@
Sjors31415
Ik zou nog laten weten hoe en wat
- Medio 2019 gestart aan mijn eerste opdracht als ZZP'er (eenmanszaak). Ik heb dus maar 1 kalenderjaar (2020) aan cijfers. Banken willen graag 3.
- Daarvoor altijd in loondienst gewerkt (10 jaar), wel altijd ongeveer hetzelfde werk gedaan. Geen enkele dag zonder werk gezeten.
- Mijn partner heeft een vast contract en werkt in de zorg (contractueel 10 uur per week, maar in praktijk 20 uur).
- Woning (nieuwbouw) kost ~490.000 V.O.N.
- Overwaarde huidige woning ~100.000
- Meerwerk ~35.000 (betalen we zelf, dus geen hypotheek).
- Tijdens gratis/orienterende gesprek gaf adviseur aan dat 600.000 tot 700.000 haalbaar moest zijn (geloof ik weinig van, maar goed).
- Andere adviseurs (De Hypotheker en ING) kwamen met een veel lager bedrag tijdens de gratis/orienterende gesprekken. Maar de woning kopen zou nog steeds haalbaar zijn.
Ze zou bij 2 banken een offerte vragen. Eerste keus was NN, tweede keus ABN AMRO. Halverwege bleek dat NN een een "Inkomensverklaring ondernemer voor eenmanszaak" wilde (kan o.a. bij Raadhuys). Bij ABN AMRO maken ze die berekening zelf (schijnt). Daarover later meer.
- 21 mei zowel bij NN als bij ABN AMRO hypotheekofferte aangevraagd. Kort daarna heel veel documenten moeten tekenen en opsturen (niks wat geld kost, maar papieren zoals aangifte IB, werkgeversverklaring, bewijs van eigen geld, etc).
- 2 juni renteaanbod binnen van NN + ABN AMRO. Nog geen offerte.
- Op 2 of 3 juni bleek dat de NN een "Inkomensverklaring ondernemer voor eenmanszaak" wilde. Mijn adviseur zegt daarover: "
Zoals je afgelopen woensdag al heb laten weten vraagt Nationale Nederlanden toch een inkomensverklaring voor startende ondernemers. Tijdens mijn telefonisch contact met Nationale Nederlanden om te checken of zij ook een hypotheek willen verstrekken wanneer er nog 3 boekjaren cijfers zijn, hebben zij dit niet aangegeven."
- Ik wilde best een inkomensverklaring laten opstellen, maar mijn adviseur gaf dat dat teveel tijd zou kosten en we gewoon door moesten gaan met ABN AMRO. Besloten om het bij NN niet door te zetten.
- Afgelopen woensdag (9 september) zou de ABN AMRO laten weten met welk zakelijk inkomen ze zouden rekenen. Dan zou eigenlijk al duidelijk worden of de hypotheek haalbaar zou zijn. Vanaf woensdag zou het nog enkele weken duren (beoordelen dossier).
- Maar op woensdag: "
Helaas nog geen terugkoppeling gehad. Ik zie op de site dat de beoordeling voor zakelijk inkomen vaststellen qua verwerking wat is opgelopen. Hoop je vrijdag meer te kunnen vertellen."
Vanmiddag het volgende ontvangen van ons adviseur: "
Goed bericht, hierbij mail ik jullie de bovengenoemde offerte, alsmede een op de offerte afgestemde hypotheeklasten berekening. De hypotheek is definitief rond. Het is supersnel gegaan. Normaal wordt er eerst een zakelijk inkomen afgegeven en pas daarna het gehele dossier beoordeelt. Echter het dossier was ook al compleet waardoor dit in een moeite door is gegaan."
Dus een hypotheek met maar 1 kalenderjaar aan cijfers schijnt (gewoon) te kunnen