Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
Woy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:23:
Ik wil wat sposoren aan een vereniging die vrijgesteld is van BTW, in ruil daarvoor wordt mijn logo & site gepubliceerd op de site. Makkelijkst is natuurlijk dat ik gewoon x bedrag overmaak, de kwitantie daarvan (zonder BTW) in mijn boekhouding opnemen

Maar nu zat ik te denken of het niet voordeliger voor de vereniging is om goederen te sponsoren, waarbij ik de BTW kan aftrekken. Maar hoe zou dat boekhoudkundig werken? Gewoon op de kwitantie de goederen vermelden in plaats van het bedrag? Of moet er dan op een of andere manier alsnog weer BTW door mij afgedragen worden?
Goederen sponsoren en geld sponsoren is volgens mij hetzelfde: bij beiden moet er BTW berekend worden. Je kan niet zomaar activa ex btw aan de zaak onttrekken (intra-communautaire leveringen aan andere BTW gerechtigden binnen de EU daargelaten)

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 12-07-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:43:
[...]

Goederen sponsoren en geld sponsoren is volgens mij hetzelfde: bij beiden moet er BTW berekend worden.
Ik hoef alleen BTW te heffen als ik iets verkoop, maar in deze is de vereniging degene die de promotie verkoopt, en geen BTW in rekening hoeft te brengen.

https://www.belastingdien...rfenis/u_wordt_gesponsord

Het geld ook voor goederen staat hier, dus in dat opzicht kan ik inderdaad beter de goederen sponsoren, dan het bedrag, want de vereniging kan de BTW niet aftrekken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ybos schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:38:
[...]

Ik heb ook weleens wat gesponsord en wat ik dan deed:
factuur van leverancier met spullen gewoon op mijn bedrijfsnaam.
Bij het artikel sponsoring ..... op laten nemen, en in de boekhouding voor de zekerheid ook nog sponsoring ... opnemen.
In principe boek je dan alleen de inkoop, waar je bij die factuur in de administratie ook gewoon een verwijzing naar de sponsoring maakt? Lijkt mij inderdaad de makkelijkste manier.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Woy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:04:
[...]

Ik hoef alleen BTW te heffen als ik iets verkoop, maar in deze is de vereniging degene die de promotie verkoopt, en geen BTW in rekening hoeft te brengen.

https://www.belastingdien...rfenis/u_wordt_gesponsord

Het geld ook voor goederen staat hier, dus in dat opzicht kan ik inderdaad beter de goederen sponsoren, dan het bedrag, want de vereniging kan de BTW niet aftrekken.
Hier staat het duidelijker: https://www.belastingdien...n/waarover_btw_berekenen/
Onttrekkingen en gratis verstrekkingen van goederen
Onttrekt u een goed aan uw onderneming voor privédoeleinden of verstrekt u gratis een goed aan een ander? U ontvangt dan geen vergoeding waarover u btw kunt berekenen. U moet meestal bij een onttrekking of verstrekking wel btw betalen aan ons. Dit is het geval wanneer u met betrekking tot het goed of bestanddelen daarvan aftrek van btw heeft gehad. U berekent de btw dan over de aankoopprijs van het goed. Heeft u het goed niet aangekocht, dan berekent u de btw over de kostprijs.
Oftewel ook over donaties dien je gewoon btw te berekenen en af te dragen aan de belastingdienst.

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 12-07-2021 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Maar die is gelijk aan de voorbelasting dan? Dus effectief is er geen BTW voordeel oid, de kosten van de sponsoring zijn gelijk aan de kosten van de goederen incl btw?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

El Polo Diablo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:50:
[...]

Concrete vraag is eigenlijk wat een gangbaar tarief is. Van de grote partijen weet ik dat die tussen €120-€140 rekenen voor hun consultants. Ik las ergens de regel dat voor freelance/zzp je daar 25% af kan halen. Rond €90-105 kom je dan uit.

Is dat realistisch?
90 vind ik erg weinig, en uitschieters boven die 105 kom ik ook nog wel eens tegen (als klant, bij mijn voormalige werkgever). Als je ervaren bent zou ik niet snel onder de 100 euro gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:33:
[...]

Hier staat het duidelijker: https://www.belastingdien...n/waarover_btw_berekenen/

[...]

Oftewel ook over donaties dien je gewoon btw te berekenen en af te dragen aan de belastingdienst.
Ik snap de strekking, en het zou inderdaad logisch zijn als dit er onder zou vallen. Maar de omschrijving komt niet helemaal overeen, want het is geen privé onttrekking, en ik vertrek het ook niet gratis, want er staat een tegenprestatie tegenover.

Maar hoe zou je dit überhaupt boeken en opgeven bij de omzetbelasting? Er is immers geen gerelateerde omzet of factuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Woy Krijg je een factuur/contract voor die tegenprestatie? Zoniet, dan staat er boekhoudkundig volgens mij geen tegenprestatie tegenover.

Met tegenprestatie kun je het zien als een ruil, dan kom je hier uit: https://www.belastingdien.../btw_berekenen_bij_ruilen

Oftewel jij kan de tegenprestatie boeken, en de fictieve btw tegelijk boeken op "te ontvangen btw" en "te betalen btw". Hetzelfde alsof je een intra-communautaire aankoop doet uit een ander EU land. Let wel: dit geld voor de te ontvangen dienst. Voor hetgeen jij levert dien je nog steeds btw te berekenen en te boeken op "te betalen btw", de btw op die goederen heb je namelijk al eerder teruggekregen bij de aankoop daarvan.

[ Voor 16% gewijzigd door pirke op 12-07-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
Woy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:07:
[...]

In principe boek je dan alleen de inkoop, waar je bij die factuur in de administratie ook gewoon een verwijzing naar de sponsoring maakt? Lijkt mij inderdaad de makkelijkste manier.
Jep, zo heb ik het gedaan :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:18:
@Woy Krijg je een factuur/contract voor die tegenprestatie? Zoniet, dan staat er boekhoudkundig volgens mij geen tegenprestatie tegenover.

Met tegenprestatie kun je het zien als een ruil, dan kom je hier uit: https://www.belastingdien.../btw_berekenen_bij_ruilen
Op zich kan ik het natuurlijk zo regelen als ik wil. Maar inderdaad met die regeling voor ruilen is het alsnog sluitend. Kan ik net zo goed gewoon direct geld geven, want daarvoor hoeft geen BTW berekend te worden door de vereniging, en kan ik gewoon een factuur zonder BTW opnemen. Hoef ik er niks mee te doen qua BTW administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Woy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:30:
[...]

Op zich kan ik het natuurlijk zo regelen als ik wil. Maar inderdaad met die regeling voor ruilen is het alsnog sluitend. Kan ik net zo goed gewoon direct geld geven, want daarvoor hoeft geen BTW berekend te worden door de vereniging, en kan ik gewoon een factuur zonder BTW opnemen. Hoef ik er niks mee te doen qua BTW administratie.
Qua donatie maakt het natuurlijk niks uit. Als jij 12k contact doneert, dan kunnen ze daar 10k aan goederen ex BTW voor kopen, plus 2k BTW van betalen (die de ontvanger afdraagt aan de belastingdienst)..

Als jij 10k aan goederen doneert en 2k BTW afdraagt ben je exact hetzelfde kwijt (12k).

Het enige verschil is dat je de goederen tegen inkoopprijs kan doneren, en dat ze met cash waarschijnlijk goederen tegen een verkoopprijs bij een derde moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:28:
[...]

Qua donatie maakt het natuurlijk niks uit. Als jij 12k contact doneert, dan kunnen ze daar 10k aan goederen ex BTW voor kopen, plus 2k BTW van betalen (die de ontvanger afdraagt aan de belastingdienst)..

Als jij 10k aan goederen doneert en 2k BTW afdraagt ben je exact hetzelfde kwijt (12k).

Het enige verschil is dat je de goederen tegen inkoopprijs kan doneren, en dat ze met cash waarschijnlijk goederen tegen een verkoopprijs bij een derde moeten kopen.
Ja dat snap ik, maar het zijn geen goederen die ik voordeliger kan aanschaffen. De enige reden zou zijn om de BTW te besparen. Maar dat lijkt dus niet te mogen ( vrij logisch, maar dacht dus dat dat wel zou kunnen )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AquitasVeritas
  • Registratie: Oktober 2019
  • Niet online
gold_dust schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:38:
Wat zien jullie qua uurtarieven op het moment? Stijgend, stabiel of dalen ze al?
Ondanks corona is mijn tarief per gestegen (eerst 5 eu daarna 10 en nu 15 en zit ik direct bij de klant dus win win). Je merkt dat de markt steeds meer aansterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22
Ik zit nu 3 jaar op mijn huidig project, en het wordt tijd voor wat anders, dus ik kijk om me heen.

Ik zie nu een vacature openstaan bij een bedrijf waar ik 3 jaar geleden ook al eens geïnformeerd heb. 2 oud collega's van me werken daar, en ik heb toen gevraagd en die gaven aan dat ze niet meer met ZZP werkten, in plaats daarvan recruiten ze in het buitenland.

Nu zie ik toevallig dat een vacature die al een tijdje open staat, nu ook 1:1 wordt aangeboden door Yacht, met als doelgroep "detachering, ZZP". Wellicht dat ze de positie dus niet kunnen vullen, en alsnog alternatieven overwegen.

Welke optie is nu het beste:
1. Yacht benaderen, die beweren dat het ook voor ZZP is, dus dat is niet raar. Enig nadeel is dat Yacht er tussen blijft zitten, dus er blijft wat aan de strijkstok hangen (weet iemand hoeveel Yacht erop legt normaliter?)
2. De recruiter van het bedrijf bellen, en zeggen dat ik als ZZP interesse heb. Risico is dat ze niet op directe ZZP zitten te wachten, maar alleen via Yacht, zodat ze nog een denkbeeldige vorm van zekerheid hebben.
Risico dat ik zie is dat als ze zegt niet met ZZPers te willen werken, en ik ga alsnog naar Yacht om via hun aangeboden te worden, dat ze me afwijzen omdat ze mijn naam herkennen en me dus niet meer willen hebben. (Omdat ze eigenlijk vanuit Yacht een detacheerder verwachten).
3. Oud collega nogmaals benaderen om te vragen, maar ik weet vrij zeker dat die zal zeggen dat ze niet met ZZP werken, dus lijkt me verder nutteloos.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Rem

Je zou ook gewoon even kunnen bellen met de persoon die daar de inhuur doet? Kost je 2 min, hij kan je direct vertellen of ze wel of geen ZZP willen. Goede kans dat die oud collega’s niet zo in de loop zijn als hij.

Edit: jouw optie 2 dus. Sorry.
De kans is volgens mij 0 dat ze je niet willen omdat je eerst ff belt hoor lijkt me. Meestal stellen ze dat zelfs wel op prijs.
Ik controleer vaak ook bij de bedrijven met vacatures van recruiters die zeggen dat ze exclusiviteit hebben of dat echt zo is. Nooit een probleem.

Als hij je vertelt dat ze je alleen via Yacht willen meld je je daar aan.

[ Voor 35% gewijzigd door Rem op 13-07-2021 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ik zou je lijstje in omgekeerde volgorde gaan aanvliegen @ConQuestador.

Eerst je oud-collega's vragen, wellicht dat zij ook ingangen hebben die niet direct voor jou openstaan en/of managers kunnen tippen. Als dat niets wordt, dan zou ik de recruitmentafdeling contacteren en als dat allemaal geen soelaas biedt, dan pas via Yacht benaderen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Yup, gewoon contact opnemen met het bedrijf zelf en voorleggen. Dan kan je direct gewoon jouw voorwaarden bespreken, en aangeven dat je het prima vind om het via iets als Yacht te laten verlopen, maar dat de kosten dan voor hun rekening zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@ConQuestador Eerder dit jaar heb ik contact met Yacht gehad voor een opdracht (via aanbesteding) en zij gaven in het eerste gesprek al aan dat ik het uurtarief bepaal en zij er €5 p/u bovenop legt. Wat mij betreft heel schappelijk en ga daar niet voor zelf inschrijven in z'n portaal. Het is ook een van de weinige tussenpersonen waar ik een mailing van ontvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Deveon schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:39:
@ConQuestador Eerder dit jaar heb ik contact met Yacht gehad voor een opdracht (via aanbesteding) en zij gaven in het eerste gesprek al aan dat ik het uurtarief bepaal en zij er €5 p/u bovenop legt. Wat mij betreft heel schappelijk en ga daar niet voor zelf inschrijven in z'n portaal. Het is ook een van de weinige tussenpersonen waar ik een mailing van ontvang.
5 euro kan ik prima mee leven :)

Maar zoals hier gesuggereerd ga ik eerst wel bij het bedrijf zelf informeren

[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 13-07-2021 12:58 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Toch weer 7-10k op jaarbasis voor ze. Makkelijk verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Toch even gebeld, leuk telefoongesprek gehad, maar ze werken inderdaad niet met freelancers, en ze ging Yacht benaderen om het aan te passen.

Bedankt voor de input :) Toch weer wat geleerd vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
ConQuestador schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:25:
Toch even gebeld, leuk telefoongesprek gehad, maar ze werken inderdaad niet met freelancers, en ze ging Yacht benaderen om het aan te passen.

Bedankt voor de input :) Toch weer wat geleerd vandaag.
Heb je die oud-collega's al gesproken? Zo niet, zou ik dat nog steeds doen.

Ja, ze werken niet met ZZP'ers, maar ze hebben kennelijk ook handjes nodig. In mijn ervaring zijn de regels omtrent met wie een onderneming wel/niet wil werken veel soepeler als ze/iemand in de organisatie je al kennen.

Het hoeft ook niet voor lange termijn te zijn natuurlijk, je kan natuurlijk afspreken dat de opdracht loopt totdat ze iemand vinden, en jij eventueel die persoon ook nog inwerkt. Kans bestaat natuurlijk dat ze t.z.t. zo blij met je zijn ze je contract nog een tijdje langer laten duren.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Ik snap wat je bedoeld, maar hij vertelde me 3 jaar geleden al dat ze niet meer met Freelance werkten, en dat is inmiddels niet veranderd.

Tevens gaf de recruiter aan dat ze blijkbaar niet niemand kunnen vinden. Ze recruiten over de hele wereld en bieden ook visa support en dergelijke aan. ze "hoeven" dus niet met freelancers te werken omdat ze wel indiers kunnen vinden met hele mooie CV's (zoals Indiers altijd hebben)

Kortom: zonde van mijn tijd om er nog meer moeite in te steken, er zijn heus wel meer opdrachten he ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ConQuestador op 13-07-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Wat zouden jullie doen in een situatie als je te horen krijgt dat je functie ter discussie komt te staan zodra ze een interne medewerker hebben gevonden? Wachten totdat de medewerker gevonden is, ingewerkt is en dan pas zoeken naar een opdracht?

Of alvast zoeken naar een opdracht en daardoor mogelijk al eerder stoppen (voordat de nieuwe medewerker gevonden is).

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
c-nan schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:16:
Wat zouden jullie doen in een situatie als je te horen krijgt dat je functie ter discussie komt te staan zodra ze een interne medewerker hebben gevonden? Wachten totdat de medewerker gevonden is, ingewerkt is en dan pas zoeken naar een opdracht?

Of alvast zoeken naar een opdracht en daardoor mogelijk al eerder stoppen (voordat de nieuwe medewerker gevonden is).
Hangt er een beetje vanaf wat voor functie het is en hoelang je verwacht dat dat gaat duren. Met de huidige schaarstes in de IT zou ik zeker niet te snel stappen zetten; het kan zomaar nog 6+ maanden duren...

Datzelfde mechanisme werkt ook in jouw voordeel. Zodra het moment daar is heb jij ook weer in no-time iets anders.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Hier in dezelfde situatie sinds 1 januari en inmiddels verlengd tot eind van het jaar. In de tussentijd kijk ik rond en als ik echt een leuke opdracht zie dan schrijf ik in op een hoog tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Of gewoon kijken hoe het schip strand, en mocht er vervanging komen lekker een maandje vakantie houden voordat je verder gaat zoeken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
pirke schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:26:
Of gewoon kijken hoe het schip strand, en mocht er vervanging komen lekker een maandje vakantie houden voordat je verder gaat zoeken? :)
Maandje vakantie begint volgende week voor mij *O*

Normaal gezien zou ik niet zo snel gaan zoeken, maar ik heb mijn vorige opdracht niet verlengd om juist hier te starten. Mijn oude manager heeft mij hierheen gehaald. Nadrukkelijk gevraagd of het commitment voor long-term zou zijn, of dat ik er tijdelijk zou zijn tot dat ze iemand hebben gevonden. Zou gaan om het eerste, long-term commitment.

Nu er (volgens mij) wat tegenvallende resultaten zijn (financieel, dus niet vanuit mij) lijkt het erop dat ze sneller afscheid zullen/willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Combinatie van die 2: Alvast op zoek gaan naar iets anders en als je de perfecte opdracht tegenkomt in goed overleg overstappen en anders nog even blijven hangen. Uiteraard wel de gemaakte afspraken respecteren en bepalen of je in de toekomst nog iets voor elkaar wil betekenen en/of het hier definitief ophoudt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@c-nan Ach, voor zover ik weet zijn al mijn opdrachtgevers altijd op zoek geweest naar interne vervanging voor mijn functie.. Ik geeft ze geen ongelijk, interne invulling is beter voor de continuïteit en goedkoper.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
c-nan schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:29:
[...]

Maandje vakantie begint volgende week voor mij *O*
Ik moet nog anderhalve week :( tot mijn maand vrij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Alvast rondkijken, en als er iets anders is, conform overeenkomst opzeggen bij huidige opdracht. Zij geven immers aan dat het einde in zicht is, je gaat niet wachten met zoeken als je echt zonder opdracht zit. "In deze markt" zal allemaal best, maar waarom zou je het risico nemen om te wachten, en vervolgens 2 maanden zonder klus zitten? (een maandje vakantie kun je natuurlijk gewoon bewust plannen, per 1 september stoppen en 1 oktober starten...) maar ik hou niet van verplichte vakanties... Of zij moeten aanbieden om een maand door te betalen nadat de nieuwe medewerker is gevonden en is ingewerkt....

Exact expert nodig?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Leuke mijlpaal:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
https://www.zipconomy.nl/...tkomsten-pilot-webmodule/
Handhavingsmoratorium wet DBA loopt niet af in oktober: kabinet wacht op uitkomsten pilot webmodule

De Belastingdienst begint niet op 1 oktober met de handhaving op schijnzelfstandigheid. De Tweede Kamer wil eerst een ‘een redelijk en handhaafbaar alternatief voor de Wet DBA’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1234
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-08 13:57
Hoe betalen jullie reiskosten aan jezelf uit?
Stel je gaat met het OV, kan kan je het treinkaartje declareren, maar ook aan jezelf 19 cent per km uitkeren.
Wettelijk gezien moet je het natuurlijk splitsen, maar puur praktisch gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 20:06
vincent_1234 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:38:
Stel je gaat met het OV, kan kan je het treinkaartje declareren, maar ook aan jezelf 19 cent per km uitkeren.
In mijn geval betaald de zaak gewoon alle kosten van/naar de klant.
De auto van de zaak (zolang ie er nog is) of het treinkaartje/abbo.

19ct/km zou ik echt alleen doen als je met je prive-auto rijd. Het is namelijk een slechte vergoeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Soms zit het mee :)

Members only:

Nu het papierwerk nog

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:42
vincent_1234 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:38:
Elke zin klopt niet.

- Je keert geen reiskosten aan jezelf uit. Je kan in sommige gevallen reiskosten opvoeren als zakelijke kosten.
- Stel je gaat met het OV (inclusief taxi), dan zijn de volledige kosten zakelijke kosten als de reis met een zakelijk doel is. De 19 cent per kilometer geldt alleen voor eigen vervoer (privé auto, fiets).
- Van splitsen is alleen sprake als een deel van de reis geen zakelijk doel had. Dat deel is niet op te voeren als zakelijke kosten.

Verder, wat je aan je opdrachtgever rekent ligt helemaal aan wat je afspreekt. Je kan gewoon 100 euro per kilometer rekenen als jullie daarmee akkoord gaan. Wel met 21% BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1234
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-08 13:57
Aftansert schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:51:
[...]

Elke zin klopt niet.

- Je keert geen reiskosten aan jezelf uit. Je kan in sommige gevallen reiskosten opvoeren als zakelijke kosten.
- Stel je gaat met het OV (inclusief taxi), dan zijn de volledige kosten zakelijke kosten als de reis met een zakelijk doel is. De 19 cent per kilometer geldt alleen voor eigen vervoer (privé auto, fiets).
- Van splitsen is alleen sprake als een deel van de reis geen zakelijk doel had. Dat deel is niet op te voeren als zakelijke kosten.

Verder, wat je aan je opdrachtgever rekent ligt helemaal aan wat je afspreekt. Je kan gewoon 100 euro per kilometer rekenen als jullie daarmee akkoord gaan. Wel met 21% BTW.
Oke mijn formulering was misschien niet correct.
Deze site lijkt meer duidelijkheid te geven.

https://www.rijksoverheid...n-werkgever-kan-ontvangen

Maakt u gebruik van het openbaar vervoer om naar uw werk te gaan? Dan kan uw werkgever kiezen tussen het belastingvrij vergoeden van:

de werkelijk gemaakte reiskosten;
het aantal gemaakte kilometers tot maximaal € 0,19 per kilometer.

Ik neem aan dat dit ook geldt indien je het zelf opvoert als zakelijke kosten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
vincent_1234 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:00:
[...]
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
vincent_1234 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:00:
[...]

Oke mijn formulering was misschien niet correct.
Deze site lijkt meer duidelijkheid te geven.

https://www.rijksoverheid...n-werkgever-kan-ontvangen

Maakt u gebruik van het openbaar vervoer om naar uw werk te gaan? Dan kan uw werkgever kiezen tussen het belastingvrij vergoeden van:

de werkelijk gemaakte reiskosten;
het aantal gemaakte kilometers tot maximaal € 0,19 per kilometer.

Heb jij een werkgever of een opdrachtgever? In het laatste geval kijk je bij het verkeerde hoofdstuk op de website vd belastingdienst ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
RichieB schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:07:
Leuke mijlpaal:

***members only***
Members only:

Een deel naar de belastingdienst, een deel naar auto dealers, een groot deel naar de vorige bewoners van dit huis, een groot deel geïnvesteerd op de beurs, een deel cash.

Het klein grut zoals boodschappen even niet meegeteld...

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 13-07-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
"Je gaat er toch naar leven" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Leuke mijlpaal:

***members only***
Members only:

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@Aftansert Kan goed zoeken. :-) Het is nog net geen 7 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Hmmbob schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:12:
"Je gaat er toch naar leven" :+
Members only:

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hypotheek aflossen, vakantie, mooie herinneringen maken, lekker uit eten. Kan je anders mijn bankrekening wel geven? 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:50:
Hypotheek aflossen, vakantie, mooie herinneringen maken, lekker uit eten. Kan je anders mijn bankrekening wel geven? 8)
Wat is het rendement daarop? :D

Maar serieus; het is wel een interessant luxeprobleem om van "gaan we op wintersport" naar "hoe krijg ik rendement op een flinke bak spaargeld" te gaan. Een beleggingsfonds of ETF rendeert ook beter dan bijv. je hypotheek aflossen, we hebben er net een afgesloten met 1.62% rente voor 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
:D

Net een nieuw huis en daar gaan een hoop meubels e.d. voor gekocht worden. Aangezien we daar nog minimaal 10 jaar wonen is het nu tijd om al die oude meuk die we hebben te gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
True, true, maar Mw. Hmmbob vindt lagere vaste maandlasten ook fijn. Dus spreid je winkansen :+

Nieuwe keuken of badkamer helpen ook goed mee overigens.

[ Voor 24% gewijzigd door Hmmbob op 14-07-2021 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Leuke mijlpaal:

***members only***
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Tylen op 14-07-2021 09:42 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hmmbob schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:24:
True, true, maar Mw. Hmmbob vindt lagere vaste maandlasten ook fijn. Dus spreid je winkansen :+

Nieuwe keuken of badkamer helpen ook goed mee overigens.
PRecies. Maandlasten naar bijna 0 is ook ons doel. Daarom los ik de hypotheek ook af. En ja, er kan meer verdient worden door te beleggen of andere dingen. Maar dat doen we wel als de hpoytheek (bijna) weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Overwegen jullie ook wel eens jullie geld wat actiever weg te zetten? Bijvoorbeeld je ergens inkopen of een eigen product (of dienst in de vorm van een product) op de markt zetten? Je blijft immers toch ondernemer.

Ik heb deze maand de eerste klanten vaarwel gezegd om wat tijd en geld vrij te maken voor eigen project, waarvan ik over een tijdje de techniek hoop te verkopen aan een oude klant. Gaat dat lukken? Waarschijnlijk niet, maar ik vind het wat interessanter dan naar ETF'jes staren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Bulder schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:50:
Overwegen jullie ook wel eens jullie geld wat actiever weg te zetten? Bijvoorbeeld je ergens inkopen of een eigen product (of dienst in de vorm van een product) op de markt zetten? Je blijft immers toch ondernemer.

Ik heb deze maand de eerste klanten vaarwel gezegd om wat tijd en geld vrij te maken voor eigen project, waarvan ik over een tijdje de techniek hoop te verkopen aan een oude klant. Gaat dat lukken? Waarschijnlijk niet, maar ik vind het wat interessanter dan naar ETF'jes staren.
Ik zit met name in de ontwikkel / architectuur hoek van de freelance markt. Ik heb zelf een SaaSje die een aantal grote jongens in NL afnemen, maar ik merk dat als je daar een succes van wilt maken dat je al gauw richting marketing, sales, en dat soort zaken moet kijken. Dan wordt het dus flink groter, en daar zit ik zelf niet op te wachten in dit stadium.

Ik voel veel meer voor cocreatie - zit nu samen met een maatje (ook freelancer) in een aantal trajecten samen met de klant ,waarbij we een winstdeling afspreken + laag tarief voor werkzaamheden. Dat is ook niet oninteressant, en werkt meer toe richting het "werken voor jezelf" in plaats van uurtje factuurtje. Het is allemaal (technisch) wel veel minder spannend dan werken voor klanten waar altijd alles in de hens staat, maar dat is ook een keuze :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tylen schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:43:
PRecies. Maandlasten naar bijna 0 is ook ons doel. Daarom los ik de hypotheek ook af. En ja, er kan meer verdient worden door te beleggen of andere dingen. Maar dat doen we wel als de hpoytheek (bijna) weg is.
Ja, dat is ook een beetje mijn dilemma. Ik wil wel het stuk aflossingsvrij versneld af gaan lossen. Wel een fijn gevoel als dat straks 'weg' is. Maar het is niet erg rendabel op dit moment met de lage rentes. Dus denk dat 't een beetje en/en wordt. Sowieso gaan we een groot deel van de overwaarde die vrijkomt binnenkort aflossen daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik overweeg wel met aandelen te gaan spelen of eventueel later iets te doen als een studentenhuis kopen en dat exploiteren. Ik heb op dit moment niet echt de behoefte om nog meer software te gaan bouwen dan ik nu al doe. Daarbij ben ik eigenwijs genoeg om ook zeggenschap te willen hebben over het product, dus dan zou ik al een meerderheidsbelang moeten hebben. En daar heb ik nu niet het geld voor. Grote sommen geld wedden op 1 paard doe ik liever ook niet. Bedrijf van m'n vader heeft wel laten zien dat het zelfs met een enorm goed idee en een markt die het wil kopen nog grondig mis kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
Tylen schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:43:
Maandlasten naar bijna 0 is ook ons doel. Daarom los ik de hypotheek ook af.
Volgens mij is dat je beste pensioenvoorziening. Als je hypotheek, gas (als er dat dan nog is), water en elektra tot een minimum weet te reduceren, kan je straks prima rondkomen van je AOW alleen.
Hypotheek ben ik over een jaar of 7 mee klaar. Zonnepanelen leveren me nu al meer dan ik opmaak (nu nog een batterij om de salderingsregeling straks op te heffen en gas het huis uit werken (ook niet makkelijk hier). Water oppompen kan hier ook maar het mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04

Weinig freelancers die ik ken zijn hier niet mee bezig. Ik hoor vaak om me heen mensen allelei plannen roepen, ideeen opperen, pitchen naar elkaar. Het komt ook wel eens in dit topic terug. Meestal blijft het bij plannetjes, tof dat jij het ook echt gaat doen.

Om heel eerlijk te zijn, het is lastig om lange termijn de aandelenmarkt te verslaan. ETF'jes moet je ook niet naar staren, dat doe je alleen in de 5 jaar tegen je pensioen aan :) Als je er rationeel over nadenkt, is het ook logisch; met een goed gespreide ETF 'koop' je als het ware het succes van de gemiddelde ondernemer. Als jij deze persoon kan verslaan door je eigen kapitaal te combineren met je arbeid, dan ben je letterlijk bovengemiddeld.

Ik loop zelf ook met wat ideeen rond, en ik werk weinig genoeg (cq heb de tijd) om er af en toe aan te sleutelen. Het zijn ook niet kapitaal intensieve ideeen, dus geld er naartoe duwen is niet nodig.
Maar er zijn zoveel andere mooie dingen in de wereld die ook de aandacht vergen. Heb niet de illusie dat ik het ooit af ga maken allemaal. Maar dat is ook niet erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:38:
[...]

Volgens mij is dat je beste pensioenvoorziening. Als je hypotheek, gas (als er dat dan nog is), water en elektra tot een minimum weet te reduceren, kan je straks prima rondkomen van je AOW alleen.
Hypotheek ben ik over een jaar of 7 mee klaar. Zonnepanelen leveren me nu al meer dan ik opmaak (nu nog een batterij om de salderingsregeling straks op te heffen en gas het huis uit werken (ook niet makkelijk hier). Water oppompen kan hier ook maar het mag niet.
We denken hetzelfde ;)

Ik ben net verhuisd en hebben geen gas meer. Het hele jaar kan ik makkelijk op de zonnepanelen leven (kreeg over afgelopen jaar €939 terug). Die accu aan de muur wil ik dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popup
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-08 22:26
Hydra schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:02:
[...]
Wat heeft de overwaarde van je huis met zonnepanelen te maken? 🙂

***members only***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hypotheek aflossen doe ik zelf niet aan. De schuld wordt door inflatie minder waard dan de rente die ik erover betaal. Voor het volgende huis zet ik daarom juist in op maximaal aflossingsvrij om de maandlasten te drukken om in goede tijden meer te investeren en in slechte tijden minder nodig te hebben om rond te komen. Uiteraard leen ik niet maximaal en blijf in onder de 60-70% loan-to-value.

Met een goede ETF of aandelen is het echt niet lastig om de inflatie te verslaan. Voor losse aandelen heb je wel wat meer kennis en tijd nodig dan ETFs. Met een paar avondjes ETFs bestuderen kan je al een plan voor je pensioen maken.

Zonnepanelen heb ik trouwens wel maar dat was met name een veilige en duurzame investering en geen financiële.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Ik lees veel reacties dat er langere tijd bij een klant wordt gewerkt. Hoe zit dat met de DBA dalijk als die wordt gehandhaafd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
El Polo Diablo schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:45:
Ik lees veel reacties dat er langere tijd bij een klant wordt gewerkt. Hoe zit dat met de DBA dalijk als die wordt gehandhaafd?
Vooralsnog geen probleem.
Zie post vorige pagina:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat, en zo ongeveer de rest van het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
Deveon schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:35:
Hypotheek aflossen doe ik zelf niet aan.
ik krijg ook van meerdere kanten te horen dat je nu moet investeren en schulden moet maken . Dus dat doe ik dan maar. Alleen investeren waarin vind ik momenteel lastig ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
miena21 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:01:
[...]

ik krijg ook van meerdere kanten te horen dat je nu moet investeren en schulden moet maken . Dus dat doe ik dan maar. Alleen investeren vind ik momenteel lastig ;-)
Ach en toch is het een heerlijk gevoel om je huist volledig afgelost te hebben hoor (sinds 2014 al), ook al kan je vast hoger rendement op de beurs halen (wat ik dan ook wel doe, maar niet met mijn complete vermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
@Popup er is meer geld uit de verkoop gekomen dan we verwacht hadden en een deel daarvan gaan we gebruiken om zonnepanelen en airco aan te laten leggen. Wat dan nog overblijft lossen we af op de aflossingvrije hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
miena21 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:01:
[...]

ik krijg ook van meerdere kanten te horen dat je nu moet investeren en schulden moet maken . Dus dat doe ik dan maar. Alleen investeren vind ik momenteel lastig ;-)
Voordat je schulden gaat maken om te investeren zou ik eerst investeren onder de knie krijgen met geld wat je kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:35:
Met een goede ETF of aandelen is het echt niet lastig om de inflatie te verslaan. Voor losse aandelen heb je wel wat meer kennis en tijd nodig dan ETFs. Met een paar avondjes ETFs bestuderen kan je al een plan voor je pensioen maken.
Da's ook mijn plan. Heb al een Binck account en een enkele ETF (die helaas op -15% staat :D) en daar ga ik als we eenmaal verhuisd zijn enzo meer gebruik van maken.
Zonnepanelen heb ik trouwens wel maar dat was met name een veilige en duurzame investering en geen financiële.
Dat speelt voor mij ook mee. En ik wil graag airco (want werk veel thuis, op zolder) en die kunnen in de winter ook je huis verwarmen op electra (efficienter dan je CV, want warmtepomp). En ik vind het gewoon interessant; wil ook dashboardjes maken met m'n verbruik e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:39:
Voordat je schulden gaat maken om te investeren zou ik eerst investeren onder de knie krijgen met geld wat je kan missen.
Het schulden maken deel snap ik niet overigens. Beleggen met geld dat je niet kunt missen is natuurlijk sowieso onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
las3r schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:00:
[...]

Ik zit met name in de ontwikkel / architectuur hoek van de freelance markt. Ik heb zelf een SaaSje die een aantal grote jongens in NL afnemen, maar ik merk dat als je daar een succes van wilt maken dat je al gauw richting marketing, sales, en dat soort zaken moet kijken. Dan wordt het dus flink groter, en daar zit ik zelf niet op te wachten in dit stadium.

Ik voel veel meer voor cocreatie - zit nu samen met een maatje (ook freelancer) in een aantal trajecten samen met de klant ,waarbij we een winstdeling afspreken + laag tarief voor werkzaamheden. Dat is ook niet oninteressant, en werkt meer toe richting het "werken voor jezelf" in plaats van uurtje factuurtje. Het is allemaal (technisch) wel veel minder spannend dan werken voor klanten waar altijd alles in de hens staat, maar dat is ook een keuze :*)
Ik wilde als jochie in ~2004 al een hostingbedrijf starten, maar destijds niet gedaan (andere prioriteiten, vriendin enzo). Toen een paar jaar later speelde het weer, maar ik dacht "markt is te verzadigd" dus niet gedaan. Achteraf gezien had ik het moeten doen natuurlijk. Sindsdien eigenlijk bij verschillende hostingpartijen over de vloer geweest (gewerkt) en het kriebelt nog steeds om een hostingbedrijf te hebben. Vanaf 0 beginnen lijkt mij erg moeilijk in de huidige markt, of niet natuurlijk.. TWS koopt alles op en doet +200% duurder maken. Wellicht dat er best een markt is.

Daarnaast ooit overwogen om een Statuspage alternatief op te zetten. Een betaalbaar pakket met de juiste functionaliteiten moet ik nog tegenkomen. Bij een vorige klant mocht het niet teveel kosten dus viel Statuspage af. Toen een aantal andere producten getest/geprobeerd, maar het was het allemaal net niet. Maarja, ik ben geen developer dus kan het zelf niet opzetten en het laten doen heb ik nu geen budget voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Ik ben sinds anderhalf jaar maximaal aan het aflossen, helaas maar maximaal 10% vanwege de boete die er anders op zit. In 2026 zouden we hypotheekvrij zijn, maar we hebben vorige maand een nieuwbouwwoning gekocht :D

Dus zit weer flink in de schulden :D met een LTV van ~80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:42:
[...]

Het schulden maken deel snap ik niet overigens. Beleggen met geld dat je niet kunt missen is natuurlijk sowieso onverstandig.
Persoonlijk zou ik het ook niemand aanraden, maar feitelijk doe je precies hetzelfde door nu te investeren terwijl je een hypotheek (schuld) hebt lopen. Daar ga ik zelf vervolgens nog een stapje verder in door helemaal niet versneld af te lossen en zelfs de wens om naar aflossingsvrij te gaan zodat ik meer kan investeren. Verdere discussie over hoe en waarom is denk ik voor hier offtopic.

Met een regulier krediet zonder onderpand (bijv huis) is overigens het rentepercentage te hoog om op een verantwoordelijke manier op lange termijn rendement te halen. Overigens is lenen om te investeren wel een groot deel waar onze huidige economie op gebaseerd is. Dat is voor een onderneming ook heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Deveon schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:55:
[...]
Overigens is lenen om te investeren wel een groot deel waar onze huidige economie op gebaseerd is. Dat is voor een onderneming ook heel normaal.
Een rechtspersoon kan faliliet gaan en dan is het klaar. Als je persoonlijk failliet gaat ben je er nog en moet je nog steeds eten om te overleven. Niet met elkaar te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Tylen schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:17:
Die accu aan de muur wil ik dus ook.
Of een EV met een 100Kw accu die weer stroom kan terugleveren. Aangezien ik max 20Kw per dag gebruik (zaterdag, frituurdag), kan ik wel 4 dagen regen hebben. Auto rijden in de regen doe ik toch niet :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik denk dat ik er nog een 4 jaartje aanplak. Kan mijn ei er nog wel kwijt, leuke collega's, voeg wat toe en het tarief is niet slecht (ook niet goed trouwens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 20:06
https://www.zzp-nederland...iet-per-1-oktober-2021-in

Zoals al verwacht werd :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
Huis aflossen ben ik aan het afbouwen. Ik had 30% aflossingsvrij. Annuitair lost zich vanzelf af. Alleen nu er steeds meer opmerkingen komen in de politiek dat ihkv "eerlijkheid" een woning ook onder box 3 hort te vallen, heb ik daar liever een schuld. Als ik al iets aflos is dat het annuitaire deel, omdat dat meer maandlasten scheelt.

Verder inderdaad ruweg 30% van mijn geld in ETF's. Levert niet veel op, maar meer dan de negatieve rente en bankkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bumble_bee schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:59:
[...]

Een rechtspersoon kan faliliet gaan en dan is het klaar. Als je persoonlijk failliet gaat ben je er nog en moet je nog steeds eten om te overleven. Niet met elkaar te vergelijken.
Voor een MKB'er zal de bank om die reden waarschijnlijk vragen of je privé ook garant wilt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:17:
[...]

We denken hetzelfde ;)

Ik ben net verhuisd en hebben geen gas meer. Het hele jaar kan ik makkelijk op de zonnepanelen leven (kreeg over afgelopen jaar €939 terug). Die accu aan de muur wil ik dus ook.
nieuws: Tesla kan door chiptekorten dit kwartaal niet voldoen aan vraag naar ...

Wordt nog een uitdaging. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
fry77 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:36:
Huis aflossen ben ik aan het afbouwen. Ik had 30% aflossingsvrij. Annuitair lost zich vanzelf af. Alleen nu er steeds meer opmerkingen komen in de politiek dat ihkv "eerlijkheid" een woning ook onder box 3 hort te vallen, heb ik daar liever een schuld. Als ik al iets aflos is dat het annuitaire deel, omdat dat meer maandlasten scheelt.

Verder inderdaad ruweg 30% van mijn geld in ETF's. Levert niet veel op, maar meer dan de negatieve rente en bankkosten.
Je hoofdwoning in box 3 zie ik zo snel nog niet gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
c-nan schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:43:
[...]

Ik wilde als jochie in ~2004 al een hostingbedrijf starten, maar destijds niet gedaan (andere prioriteiten, vriendin enzo). Toen een paar jaar later speelde het weer, maar ik dacht "markt is te verzadigd" dus niet gedaan. Achteraf gezien had ik het moeten doen natuurlijk. Sindsdien eigenlijk bij verschillende hostingpartijen over de vloer geweest (gewerkt) en het kriebelt nog steeds om een hostingbedrijf te hebben. Vanaf 0 beginnen lijkt mij erg moeilijk in de huidige markt, of niet natuurlijk.. TWS koopt alles op en doet +200% duurder maken. Wellicht dat er best een markt is.
Ik host ook, maar dan alleen managed hosting, dus ik regel alles. Dus updates, beheer, patching etc. Kost wat centen, maar dat kon vanaf 2 klanten eigenlijk al "uit". Verkoopmodel is altijd iets ontwikkelen en/of bouwen, en vervolgens 'in beheer nemen' met een strippenkaart voor support. Geen beheer? Prima, maar dan geen garantie en uurtje-factuurtje voor elk verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 10:42
Ik ben van plan om ook de stap te maken naar zzp'er. Ben momenteel werkzaam als fullstack developer met 5+ jaar ervaring met Typescript / React.
Nu ben ik mij rustig aan het oriënteren wat ik allemaal moet regelen en lees ik dit hele forum door op zoek naar hints.

Nu kreeg ik van de week (weer) een bericht in mijn Linkedin box, voor een vacature als Freelance developer.

Mijn vraag is nu dan ook;
- Wat moet je zeker niet vergeten te vragen in een gesprek met een recruiter die je als freelancer wilt plaatsen?
- Welke vragen / eisen stel jij zelf altijd in een gesprek?

Ik las al dingen over uurtarieven, en waar zij dan iets vanaf snoepen, of bovenop leggen. Wat is redelijk? Wat is een redelijk uurtarief voor iemand zoals ik?

Alle tips zijn welkom en alvast bedankt voor alle input van de afgelopen jaren op dit forum ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
Belangrijkste is dat als je voor jezelf een tarief vaststelt dat je je daar ookaan houd en dus bereid moet zijn weg te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pepernoot schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:15:
Algemene vragen houd ik niet van, maar meestal probeer ik te achterhalen in wat voor team ik terecht kom, met welke technieken ze werken en wat er in de pijplijn ziet qua innovatie. Daarnaast tegenwoordig heel relevant of ook na Covid het mogelijk blijft om 50/50 thuis te werken.

Dat zijn trouwens wel mee vragen voor de opdrachtgever, bij de tussenpersoon beperk ik mij meestal tot startdatum, tarief en probeer ik te achterhalen wie de opdrachtgever is. Als er geen exclusiviteit is zullen ze hier vaag over zijn tot je akkoord gaat om aan te bieden. Echter met standplaats en sector kan je vaak al een shortlist maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Met recruiters probeer ik mijn gesprekken ook altijd zo kort mogelijk te houden. Ze doen meestal alsof ze van alles voor je doen, en willen begeleiden e.d. maar daar heb ik helemaal geen behoefte aan. Liever vermijd ik ze gewoon helemaal, maar anders is het puur om mij in contact te brengen met mogelijke opdrachtgevers ( of voorheen werkgevers ), daarbij geef ik dus gewoon kort aan waar ik naar op zoek ben, en welke toegevoegde waarde ik kan leveren. En ik wil weten wat voor voorwaarden en kosten ze in rekening brengen. Volledige transparantie daarin is voor mij een vereiste, anders ga ik uberhaupt niet met ze in zee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
- Wat moet je zeker niet vergeten te vragen in een gesprek met een recruiter die je als freelancer wilt plaatsen?
  • Betaaltermijn. En dan vasthouden aan 30 dagen na factuurdatum en niet 30 dagen na factuurontvangst.
  • Hoe kom je van elkaar af. 1, 15 of 30 dagen opzegtermijn (en dan wel gelijkwaardig). Ik kreeg ooit 1 dag opzegtermijn van de recruiter en 30 dagen die ik in acht moest nemen. No go.
  • Tarief, en welke kosten vallen daaronder. Reiskosten zijn altijd voor mezelf, behalve reizen naar het buitenland. Maar ook parkeerkosten. Maar stel je moet elke dag €50,- parkeerkosten maken, dan vind ik dat wel iets wat ik wil bespreken.
  • Ik wil van mijn recruiter weten tegen welk bedrag hij me wegzet bij de klant. Want de klant verwacht een inzet van dat bedrag en niet het bedrag wat ik krijg van de recruiter. Wordt dat verschil te groot, kom je met scheve ogen.
  • Pas op dat je niet akkoord gaat met constructies als "we stellen jouw factuur betaalbaar na akkoord van de klant". Gelul, jij doet zaken met de recruiter. Niet met de klant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
@Pepernoot Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt hoeveel euro je bereid aan die tussenpersoon te betalen. Als jij 1700 uur werkt per jaar, en zij snoepen 10 euro per uur af, dan betaal je hun 17.000 euro. Vind je het dat waard voor wat ze voor je doen? (in de praktijk niets meer dan elke maand de factuur doorsturen).

Een bedrag van 1 a 2 euro voor het maandelijks doorsturen kan ik mee leven, daarboven moeten ze echt waarde gaan toevoegen, wat ze meestal dus niet doen.

En ben bij onderhandelingen letterlijk bereid om weg te lopen als de contractvoorwaarden niet naar jouw wensen zijn, want je tekent er voor en er is geen consumentenbescherming waar je je achter kan verstoppen.

In de praktijk merk ik dat de voorwaarden *altijd* aanpasbaar zijn als ze merken dat je anders echt weg loopt. Een paar keer ben ik echt weggelopen, maar normaliter willen zij heel heel graag die omzet hebben waar ze niks voor hoeven te doen, en gaan ze uiteindelijk toch akkoord met 1 a 2 euro marge ook al willen ze initieel 10. Ze krijgen liever 3000 euro om bijna niks te doen dan dat ze helemaal niks krijgen :)

Een uitzondering is als jij rechtstreeks een tarief met de eindklant afspreekt, en dat de eindklant de fee voor de tussenpersoon betaalt. Dan gaat het niet van jouw marge af en kiest de klant zelf om dat bedrag af te staan voor de services vd tussenpersoon. Maar als de eindklant gewoon een uurtarief betaalt zonder inzicht in hoe de verdeling is, dan ben jij degene die de tussenpersoon betaald.

Een alternatief is dat je met een recruiter een flat fee afspreekt voor de bemiddeling: jij betaalt de recruiter om jou aan de eindklant te koppelen en betaalt daar eenmalig X voor. Daarna factureer je rechtstreeks aan de eindklant. In de praktijk willen ze dat (bijna) nooit, want er tussen zitten levert veel meer op. Zeker bij mensen die niet zo hard onderhandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Woy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:39:
Met recruiters probeer ik mijn gesprekken ook altijd zo kort mogelijk te houden. Ze doen meestal alsof ze van alles voor je doen, en willen begeleiden e.d. maar daar heb ik helemaal geen behoefte aan. Liever vermijd ik ze gewoon helemaal, maar anders is het puur om mij in contact te brengen met mogelijke opdrachtgevers ( of voorheen werkgevers ), daarbij geef ik dus gewoon kort aan waar ik naar op zoek ben, en welke toegevoegde waarde ik kan leveren. En ik wil weten wat voor voorwaarden en kosten ze in rekening brengen. Volledige transparantie daarin is voor mij een vereiste, anders ga ik uberhaupt niet met ze in zee.
Ik ben me aan het oriënteren voor na mijn sabbatical en heb de eerste slechte ervaring ook al achter de rug. Transparantie is inderdaad erg belangrijk en als een recruiter vage verhalen begint te vertellen weet je genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
Ik ben van plan om ook de stap te maken naar zzp'er. Ben momenteel werkzaam als fullstack developer met 5+ jaar ervaring met Typescript / React.
Ik las al dingen over uurtarieven, en waar zij dan iets vanaf snoepen, of bovenop leggen. Wat is redelijk? Wat is een redelijk uurtarief voor iemand zoals ik?
Redelijk als marge voor de recruiter zal per persoon verschillen. Persoonlijk vind ik 5-7,50 redelijk op een tarief van 100 euro, tot max van 10 als het echt een super klus is en het uurtarief goed is.
(Ik heb tot nu toe in al de jaren als ZZP-er maar 1x via een tussenpersoon gewerkt, en die was heel open over hun marge à 7,50/uur)

En wat een redelijk uurtarief is bepaal je zelf. For what it's worth, 80 euro lijkt me wel de absolute ondergrens momenteel in de huidige markt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:18
Recruiters ga je waarschijnlijk niet omheen kunnen tenzij je zelf een goed netwerk hebt, of een vlotte babbel hebt om jezelf ergens binnen te krijgen. En zelfs dan kom je vaak weer met een tussenpartij ergens terecht omdat het voor de eindklant veel gedoe scheelt als zij van maar 1 partij de facturen hoeven af te handelen ipv los van elke externe die ze inhuren.

Ik zie zelf dus vooral als een noodzakelijk kwaad, maar ik ben het wel eens met bovenstaande dat de recruiter vanaf het eerste moment open moet zijn over de klant en de marge die ze rekenen.

Recruiters die vaag gaan lopen doen over begeleiding etc. heb je over het algemeen niets aan. Als je daadwerkelijk nog zoveel begeleiding nodig zou hebben zou je geen zzp-er worden.

Je CV ook alleen in PDF formaat verspreiden, als ze mij vragen om een ander formaat dan heb ik dat simpelweg niet "omdat ik mijn cv in markdown opgesteld heb en met een template engine er een pdf van maak". Zodra ik dat zeg stoppen ze vaak met doorvragen omdat het te technisch klinkt en ze maar even jaknikken om te doen alsof ze het begrepen hebben. Over het algemeen willen ze een .doc zodat ze er hun eigen branding overheen kunnen jassen, niet nodig, ik heb mijn eigen branding. En als het zogenaamd om een voorpagina gaat zijn er genoeg pdf editors waarmee je een extra pagina ertussen kan proppen.

Vraag ook naar de te verwachten duur van de opdracht, het scheelt flink als de verwachting 3 jaar is tegenover 3 maanden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
Oh, en alle UK recruiters gaan meteen de prullenbak in bij me. Hoop vage praatjes, nog nooit iets nuttigs uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

Hmmbob schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:50:
Oh, en alle UK recruiters gaan meteen de prullenbak in bij me. Hoop vage praatjes, nog nooit iets nuttigs uitgekomen.
Dat hoor je eigenlijk ook wel van bijna iedereen. Ik vraag me af waarom het toch nog lucratief voor ze is zich op onze markt te richten.

In dat opzicht heb ik trouwens een heel vreemde ervaring met
Members only:
gehad. M'n ervaringen daarmee waren bepaald niet positief. Toen kwam ik toevallig met een amerikaanse AX consultant in contact voor een heel specifiek probleem (MRP performance) en tegen het einde van het gesprek gaf hij aan via NF te werken. Ik was stomverbaasd.. die kerel was namelijk echt goed op de een of andere manier had ik het idee dat je als je een beetje iets kunt je niet bij NF terecht zou komen.

Omgekeerd was hij enorm verbaasd over de slechte naam. "Dank je dat je me dit vertelt.. ik begreep namelijk al totaal niet waarom europese geïnteresseerden vaak acuut het gesprek afbreken als ik die naam noem.. het is toch een net bedrijf?". Aansluitend heb ik ondanks m'n no-NF policy nog met het kantoor zelf gesproken en het waren ronduit nette en niet opdringerige mensen die zelf ook wat verbaasd waren. Navraag leerde dat de regiokantoren volledig los van elkaar opereren en ze waren er ook bepaald niet blij mee dat hun UK collega's hun naam hier zo door het slijk haalden.

Mocht iemand voor een internationaal project met de amerikaanse tak in gesprek komen zou ik ze niet direct op basis van hun naam de prullenbak ingooien.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 15-07-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
Hmmbob schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:50:
HIer dan juist 1 keer iets met een recruiter gedaan, en dat was toevallig een UK agency. Maar dan wel een startup waar voral toffe gasten werken. Het kan dus wel.

Tegelijkertijd spreek ik ook wel eens een UK recruiter met een India's accent, daar krijg ik toch vaak het idee dat er een hoop gepushed wordt en slecht geluisterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:00:
@Pepernoot Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt hoeveel euro je bereid aan die tussenpersoon te betalen. Als jij 1700 uur werkt per jaar, en zij snoepen 10 euro per uur af, dan betaal je hun 17.000 euro. Vind je het dat waard voor wat ze voor je doen? (in de praktijk niets meer dan elke maand de factuur doorsturen).

Een bedrag van 1 a 2 euro voor het maandelijks doorsturen kan ik mee leven, daarboven moeten ze echt waarde gaan toevoegen, wat ze meestal dus niet doen.
Je betaalt in de basis voor dat ze je aan een klus geholpen hebben. Ik denk dat je met deze reactie nogal onrealistische verwachtingen schept. Het laagste tarief wat ik gezien heb voor een tussenpersoon is 7.50. 10-15 euro is gangbaar. 1 a 2 euro gaat je niet lukken bij een recruiter. Dat zijn bedragen van administrateurs (brainnet, headfirst). Misschien zit ik er naast, maar dan moet je mij maar uitleggen hoe je dat geregeld hebt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 15-07-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Hydra schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:21:
[...]

Je betaalt in de basis voor dat ze je aan een klus geholpen hebben. Ik denk dat je met deze reactie nogal onrealistische verwachtingen schept. Het laagste tarief wat ik gezien heb voor een tussenpersoon is 7.50. 10-15 euro is gangbaar. 1 a 2 euro gaat je niet lukken bij een recruiter. Dat zijn bedragen van administrateurs (brainnet, headfirst). Misschien zit ik er naast, maar dan moet je mij maar uitleggen hoe je dat geregeld hebt :)
Ik ben ook best bereid te betalen voor de koppeling, maar dat vind ik echt geen 10k of meer waard, sorry. En als ze er tussen willen zitten voor dat bedrag dan doe ik geen zaken met ze, klaar. En als je dan weg loopt dan komen ze echt wel terug met een lagere marge is mijn ervaring. Vanuit hun perspectief is het pakken wat ze pakken kunnen, en alles is beter dan niks. En 3k per jaar is nog steeds meer dan niks en goed verdiend voor wat ze gedaan hebben, zeker als je er langer dan een jaar blijft.

Maar ik benader een eindklant ook gewoon zelf, ipv dat ik semi-passief via een tussenpersoon werk. En als de eindklant graag 1 verzamelfactuur van een preferred tussenpersoon krijgt, dan betalen ze vaak 1 a 2 euro voor die service en die komt dan bovenop mijn tarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zelf maak ik mij niet zo druk om de marge van mijn tussenpersoon. Als ik het tarief krijg dat ik wil vind ik het wel prima. Mocht het achteraf blijken dat de klant veel meer betaald dan is dat zuur, maar heb ik mijn marktwaarde niet goed ingeschat en heeft blijkbaar de tussenpersoon daar een goeie kijk opgehad. Zodra echter mijn tarief ter discussie staat of komt te staan dan wil ik exact weten wie er wat aan overhoud en als dan blijkt dat mijn tussenpersoon onrealistische veel pakt dan mag hij inleveren of stopt de opdracht. Hooguit ben ik nog in staat om een thuiswerktarief te hanteren als ik daarmee reistijd bespaar.
Pagina: 1 ... 234 ... 643 Laatste