boekhouding. En de software geeft vanzelf aan welke facturen er betaald moeten worden. En als ze 1 dag in de week de betalingen doen, kan het alsnog gebeuren dat je betalingstermijn op maandag afloopt en op donderdag de overboeking wordt gedaan. Live with it. Bij kleine bedrijven kun je misschien nog wel voor elkaar krijgen dat ze dan een de betaling een week eerder zetten (dus betalingstermijn 7 of 21 dagen oid aanhouden), maar de grote bedrijven hebben gewoon een vast stramien die gaan echt geen uitzondering maken voor een zzp'r.

Ik denk dat de allerbelangrijkste vraag is: zit er een vast patroon in de betalingen. Als je factuur de ene keer na 3 dagen wordt betaald en de andere keer na 35, vind ik dat zorgwekkender dan dat je gewoon altijd op de 1e vrijdagmiddag nadat de betalingstermijn is verstreken, je geld krijgt. In het eerste geval hangt het blijkbaar af van de cash flow (zorgwekkend !!) of wanneer iemand zin heeft de boekhouding te doen (iets minder zorgwekkend maar wekt nog steeds niet heel veel vertrouwen). In het 2e geval weet je gewoon, zo werkt de software nu eenmaal, klaar.

M'n broer is financial controller bij een groot bedrijf, die zegt ook gewoon simpel: ik ga echt geen uitzonderingen maken voor zzp'rs. Die doen geloof ik 2 x in de week betalingen dus als je mazzel hebt is de vervaldatum precies op een betalingsdag, heb je pech gaat ie een paar dagen later mee. Maar wel gewoon, altijd, dus hoewel formeel iets te laat weet je wel precies waar je aan toe bent.

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 251 ... 642 Laatste