Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:25
@Jan Tios Let wel op dat als je een deel van je huis als zakelijk gaat beschouwen, dat je bij verkoop (of beeindiging van de onderneming) dan ook inkomstenbelasting gaat betalen over de waardestijging. Meestal is die component groter dan de besparing op korte termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:04:
@Jan Tios Let wel op dat als je een deel van je huis als zakelijk gaat beschouwen, dat je bij verkoop (of beeindiging van de onderneming) dan ook inkomstenbelasting gaat betalen over de waardestijging. Meestal is die component groter dan de besparing op korte termijn.
Wat dat betreft wel jammer dat je niet zo makkelijk kan wisselen tussen zakelijk en prive, anders kan je in de jaren van een huizencrash mooi een gedeelte als verlies afschrijven :+

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
Het is toch ook zo dat je eigen nutsvoorzieningen moet hebben voordat het als kantoor wordt aangemerkt? Dus naast een eigen water aanvoer/afvoer aansluiting ook een eigen elektra-aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:39
ID-College schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:05:
Het is toch ook zo dat je eigen nutsvoorzieningen moet hebben voordat het als kantoor wordt aangemerkt? Dus naast een eigen water aanvoer/afvoer aansluiting ook een eigen elektra-aansluiting?
:N Dat gaat zelfs heel lastig worden zonder een apart huisnummer. Netbeheerder leggen bijna geen dubbele aansluitingen aan op eenzelfde huisadres/kadastraal kavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
Of ze sluiten de eerste daarna af. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53
ID-College schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:05:
Dat is niet wat er op https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/ wordt aangehaald als benoemde criteria dus ik vermoed dat dat wel meevalt. Het zou ook wel apart zijn als eis, de huur van een flexplek is over het algemeen ook all-in. Voor het verrekenen van elektra-kosten zou je, lijkt mij, ook een MID-gekeurde kWh-meter kunnen monteren bij de groep die naar de werkruimte gaat. Alles bij elkaar zijn dit wel vragen die ik even bij mijn boekhouder neer zou leggen voor iets meer zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenbok83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10-2024
Hoi allemaal,

Ik ga per 1 september beginnen als freelancer (software engineer) en wil graag weten of het verstandig is om een boekhouder te hebben? Ik heb een boekhouder gevonden en die vraagt 75 euro per maand ex btw.

Is het moeilijk om zelf Of de boekhouding te doen via een boekhouder programma zoals Moneybird? Weet iemand of er een artikel of YouTube filmpje waar alles wordt uitgelegd hoe je zelf de boekhouding werkzaamheden doet voor een software engineer?

Sorry trouwens als deze vraag eerder gesteld!

[ Voor 4% gewijzigd door Steenbok83 op 23-07-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Steenbok83 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:31:
Hoi allemaal,

Ik ga per 1 september beginnen als freelancer (software engineer) en wil graag weten of het verstandig is om een boekhouder te hebben? Ik heb een boekhouder gevonden en die vraagt 75 euro per maand ex btw.

Is het moeilijk om zelf Of de boekhouding te doen via een boekhouder programma zoals Moneybird? Weet iemand of er een artikel of YouTube filmpje waar alles wordt uitgelegd hoe je zelf de boekhouding werkzaamheden doet voor een software engineer?

Hier is zat over geschreven dus makkelijk te vinden via de zoekfunctie hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40

AJM

Hoi allemaal,

Lees de topicstart eens zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenbok83
AJM schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:54:
[...]

Lees de topicstart eens zou ik zeggen :)
Ik heb het gelezen. Ook veel andere reacties. Maar ik wil weten of iemand ervaringen heeft met Moneybird of andere boekhouder programma. Ik wil zelf de boekhoudingen doen, maar wil niet de risico loop dat ik een voordeel mis met de belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hoi allemaal,

Ik gebruikt Moneybird allen voor de facturatie. Mijn boekhouder heeft z’n eigen systeem.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:58

tomtom901

Moderator General Chat
Steenbok83 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:12:
[...]

Ik heb het gelezen. Ook veel andere reacties. Maar ik wil weten of iemand ervaringen heeft met Moneybird of andere boekhouder programma. Ik wil zelf de boekhoudingen doen, maar wil niet de risico loop dat ik een voordeel mis met de belastingen.
Dan goed inlezen hè, maar dat kost ook tijd, net zoals dat je boekhouder tijd kost. Mijn advies: begin in jaar 1 met een boekhouder en een boekhoudprogramma zoals Moneybird. Doe je boekhoudingen zelf en laat de boekhouder controleren, als het daarna goed gaat kun je het eventueel zelf gaan doen, en anders betrek je de boekhouder meer. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iets in deze lijn niet al een keer geschreven, of zelf bij je opgekomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
[...]

Als je je belastingaangifte wilt optimaliseren heb je meer aan een accountant dan een boekhouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
pirke schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 23:34:
[...]

Als je je belastingaangifte wilt optimaliseren heb je meer aan een accountant dan een boekhouder.
Eigenlijk zelfs een fiscalist, maar vraag me af of je als ZZP’er daar zoveel te winnen valt. Enkel de WSBO aanvraag kan complex worden afhankelijk van de werkzaamheden, maar daar gaat een boekhouder/accountant/fiscalist je ook niet actief mee helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Ik gebruik Acumulus voor de complete administratie en voor mijn aangifte inkomstenbelasting en bevalt al jaren erg goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 24-07-2021 07:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 06-05 16:42
Hoi allemaal,

Wat je zou kunnen overwegen is alleen de IB door een boekhouder te laten doen en de rest zelf te doen. Ik ben zelf op zoek gegaan naar een boekhouder die vanuit het programma dat ik gebruik (MoneyMonk) werkt en die dus alleen de aangifte voor mij en mijn vriendin doet. Daarnaast heb je nog ieder jaar een kwartaal BTW aangifte maar dat is echt heel erg simpel.

IB zou ik zelf kunnen doen als ik me er in zou verdiepen maar ik vind het zo ook gewoon wel fijn geregeld.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Hydra schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:56:
[...]

Wat je zou kunnen overwegen is alleen de IB door een boekhouder te laten doen en de rest zelf te doen. Ik ben zelf op zoek gegaan naar een boekhouder die vanuit het programma dat ik gebruik (MoneyMonk) werkt en die dus alleen de aangifte voor mij en mijn vriendin doet. Daarnaast heb je nog ieder jaar een kwartaal BTW aangifte maar dat is echt heel erg simpel.

IB zou ik zelf kunnen doen als ik me er in zou verdiepen maar ik vind het zo ook gewoon wel fijn geregeld.
Same here. Als je kan optellen en aftrekken kan je bij je BTW aangifte zelf doen.
Ik bereid de aangifte helemaal voor, doornemen met boekhouder en indienen.
Uurtje tot anderhalf uur werk samen en dan weer klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10
ybos schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:12:
[...]

Same here. Als je kan optellen en aftrekken kan je bij je BTW aangifte zelf doen.
[...]
En een kalender kan lezen. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 06-05 16:42
ybos schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:12:
Zelfs dat doet MoneyMonk voor me. Ik hoef alleen maar een paar cijfertjes 1 op 1 over te typen. Ze zijn er ook mee bezig dat het geautomatiseerd kan via de webapp.
Ik bereid de aangifte helemaal voor, doornemen met boekhouder en indienen.
Uurtje tot anderhalf uur werk samen en dan weer klaar.
Heb je het over IB of BTW? Want BTW zelf is echt 10 minuten ofzo voor mij. Meeste werk is het overboeken van het geld.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
IB is ook een eitje. In minder dan een uur is het gedaan... En ik heb een ouderwetse boekhouding in Excel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Hydra schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:04:
[...]

Zelfs dat doet MoneyMonk voor me. Ik hoef alleen maar een paar cijfertjes 1 op 1 over te typen. Ze zijn er ook mee bezig dat het geautomatiseerd kan via de webapp.

[...]

Heb je het over IB of BTW? Want BTW zelf is echt 10 minuten ofzo voor mij. Meeste werk is het overboeken van het geld.
BTW doe ik inderdaad zelf, ik doelde inderdaad op IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
pirke schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:56:
IB is ook een eitje. In minder dan een uur is het gedaan... En ik heb een ouderwetse boekhouding in Excel.
Klopt, ik doe het ook in excel.
Maar doordat alle cijfers in de kwartaalaangiftes staan is het inderdaad zo voor elkaar.
Puur om er zeker van te zijn dat eea klopt doe ik het met een boekhouder. Even 4 ogen principe toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14
pirke schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:56:
Hier nog een Moneymonk gebruiker: Sinds dit jaar hebben ze ook een rapportage om de IB makkelijk te maken, en dan kan je alle cijfers zo overnemen.

Ik laat mijn IB echter al 3 jaar door een boekhouder doen (kost me rond 150 euro per jaar, dus peanuts). En ieder jaar is er wel ergens een correctie in mijn boekhouding. Ze loopt namelijk eerst mijn boekhouding van afgelopen jaar door, maakt eventuele correcties, sluit het boekjaar goed af, en doet dan de IB aangifte.

Ik heb er graag 150 euro voor over om even zeker te weten dat mijn jaar goed in de boeken staat, ook al zou ik dat zelf kunnen (zeker nu moet die nieuwe rapportage)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
ConQuestador schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:35:
[...]

Hier nog een Moneymonk gebruiker: Sinds dit jaar hebben ze ook een rapportage om de IB makkelijk te maken, en dan kan je alle cijfers zo overnemen.

Ik laat mijn IB echter al 3 jaar door een boekhouder doen (kost me rond 150 euro per jaar, dus peanuts). En ieder jaar is er wel ergens een correctie in mijn boekhouding. Ze loopt namelijk eerst mijn boekhouding van afgelopen jaar door, maakt eventuele correcties, sluit het boekjaar goed af, en doet dan de IB aangifte.

Ik heb er graag 150 euro voor over om even zeker te weten dat mijn jaar goed in de boeken staat, ook al zou ik dat zelf kunnen (zeker nu moet die nieuwe rapportage)
Same here.. Tis een eitje als je het al langer doet, voor een starter die nog moet beginnen met ZZP'er (nota bene eind van het jaar) moet je dat wel in zijn perspectief plaatsen :)
Ik laat het ook doen door een boekhouder, ook gewoon gemakzucht.

BTW aangifte is niet zo moeilijk, dat is 1knop en klaar (en betalen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 06-05 17:36
Verschillende boekhoudpakketten kunnen de BTW aangifte automatisch doen zoals moneybird of Jortt. Factureringspakketten kunnen vaak minder maar zijn ook goedkoper, bijvoorbeeld: https://digitalefactuur.nl/prijzen--aanmelden#/

Ik ben tevreden gebruiker van Moneybird, maar kijk even rond wat er allemaal nodig en van toepassing voor jouw is. Een boekhouder/accountant kan eventuele fouten die je tijdens het jaar maakt meestal wel weer rechttrekken bij de jaarlijkse aangifte.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05

Yucon

*broem*

Deveon schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:06:
[...]

Microsoft zal zakelijke gebruikers wel degelijk anders benaderen dan consumenten hoor. Net als voor je internet verbinding thuis zitten er vele verschillen in zakelijke of privé.
In het kader van verwachtingsmanagement wil ik deze toch nog graag even naar boven halen.

Ik heb zelf besloten een Microsoft 365 Business Standard abonnement te nemen. Dit met in het achterhoofd dat zolang ik de schijf en email maar goed zou backuppen en elders m'n domein geparkeerd had ik het indien echt nodig ook weer om zou kunnen leiden in geval van een conflict. En tenslotte werk ik zelf wel in het ms werkgebied wat voor voordelen zorgt om het via ms ipv bv google of iets anders te regelen.

Nu heb ik bij het aanmaken een fout gemaakt. Ik heb het wachtwoord blijkbaar niet goed opgeslagen en volgens mij heb ik nergens een secundair emailadres voor herstel op moeten slaan waardoor m'n primaire adres nu tevens m'n secundaire is geworden ( :? ). Toen ik wachtwoordherstel uit wilde voeren werd ik eerst op m'n telefoonnr gebeld. Nadat dat goed gegaan was moest alsnog een verificatiemail op m'n secundaire emailadres beantwoorden. Wat dus niet kon.

Bij het bellen van de helpdesk is vervolgens een ticket aangemaakt met de mededeling dat het 5-7 werkdagen duurt voor ze inhoudelijk contact met me opnemen.

Ik persoonlijk kan die mail best even missen omdat ik het adres nog niet was gaan gebruiken. Maar ongeacht dat ik misschien beter dat pwd had moeten noteren en dat dit vast ook wel binnen de universele SLA past denk ik dat het goed is je te realiseren dat het ms blijkbaar bijzonder weinig interesseert wat impact op jou als zzp'er is. 'business' of niet. Het lijkt me immers als een paal boven water staan dat 5-7 dagen zonder email en toegang tot onedrive voor een gemiddeld bedrijf behoorlijk pijn doet.

edit: de dame van de helpdesk was bijzonder duidelijk en vasthoudend over die 5-7 dagen. Maar als ik naar de SLA's kijk is dit toch gewoon een severity A met een response time van 1 uur? https://docs.microsoft.co...rvice-description/support

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 26-07-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 09:30
tomtom901 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 23:07:
[...]

Dan goed inlezen hè, maar dat kost ook tijd, net zoals dat je boekhouder tijd kost. Mijn advies: begin in jaar 1 met een boekhouder en een boekhoudprogramma zoals Moneybird. Doe je boekhoudingen zelf en laat de boekhouder controleren, als het daarna goed gaat kun je het eventueel zelf gaan doen, en anders betrek je de boekhouder meer. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iets in deze lijn niet al een keer geschreven, of zelf bij je opgekomen is.
Precies, heb feeling met je in en uitgaven van je bedrijf. Je bent immers ook ondernemer en het fiscale gedeelte hoort er ook gewoon bij. Ik gebruik zelf snelstart, maar qua functionaliteit ontlopen de pakketten elkaar niet zoveel mijns inziens, zeker wat betreft het gebruik in een eenmanszaak. Bij mij werd ook uiteindelijk de keuze geïnitieerd door mijn financieel adviseur, de meeste klanten die hij had gebruikten snelstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenbok83
Ok super! Dank allen. Ik ga denk ik het eerste jaar (van sep t/m dec) zelf de boekhoudingen doen. Als het mij niet lukt of dat het te ingewikkeld voor mij zou zijn, dan ga ik een accountant vragen.

Nog een vraag:

Ik ga bij een klant werken in september en die verwacht dat ik een eigen laptop gebruik. Ik wil graag een krachtige MacBook M2 kopen maar de release datum is ergens in november ( of misschien pas volgende jaar). Dus ik dacht dat ik voor de komende maanden een basic MacBook Air kopen en gebruiken. Als de nieuwe krachtige MacBook M2 komt, dan ga ik hem ook kopen ( Ik zal dan de MacBook Air gebruiken als “meeneem laptop” voor presentaties of demos.

Mijn vraag is: heeft iemand enige idee wat zal hier de belastingdienst van vinden? Is het gebruikelijk (en mogelijk) dat ik twee laptops koop voor mijn werk binnen een korte tijd? Is het een beter idee om de eerste laptop van mijn eigen geld kopen (zonder voordeel van de belasting) en dan de tweede betalen door de eenmanszaak? Als iemand hier ervaring of meer informatie heeft dan hoor ik het graag,

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadon123
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-04 08:48
Yucon schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Bij het bellen van de helpdesk is vervolgens een ticket aangemaakt met de mededeling dat het 5-7 werkdagen duurt voor ze inhoudelijk contact met me opnemen.

edit: de dame van de helpdesk was bijzonder duidelijk en vasthoudend over die 5-7 dagen. Maar als ik naar de SLA's kijk is dit toch gewoon een severity A met een response time van 1 uur? https://docs.microsoft.co...rvice-description/support
Ik had ook een probleem met mijn wachtwoord. Deze verliep en de password manager had het niet goed opgeslagen.

Ik heb MS 5x gebeld, het zou geëscaleerd worden, maar werd steeds niet teruggebeld. Er ging 2 weken overheen. Toen ging ik maar een DM sturen naar 'Microsoft Helpt' op Twitter. Die hebben het vervolgens geëscalleerd. Na een kleine maand kon ik weer inloggen.

Ik ben ook een zakelijke gebruiker en heb een licentie op het Microsoft Action Pack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Steenbok83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:10:

Mijn vraag is: heeft iemand enige idee wat zal hier de belastingdienst van vinden? Is het gebruikelijk (en mogelijk) dat ik twee laptops koop voor mijn werk binnen een korte tijd? Is het een beter idee om de eerste laptop van mijn eigen geld kopen (zonder voordeel van de belasting) en dan de tweede betalen door de eenmanszaak? Als iemand hier ervaring of meer informatie heeft dan
Als IT-er moet het naar mijn idee überhaupt geen enkel probleem zijn om meerdere PC's/ laptops te hebben.
Een backup device bijvoorbeeld als je primaire er geen zin meer in heeft zodat je toch door kan werken, kleiner device voor onderweg te kunnen werken, enz.

Zoals je beide dus gewoon zakelijk gebruikt geen probleem. Als je de Macbook air na 1 jaar bijvoorbeeld enkel privé gaat gebruiken zonder zakelijk doel zal dit mogelijk wat anders worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Dat controleert echt helemaal niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
De belastingdienst bemoeit zich niet met jouw bedrijfsvoering. Als jij vindt dat je 10 laptops nodig hebt dan is dat zo. Ze kijken alleen of je de regels goed toepast: draag je de juiste hoeveelheid BTW af enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
Steenbok83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:10:
Ok super! Dank allen. Ik ga denk ik het eerste jaar (van sep t/m dec) zelf de boekhoudingen doen. Als het mij niet lukt of dat het te ingewikkeld voor mij zou zijn, dan ga ik een accountant vragen.

Nog een vraag:

Ik ga bij een klant werken in september en die verwacht dat ik een eigen laptop gebruik. Ik wil graag een krachtige MacBook M2 kopen maar de release datum is ergens in november ( of misschien pas volgende jaar). Dus ik dacht dat ik voor de komende maanden een basic MacBook Air kopen en gebruiken. Als de nieuwe krachtige MacBook M2 komt, dan ga ik hem ook kopen ( Ik zal dan de MacBook Air gebruiken als “meeneem laptop” voor presentaties of demos.

Mijn vraag is: heeft iemand enige idee wat zal hier de belastingdienst van vinden? Is het gebruikelijk (en mogelijk) dat ik twee laptops koop voor mijn werk binnen een korte tijd? Is het een beter idee om de eerste laptop van mijn eigen geld kopen (zonder voordeel van de belasting) en dan de tweede betalen door de eenmanszaak? Als iemand hier ervaring of meer informatie heeft dan hoor ik het graag,

Alvast bedankt!
Alles heeft met balans te maken. Als je 10K kosten hebt met evenzoveel omzet dan val je sneller op dan als je 10k kosten heb met een omzet van 80k. Je begint ook ruim over de helft van het jaar, dan is het ook veel gemakkelijker uitleggen dat je relatief veel kosten heb.

Nog een tip: koop een dagagenda en schrijf gebeurtenissen en afwegingen op, dan kan super handig zijn achteraf bijvoorbeeld als je belastingaangifte gaat doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10
wuppie007 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:11:
[...]

Nog een tip: koop een dagagenda
Wait, wut? Zo'n papieren ding? :z
en schrijf gebeurtenissen en afwegingen op, dan kan super handig zijn achteraf bijvoorbeeld als je belastingaangifte gaat doen ;)
Dat is inderdaad een goede tip. :)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:20
alias note='notedir="$HOME/notes"; mkdir -p "$notedir"; notefile="$notedir/$(date "+%Y-%m-%d").txt"; "$EDITOR" "$notefile"'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
RichieB schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:46:
[...]

Wait, wut? Zo'n papieren ding? :z

[...]

Dat is inderdaad een goede tip. :)
Ja, je weet wel dat maken ze van bomen ;) Maar zonder gekheid, je kan snel ff iets kwijt, ook als je pc niet aanstaat of onderweg in de auto. Vooral afwegingen, waarom heb ik die factuur zus of zo geboekt.

en, mocht je ooit belasting controle krijgen en je moet je pc inleveren, dan heb je het nog ergens staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Kadon123 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:12:
[...]

Ik had ook een probleem met mijn wachtwoord. Deze verliep en de password manager had het niet goed opgeslagen.

Ik heb MS 5x gebeld, het zou geëscaleerd worden, maar werd steeds niet teruggebeld. Er ging 2 weken overheen. Toen ging ik maar een DM sturen naar 'Microsoft Helpt' op Twitter. Die hebben het vervolgens geëscalleerd. Na een kleine maand kon ik weer inloggen.

Ik ben ook een zakelijke gebruiker en heb een licentie op het Microsoft Action Pack.
Ik heb nog een keer teruggebeld, en nu is het ineens 48-72hr. Toen ik ze wees op de SLA was het antwoord "jamaar jamaar het is druk" 8)7

het zure is ergens ook nog dat grote partijen steevast precies dit scenario aangrijpen om te vertellen waarom je niet bij de eenmanszaak om de hoek moet zijn. "stel je voor dat hij ziek in bed ligt dan zou je bij problemen een week niet bij je mail kunnen". Tss..

[ Voor 16% gewijzigd door Yucon op 26-07-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadon123
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-04 08:48
Yucon schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:07:
[...]

Ik heb nog een keer teruggebeld, en nu is het ineens 48-72hr. Toen ik ze wees op de SLA was het antwoord "jamaar jamaar het is druk" 8)7

het zure is ergens ook nog dat grote partijen steevast precies dit scenario aangrijpen om te vertellen waarom je niet bij de eenmanszaak om de hoek moet zijn. "stel je voor dat hij ziek in bed ligt dan zou je bij problemen een week niet bij je mail kunnen". Tss..
Bij mij precies hetzelfde, elke keer was het 48-72 uur en het is druk. Hier werkte Azure DevOps niet meer en moest mijn opdrachtgever een tijdelijke account voor me aanmaken.

Escaleren via de Nederlandse Twitter account leek te helpen. Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 12:25
pirke schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:00:
De belastingdienst bemoeit zich niet met jouw bedrijfsvoering. Als jij vindt dat je 10 laptops nodig hebt dan is dat zo. Ze kijken alleen of je de regels goed toepast: draag je de juiste hoeveelheid BTW af enzo.
Ik had een collega die 3 ipads had gekocht (nee, niet zelf nodig - voor vrouwlief en dochter) op de zaak. Toen kwam er een inspecteur langs toevallig en hij werd helemaal gek. Hij had zelfs een boekhouder. Wij hem ook helemaal gek gemaakt natuurlijk :-)

Bleek: de inspecteur kwam langs om een beetje te praten over hoe het ging met de zaak (nou ja zaak...ICT-er/zzp-er). Echt totaal niet geinteresseerd in de "boeken".

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-05 10:31
poehee schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Ik had een collega die 3 ipads had gekocht (nee, niet zelf nodig - voor vrouwlief en dochter) op de zaak. Toen kwam er een inspecteur langs toevallig en hij werd helemaal gek. Hij had zelfs een boekhouder. Wij hem ook helemaal gek gemaakt natuurlijk :-)

Bleek: de inspecteur kwam langs om een beetje te praten over hoe het ging met de zaak (nou ja zaak...ICT-er/zzp-er). Echt totaal niet geinteresseerd in de "boeken".
erm... I call hoax?

Een inspecteur komt echt niet toevallig zomaar langs. Die komen langs voor een onderzoeksvraag. Waarvoor je eerst een brief krijgt. En als ze in een goede bui zijn eerst bellen om de datum af te spreken
En dan gaat het om een definitief belastingjaar. En boekhouders stellen altijd meteen de aangiftes uit :)'

De enige die ik ken die zomaar langskomen zijn de FIOD. En ook dat is verre van toevallig......

[ Voor 21% gewijzigd door fry77 op 27-07-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:32
poehee schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:02:
[...]

En daarna volgde gratis bedrijfsadvies?

Ik wil best geloven dat er iemand langskwam, maar denk niet dat dat iemand van de belastingdienst was.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ik heb vaker gehoord dat de belastingdienst bij een starter langs komt. Waarom de ene wel en de andere niet: geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
fry77 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:21:
[...]

erm... I call hoax?

Een inspecteur komt echt niet toevallig zomaar langs. Die komen langs voor een onderzoeksvraag. Waarvoor je eerst een brief krijgt. En als ze in een goede bui zijn eerst bellen om de datum af te spreken
En dan gaat het om een definitief belastingjaar. En boekhouders stellen altijd meteen de aangiftes uit :)'

De enige die ik ken die zomaar langskomen zijn de FIOD. En ook dat is verre van toevallig......
Ja, dus? Ik zeg toch niet dat ze zonder reden kwamen. Kan het geen steekproef zijn? Jij hebt er blijkbaar verstand van.
Punt wat ik wilde maken is dat ze niet geïnteresseerd zijn in je inventaris (tenzij je een asfalt wals aanschaft), en je met wat laptops, telefoons, en tablets (en misschien een beamer/tv e.d.) gewoon uit beeld blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:00:
Dit inderdaad, het enige is dat je aannemelijk moet kunnen maken dat ze een zakelijk doel hebben, en niet puur prive gebruikt worden. Als jij er een zakelijk doel voor hebt vinden ze het nog prima als je het als bijzettafeltje gebruikt ( Al is dat wel weer een probleem als je een thuiskantoor hebt, want dan is inrichting geen zakelijke uitgaven :+ )

Ik heb ook 2 iPads op de zaak staan, 1 gebruik ik puur voor app-development en is dus ook zo geconfigureerd, de andere is voor normaal kantoor gebruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 27-07-2021 14:33 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:07

3DDude

I void warranty's

Hoi allemaal,

Ik doe alleen moneybird

Het is even inrichten maar als je dat gedaan hebt dan koppel je je zakelijk bank rekening + je krijgt een mail adres waar je je facturen naar door mailt.

Dan staat alles netjes erin en ben je klaar voor de belasting aangifte.
Je maakt een template voor de facturatie en die word ook netjes verwerkt.

kost 12 euro per maand geloof ik, dus prima 8)
Heb vorige week de belastingaangifte / btw even gedaan :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:58

Crazy D

I think we should take a look.

poehee schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:20:
[...]

Ja, dus? Ik zeg toch niet dat ze zonder reden kwamen. Kan het geen steekproef zijn? Jij hebt er blijkbaar verstand van.
Punt wat ik wilde maken is dat ze niet geïnteresseerd zijn in je inventaris (tenzij je een asfalt wals aanschaft), en je met wat laptops, telefoons, en tablets (en misschien een beamer/tv e.d.) gewoon uit beeld blijft.
Dat punt heb je niet gemaakt want het is geen controle van de boeken geweest. Als jij grote aanschaffen niet als activa op je balans zet, val je op bij controle. En 10 laptops van 3000 euro op je balans zal wellicht een vraagteken opwekken en dan zal het van je werk afhangen of ze sowieso gaan doorvragen. Maar als jij gaat stotteren van uh ja uh nou reserve dit uhh en uhhhh... dan lijkt het me sterk dat een inspecteur zegt "joe, prima". Maar als jij gewoon zonder haperen kunt vertellen dat je per klant een laptop gebruikt en van elke laptop een reserve wilt, kan hij hooguit denken, joh ok nou ja prima. Maar als bakker wordt dat wel moeilijk uit te leggen :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Crazy D schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:44:
[...]

Maar als bakker wordt dat wel moeilijk uit te leggen :P
Hoezo? Beetje crypto minen, worden ze lekker warm van, kun je er een bak deeg op zetten, rijst het goed van. Dat levert meer op dan een traditionele weerstand om warmte te genereren :Y

Maar eentje voor de boekhouding, eentje als archief, eentje voor je partner zodat die tegelijk de loonadministratie kan verwerken, twee als kassa systeem, nog eentje voor de bewakingscamera's, eentje waar de recepten op staan zodat je niks hoeft uit te printen, en aangezien het allemaal dezelfde zijn 3 backup systemen om uitval op te vangen. Klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
Crazy D schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:44:
[...]

Dat punt heb je niet gemaakt want het is geen controle van de boeken geweest. Als jij grote aanschaffen niet als activa op je balans zet, val je op bij controle. En 10 laptops van 3000 euro op je balans zal wellicht een vraagteken opwekken en dan zal het van je werk afhangen of ze sowieso gaan doorvragen. Maar als jij gaat stotteren van uh ja uh nou reserve dit uhh en uhhhh... dan lijkt het me sterk dat een inspecteur zegt "joe, prima". Maar als jij gewoon zonder haperen kunt vertellen dat je per klant een laptop gebruikt en van elke laptop een reserve wilt, kan hij hooguit denken, joh ok nou ja prima. Maar als bakker wordt dat wel moeilijk uit te leggen :P
Tuurlijk, dat klopt. 10 laptops van 3000,-, daar moet je een goed verhaal bij hebben (en als je een stotteraar ben, iemand anders het woord laten doen). Al is de kans dat ze om die reden langskomen is nog steeds verwaarloosbaar klein.
Iemand vroeg of het een probleem was om twee laptops aan te schaffen. En het punt (ik ga hem gewoon weer maken, ik ben een geduldig type) is, is dat ze daar niet eens vragen over gaan stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door poehee op 27-07-2021 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-05 13:17
Hallo Allen,

Ik ben me sinds een jaar aan het "voorbereieden" op het ZZP schap, en zie vaak voorkomen dat het over "expertise opbouwen" gaat, Nu vraag ik mij af of mijn technische skills wel zo uniek genoeg zijn voor het zelfstandige leven.

Ik heb een HBO informatica opleiding, en een Cyber security master gedaan (dat staat vrij sterk op mijn CV denk ik zelf). Nu heb ik geen praktische werkervaring op het gebied van security, maar wel 3,5 jaar werkervaring met Java (waarvan het laatste half jaar ook ervaring met React/Spring boot).

Nu vraag ik mij af of dit specialistisch genoeg is om aan de slag te kunnen als ZZP'er, en wat dan een realistisch uuratief is? Op het moment werk ik als een Medior Java developer bij een detacheerder voor 75 euro per uur (wat ik dus niet zelf ontvang), maar ben benieuwd wat een realistisch uurtarief is voor mijn bovenstaande CV, en of het dus uniek genoeg is qua skillset? Ik heb dus een sterke theoretische basis, maar op praktisch/bedrijfs gebied merk ik dat ik soms nog wel wat dingen moet leren.

Zou 90 euro per uur als full stack developer een goed bedrag zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door groezle op 28-07-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
groezle schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:43:
Hallo Allen,

Ik ben me sinds een jaar aan het "voorbereieden" op het ZZP schap, en zie vaak voorkomen dat het over "expertise opbouwen" gaat, Nu vraag ik mij af of mijn technische skills wel zo uniek genoeg zijn voor het zelfstandige leven.

Ik heb een HBO informatica opleiding, en een Cyber security master gedaan (dat staat vrij sterk op mijn CV denk ik zelf). Nu heb ik geen praktische werkervaring op het gebied van security, maar wel 3,5 jaar werkervaring met Java (waarvan het laatste half jaar ook ervaring met React/Spring boot).

Nu vraag ik mij af of dit specialistisch genoeg is om aan de slag te kunnen als ZZP'er, en wat dan een realistisch uuratief is? Op het moment werk ik als een Medior Java developer bij een detacheerder voor 75 euro per uur (wat ik dus niet zelf ontvang), maar ben benieuwd wat een realistisch uurtarief is voor mijn bovenstaande CV, en of het dus uniek genoeg is qua skillset? Ik heb dus een sterke theoretische basis, maar op praktisch/bedrijfs gebied merk ik dat ik soms nog wel wat dingen moet leren.

Even botte wedervraag misschien:
Waarom denk jij 90 euro per uur te kunnen vragen als jouw werkgever je voor 75 euro weg zet :?
(Wat ik hier veel lees, zelf geen ervaring mee, is dat het tarief van werkgevers vaak nog wat hoger is dan de ZZP zelf)
Vind jij jezelf 90 per uur waard :?

[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 28-07-2021 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Hallo Allen,

90 euro per uur ga je niet krijgen als medior, 90 euro per uur zit je aan een software architect, of een goed betaalde lead developer rol.

Ga er maar vanuit dat je ongeveer kan vragen wat je werkgever voor jou krijgt. De detacheerders weten echt wel voor hoeveel ze iemand weg kunnen zetten, en als daar meer geld te halen valt laten ze dat echt niet liggen.

Voor de rest is het als medior wel wat moeilijker dan als senior, de meeste opdrachtgevers zijn toch op zoek naar iemand die het klappen van de zweep kent en snel up and running kan zijn. Je hebt wel mogelijk een streepje voor op andere vakgenoten doordat je bij een detacheerder vaak bij verschillende klanten gewerkt hebt waardoor je het gewend bent om snel ingewerkt te zijn in een nieuwe omgeving.

Hoeveel verschillende klanten heb je al gehad in de periode dat je bij je huidige werkgever gewerkt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Hallo Allen,

Hoeveel werkervaring heb je uberhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderY
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-01-2023
Remcoder schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:15:
[...]

90 euro per uur ga je niet krijgen als medior, 90 euro per uur zit je aan een software architect, of een goed betaalde lead developer rol.

Ga er maar vanuit dat je ongeveer kan vragen wat je werkgever voor jou krijgt. De detacheerders weten echt wel voor hoeveel ze iemand weg kunnen zetten, en als daar meer geld te halen valt laten ze dat echt niet liggen.

Voor de rest is het als medior wel wat moeilijker dan als senior, de meeste opdrachtgevers zijn toch op zoek naar iemand die het klappen van de zweep kent en snel up and running kan zijn. Je hebt wel mogelijk een streepje voor op andere vakgenoten doordat je bij een detacheerder vaak bij verschillende klanten gewerkt hebt waardoor je het gewend bent om snel ingewerkt te zijn in een nieuwe omgeving.

Hoeveel verschillende klanten heb je al gehad in de periode dat je bij je huidige werkgever gewerkt hebt?
Maakt medior vs senior een groot verschil in hoe moeilijk het is een opdracht te vinden? Ik dacht dat het verschil voornamelijk in tarief zou zijn. Zelf ik heb ik nu 2,5 jaar ervaring als java developer en was ook van plan na de zomer freelancer te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-05 19:52
AlexanderY schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:40:
[...]

Maakt medior vs senior een groot verschil in hoe moeilijk het is een opdracht te vinden? Ik dacht dat het verschil voornamelijk in tarief zou zijn. Zelf ik heb ik nu 2,5 jaar ervaring als java developer en was ook van plan na de zomer freelancer te worden.
Om eerlijk te zijn zou ik een CV van een freelancer met 2.5 jaar ervaring eerder op het afvalstappeltje leggen dan een loonslaaf met 2.5 jaar ervaring voor een inhuurfunctie. Zo niet altijd.

Een freelancer met 2.5 jaar ervaring is in mijn ogen nog te groen voor 'consultancy'. Dan ga ik als inhuurder liever voor meer zekerheid zodat je terug kan vallen op de werkgever van de loonslaaf voor extra sturing/coaching.

Dit laatste heb ik al een aantal keer meegemaakt: Inhuurder (op mijn advies) vraagt detacheringsbureau om meer coaching van de medior (soms ook junior) loonslaaf. Dit ging meestal over consultancy skills en niet zo zeer over technische kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Een medior developer wordt prima ingehuurd hoor, dat is gewoon development ipv advies. Je krijgt dan niet de hoofdprijs, maar wel een stuk meer dan in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-05 14:05
AlexanderY schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:40:
[...]

Ligt er ook een beetje aan wat je in die tijd gedaan hebt. Ik had 7 jaar werkervaring maar daarvan wel 4 jaar indianenhoeder gespeeld en 3 nederlanders in mijn team. Plus een grote verantwoordelijkheid. Dat kun je beter verkopen dan "7 jaar op een beheerafdeling".

Dus 2.5 jaar java developer of 2.5 jaar gewerkt aan voor de business onmisbare java applicaties met 10k+ gebruikers.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
miena21 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:50:
[...]

Om eerlijk te zijn zou ik een CV van een freelancer met 2.5 jaar ervaring eerder op het afvalstappeltje leggen dan een loonslaaf met 2.5 jaar ervaring voor een inhuurfunctie. Zo niet altijd.

Een freelancer met 2.5 jaar ervaring is in mijn ogen nog te groen voor 'consultancy'. Dan ga ik als inhuurder liever voor meer zekerheid zodat je terug kan vallen op de werkgever van de loonslaaf voor extra sturing/coaching.

Dit laatste heb ik al een aantal keer meegemaakt: Inhuurder (op mijn advies) vraagt detacheringsbureau om meer coaching van de medior (soms ook junior) loonslaaf. Dit ging meestal over consultancy skills en niet zo zeer over technische kennis.
Nja, ligt er net aan wat er gevraagd wordt inderdaad. Een medior is dan ook goedkoper en als je puur handjes nodig hebt dan is het een prima oplossing. Tuurlijk is het geen senior maar dat wordt vaak ook niet verwacht, en daar is het tarief ook niet naar. Je moet ook geen senior tarief vragen en medior presteren, dan val je ook door de mand.

Bij mijn vorige werkgever waren Java/Kotlin developers enorm schaars, dus die stond er echt wel voor open.. Maar het is wel waar dat - over het algemeen - daar externe werden ingehuurd om het team snel op gang te brengen of het kennisniveau van de internen te verhogen. Seniors hadden dus zeker vaker de voorkeur want die brengen vanaf dag 1 structuur aan en nemen doorgaans de lead op zich en denken wat meer na over architectuur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Merken jullie ook vaak dat mensen in jullie eigen vakgebied schijnbaar niet weten wat ze waard zijn? Ik weet dat mensen in het loondienst-wereldje zichzelf te goedkoop wegzetten (het gevaar van een loyale werknemer die 10+ jaar bij dezelfde baas blijft en gemiddeld +3% per jaar krijgt).

Ik werk als freelance front-end developer met een uurtarief van €95 tot €105 excl. BTW. De onderhandeling begint bij de 105, mijn minimum is 95. Maar ik kom (via recruiters e.d.) veel opdrachten tegen waar het maximum toch écht op €80 per uur ligt.

Voor een zware senior developer met 20+ jaar aan ervaring vind ik €80 per uur toch echt een beetje schandalig laag. Maar d'r zijn dus mensen die het daar voor doen.

Bij gemiddeld 18 werkbare dagen per maand:

(80*8)*18 = €11.520 per maand
(95*8)*18 = €13.680 per maand

Toch een verschil van bruto €2.160 per maand of €25.920 per jaar.

Ik hou er niet van om laag in te zetten omdat ik weet wat ik te bieden heb, maar soms krijg je zo'n leuke klus voor de neus dat ik ook denk "misschien moet ik zakken tot €85" :+

Maar van €105 naar €85 gaan, dan neem je jezelf ook niet echt serieus...

Hoe gaan jullie om met anderen in jullie vakgebied die (ver) onder hun marktwaarde hun diensten aanbieden? Undercut je zelf ook? Tot hoever ga je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:32
@Blue-eagle Er spelen hierbij wel een aantal dingen mee. Zo verschillen soms de definities of verwachtingen van een senior. Iemand die 3+ jaar NodeJS programmeert wordt in sommige bedrijven al Senior genoemd. In andere omgevingen heb je iemand die 20 jaar lang teamlead is en al die tijd assembly programmeert. Beide senior, toch is de laatste vermoedelijk meer waard dan de eerste.

Daarnaast is het soms voor een MKB-parij lastiger om budget vrij te maken dan de grotere enterprises (die vaak net iets beter gevulde bankrekeningen hebben). Bij het bepalen van wat voor klant je graag wilt kan je daarmee ook rekening houden in je uurtarief.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 00:17
Blue-eagle schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:40:
Merken jullie ook vaak dat mensen in jullie eigen vakgebied schijnbaar niet weten wat ze waard zijn? Ik weet dat mensen in het loondienst-wereldje zichzelf te goedkoop wegzetten (het gevaar van een loyale werknemer die 10+ jaar bij dezelfde baas blijft en gemiddeld +3% per jaar krijgt).

Ik werk als freelance front-end developer met een uurtarief van €95 tot €105 excl. BTW. De onderhandeling begint bij de 105, mijn minimum is 95. Maar ik kom (via recruiters e.d.) veel opdrachten tegen waar het maximum toch écht op €80 per uur ligt.

Voor een zware senior developer met 20+ jaar aan ervaring vind ik €80 per uur toch echt een beetje schandalig laag. Maar d'r zijn dus mensen die het daar voor doen.

Ik hou er niet van om laag in te zetten omdat ik weet wat ik te bieden heb, maar soms krijg je zo'n leuke klus voor de neus dat ik ook denk "misschien moet ik zakken tot €85" :+

Hoe gaan jullie om met anderen in jullie vakgebied die (ver) onder hun marktwaarde hun diensten aanbieden? Undercut je zelf ook? Tot hoever ga je dan?
Ik heb 1x meegemaakt dat de recruiter zei dat de ander die op gesprek ging maarliefst €25 lager zat, dus of er niet wat vanaf kon. Toen heb ik gegokt, niet bewogen en alsnog de klus gekregen.

Bottom line voor mij is: Je moet jezelf niet omhoog uit de markt prijzen, maar ik zit wel graag aan de bovenkant van wat voor mij comfortabel voelt. En dan een beetje blufpoker spelen met zinnen als "goede mensen zijn duur" enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Blue-eagle Als er wbso voor aangevraagd kan worden is dat wel een reden om een iets lager tarief te accepteren. Geen 15 euro per uur lager, dat ook weer niet :)

Maar plezier in je werk is dan wel weer meer waard. Liever 90 euro voor een leuke klus dan 110 euro voor een rotklus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

pirke schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:04:
@Blue-eagle Als er wbso voor aangevraagd kan worden is dat wel een reden om een iets lager tarief te accepteren. Geen 15 euro per uur lager, dat ook weer niet :)
Bedoel je nu dat in zo'n geval de ingehuurde freelancer de WBSO aanvraagt? Ik dacht altijd dat de opdrachtgever dat moest doen omdat het ook zijn project is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Blue-eagle schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:40:

Hangt er van af wat je onder frontend verstaat, als het wat <insert random FE framework van de dag> knutselen is, dan is alles boven de 80 wel aan de hoge kant. Als het UX, gebruikers onderzoek, etc, etc, etc inhoudt dan kan het tarief wel hoger zijn. Maar dan zou ik het persoonlijk geen FE meer noemen.

Daarnaast heb je nog het verschil tussen de sectoren, overheid betaalt echt veel maar is ook veel politiek gezeik. Banken betalen ook veel, maar dan zit je ook vast binnen de kaders die zij stellen. Het bedrijfsleven betaalt over het algemeen wat minder, maar wel meer vrijheid en waardering.

[ Voor 7% gewijzigd door Remcoder op 29-07-2021 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Yucon schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:06:
[...]

Bedoel je nu dat in zo'n geval de ingehuurde freelancer de WBSO aanvraagt? Ik dacht altijd dat de opdrachtgever dat moest doen omdat het ook zijn project is.
Het bedrijf dat daadwerkelijk het werk uitvoert. Als freelancer ben jij dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Tis een beetje hoe je je positioneert. Ik zit zelf ook aan de bovenkant van de markt, simpelweg omdat ik weet wat ik toevoeg. Daar mag men het niet mee eens zijn, dat is ook prima, maar dan kan je beter voor een ander gaan. Als je 10 of 15 euro wilt besparen per uur, moet je dat vooral doen. En ja, misschien krijg je dezelfde kwaliteit, misschien niet.. Maar dat is aan de klant om te bepalen of die het risico willen lopen, en ze zijn vrij om referenties na te gaan.

Het kan ook een keuze zijn om lager te gaan zitten. Ik vind de werkplek + moderne technologie ook wel belangrijk om up to date te blijven qua kennis. Als ik terug moet naar Oracle Forms werk met een beter tarief, dan ben ik daar nog steeds niet zo zeker van. Ik pak dan liever een wat lager tarief zodat ook mijn cv in waarde blijft.. Zit ik daarmee onder de markt? Wellicht wel, maar ik doe wel weer vaardigheden op die ik bij een hoger tarief waarschijnlijk niet opdeed. Dat is mij ook wat waard :) Geen 15 euro per uur vind ik maar wel tussen 5 en 10, waar ik 10 eigenlijk nog wel teveel vind hiervoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
  • Laatst online: 07-05 14:18
Stefangrp schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:02:
[...]
Ik heb 1x meegemaakt dat de recruiter zei dat de ander die op gesprek ging maarliefst €25 lager zat, dus of er niet wat vanaf kon. Toen heb ik gegokt, niet bewogen en alsnog de klus gekregen.
Heel herkenbaar dat 'de ander doet het goedkoper', vrijwel altijd blijkt er geen ander te zijn.

Begin van Corona was het helemaal erg 'door corona gaan de uurtarieven omlaag', wat een onzin was dat zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 14:30

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Voor mij zou ook de keuze zijn welke techniek ze gebruiken en wat het project inhoud, sommige zaken staan leuker op je CV en zijn mij dan wel wat waard :-)
Ik had zelf ook wat Corona 'stress', kan ik wel een nieuwe opdracht vinden, zijn er nog wel genoeg opdrachten, etcc... wat achteraf helemaal niet nodig bleek te zijn, maar goed.. daar leer je weer van voor de volgende pandemie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Sommige mensen worden ook snel paniekerig als ze niet snel een nieuwe opdracht hebben en gaan dus wat lager zitten zodat ze zeker weten een opdracht krijgen. Ikzelf weet ook wat ik waard ben en overweeg pas lager te gaan zitten als ik een opdracht echt super leuk vind of allemaal nieuwe technieken zijn ofzo. Als ik dan even zonder opdracht moet zitten dan so be it :) maar met Corona zeiden al die recruiters "Ja mensen zitten allemaal onder 80 euro", ik ben bij 5 bedrijven op gesprek geweest, kon bij alle 5 starten en geen een zat onder de 85 euro.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Een tarief zonder verdere opdrachtomschrijving en klant zegt ook geen zak.

Er zit nogal een verschil in wat je kan vragen voor een developer of een architect, en of je in het bankwezen, overheid, of de high tech zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
Wat ik wel merk, vanuit de markt in mijn huidige rol (veel met inhuur bezig), de tarieven staan wel echt gigantisch onder druk voor de bulk dienstverlening. Onder de 80 voor een senior (bijvoorbeeld C# & Java) zijn gangbaar (dalende tarieven) maar de tekorten van goede mensen zijn groot. Dat maakt het gek.

Zeker in niche gebieden zoals CI/CD / DevOps engineers / Security zijn de tekorten groot en kan de prijs ook omhoog.

Specialisten op losse inhuur basis kunnen daarom toch nog weg komen met hogere bedragen tussen de 90 en 110 euro, als de nood maar hoog genoeg is. Als ik jullie was zou ik daarom, als je de kwaliteiten hebt, niet teveel zakken.

[ Voor 8% gewijzigd door wm1234 op 29-07-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Als je te duur bent, ben je in ieder geval niet te goedkoop. :P Verder moet je wel een beetje mee bewegen met de markt. Dat je drie jaar lang op 100+ zat betekend niet dat dit de komende tien jaar ook zo is. Vraag<>aanbod en als je er niet op achteruit wilt gaan was loondienst misschien een betere keuze. :P

Ik geef zelf nooit korting, al helemaal niet wanneer de klant daar zelf om vraagt. Wat wel kan is andere factoren er bij op tellen zodat je in totaal op hetzelfde uit komt. Als een klant wil dat je acht uur per dag aanwezig bent en je moet daarvoor 100 kilometer rijden dan vergt dat bij mij een hoger tarief dan een andere klant die het weinig uit maakt wat, wanneer en waar je doet. Als het maar af komt.
Als het tarief echt omlaag moet dan reken ik het als vrijwilligerswerk en dat doen we niet voor organisaties die structureel winst maken of het doel hebben om winst te maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:00
Om je eerste kosten te kunnen betalen voordat je betaald hebt gekregen, mag je toch van je prive rekening een bedrag overmaken naar je zakelijke rekening?

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
HhK1907 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:34:
Om je eerste kosten te kunnen betalen voordat je betaald hebt gekregen, mag je toch van je prive rekening een bedrag overmaken naar je zakelijke rekening?
Dat mag zeker, je bedrijf gaat dan een lening aan bij jou als privé persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
Bender schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:38:
[...]

Dat mag zeker, je bedrijf gaat dan een lening aan bij jou als privé persoon.
Bij een BV zou dat kunnen, maar eenmanszaak kan dat niet omdat je beide dezelfde rechtspersoon bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
wuppie007 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Bij een BV zou dat kunnen, maar eenmanszaak kan dat niet omdat je beide dezelfde rechtspersoon bent.
Klopt. Maar je kan natuurlijk wel prima een bedrag overmaken van je prive rekening naar je zakelijke rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hielko schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:48:
[...]

Klopt. Maar je kan natuurlijk wel prima een bedrag overmaken van je prive rekening naar je zakelijke rekening.
Of, als je een eenmanszaak hebt, je aanschaf gewoon van je privérekening betalen en deze als zakelijke kosten/investering boeken in je boekhoudpakket.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 30-07-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
Betreft een eenmanszaak. Kosten vd verzekering en lease auto gaan eerder in dan het bedrag dat ik ga krijgen van mijn eerste factuur. Dus ik dacht ik stuur x bedrag naar mijn zakelijke rekening, en later haal ik het er wel weer af als ik er genoeg geld op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
HhK1907 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:03:
Betreft een eenmanszaak. Kosten vd verzekering en lease auto gaan eerder in dan het bedrag dat ik ga krijgen van mijn eerste factuur. Dus ik dacht ik stuur x bedrag naar mijn zakelijke rekening, en later haal ik het er wel weer af als ik er genoeg geld op heb.
Ah ja dat kun je gewoon even prive betalen, of eerst via je zakelijke rekening.

Ik zelf zou het via je zakelijke rekening doen, zodat je beter inzicht hebt over je kostenstructuur als je boekhouding gaat verwerken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Voor een eenmanszaak is er eigenlijk geen verschil tussen zakelijk en privé omdat jij als persoon het bedrijf bent. Het is dan ook een kleine boekhoudkundige actie:

Geld overmaken naar zakelijke rekening:
Bank 5000
Aan eigen vermogen 5000

Geld opnemen is hetzelfde maar dan de andere kant op:
Eigen vermogen 5000
Aan bank 5000

Tijdens de aangifte IB heb je twee manieren waarop de winst berekend wordt, deze moeten hetzelfde zijn. Simpel gezegd (zonder reserveringen etc):
- winst = omzet - kosten
- winst = eigen vermogen eind - eigen vermogen start - privé stortingen + privé onttrekkingen

Oftewel je kan zoveel geld heen en weer boeken als je wilt, dat maakt verder geen drol uit. Voor de VRH is het gunstig als er veel op je zakelijke spaarrekening staat en je privé rekening leeg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

Beste collega-freelancers,
Ik (ZZP) verhuis naar België in de toekomst. Ik wil echter mijn bedrijf (en mijn IB) fiscaal in NL houden. 100% van mijn omzet wordt in NL gegenereerd.

Nu is hiervoor fiscaal een zakelijke vestiging benodigd in NL. Je kunt virtual offices huren (met postafhandeling en een aantal uren gebruik van kantoor faciliteiten) die voldoende zijn voor KvK registratie in NL.

Heeft iemand ervaring hoe deze oplossing (KvK registratie bij zo'n virtual office) ook fiscaal volstaat om in NL belastingplichtig te blijven (zakelijk en prive)? Er moet fiscaal een vestiging in NL zijn "waar de beslissingen genomen worden", dus hoe werkt dat voor ZZP-ers?

[ Voor 8% gewijzigd door Edgarz op 30-07-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Je moet een "vaste inrichting" hebben. Is een virtual office wel een vaste inrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

t_captain schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:51:
Je moet een "vaste inrichting" hebben. Is een virtual office wel een vaste inrichting?
Klopt, dat is de juiste omschrijving. Of een virtual office met een aantal uren kantoorruimtegebruik daaronder valt weet ik dus niet...Of dat een kamer in het huis van mijn ouders (in NL) volstaat. Vermoed dat laatste zeker van niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ik denk dat het moet voldoen aan de kwalificatie voor een zakelijke ruimte. Maar ik kan ernaast zitten.

Een alternatief om te onderzoeken is een BV, die kunnen wel in een brievenbus wonen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Rem
  • Laatst online: 20:17

Rem

Rem schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:19:
Zo, sinds 1 juli ben ik dan ook officieel fulltime freelancer! :)
Heb over de jaren genoeg buffer opgebouwd als (parttime-)ondernemer en in loondienst dat ik er gewoon koud in ben gesprongen, en meteen maar gestart met een kleine vakantie nu het nog kon.

Ben sinds maandag rustig rond aan het kijken voor een opdracht. Volgens mij zit het met mijn ervaring wel goed (8 jaar .net ontwikkelaar, laatste rol als lead developer, fullstack en veel azure en eigen software), maar merk dat ik nu toch echt wel wat sterker moet worden met het schrijven in mijn CV. Ook voel ik me wat onzeker over het gebrek aan afgeronde opleiding (HBO propedeuse + WO gedaan, maar WO maar 1 jaar).

In loondienst was het echt een eitje om ergens uitgenodigd te worden, nu werd ik voor een opdracht afgewezen op bepaalde Azure kennis die ik niet in mijn CV had staan, maar waar ik juist heel sterk in ben. Oeps! Hopelijk krijg ik nog de kans om dat recht te breien, want volgens mij sluit ik prima aan bij wat ze zoeken.

Leuke uitdaging meteen. Ik moet toegeven dat ik had verwacht dat het iets makkelijker zou zijn. Nouja, er zijn altijd de recruiters nog... ;)
Even een update nog, voor de geïnteresseerden. Vandaag ontzettend leuk gesprek gehad, en binnen 10 minuten werd ik gebeld met een OK. Nu even de contracten rondmaken en dan kunnen we aan de slag!

Al met al dus ongeveer 3 weken overheen gegaan dus. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 15:29
Zijn hier ervaringen met tijdelijk in het buitenland werken? Een soort van lange vakantie, niet belastingtechnisch enzo. Ik zou wel met mijn gezin een tijdje (ordegrootte 1 a 2 maanden) vanuit een Aziatisch land willen werken, terwijl zij daar vertoeven (geboorteland van mijn partner). (Uitgaande van een wereld zonder corona.) Ik ben vooral op zoek naar:

* Is het praktisch te doen met ca 6 uur tijdsverschil en gezinsleden die moeten snappen dat je aan het werk bent? Lekker werken in een hotel?
* Hoe staat een gemiddelde opdrachtgever waar je onderdeel bent van een scrum team er tegenover? (Natuurlijk een open deur om het gewoon te vragen. Maar kans is dat het "frowned upon" is en een vervolgopdracht misschien wel uitblijft.)

Misschien beter gewoon eerst extra veel verdienen en dan echt vakantie nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
cosmo_roel schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:13:
Zijn hier ervaringen met tijdelijk in het buitenland werken? Een soort van lange vakantie, niet belastingtechnisch enzo. Ik zou wel met mijn gezin een tijdje (ordegrootte 1 a 2 maanden) vanuit een Aziatisch land willen werken, terwijl zij daar vertoeven (geboorteland van mijn partner). (Uitgaande van een wereld zonder corona.) Ik ben vooral op zoek naar:

* Is het praktisch te doen met ca 6 uur tijdsverschil en gezinsleden die moeten snappen dat je aan het werk bent? Lekker werken in een hotel?
* Hoe staat een gemiddelde opdrachtgever waar je onderdeel bent van een scrum team er tegenover? (Natuurlijk een open deur om het gewoon te vragen. Maar kans is dat het "frowned upon" is en een vervolgopdracht misschien wel uitblijft.)

Geen ervaring mee maar het zal vooral afhangen van wat de gewoontes zijn in het bedrijf waar je voor werkt. Werk je nu ook al volledig vanuit huis? En daarnaast, gaat het voor jou werken om bijvoorbeeld van 14-23 uur te werken elke dag zodat je de Nederlandse tijden redelijk nabootst. Er zijn allerlei oplossingen denkbaar, zoals een deel vakantie nemen en de rest in overleg beperkt werken in de Nederlandse ochtend. Zal altijd in overleg gaan, maar het is vermoed ik een stuk acceptabeler als je uitlegt dat het om je geboorteland van je partner gaat waar jullie graag met de kinderen een langere vakantie willen houden. Als je de opties hebt om volledig vakantie te nemen maar ook zo flexibel te zijn om (deels) te werken in de Nederlandse tijden als de opdrachtgever daar mee geholpen is, is daar weinig tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
In mijn team op het moment ook iemand vanuit het buitenland aan het werk. Zolang je het overlegt lijkt mij dat geen probleem. Hoe t post corona is? Geen idee, maar dit is juist een mooie kans lijkt mij als jij je kan aanpassen aan de NL'se tijden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:48
cosmo_roel schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:13:

Wij werken erg veel vanuit het buitenland, hebben in het najaar nog anderhalve maand in LA gepland staan.

Gaat perfect, mits je het echt op tijd aankondigt bij klanten zodat ze eraan kunnen wennen (en je werkzaamheden het uiteraard toelaten). Ik word door het tijdsverschil ook minder gebeld, en klanten vinden het oké om vaker via mail te communiceren en dat er vaak een paar uur tussenzit.

Zal ongetwijfeld per klant/vakgebied verschillen, maar over het algemeen vinden de meeste bedrijven het alleen maar mooi. Zorg er alleen wel voor dat je output op niveau blijft en maak er geen veredelde vakantie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 23:12

ralpje

Deugpopje

Heeft iemand hier ervaring met of Harvey Nash meegaat in het aanpassen van het doorschuiven van het debiteurenrisico in de overeenkomst?
Op zich ben ik niet heel bang (want de eindklant is een multinational die echt niet zomaar om zal vallen), maar als er een keer om wat voor reden dan ook gedoe is met een factuur heb ik dus niets om mee te 'drukken'. Ik factuur aan HN en die hebben natuurlijk geen enkele incentive om bij de eindklant te gaan zeuren.

Iemand al eens geprobeerd om dat beding uit de overeenkomst te halen (specifiek bij HN), en wat zijn de ervaringen?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
Een vraagje, als je in 1 jaar in loondienst bent en ergens in dat jaar overstapt naar freelancer, hoe ga je dan om met hett geld reserveren voor de inkomstenbelasting als freelancer?

Als we heel simpel doen, stel in loondienst heb je € 68.508 euro gekregen wat volledig schijf 1 opvult waar 37,1% belasting betaald moet worden. Is het dan zo dat alle inkomen als freelancer 49,5% belast gaat worden? Dus kan ik er van uitgaan dat mijn werkgever uit loondienst alles heeft belast voor schijf 1?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-05 13:28
HhK1907 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:45:
Een vraagje, als je in 1 jaar in loondienst bent en ergens in dat jaar overstapt naar freelancer, hoe ga je dan om met hett geld reserveren voor de inkomstenbelasting als freelancer?

Als we heel simpel doen, stel in loondienst heb je € 68.508 euro gekregen wat volledig schijf 1 opvult waar 37,1% belasting betaald moet worden. Is het dan zo dat alle inkomen als freelancer 49,5% belast gaat worden? Dus kan ik er van uitgaan dat mijn werkgever uit loondienst alles heeft belast voor schijf 1?.
Kort antwoord, ja. Inkomen telt gewoon op.
Door toepassen van bv. hypotheekrenteaftrek o.i.d. kan het uiteraard zo zijn dat alsnog een gedeelte van het (extra) inkomen binnen de eerste schijf valt.

Hiermee kun je een berekening maken van het netto-inkomen uit een eigen onderneming naast het dienstverband.

[ Voor 7% gewijzigd door Lycaon op 04-08-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 00:17
ralpje schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:25:
Heeft iemand hier ervaring met of Harvey Nash meegaat in het aanpassen van het doorschuiven van het debiteurenrisico in de overeenkomst?
Op zich ben ik niet heel bang (want de eindklant is een multinational die echt niet zomaar om zal vallen), maar als er een keer om wat voor reden dan ook gedoe is met een factuur heb ik dus niets om mee te 'drukken'. Ik factuur aan HN en die hebben natuurlijk geen enkele incentive om bij de eindklant te gaan zeuren.

Iemand al eens geprobeerd om dat beding uit de overeenkomst te halen (specifiek bij HN), en wat zijn de ervaringen?
Het ligt er m.i. ook aan wat de afdracht richting de tussenpersoon is. Bij een redelijke marge mag daar ook wat tegenover staan en mogen zij dit (kleine) ondernemersrisico dragen.

Echter heb jij een overeenkomst met de recruiter, dus niet betalen van de klant is simpelweg zijn probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Hark_k op 04-08-2021 23:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
HhK1907 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:45:
In principe zelfs 55,5% door de afbouw arbeidskorting. Maar aan de andere kant heb je ook de MKB winst vrijstelling van 14%

De inkomensafhankelijke bijdrage Zvw heb je dan weer geen last van, want die loopt maar tot ~58k.

Als je gewoon 50% apart zet zal het zeker uitkomen. Anders kun je ook gewoon een voorlopige aangifte doen met schatting van je omzet, dan hoef je niet achteraf te betalen als je bang bent om tekort te komen.

De werkgever belast overigens niet bewust in een schijf, maar volgt gewoon de juiste loonbelastingtabel voor de voorheffing, wat inderdaad een aardige benadering van de te betalen belasting is bij een bepaald salaris.

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 04-08-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 06-05 17:36
Wat denken jullie van de tarieven hier: https://www.jellow.nl/blo...arieven%20per%20vakgebied

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:23
Er staat "gemiddeld", dus er zullen er onder zitten, en er zullen er boven zitten.

Op het oog lijken ze aan de lage kant voor de consultancy rollen, maar mijn referentiekader is dan ook corporate. Ik kan me voorstellen dat een kleiner bedrijf minder geld beschikbaar heeft voor mijn werkzaamheden (en het is dan mijn keuze om daar wel of niet mee akkoord te gaan).

Het werkt hetzelfde als de groeicurve van het consultatiebureau (als je al kinderen hebt):

niemand zit precies op de lijn, er zitten er altijd boven, er zitten er altijd onder. Zolang "jouw lijn" niet teveel "swingt" zal het vast je eigen waarde zijn (y)

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 05-08-2021 10:55 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:31
Zelf doe ik daar nooit zoveel mee. Het tarief is zó afhankelijk van werk, locatie, voorwaarden, duur van de opdracht en aantal uren per week. In 2008 deed ik €85,-. Nu zit ik al >6 jaar op €70,- à €75,-. Eigenlijk is het te weinig nu gezien ik ivm inflatie behoorlijk achteruit geboerd heb. Dus ik wil er zo onderhand wel iets mee gaan doen, dat wel.
Maar nu heb ik gewoon plezier in wat ik doe, werk met leuke mensen in een leuk team, werk voor een leuke opdrachtgever, werk thuis (opstaan om 7 uur, 7.10 zit ik voor mijn laptop; tegenwoordig slaap ik uit, vroeger zat ik om 5.30 in de trein) en heb het helemaal niet zo megadruk. Dus waarom zou ik voor €5-€10 een hoop chagrijn binnenhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor mij gevoel liggen de tarieven wel wat hoger, maar ze noemen ook tarieven voor junior en medior echter denk ik dat daar niet echt vraag voor is. De meeste externe die ik tegenkom zijn seniors die binnenkomen voor de kennis die ze al hebben waarna ze vaak daarna pas ingezet worden op andere projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Erg laag als je het mij vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Persoonlijk vind ik ze ook aan de lage(re) kant. Maar het is exact wat @RonaldHeirbaut zegt. Ik baseer het ook op type klant, reistijd/afstand en in hoeverre het bijdraagt aan mijn eigen ontwikkeling / cv. Puur kijkend naar geld is kijken of er maar 1 maatstaf is, en dat is gewoon niet zo. De ene keer ga je wellicht op tarief zitten, de andere keer op kennis of moderne technologie. Weer de andere keer op afstand.. Die mix samen bepaalt voor mij het uurtarief, met een absoluut minimum. Dat minimum ziet ik iig boven als ik de tabel bekijk, maar dat komt dan ook omdat ik mij bewust meer aan de bovenkant positioneer van de markt, en daar dus ook doorgaans harder voor loop dan een ander.. Dat zit gewoon in het aard van het beestje :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het zijn echt gegenereerde gemiddelden, want bij sommige functies met meer ervaring is het tarief lager 8)7

Ik zou dit lijstje niet gebruiken om je eigen tarief te gaan bepalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 06-08-2021 08:30 ]

Pagina: 1 ... 236 ... 625 Laatste