Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:29
Ernemmer schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:29:
[...]
Ik zou dit lijstje niet gebruiken om je eigen tarief te gaan bepalen.
Dat is sowieso niet aan te raden. Je tarief bepaal je op basis van allerlei factoren die je zelf bepaalt, lijkt me. Ik neem aan dat iedereen nadenkt over zijn tarief en het grotendeels kan onderbouwen waarom dat het tarief moet zijn. Natuurlijk zit daar altijd een gevoelsfactor bij.

Maar zo'n lijstje is wel fijn om te zien dat je niet teveel afwijkt van de statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSuper
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-04-2023
t_captain schreef op zaterdag 1 mei 2010 @ 11:17:

Hieronder een voorbeeld:

Omzet ~ 115000 euro
Kosten ~ 15 a 20000 euro
Uitkering prive ~ 30000 euro
Buffer ~ 15000 euro
IB pot ~ 50000 euro

Te betalen IB 100000: ~ 31000 euro
Over uit IB pot: ~ 19000 euro

Totaal uitgekeerd:

Prive ~ 30000 euro
Buffer ~ 34000 euro (buffer pot + restant IB)

BTW tel ik nooit mee omdat ik dit los van mijn omzet zie en direct apart zet voor de Aangifte Omzetbelasting.
Freelance versus loondienst, heeft het überhaupt zin? Momenteel werk ik in de detachering voor circa 65 euro per uur (+ tussenpartijen snoepen er volgens mij nog marges vanaf). Naar mijn idee is het qua uitvoering niet heel anders dan freelancen, alleen loop je zelf het financiele risico.

Als ik naar het bovenstaand voorbeeld in starttopic kijk (en je dus wil indekken in tijden van (economische) crisis), dan heb je 115.000 euro omzet (55 euro per uur) nodig voor een salaris van 30.000 euro p/j oftewel (2500 euro netto per maand). Dit scheelt toch bijna niets met loondienst? Je zit daar al snel ruim boven.
tenzij je gaat schrappen op pensioen, ziektekostenpremie, etc.

[ Voor 46% gewijzigd door PeterSuper op 06-08-2021 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-05 07:28
PeterSuper schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

Freelance versus loondienst, heeft het überhaupt zin? Momenteel werk ik in de detachering voor circa 65 euro per uur (+ tussenpartijen snoepen er volgens mij nog marges vanaf). Naar mijn idee is het qua uitvoering niet heel anders dan freelancen, alleen loop je zelf het financiele risico.

Als ik naar het bovenstaand voorbeeld in starttopic kijk (en je dus wil indekken in tijden van (economische) crisis), dan heb je 115.000 euro omzet (55 euro per uur) nodig voor een salaris van 30.000 euro p/j oftewel (2500 euro netto per maand). Dit scheelt toch bijna niets met loondienst? Je zit daar al snel ruim boven.
Je mist de 34k die als buffer gerekend wordt. Dat is gewoon je eigen geld, of je dat uitkeert of oppot is aan jou. €5300 netto is voor loondienstbegrippen (volgens mij) aan de ruime kant, maar voor een freelancer betrekkelijk laag.

Als je nu voor €65 wordt weggezet vraag ik me inderdaad af of het voor jou interessant is om te freelancen, maar de meesten in dit topic hebben geen financiële zorg meer gehad sinds ze gestart zijn.

Vraag is; wat doe je, hoeveel ervaring heb je en beschik je over basis sociale vaardigheden om overweg te kunnen met klanten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterSuper
Bulder schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:32:
[...]

Je mist de 34k die als buffer gerekend wordt. Dat is gewoon je eigen geld, of je dat uitkeert of oppot is aan jou. €5300 netto is voor loondienstbegrippen (volgens mij) aan de ruime kant, maar voor een freelancer betrekkelijk laag.

Als je nu voor €65 wordt weggezet vraag ik me inderdaad af of het voor jou interessant is om te freelancen, maar de meesten in dit topic hebben geen financiële zorg meer gehad sinds ze gestart zijn.

Vraag is; wat doe je, hoeveel ervaring heb je en beschik je over basis sociale vaardigheden om overweg te kunnen met klanten?
Linkje naar mijn salaris in: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) . Ik werk als Azure Consultant (verschillende rollen: Developer, Administrator, DevOps Consultant), bijna 9 jaar werkervaring en qua sociale vaardigheden kan ik wel uit de voeten, ben wel redelijk introvert/terughoudend bij eindgebruikers, maar bij technische gesprekken weer wel open.

Qua certificeringen heb ik Azure Developer, Administrator, DevOps en momenteel bezig met Architecture (alleen in de praktijk nog niet de kans gehad om dat te bewijzen).

Vanaf welk uurtarief wordt het ongeveer interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
65 detacheringstarief is anno 2021 niet hoog inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:52:
[...]
Maar nu heb ik gewoon plezier in wat ik doe, werk met leuke mensen in een leuk team, werk voor een leuke opdrachtgever, werk thuis (opstaan om 7 uur, 7.10 zit ik voor mijn laptop; tegenwoordig slaap ik uit, vroeger zat ik om 5.30 in de trein) en heb het helemaal niet zo megadruk. Dus waarom zou ik voor €5-€10 een hoop chagrijn binnenhalen?
Omdat het een het ander niet uitsluit. Het is geen wetmatigheid dat je voor 100 euro ineens geen leuk werk meer hebt.

Daarnaast heb ik de indruk, maar dat kan subjectief zijn, dat je voor een stevig tarief serieuzer genomen wordt en minder snel voor rotklusjes ingehuurd wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 06-08-2021 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
PeterSuper schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

Dat ligt er aan wat jij wilt, gaat het je puur om het geld dan is dat makkelijk te berekenen, maar ik weet niet welke waarde jij hecht aan de extra vrijheid en bedrijfsvoering die ondernemen met zich meebrengt.

Uurloon x 1000 = ongeveer wat je netto overhoudt per jaar als ZZP-er.

En een nog grovere schatting is dat als je gaat ZZP-en, je netto ruim 2x zoveel hebt als in loondienst.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 06-08-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik vind het fascinerend hoe business intelligence er toch weer uit weet te springen. Nu is dit een vakgebied dat heel breed is en waar ook PhD's rondlopen, maar dat is niet de norm. Het gemiddelde ligt meer in de richting van mensen die wat data op een hoop vegen en er rapportjes die een beetje leuk uitzien uit weten te draaien. Ik bedoel het niet denigrerend en dat werk is ook zeker zinvol, maar wat betreft uurtarieven van andere disciplines vind ik het toch best stevig in verhouding van de functiezwaarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-05 00:50
Yucon schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:01:
[...]

Ik vind het fascinerend hoe business intelligence er toch weer uit weet te springen. Nu is dit een vakgebied dat heel breed is en waar ook PhD's rondlopen, maar dat is niet de norm. Het gemiddelde ligt meer in de richting van mensen die wat data op een hoop vegen en er rapportjes die een beetje leuk uitzien uit weten te draaien. Ik bedoel het niet denigrerend en dat werk is ook zeker zinvol, maar wat betreft uurtarieven van andere disciplines vind ik het toch best stevig in verhouding van de functiezwaarte.
Business Intelligence is heel erg breed. Het kan heel erg complex worden met bijvoorbeeld een enteprise datawarehouse en hele achterliggende bak terabytes aan factuur data met bijhorende ingewikkelde business logica. Niet enkel technische skills zijn belangrijk in deze functie, maar ook communicatie, business kennis etc. Als je het enkel afrekent op technische complexiteit verliest het wellicht van andere hard core IT diciplines, maar dat lijkt me niet zo eerlijk:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Reiziger88 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:10:
[...]

Business Intelligence is heel erg breed. Het kan heel erg complex worden met bijvoorbeeld een enteprise datawarehouse en hele achterliggende bak terabytes aan factuur data met bijhorende ingewikkelde business logica. Niet enkel technische skills zijn belangrijk in deze functie, maar ook communicatie, business kennis etc. Als je het enkel afrekent op technische complexiteit verliest het wellicht van andere hard core IT diciplines, maar dat lijkt me niet zo eerlijk:)
Ik zeg nota bene zelf nog dat het breed is :+

Maar vergelijk het bijvoorbeeld eens met UX/UI design. Dat is beide in principe technisch, maar ook weer niet enorm technisch en tegelijkertijd vraag het aardig wat communicatieve vaardigheden. Ik vind die twee in dat opzicht best vergelijkbaar. Toch scheelt het een euro of 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-05 00:50
Yucon schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:28:
[...]

Ik zeg nota bene zelf nog dat het breed is :+

Maar vergelijk het bijvoorbeeld eens met UX/UI design. Dat is beide in principe technisch, maar ook weer niet enorm technisch en tegelijkertijd vraag het aardig wat communicatieve vaardigheden. Ik vind die twee in dat opzicht best vergelijkbaar. Toch scheelt het een euro of 20.
Nee lijkt me totaal niet vergelijkbaar. Waarbij je bij BI echt in techniek induikt (datamodellen van bronsystemen analyseren, nieuwe ETL Flows ontwikkellen, bestaande datawarehouses met terabytes aan data elke dag verladen af en toe in SQL, C# of BIML software schrijven, machine learning, verschillende type datawarehouse data modellen etc.) is UX/UI design niet technisch en veel minder analytisch werk. En daarbij heb je bij BI vaak nog een bedrijfskundige component zoals het begrijpen van bedrijfsprocessen en/of sector gerelateerde processen (woningcorperatie, zorg etc allemaal andere rapportage en andere manier van data behoefte) die je soms tot op de detail moet kennen, omdat je anders een afwijking krijgt in wat je wilt vertellen met je data.

[ Voor 10% gewijzigd door Reiziger88 op 06-08-2021 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09
ConQuestador schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:58:
Ik zit nu 3 jaar op mijn huidig project, en het wordt tijd voor wat anders, dus ik kijk om me heen.

Ik zie nu een vacature openstaan bij een bedrijf waar ik 3 jaar geleden ook al eens geïnformeerd heb. 2 oud collega's van me werken daar, en ik heb toen gevraagd en die gaven aan dat ze niet meer met ZZP werkten, in plaats daarvan recruiten ze in het buitenland.

Nu zie ik toevallig dat een vacature die al een tijdje open staat, nu ook 1:1 wordt aangeboden door Yacht, met als doelgroep "detachering, ZZP". Wellicht dat ze de positie dus niet kunnen vullen, en alsnog alternatieven overwegen.

Welke optie is nu het beste:
1. Yacht benaderen, die beweren dat het ook voor ZZP is, dus dat is niet raar. Enig nadeel is dat Yacht er tussen blijft zitten, dus er blijft wat aan de strijkstok hangen (weet iemand hoeveel Yacht erop legt normaliter?)
2. De recruiter van het bedrijf bellen, en zeggen dat ik als ZZP interesse heb. Risico is dat ze niet op directe ZZP zitten te wachten, maar alleen via Yacht, zodat ze nog een denkbeeldige vorm van zekerheid hebben.
Risico dat ik zie is dat als ze zegt niet met ZZPers te willen werken, en ik ga alsnog naar Yacht om via hun aangeboden te worden, dat ze me afwijzen omdat ze mijn naam herkennen en me dus niet meer willen hebben. (Omdat ze eigenlijk vanuit Yacht een detacheerder verwachten).
3. Oud collega nogmaals benaderen om te vragen, maar ik weet vrij zeker dat die zal zeggen dat ze niet met ZZP werken, dus lijkt me verder nutteloos.
Vervolg op bovenstaande, waar toen nog wel beetje over is gediscussieerd:

Ik had met de partij zelf gebeld, en de recruiter gaf aan toch echt niet met ZZPers te werken. Daar heb ik het toen even bij gelaten.
Maar toen ik 2 weken later nog steeds de vacature voor ZZP bij Yacht zag staan toch maar eens gemaild met yacht, en wat blijkt: Stiekem toch wel, als je de juiste inhurende managers maar kent.

Vervolgens CV gestuurd, 2 gesprekken gehad, en we zijn tot een akkoord gekomen (alleen contract nog even afhandelen).

Helaas zit Yacht er nu dus wel tussen, hoeveel precies zijn we nog aan het onderhandelen, maar het zal in de orde van 10 euro zijn. Zonde van het geld, maar het is niet zo duur als het klinkt, want waarschijnlijk ga ik slechts enkele euro's lager uitkomen dan het tarief dat ik initieel gevraagd heb, en dus ook zonder Yacht gevraagd zou hebben.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 09:05
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:56:
[...]

Dat is sowieso niet aan te raden. Je tarief bepaal je op basis van allerlei factoren die je zelf bepaalt, lijkt me. Ik neem aan dat iedereen nadenkt over zijn tarief en het grotendeels kan onderbouwen waarom dat het tarief moet zijn. Natuurlijk zit daar altijd een gevoelsfactor bij.

Maar zo'n lijstje is wel fijn om te zien dat je niet teveel afwijkt van de statistieken.
Ik wijk liever wel af, als het maar naar boven is ;)

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 01-05 09:05
[...]

Je bent hopelijk niet van plan om 52 weken van 40 uur te maken?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-05 13:28
Maar zelfs al is het verschil tussen een vast dienstverband en werken op freelance basis ‘maar’ €1.500 - €2.000 per maand (netto), ná aftrek van alle voorzieningen (AOV, overige verzekeringen, pensioen, e.d.)…. Vind ik dat persoonlijk een zeer hoge ‘premie’ in ruil voor een beetje meer zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-04 21:41
ConQuestador schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:59:
[...]

Vervolg op bovenstaande, waar toen nog wel beetje over is gediscussieerd:

Ik had met de partij zelf gebeld, en de recruiter gaf aan toch echt niet met ZZPers te werken. Daar heb ik het toen even bij gelaten.
Maar toen ik 2 weken later nog steeds de vacature voor ZZP bij Yacht zag staan toch maar eens gemaild met yacht, en wat blijkt: Stiekem toch wel, als je de juiste inhurende managers maar kent.

Vervolgens CV gestuurd, 2 gesprekken gehad, en we zijn tot een akkoord gekomen (alleen contract nog even afhandelen).

Helaas zit Yacht er nu dus wel tussen, hoeveel precies zijn we nog aan het onderhandelen, maar het zal in de orde van 10 euro zijn. Zonde van het geld, maar het is niet zo duur als het klinkt, want waarschijnlijk ga ik slechts enkele euro's lager uitkomen dan het tarief dat ik initieel gevraagd heb, en dus ook zonder Yacht gevraagd zou hebben.
Ik heb nu ook een opdracht via yacht, en zij zetten 5 euro op jouw tarief. Dat vind ik zelf best acceptabel. Daarnaast betalen ze mij binnen 30 dagen ongeacht of de eind klant al betaald heeft. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09
Remcoder schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:29:
[...]

Ik heb nu ook een opdracht via yacht, en zij zetten 5 euro op jouw tarief. Dat vind ik zelf best acceptabel. Daarnaast betalen ze mij binnen 30 dagen ongeacht of de eind klant al betaald heeft. :)
Bij mij wilden ze er voor meer tussen zitten (rond de 10 a 12 euro gaf hij aan), ik heb aangegeven dat fors te vinden, de betreffende recruiter ging nu "met zijn manager om tafel" welke ruimte er was. Hij gaf vervolgens aan dat er ruimte was, maar hoeveel gingen ze nog uitzoeken.

Het zal dus geen 5 euro worden, maar ik kom dicht in de buurt bij mijn gewenste tarief, dus ik maak er geen al te groot ding van.

Update: ze zitten er voor net geen 10 euro tussen, en ik zit 2 euro onder mijn gewenste tarief.
Kortom: Ik ben er tevreden mee.

[ Voor 8% gewijzigd door ConQuestador op 06-08-2021 15:16 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:42
Lycaon schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:28:
Maar zelfs al is het verschil tussen een vast dienstverband en werken op freelance basis ‘maar’ €1.500 - €2.000 per maand (netto), ná aftrek van alle voorzieningen (AOV, overige verzekeringen, pensioen, e.d.)…. Vind ik dat persoonlijk een zeer hoge ‘premie’ in ruil voor een beetje meer zekerheid.
Je gaat wel erg kort door de bocht zo maar dat geeft niet. ZZP'en is niet voor iedereen weggelegd en als jij dat een hoge premie vindt dan is er niks mis mee om in loondienst te blijven. Het gaat de meeste ook enkel niet om het geld, maar ook om de vrijheid die erbij komt kijken (zelf bepalen wat je wel/niet doet, geen management gezever en niet meer tellen of je wel uitkomt met je vakantiedagen in een jaar..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-05 13:28
ID-College schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:33:
[...]

Je gaat wel erg kort door de bocht zo maar dat geeft niet. ZZP'en is niet voor iedereen weggelegd en als jij dat een hoge premie vindt dan is er niks mis mee om in loondienst te blijven. Het gaat de meeste ook enkel niet om het geld, maar ook om de vrijheid die erbij komt kijken (zelf bepalen wat je wel/niet doet, geen management gezever en niet meer tellen of je wel uitkomt met je vakantiedagen in een jaar..)
Gesprek hierboven had als uitgangspunt de financiën. Vandaar dat ik specifiek daarop inhaak. Van alle andere voordelen e.d. ben ik mij terdege bewust.

Overigens beredeneerde ik het als reden om op freelance basis te willen werken (vanuit financieel oogpunt), niet het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:43

Rem

[...]

Zoals al genoemd maak je een denk/reken-fout:

Met de voorbeelden van t_captain is je 'loon' dus 64.000 netto, dat je vervolgens besluit van dat geld 34.000 op je spaarrekening te zetten moet je zelf weten. ;)
Ook word gerekend met een kostenpost van 20.000, daar kom je als freelance IT'er niet snel aan, voor dat geld doe je ieder jaar een nieuwe laptop (2k) + telefoon ( 1k, extreem ) + dikke leaseauto ( 15k auto + brandstof ) en een kantoor? welja... Dat is ook net wat je er zelf van maak, de enige echt verplichte is voor velen de laptop. Daar valt dus nog ruim te besparen, of je gaat lekker in een youngtimer rijden ipv die dikke lease.

Ik ben overigens met bovenstaand eens dat jouw uurtarief voor detachering relatief erg laag is, zeker gezien jouw ervaring / opleiding / certificering en jouw eigen arbeidsvoorwaarden zoals je gelinkt hebt. Weet je zeker dat dat uurtarief volledig is? Ik zou voor jouw profiel makkelijk rekenen met 75 euro denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-04 10:21
ConQuestador schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:33:
[...]

Het zal dus geen 5 euro worden, maar ik kom dicht in de buurt bij mijn gewenste tarief, dus ik maak er geen al te groot ding van.
Kijk daar gaat het uiteindelijk om. Je hebt zelf een bepaald tarief in je hoofd en zolang je dat kunt krijgen of dat nagenoeg kunt benaderen, is het prima toch. Of de tussenpartij dan 5 of 15 euro pakt, is minder belangrijk. Zitten wel grenzen aan natuurlijk en als ze teveel pakken is het tijd om te onderhandelen ;)

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
Lycaon schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Gesprek hierboven had als uitgangspunt de financiën. Vandaar dat ik specifiek daarop inhaak. Van alle andere voordelen e.d. ben ik mij terdege bewust.

Overigens beredeneerde ik het als reden om op freelance basis te willen werken (vanuit financieel oogpunt), niet het tegenovergestelde.
hehe, ik las het andersom.. Volgens mij is het vrijdagmiddag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Bulder schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:32:
[...]
Je mist de 34k die als buffer gerekend wordt. Dat is gewoon je eigen geld, of je dat uitkeert of oppot is aan jou.[...]
Komt nog bij dat je zeer waarschijnlijk geen 10 jaar dat gaat lopen oppotten, want wie heeft nou 340K buffer nodig. Dus op een gegeven moment kan je die gehele buffer gewoon bij je besteedbaar inkomen neerpleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Caelorum schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Komt nog bij dat je zeer waarschijnlijk geen 10 jaar dat gaat lopen oppotten, want wie heeft nou 340K buffer nodig. Dus op een gegeven moment kan je die gehele buffer gewoon bij je besteedbaar inkomen neerpleuren.
Je zakelijke buffer kan nooit groot genoeg zijn ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 06-08-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:40
Ernemmer schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:04:
[...]

Je zakelijke buffer kan nooit groot genoeg zijn ;)
Wel als het aan de belastingdienst ligt. Je buffer moet zakelijk zijn, oftewel zakelijke kosten dekken voor een relatief korte tijd. Het hoeft niet je persoonlijke uitgaves te dekken. Ook is de FOR geen reden om zakelijk veel cash aan te houden.

Het willen kopen van een Tesla model X over een paar jaar is dan wel weer genoeg reden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
ID-College schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:33:
[...]

(zelf bepalen wat je wel/niet doet, geen management gezever en niet meer tellen of je wel uitkomt met je vakantiedagen in een jaar..)
Dit

Extra inkomsten zijn zeker erg prettig, maar de vrijheid is ultiem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Linkje naar mijn salaris in: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) . Ik werk als Azure Consultant (verschillende rollen: Developer, Administrator, DevOps Consultant), bijna 9 jaar werkervaring en qua sociale vaardigheden kan ik wel uit de voeten, ben wel redelijk introvert/terughoudend bij eindgebruikers, maar bij technische gesprekken weer wel open.

Qua certificeringen heb ik Azure Developer, Administrator, DevOps en momenteel bezig met Architecture (alleen in de praktijk nog niet de kans gehad om dat te bewijzen).

Als azure devops kan je makkelijker €85,- a €90,- vragen als freelancer. Reken dan maar uit wat je netto kan verdienen. Hier is mijn lijstje: Tylen in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Lijstje is wel dik een jaar oud. Momenteel is de omzet rond de 250K.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSuper
Jogai schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:11:
[...]

Je bent hopelijk niet van plan om 52 weken van 40 uur te maken?
Ik heb iets te snel gerekend! :) 115.000 euro bij 65 euro per uur komt neer op 34 uur per week werken, oftewel 15% van de tijd (39 dagen, 312 uur) is voor verlof, ziekte, studie, administratie, projecten zoeken, etc.
Rem schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:37:
[...]

Zoals al genoemd maak je een denk/reken-fout:

Met de voorbeelden van t_captain is je 'loon' dus 64.000 netto, dat je vervolgens besluit van dat geld 34.000 op je spaarrekening te zetten moet je zelf weten. ;)
Ook word gerekend met een kostenpost van 20.000, daar kom je als freelance IT'er niet snel aan, voor dat geld doe je ieder jaar een nieuwe laptop (2k) + telefoon ( 1k, extreem ) + dikke leaseauto ( 15k auto + brandstof ) en een kantoor? welja... Dat is ook net wat je er zelf van maak, de enige echt verplichte is voor velen de laptop. Daar valt dus nog ruim te besparen, of je gaat lekker in een youngtimer rijden ipv die dikke lease.

Ik ben overigens met bovenstaand eens dat jouw uurtarief voor detachering relatief erg laag is, zeker gezien jouw ervaring / opleiding / certificering en jouw eigen arbeidsvoorwaarden zoals je gelinkt hebt. Weet je zeker dat dat uurtarief volledig is? Ik zou voor jouw profiel makkelijk rekenen met 75 euro denk ik.
64.000 / 12 = 5.333 is een flinke smak geld! Dat maakt freelancen weer wel interessant.

Ik heb niet officieel op papier het uurtarief gezien, dit heb ik mondeling van mijn afdelingsmanager meegekregen. Het kan zijn dat er wat tussenpartijen bij zitten en dat het tarief dan toch 5 of 10 euro hoger ligt.
Tylen schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:53:
[...]

Als azure devops kan je makkelijker €85,- a €90,- vragen als freelancer. Reken dan maar uit wat je netto kan verdienen. Hier is mijn lijstje: Tylen in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Lijstje is wel dik een jaar oud. Momenteel is de omzet rond de 250K.
Wow, dan had je toentertijd een uurtarief van circa 100 euro per uur met continu werk (en circa een maand verlof)? Nu is mijn perspectief inderdaad wel anders, ik zou me bijna afvragen waarom ik nog in loondienst zit. Tegelijkertijd de contacten opdoen, is volgens mij super lastig en de onderhandelingen zijn pittig.

Hoe/wanneer neem je het besluit dat je goed genoeg bent om te gaan freelancen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Ach, de pittigheid van onderhandelingen kan ook weer meevallen.

Ik heb gewoon mijn uurtarief in gedachten en gooi daar een paar euro bovenop. Bij onderhandelingen kan ik dan makkelijk zakken. Klant blij want die denkt mij eruit onderhandeld te hebben, en ik blij want ik heb mijn tarief zonder al teveel gedoe met onderhandelen.

Ja, ik kan het hard spelen en moeilijk doen, maar het is mij het gedoe niet waard. En die paar euro merk je toch amper op je jaaromzet.

Ik reken voor mezelf bv met 40 weken van 40 uur. Dan betekent 1 euro minder 1600 euro per jaar minder. Op een omzet van 150000 euro is dat redelijk wisselgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSuper
Remcoder schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:10:
Ach, de pittigheid van onderhandelingen kan ook weer meevallen.

Ik heb gewoon mijn uurtarief in gedachten en gooi daar een paar euro bovenop. Bij onderhandelingen kan ik dan makkelijk zakken. Klant blij want die denkt mij eruit onderhandeld te hebben, en ik blij want ik heb mijn tarief zonder al teveel gedoe met onderhandelen.

Ja, ik kan het hard spelen en moeilijk doen, maar het is mij het gedoe niet waard. En die paar euro merk je toch amper op je jaaromzet.

Ik reken voor mezelf bv met 40 weken van 40 uur. Dan betekent 1 euro minder 1600 euro per jaar minder. Op een omzet van 150000 euro is dat redelijk wisselgeld.
Wat is het effect van zo'n salaris op de kwaliteit van je leven, neemt het echt significant toe (grotere woning, vakantiehuisje, kids naar een internationale/goede school, een MBA behalen aan een prestigieuze universiteit (als je daar tijd voor hebt)) of valt dat allemaal wel mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
PeterSuper schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:30:
[...]

Wat is het effect van zo'n salaris op de kwaliteit van je leven, neemt het echt significant toe (grotere woning, vakantiehuisje, kids naar een internationale/goede school, een MBA behalen aan een prestigieuze universiteit (als je daar tijd voor hebt)) of valt dat allemaal wel mee?
Kwaliteit van leven ben je zelf bij, daar heeft geld maar ten dele invloed op.
Financieel heeft het gewoon stevige impact.
In plaats van een paar duizend euro per jaar kunnen sparen ga je zomaar naar 30-50K per jaar kunnen sparen.

Hier in nog geen 3 jaar tijd van een rijtjeshuis naar vrijstaand, auto van 18 jaar oud naar nieuw (wel serieus aan gerekend en vanwege voordeeltjes scheelt het maandelijks niet zoveel maar wel nieuw kunnen kopen) en binnenkort is de overdracht van een beleggingspand die ik samen met iemand gekocht heb.
Buffers is nog steeds niet giga omdat het geld geinvesteerd/aan het werk gezet is, maar het valt wel op hoe verrekte snel die buffer zich weer aanvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
[...]

Ik heb dezelfde rol en mijn uurtarief ligt tussen 85 en 100 euro per uur als freelancer. Toen ik bij consultancybureau zat lag mijn tarief op 85-150 euro per uur (85 lange detachering opdrachten, 120-150 op project basis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
[...]

Dat weet ik nog niet, ik ben pas net gestart :)

Maar voor mij is het vooral dat ik straks met mijn 50e niet meer hoef te werken. Voor meer info daarover moet je een paar topics verder zijn bij het FO topic. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Hier in 6,5 jaar freelance van een negatief eigen vermogen (huis onder water, studieschuld en weinig spaargeld) naar dit jaar naar verwachting de 500k eigen vermogen doorbreken. En dat als voornamelijk eenverdiener, twee kinderen gekregen in de tussentijd en gemiddeld zo'n 10-12 weken vakantie per jaar. Het financiële aspect is zeker merkbaar :)

De helft zit nu na een verhuizing in m'n huis, de andere helft is verdeeld over investeringen en een zeer flinke buffer en het grootste deel is direct opneembaar. Oftewel zorgen over geen opdracht, kortdurende (minder dan 5 jaar) ziekte of wat dan ook heb ik niet. Daar komt bij dat m'n partner nu weer aan het werk is, wat langdurige arbeidsongeschiktheid afdekt tot m'n AOW (eventueel aangevuld met langzaam het vermogen opeten over 20-30 jaar).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 22:52
Freelancen is zo fijn :)
Ik spaar nu in de goede maanden ook 2-4k per maand. Daar heb ik er op jaarbasis een stuk of 7-8 van. De andere maanden zijn meestal quitte, maximaal 1-2 waarop ik moet bijleggen.

Gemiddelde tarief (ik doe meerdere opdrachten) is nu iets boven de €90. En vrouwlief, 3 kleine kids en ik leven allen van mijn inkomen. Geeft zoveel rust in het gezin dat mama gewoon thuis is en de boel daar managed.
Dat, en het vrijstaande huis waar we inmiddels wonen, zijn voor mij echt een grote luxe dankzij freelancen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:32
pirke schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:36:
[...]

Wel als het aan de belastingdienst ligt. Je buffer moet zakelijk zijn, oftewel zakelijke kosten dekken voor een relatief korte tijd.
Bron? Ik denk dat zeker na Corona je heel goed vol kan houden dat je er kennelijk omstandigheden kunnen zijn dat je zomaar 24+ maanden moet kunnen overbruggen.

Overigens zou je je onderneming ook nog in een BV kunnen gieten als dit een issue wordt. Het lijkt me dat de BD er dan nog minder sowieso geen probleem van maakt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Je kan veel meer vrije tijd nemen, of flink sparen en op je 50e stoppen met werken. Of je kinderen een betere opleiding geven, of flink investeren zodat je latere generaties niet hoeven te werken.

Edit: zoals hierboven dus ook al staat 😀

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 07-08-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino844
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-11-2021
Zijn hier ook mensen die data analist zijn en als zzp’er aan de slag zijn? Ik zit de laatste tijd te twijfelen om van loondienst naar freelance te gaan, alleen ben dan bang waar ik mijn opdrachten vandaan moet halen om de zoveel tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:03

Crazy D

I think we should take a look.

Freeaqingme schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:36:
Bron? Ik denk dat zeker na Corona je heel goed vol kan houden dat je er kennelijk omstandigheden kunnen zijn dat je zomaar 24+ maanden moet kunnen overbruggen.
Staat eerder in dit topic. Advocaat die een flinke spaarpot had en die is teruggefloten. Maar, spaarpot om je hypotheek te kunnen betalen is niet zakelijk. Dus strict genomen: als je een lease auto hebt en je wilt 2 jaar buffer moet je dus 2 jaar je lease kunnen betalen. Maar je 'salaris' dat je elke maand overmaakt is niet zakelijk.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
[...]

Na 5 jaar als zzp’er, heb ik het geluk mogen hebben om geen dag zonder werk te zitten. De kwaliteit van je leven neemt niet echt toe al is het wel makkelijker om te dealen met frustratie op het “werk” omdat je weet dat: je zelf voor de opdracht kiest, niet omdat het moet en dat je er een redelijke vergoeding voor krijgt.

Financieel is er wel een groot verschil, je hoeft niet meer maanden te sparen / na te denken over uitgaven zoals bijvoorbeeld een dakkapel / airco’s plaatsen. Want je kunt het nu gelijk doen + de all-in optie kiezen. Dat geeft wel veel comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 22:52
Tino844 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:55:
Zijn hier ook mensen die data analist zijn en als zzp’er aan de slag zijn? Ik zit de laatste tijd te twijfelen om van loondienst naar freelance te gaan, alleen ben dan bang waar ik mijn opdrachten vandaan moet halen om de zoveel tijd
ik doe half-half consultancy in finance en data analytics. Zeker in DA is echt zat werk, zoveel bedrijven willen daar nu iets mee. Via de bekende wegen (zie rest van dit topic) genoeg werk in te vinden.
PM me eventueel anders nog maar even

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 26-04 16:12
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:52:
Zelf doe ik daar nooit zoveel mee. Het tarief is zó afhankelijk van werk, locatie, voorwaarden, duur van de opdracht en aantal uren per week. In 2008 deed ik €85,-. Nu zit ik al >6 jaar op €70,- à €75,-. Eigenlijk is het te weinig nu gezien ik ivm inflatie behoorlijk achteruit geboerd heb. Dus ik wil er zo onderhand wel iets mee gaan doen, dat wel.
Als je in 2008 voor 85 per uur zat en nu voor 70 is er echt iets heel erg grondig misgegaan.
Maar nu heb ik gewoon plezier in wat ik doe, werk met leuke mensen in een leuk team, werk voor een leuke opdrachtgever, werk thuis (opstaan om 7 uur, 7.10 zit ik voor mijn laptop; tegenwoordig slaap ik uit, vroeger zat ik om 5.30 in de trein) en heb het helemaal niet zo megadruk. Dus waarom zou ik voor €5-€10 een hoop chagrijn binnenhalen?
De meeste mensen die ik ken zitten voor 85 euro of meer per uur voltijd bij 1 of meer klanten.

En als je voor een detacheerder werkt is wat je te kiezen hebt gewoon veel minder dan wanneer je het zelf doet. Juist als ZZPer kan je kiezen welke klus je aanneemt en precies doen wat jij wil, zonder dat je maar moet hopen dat een account manager iets leuks voor je heeft. Komt nog eens bij dat je zelf helemaal kan bepalen welke kant je opgaat, welke trainingen je doet, en wanneer je precies vrij neemt.

Ik slaap uit, heb het absoluut niet megadruk (de druk is me eerder te laag dan te hoog bij m'n huidige klant) maar vang wel 95 per uur. Ik kan me nu heel veel meer veroorloven dan in 2018, het laatste jaar dat ik nog in de detachering werkte.

Je luistert m.i. veel te veel naar onzin die vanuit werkgevers verspreidt wordt. Dat het minder leuk zou zijn als ZZPer. Of dat je je niet "rijk moet rekenen". Ik kan nu 3k per maand sparen; dat is een life-changing hoeveelheld geld.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik heb samen met mijn vriendin twee kinderen en mijn vriendin verdient vrijwel niets. We zijn net deze maand naar een groter huis (anderhalf keer het oppervlak) met een veel mooiere tuin verhuisd.

Afgezien daarvan maak ik mijzelf praktisch hetzelfde 'salaris' over als wat ik in 2018 netto verdiende (plus 500 per maand ongeveer). Dit leidt er toe dat ik ongeveer 2.5k per maand over hou, en daar is pensioen en AOV al van af. 2.5k per maand 'over' hebben, is gewoon life-changing voor ons, ook omdat we praktisch een 1-inkomen huishouding hebben.

Oh en we zitten nu in een huis met een koopsom van 627 en een hypotheek van 550 waarvan we binnenkort ook het maximum extra gaan aflossen (op een aflossingsvrij deel), waardoor deze al onder de 500 gaat komen. En dan is er een hele berg "wat moet ik hier nu eigenlijk mee" geld over. Op dit moment kan ik op basis van mijn huidige reserves 16 maanden werkloos zijn als ik dat wil. Dat is meer zekerheid dan je ooit in loondienst gaat hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Hydra op 07-08-2021 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Rem schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:37:
Ook word gerekend met een kostenpost van 20.000, daar kom je als freelance IT'er niet snel aan, voor dat geld doe je ieder jaar een nieuwe laptop (2k) + telefoon ( 1k, extreem ) + dikke leaseauto ( 15k auto + brandstof ) en een kantoor?
Ik zit dus zelf redelijk full time 'bij' een klant en mijn kosten in 2020 waren 12k, dat is inclusief bijv. een nieuwe laptop, wifi meshnetwerk en iPhone. En ik heb een youngtimer 'op de zaak'. in 2019 waren mijn kosten 10k. Dit jaar zit ik tot nu op 4k kosten, waarbij ik wel verwacht dat er een nieuwe MacBook Pro gaat komen.

20k is dus idd wel heel erg ruim genomen wat mij betreft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ybos
Hydra schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:46:
[...]

Ik heb samen met mijn vriendin twee kinderen en mijn vriendin verdient vrijwel niets. We zijn net deze maand naar een groter huis (anderhalf keer het oppervlak) met een veel mooiere tuin verhuisd.

Afgezien daarvan maak ik mijzelf praktisch hetzelfde 'salaris' over als wat ik in 2018 netto verdiende (plus 500 per maand ongeveer). Dit leidt er toe dat ik ongeveer 2.5k per maand over hou, en daar is pensioen en AOV al van af. 2.5k per maand 'over' hebben, is gewoon life-changing voor ons, ook omdat we praktisch een 1-inkomen huishouding hebben.

Oh en we zitten nu in een huis met een koopsom van 627 en een hypotheek van 550 waarvan we binnenkort ook het maximum extra gaan aflossen (op een aflossingsvrij deel), waardoor deze al onder de 500 gaat komen. En dan is er een hele berg "wat moet ik hier nu eigenlijk mee" geld over. Op dit moment kan ik op basis van mijn huidige reserves 16 maanden werkloos zijn als ik dat wil. Dat is meer zekerheid dan je ooit in loondienst gaat hebben.
"wat moet ik hier nu eigenlijk mee" geld is totaal de verkeerde term. Het is "Fuck you" geld.
Als iets je niet zint, heb je per direct de mogelijkheid om je boel in te pakken en wat anders te gaan doen (even los van of dat het handig is vanwege je naam/relatie met de klant).

De buurvrouw van mijn broer had ook een mooie berg van dat geld. Was een mooie kans op haar pad gekomen om een half jaar te gaan zeilen, dus naar de werkgever voor onbetaald verlof voor half jaar: Géén sprake van, kon écht niet. "Ok, dan heb je hierbij mijn ontslag".
Daar schrok de werkgever van. Het gesprek eindigde met onbetaald verlof, na het verlof een opslag en verbeterd persoonlijk opleidingsbudget 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ybos schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:00:
"wat moet ik hier nu eigenlijk mee" geld is totaal de verkeerde term. Het is "Fuck you" geld.
Als iets je niet zint, heb je per direct de mogelijkheid om je boel in te pakken en wat anders te gaan doen (even los van dat het handig is vanwege je naam/relatie met de klant).
Mee eens hoor. Het "wat moet ik hier nu mee" is vooral een "ga ik het in een ETF gooien of ga ik m'n hypotheek extra aflossen" vraag. Ik hou voor mezelf een (erg ruime) buffer van 12 maanden aan op een spaarrekening, waarvan ik me eerlijk gezegd al afvraag of ik die 12 maanden niet gewoon te veel vind.

Ik had daarnaast voor ogen om een deel van het geld te investeren in zonnepanelen maar dat is niet nodig omdat we gewoon heel veel meer voor ons huis gekregen hebben dan we verwacht hadden (we hebben echt 80k 'over' op dit moment).

Maar ja, het is ook inderdaad gewoon "fuck you" geld. Het eerste jaar is het nog een beetje spannend omdat je je buffer op moet bouwen en je auto af moet betalen (in mijn geval, had toen ik ging starten niet de reserves om een auto te betalen), maar in je 2e jaar slaat dat al om naar moeten gaan kijken naar investeringsmogelijkheden. En dat het geld gewoon harder binnenkomt dan dat je het uit kan geven (aan zinnige zaken).

Natuurlijk koop ik nu dingen die ik in loondienst niet snel zou kopen (zoals een Kamado), maar dat zijn dan ook juist vaak weer dingen die de rest van m'n leven mee zullen gaan. M'n basisuitgavepatroon is niet veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Yucon schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:40:
Daarnaast heb ik de indruk, maar dat kan subjectief zijn, dat je voor een stevig tarief serieuzer genomen wordt en minder snel voor rotklusjes ingehuurd wordt.
Da's gewoon cognitieve dissonantie. Hij is duur, ik heb 'em ingehuurd -> hij is goed anders had ik 'em niet voor die prijs ingehuurd.

Ik vind het sowieso best vaak bizar om te zien welke mensen zich als ZZPer weten te redden. Zo veel voegen echt niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik denk dat ze an sich wel kloppen, alleen heb je er weinig aan. Ik zit zelf in de Java hoek en zit 10 euro hoger dan het hoogste tarief dat daar genoemd wordt. Maar ik ken ook wel wat "Java" mensen die veel lager zitten (en m.i. dan nog het geld niet waard zijn). Juist als ZZPer kan je er zelf voor kiezen of je in de middelmatigheid blijft hangen, of juist gewoon kneitergoed wil zijn, met een bijbehorend tarief.

Ik vind vooral het grootste minpunt van dat soort lijstjes dat sommige mensen aan de inhurende kant dat als een soort leidraad gaan nemen en iedereen met bijv. de "Java" skill over een kam gaan scheren. An sich dus goed dat ze dat daar benoemen, alleen vraag ik me af of de juiste mensen dat lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Hydra schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Mee eens hoor. Het "wat moet ik hier nu mee" is vooral een "ga ik het in een ETF gooien of ga ik m'n hypotheek extra aflossen" vraag. Ik hou voor mezelf een (erg ruime) buffer van 12 maanden aan op een spaarrekening, waarvan ik me eerlijk gezegd al afvraag of ik die 12 maanden niet gewoon te veel vind.

Ik had daarnaast voor ogen om een deel van het geld te investeren in zonnepanelen maar dat is niet nodig omdat we gewoon heel veel meer voor ons huis gekregen hebben dan we verwacht hadden (we hebben echt 80k 'over' op dit moment).

Maar ja, het is ook inderdaad gewoon "fuck you" geld. Het eerste jaar is het nog een beetje spannend omdat je je buffer op moet bouwen en je auto af moet betalen (in mijn geval, had toen ik ging starten niet de reserves om een auto te betalen), maar in je 2e jaar slaat dat al om naar moeten gaan kijken naar investeringsmogelijkheden. En dat het geld gewoon harder binnenkomt dan dat je het uit kan geven (aan zinnige zaken).

Natuurlijk koop ik nu dingen die ik in loondienst niet snel zou kopen (zoals een Kamado), maar dat zijn dan ook juist vaak weer dingen die de rest van m'n leven mee zullen gaan. M'n basisuitgavepatroon is niet veranderd.
80K over is best leuk ;)

Niet denken om te beginnen met een ETF, direct doen! Gewoon elke maand honderd of 3/4 storten en zien als vaste lasten. Dan heb je over een jaar of 20 zomaar een paar ton staan waar je voor je gevoel weinig voor hebt gedaan. Dan mág je op de 50e/55e werken, maar moeten is niet meer aan de orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:27
Isildir schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:33:
[...]

Na 5 jaar als zzp’er, heb ik het geluk mogen hebben om geen dag zonder werk te zitten. De kwaliteit van je leven neemt niet echt toe al is het wel makkelijker om te dealen met frustratie op het “werk” omdat je weet dat: je zelf voor de opdracht kiest, niet omdat het moet en dat je er een redelijke vergoeding voor krijgt.

Financieel is er wel een groot verschil, je hoeft niet meer maanden te sparen / na te denken over uitgaven zoals bijvoorbeeld een dakkapel / airco’s plaatsen. Want je kunt het nu gelijk doen + de all-in optie kiezen. Dat geeft wel veel comfort.
Ik denk dat als je zegt "de kwaliteit van je leven neemt niet echt toe" je wat te beperkt tegenaan kijkt. Je hoeft geen cent extra uit te geven, maar gewoon de wetenschap dat als het nodig is om geld uit te geven dat je het kan doen zonder problemen is mij in ieder geval heel veel waard. Wellicht is dat natuurlijk deels een mindset, en kan je ook zonder die financiële vrijheid net zo onbezorgd en gelukkig leven, maar denk dat het in ieder geval voor de meeste mensen niet zo werkt. En het is natuurlijk zo dat er vroeger of later altijd iets gebeurt waarbij simpel gezegd, geld de oplossing is. Als je het dan hebt voorkom je veel zorgen en stress. Maar wellicht is dit meer een discussie voor het FO topic, en niet zozeer voor het zzp-topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ja, de huizenmarkt is volkomen bizar. In 2015 gekocht voor 275. Dit jaar in de markt gezet voor 400. Binnen 3 dagen een bod van 460 zonder beding. Sloegen stijl achterover.
Niet denken om te beginnen met een ETF, direct doen! Gewoon elke maand honderd of 3/4 storten en zien als vaste lasten. Dan heb je over een jaar of 20 zomaar een paar ton staan waar je voor je gevoel weinig voor hebt gedaan. Dan mág je op de 50e/55e werken, maar moeten is niet meer aan de orde :)
Ja heb al een Binck account hoor, 240e in een clean energy ETF gestopt, die is nu 201e waard :o

Als we straks met het huis alles een beetje op orde hebben ga ik maandelijks een flink deel van m'n geld in ETFs stoppen. Heb dat voor nu even afgehouden omdat ik eerst ff wou weten hoeveel ik over zou houden, ook omdat we nu wel echt het huis mooi in willen richten. De meubels die we hebben, zijn oud en de klein (jaren die boot afgehouden omdat we wel wisten dat we uit ons vorige huis wilden).

Oh en over 20 jaar ben ik 61 :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hydra schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:10:
[...]

Ik vind het sowieso best vaak bizar om te zien welke mensen zich als ZZPer weten te redden. Zo veel voegen echt niks toe.
Dit! Dit is waarom ik er ook mee ben begonnen. Plus natuurlijk het vrijheidsgevoel :)

In loondienst heb ik door de jaren heen redelijk wat dure ZZP'ers ontmoet die zichzelf (nog steeds) bv. expert in iets noemen maar niet weten hoe datgene onder de motorkap werkt.

Een Docker-specialist die hulp nodig heeft bij het zoeken naar een cheatsheet, een MongoDB-deskundige met query-angst, een software architect die geen structuur kan aanhouden...

En dat dan gecombineerd met kantoorpolitiek.

Tja, zo duwt men je bijna eigenhandig het ondernemerschap in.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
wuppie007 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:13:
[...]

en, mocht je ooit belasting controle krijgen en je moet je pc inleveren...
Wait wot?
Dan lijkt mij dat de reden om een 2e laptop te hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Freeaqingme schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:36:
[...]

Overigens zou je je onderneming ook nog in een BV kunnen gieten als dit een issue wordt. Het lijkt me dat de BD er dan nog minder sowieso geen probleem van maakt.
24 maanden zakelijke kosten is nog steeds maar 20k ofzo. Ik had het over meer dan 1 a 2 ton aan contanten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Stukfruit schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:28:
Een Docker-specialist die hulp nodig heeft bij het zoeken naar een cheatsheet, een MongoDB-deskundige met query-angst, een software architect die geen structuur kan aanhouden...
Sowieso; breek me de bek niet open over 'architecten'. En dan vooral 'enterprise architecten'. Ik ken een paar goeie hoor, maar 90% ofzo houdt zich vooral bezig met praatgroepjes en dingen zo complex mogelijk maken om hun eigen bestaansrecht in stand te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hielko schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:31:
Ik denk dat als je zegt "de kwaliteit van je leven neemt niet echt toe" je wat te beperkt tegenaan kijkt. Je hoeft geen cent extra uit te geven, maar gewoon de wetenschap dat als het nodig is om geld uit te geven dat je het kan doen zonder problemen is mij in ieder geval heel veel waard.
De mogelijkheid hebbem om 2 keer op wintersport te kunnen en dan nog in de zomer 3 weken weg te kunnen is zeker wat mij betreft een "kwaliteit van leven" dingetje. Maargoed; ik heb zelf meer met ervaringen dan met spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-04 12:58

page404

Website says no

Hydra schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:32:
[...]

Ja heb al een Binck account hoor, 240e in een clean energy ETF gestopt, die is nu 201e waard :o
Pro tip: verdeel je inleg over iShares Core S&P500 UCITS ETF en/of NASDAQ UCITS ETF en ishares Core WORLD UCITS ETF. Goed rendement, relatief goeie TER. Al die groene fondsen zijn leuk maar het is vooral hoge kosten en laag rendement in mijn ervaring. Als je iets groens wil doen kun je beter zonnepanelen kopen ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Hydra schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:10:
[...]

Da's gewoon cognitieve dissonantie. Hij is duur, ik heb 'em ingehuurd -> hij is goed anders had ik 'em niet voor die prijs ingehuurd.
Zonder twijfel. Maar ik zie geen reden om dat te verstoren 8)

al doelde ik eigenlijk meer op 'nee we gaan jantje geen kutklusjes geven, daar is hij veel te duur voor'

[ Voor 31% gewijzigd door Yucon op 07-08-2021 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Hydra schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:54:
[...]

Sowieso; breek me de bek niet open over 'architecten'. En dan vooral 'enterprise architecten'. Ik ken een paar goeie hoor, maar 90% ofzo houdt zich vooral bezig met praatgroepjes en dingen zo complex mogelijk maken om hun eigen bestaansrecht in stand te houden.
dat is relatief makkelijk omdat ze wat betreft het denkwerk managers de baas zijn, maar diezelfde manager meestal ook wel aanvoelt dat hij het standpunt van de architect ook niet botweg van tafel kan vegen. Het is namelijk ook wel weer zo dat het niet per definitie onzin is.. alleen is het vaak te complex.

Ik ben nu bezig mezelf in de markt te zetten om hier tussenin te gaan zitten. Zeg maar om managers hun eigen projecten aan ze uit te leggen en concreet handvaten te geven wat meer sturing aan te kunnen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:42
Hoe komt het dat veel mensen over vrijheid en ondernemen praten als ze zzp’er zijn? De meeste zzp’ers gebruiken brokers om een klus te vinden, en werken gewoon van 9 tot 5 op locatie voor een aantal maanden tot een jaar. Ik zie dus niet waarom het voelt dat ze ondernemer zijn en meer vrijheden hebben. Oprecht een vraag, dus geen verwijt oid. Ik snap natuurlijk wel dat de korte projecten en hoge uurtarieven leuk zijn, die kunnen leiden tot meer vrijheid en ruimte om te ondernemen.

Ik heb vele IT-projecten gedraaid en met veel zzp’ers gesproken wereldwijd, ook omdat ik ooit de overstap wilde maken. Ondernemen en vrijheid staat altijd op plek 1 in hun antwoorden. Maar ik begrijp niet waar het stuk ondernemen naar voren komt, waarbij veel zzp’ers in een project van een jaar met strakke deadlines zitten en overleg voeren om twee weken vakantie te nemen.

Er zitten natuurlijk ook zzp’ers in dit topic die hun eigen netwerk gebruiken en eigen klussen regelen, dus mijn vraag is natuurlijk niet aan jullie gericht :) maar aan de mensen die brokers gebruiken en 40 uur per week moeten werken omdat hun opdrachtgever dat verlangt.

Ik werk zelf in Zweden waar flexitime de standaard is: je hebt een contract voor 40 uur, maar wanneer je die maakt (in mijn geval hoef je die per se niet te maken, zolang je werk maar af is, thanks Spotify!) maakt niet uit en je hebt heel veel soorten verlof hier. Dit voelt voor mij als vrijheid. In loondienst, een woord waar vele zzp’ers van kotsen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:32
pirke schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:54:
[...]

24 maanden zakelijke kosten is nog steeds maar 20k ofzo. Ik had het over meer dan 1 a 2 ton aan contanten...
Goed punt! Ik werk zelf vanuit een BV, dan zijn loonkosten ook gewoon kosten. Ben het met je eens dat dat voor eenmanszaken niet zo werkt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
Orangelights23 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:11:
Hoe komt het dat veel mensen over vrijheid en ondernemen praten als ze zzp’er zijn?
Omdat je zelf je koers bepaalt. Je hebt niet te doen met een werkgever die eisen aan je stelt. Je bepaalt zelf wanneer je vrij neemt en hoeveel. Je bepaalt zelf welke opdrachten je aanneemt; of je dat via een recruiter doet of 'direct' maakt niet uit (die recruiter 'bepaalt' niks namelijk). Je bepaalt zelf of je geld uitgeeft aan trainingen, conferenties of apparatuur. En je bepaalt zelf of je voor lange of korte opdrachten gaat, of een mix daarvan.

En dan is er natuurlijk het geld; het hele uurtarief gaat naar jou, niet naar een 'manager' of een telefoniste. Niet naar bedrijfsfeestjes waarvan je maar moet hopen dat ze leuk zijn.

Dat is een enorm verschil tussen werknemer zijn en zelfstandig zijn. Of dat 'ondernemen' is, boeit me weinig. Da's dezelfde kinderachtige discussie over of MBOers studenten zijn of niet. Who gives a fuck.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:08
Hoe komt het dat veel mensen over vrijheid en ondernemen praten als ze zzp’er zijn? De meeste zzp’ers gebruiken brokers om een klus te vinden, en werken gewoon van 9 tot 5 op locatie voor een aantal maanden tot een jaar. Ik zie dus niet waarom het voelt dat ze ondernemer zijn en meer vrijheden hebben. Oprecht een vraag, dus geen verwijt oid. Ik snap natuurlijk wel dat de korte projecten en hoge uurtarieven leuk zijn, die kunnen leiden tot meer vrijheid en ruimte om te ondernemen.

Ik heb vele IT-projecten gedraaid en met veel zzp’ers gesproken wereldwijd, ook omdat ik ooit de overstap wilde maken. Ondernemen en vrijheid staat altijd op plek 1 in hun antwoorden. Maar ik begrijp niet waar het stuk ondernemen naar voren komt, waarbij veel zzp’ers in een project van een jaar met strakke deadlines zitten en overleg voeren om twee weken vakantie te nemen.

Er zitten natuurlijk ook zzp’ers in dit topic die hun eigen netwerk gebruiken en eigen klussen regelen, dus mijn vraag is natuurlijk niet aan jullie gericht :) maar aan de mensen die brokers gebruiken en 40 uur per week moeten werken omdat hun opdrachtgever dat verlangt.

Ik werk zelf in Zweden waar flexitime de standaard is: je hebt een contract voor 40 uur, maar wanneer je die maakt (in mijn geval hoef je die per se niet te maken, zolang je werk maar af is, thanks Spotify!) maakt niet uit en je hebt heel veel soorten verlof hier. Dit voelt voor mij als vrijheid. In loondienst, een woord waar vele zzp’ers van kotsen haha.
de vrijheid bestaat ook niet uit niet hoeven werken (ik ben geen yoga lerares die meteen de hele week vrij neemt om zen te worden).
Uiteindelijk moet er wel geld binnen komen. Dat doe ik via broker en eigen netwerk, tot nu toe fifty-fifty :)

Voor mij is de vrijheid na een dag "9-5" niet nog eens naar kantoor van mijn detacheerder om daar een onbetaalde cursus te moeten geven of volgen. Vrij nemen als k dat wil (nemen, niet vragen). Vakantie van 3 maanden na een project. Trainingen volgen die mijn interesse hebben of een keer een opdracht terug geven als het niet blijkt te werken.

Ik ben nu ook veel geintereseerder weer in mijn werk dan toen ik gedetacheerd werd en heb 1 dag in de week vrij voor trainingen en kleine eigen projectes die misschien / misschien niet iets op gaan leveren.

In loondienst gaat dat echt niet lukken.

Plus dat bruto loon ineens netto besteedbaar geld is geworden. En met geld koop je een heleboel vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Hielko schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:31:
[...]

Ik denk dat als je zegt "de kwaliteit van je leven neemt niet echt toe" je wat te beperkt tegenaan kijkt. Je hoeft geen cent extra uit te geven, maar gewoon de wetenschap dat als het nodig is om geld uit te geven dat je het kan doen zonder problemen is mij in ieder geval heel veel waard. Wellicht is dat natuurlijk deels een mindset, en kan je ook zonder die financiële vrijheid net zo onbezorgd en gelukkig leven, maar denk dat het in ieder geval voor de meeste mensen niet zo werkt. En het is natuurlijk zo dat er vroeger of later altijd iets gebeurt waarbij simpel gezegd, geld de oplossing is. Als je het dan hebt voorkom je veel zorgen en stress. Maar wellicht is dit meer een discussie voor het FO topic, en niet zozeer voor het zzp-topic.
Je hebt zeker wel een punt. Is ook hoe je er tegenaan kijkt. Geen zorgen om bepaalde uitgaven te kunnen doen is zeker fijn en geen zorgen om financiën is heel belangrijk. Echter, het grootste verschil in “kwaliteit van leven” ervaar je in het begin (wanneer je ineens meer inkomsten krijgt) en daarna normaliseert het. Maar dat is puur mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hydra schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:54:
[...]

Dat is ook serieus vervelend ja. Het resultaat moet "gewoon" simpel en begrijpbaar zijn. Spaghetti wordt al genoeg gemaakt door beginners (wat begrijpelijk is, dus hen kijk ik er natuurlijk niet op aan), gevorderden met tijdsdruk door een slechte manager en koks in Italië :P

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik kies welk project ik doe, hoeveel ik spendeer aan “overhead” (administratie, tussenpersonen), wanneer ik een opdracht stop en met welk materieel (laptop, telefoon en auto). Tuurlijk zijn er werkgevers die hier ook een eind mee komen, maar zij zullen altijd zorgen dat hun risico gedekt is terwijl ik als ZZPer voor dat risico ruim beloond wordt. Dat is dan nog los van dat het fiscaal ook een stuk aantrekkelijker is.

Afhankelijk van de opdrachtgever is het als ZZPer ook een stuk makkelijker om een uurtje eerder weg te gaan zonder dat elder in de week te compenseren of via je verlofuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:42:
[...]
Als je in 2008 voor 85 per uur zat en nu voor 70 is er echt iets heel erg grondig misgegaan.
Ja en nee. Als je puur naar geld kijkt zeg ik ja. Maar in 2008 kwam de crisis en deden bedrijven als Cap Gemini en Ordina "1 consultant voor €40,- en dan krijg je de 2e gratis". Uiteindelijk ben ik toen moeten zakken naar €50,- voor een klus in de buurt. Veel nee zeggen kon ik toen niet: 3 'hongerige' pubers dus die schoorsteen moet roken, weinig werk voor zzp-ers en alle tarieven onder druk. Uiteindelijk wel weer op €80,- gekomen. In die 14 jaar ZZP heb ik 1x 2 maanden thuis gezeten en 2x 1 maand. Verder altijd opdrachten.

Nu zijn de pubers de deur uit, ben ik alleenstaand en heb bijna alles wat ik wil. Overigens wil ik niet zoveel, dat scheelt ook. Ik heb vrijheid, leuk werk en leuke collega's. Nu zit ik voor €75,-. En wat ik al eerder schreef, voor dat tarief doe ik een dansje, maar niet in mijn blootje. Dus ik voel niet dat er wat is misgegaan en al helemaal niet grondig.

Ik ben het wel met je eens dat ik me besef dat het geen dik betaald tarief is. Wat ik doe (en dat zit vooral in kennis van de organisatie, infra en applicaties) kunnen maar weinige anderen. Daar kan ik meer uithalen. En misschien ook maar eens voorstellen om halfbloot een dansje te doen voor een tientje extra ;) . Want de inflatie gaat wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Kan verwijderd worden

[ Voor 86% gewijzigd door Orangelights23 op 08-08-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hoe komt het dat veel mensen over vrijheid en ondernemen praten als ze zzp’er zijn? De meeste zzp’ers gebruiken brokers om een klus te vinden, en werken gewoon van 9 tot 5 op locatie voor een aantal maanden tot een jaar.

Ik zou willen dat ik 2 opdrachten had van 16 uur en eentje van 8 uur. Zo werkt het in 99% van de gevallen niet helaas. De meeste bedrijven willen je voor 40 uur. Dus in die zin ben ik het met je eens dat het maar weinig ondernemen is.
Voor mij is de vrijheid dat ik zelf bepaal wat ik wil doen. Dat is in loondienst lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-04 10:42
Ik heb voor mezelf semi de knoop doorgehakt in die zin dat ik een afspraak heb bij de KvK om mijn inschrijving af te ronden.
In de tussentijd wil ik me verder oriënteren op recruiters en brokers voor werk en wat bestaande contacten in mijn netwerk benaderen. Heeft er iemand ervaring met recruiters/ brokers voor D365 F&O?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:24
Orangelights23 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 07:49:
@Hydra, @fry77 en @Deveon Kijk dat is een handige uitleg, thanks! Maakt het een stuk duidelijker.
Wat ik heel fijn vind (ligt aan mijn persoonlijkheid) is dat ik niets moet. Men mag tussendoor alles vragen, maar nee=nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
@Hydra, @fry77 en @Deveon Kijk dat is een handige uitleg, thanks! Maakt het een stuk duidelijker.

Laat in iedere geval wel zien dat de vrijheden die jullie ervaren terugkomen bij mijn huidige werkgever. Is dus meer uitzondering dan regel.

[ Voor 19% gewijzigd door Orangelights23 op 08-08-2021 11:33 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hydra
Ik had hiervoor ook een hele fijne werkgever hoor; met behoorlijk wat 'vrijheid', maar het is nog steeds niet te vergelijken. Het is ook voor een groot deel gevoelsmatig die vrijheid en iets dat je pas 'meemaakt' als je ook echt gaat ZZPen. Het is erg lastig te verwoorden.

Alleen al het onderhandelen is enorm anders. Je wordt opeens door bedrijven als een gelijkwaardige partner gezien (want je bent een bedrijf) ipv een werknemer. Als werknemer moet je een honderd euro per maand erbij bedelen en praktisch op je knieeen om goed betaald te krijgen. Bij mijn eerste klant na een jaar gewoon aangegeven dat ik vond dat er geld bij moest en eigenlijk zonder blikken of blozen er 7.50 bij gekregen. Per uur. Maal 1500 is dat gewoon 11500 per jaar. Zie dat maar eens bij een werkgever te doen :)

En ook onderling tussen ZZPers is het gewoon anders. Mensen zijn veel opener over uurtarieven en als je goed verdient vinden mensen dat tof voor je. En als het niet zo goed is, geven ze je tips enzo. Het is veel meer 'ondernemers onder elkaar'. Bij collega's is dat toch anders; daar is praten over salaris sowieso veel meer een taboe.

Mijn laatste werkgever (nogmaals; met erg veel plezier gewerkt) had het altijd over 'samen ondernemen' tegen de werknemers. Maar weten hoe het met het geld zat, dat mocht niet. Ze vertelden je nieteens je uurtarief (waar ik gewoon bij de klant naar vroeg, dus ik wist het alsnog). We hadden echt best veel 'vrijheid' in klussen e.d., maar je bent nog steeds afhankelijk van de grillen van sales.

Voor mij voelde gaan ZZPen een beetje als toen ik voor het eerst bij m'n ouders uit huis ging. Opeens ben je echt zelfstandig. Natuurlijk heb je als tiener een hoop vrijheden enzo, maar je woont altijd nog in een huis dat niet van jou is. De overstap naar ZZP voelde voor mij ongeveer net zo; ik woon niet meer in het huis van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:07:
Bij mijn eerste klant na een jaar gewoon aangegeven dat ik vond dat er geld bij moest en eigenlijk zonder blikken of blozen er 7.50 bij gekregen. Per uur.
En wat doe je dan als de klant zegt: "we hebben €xx,- afgesproken, dus dat is het". Drijf je het dan op de spits en stop je de opdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]
Ik had hiervoor ook een hele fijne werkgever hoor; met behoorlijk wat 'vrijheid', maar het is nog steeds niet te vergelijken. Het is ook voor een groot deel gevoelsmatig die vrijheid en iets dat je pas 'meemaakt' als je ook echt gaat ZZPen. Het is erg lastig te verwoorden.
Exact dit inderdaad. Voorheen had ik ook altijd erg fijne werkgevers waar echt een hele hoop mogelijk was, maar toch waren er wel verwachtingen waar je uiteindelijk ook in mee gaat. Nu hebben klanten natuurlijk ook verwachtingen, maar de verhouding daar is toch wat anders, waardoor het persoonlijk meer mijn kant opvalt. De andere kant is wel dat ik als werknemer wat minder moeite had als je eens minder productief was, voor klanten heb ik meer de insteek dat ik "productief" moet zijn voor mijn uurtarief. ( En ook bij het koffie automaat kletsen kan productief zijn natuurlijk ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:39:
[...]

En wat doe je dan als de klant zegt: "we hebben €xx,- afgesproken, dus dat is het". Drijf je het dan op de spits en stop je de opdracht?
Je hoeft het niet perse op de spits te drijven, maar het geeft wel een signaal af, en daar verbind ik dan ook mijn consequenties aan ja. Natuurlijk valt er meestal nog wel wat te onderhandelen. Maar als ze op zo'n moment heel star zijn en er niks mogelijk is, dan is de kans inderdaad groot dat ik toch weer andere opdrachten ga zoeken, en we op niet al te lange termijn afscheid van elkaar gaan nemen. Alles gewoon op een respectvolle zakelijke manier hoor, want net zoals dat ik niet verplicht ben om het werk aan te nemen, is de klant niet verplicht om de dienst af te nemen, even goede vrienden.

[ Voor 12% gewijzigd door Woy op 08-08-2021 12:50 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:01

Ik doe sinds ik met ZZP-en begon zelf ook altijd maar 1 project tegelijkertijd (ok, af en toe wat overlap en werk ik voor 50% bij klant tijdens afbouwen 1 en 50% voor klant 2). En ieder project duurt tussen 1-3 jaar. Dat deed ik als consultant voor diverse IT toko's daarvoor ook al.

Toch voel ik nu veel meer vrijheid. Als ik een klus niet leuk vind ga ik op zoek naar iets anders en beeindig ik de minder leuke klus. Dat kon in loondienst wel enigszins, maar als je dat 2x achter elkaar deed werd er toch wel erg moeilijk gedaan. En dan neem ik nog niet eens mee dat ik bijv bij IBM simpelweg naar een klus in Duitsland gestuurd werd waar ik totaal geen zeg in had (er was niets anders, dus ik had er maar genoegen mee te nemen). Was voor mij reden om net voor het begin van die klus ontslag te nemen, dikke doei.

Ook als ZZP-er geen enkele verplichtingen meer zoals performance reviews, 360 graden feedbacks, POPs, onzinnige bijeenkomsten, verplicht schrijven van whitepapers en weet ik niet allemaal wat voor andere tijdsrovende zaken. En vakantie of wat vrije dagen neem je simpelweg door het mee te delen ipv eerst toestemming aan je manager te moeten vragen. Of wil je een keer een paar maanden even niets doen, dan doe je dat gewoon (ok, het is me nog niet gelukt, maar alleen het feit al dat ik me geen zorgen hoef te maken over 'het zal toch wel mogen hopelijk?' maakt al heel wat uit).

Nee, de stap van loondienst naar ZZP is voor mij de beste keuze ooit geweest. Ik zou voor geen goud meer terugwillen naar loondienst. Zelfs niet als mensen beweren dat ik misschien wel eens 'geen echte ZZP-er' zou zijn ;)
[...]

Voor mij voelde gaan ZZPen een beetje als toen ik voor het eerst bij m'n ouders uit huis ging. Opeens ben je echt zelfstandig. Natuurlijk heb je als tiener een hoop vrijheden enzo, maar je woont altijd nog in een huis dat niet van jou is. De overstap naar ZZP voelde voor mij ongeveer net zo; ik woon niet meer in het huis van een ander.
Dit vind ik wel een mooie vergelijking.

[ Voor 7% gewijzigd door sverzijl op 08-08-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:46:

Laat in iedere geval wel zien dat de vrijheden die jullie ervaren terugkomen bij mijn huidige werkgever. Is dus meer uitzondering dan regel.
Bij mijn werkgever was het meeste ook wel mogelijk hoor, maar het was wel altijd op basis van overleg. Als ik nu iets nodig heb voor werk bestel ik het gewoon en hoef ook voor cursussen niet te overleggen. Als de klant iets kleins nodig hebt dan koop ik het zakelijk en schrijf ik één of twee uurtjes extra ipv dat er vier afdelingen een plasje over moeten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulder
[...]

Waarbij mensen in loondienst met veel vrijheid een beetje zijn als mensen die nog thuiswonen omdat hun ouders vaak weg zijn; toch niet helemaal hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:39:

Als ik echt vind dat ik te weinig krijg; waarschijnlijk wel. Natuurlijk doe ik dat ook niet een maand nadat ik begonnen ben. Maar sowieso blijf ik liever niet langer dan 2 jaar op 1 plek, dus ergens weggaan vind ik niet erg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Er zijn al veel goeie reacties geweest maar ik wil toch nog wel wat toevoegen.
Ten eerste zeg je in een ander land met andere regelgeving te werken. Ik vind het een beetje als een sneer overkomen dat dat bij jou in loondienst allemaal ook kan, dus je klinkt wat bevooroordeeld. Geeft niet, dat heb ik ook een tijdje gehad voordat ik de overstap maakte.
Misschien als ik niet moest discussiëren over cursus in eigen tijd of niet, zorgverlof omdat mijn kind ziek is, over welke opleiding ik wil doen en dat constante gedram om maar meer uren te maken (zodat mijn baas die duurdere auto kan bestellen), dan was ik misschien ook nog in loondienst geweest.
Of een ZZP-er pas ondernemer is als hij geen broker gebruikt, dat vind ik ronduit gatekeeping. Ik ben lid van een ondernemersclubje en als je ziet wat sommige mensen daar moeten doen om hun business in de lucht te houden, dan vraag ik me soms even af of het wel echt ondernemen is als je zo makkelijk je geld verdient als wij hier in dit topic. Maar hoe je het ook doet, iedereen die zijn eigen broek op kan houden zonder baas boven hem is een ondernemer. Daar ga ik niet op afdingen omdat er toevallig een broker tussen zit en het ook, net zoals bij detacheerders, vaak langdurende opdrachten zijn.
Tenslotte, als ik nu 2 slimme gasten tegenkom en we bedenken samen een geweldig idee, wie houdt ons tegen om het op de markt te gooien? Kom daar maar eens mee aan bij je baas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
page404 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:06:
[...]

Er zijn al veel goeie reacties geweest maar ik wil toch nog wel wat toevoegen.
Ten eerste zeg je in een ander land met andere regelgeving te werken. Ik vind het een beetje als een sneer overkomen dat dat bij jou in loondienst allemaal ook kan, dus je klinkt wat bevooroordeeld. Geeft niet, dat heb ik ook een tijdje gehad voordat ik de overstap maakte.
Misschien als ik niet moest discussiëren over cursus in eigen tijd of niet, zorgverlof omdat mijn kind ziek is, over welke opleiding ik wil doen en dat constante gedram om maar meer uren te maken (zodat mijn baas die duurdere auto kan bestellen), dan was ik misschien ook nog in loondienst geweest.
Of een ZZP-er pas ondernemer is als hij geen broker gebruikt, dat vind ik ronduit gatekeeping. Ik ben lid van een ondernemersclubje en als je ziet wat sommige mensen daar moeten doen om hun business in de lucht te houden, dan vraag ik me soms even af of het wel echt ondernemen is als je zo makkelijk je geld verdient als wij hier in dit topic. Maar hoe je het ook doet, iedereen die zijn eigen broek op kan houden zonder baas boven hem is een ondernemer. Daar ga ik niet op afdingen omdat er toevallig een broker tussen zit en het ook, net zoals bij detacheerders, vaak langdurende opdrachten zijn.
Tenslotte, als ik nu 2 slimme gasten tegenkom en we bedenken samen een geweldig idee, wie houdt ons tegen om het op de markt te gooien? Kom daar maar eens mee aan bij je baas.
Goede aanvulling.

Zeker geen sneer, heb het teruggelezen maar vind het ook zeker niet overkomen, alleen maar fijn voor mij dat ik goed op mijn plek zit. Alle voordelen die jullie benoemen heb ik ook bij mijn huidige werkgever. Als ik dat niet had, was ik ook zelfstandig geworden.

Alle punten die je noemt zijn bij mij, maar ook algemeen in Zweden geregeld: iedereen mag 6 maanden onbetaald verlof nemen om een start up te beginnen, waarbij je gegarandeerd terug mag komen. Zorgverlof bij een ziek kind? Je werkgever hoeft jou dan niet te betalen, je krijgt een vergoeding van 80%, familie staat op 1 en je werkgever zegt gerust om een paar dagen extra te nemen om zelf even bij te komen. Cursussen zijn in het algemeen tijdens werktijd, dit had ik gelukkig ook toen ik nog in Nederland werkte. Meer uren werken is ook van de zotte, je werkt 40 uur en als je langer werkt, heb je verkeerde intenties (je werk staat immers op de eerste plek ipv je familie). Nogmaals, zeker geen sneer, maar laat wel zien dat de zaken die veel mensen zoeken en daardoor zzp’er worden, voor een groot deel (let wel, zeker niet alles) ook covert.

In Nederland zou ik ook zelfstandige willen worden, maar hier in Zweden voel ik onwijs veel rust en vrijheid, ondanks dat ik een redelijk zware functie heb waarbij ik meerdere internationale projecten draai en een team van inmiddels 7 mensen aanstuur. In iedere geval bedankt voor je aanvulling, blijf het erg interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Deveon schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:17:
Als de klant iets kleins nodig hebt dan koop ik het zakelijk en schrijf ik één of twee uurtjes extra ipv dat er vier afdelingen een plasje over moeten doen.
Heel herkenbaar. Avondje doorwerken en voedsel bestellen? Geef het bonnetje maar aan de ZZP'er want dan wordt het wel zonder mopperen betaald. Al dan niet via een creatieve omschrijving. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:37
jadjong schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 07:02:
[...]

Heel herkenbaar. Avondje doorwerken en voedsel bestellen? Geef het bonnetje maar aan de ZZP'er want dan wordt het wel zonder mopperen betaald. Al dan niet via een creatieve omschrijving. :+
Gaan we hier nou vormen van fraude verheerlijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
12 pizza's doorberekenen als een uur durende brainstormsessie is voor mij geen fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:16
Hoe geef je netjes een sub-opdracht terug?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 09-08-2021 09:14 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hmmbob schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:12:

***members only***
Niet direct ervaring mee maar je kan het toch gewoon bespreekbaar maken? Zeg dat je het geen passende opdracht vind voor jezelf. Zeg dat het je teveel energie kost. In het ergste geval gaan ze vragen om minder uren te gaan maken. Vraag of ze een ander willen zoeken hiervoor.
My 2cts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online

***members only***
Het enige wat je kunt doen is het bespreekbaar maken bij je opdrachtgever met het verzoek om voor opdracht B een vervanging te gaan regelen. Niets mis mee om gewoon eerlijk te zijn over waar je energie van krijgt en waar niet van. Waarschijnlijk heeft je opdrachtgever ook liever een gemotiveerd iemand op A dan iemand die misschien wel helemaal weg gaat omdat B hem/haar leeg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:42:
12 pizza's doorberekenen als een uur durende brainstormsessie is voor mij geen fraude.
Wat is de definitie van fraude ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Napo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:31:
[...]

Wat is de definitie van fraude ook alweer?
Iedereen heeft zijn eigen morele kompas. Ik zou er ook niet aan beginnen trouwens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ID-College
Zoals mijn boekhouder altijd zegt: jij bent de ondernemer, ik ga niet bepalen wat jij zelf wel/niet mag.. Als jij vindt dat het mag, dan doe je dat..

Anyway, ik kan mij wel in veel berichten vinden hier. Heb zelf ook in de detachering gezeten, en het is allemaal mooi en het kan allemaal, totdat je lastig gaat worden. Ik moest b.v. bij de klant blijven voor die opdracht, anders werd die opdracht niet gegund aan ons (de klant vond het randvoorwaardelijk dat ik erbij zat, anders deden ze het niet). Ik moest meer uren schrijven, want anders kwam de afdeling financieel niet uit. Naarmate je steeds beter luistert, dan hoor je steeds meer hoe alles moet naar de zin van het bedrijf, en dat jij helemaal niet bovenaan staat.. Dat zeggen ze wel, maar zo handelen ze niet. Ik ben toen uit dienst gegaan, want wilde dat niet.. En jahoor, de opdracht werd gewoon gegund :P Zonder mij.. De illusie dat ik onmisbaar ben heb ik allang niet meer..!

Ik mocht ook een bepaalde cursus niet doen omdat die te duur was. Ipv dat gewoon te zeggen zei mijn manager: "ga eerst nog maar een paar jaar werken om goed uit te zoeken wat je echt wilt, want je bent nog zoekende".. Flikker toch op man.. Dat was voor mij wel een eye-opener. Ik moest cursussen doen om te groeien, maar als ik dan een te dure cursus deed was ik "zoekende" of vonden ze het niet passen.. En als je zo steeds meer oplet en goed luistert, dan zie je vooral dat het eigenbelang is.. Nee, ben blij dat ik er weg ben.. Nu bepaal ik het zelf, ben ik ook wat ouder natuurlijk en weet ik wat ik wil, maar dat is wel vrijheid voor mij.. Niet dat eindeloze gezever of "moeten blijven" omdat iemand anders het vindt..

[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 09-08-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Afas schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:37:
[...]

Iedereen heeft zijn eigen morele kompas. Ik zou er ook niet aan beginnen trouwens.
Het is sowieso flink dubbel. Als ik dit als klant bij de hand zou hebben zou ik er in zekere zin pragmatisch gezien blij mee zijn omdat het me wat gedoe zou besparen, maar tegelijkertijd werd me dan ook duidelijk dat de zzp'er in kwestie wel wat erg rekkelijk was en dat vinkje zou onbewust in de toekomst in m'n hoofd blijven zweven.

het is in ieder geval belangrijk je te realiseren dat korte-termijntevredenheid over de pragmatische oplossing niets zegt over wat het effect is op het beeld dat ze op langere termijn van je hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

***members only***
Wat is er contractueel vastgelegd?

In principe zou je het gesprek aan moeten kunnen gaan om geen werk meer uit te voeren voor opdracht B (en daarmee dus ook 24 uur ipv 40 uur per werk te factureren). Zul je voor de andere 16 uur een andere opdracht moeten zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:56

jurma

simply connecting...

Ik lees nu al een tijdje mee en moet zeggen soms zit ik ook wel met de gedachten om ZZP/Freelancer te worden. Ben nu al een aantal jaar (8+) in de Supply Chain hoek als consultant waarbij ik met name planning oplossingen implementeer (zoals een Jedox / Anaplan).
Alleen heb ik soms wel het gevoel dat hier de "mooie" verhalen meer de bovenkant voeren.
Ik ben wel eens benieuwd hoe jullie zijn om gegaan met bepaalde tegenslagen, met name in de start-up fase.
Denk hierbij als je het opnieuw zou moeten doen, wat zou je anders of helemaal niet hebben gedaan?

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik ben nu 14 jaar ZZP-er maar ik denk er ook wel eens over na om weer in loondienst te gaan. Niet dat ik dat nou meteen najaag, want het is zo geregeld als ik wil. Maar soms is het ook wel fijn om 's avonds thuis te komen (hoe je dat dan ook doet sinds we thuiswerken :+ ), tas in de hoek te gooien en klaar. Soms is het ook wel fijn om niet te hoeven nadenken welke richting je nu het beste op kan bewegen maar dat een of andere manager dat voor je doet. Soms is het ook wel fijn dat je weet dat er einde van de maand gewoon weer je loon wordt gestort en dat dit voorlopig nog wel even zo blijft. Het is ook fijn als je niet weer eens jezelf moet bewijzen bij een nieuwe opdracht en de mensen weer moet leren kennen. Gewoon een poosje ambitieloos en lui naar je baas gaan je truukje doen. Ook wel eens fijn.

ZZP-er zijn is geen heilige graal, geen hoger goed, geen doel op zich. Het is een manier van werken. En dat bevalt je of het bevalt je niet. Het bevalt me prima, en soms mis ik de loondienst wel eens.

Diverse partijen hebben me gevraagd om bij hen in dienst te komen. "Kom maar met een goed aanbod", zeg ik dan. Intussen wacht ik nog altijd op 'the offer I cannot refuse'.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 09-08-2021 12:10 . Reden: Zin liep niet ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
jurma schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:50:
Ik lees nu al een tijdje mee en moet zeggen soms zit ik ook wel met de gedachten om ZZP/Freelancer te worden. Ben nu al een aantal jaar (8+) in de Supply Chain hoek als consultant waarbij ik met name planning oplossingen implementeer (zoals een Jedox / Anaplan).
Alleen heb ik soms wel het gevoel dat hier de "mooie" verhalen meer de bovenkant voeren.
Ik ben wel eens benieuwd hoe jullie zijn om gegaan met bepaalde tegenslagen, met name in de start-up fase.
Denk hierbij als je het opnieuw zou moeten doen, wat zou je anders of helemaal niet hebben gedaan?
Oh, het is zeker niet altijd zonneschijn geweest. In de eerste twee jaar heb ik heel hard gewerkt en schrikbarend weinig verdiend, en meermaals de suggestie van m'n vriendin gekregen om "toch maar een baan te zoeken". Dat had ook wel duidelijke oorzaken; ik was direct uit de studiebanken begonnen (heb nooit een fulltime baan gehad), had geen duidelijke niche of aanwezig netwerk, en omdat ik voor meerdere klanten als bureau werk zijn recruiters ook geen optie.

Er zijn weinig wegen denkbaar met méér weerstand, al zou ik het achteraf gezien zeker niet anders hebben gedaan. Succes smaakt des te zoeter als er een bittere periode aan vooraf is gegaan, en die moeilijke periode kon ik ook alleen maar aan omdat ik geen verantwoordelijkheden in de zin van kinderen of hypotheek had.

Als ik jouw verhaal zo lees heb je zeker al flink wat streepjes voor op mijn situatie van toen, en kan ik me niet echt voorstellen dat freelancen op een teleurstelling voor je kan uitlopen. Ben je van plan om full-time op één grote klus te zitten of wil je juist meerdere klussen doen als consultant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-03 09:39
Ik had het 5 jaar eerder gedaan.
Heb 10 jaar in loondienst gezeten, voelt nu achteraf alsof ik veel eerder voor mezelf had kunnen beginnen, met alle voordelen die iedereen hierboven heeft opgesomd.

Dat gezegd hebbende, het is niet voor iedereen, je hebt niet bepaalde zekerheden die je anders wel hebt. Ik werd bijvoorbeeld tijdens een korte vakantie gemaild door de tussenpersoon dat de klant de maand opzegtermijn had ingeroepen en dat de opdracht een maand voor het einde van de contractdatum zou eindigen. Ze hadden iemand gevonden die hetzelfde truukje kon en wel in loondienst wilde. Ik denk dan, prima; voor jullie 10 anderen. Maar dit soort dingen moet je wel tegen kunnen. Ik hecht niet zo aan m'n opdrachten. Ik weet dat ik de financiele armslag heb om een tijd tussen opdrachten te kunnen overbruggen. Vind het ondernemen en mijn skills verkopen, en het snuffelen aan bedrijven, ook gewoon leuk.
Maar iedereen is anders, en iedereen heeft andere concerns en likes en dislikes. Misschien heb je geen of weinig financiele armslag, misschien hou je wel van 5 jaar op een plek zitten en langdurige contacten opbouwen met collega's. Misschien ben je super introvert en niet zo goed in je skills uitdragen in een gesprek. Misschien wil je super graag in dezelfde stad werken als waar je woont.. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Je moet het voor jezelf afwegen allemaal met name.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:56

jurma

simply connecting...

Bulder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:12:
[...]

Oh, het is zeker niet altijd zonneschijn geweest. In de eerste twee jaar heb ik heel hard gewerkt en schrikbarend weinig verdiend, en meermaals de suggestie van m'n vriendin gekregen om "toch maar een baan te zoeken". Dat had ook wel duidelijke oorzaken; ik was direct uit de studiebanken begonnen (heb nooit een fulltime baan gehad), had geen duidelijke niche of aanwezig netwerk, en omdat ik voor meerdere klanten als bureau werk zijn recruiters ook geen optie.

Er zijn weinig wegen denkbaar met méér weerstand, al zou ik het achteraf gezien zeker niet anders hebben gedaan. Succes smaakt des te zoeter als er een bittere periode aan vooraf is gegaan, en die moeilijke periode kon ik ook alleen maar aan omdat ik geen verantwoordelijkheden in de zin van kinderen of hypotheek had.

Als ik jouw verhaal zo lees heb je zeker al flink wat streepjes voor op mijn situatie van toen, en kan ik me niet echt voorstellen dat freelancen op een teleurstelling voor je kan uitlopen. Ben je van plan om full-time op één grote klus te zitten of wil je juist meerdere klussen doen als consultant?
Op dit moment doe ik projecten die vaak langer dan 8/9 maanden duren. Komt met name omdat onze klanten vaak grote multinationals zijn waardoor verschillende afdelingen/business units/landen aangesloten moeten worden. En vaak heb ik maar 1 tot 2 projecten tegelijk.

Wel is het zo dat mijn thuis situatie anders is met 2 kinderen (2 en 5 jaar) waardoor er zeker wel brood op de plank moet komen.Al wel paar keer met mijn vrouw over gehad en de laatste tijd speelt zeker meer de gedachten.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik spreek vanuit mijn eigen ervaring. Ik wilde het ook gaan doen toen ik 8-10 jaar ervaring had en iedereen probeerde het uit mijn hoofd te praten.
Dit had ik achteraf moeten snappen: ik moet enig vertrouwen hebben dat ik zelf een opdracht kan vinden (en accepteren dat ik wat leergeld betaal in het begin), en ik moet genoeg geld achter de hand hebben om een half jaar uit te kunnen zingen.
Had ik het toen maar gedaan :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jurma schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:17:
[...]
Wel is het zo dat mijn thuis situatie anders is met 2 kinderen (2 en 5 jaar) waardoor er zeker wel brood op de plank moet komen.Al wel paar keer met mijn vrouw over gehad en de laatste tijd speelt zeker meer de gedachten.
Als je goed genoeg bent om te ZZP’en dan heb je binnen een week een nieuwe baan in loondienst als het moet. Met dat scenario om op terug te vallen heb je eigenlijk maar twee maanden buffer nodig (al is ~6 zeker aan te raden).

Mijn derde was net een half jaar toen ik voor mijzelf begon. Het plan was ongeveer een maand naar haar geboorte in werking gezet.

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 09-08-2021 12:56 ]

Pagina: 1 ... 237 ... 624 Laatste