@
Pepernoot Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt hoeveel euro je bereid aan die tussenpersoon te betalen. Als jij 1700 uur werkt per jaar, en zij snoepen 10 euro per uur af, dan betaal je hun 17.000 euro. Vind je het dat waard voor wat ze voor je doen? (in de praktijk niets meer dan elke maand de factuur doorsturen).
Een bedrag van 1 a 2 euro voor het maandelijks doorsturen kan ik mee leven, daarboven moeten ze echt waarde gaan toevoegen, wat ze meestal dus niet doen.
En ben bij onderhandelingen letterlijk bereid om weg te lopen als de contractvoorwaarden niet naar jouw wensen zijn, want je tekent er voor en er is geen consumentenbescherming waar je je achter kan verstoppen.
In de praktijk merk ik dat de voorwaarden *altijd* aanpasbaar zijn als ze merken dat je anders echt weg loopt. Een paar keer ben ik echt weggelopen, maar normaliter willen zij heel heel graag die omzet hebben waar ze niks voor hoeven te doen, en gaan ze uiteindelijk toch akkoord met 1 a 2 euro marge ook al willen ze initieel 10. Ze krijgen liever 3000 euro om bijna niks te doen dan dat ze helemaal niks krijgen
Een uitzondering is als jij rechtstreeks een tarief met de eindklant afspreekt, en dat de eindklant de fee voor de tussenpersoon betaalt. Dan gaat het niet van jouw marge af en kiest de klant zelf om dat bedrag af te staan voor de services vd tussenpersoon. Maar als de eindklant gewoon een uurtarief betaalt zonder inzicht in hoe de verdeling is, dan ben jij degene die de tussenpersoon betaald.
Een alternatief is dat je met een recruiter een flat fee afspreekt voor de bemiddeling: jij betaalt de recruiter om jou aan de eindklant te koppelen en betaalt daar eenmalig X voor. Daarna factureer je rechtstreeks aan de eindklant. In de praktijk willen ze dat (bijna) nooit, want er tussen zitten levert veel meer op. Zeker bij mensen die niet zo hard onderhandelen.