Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:06
Stefangrp schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:17:
Hoezo al die behoeftes aan uitstel. Ik snap dat nooit. Je hebt 3 maanden de tijd, das toch zat?
Mijn boekhouder vraagt ook standaard uitstel aan. Ik heb aangegeven geen zin te hebben om rente te betalen. In dat geval wikkelt hij het wel binnen de 3 maanden af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17
Mijn accountant vraagt ook altijd uitstel aan en meestal wordt de aangifte rond deze tijd wel ergens ingediend. Maar ik betaal de voorlopige aanslag altijd vooraf in één keer en die is altijd te ruim ingeschat. Dus ik betaal ook geen rente. Dit jaar levert het ook geen rente op natuurlijk, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

tomtom901

Moderator General Chat
Hoezo al die behoeftes aan uitstel. Ik snap dat nooit. Je hebt 3 maanden de tijd, das toch zat?
Vanuit de boekhouder zijn perspectief is het wel logisch, dan kan hij de werkdruk wat verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:17

Crazy D

I think we should take a look.

Woy schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:29:
[...]

Ik weet niet wat de reden is dat jij geen belastingrente betaald hebt, maar het verlenen van uitstel zorgt er niet voor dat je geen belastingrente hoeft te betalen:

https://www.belastingdien...en_bij_inkomstenbelasting

[...]

Als het uitstel niet verleend was had je anders gewoon een brief gehad dat je te laat was. Tevens heb ik nog nooit gehoord dat het uitstel niet verleend wordt als het tijdig aangevraagd is.
Helemaal gelijk. Ik vertaalde in mijn hoofd rente met boete 8)7 |:(

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05 00:26
Klopt. Maar dan wordt het werk van de accountant wel heel erg seizoenswerk. Is wel leuk als 'ie dat een beetje kan spreiden.

Verder kan je die rente natuurlijk ook voorkomen door een voorlopige aanslag te betalen. Ik was licht verrast, maar ik zit met mijn BV's nu in het 3e volle boekjaar, en kreeg min of meer proactief van de belastingdienst een voorlopige aanslag.

Die aanslag was een beetje bijzonder, want je mocht 'm in termijnen betalen, zonder dat die termijnen verder gedefinieerd waren. Maargoed, iedere maand betaal ik wat en dan komt 't wel goed. Scheelt natuurlijk ook dat de VPB wat lager is dan de IB.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Sommige accountant kantoren hebben een grote groep klanten (en waar wellicht ook complexe tussen zullen zitten) en dan is het moeilijk om alles in 3 maanden voor iedereen af te wikkelen en ook nog goede support voor andere vragen en behoeftes te regelen.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 21:48
pirke schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:06:
De post is gewoon onderhanden werk. Dus wat je in december werkt en in januari factureert boek je onder onderhanden werk (ex BTW natuurlijk).

Onderhanden werk 10k
Aan resultaat 10K

Bij het sturen vd factuur in januari:

Debiteuren 12k
Aan onderhanden werk 10k
Aan te betalen BTW 2k

Bij de IB is er ook een post onderhanden werk, dat is de juiste.
Thanks, helaas wel twee verschillende antwoorden nu haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:27
Ben geen accountant, wellicht dat er voor de post onderhanden werk ook wat valt te zeggen.

Echter is het volgens mij gebruikelijk dat dat gaat om projecten die nog niet afgerond en opgeleverd zijn. Als het het even bekijken door de bril van een fysiek product, je hebt aan het eind van het jaar niet een half af (of helemaal af) product in je magazijn liggen wat je nog moet leveren aan je klant. Dat zou onderhanden werk zijn. Je product is al helemaal geleverd, het enige wat nog moet gebeuren is dat je klant betaald. Wat je dus hebt is een vordering op je klant. Omdat je nog geen factuur verzonden hebt voor deze vordering is het nog geen vordering op handelsdebeuteuren, oftewel een overige vordering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-05 14:08
Hydra schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:07:
[...]

Ieder z'n ding hoor maar ik ga niet gokken met m'n belastingschuld. Als er een club is waar ik geen ruzie mee wil, is het wel de BD. Wat ik over moet maken aan BTW en IB staat netjes op 2 aparte spaarrekeningen.
Ik heb hier één rekening voor waar ik 50% van mijn inkomen op stort.
De 3 maandelijkse BTW betaal ik hier van en de IB één keer per jaar dus.
Alles wat er overblijft is mijn spaarpotje voor dat jaar en dit is best wel een leuk bedrag.

Geen gedoe met de belastingdienst is ook mijn motto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:15
Hielko schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:49:
Ben geen accountant, wellicht dat er voor de post onderhanden werk ook wat valt te zeggen.

Echter is het volgens mij gebruikelijk dat dat gaat om projecten die nog niet afgerond en opgeleverd zijn. Als het het even bekijken door de bril van een fysiek product, je hebt aan het eind van het jaar niet een half af (of helemaal af) product in je magazijn liggen wat je nog moet leveren aan je klant. Dat zou onderhanden werk zijn. Je product is al helemaal geleverd, het enige wat nog moet gebeuren is dat je klant betaald. Wat je dus hebt is een vordering op je klant. Omdat je nog geen factuur verzonden hebt voor deze vordering is het nog geen vordering op handelsdebeuteuren, oftewel een overige vordering.
Zie bijvoorbeeld
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onderhanden_werk
De term onderhanden werk wordt gebruikt in de financiële administratie van organisaties. Het onderhanden werk geeft aan hoeveel werkzaamheden zijn verricht waarvoor nog geen factuur gestuurd is naar de opdrachtgever. Er is echter wel opdracht verkregen voor de werkzaamheden.
Jij hebt volgens opdracht gewerkt, maar nog geen factuur gestuurd. Dat is gewoon onderhanden werk. Dat heeft niks met fysieke producten te maken.

Het voorbeeld van de belastingdienst is een beetje krom en minder toepasselijk voor onze werkzaamheden, dat gaat over een langdurig project (meerdere jaren) waarbij je aan het einde 1 factuur stuurt. Dan zul je toch tussentijds (elk jaar) een deel van het werk moeten activeren en de winst erover moeten nemen. De (voor ons) meer voorkomende situatie is dat je al wel werk verricht hebt maar nog geen factuur hebt gestuurd. Dan heb je officieel nog geen vordering, want die krijg je normaliter pas bij het versturen van de factuur. Ik verwacht overigens niet dat een inspecteur hier moeilijk over doet: zolang je het maar bij de winst van het afgelopen jaar telt maakt de specifieke post niks uit voor de hoeveelheid belasting die je moet betalen. Wat je niet moet doen is de uren van december bij de winst van januari tellen, dat klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Als ik dit lees dan lijkt me toch niet dat het onderhanden werk kan zijn.

Quote: Onderhanden werken maken deel uit van de voorraden (artikel 2: 369 BW), waarbij het economisch risico bij de ondernemer ligt. Deze onderhanden werken zijn eigendom van de rechtspersoon, omdat ze nog niet zijn verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hielko schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:33:
Als ik dit lees dan lijkt me toch niet dat het onderhanden werk kan zijn.

Quote: Onderhanden werken maken deel uit van de voorraden (artikel 2: 369 BW), waarbij het economisch risico bij de ondernemer ligt. Deze onderhanden werken zijn eigendom van de rechtspersoon, omdat ze nog niet zijn verkocht.
Er zijn verschillende soorten onderhanden werk.

https://www.exactsoftware...4979-98b5-06ac67199304%7D

"Te factureren" is ook een vorm van onderhanden werk.

Als je je administratie elke dag zou updaten, zou je elke dag de post onderhanden werk moeten verhogen met de gemaakte uren van die dag. Bij het sturen vd factuur aan het eind vd maand boek je dat dan weg. Dit is natuurlijk overkill, maar wel wat er boekhoudkundig gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In uur/factuur werk is het als volgt:

* onderhanden werk: gewerkte uren december die pas op 1-1 gefactureerd worden. Waarderen tegen uurtarief excl BTW

* korte termijn vorderingen (handelsdebiteuren): facturen die al in het oude jaar zijn verstuurd, maar nog niet betaald. Bedrag inclusief BTW.

* korte termijn schulden (BTW): BTW over de facturen van Q4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:50
Wat hier al vaker is aangegeven:
* Of ieder jaar factureren op 31/12
* Of gewoon de omzet van januari in het jaar erop boeken. Feitelijk is de omzet niet van dat jaar, maar dat geldt het eind van het jaar ook weer..

Ik zou zelf "gewoon" in januari factureren. De uren van december in dat jaar factureer je ook weer in januari het jaar erop. Het middelt zichzelf dan dus uit.. Ik vind het een goed verhaal dus zo doe ik het gewoon op het moment.. Als het niet goed is dan hoor ik dat vanzelf en dan pas ik het aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
ID-College schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:36:
Als het niet goed is dan hoor ik dat vanzelf en dan pas ik het aan..
Bij dezen. Wat jij voor stelt is niet correct. Je hoort de uren van december bij de winst van december te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
pirke schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:17:
[...]

Bij dezen. Wat jij voor stelt is niet correct. Je hoort de uren van december bij de winst van december te tellen.
Dan past de boekhouder t vanzelf aan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:03
Ik ben dit topic nu aan het doorpluizen omdat ik nu ook serieus aan het denken ben om te gaan freelancen. Vaak heb ik het gevoel dat ik door hoepeltjes aan het springen ben om dingen gedaan te krijgen, en ik wil meer ownership en controle nemen over dat wat ik doe. In eerste instantie via een broker/project, en als er meer financiele ruimte ontstaat mss eigen activiteiten ontplooien.

De startpost is heel duidelijk en geeft me ruim voldoende handvatten om dingen te (gaan) regelen/zoeken en opzetten, maar het is erg veel info, en wat ik niet terug kan vinden in het topic (900+ pagina's... pff) is "het stappenplan om te beginnen met freelancen". De volgorde...

Eigenlijk is mijn grootste vraag/onzekerheid "wordt het door opdrachtgevers geaccepteerd als je pas 3 maanden na inschrijving aan een opdracht kan beginnen?". Want dan kan ik mijn vaste job opzeggen nadat ik een opdracht heb gevonden, want vrouw en kind willen wel blijven eten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
boxlessness schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:49:

Eigenlijk is mijn grootste vraag/onzekerheid "wordt het door opdrachtgevers geaccepteerd als je pas 3 maanden na inschrijving aan een opdracht kan beginnen?". Want dan kan ik mijn vaste job opzeggen nadat ik een opdracht heb gevonden, want vrouw en kind willen wel blijven eten. :P
Kort antwoord: Nee, opdrachtgevers willen bijna altijd dat je asap begint

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben dit topic nu aan het doorpluizen omdat ik nu ook serieus aan het denken ben om te gaan freelancen. Vaak heb ik het gevoel dat ik door hoepeltjes aan het springen ben om dingen gedaan te krijgen, en ik wil meer ownership en controle nemen over dat wat ik doe. In eerste instantie via een broker/project, en als er meer financiele ruimte ontstaat mss eigen activiteiten ontplooien.

De startpost is heel duidelijk en geeft me ruim voldoende handvatten om dingen te (gaan) regelen/zoeken en opzetten, maar het is erg veel info, en wat ik niet terug kan vinden in het topic (900+ pagina's... pff) is "het stappenplan om te beginnen met freelancen". De volgorde...

Stappenplan:

1. Schrijf je in bij de kvk (krijg je ook je btw nummer);
2. Ga on conclaaf met je werkgever of die drie maanden opzeg termijn wel rechtsgeldig is en je dus gewoon 1 maand wil hebben ;)
3. Neem ontslag;
4. Zoek opdracht;
5. Ga werken;
6. Factureer.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
boxlessness schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:49:Vaak heb ik het gevoel dat ik door hoepeltjes aan het springen ben om dingen gedaan te krijgen, en ik wil meer ownership en controle nemen over dat wat ik doe.
Wat voor soort ownership zoek je? Als het gaat om het 'ownen' van een project kan dat wel eens tegenvallen (e.e.a. natuurlijk ook afhankelijk van het soort klus waar je landt). Als een opdrachtgever zelf ook it'ers in dienst heeft en gewoon tijdelijk even extra handjes nodig heeft dan is je input uiteraard wel gewenst, maar is het niet zo dat jij er per se je 'kindje' van kan maken. Ook is je input wellicht niet gewenst op andere organisatorische vlakken waar het personeel daar wellicht wel om gevraagd wordt.

Er zijn uiteraard ook opdrachten waar je als lead opgezet wordt om een green field project te draaien waar je dan 3+ jaar aan vast zit, maar dan heeft het ook meteen wel weer veel overeenkomsten met een vast dienstverband (nee nee, is niet precies hetzelfde, en dat is ook niet erg...).
Hoeveel buffer heb je? Ik zou zorgen dat je minstens 3 maanden buffer hebt: 1 maand waarin je je nieuwe klus vindt (kan wellicht ook al terwijl je nog wat vakantie dagen opmaakt), 1 maand waarin je daadwerkelijk werkt op je nieuwe klus, en dan weer 1 maand waarin je wacht op je geld. Daarin zitten twee aannames: het lukt om binnen een maand een klus te vinden (in het huidige klimaat niet lastig, maar er zal net een keer last-minute iets gecancelled worden ofzo), en dat je opdrachtgever binnen een maand betaalt (is redelijk standaard, maar je zal een keer een broker hebben die moeilijk doet of een opdrachtgever met een chronisch liquiditeitstekort).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan

Wat ga je doen? Software development? Beheer? Cloud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 14:02

page404

Website says no

Uitzonderingen daargelaten kan je dat vergeten. Ik neem aan dat je daar ook wel wat over gevonden hebt in dit topic ;)
TL;DR: zorg dat je buffer hebt voor een paar maanden, baan opzeggen, opdracht zoeken. Andere volgorde of stappen eruit laten levert geen succesformule op.
Als je zegt, ik heb een opzegtermijn van een maand dus over 6 weken kan ik starten dan haken de meeste tussenpersonen/opdrachtgevers af.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
Freeaqingme schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:07:
[...]

Wat voor soort ownership zoek je? Als het gaat om het 'ownen' van een project kan dat wel eens tegenvallen (e.e.a. natuurlijk ook afhankelijk van het soort klus waar je landt). Als een opdrachtgever zelf ook it'ers in dienst heeft en gewoon tijdelijk even extra handjes nodig heeft dan is je input uiteraard wel gewenst, maar is het niet zo dat jij er per se je 'kindje' van kan maken. Ook is je input wellicht niet gewenst op andere organisatorische vlakken waar het personeel daar wellicht wel om gevraagd wordt.

Er zijn uiteraard ook opdrachten waar je als lead opgezet wordt om een green field project te draaien waar je dan 3+ jaar aan vast zit, maar dan heeft het ook meteen wel weer veel overeenkomsten met een vast dienstverband (nee nee, is niet precies hetzelfde, en dat is ook niet erg...).
Ik hoef geen kindjes, dat is inderdaad niet het soort ownership wat ik zoek. Die fase ben ik voorbij.
Het soort ownership is meer in de trant van "shit needs to happen, go go, dan ga ik het regelen", in plaats van 7 mensen moeten verspreid over drie maanden vergaderen en vinken voordat ik toegang tot de infra heb om mijn werk te kunnen doen.
Ik begrijp helemaal dat ook dit afhankelijk is van de opdracht(gever), daar maak ik me geen illusies over, maar ik heb wel het idee (of de illusie) dat je aan boord komt als alles al een beetje loopt.
Freeaqingme schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:07:
[...]

Hoeveel buffer heb je? Ik zou zorgen dat je minstens 3 maanden buffer hebt: 1 maand waarin je je nieuwe klus vindt (kan wellicht ook al terwijl je nog wat vakantie dagen opmaakt), 1 maand waarin je daadwerkelijk werkt op je nieuwe klus, en dan weer 1 maand waarin je wacht op je geld. Daarin zitten twee aannames: het lukt om binnen een maand een klus te vinden (in het huidige klimaat niet lastig, maar er zal net een keer last-minute iets gecancelled worden ofzo), en dat je opdrachtgever binnen een maand betaalt (is redelijk standaard, maar je zal een keer een broker hebben die moeilijk doet of een opdrachtgever met een chronisch liquiditeitstekort).
Die buffer is er wel, zo'n 9mnd tot een jaar. Maar goed dat je me hier op wijst, want ik had de betalingstermijn nog niet in acht genomen.
c-nan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:16:
[...]

Wat ga je doen? Software development? Beheer? Cloud?
En hier ben ik over aan het denken, want hier liggen opties.
Mijn belangrijkste skill is software maken, en ik maak al bijna 15 jaar prototypes dus ik ben bekend met een heel breed scala aan tech.
Maar daarnaast heb ik een coaching cursus gedaan, en heb ik een paar jaar terug mijn Scaled Agile Scrum master certificaat gehaald (helaas niet verlengd, want ik dacht er niks mee te gaan doen).
Ik las gisteravond de reactie van @Isildir dat opdrachtgevers toch niet lang willen wachten en ASAP willen beginnen. Dus dat heeft me aan het denken gezet hoe ik de transitie meer geleidelijker kan maken. En part-time scrum-masteren en kleine consultancy klusjes zijn misschien een optie. Kleine projecten en specifieke oplossingen maken om iemands probleem op te lossen is sowieso iets wat ik leuk vind. En ik mag naast mijn huidige job andere activiteiten doen, zolang ik ze op de hoogte stel. Ik ga binnenkort met iemand praten hierover dus misschien dat daar al wat concreets uit gaat komen.

Ik hoor menig ZZPer op dit forum door mijn scherm al roepen "zit niet zo te zeiken en ga gewoon beginnen", maar ik vind het wel spannend omdat het hele domein nieuw voor me is en er veel zaken zijn waar ik niets/weinig van af weet, en ik toch dingen goed geregeld wil hebben omdat ik twee andere monden heb om te voeden. Maar goed, het idee is nog pril, en ik moet ook niet TE snel willen en rustig de zaken in kaart brengen en op gaan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 15:02
@boxlessness ik denk eerst dat je voor jezelf moet duidelijk hebben waarin je wilt gaan freelancen, en vooral waar je in uitblinkt. Als een bedrijf kan kiezen uit iemand die x-aantal jaar (werk)ervaring heeft met coaching of Agile/Scrum of iemand die alleen de certificaten heeft, dan kiezen ze vaak voor degene die echt de (werk)ervaring heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Haassiej op 24-08-2021 11:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:36
boxlessness schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:11:
[...]

Die buffer is er wel, zo'n 9mnd tot een jaar.

[...]

Ik hoor menig ZZPer op dit forum door mijn scherm al roepen "zit niet zo te zeiken en ga gewoon beginnen", maar ik vind het wel spannend omdat het hele domein nieuw voor me is en er veel zaken zijn waar ik niets/weinig van af weet, en ik toch dingen goed geregeld wil hebben omdat ik twee andere monden heb om te voeden. Maar goed, het idee is nog pril, en ik moet ook niet TE snel willen en rustig de zaken in kaart brengen en op gaan zetten.
Je hebt voldoende buffer om per direct je baan op te kunnen zeggen. Tijdens je opzegtermijn kan je de KvK inschrijving doen en je eerste opdracht zoeken. Waar ben je precies bang voor?

Kortom: zit niet zo te zeiken en ga gewoon beginnen. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
@boxlessness , ik begrijp de "spanning" van het beginnen. Dat had ik ook, en ik denk dat iedere ZZP'er hier dat wel kent.

Zelf heb ik de sprong gemaakt door gewoon ontslag te nemen, me daarna te oriënteren op wat voor soort werk/opdrachten ik leuk zou vinden om te doen (+waar ik de kwalificaties voor had en me positief zou kunnen onderscheiden in de markt tov anderen met zo'n rol).

Velen hier zeggen dat een opdracht zo gevonden is. Mij heeft het wel 6 maanden gekost voor ik van zoeken naar de eerste dag voor een klant ben gegaan. Maar buffer was voldoende, je zult onderweg best tegenslag krijgen en twijfelen maar onthou; de aanhouder wint.

Fast forward, 5 jaar later: na die eerste opdracht heb ik geen dag zonder inzet ergens gezeten en heb ik altijd leuke projecten om mn expertise in te zetten.

Mijn pad is niet voor iedereen het juiste. Staar je alleen niet blind op "geleidelijke" overgangen en het feit dat dat minder risico zou betekenen. Je verwachtingsmanagement, time management + social skills dienen wel boven gemiddeld te zijn om op een goede manier meerdere opdrachten/managers/opdrachtgevers te kunnen combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Haassiej schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:26:
@boxlessness ik denk eerst dat je voor jezelf moet duidelijk hebben waarin je wilt gaan freelancen, en vooral waar je in uitblinkt. Als een bedrijf kan kiezen uit iemand die x-aantal jaar (werk)ervaring heeft met coaching of Agile/Scrum of iemand die alleen de certificaten heeft, dan kiezen ze vaak voor degene die echt de (werk)ervaring heeft.
Klopt, ik heb zelf ook CVs/kandidaten geselecteerd voor onze afdeling/teams, en ervaringsjaren wegen gewoon zwaar. Ik kom ook steeds meer tot de gedachte dat ik dit via mijn netwerk moet aanvliegen, in plaats van via een broker.

Door de aard van mijn prototype-en-algoritme-werk de laatste 15 jaar ben ik geen uitblinker in een specifieke tech/programmeertaal, en dat reflecteert ook in mijn CV: ik kan met (bijna)alles uit de voeten, maar als je gaat selecteren op "totaal aantal jaren ervaring met specifieke tech X" kom ik nergens boven de 5 jaar uit... Behalve C#... C++ en Python komen in de buurt daarvan. Ik heb ook lange tijd 2, soms 3, projecten in parallel gedaan, elk met verschillende programmeertalen. Of full stack een heel systeem opzetten met twee of drie talen tegelijkertijd. Dat maakt de metric "aantal jaren ervaring" ook een beetje krom.
Mijn kracht zit 'm ook in "complexe problemen oplossen", en niet zo zeer "heel snel/veel code kloppen". En zoverre ik de broker-sites heb doorgenomen met opdrachten ligt daar toch wel de focus op "iemand die veel code kan maken met specifieke taal X".

Ik vind het ook interessant om er zo naar te kijken: hoe verkoop je jezelf, en hoe krijg je dat verkocht aan een opdrachtgever. In loondienst is dat niet iets waar ik ooit over nagedacht heb.
Dat vind ik ook fijn aan de kritiek en feedback via dit forum/topic, want dat prikkelt wel om met een ander perspectief naar mezelf en mijn waarde voor een organisatie te kijken.
Mijn allereerste vraag hier ging over het "stappenplan tot ZZPen", en ik denk dat daar mijn begin ligt: duidelijk krijgen wat ik nu precies doe en goed in ben, en dat op een aantrekkelijke manier gaan presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ja, bekijken waar je goed in bent en of er vraag is naar jouw expertise.. Over het algemeen vraagt met wel expertise op een bepaald vakgebied omdat men dat niet heeft (of tekort komt), en dus niet echt een mannetje van alles.

Maar los van dat is het gewoon opzeggen inderdaad en rond gaan zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
page404 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:05:
[...]

Uitzonderingen daargelaten kan je dat vergeten. Ik neem aan dat je daar ook wel wat over gevonden hebt in dit topic ;)
TL;DR: zorg dat je buffer hebt voor een paar maanden, baan opzeggen, opdracht zoeken. Andere volgorde of stappen eruit laten levert geen succesformule op.
Als je zegt, ik heb een opzegtermijn van een maand dus over 6 weken kan ik starten dan haken de meeste tussenpersonen/opdrachtgevers af.
Even voor mijn begrip van de markt: waarom eigenlijk? Waarom is 6 weken een issue? Heb je daar een idee van?

Mijn ervaring met (prototype)projectwerk in loondienst is dat het sowieso langere tijd loopt (half jaar tot jaar), en de eerste maanden zijn ze vaak bezig met staffing en requirements duidelijk krijgen.

Ik heb natuurlijk vanuit mijn werk in loondienst een enorme bias van "hoe software development projecten zouden moeten gaan". En mijn beeld bij freelance is "project maar als we je niet meer nodig hebben vlieg je er uit"... en ik heb het idee dat dat niet helemaal klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
boxlessness schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:19:
[...]

Even voor mijn begrip van de markt: waarom eigenlijk? Waarom is 6 weken een issue? Heb je daar een idee van?

[...]
Als er een opdracht wordt geforuleerd om een externe mee in te huren is er een acute behoefte aan iemand om dat werk te doen. Het is erg zeldzaam dat een organisatie zo goed plant dat ze maanden vantevoren een opdracht uitschrijven. Dus ze zoeken iemand die nu iets moet komen doen. Dan is het niet per direct beschikbaar zijn gewoon een enorm nadeel. Er zal in 99% van de gevallen eerder iemand worden ingehuurd die direct kan starten maar een iets minder CV heeft dan dat ze maanden gaan wachten tot iemand met het perfecte CV beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

het ligt aan de opdrachtgever. vaak willen ze gewoon snel schakelen over 6 weken ziet de wereld er anders uit.
vaak is 2 - 4 weken geen probleem. vergeet niet voor jou 10(0) andere. je kan op zoek gaan naar een opdracht waar bijv. een screening nodig is. die duren vaak al 2 - 3 maanden (overheid) of 2 - 6 weken (financiele wereld) zo kan je al wat tijd rekken. je zal wel vaak al een kvk moeten hebben dus zoek goed uit of dat kan en mag icm je huidige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Oid heeft een goed punt. Voorbeeld van een vraag naar een DevOps Engineer waarvoor screening is vereist. Dan heb je genoeg tijd om je baan op te zeggen..

[ Voor 11% gewijzigd door RichieB op 24-08-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:01
boxlessness schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:19:
[...]

Mijn ervaring met (prototype)projectwerk in loondienst is dat het sowieso langere tijd loopt (half jaar tot jaar), en de eerste maanden zijn ze vaak bezig met staffing en requirements duidelijk krijgen.

Ik heb natuurlijk vanuit mijn werk in loondienst een enorme bias van "hoe software development projecten zouden moeten gaan". En mijn beeld bij freelance is "project maar als we je niet meer nodig hebben vlieg je er uit"... en ik heb het idee dat dat niet helemaal klopt.
Ik denk dat het anno 2021 wel meevalt dat het een probleem is als je pas over 1-1,5 maand kan beginnen. Dit speelde een 10 jaar geleden meer, omdat het aanbod toen veel groter was dan de vraag. Kon je toen niet direct beginnen, jammer dan, voor jou '10' anderen.

In de afgelopen paar jaar is de vraag echter groter dan het aanbod van goede IT-ers en zal je potentiele opdrachtgever eerder geneigd zijn even te willen wachten als er een juiste match is.
Ik merk het zelf ook. Ik kreeg 2 weken geleden een berichtje via LinkedIn van een projectmanager waar ik ooit wel eens mee had samengewerkt. Of ik beschikbaar was, voorkeur per direct, maar als het niet per direct kon, per wanneer dan eventueel wel? Half oktober was ook nog te doen bleek na wat chit-chat heen en weer. Voorwaarde is denk ik wel dat opdrachtgever een goed idee heeft wat voor kennis en kunde hij met jou in huis haalt. Nu zit ik zelf dan niet in de ontwikkelhoek, maar in de data-/cloud-migratie/systeemintegratie/infra hoek, maar wat ik om me heen zie is dat er ook wat betreft developers echt grote moeite gedaan moet worden om goede mensen aan te trekken in de huidige markt. Dus een paar weken wachten is dan vaak niet het probleem, zeker niet bij langlopende opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RichieB schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Als er een opdracht wordt geforuleerd om een externe mee in te huren is er een acute behoefte aan iemand om dat werk te doen. Het is erg zeldzaam dat een organisatie zo goed plant dat ze maanden vantevoren een opdracht uitschrijven. Dus ze zoeken iemand die nu iets moet komen doen. Dan is het niet per direct beschikbaar zijn gewoon een enorm nadeel. Er zal in 99% van de gevallen eerder iemand worden ingehuurd die direct kan starten maar een iets minder CV heeft dan dat ze maanden gaan wachten tot iemand met het perfecte CV beschikbaar is.
Dat ligt er wel een beetje aan hoe makkelijk ze een geschikt iemand kunnen vinden. De opdrachten die ik gedaan heb was het nogal lastig om een goede vervanger te vinden. Bij een project heb ik bijvoorbeeld de positie van een andere freelancer overgenomen, en daar was wel gewoon ruimte om een overdracht te plannen, waar ik wel op redelijk korte termijn 1 dag in de week beschikbaar voor was. Toen ik daar weer stopte is het niet gelukt om binnen redelijke termijn (3+ maanden) een ander geschikte freelancer te vinden, en heb ik de taken naar andere interne mensen overgedragen.

Ik ben het er wel mee eens dat er meestal de wens is om ze spoedig mogelijk te beginnen, en als ze de keuze hebben tussen 2 geschikte personen, dan zullen ze degene kiezen die op korte termijn beschikbaar is. Maar 6 weken is nog wel redelijk te overzien. Als je het inderdaad over 3 maanden hebt dan gaan ze waarschijnlijk wel kijken om het anders in te vullen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:36

Rem

Oid schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:34:
het ligt aan de opdrachtgever. vaak willen ze gewoon snel schakelen over 6 weken ziet de wereld er anders uit.
vaak is 2 - 4 weken geen probleem. vergeet niet voor jou 10(0) andere. je kan op zoek gaan naar een opdracht waar bijv. een screening nodig is. die duren vaak al 2 - 3 maanden (overheid) of 2 - 6 weken (financiele wereld) zo kan je al wat tijd rekken. je zal wel vaak al een kvk moeten hebben dus zoek goed uit of dat kan en mag icm je huidige werkgever.
Toevallig net zo'n financiele screening gedaan. 2-6 weken is erg ruim.
Ik had 3e een gesprek, 11e van start met afgeronde screening ( VOG, opleidingen, referentiecheck ).

Vergeet verder niet dat het 'nu beginnen' ook voortkomt uit de hoge tarieven. Als onze tarieven hetzelfde waren als de kosten van een werknemer had het waarschijnlijk minder een probleem geweest. We zijn nu eenmaal duurder dan een werknemer.

Als hij pas iemand over 3 maanden nodig heeft probeert hij eerst nog wel een werknemer te vinden. Wij zijn vaak de 'laatste redmiddelen', voor als er geen kandidaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
boxlessness schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:07:
[...]
En zoverre ik de broker-sites heb doorgenomen met opdrachten ligt daar toch wel de focus op "iemand die veel code kan maken met specifieke taal X"
Tuurlijk. Zo denken de managers of HR mensen hoe het werkt. Maar in de praktijk gaat het bij de Enterprise bedrijven toch vaak heel anders. Maar goed je moet dus eerst door die selectie / laag heen.

Stel je CV zo op dat je ergens 5 jaar ervaring in hebt en wat je leuk vindt (en natuurlijk ook echt hebt) en zoek daar een opdracht bij. Je komt me nu vooral over als iemand die niet weet wat hij wil. Dan komt er denk ik niet snel een match uit bij intakegesprekken als je al uitgenodigd wordt.

Ik heb ook veel cv's moeten behandelen voor ontwikkelaar functies. En cv's waarbij iemand van beheerder naar PO-er naar full time scrum master naar software engineer gaat liggen dan al snel op de stappel 'afval' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
RichieB schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Interessant, want dat is precies andersom dan bij aannemen in loondienst, waar je dan toch eerder op zoek gaat naar de "unicorn" en neem/heb je daar de tijd voor.

Ik vind de devops opdracht die je net postte ook wel bizar specifiek. Wij hebben een tijd terug een vacature vervuld voor full-stack developer, en daar was het aantal relevante reacties al beperkt op. Misschien dat je zo'n specifieke vis in de ZZP-security-hoek-vijver wel kunt vangen.

Interessant wereldje, ik leer weer veel nieuwe dingen vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Rem schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:55:
[...]

Toevallig net zo'n financiele screening gedaan. 2-6 weken is erg ruim.
Ik had 3e een gesprek, 11e van start met afgeronde screening ( VOG, opleidingen, referentiecheck ).

Vergeet verder niet dat het 'nu beginnen' ook voortkomt uit de hoge tarieven. Als onze tarieven hetzelfde waren als de kosten van een werknemer had het waarschijnlijk minder een probleem geweest. We zijn nu eenmaal duurder dan een werknemer.

Als hij pas iemand over 3 maanden nodig heeft probeert hij eerst nog wel een werknemer te vinden. Wij zijn vaak de 'laatste redmiddelen', voor als er geen kandidaten zijn.
aah top dan is het tegenwoordig sneller!

over het algemeen is het vrij specifiek bij de overheid. en dan heb je nog vaak eis vs wens.
voldoe je over het algemeen dan gewoon reageren ook al is het voor je gevoel anders. 5 jaar ervaring met x en y kan ook best een paar keer in aanraking zijn gekomen.
een eis als 5 jaar gewerkt hebben in een organisatie met 10.000 mensen kan je natuurlijk moeilijk om heen. wees creatief en geloof in je zelf. lees de topic start goed door, las die vandaag voor het eerst en daar staan echt goede tips in!

[ Voor 43% gewijzigd door Oid op 24-08-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:01
boxlessness schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:04:
[...]

Ik vind de devops opdracht die je net postte ook wel bizar specifiek. Wij hebben een tijd terug een vacature vervuld voor full-stack developer, en daar was het aantal relevante reacties al beperkt op. Misschien dat je zo'n specifieke vis in de ZZP-security-hoek-vijver wel kunt vangen.
Vind het op zich nog wel meevallen. Het enige echt specifieke zou de specifieke kennis van (opzetten van) IDS/IPS systemen zijn. De rest is redelijk triviaal (Python/SQL/ELK stack/APi's). En natuurlijk het uit je hoofd kennen van alle RFC's :). Dan moet ik toch meteen aan deze specfieke RFC denken, dat blijft toch wel de leukste: https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc1149

Maar waarom ik het eigenlijk aanhaal, is omdat ik blij verrast ben dat ook deze opdrachtgever na Corona overgaat op eenhybride werksituatie, "met de dinsdag op kantoor en overige dagen afhankelijk van behoefte en noodzaak thuis danwel op kantoor.". Ik zie dat toch steeds meer grote bedrijven/instellingen zeggen. Gaat Corona toch nog een positief iets achterlaten!
(zelf werk ik nu al sinds 1,5 jaar 100% thuis, daarvoor 20-40% thuis. Van mij mag deze 100% blijvend zijn, met hooguit af en toe een fysieke meeting).

[ Voor 7% gewijzigd door sverzijl op 24-08-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Oid schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:23:
[...]

aah top dan is het tegenwoordig sneller!

over het algemeen is het vrij specifiek bij de overheid. en dan heb je nog vaak eis vs wens.
voldoe je over het algemeen dan gewoon reageren ook al is het voor je gevoel anders. 5 jaar ervaring met x en y kan ook best een paar keer in aanraking zijn gekomen.
een eis als 5 jaar gewerkt hebben in een organisatie met 10.000 mensen kan je natuurlijk moeilijk om heen. wees creatief en geloof in je zelf. lees de topic start goed door, las die vandaag voor het eerst en daar staan echt goede tips in!
Zo heeft de Politie nu een leuke opdracht, maarja, totdat ik het volgende lees:
Eis 2.
In de afgelopen 10 jaar, minimaal 5 jaar relevante werkervaring als senior systeembeheerder binnen een omvangrijke (meer dan 1.000 medewerkers), organisatorisch en politiek gevoelige omgeving
Hoeveel organisaties zijn er in Nederland met meer dan 1.000 medewerkers wat ook nog eens een politiek gevoelige omgeving heeft? Behalve de Overheid ken ik er geen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:48
c-nan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

Zo heeft de Politie nu een leuke opdracht, maarja, totdat ik het volgende lees:

[...]

Hoeveel organisaties zijn er in Nederland met meer dan 1.000 medewerkers wat ook nog eens een politiek gevoelige omgeving heeft? Behalve de Overheid ken ik er geen.
Politiek gevoelig heeft niets te maken met de politiek zoals je die van Den Haag of je gemeente kent. Het richt zich meer op "organisatie politiek", oftewel je moet er mee om kunnen gaan dat het niet de "start-up mentaliteit" heeft (hee, klinkt goed, let's do it!) maar dat je veel afstemming binnen de organisatie zou moeten zoeken voor je iets kan doen.

Het is eigenlijk synoniem voor "heeft gewerkt binnen grotere/complexere organisaties"

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Hmmbob schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:29:
[...]

Politiek gevoelig heeft niets te maken met de politiek zoals je die van Den Haag of je gemeente kent. Het richt zich meer op "organisatie politiek", oftewel je moet er mee om kunnen gaan dat het niet de "start-up mentaliteit" heeft (hee, klinkt goed, let's do it!) maar dat je veel afstemming binnen de organisatie zou moeten zoeken voor je iets kan doen.

Het is eigenlijk synoniem voor "heeft gewerkt binnen grotere/complexere organisaties"
Zou het? Dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd :) maar dan nog val ik af, niet 5+ jaar gewerkt bij een organisatie met 1000+ medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik vind dat soort eisen altijd bijzondere gate-keeping. Want:
  • hoe kom je als potentiele medewerker/externe ooit in de club met 5+ jaar ervaring bij een organisatie met 1000+ medewerkers?
  • heb je dan ook vacatures met 4+/3+/2+/1+/0+ jaren ervaring?
  • heb je dan ook vacatures met vereiste ervaring bij organisaties met 500+/250+/100+/0+ medewerkers?
  • misschien moet je de organisatie fixen ipv iedereen te verlangen dat ze met een politiek gevoelige omgeving om kunnen gaan
Ik snap wel wat ze zoeken, maar dit lijkt me niet de manier om dat te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino844
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-11-2021
Hoi allemaal,
Even een vraag vanuit mijn kant. Ik ben 28 jaar, ben data analist en heb 4 jaar werkervaring. Ik heb de afgelopen 4 jaar goed gepresteerd wat heeft geleid tot meerdere promoties. Ik verdien nu €7.000 bruto als salaris (incl vakantiegeld). Ben actief in bancaire sector.

Als zzp’er kan ik voor ~€80 per uur aan de slag. Met 4 weken vakantie en 36 uur contract kom ik op de 11-13k bruto uit. Kan meer worden als ik mijn uurtarief verhoog en 40 uur werk maar dit is de ondergrens.

Mijn perspectief; ik zal qua salaris veel erop vooruit gaan als ik start als freelancer maar daarnaast ook minder kans maken op doorgroeimogelijkheden of management functies (aanname) omdat ik dan puur als data analist aan de slag ga. Wat zouden jullie mij aanraden? Wel doen of niet doen? Ik vind financieel oogpunt aantrekkelijk maar misschien zit ik ook op de 9-10k bruto over aantal jaar als ik richting een management functie heb en dan verschilt zon salaris niet heel veel meer dan bijv. een freelance functie.

Hoor graag wat jullie mij zouden aanraden. Dank daarvoor. Hoop dat dit de gepaste plek is om hier advies over te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Voor het beklimmen van de bedrijfsladder om via (midden)management in het bestuur te komen is gaan ZZP-en niet echt bevorderlijk. Als dat je ambitie is moet je gewoon in loondienst blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01

bord4kop

maximaal 100KB!

Als je als zelfstandige aan de slag wil om er financieel beter van te worden: niet doen

Doe wat je leuk vind, bij je past. En 7k bruto is een vorstelijk salaris, zou lekker blijven

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:33:
[...]

Zou het? Dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd :) maar dan nog val ik af, niet 5+ jaar gewerkt bij een organisatie met 1000+ medewerkers.
Ach of het er nu 20 of 1000 zijn, het kunstje blijft hetzelfde. Dat zou je ook in je mail kunnen zetten.

Ik heb mijn huidige opdrachtgever er ook van overtuigd dat de grote van een project niet uitmaakt.
Normaal doe ik projecten van 5 miljoen en nu een opdracht van 90 miljoen, het kunstje blijft hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 08-05 23:12

ralpje

Deugpopje

Tino844 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:11:
Hoi allemaal,
Even een vraag vanuit mijn kant. Ik ben 28 jaar, ben data analist en heb 4 jaar werkervaring. Ik heb de afgelopen 4 jaar goed gepresteerd wat heeft geleid tot meerdere promoties. Ik verdien nu €7.000 bruto als salaris (incl vakantiegeld). Ben actief in bancaire sector.

Als zzp’er kan ik voor ~€80 per uur aan de slag. Met 4 weken vakantie en 36 uur contract kom ik op de 11-13k bruto uit. Kan meer worden als ik mijn uurtarief verhoog en 40 uur werk maar dit is de ondergrens.

Mijn perspectief; ik zal qua salaris veel erop vooruit gaan als ik start als freelancer maar daarnaast ook minder kans maken op doorgroeimogelijkheden of management functies (aanname) omdat ik dan puur als data analist aan de slag ga. Wat zouden jullie mij aanraden? Wel doen of niet doen? Ik vind financieel oogpunt aantrekkelijk maar misschien zit ik ook op de 9-10k bruto over aantal jaar als ik richting een management functie heb en dan verschilt zon salaris niet heel veel meer dan bijv. een freelance functie.

Hoor graag wat jullie mij zouden aanraden. Dank daarvoor. Hoop dat dit de gepaste plek is om hier advies over te krijgen.
En maak die rekensom naar 11k tot 13k op basis van 48*36 uur (want dat is wat je nu doet volgens mij, 48 x 36 x 80 = 138.240, gedeeld door 12 maanden maakt 11520 euro per maand) nog eens, maar dan rekening houdend met kosten (AVB/BAV, AOV, boekhouding, mobiliteit, laptop, software, etc.), omslag naar een salaris incl vakantiegeld (dus eigenlijk je jaaromzet delen door 13 in plaats van door 12) en niet-facturabele uren voor studie, administratie, ziekte, etc. en kijk of het dan nog steeds interessant is.
Ik denk dat met jouw bruto maandsalaris een freelance rol voor 80 euro niet snel uit kan.

[ Voor 51% gewijzigd door ralpje op 24-08-2021 15:20 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Tino844 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:11:
Hoi allemaal,

Ik denk dat het op de lange termijn inderdaad moeilijk zal zijn om als zzp'er financieel te groeien. Het kan wel natuurlijk, maar E80~E100/uur is voor veel mensen toch een soort van natuurlijke barrière waar je moeilijk voorbij komt. En ik denk dat je wat overschat hoe groot het verschil tussen E7000 bruto bij je werkgever is en E12000 bruto als zzp'er. Niet dat er geen significant verschil is, maar je hebt ook minder zekerheden, je werkgever betaald waarschijnlijk een deel van je pensioen die je nu niet meerekent bij je brutoloon etc. Maar denk dat je voornaamste overweging gewoon je carriereperspectief moet zijn. Als je nu als 28-jarige dit verdient zit daar waarschijnlijk nog wel groeipotentieel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tino844
bord4kop schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:15:
Als je als zelfstandige aan de slag wil om er financieel beter van te worden: niet doen

Doe wat je leuk vind, bij je past. En 7k bruto is een vorstelijk salaris, zou lekker blijven
Het salaris is voor mij meer een kick en een graadmeter voor mezelf. Maar thanks voor je advies.
ralpje schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:19:
[...]

En maak die rekensom naar 11k tot 13k op basis van 48*36 uur (want dat is wat je nu doet volgens mij, 48 x 36 x 80 = 138.240, gedeeld door 12 maanden maakt 11520 euro per maand) nog eens, maar dan rekening houdend met kosten (AVB/BAV, AOV, boekhouding, mobiliteit, laptop, software, etc.), omslag naar een salaris incl vakantiegeld (dus eigenlijk je jaaromzet delen door 13 in plaats van door 12) en niet-facturabele uren voor studie, administratie, ziekte, etc. en kijk of het dan nog steeds interessant is.
Ik denk dat met jouw bruto maandsalaris een freelance rol voor 80 euro niet snel uit kan.
Thanks voor je advies. Mijn mening is juist dat ik nu vaker thuiswerk en dat dat wel in de toekomst zo zal blijven maar had geen zicht op die verzekeringen maar dank je wel :)

Ik was hieruit uitgegaan ondat ik denk dat al die verzekeringen in praktijk wel mee zal vallen: met €85 uurtarief x 36 x 48 weken (ik heb via recruiter aantal vacatures waar je voor 2-3 jaar aan de slag kan) kom ik op ongv 12.5k bruto. Minus 1.5k bruto (mobiliteit / aov / andere dingen) kom ik uit op 11k bruto salaris uit
Hielko schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

Ik denk dat het op de lange termijn inderdaad moeilijk zal zijn om als zzp'er financieel te groeien. Het kan wel natuurlijk, maar E80~E100/uur is voor veel mensen toch een soort van natuurlijke barrière waar je moeilijk voorbij komt. En ik denk dat je wat overschat hoe groot het verschil tussen E7000 bruto bij je werkgever is en E12000 bruto als zzp'er. Niet dat er geen significant verschil is, maar je hebt ook minder zekerheden, je werkgever betaald waarschijnlijk een deel van je pensioen die je nu niet meerekent bij je brutoloon etc. Maar denk dat je voornaamste overweging gewoon je carriereperspectief moet zijn. Als je nu als 28-jarige dit verdient zit daar waarschijnlijk nog wel groeipotentieel in.
Klopt mijn carrièreperspectief is ook de reden waarom ik veel twijfel. Op korte termijn is het aantrekkelijk maar denk dat als je op rond de 9/10k bruto zit dat het financieel niet zoveel meer aantrekkelijker is om te gaan freelancen (wellicht ~1k-1.5k netto meer maar meer onzekerheden). Zeker vanwege de doorgroeimogelijkheden binnen je werkgever
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:50
Ernemmer schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:16:
[...]

Ach of het er nu 20 of 1000 zijn, het kunstje blijft hetzelfde. Dat zou je ook in je mail kunnen zetten.

Ik heb mijn huidige opdrachtgever er ook van overtuigd dat de grote van een project niet uitmaakt.
Normaal doe ik projecten van 5 miljoen en nu een opdracht van 90 miljoen, het kunstje blijft hetzelfde.
Zo werkt dat niet, je moet voldoen aan de eis. Kan je dat niet onderbouwen dan wordt je inschrijving terzijde gelegd. Als jij dus aankomt met een referentie van een bedrijf met 20 werknemers dan voldoe je niet aan de eis. Dat stukje over "politiek gevoelige" omgeving is natuurlijk wel voor interpretatie vatbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Tino844 Grove schatting is om je uurtarief * 1000 te doen: dat is wat je netto (na aftrek van kosten en inkomstenbelasting) over houdt per jaar. Een en ander natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke situatie, maar het zit aardig in de richting vd werkelijkheid.

Een uurtarief van 85 euro is dus 85k netto per jaar. Dat is vergelijkbaar met een loondienst salaris van 150k bruto per jaar (incl vakantiegeld, pensioen, winstdeling en alles).

Maar de grote vraag is vooral: hoe zie jij je eigen toekomst? Als freelancer wordt je vooral ingehuurd voor wat je nu kan, niet voor je groeipotentieel. Aan de andere kant: als je nu 10 jaar veel kunt vangen hoef je niet meer te groeien want daarna kun je met pensioen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De inkomensontwikkeling ligt heel anders.

In loondienst blijf je vaak langdurig stijgen door een combinatie van promoties, jaarlijkse loonsverhogingen en als die promoties en loonsverhogingen uitblijven het overstappen van werkgever.

Als zelfstandige ga je vlot naar de top, maar stijgt je inkomen verder niet zoveel meer.

Een nogal onderschat risico van loondienst is dat je boven een bepaalde leeftijd in een gouden kooi terecht komt. Met een stijgend inkomen en een dalende belangstelling vanuit de arbeidsmarkt, wordt het gaandeweg moeilijker om van baan te wisselen. En bij gedwongen vertrek ervaren oudere werknemers enorme problemen om elders onder de pannen te komen.

Als zelfstandige moet je zelf zorgen voor die stijgende lijn in je inkomen. Een leuke optie is om te beleggen. Je vermogen wordt een bron van een groeiend passief inkomen.

Een andere weg is om omzet te zoeken die niet met je uren schaalt. Een servicecontract is leuk, een eigen SaaS is leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-05 13:28
bord4kop schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:15:

Bedoel je dit in algemene zin? Of specifiek voor deze casus?

Als de financiële situatie de enige drijfveer is, is het wellicht niet de meest verstandige keuze.
Echter heeft het financiële aspect bij mij ter degen (zwaar) meegewogen. Ga het “ondernemersrisico” natuurlijk niet voor niets lopen. Het verkrijgen van een financieel betere positie kan dus m.i, en is vaak ook het geval, ten grondslag liggen aan de keuze om voor jezelf te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ascension schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:00:
[...]

Zo werkt dat niet, je moet voldoen aan de eis. Kan je dat niet onderbouwen dan wordt je inschrijving terzijde gelegd. Als jij dus aankomt met een referentie van een bedrijf met 20 werknemers dan voldoe je niet aan de eis. Dat stukje over "politiek gevoelige" omgeving is natuurlijk wel voor interpretatie vatbaar.
Dus moet je onderbouwing zijn, dat het voor 1000 man niet veel anders is dan voor 20 man.

Ik zeg natuurlijk ook niet dat dit altijd gaat werken, maar niet geschoten is altijd mis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ernemmer schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:16:
[...]

Zeg ik ook altijd 👍🏻👍🏻👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Heb een vraagje aan jullie :) Ik werk nu al sinds 2019 als freelance software engineer (front-end voornamelijk) in een senior/leadership-positie tegen 95 euro per uur tot 105 euro per uur voor korte klussen (zonder recruiter).

Nu krijg ik een aanbod van een bedrijf, een gezonde start-up met geld en goede inkomsten. Ik kende ze al voorheen en ik geloof in het product. Maar, ze willen mij vastleggen als personeelslid, niet freelance.

Op zich is dat normaal gesproken erg simpel: "Nee bedankt," want als freelancer haal ik bruto 160k per jaar binnen, maar nu komt dit bedrijf met het volgende aanbod:

Volledig remote;
Salaris van 120k per jaar (valt te onderhandelen);
Aandelenopties ter waarde van 120k in totaal, te verzamelen over de duur van 4 jaar.

Gezien de groei en aankomende investeringsronde is het aannemelijk dat dit bedrijf in de komende 4 jaar enorm kan gaan groeien en uiteindelijk de beurs opgaat. Dit zie ik zeker als een logisch vervolg voor dit bedrijf gezien de mensen die ik heb gesproken en hoe zij zich nu al in de markt positioneren.

Maar goed, ik weet ook niet zo heel erg veel van aandelen en de opties daarop. Wat mij in ieder geval duidelijk is, is dat het een vorm van gokken lijkt. Het bedrijf kan ook over 2 jaar failliet gaan. Gelukkig hoef ik (volgens mij) niet op dit moment al te beslissen of ik de aandelen wil kopen, dat kan ik ook binnen die 4 jaar doen (en volgens mij, zolang ik d'r werk, tot 10 jaar na indiensttreding).

Ergens klinkt dit alles wel als muziek in de oren. Geen gedoe meer met acquisitie, een leuk bedrijf, een echt doel (het bedrijf succesvol maken) voor ogen met een potentieel enorm goede beloning aan het eind (carrot-on-a-stick gevoel besluipt mij wel een beetje :7 )... en nog fijner, ik wil heel erg graag een goed inkomen hebben waarmee ik een hypotheek kan afsluiten. Omdat ik sinds 2019 freelance werk maar pas sinds 2021 in Nederland kom ik voorlopig niet in aanmerking voor een hypotheek.

Dus een baan met dat salaris (als single man die nog maar een paar jaartjes te gaan heeft tot zijn 40e) maakt ook veel meer mogelijk op dat gebied.

Dus, opsomming:

Optie 1: Freelance blijven, wisselend vermaak per opdracht (soms kut, soms leuk), goed inkomen, maar acquisitie is een hel (de grote T6, teveel tergend tijdrovende technische tering tests), maar wel de vrijheid van eigen-baas zijn, een royaal inkomen.

Optie 2: In loondienst gaan, 20+ betaald vrije dagen, alsnog eigen tijden bepalen, vermoedelijk erg leuk en rewarding werk, ze willen mij erg graag hebben, een erg mooi salaris voor loondienst, sociale zekerheden.

Details van de baan zijn niet helemaal helder, maar volgens mij komt het zonder pensioensbijdrage (acceptabel, doe ik zelf wel) en zal de werkdruk hoog zijn. Wel krijg ik d'r gratis een huis "on demand" bij in een mooi warm land aan de zee :7

Ben ik compleet gestoord door dit te overwegen of zou het jullie ook 3x doen nadenken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:55
Ik zou mezelf de vraag stellen "blijf ik het hier de komende jaren leuk en uitdagend genoeg vinden qua werk, sfeer, vrijheid?" en bij een ja het doen.

Freelance is maar een middel hé, geen doel.

Ik feliciteer bij dezen alvast met je overstap :)

[ Voor 12% gewijzigd door Stefangrp op 24-08-2021 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-05 09:38
@Blue-eagle , je kunt altijd weer terug naar freelancen. Het huis kopen wordt lastiger als freelancer, maar dat kan je ook even "snel" doen terwijl je daar werkt, en is het niets bij dat bedrijf, ga je terug freelancen vanuit je net nieuw gekochte huis.

Mocht je het nou niet gaan doen, stuur mij dan even een berichtje met de gegevens van het bedrijf ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Blue-eagle schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:44:
Heb een vraagje aan jullie :) Ik werk nu al sinds 2019 als freelance software engineer (front-end voornamelijk) in een senior/leadership-positie tegen 95 euro per uur tot 105 euro per uur voor korte klussen (zonder recruiter).

Nu krijg ik een aanbod van een bedrijf, een gezonde start-up met geld en goede inkomsten. Ik kende ze al voorheen en ik geloof in het product. Maar, ze willen mij vastleggen als personeelslid, niet freelance.

Op zich is dat normaal gesproken erg simpel: "Nee bedankt," want als freelancer haal ik bruto 160k per jaar binnen, maar nu komt dit bedrijf met het volgende aanbod:

Volledig remote;
Salaris van 120k per jaar (valt te onderhandelen);
Aandelenopties ter waarde van 120k in totaal, te verzamelen over de duur van 4 jaar.

Gezien de groei en aankomende investeringsronde is het aannemelijk dat dit bedrijf in de komende 4 jaar enorm kan gaan groeien en uiteindelijk de beurs opgaat. Dit zie ik zeker als een logisch vervolg voor dit bedrijf gezien de mensen die ik heb gesproken en hoe zij zich nu al in de markt positioneren.

Maar goed, ik weet ook niet zo heel erg veel van aandelen en de opties daarop. Wat mij in ieder geval duidelijk is, is dat het een vorm van gokken lijkt. Het bedrijf kan ook over 2 jaar failliet gaan. Gelukkig hoef ik (volgens mij) niet op dit moment al te beslissen of ik de aandelen wil kopen, dat kan ik ook binnen die 4 jaar doen (en volgens mij, zolang ik d'r werk, tot 10 jaar na indiensttreding).

Ergens klinkt dit alles wel als muziek in de oren. Geen gedoe meer met acquisitie, een leuk bedrijf, een echt doel (het bedrijf succesvol maken) voor ogen met een potentieel enorm goede beloning aan het eind (carrot-on-a-stick gevoel besluipt mij wel een beetje :7 )... en nog fijner, ik wil heel erg graag een goed inkomen hebben waarmee ik een hypotheek kan afsluiten. Omdat ik sinds 2019 freelance werk maar pas sinds 2021 in Nederland kom ik voorlopig niet in aanmerking voor een hypotheek.

Dus een baan met dat salaris (als single man die nog maar een paar jaartjes te gaan heeft tot zijn 40e) maakt ook veel meer mogelijk op dat gebied.

Dus, opsomming:

Optie 1: Freelance blijven, wisselend vermaak per opdracht (soms kut, soms leuk), goed inkomen, maar acquisitie is een hel (de grote T6, teveel tergend tijdrovende technische tering tests), maar wel de vrijheid van eigen-baas zijn, een royaal inkomen.

Optie 2: In loondienst gaan, 20+ betaald vrije dagen, alsnog eigen tijden bepalen, vermoedelijk erg leuk en rewarding werk, ze willen mij erg graag hebben, een erg mooi salaris voor loondienst, sociale zekerheden.

Details van de baan zijn niet helemaal helder, maar volgens mij komt het zonder pensioensbijdrage (acceptabel, doe ik zelf wel) en zal de werkdruk hoog zijn. Wel krijg ik d'r gratis een huis "on demand" bij in een mooi warm land aan de zee :7

Ben ik compleet gestoord door dit te overwegen of zou het jullie ook 3x doen nadenken?
Tja, gevoel volgen.. Je kan altijd terug als het niet bevalt. Je bent zo weer freelancer.. zou nog even doorpraten en kijken of er nog rek zit ergens.. ook na 1 of 2 jaar kan je alsnog weg als t niet bevalt.. met geluk huren ze je dan weer in :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@Blue-eagle ik zou het denk ik doen maar nog wel even proberen het slaris op te krikken. Je kan altijd weer terug gaan freelancen en je cv is ook weer mooi opgepimt. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Laatst online: 20:59
Wie heeft er in het eerste jaar als freelancer direct een auto op de zaak genomen? Ik heb nu een contract tm december, en er volgt wellicht nog een verlenging van een half jaar (als ze geen interne medewerker kunnen vinden), maar dat is niet zeker.

Rijd nu een youngtimer op de zaak, maar er is voor duizenden euro's aan reparaties nodig, wat in totaal nog meer is dan de aankoopwaarde van de wagen.

Gezien de bijtelling dit jaar voor een EV nog laag is, denk ik erover om over te stappen naar een financial/operational lease constructie.
Weet alleen niet of dat wel verstandig is in een eerste jaar als zzp-er, want wat als ik volgend jaar geen klus binnen haal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
bones schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:26:

Weet alleen niet of dat wel verstandig is in een eerste jaar als zzp-er, want wat als ik volgend jaar geen klus binnen haal?
Dan verkoop je 'm weer?

Maar heb je echt een auto nodig? Lijkt me een mooi moment om dat te evalueren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
Freeaqingme schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:29:
[...]

Dan verkoop je 'm weer?

Maar heb je echt een auto nodig? Lijkt me een mooi moment om dat te evalueren :)
Heb wel een auto nodig, heb 2 kids die ik veel moet halen/brengen, een vriendin een uur rijden van mij vandaan, en ik moet 50% op kantoor zitten bij de klant per september (verwacht dat meerdere bedrijven ook weer deels maar kantoor gaan), wat ook 45 min rijden is.

Bij Financial lease kun je niet verkopen zover ik weet.

[ Voor 5% gewijzigd door bones op 24-08-2021 20:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-03 09:39
Ik zou er geen seconde over hoeven nadenken om volmondig nee te zeggen.
Ik wil niemand toestemming hoeven vragen voor wat dan ook (vakantie), ik wil door niemand beoordeeld worden (persoonlijk ontwikkel plan etc) en ik wil niet dat iemand wat te zeggen heeft over hoe ik mijn werk doe. Ik wil niemand hoeven vragen of ik er een klusje bij mag doen. Of om een eigen, geniaal idee te ontwikkelen. Ik wil niet het hele jaar hoeven werken, ik wil 6 maanden vrij kunnen nemen. Zomaar. Ik hou onwijs van afwisseling en wil om de 3-6 maanden kunnen switchen. Ik wil niet 'getrouwd' zijn met een bedrijf en al helemaal geen gouden handboeien zoals met zo'n aandelen optie constructie.
Ik heb wel eens eerder in dit topic gepost dat ik pas bij dezelfde netto bedragen loondienst zou overwegen, en de bedragen die jij noemt zijn bruto al een factor 2 te laag.
Maar goed, ik heb ook niet een hypotheek nodig, en hecht veel aan de vrijheid die ik heb. Iedereen heeft een andere situatie en andere prioriteiten. Ik leer bijvoorbeeld van jou over de 6T's, die jij kennelijk vervelend vindt allemaal, maar ik vind het juist leuk om om de 6 maanden weer mijn pitching / sales skills te oefenen, en dan het leukste aanbod wat ik krijg te pakken. We zijn allemaal anders en niemand anders kan de keuze voor jou maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005

Rem

bones schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:26:
Wie heeft er in het eerste jaar als freelancer direct een auto op de zaak genomen? Ik heb nu een contract tm december, en er volgt wellicht nog een verlenging van een half jaar (als ze geen interne medewerker kunnen vinden), maar dat is niet zeker.

Rijd nu een youngtimer op de zaak, maar er is voor duizenden euro's aan reparaties nodig, wat in totaal nog meer is dan de aankoopwaarde van de wagen.

Gezien de bijtelling dit jaar voor een EV nog laag is, denk ik erover om over te stappen naar een financial/operational lease constructie.
Ik heb mijn leaseauto overgenomen van oud werkgever. Maar wat is nou eigenlijk de vraag? 😋

Als je volgend jaar geen klus binnen haal, gaat die auto fan het verschil maken? Als je nu in een jaar geen buffer op kan bouwen waardoor je dan direct met een probleem zit zou ik het niet doen nee. Maar zo heet word de soep niet opgediend hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
Rem schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:08:
[...]

Ik heb mijn leaseauto overgenomen van oud werkgever. Maar wat is nou eigenlijk de vraag? 😋

Als je volgend jaar geen klus binnen haal, gaat die auto fan het verschil maken? Als je nu in een jaar geen buffer op kan bouwen waardoor je dan direct met een probleem zit zou ik het niet doen nee. Maar zo heet word de soep niet opgediend hoop ik?
Nou ik ben net pas begonnen als freelancer, en verwacht dat ik een buffer van 6 maanden kan sparen. Maar ja als ik volgend jaar geen klus kan vinden dan zit ik direct in de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

@Blue-eagle wat het meerendeel al zegt: je kunt het altijd proberen en voor een hypotheek is het altijd lekker om inkomsten uit vast dienstverband te kunnen overleggen, en buiten dat is het natuurlijk een super mooi aanbod met dito potentieel als ik afga op je post.

Ook in loondienst zit je nergens aan "vast" – je zegt bijna net zo makkelijk je dienstverband op als een freelance-opdracht.
Dit hoor ik trouwens wel vaker bij mijn opdrachtgevers voorbij komen: dat ze liever een team van internen hebben want dat geeft meer stabiliteit. Nu vind ik dat vaak wel een drogreden omdat er overal best een groot verloop is onder de internen, meer dan dat externen zelfstandig de opdracht vroegtijdig beëindigen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

.

[ Voor 99% gewijzigd door RomeoJ op 25-08-2021 09:09 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tino844
pirke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:19:
@Tino844 Grove schatting is om je uurtarief * 1000 te doen: dat is wat je netto (na aftrek van kosten en inkomstenbelasting) over houdt per jaar. Een en ander natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke situatie, maar het zit aardig in de richting vd werkelijkheid.

Een uurtarief van 85 euro is dus 85k netto per jaar. Dat is vergelijkbaar met een loondienst salaris van 150k bruto per jaar (incl vakantiegeld, pensioen, winstdeling en alles).

Maar de grote vraag is vooral: hoe zie jij je eigen toekomst? Als freelancer wordt je vooral ingehuurd voor wat je nu kan, niet voor je groeipotentieel. Aan de andere kant: als je nu 10 jaar veel kunt vangen hoef je niet meer te groeien want daarna kun je met pensioen ;)
Dat is mijn twijfel. 10 jaar flink verdienen - geld in vastgoed investeren of aan carriere denken ;). Ga er nog even over nadenken dat is idd mijn beslissing. Carriere of hoog salaris kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

Tino844 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:31:
[...]

Dat is mijn twijfel. 10 jaar flink verdienen - geld in vastgoed investeren of aan carriere denken ;). Ga er nog even over nadenken dat is idd mijn beslissing. Carriere of hoog salaris kiezen
Geld, carrière of gewoon plezier in je werk en de tijd dat je nog moet werken tot je kan stoppen met werken. Verlies dat laatste vooral niet uit het oog anders worden het lange jaren. Soms is wat minder opbrengsten maar meer plezier beter.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pirke
Of nu lekker cashen en daarna zie je wel weer met een goedgevulde beleggingsportefeuille.

Als je eenmaal de vrijheid hebt geproefd wil je helemaal niet meer terug naar loondienst. Ik niet in ieder geval. Ik heb vorige week besloten om de komende paar jaar alle schoolvakanties vrij te nemen. Klaar, done. Ik heb niemand toestemming hoeven vragen, geen contracten aan hoeven passen, gewoon een "dit doe ik" en dat was het. Heerlijk. Als een klant niet wil dat ik 's zomers 6 weken weg ben dan heeft ie pech en ga ik wel ergens anders heen. Of gewoon even geen opdracht, genoeg cash om het jaren uit te zingen :)

Er is ook zoveel meer dan werken en carrière, en hoe ouder je wordt hoe minder belangrijk carrière is (voor mij). Vroeger heb ik ook hard gewerkt om hogerop te komen, en ik zat in een positie waar ik regelmatig nieuwe mensen moest inhuren die (bleek toen) netto het dubbele verdienden dan ik. Waarom maak ik dan nog zoveel lange dagen dacht ik bij mezelf. Stress, verantwoordelijkheid en lange dagen betalen zich in loondienst simpelweg niet terug. Als ik nu een uurtje langer doorwerk (gebeurt niet vaak) komt dat gewoon als uurtje op de factuur erbij. En mijn eigen opgegeven planning heb ik volledig zelf in de hand en die haal ik altijd, in tegenstelling tot afhankelijk zijn dat anderen hun eigen opgegeven planning halen en er op afgerekend worden als ze dat niet lukken...

Anyway, success met je keuze over je toekomst. Wellicht zijn de bezoekers van dit topic bevooroordeeld over welke keuze zij prefereren, er valt zeker ook wat te zeggen over echt hogerop komen in loondienst. Maar de interessante punt vd pyramide is zo klein, om daar te komen moet je grote offers brengen. En alles daaronder is niet interessant op de lange termijn (financieel, werk-prive balans, etc). Nog los of je de daadwerkelijke werkzaamheden daar leuk vindt of niet... Een goede oud manager van mij heeft zijn VP R&D positie binnen een jaar weer opgezegd en een stap terug gedaan omdat hij het werk als VP niet leuk vond. Toch zonde als je 20 jaar hard je best hebt gedaan om daar te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 19:07
TLDR: hoe is jullie ervaring met de mate waarin het 'makkelijk / moeilijk' is om na een eerste langdurige freelance opdracht (6mnd) de volgende te vinden?

In een heel kort tijdsbestek van 1.5 jaar ben ik zonder kennis te hebben van programmeren, na zelfstudie en loondienst, aan de slag gegaan als freelance (contractor) front-end developer. In deze korte periode heb ik mijn bruto inkomsten meer dan verdrievoudigd (van 2550 => 8500).

Het lijkt surrealistisch, maar het is waar.

Ik hecht enorm veel waarde aan mijn vrijheid en de perks van het freelancen zullen mij dan ook niet snel doen besluiten ooit terug in loondienst te gaan.

Hoe zijn jullie ervaringen met het vinden van nieuwe opdrachten na de eerste (waar in mijn geval de beperkte werkervaring een bijspelende factor is)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:31

sebasd

loopt op espresso

...

Ik zit in een soortgelijke situatie, maar toch weer een beetje anders :+

Heb ook een aanbod gekregen om voor een bedrijf te gaan werken, andere rol dan ik de afgelopen 7 jaar als freelancer heb gehad, maar wel hetzelfde vakgebied (test) en raakvlakken (training geven). Goed tarief afgesproken, met daar bovenop nog de nodige incentives die het, als het goed gaat, nog een heel stuk interessanter kunnen maken (beetje vergelijkbaar met de aandelen die jij aangeboden hebt gekregen, variabele beloning zeg maar).

Wij zijn na wat heen-en-weer-gesprekken er op uit gekomen dat ze me het eerste jaar inhuren als freelancer, daarna kijken we verder. In mijn geval is dat vooral fiscaal makkelijk (bedrijf zit nog niet in NL), maar misschien is er in jouw geval ook zoiets mogelijk? Als ze je echt graag willen hebben en ze hebben geen / weinig andere opties is er vaak veel bespreekbaar..

De belangrijkste reden voor mij om 'ja' te zeggen was in ieder geval het gevoel dat ik kreeg van 'ik krijg er spijt van als ik het niet probeer'. Ik kan altijd weer terug naar wat ik nu doe, en dat zal voor jou net zo zijn vermoed ik.

Succes met de keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
bones schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:14:
[...]

Nou ik ben net pas begonnen als freelancer, en verwacht dat ik een buffer van 6 maanden kan sparen. Maar ja als ik volgend jaar geen klus kan vinden dan zit ik direct in de problemen.
Geen idee in welke branche je zit, maar er is altijd wel ergens iets te vinden voor 30-40 euro per uur. Daar kunnen de meeste mensen wel van rondkomen.
gotangclan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 00:54:
TLDR: hoe is jullie ervaring met de mate waarin het 'makkelijk / moeilijk' is om na een eerste langdurige freelance opdracht (6mnd) de volgende te vinden?

In een heel kort tijdsbestek van 1.5 jaar ben ik zonder kennis te hebben van programmeren, na zelfstudie en loondienst, aan de slag gegaan als freelance (contractor) front-end developer. In deze korte periode heb ik mijn bruto inkomsten meer dan verdrievoudigd (van 2550 => 8500).

Ik hecht enorm veel waarde aan mijn vrijheid en de perks van het freelancen zullen mij dan ook niet snel doen besluiten ooit terug in loondienst te gaan.

Hoe zijn jullie ervaringen met het vinden van nieuwe opdrachten na de eerste (waar in mijn geval de beperkte werkervaring een bijspelende factor is)?
Mooi voorbeeld van goed worden in een kunstje waar veel vraag naar is.

Zo heb ik het ook gedaan, ik wist dat ergens vraag naar zou zijn en heb dat geleerd en nu krijg ik elke week wel de vraag of ik tijd heb.
Ik ben na een half jaar stage direct voor mezelf begonnen, op mijn stage heb ik ze bij het bedrijf zelfs nog het kunstje moeten leren :D

De ervaring komt vanzelf wel, maar starten met 80k bruto per jaar is best leuk :D

[ Voor 59% gewijzigd door Ernemmer op 25-08-2021 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
Ernemmer schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 07:56:
[...]

Geen idee in welke branche je zit, maar er is altijd wel ergens iets te vinden voor 30-40 euro per uur. Daar kunnen de meeste mensen wel van rondkomen.
In de online marketing, nu voor 75 eur, maar 80 a 90 eur is blijkbaar het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
bones schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:02:
[...]

In de online marketing, nu voor 75 eur, maar 80 a 90 eur is blijkbaar het gemiddelde.
Dan hoef je er dus niet over in te zitten dat je volgend jaar geen werk hebt. Marketing is volgens mij altijd wel vraag naar. Ja kan ook nog makkelijk zakken naar 50 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
sebasd schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 07:54:
[...]

Heb ook een aanbod gekregen om voor een bedrijf te gaan werken, andere rol dan ik de afgelopen 7 jaar als freelancer heb gehad, maar wel hetzelfde vakgebied (test) en raakvlakken (training geven). Goed tarief afgesproken, met daar bovenop nog de nodige incentives die het, als het goed gaat, nog een heel stuk interessanter kunnen maken (beetje vergelijkbaar met de aandelen die jij aangeboden hebt gekregen, variabele beloning zeg maar).

Wij zijn na wat heen-en-weer-gesprekken er op uit gekomen dat ze me het eerste jaar inhuren als freelancer, daarna kijken we verder. In mijn geval is dat vooral fiscaal makkelijk (bedrijf zit nog niet in NL), maar misschien is er in jouw geval ook zoiets mogelijk? Als ze je echt graag willen hebben en ze hebben geen / weinig andere opties is er vaak veel bespreekbaar..

De belangrijkste reden voor mij om 'ja' te zeggen was in ieder geval het gevoel dat ik kreeg van 'ik krijg er spijt van als ik het niet probeer'. Ik kan altijd weer terug naar wat ik nu doe, en dat zal voor jou net zo zijn vermoed ik.

Succes met de keuze!
populair vraagstuk tegenwoordig kennelijk. Ik heb ook zo'n zelfde aanbod liggen. In mijn geval ontstaat deze situatie omdat ze geen vaste mensen kunnen vinden met mijn set van expertise.

Ze willen eigenlijk voor vast (team opbouwen, kennis internaliseren etc), zien in dat dat bij mij een long shot is. Maar eigenlijk ben ik als freelancer te duur voor ze. Ik heb daarom voorgesteld om een deel van de perks prestatieafhankelijk te maken (met milestones oid). En dan eerst maar eens een periode aankijken of ze de hyperambitieuze groeiplannen een beetje kunnen waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Niet al te moeilijk. Bij mij komt veel uit het netwerk. Mocht je naar een andere organisatie willen buiten je netwerk kan je kijken op: https://inhuurkaart.nl/ . Je kan ook inhuur managers aanspreken op LinkedIn over vacatures en zeggen dat je het freelance kunt invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan

Netjes dat je zonder kennis van programmeren aan een developer opdracht bent gekomen.

Meestal weet je ruim (1 maand) van te voren of je opdracht wordt verlengd. Dus dan al beginnen met zoeken. Ik zit nu bij mijn 3e opdrachtgever, steeds aaneensluitend. Daarbij moet ik wel zeggen, bij de eerste 2 opdrachtgevers ben ik zelf weggegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:31

sebasd

loopt op espresso

Stefangrp schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:44:
[...]
populair vraagstuk tegenwoordig kennelijk. Ik heb ook zo'n zelfde aanbod liggen. In mijn geval ontstaat deze situatie omdat ze geen vaste mensen kunnen vinden met mijn set van expertise.

Ze willen eigenlijk voor vast (team opbouwen, kennis internaliseren etc), zien in dat dat bij mij een long shot is. Maar eigenlijk ben ik als freelancer te duur voor ze. Ik heb daarom voorgesteld om een deel van de perks prestatieafhankelijk te maken (met milestones oid). En dan eerst maar eens een periode aankijken of ze de hyperambitieuze groeiplannen een beetje kunnen waarmaken.
Het lijkt erop. Ik vind het ook wel een mooie ontwikkeling, zeker omdat daarmee je inkomsten los worden gekoppeld van de tijd die je ergens in steekt en worden gekoppeld aan de waarde die je toevoegt. Dat schaalt (als je echt waarde kan toevoegen) ook een stuk beter dan uurtje-factuurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
sebasd schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:47:
[...]

Het lijkt erop. Ik vind het ook wel een mooie ontwikkeling, zeker omdat daarmee je inkomsten los worden gekoppeld van de tijd die je ergens in steekt en worden gekoppeld aan de waarde die je toevoegt. Dat schaalt (als je echt waarde kan toevoegen) ook een stuk beter dan uurtje-factuurtje.
Ja eens, ik vind het ook leuker. Skin in the game, samen winnen, etc. Ipv risicoloos uurtje factuurtje.

Het gaat in mijn geval om een scale-up met ecosysteem plannen, waarbij alles draait om schaalbaarheid. Dan is een setje aandelen wellicht veel interessanter dan uurtjes rekenen. En het maakt de relatie bedrijf-freelancer ook helemaal anders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 10-05 09:40
gotangclan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 00:54:Hoe zijn jullie ervaringen met het vinden van nieuwe opdrachten na de eerste (waar in mijn geval de beperkte werkervaring een bijspelende factor is)?
Mijn ervaring is beperkt (n=1) maar ik wist al ruim van te voren dat mijn opdracht af zou lopen (klant huurt ZZPers max 2 jaar in ivm wet DBA). Daarbij waren er ook contract opzegtermijnen van een maand. Ik heb in de maand voordat het 'voorbij' was rond zitten shoppen via LinkedIn en dat ging eigenlijk heel snel. Ik had binnen anderhalve week een nieuwe klus.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 10-05 09:40
Ik zou er zeker over nadenken. Ik vind alleen de compensatie het gewoon niet waard. 120k plus 120k over 4 jaar in aandelen. Dat is dus 150k per jaar als je het zo even grof beschrijft. Met een hogere belastinglast (want minder aftrek) hou je minder over (exacte details daargelaten).

Daarbij zou ik goed kijken naar de voorwaarden van die aandelen. Want het klinkt alsof ze het willen gebruiken als gouden handboeien. Dus je werkt hier 1 jaar en 11 maanden, jammer, die 2e tranche krijg je niet. Dat soort dingen. Of erger; je moet de volle 4 jaar blijven.

De exacte rekensommetjes moet je natuurlijk zelf doen. Ook de beoordeling of je het kwa inhoud echt leuk vindt. Ik vind het vooralsnog niet super duper aantrekkelijk overkomen in ieder geval.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Rutix schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:01:
Mijn eerste boekhouder deed ook standaard uitstel aanvragen maar had nooit verteld dat dat betekent dat je dan rente moet betalen. Daar kwam ik dus ook pas later achter (want had ook nog echt tot maximum gewacht :+ ). Vond het echt slecht van mijn boekhouder, dit plus nog wat andere dingetjes heeft ervoor gezorgd dat ik toen bij hun weg ben gegaan en nu bij een goede boekhouder zit :).
ja hier hetzelfde, boekhouder ging begin mei op vakantie, en daarom niet voor 8 mei ingeleverd....!

vraag: hoe vind je een goede boekhouder? lijkt alsof rondvragen de enige manier is, bij deze ;)

vraag2: is de afwikkeling van het wisselen van boekhouder nog lastig? waar moet je op letten bij de 'vorige' boekhouder? relatie netjes afronden, dossier laten afsluiten, gevoelige informatie laten verwijderen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!
pirke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:22:

[...]. Wellicht zijn de bezoekers van dit topic bevooroordeeld over welke keuze zij prefereren, er valt zeker ook wat te zeggen over echt hogerop komen in loondienst. Maar de interessante punt vd pyramide is zo klein, om daar te komen moet je grote offers brengen. En alles daaronder is niet interessant op de lange termijn (financieel, werk-prive balans, etc). Nog los of je de daadwerkelijke werkzaamheden daar leuk vindt of niet... Een goede oud manager van mij heeft zijn VP R&D positie binnen een jaar weer opgezegd en een stap terug gedaan omdat hij het werk als VP niet leuk vond. Toch zonde als je 20 jaar hard je best hebt gedaan om daar te komen.
Iedereen, werknemer of ondernemer, moet periodiek bij zichzelf te rade gaan waar zijn ambities liggen.

Toen ik jong was, had ik wel een plan. Bij een goede werkgever terecht komen. En daarna promotie maken. Er zijn verschillende carrierepaden, ik zag technisch-commercieel voor me. Pre-sales engineer, technisch projectmanager ofzo. En dan uitblinken om aangewezen te worden als baas van je team en dan baas van je afdeling.

Met die strategie waren meerdere problemen:
1. ik wil niet concurreren met collega's om een promotie
2. ik haal motivatie uit veranderen van werkomgeving
3. ik vind het programmeren veel te leuk
4. ik heb geleerd dat ik start-ups en vooral scale-ups leuker vind dan corporates
5. de wereld is veranderd en het aantal stabiele langdurige werkgevers neemt af

In retrospect denk ik dat mijn ideeen over carriere iets waren van de vorige generatie en niet echt bij mij pasten (en ook niet zo bij het tijdsgewricht waarin mijn loopbaan plaatsvindt).

Als ik nu realistisch kijk naar mijn oude strategie, en dan punten 1 t/m 5 meeneem, dan zie ik een plaatje van een alternatieve t_captain met een baan in het middenmanagement van een corporate. Een baan waarin hij geen plezier heeft, vechten over budgetten i.p.v. stoeien met technologie, een baan waarin hij ht met veel inspanning redelijk doet maar niet uitblinkt, een carriere die in het middenkader is vastgelopen.

Here's the catch: ik moest mijn lijstje van 1 t/m 5 leren, en die leercurve begon pas nadat ik was afgestudeerd en ging werken. Eerst leerde ik iets over mijzelf in de omgang met collega's, nummer 1. Ook leerde ik dat ik het niet leuk vond om heel lang in dezelfde omgeving aan hetzelfde project te werken, nummer 2. Na een aantal jaar vertrok ik bij die goede corporate werkgever en ging in de consultancy werken. Voor mijn gevoel ben ik daar een goede developer geworden en verliefd geworden op mijn vak, learning nummer 3. Inzichten nummer 4 en 5 kwamen met de jaren (zowel in dienst van het softwarehuis als later als zelfstandige) dat ik verschillende klanten leerde kennen. Ook heb ik wat boeken gelezen over maatschappij, technologie, economie en wat e-leanings gedaan. Dat heeft mijn wereldbeeld behoorlijk veranderd.

TL/DR: de kennis waar je gelukkig van wordt is voortschrijdend inzicht. Bij mij heeft het een jaar of 15 geduurd om mijzelf compleet los te maken van het oude beeld van een mooie loopbaan bij een mooie werkgever, naar een beeld van mijzelf als developer technologie specialist en ondernemer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RichieB
Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van @t_captain. Zelf ben ik begonnen als netwerk consultant en had ongeveer hetzelfde carrièrepad voor ogen. Ik had het geluk al binnen een paar jaar teamleider te worden van een aantal netwerkbeheerders. Dat vond ik echt veel minder leuk dan zelf die netwerken beheren. Dus heb ik op dat moment besloten pas het technisch inhoudelijk werk op te geven als ik het niet meer bij kon benen. Nu ben ik 20+ jaar verder waarvan 10+ als ZZP en nog steeds is de techniek mijn lust en mijn leven. Ik heb nog geen moment spijt van die keuze gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
RichieB schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:58:
Ik had het geluk al binnen een paar jaar teamleider te worden van een aantal netwerkbeheerders. Dat vond ik echt veel minder leuk dan zelf die netwerken beheren. Dus heb ik op dat moment besloten pas het technisch inhoudelijk werk op te geven als ik het niet meer bij kon benen.
Heel herkenbaar, ook zelfs de niche :) . Ook precies de reden waarom ik de combinatie van loondienst en ZZP ben gaan doen. Mensen aansturen als (technisch) TL is echt een vak apart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
Ik vond de inhoud ook veel te interessant. Je wordt geleefd door mensen om je heen die allemaal vinden dat je hogerop moet komen. Als je niet hogerop gaat, dan ben je vreemd. Mijn manager vond mij 'gemiddeld' presteren want ik had niet de ambitie om te zijn zoals hij. 46 uur werken per week, voor een organisatie, die zeker niet hetzelfde terug gaf.

Afijn, ik bleef hangen in hun ogen, want ik groeide niet door. Ik vond de inhoud gewoon leuk, en heb helemaal geen zin in dat managerial gezever.. Ook nooit verwacht maar zoals hierboven staat: iteratief ervaar je wat je wel/niet leuk vindt. Het slechtste aan een plan is niet tijdig bijsturen, en dan beland je vrijwel altijd op een plek waar je liever niet wilt zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
sebasd schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 07:54:
[...]

Wij zijn na wat heen-en-weer-gesprekken er op uit gekomen dat ze me het eerste jaar inhuren als freelancer, daarna kijken we verder. In mijn geval is dat vooral fiscaal makkelijk (bedrijf zit nog niet in NL), maar misschien is er in jouw geval ook zoiets mogelijk?
Ik begon met de insteek om 32 uur en freelance tegen €105/uur te gaan werken, dat was volgens de recruiter geen probleem. Na een intake + technische test* + gesprek met de CTO en CEO besloten ze dat ze mij direct in vaste dienst willen aannemen. Hun redenatie is dat ze mij willen zien doorgroeien binnen het bedrijf en ook de motivatie zie in het aandelenpakket.

Op zich is dat niet helemaal nieuw voor mij, ik heb in het verleden weleens freelance €80/uur gevraagd bij start-ups en €15/uur als rentevrije lening die tot maximaal 10% van een investering terugbetaald moet worden zodra ze een investering krijgen :P

Maar dat vonden ze geen goed plan. Ze willen hun geld gebruiken voor het bedrijf, niet als leningen aan freelancers... en ik moet en zal 40 uur per week werken in mijn functie, anders vonden ze het niet interessant :-(

* = Technische tests weiger ik pertinent, dus ze hebben de "het duurt maar 6 uurtjes"-test aangepast naar een 1-uur-durende pair-programming test met hun CTO en een andere techneut. Dat ging goed!
Als ze je echt graag willen hebben en ze hebben geen / weinig andere opties is er vaak veel bespreekbaar..

Succes met de keuze!
Ja dat is de tendens in de reacties, ik kan zo weer terug als het moet :) Ik vraag me alleen af hoe dat belastingtechnisch werkt. Een bedrijf zonder inkomsten en zonder uitgaven moet natuurlijk nog steeds administratie blijven draaien, ondanks €0 inkomsten :+

De onderhandelingen lopen nu nog door op de totale beloning. Als er geen bonussen en geen sign-on premie is, dan heb ik aangegeven dat ze het voor mij aantrekkelijk moeten maken om €40.000 tot €50.000 per jaar minder te gaan verdienen, 4 jaar lang.

Kans is dat ze 't salaris omhoog gooien naar €140.000 (dus €11.666 per maand in loondienst), en op dat punt is geld niet meer het belangrijkste; dan is het inderdaad wat jij zegt, spijt voorkomen.

Want ja, als die aandelen nu $1 per optie zijn en ik krijg 120.000 opties in 4 jaar tijd, en stél dat het bedrijf (wat ik best zie gebeuren, en ik ben skeptisch van aard) over een tijdje publiek gaat en deze aandelen opeens $15 per stuk waard zijn, dan :9

Ik heb dit met ex-collega's gezien bij Couchbase in de VS. Een soortgelijke deal waar men jarenlang geleden begon met $1 per aandeel en deze zijn nu $42 waard per aandeel. D'r zijn een flink aantal miljonairs bijgekomen daar ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 14:57
Want ja, als die aandelen nu $1 per optie zijn en ik krijg 120.000 opties in 4 jaar tijd, en stél dat het bedrijf (wat ik best zie gebeuren, en ik ben skeptisch van aard) over een tijdje publiek gaat en deze aandelen opeens $15 per stuk waard zijn, dan :9
Ik heb het andersom meegemaakt. Na 4 jaar failliet, 120.000 * nul is niet heel veel :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Er gaan heel veel meer startups failliet dan dat er succesvol zijn. Uiteindelijk neem je een gok met 30% van je inkomen. Je hebt misschien het gevoel dat je zelf kan bijdragen aan het succes omdat je er werkt, maar succes is veel meer afhankelijk van externe factoren.

Ik zou het alleen doen als ik het een onwijs gave klus zou vinden en daarom de mindere compensatie voor lief zou nemen. Werken voor een startup kan veel voldoening geven ten opzichte van een gemiddelde klant.

[ Voor 28% gewijzigd door RichieB op 25-08-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
Kijk goed wie er achter de startup zit. Als dat iemand is die miljoenen stuk kan slaan is een onderneming die het niet haalt geen probleem, die andere 15 doen het namelijk wel goed dus gemiddeld is er winst. Behalve voor jou als je bij de verkeerde zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jadjong schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:42:
Kijk goed wie er achter de startup zit. Als dat iemand is die miljoenen stuk kan slaan is een onderneming die het niet haalt geen probleem, die andere 15 doen het namelijk wel goed dus gemiddeld is er winst. Behalve voor jou als je bij de verkeerde zit.
Aan de andere kant is zo'n doorgewinterde ondernemer met financiele daadkracht ook wel weer een pluspunt. Hij heeft waarschijnlijk al een goed netwerk om dingen in de markt te zetten, en er is ieder geval wat seed kapitaal. Het doel zal dan doorgaans ook zijn om snel te slagen, of anders snel te falen. Maar inderdaad wel belangrijk om mee te nemen in je risicoafweging.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-03 09:39
Blue-eagle schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:18:
[...]
Ik heb dit met ex-collega's gezien bij Couchbase in de VS. Een soortgelijke deal waar men jarenlang geleden begon met $1 per aandeel en deze zijn nu $42 waard per aandeel. D'r zijn een flink aantal miljonairs bijgekomen daar ;)
Ja leuk zo'n verhaal. Voor elk succes verhaal zijn er 1000 mindere verhalen waar je niet van hoort. Iedereen post leuke vakantie foto's op facebook, maar nooit dat ze weer eens ruzie hebben in hun relatie. Waarom? Omdat ze al dan niet onbewust sucess willen projecteren.
Ik heb zelf in zo'n situatie gezeten in loondienst. Ik had opties die ik pas na een tijd (periodiek) kon verzilveren. Iedereen die ze had bleef daar zitten, want ja, de koers was verdrievoudigd waardoor het helemaal niet voordelig was om nog weg te gaan naar een andere baan. Los van het feit dat het helemaal niet meer leuk was daar. Je wil er niet aan vast zitten, geloof me.
Zie het zo. Als je in plaats van die opties, gewoon geld van ze zou krijgen, zou je al dat geld dan in dat bedrijf investeren? Niet? Goh :+ Vraag je eens af waarom. Je komt waarschijnlijk tot de conclusie dat je dit geld anders zou inzetten, en als het al beleggingen zouden zijn, zou je het willen spreiden, als je verstandig bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
bumble_bee schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:14:
[...]

Ja leuk zo'n verhaal. Voor elk succes verhaal zijn er 1000 mindere verhalen waar je niet van hoort. Iedereen post leuke vakantie foto's op facebook, maar nooit dat ze weer eens ruzie hebben in hun relatie. Waarom? Omdat ze al dan niet onbewust sucess willen projecteren.
Ik heb zelf in zo'n situatie gezeten in loondienst. Ik had opties die ik pas na een tijd (periodiek) kon verzilveren. Iedereen die ze had bleef daar zitten, want ja, de koers was verdrievoudigd waardoor het helemaal niet voordelig was om nog weg te gaan naar een andere baan. Los van het feit dat het helemaal niet meer leuk was daar. Je wil er niet aan vast zitten, geloof me.
Zie het zo. Als je in plaats van die opties, gewoon geld van ze zou krijgen, zou je al dat geld dan in dat bedrijf investeren? Niet? Goh :+ Vraag je eens af waarom. Je komt waarschijnlijk tot de conclusie dat je dit geld anders zou inzetten, en als het al beleggingen zouden zijn, zou je het willen spreiden, als je verstandig bent.
Het salaris is inmiddels omhoog gegaan naar 140k per jaar, dus aandelen of niet: het maakt mij weinig meer uit ;) Maar je hebt gelijk. Zou ik in dit bedrijf investeren? Neuh. Teveel risico. Ik hou het bij indexfondsen.

Maargoed, als 1 op de 1000 bedrijven daadwerkelijk mensen rijk maken met die aandelen dan is de kans om groot te winnen natuurlijk nog altijd 1000 keer zo groot als in de loterij; en daar doen genoeg mensen aan mee :7

Ik zie het als een leuke toevoeging. Het kan waardevol worden, of niet. Worst case scenario: ik verzilver ze niet en ik ga weer lekker freelancen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
@Blue-eagle Gefeliciteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Blue-eagle schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:05:
[...]

Maargoed, als 1 op de 1000 bedrijven daadwerkelijk mensen rijk maken met die aandelen dan is de kans om groot te winnen natuurlijk nog altijd 1000 keer zo groot als in de loterij; en daar doen genoeg mensen aan mee :7
Het verschil is dat die mensen niet met 120k meedoen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
indexample schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:49:
[...]

ja hier hetzelfde, boekhouder ging begin mei op vakantie, en daarom niet voor 8 mei ingeleverd....!

vraag: hoe vind je een goede boekhouder? lijkt alsof rondvragen de enige manier is, bij deze ;)

vraag2: is de afwikkeling van het wisselen van boekhouder nog lastig? waar moet je op letten bij de 'vorige' boekhouder? relatie netjes afronden, dossier laten afsluiten, gevoelige informatie laten verwijderen?
Vraag 1: Ik heb informatie ingewonnen bij mijn netwerk en daar uiteindelijk een keuze in gemaakt. Tegenwoordig zijn ook voldoende reviews te vinden :). Als je tip wilt moet je maar ff dm-en ;) ik weet niet of het toegestaan is hier de boekhouder te noemen waar ik zit.

Vraag 2: Helemaal niet lastig, ze pakken het meestal gewoon professioneel aan (want bedrijf). Dus gewoon aangegeven dat ik wilde stoppen bij ze (toen ze de reden vroegen ook netjes verteld waar ik niet blij mee was maar dat wisten ze grotendeels al), lopende zaken afgewikkeld en toen alle informatie die mijn nieuwe boekhouder nodig had naar hun opgestuurd. Daarna kun je nog zelf even proactief de machtigingen intrekken maar bij mij hebben ze dat netjes zelf gedaan.

Nothing to see here!

• Blue-eagle
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:01:
[...]

Het verschil is dat die mensen niet met 120k meedoen ;)
Zie het anders: Ik krijg €120k per jaar om mee te doen :P (In de vorm van salaris, dus ik werk er wel voor.) Als je kijkt naar standaard salarissen in de markt dan kom je als senior front-end developer eerder uit bij de €80k per jaar, dus om daar eventjes 75% boven te zitten is op zich al wel een beloning :)

Nu eerst nog even overwegen of ik een nieuwe klus voor 3 tot 4 maanden ga aannemen. Die €140k-partij wil daar wel op wachten zeggen ze (maar liever hebben ze mij direct). Door 4 maanden freelance te werken kan ik nog net eventjes wat meer geld verdienen en het jaar freelance afronden.

Maargoed, al met al scheelt dat in totaal €4000 aan spaargeld over deze maanden. Is dat de moeite waard? Not sure. Vandaag dat gesprek met het 4-maanden-bedrijf. Eerst maar eens kijken of dat klikt en leuk is.
Pagina: 1 ... 239 ... 625 Laatste