Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
Je moet gewoon die 2500 inboeken als inkomsten voor je bedrijf. Thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
Crazy D schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:25:
[...]

Ik verwoorde het misschien verkeerd. De werkelijke kosten van de Outlander zijn lager dan de 22% van cataloguswaarde. Daardoor is de bijtelling van de Outlander zo'n 7K. De Kona is 4%, 2K bijtelling. Dus de bijtelling van die 2 samen is minder dan de bijtelling van de Outlander wanneer ik alleen de Outlander zou hebben.

[...]
Ik lees dit zo:
code:
1
bijtelling(outlander) + bijtelling(kona) < bijtelling(outlander)

Dus de bijtelling van de Kona is negatief? :+

Volgens mij mag je ook als je alleen de Outlander zou hebben de werkelijke kosten voor de Outlander bijtellen ipv het forfait van 22%. De additionele bijtelling voor de Kona is gewoon extra.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:15
Rem schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:48:
[...]
Even dubbelchecken hoor, maar weet je zeker dat je geen winst boekt? Want over 7 jaar minder dan 2.500 afschrijven is misschien wat conservatief? :)
Mwah, als je 20% per jaar afschrijft op iets is niet heel vreemd, dus eigenlijk staan we dan op -40% haha.
hackerhater schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:03:
Maar dat zegt nog niet zoveel van wat er op de factuur moet volgens mij.

[ Voor 26% gewijzigd door Bender op 24-09-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

hackerhater schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:34:
Marge voor auto's betekend wat anders dan marge in het zakelijk verkeer.
Om de een of andere reden
De btw is niet letterlijk 0, maar bijna 0. Achtergrond is dat de btw alleen over de marge en dan weer wel in de normale zin van het woord :P berekend hoeft te worden. Daar komt de term dan ook vandaan.

Ik ben geen boekhouder. Dus 'IANAB' maar volgens mij moet je het verschil tussen restwaarde en verkoopwaarde als winst beschouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 24-09-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

hackerhater schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:03:
Dat ligt toch wat genuanceerder. Je mag niet knippen uit deze site maar via de link zie je de details van de regeling plus een factuurvoorbeeld.

https://chaterfinance.nl/...edrag%20op%20de%20factuur.

Je zou bij normaal afschrijven over die 2500 euro dus btw moeten afdragen.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 24-09-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:26
Jogai schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:56:
[...]

Wat een schaamteloze rippoff, en dan nog met slecht gecomprimeerde plaatjes ook, zie: Jogai in "Het freelance ICT-ers discussie topic" :P
Die had ik even gemist maar inderdaad is hetzelfde

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:36
Is 1 januari een moment dat veel freelancers weer beschikbaar komen omdat er relatief veel contracten af lopen op 31 december? Bron is een recruiter, ben benieuwd wat jullie ervaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:26
Yucon schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:26:
[...]

Dat ligt toch wat genuanceerder. Je mag niet knippen uit deze site maar via de link zie je de details van de regeling plus een factuurvoorbeeld.

Zo ging het inderdaad ook bij de verkoop van mijn zakelijk auto, daar draag je gewoon btw over af omdat het zakelijk is. Ook als je hem koopt als marge auto en verkoopt aan een particulier. Het is niet voor niets dat je marktplaats wel eens youngtimers voorbij ziet komen ex. Btw, dat is dan we een zzp-er die z’n auto verkoopt

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
[...]

Als ik het goed lees is de hele margeregeling niet relevant, want mag je alleen gebruiken als je de goederen bedrijfsmatig verhandelt.

Dus dan is het heel simpel, als je iets verkoopt aan een particulier moet je gewoon over het gehele bedrag btw rekenen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:56
FastFox91 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:40:
Is 1 januari een moment dat veel freelancers weer beschikbaar komen omdat er relatief veel contracten af lopen op 31 december? Bron is een recruiter, ben benieuwd wat jullie ervaring is.
Ik kan me niet herinneren dat er ooit een opdracht op 31-12 geeindigd is voor mij. Halverwege het jaar komt eerder voor (n=1 :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Hielko schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:45:
[...]

Als ik het goed lees is de hele margeregeling niet relevant, want mag je alleen gebruiken als je de goederen bedrijfsmatig verhandelt.

Dus dan is het heel simpel, als je iets verkoopt aan een particulier moet je gewoon over het gehele bedrag btw rekenen.
Jup, maar als je het al ingekocht hebt van een particulier? (Marge auto)
Particulieren mogen geen BTW rekenen bij verkoop.

Zucht wat een gedoe en extra reden om auto's alleen b2b te kopen, dan is het een stuk simpeler :)

Alleen marges is normaal als je dingen in koopt om ze erna met winst te verkopen (marge)
Dit is het verkopen van een bedrijfsmiddel die flink afgeschreven is, er is geen winst-marge, alleen rest-waarde.

[ Voor 14% gewijzigd door hackerhater op 24-09-2021 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
hackerhater schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:57:
[...]

Jup, maar als je het al ingekocht hebt van een particulier? (Marge auto)
Particulieren mogen geen BTW rekenen bij verkoop.
waarde.
Jup, dus dat is dan belastingtechnisch niet zo handig. Want dan kan je geen btw terugvragen als je het koopt, maar moet je het dus wel in rekening brengen als je het verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Belastingdienst
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Crazy D schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:12:
[...]

Heb ik ook. Outlander zakelijk gekocht, en Kona lease. Ik rij beiden. Outlander rijdt superlekker op langere afstanden, en de Kona voor de kortere afstanden. Vind ik verdedigbaar en m'n accountant ook. Je mag immers zelf weten waar je je geld aan uitgeeft, als het maar verdedigbaar is.

Doordat bijtelling nooit hoger is dan de werkelijke autokosten, is de bijtelling van die 2 auto's samen lager dan wanneer ik enkel de Outlander heb (22% bijtelling, te laat gekocht :P).

Bij aanschaf auto moet je kiezen of het prive of zakelijk is (en eenmaal gekozen mag je niet meer wisselen). Je moet ook minimaal 10% van je km's zakelijk rijden. Dat botst dus (aangezien nu 2 jaar amper rijdt dankzij Corona....). Club van accountants (NOAB) was er niet over uit welke van de 2 regels van de belastingdienst zwaarder wegen, dus die hielden als stelling aan dat "eenmaal gekozen" leidend is (ook omdat het wel lastig verhaal wordt als je continue moet wisselen tussen prive en zakelijk, als je eens een jaar een klus in je eigen dorp zou hebben bijvoorbeeld).

De koffiepraat "ik kan niet met 2 auto's tegelijk rijden dus ik pak de bijtelling van de duurste auto" is door diezelfde NOAB iig naar het rijk der fabels verwezen. 2 zakelijke auto's rijden is gewoon 2 x bijtelling, klaar. Dan moet je 1 van beiden maar niet prive rijden, of 1 van beiden juist prive aanschaffen.
Maar goed, doordat bijtelling niet hoger mag zijn dan de werkelijke kosten, mits eenmanszaak, zul je denk ik vaak wel lager uitkomen dan de bijtelling of cataloguswaarde. Beetje rekenen als het daar echt om gaat.
de 10% verplicht zakelijk rijden is niet meer. Meer dan 500km prive -> automatisch zakelijk.

Ik kan de link zo snel even niet vinden, maar daar is een uitspraak van. Als daar interesse naar is kan ik hem straks nog wel even opzoeken (maar ook al eens eerder in dit topic gepost).

[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 24-09-2021 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De meeste opdrachten lopen per half jaar, maar ook tussendoor wordt er genoeg gewisseld. Vaak zie je aan de andere kant wel dat er op 1 januari een potje weer gevuld is of eind van het jaar dat er nog een potje over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:16
@Deveon ik heb contracten gehad varierend van 3 maanden tot een jaar. Zou niet zeggen dat de meeste een half jaar lopen hoor. Vaak loopt een contract ook vanaf de ingangsdatum tot + 3,6,12 maanden en verloopt niet perse op 31 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:40

Rem

Bender schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:19:
[...]

Mwah, als je 20% per jaar afschrijft op iets is niet heel vreemd, dus eigenlijk staan we dan op -40% haha.
Ja dat is dus precies mijn punt. Als je hem voor 5k koopt en op de balans zet, en dan volgens jouw schema ieder jaar 20% afschrift is de boekwaarde ondertussen 0. Dan verkoop je nu voor 2500. Dat noemen we dan toch een winst?

Snap ik je nou compleet verkeerd? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bender
Ik heb daar nog nooit van gehoord in mijn 20 jarige carriere, heb het nog nooit als opdrachtnemer, opdrachtgever of vraag/aanbod voorbij zien komen.
Opdrachten beginnen op momenten dat ze gevuld worden, of kunnen opschalen in een jaar vanwege successen (of afschalen..).

Ik geloof er weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
[...]

Maar daar gaat het volgens mij weer om winst bij doorverkoop van een product.
Rem schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:44:
[...]

Ja dat is dus precies mijn punt. Als je hem voor 5k koopt en op de balans zet, en dan volgens jouw schema ieder jaar 20% afschrift is de boekwaarde ondertussen 0. Dan verkoop je nu voor 2500. Dat noemen we dan toch een winst?

Snap ik je nou compleet verkeerd? >:)
Haha, ja je hebt gelijk!

Maar heel veel duidelijker vind ik het nog niet, eigenlijk door alle verschillende informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Bender schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:53:
Maar heel veel duidelijker vind ik het nog niet, eigenlijk door alle verschillende informatie.
Wat snap je niet? Winst is verkoopprijs (2500 minus btw?) minus huidige boekwaarde (0)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Bender schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:51:
[...]

Ik heb daar nog nooit van gehoord in mijn 20 jarige carriere, heb het nog nooit als opdrachtnemer, opdrachtgever of vraag/aanbod voorbij zien komen.
Opdrachten beginnen op momenten dat ze gevuld worden, of kunnen opschalen in een jaar vanwege successen (of afschalen..).

Ik geloof er weinig van.
Jahoor, ik en een aantal collegas hebben contracten tot 31-12.
Lijkt mij ook logisch om opdrachten die rond april/juli starten, tot einde kalenderjaar in te steken. Verlengen of tussentijds opzeggen kan altijd natuurlijk.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hielko schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:19:
[...]

Wat snap je niet? Winst is verkoopprijs (2500 minus btw?) minus huidige boekwaarde (0)?
Tja, winst... Ik zie het liever als minder verlies of een meevaller. Dit is net zo'n boekhoudkundige term als 'verlies draaien' omdat je de winstvoorspelling van 18% terug moet brengen naar 13%. Ik noem dat simpelweg minder winst draaien maar de echte jongens zien het als verlies draaien. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
indexample schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:29:
[...]

Jahoor, ik en een aantal collegas hebben contracten tot 31-12.
Lijkt mij ook logisch om opdrachten die rond april/juli starten, tot einde kalenderjaar in te steken. Verlengen of tussentijds opzeggen kan altijd natuurlijk.
Hier hetzelfde, bij veel corporates hebben ze kwartaal of jaar budgetten, en weten ze pas einde jaar/kwartaal wat het nieuwe budget is om te spenderen.

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:15
jadjong schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:11:
[...]

Tja, winst... Ik zie het liever als minder verlies of een meevaller. Dit is net zo'n boekhoudkundige term als 'verlies draaien' omdat je de winstvoorspelling van 18% terug moet brengen naar 13%. Ik noem dat simpelweg minder winst draaien maar de echte jongens zien het als verlies draaien. 8)7
Dat heb ik nog nooit gezien. Wel dat de winstverwachting minder hoog is waardoor aandelen dan weer onderuitgaan, maar dat wordt geen verlies genoemd. Zeker niet in boekhoudkundige termen. Als je netto resultaat positief is dan wordt dat boekhoudkundig gewoon winst genoemd.

Precies wat er met die auto gebeurd. Als je netto resultaat zonder die auto precies 0 zou zijn, dan is het door de verkoop van de auto (een afgeschreven artikel) nog net positief geworden, oftewel winst.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11
jadjong schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:11:
[...]

In de boekhouding praat je ook niet over winst maar over resultaat.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Waar hebben jullie je pensioen ondergebracht? Ik ben een beetje rond aan het kijken en hoor dat veel zzp'ers bij Brand New Day zitten maar ik vind de kosten ten opzichte van beleggen als particulier best fors: 0,44% servicekosten, 0,16% fondskosten is 0,60% structureel en dan nog 0,5% eenmalige stortingskosten.

Als ik privé bij Fitvermogen inleg ben ik met 0,2% kosten klaar.

Verwijderd

Voor mijn opdrachtgever werk ik nu 3 dagen per week, in de overeenkomst (in dit geval voor een maand) staat dat ik deze maand 14 dagen voor hen werk.

Nu wil ik graag een overeenkomst voor een langere periode aan gaan, laten we zeggen een half jaar.

Ik hou dan graag de mogelijkheid om eens een week (of twee) niet te werken voor genoemde opdrachtgever. Maar hoe vaak precies en wanneer weet ik natuurlijk niet van tevoren.

Dit wordt t.z.t. uiteraard afgestemd met de opdrachtgever, maar hoe nemen jullie dit soort variabelen op in je overeenkomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 16:42
Afas schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:55:
Waar hebben jullie je pensioen ondergebracht? Ik ben een beetje rond aan het kijken en hoor dat veel zzp'ers bij Brand New Day zitten maar ik vind de kosten ten opzichte van beleggen als particulier best fors: 0,44% servicekosten, 0,16% fondskosten is 0,60% structureel en dan nog 0,5% eenmalige stortingskosten.

Ik ben toevallig laatst overgestapt omdat de Rabo zijn lijfrente beleggingsproduct (ToekomstBeleggen) schreeuwend duur wilde maken (0,8% kwam het op). Heb een aantal partijen vergeleken en het kwam voor mij uiteindelijk neer op Brand New Day vs. DeGiro.
Ben uiteindelijk voor DeGiro gegaan omdat het goekoper was; 0.2% versus 0.44% bij BND. Daarnaast geen stortings/aankoop kosten voor een aantal leuke ETF's bij DeGiro (BND 0,5%). ETF portfolio die ik samenstelde bij DeGiro was wel iets duurder dan bij BND (0,26% bij DeGiro vs 0.19% bij BND in mijn geval). Dus Degiro was goedkoper overall.
Maar wat nog veel belangijker is dan die paar procentpunten: kijk of de aanbieder de fondsen / beleggingen waar je in wil beleggen ook aanbiedt. Bright bijvoorbeeld belegt veel te conservatief voor mijn smaak. BND heeft een paar goede fondsen maar wat ik bij hun mis zijn factor ETF's (behalve smallcap, die hebben ze wel). Die kan je bij DeGiro allemaal krijgen. BND heeft daarentegen wel het dividend lek gedicht, dat wel.
Ben desondanks voor DeGiro gegaan omdat ik factor exposure wilde (value en momentum fondsen die BND niet heeft).
Fitvermogen had ik wel gevonden maar ze hadden als ik het goed weet ook vrij oninteresante dure fondsen van NN, dus niet verder naar gekeken.
Over prive vs lijfrente: lijfrente is sws aantrekkelijker voor de lange termijn, vanwege de vrijstelling van de VRH die je prive niet hebt...

[ Voor 3% gewijzigd door bumble_bee op 25-09-2021 12:19 ]

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 16:42
Verwijderd schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:21:
Voor mijn opdrachtgever werk ik nu 3 dagen per week, in de overeenkomst (in dit geval voor een maand) staat dat ik deze maand 14 dagen voor hen werk.

Nu wil ik graag een overeenkomst voor een langere periode aan gaan, laten we zeggen een half jaar.

Ik hou dan graag de mogelijkheid om eens een week (of twee) niet te werken voor genoemde opdrachtgever. Maar hoe vaak precies en wanneer weet ik natuurlijk niet van tevoren.

Dit wordt t.z.t. uiteraard afgestemd met de opdrachtgever, maar hoe nemen jullie dit soort variabelen op in je overeenkomst?
Heb nu ook een parttime opdracht lopen toevallig. Maar dat is omschreven als "gemiddeld aantal uren per week" in mijn geval. Ik kan dus ene week meer, andere week minder doen, als het maar gemiddeld uitkomt over de contractduur op x uur per week. Aantal dagen per maand is vrij bijzonder. 14 werkdagen per maand is vrij hoog parrtime percentage dan toch? Maand heeft 21-22 werkdagen gemiddeld.
Hoe je dat afstemt? In overleg :+ Maar ik had contractueel uren/week gedaan denk ik, en dan ergens het woord 'gemiddeld' droppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13

MadEgg

Tux is lievvv

Ik leg maandelijks een vasts bedrag in bij Brightpensioen pensioensparen en maak regelmatig extra over naar een beleggingsrekening bij BND. In principe is het allemaal voor mijn pensioen maar een deel bewust niet op een pensioenrekening zodat ik het ook kan gebruiken om bijvoorbeeld de hypotheek af te lossen.

Ik vind bij beide de kosten lekker transparant. Rendement tot nu toe heel veel meer (7%) dan het kostenpercentage, dus voor mij als onervaren belegger prima. Ook krijg ik van BND af en toe een extra bijschrijving: dividend van de beleggingen.

Tja

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik moet ook m'n pensioen maar weer eens bekijken. Vijf jaar geleden bij de ABN begonnen na een uitgebreid adviesgesprek en dito berekening.

Dat kwam erop neer dat ik m'n jaarruimte (gedeeltelijk) gebruik om te sparen op een geblokkeerde rekening, daarnaast een vast bedrag per maand vanaf privé naar een beheerde beleggingsrekening. Verder beleg ik zelf actief.

Nu krijg ik net mail van de ABN dat de rente op die geblokkeerde rekening van 0,4 naar 0,3% gaat, terwijl die destijds op 1,1% begon. Zo kan ik natuurlijk nooit met pensioen :P . Eens kijken of het zin heeft om te shoppen, of dat het overal zo dramatisch is.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 25-09-2021 13:08 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Je mag in je handjes knijpen dat het nog positief is ;)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hielko schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:15:
Je mag in je handjes knijpen dat het nog positief is ;)
Deze rekening is gelukkig (vooralsnog...) vrijgesteld van het vermogen dat meetelt voor de grens van negatieve rente.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Nog een tip voor wie hem niet kent: bij wisselende jaarinkomsten kun je over 3 belastingjaren middelen.

Ik begon ergens in 2019 als zzper, waardoor mijn inkomen steeg. Door te middelen over 2018, 2019, 2020 krijg ik 2.5k terug.

Je hoeft alleen even de berekening te doen en een briefje naar je belastingkantoor te sturen. Snel verdiend.

Berekenen:
https://www.berekenhet.nl...ddeling-inkomen-box1.html

Formuliertje invullen en op de post:
https://www.belastingdien...deling-inkomstenbelasting

[ Voor 31% gewijzigd door indexample op 25-09-2021 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Zit zelf bij Bright, vooral vanwege de koppeling met SharePeople. Is vergelijkbaar.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Niet. Er staat niks in mijn contracten over vakantie e.d. Dat regel je ter plekke gewoon over 't algemeen. Ben deze zomer ook 4 weken weggeweest. Als er hele specifiek issues zijn (zodat je van de 6 maanden er 3 niet bent ofzo) kun je dat 't beste gewoon vooraf bespreken.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 25-09-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
indexample schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:15:
Nog een tip voor wie hem niet kent: bij wisselende jaarinkomsten kun je over 3 belastingjaren middelen.

Ik begon ergens in 2019 als zzper, waardoor mijn inkomen steeg. Door te middelen over 2018, 2019, 2020 krijg ik 2.5k terug.

Je hoeft alleen even de berekening te doen en een briefje naar je belastingkantoor te sturen. Snel verdiend.

Berekenen:

De berekening moet je alleen even voor jezelf maken, om de juiste jaren te kiezen. De uiteindelijke berekening maar de BD zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Waar hebben jullie je pensioen ondergebracht?
Ook ik zit bij Bright. De jaarlijkse kosten van Bright zijn vast niet variabel. In het begin lijken die hoog (het is 200-zoveel euro per jaar), maar als je voldoende hebt ingelegd, dan maakt dat weinig uit. Mede omdat het een cooperatie is.

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 26-09-2021 11:04 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-07 21:09
Zijn er hier ook freelancers die zich aansluiten bij een vereniging of belangenorganisatie voor software development o.i.d.?

Ik heb online gezocht en zag wel enkele clubjes / verenigingen die ICT belangen behartigen. Het zwaartepunt leek overigens wel meer op IT beheer te liggen dan software development.

Doen jullie alles zelf of zijn er interessante clubjes waar je bijvoorbeeld met andere freelancers kunt samenkomen om ervaringen uit te wisselen of kortingen kunt krijgen op trainingen en verzekeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 09:24
indexample schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:15:

Berekenen:

Ik kende deze helemaal niet. Zelf gestart op 1 januari 2019. Het beste voor mij zou zijn om te middelen over 2017,2018,2019 maar zoals ik het nu begrijp kan je max 3 jaar terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vincent17 schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:22:
[...]

Ik kende deze helemaal niet. Zelf gestart op 1 januari 2019. Het beste voor mij zou zijn om te middelen over 2017,2018,2019 maar zoals ik het nu begrijp kan je max 3 jaar terug?
Je kan 5 jaar terug, maar wel met 3 opvolgende jaren. 2017-2019 kan dus nog wel, zelfs 2016. Knab heeft hier een simpel tooltje voor.

https://www.knab.nl/middeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:18

orf

Bright is volgens mij tot zo’n €50k duurder dan Brand New Day. Maar belangrijker vind ik dat je niet voor 100% aandelen kunt kiezen bij Bright. In de opbouwfase kost je dat serieus rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
Deveon schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:25:
[...]

Je kan 5 jaar terug, maar wel met 3 opvolgende jaren. 2017-2019 kan dus nog wel, zelfs 2016. Knab heeft hier een simpel tooltje voor.

https://www.knab.nl/middeling
Ik lees onderstaande op diverse sites en ook op het formulier zelf staat zoiets alleen dan iets andere bewoording waardoor ik het niet helemaal snap, maar bijv. mijn definitieve aanslag van 2017 heb ik in mei 2018 ontvangen waardoor ik nu net 2017 mis op een paar maanden. 5 jaar terug kan volgens mij zeker niet maar laat iemand mij corrigeren evt.

Middeling kan tot 3 jaar na de definitieve aanslag inkomstenbelasting. Je kunt om middeling vragen vanaf 6 weken na de datum die op je definitieve aanslag staat. Vanaf dan heb je 3 jaar de tijd om middeling van je inkomen aan te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
Vincent17 schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:12:
[...]

Ik lees onderstaande op diverse sites en ook op het formulier zelf staat zoiets alleen dan iets andere bewoording waardoor ik het niet helemaal snap, maar bijv. mijn definitieve aanslag van 2017 heb ik in mei 2018 ontvangen waardoor ik nu net 2017 mis op een paar maanden. 5 jaar terug kan volgens mij zeker niet maar laat iemand mij corrigeren evt.

Middeling kan tot 3 jaar na de definitieve aanslag inkomstenbelasting. Je kunt om middeling vragen vanaf 6 weken na de datum die op je definitieve aanslag staat. Vanaf dan heb je 3 jaar de tijd om middeling van je inkomen aan te vragen.
Stuur uw ingevulde formulier binnen 36 maanden nadat de laatste aanslag van de 3 middelingsjaren vaststaat. Een aanslag staat vast 6 weken nadat u de definitieve aanslag hebt gekregen en u geen bezwaar maakt.

Voorbeeld
U wilt uw inkomen middelen over 2017, 2018 en 2019. Hebt u de definitieve aanslag 2019 gekregen op 5 september 2020? Dan moet u ons vóór 17 oktober 2023 een ingevuld formulier toesturen.

https://www.belastingdien...elen-en-geld-terugkrijgen

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
c-nan schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:53:
[...]

Stuur uw ingevulde formulier binnen 36 maanden nadat de laatste aanslag van de 3 middelingsjaren vaststaat. Een aanslag staat vast 6 weken nadat u de definitieve aanslag hebt gekregen en u geen bezwaar maakt.

Voorbeeld
U wilt uw inkomen middelen over 2017, 2018 en 2019. Hebt u de definitieve aanslag 2019 gekregen op 5 september 2020? Dan moet u ons vóór 17 oktober 2023 een ingevuld formulier toesturen.

https://www.belastingdien...elen-en-geld-terugkrijgen
Ah, het gaat dan dus om het laatste jaar uit het rijtje dat je wil gebruiken dat binnen de 36 maanden moet zitten?

Ik wil in principe 2017,2018,2019 doen dus dan gaat het om de definitieve aanslag van 2019 en ben ik dus nog ruim op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Ik heb gewoon dit in mijn overeenkomst staan
Opdrachtnemer factureeft aan Opdrachtgever conform de geldende voorwaarden de
gewerkte uren (ca. 3 dagen per week) tegen een bedrag van EUR xx per feitelijk gewerkt uur.
Dat in combinatie met het punt dat ik elke maand de daadwerkelijke uren laat accorderen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47
bumble_bee schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:56:
[...]
Bright bijvoorbeeld belegt veel te conservatief voor mijn smaak.
Ik heb dit eens gevraagd tijdens een ALV, want ik vind/vond een beetje extra risico ook niet erg, ze vonden agressievere beleggingsvormen "nog" niet bij hun product passen.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Wat een onzin. Het is eerder omgekeerd; dat er relatief veel opdrachten komen omdat bedrijven kwa budgetten wel met jaren werken. Rond Dec is het heel stil, en dan gaat het in Jan weer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Hielko schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:19:
[...]

Je eigen vraagstekken stelt precies waar de onduidelijkheid zit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:50

ralpje

Deugpopje

Wie van jullie heeft een eenmanszaak en boekt zijn (consumenten) mobiele abonnement als zakelijke kosten?
Ik kan binnenkort verlengen, maar mijn huidige provider (Tele2) factureert zonder BTW specificatie op zijn consumentenabonnementen.
Als eenmanszaak voel ik er weinig voor om een (duurder) zakelijk abonnement aan te schaffen. Zijn er providers die met BTW specificatie factureren?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
CodeCaster schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:37:
Ik moet ook m'n pensioen maar weer eens bekijken. Vijf jaar geleden bij de ABN begonnen na een uitgebreid adviesgesprek en dito berekening.

Dat kwam erop neer dat ik m'n jaarruimte (gedeeltelijk) gebruik om te sparen op een geblokkeerde rekening, daarnaast een vast bedrag per maand vanaf privé naar een beheerde beleggingsrekening. Verder beleg ik zelf actief.

Nu krijg ik net mail van de ABN dat de rente op die geblokkeerde rekening van 0,4 naar 0,3% gaat, terwijl die destijds op 1,1% begon. Zo kan ik natuurlijk nooit met pensioen :P . Eens kijken of het zin heeft om te shoppen, of dat het overal zo dramatisch is.
Maar enkel sparen is eigenlijk onverstandig, je rente was al lager dan de inflatie dus je verliest er alleen maar geld op door het op een spaarrekening te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bender
ralpje schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:12:
Wie van jullie heeft een eenmanszaak en boekt zijn (consumenten) mobiele abonnement als zakelijke kosten?
Ik kan binnenkort verlengen, maar mijn huidige provider (Tele2) factureert zonder BTW specificatie op zijn consumentenabonnementen.
Als eenmanszaak voel ik er weinig voor om een (duurder) zakelijk abonnement aan te schaffen. Zijn er providers die met BTW specificatie factureren?
Ik heb altijd particulieren abonnementen gehad, ook internet, de zakelijke versies bieden ook niet veel meer.

KPN staat in ieder geval ook de btw op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:00
KPN factureert gewoon met BTW (al meen ik dat ik daar eens een verzoek voor ingediend heb in het verleden)

edit: oh, volgende keer ook even op de volgende pagina kijken voor ik reageer :+

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 27-09-2021 09:46 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
T-Mobile factureert ook gewoon met btw voor consumentenabbo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:56
Hmmbob schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:46:
[...]

KPN factureert gewoon met BTW (al meen ik dat ik daar eens een verzoek voor ingediend heb in het verleden)
Ja, ik heb ook KPN en je moest daar inderdaad (eenmalig) naar vragen om de BTW specificatie aan te zetten. Standaard staat dit uit voor consumenten. Het KPN forum staat vol met deze vraag. Een moderator daar kan het echter zo aanzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:59

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Hielko schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:10:
T-Mobile factureert ook gewoon met btw voor consumentenabbo's.
Vodafone ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Bij Vodafone moet je dat activeren in de instellingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-xhp2Pp1zdk4Z_uuMpTqocNj0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2gXhyaNjkR3NIsjyYm6qHJt2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Laatst online: 08:59

Miesjh

El Polo Diablo schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:13:
[...]

Bij Vodafone moet je dat activeren in de instellingen

[Afbeelding]
Als ik naar mijn vodafone --> rekeningen, dan zie ik gewoon de BTW op mijn factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
Ik ben 2-talig opgevoed en heb ook een dubbele nationaliteit. Ik ben in een relatief korte tijd al voor de 2e keer benaderd door een bedrijf uit het buitenland wat (online) trainingen geeft op het gebied van IT.

Ze willen dat ik online trainingen ga geven.

Eerste verzoek heb ik afgewezen. Ik had aangegeven dat ik mijn 2e taal niet heel goed beheers om een training te kunnen geven, waar ze toen aan hebben gegeven dat Engels ook prima is. Toch niet gedaan.

Dit keer wil ik ze niet direct afwijzen, maar ik heb eerder nog nooit een training gegeven. Ik heb wat twijfels en vragen;
- Hebben jullie ervaringen met het geven van trainingen aan buitenlandse studenten via een buitenlands bedrijf? Eventuele nadelen?
- Komt het wel eens voor dat een student eigenlijk veel meer dan jij weet, en is dat dan niet 'awkward'?
- Maak je je trainings materiaal zelf of krijg je dat aangeleverd?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlmh
  • Laatst online: 09-09 21:48

dlmh

Lo-Fi

Mijn ervaring is dat zakelijke abonnementen hetzelfde (of meer) kosten als de consumenten alternatief + BTW. Je schiet er feitelijk dus helemaal niks mee op. Als jouw bedrijfsnaam ook jouw eigen naam is dan kun je mazzel hebben als je inderdaad een BTW specificatie hebt, anders kun je alsnog niks met de factuur.
Eledhrim schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:28:
Zijn er hier ook freelancers die zich aansluiten bij een vereniging of belangenorganisatie voor software development o.i.d.?
Ik ben via LinkedIn benaderd voor een guild voor freelance frontend developers, ook een specifieke tak dus binnen de IT. Aangezien ik wel behoefte had aan wat (vaste) contacten buiten mijn opdrachten om lijkt me dit wel interessant.

[ Voor 8% gewijzigd door dlmh op 27-09-2021 16:54 ]

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:54
c-nan schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:04:
Ik heb wat twijfels en vragen;
- Hebben jullie ervaringen met het geven van trainingen aan buitenlandse studenten via een buitenlands bedrijf? Eventuele nadelen?
- Komt het wel eens voor dat een student eigenlijk veel meer dan jij weet, en is dat dan niet 'awkward'?
Ik heb wel ervaring met het geven van een training aan een Frans bedrijf (Elzas). Op de vraag in welke taal, was hun voorkeur Frans. Toen heb ik gezegd dat mijn voorkeur Nederlands was. Daarna aangegeven dat het in het Duits mag of in het Engels. Dat zette een aantal mensen weer op het Duits (de Elzassers), en zo werd het Engels.
Het is standaard dat er altijd 1 of 2 man zijn die over een bepaald onderwerp meer weten dan jij. Betrek ze bij het verzinnen van voorbeelden en anekdotes. Zodra ze teveel de diepte in gaan kap je het af op niveau van de training. Uiteraard moet je geen bullshit verkondigen. Maar zit je er een keer naast, geen probleem. Nobody is perfect.
Trainingsmateriaal heb ik soms zelf gemaakt, soms aangeleverd gekregen. Dat hangt af van het instituut waarvoor je de training geeft.Een dag training geven kost je ongeveer 5 dagen voorbereiden. Het is dus wel een investering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Ik ben 2-talig opgevoed en heb ook een dubbele nationaliteit. Ik ben in een relatief korte tijd al voor de 2e keer benaderd door een bedrijf uit het buitenland wat (online) trainingen geeft op het gebied van IT.

Eerste verzoek heb ik afgewezen. Ik had aangegeven dat ik mijn 2e taal niet heel goed beheers om een training te kunnen geven, waar ze toen aan hebben gegeven dat Engels ook prima is. Toch niet gedaan.

Dit keer wil ik ze niet direct afwijzen, maar ik heb eerder nog nooit een training gegeven. Ik heb wat twijfels en vragen;
ik zou vragen of je niet een keer online met een training mee kan kijken die jij zou moeten gaan geven.
Dan zie je vrij snel of het een makkie is, of dat het te gek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
- Ik geef trainingen via een Nederlands bedrijf, aan nederlandse bedrijven en hun buitenlandse dochters. Niet helemaal vergelijkbaar denk ik
- ja soms komt het voor dat een student net wat meer weet. Maar wees daarover eerlijk, ken je eigen beperkingen. En heel vaak komt het niet voor, ze volgen immers de training omdat ze jouw kennis nog niet hebben
- ik heb een training zelf ontwikkeld, rest o.b.v. aangeleverde content. Een training ontwikkelen kost vies veel tijd. Ik ben zeker 100 uur bezig geweest verspreid over een periode van 4 maanden, voor een training van 8 uur.
Het nieuwe / onervarenheid op dat gebied hebben me vast niet echt geholpen maargoed. Onderwerpen, logische opbouw, balans tussen luisteren en oefenen, goede oefeningen verzinnen en uitwerken, jezelfverdiepen in de onderwerpen waar je zelf nog net te weinig van weet.. En alles moet er gewoon superstrak uit zien, kost ook best wat tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Stefangrp schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:59:
[...]
- ik heb een training zelf ontwikkeld, rest o.b.v. aangeleverde content. Een training ontwikkelen kost vies veel tijd. Ik ben zeker 100 uur bezig geweest verspreid over een periode van 4 maanden, voor een training van 8 uur.
Herkenbaar. Bedenk daarom goed of je dit wil. Als het een eenmalige training is, moet je het doen omdat je het leuk vind. Niet voor het geld. Wil je er aan verdienen, moet je zorgen dat het een herhaalbare training is. Bedenk dan ook dat een training en het materiaal onderhoud nodig heeft en je elke training weer moet voorbereiden.

Stel, je hebt 8 man in de training en die betalen 750 pppd. Dan vang je 6k. 108 uur heb je er ingestoken, plus materiaal, reiskosten etc. Dus reken maar uit wat je opbrengst is. Ik ben er mee gestopt; ik wil ook geen fulltime trainer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 11:34
RonaldHeirbaut schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:13:
[...]

Stel, je hebt 8 man in de training en die betalen 750 pppd. Dan vang je 6k. 108 uur heb je er ingestoken, plus materiaal, reiskosten etc. Dus reken maar uit wat je opbrengst is.
Voordat we met z'n allen Google overbelasten met hetzelfde rekensommetje:

(8*750)/108 = 56 EUR / uur

Geef je dezelfde training 2 keer (8 man per keer):

(2*8*750)/116 = 103 EUR / uur

En bij 3 keer:

(3*8*750)/124 = 145 EUR / uur

Ik denk dus dat het vooral baat als je denkt dat je diezelfde training tenminste 3 keer kan geven. Daarnaast levert het je natuurlijk ook een stukje ervaring op. Wellicht maak je de volgende training al in 60 uur ipv 100. Dan gaat het veel harder.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
En je krijgt er een stuk kennis voor terug. Als je iets op meerdere manieren uit kan leggen is de kans zeer aanwezig dat je het zelf ook snapt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Dat is een belangrijke opbrengst inderdaad. De vragen van deelnemers triggeren altijd weer een zoektocht naar extra kennis.
Fulltime trainen moet ik ook niet aan denken. Het is best wel intensief / vermoeiend namelijk. 1x zo'n dag in de week vind ik wel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Freeaqingme schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:54:
[...]
Ik denk dus dat het vooral baat als je denkt dat je diezelfde training tenminste 3 keer kan geven. Daarnaast levert het je natuurlijk ook een stukje ervaring op. Wellicht maak je de volgende training al in 60 uur ipv 100. Dan gaat het veel harder.
Als je de training 3x achter elkaar geeft heb je weinig extra kosten, maar als je de training met tussenpozen geeft zul je je opnieuw moeten voorbereiden, misschien wat aanpassingen maken en je de stof weer eigen maken.

Persoonlijk heb ik het nooit echt voor het geld gedaan (al wilde ik er wel wat aan overhouden natuurlijk) maar omdat ik het gewoon heel leuk vind. En het is zo leuk als je aan het eind van de training blije en slimmere mensen ziet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik geef trainingen bij een bedrijf als 'side job'. Wel nederlanders dus de eerste
Nah. Da's echt nooit een issue. Ten eerste zitten ze meestal niet voor niets in zo'nt training. Ten tweede weten mensen over het algemeen ook wel dat je niet alles weet.
Ik maak het zelf. Ik geef wel 2 keer per jaar dezelfde training dus hoef deze in princiepe niet echt aan te passen. Natuurlijk wel na de eerste keer aardig wat dingen aangepast wat betreft de zaken die wel en niet werken.

De laatste keer is de training uitgebreid met een nieuw onderwerp en daar wil ik ook nog het e.e.a. sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Stefangrp schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 06:50:
Fulltime trainen moet ik ook niet aan denken. Het is best wel intensief / vermoeiend namelijk. 1x zo'n dag in de week vind ik wel genoeg :)
Ja, je moet wel echt de hele dag 'aan' staan. Maar de beloning is er ook naar natuurlijk. Als je full time trainer wordt, zou je prima 50% van de tijd kunnen werken.

Of nou, dat geldt voor mij tenminste. Ik vraag niet m'n standaard uurtarief in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ja ik geef trainingen maar online trainingen doe ik niet meer. Dat werkt voor mij echt niet want je hebt geen interactie. Dus je normale training van 4 dagen duren dan opeens 2 dagen omdat niemand iets zegt.

Ja ervaring mee. Ik doe het in het Engels. Geen nadelen nog geconstateerd.
Nee komt niet voor 8) 8)
Ik heb een training zelg gemaakt (maar dit mocht in de tijd van de opdracht gever dus was ook facturabel). En deze heb ik al meerdere keren toegepast.

Maar het beste zijn de trainingen van de Vendor zelf waarbij hun ook de training materials aanleveren. Scheelt je erg veel voorbereiding.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
Hydra schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:26:
Nah. Da's echt nooit een issue. Ten eerste zitten ze meestal niet voor niets in zo'nt training. Ten tweede weten mensen over het algemeen ook wel dat je niet alles weet.
Ik geef zelf niet veel trainingen, maar indien ik iets niet wist dan gaf ik aan dat ik het voor die persoon ging uitzoeken en er later op terug kom.

Ik merkte dat dat erg gewaardeerd werd, je spreekt de persoon persoonlijk aan en geeft aan iets voor die persoon iets te doen.
Achteraf is de kennis alsnog doorgeven een stukje nazorg wat ook gewaardeerd wordt heb ik gemerkt (en zorgt voor behoud klantcontact).

De tijd die het kost, is een investering die ik dan zelf zie in mijn eigen kennis.
(en indien de afspraak is nacalculatie kan het gewoon berekend worden)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
Het mooiste is als tijdens een training iemand vraagt "hoe doe je X?" en dat je antwoordt "goede vraag, volgens mij moet dat zo" om na 5 minuten te besluiten met "dat had moeten werken, waarschijnlijk een bug ofzo". 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

RichieB schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:19:
Het mooiste is als tijdens een training iemand vraagt "hoe doe je X?" en dat je antwoordt "goede vraag, volgens mij moet dat zo" om na 5 minuten te besluiten met "dat had moeten werken, waarschijnlijk een bug ofzo". 8)
"tja, dat heb je altijd met zo'n testomgeving" 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras1
  • Laatst online: 15:31
Is het te verantwoorden om een oculus quest 2 zakelijk te kopen om te proberen er productief mee te werken?

Zie dit artikel voor reference als je er ook in geinteresseerd bent: https://blog.immersed.team/working-from-orbit-39bf95a6d385

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
RichieB schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:19:
Nog nooit meegemaakt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
mithras1 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:00:
Is het te verantwoorden om een oculus quest 2 zakelijk te kopen om te proberen er productief mee te werken?

[...]
Als jij er zelf al aan twijfelt dan zal de belastingdienst dat vast ook doen. Ben je er echter van overtuigd dat dit een zakelijk nut heeft dan is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik verwacht niet dat je het kan verantwoorden.
Tenzij je aan software voor VR werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 15:49
hackerhater schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:11:
Ik verwacht niet dat je het kan verantwoorden.
Tenzij je aan software voor VR werkt :)
Je hoeft toch niet te laten zien waar je aan werkt?

Lijkt me niet de bedoeling dat de belastingdienst een kijkje krijgt op het gouden ei waar je aan werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Zie dit artikel voor reference als je er ook in geinteresseerd bent: https://blog.immersed.team/working-from-orbit-39bf95a6d385
Als jij daadwerkelijk kan verantwoorden dat je er zakelijk mee werkt wel ja. Het zal denk ik niet snel gebeuren dat ze echt inhoudelijk gaan beoordelen, maar als ze dat doen zal je waarschijnlijk wel een iets betere verlaring hebben dan "Ik wilde er eens mee proberen productief te werken", aangezien het natuurlijk wel snel de indruk wekt dat het gewoon een prive uitgave is.

Maar als jij gewoon wat zakelijk (proef) projecten kunt laten zien die je ermee gedaan hebt is het gewoon goed te verantwoorden.

edit: Ah, je wil het als virtual desktop gebruiken. Op zich mag je dat prima doen, maar eerlijk gezegd zou ik dat voor mijzelf niet kunnen verantwoorden, want ik weet dat ik hem dan toch alleen gewoon prive ga gebruiken. Maar op zich beoordeelt de belastingdienst niet of het een goede investering is, maar je moet wel aannemelijk maken dat het een zakelijk doeleinde heeft. Op zich is het voor de BD natuurlijk lastig om het tegendeel te bewijzen.

Ik geloof persoonlijk niet echt dat dat fijn werken is, zo'n VR headset is toch best vermoeiend voor je ogen en andere zintuigen. Hooguit een leuke gimmick IMHO

[ Voor 25% gewijzigd door Woy op 28-09-2021 12:29 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mithras1
  • Laatst online: 15:31
Woy schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:19:
[...]

Als jij daadwerkelijk kan verantwoorden dat je er zakelijk mee werkt wel ja. Het zal denk ik niet snel gebeuren dat ze echt inhoudelijk gaan beoordelen, maar als ze dat doen zal je waarschijnlijk wel een iets betere verlaring hebben dan "Ik wilde er eens mee proberen productief te werken", aangezien het natuurlijk wel snel de indruk wekt dat het gewoon een prive uitgave is.

Maar als jij gewoon wat zakelijk (proef) projecten kunt laten zien die je ermee gedaan hebt is het gewoon goed te verantwoorden.

edit: Ah, je wil het als virtual desktop gebruiken. Op zich mag je dat prima doen, maar eerlijk gezegd zou ik dat voor mijzelf niet kunnen verantwoorden, want ik weet dat ik hem dan toch alleen gewoon prive ga gebruiken. Maar op zich beoordeelt de belastingdienst niet of het een goede investering is, maar je moet wel aannemelijk maken dat het een zakelijk doeleinde heeft. Op zich is het voor de BD natuurlijk lastig om het tegendeel te bewijzen.

Ik geloof persoonlijk niet echt dat dat fijn werken is, zo'n VR headset is toch best vermoeiend voor je ogen en andere zintuigen. Hooguit een leuke gimmick IMHO
Ik dacht eerst ook dat het niet te doen zou zijn, maar de auteur van het artikel dat ik linkte doet het dus wel al 2 jaar lang minimaal 40 uur per week.

Uiteraard zal ik er ook best af en toe een spelletje op spelen. Maar als ik het zakelijk kan kopen wil ik wel een echte poging wagen, ook al is het misschien niet even productief als een standaard kantooropstelling. Je moet er ook wat voor over hebben om in de toekomst te leven :P.

Ik denk dat ik er in de praktijk wel mee weg kom. Moreel gezien is een andere zaak, maar ik betaal al meer dan een halve ton per jaar belasting dus deze paar honderd gun ik mezelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik ben een beetje met Unity VR aan het klooien geweest dus voor mij wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28

Als je het op die manier toepast zeker. In de kern is het dan gewoon een monitor. Dat het toevallig ook veel voor gaming gebruikt wordt maakt dan niet uit, mijn Alienware monitor staat ook volledig op de zaak.

Erg interessante toepassing trouwens, thanks voor de link. Ga hier zelf de komende periode ook mee experimenteren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Remcoder schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:12:
[...]

Je hoeft toch niet te laten zien waar je aan werkt?

Lijkt me niet de bedoeling dat de belastingdienst een kijkje krijgt op het gouden ei waar je aan werkt...
Ik denk wel dat je inzicht moet geven. In ieder geval moet je op een fatsoenlijke manier antwoord geven op hun vragen en iets aannemelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:26:
Ik denk wel dat je inzicht moet geven. In ieder geval moet je op een fatsoenlijke manier antwoord geven op hun vragen en iets aannemelijk maken.
Sure, maar dat betekent niet dat je Unity open moet trekken. Een belastinginspecteur kan die inschatting toch niet maken.

Ik denk dat het een stuk aannemelijker is voor een dev dan voor een metselaar dat 'ie een 3D bril voor z'n werk koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkchief
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 16:30
Hoi,

Ik heb onlangs de overstap gemaakt naar freelance en ben bezig met mijn eerste opdracht te krijgen, maar ik kwam iets tegen waar ik me afvroeg of dat wel redelijk en gebruikelijk is. Het betreft de NDA die ze willen dat ik teken en bij de boete clausule wordt er gezegd dat ze zonder ingebrekestelling voor iedere overtreding een boete van 100.000 kunnen verbeuren.

Nou leek me 100k wel erg aan de hoge kant :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

mithras1 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:41:
Ik denk dat ik er in de praktijk wel mee weg kom. Moreel gezien is een andere zaak, maar ik betaal al meer dan een halve ton per jaar belasting dus deze paar honderd gun ik mezelf wel.
Ik heb nog gezocht om een elektrische piano als computerspeaker te verantwoorden, maar had toch het idee dat dat wel lastig zou worden :P Als je idd prettig(er) werkt met de VR bril, 30 uur per week met dat ding werkt en af en toe een uurtje gamet zou m'n moreel heel snel het wel prima vinden hoor. Het wordt anders als je het 2 uur probeert, en vervolgens 30 uur per week zit te gamen (tenzij dat je werk is :P). Mijn laptop gebruik ik ook heus wel eens prive (al is het maar om formule 1 te kijken op tv) maar toch vind ik 100% zakelijk gewoon te verantwoorden (aangezien F1 kijken zo'n beetje het enige prive is dat ik er op doe). Zou het denk ik anders vinden als ik m zakelijk koop voor m'n boekhouding van nog geen 15 minuten per week, en elke avond wel films zit te kijken erop.

Maar, wel interessant. Vind het zo te lezen wel wat gedoe (tenzij Apple een read-to-go setje heeft :P) maar interessant is het wel.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47
darkchief schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:58:
Hoi,

Ik heb onlangs de overstap gemaakt naar freelance en ben bezig met mijn eerste opdracht te krijgen, maar ik kwam iets tegen waar ik me afvroeg of dat wel redelijk en gebruikelijk is. Het betreft de NDA die ze willen dat ik teken en bij de boete clausule wordt er gezegd dat ze zonder ingebrekestelling voor iedere overtreding een boete van 100.000 kunnen verbeuren.

Mijn pooier heeft in de overeenkomst 5000 EUR en 500 per dag dat de overtreding voortduurt. De klant gaat naar de rechter want overheid. Mijn vroegere opdrachtgever had 10k per overtreding en strafrechtelijke vervolging.

Maar als je het er niet mee eens bent dan ga je er met ze over in gesprek. Ligt er natuurlijk aan wat ze doen, voor mkb is het wat overdreven. Werk je voor de chipsmachinefabriek van Nederland en zit je in het MT dan klinkt het al aannemelijker.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:00
Krystman schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:11:
.... Werk je voor de chipsmachinefabriek van Nederland ....
Die hebben geen boetebedragen in de NDA staan, maar wel dat ze je voor de Nederlandse rechter slepen.

(Als je zelf eens wil kijken, dat kan als je een account bij Headfirst/Myler etc hebt: ga naar je profiel en kies in de linker menu balk voor "OSV & Facturatie", daar zie je voor alle klanten de aanvullende voorwaarden en documenten waaronder de NDA).

[ Voor 33% gewijzigd door Hmmbob op 28-09-2021 15:01 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hoi,

Ik eis altijd eerst een ingebrekestelling. Verrassingen ben ik dol op, maar dat zit vooral in de privésfeer.
Maar misschien hangt het wel af van de NDA. Als ik de blauwdrukken van ASML op Facebook zet, dan is een ingebrekestelling niet erg nodig. M.a.w. wat valt onder de NDA.

[ Voor 11% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 28-09-2021 16:20 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:41:
[...]

Sure, maar dat betekent niet dat je Unity open moet trekken. Een belastinginspecteur kan die inschatting toch niet maken.

Ik denk dat het een stuk aannemelijker is voor een dev dan voor een metselaar dat 'ie een 3D bril voor z'n werk koopt.
Juist op de bouwplaats is 3D nu heel hot. :D
YouTube: Microsoft HoloLens: BIM on the construction site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja Microsoft is dat al een tijd flink aan het promoten. MS build zat er ook weer vol mee, maar heb jij het ook echt in de praktijk gebruikt zien worden? Ik ben eigenlijk alleen nog maar prototypes tegen gekomen. Wel leuke technologie op zich, maar heb het idee dat de echt praktische toepassingen nog niet heel ruim zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hoi,

Ik teken alleen NDA's waarbij ik de overige 'uitverkorenen' heel goed ken of wanneer het duidelijk te achterhalen is wie er gelekt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 11:34
Hoi,

Als je een goed-onderbouwd statement hierover wilt hebben moet je natuurlijk een jurist contacteren, die ook inhoudelijk naar het document kan kijken.

Arnoud Engelfriet raadt hiervoor ook vaak z'n eigen AI/ML dingetje, NdaLynn, aan.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkchief
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 16:30
Arnoud Engelfriet raadt hiervoor ook vaak z'n eigen AI/ML dingetje, NdaLynn, aan.
Dat is wel cool, hier kan even naar kijken.
Bedankt voor alle info, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11
Als je gewoon normaal omgaat met gevoelige data dan maakt de hoogte vd NDA toch niks uit? Er valt dan niks te claimen...

En het is een mooi bewijs van ondernemersrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:10
€ 100k is nogal hoog ja. Wel is het zo dat artikel 94 BW6 lid 3 voorschrijft dat de rechter altijd de boete mag matigen als deze onredelijk hoog is. Dan wordt er zeker gekeken naar vergelijkbare NDAs en situaties. Je moet in dat geval wel zelf naar de rechter gaan. Naast de boete kan alleen een schadevergoeding gevorderd worden als dat in het contract vermeld staat.

[ Voor 28% gewijzigd door Aftansert op 28-09-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:18:
[...]

Ja Microsoft is dat al een tijd flink aan het promoten. MS build zat er ook weer vol mee, maar heb jij het ook echt in de praktijk gebruikt zien worden? Ik ben eigenlijk alleen nog maar prototypes tegen gekomen. Wel leuke technologie op zich, maar heb het idee dat de echt praktische toepassingen nog niet heel ruim zijn
Ik teken al wel alles in 3D en dat is wel leuk om met zo'n bril op om doorheen te lopen. Op de bouwplaats heb ik het nog niet gezien.
Wel een ander leuk dingetje wat vanuit een 3D model gedaan wordt en dat is de 1000-en gaatjes voor het systeemplafond en leidingwerk boren door de robot van Hilti
YouTube: INTRODUCING a new construction robot Hilti JAIBOT for construction a...

Voor de rest eigenlijk nog niks gezien van 3D op de bouwplaats, wel in de keet om moeilijke aansluitingen te bekijken, maar 95% gaat nog gewoon vanaf een 2D tekening.

• Crazy D
  • Laatst online: 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

pirke schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:58:
Als je gewoon normaal omgaat met gevoelige data dan maakt de hoogte vd NDA toch niks uit? Er valt dan niks te claimen...

En het is een mooi bewijs van ondernemersrisico.
Totdat er spyware op je machine wordt geïnstalleerd die beelden maakt van de omgeving met de geheime data terwijl jij daar zit te werken? Ik denk dat niemand hier denkt, ik pleur die database met data ff op marktplaats. Maar als die data kan lekken via jouw machine omdat je ergens nalatig bent geweest in de beveiliging? (natuurlijk, wij werken hier altijd met alle updates, hebben 4 firewalls, 4 dubbele authenticatie op onze computers en servers... :P). Als bewezen kan worden (of zeer aannemelijk gemaakt kan worden?) dat dat via jouw computer/jouw account is gegaan?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:25:
[...]

Ik teken al wel alles in 3D en dat is wel leuk om met zo'n bril op om doorheen te lopen. Op de bouwplaats heb ik het nog niet gezien.
Wel een ander leuk dingetje wat vanuit een 3D model gedaan wordt en dat is de 1000-en gaatjes voor het systeemplafond en leidingwerk boren door de robot van Hilti
YouTube: INTRODUCING a new construction robot Hilti JAIBOT for construction a...

Voor de rest eigenlijk nog niks gezien van 3D op de bouwplaats, wel in de keet om moeilijke aansluitingen te bekijken, maar 95% gaat nog gewoon vanaf een 2D tekening.
Ja zo'n construction bot is erg gaaf, maar ook daar zie ik nog niet direct voordelen van een HoloLens, want die kan gewoon prima zelfstandig werken. Het is natuurlijk wel erg gaaf als je met een HoloLens gewoon de plannen direct in de wereld geprojecteerd kan zien, maar ik heb het idee dat dat niet perse efficienter werk oplevert, maar gewoon een leuke gimmick is.

Om vooraf door je plannen te kunnen lopen is een normale VR bril natuurlijk ook meestal toerijkend, en in de architectuur/ontwerp zie ik inderdaad wel veel nuttige toepassingen van VR/AR, want het geeft een stuk betere indruk dan gewoon op een scherm kijken.

Pagina: 1 ... 248 ... 642 Laatste