Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Jawel (check allkeyshop op office 2019).RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:39:
[...]
Tuurlijk. Ik heb nog wel een zgan ebike voor je. €100,-
Jongens, dat kan toch niet voor €5,-? Het kost je €120,- per jaar, een Office365 licentie. Altijd laatste versie, 5 gebruikers en 1TB cloudopslag. En je mag het als onkosten opvoeren.
Daarnaast hebben we het hier niet over Office 365.
Via je jaarruimte kan je als zzp er jaarlijks een bedrag (max 7k) fiscaal aftrekken van je bruto inkomen. Dit terwijl in loondienst je werkgever je pensioen onbelast in brengt. In mijn geval is dit meer dan 7k (ik meen 25k).
Klopt mijn conclusie dat ik als zzp er dus naast de jaarruimte ook extra pensioen moet nemen om de pensioeninleg op hetzelfde niveau te houden? En dat hier dus voor zzpers een behoorlijk nadeel in zit?
Super leuk en goed nieuws! Wanneer heb je het bekend gemaakt? Al iets concreet op het oog?.Chillco schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:08:
Na anderhalf jaar thuiswerken, geen in-person kennisavonden en geen conferentiebezoeken met collega’s heb ik gemerkt dat ik de binding met mijn werkgever (kleine detacheerder) ben kwijtgeraakt. Dus heb ik mijn freelance plannen van ‘ooit’ verplaatst naar ‘nu’
Per 1 oktober ga ik voor mezelf verder als Java / Kotlin developer!
Op basis van slechts één post op LinkedIn is mijn inbox al ontploft. Vooral veel werk om nu het kaf van het koren te scheiden. Een tikkeltje overweldigend, maar wel leuk
Ik lees hier al een tijdje mee en heb echt vreselijk veel nuttige informatie uit dit topic gehaald, dank allen! Ik heb er zin in!
Zelf start ik pas 1 januari dus alle tijd. Weet al dat ik kan blijven bij mijn huidige opdracht. Moet alleen nog onderhandelen omtrent het tarief. Verder al een gesprek lopen met een interessante relatie uit mijn netwerk. Ook wat gesprekken gehad met recruitmentsbureau maar nog niks concreet.
Ergens komende maand het bekend maken via LinkedIn. Zal eens peilen of er wat interessants aankomt, in 2022.
Max jaarruimte is net iets meer dan 13K in 2021 (bij 113K) en eventuele reserveringsruimte (cumulatieve jaarruimte die je in de vorige 7 jaar niet gebruikt hebt) is gemaximaliseerd op 7,5K per jaar.Unito schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 20:46:
Ik ga starten als zzp er heb me grondig verdiept in het pensioen maar een aantal punten zijn met nog niet helemaal duidelijk. Begrijp ik het zo goed?
Via je jaarruimte kan je als zzp er jaarlijks een bedrag (max 7k) fiscaal aftrekken van je bruto inkomen. Dit terwijl in loondienst je werkgever je pensioen onbelast in brengt. In mijn geval is dit meer dan 7k (ik meen 25k).
https://brightpensioen.nl/jaarruimte-berekenen/
Geldt de maximale jaarruimte ook als je bij pensioenfonds blijft inleggen waar je bij aangesloten was vanuit een loondienstverband? Vanuit loondienst heb ik voor dit jaar namelijk al een groot deel van mijn jaarruimte gebruikt.sverzijl schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:40:
[...]
Max jaarruimte is net iets meer dan 13K in 2021 (bij 113K) en eventuele reserveringsruimte (cumulatieve jaarruimte die je in de vorige 7 jaar niet gebruikt hebt) is gemaximaliseerd op 7,5K per jaar.
https://brightpensioen.nl/jaarruimte-berekenen/
Als ik dezelfde inleg voort zou zetten kom ik ruim boven de 13k uit. Bovendien wordt als peiljaar 2020 gebruikt en op basis van salaris in loondienst kom ik nog wat lager uit dan 13k dus kan ik amper nog inleggen.
[ Voor 10% gewijzigd door Afas op 18-09-2021 22:55 ]
Verder is het inkomen van een ondernemer in de ICT doorgaans hoger dan in loondienst, waardoor je dus ook meer pensioen kan opbouwen *als je daar voor kiest*.
Afgelopen maandag bekend gemaakt en inmiddels wat gesprekken gehad met recruiters maar niks concreet ook nog. Het valt me op dat er bij een connectieverzoek vaak gezegd wordt 'wij hebben freelance posities beschikbaar' maar dat ze na het accepteren van het verzoek toch niets hebbenWackmack schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:16:
[...]
Super leuk en goed nieuws! Wanneer heb je het bekend gemaakt? Al iets concreet op het oog?.
Zelf start ik pas 1 januari dus alle tijd. Weet al dat ik kan blijven bij mijn huidige opdracht. Moet alleen nog onderhandelen omtrent het tarief. Verder al een gesprek lopen met een interessante relatie uit mijn netwerk. Ook wat gesprekken gehad met recruitmentsbureau maar nog niks concreet.
Ergens komende maand het bekend maken via LinkedIn. Zal eens peilen of er wat interessants aankomt, in 2022.
Ik zou ook bij mijn huidige klus kunnen blijven maar daar zit ik alweer twee jaar dus tijd voor iets nieuws.
Veel van die LinkedIn figuren lopen dan ook met dezelfde opdrachten te koop. Ze willen meestal met iedereen connecten voor een zo groot mogelijk bereik van hun hagelkanon.Chillco schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:54:
[...]
Afgelopen maandag bekend gemaakt en inmiddels wat gesprekken gehad met recruiters maar niks concreet ook nog. Het valt me op dat er bij een connectieverzoek vaak gezegd wordt 'wij hebben freelance posities beschikbaar' maar dat ze na het accepteren van het verzoek toch niets hebben
Je kunt beter zelf via portals, inhuurdesks en eigen netwerk opdrachten zoeken ipv via LinkedIn. Mijn ervaring is dat op laatstgenoemde vaak enkel partijen met stevige marges werven.
Toegegeven, ik ben net begonnen maar het lijkt er nu al op dat het toch echt wel uit die hoek zal gaan komen. Daar ga ik ook als eerste op inzetten. Waarom zijn die marktplaatsen zo sterk aanwezig bij de wat meer technische IT functies?
Ja en nee lijkt mij. Als ik even naar mezelf kijk, werk nu 5 jaar als Microsoft consultant. Zit nu het laatste jaar bij een grote reus. Heel groot warm netwerk opgebouwd. Mijne bestaande netwerk droogt nu wel wat op. Als je ergens fulltime zit, voor langere periode, kan je natuurlijk minder investeren in je netwerk.Yucon schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:32:
Nu zit ik wat betreft markt wel in een wat andere markt dan de developers die hier aanwezig zijn, en ik begrijp ook van zzp-dev vrienden dat het daar toch wat anders werkt. Maar toch verbaas ik me een beetje over de dominante positie van die zzp marktplaatsen. Als je een jaar of 20 ervaring hebt en veel met wisselende teams gewerkt hebt dan heb je ondertussen toch een enorm netwerk? Worden jullie zo weinig uit je eigen netwerk benaderd?
Toegegeven, ik ben net begonnen maar het lijkt er nu al op dat het toch echt wel uit die hoek zal gaan komen. Daar ga ik ook als eerste op inzetten. Waarom zijn die marktplaatsen zo sterk aanwezig bij de wat meer technische IT functies?
Moet wel zeggen dat ik mijn netwerk heb onderschat. Alle zzper die ik heb gesproken afgelopen waren allemaal super behulpzaam. Kon zelfs al worden voorgesteld of zelfs ergens worden geplaatst. Goed teken dat ik geen vage bureaus hoef te gebruiken straks.
Dat is gelijk een vraag. Stel, je zit ergens voor een jaar. Zijn jullie dan nog bezig met je netwerk? Hoe goed blijft de relatie, als je steeds nee moet zeggen, omdat je vol zit?
Zelf al bedacht om een mooi lijstje samen te stellen, die in kerst een relatie geschenk kunnen ontvangen. Merk vooral dat IT managers een prima netwerk hebben.
Zeker. Je weet nooit wat er op je pad komt.Wackmack schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:47:
[...]
Dat is gelijk een vraag. Stel, je zit ergens voor een jaar. Zijn jullie dan nog bezig met je netwerk? Hoe goed blijft de relatie, als je steeds nee moet zeggen, omdat je vol zit?
Al moet ik zeggen dat het netwerken bij mij meer bestaat uit het werken aan mijn ‘personal brand’ (even mijn mond spoelen nu..). Bloggen, spreken op meetups en (helaas nu alleen online) conferenties en af en toe als gast bij een podcast.
Zelfs nu ik net aan een langetermijnklus ben begonnen (meerjarenplan), en het meer voelt alsof ik in dienst ben gegaan, zal ik dat blijven doen. Omdat ik het leuk vind om te doen, maar ook omdat je nooit weet wat er gebeurt.
Zo blijf ik met genoeg mensen in contact om de leuke dingen mijn kant op te blijven laten komen. Mijn huidige klus heb ik ook op die manier binnengehaald, ben gevraagd voor een plek die anders nooit op mijn pad zou zijn gekomen. En je weet nou eenmaal nooit wat de toekomst brengt.
De jaarruimte van 2021 bereken je met de inkomsten-gegevens uit 2020. En als je dit jaar al aardig wat hebt ingelegd in pensioenfonds van je werkgever, dan krijg je aan het einde van dit jaar/begin volgend jaar een overzicht waarin de zogenaamde 'Factor A' staat. Hiermee kan je dan de jaarruimte van 2022 berekenen.Afas schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:53:
[...]
Geldt de maximale jaarruimte ook als je bij pensioenfonds blijft inleggen waar je bij aangesloten was vanuit een loondienstverband? Vanuit loondienst heb ik voor dit jaar namelijk al een groot deel van mijn jaarruimte gebruikt.
Als ik dezelfde inleg voort zou zetten kom ik ruim boven de 13k uit. Bovendien wordt als peiljaar 2020 gebruikt en op basis van salaris in loondienst kom ik nog wat lager uit dan 13k dus kan ik amper nog inleggen.
Jaarruimte = (13,3% x premiegrondslag ) - (6,27 x factor A) - F
Premiegrondslag (PG) = inkomensgrondslag minus franchise.
De maximale premiegrondslag is € 112.189 (2021).
F = Fiscale oudedagsreserve (FOR). FOR = de toename van de oudedagsreserve.
Ik wist overigens niet dat dit kon, maar lees nu dat je dit tot 10 jaar na uitdiensttreding mag voortzetten. Hoe het dan zit met de maximale hoogte van je inleg weet ik niet...als je bij pensioenfonds blijft inleggen waar je bij aangesloten was vanuit een loondienstverband?
Volgens mij kan dit ook lang niet bij alle pensioenfondsen. Die van mij biedt dit (alleen bij uitzonderingen) aan.sverzijl schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:03:
Ik wist overigens niet dat dit kon, maar lees nu dat je dit tot 10 jaar na uitdiensttreding mag voortzetten. Hoe het dan zit met de maximale hoogte van je inleg weet ik niet.
Ik heb 2x wat uit 'de markt' gehaald, de rest van alle opdrachten via mijn netwerk. Blijf investeren in je netwerk, bel ze regelmatig op en laat weten dat je nog leeft. Dat hoeft niet zo spannend te zijn. Dat kan via LinkedIn, maar ook Facebook, Strava en weet ik wat. Je hoeft niet elk kwartaal een uur te kletsen met je netwerk.Yucon schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:32:
Bovendien, jullie zijn nu ook mijn netwerk
En waarom zou je dat willen? Ik zie het voordeel in ieder geval niet, wat waarschijnlijk een beperking bij mezelf is. Toch benieuwd naar.Unito schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:07:
[...]
Volgens mij kan dit ook lang niet bij alle pensioenfondsen. Die van mij biedt dit (alleen bij uitzonderingen) aan.
Omdat het vermogen dat je inlegt vrijgesteld is van de vermogensbelasting.RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:17:
[...]
En waarom zou je dat willen? Ik zie het voordeel in ieder geval niet, wat waarschijnlijk een beperking bij mezelf is. Toch benieuwd naar.
Zet je aandelen portfolio op pensioenrekening en je hebt hetzelfde. Je mag het dan alleen niet opnemen voor je pensioen.Unito schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:30:
[...]
Omdat het vermogen dat je inlegt vrijgesteld is van de vermogensbelasting.
Helder, alleen als ik het goed begrijp mag je daar dus jaarlijks minder inleggen dan bij een pensioenfonds.NLKornolio schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:37:
[...]
Zet je aandelen portfolio op pensioenrekening en je hebt hetzelfde. Je mag het dan alleen niet opnemen voor je pensioen.
Maar zelf opbouwen heeft ook voordelen. Volledig de regie, je kan eerder bij je geld (kan ook een risico zijn) en misschien wel lagere beheerskosten (al weet ik niet of dat zo is)
[ Voor 20% gewijzigd door Unito op 20-09-2021 09:05 ]
Iemand hier misschien ervaring met het aannemen van een MBO/HBO student voor een bijbaan van iets van 8 uur per week? en misschien wat tips op voorhand voordat ik er helemaal in ga duiken om personeel aan te nemen?
[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 20-09-2021 10:42 ]
Leuk, gefeliciteerd! Ik denk dat ik je post ook langs heb zien komen. Als links en rechts een beetje mensen die liken dan heb je al gauw een heel groot netwerk :-)Chillco schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:08:
Na anderhalf jaar thuiswerken, geen in-person kennisavonden en geen conferentiebezoeken met collega’s heb ik gemerkt dat ik de binding met mijn werkgever (kleine detacheerder) ben kwijtgeraakt. Dus heb ik mijn freelance plannen van ‘ooit’ verplaatst naar ‘nu’
Per 1 oktober ga ik voor mezelf verder als Java / Kotlin developer!
Op basis van slechts één post op LinkedIn is mijn inbox al ontploft. Vooral veel werk om nu het kaf van het koren te scheiden. Een tikkeltje overweldigend, maar wel leuk
Ik lees hier al een tijdje mee en heb echt vreselijk veel nuttige informatie uit dit topic gehaald, dank allen! Ik heb er zin in!
Voor mij geldt hetzelfde. Ik ben op dit moment nog in loondienst (ik heb dus niet eerst opgezegd), dus heb het nog niet aan de grote klok gehangen, maar met een mooi profiel krijg je echt heel snel heel veel reacties, dus het is waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd voor je een klus hebt.
Met het nieuwe pensioenakkoord (dat eerst in zou gaan per 2022, maar nu in 2023... als deze wordt aangenomen) krijgen ZZP-ers de mogelijkheid om 2x zoveel in te leggen als nu het geval is. Maar voor je het weet is het weer een paar jaar uitgesteld.Unito schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:38:
[...]
Helder, alleen als ik het goed begrijp mag je daar dus jaarlijks minder inleggen dan bij een pensioenfonds.
Mijn pensioenfonds weet het ook niet (of wil het niet zeggen) en verwijst me door naar de belastingdienst.sverzijl schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:03:
[...]
De jaarruimte van 2021 bereken je met de inkomsten-gegevens uit 2020. En als je dit jaar al aardig wat hebt ingelegd in pensioenfonds van je werkgever, dan krijg je aan het einde van dit jaar/begin volgend jaar een overzicht waarin de zogenaamde 'Factor A' staat. Hiermee kan je dan de jaarruimte van 2022 berekenen.
Jaarruimte = (13,3% x premiegrondslag ) - (6,27 x factor A) - F
Premiegrondslag (PG) = inkomensgrondslag minus franchise.
De maximale premiegrondslag is € 112.189 (2021).
F = Fiscale oudedagsreserve (FOR). FOR = de toename van de oudedagsreserve.
[...]
Ik wist overigens niet dat dit kon, maar lees nu dat je dit tot 10 jaar na uitdiensttreding mag voortzetten. Hoe het dan zit met de maximale hoogte van je inleg weet ik niet.
@RonaldHeirbaut Het kan voor mij interessant zijn omdat ik daarnee mogelijk dit en volgend jaar pensioen kan blijven opbouwen terwijl dat anders niet kan omdat mijn jaarruimte als gevolg van mijn dienstverband al 'op' is.
Best vreemd dat ik bij een pensioenfonds fiscaal voordelig bijna 20k per jaar in mag leggen terwijl als zelfstandige ik veel minder mag inleggen en tot 2023 moet wachten voordat ik weer met belastingvoordeel in kan leggen.
Ik neem aan dat dit dan ook geldt voor ons, net als de km vergoeding. Toch weer een extra post om aan te denken.
Nee, want de werkkostenregeling (waar dit onder valt) geldt niet voor zzp'ers.Remcoder schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:56:
https://nos.nl/artikel/23...e-kop-koffie-en-wc-papier
Ik neem aan dat dit dan ook geldt voor ons, net als de km vergoeding. Toch weer een extra post om aan te denken.
Och, met de mkb aftrek van 14% hebben we niks te klagen tochHielko schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:01:
[...]
Nee, want de werkkostenregeling (waar dit onder valt) geldt niet voor zzp'ers.
Ja, wat bedoel je met zzp'ers? Eenmanszaken of DGA's?Hielko schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:01:
[...]
Nee, want de werkkostenregeling (waar dit onder valt) geldt niet voor zzp'ers.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Werk kosten regeling geld trouwens wel voor DGA’s, wat in principe ook ZZP’ers kunnen zijn.
Bij zo'n addendum is het natuurlijk een mooi moment om € 5,- per uur op je tarief te gooien, immers moet je een extra tegenprestatie verrichtenfry77 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 23:00:
mmmm, reminds me. Begin van het jaar kreeg ik een addendum op mijn contract dat mijn opdrachtgever niet verantwoordelijk was voor mijn werkplek en dat ze als onderdeel van de overeenkomst eisten/verwachten dat ik zelf zorg voor een arbo goedgekeurde werkplek. Vraag mij nu af of ik het op die manier als investering behorende bij het project zou kunnen wegmoffelen
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
De wet is duidelijk wat de voorwaarden zijn dus daar valt weinig over te discussiëren, maar sommige nemen het risico vanwege Covid en dat een werkgever het voor personeel wel mag. Ik vind het gewoon raar dat het in het artikel wel benoemd wordt dat een werkgever daarin moet faciliteren maar dat ondernemers nergens genoemd worden en die opeens geacht worden privé een Arbo werkplek aan te schaffen._Arthur schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:42:
Over het al dan niet zakelijk aanschaffen van meubilair verschillen hier de meningen, dus laten we daar niet nog een keer over gaan discussieren
Freelance zijn vaak andere bedrijven of anders andere afdelingen dan loondienst. Computer Futures en Vibe group (Spilberg Developmen c.s.) hebben veel freelance.Chillco schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:54:
[...]
Afgelopen maandag bekend gemaakt en inmiddels wat gesprekken gehad met recruiters maar niks concreet ook nog. Het valt me op dat er bij een connectieverzoek vaak gezegd wordt 'wij hebben freelance posities beschikbaar' maar dat ze na het accepteren van het verzoek toch niets hebben
Ik zou ook bij mijn huidige klus kunnen blijven maar daar zit ik alweer twee jaar dus tijd voor iets nieuws.
Bij connectieverzoeken van een recruiter altijd eerst op de website kijken of deze in permanente of freelance posities zit.
Sowieso is mijn uitgangspunt bij connectieverzoeken dat ze eerst met concrete informatie over de brug mogen komen, ik heb geen zin om puur voor hun connectie statistieken te connecten.t_captain schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:14:
[...]
Bij connectieverzoeken van een recruiter altijd eerst op de website kijken of deze in permanente of freelance posities zit.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het is idd een discussie die we hier al vaak hebben gehad en nog zeker vaak zullen hebbenDeveon schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:34:
Het zou toch fijn zijn als voor zelfstandige ook een optie komt om een Arbo vriendelijke werkplek als zakelijke kosten te boeken. Ik hoef geen “zakelijke werkruimte” om stroom, koffie en overige inrichting af te trekken, maar raar dat niemand denkt aan de ZZP’er die vanuit huis werkt. Ze willen toch niet dat al die ZZP’ers straks met rugklachten in de bijstand komen?
Werk kosten regeling geld trouwens wel voor DGA’s, wat in principe ook ZZP’ers kunnen zijn.
https://www.belastingdien...rnemers/zakelijke_kosten/
Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid
Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.
U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.
Het is mijn (zakelijke)belang dat ik een goed ingerichte ARBO verantwoordelijke werkplek heb. Als ik een paar dagen niet kan werken door fysieke klachten dan zijn de kosten van een bureaustoel/verstelbaar bureau al terug verdiend. En dit soort kosten lijkt mij ook heel erg redelijk gezien onze gemiddelde jaaromzet...
Nergens heb ik dit e-mail adres staan. Ook niet op LinkedIn.Hi c-nan,
Tired of searching for your next freelance dev project?
We do it for you, for free.
Doen ze random <voornaam>.<achternaam>@bedrijfoplinkedin.nl mailen oid?
EU DNS: 86.54.11.100
Jep, helaas. Ook last van op mijn email adres van mijn opdrachtgever.c-nan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:55:
Het moet niet gekker worden, ik krijg een e-mail in de inbox bij mijn opdrachtgever:
Nergens heb ik dit e-mail adres staan. Ook niet op LinkedIn.
Ik heb dat dus echt continue bij m'n huidige klant. Vooral clubs die developers aan proberen te dragen. Ik snap het ook echt niet; je hele bedrijf gaat op die manier bij mij meteen op de zwarte lijst.c-nan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:55:
Het moet niet gekker worden, ik krijg een e-mail in de inbox bij mijn opdrachtgever:
Ik vermoed inderdaad dat ze het op die manier gewoon gokken. Als ik m'n e-mail adres google vind ik 'em nergens in ieder geval.
https://niels.nu
Bij mijn vorige klant zo'n beetje vanaf dag 3 al.
Sometimes you need to plan for coincidence
Sites als hunter.io verzamelen email naming conventions, dus je kan met een bot iemand's naam+domein scrapen en obv die output geautomatiseerd mailen. Denk niet dat iemand handmatig allemaal opties zit uit te proberen.c-nan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:55:
[...]
Is er niet zoiets als Temper maar dan voor kantoorwerk? Of wil je per sé een vaste kracht?Ernemmer schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:41:
Ik heb soms wat minder leuke klusjes (werkgerelateerd) te doen en heb daar zelf niet heel veel zin in en zou daar een student voor willen aannemen.
Iemand hier misschien ervaring met het aannemen van een MBO/HBO student voor een bijbaan van iets van 8 uur per week? en misschien wat tips op voorhand voordat ik er helemaal in ga duiken om personeel aan te nemen?
Hier stelt iemand dezelfde vraag en krijgt diverse antwoorden.
Cetero censeo Dynalogic delendam esse.
Ik zie dat ze gebruik maken van Mailgun om te mailen. Straks maar eens mailen naar Mailgun. Mailgun had destijds in hun voorwaarde staan dat je enkel mass mailing mag gebruiken als je daar toestemming voor hebt gekregen,Bulder schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:37:
[...]
Sites als hunter.io verzamelen email naming conventions, dus je kan met een bot iemand's naam+domein scrapen en obv die output geautomatiseerd mailen. Denk niet dat iemand handmatig allemaal opties zit uit te proberen.
[ Voor 16% gewijzigd door c-nan op 22-09-2021 12:13 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Ah, de spray and pray methode.c-nan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:55:
[...]
Temper is echt voor het wat lagere werk volgens mij, ik ben op zoek naar iemand die echt bouwkundig inhoudelijk werk kan doen.arnovos schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:39:
[...]
Is er niet zoiets als Temper maar dan voor kantoorwerk? Of wil je per sé een vaste kracht?
Hier stelt iemand dezelfde vraag en krijgt diverse antwoorden.
Ik was al wel iets verder gekomen en waarschijnlijk ga ik iemand inhuren via een payroll bedrijf, dan heb ik niks uit te zoeken qua belastingen en zo.
Je zou het platform YoungOnes kunnen proberen, maar je moet ook daar zelf uitzoeken of diegene vakkundig genoeg is. Een andere optie is om contact op te nemen met de lokale HBO bouwkunde studievereniging, daar hebben ze ervaring met studenten in contact brengen met bedrijven voor een (tijdelijke) bijbaan, alleen moet je dan zelf het papierwerk regelen.Ernemmer schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:24:
[...]
Temper is echt voor het wat lagere werk volgens mij, ik ben op zoek naar iemand die echt bouwkundig inhoudelijk werk kan doen.
Ik was al wel iets verder gekomen en waarschijnlijk ga ik iemand inhuren via een payroll bedrijf, dan heb ik niks uit te zoeken qua belastingen en zo.
Iemand vinden is niet echt het probleem, ik heb nog goede contacten met het HBO waar ik gezeten heb. Het ging mij echt om de administratie er omheen.wouterg00 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:07:
[...]
Je zou het platform YoungOnes kunnen proberen, maar je moet ook daar zelf uitzoeken of diegene vakkundig genoeg is. Een andere optie is om contact op te nemen met de lokale HBO bouwkunde studievereniging, daar hebben ze ervaring met studenten in contact brengen met bedrijven voor een (tijdelijke) bijbaan, alleen moet je dan zelf het papierwerk regelen.
Daar keek ik ook naar, maar dan zit je straks weer met die wet DBA. Ik ben zijn enige opdrachtgever en zal hem precies vertellen wat ie moet doen.Hmmbob schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:52:
Waarom niet als freelancer? Dan heb je er ook geen/weinig omkijken naar.
Ja, het zal inderdaad een MBO/HBO student zijn voor 15 euro per uur of zo.Hmmbob schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:53:
Uurtarief voor zijn functie zal daarbij waarschijnlijk ook niet helpen (gokje, gebaseerd op "student HBO")
[ Voor 5% gewijzigd door Unito op 23-09-2021 11:01 . Reden: verduidelijking ]
Lees de topicstartUnito schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:59:
Ik ga binnenkort starten als ZZP er in de rol van data analist. Ik ben op zoek naar goede brokers+platform om aan een klus te komen. Wat zijn de belangrijkste en fijnste in jullie ogen binnen dit vakgebied?
Het heeft nog lang geduurd voordat ze daar achter kwamen, dat had iedereen toch al ver van te voren zien aankomen dat de module totaal geen zekerheid ging bieden. Maarja beter ten halve gekeerd....
TucanoItaly in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
[ Voor 36% gewijzigd door TucanoItaly op 23-09-2021 15:13 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Dan maar weer een jaar of 2 extra 'geen handhaving op wet DBA'. Ik denk dat ik met pensioen ben voordat er een vervanger van de wet DBA wordt geimplementeerdWoy schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:01:
[...]
Het heeft nog lang geduurd voordat ze daar achter kwamen, dat had iedereen toch al ver van te voren zien aankomen dat de module totaal geen zekerheid ging bieden. Maarja beter ten halve gekeerd....
Kon je verwachten. Zomaar wat proberen, zonder eerst duidelijke wetgeving, kan natuurlijk niks worden. Al zou het wel een succes zijn geweest, gaan we dan de wet definieren obv de vragenlijst in die webmodule? Dat is de wereld op zn kop.
Ik lees ook dat de belastingdienst nog nergens gehandhaafd heeft, dus geen extreme/overduidelijke gevallen heeft aangepakt. Dat verbaast me dan wel weer, want die zijn er toch legio.
Ik heb hier niet heel veel verstand van behalve dat in mijn OvO daar bepalingen in staan om duidelijk te maken dat partijen niet de bedoeling hebben een dienstverband aan te gaan. Samen met een looptijd van ongeveer een half jaar is dan vrij duidelijk wat de bedoeling is. En boven een bepaald tarief kunnen ze er toch wel min of meer vanuit gaan dat het goed zit?sverzijl schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:35:
[...]
Dan maar weer een jaar of 2 extra 'geen handhaving op wet DBA'. Ik denk dat ik met pensioen ben voordat er een vervanger van de wet DBA wordt geimplementeerd
Ik denk dat ik voor die tijd ben gestopt met uur/factuur werk.sverzijl schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:35:
[...]
Dan maar weer een jaar of 2 extra 'geen handhaving op wet DBA'. Ik denk dat ik met pensioen ben voordat er een vervanger van de wet DBA wordt geimplementeerd
Wat let een TNT of Deliveroo om dergelijke 'afspraken' op papier te zetten? Da's dus het hele probleem; er is te veel onduidelijk en onzekerheid. De wet moet gewoon duidelijk worden.Afas schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:45:
[...]
Ik heb hier niet heel veel verstand van behalve dat in mijn OvO daar bepalingen in staan om duidelijk te maken dat partijen niet de bedoeling hebben een dienstverband aan te gaan. Samen met een looptijd van ongeveer een half jaar is dan vrij duidelijk wat de bedoeling is. En boven een bepaald tarief kunnen ze er toch wel min of meer vanuit gaan dat het goed zit?
[ Voor 22% gewijzigd door Lycaon op 23-09-2021 16:34 ]
Die (post)bezorgers worden per pakketje afgerekend, dat werkt al helemaal niet.
Er is geen vaste opslag, zij hanteren vaak gewoon een vaste uurtarief en proberen dat van jou zo laag mogelijk te krijgen om een zo groot mogelijke marge te pakken.Yucon schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:19:
Ik heb vandaag een verkennend gesprek gehad met een oude kennis voor een opdracht. In dat geval zou het via Brunel lopen. Weet iemand wat die als opslag hanteren?
Hanteer dus vooral je eigen uurtarief waar je je comfortabel bij voelt, zij doen dit echt niet voor jou ook al proberen ze je dat gevoel te geven ;-)
Eigenlijk valt er van hun kant uit niet heel veel te onderhandelen. Ik ben benieuwd of zij dat ook zo zien.
Toevallig ken ik iemand die een tijdje via een bestaand contract tussen de klant en Brunel een specifiek persoon naar binnen hebben gehaald. Voor bemiddeling vroegen ze destijds een paar euro, maar dat kan inmiddels best veranderd zijn of afhankelijk zijn van de accountmanager. Tenslotte is het maar de vraag of die €2 over 1800 uur een minimale €3600 waard.Yucon schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:19:
Ik heb vandaag een verkennend gesprek gehad met een oude kennis voor een opdracht. In dat geval zou het via Brunel lopen. Weet iemand wat die als opslag hanteren?
Brunel treedt hier dus alleen als broker op begrijp ik ? In dat geval zal dit waarschijnlijk rond de 1-1,50/uur zijn. Normaliter wordt dit door opdrachtgever betaald naast/bovenop jouw onderhandelde uurtarief.Yucon schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:19:
Ik heb het 3 x gelezen maar ik snap je nietDR.V schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 00:34:
Is er iemand hier die mogelijk weet of de youngtimer berekening van dit jaar blijft gelden als je dit jaar nog een youngtimer neemt icm een auto met een hogere bijtelling maar lagere catalogusprijs. Oftewel als ik dit jaar een youngtimer neem waarvan de catalogus prijs hoger is dan de andere tweede nieuwe auto, geldt die gunstige bijtelling met het bijtellingsbedrag ook nog na dit jaar en staat het vast, losstaand van de wijziging komend jaar? Of zal komend jaar van de nieuwe auto toch de bijtelling moeten worden betaald?
(waarbij bijtelling nooit hoger mag zijn dan de werkelijke auto kosten, mits eenmanszaak)
Exact expert nodig?
Hij wil twee zakelijke auto's prive rijden. Interessante vraag.Crazy D schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:58:
[...]
Ik heb het 3 x gelezen maar ik snap je nietMaar als je 2 auto;s zakelijk hebt, heb je 2 x bijtelling, Beiden volgens hun eigen regels. Dus youngtimer a la die 35% van actuele waarde en de andere auto volgens x % van catalogus waarde
(waarbij bijtelling nooit hoger mag zijn dan de werkelijke auto kosten, mits eenmanszaak)
Heb ik ook. Outlander zakelijk gekocht, en Kona lease. Ik rij beiden. Outlander rijdt superlekker op langere afstanden, en de Kona voor de kortere afstanden. Vind ik verdedigbaar en m'n accountant ook. Je mag immers zelf weten waar je je geld aan uitgeeft, als het maar verdedigbaar is.Yucon schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:00:
[...]
Hij wil twee zakelijke auto's prive rijden. Interessante vraag.
Doordat bijtelling nooit hoger is dan de werkelijke autokosten, is de bijtelling van die 2 auto's samen lager dan wanneer ik enkel de Outlander heb (22% bijtelling, te laat gekocht
Bij aanschaf auto moet je kiezen of het prive of zakelijk is (en eenmaal gekozen mag je niet meer wisselen). Je moet ook minimaal 10% van je km's zakelijk rijden. Dat botst dus (aangezien nu 2 jaar amper rijdt dankzij Corona....). Club van accountants (NOAB) was er niet over uit welke van de 2 regels van de belastingdienst zwaarder wegen, dus die hielden als stelling aan dat "eenmaal gekozen" leidend is (ook omdat het wel lastig verhaal wordt als je continue moet wisselen tussen prive en zakelijk, als je eens een jaar een klus in je eigen dorp zou hebben bijvoorbeeld).
De koffiepraat "ik kan niet met 2 auto's tegelijk rijden dus ik pak de bijtelling van de duurste auto" is door diezelfde NOAB iig naar het rijk der fabels verwezen. 2 zakelijke auto's rijden is gewoon 2 x bijtelling, klaar. Dan moet je 1 van beiden maar niet prive rijden, of 1 van beiden juist prive aanschaffen.
Maar goed, doordat bijtelling niet hoger mag zijn dan de werkelijke kosten, mits eenmanszaak, zul je denk ik vaak wel lager uitkomen dan de bijtelling of cataloguswaarde. Beetje rekenen als het daar echt om gaat.
Exact expert nodig?
https://www.autoenfiscus....-dan-een-auto-van-de-zaak
Kort: mag per 2022 niet meer
Lang: Youngtimer met hoge catalogus waarde, nieuwe auto met lagerr catalogus waarde. Bijtelling betalen over auto met hoogste catalogus waarde (maar dus lage dagwaarde), er vanuit gaande dat er minder rijbewijzen dan auto’s in huis zijn.
De nieuwe regels zeggen dat je de hoogste bijtelling moet betalen, waardoor je Youngtimer niet meer als “fiscaal rookgordijn” mag dienen.
Ahhhh!dr.lowtune schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:18:
Ik denk dat hij op deze oplossing doelde:
Lang: Youngtimer met hoge catalogus waarde, nieuwe auto met lagerr catalogus waarde. Bijtelling betalen over auto met hoogste catalogus waarde (maar dus lage dagwaarde), er vanuit gaande dat er minder rijbewijzen dan auto’s in huis zijn.
De nieuwe regels zeggen dat je de hoogste bijtelling moet betalen, waardoor je Youngtimer niet meer als “fiscaal rookgordijn” mag dienen.
En aangezien mijn vrouw en ik beiden een rijbewijs hebben, was het gedoe met bijtelling van 1 van die auto's sowieso geen issue.
Exact expert nodig?
Ik zit met m’n 2 opdrachten 1x op het gemiddelde en 1x er boven, dat is dus wel oke
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Maar dan heeft het toch ook geen nut meer om ze uberhaupt zakelijk te rijden? De volledige kosten worden immers via de bijtelling belast. En hoe kunnen de werkelijke kosten van 2 auto's lager liggen dan de werkelijke kosten van 1 auto?Crazy D schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:12:
[...]
Doordat bijtelling nooit hoger is dan de werkelijke autokosten, is de bijtelling van die 2 auto's samen lager dan wanneer ik enkel de Outlander heb (22% bijtelling, te laat gekocht).
Mooi hoe een tester met 5-10 jaar ervaring een tientje per uur goedkoper is dan een met 2-5 jaar ervaring-Jaap-io schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:57:
Volgens mij was hier pas een vraag over uur tarieven, nu lees ik op zipconomy een gemiddelde per functie https://zipconomy.nl/2021/09/hoeveel-kost-een-freelancer/
Ik zit met m’n 2 opdrachten 1x op het gemiddelde en 1x er boven, dat is dus wel oke
Iets met niet zo heel veel data, of zo.
Verder heb ik altijd wel op of boven het gemiddelde gezeten. Inmiddels niet meer te vergelijken (maandtarief en incentives ipv uurtarief), maar toch leuk om te weten.
Wanneer de bijtelling hoger is dan de werkelijke kosten dan is het toch helemaal niet interessant om hem op de zaak te houden? Feitelijk betaal je alles privé en loop je de 19ct/km mis. Daarnaast maakt het voor de OB niet uit (muv BTW voor aanschaf).Crazy D schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:12:
[...]
Doordat bijtelling nooit hoger is dan de werkelijke autokosten, is de bijtelling van die 2 auto's samen lager dan wanneer ik enkel de Outlander heb (22% bijtelling, te laat gekocht).
M.i. loopt dat wel wat achter, maargoed.-Jaap-io schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:57:
Volgens mij was hier pas een vraag over uur tarieven, nu lees ik op zipconomy een gemiddelde per functie https://zipconomy.nl/2021/09/hoeveel-kost-een-freelancer/
Wel grappig dat SAP/Sharepoint relatief hoog is. PTSD-opslag
ik zit zelf ook te kijken naar een Outlander, maar ik zie niet hoe dat zakelijk kopen goedkoper kan zijn dan prive (met de 22% bijtelling over de nieuwwaarde).Crazy D schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:12:
[...]
Heb ik ook. Outlander zakelijk gekocht, en Kona lease. Ik rij beiden. Outlander rijdt superlekker op langere afstanden, en de Kona voor de kortere afstanden. Vind ik verdedigbaar en m'n accountant ook. Je mag immers zelf weten waar je je geld aan uitgeeft, als het maar verdedigbaar is.
Ik rij ook nog in een Nissan Leaf (zakelijk, 4%, gekocht)
Ik zoek een opdracht waarbij ik de business juridisch kan trainen over SAP.-Jaap-io schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:57:
Dit is toch wel een circelredenering? Wat is je echte verdediging dan?Crazy D schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:12:
[...]
Vind ik verdedigbaar en m'n accountant ook. Je mag immers zelf weten waar je je geld aan uitgeeft, als het maar verdedigbaar is.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Wat een schaamteloze rippoff, en dan nog met slecht gecomprimeerde plaatjes ook, zie: Jogai in "Het freelance ICT-ers discussie topic"-Jaap-io schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:57:
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
In het artikel op Zipconomy staat dat het van Jellow komt, ze hebben hun artikel nu gewoon geplaatst op een plek waar het wat meer exposure krijgt.Jogai schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:56:
[...]
Wat een schaamteloze rippoff, en dan nog met slecht gecomprimeerde plaatjes ook, zie: Jogai in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Nu is m'n ervaring maar beperkt, maar op basis van wat ik in het verleden tegengekomen ben had ik ze wat hoger ingeschat. Ik ben zelf meer bekend met de dynamics wereld. Die functies lijken me wel redelijk in het rijtje SAP/sharepoint te passen.. maar toen ik nog aan de inhurende kant zat viel het me op dat dit in de regel toch echt 100e+ was voor redelijk ervaren mensen.Hydra schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:21:
[...]
M.i. loopt dat wel wat achter, maargoed.
Wel grappig dat SAP/Sharepoint relatief hoog is. PTSD-opslag
Dan zou je kunnen zeggen "ok dat bedrijf betaalt gewoon veel". Kan, maar zelfs met die tarieven was het nog steeds lastig mensen te vinden.
ik heb me trouwens ook wel eens verwonderd over het feit dat hardcore dev tarieven van bv java developers lager liggen dan powerapps knutselaars. Maar dat terzijde. Als echte dev zou ik het in dat geval wel weten.
[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 24-09-2021 10:24 ]
De wet moet zich terugtrekken uit het domein van arbeidsrelaties en focussen op maatschappelijk relevante zaken zoals uitbuiting.Hydra schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:20:
[...]
Wat let een TNT of Deliveroo om dergelijke 'afspraken' op papier te zetten? Da's dus het hele probleem; er is te veel onduidelijk en onzekerheid. De wet moet gewoon duidelijk worden.
Ik verwoorde het misschien verkeerd. De werkelijke kosten van de Outlander zijn lager dan de 22% van cataloguswaarde. Daardoor is de bijtelling van de Outlander zo'n 7K. De Kona is 4%, 2K bijtelling. Dus de bijtelling van die 2 samen is minder dan de bijtelling van de Outlander wanneer ik alleen de Outlander zou hebben. Uiteraard is het niet "goedkoper" want uiteindelijk heb ik ook gewoon de lease kosten van de Kona.Woy schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:15:
[...]
Maar dan heeft het toch ook geen nut meer om ze uberhaupt zakelijk te rijden? De volledige kosten worden immers via de bijtelling belast. En hoe kunnen de werkelijke kosten van 2 auto's lager liggen dan de werkelijke kosten van 1 auto?
Waarschijnlijk (wellicht "vrijwel zeker") is het ook wel voordeliger om de Outlander privé te rijden maar toen ik 'm kocht was de Kona niet in beeld. Maar eens gekozen blijft gekozen en de belastingdienst is er, mocht je controle krijgen, natuurlijk wel kien op dat je 'm niet direct aan jezelf verkoopt (want om 1 of andere stupide reden mag dat dus niet) maar ze kennen de trucjes van vandaag verkopen aan een vriend en morgen terugkopen natuurlijk ook wel. Als ik m privé mocht overnemen tegen een prijs die gewoon realistisch is, had ik dat misschien ook al wel gedaan.
Dat ik een comfortabele auto wil voor langere ritten, en een kleinere milieuvriendelijke EV voor kortere ritten. En deels imago (Outlander komt anders over dan een Kona).Jogai schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:51:
[...]
Dit is toch wel een circelredenering? Wat is je echte verdediging dan?
Zo ongeveer dezelfde redenatie als dat diverse zzp'ers meerdere laptops hebben "er zal er maar 1 stuk gaan" of 2 telefoons "want als ik er 1 laat vallen moet ik wel bereikbaar blijven"
Exact expert nodig?
Ik heb zojuist mijn auto verkocht, maar ik heb geen idee hoe ik de factuur moet opmaken..
Het is een marge auto, 7 jaar geleden gekocht voor 5.000.
Nu verkocht voor 2.500 (dus geen winst).
Hij is ouder dan 15 jaar, dus geen rest bpm.
Is het gewoon een factuur van 2.500 zonder btw? Het marge verhaal is voor mij hier vrij onduidelijk omdat ik overal maar lees dat er van uit gegaan wordt dat er een winst op zit.
[ Voor 16% gewijzigd door Bender op 24-09-2021 12:22 ]
Marge auto, dus geen btw.Bender schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:21:
Iemand ervaring met een marge auto verkopen?
Ik heb zojuist mijn auto verkocht, maar ik heb geen idee hoe ik de factuur moet opmaken..
Is het gewoon een factuur van 2.500 zonder btw? Het marge verhaal is voor mij hier vrij onduidelijk omdat ik overal maar lees dat er van uit gegaan wordt dat er een winst op zit.
Een marge auto is een auto zonder btw omdat ie al eens van een particulier is geweest
[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 24-09-2021 12:26 ]
Okay dan zit mijn aanname dus toch goed.hackerhater schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:25:
[...]
Marge auto, dus geen btw.
Een marge auto is een auto zonder btw omdat ie al eens van een particulier is geweest
Om de een of andere reden
Exact deze inderdaad!dr.lowtune schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:18:
Ik denk dat hij op deze oplossing doelde:
Even dubbelchecken hoor, maar weet je zeker dat je geen winst boekt? Want over 7 jaar minder dan 2.500 afschrijven is misschien wat conservatief?Bender schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:21:
Iemand ervaring met een marge auto verkopen?