Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-05 13:02
Deveon schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:39:
Zelf maak ik mij niet zo druk om de marge van mijn tussenpersoon. Als ik het tarief krijg dat ik wil vind ik het wel prima. Mocht het achteraf blijken dat de klant veel meer betaald dan is dat zuur, maar heb ik mijn marktwaarde niet goed ingeschat en heeft blijkbaar de tussenpersoon daar een goeie kijk opgehad. Zodra echter mijn tarief ter discussie staat of komt te staan dan wil ik exact weten wie er wat aan overhoud en als dan blijkt dat mijn tussenpersoon onrealistische veel pakt dan mag hij inleveren of stopt de opdracht. Hooguit ben ik nog in staat om een thuiswerktarief te hanteren als ik daarmee reistijd bespaar.
Ik maak me er ook niet zo druk om, maar als de klant mij inhuurt voor €120,- en ik hou er zelf maar €70,- aan over, dan werk ik voor €70,- terwijl de klant mijn inzet verwacht voor €120,-. Voor €70,- loop ik echt niet zo hard als voor €120,-
Bovendien zijn er genoeg klanten die, als ze horen dat er zoveel bij de tussenpersoon blijft hangen, ook gaan protesteren. Die klanten voelen zich dan ook genaaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Pepernoot schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:15:
Ik ben van plan om ook de stap te maken naar zzp'er. Ben momenteel werkzaam als fullstack developer met 5+ jaar ervaring met Typescript / React.
Nu ben ik mij rustig aan het oriënteren wat ik allemaal moet regelen en lees ik dit hele forum door op zoek naar hints.

Nu kreeg ik van de week (weer) een bericht in mijn Linkedin box, voor een vacature als Freelance developer.

Mijn vraag is nu dan ook;
- Wat moet je zeker niet vergeten te vragen in een gesprek met een recruiter die je als freelancer wilt plaatsen?
- Welke vragen / eisen stel jij zelf altijd in een gesprek?

Ik las al dingen over uurtarieven, en waar zij dan iets vanaf snoepen, of bovenop leggen. Wat is redelijk? Wat is een redelijk uurtarief voor iemand zoals ik?

Alle tips zijn welkom en alvast bedankt voor alle input van de afgelopen jaren op dit forum ;-)
Ik zou een goed bedrijfsplan opstellen met een hoofdstuk ''potentiele klanten'' en die eens langs gaan bellen ipv via een recruiter te gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Ik maak me er ook niet zo druk om, maar als de klant mij inhuurt voor €120,- en ik hou er zelf maar €70,- aan over, dan werk ik voor €70,- terwijl de klant mijn inzet verwacht voor €120,-. Voor €70,- loop ik echt niet zo hard als voor €120,-
Bovendien zijn er genoeg klanten die, als ze horen dat er zoveel bij de tussenpersoon blijft hangen, ook gaan protesteren. Die klanten voelen zich dan ook genaaid.
Dat dacht ik ooit ook, maar ik werkte in loondienst net zo hard als nu wanneer ik er veel meer aan overhoud. Echter moet je als ondernemer ook kritisch naar jezelf kan kijken als je voor 70 p/u op een opdracht van 120 p/u zit dan ben je gewoon niet goed aan het ondernemen en moet je niet de schuld bij een ander zoeken. Waarschijnlijk als de tussenpersoon je voor 75 had aangeboden was je het waarschijnlijk niet eens geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:28
Hydra schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:21:
[...]

Je betaalt in de basis voor dat ze je aan een klus geholpen hebben. Ik denk dat je met deze reactie nogal onrealistische verwachtingen schept. Het laagste tarief wat ik gezien heb voor een tussenpersoon is 7.50. 10-15 euro is gangbaar. 1 a 2 euro gaat je niet lukken bij een recruiter. Dat zijn bedragen van administrateurs (brainnet, headfirst). Misschien zit ik er naast, maar dan moet je mij maar uitleggen hoe je dat geregeld hebt :)
Hier hetzelfde, mijn pooier vangt 17,50 per uur, waardoor hij gedurende dit project zo'n 100.000 euro aan me verdient heeft.

Nu zou je kunnen stellen dat ik 100.000 heb laten liggen, maar helaas gaat dat niet op:
1. Waarschijnlijk was ik zonder recruiter hier komen zitten met een lager uurtarrief. Die 17,50 zit er echt bovenop, ik ben prima tevreden met mijn tarrief.
2. Ik was hier simpelweg niet binnen gekomen. De inhurend manager is heel simpel: Als hij iemand nodig heeft belt hij 2 of 3 recruiters op met de tekst "regel maar een Java developer voor me", meer doet hij niet. Hij kijkt nieteens op de stapel freelance CV's die nog voor hem liggen, teveel gedoe, dat er 20 euro aan de strijkstok blijft hangen is niet zijn probleem.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
pirke schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:30:
Ik ben ook best bereid te betalen voor de koppeling, maar dat vind ik echt geen 10k of meer waard, sorry. En als ze er tussen willen zitten voor dat bedrag dan doe ik geen zaken met ze, klaar. En als je dan weg loopt dan komen ze echt wel terug met een lagere marge is mijn ervaring. Vanuit hun perspectief is het pakken wat ze pakken kunnen, en alles is beter dan niks. En 3k per jaar is nog steeds meer dan niks en goed verdiend voor wat ze gedaan hebben, zeker als je er langer dan een jaar blijft.
Maar hoeveel mensen ken jij die door een recruiter op een klus gezet zijn en waar de recruiter 1-2 euro per uur vangt? Want volgens mij is dat volkomen onrealistisch. Natuurlijk kan je dat aangeven als max maar ik heb er een hard hoofd in dat de recruiters waar ik contact mee gehad heb 2 euro gaan accepteren. Zoals ik al zei; 7.50 is echt het laagste wat ik gezien heb, en dat was iemand die er al een jaar zat (daarvoor was het 10).
Maar ik benader een eindklant ook gewoon zelf, ipv dat ik semi-passief via een tussenpersoon werk. En als de eindklant graag 1 verzamelfactuur van een preferred tussenpersoon krijgt, dan betalen ze vaak 1 a 2 euro voor die service en die komt dan bovenop mijn tarief.
Dat doe ik liever ook natuurlijk. Mijn eerste klus was direct, deze huidige is dat gewoon niet gelukt helaas. En bij deze klant was direct benaderen sowieso kansloos geweest. Die 10 euro komt gewoon bij m'n tarief op ook; ik ga niet 10 euro zakken omdat ik toevallig via een recruiter werk.

Ben het voor het grootste deel met je eens hoor; ik accepteer ook niet meer dan 15 euro. Ik denk alleen dat je met die 1-2 euro onrealistische verwachtingen schept bij een bijna-ZZPer.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ConQuestador schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:47:
2. Ik was hier simpelweg niet binnen gekomen. De inhurend manager is heel simpel: Als hij iemand nodig heeft belt hij 2 of 3 recruiters op met de tekst "regel maar een Java developer voor me", meer doet hij niet. Hij kijkt nieteens op de stapel freelance CV's die nog voor hem liggen, teveel gedoe, dat er 20 euro aan de strijkstok blijft hangen is niet zijn probleem.
Ja dat zie ik hier ook wel een beetje. Bij m'n huidige klant kom je ook niet 'direct' binnen (sterker nog; werd onlangs benaderd door detacheerder met de vraag of ik ze bij m'n klant wou introduceren) en dat geldt voor wel meer bedrijven. Natuurlijk kan je altijd 'direct' naar de NS of de RABO, maar dat moet je ook maar willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:46:
[...]

Maar hoeveel mensen ken jij die door een recruiter op een klus gezet zijn en waar de recruiter 1-2 euro per uur vangt? Want volgens mij is dat volkomen onrealistisch. Natuurlijk kan je dat aangeven als max maar ik heb er een hard hoofd in dat de recruiters waar ik contact mee gehad heb 2 euro gaan accepteren. Zoals ik al zei; 7.50 is echt het laagste wat ik gezien heb, en dat was iemand die er al een jaar zat (daarvoor was het 10).
7,5 is echt wel netjes en ik weet dat Yacht 5 pakt op aanbestedingen (scheelt je op 100 portalen inschrijven). Headfirst pakt nog minder maar ik zie daar niet dezelfde opdrachten voorbij komen.
[...]
Ben het voor het grootste deel met je eens hoor; ik accepteer ook niet meer dan 15 euro. Ik denk alleen dat je met die 1-2 euro onrealistische verwachtingen schept bij een bijna-ZZPer.
Eens, de stap naar ZZP vergroot je inkomen al enorm. Er is echt geen schaamte om op je eerste opdracht wat minder binnen te halen en op je loondienst salaris door te leven en een buffer op te bouwen.

Als je eenmaal een doorgewinterde ZZPer bent met unieke expertise dan is hier wel meer winst te halen. Echter starten is belangrijker dan optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Het is erg afhankelijk van de situatie. In de branche waar ik straks wil gaan beginnen als ZZP'er zijn er landelijk een aantal portalen waar het vrij gemakkelijk is zelf in te schrijven op opdrachten en dan is de meerwaarde van een recruiter klein. Dat heb ik ook eerlijk gezegd in de gesprekken die ik tot nu toe gevoerd heb. Een recruiter heeft voor mij vooral meerwaarde voor de opdracht die niet direct toegankelijk zijn via zo'n portaal. Want een uurtarief invoeren, een cv uploaden en 5 vinkjes zetten is nu eenmaal geen €10 per uur waard.

Specifiek in de regio waar ik zelf woon is het anders en gaat de bulk van de opdrachten via een bureau die via een aanbesteding voor de rol van tussenpersoon gecontracteerd is. Dus daar kom je er niet onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:47

sebasd

loopt op espresso

DesiredPeanut schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:06:
[...]

Ik zou wel een factuur maken voor m'n eigen administratie, maar in principe komt er gewoon elke maand een vast bedrag binnen. Werktijden kunnen zelf bepaald worden (wel gewoon 40 uur per week, en aanwezig voor teammeetings etc), en het werk gebeurt binnen een groter team dus je bent wel gebonden aan de werkwijze van het team.

Er zit in principe natuurlijk ook veel overlap tussen werknemer zijn of als extra kracht ingehuurd worden binnen een team, maar ik vraag me wel af waar de grens ongeveer ligt.
Beetje late reactie, maar hoe staat het hiermee?

De reden dat ik het vraag is dat ik zelf binnenkort ook aan een dergelijk avontuur ga beginnen, met het verschil dat ik gevraagd ben om een nieuwe poot van een bestaande organisatie te gaan opzetten.

Nieuwe opdrachtgever, buiten de EU. Vast bedrag per maand afgesproken, maar daar bovenop komt een deel commissie (hoe beter ik het doe, hoe meer omzet). Verder helemaal vrij in bepalen waar en wanneer ik werk.

Ik heb ook al met mijn boekhouder overlegd, maar die had ook niet heel veel ervaring hiermee. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 15:12
Hydra schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:48:
[...]

... NS of de RABO, maar dat moet je ook maar willen.
Geen ervaring met beide partijen, maar hoezo?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04
Hydra schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:46:
[...]

1-2 euro is meer een broker-fee, voor alleen de administratie en niet de opdracht-bemiddeling. Als je recruiter/bemiddeling slechts 1-2 euro/u kost voor een klus van 3 maanden, dan heb je denk ik simpelweg heel veel geluk gehad. Dat lijkt me is zeker niet de standaard nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-05 22:51
sverzijl schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:04:
[...]

1-2 euro is meer een broker-fee, voor alleen de administratie en niet de opdracht-bemiddeling. Als je recruiter/bemiddeling slechts 1-2 euro/u kost voor een klus van 3 maanden, dan heb je denk ik simpelweg heel veel geluk gehad. Dat lijkt me zeker niet de standaard nee.
Huidige (aflopende) klus 6 euro, wat voor mij prima is. 10 is voor mij de max.
Ik probeer nu eerst direct bij klanten binnen te komen door koude acquisitie te plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
pirke schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:26:
[...]

Je hoofdwoning in box 3 zie ik zo snel nog niet gebeuren...
Toch zijn dat wel geruchten die nu in de wandelgangen de ronde gaan, helemaal met de lage rente denken ze dat het weinig pijn gaat doen voor veel mensen als ze hypotheekrenteaftrek gaan afschaffen.

Wat is een verhuurhypotheek krijgen trouwens veel gedoe. Wij hebben twee huizen nu en willen er een verhuren en niet stiekem gaan verhuren op de huidige hypotheek. Maar sommige geldvertrekkers willen dus dat je in het kadaster ook als 50% eigenaar staat (mijn partner staat nu voor 100% maar wel afgedekt bij notaris dat ik nu 50% eigenaar bent) en dan moet je dus overdrachtsbelasting gaan betalen en schenkbelasting >.>. Gelukkig zijn er ook geldverstrekkers die akkoord gaan met 1% :+

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Rutix Als jij al (mede) eigenaar bent van een woning dan hoef je toch geen overdrachtsbelasting meer te betalen? Dat had wel gemoeten toen het huis gedeeltelijk op jouw naam kwam te staan. Als het huis nog op 100% in het kadaster staat heeft de notaris destijds iets verkeerd gedaan. Het lijkt mij dan logischer dat de notaris die fout hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:48

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Krysa schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:09:
[...]

Huidige (aflopende) klus 6 euro, wat voor mij prima is. 10 is voor mij de max.
Ik probeer nu eerst direct bij klanten binnen te komen door koude acquisitie te plegen.
Ik ben benieuwd: waarom heb je die max van 10 euro? Stel, je maximale uurtarief wat jij verdient is 100 euro tot nu toe. Recruiter biedt je een klus aan van 110 euro, maar zet daar 20 euro bovenop richting de klant. Jij verdient 10 euro per uur meer dan wat je tot nu toe zelf geregeld hebt. Wat is dan jouw nadeel precies? Ga je dan liever voor 100 euro ergens anders werken omdat je die 20 euro opslag teveel vindt?

Ik herken wat @ConQuestador zegt: opdrachtgever belt zijn preferred supplier en gaat niet eens zelf moeite doen om mensen te vinden. Dat hij in dit voorbeeld dan 20 euro meer betaald: interesseert de opdrachtgever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

We Are Borg schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:22:
[...]

Ik ben benieuwd: waarom heb je die max van 10 euro? Stel, je maximale uurtarief wat jij verdient is 100 euro tot nu toe. Recruiter biedt je een klus aan van 110 euro, maar zet daar 20 euro bovenop richting de klant. Jij verdient 10 euro per uur meer dan wat je tot nu toe zelf geregeld hebt. Wat is dan jouw nadeel precies? Ga je dan liever voor 100 euro ergens anders werken omdat je die 20 euro opslag teveel vindt?

Ik herken wat @ConQuestador zegt: opdrachtgever belt zijn preferred supplier en gaat niet eens zelf moeite doen om mensen te vinden. Dat hij in dit voorbeeld dan 20 euro meer betaald: interesseert de opdrachtgever niet.
Dat doet een recruiter nooit. Die geeft jou dan lekker €100,- en steekt zelf €30,- in z’n zak.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Tylen schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:39:
[...]

Dat doet een recruiter nooit. Die geeft jou dan lekker €100,- en steekt zelf €30,- in z’n zak.
Dat is niet mijn stelling. Als de zzper het tarief van 110 eist / aangeboden krijgt terwijl hij/zij nog nooit meer heeft kunnen verdienen dan 100 euro. Wat is dan het probleem van die 20 euro marge? Jij krijgt 10 euro meer (ongeveer 17.000 euro op jaarbasis) dan de opdracht die je zelf weet te regelen voor 100 euro per uur

[ Voor 69% gewijzigd door We Are Borg op 18-07-2021 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Omdat 18k p.p. op jaarbasis meer dan voldoende is voor het doorsturen van een factuur. Soort principekwestie die je met het grote aanbod van werk kan veroorloven.

[ Voor 30% gewijzigd door jadjong op 18-07-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

We Are Borg schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:46:
[...]

Dat is niet mijn stelling. Als de zzper het tarief van 110 eist terwijl hij/zij nog nooit meer heeft kunnen verdienen dan 100 euro.

Mijn achtergrond: ik ben geen recruiter maar huur wel regelmatig zzpers in. Als ik op projecten mensen tekort kom bijvoorbeeld. Uurtarieven naar de klant liggen vast en klant doet geen zaken met individuele zzpers. Toegevoegde waarde is dus niet alleen het factuurtje doorsturen: ik heb een opening die er anders niet voor de individuele zzper is. Prima als je zegt: ik wil geen 20 euro opslag er tussen dus ik zoek wel wat anders. Ik snap alleen niet waarom dat zo belangrijk is als je je tarief kunt verdienen wat je wilt hebben. En in mijn stelling meer dan je tot nu toe zelf hebt kunnen regelen :). Wat maakt de marge dan uit?
Je weet het leuk te vertellen. Maar als je een freelancer benaderd vraag je altijd eerst zijn uurtarief en niet “ik biedt je €110,-“. Dat geloof ik gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

jadjong schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:50:
Omdat 18k p.p. op jaarbasis meer dan voldoende is voor het doorsturen van een factuur. Soort principekwestie die je met het grote aanbod van werk kan veroorloven.
Dat is €1500,- per maand voor nog geen uur werk….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Tylen schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:51:
[...]

Je weet het leuk te vertellen. Maar als je een freelancer benaderd vraag je altijd eerst zijn uurtarief en niet “ik biedt je €110,-“. Dat geloof ik gewoon niet.
En dan zeg jij, in je achterhoofd wetende dat je tot nu toe nooit meer dan 100 euro hebt kunnen verdienen: 110 euro is mijn tarief. Take it or leave it. En dan zegt de recruiter: deal. En dan? Dan zeg je nee als je de marge van 20 euro hoort? Kan hè maar ben oprecht benieuwd of je dat dan laat liggen
Helemaal prima. Ben met je eens dat er genoeg werk is dus de kans dat je zonder zit als je nee zegt is klein. Maar dan is je principe dus 18k waard wat prima is :)

Er wordt hier al een aantal keer geroepen dat het alleen een factuurtje doorsturen is. Maar wat @ConQuestador ook al aangaf: er zijn opdrachtgevers die niet met zzpers individueel aan tafel gaan maar de preferred supplier bellen. Om die status en vertrouwen te krijgen is er een hoop tijd (en dus geld) geïnvesteerd. En dan willen ze dan terug verdienen.

Ik ZZP niet maar ken er genoeg die geen probleem hebben om die twintig euro als marge er tussen te hebben. Als de opdracht maar leuk is en het tarief maar bovengemiddeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Stel dat ik via jou werk en onze klant gaat failliet. Eerst schuift de betalingstermijn een maandje op en uiteindelijk betalen ze helemaal niet meer, zeg dat de laatste drie facturen nog open staan. Betaal jij dan mijn laatste drie facturen? Ook als ik nog maar drie maanden bezig ben? :P
Bij 20 euro per uur verwacht ik ook dat jij niet declarabele (naar de klant) uren voor mij invult met bijvoorbeeld in-house ontwikkelwerk of iets dergelijks. Als dat laatste het geval is zou ik zelfs met een 'opslag' van 40.- akkoord gaan.

Wat preferred suppliers en unieke klanten betreft zou akkoord gaan met een eenmalige afkoopsom/kickback-fee. Ben ik binnen een maand weer weg dan kost het mij relatief veel geld, blijf ik er vijf jaar hangen ben ik goedkoop uit en laat jij geld liggen. Voor 30 euro per uur kan je 1:1 een assistent aan het werk houden die lichte boekhouding doet, de auto naar de garage brengt en vliegtickets regelt. 8)7 Niemand hier heeft zoveel randzaken dat er een fulltime assistent nodig is, ik denk eerder dat een assistent makkelijk 20 ZZP IT'ers kan bedienen, dat is 200.- per uur bij een tientje 'opslag' op mijn tarief en voor 30.- opslag kan je het vast zelf wel berekenen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krysa
We Are Borg schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:22:
[...]

Wat hierboven al gezegd is deels principe. En stel dat ik vind dat ik 100 euro waard ben en de klant betaalt 130, dan heb ik zelf het idee dat ik die 30 euro ook extra waard moet zijn. De klant betaalt namelijk geen 100, maar 130 per uur voor mij en verwacht dan misschien iets extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Het aller, aller belangrijkste hierbij is transparantie. Als de recruiter open is over zijn €20 marge kan je bespreken wat hij daarvoor doet en welke risico’s hij daarvoor loopt. Je kan het dan ook hebben over het afbouwen van deze marge na het 1e jaar van de opdracht ofzo. Mijn ervaring is dat dit meestal niet transparant is en al helemaal niet open voor onderhandelingen. Tsja, dan kijk ik wel verder naar iets anders.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:30
Als een klant een budget voor mij heeft EN een budget voor recruitment is er niet zoveel aan de hand. Echter opdrachtgevers hebben bijna altijd alleen maar een budget voor de rol. Dus van die, stel, 100/u, moet ik betaald worden en de opslag van de recruiter. Waar ik nu zit loopt er een externe waarvoor de klant hetzelfde betaald als voor mij, alleenhoud ik er wel 25/u meer aan over omdat ik direct zit.

En dan gaat het dus echt wel van jouw geld af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 08:41
Onlangs via LinkedIn benaderd met de vraag of ik tijd had om te bellen. Ik heb aangegeven dat ik wel tijd heb maar eerst wil weten waar het over gaat.

Daaruit kwam dat ik eerst een NDA moet tekenen. Nooit meegemaakt dat ik eerst een NDA moet tekenen voor de opdrachtomschrijving.

Het is een tech start-up in de automobiel/mobility industrie met voornamelijk ex-Ubers.

Hebben jullie vaker meegemaakt dat je een NDA moet ondertekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Doorsturen van factuur is niet waar het risico van een tussenpersoon ligt. De investering van het zoeken naar een kandidaat en deze aanbieden wel. Daarom zie je ook dat een tussenpersoon die actief benaderd veel meer marge pakt dan een passieve tussenpersoon.

Verder is het een kwestie van niet gebruiken als je ze niet nodig hebt. Lukt het niet om zonder een opdracht te vinden dan zijn ze blijkbaar die €18k per jaar waard want zonder ze heb je niets.

Tot slot zou je als ondernemer wel het verschil moeten weten tussen facturen op kosten of facturen naar waarde. Als ZZP’er in de IT heb ook aan €40 p/u genoeg om uit de (zakelijke) kosten te zijn voor een beetje computeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

We Are Borg schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:59:
[...]

En dan zeg jij, in je achterhoofd wetende dat je tot nu toe nooit meer dan 100 euro hebt kunnen verdienen: 110 euro is mijn tarief. Take it or leave it. En dan zegt de recruiter: deal. En dan? Dan zeg je nee als je de marge van 20 euro hoort? Kan hè maar ben oprecht benieuwd of je dat dan laat liggen
Raar verhaal maak je ervan (echt een recruiter ;)) Iedere freelancer weet zijn eigen marktwaarde.

Dan mag jij mij uitleggen wat je voor meerwaarde heb voor €20,- per uur. Ja je bent preferred supplier bij die eindklant. Maar dat is geen fulltime job. En met, zeg 10 freelancers, bij die eindklant pak je zo €30K per maand voor factuurtjes doorschuiven en af en toe op de koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
We Are Borg schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:59:
[...]
er zijn opdrachtgevers die niet met zzpers individueel aan tafel gaan maar de preferred supplier bellen. Om die status en vertrouwen te krijgen is er een hoop tijd (en dus geld) geïnvesteerd. En dan willen ze dan terug verdienen.
In mijn ervaring zijn die er maar zeer weinig. Grote partijen willen nog wel eens via partijen als headfirst e.d. regelen, maar die rekenen doorgaans juist alleen het administratieve tarief van een paar euro.

Het overgrote deel van de recruiters/tussen partijen zoeken gewoon actief naar opdrachten en freelancers en matchen die aan elkaar. Natuurlijk is dat wat waard, want de partijen hadden elkaar blijkbaar zelf niet gevonden, maar voor € 20,- verwacht ik toch wel wat meer. Er zijn ook naar weinig bedrijven die bewust een dergelijke premium betalen, alleen omdat ze niet zelf willen zoeken.

Eerlijker zou IMHO zijn een soort fixed fee voor het samenbrengen van partijen, zijn ze ook niet meer zo afhankelijk van de termijn die je er zit. Maakt de kosten ook meteen een stuk transparanter, maar heb niet het idee dat die sector daar om zit te springen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:41
Woy schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:01:
[...]

Het overgrote deel van de recruiters/tussen partijen zoeken gewoon actief naar opdrachten en freelancers en matchen die aan elkaar. Natuurlijk is dat wat waard, want de partijen hadden elkaar blijkbaar zelf niet gevonden, maar voor € 20,- verwacht ik toch wel wat meer. Er zijn ook naar weinig bedrijven die bewust een dergelijke premium betalen, alleen omdat ze niet zelf willen zoeken.
Daar verkijk je je volgens mij op. Genoeg mensen die de moeite niet willen nemen om zelf actief iets te zoeken en afwachten tot ze op LinkedIn benaderd worden "want ze krijgen toch zoveel aanvragen via LinkedIn". Dat dat allemaal recruiters zijn die belachelijke marges hanteren interesseert ze dus niet. En dat ze die marge kunnen reduceren tot 0 of hooguit 2 euro als ze zelf actief bij bedrijven zouden gaan zoeken weten ze simpelweg niet of ze nemen de moeite niet.

Hetzelfde hoor ik hier, blijkbaar is een marge van 5 a 10 euro de norm. Zolang dat beeld blijft overheersen blijven die recruiters deze belachelijke marges hanteren.

Ik vind een marge van 2 euro meer dan genoeg, als ze het daar niet voor willen doen kijk ik verder. Klaar. Het is niet alsof er een overschot aan ITers is, integendeel, wij zijn schaars en daarom kunnen wij zelf de voorwaarden bepalen. Het wordt tijd dat men een marge van 5 euro (of meer) niet meer als normaal gaat beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
pirke schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:30:
[...]

Daar verkijk je je volgens mij op. Genoeg mensen die de moeite niet willen nemen om zelf actief iets te zoeken en afwachten tot ze op LinkedIn benaderd worden "want ze krijgen toch zoveel aanvragen via LinkedIn". Dat dat allemaal recruiters zijn die belachelijke marges hanteren interesseert ze dus niet. En dat ze die marge kunnen reduceren tot 0 of hooguit 2 euro als ze zelf actief bij bedrijven zouden gaan zoeken weten ze simpelweg niet of ze nemen de moeite niet.

Hetzelfde hoor ik hier, blijkbaar is een marge van 5 a 10 euro de norm. Zolang dat beeld blijft overheersen blijven die recruiters deze belachelijke marges hanteren.

Ik vind een marge van 2 euro meer dan genoeg, als ze het daar niet voor willen doen kijk ik verder. Klaar. Het is niet alsof er een overschot aan ITers is, integendeel, wij zijn schaars en daarom kunnen wij zelf de voorwaarden bepalen. Het wordt tijd dat men een marge van 5 euro (of meer) niet meer als normaal gaat beschouwen.
Hoewel ik een broertje dood heb aan recruiters (sorry) vind ik 10 euro ook prima. Ik merk met koude acquisitie dat bedrijven extreem terughoudend zijn of direct een vast contract aanbieden.
Blijkbaar doen die recruiters toch iets extra bij die bedrijven, zodat ik toch voor een langere periode binnen kan komen. Tenzij je een goed netwerk hebt en via via iemand binnen kunt komen, kun je soms echt een goede opdracht binnenhalen via een recruiter.

Het is niet zo dat ik schuw ben en zelf geen klanten kan vinden. Zeker met de nieuwe tool van een zekere meneer Joosten, waarvan ik de link waarschijnlijk niet mag posten, kun je in de buurt ook zelf potentiele klanten vinden. Een vinger achter de opdracht krijgen kost dan toch meer moeite dan 1x bellen, dan moet je echt een relatie opbouwen. En juist dat is liever iets wat ik naast mijn 40 urige werkweek aan anderen over laat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Daar verkijk je je volgens mij op. Genoeg mensen die de moeite niet willen nemen om zelf actief iets te zoeken en afwachten tot ze op LinkedIn benaderd worden "want ze krijgen toch zoveel aanvragen via LinkedIn".
Je interpreteert mijn post volgens mij anders dan dat ik hem bedoel. Mijn punt is juist dat er weinig bedrijven zijn die exclusief via een preffered supplier werken ( Of het is een partij die ook daadwerkelijk zelf personeel heeft, maar dan heeft een recruiter ook geen toegevoegde waarde ). Juist de meeste "bemiddeling" wordt gedaan op posities die gewoon open staan en freelancers die gewoon wat zoeken. Of dat dan ligt aan de bedrijven die het niet goed genoeg publiceren, of de freelancer die niet goed genoeg zoekt haalt niet zoveel uit. De recruiter is in die match wel de verbindende partij. Voor mij is dat op dit moment ook niet zoveel waard, maar dat mag iedereen op eigen waarde schatten.
Het ligt er ook erg aan over wat voor opdrachten het gaat. Als het een korte consultancy klus is, mag er per uur wat meer opzitten ( En zit mijn tarief zelf ook wat hoger ), maar eigenlijk is een fixed fee voor het geleverde werk eerlijker. Als ik langer op een klus zit, leveren ze geen werk meer dat in verhoudign staat tot de uurvergoeding, want vanaf dat moment is het echt puur administratief, wat ook nog weinig toevoegt, want het is puur een extra schakel.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Krysa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:37:
[...]

En juist dat is liever iets wat ik naast mijn 40 urige werkweek aan anderen over laat. :+
Je kan ook teruggaan naar gemiddeld 39 uur per week. In dat ene uurtje kun je veel relaties onderhouden. En dat kost je 2,5% van je omzet ipv 10%.

En als je zonder opdracht zit is het goedkoper om een maand fulltime te besteden aan zelf iets vinden ipv een opdracht via een recruiter accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:42:
Voor start-ups is het vrij gebruikelijk dat je een NDA moet tekenen voordat je uberhaupt kan horen wat ze doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-05 21:34
[...]

Klopt helemaal. Sprak vorige week een recruiter in een ander vakgebied, die wilde niet geloven dat de meeste IT'ers ook via een recruiter werken, want "het werk ligt daar toch voor het oprapen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:27

MadEgg

Tux is lievvv

pirke schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:55:
[...]

Je kan ook teruggaan naar gemiddeld 39 uur per week. In dat ene uurtje kun je veel relaties onderhouden. En dat kost je 2,5% van je omzet ipv 10%.

En als je zonder opdracht zit is het goedkoper om een maand fulltime te besteden aan zelf iets vinden ipv een opdracht via een recruiter accepteren.
Een uur minder werken en aan acquisitie besteden kost mij meer (mentale) moeite dan vier uur extra werken om de marge van de recruiter “terug” te verdienen. Het is maar net waar je gelukkig van wordt. €20 per uur is te veel. €10 is ruim maar acceptabel voor mij. Ik zou liever een vaste fee (vooraf) betalen maar daar willen recruiters niet aan.

Ik hoop ze ooit te kunnen vermijden maar de praktijk is nu dat in mijn netwerk klussen voorbij komen als ik niet beschikbaar ben en vice versa. Een recruiter lost dat op en bewijst mij een dienst. Wat mij betreft een prima compromis.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:45
c-nan schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:42:
1x mee gemaakt, maar dat was in een later stadium dan de pitch fase, toen ik al akkoord ging met een interview, ik wist dus al het eea. Was nog voor een loondienst functie, ik werd naar het buitenland gevlogen voor het gesprek, en ik kreeg een NDA in mijn mik die ik even moest tekenen voor ik het kantoor in mocht. Had nog even overwogen om het niet te tekenen, maar de voorwaarden waren niet zo streng, althans voor zover ik het kon beoordelen, en ik was al wat tijd kwijt voor de vlucht enz..
Ik zou er zelf niet akkoord mee gaan zo vroeg in het proces. Op zn minst kunnen ze iets vertellen over de stack, het team, het domein e.d.. En als ik het dan super interessant vind zou ik het wel overwegen, maar alleen als er ook andere perks aan vastzitten voor mij, zoals bijvoorbeeld een gratis reisje voor een interview :)
Heb op deze manier in mijn loondiest tijd best wel een aantal stedentripjes kunnen maken voor nop, naar Ierland, Zwitserland..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:24
MadEgg schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:04:
[...]

Een uur minder werken en aan acquisitie besteden kost mij meer (mentale) moeite dan vier uur extra werken om de marge van de recruiter “terug” te verdienen. Het is maar net waar je gelukkig van wordt. €20 per uur is te veel. €10 is ruim maar acceptabel voor mij. Ik zou liever een vaste fee (vooraf) betalen maar daar willen recruiters niet aan.

Ik hoop ze ooit te kunnen vermijden maar de praktijk is nu dat in mijn netwerk klussen voorbij komen als ik niet beschikbaar ben en vice versa. Een recruiter lost dat op en bewijst mij een dienst. Wat mij betreft een prima compromis.
10 is de ultieme max wat mij betreft. Maar zoals hierboven staat: 5 euro is al meer dan genoeg en daarboven ga ik ook niet accepteren. Daarom spreek ik het op voorhand af, want er is werk zat en dan pak ik gewoon een andere partij.

Er zijn er zat die vinden dat ze 20 jaar hebben geinvesteerd in relaties en dat ze daarom die opslag het waard vinden. Hierboven las ik het ook. Dat vind ik dus echt onzin want ik heb ook 20 jaar kennis en ervaring opgedaan in de IT. Studies, werkervaring, certificates halen, etc. Veel nog in eigen tijd nota bene. Dan mij gaan vertellen dat ik 20 euro moet afstaan omdat zij die relatie hebben opgebouwd? Ga toch fietsen..! Alsof ik deze kennis in 1x geupload heb.. Dat is zijn werk en geen argument om 20 euro per uur af te pakken. Tussenpersonen willen vrijwel allemaal maximaal cashen.. het zit gewoon in de mens.. die zijn hebberig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het gaat niet om 20 jaar een relatie opgebouwd hebben. Het gaat erom dat de tussenpersoon cruciaal is om het probleem van de opdrachtgever op te lossen. Hoe moeilijker dat is, hoe beter beloond. ZZP’ers die €100+ per uur waard zijn en beschikbaar zijn echt niet makkelijk te vinden hoor. Daaronder heb ik nog nooit van zulke marge gehoord.

Overigens snap ik de discussie niet. Als je ze niet nodig hebt zou ik ze zeker niet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Deveon schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Doorsturen van factuur is niet waar het risico van een tussenpersoon ligt. De investering van het zoeken naar een kandidaat en deze aanbieden wel. Daarom zie je ook dat een tussenpersoon die actief benaderd veel meer marge pakt dan een passieve tussenpersoon.
Ik merk daar weinig van. Als We Are Borg inderdaad de klant ontzorgt en bijvoorbeeld altijd mensen 'op voorraad' heeft die binnen een week inzetbaar zijn dan snap ik de marge, die mensen kosten immers geld. Het ondernemersrisico zit dan in de juiste hoeveelheid ZZP'ers op voorraad houden en beloftes waar maken bij klanten.
Verder is het een kwestie van niet gebruiken als je ze niet nodig hebt. Lukt het niet om zonder een opdracht te vinden dan zijn ze blijkbaar die €18k per jaar waard want zonder ze heb je niets.

Tot slot zou je als ondernemer wel het verschil moeten weten tussen facturen op kosten of facturen naar waarde. Als ZZP’er in de IT heb ook aan €40 p/u genoeg om uit de (zakelijke) kosten te zijn voor een beetje computeren.
In de huidige markt hebben recruiters 0 waarde voor de werkzoekende. Wel voor de klant die moet concurreren met andere werkgevers, laat die dan lekker de recruiter betalen terwijl ik mijn factuur direct naar de klant stuurt. Nu heeft de klant 80 man inhuur rond lopen die allemaal 110.- per uur kosten maar zelf iets tussen de 80 en 105 factureren. Dat schept te verkeerde verwachtingen.
Eenmalige afkoopsom (finders fee) voor degene die aan de krappe kant van de arbeidsmarkt zit vind ik voldoende, niet jarenlang doorverhuren.

Als zzp'er in de IT heb je genoeg aan 10.- per uur om uit de zakelijk kosten te komen. Dat we er allemaal dingen bij verzinnen vanwege belastingvoordelen moet je niet mee tellen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
jadjong schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:12:
[...]

Als zzp'er in de IT heb je genoeg aan 10.- per uur om uit de zakelijk kosten te komen. Dat we er allemaal dingen bij verzinnen vanwege belastingvoordelen moet je niet mee tellen. :+
Je wil ook nog eten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:12:
[...]

In de huidige markt hebben recruiters 0 waarde voor de werkzoekende.
Voor de recruiter(/tussenpersoon) is de werkzoekende ook niet de klant maar het product.. Idem voor uitzendbureau’s en detacheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
pirke schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:51:
[...]

Je wil ook nog eten toch?
Eten is bij mij zelden een zakelijke kostenpost. ;) Alles boven de tien euro (18k op jaarbasis) zie ik bij zzp'ers in de uurtje-factuurtje hoek als salaris. Hoeveel dat is hangt van je capaciteiten af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Deveon schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:58:
[...]

Voor de recruiter(/tussenpersoon) is de werkzoekende ook niet de klant maar het product.. Idem voor uitzendbureau’s en detacheerders.
Daarom is het voor mij onduidelijk wat ik er mee te maken heb. In mijn simpele gedachtes zoekt een recuiter iemand voor een functie, die komt dan op audiëntie bij de klant en de klant bepaalt of de persoon geschikt is. Wat mij betreft zit de recruiter bij dat gesprek en belt die af en toe nog even of alles goed gaat, maar verder wil ik er weinig mee te maken hebben. Contracten dat ik niet rechtstreekst voor de klant mag gaan werken vind ik om te huilen. Regel maar met de klant dat die loyaal naar jou als recruiter is, niet mij forceren om jouw cashflow veilig te stellen. De recruiter heeft geen verplichtingen naar mij, maar andersom wel. 8)7

Deze discussie komt een paar keer per jaar voor en gezien de grote markt in recuitersland zijn er nog steeds voldoende slachtoffers die liever 18k (of meer) per jaar laten liggen omdat ze geen netwerk hebben. Ik niet snap. :? Als je drie jaar op dezelfde plek zit is dat eigenlijk ook niet vreemd dat niemand nog weet wie je bent als je weer beschikbaar bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Slachtoffers zou ik ze niet willen noemen. Het zijn ondernemers zonder ondernemersmentaliteit ;)

De discussie is echt gestart vanwege iemand die als ZZP’er wilde beginnen en dan is het prima. Scheelt je toch weer de juiste kanalen te vinden en in te schrijven. Meestal geld toch liever vandaag dan morgen en via Freelance.nl bijvoorbeeld heb je zo een opdracht met een dure tussenpersoon.

Momenteel pakt mijn tussenpersoon €2,50 en vind ik prima. Daarvoor hoefde ik niet in te schrijven op de aanbesteding van de klant. Verder heb ik ook geen moeite om €5 per uur in te leveren via een passief platform als Brainnet, Headfirst of de website van Yacht. Pas wanneer ik wanhopig wordt ga ik in op de partijen die mij benaderen, c.q. de recruiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MadEgg schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:04:
Timing is een ding inderdaad. Maar ook de inhoud. Ik ben "java developer" maar heb wel vrij specifieke wensen wat betreft de projecten die ik doe. Ik kan prima 'direct' bij de NS bijvoorbeeld terecht. Maar er zijn gewoon een hoop bedrijven die ik niet direct ken (mijn huidige klant bijvoorbeeld; had nog nooit van ze gehoord). En een expliciete lead rol in ene greenfield project is niet iets wat je 'zomaar' vindt, en ik ben nog niet op het niveau dat bedrijven mij zelf vinden. Sowieso gaan bij het soort bedrijven waar ik zit de mensen niet zelf actief zoeken tussen ZZPers; dat wordt vaak uitbesteed. Net zoals voor de 'gewone' developers.

M'n eerste klus (bij Bol) was ook een beetje geluk om daar zonder recruiter te komen. Het zijn een beetje makelaars en ik ben ook blij dat we ons huidige huis via een makelaar verkocht hebben :) Het huis dat we gekocht hebben, hebben we zonder makelaar gedaan. Maar ook daar was het ook echt wel een kwestie van geluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:44:
[...]

Timing is een ding inderdaad. Maar ook de inhoud. Ik ben "java developer" maar heb wel vrij specifieke wensen wat betreft de projecten die ik doe. Ik kan prima 'direct' bij de NS bijvoorbeeld terecht. Maar er zijn gewoon een hoop bedrijven die ik niet direct ken (mijn huidige klant bijvoorbeeld; had nog nooit van ze gehoord). En een expliciete lead rol in ene greenfield project is niet iets wat je 'zomaar' vindt, en ik ben nog niet op het niveau dat bedrijven mij zelf vinden. Sowieso gaan bij het soort bedrijven waar ik zit de mensen niet zelf actief zoeken tussen ZZPers; dat wordt vaak uitbesteed. Net zoals voor de 'gewone' developers.

M'n eerste klus (bij Bol) was ook een beetje geluk om daar zonder recruiter te komen. Het zijn een beetje makelaars en ik ben ook blij dat we ons huidige huis via een makelaar verkocht hebben :) Het huis dat we gekocht hebben, hebben we zonder makelaar gedaan. Maar ook daar was het ook echt wel een kwestie van geluk.
Ze moeten je ook niet hoeven zoeken, je moet zorgen dat je af en toe in hun Linkedin tijdlijn voorbij komt met slimme opmerkingen die problemen oplossen.
Dan blijft er altijd iets hangen en als ze dan een keer iemand nodig hebben staat jouw naam af en toe in hun tijdlijn. Ook gewoon koud connecten werkt erg goed, het lijkt wel of iedereen gewoon veel connecties wilt hebben. Ook bedrijfsleiders klikken 9/10 gewoon op accepteren heb ik gemerkt en dan hoef je niet eens een heel verhaal te typen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Ik heb dat Facebook gedrag op LinkedIn nooit begrepen. Het is echt van "ik ken mijn contacten en weet wat ze waard zijn" gegaan naar "ik connect met iedereen waarvan ik hoop dat ik er in de toekomst iets aan kan hebben". Zo jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:28
Hydra schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:44:
[...]

Dat is het probleem he: Ik word soms benaderd door recruiters met een opdracht, en hoe hard ik ook zoek, ik kan niet achterhalen waar die opdracht dan is.

Kortom: Die opdracht is alleen uitgezet bij die recruiter.

Ik herken ook wat je zegt: Er zijn een paar partijen waarbij ik direct wel aan de slag kan, maar dan zit je in een legacy codebase te werken met oude technieken. Sommige mensen vinden het niet erg, maar een project zoals jij nu hebt (greenfield + lead) is gewoon 100x leuker.

Ik denk dat je als software ontwikkelaar (waarbij je vaak toch projecten van meerdere jaren doet) toch lastiger zonder recruiter een opdracht vind. Tenzij je bereid bent bij de grote jongens "saaiere" opdrachten te doen.

Ondanks dat, ga ik de komende maanden toch actief zelf zoeken, eens kijken of het lukt. Anders kan ik in november/december altijd nog ingaan op een recruiter wanneer die weer eens belt.

[ Voor 4% gewijzigd door ConQuestador op 19-07-2021 09:21 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ConQuestador schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:06:
Dat is het probleem he: Ik wordt soms benaderd door recruiters met een opdracht, en hoe hard ik ook zoek, ik kan niet achterhalen waar die opdracht dan is.

Kortom: Die opdracht is alleen uitgezet bij die recruiter.
Yup. En je weet ook vaak niet of bedrijven ZZPers inhuren, dat schreeuwen ze meestal niet echt van de daken. Bij m'n huidige klant staat dat ook niet op de banenportal bijvoorbeeld.
Ik herken ook wat je zegt: Er zijn een paar partijen waarbij ik direct wel aan de slag kan, maar dan zit je in een legacy codebase te werken met oude technieken. Sommige mensen vinden het niet erg, maar een project zoals jij nu hebt (greenfield + lead) is gewoon 100x leuker.

Ik denk dat je als software ontwikkelaar (waarbij je vaak toch projecten van meerdere jaren doet) toch lastiger zonder recruiter een opdracht vind. Tenzij je bereid bent bij de grote jongens "saaiere" opdrachten te doen.

Ondanks dat, ga ik de komende maanden toch actief zelf zoeken, eens kijken of het lukt. Anders kan ik in november/december altijd nog ingaan op een recruiter wanneer die weer eens belt.
Ja dat ben ik ook van plan hoor voor m'n volgende klus. Bij m'n vorige 'moest' ik weg na 2 jaar (vanwege DBA) en heb je dus een harde deadline. Bij m'n huidige opdrachtgever is die er niet, dus kan ik als ik er genoeg van heb gewoon rustig op zoek gaan op een moment dat 't mij uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
JeroenE schreef op zondag 18 juli 2021 @ 06:49:
@Rutix Als jij al (mede) eigenaar bent van een woning dan hoef je toch geen overdrachtsbelasting meer te betalen? Dat had wel gemoeten toen het huis gedeeltelijk op jouw naam kwam te staan. Als het huis nog op 100% in het kadaster staat heeft de notaris destijds iets verkeerd gedaan. Het lijkt mij dan logischer dat de notaris die fout hersteld.
Toen mijn vriendin het huis kocht hadden wij nog geen relatie. Dus zij is 100% eigenaar volgens notaris en kadaster. Nu wordt die verdeling van het huis wel geregeld in het samenlevingscontract maar dat is voor de geldverstrekker niet voldoende. Ik moet minimaal 1% eigenaar zijn in het kadaster van dat huis.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Rutix Aha, maar dan is formeel de woning dus nog steeds 100% eigendom van je partner en jij bent dus geen (mede) eigenaar van die woning. Je kan met een samenlevingscontract niet een woning (gedeeltelijk) overdragen aan iemand anders. Dat kan alleen als jij de woning (gedeeltelijk) koopt en dit via de notaris wordt ingeschreven in het kadaster. Je moet bij een eigendomsoverdracht van een woning overdrachtsbelasting betalen. Die kan tegenwoordig wel in sommige gevallen 0% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
JeroenE schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 05:43:
@Rutix Aha, maar dan is formeel de woning dus nog steeds 100% eigendom van je partner en jij bent dus geen (mede) eigenaar van die woning. Je kan met een samenlevingscontract niet een woning (gedeeltelijk) overdragen aan iemand anders. Dat kan alleen als jij de woning (gedeeltelijk) koopt en dit via de notaris wordt ingeschreven in het kadaster. Je moet bij een eigendomsoverdracht van een woning overdrachtsbelasting betalen. Die kan tegenwoordig wel in sommige gevallen 0% zijn.
Ja klopt. In samenlevingscontract is alleen geregeld wat er dus gebeurt als we uit elkaar gaan. :).
Overdrachtsbelasting van 0% is natuurlijk niet van toepassing hier omdat het niet onze hoofdverblijf is :p dus helaas!

Nothing to see here!

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:14

ralpje

Deugpopje

Zo. Vandaag m’n baan in loondienst opgezegd per 1/9. Naast m’n trainingen als MCT die ik als ZZP-er deed naast m’n reguliere baan, ga ik nu volledig als freelancer aan de slag in de Microsoft Cloud hoek (Azure en/of Modern Workplace).
Inmiddels al een klus per 1/9 weten te scoren en nu dus even zorgen dat alles met m’n ‘oude’ werk geregeld wordt (overname lease-auto etc.) en dat ik alle losse eindjes voor een volledige job als zelfstandige voor elkaar heb. AOV / Broodfonds, BAV, the works.
Zin in :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Gefeliciteerd met je klus & succes @ralpje

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:28

Rem

Zo, sinds 1 juli ben ik dan ook officieel fulltime freelancer! :)
Heb over de jaren genoeg buffer opgebouwd als (parttime-)ondernemer en in loondienst dat ik er gewoon koud in ben gesprongen, en meteen maar gestart met een kleine vakantie nu het nog kon.

Ben sinds maandag rustig rond aan het kijken voor een opdracht. Volgens mij zit het met mijn ervaring wel goed (8 jaar .net ontwikkelaar, laatste rol als lead developer, fullstack en veel azure en eigen software), maar merk dat ik nu toch echt wel wat sterker moet worden met het schrijven in mijn CV. Ook voel ik me wat onzeker over het gebrek aan afgeronde opleiding (HBO propedeuse + WO gedaan, maar WO maar 1 jaar).

In loondienst was het echt een eitje om ergens uitgenodigd te worden, nu werd ik voor een opdracht afgewezen op bepaalde Azure kennis die ik niet in mijn CV had staan, maar waar ik juist heel sterk in ben. Oeps! Hopelijk krijg ik nog de kans om dat recht te breien, want volgens mij sluit ik prima aan bij wat ze zoeken.

Leuke uitdaging meteen. Ik moet toegeven dat ik had verwacht dat het iets makkelijker zou zijn. Nouja, er zijn altijd de recruiters nog... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 23:14
Rem schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:19:
Zo, sinds 1 juli ben ik dan ook officieel fulltime freelancer! :)
Heb over de jaren genoeg buffer opgebouwd als (parttime-)ondernemer en in loondienst dat ik er gewoon koud in ben gesprongen, en meteen maar gestart met een kleine vakantie nu het nog kon.

Ben sinds maandag rustig rond aan het kijken voor een opdracht. Volgens mij zit het met mijn ervaring wel goed (8 jaar .net ontwikkelaar, laatste rol als lead developer, fullstack en veel azure en eigen software), maar merk dat ik nu toch echt wel wat sterker moet worden met het schrijven in mijn CV. Ook voel ik me wat onzeker over het gebrek aan afgeronde opleiding (HBO propedeuse + WO gedaan, maar WO maar 1 jaar).

In loondienst was het echt een eitje om ergens uitgenodigd te worden, nu werd ik voor een opdracht afgewezen op bepaalde Azure kennis die ik niet in mijn CV had staan, maar waar ik juist heel sterk in ben. Oeps! Hopelijk krijg ik nog de kans om dat recht te breien, want volgens mij sluit ik prima aan bij wat ze zoeken.

Leuke uitdaging meteen. Ik moet toegeven dat ik had verwacht dat het iets makkelijker zou zijn. Nouja, er zijn altijd de recruiters nog... ;)
Het kan dagen , weken, maanden duren. En opeens, zit je jaren op een opdracht...Je afvragend wat er nu eigenlijk veranderd is....(je inkomen...)

Succes! Het gaat zeker lukken!!

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:48
Over niet afgeronde opleidingen gesproken: hoe zouden jullie dat doen met bijvoorbeeld overheidsopdrachten die een harde eis (knock-out) op afgeronde HBO/WO opleiding hebben? Ik heb rond de ~120 ECTS behaald aan een universitaire informaticaopleiding, dus ik kom eigenlijk alleen binnen als ik de 'voorkeurskandidaat' ben (d.w.z. halve aanbestedingsfraude) en de eis voor mij naar "WO werk-denk niveau" wordt gezet.

Wellicht claimen dat 120 ECTS universitair gelijk staat aan een afgeronde HBO opleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:25
Aftansert schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:26:
Wellicht claimen dat 120 ECTS universitair gelijk staat aan een afgeronde HBO opleiding?
Hoe dan? 60 ECTS is 1 jaar, en je hebt dan nog steeds niet het papiertje, dus het vinkje kunnen ze nog steeds niet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Dan weten ze één ding zeker: jij hebt geen universitair niveau... :P maar serieus, als je zoiets gaat claimen dan wil de andere partij graag bewijs zien van je claim... Waar ga je dat bewijs vandaan halen?

Het enige wat een feit is, is dat je blijkbaar een opgever bent? Of kan je het stoppen met de opleiding (en vwo dus je hoogst genoten opleiding is) wel goed in een gesprek verkopen met een goede onderbouwing zonder dergelijke claims?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:48
President schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:49:
[...]
Of kan je het stoppen met de opleiding (en vwo dus je hoogst genoten opleiding is) wel goed in een gesprek verkopen met een goede onderbouwing zonder dergelijke claims?
Het verkopen van de niet-afgeronde opleiding is geen enkel probleem, ook gezien dat ik 4 projecten voor verschillende overheden heb gedaan waar men de aanbesteding voor mij heeft aangepast. Dat is het voordeel van het werken binnen een niche met weinig concurrentie. Het probleem is meer dat als de opdracht al is opgesteld, een afgeronde HBO/WO-opleiding vaak geldt als knock-out criterium.

Dat zorgt ervoor dat voordat er iemand inhoudelijk naar m'n profiel kan kijken, de inhuurdesk me er al uitgefilterd heeft omdat ik niet voldoe aan de opleidingseis. Ik zie niet echt een mogelijkheid om hier voorbij te glippen (behalve dan de bachelor afmaken), maar misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 21-07-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Waarom doe je geen avondopleiding om alsnog een papiertje te halen? Wellicht kun je redelijk wat vrijstelling krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 20:15
Dan los je wel het echte probleem (je hebt het papiertje niets) op, in plaats van de symptomen (je valt af in de voorselectie)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Aftansert schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:59:
[...]

Het verkopen van de niet-afgeronde opleiding is geen enkel probleem, ook gezien dat ik 4 projecten voor verschillende overheden heb gedaan waar men de aanbesteding voor mij heeft aangepast. Dat is het voordeel van het werken binnen een niche met weinig concurrentie. Het probleem is meer dat als de opdracht al is opgesteld, een afgeronde HBO/WO-opleiding vaak geldt als knock-out criterium.

Dat zorgt ervoor dat voordat er iemand inhoudelijk naar m'n profiel kan kijken, de inhuurdesk me er al uitgefilterd heeft omdat ik niet voldoe aan de opleidingseis. Ik zie niet echt een mogelijkheid om hier voorbij te glippen (behalve dan de bachelor afmaken), maar misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.
Ik hoor mijzelf hier 4 jaar geleden. De tijd gaat je inhalen en op een gegeven moment krijg je mensen als President voor je. :D Haal je papiertje; het stelt geen reedt voor. Ik heb het gedaan in loondienst met een lager salaris maar met een verhoogde kans op afstuderen. Uiteindelijk gaan zzp met een diploma op zak en het voelt toch als een overwinning. Zie het ook niet als tegenargument maar als motivatie. Van anders mans fouten kun je leren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Over niet afgeronde opleidingen gesproken: hoe zouden jullie dat doen met bijvoorbeeld overheidsopdrachten die een harde eis (knock-out) op afgeronde HBO/WO opleiding hebben? Ik heb rond de ~120 ECTS behaald aan een universitaire informaticaopleiding, dus ik kom eigenlijk alleen binnen als ik de 'voorkeurskandidaat' ben (d.w.z. halve aanbestedingsfraude) en de eis voor mij naar "WO werk-denk niveau" wordt gezet.

Ervaring en trackrecord zijn belangrijker (persoonlijke mening/ervaring). Als er staat dat het een knockout is zal mij dat niet weerhouden te reageren. (Ik heb alleen LTS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Als iemand een vacature opstelt met daarin de eis "afgeronde HBO/WO opleiding" dan zijn ze niet op zoek naar iemand met "HBO/WO niveau" want als hadden ze dat er in gezet. Inderdaad kan het daadwerkelijk afmaken van een opleiding gezien worden als een graadmeter van doorzettingsvermogen. Kennelijk wil de inhuurder dat op deze manier toetsen. Voldoe je niet aan de eis, dan zal je niet door de voorselectie komen. Het enige wat je kan doen om dat te voorkomen is liegen en dat is een doodzonde als je wordt betrapt.

Dat gezegd hebbende, ik heb in Nederland nog nooit meegemaakt dat iemand daadwerkelijk om een bewijs van een diploma vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RichieB schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:01:
Dat gezegd hebbende, ik heb in Nederland nog nooit meegemaakt dat iemand daadwerkelijk om een bewijs van een diploma vraagt.
Impliciet of expliciet claimen dat je een afgeronden HBO/WO opleiding hebt is volgens mij wel gewoon fraude, maar zeker weten doe ik het niet.

Ik merk alleen zelf dat er bij intakes e.d. echt nooit uberhaupt aan gerefereerd wordt. Mensen kijken na 20 jaar toch echt vooral naar je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tylen schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:25:
Als er staat dat het een knockout is zal mij dat niet weerhouden te reageren. (Ik heb alleen LTS).
Ik ben wel 'afgestudeerd' maar heb geen HBO papiertje :) Hoewel ik wel regelmatig nadenk over het alsnog halen, weet ik stiekem ook wel dat het echt niks uit gaat maken voor de rollen die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Hydra schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:11:
[...]

Impliciet of expliciet claimen dat je een afgeronden HBO/WO opleiding hebt is volgens mij wel gewoon fraude, maar zeker weten doe ik het niet.

[...]
Ik denk niet dat je er een wet mee overtreedt, maar ik zou het niet doen. Vaak staat er bij een opdracht een inhoudelijk contactpersoon. Die zou je kunnen bellen met je uitleg waarom ze je toch echt moeten uitnodigen. Verloopt dat positief dan kan je afspreken dat je wel het vinkje zet (om langs de inhuur/inkoop afdeling te komen) en dat je dan in het gesprek aantoont dat je het gevraagde niveau hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door RichieB op 22-07-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 22:03
Komt ook een beetje door die recruiters/consultancytoko's die iedereen die een toetsenbord vast kan houden op intake stuurt. Dan krijg je weer die rare harde eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RichieB schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:23:
Ik denk niet dat je er een wet mee overtreed, maar ik zou het niet doen. Vaak staat er bij een opdracht een inhoudelijk contactpersoon. Die zou je kunnen bellen met je uitleg waarom ze je toch echt moeten uitnodigen. Verloopt dat positief dan kan je afspreken dat je wel het vinkje zet (om langs de inhuur/inkoop afdeling te komen) en dat je dan in het gesprek aantoont dat je het gevraagde niveau hebt.
Ik kijk niet naar de opleidingseisen eerlijk gezegd; ik kijk gewoon naar wat er gedaan moet worden. Als ze er tijdens mijn intake expliciet naar vragen ga ik er niet over liegen natuurlijk, maar ik heb wel met een net-niet-afgeronde HBO opleiding op "HBO verplicht" opdrachten gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Wat ik altijd een mooie vind is: 5 jaar ervaring in deze branche. Dan wil je kennelijke alleen personen die op een laag niveau zijn ingestroomd en doorgegroeid. Want ervaren krachten uit andere branches kunnen op die manier nooit ervaring opdoen in deze branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:26:
Komt ook een beetje door die recruiters/consultancytoko's die iedereen die een toetsenbord vast kan houden op intake stuurt. Dan krijg je weer die rare harde eisen.
Ik snap ook wel waar het vandaan komt hoor. En eergelijk gezegd heb ik ook nogal gemengde gevoelens over een hoop 'self taught' developers. Ik merk toch vaak dat er flinke gaten in hun kennis zitten. Als ze 'meewerken' merk je dat niet zo, totdat ze zelf dingen moeten designen.

Maargoed. Er zijn ook weer devs die wel dat HBO papiertje hebben en het ook absoluut niet kunnen, dus tja. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RichieB schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:28:
Wat ik altijd een mooie vind is: 5 jaar ervaring in deze branche. Dan wil je kennelijke alleen personen die op een laag niveau zijn ingestroomd en doorgegroeid. Want ervaren krachten uit andere branches kunnen op die manier nooit ervaring opdoen in deze branche.
Je bedoelt branche alsin e-commerce of finance ofzo? Ja dat vind ik ook echt complete larie voor developers. Het maakt echt geen hol uit; je opdrachtgever komt met een probleem en je lost dat op. Welke branche je in zit, heeft daar echt nul invloed op.

Ik heb ook geen interesse om domain expert te worden binnen een bepaalde branche. Dat laat ik liever aan business analysten e.d. over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Als je er echt van overtuigd bent dat je hetzelfde niveau hebt, dan is dat papiertje halen natuurlijk een eitje.

Als je jezelf hebt leren zwemmen, is daarna je A diploma halen ook geen probleem. Als blijkt dat je toch niet kan duiken, dan heb je ook niet hetzelfde niveau ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:45
Krysa schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:13:
[...]
Haal je papiertje; het stelt geen reedt voor. Ik heb het gedaan in loondienst met een lager salaris maar met een verhoogde kans op afstuderen. Uiteindelijk gaan zzp met een diploma op zak en het voelt toch als een overwinning. Zie het ook niet als tegenargument maar als motivatie. Van anders mans fouten kun je leren ;)
Mag ik het compleet tegenovergestelde advies geven? :)

Ik heb er achteraf spijt van dat ik te lang met mijn Informatica studie ben blijven aanmodderen destijds.. Het was een leuke tijd, daar niet van. Maar ik had makkelijk 3 jaar eerder kunnen kappen met leren en beginnen met doen. Was ik nu waarschijnlijk 3 jaar ZZP'en verder geweest.
In mijn ervaring is dat veel slimmer in ons vakgebied, waarbij bijna niemand echt om het papiertje staat te schreeuwen, en het veel meer gaat om wat je skills zijn. Dat vooropgesteld dat je het ook echt kan, en het ook kan verkopen dat dat zo is.

Het enige waar het echt voor "nodig" was tot nu toe in mijn ervaring, zijn werkvisa naar sommige landen als je nog niet genoeg ervaring hebt (bijvoorbeeld Japan is Bachelor, of 10 jaar ervaring geloof ik).

En inderdaad sommige opdrachten bij de overheid. Op deze reageer ik gewoon niet, vrij simpel.. Als je er echt heel graag wil werken om een of andere reden, zou ik er op een andere manier binnen proberen te komen (via via?) en dan een opdracht naar je toe laten schrijven inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:52

Yucon

*broem*

pirke schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:32:
Als je er echt van overtuigd bent dat je hetzelfde niveau hebt, dan is dat papiertje halen natuurlijk een eitje.

Als je jezelf hebt leren zwemmen, is daarna je A diploma halen ook geen probleem. Als blijkt dat je toch niet kan duiken, dan heb je ook niet hetzelfde niveau ;)
Dat is wel erg simpel gesteld. Het papiertje halen kost uiteindelijk ook moeite omdat je door diverse hoepeltjes moet springen en ook gewoon domweg opdrachten moet maken die tijd kosten. Die kosten/batenafweging kun je niet zomaar negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:32:
Nou in mijn geval is het vooral een tijd versus opbrengsten verhaal. Ik mis een aantal studiepunten van mijn opleiding maar dat was 20 jaar geleden; er is zoveel veranderd dat ik nu een halve informatieopleiding opnieuw zou moeten doen, en dat kost gewoon heel veel tijd.

Dat ik het niveau heb weet ik wel; ik ben 'afgestudeerd' en mis studiepunten van een paar groepsvakken.

Ik overweeg het overigens wel nog steeds, ook om aansluitend een master te gaan doen. Maar dat is meer een "self-actualization" verhaal, dan dat er een ROI aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
bumble_bee schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:38:heb er achteraf spijt van dat ik te lang met mijn Informatica studie ben blijven aanmodderen destijds..
Als tegenwerping daarop; ik heb er spijt van het niet gewoon afgemaakt te hebben :) En niet daarna voor een master gegaan te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 08:27
Ik ben ooit begonnen aan een master na mijn HBO, maar ik vond het te stoffig dus ben er toen mee gestopt en gaan werken. Op zich nooit spijt van gehad, mogelijk dat ik ooit nog wel eens een master ga halen, maar dat is dan meer omdat het kan dan omdat het perse nodig is.

De enige keren dat het harder knaagt is als ik een leuke opdracht ergens zie waar ze dan een master als eis hebben, die opdracht moet ik dan helaas laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
RichieB schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:01:
Ik meen dat ik deze bij Brainnet gewoon mocht uploaden voor een rol bij de Rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Daar zijn gemeentes en andere lokale overheden ook erg sterk ik. Ben erg ver gekomen in een intake voor een grotere gemeente in het zuiden, maar uiteindelijk wilden de beslissingsmakers toch iemand die al ervaring had met werken in een gemeentelijke organisatie - in tegenstelling tot de SME die mijn security ervaring veel relevanter vond dan de gemeentelijke ervaring van de ander. Mja, wat doe je eraan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@Hmmbob Inderdaad. En daarna klagen dat ze geen goede mensen kunnen vinden en/of niet het juiste niveau kunnen halen qua security. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:25:
Ik meen dat ik deze bij Brainnet gewoon mocht uploaden voor een rol bij de Rabo.
Ik moest echt bij Brainnet langs toen ik naar de ING ging. Maar dat was echt de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 23:14
Hmmbob schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:46:
Dan los je wel het echte probleem (je hebt het papiertje niets) op, in plaats van de symptomen (je valt af in de voorselectie)
Ik heb om die reden ooit de avond opleiding HBO-BI gedaan in Rotterdam. Papiertje gehaald, nooit meer iets aan gehad daarna (ook niet veel geleerd - maar ook niet niks). Maar ik heb het gedaan om de reden hierboven mocht het spelen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 15:12
Hydra schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:46:
[...]

Nou in mijn geval is het vooral een tijd versus opbrengsten verhaal. Ik mis een aantal studiepunten van mijn opleiding maar dat was 20 jaar geleden; er is zoveel veranderd dat ik nu een halve informatieopleiding opnieuw zou moeten doen, en dat kost gewoon heel veel tijd.

Dat ik het niveau heb weet ik wel; ik ben 'afgestudeerd' en mis studiepunten van een paar groepsvakken.

Ik overweeg het overigens wel nog steeds, ook om aansluitend een master te gaan doen. Maar dat is meer een "self-actualization" verhaal, dan dat er een ROI aan zit.
Waarom skip je dan het HBO niet en probeer je met een toelatings examen (zoekterm: colloquium doctum) binnen te komen? Zodra je universiteit hebt kijk niemand meer naar welke opleiding daarvoor zat.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:15:
[...]

Ik moest echt bij Brainnet langs toen ik naar de ING ging. Maar dat was echt de enige.
Ja, voor een paspoortcheck meen ik me te herinneren?

Docs (incl diploma) zijn ingescand die kant op gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jogai schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:19:
Zodra je universiteit hebt kijk niemand meer naar welke opleiding daarvoor zat.
Net zoals niemand kijkt naar welke cijfers je behaald hebt: enkel of het vinkje er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 11:02
Hydra schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:30:
[...]

Je bedoelt branche alsin e-commerce of finance ofzo? Ja dat vind ik ook echt complete larie voor developers. Het maakt echt geen hol uit; je opdrachtgever komt met een probleem en je lost dat op. Welke branche je in zit, heeft daar echt nul invloed op.

Ik heb ook geen interesse om domain expert te worden binnen een bepaalde branche. Dat laat ik liever aan business analysten e.d. over.
Ik ben niet van mening dat het volledig niet uit zou maken. Ik ken de finance software wereld niet goed genoeg, maar binnen e-commerce (op enterprise schaal) heb je toch wel met een paar software producten te maken waarvoor geldt dat enige voorkennis wel kan helpen als je er zeg een opdracht van maximaal 1 jaar gaat krijgen en/of ze juist iemand extern (tijdelijk) in huis willen halen om die kennis op te kunnen doen. Een business analyst is immers niet hetzelfde als een architect. Mochten ze 10 freelancers in willen huren om 2 jaar te komen ontwikkelen aan een website dan wordt het een ander verhaal. Erg situatie afhankelijk dus, maar ik heb de rest van de opdracht dan ook niet gezien in dit verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 22-07-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 13:13
Hydra schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:30:
[...]

Als je ook een architectenrol hebt op een green field project is het dan wel weer handig om de industrie een beetje te kennen. Daar kan je m.i. dan wel echt waarde toevoegen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:53:
Ja, voor een paspoortcheck meen ik me te herinneren?
Nee ik moest daar echt langs met m'n diploma. Mocht geen scan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Jogai schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:19:
Waarom skip je dan het HBO niet en probeer je met een toelatings examen (zoekterm: colloquium doctum) binnen te komen? Zodra je universiteit hebt kijk niemand meer naar welke opleiding daarvoor zat.
Dat is ook precies waar ik aan zit te denken. Maargoed, ik twijfel vooral of ik het moet gaan doen. Mezelf kennende ga ik er dan 2 maanden enthusiast mee aan de gang en heb ik dan geen zin meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Paprika schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:56:
Ik ben niet van mening dat het volledig niet uit zou maken. Ik ken de finance software wereld niet goed genoeg, maar binnen e-commerce (op enterprise schaal) heb je toch wel met een paar software producten te maken waarvoor geldt dat enige voorkennis wel kan helpen als je er zeg een opdracht van maximaal 1 jaar gaat krijgen en/of ze juist iemand extern (tijdelijk) in huis willen halen om die kennis op te kunnen doen. Een business analyst is immers niet hetzelfde als een architect. Mochten ze 10 freelancers in willen huren om 2 jaar te komen ontwikkelen aan een website dan wordt het een ander verhaal. Erg situatie afhankelijk dus, maar ik heb de rest van de opdracht dan ook niet gezien in dit verhaal.
Ik denk dat het een beetje afhankelijk is van je rol. Als lead engineer / software architect heb ik het in ieder geval niet gemerkt dat domeinkennis veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Freeaqingme schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:07:
Als je ook een architectenrol hebt op een green field project is het dan wel weer handig om de industrie een beetje te kennen. Daar kan je m.i. dan wel echt waarde toevoegen.
Mwa. Ik zit nu op een green field project als lead engineer / software architect en merk dat ik prima kan leunen op mensen met de domain kennis. Ik geloof best dat klanten het fijn zouden vinden als ik die domein kennis vooraf opgebouwd had, maar het is niet alsof ze veel te kiezen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:01

page404

Website says no

Uitslag van enquête zzp Nederland:
https://www.zzp-nederland...bade8-59c5cea579-80652005

Benieuwd of het wat toevoegt aan de discussie.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:29
Hmmbob schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:46:
Dit is voor mij de reden waarom ik überhaupt HBO informatica afgemaakt had terwijl het saai was.
Als ik erna nog het geld had gehad om een master te gaan doen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
hackerhater schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:48:
[...]

Dit is voor mij de reden waarom ik überhaupt HBO afgemaakt had terwijl het saai was.
Ik heb HBO energietechniek, en een deel van de opleiding bestond uit "dictaten" (luxe woord voor kopieen...) van mijn MBO boeken die ik nog thuis had liggen van het MBO :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ybos schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:04:
[...]

Ik heb HBO energietechniek, en een deel van de opleiding bestond uit "dictaten" (luxe woord voor kopieen...) van mijn MBO boeken die ik nog thuis had liggen van het MBO :X
En daarom kun je die opleiding ook versneld doen als je een relevante MBO opleiding hebt gedaan. Zou ook wel gek zijn als het op het HBO opeens anders zou zijn als op het MBO. Ik zou wel meer diepgang en theorie verwachten (en daarbij wat meer projectmanagement op HBO en meer uitvoerend op MBO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
jongetje schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:09:
[...]

En daarom kun je die opleiding ook versneld doen als je een relevante MBO opleiding hebt gedaan. Zou ook wel gek zijn als het op het HBO opeens anders zou zijn als op het MBO. Ik zou wel meer diepgang en theorie verwachten (en daarbij wat meer projectmanagement op HBO en meer uitvoerend op MBO).
Dat is inderdaad een terechte opmerking, ik heb hem in 3 jaar gedaan in plaats van 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Tios
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-11-2021
Hoi allemaal,

Onlangs een nieuw huis gekocht wat we verbouwd hebben. Hier heb ik nu een kantoor ingericht met eigen ingang en sanitaire voorziening, zodat het aan de richtlijnen voor een kantoor aan huis voldoet.

De meeste aftrekposten spreken voorzich, al zijn er een paar waar ik de onderstaande vragen over heb (ik ga eind van het jaar naar boekhouder, maar ben benieuwd wat ik kan verwachten):

Je mag maximaal 4% van de werkelijke waarde van het kantoor aan huis aftrekken -> Hoe bepaal je dit? Deel je dan het oppervlak/inhoud van het kantoor door het totaaloppervlak en vermenigvuldig je dit met de WOZ waarde?

Hoe bepaal je de verzekeringskosten? Het huis is uiteraard verzekerd, maar ik heb geen aparte verzekering voor het kantoor (dit is ook niet nodig, heb alleen een PC en meubilair)

Een deel van de hypotheekschuld kan aan de onderneming toegerekend worden -> Hoe bepaal je dit voor een ZZP'er?

Mijn dank is enorm als iemand hier meer over weet!
Pagina: 1 ... 235 ... 628 Laatste