Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
ID-College schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:45:
[...]

Ach ja.. als je bij een leuke werkgever zit en geld is niet alles is dat toch prima. Niet alles draait om geld :)
Er zijn genoeg leuke opdrachtgevers/werkgevers die wel geld hebben

Imho zijn opdrachtgevers met geld de leukere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:13:
[...]

Dat hoeft ook geen probleem te zijn. Als die financiële instelling je een vast contract wil aanbieden voor pak 'm beet €7500/mnd bruto heb je een mooi salaris toch? Alleen dat doen ze dan weer niet. Uiteindelijk is de vraag wie straks aan het kortste eind trekt. Ik denk die instellingen.
Ik ben nu 14 jaar zzp'er maar sta nog steeds open voor een goed betaalde functie in vaste dienst. Niemand biedt wat ik vraag.
€7500,- bruto per maand? Ik heb er wel eens over nagedacht. Maar het moet toch echt wel rond de €180K per jaar zijn wil ik het overwegen. Dus zo’n €14K per maand.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 09:47
Tylen schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:44:
[...]

€7500,- bruto per maand? Ik heb er wel eens over nagedacht. Maar het moet toch echt wel rond de €180K per jaar zijn wil ik het overwegen. Dus zo’n €14K per maand.
Oud collega, 25 jaar IT ZZP, hij is nu 57 en gaat voor 8k + aandelen/bonus in loondienst voor 36u.
Hij heeft 25 jaar lang lekker gespaard en geleefd en ziet deze baan als "pre-pensioen" de werkgever vangt hem op als hij stuk gaat (want dat risico wordt natuurlijk groter wanneer de leeftijd hoger word) en hij doet wat ie leuk vind. Als hij straks 65 is gaat zijn gespaarde (prive) pensioen uitkeren even later komt daar nog aow bij.

Ik vind dat zo slecht nog niet.. Maar nu nog niet. Ik wil een jaartje dit doen, daarna twee jaar dat. en dan weer wat anders en daarbij wil ik geen BMW of polestars financieren voor managers. Of ondoorzichtige verplichte pensioenfondsen onvrijwillig geld geven. Een "verplichte" AOV kan ik nog inkomen met het oog op solidariteit maar de rest zit ik niet op te wachten. En volgens mij doe ik daar niemand kwaad mee... want zvw/inkomstenbelasting/btw

Kom maar op met die bovengrens dan kan de markt weer wat tot rust komen.

Een "pooier" die een klus voor me had gaf trouwens aan dat hij vorige maand nog drie mensen had verlengd voor de belastingdienst waarvan twee voor hun derde jaar... :+

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Krystman schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:19:
[...]

Oud collega, 25 jaar IT ZZP, hij is nu 57 en gaat voor 8k + aandelen/bonus in loondienst voor 36u.
Hij heeft 25 jaar lang lekker gespaard en geleefd en ziet deze baan als "pre-pensioen" de werkgever vangt hem op als hij stuk gaat (want dat risico wordt natuurlijk groter wanneer de leeftijd hoger word) en hij doet wat ie leuk vind. Als hij straks 65 is gaat zijn gespaarde (prive) pensioen uitkeren even later komt daar nog aow bij.
Check. Dan is het idd een andere keuze. Eerst maar eens de hypotheek aflossen en dan zal ik waarschijnlijk ook anders denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:13
Heel wat anders, zijn er hier ondernemers die de FOR toepassen :?

Aan de ene kant vind ik het een draak van een constructie, ik ben graag "bij". Dus een post openstaande belasting creëren dmv toepassen van de FOR krijg ik een beetje jeuk van (sterker nog, ik heb vaak in augustus/september het te verwachten te moeten betalen bedrag aan belasting voor het jaar erop al klaar staan, geeft mij rust :X ).
Aan de andere kant, als je elk jaar +/- 9K€ van je winst mag aftrekken en je zet zegmaar de helft van die 9K (wat je worst case aan belasting moet betalen) aan het werk, kan je met dat geld in 10 - 20 jaar serieus geld maken:
- 10 - 20 jaar rendement op je geld wat je anders aan belasting had betaald
- 10 - 20 jaar inflatie kan best serieus voordeel opleveren

nadeel is dat er dus een beste spaarpot moet zijn om bij pensioen / bedrijfsbe-eindiging in 1 keer de belasting van alle voorgaande jaren af te tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:29

page404

Website says no

ybos schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:27:

Aan de ene kant vind ik het een draak van een constructie, ik ben graag "bij". Dus een post openstaande belasting creëren dmv toepassen van de FOR krijg ik een beetje jeuk van (sterker nog, ik heb vaak in augustus/september het te verwachten te moeten betalen bedrag aan belasting voor het jaar erop al klaar staan, geeft mij rust :X ).
Aan de andere kant, als je elk jaar +/- 9K€ van je winst mag aftrekken en je zet zegmaar de helft van die 9K (wat je worst case aan belasting moet betalen) aan het werk, kan je met dat geld in 10 - 20 jaar serieus geld maken:
- 10 - 20 jaar rendement op je geld wat je anders aan belasting had betaald
- 10 - 20 jaar inflatie kan best serieus voordeel opleveren

nadeel is dat er dus een beste spaarpot moet zijn om bij pensioen / bedrijfsbe-eindiging in 1 keer de belasting van alle voorgaande jaren af te tikken.
Ik ben er dus geen voorstander van, en ik heb een beetje dezelfde instelling qua "bij" zijn.
Waarom? Zodra ik in de FOR ga storten heb ik een toekomstige vordering bij de belastingdienst. Ooit moet ik dat geld terug gaan betalen.
Het is leuk dat ik het geld bruto kan sparen en daar rendement over haal, maar uiteindelijk moet ik over dat (grotere) bruto bedrag ook meer belasting betalen. En reken maar uit, pak een bedrag bruto en netto, pas daar x jaar y rendement op toe en pas dan alsnog je belastingpercentage toe op je brutobedrag. Je zult zien dat het voor je eindbedrag niks uitmaakt.
Wanneer heeft het voordeel imho? Als je vrij zeker weet dat je in de toekomst in een lagere belastingschaal zit. Ik vind het een beetje schimmig wanneer je die FOR moet gaan aanspreken. Eigenlijk als je stopt met je zaak, maar of je die nu in een keer af moet boeken is me niet duidelijk. Het vervelende is dat je niet altijd controle hebt wanneer je die FOR moet aanspreken en dus in welke schaal het terechtkomt. Ik heb niet het gevoel dat ik zeker weet dat ik daar over 10-20 jaar grip op heb.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
page404 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:36:
[...]

Ik ben er dus geen voorstander van, en ik heb een beetje dezelfde instelling qua "bij" zijn.
Waarom? Zodra ik in de FOR ga storten heb ik een toekomstige vordering bij de belastingdienst. Ooit moet ik dat geld terug gaan betalen.
Het is leuk dat ik het geld bruto kan sparen en daar rendement over haal, maar uiteindelijk moet ik over dat (grotere) bruto bedrag ook meer belasting betalen. En reken maar uit, pak een bedrag bruto en netto, pas daar x jaar y rendement op toe en pas dan alsnog je belastingpercentage toe op je brutobedrag. Je zult zien dat het voor je eindbedrag niks uitmaakt.
Wanneer heeft het voordeel imho? Als je vrij zeker weet dat je in de toekomst in een lagere belastingschaal zit. Ik vind het een beetje schimmig wanneer je die FOR moet gaan aanspreken. Eigenlijk als je stopt met je zaak, maar of je die nu in een keer af moet boeken is me niet duidelijk. Het vervelende is dat je niet altijd controle hebt wanneer je die FOR moet aanspreken en dus in welke schaal het terechtkomt. Ik heb niet het gevoel dat ik zeker weet dat ik daar over 10-20 jaar grip op heb.
Ik heb er de laatste dagen flink over na zitten te denken, en ik heb nog een jaartje om het besluit definitief te maken :P
Wat je zegt klopt, je hebt niet altijd de keuze wanneer je stopt. Maar als je de keuze wel hebt:
2 januari stoppen met je bedrijf, en van je (vervroegd) pensioen gaan genieten. Hele jaar geen inkomen, dus je draagt over je FOR spaarpot de laagste schaal belasting af.

Schimmig om de FOR te moeten aanspreken :? Waarom :? de regeling is er nou eenmaal.

En over dat rendement, dat moet je natuurlijk prive doen.
Stel je zet 5K in de FOR, theoretisch (voor t makkelijk rekenen) 2500 uitgestelde belasting.
Als je die 2500 prive opneemt en op een beleggingsrekening zet, betaal je daar geen extra heffing over het rendement (nog niet tenminste :X )

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 10-06-2021 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Laatst online: 21-07 10:45
Wel gedaan, maar je moet een enorme discipline hebben om dat geld apart te zetten. Op een dag wil de Belastingdienst wel vangen. Nu ben ik er mee gestopt en stop alles in een rekening van BrandNewDay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 16:11
Boel onwaarheden en onlogische redeneringen hier omtrent de FOR.
Ik heb nu wel zoiets van, ik ga het niet allemaal nog een keer uitleggen -_-
Niet om lullig te doen, maar dit onderwerp is echt al duizend keer voorbij gekomen hier, Zoek maar eens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

ybos schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:46:
[...]

Ik heb er de laatste dagen flink over na zitten te denken, en ik heb nog een jaartje om het besluit definitief te maken :P
Wat je zegt klopt, je hebt niet altijd de keuze wanneer je stopt. Maar als je de keuze wel hebt:
2 januari stoppen met je bedrijf, en van je (vervroegd) pensioen gaan genieten. Hele jaar geen inkomen, dus je draagt over je FOR spaarpot de laagste schaal belasting af.
Het probleem is dat je niet altijd weet of je de keus hebt om het te plannen.
Schimmig om de FOR te moeten aanspreken :? Waarom :? de regeling is er nou eenmaal.
Niet mijn woorden verdraaien :P niet om, maar hoe. Er zijn best veel voorwaarden in de afbouw.
Stel je zet 5K in de FOR, theoretisch (voor t makkelijk rekenen) 2500 uitgestelde belasting.
Als je die 2500 prive opneemt en op een beleggingsrekening zet, betaal je daar geen extra heffing over het rendement (nog niet tenminste :X )
je kan het wel op je priverekening zetten maar uiteindelijk moet je die 2500 terugbetalen.
Maar je hebt gelijk en ik denk dat ik een denkfout heb gemaakt, je betaalt belasting over de opzij gezette reservering, niet over wat het geld dan waard is. Dat maakt het wel wat interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb het afgelopen jaar wel toegepast, maar ben niet van plan om het structureel te gaan doen. Mijn overweging was dat ik wel wat voor mijn pensioen wil gaan doen, het geld ook gewoon heb staan, maar in december nog niet exact de vorm wist.

Tevens de kans dat ik dit jaar of volgende jaren een lagere omzet heb (Door staking onderneming en overgang naar BV), waardoor het eventueel ook gewoon in te zetten is om mijn belastingdruk wat over jaren te spreiden. Al verwacht ik niet dat mijn inkomen dermate veel lager is dat dat ook echt voordeel oplevert.

Ik verwacht het gewoon dit jaar, of volgend jaar daadwerkelijk in een pensioen product te storten, of alsnog vrij te laten vallen en de belasting te betalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
bumble_bee schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:53:
Niet om lullig te doen, maar dit onderwerp is echt al duizend keer voorbij gekomen hier, Zoek maar eens terug.
Intussen kent deze post al 909 pagina's. Ik denk dat er maar weinig alles teruglezen of zoeken. En bovendien, nieuwe of andere inzichten voegen toch ook wat toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ybos schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:46:
[...]
Over het rendement prive nemen zoals hierboven genoemd wordt. Dat is toch niet zo heel makkelijk? Je eigen vermogen op de balans moet ten minste de hoogte van de FOR hebben, dus het geld moet ook daadwerkelijk in je bedrijf zitten toch? Dan is het rendement in principe ook gewoon zakelijk.

edit:
Ik heb het even nagezocht, en dat is niet helemaal correct. Alleen in de volgende situaties moet je eigen vermogen minstens de hoogte van de FOR reservering hebben
U staakt de onderneming geheel of gedeeltelijk.
U hebt op 1 januari van het kalenderjaar de AOW-leeftijd bereikt.
U voldoet dit kalenderjaar en het vorige kalenderjaar niet aan het urencriterium.
https://www.belastingdien..._reserves/oudedagsreserve

[ Voor 28% gewijzigd door Woy op 10-06-2021 08:59 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07 20:29
misschien is het handig als nog meer collega zzp-ers zich ook aansluiten bij de werkvereniging. Dit is een lobby groep voor "modern werkende", dus niet alleen zpp-ers, maar die maken er wel onder. Ik heb 2weken geleden bij de ledenvergadering gezeten, maar het is best indrukwekkend wat ze gedaan hebben met maar een klein clubje. Vooral de aandacht die ze krijgen/vragen in Den Haag vind ik knap, zeker gezien ze maar 350 leden hebben...
https://www.werkvereniging.nl

dit in het kader van de discussie over wet DBA etc.

[ Voor 5% gewijzigd door -Jaap-io op 10-06-2021 09:21 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
page404 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:55:

Niet mijn woorden verdraaien :P niet om, maar hoe. Er zijn best veel voorwaarden in de afbouw.
Excuus, te snel gelezen. Ik deel je mening wat dat betreft :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:36
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:49:
[...]

Wel gedaan, maar je moet een enorme discipline hebben om dat geld apart te zetten. Op een dag wil de Belastingdienst wel vangen. Nu ben ik er mee gestopt en stop alles in een rekening van BrandNewDay.
Het 1 sluit het ander toch niet uit? Je kan toch 9k reserveren in de FOR en diezelfde 9k bij BND storten in een lijfrente (of b.v. 4500 en 4500 ergens anders..). Je kan dan alleen het niet aftrekken op de IB..

Met "stop alles in een rekening van BrandNewDay" bedoel je dat je 100% lijfrente doet en deze aftrekt op de IB?

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 10-06-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:44
Nee, ik stort mijn jaarruimte af bij BND en trek dat af bij IB. Vind ik op eoa manier wat transparanter/eenvoudiger. Maar voor beiden is wat te zeggen. Zal voornamelijk een persoonlijke keuze zijn, fiscaal gezien ontloopt het elkaar uiteindelijk niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
sverzijl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:45:
[...]

Nee, ik stort mijn jaarruimte af bij BND en trek dat af bij IB. Vind ik op eoa manier wat transparanter/eenvoudiger. Maar voor beiden is wat te zeggen. Zal voornamelijk een persoonlijke keuze zijn, fiscaal gezien ontloopt het elkaar uiteindelijk niet zo veel.
Precies, dat denk ik ook niet.
Als je het via de FOR reserveert, staat het vervolgens nog wel ergens op je bank. Je moet dan alsnog een bestemming zoeken voor je geld omdat het anders niet rendeert.. Je kan het b.v. beleggen of ergens in stoppen, en het er ook direct weer uithalen mocht dat nodig zijn.

Bij BND zit het in principe vast tot aan je pensioen, dus minder flexibel dan via de FOR. Het lastige van BND vind ik wel dat DH niet zo'n betrouwbaar track record heeft. Waar het nu interessant is/lijkt, kan dat over 10 jaar ineens andersom zijn omdat pensioen toch al een hot-topic is. Tuurlijk kan dat met de FOR ook zo lopen, maar dat geld is dan nog beschikbaar, i.t.t BND waar het in principe vast staat en je dus helemaal overgeleverd bent aan het reilen en zeilen daar in DH.. Als zij besluiten dat je er pas bij mag vanaf 75 jaar oid, dan heb je daarmee te dealen. Je kan het wel afkopen dan natuurlijk en de boete accepteren, maar dan had je net zo goed de FOR kunnen gebruiken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Keer op keer blijft het een pijnlijke constatering dat de grootste bedreiging voor mijn continuiteit en lange-termijn plannen uit de politiek komt.
Wijzigingen in fiscale behandelingen van FOR, lijfrente en pensioen, relatie tussen DGA en BV, en zaken als de wet DBA ervaar ik als grotere bedreigingen dan de grillen van de markt.

Het liefste zou ik werken met een FOR en deze overdragen naar een rechtspersoon. Dat geeft maximale vrijheid. Ook ben ik (na 20 jaar tevreden eigenwoningbezit) wel eens aan het twijfelen of ik vermogen wil hebben dat structureel vast zit in een land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Exact, althans, zo zie ik het! Het is dus echt een individuele afweging die ieder zelf maakt. Je kan alles op rood zetten (b.v. 100% FOR) of kansen spreiden (50% FOR en 50% ljfrente). Wat DH dan ook doet, je wordt er nooit volledig door geraakt. Ik zit zelf op die tour, een stukje flexibliteit inleveren maar wel wat risico spreiden.

Ja het vergt discipline, maar als het goed is verdienen de meesten hier ook genoeg. Als je die reservering voor je oude dag nodig hebt om je levenstandaard te beskostigen zit er denk ik iets mis in je uitgave patroon. Ik zie het echt als 'erbij' en heb het niet nodig in mijn reguliere voorziening. Maargoed, dat is de theorie.. Ik ben geen +/- 10 jaar ZZP'er zoals sommige hier dus kan nog niet aantonen dat ik die discipline heb :P Time will tell..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ID-College schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:24:
[...]

Het 1 sluit het ander toch niet uit? Je kan toch 9k reserveren in de FOR en diezelfde 9k bij BND storten in een lijfrente (of b.v. 4500 en 4500 ergens anders..). Je kan dan alleen het niet aftrekken op de IB..

Met "stop alles in een rekening van BrandNewDay" bedoel je dat je 100% lijfrente doet en deze aftrekt op de IB?
Wat je schrijft klopt. Ik heb er voor gekozen om 'alles' in een pensioenrekening-beleggen te stoppen. En dat 'alles' is ongeveer het bedrag wat je van de IB mag aftrekken. Uiteraard mag je er meer in storten maar niet meer dan je vrije ruimte aftrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Probleem van een pensioen in box 1 is het gebrek aan mogelijkheden om het geld te verplaatsen uit NL. Je tekent met een groot bedrag en voor zeer lange tijd bij de NL overheid. Die handtekening durf ik niet te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:56
Grootste risico zie ik inderdaad Den Haag.
Niet mijn persoonlijke kunnen of de markt, maar wat ze nu weer verzinnen voor rare regels.
Naam mijn mening past de term Onbehoorlijk Bestuur compleet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 16:11
t_captain schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:37:
Probleem van een pensioen in box 1 is het gebrek aan mogelijkheden om het geld te verplaatsen uit NL. Je tekent met een groot bedrag en voor zeer lange tijd bij de NL overheid. Die handtekening durf ik niet te zetten.
Dit is in theorie waar, maar is wel een erg hypothetisch probleem IMO. Als het goed is, is het geld wat je erin steekt sowieso voor de (zeer) lange termijn. Mocht je permanent emigreren, krijg je een conserverende aanslag, maar deze wordt (in principe) ook na 10jr kwijtgescholden.

Als je met 'zeer lange termijn' ook naar de periode na je pensioendatum refereert, dan is het gewoon niet waar: Je mag er zelf voor kiezen of je je lijfrente uitkering in Nederland of het land waar je dan woonachtig bent laat belasten. Bron: https://www.123lijfrente.nl/Lijfrenteinhetbuitenland.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

@t_captain @hackerhater niet alleen Den Haag, ook de financiele instellingen waar je je geld stalt vind ik lastig te vertrouwen. Noem me. cynisch, of wijzer door schade en schande, maar ik vertrouw niemand mijn geld meer toe. Niet in de vorm van fiscale overheidsregelingen, niet in de vorm van financiele producten zoals lijfrentes en pensioenverzekeringen, of in de combinatie daarvan. Mijn geld "voor later" is heel belangrijk voor me, en ik verwacht geen enkel belang of interesse van derde partijen om mij daarin te ondersteunen. Integendeel, zij hebben zelf belang zoveel mogelijk van mijn geld af te romen. Dat houd ik altijd maar in gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
page404 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:27:
@t_captain @hackerhater niet alleen Den Haag, ook de financiele instellingen waar je je geld stalt vind ik lastig te vertrouwen. Noem me. cynisch, of wijzer door schade en schande, maar ik vertrouw niemand mijn geld meer toe. Niet in de vorm van fiscale overheidsregelingen, niet in de vorm van financiele producten zoals lijfrentes en pensioenverzekeringen, of in de combinatie daarvan. Mijn geld "voor later" is heel belangrijk voor me, en ik verwacht geen enkel belang of interesse van derde partijen om mij daarin te ondersteunen. Integendeel, zij hebben zelf belang zoveel mogelijk van mijn geld af te romen. Dat houd ik altijd maar in gedachte.
Dat heb ik dus ook. Vastzetten via lijfrente of pensioenrekening, is mij te "vast".
Via de FOR kan je alsnog kiezen wat je met je geld doet.
Meeste gekke gedachte is dat je tot stoppen van bedrijf bijna 10K per jaar extra te besteden hebt en je bedrijf aanhouden tot aan de dood (of dat je zelf de stekker eruit trekt :P :X ).
(wel even zorgen dat de erfgenamen de erfenis niet accepteren) en je hebt maximaal gebruik gemaakt van de FOR :P :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-07 12:26
t_captain schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:44:

Huur je een software developer voor 90 euro of een advocaat voor 200, no problem.
Ja, maar het verschil is dan wel dat die advocaat niet een jaar lang bij jou op kantoor komt zitten, in een team samen met interne medewerkers, misschien zelfs op een laptop van het bedrijf werkt en wellicht zelfs gewoon onder een manager valt. Dat is vaak wel de praktijk voor een ingehuurde developer en met de huidige wetgeving (die niet gehandhaafd wordt) is dat toch een moeilijk verhaal.

Ik maak me daar zorgen over.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Daarom moeten we de focus op arbeidsrelatie kwijt. Arbeidsrelatie is geen maatschappelijk probleem, en geeft geen aanleiding voor de overheid om zich mee te bemoeien. Uitbuiting is dat wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

jape14 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Ja, maar het verschil is dan wel dat die advocaat niet een jaar lang bij jou op kantoor komt zitten, in een team samen met interne medewerkers, misschien zelfs op een laptop van het bedrijf werkt en wellicht zelfs gewoon onder een manager valt. Dat is vaak wel de praktijk voor een ingehuurde developer en met de huidige wetgeving (die niet gehandhaafd wordt) is dat toch een moeilijk verhaal.

Ik maak me daar zorgen over.
t_captain schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:58:
Daarom moeten we de focus op arbeidsrelatie kwijt. Arbeidsrelatie is geen maatschappelijk probleem, en geeft geen aanleiding voor de overheid om zich mee te bemoeien. Uitbuiting is dat wel.
Precies, de hele discussie hangt op arbeidsrelatie en dan specifiek dat "verkapte dienstverband". Ik heb het al eerder gezegd, maar dat is een heel sterk framend begrip dat er compleet van uit gaat dat "dienstverband" goed is, dus lekker in loondienst met je CAO-tje voor langere tijd bij dezelfde baas. En alles wat op een andere manier is ingericht dus "slecht". Hell no, dat is alleen een poging om alle werkenden in Nederland zoveel mogelijk in zo min mogelijk peilers te proppen, en dan liefst in het voordeel van de grootste lobbyisten, namelijk vakbonden en werkgeversorganisaties. Je weet wel, die partijen die belang hebben bij voornoemde werknemer in loondienst.
Er is zoveel variatie in contractvormen, in tijdsduur, in beloning, in werkzaamheden, expertise en nog 100 parameters, dat het helemaal geen zin heeft. Regel de basis goed qua sociale voorzieningen, tuig een eerlijk en eenvoudig belastingstelsel op en treed op tegen uitbuiting en laat verder iedereen doen wat hij/zij goed kan op die manier hoe die wil, en iedereen is happy.

Liet ik me toch weer meeslepen :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
page404 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:08:
[...]

[...]

Precies, de hele discussie hangt op arbeidsrelatie en dan specifiek dat "verkapte dienstverband". Ik heb het al eerder gezegd, maar dat is een heel sterk framend begrip dat er compleet van uit gaat dat "dienstverband" goed is, dus lekker in loondienst met je CAO-tje voor langere tijd bij dezelfde baas. En alles wat op een andere manier is ingericht dus "slecht". Hell no, dat is alleen een poging om alle werkenden in Nederland zoveel mogelijk in zo min mogelijk peilers te proppen, en dan liefst in het voordeel van de grootste lobbyisten, namelijk vakbonden en werkgeversorganisaties. Je weet wel, die partijen die belang hebben bij voornoemde werknemer in loondienst.
Hear, hear :)

Mijn persoonlijk favoriete woord is "schijnwerknemerschap" (aka payrolling). Je bent zelfstandig, maar haalt er een derde bedrijf bij, dat nauwelijks een plek in de value chain heeft, juridisch maar niet feitelijk werkgeversgezag uitoefent en in de praktijk een opdrachtnemer is die moet schikken naar de zogenaamde "werknemer", voor hen 10 anderen. Dat is pas een schijnconstructie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
t_captain schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:26:
Dat is pas een schijnconstructie.
Schijtconstructie...

(sorry, kon het niet laten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-07 11:02
Zelf een stichting oprichten om je pensioen in te stoppen? Rechtspersoon, gescheiden van bedrijf. Geen idee of zo iets mogelijk is eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
fry77 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:20:
Zelf een stichting oprichten om je pensioen in te stoppen? Rechtspersoon, gescheiden van bedrijf. Geen idee of zo iets mogelijk is eigenlijk
Volgens mij mag dat juist niet meer (ik heb zo geen juridische onderbouwing beschikbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25
Uiteindelijk is het beetje wat je in de FOR mag stoppen (minder dan 10k per jaar) ook maar een druppel op een gloeiende plaat vergeleken bij de rest van je inkomen :)

Ik zit maximaal in de FOR, en alle jaarruimte daarboven stort ik af in lijfrente (zelf beleggen bij DeGiro). Voor het bedrag boven het het maximaal pensioengevend salaris heb ik al eens gekeken naar een netto lijfrente, maar dat is een nog veel kleiner druppeltje dat dat echt geen zoden meer aan de dijk zet.

En inderdaad, mocht ik de FOR ooit willen afbouwen dan zijn er wat hoepeltjes waar ik doorheen moet springen om hem met flinke korting netto te maken (2 jaar geen urencriterium halen ofzo, eventueel gecombineerd met belastingmiddeling). Het zij zo. Ik kan het dan wel voor prepensioen aanwenden of alsnog beslissen het in lijfrente te stoppen. Flexibiliteit is het toverwoord hier, dat is ook wel nodig met onze overheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Net het contract van Brainnet in de mail gekregen en het is wel erg absurd imo.

Iemand enig idee waar ik een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van 10 miljoen kan afsluiten? 8)7
Deze aansprakelijkheid is beperkt tot een beroepsaansprakelijkheid van € 500.000,- per gebeurtenis en tot
€ 2.000.000,- per kalenderjaar en een bedrijfsaansprakelijkheid van € 2.000.000,- per gebeurtenis en tot
€ 10.000.000,- per kalenderjaar
Ik heb ze maar gemaild dat ze de waarde van de bedrijfsaansprakelijkheid maar moeten verlagen naar mijn polis en de beroepsaansprakelijkheid laten vervallen, want die heb ik niet.
Wat een gezeik voor een klus van 2 weken. Die wet DBA begint zo wel erg irritant te worden. (de reden waarom Brainnet er tussen moet zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fry77 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:20:
Moet tegenwoordig onder het toezicht vallen als levensverzekeraar. Niet interessant meer als vehikel om 1 pensioen in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ernemmer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:07:
Net het contract van Brainnet in de mail gekregen en het is wel erg absurd imo.

Iemand enig idee waar ik een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van 10 miljoen kan afsluiten? 8)7

[...]

Ik heb ze maar gemaild dat ze de waarde van de bedrijfsaansprakelijkheid maar moeten verlagen naar mijn polis en de beroepsaansprakelijkheid laten vervallen, want die heb ik niet.
Wat een gezeik voor een klus van 2 weken. Die wet DBA begint zo wel erg irritant te worden. (de reden waarom Brainnet er tussen moet zitten)
Ik heb meer t idee dat Brainnet een gezeik is.. Niemand heeft zo moeilijk gedaan als brainnet bij mij.. Die gasten overdrijven echt extreem en vragen je compleet het hemd van je lijf onder het mom van "wet DBA". Zat er zelf ook wel scherp naar hun in want het ging mij ook te ver.. Uiteindelijk gaven ze wel toe maar ze proberen het toch lijkt het..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:14
Vergeet ook niet dat de totale waarde van de FOR reservering niet boven het ondernemingsvermogen uit mag komen, dat is ook iets wat niet veel mensen scherp hebben. Zeker voor een eenmanszaak is dat een nogal beperkende factor waardoor je niet tot in de eeuwigheid zomaar ieder jaar maximaal in de FOR kan gaan zitten, zonder tussendoor af te storen in een fiscaal gunstig product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:52
pirke schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:02:
[...]

Als eenmanszaak is het meestal voordeliger om de auto alleen zakelijk te rijden voor de BTW en hem privé te rijden voor de IB, dus geen bijtelling en wel 19c/km.

Of je moet hem puur zakelijk rijden en privé iets anders hebben, dan is volledig zakelijk zonder bijtelling het voordeligste.
Een schaamteloze quote van een oude reactie hier, maar precies hierover heb ik een vraag: hoe doe je dit in je administratie? Kan hier gewoon niets over vinden. Ga sowieso Belastingtelefoon hierover eens bellen.
Ik zou nl. graag een nieuwe auto kopen en hier de BTW dus zakelijk van willen opgeven, maar verder de auto privé rijden (geen bijtelling en 0,19ct/km). Ik zie het zo dat ik alleen de BTW opgeef als post en verder waarde 0 op de balans.
Als je deze dan ooit inruilt, dan hoef je alleen maar de (extra) BTW te betalen toch voor de nieuwe auto t.z.t., waar op de factuur gewoon de inruilwaarde incl. BTW genoemd staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ID-College schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:44:
[...]

Ik heb meer t idee dat Brainnet een gezeik is.. Niemand heeft zo moeilijk gedaan als brainnet bij mij.. Die gasten overdrijven echt extreem en vragen je compleet het hemd van je lijf onder het mom van "wet DBA". Zat er zelf ook wel scherp naar hun in want het ging mij ook te ver.. Uiteindelijk gaven ze wel toe maar ze proberen het toch lijkt het..
Inderdaad, er staat zelfs een passage in dat de klant mij een cursus kan verplichten, tijdens het uitvoeren van de opdracht, als dit voor het uitvoeren van het werk nodig is. Deze cursus moet dan in eigen tijd en voor eigen kosten gedaan worden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor volgende week heb ik een interview staan voor een internationale organisatie. Nu begrijp ik alleen dat mijn manager in India zit en niet op het kantoor in Nederland. Is er naast dat ik niet echt een ochtendpersoon ben (tijdzones) nog bepaalde zaken waar ik scherp op moet zijn? Op mijn huidige opdracht worden externe namelijk in de reguliere omgang niet anders behandeld dan interne (wel op gebied van wet DBA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
The__Virus schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:22:
[...]

Een schaamteloze quote van een oude reactie hier, maar precies hierover heb ik een vraag: hoe doe je dit in je administratie? Kan hier gewoon niets over vinden. Ga sowieso Belastingtelefoon hierover eens bellen.
Ik zou nl. graag een nieuwe auto kopen en hier de BTW dus zakelijk van willen opgeven, maar verder de auto privé rijden (geen bijtelling en 0,19ct/km). Ik zie het zo dat ik alleen de BTW opgeef als post en verder waarde 0 op de balans.
Als je deze dan ooit inruilt, dan hoef je alleen maar de (extra) BTW te betalen toch voor de nieuwe auto t.z.t., waar op de factuur gewoon de inruilwaarde incl. BTW genoemd staat?
Dat kan niet. Of je rijdt 'm zakelijk, trekt de BTW af en schrijft hem af. Dan moet je prive gebruik weer opgeven bij de IB (bij >500km). Of je koopt 'm prive en declareert 19ct/km.
Ik doe dat laatste. Alleen al de administratie maakt het makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Dat kan niet. Of je rijdt 'm zakelijk, trekt de BTW af en schrijft hem af. Dan moet je prive gebruik weer opgeven bij de IB (bij >500km). Of je koopt 'm prive en declareert 19ct/km.
Ik doe dat laatste. Alleen al de administratie maakt het makkelijker.
Nee dit is hoe overal de informatie staat, maar de Belastingdienst is hier duidelijk over: je kunt separaat voor inkomstenbelasting (bijtelling-verhaal) en omzetbelasting (BTW-verhaal) bepalen of de auto bij het ondernemingsvermogen of privévermogen hoort, precies ook de situatie die ik quote.

https://www.belastingdien...n/keuzemogelijkheden_auto

De laatste zin meldt daar specifiek:
De keuze die u hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting, speelt hierbij geen rol. Ook niet als de auto voor de inkomstenbelasting verplicht als een auto van uw onderneming wordt aangemerkt.
Alleen staat er verderop voor BTW alleen specifiek het gebruik en onderhoud waarbij je een BTW-forfait betaalt.
Toch lijkt dat tegenstrijdig: ik wil een auto als privévermogen aangeven voor inkomstenbelasting. Wel laat ik een factuur aanmaken op de bedrijfsnaam.
Voor de omzetbelasting wil ik de auto als ondernemingsvermogen aanmerken en dus ook de BTW over de aanschaf verrekenen. De quote hierboven lijkt deze ruimte te suggereren. Lees je echter verder, dan wordt vervolgens alleen maar gebruik en onderhoud genoemd.
Hoe zit dit?

[ Voor 19% gewijzigd door The__Virus op 11-06-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Kwistnix schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:22:
[...]

Vergeet ook niet dat de totale waarde van de FOR reservering niet boven het ondernemingsvermogen uit mag komen, dat is ook iets wat niet veel mensen scherp hebben. Zeker voor een eenmanszaak is dat een nogal beperkende factor waardoor je niet tot in de eeuwigheid zomaar ieder jaar maximaal in de FOR kan gaan zitten, zonder tussendoor af te storen in een fiscaal gunstig product.
Dat is correct, maar dan doe je ook iets met het geld wat eigenlijk niet zou moeten. Als jij het op een beleggingsrekening zet die het ondernemingsvermogen behoort, dan is je geld nog steeds in de onderneming (alleen op een andere plek). Je komt alleen in de knoei als de markt gigantisch instort (maar je houdt altijd een gezonde reserve aan lijkt mij) en je alles belegt hebt.. In elk ander geval zou het geen belemmering moeten zijn (tenzij je dus er met je handjes aan gaat zitten).. Misschien als je al 20 jaar ZZP't en er zoveel in hebt zitten dat een negatief rendement van 1% al zodaning impact hebt dat je het niet meer kan terugverdienen als ZZP'er..
Als je hier in de buurt van dreigt te komen zou ik sowieso afstorten denk ik, maar dat moet je in de gaten houden ja..
Ernemmer schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:24:
[...]

Inderdaad, er staat zelfs een passage in dat de klant mij een cursus kan verplichten, tijdens het uitvoeren van de opdracht, als dit voor het uitvoeren van het werk nodig is. Deze cursus moet dan in eigen tijd en voor eigen kosten gedaan worden. 8)7
Ja ik was daar ook over gevallen. Grappige is dat ze het zelf dan weer verzachten door te zeggen: ja maar dat gaat altijd in goed overleg met de klant.. Beetje kromme redenering dan imo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-07 11:02
The__Virus schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Nee dit is hoe overal de informatie staat, maar de Belastingdienst is hier duidelijk over: je kunt separaat voor inkomstenbelasting (bijtelling-verhaal) en omzetbelasting (BTW-verhaal) bepalen of de auto bij het ondernemingsvermogen of privévermogen hoort, precies ook de situatie die ik quote.

https://www.belastingdien...n/keuzemogelijkheden_auto

De laatste zin meldt daar specifiek:

[...]

Alleen staat er verderop voor BTW alleen specifiek het gebruik en onderhoud waarbij je een BTW-forfait betaalt.
Toch lijkt dat tegenstrijdig: ik wil een auto als privévermogen aangeven voor inkomstenbelasting. Wel laat ik een factuur aanmaken op de bedrijfsnaam.
Voor de omzetbelasting wil ik de auto als ondernemingsvermogen aanmerken en dus ook de BTW over de aanschaf verrekenen. De quote hierboven lijkt deze ruimte te suggereren. Lees je echter verder, dan wordt vervolgens alleen maar gebruik en onderhoud genoemd.
Hoe zit dit?
Auto koop je prive. BTW op een nieuwe auto betaal je dus ook prive.

Je houd een km administratie bij voor zakelijke km's. Eind van het jaar kijk je hoeveel procent van je km's zakelijk zijn. Voor dat percentage kun je btw terugvragen van je onderhoud en brandstof dus wel je bonnetjes bewaren :) )

Andere optie is met deze methode alle btw terugvragen, maar dan betaal je een percentage correctie privegebruik, dus het is per jaar even kijken wat het gunstigst is.

Hier bovenop mag je 19ct als kosten opvoeren van zakelijke km's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
The__Virus schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:33:
Hoe zit dit?
Ik rijd zowel een motor als auto prive. Behoren gewoon tot mijn prive-vermogen. Maar ik gebruik ze ook zakelijk.
Over het zakelijke deel mag ik de BTW verrekenen over brandstof en onderhoud. Dus naar rato van gebruik. Rijd ik 60% zakelijk, mag ik 60% als kosten opvoeren en 60% van de BTW terugvragen.

Rijd ik zakelijk, dus de auto/motor horen bij het ondernemersvermogen, mag ik alle kosten aftrekken en alle BTW terugvorderen. Ook afschrijving mag je opvoeren (niet in 1x natuurlijk). Maar dan moet je prive-gebruik bijtellen (tenzij minder dan 500 km, administratie bla bla). Voor de motor geldt dat ook, maar dan hoef je alleen maar aannemelijk te maken dat je tenminste 10% zakelijk rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:42:
[...]
Voor de motor geldt dat ook, maar dan hoef je alleen maar aannemelijk te maken dat je tenminste 10% zakelijk rijdt.
Voor Motor geld natuurlijk wel een andere regel voor bijtelling, want er is geen bijtellingspercentage, maar je moet gewoon de daadwerkelijke kosten doorberekenen. Op zich veel eerlijker, maar boekhoudkundig wel meer werk, al weet ik niet precies wat de eisen zijn aan de registratie van de verhouding zakelijk/prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Woy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:48:
Voor Motor geld natuurlijk wel een andere regel voor bijtelling, want er is geen bijtellingspercentage, maar je moet gewoon de daadwerkelijke kosten doorberekenen. Op zich veel eerlijker, maar boekhoudkundig wel meer werk, al weet ik niet precies wat de eisen zijn aan de registratie van de verhouding zakelijk/prive.
Ik wist niet meer precies hoe het zat, maar hier is wel wat te vinden (veel zakelijke rijders rijden een BMW, daarom vind je ook veel gebruikte BMW's waarvan je de BTW nog kan terugvorderen): https://simako-bdm.nl/mot...50B9qJqxkNIUaAkswEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
fry77 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:41:
[...]

Je houd een km administratie bij voor zakelijke km's. Eind van het jaar kijk je hoeveel procent van je km's zakelijk zijn. Voor dat percentage kun je btw terugvragen van je onderhoud en brandstof dus wel je bonnetjes bewaren :) )

Andere optie is met deze methode alle btw terugvragen, maar dan betaal je een percentage correctie privegebruik, dus het is per jaar even kijken wat het gunstigst is.

Toch nog iets gevonden waar het tegendeel wordt beweerd:
https://www.jortt.nl/blog...jk-aftrekken-eenmanszaak/
Ik vind het nog steeds niet duidelijk. Ik ga eens even bellen met de BT ;).

[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 11-06-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Niet alle BTW, want de BTW op de aanschaf terugvragen kan volgens mij enkel wanneer de auto voor de IB ook op de balans staat. Zo kan ik bijvoorbeeld op mijn private lease ook de BTW niet terugvragen ondanks dat daar ook het onderhoud en pechhulp bij in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Kwistnix schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:22:
[...]

Ach, met een leuke auto op de balans zit je daar al snel aan, anders moet je een leukere auto gaan rijden O-)

Los van het feit dat de cash voorraad de FOR al bijna afdekt... ik moet toch ergens m'n niet renderende buffer stallen, kan ik dat zo mooi uit de VRH houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
The__Virus schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:22:
[...]

De factuur wel in de boekhouding opnemen (en 7 jaar bewaren), maar boeken aan eigen vermogen. Stel je koopt een auto van 10k met 2k btw:

Eigen vermogen 10k
Te ontvangen BTW 2k
Aan bank 12k

En dan aan het eind het jaar wel een correctie toepassen. Dat mag op basis van werkelijke kilometers, of een forfaitair bedrag, afhankelijk welke gunstiger is.

Je hoeft geen sluitende km administratie bij te houden (dat is alleen voor geen bijtelling verplicht), maar je moet bij de werkelijke km optie wel aannemelijk kunnen maken welk percentage zakelijk en welk percentage privé is. Als je kan aantonen dat je 30x naar klant X en 40x naar klant Y bent gereden (bijv gekoppeld aan geaccordeerde urenstaten/facturen), dan heb je aannemelijk gemaakt dat je die kilometers zakelijk hebt afgelegd. Wat er overblijft zijn dan je privé kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat beschrijft de optie waarbij de auto zowel voor de IB als de BTW prive is. IB: 19 cent, BTW: BTW-compensatie zakelijk gebruik.

Maar IB en BTW staan los van elkaar. Het gaat in deze casus om een auto voor de WUO/IB prive rijden, maar voor de BTW zakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een linkdropje:

https://www.nu.nl/politie...eve-memo-van-omtzigt.html

Ik ben vooral erg benieuwd naar de drie onbekende sponsors. Kennelijk waren dit partijen die Hoekstra steunden, en we kennen Hoekstra als een voorvechter van het "vaste baan ideaal". Zouden dit partijen zijn die commerciele belangen tegen zelfstandigen hebben, of zouden ze uit een andere hoek komen (woningmarkt, vastgoed)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@pirke Voor de omzetbelasting is wel degelijk een sluitende kilometerregistratie vereist. Voor de 19ct/km voldoet het aannemelijk maken wel.

https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Persoonlijk registreerde ik privé niet, maar verklaar wel de zakelijke ritten inclusief geïmproviseerde begin en eindstanden. Nu met een private lease is BTW verrekenen, los van dat mijn boekhouder zegt dat het niet mag, mij de administratie niet waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 11-06-2021 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Deveon schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:08:
@pirke Voor de omzetbelasting is wel degelijk een sluitende kilometerregistratie vereist. Voor de 19ct/km voldoet het aannemelijk maken wel.

https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Persoonlijk registreerde ik privé niet, maar verklaar wel de zakelijke ritten inclusief geïmproviseerde begin en eindstanden. Nu met een private lease is BTW verrekenen, los van dat mijn boekhouder zegt dat het niet mag, mij de administratie niet waard.
Als je goed leest is dat dus niet vereist:
Het is belangrijk dat u kunt aantonen in hoeverre u de auto voor privédoeleinden gebruikt. De makkelijkste manier om dit te doen is een kilometeradministratie bijhouden.

[...]

U betaalt btw over het werkelijke privégebruik. Om dit privégebruik te bepalen, kunt u een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Met behulp van deze kilometeradministratie kunt u dan berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik.

U kunt het privégebruik ook op een andere manier bijhouden in uw administratie om gegevens aan ons te kunnen verstrekken. Daarbij is het belangrijk dat u de omvang van het privégebruik aannemelijk kunt maken. Dit geldt ook wanneer u de omvang van het privégebruik (mede) op basis van statistische gegevens vaststelt.
Ze geven zelf aan dat het het makkelijkst is, maar dat er ook andere manieren zijn. Zelfs statistische manieren noemen ze.

Oftewel 30x retour naar klant A en 40x retour naar klant B, aangetoond met geaccordeerde urenstaten. Naar mijn interpretatie heb ik daarmee aannemelijk gemaakt wat ik (minimaal!) zakelijk heb gereden. Alle overige zakelijke kilometers (naar garage, zakenlunch, etc) tel ik dan nog niet eens mee, maar het bijhouden daarvan is duurder dan wat het op zou leveren.

[ Voor 15% gewijzigd door pirke op 11-06-2021 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:27:
[...]

Als je goed leest is dat dus niet vereist:

[...]

Ze geven zelf aan dat het het makkelijkst is, maar dat er ook andere manieren zijn. Zelfs statistische manieren noemen ze.

Oftewel 30x retour naar klant A en 40x retour naar klant B, aangetoond met geaccordeerde urenstaten. Naar mijn interpretatie heb ik daarmee aannemelijk gemaakt wat ik (minimaal!) zakelijk heb gereden. Alle overige zakelijke kilometers (naar garage, zakenlunch, etc) tel ik dan nog niet eens mee, maar het bijhouden daarvan is duurder dan wat het op zou leveren.
Inderdaad, ik registreer ook alleen de dagen dat ik naar een klant ga, en pak daarbij gewoon de afstand volgens google maps. 1-Jan noteer ik de KM stand, alle KM's buiten de geregistreerde zijn prive. Dat wordt voor de omzetbelasting gewoon geaccepteerd. Om geen bijtelling te hoeven rekenen heb je wel een sluitende KM administratie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ID-College schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:39:
[...]

Dat is correct, maar dan doe je ook iets met het geld wat eigenlijk niet zou moeten. Als jij het op een beleggingsrekening zet die het ondernemingsvermogen behoort, dan is je geld nog steeds in de onderneming (alleen op een andere plek). Je komt alleen in de knoei als de markt gigantisch instort (maar je houdt altijd een gezonde reserve aan lijkt mij) en je alles belegt hebt.. In elk ander geval zou het geen belemmering moeten zijn (tenzij je dus er met je handjes aan gaat zitten).. Misschien als je al 20 jaar ZZP't en er zoveel in hebt zitten dat een negatief rendement van 1% al zodaning impact hebt dat je het niet meer kan terugverdienen als ZZP'er..
Als je hier in de buurt van dreigt te komen zou ik sowieso afstorten denk ik, maar dat moet je in de gaten houden ja..

[...]

Ja ik was daar ook over gevallen. Grappige is dat ze het zelf dan weer verzachten door te zeggen: ja maar dat gaat altijd in goed overleg met de klant.. Beetje kromme redenering dan imo..
Klopt, bij mij zei ze hetzelfde en op mijn vraag waarom het er dan niet op die manier stond kreeg ik geen antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:44
Woy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:51:
[...]

Inderdaad, ik registreer ook alleen de dagen dat ik naar een klant ga, en pak daarbij gewoon de afstand volgens google maps. 1-Jan noteer ik de KM stand, alle KM's buiten de geregistreerde zijn prive. Dat wordt voor de omzetbelasting gewoon geaccepteerd. Om geen bijtelling te hoeven rekenen heb je wel een sluitende KM administratie nodig.
Ik schrok even, dacht dat ik de sluitende km registratie voor niets zat te doen :) Maar is nog steeds nodig dus om geen bijtelling te hoeven betalen. (Dit jaar ga ik waarschijnlijk niet eens 500km zakelijk + prive halen. Ook na corona blijf ik waarschijnlijk lekker thuis werken. Zou de auto op de zaak bijna weg doen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-07 20:56
Deveon schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:28:
Voor volgende week heb ik een interview staan voor een internationale organisatie. Nu begrijp ik alleen dat mijn manager in India zit en niet op het kantoor in Nederland. Is er naast dat ik niet echt een ochtendpersoon ben (tijdzones) nog bepaalde zaken waar ik scherp op moet zijn? Op mijn huidige opdracht worden externe namelijk in de reguliere omgang niet anders behandeld dan interne (wel op gebied van wet DBA).
Het team Indiers in mijn project tot voor kort werkte gewoon Europese kantoortijden (hun middag en avond). Was blijkbaar heel gewoon.

Ergo: kan vast ook later ingepland worden als je wil.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
The__Virus schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:56:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst. En vraag mij ook af wat het voordeel is.. Woon-werk km'ers is prive, en je moet zakelijke km'ers maken wil je de BTW kunnen terugvragen. In principe is alles woon-werk, tenzij je b.v. een etentje of uitje hebt, maar dat is minimaal.. Laten we zeggen, een paar honderd km per jaar.. Gaat dit dan nog steeds op? En wat win je er op de lange termijn echt mee? :)

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 11-06-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:59
@ID-College mijn kantoor is thuis. Woon-werk km's dus nihil.
Als je naar een opdracht gaat, zijn dat ook voor de BTW gewoon zakelijke km's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

The__Virus schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:56:
[...]

Zo doe ik het ook. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballys
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:44
Hebben jullie een opdracht wel eens tussentijds beëindigt?

Ik heb nu een opdracht van 1 dag in de week waar ik eigenlijk per direct wil vertrekken. De situatie op het werk is onveilig te noemen, er zijn verschillende incidenten geweest en vandaag was de druppel. Mijn zorgen die ik heb geuit werden weggewuifd.

Ik werk niet via een recruiter en maak me geen zorgen om een “slechte naam”.
Maar in mijn contract staat een opzegtermijn van drie maanden. Er staat geen minimum van het aantal uur per week in wat ik moet leveren. Maandag wil ik het ze laten weten, zijn er risico's voor mij als ik eerder weg wil? Hebben jullie tips?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:00
c-nan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:21:
[...]

Ik ben medio 2019 begonnen aan mijn eerste opdracht. Volgende week een afspraak bij een hypotheekadviseur.

Ik laat wel weten hoe en wat :)
@Sjors31415

Ik zou nog laten weten hoe en wat :)

- Medio 2019 gestart aan mijn eerste opdracht als ZZP'er (eenmanszaak). Ik heb dus maar 1 kalenderjaar (2020) aan cijfers. Banken willen graag 3.
- Daarvoor altijd in loondienst gewerkt (10 jaar), wel altijd ongeveer hetzelfde werk gedaan. Geen enkele dag zonder werk gezeten.
- Mijn partner heeft een vast contract en werkt in de zorg (contractueel 10 uur per week, maar in praktijk 20 uur).
- Woning (nieuwbouw) kost ~490.000 V.O.N.
- Overwaarde huidige woning ~100.000
- Meerwerk ~35.000 (betalen we zelf, dus geen hypotheek).
- Tijdens gratis/orienterende gesprek gaf adviseur aan dat 600.000 tot 700.000 haalbaar moest zijn (geloof ik weinig van, maar goed).
- Andere adviseurs (De Hypotheker en ING) kwamen met een veel lager bedrag tijdens de gratis/orienterende gesprekken. Maar de woning kopen zou nog steeds haalbaar zijn.

Ze zou bij 2 banken een offerte vragen. Eerste keus was NN, tweede keus ABN AMRO. Halverwege bleek dat NN een een "Inkomensverklaring ondernemer voor eenmanszaak" wilde (kan o.a. bij Raadhuys). Bij ABN AMRO maken ze die berekening zelf (schijnt). Daarover later meer.

- 21 mei zowel bij NN als bij ABN AMRO hypotheekofferte aangevraagd. Kort daarna heel veel documenten moeten tekenen en opsturen (niks wat geld kost, maar papieren zoals aangifte IB, werkgeversverklaring, bewijs van eigen geld, etc).
- 2 juni renteaanbod binnen van NN + ABN AMRO. Nog geen offerte.
- Op 2 of 3 juni bleek dat de NN een "Inkomensverklaring ondernemer voor eenmanszaak" wilde. Mijn adviseur zegt daarover: "Zoals je afgelopen woensdag al heb laten weten vraagt Nationale Nederlanden toch een inkomensverklaring voor startende ondernemers. Tijdens mijn telefonisch contact met Nationale Nederlanden om te checken of zij ook een hypotheek willen verstrekken wanneer er nog 3 boekjaren cijfers zijn, hebben zij dit niet aangegeven."
- Ik wilde best een inkomensverklaring laten opstellen, maar mijn adviseur gaf dat dat teveel tijd zou kosten en we gewoon door moesten gaan met ABN AMRO. Besloten om het bij NN niet door te zetten.
- Afgelopen woensdag (9 september) zou de ABN AMRO laten weten met welk zakelijk inkomen ze zouden rekenen. Dan zou eigenlijk al duidelijk worden of de hypotheek haalbaar zou zijn. Vanaf woensdag zou het nog enkele weken duren (beoordelen dossier).
- Maar op woensdag: "Helaas nog geen terugkoppeling gehad. Ik zie op de site dat de beoordeling voor zakelijk inkomen vaststellen qua verwerking wat is opgelopen. Hoop je vrijdag meer te kunnen vertellen."

Vanmiddag het volgende ontvangen van ons adviseur: "Goed bericht, hierbij mail ik jullie de bovengenoemde offerte, alsmede een op de offerte afgestemde hypotheeklasten berekening. De hypotheek is definitief rond. Het is supersnel gegaan. Normaal wordt er eerst een zakelijk inkomen afgegeven en pas daarna het gehele dossier beoordeelt. Echter het dossier was ook al compleet waardoor dit in een moeite door is gegaan."

Dus een hypotheek met maar 1 kalenderjaar aan cijfers schijnt (gewoon) te kunnen :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:00
Ballys schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:06:

Ik heb nu een opdracht van 1 dag in de week waar ik eigenlijk per direct wil vertrekken. De situatie op het werk is onveilig te noemen, er zijn verschillende incidenten geweest en vandaag was de druppel. Mijn zorgen die ik heb geuit werden weggewuifd.

Maar in mijn contract staat een opzegtermijn van drie maanden. Er staat geen minimum van het aantal uur per week in wat ik moet leveren. Maandag wil ik het ze laten weten, zijn er risico's voor mij als ik eerder weg wil? Hebben jullie tips?
Ja, maar wel gehouden aan de overeengekomen opzegtermijn.

Risico's? Tsja, slechte naam, ze zullen niet meer zo snel met je in zee gaan. En ook niet positief over je praten.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
De situatie op het werk is onveilig te noemen, er zijn verschillende incidenten geweest en vandaag was de druppel. Mijn zorgen die ik heb geuit werden weggewuifd.
Is jouw (!) situatie onveilig? Zo ja, dan kan je ze toch sommeren om een veilige situatie te creëren voor je? Volgens mij zijn ze dat verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:16
c-nan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:35:
Dus een hypotheek met maar 1 kalenderjaar aan cijfers schijnt (gewoon) te kunnen :)
Jup, zelfde ervaring gehad midden-2020 met ABN AMRO. Een enkel volledig jaar ondernemen plus een prognose van het huidig jaar. Ik ben wel het traject met Raadhuys ingegaan met een inkomensverklaring voor NN, maar die hebben we uiteindelijk niet nodig gehad, omdat ABN met een prima bod kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bij ikbenfrits.nl komt er een PDFje uitrollen na de calculatie en moet zeggen dat het bij enorm verschilde hoeveel kon lenen. De ene max 60k en de ander gaat over de 400k. Met deze informatie kan je eventueel snel verder shoppen.

Voor de zekerheid wil ik eigenlijk nog even een vrijblijvende gesprek inplannen om mijn cijfers te valideren. Zijn er hier ZZP’ers met ervaring met Frits? De hypotheekadviseur die ik vaker gebruikt hebt vraagt bij 50% meer.. Zo ingewikkeld vind ik een hypotheek nou ook niet, ik wil alleen iemand die papiertjes invuld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Kan je schetsen wat voor onveilige situaties? Als dat de arboregels overtreedt, of erger, moet je idd eisen stellen en als daar niks mee gedaan wordt sta je wel sterk lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Cranberry schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:34:
@ID-College mijn kantoor is thuis. Woon-werk km's dus nihil.
Als je naar een opdracht gaat, zijn dat ook voor de BTW gewoon zakelijke km's.
Zo kan je het ook zien. Maar waar zit nu het voordeel precies dan? Dat heb ik niet helemaal scherp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballys
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:44
De onveiligheid zit hem erin dat ik verantwoordelijk kan worden gehouden voor de fouten die gemaakt worden door de organisatie. Er is onlangs een ernstig incident geweest waarbij ik aan de bel heb getrokken, nu wordt dit in de doofpot gestopt. Dit kan voor mij enorme juridische gevolgen hebben als ik onvoldoende doe om dit uit te laten zoeken. Helaas krijg ik van hoger management en directie gewoon geen reactie op mijn alarmeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ballys schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:26:
De onveiligheid zit hem erin dat ik verantwoordelijk kan worden gehouden voor de fouten die gemaakt worden door de organisatie. Er is onlangs een ernstig incident geweest waarbij ik aan de bel heb getrokken, nu wordt dit in de doofpot gestopt. Dit kan voor mij enorme juridische gevolgen hebben als ik onvoldoende doe om dit uit te laten zoeken. Helaas krijg ik van hoger management en directie gewoon geen reactie op mijn alarmeringen.
Ik hoop (en neem aan) dat je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebt. Dan zou ik dit eens voorleggen aan jouw tussenpersoon of verzekeraar. Het is namelijk nogal vreemd dat jij verantwoordelijk kan worden gehouden voor fouten uit de organisatie. Je kan alleen verantwoordelijk worden gehouden voor je eigen fouten. In ieder geval een bedrijf waar ik vandaag nog zou opzeggen en 3 maanden me ziek zou melden. Zoals jij het beschrijft gaan bij mij alle alarmbellen af.

Een zzp'er moet risico lopen, zegt de Belastingdienst. Maar dit gaat wel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:42
Ik las ergens in dit topic dat de ZZP opdrachten teruglopen door DBA. Is dat echt zo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:33
Ik merk daar niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors31415
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-03-2024
c-nan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:35:
[...]

@Sjors31415

Ik zou nog laten weten hoe en wat :)

- Medio 2019 gestart aan mijn eerste opdracht als ZZP'er (eenmanszaak). Ik heb dus maar 1 kalenderjaar (2020) aan cijfers. Banken willen graag 3.
- Daarvoor altijd in loondienst gewerkt (10 jaar), wel altijd ongeveer hetzelfde werk gedaan. Geen enkele dag zonder werk gezeten.
- Mijn partner heeft een vast contract en werkt in de zorg (contractueel 10 uur per week, maar in praktijk 20 uur).
- Woning (nieuwbouw) kost ~490.000 V.O.N.
- Overwaarde huidige woning ~100.000
- Meerwerk ~35.000 (betalen we zelf, dus geen hypotheek).
- Tijdens gratis/orienterende gesprek gaf adviseur aan dat 600.000 tot 700.000 haalbaar moest zijn (geloof ik weinig van, maar goed).
- Andere adviseurs (De Hypotheker en ING) kwamen met een veel lager bedrag tijdens de gratis/orienterende gesprekken. Maar de woning kopen zou nog steeds haalbaar zijn.

Ze zou bij 2 banken een offerte vragen. Eerste keus was NN, tweede keus ABN AMRO. Halverwege bleek dat NN een een "Inkomensverklaring ondernemer voor eenmanszaak" wilde (kan o.a. bij Raadhuys). Bij ABN AMRO maken ze die berekening zelf (schijnt). Daarover later meer.

- 21 mei zowel bij NN als bij ABN AMRO hypotheekofferte aangevraagd. Kort daarna heel veel documenten moeten tekenen en opsturen (niks wat geld kost, maar papieren zoals aangifte IB, werkgeversverklaring, bewijs van eigen geld, etc).
- 2 juni renteaanbod binnen van NN + ABN AMRO. Nog geen offerte.
- Op 2 of 3 juni bleek dat de NN een "Inkomensverklaring ondernemer voor eenmanszaak" wilde. Mijn adviseur zegt daarover: "Zoals je afgelopen woensdag al heb laten weten vraagt Nationale Nederlanden toch een inkomensverklaring voor startende ondernemers. Tijdens mijn telefonisch contact met Nationale Nederlanden om te checken of zij ook een hypotheek willen verstrekken wanneer er nog 3 boekjaren cijfers zijn, hebben zij dit niet aangegeven."
- Ik wilde best een inkomensverklaring laten opstellen, maar mijn adviseur gaf dat dat teveel tijd zou kosten en we gewoon door moesten gaan met ABN AMRO. Besloten om het bij NN niet door te zetten.
- Afgelopen woensdag (9 september) zou de ABN AMRO laten weten met welk zakelijk inkomen ze zouden rekenen. Dan zou eigenlijk al duidelijk worden of de hypotheek haalbaar zou zijn. Vanaf woensdag zou het nog enkele weken duren (beoordelen dossier).
- Maar op woensdag: "Helaas nog geen terugkoppeling gehad. Ik zie op de site dat de beoordeling voor zakelijk inkomen vaststellen qua verwerking wat is opgelopen. Hoop je vrijdag meer te kunnen vertellen."

Vanmiddag het volgende ontvangen van ons adviseur: "Goed bericht, hierbij mail ik jullie de bovengenoemde offerte, alsmede een op de offerte afgestemde hypotheeklasten berekening. De hypotheek is definitief rond. Het is supersnel gegaan. Normaal wordt er eerst een zakelijk inkomen afgegeven en pas daarna het gehele dossier beoordeelt. Echter het dossier was ook al compleet waardoor dit in een moeite door is gegaan."

Dank je wel! Ik heb inmiddels ook contact gehad met een hypotheek adviseur. Ik ben in november 2020 begonnen en het minimum is zoals jij ook beschrijft toch wel 1 volledig boekjaar. Dus over een half jaar dan maar proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelrr
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-07 12:04
Goedemorgen mede- tweakers,

Op dit moment werk ik in loondienst als analist/ data specialist bij een grote bank. Ik zit eraan te denken om binnen 2-5 jaar voor mezelf te beginnen als freelancer binnen dit vakgebied.
Mijn redenen:
- Meer vrijheid
- De keuze om zelf je opdrachten te kunnen kiezen en bij meerdere opdrachtgevers van waarde kunnen zijn op het gebied van data
- Meer ervaring op kunnen doen binnen diverse bedrijven en functies
- Zelf je tijden en vakanties indelen
- Geen extra schakel (werkgever) en een deel van je inkomen zelf vrij besteden (beleggen voor later/ extra aflossen hypotheek etc.)
- Hoger inkomen

Excuus als deze vragen als eens eerder voorbij zijn gekomen, maar ik was benieuwd naar het volgende:
- Welke variabelen hebben jullie meegenomen inde afweging in loondienst blijven of als zzper aan de slag te gaan?
- Hoe hebben jullie je voorbereid om als zzper aan de slag te gaan en welke termijn heb je voor deze voorbereiding uit getrokken?
- Met hoeveel maanden financiële buffer zijn jullie gestart als zzper?
- Hebben jullie wel eens dips gehad in jullie zzp carrière (mentaal en/ of financieel) en hoe zijn jullie hiermee om gegaan?

MvG,

Michael

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:58

sebasd

loopt op espresso

michaelrr schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:20:
- Hebben jullie wel eens dips gehad in jullie zzp carrière (mentaal en/ of financieel) en hoe zijn jullie hiermee om gegaan?
Ik ga je andere vragen niet beantwoorden, dat is al 100x gedaan in dit topic, maar op deze wilde ik toch even ingaan, omdat ik momenteel mentaal wel in een dipje zit.

Kan zijn omdat ik al anderhalf jaar nergens meer kom, of omdat ik dit nu een jaar of zeven doe (‘seven year itch’) maar ik vraag me de laatste tijd steeds meer af of er niet meer is dan dit, of ik niet liever met een club mensen aan ‘iets groters’ wil bouwen. Dat kan een product zijn, maar ook een team, afdeling of organisatie.

Ben me momenteel dus een beetje aan het orienteren door gesprekken met mensen die ik dit heb laten doorschemeren. Er is keuze genoeg, gelukkig. Wat eruit gaat komen, geen idee..

Het zal wel echt iets heel leuks moeten zijn, ik ga never nooit in loondienst weer de detacheringsmodus in, en aan de vrijheid ben ik ook wel heel erg gewend geraakt..

We zullen zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Op dit moment werk ik in loondienst als analist/ data specialist bij een grote bank. Ik zit eraan te denken om binnen 2-5 jaar voor mezelf te beginnen als freelancer binnen dit vakgebied.
Mijn redenen:
- Meer vrijheid
- De keuze om zelf je opdrachten te kunnen kiezen en bij meerdere opdrachtgevers van waarde kunnen zijn op het gebied van data
- Geen extra schakel (werkgever) en een deel van je inkomen zelf vrij besteden (beleggen voor later/ extra aflossen hypotheek etc.)
- Hoger inkomen

Excuus als deze vragen als eens eerder voorbij zijn gekomen, maar ik was benieuwd naar het volgende:
- Welke variabelen hebben jullie meegenomen inde afweging in loondienst blijven of als zzper aan de slag te gaan?
- Hoe hebben jullie je voorbereid om als zzper aan de slag te gaan en welke termijn heb je voor deze voorbereiding uit getrokken?

MvG,

Michael
Ik zal kort antwoorden geven:

- Welke variabelen? Reken de auto van de zaak om in een geld bedrag, reken vrije dagen om in geld. In theorie betaal je de vrije dagen zelf als ZZP-er (in de vorm van derving). Pensioen premie berekenen, Werkgeverslasten, vakantiegeld, Je moet zelf verzekeringen afsluiten, zelf risico dragen, zelf administratie (laten) doen,

- Hoe voorbereid? Netwerken met (ex) collega's, kennissen, vrienden, etc. CV op orde maken, website, visite kaartjes, etc. Verzekeringen regelen VOORDAT je start (AOV/Aansprakelijkheid (Beroeps en Bedrijfs), juridische bijstand

Hoeveel buffer? Minimaal 25K. Ik ga uit van: het duurt 1 maand derving voor je een opdracht hebt of gestart ben, dan moet je 1 maand werken, dan mag je factureren en 30 dagen later krijg je je eerste betaling. Dus sowieso 3 mnd zonder inkomsten. Dan nog de kosten van vervoer en verzekering betalen en overige kosten. Het kan langer duren voordat je een opdracht heb of korter maar ik zou op veilig kiezen.

- Dips gehad? Nee, maar de onzekerheid over Wet DBA vind ik irritant. Ik merk dat ik bij diverse bedrijven niet als ZZP-er aan de slag kan (DICTU, Rabobank, Gem. Amersfoort, en nog een aantal)

Extra info/Tips:

- Ga niet meteen een vette lease auto nemen, maar ga heel bewust met je uitgaven om.
- Reken je niet rijk met de enorme bedragen die je binnenkrijgt. Zet 50% meteen weg voor de belasting dienst.
- Keer jezelf gewoon een loon uit waar je goed van rond kan komen en dan misschien een klein extraatje voor de dorst :)
- Ik investeer elke maand een stukje als pensioen opbouw.
- Leer zelf je administratie te doen. Vaak heel simpel en bespaar je ook weer mee.
- Verdiep je in aftrekposten etc.
- Ik heb persoonlijk net een huis gekocht en bewust gekozen om een hypotheek te nemen die ik ook nog in loondienst zou kunnen betalen, just to be sure. Het overschot wat ik elke maand als ZZP-er binnenkrijgt gaat 1-op-1 naar extra aflossing van de hypotheek zodat ik over 10 jaar mijn huis vrij heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 00:02:
Ik las ergens in dit topic dat de ZZP opdrachten teruglopen door DBA. Is dat echt zo?
Klopt, Kijk maar bij opdrachten van bijvoorbeeld DICTU. Ik heb nu net een nieuwe ZZP collega die er uitgegooid is daar, net als andere ZZP-ers door de nieuwe wet. Bij de Rabo, belastingdienst en Gem. Amersfoort zijn ze ook de touwtjes aan het aantrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:20

3DDude

I void warranty's

Mijn redenen:
- Meer vrijheid
- Hoger inkomen

MvG,

Michael
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door 3DDude op 13-06-2021 01:29 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelrr
Dutchylex schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:35:
[...]

Ik zal kort antwoorden geven:

- Welke variabelen? Reken de auto van de zaak om in een geld bedrag, reken vrije dagen om in geld. In theorie betaal je de vrije dagen zelf als ZZP-er (in de vorm van derving). Pensioen premie berekenen, Werkgeverslasten, vakantiegeld, Je moet zelf verzekeringen afsluiten, zelf risico dragen, zelf administratie (laten) doen,

- Hoe voorbereid? Netwerken met (ex) collega's, kennissen, vrienden, etc. CV op orde maken, website, visite kaartjes, etc. Verzekeringen regelen VOORDAT je start (AOV/Aansprakelijkheid (Beroeps en Bedrijfs), juridische bijstand

Hoeveel buffer? Minimaal 25K. Ik ga uit van: het duurt 1 maand derving voor je een opdracht hebt of gestart ben, dan moet je 1 maand werken, dan mag je factureren en 30 dagen later krijg je je eerste betaling. Dus sowieso 3 mnd zonder inkomsten. Dan nog de kosten van vervoer en verzekering betalen en overige kosten. Het kan langer duren voordat je een opdracht heb of korter maar ik zou op veilig kiezen.

- Dips gehad? Nee, maar de onzekerheid over Wet DBA vind ik irritant. Ik merk dat ik bij diverse bedrijven niet als ZZP-er aan de slag kan (DICTU, Rabobank, Gem. Amersfoort, en nog een aantal)

Extra info/Tips:

- Ga niet meteen een vette lease auto nemen, maar ga heel bewust met je uitgaven om.
- Reken je niet rijk met de enorme bedragen die je binnenkrijgt. Zet 50% meteen weg voor de belasting dienst.
- Keer jezelf gewoon een loon uit waar je goed van rond kan komen en dan misschien een klein extraatje voor de dorst :)
- Ik investeer elke maand een stukje als pensioen opbouw.
- Leer zelf je administratie te doen. Vaak heel simpel en bespaar je ook weer mee.
- Verdiep je in aftrekposten etc.
- Ik heb persoonlijk net een huis gekocht en bewust gekozen om een hypotheek te nemen die ik ook nog in loondienst zou kunnen betalen, just to be sure. Het overschot wat ik elke maand als ZZP-er binnenkrijgt gaat 1-op-1 naar extra aflossing van de hypotheek zodat ik over 10 jaar mijn huis vrij heb.
Bedankt voor de goede tips!
Dat je in het begin ca. 3 maanden zonder inkomsten zit is inderdaad iets waar ik niet aan had gedacht, maar wel van belang is om rekening te houden met je buffer. Overige tips zijn ook zeker van toegevoegde waarde. We hebben ook vorig jaar een huis gekocht, inderdaad een goede dat er rekening wordt gehouden dat je de maandlasten kan betalen ook als je in loondienst werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Dan doe ik dat ook even :)

Na mijn 2e jaar ZZP-en en veel te veel werken heb ik 10 maanden ''vrij'' genomen en werk nu een stuk minder uren, wat mij een stuk beter bevalt.
Qua werk en financiën is het op dit moment in de meeste branches wel goed vertoeven als ZZP-er.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 13-06-2021 15:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002

MadEgg

Tux is lievvv

michaelrr schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:47:
[...]

Dat je in het begin ca. 3 maanden zonder inkomsten zit is inderdaad iets waar ik niet aan had gedacht, maar wel van belang is om rekening te houden met je buffer. Overige tips zijn ook zeker van toegevoegde waarde. We hebben ook vorig jaar een huis gekocht, inderdaad een goede dat er rekening wordt gehouden dat je de maandlasten kan betalen ook als je in loondienst werkt.
Ik wil even een klein beetje tegengas geven tegen de hypervoorzichtige aanpak die hier vaak genoemd wordt. Als je gaat ZZP'en in de ICT ga je vrijwel altijd er fors op inkomen vooruit. 25k buffer is mijns inziens bizar, en als ik dat aan gehouden zou hebben zou ik nog niet begonnen zijn. Met het geld wat ik overhield in loondienst loopt dat niet heel hard op. Die 25k€ is 1 a 2 maanden omzet als ZZP'er, maar in loondienst gaat dat niet zo snel, en als het goed is is je uitgavenpatroon daar ook niet op ingericht.

Je moet er goed over nadenken en een plan hebben. Ook je bestedingspatroon en de samenstelling van je huishouden hebben wellicht nog enig effect. Ikzelf had iets van €3000 buffer. Als ik extreem zuinig aan doe kan ik daar 1,5 maand mee vooruit. Toen ik mijn contract opzei had ik echter al wel een plek waar ik kon starten na afloop van mijn loondienst. Je kunt ook altijd nog gebruik maken van factoring om je facturen snel uitbetaald te krijgen - voor de eerste factuur kan dat best de moeite waard zijn.

Ik zou me er in ieder geval niet te veel door laten tegenhouden. Zorg wel voor een plan om je vaste lasten te betalen in afwachting van de betaling van je eerste factuur (en weet wanneer je die kunt sturen).

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelrr
Ernemmer schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:55:
[...]

Dan doe ik dat ook even :)

Na mijn 2e jaar ZZP-en en veel te veel werken heb ik 10 maanden ''vrij'' genomen en werk nu een stuk minder uren, wat mij een stuk beter bevalt.
Qua werk en financiën is het op dit moment in de meeste branches wel goed vertoeven als ZZP-er.
10 Maanden "vrij" nemen is vrij lang, wel fijn als dat natuurlijk kan (ook financieel).
Hoeveel uur werkte je voor deze 10 maanden en hoeveel uur werk je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelrr
MadEgg schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:36:
[...]

Ik wil even een klein beetje tegengas geven tegen de hypervoorzichtige aanpak die hier vaak genoemd wordt. Als je gaat ZZP'en in de ICT ga je vrijwel altijd er fors op inkomen vooruit. 25k buffer is mijns inziens bizar, en als ik dat aan gehouden zou hebben zou ik nog niet begonnen zijn. Met het geld wat ik overhield in loondienst loopt dat niet heel hard op. Die 25k€ is 1 a 2 maanden omzet als ZZP'er, maar in loondienst gaat dat niet zo snel, en als het goed is is je uitgavenpatroon daar ook niet op ingericht.

Je moet er goed over nadenken en een plan hebben. Ook je bestedingspatroon en de samenstelling van je huishouden hebben wellicht nog enig effect. Ikzelf had iets van €3000 buffer. Als ik extreem zuinig aan doe kan ik daar 1,5 maand mee vooruit. Toen ik mijn contract opzei had ik echter al wel een plek waar ik kon starten na afloop van mijn loondienst. Je kunt ook altijd nog gebruik maken van factoring om je facturen snel uitbetaald te krijgen - voor de eerste factuur kan dat best de moeite waard zijn.

Ik zou me er in ieder geval niet te veel door laten tegenhouden. Zorg wel voor een plan om je vaste lasten te betalen in afwachting van de betaling van je eerste factuur (en weet wanneer je die kunt sturen).
Bedankt voor je toevoeging!
Persoonlijk vind ik 25k buffer nog wel meevallen (zou ik met mijn vrouw in 1 jaar kunnen sparen), dit hangt natuurlijk ook van je eigen situatie af. Wel interessant om te lezen dat de ene persoon meer voorzichtig is qua buffer en de ander een meer pragmatischer aanpak heeft.

Wel een goede om inderdaad een plan te hebben m.b.t. de vaste lasten in afwachting van de betaling van de eerste factuur.

Qua opdrachten zal ik zitten in de richting van data analytics/ business intelligence/ data engineer hoek.
Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. freelance binnen dit vakgebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
michaelrr schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:40:
[...]

10 Maanden "vrij" nemen is vrij lang, wel fijn als dat natuurlijk kan (ook financieel).
Hoeveel uur werkte je voor deze 10 maanden en hoeveel uur werk je nu?
''Vrij'' tussen haakjes was eigenlijk een burnout / boreout.
Ik factureerde 2000 uur per jaar, nu factureer ik 1000-1200 uur per jaar en doe alleen nog maar projecten die ik leuk vind.

Nu wel weer gezeik met een project en Brainnet, maar dat zal ook niet lang meer duren. En dat is dan ook meteen de laatste keer dat er een extra partij tussen zit.
Rechtstreeks bij de klant is een stuk makkelijker qua urenregistratie en facturatie en het hanteren van je eigen voorwaarden en contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Dutchylex schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:35:

Euh (ik dit heb ik hier al tig keer getikt) je rekent verkeerd. Je hebt iets meer dan 2 maanden dan geen inkomsten en niet 3.

En een buffer van 25K is echt overdreven.

Mijn redenen:
- Meer vrijheid
- Hoger inkomen

MvG,

Michael
Ik ook maar even ;)

- Variabelen? Ik was het werken voor een werkgever helemaal zat. Ze streken meer dan 2 ton op per jaar maar een loonsverhoging of iets anders kan allemaal niet.
- Geen termijn. Ontslag genomen omdat mijn werkgevers en ik niet meer door 1 deur konden. Heb al mijn vrije dagen opgenomen en ben lekker op vakantie gegaan. Daar een nieuw project gezocht en toen opzeg termijn voorbij was gelijk aan de slag gegaan bij project.
- Financiële buffer? Zal 1 maansalaris geweest zij. Was iig niet veel. Is ook niet nodig. Als je gelijk van loondienst overgaat in een zzp opdracht heb je maar 1 maand buffer nodig (bij betaaltermijn van 30 dagen).
- Dips nog niet gehad in de jaren. Maar wel dat ik teveel werk. Dus ben nu heel bewust nee aan het verkopen aan de klanten die bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Ik wil hier ook even in meegaan, ik ben ook begonnen met praktisch geen buffer, je moet gewoon even 1-2 maand kunnen overbruggen en dat kan ook door facturen iets later te betalen dan dat ze willen. Daar is niet per se een dikke buffer op de bank voor nodig.
Na 1 betaling van je klant kan je direct alle openstaande posten betalen.

Wel moet je dit alleen doen als je in een branche zit waar werk genoeg is en je zeker weet dat je klant betaald.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 13-06-2021 16:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:29
KillaZ schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 08:20:
KvK inschrijving --> Check
Afspraak KvK --> "volgende week even inplannen"

Helaas meneertje Killaz, dat wordt 19 mei pas :+

Jammer genoeg lopen de onderhandelingen tussen opdrachtgever en tussenpersoon wat stroef, waardoor startdatum ook later wordt, maar we komen er wel.

Gesprekken met de Business van de opdrachtgever waren zeer positief gelukkig. :)
En ik mag mij officieel melden hier. Morgen aan de slag voor 6 maanden bij de blauwe grootgrutter uit Zaandam :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-07 13:42
Ik wil even een klein beetje tegengas geven tegen de hypervoorzichtige aanpak die hier vaak genoemd wordt. Als je gaat ZZP'en in de ICT ga je vrijwel altijd er fors op inkomen vooruit. 25k buffer is mijns inziens bizar, en als ik dat aan gehouden zou hebben zou ik nog niet begonnen zijn.
Helemaal mee eens. Je kunt ook je eerste facturen laten factoren. Kost geld natuurlijk, maar je hoeft niet perse 3 maanden te overbruggen, en 25k is helemaal bizar. Dat duurt eeuwen om bij elkaar te sparen in loondienst. En al die jaren dat je aan 't sparen bent, ben je niet als ZZPer veel meer geld aan 't verdienen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-07 14:44
Ik ga ook binnenkort beginnen als zzp-er. Vraagje wat ik had, voordat ik een boekhouder regel, ik heb op dit moment een (full-operational) lease auto, indien ik deze niet kwijt kan moet ik er mee door. Kan ik de kosten (lease kosten + bijtelling) gewoon aftrekken als kosten?

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 21:19

_Arthur

blub

HhK1907 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:52:
Ik ga ook binnenkort beginnen als zzp-er. Vraagje wat ik had, voordat ik een boekhouder regel, ik heb op dit moment een (full-operational) lease auto, indien ik deze niet kwijt kan moet ik er mee door. Kan ik de kosten (lease kosten + bijtelling) gewoon aftrekken als kosten?
Kosten vd auto; ja. Bijtelling; nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:20

3DDude

I void warranty's

Ik denk dat het voor je buffer ook uit maakt wat je vaste lasten normaal gesproken zijn en wat je in loondienst verdiende (heb je een koop huis of huur je voor veel teveel geld).

Word je zwaar onderbetaald in loondienst dan duurt wat opbouwen wat langer. (beetje IT'er zit wel tussen de 4 en 6k bruto de maand lijkt mij) :P
Ben je aan het meedoen aan de huizen-koop-wedstrijd die momenteel speelt tsjah dan is het zeker lastig...

[ Voor 9% gewijzigd door 3DDude op 13-06-2021 17:19 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Tylen schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:04:
[...]

Euh (ik dit heb ik hier al tig keer getikt) je rekent verkeerd. Je hebt iets meer dan 2 maanden dan geen inkomsten en niet 3.

En een buffer van 25K is echt overdreven.

[...]

Ik ook maar even ;)

- Variabelen? Ik was het werken voor een werkgever helemaal zat. Ze streken meer dan 2 ton op per jaar maar een loonsverhoging of iets anders kan allemaal niet.
- Geen termijn. Ontslag genomen omdat mijn werkgevers en ik niet meer door 1 deur konden. Heb al mijn vrije dagen opgenomen en ben lekker op vakantie gegaan. Daar een nieuw project gezocht en toen opzeg termijn voorbij was gelijk aan de slag gegaan bij project.
- Financiële buffer? Zal 1 maansalaris geweest zij. Was iig niet veel. Is ook niet nodig. Als je gelijk van loondienst overgaat in een zzp opdracht heb je maar 1 maand buffer nodig (bij betaaltermijn van 30 dagen).
- Dips nog niet gehad in de jaren. Maar wel dat ik teveel werk. Dus ben nu heel bewust nee aan het verkopen aan de klanten die bellen.
Wat iemand verantwoord vind om als buffers aan te houden is heel persoonlijk, dus zomaar zegen dat het onzin is, is onzin. Het heeft ook met je huidige vaste lasten, gezinssamenstelling, situatie van je partner , en ook met je gevoel van veiligheid te maken. Ik vind 25k heel redelijk en niet zo heel raar. Met een gezin van 5 kom je daar 5 maanden (maximaal) mee rond als je normaal wil leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
HhK1907 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:52:
Lease kosten wel lijkt mij maar de bijtelling trek je niet af als kosten maar is het gedeelte wat je bij je inkomsten optelt en dus belasting over betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Dutchylex schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:21:
[...]

Wat iemand verantwoord vind om als buffers aan te houden is heel persoonlijk, dus zomaar zegen dat het onzin is, is onzin. Het heeft ook met je huidige vaste lasten, gezinssamenstelling, situatie van je partner , en ook met je gevoel van veiligheid te maken. Ik vind 25k heel redelijk en niet zo heel raar. Met een gezin van 5 kom je daar 5 maanden (maximaal) mee rond als je normaal wil leven.
O ik geef je helemaal gelijk hoor. Maar ik had het over een buffer om te starten ;). En dan is 1 maand natuurlijk voldoende. Daarna bouw je een buffer op wat voldoende is voordat de aov gaat uitbetalen. ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Tylen schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:31:
[...]

O ik geef je helemaal gelijk hoor. Maar ik had het over een buffer om te starten ;). En dan is 1 maand natuurlijk voldoende. Daarna bouw je een buffer op wat voldoende is voordat de aov gaat uitbetalen. ;).
Dat ligt aan je uitgangspunt. Ik heb met een stuk of 5 ZZP-ers om tafel gezeten en ben van hun tips uitgegaan. Zij vonden het slim om uit te gaan van het feit dat je pas na drie maanden een opdracht zou hebben. Dat je in de praktijk meestal binnen 2-4 weken op een opdracht kan zitten is dan meegenomen. Het kan ook zijn dat je even op de bank moet zitten in verband met screenings. AIVD kan bv 2-3 mnd duren

Nog even voor de helderheid: Die 25K gaat over mijn TOTALE privé buffer wat ik wilde hebben, niet alleen voor ZZP-en. Dus ook als buffer als mijn auto kapot gaat, CV kapot gaat, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002

MadEgg

Tux is lievvv

Dutchylex schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:42:
[...]
Dat ligt aan je uitgangspunt. Ik heb met een stuk of 5 ZZP-ers om tafel gezeten en ben van hun tips uitgegaan. Zij vonden het slim om uit te gaan van het feit dat je pas na drie maanden een opdracht zou hebben. Dat je in de praktijk meestal binnen 2-4 weken op een opdracht kan zitten is dan meegenomen. Het kan ook zijn dat je even op de bank moet zitten in verband met screenings. AIVD kan bv 2-3 mnd duren
Duurde bij mij 2 weken. Maar je kunt natuurlijk beginnen met een klus waar geen AIVD check is. Keuze genoeg op zich.
Nog even voor de helderheid: Die 25K gaat over mijn TOTALE privé buffer wat ik wilde hebben, niet alleen voor ZZP-en. Dus ook als buffer als mijn auto kapot gaat, CV kapot gaat, etc.
Bij mij die 3k ook. Net alles nieuw (nieuwbouwhuis) en dat kost geld. Vrouw net tegelijkertijd uit de WW naar een nieuwe baan. Juist dat gebrek aan een leuke buffer was motivatie om te gaan ZZP’en. 70% van wat er voor mij betaald werd kwam niet bij mij terecht. Dat kan efficienter, dus ZZP. Dat je dan even een maand of 2 moet afzien wordt overschaduwd door het tempo waarmee je daarna buffer op kunt bouwen.

Tja

Pagina: 1 ... 228 ... 635 Laatste