Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 23:39

jurma

simply connecting...

Deveon schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

Als je goed genoeg bent om te ZZP’en dan heb je binnen een week een nieuwe baan in loondienst als het moet. Met dat scenario om op terug te vallen heb je eigenlijk maar twee maanden buffer nodig (al is ~6 zeker aan te raden).
Aan een nieuwe baan komen of zelfs bij mijn huidige werkgever zal niet het probleem zijn (we kunnen al moeilijk aan goed personeel komen).

Daarnaast weet ik zelf ook wel wat ik wel en niet kan, maar was gewoon benieuwd naar de begin situaties en hoe iedereen daar mee om is gegaan.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:30
Hmmbob schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:12:
Hoe geef je netjes een sub-opdracht terug?

***members only***
Kan je niet - al dan niet in overleg met de klant - de scope van project B net zo verdraaien of veranderen dat je er wel energie uit kan putten?

Uiteraard sta je in je recht om het terug te geven (ga ik even van uit). Tegelijkertijd ben jij naast een mens ook gewoon een professionele partij waarvan zij blij zijn dat ze iemand gevonden hebben die hun probleem/project oplost. Afhankelijk van hoe je in de wedstrijd staat kan dat een reden zijn om toch maar die opdracht te blijven doen zodat je te boek blijft staan als iemand op wie ze aan kunnen (ook in de toekomst).

Ik heb zelf wel een tijdje een bijzonder saai project gedaan waar ik lange dagen voor moest maken op locatie. Om te zorgen dat dat niet te slopend werd ben ik toen wel consequent 4 dagen per week gaan hardlopen om wel te zorgen dat ik energie bleef houden. Wellicht is iets dergelijks voor jou ook denkbaar?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
jurma schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:55:
[...]
Aan een nieuwe baan komen of zelfs bij mijn huidige werkgever zal niet het probleem zijn (we kunnen al moeilijk aan goed personeel komen).

Daarnaast weet ik zelf ook wel wat ik wel en niet kan, maar was gewoon benieuwd naar de begin situaties en hoe iedereen daar mee om is gegaan.
Ik heb het freelancen zelf in eerste instantie naast mijn loondienst baan (met goedkeuring) opgezet. Door de jaren heen zijn beide gegroeid en inmiddels zit ik op de voor mij ideale combinatie van een loondienst baan en ZZP. Nu actief bezig het loondienst stuk terug te brengen in uren (stap 1 van 40 -> 32 is uitgevoerd) en de ZZP wat op te gaan schroeven. Is zoiets mogelijk voor je (ook i.c.m. de afspreken met je werkgever)?

In principe kan ik per direct fulltime ZZP gaan maar is het ook zo dat de loondienst baan een mooi salaris opbrengt, waardoor ik er met fulltime ZZP niet eens significant veel op vooruit zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22

Yucon

*broem*

Op linkedin kwam ik dit bericht tegen. Nu is dat bij m'n eerste opdracht ook het geval geweest, maar daarbij ging ik ervan uit dat het met een gun factor te maken had om me op weg te helpen. Waar ik overigens op geen enkele manier om gevraagd heb dus het kwam echt uit het niets. Toen het ter sprake kwam zei men 'ja onze werknemers willen graag op tijd hun salaris dus we gaan er eigenlijk vanuit dat dat voor onze zzp'ers niet anders is'.

Blijkbaar komt het fenomeen vaker voor. Hoe gangbaar is dit?
Have you ever paid a supplier before they are due to be paid?

It’s not uncommon in IT programmes, that some suppliers can be paid sums that may contractually not be due yet.

But why does this happen? 💭

Often, because suppliers are seen as part of the programme team delivering a common goal, the in-house team feels a moral obligation to ensure the supplier is paid every month in a timely manner.

As a result, sometimes the buyer may make a payment that a supplier wasn’t due to receive!

However, once payment is made it can be difficult to get this money back, as it is deemed that you have accepted this charge.

But fear not! – Because in this podcast episode, Amit Kapoor explores how you can recover such payments.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 09-08-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Yucon maar heb je betaald gekregen voordat je de factuur stuurde of voordat de betaaltermijn verliep? Ook voordat de termijn verloopt is de klant al gewoon gebonden aan betaling, dus snap de focus op het terug halen dan niet.

Betalen voordat er een factuur is verstuurd vind ik dan weer erg vreemd

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Woy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:19:
@Yucon maar heb je betaald gekregen voordat je de factuur stuurde of voordat de betaaltermijn verliep? Ook voordat de termijn verloopt is de klant al gewoon gebonden aan betaling, dus snap de focus op het terug halen dan niet.

Betalen voordat er een factuur is verstuurd vind ik dan weer erg vreemd
2 weken voor de betaaltermijn afliep, en dat was blijkbaar een bewuste actie.

De focus op terugbetalen is vanuit de optiek van de schrijver bekeken. Dat is een incassobedrijf of iets wat daarop lijkt dus die willen hun klanten wijzen op hoe om te gaan met lastige situaties in hun branche. In het geval van onenigheid geef je natuurlijk ook wel een pressiemiddel uit handen.. voor hier niet heel relevant, maar ik haalde het aan omdat het een fenomeen beschreef dat blijkbaar vaker voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Snap het issue eerlijk gezegd niet helemaal, maar kan aan mij liggen :P Ze betalen dan voordat de vervaldatum is ingegaan? Dat is toch het hele doel van een termijn, dat je max (b.v.) 30 dagen de tijd hebt? Of ze nou dag 1 betalen of dag 30..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ID-College schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:39:
Snap het issue eerlijk gezegd niet helemaal, maar kan aan mij liggen :P Ze betalen dan voordat de vervaldatum is ingegaan? Dat is toch het hele doel van een termijn, dat je max (b.v.) 30 dagen de tijd hebt? Of ze nou dag 1 betalen of dag 30..
Nja, dus redeneert men vaak 'we hebben 30 dagen dus we betalen na 30 dagen'. Deze column bespreekt dat er blijkbaar genoeg opdrachtgevers zijn die bewust een stuk eerder dan dat betalen. Dat is dus een bewuste keuze die iemand gemaakt heeft en dat vond ik opvallend.. dus ik was benieuwd naar ervaringen van anderen hoe gebruikelijk dat is.

Het is tenslotte nog niet zo heel lang dat zelfs die 30 dagen als standaard gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Yucon schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

Nja, dus redeneert men vaak 'we hebben 30 dagen dus we betalen na 30 dagen'. Deze column bespreekt dat er blijkbaar genoeg opdrachtgevers zijn die bewust een stuk eerder dan dat betalen. Dat is dus een bewuste keuze die iemand gemaakt heeft en dat vond ik opvallend.. dus ik was benieuwd naar ervaringen van anderen hoe gebruikelijk dat is.

Het is tenslotte nog niet zo heel lang dat zelfs die 30 dagen als standaard gezien wordt.
Hier betalen ze nooit 'na' 30 dagen, wel eigenlijk altijd op de 30e dag/laatste dag. Tenzij die dus dan weer in een weekend ligt, dan betalen ze hem op de 29e of 28e dag. Waarschijnlijk is dat nog een gevolg van vroegah, toen in het weekend geen betalingen verwerkt werden..

Het is ook wel voorgekomen dat ze te laat betaalden. 1x was dat direct verholpen, de andere keer duurde het een weekje, dus wel bijna 7 dagen later.. Over het algemeen werd het wel snel opgevolgd als ik het aangaf. Dan is er gewoon iets mis gegaan vermoed ik.. Kan gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik werk bij 1 klant via een tussenpartij die de administratie/ facturatie doet ri de eind klant. Zij betalen eigenlijk altijd rond de verval datum (30 dagen na facturatie), ze hebben een optie tegen een X% binnen 7 dagen te betalen.
Bij een andere klant, klein bedrijfje, waar ik ook voor werk heb ik het geld altijd binnen een paar dagen na facturatie op mijn rekening. Redenatie daar is, ik vindt het fijn om op tijd mijn geld te krijgen dus kleinere partijen betalen zij altijd erg snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Yucon schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

Het verschilt ontzettend per klant en relatie met die klant. Ik heb er een die steevast binnen twee weken betaalt, en een gehad die standaard te laat betaalde.

Gemiddeld over de afgelopen 2 jaar krijg ik binnen 20 dagen betaald.

Die telaatbetaler was zo'n "optimizer" die al zijn crediteuren zo laat mogelijk betaalde om zo zijn "cashflowproblemen" op te lossen. Dat houdt in dat je één feestdag, weekenddag of "oeps je zit in de verkeerde batch" verwijderd bent van een overschrijding van de betaaltermijn, en dan begint het vervelend te worden, met name als je na de zoveelste herhaling begint te twijfelen of je die factuur überhaupt ooit betaald gaat krijgen.

Van die administratieve smoesjes, zeker bij grotere klanten / tussenpartijen, pik ik niet meer. "Ja sorry, doordat de derde donderdag van deze maand op een oneven dagnummer valt, zit je in de batch van volgende week [en krijg je dus een week te laat betaald]" laat ik me niet meer flikken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma
  • Laatst online: 20-09 23:39

jurma

simply connecting...

tomtom901 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:15:
[...]

Ik heb het freelancen zelf in eerste instantie naast mijn loondienst baan (met goedkeuring) opgezet. Door de jaren heen zijn beide gegroeid en inmiddels zit ik op de voor mij ideale combinatie van een loondienst baan en ZZP. Nu actief bezig het loondienst stuk terug te brengen in uren (stap 1 van 40 -> 32 is uitgevoerd) en de ZZP wat op te gaan schroeven. Is zoiets mogelijk voor je (ook i.c.m. de afspreken met je werkgever)?

In principe kan ik per direct fulltime ZZP gaan maar is het ook zo dat de loondienst baan een mooi salaris opbrengt, waardoor ik er met fulltime ZZP niet eens significant veel op vooruit zou gaan.
Dat is misschien wel een idee om eens op te werpen bij een 1 op 1 gesprek met mijn manager.
Misschien staan ze er wel voor open,

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Laatst online: 18:21
In hoeverre moet je dit voor de BD nog uitleggen? Ben je ZZP-er als je 32 uur in loondienst werkt?
Waren daar geen regels voor?
tomtom901 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:15:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:44
djiedjee schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:05:
In hoeverre moet je dit voor de BD nog uitleggen? Ben je ZZP-er als je 32 uur in loondienst werkt?

[...]
Dat kan prima. Je zult alleen niet aan het urencriterium komen wat nodig waardoor je een paar aftrekposten zal missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 16:41

ralpje

Deugpopje

Dat hangt er maar net vanaf natuurlijk; met die 8 uur per week tov een 40-urige werkweek niet. Maar als je daarnaast ook 's avonds en in het weekend voor je onderneming aan de slag bent gaat het prima lukken lijkt me.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:44

Rem

djiedjee schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:05:

[...]
Je kan volgens mij prima ondernemer zijn en tegelijkertijd in loondienst zijn.
Je loopt alleen tegen wat problemen aan wbt. de urennorm, tenzij je starter bent, waarmee je zelfstandigenaftrek in gevaar komt. Site belastingdienst:

"U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst). Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde."
Hielko schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:12:
[...]

Dat kan prima. Je zult alleen niet aan het urencriterium komen wat nodig waardoor je een paar aftrekposten zal missen.
Kan wel hoor, heb het zelf vorig jaar ook gered met 32u loondienst. Twee volle dagen aan facturabele uren iedere week gemaakt, goed opgelet met schrijven zodat je reistijd, administratie en alle kleine dingen zoals technische blogs lezen e.d. meeneemt. Moet wel zeggen dat ik me echt heel strak heb gehouden aan 'bewijsbaare' uren, want ik snap dat dat vanuit de belastingdienst bijzonder uit kan zien.

Ik kan bijna 100% van mijn geschreven ontwikkeltijd bijv. staven met commits & check-ins, en gelukkig heeft mijn kantoor een alarmsysteem waarvan ik de in- en uit-checktijden kan laten zien! :*)

[ Voor 37% gewijzigd door Rem op 09-08-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Yucon schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:35:
[...]

2 weken voor de betaaltermijn afliep, en dat was blijkbaar een bewuste actie.

De focus op terugbetalen is vanuit de optiek van de schrijver bekeken. Dat is een incassobedrijf of iets wat daarop lijkt dus die willen hun klanten wijzen op hoe om te gaan met lastige situaties in hun branche. In het geval van onenigheid geef je natuurlijk ook wel een pressiemiddel uit handen.. voor hier niet heel relevant, maar ik haalde het aan omdat het een fenomeen beschreef dat blijkbaar vaker voor komt.
Mja, toch vind ik het wel een beetje vreemd. Op het moment dat ik mijn factuur verstuur heb ik doorgaans ook een akkoord op mijn gemaakte uren, dus er is dan weinig meer te betwisten. Komt dan puur op een stukje administratie aan. Gewoon zo snel mogelijk betalen kan vanuit de klant mogelijk wat goodwill kweken. Aan de andere kant hecht ik er niet heel veel waarde aan. Alleen als het structureel na de betaaltermijn is, is het wel een probleem in mijn optiek, en zal ik er zeker over in gesprek gaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Rem schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Kan wel hoor, heb het zelf vorig jaar ook gered met 32u loondienst. Twee volle dagen aan facturabele uren iedere week gemaakt, goed opgelet met schrijven zodat je reistijd, administratie en alle kleine dingen zoals technische blogs lezen e.d. meeneemt. Moet wel zeggen dat ik me echt heel strak heb gehouden aan 'bewijsbaare' uren, want ik snap dat dat vanuit de belastingdienst bijzonder uit kan zien.

Ik kan bijna 100% van mijn geschreven ontwikkeltijd bijv. staven met commits & check-ins, en gelukkig heeft mijn kantoor een alarmsysteem waarvan ik de in- en uit-checktijden kan laten zien! :*)
Ja hoor, soms red ik het ook, niet elk jaar. Ik doe veel op uurtarief, dus dat is makkelijk aantonen, zeker als die werkzaamheden bij de klant op locatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

Rem schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:14:

Dapper. Maak je flinke weken, met 32 uur werken in loondienst en dan dus gemiddeld 24 uur per week aan je eigen bedrijf... Zou ergens toch wel rekening houden met een controle, want kan me goed voorstellen dat er ergens een alarmbel afgaat als iemand 32 uur in loondienst werkt en zelfstandigen-aftrek gebruikt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:44

Rem

Ja, was een knotsgek jaar. Reken wel mee dat ik nog 25 (overschot van vorige jaren nog op te maken) dagen vakantie opgenomen heb en in de zaak heb gewerkt, dus dan kom je op een gemiddelde van iets minder.

Ik voelde hem ook wel zitten inderdaad en heb ervoor gezorgd dat mijn uren vastgelegd zijn dmv. Alle zakelijke uren op kantoor te maken in ieder geval. Laat ze dan maar komen met een reden dat ik niet zakelijk bezig was op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44

_Arthur

blub

Rem schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:20:
Laat ze dan maar komen met een reden dat ik niet zakelijk bezig was op kantoor.
De bewijslast is net andersom, jij moet aantonen dat het zakelijk (voor je eigen bedrijf) was. Als je dat kan: niets aan het handje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Napo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:31:
[...]

Wat is de definitie van fraude ook alweer?
Was een grappige verwijzing naar een ergernis in loondienst, helaas mislukt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:28:
Op linkedin kwam ik dit bericht tegen. Nu is dat bij m'n eerste opdracht ook het geval geweest, maar daarbij ging ik ervan uit dat het met een gun factor te maken had om me op weg te helpen. Waar ik overigens op geen enkele manier om gevraagd heb dus het kwam echt uit het niets. Toen het ter sprake kwam zei men 'ja onze werknemers willen graag op tijd hun salaris dus we gaan er eigenlijk vanuit dat dat voor onze zzp'ers niet anders is'.

[...]
Ik heb klanten gehad die 1x per week betalen, als het rustig was en ze niet al te veel facturen in moesten boeken kon je dezelfde dag nog het geld op rekening zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

Van die administratieve smoesjes, zeker bij grotere klanten / tussenpartijen, pik ik niet meer. "Ja sorry, doordat de derde donderdag van deze maand op een oneven dagnummer valt, zit je in de batch van volgende week [en krijg je dus een week te laat betaald]" laat ik me niet meer flikken.
Kleine klanten kunnen er ook wat van hoor. 'jouw factuur is geaccepteerd en gaat mee met de volgende betalingsronde'. Ah, je bedoelt dat je zondagavond als de kinderen naar bed zijn inlogt bij de bank, tenzij je de random reader op de camping hebt laten liggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06

sebasd

loopt op espresso

Ik heb het volgens mij al eerder opgemerkt, maar het lijkt erop dat dit vooral iets is wat in Nederland voorkomt, in mijn ervaring in ieder geval.. Mijn klanten buiten NL betalen meestal na 1-2 weken (sommigen nog sneller), klanten in NL vaak op dag 30-35..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Yucon schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:28:

Volgens mij hebben ze het over een hele andere situatie; dat je betaald krijgt voor uren/werk die nog niet gemaakt/gedaan zijn. De betaaltermijn op facturen is een maximum; het is heel normaal om facturen direct te betalen. Dat veel bedrijven dat niet doen is eigenlijk gewoon krom.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik ben bezig aan het kijken om een motor te kopen, en overweeg om deze zakelijk aan te schaffen, en dan bijtelling over de daadwerkelijke prive KM's te betalen. Nu was ik aan het kijken wat dat fiscaal verder nog voor invloed heeft, maar klopt het als ik zeg dat een motor ook in aanmerking komt voor de KIA regeling?

Ik zia als uitzondering namelijk wel auto's staan, maar een motor valt daar natuurlijk niet onder
personenauto’s die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer. Op sommige auto’s (zoals waterstofauto’s en elektrische auto’s) kunt u wel milieu-investeringsaftrek krijgen.
https://www.belastingdien...cht_op_investeringsaftrek

[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 11-08-2021 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Motor valt daar inderdaad onder. Motor heeft geen bijtelling, je moet kilometers bijhouden. Je moet wel kunnen verantwoorden dat de motor zakelijk is (een glaszetter met een motor is bijvoorbeeld onlogisch)

Kort en krachtige uitleg.
https://www.partnersinadm...r-zaak-fiscaal-voordelig/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:32
Woy schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:23:
Ik ben bezig aan het kijken om een motor te kopen, en overweeg om deze zakelijk aan te schaffen, en dan bijtelling over de daadwerkelijke prive KM's te betalen. Nu was ik aan het kijken wat dat fiscaal verder nog voor invloed heeft, maar klopt het als ik zeg dat een motor ook in aanmerking komt voor de KIA regeling?

Ik zia als uitzondering namelijk wel auto's staan, maar een motor valt daar natuurlijk niet onder

[...]

https://www.belastingdien...cht_op_investeringsaftrek
Lijkt me dat KIA gewoon mogelijk is als je deze nieuw aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Skyaero schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:32:
Motor valt daar inderdaad onder. Motor heeft geen bijtelling, je moet kilometers bijhouden.
Je hebt dus wel bijtelling, maar niet zoals bij de auto op basis van de waarde, maar op basis van de daadwerkelijk KM prijs en het aantal gereden prive KM ( Al ligt de bewijslast bij de belastingdienst, dus je hoeft geen sluitende KM administratie te hebben, maar moet het wel aannemelijk kunnen maken ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Woy Zero Motors heeft een rekenvoorbeeld van een elektrische motor en daar rekenen ze de KIA inderdaad gewoon mee.

PS: Als je uitkomt met het bereik is een elektrische motor de goedkoopste manier om woon-werkverkeer af te leggen. Gezien bijtelling op kilometerprijs is stelt dat ook weinig voor. Eigenlijk betaal je alleen afschrijving, stroom en banden (duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:46:
@Woy Zero Motors heeft een rekenvoorbeeld van een elektrische motor en daar rekenen ze de KIA inderdaad gewoon mee.

PS: Als je uitkomt met het bereik is een elektrische motor de goedkoopste manier om woon-werkverkeer af te leggen. Gezien bijtelling op kilometerprijs is stelt dat ook weinig voor. Eigenlijk betaal je alleen afschrijving, stroom en banden (duur).
Mmm, als ik de motor dit jaar koop, volledig afschrijf ( Mag dit jaar nog willekeurige afschrijven ), en pas volgend jaar prive KM's ga rijden wordt het wel erg interessant, want dan zijn alle kosten voor de BTW (aanschaf) en afschrijving volledig zakelijk, en zijn de daadwerkelijke kosten vanaf volgend jaar alleen een gedeelte van het onderhoud en benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21
Woy schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:58:
[...]

Mmm, als ik de motor dit jaar koop, volledig afschrijf ( Mag dit jaar nog willekeurige afschrijven ), en pas volgend jaar prive KM's ga rijden wordt het wel erg interessant, want dan zijn alle kosten voor de BTW (aanschaf) en afschrijving volledig zakelijk, en zijn de daadwerkelijke kosten vanaf volgend jaar alleen een gedeelte van het onderhoud en benzine.
Heb je het stuk gelezen dat eerder gepost werd :?
Daar staat dat alleen de werkelijke prive kilometers belast worden, heeft zoals ik het lees niet met de (boek)waarde van de motor te maken.
Woon werk kilometers gelden ook deels als prive kilometers, let daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ybos schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:06:
[...]
Heb je het stuk gelezen dat eerder gepost werd :?
Ja
Daar staat dat alleen de werkelijke prive kilometers belast worden, heeft zoals ik het lees niet met de (boek)waarde van de motor te maken.
Tuurlijk wel, de afschrijving is gewoon onderdeel van de werkelijke kosten van het bedrijfsmiddel. Dat telt dus zeker mee met het prive gebruik. Zie ook de berekening die @Deveon aanhaalt, en dan vooral de voetnoot die ook expliciet aangeeft dat het prive gebruik het voordeel van afschrijving verminderd. Enige wat de belastingdienst mogelijk zou kunnen aanhalen is dat die kosten afhankelijk zijn van de economische afschrijving, en niet de boekhoudkundige, maar daar kan ik nergens een bron van vinden.
Woon werk kilometers gelden ook deels als prive kilometers, let daarop.
Als ik naar klanten toe ga zijn dat puur zakelijke KM's

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 11-08-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Woy schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:10:
[...]

Ja

[...]

Tuurlijk wel, de afschrijving is gewoon onderdeel van de werkelijke kosten van het bedrijfsmiddel. Dat telt dus zeker mee met het prive gebruik. Zie ook de berekening die @Deveon aanhaalt, en dan vooral de voetnoot die ook expliciet aangeeft dat het prive gebruik het voordeel van afschrijving verminderd. Enige wat de belastingdienst mogelijk zou kunnen aanhalen is dat die kosten afhankelijk zijn van de economische afschrijving, en niet de boekhoudkundige, maar daar kan ik nergens een bron van vinden.

[...]

Als ik naar klanten toe ga zijn dat puur zakelijke KM's
Ah, de afschrijving moet je met een bepaald prive percentage beperken, dan snap ik je truc willekeurig afschrijven in 1 keer en dan daarna pas prive rijden. Dan in december aanschaffen ;)

Voor wat betreft woon werk: jij vind dat zakelijk, maar belastingdienst dus niet:
Net zoals bij de auto het geval is wordt woon-werk verkeer als zakelijk gezien voor de winst, maar niet voor de BTW.
(in het kader van makkelijker moeilijker kunnen we het niet maken :X )
bron:
https://www.easyzzp.nl/nieuws/motor-van-de-zaak/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ybos schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:18:
[...]
Voor wat betreft woon werk: jij vind dat zakelijk, maar belastingdienst dus niet:
Net zoals bij de auto het geval is wordt woon-werk verkeer als zakelijk gezien voor de winst, maar niet voor de BTW.
Klopt, maar de vraag is wat woon-werk verkeer is. Als ik naar een klant ga dan is dat werk-werk verkeer, want mijn vaste werkplaats is thuis.
Bron: https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer
Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer.
Ik werk niet vast op de locatie van de klant, dus dat kan dan ook geen woon-werk verkeer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:25
Nu ik 20 september bij een nieuwe klant begin, overweeg ik nu toch WBSO aan te vragen. Ik heb berekend dat ik nog zo'n 580 uur kan maken, 80 uur meer dan de vereiste 500.

Echter: dan moet ik wel alle gemaakte uren boeken op dat WBSO project, terwijl dat natuurlijk helemaal niet realistisch is, want je hebt ook inwerken, bugfixen, etc. etc.

Verder vraag je WBSO aan voor 1 specifiek project, maar als software ontwikkelaar zit je vaak gewoon in een team waar je diverse dingen bouwt, tenzij je je WBSO project heel globaal omschrijft.

Als laatste vraag ik me af he hoe zit rondom de boekhouding, behalve urenadministratie vragen ze ook administratie van het project, dat je dus kan bewijzen dat je ook echt aan dat project gewerkt hebt.

Hoe doen jullie dit ? (voor de mensen met WBSO, maar ik weet dat dit er redelijk wat zijn)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:17
ConQuestador schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:17:
Hoe doen jullie dit ? (voor de mensen met WBSO, maar ik weet dat dit er redelijk wat zijn)
Het hangt er een beetje vanaf wat de precieze inhoud is van de aanvraag, en hoe dat zich verhoudt tot wat jij precies doet. Je geeft aan dat je 'diverse dingen' bouwt, als je voor slechts een aantal van die dingen WBSO aanvraagt en krijgt, mag je de overige uren strikt genomen niet schrijven als S&O.
Ik heb voor dit jaar gewoon het hele systeem waar wij aan bouwen omschreven, wel beperkt tot mijn rol daarin, en dat is goedgekeurd als project, dus daarmee vind ik dat alle uren die daarmee te maken hebben, incluis bugfixes e.d., S&O uren zijn. Procedurele vergaderingen, team uitjes, retrospects en dergelijke is dan weer discutabel. Die zou ik dan weer niet opnemen. Het is maar net waar je mee weg kan komen, en ik heb nog geen controle gehad, dus sja.
500 uur totaal van de 580 is misschien enigszins discutabel. Het kan. Maar ik kan me voorstellen dat je je daarmee in de kijker speelt. Ik weet niet of ze het zo doen, maar ik zou zelf als RVO aanvragen die zo laat in het jaar nog aankomen meer prioriteit geven voor controles bij eenmanszaken, lijkt mij logisch.
Als je project doorloopt in 2022, zou je het wel gewoon voor dat jaar kunnen aanvragen.
Dit is overigens de reden dat ik rond Januari wat WBSO-vriendelijkere projecten zoek om aan te werken 8) Dan is die bonus rond de zomer undubbelzinnig binnen, zoals nu dit jaar ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
Deveon schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:46:
Jeetje, wat een krocht weer van de wetgeving, deze uitzondering op de bijtelling...
Ik overweeg nu serieus zo'n A rijbewijs te gaan halen :*) Is wel heel erg fiscaal vriendelijk zo..
Je zit toch binnenkort tegen de midlife crisis aan, dus dan staat de motor alvast klaar.
Famous last words misschien, die dingen zijn toch levensgevaarlijk (vergeleken met auto's)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bumble_bee schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:45:
[...]
Famous last words misschien, die dingen zijn toch levensgevaarlijk (vergeleken met auto's)?
Je bent wat kwetsbaarder en dat heb je helaas maar zeer minimaal zelf in de hand. Dat is ook één van de redenen dat ik het bij een auto houd, al scheelt het ook dat ik weinig files heb en het puur een centenkwestie zou zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:13
bumble_bee schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:45:
[...]

offtopic:
Je hebt een kreukelzone van een paar mm (je kleding) ipv een kooiconstructie met rondom airbags. Dat helpt niet voor je overlevingskans. De vangrail is ook puur voor auto's gemaakt, voor een motorrijder is dat effectief een gehaktmolen (specifiek de paaltjes waar je "omheen" glijdt als je onderuit gaat).

Ik heb zelf gelukkig nooit een ernstig ongeluk gehad, maar ik ben een oom en neef verloren door ongelukken (1 waarschijnlijk eigen schuld: ging onderuit in een bocht en kopte een lantaarnpaal, de ander volledig niet zijn schuld: kreeg geen voorrang van iemand die uit een inrit kwam en brak z'n nek bij de klap). Een andere neef heeft letterlijk twee weken door een rietje gegeten toen zijn twee kaakophangingen verbrijzelden na een smak op zijn kin (de integraal helm heeft nog een deel vd klap opgevangen). Bij een andere neef hebben ze met een kaasschaaf overal van zijn lichaam huid afgehaald zodat ze zijn been opnieuw konden bedekken nadat hij met alleen een spijkerbroek op z'n benen onderuit ging met slechts 50 km/u. Oja, een oud collega had een frontale botsing binnen de bebouwde kom, een gescheurde milt, geperforeerde lever, en weet ik wat voor breuken en andere schade. Maar het ergste was de hersenschade: als hij twee gesprekken tegelijkertijd hoorde kreeg hij enorme hoofdpijn. Hij had een dochtertje van (ik dacht) 9 en een pasgeboren baby. Dan ben je ook mooi klaar...

Ik heb in ieder geval genoeg ellende gezien in mijn directe omgeving. Meestal gaat het goed, maar als je eenmaal een gezin hebt vind ik het zelf niet meer verantwoord... Zelf hou ik het dan ook bij een mooie kooiconstructie met airbags rondom.

Een oude wijsheid: je hebt twee soorten motorrijders: motorrijders die ooit onderuit gegaan zijn, en motorrijders die nog ooit onderuit gaan. Deze groepen kunnen deels overlappen ;)

Of in het Engels: there are old bikers and there are bold bikers, but there are no old bold bikers.

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 11-08-2021 22:27 ]

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Ik zit nog zeker tot eind dit jaar bij min klant als .net ontwikkelaar en mijn dagelijkse werkzaamheden zijn compleet nieuwe micro services programmeren. Die 500 uur zie ik nog wel haalbaar voor WBSO, ik ben benieuwd welke partijen jullie gebruikt hebben voor het regelen van de wbso en welk tarief zij hanteren? No cure no pay, of bv 25% van het vaste korting over de 19k?

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:40
Ik ben pas gestart als freelancer software developer en moest mijn leasecontract overnemen, nu kreeg ik de vraag of ik jaarcijfers kon aanleveren, heb gezegd dat dit nog niet mogelijk is omdat ik pas ben begonnen. Ik heb voorgesteld om een prognose te kunnen geven van dit jaar. Hierop kreeg ik dit antwoord:
Ja dan ontvang ik graag een prognose.

Als er een businessplan is of iets wat kan helpen zodat onze Credit&Risk afdeling een goed beeld krijgt zou dat fijn zijn.
Ik ben gewoon een software developer die tegen een uurtarief van X wordt weggezet. Heb geen businessplan opgesteld, wil het nu alleen voor dit ook niet doen. Hoe kan ik dit het beste afhandelen?

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Dit zijn om en nabij dezelfde vragen die ik toentertijd kreeg, per telefoon.

Heb uitgelegd dat ik exact hetzelfde bleef doen als voorheen, maar dan voor mezelf, wat mijn verwachte uurtarief zou zijn en wat de omzetprognose daarbij is. Dat was al voldoende: ik gok dat ze "iets" moeten hebben om te staven dat jij een auto bij hen mag leasen.Ik heb geen borgstelling oid hoeven doen, contract staat op eenmanszaak.

Lang verhaal kort: trek even 5min uit en schrijf in een email uit wat je doet. Dat is al "iets wat kan helpen"

[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 12-08-2021 09:30 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• ralpje
  • Laatst online: 16:41

ralpje

Deugpopje

HhK1907 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:16:
Ik ben pas gestart als freelancer software developer en moest mijn leasecontract overnemen, nu kreeg ik de vraag of ik jaarcijfers kon aanleveren, heb gezegd dat dit nog niet mogelijk is omdat ik pas ben begonnen. Ik heb voorgesteld om een prognose te kunnen geven van dit jaar. Hierop kreeg ik dit antwoord:

[...]

Ik ben gewoon een software developer die tegen een uurtarief van X wordt weggezet. Heb geen businessplan opgesteld, wil het nu alleen voor dit ook niet doen. Hoe kan ik dit het beste afhandelen?
Ik kreeg exact dezelfde vraag.
Heb mijn jaarcijfers van vorig jaar (met een omzet van 10k ofzo :+) doorgestuurd, maar ook het contract wat ik inmiddels al heb voor mijn opdracht die 1/9 (als ik volledig weg ben uit loondienst) ingaat. Dit in combinatie met een korte uitleg van m'n werkzaamheden was genoeg voor de leasemaatschappij om akkoord te gaan met overname (met wel een borg van 3 leasetermijnen, maar daar was ik al een beetje vanuit gegaan). Overigens als eenmanszaak, wat qua verhaal voor een leasemaatschappij nog wat makkelijker is dan een BV natuurlijk. Zal wellicht ook meespelen.
Ging in dit geval om Van Mossel leasing, zal ook best wat verschil tussen de verschillende toko's zitten vermoed ik.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
ConQuestador schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:17:
Nu ik 20 september bij een nieuwe klant begin, overweeg ik nu toch WBSO aan te vragen. Ik heb berekend dat ik nog zo'n 580 uur kan maken, 80 uur meer dan de vereiste 500.

Echter: dan moet ik wel alle gemaakte uren boeken op dat WBSO project, terwijl dat natuurlijk helemaal niet realistisch is, want je hebt ook inwerken, bugfixen, etc. etc.

Verder vraag je WBSO aan voor 1 specifiek project, maar als software ontwikkelaar zit je vaak gewoon in een team waar je diverse dingen bouwt, tenzij je je WBSO project heel globaal omschrijft.

Als laatste vraag ik me af he hoe zit rondom de boekhouding, behalve urenadministratie vragen ze ook administratie van het project, dat je dus kan bewijzen dat je ook echt aan dat project gewerkt hebt.

Je geeft zelf al aan dat je de norm niet gaat halen, tenzij creatief boekhouden. Doe het dan gewoon niet :?

• Deveon
  • Niet online
HhK1907 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:16:

[...]

Elke leasemaatschappij gaat hier op z'n eigen manier mee om. Zelf had ik een borg van twee maandtermijnen die ik daarna terug kreeg maar bij een andere moest ik 3 maandtermijnen aanbetalen wat uiteindelijk ook het maandtarief omlaag haalde en op het eind niets terug kreeg.

Voor de AOV vroegen ze wel naar mijn inkomsten en daar voldeed een simpele export van het boekhoudpakket terwijl ik mijn definitieve aangifte nog niet gedaan had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
mannowlahn schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:13:
Ik zit nog zeker tot eind dit jaar bij min klant als .net ontwikkelaar en mijn dagelijkse werkzaamheden zijn compleet nieuwe micro services programmeren. Die 500 uur zie ik nog wel haalbaar voor WBSO, ik ben benieuwd welke partijen jullie gebruikt hebben voor het regelen van de wbso en welk tarief zij hanteren? No cure no pay, of bv 25% van het vaste korting over de 19k?
Ik gebruik geen partij, vul gewoon zelf de aanvraag in bij het RVO. Waarom een partij inschakelen als je het ook zelf kan? In beide gevallen moet je uitleggen wat je doet en waarom dat technisch vernieuwend is... Dan kun je net zo goed rechtstreeks zelf dat RVO formuliertje invullen.

• ConQuestador
Gewoon zelf doen.
Op deze website vond ik erg veel nuttige info:
https://wbso-kennisbank.nl/voorbeeld-aanvraag-programmatuur/

(maar ik denk dat ik het zelf niet meer aan ga vragen voor dit jaar, maar voor 2022 ga ik het zeker proberen tegen die tijd)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:37
pirke schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:30:
[...]

Ik gebruik geen partij, vul gewoon zelf de aanvraag in bij het RVO. Waarom een partij inschakelen als je het ook zelf kan? In beide gevallen moet je uitleggen wat je doet en waarom dat technisch vernieuwend is... Dan kun je net zo goed rechtstreeks zelf dat RVO formuliertje invullen.
Als WBSO adviseur had ik liever een aanvraag van de aanvrager zelf dan van een tussenpartij. Nu kennen die de regels erg goed en weten ze wat wel en niet kan, maar hun omschrijvingen waren te vaak wollig, irrelevant en draaiden om de hete brij heen. Soms bewust maar vaak omdat ze er geen bal van snapten (de ict techniek bedoel ik dan). Ik stuurde eerder een afwijzing of vragen brief naar een tussenpartij dan naar de werkelijke aanvrager.
Beschrijf goed wat je doet en wat je gaat maken, leg uit waarom het voor jou (!) S&O is, doe er een planning bij en registreer je uren en activiteiten zorgvuldig. Niemand kan het beter dan jijzelf. Een tussenpartij kan eventueel wel een twijfelachtige S&O activiteit omwoelen tot een aanvaardbaar verhaal. Maar waarom zou je twijfelen? Gewoon doen zoals Pirke zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Via ZPZaken (inbegrepen bij Headfirst) heb ik de mogelijkheid om gratis advies te vragen voor een WSBO aanvraag. Ik heb daar zelf nog geen gebruik van gemaakt maar denk dat het een handig kanaal is om toch even te toetsen voordat je de aanvraag indient.

• mannowlahn
  • Nu online
pirke schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:30:
[...]

De reden waarom ik een extern partij wil inschakelen is vanwege de resterende tijd, ik moet voor eind aug die aanvraag geaccepteerd hebben tegen een fee van bv 1200 euro ga ik zelf niet anderhalve dag lopen kloten met aanvraag en heen en weer sturen, hopen dat de omschrijving klopt, etc want dat levert vrij weinig op.

Ik heb die link bekeken en het ziet er op zich wel te doen uit. Heb maandag nog een gesprek met een partij om te kijken of ik daar een goed gevoel bij heb.

• mannowlahn
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:42:
[...]

Als WBSO adviseur had ik liever een aanvraag van de aanvrager zelf dan van een tussenpartij. Nu kennen die de regels erg goed en weten ze wat wel en niet kan, maar hun omschrijvingen waren te vaak wollig, irrelevant en draaiden om de hete brij heen. Soms bewust maar vaak omdat ze er geen bal van snapten (de ict techniek bedoel ik dan). Ik stuurde eerder een afwijzing of vragen brief naar een tussenpartij dan naar de werkelijke aanvrager.
Beschrijf goed wat je doet en wat je gaat maken, leg uit waarom het voor jou (!) S&O is, doe er een planning bij en registreer je uren en activiteiten zorgvuldig. Niemand kan het beter dan jijzelf. Een tussenpartij kan eventueel wel een twijfelachtige S&O activiteit omwoelen tot een aanvaardbaar verhaal. Maar waarom zou je twijfelen? Gewoon doen zoals Pirke zegt.
Dit is op zich wel goede info, het omschrijven va. Het project zal geen probleem voor mij zijn. Zal eens een poging wagen dit weekend om een sluitend verhaal te maken. Enorm bedankt voor je info!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Ik doe het ook zelf, voor vorig jaar 2 projecten bij dezelfde klant WBSO voor aangevraagd. Beiden zijn toegekend. Ik zie het nut niet zo van die tussenpartijen; ik kan zelf volgens mij veel beter uitleggen wat ik ga doen dan zij dat doen. Ik vind die tarieven voor een uurtje werk bizar hoog.

Zoals ik in de DM zei; je moet vooral aantonen dat het 'technisch nieuw' voor je is. Dus hoe meer je kan vertellen over dat het 'technisch nieuw' is, hoe beter.

Ik wil je wel een aanvraag PDF sturen via mail als je me nog even een DM stuurt. Kan je een beetje zien hoe ik 't ingevuld heb.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ConQuestador
Net contract getekend voor mijn nieuwe opdracht via YEM :)

Toch opvallend dat alles in het contract draait rondom wet DBA, een en al wassen neus als je het mij vraagt. Maar wat dan wel weer nadelig is, is dat ik dus blijkbaar maximaal 2 jaar op het project kan zitten. Beetje wat Hydra ook al eens aangegeven had bij zijn vorige opdracht.

Opzich is het geen ramp, na 2 jaar heb je het vaak ook wel gezien, maar toch blijf ik het stom vinden dat bedrijven zoals Yacht / YEM zich helemaal gaan indekken door nietszeggende regels als maximaal 2 jaar gaan implementeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Dan wacht maar tot je je 3-maandelijkse checklist onder ogen krijgt :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ja die WBSO. hoe technisch moet dat eigenlijk zijn?

Ik ben nu ook voor een klant bezig een stukje techniek te ontwikkelen en implementeren. Voor mij en de klant is het nieuw, maar de techniek bestaat elders wel. ik ben feitelijk bezig met het vertalen van basisprincipes en functionaliteit van anderen (Google) naar deze specifieke casus.

Kwalificeert zoiets inhoudelijk wel dan?

In de praktijk betreft het trouwens een database omgeving opzetten die gevuld wordt middels api calls, en dashboards erop bouwen met Power BI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Stefangrp schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:59:

Ik ben nu ook voor een klant bezig een stukje techniek te ontwikkelen en implementeren. Voor mij en de klant is het nieuw, maar de techniek bestaat elders wel. ik ben feitelijk bezig met het vertalen van basisprincipes en functionaliteit van anderen (Google) naar deze specifieke casus.

In de praktijk betreft het trouwens een database omgeving opzetten die gevuld wordt middels api calls, en dashboards erop bouwen met Power BI
Wat in jouw geval een ding kan zijn, is dat dit alleen voor PowerBI is, en dan kunnen ze het afkeuren. Mijn aanvraag is om zo'n reden afgekeurd omdat het afhankelijk is van een ander standaard product.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Je moet iets maken. Alleen een API vullen/uitlezen is geen S&O, hoe moeilijk die API misschien ook is. En in dat wat je maakt moet een stuk logica zitten. Een koppeling maken tussen twee API's is ook geen S&O. Ook dashboards of websites maken is geen S&O. Het gaat echt om een stuk logica wat je maakt, wat overigens prima onderdeel kan zijn van een website.

Stel: Je wil op basis van de temperatuur een aantal biertjes koud zetten in de koelkast. Er is een API naar de temperatuur-sensor en er is een API naar de bierrobot (maak zelf maar een plaatje hoe die er uit ziet; alles is goed). Het uitlezen vande temperatuur-sensor is geen S&O, ook al heb je dat nog nooit gedaan. Het aansturen van de bierrobot (met die supercomplexe API) is ook al geen S&O. Maar wel het algoritme van temp -> aantal biertjes koud, dat wat je er voor moet programmeren enz. Gebruik je een nieuwe taal die je niet kent, dan is de cursus die je er voor volgt geen S&O. Maar dat het daarom wat langzamer gaat is logisch en dat is wel S&O. Een WBSO adviseur beoordeelt of het aantal uren redelijk is dan wel verklaarbaar. En dat gebied is heel grijs. Als JIJ het maar kan onderbouwen.

Overigens heb ik een perfecte bierrobot met AI. Het is mijn partner en weet precies hoeveel bier er in de koelkast moet liggen. Die API is ook supereenvoudig: "Hé Majesteit! Ga's bier halen!".

[ Voor 3% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 13-08-2021 13:38 . Reden: Dashoards zijn geen S&O ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra

Ik ben nu ook voor een klant bezig een stukje techniek te ontwikkelen en implementeren. Voor mij en de klant is het nieuw, maar de techniek bestaat elders wel.
Het moet voor jou 'technisch nieuw' zijn.
ik ben feitelijk bezig met het vertalen van basisprincipes en functionaliteit van anderen (Google) naar deze specifieke casus.

Je kunt 't altijd proberen. Als ze het goedkeuren weet je het. Als ze het afkeuren ook :)

Het moet in ieder geval wel technisch werk zijn. Dingen zoals projectmanagement e.d. vallen er niet onder. Ik heb wat WBSO aanvragen gezien die meer 'powerpoints maken' / plannen waren, en die werden allemaal afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:51:
Via ZPZaken (inbegrepen bij Headfirst) heb ik de mogelijkheid om gratis advies te vragen voor een WSBO aanvraag. Ik heb daar zelf nog geen gebruik van gemaakt maar denk dat het een handig kanaal is om toch even te toetsen voordat je de aanvraag indient.
Goed om te weten. Ik vind het maar niks dat bedrijfjes daar zoveel geld voor vragen, het is echt weinig werk en je moet het vooral zelf kunnen verantwoorden. Dan kan zo'n bedrijfje volgens mij helemaal niet zo goed. Maarja, het gaat om veel geld en dan is hun input dus kennelijk veel waard.

Misschien moet ik 't ook maar gaan doen. Voor een uurtje werk 900 euro vangen lijkt me ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:36:
[...]
Maar wel het algoritme van temp -> aantal biertjes koud, dat wat je er voor moet programmeren enz.
Dus feitelijk als ik een businessplan zou schrijven om in woonhuis automatisering te stappen dan zou ik subsidie kunnen krijgen voor de uren die ik steek in het afstemmen van de sensoren op elkaar in mijn “proof-of-concept” woning? Uiteraard wel iets meer dan lampjes schakelen..

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 14-08-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:43:
[...]

Dus feitelijk als ik een businessplan zou schrijven om in woonhuis automatisering te stappen dan zou ik subsidie kunnen krijgen voor de uren die ik steek in het afstemmen van de sensoren op elkaar in mijn “proof-of-concept” woning? Uiteraard wel iets meer dan lampjes schakelen..
Het proberen waard, lijkt me. Maar je moet iets bouwen wat er nog niet is. Een fork maken van HA of Domoticz is geen S&O op zich. Maar een integratie zou dat wel kunnen zijn. Denk ik. Ik ben er al te lang weg dus ik ken de toetsingsregels niet precies meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:49
Als freelance scrum master / support vind ik het mijne van die WBSO, ben ik de enige? Worden de resultaten gepubliceerd, als er subsidie wordt verstrekt mogen de resultaten toch ook in algemeen belang zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
BiLLY_daKid schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:54:
Als freelance scrum master / support vind ik het mijne van die WBSO, ben ik de enige? Worden de resultaten gepubliceerd, als er subsidie wordt verstrekt mogen de resultaten toch ook in algemeen belang zijn?
Nee, de resultaten zijn geen algemeen belang. Subsidies zijn een stimuleringsregeling. Bij de WBSO krijg je een deel van de inkomstenbelasting of loonbelasting terug. Uiteraard niet alles. Subsidies op windmolens, electrische auto's en dubbel glas zijn ook geen algemeen belang. Zo heb ik ook niks aan jouw gesubsidieerde warmtepomp en gaat het behaalde rendement wat jij daarmee haalt me ook niks aan.
Overigens gaat een deel van de WBSO naar ICT-projecten. Zoals in de handleiding staat:
Er zijn twee soorten projecten waarvoor u een aanvraag kunt indienen. Dit zijn:
  • ontwikkeling van technisch nieuwe (onderdelen van):-fysieke producten; -fysieke productieprocessen; of-programmatuur.
  • technisch-wetenschappelijk onderzoek.
Er gaat (ging) ook veel WBSO naar bijvoorbeeld zaadveredelaars en andere agrarische ontwikkeling.

Meer lezen: https://www.rvo.nl/sites/...Handleiding_WBSO_2021.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Subsidies zijn in de basis geschikt om niet levensvatbare werkzaamheden toch door te zetten, een soort investering in de toekomst. Helaas zijn er altijd figuren die subsidies gebruiken terwijl dat eigenlijk niet nodig is. IT met WSBO is naar mijn mening hetzelfde als vijf jaar lang gratis een Tesla/V60/Outlander rijden omdat het kan, doe het zelf ook maar eigenlijk is het te debiel voor woorden. 8)7
De vraag is hoe veel er op de langere termijn voortvloeit uit dit soort 'misplaatste' subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@jadjong Van alle regelingen kan je 'misbruik' maken of zijn er randverschijnselen. Zullen we eens een boom opzetten over boeken van winst/verlies bij multinationals met een BV in Nederland?

Wat ik wel weet is dat wanneer dit soort regelingen er niet zijn, en de WBSO is er maar eentje vwb innovatie, we als 'BV Nederland' snel achterop raken tov de rest van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:17:
@jadjong Van alle regelingen kan je 'misbruik' maken of zijn er randverschijnselen. Zullen we eens een boom opzetten over boeken van winst/verlies bij multinationals met een BV in Nederland?

Wat ik wel weet is dat wanneer dit soort regelingen er niet zijn, en de WBSO is er maar eentje vwb innovatie, we als 'BV Nederland' snel achterop raken tov de rest van de wereld.
Hoe raakt Nederland achter, als een zzp'er die wordt ingehuurd om iets te ontwikkelen, zelf geld krijgt via de subsidie? Die krijgt eigenlijk gewoon dubbel betaald. Daar is niets innovatiefs aan, dat is gewoon gebruik maken van een regeling die er is. Maar zonder die regeling had die zzp'er net zo hard die applicatie ontwikkeld (immers, ingehuurd door een bedrijf).

Ik ben het wel met je eens dat soms subsidie zeker nodig is, omdat bedrijven daardoor net wel de stap kunnen doen om die innovatie te doen wat zonder subsidie misschien niet gebeurt was. Maar ik vraag me wel af hoeveel van de subsidie pot naar echt innovatieve zaken gaat die anders niet uitgevoerd zouden zijn.
(overigens geen verwijt dat mensen gebruik maken van de subsidie)

En wat multinationals doen heeft hier geen reet mee te maken. Iets met appels, peren en bananen |:(

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Crazy D schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:15:
[...]

Hoe raakt Nederland achter, als een zzp'er die wordt ingehuurd om iets te ontwikkelen, zelf geld krijgt via de subsidie? Die krijgt eigenlijk gewoon dubbel betaald.
In mijn ervaring ligt het tarief vaak lager als er WBSO mogelijk is. Het inhurende bedrijf is dus minder geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee

Ik zal de ene quote beantwoorden met de andere >:)
Jogai schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:19:
Mensen met meer invloed en verstand van zaken zeggen dit soort dingen al langer:
https://www.rekenkamer.nl...-ons-uit-fiscale-detentie
Dat maakt altijd dat ik me een beetje machteloos voel als ik het anders zou willen.
Het is een longread, maar wat Jogai hier linkt is echt de moeite van het lezen waard. Heeft mij veel context verschaft in deze discussie, die uiteraard al een keer langs is gekomen hier ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
BiLLY_daKid schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:54:
Als freelance scrum master / support vind ik het mijne van die WBSO, ben ik de enige?
Ik heb het al eerder gezegd maar; ik vind Youngtimers en WBSO regelingen die niet meer van deze tijd zijn en wmb afgeschaft worden. Maar tot die tijd maak ik er wel gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dt is whataboutism. Dat er op andere vlakken ook dingen misgaan, betekent niet dat we regelingen waar vooral misbruik van gemaakt wordt, niet af moeten schaffen.

Ik heb duizenden euro's overgehouden aan de WBSO vorig jaar, maar vind dat het afgeschaft moet worden. Ik ken, in ieder geval in de IT, alleen maar bedrijven die het gewoon misbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Hydra schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:20:
[...]

Ik heb het al eerder gezegd maar; ik vind Youngtimers en WBSO regelingen die niet meer van deze tijd zijn en wmb afgeschaft worden. Maar tot die tijd maak ik er wel gebruik van.
Petje af, dat je er zo open en eerlijk voor uitkomt. Er zijn er zat die hetzelfde vinden als jij maar er wel gebruik van maken maar mondje dicht houden.

Persoonlijk zou ik het ook doen. Als de regelingen er zijn, en je voldoet aan de regelingen waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Thanks voor jullie inzichten, ik had de eerdere discussie blijkbaar gemist.

[ Voor 38% gewijzigd door BiLLY_daKid op 17-08-2021 14:47 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Lijkt erop dat hier de 1e klus op een eind loopt.. Heb t project afgemaakt zoals afgesproken en zelf tot de conclusie gekomen dat we fundamenteel verschillen als het gaat om software ontwikkelen en hoe ik daar in sta. Software ontwikkelen is niet zo moeilijk, maar goede software ontwikkelen is dat wel. Je moet dus wel de ruimte en kans krijgen om goed uit te zoeken wat je moet (laten) bouwen en dat moet natuurlijk staan als een huis. En ja, dat kost tijd maar betaalt zich terug is mijn overtuiging.. Bottom-line willen ze mij graag houden maar ik haal niet veel energie uit het huidige werk en de organisatie, waardoor het mij beter lijkt om afscheid te nemen en de ruimte te geven aan mensen die hier wel beter passen en zich (gaan) inzetten.

Voelt wel lekker dat ik nu gewoon de keuze kan maken. In de detachering heb ik dat ook 1x gedaan en daar werd ik direct op afgerekend aan het eind van het jaar, omdat ik declaribiliteit had opgegeven tov je eigen werkplezier.. Been there done that, op naar een hopelijk leukere klus.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ID-College schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:17:
... maar ik haal niet veel energie uit het huidige werk en de organisatie, waardoor het mij beter lijkt om afscheid te nemen en de ruimte te geven aan mensen die hier wel beter passen en zich (gaan) inzetten.

Voelt wel lekker dat ik nu gewoon de keuze kan maken.
Goed voor je! Precies dat is waarom ik ZZP-er ben geworden. Good shit or no shit.
Overigens zou ik waar ik nu zit om die reden ook wel weg moeten gaan, maar mijn aartsluie ikke wint het van de principes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:15:
[...]

Goed voor je! Precies dat is waarom ik ZZP-er ben geworden. Good shit or no shit.
Overigens zou ik waar ik nu zit om die reden ook wel weg moeten gaan, maar mijn aartsluie ikke wint het van de principes ;)
In elk opzicht is deze keus niet irrationeel.. Maar het belangrijkste vind ik toch wel plezier in het werk.. Als dat er niet echt is, is er weinig positieve motivatie en leidt dit niet tot het beste voor de klant. En dat wil ik niet, want ik weet dat ik meer kan.

Maargoed, een nieuwe inspirerende omgeving kan goed doen dus we wachten af! :)

• BiLLY_daKid
@ID-College Helemaal eens. Soms heb je van die klussen waar ieder geval de mensen om je heen nog zorgen voor een positieve omgeving. Ik zeg niet vaak mijn contract op/verlenging tegen, maar mijn vorige was ook van het kaliber stervend paard.

• ID-College
  • Nu online
BiLLY_daKid schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:59:
@ID-College Helemaal eens. Soms heb je van die klussen waar ieder geval de mensen om je heen nog zorgen voor een positieve omgeving. Ik zeg niet vaak mijn contract op/verlenging tegen, maar mijn vorige was ook van het kaliber stervend paard.
Aan de mensen ligt het niet nee! Er is voorlopig nog werk zat en natuurlijk is de keuze onzeker, maar je moet wel met plezier naar je werk toe gaan! Tuurlijk kan ik blijven zitten want de vooruitzichten zijn goed op veel fronten, maar dan duren de dagen ook wel weer erg lang. Ik weet nu in ieder geval wat ik niet wil en dat is ook wat waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 20:05

page404

Website says no

Zo, nog een reden om een ruimhartige voorlopige aangifte te doen bij de BD. ik heb totaal meer dan 500€ aan belastingrente mogen betalen over 2020. Dat is toch ff zonde van je geld.
Wel bizar dat ze nog zulke hoge rente rekenen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Andersom doen ze dat in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@page404 je betaalt toch alleen belastingrente als je niet tijdig aangifte doet? Dus je hoeft niet perse een voorlopige aangifte te doen, maar wel zorgen dat je voor 1 mei aangifte doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
page404 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:11:
Zo, nog een reden om een ruimhartige voorlopige aangifte te doen bij de BD. ik heb totaal meer dan 500€ aan belastingrente mogen betalen over 2020. Dat is toch ff zonde van je geld.
Wel bizar dat ze nog zulke hoge rente rekenen.
Belastingrente betaal je alleen als je te laat aangifte doet of te laat betaalt. Als je op tijd aangifte doet en tijdig betaalt, dan betaal je sinds 23-3-2020 slechts 0,01% invorderingsrente. Dat is juist een reden om betalen van IB zo lang mogelijk uit te stellen en het geld intussen in iets te stoppen dat meer dan 0,01% rendeert.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

jadjong schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:14:
Andersom doen ze dat in ieder geval niet.
Nee en die 0.01% van dit jaar is natuurlijk ook maar tijdelijk.

@Woy @ari3 dan moet ik even met mijn boekhouder praten want die heeft uitstel aangevraagd en later ingediend. Allemaal leuk en aardig maar dat is niet handig in dit geval. Ik vind wel dat hij hier rekening mee mag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Vraagje, ik heb voor boekjaar 2020 omzet van december in januari gefactureerd. Deze discussie is hier met de jaarwisseling vaker voorbij gekomen en aan hand daarvan heb ik het zo geboekt memoriaal dat er nu op de balans een grootboekrekening '2021 - Omzet volgend boekjaar' staat met een bedrag aan de Activa zijde.

Nu ben ik mijn belastingaangifte aan het doen, maar heb ik geen idee waar ik dit bedrag neer moet zetten bij de Activa. Ik heb het voorlopig bij Balans: Activa > Voorraden > Onderhanden Werk gezet.

Weet iemand dit?

Verder heb ik bij afsluiten boekjaar in e-boekhouden een memoriaal boeking gemaakt die de winst op 9998 Eindresultaat zet met tegenrekening 1410 Prive opnamen en stortingen. Het balansbedrag op 1410 heb ik in aangifte gezet bij Balans: passiva > Ondernemingsvermogen > eigen vermogen. Hier ook twijfel of dat klopt.

Momenteel dus zo ingericht (E-Boekhouden = Aangifte)

Activa:

0130 Inventarissen/ 0140 Hardware = Balans: Activa > Materiële vaste activa > overige materiële vaste activa
1010 Bank = Balans: Activa > Liquide middelen > Liquide middelen
2021 Omzet volgend boekjaar = Balans: Activa > Voorraden > Onderhanden Werk

Passiva:

1410 Prive opnamen en stortingen = Balans: Passiva > Ondernemingsvermogen > eigen vermogen
1650 BTW R/C = Balans: Passiva > Kortlopende schulden > Schuld omzetbelasting

Ik weet dat er een belastingtopic is, maar aangezien dit puur over verweking zakelijke (ZZP) boekhouding gaat probeer ik het hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
ari3 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:25:
Belastingrente betaal je alleen als je te laat aangifte doet of te laat betaalt. Als je op tijd aangifte doet en tijdig betaalt, dan betaal je sinds 23-3-2020 slechts 0,01% invorderingsrente. Dat is juist een reden om betalen van IB zo lang mogelijk uit te stellen en het geld intussen in iets te stoppen dat meer dan 0,01% rendeert.
Ieder z'n ding hoor maar ik ga niet gokken met m'n belastingschuld. Als er een club is waar ik geen ruzie mee wil, is het wel de BD. Wat ik over moet maken aan BTW en IB staat netjes op 2 aparte spaarrekeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
page404 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:40:
[...]
@Woy @ari3 dan moet ik even met mijn boekhouder praten want die heeft uitstel aangevraagd en later ingediend. Allemaal leuk en aardig maar dat is niet handig in dit geval. Ik vind wel dat hij hier rekening mee mag houden.
Inderdaad, tijd voor een goed gesprek met je boekhouder. Op deze manier verdiend hij zijn geld ieder geval niet zo snel terug! Een makkelijke oplossing is om in december gewoon een voorlopige aangifte te doen met een goede schatting van de daadwerkelijke omzet. Dan kun je gewoon uitstel aanvragen, en toch de rente ontlopen, want je betaald dan alsnog je voorlopige aanslag voordat de definitieve aangifte gedaan wordt.

Maar dat soort suggesties hoort je boekhouder natuurlijk zelf te doen. Zeker als het op zijn initiatief is om uitstel aan te vragen

[ Voor 31% gewijzigd door Woy op 20-08-2021 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 20:47
[...]

Wat je kan doen volgens mij is én uitstel aanvragen voor de definitieve aangifte én alvast een voorlopige aangifte (schatting) indienen en betalen. Dan betaal je alleen rente over het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

@Woy @alwinuzz kijk dat is waarom ik graag in dit topic kom. Bedankt voor de goede suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:00:
Vraagje, ik heb voor boekjaar 2020 omzet van december in januari gefactureerd. Deze discussie is hier met de jaarwisseling vaker voorbij gekomen en aan hand daarvan heb ik het zo geboekt memoriaal dat er nu op de balans een grootboekrekening '2021 - Omzet volgend boekjaar' staat met een bedrag aan de Activa zijde.

Nu ben ik mijn belastingaangifte aan het doen, maar heb ik geen idee waar ik dit bedrag neer moet zetten bij de Activa. Ik heb het voorlopig bij Balans: Activa > Voorraden > Onderhanden Werk gezet.

Weet iemand dit?

Verder heb ik bij afsluiten boekjaar in e-boekhouden een memoriaal boeking gemaakt die de winst op 9998 Eindresultaat zet met tegenrekening 1410 Prive opnamen en stortingen. Het balansbedrag op 1410 heb ik in aangifte gezet bij Balans: passiva > Ondernemingsvermogen > eigen vermogen. Hier ook twijfel of dat klopt.

Activa:

0130 Inventarissen/ 0140 Hardware = Balans: Activa > Materiële vaste activa > overige materiële vaste activa

Passiva:

1410 Prive opnamen en stortingen = Balans: Passiva > Ondernemingsvermogen > eigen vermogen

Ik weet dat er een belastingtopic is, maar aangezien dit puur over verweking zakelijke (ZZP) boekhouding gaat probeer ik het hier.
Dit klinkt redelijk ingewikkeld, als je acumulus gebruikt hoef je hier niet over na te denken, maar gewoon je facturen boeken en de software doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Hertog_Martin schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:00:

Weet iemand dit?

Activa:

Passiva:

Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je aan het doen bent.

De nog niet gefactureerde omzet van 2020 kan je kan het boeken aan de activa kant bij vorderingen -> overige vorderingen. Het is geen omzet voor het volgend boekjaar, want je hebt het werk in 2020 gedaan dus is het omzet voor 2020 en er zou dan ook helemaal niks onder "onderhanden werk" geclassificeerd moeten worden. Bij kortlopende schulden moet het volgens mij ook over overige schulden geschaard worden, immers heb je aan het eind van het boekjaar nog geen schuld voor de omzetbelasting omdat je de BTW nog niet gefactureerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Hielko schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:23:
[...]

Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je aan het doen bent.

De nog niet gefactureerde omzet van 2020 kan je kan het boeken aan de activa kant bij vorderingen -> overige vorderingen. Het is geen omzet voor het volgend boekjaar, want je hebt het werk in 2020 gedaan dus is het omzet voor 2020 en er zou dan ook helemaal niks onder "onderhanden werk" geclassificeerd moeten worden. Bij kortlopende schulden moet het volgens mij ook over overige schulden geschaard worden, immers heb je aan het eind van het boekjaar nog geen schuld voor de omzetbelasting omdat je de BTW nog niet gefactureerd is.
Het stuk kortlopende schulden had hier geen betrekking op, ik schetste nog even het totaalplaatje.
Memoriaal boeking betreft het ex-BTW bedrag en voor BTW aangifte kijkt ie naar 2021. Ik heb 3 boekingen aangaande deze omzet (laten we 1000 als voorbeeld nemen)

- Standaard verkoopfactuur met datum 10-01-2021, op rekening 8000 omzet. 1000 ex btw, 1210 incl btw.
- Het exbtw bedrag (1000) via memoriaal boeking op 01-12-2020, op aangemaakte rekening '2021 - omzet volgend boekjaar', tegenrekening 8000 omzet
- Het exbtw bedrag negatief genomen (-1000) via memoriaal boeking op 10-01-2021, op aangemaakte rekening '2021 - omzet volgend boekjaar', tegenrekening 8000 omzet

Ik kan het even niet meer vinden, maar 'wat ik aan het doen ben' was op basis van een handleiding voor boeken omzet 2020 gefactureerd in 2021 :P Maar bovenstaande ziet er voor mij nu ook warrig uit. Ik parkeer de omzet dus op die 2021 balansrekening tot datum van facturatie waar ik het er weer weghaal. Maar op 31-12-2020 staat ie dus open.

Naamgeving als 'Nog te factureren omzet' misschien passender, maar dat veranderd verder niets.

Maar lang verhaal kort is die 1000 euro dus gewoon bij overige vorderingen te zetten in de aangifte? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Jup.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Eerste jaar liep ik daar ook een beetje mee te stoeien. Nu factureer ik gewoon altijd nog op 31 december. Vinden de meeste bedrijven ook wel fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:35:
Eerste jaar liep ik daar ook een beetje mee te stoeien. Nu factureer ik gewoon altijd nog op 31 december. Vinden de meeste bedrijven ook wel fijn
doe ik standaard ook, maar heb ook een klant gehad die aan self-billing deed en die deed het altijd pas in de 1e week van januari (wat mij dus een klein beetje meer administratie opleverde)

gelukkig nu weer een klant zonder self-billing _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
De post is gewoon onderhanden werk. Dus wat je in december werkt en in januari factureert boek je onder onderhanden werk (ex BTW natuurlijk).

Onderhanden werk 10k
Aan resultaat 10K

Bij het sturen vd factuur in januari:

Debiteuren 12k
Aan onderhanden werk 10k
Aan te betalen BTW 2k

Bij de IB is er ook een post onderhanden werk, dat is de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Blijkbaar is die uitstel dan niet verleent. Mijn accountant vraagt ook standaard uitstel aan, nu toevallig wat vroeger aangifte laten doen dus moet over 2 weken aftikken, jaren hiervoor pas in oktober of november daadwerkelijk IB betaald. Nooit rente hoeven te betalen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:44:
[...]

Blijkbaar is die uitstel dan niet verleent. Mijn accountant vraagt ook standaard uitstel aan, nu toevallig wat vroeger aangifte laten doen dus moet over 2 weken aftikken, jaren hiervoor pas in oktober of november daadwerkelijk IB betaald. Nooit rente hoeven te betalen.
Ik weet niet wat de reden is dat jij geen belastingrente betaald hebt, maar het verlenen van uitstel zorgt er niet voor dat je geen belastingrente hoeft te betalen:

https://www.belastingdien...en_bij_inkomstenbelasting
Doet u later aangifte of moeten wij afwijken van de aangifte?
U betaalt rente als wij de aanslag opleggen na 30 juni volgend op het belastingjaar. U betaalt rente over het bedrag dat u aan belasting moet betalen.

De belastingrente berekenen we over een periode van 1 juli tot 6 weken na de datum op de aanslag.

Doen wij er langer over dan 3 maanden om een aanslag op te leggen? En wijken wij niet af van uw aangifte? Dan beperken wij de periode waarover wij rente berekenen tot 19 weken vanaf de datum dat wij uw aangifte hebben ontvangen: 3 maanden om een aanslag op te leggen, en 6 weken voor de betaaltermijn van die aanslag.
Als het uitstel niet verleend was had je anders gewoon een brief gehad dat je te laat was. Tevens heb ik nog nooit gehoord dat het uitstel niet verleend wordt als het tijdig aangevraagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Mijn eerste boekhouder deed ook standaard uitstel aanvragen maar had nooit verteld dat dat betekent dat je dan rente moet betalen. Daar kwam ik dus ook pas later achter (want had ook nog echt tot maximum gewacht :+ ). Vond het echt slecht van mijn boekhouder, dit plus nog wat andere dingetjes heeft ervoor gezorgd dat ik toen bij hun weg ben gegaan en nu bij een goede boekhouder zit :).

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Hoezo al die behoeftes aan uitstel. Ik snap dat nooit. Je hebt 3 maanden de tijd, das toch zat?
Pagina: 1 ... 238 ... 643 Laatste