Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 19:40
_Arthur schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:20:
[...]

En de polletiek ziet dat bedrijven "het probleem" nu zelf oplossen, door alle verwarring en angst op neheffingen die er is gezaaid. Hoeft 'men' straks ook geen nieuwe Wet-DBA of Webmodule meer te maken/uit te rollen. Want bedrijven huren geen ZZPers meer in: problem solved.
...opent een account bij indeed.nl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:13:
Brainnet doet meer dan alleen administratie. Ze doen ook background checks van personen. Goeie kans dat ze daarvoor dus wel gewoon je BSN mogen hebben.
Volgens mij ook niet, ze kunnen natuurlijk wel een veiligheidsonderzoek (VGB) vragen, maar die wordt ook door de AIVD uitgevoerd, en hebben ze niet zelf die gegevens nodig.

Tot op heden heb ik nog nergens een valide wettelijke basis gezien voor het vragen van BSN door een opdrachtgever en/of tussenpartij. Een controle van de legitimatie aan de deur is natuurlijk wel prima.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lol :)

Er wordt geen enkel probleem opgelost. Alleen nieuwe geschapen. Zelfstandigen in onze sector hebben meerdere keuzes en loondienst is slechts één daarvan. Ik denk dat het doden van de markt voor zelfstandigen ook een uitstroom van werkenden zal veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Ik heb een vraagje voor een buurman van mij. Hij is ZZP-er, werkt 4 dagen per week.

Nu is hij benaderd door een andere ZZP-er die teveel werk voor zichzelf heeft, of hij voor de periode van een paar maanden voor die ene dag in de week af en toe wat werk van hem wil overnemen. Dat wil hij wel.
Die andere ZZP-er heeft echter een slechte ervaring met iemand anders, die heeft na 1 jaar in hetzelfde dorpje zijn eigen bedrijfje gestart en nogal wat klanten afgepakt.

Dat wil hij (snap ik wel) nu voorkomen door een relatie-beding in een contract op te nemen.
Die ZZP-er wil wel dat het "zijn" klanten blijven, dus mijn buurman zou als onderaannemer fungeren waarbij hij het uurtarief van die ZZP-er zou moeten overnemen. Het aantal klussen is lastig voorspelbaar, dus het contract is als een soort oproepcontract opgesteld.

Bij mij gaan er dan wat alarmbellen rinkelen. Als je een nuluren-contract aangeboden krijgt en je kan je eigen uurtarief niet bepalen, klinkt dat als een "schijnzelfstandige" constructie.
Alhoewel mijn buurman met de flexibele opzet en het uurtarief geen enkel probleem heeft, vraag ik me af of dit wel mag op deze manier.

Mogelijke opties:
Niet als onderaannemer fungeren, maar direct de opdracht van de eindklant aannemen. Een relatiebeding kan hier dan niet van toepassing zijn.
Wel als onderaannemer, maar per klus/opdracht een contract spstllen. Een relatie-beding zou kunnen, maar dan per eindklant, niet voor de hele gemeente lijkt me.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je buurman zelf het tarief wilt bepalen dan gaat hij toch gewoon iets onder het tarief zitten wat hem geboden wordt?:+

Afhankelijk van het percentage van de omzet (1 dag per week?) van deze constructie zou ik er niet zoveel zorgen om maken, mits de "onderaannemer" zijn eigen gereedschap gebruikt en zelf bepaalt hoe en wanneer het uitgevoerd wordt (binnen de wensen van de klant).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Henkiejoo schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:35:Bij mij gaan er dan wat alarmbellen rinkelen. Als je een nuluren-contract aangeboden krijgt en je kan je eigen uurtarief niet bepalen, klinkt dat als een "schijnzelfstandige" constructie.
Alhoewel mijn buurman met de flexibele opzet en het uurtarief geen enkel probleem heeft, vraag ik me af of dit wel mag op deze manier.
Je moet dit vormgeven in een raamcontract, niet een nul-uren contract.
Je spreekt af
- het uurtarief (en bijbehorende, zoals bijvoorbeeld voorrijkosten en eventuele jaarlijkse indexering)
- Een maximaal aantal uren en (eventueel) een minimum afname
- De periode waarin het raamcontract geldt.
- Afbakening van het type werkzaamheden/dienstverlening die binnen het raamcontract valt.
- Eventueel beschikbaarheid/responsetijd

Ik zou niet direct de opdracht van de eindklant aannemen, dat gaat de klant niet leuk vinden. Gewoon onderaanneming.

Relatiebeding zou je eigenlijk iets moeten bevatten als "Alle Partijen bij wie Opdrachtnemer namens Opdrachtgever werkzaamheden heeft verricht".

Vergeet niet: je buurman gebruikt zijn eigen auto, eigen gereedschap en eigen (klein) materiaal en bepaalt (binnen bandbreedten) zijn eigen werktijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Skyaero op 27-05-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:20:
[...]

Als dat me gezeur voorkomt vind ik die 10 euro per uur nog wel te behappen.
De tussenpartijen die de wet DBA ''afdekken'' kosten vaak niet meer dan 1 euro per uur.

Ik heb er nu zelf 1 tussen zitten voor 1 euro (de genoemde Brainnet hierboven) voor een project van 80 uur 8)7
Het kost ze alleen maar geld op deze manier, want die euro gaat niet van mijn tarief af en Brainnet zal vast geen genoegen nemen met 80 euro vergoeding voor een heel contract inclusief screening.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 27-05-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 21:46
Ernemmer schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:10:
[...]

De tussenpartijen die de wet DBA ''afdekken'' kosten vaak niet meer dan 1 euro per uur.

Ik heb er nu zelf 1 tussen zitten voor 1 euro (de genoemde Brainnet hierboven) voor een project van 80 uur 8)7
Het kost ze alleen maar geld op deze manier, want die euro gaat niet van mijn tarief af en Brainnet zal vast geen genoegen nemen met 80 euro vergoeding voor een heel contract inclusief screening.
Nja, waarom niet? Bij brainnet is het standaard 1 euro, of je nou 1 uur werkt of 80 of 800. Er zijn zat andere die al jaren via hun werken en structureel dus 1 euro afdragen (werkgever dan). Dit hoort gewoon bij die rol als 'inhuurder'. De ene kost geld maar de andere levert weer genoeg op, dus netto effent zich dat wel uit lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-07 18:46
Deveon schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:51:
[...]

Momenteel houd ik met een schuin oog de nieuwe opdrachten in de gaten maar waar het voorheen eigenlijk alleen de Rabobank was die loondienst vereiste zie ik dit tegenwoordig steeds meer terug komen bij bijv het Ministerie van Economische zaken en zelfs de Belastingdienst (in de rol Solution Architect).
Rabo heeft toch zat zzp-ers? Of is er iets veranderd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:25
Modelovereenkomsten van Headfirst gewoon verlengd voor wéér 5 jaar....
Belastingdienst verlengd modelovereenkomst wet DBA van HeadFirst
In juni 2016 werd de modelovereenkomst van HeadFirst goedgekeurd door de Belastingdienst. Deze is nu opnieuw beoordeeld en de Belastingdienst heeft haar goedkeuring nogmaals verlengd voor een periode van 5 jaar. Werken volgens de modelovereenkomst van HeadFirst leidt niet tot een (fictieve) dienstbetrekking en betekent dus dat er geen verplichting is voor het afdragen van loonheffingen.

Voor opdrachtgevers is het van belang dat de arbeidsrelatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer goed wordt vastgelegd. In het geval van zelfstandigen moet duidelijk zijn dat er geen sprake is van loondienst. Om dit aan te tonen, kan sinds de invoering van de wet DBA gebruik worden gemaakt van modelovereenkomsten. De modelovereenkomsten kunnen goedgekeurd worden door de Belastingdienst. Als de Belastingdienst een positief oordeel heeft gegeven en er wordt in de praktijk volgens de overeenkomst gewerkt, dan kunnen opdrachtgever en opdrachtnemer ervan uit gaan dat er geen naheffing voor de loonbelasting en werknemerspremies worden opgelegd door de Belastingdienst.

De recente uitspraak van de Hoge Raad op 6 november 2020 aangaande de ‘wil der partijen’ heeft gevolgen voor de modelovereenkomsten. Partijen kunnen niet meer op voorhand het ontstaan van een arbeidsovereenkomst uitsluiten. Met andere woorden; als in de praktijk sprake is van loon, arbeid en gezag, dan is er sprake van een arbeidsovereenkomst. In de brief van de Belastingdienst is opgenomen dat de verlenging van 5 jaar geldt onder voorbehoud van wijzigingen in wet- en regelgeving. Daarbij neemt de Belastingdienst de beginselen van behoorlijk bestuur in acht.

Op dit moment loopt ook nog een pilot van de Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie (WBA). De online vragenlijst kan ingevuld worden door opdrachtgevers die zelfstandigen willen inhuren om te beoordelen wat de arbeidsrelatie is tussen de opdrachtgever en de zelfstandige. De vragen zijn anoniem in te vullen, niet verplicht en aan de uitkomst van gedurende de pilotfase ook geen rechtszekerheid ontleend worden. In de zomer van 2021 wordt geëvalueerd of de webmodule als instrument behulpzaam is en wordt een besluit genomen over de eventuele definitieve inzet. Na afloop van de pilot wordt ook besloten op welk moment de handhaving (gefaseerd) weer wordt opgestart.

[ Voor 83% gewijzigd door Hmmbob op 28-05-2021 13:45 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:39:
[...]

Rabo heeft toch zat zzp-ers? Of is er iets veranderd?
Die zitten er dan waarschijnlijk al even. Voor nieuwe krachten is het bijna allemaal loondienst. Hopelijk gaat deze trend niet doorzetten bij Headfirst nu hun model overeenkomst goedgekeurd is. Daar zie ik namelijk steeds vaker de eis voor loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kunnen ze die mensen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Drie variabelen waarvan je er twee kan vastzetten (maar bij voorkeur één of zelfs geen een).

Zoekduur, tarief, kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:08
https://onl.nl/onl-avv-en-vzn-sluiten-uniek-sociaal-akkoord/

Ik weet niet precies wat ik er van moet vinden. Niks concreets. en natuurlijk geen politicus die zich hier nog aan wil wagen..

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:29
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:49
Deveon schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:09:
[...]

Die zitten er dan waarschijnlijk al even. Voor nieuwe krachten is het bijna allemaal loondienst. Hopelijk gaat deze trend niet doorzetten bij Headfirst nu hun model overeenkomst goedgekeurd is. Daar zie ik namelijk steeds vaker de eis voor loondienst.
Ken er toevallig eentje die nog steeds bij Rabo zit als zelfstandige. Die zit er inmiddels al 14 jaar.
Heb er zelf 1 jaar gezeten, maar dat is inmiddels al 10+ jaar geleden. Begrijp inderdaad dat ze de laatste paar jaar nog wel wat ZZP-ers inhuren, maar een heel stuk minder als voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Krystman schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:58:
https://onl.nl/onl-avv-en-vzn-sluiten-uniek-sociaal-akkoord/

Ik weet niet precies wat ik er van moet vinden. Niks concreets. en natuurlijk geen politicus die zich hier nog aan wil wagen..
Ik moet even graven, want het gaat daar heel erg over vast werk meer flexibel maken om vaste contracten aantrekkelijker te maken. Maar in het stukje over zelfstandigen wordt hiernaar verwezen:

https://www.zelfstandigen...ing-VZN-websiteversie.pdf

Dit is een voorstel voor regels waarom je moet voldoen om als zelfstandig beschouwd te worden:
  1. Zelfstandig ondernemers zijn onafhankelijk en zelfredzaam. Ze verwerven werk en inkomsten
    op onafhankelijke wijze. Zelfstandigen beslissen zelf over de opdrachten die ze doen en over
    hun tarieven of prijzen;
  2. Zelfstandigen verdienen met hun werk voldoende om te kunnen rondkomen en om een
    slechte periode te overbruggen. Ze zijn in staat om in hun dagelijkse levensbehoeften te
    voorzien en een buffer aan te leggen waarmee ze sociale- en ondernemersrisico’s afdekken;
  3. Een zelfstandig ondernemer beschikt ook daadwerkelijk over een buffer voor slechtere en/of
    latere tijden. Zelfstandigen kunnen, bijvoorbeeld via vermogen, verzekeringen of
    voorzieningen in het eigen levensonderhoud blijven voorzien als zich onverwachte situaties
    voordoen (denk aan vraaguitval of ziekte). Ook kunnen zij geld opzij zetten voor scholing,
    ontwikkeling en oudedagsvoorziening;
  4. Zelfstandigen dragen zelf de verantwoordelijkheid van het ondernemerschap. De
    verantwoordelijkheden en risico’s die horen bij het werken met klanten, het doen van
    investeringen en de betaling door klanten, rusten op de schouders van de zelfstandig
    ondernemer.
Nouwe; ik vind het helemaal mooi! Geen geneuzel over contracttijden of aantal opdrachtgevers. Gewoon heel simpel; aan kunnen tonen dat je een tegenslag op kan vangen, o.a. door te kunnen laten zien dat je een buffer hebt.

Dus al met al vind ik dit wel goed nieuws.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
sverzijl schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:18:
Ken er toevallig eentje die nog steeds bij Rabo zit als zelfstandige. Die zit er inmiddels al 14 jaar.
Heb er zelf 1 jaar gezeten, maar dat is inmiddels al 10+ jaar geleden. Begrijp inderdaad dat ze de laatste paar jaar nog wel wat ZZP-ers inhuren, maar een heel stuk minder als voorheen.
En om hier op in te haken; ik hoop dat we op den duur gewoon afkunnen van de complete onzin dat de duur van je relatie iets zegt over of je zelfstandig bent. Als ik een goeie ervaring heb met een schilder ga ik ook niet na 2 keer zeggen "ik ga nu met een ander".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26
Herkenbaar, ik hoor het ook vaak genoeg bij grote bedrijven dat ze alleen met vaste mensen willen werken, maar in werkelijkheid lukt het ze helemaal niet.

Volgens mij is dit typisch iets dat van bovenaf komt, een hoofdmanager die ziet wat inhuur kost, die bedenkt dat ze voor langere tijd die mensen wel willen hebben, en dan "eventjes" besluit dat ze dus met vaste mensen willen gaan werken.

Het feit dat die er niet zijn, weet die persoon echter niet, en dus blijft zo'n bedrijf maar zoeken, en krijg je brakke software omdat ze niet de juiste mensen hebben het te bouwen.

Probleem is dat zo'n manager na een paar jaar weer verder promoveert, er een nieuw poppetje komt, en het hele verhaal van voor af aan begint.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-06 07:15

MarcoKL

That's a huge b*tch!

sverzijl schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:18:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Wel krom aangezien payroll geen bescherming schijnt te bieden. Sterker nog; ik vind eigenlijk dat er dan van ondernemerschap nog minder sprake is als een bedrijf af kan dwingen dat je via een veredeld uitzendbureau werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-07 22:54
Hydra schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:03:
[...]

Wel krom aangezien payroll geen bescherming schijnt te bieden. Sterker nog; ik vind eigenlijk dat er dan van ondernemerschap nog minder sprake is als een bedrijf af kan dwingen dat je via een veredeld uitzendbureau werkt.
Huh? Het hele idee van payroll is dat je gewoon een werknemer bent van het payroll bedrijf. De ondernemer is degene die de payrolltoko runt, niet de personen die de handjes leveren. Op die manier weet een eindklant zeker dat er iemand in de keten zit die de verantwoordelijkheden van werkgeverschap op zich neemt en hoeft deze zich geen zorgen te maken over naheffingen.

Wat je zegt klopt dus: Het heeft ook niets met ondernemerschap te maken; dat wil men juist vermijden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Freeaqingme schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:40:
Huh? Het hele idee van payroll is dat je gewoon een werknemer bent van het payroll bedrijf.
Ik begreep uit eerdere berichten dat men door elke tussenpersoon 'heenkijkt'. Als payroll daar een uitzondering in is, heb ik dat verkeerd begrepen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hydra schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:02:
[...]

Ik begreep uit eerdere berichten dat men door elke tussenpersoon 'heenkijkt'. Als payroll daar een uitzondering in is, heb ik dat verkeerd begrepen denk ik.
Achso. Ik denk dat wat dat betreft de jurisprudentie zich nog/weer aan 't ontwikkelen is. Als men er doorheen kijkt ben je snel klaar inderdaad, maar de vraag is in welke gevallen men er voor kiest om doorheen te kijken. Dat gebeurt niet per definitie, omdat er ook "legitieme" werknemers zijn die geen ondernemer-aspiraties hebben en gewoon iedere maand een vast salaris krijgen + vakantiedagen + doorbetaald bij ziekte etc.

Dus in ieder geval dekt men zich wel weer iets verder in door er een extra laagje tussen te zetten.

offtopic:
...en was ik iets te stellig :X

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Freeaqingme schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:17:
Dus in ieder geval dekt men zich wel weer iets verder in door er een extra laagje tussen te zetten.
Ik hoop vooral dat dat soort geneuzel over een poosje niet meer nodig is. Dat bericht van vandaag vond ik dus wel positief. We gaan 't zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 16:00
Mijn opdrachtgever wil binnenkort alle interne en externe software ontwikkelaars op laptops van de zaak (met uiteraard beperkte rechten) laten werken.
Nu heb ik zelf een supersnelle linux bak en zit ik hier natuurlijk niet op te wachten. Kan de opdrachtgever dit eisen, of kan ik hier onderuitkomen als werknemer van mijn BV?

[ Voor 3% gewijzigd door winkbrace op 31-05-2021 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:51
winkbrace schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:15:
Mijn opdrachtgever wil binnenkort alle interne en externe software ontwikkelaars op laptops van de zaak (met uiteraard beperkte rechten) laten werken.
Nu heb ik zelf een supersnelle linux bak en zit ik hier natuurlijk niet op te wachten. Kan de opdrachtgever dit eisen, of kan ik hier onderuitkomen als werknemer van mijn BV?
Je bepaalt zelf hoe jij je werk wilt doen, en als dat botst met wat er mogelijk is bij je opdrachtgever is dat jammer en zal je dus opzoek moeten naar een nieuwe opdracht. Je kan eisen dat je op je eigen laptop wilt werken, maar als de opdrachtgever dat niet toestaat heb je pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Opdrachtgever kan dit inderdaad eisen ja, al is het alleen maar vanuit security oogpunt. Ik ben eigenlijk niet anders gewend bij de grote bedrijven waar ik gezeten heb. Nu ik weer eens voor een wat kleiner bedrijf werk kan ik wel met mijn eigen hardware werken (wat dan ook wel weer een genot is inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 16:00
Okee, bedankt allebei.

Het is niet anders dan. Hopelijk duurt het proces nog lang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
[...] of kan ik hier onderuitkomen als werknemer van mijn BV?
Hoewel ik me aansluit bij de rest wil ik ook nog even hier op inhaken. Jij hebt als privepersoon een werknemer (DGA) relatie met je BV. Vervolgens heeft je BV een overeenkomst met de opdrachtgever. Wat dat betreft maakt jouw relatie tot die BV niet zo heel veel uit bezien vanuit het perspectief van de opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:57
Freeaqingme schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:40:
[...]

Huh? Het hele idee van payroll is dat je gewoon een werknemer bent van het payroll bedrijf. De ondernemer is degene die de payrolltoko runt, niet de personen die de handjes leveren. Op die manier weet een eindklant zeker dat er iemand in de keten zit die de verantwoordelijkheden van werkgeverschap op zich neemt en hoeft deze zich geen zorgen te maken over naheffingen.

Wat je zegt klopt dus: Het heeft ook niets met ondernemerschap te maken; dat wil men juist vermijden.
Het kan als werknemer met alle voordelen, maar dat is zeker niet altijd het geval.
De payroller neemt je administratie uit handen, maar je hebt geen doorbetaling bij ziekte vakantie of zo'n vrije dag waar ik mensen wel eens over hoor praten. :P Je hebt eigenlijk alle nadelen van het zelfstandige met de nadelen van loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Bij mij staat het zelfs in het contract dat het vanwege security redenen een voorwaarde is, en dat dat daarom geen invloed heeft op de wet DBA waar je normaliter met eigen spullen dient te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:19
jadjong schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:04:
[...]
of zo'n vrije dag waar ik mensen wel eens over hoor praten. :P
_/-\o_ _O-

(ik ken het :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
jadjong schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:04:
[...]
Het kan als werknemer met alle voordelen, maar dat is zeker niet altijd het geval.
De payroller neemt je administratie uit handen, maar je hebt geen doorbetaling bij ziekte vakantie of zo'n vrije dag waar ik mensen wel eens over hoor praten. :P Je hebt eigenlijk alle nadelen van het zelfstandige met de nadelen van loondienst.
Zo werd mij payrolling ook ooit uitgelegd jaren geleden ja : worst of both worlds.

Echter moet de payroller wel doorbetalen bij ziekte, omdat deze juridisch gezien jouw werkgever is. Hiervoor zal de payroller echter wel een fee op je uurtarief bij de eindklant inhouden (naast de andere fees die al worden ingehouden voor administratie e.d.). De meeste ZZP-ers die ik ken zijn zo goed als nooit ziek, dus dat kost je uiteindelijk ook weer extra geld.

[ Voor 4% gewijzigd door sverzijl op 31-05-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
En natuurlijk je vrije dagen die ineens een stuk duurder zijn. Netto ben je beter af maar het voelt niet zo :P waar ik eerst uitkeek naar lekker vrij zijn kost het nu natuurlijk geld. Netto hou je meer over, alsnog, maar het voelt anders op de 1 of andere manier :P
Vakanties zijn ook ineens een stuk duurder :')

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 31-05-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 19:40
ID-College schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:04:
En natuurlijk je vrije dagen die ineens een stuk duurder zijn. Netto ben je beter af maar het voelt niet zo :P waar ik eerst uitkeek naar lekker vrij zijn kost het nu natuurlijk geld. Netto hou je meer over, alsnog, maar het voelt anders op de 1 of andere manier :P
Vakanties zijn ook ineens een stuk duurder :')
Van deze gedachte zou ik snel proberen af te stappen anders ga je jezelf kapot werken. Spreek met jezelf een aantal uren op jaarbasis af. Bij 40 uur is bijvoorbeeld 1750 een mooi streven. Als je het per dag gaat bekijken kan je ook niet echt een financiële planning maken lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
miena21 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:34:
[...]

Van deze gedachte zou ik snel proberen af te stappen anders ga je jezelf kapot werken. Spreek met jezelf een aantal uren op jaarbasis af. Bij 40 uur is bijvoorbeeld 1750 een mooi streven. Als je het per dag gaat bekijken kan je ook niet echt een financiële planning maken lijkt me.
Heb nu al meer vakantie genomen dan vorig jaar :') werk minder en neem meer vakantie dus maak mij er niet zo druk om :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFap
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-06 12:09
Gents,

Heb een vraagje. Mijn boekhouder begint ineens moeilijk te doen omdat ik in de afgelopen 2 jaar bij 1 klant heb gezeten. Volgens hem ben ik volgens de belastingdienst geen ondernemer en kom ik daardoor voor bepaalde aftrekposten niet in aanmerking. Ik vraag me af of de belastingdienst hier daadwerkelijk moeilijk over gaat doen. Immers loop ik zoals elk ondernemer risico en heb ik geen voordelen zoals iemand die in loondienst zit.

Heeft een van jullie hier zelf ervaring mee of iets soortgelijks meegemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 08:42
iFap schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:01:
Gents,

Heb een vraagje. Mijn boekhouder begint ineens moeilijk te doen omdat ik in de afgelopen 2 jaar bij 1 klant heb gezeten. Volgens hem ben ik volgens de belastingdienst geen ondernemer en kom ik daardoor voor bepaalde aftrekposten niet in aanmerking. Ik vraag me af of de belastingdienst hier daadwerkelijk moeilijk over gaat doen. Immers loop ik zoals elk ondernemer risico en heb ik geen voordelen zoals iemand die in loondienst zit.

Andere boekhouder zoeken.

Er zijn laatst een paar links gedeeld naar rechtszaken waar de belastingdienst geen gelijk kreeg en mensen met 1 klant gewoon ondernemer zijn. Dus ik zou er niet wakker van liggen, en hooguit je rechtsbijstandverzekering even afstoffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-06 21:12
iFap schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:01:
Mijn boekhouder begint ineens moeilijk te doen omdat ik in de afgelopen 2 jaar bij 1 klant heb gezeten. Volgens hem ben ik volgens de belastingdienst geen ondernemer en kom ik daardoor voor bepaalde aftrekposten niet in aanmerking. Ik vraag me af of de belastingdienst hier daadwerkelijk moeilijk over gaat doen. Immers loop ik zoals elk ondernemer risico en heb ik geen voordelen zoals iemand die in loondienst zit.

Daar gaat je boekhouder niet over. Prima dat hij je waarschuwt, maar JIJ zet de handtekening onder de jaarcijfers.
Als jij keurig je inkomstenbelasting betaalt, een AOV hebt, spaart voor een pensioen, geen absurde aftrekposten of constructies hebt en een tarief hebt van >€70,- zou ik me niet teveel zorgen maken. Ooit ben ik ingehuurd door de Belastingdienst met de 'magische woorden': We willen je wel tenminste 3 jaar inhuren. Toen ik zei dat dat niet mag van de Belastingdienst zei men: daar passen we wel een mouw aan.
Ik zit nu ook ruim 2 jaar bij dezelfde opdrachtgever en dat worden er nog wel 3. Eerder had ik tussendoor nog wel eens wat anders (geven van trainingen) maar sinds COVID is dat ook allemaal weg.

Ik heb nu de keuze van of één opdrachtgever, of geen opdrachtgever. Raad eens wat ik gekozen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:04

page404

Website says no

@ID-College @miena21 ik moet zeggen dat ik hier wel eens mee worstel. Ik vind het moeilijk om een dag vrij te nemen, zeker omdat het dan vaak opgeslokt wordt door gezinszaken (een ziek kind, iets wat net die dag in huis kapot gaat, noem het maar op). Alsof de duvel ermee speelt. Dan voelt het dubbel zuur, ik heb flink wat omzet gemist en ik ben nog drukker dan een dag op kantoor :P
Ik probeer hier nog steeds een goeie modus in te vinden. Heb me nu wel voorgenomen om elke 2e vrijdag weer vrij te nemen zoals ik voorheen deed.

Het is wel bizar dat je omzetderving voor 2 weken vakantie bijna duurder is dan de kostprijs van 2 weken snorkelen op Bali :X Misschien moet ik er minder bij nadenken.

[ Voor 13% gewijzigd door page404 op 01-06-2021 08:17 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:19
page404 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:15:
@ID-College @miena21 ik moet zeggen dat ik hier wel eens mee worstel. Ik vind het moeilijk om een dag vrij te nemen, zeker omdat het dan vaak opgeslokt wordt door gezinszaken (een ziek kind, iets wat net die dag in huis kapot gaat, noem het maar op). Alsof de duvel ermee speelt. Dan voelt het dubbel zuur, ik heb flink wat omzet gemist en ik ben nog drukker dan een dag op kantoor :P
Ik probeer hier nog steeds een goeie modus in te vinden. Heb me nu wel voorgenomen om elke 2e vrijdag weer vrij te nemen zoals ik voorheen deed.

Het is wel bizar dat je omzetderving voor 2 weken vakantie bijna duurder is dan de kostprijs van 2 weken snorkelen op Bali :X Misschien moet ik er minder bij nadenken.
Dat laatste is inderdaad wel n dingetje :P
Ik heb wel eindelijk een beetje los kunnen laten. Waar ik vroeger dacht: oef, middagje vrij kost serieus geld, pak ik nu zeer regelmatig een (mid)dag vrij voor de hobby.
Omzet komt evengoed wel voor elkaar :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
omzetderving voor 2 weken vakantie
Dat is toch een verkeerde benadering? Wil je dan elke dag werken? In 'mijn tarief' zit ook mijn vakantiedagen. Ik leef toch echt niet om te werken, maar werk om te leven. Dus ik heb ergens tussen de 25 en 30 dagen vrij per jaar. Soms ook gewoon omdat ik geen zin heb om te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
pirke schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:06:
Bij mij staat het zelfs in het contract dat het vanwege security redenen een voorwaarde is, en dat dat daarom geen invloed heeft op de wet DBA waar je normaliter met eigen spullen dient te werken.
Inderdaad gewoon opnemen in het contract, net als een geheimhoudingsverklaring zodat je ''vrije'' vervanging ook hebt afgedekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Ik heb hier altijd moeite mee met een training doen, de training kost 500 euro per dag maar de gederfde omzet is nog meer. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:25
Misschien zijn er nog andere oplossingen, zoals een VDI omgeving voor het netwerk van de klant terwijl je blijft devven op je eigen machine.

Of dat je aan kan geven wat je nodig hebt.... Haak vooral ook aan met je interne collega ontwikkelaars - die willen ook gewoon een goed systeem houden en hebben vaak meer "macht" om zoiets aan te kaarten.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:29:
[...]

Dat is toch een verkeerde benadering? Wil je dan elke dag werken? In 'mijn tarief' zit ook mijn vakantiedagen. Ik leef toch echt niet om te werken, maar werk om te leven. Dus ik heb ergens tussen de 25 en 30 dagen vrij per jaar. Soms ook gewoon omdat ik geen zin heb om te werken.
Jij krijgt de medaille voor selectief quoter van de maand ;)

Op papier is het allemaal makkelijk. Zoals ik in het stukje tekst wat je niet had gequote aangaf is het voor mij nog zoeken naar een modus daarin. En het zal me ongetwijfeld makkelijker afgaan als ik een paar betaalde belastingaangiftes verder ben, er een buffer van een jaar of anderhalf staat, de gaten in het budget voor het opknappen van de woning zijn opgevuld en mijn vrouw ook weer fulltime aan het werk kan waardoor de kostwinning van het volledige gezin niet op mijn schouders leunt (ja, zo voelt het op dit moment en ik vind dat best een verantwoordelijkheid).
Zo gezegd, ik hoop en verwacht ook dat het over, zeg, 2 jaar een stuk makkelijker is. Men heeft mij wel eens verteld dat de eerste 2 jaar gewoon hard werken zijn en ik wilde dat niet helemaal geloven, maar ik denk toch dat het gewoon waar is.
@ybos idd, het zal aan het eind wel goed komen maar ik moet nog leren daar vertrouwen in te hebben. Dat is denk ik het hele punt voor mij.

[ Voor 5% gewijzigd door page404 op 01-06-2021 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College

Ik werk standaard 36 uur waardoor ik dus eens in de 2 weken een dagje vrij ben. Daarnaast hebben we veel vrije dagen gehad en heb ik er nog wat aan bij geplakt. Dus in die zin werk ik al een stuk minder dan voorheen.
Wat jij zegt heb ik ook, ik heb 2 kleine kinderen hier en die vrijdag is mijn papadag. Dat is helemaal niet erg alleen met al die vrije dagen van afgelopen weken dus ook relatief weinig gewerkt. Normaal zou ik hier en daar wat ruilen/schuiven met dagen zodat ik niet heel veel vrij ben, maar toch wel een vrije dagje heb. Echter, omdat ik nu papadag heb en voor de kids moet zorgen kan ik niet schuiven, plus dat ik die vrije dag dus ook vrij ben. Gevolg is dus nog meer vrije dagen :P

Dat is helemaal niet erg maar ik vind werken ook niet per se heel erg.. Op een vrije dag verveel ik mij toch al snel :')

Voor mij speelt ook mee dat ik net gestart bent. Je moet dan nog bufferen en vermogen opbouwen voor bittere tijden. Elk uurtje is dan meegenomen. Als je echter al 100k buffer hebt... tja, dan zou ik er ook heel anders in staan en zou ik denk ik zelfs nog meer vrij nemen..
page404 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:48:
[...]

:D

[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 01-06-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:24
Ik durf bijna te stellen dat als 'tijd = omzetderving' je veel bezig houd dat zzp'en ondanks het hogere inkomen niet voor je geschikt is.

Vooral als je dat met vakantie hebt, dat is toch gewoon ingecalculeerd en geen derving van iets. En een cursus hoort er ook bij. Zijn sws de luxeproblemen.. ik kamp bv met migraines en werk uurtje factuurtje dus dagje hoofdpijn is geen inkomen. Maar ergens juist blij dat ik op zo'n dag niet het gevoel heb dat ik geacht wordt te werken (of voor 50e keer ziek zou moeten melden anders). Wel vervelend met tijdsdruk/deadlines uiteraard als het wat te vaak voorkomt in een maand, maar is bv op een weekenddag in te halen.

Na afronden van wat projecten dan in zomer lekker genieten van vakantie zonder centje pijn dat ik ook had kunnen werken en geld verdienen ipv 't op 't terras uitgeven. Integendeel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Jeeeujjj! Happy me. Voelt een beetje als in loondienst toen je 'medewerker van de maand' kon worden. :+

Zonder gekheid, ik snap je puzzel wel. Maar hoe gaat het je helpen als je jezelf bovenop de druk die je al ervaart, je ook nog de druk van 'inkomstenderving' gaat opleggen. Neem vrij als het moet/kan en geniet er dan van.

Ook ik ben van ver gekomen. Drie maanden nadat ik begonnen was als kersverse ZZP-er in een project ben ik het project uitgezet zonder goede reden. Buffer was nagenoeg niet opgebouwd; wel snel weer een tijdelijk project gekregen bij mijn loonbaas. Tot overmaat van ramp werden in een periode daarna ook nog eens facturen niet betaald. Op een dag stond er letterlijk nog maar 100 euro op de rekening. En toen maar hopen dat die maand de factuur wel betaald zou worden. Dat was de dag dat ik besloot om me niet meer gek te laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Hertog_Martin schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:09:
Ik durf bijna te stellen dat als 'tijd = omzetderving' je veel bezig houd dat zzp'en ondanks het hogere inkomen niet voor je geschikt is.
Gatekeeping. Meer ga ik er niet van zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Zelf werk ik om te leven en leef niet om te werken. Als mijn inkomsten hoger uitkomen dan verwacht dan vloeit dat toch over naar mijn pensioen reservering en ik wil nu ook genieten behalve alleen maar later. Voor mij gaat mijn functie als vader altijd voor op werk. Als er tijd over is omdat kinderen toch naar de opvang (2 dagen) en school gaan kan ik dat net zo goed opvullen met werken. Wat ook helpt in de gedachte is dat je voor elke euro die je meer krijgt ook het toptarief belasting betaald.

Maar ja toch heb ik hier ook een eufemistisch gevoel wanneer er "dikke" factuur uit gaat, echter stuur ik daar totaal niet op. Ik verdien meer dan genoeg om fatsoenlijk te kunnen leven. Meer geld uitgeven maakt meestal toch niet gelukkig en werk liever naar een situatie dat ik niet meer hoef te werken (FO).

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 01-06-2021 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ID-College schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:59:
[...]
Voor mij speelt ook mee dat ik net gestart bent. Je moet dan nog bufferen en vermogen opbouwen voor bittere tijden. Elk uurtje is dan meegenomen. Als je echter al 100k buffer hebt... tja, dan zou ik er ook heel anders in staan en zou ik denk ik zelfs nog meer vrij nemen..
Ik heb inderdaad al een redelijke buffer ( en niet heel veel financiele verplichtingen ), ik ben dus ook erg makkelijk in het vrijnemen (waar dit voor de opdrachten geen probleem is natuurlijk). Nou is een van de grootste redenen om te gaan ondernemen ook juist de vrijheid geweest. Ik vind het prima om op tijden flink hard te werken, maar hou er ook van om soms lekker uit te rusten.

Het geld is voor mij alleen een middel om dat voor elkaar te krijgen, verder denk ik er echt geen seconde over na dat ik inkomstenderving heb als ik niet werk, zolang er nog maar genoeg geld beschikbaar is om een flinke tegenslag te verwerken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
page404 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:14:
[...]

Euh oké. Je gooit er een onderwerp in maar kan vervolgens niet tegen de reacties. Ik beschouw alleen maar dat het dan wellicht mentaal gezien niet de handigste vorm van werken is, als zoiets blijft zeuren in je hoofd. Had het ook niet over jou specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:43

Crazy D

I think we should take a look.

page404 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:14:
[...]

Niet met je eens. Ondernemen != elk uur bereken hoeveel geld je misloopt als je niet werkt. En buiten dat... als je in die gedachtecirkel zit kom je er al snel op uit dat je beter 16 uur per dag kunt werken dan 8 want dan levert meer op. En dat zaterdag ook best gewoon gewerkt kan worden (maar dan een korte dag van maar 10 uur ipv 16). Vakantie? Dan mis ik toch een paar 1000 euro omzet dus doen we niet aan. Of ik neem de laptop mee en werk maar 8 uur ipv 16. Want we hadden al ontdekt dat 16 uur per dag meer oplevert dan 8...

Als je het moeilijk vind om je uurtarief incl vakantiegeld te zien, maar elke maand 8% van je omzet over naar een apart spaarpotje. Ja, je "verdient" wat minder per maand maar je hebt wel opeens een flinke buffer voor een paar weken vakantie waardoor dat wat minder kostbaar aanvoelt. Want je hebt er bewust geld voor gereserveerd. Net zoals dat als je niet ad-hoc geld uitgeeft je ook spaart voor hardware, auto, en weet ik het wat je allemaal zakelijk wil uitgeven.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:20:
[...]
Ondernemen != elk uur bereken hoeveel geld je misloopt als je niet werkt
Tarief * 2 && Uren / 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Woy schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:16:
[...]

Ik heb inderdaad al een redelijke buffer ( en niet heel veel financiele verplichtingen ), ik ben dus ook erg makkelijk in het vrijnemen (waar dit voor de opdrachten geen probleem is natuurlijk). Nou is een van de grootste redenen om te gaan ondernemen ook juist de vrijheid geweest. Ik vind het prima om op tijden flink hard te werken, maar hou er ook van om soms lekker uit te rusten.

Het geld is voor mij alleen een middel om dat voor elkaar te krijgen, verder denk ik er echt geen seconde over na dat ik inkomstenderving heb als ik niet werk, zolang er nog maar genoeg geld beschikbaar is om een flinke tegenslag te verwerken.
Ja ik denk dat dat het verschil is tussen mensen hier.. Want de meeste hier geven geen context van de situatie en dan is het makkelijk praten natuurlijk :)

Als je net start met ondernemen, moet je imo gewoon hard werken. Niet omdat het 'de regel' oid is, maar omdat je je beentjes op het droge moet krijgen, en dat nu eenmaal wat tijd kost. En dat betekent doorgaans in het begin dus net ff wat harder lopen (= meer uren maken) dan diegene die al jaren ondernemen op het moment. Het is dus niet: "ondernemen is dan niet weggelegd voor je", het betekent - mijns inziens - een gezonde drive omdat je verantwoordelijkheden draagt (ik iig voor mijn gezin). Dusja, de mensen die roepen dat je zo niet geschikt bent voor ondernemen ben ik het niet mee eens. Dan heb jij het of beter voor elkaar (doordat je b.v. al een buffer hebt), of omdat je geen geen zorg draagt voor een gezin die afhankelijk is van jouw inkomen, of heb je amper financiele verplichtingen. Als dat wel zo is, dan neem je imo geen verantwoordelijkheid voor je gezin of ben je alleen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Ik vind het heel herkenbaar hoor. Ik had dat gevoel in het begin ook, later neemt dat vanzelf af omdat je op een gegeven moment gewoon bizar veel geld op een bank hebt staan.

Daarbij merk ik ook wel dat ik er gewoon bewuster mee om ga. Als ik 'vroeger' ziek was in loondienst ging ik daarna gewoon fijn 'uitzieken', ook omdat het soms een bonus vakantiedag kostte. Nu werk ik niet wanneer het niet kan, en wel wanneer het wel kan. Heel simpel. Dat geldt ook voor vrij nemen; ik neem nu eigenlijk heel makkelijk een dag vrij, maar dan wil ik ook wel echt iets gaan doen die dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bender
  • Laatst online: 01-07 19:36
[...]
Ondernemen != elk uur bereken hoeveel geld je misloopt als je niet werkt.
En voor degene die het lastig vinden om dit te relativeren (vond ik vroeger ook), ik ben hier meer nuchter in geworden door in te zien dat ontspanning belangrijk is voor de productiviteit en dus alsnog voor je inkomen.

Niet dat ik daar nu een volledige scheiding in heb.. Een groot deel van mijn sociale activiteiten bestaan alsnog uit verbintenis met werk. Bijna al mijn vrienden zijn ondernemers (sommige zelfs compagnons), al zit ik op het terras met nieuwe mensen.. ook ondernemers.
Ik rij regelmatig rallys, wat vinden we daar, ondernemers.. en ik zat ook nog te denken om voor de ontspanning te gaan golven en raad eens wat we daar vinden.. :+
(had ik al gezegd dat mijn vriendin ook ondernemer is?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Niet met je eens. Ondernemen != elk uur bereken hoeveel geld je misloopt als je niet werkt.
Laat 'em dat lekker zelf bepalen joh. Daarbij; ik vind het heel herkenbaar. Ik was daar het eerste half jaar ook heel bewust mee bezig. Het is natuurlijk veel simpeler en transparanter dan wanneer je in loondienst bent.

Als je zegt "kijk wel uit dat je hier een balans in vindt" prima. Iemand dan geen ondernemer noemen vind ik echt te ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Bender schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:41:
En voor degene die het lastig vinden om dit te relativeren (vond ik vroeger ook), ik ben hier meer nuchter in geworden door in te zien dat ontspanning belangrijk is voor de productiviteit en dus alsnog voor je inkomen.
Precies. En daarbij is dat kunnen relativeren ook een heel stuk makkelijker als je eenmaal het zelfvertrouwen opgebouwd hebt en daarnaast een jaar "fuck you money" op de bank hebt staan.
(had ik al gezegd dat mijn vriendin ook ondernemer is?)
Tijd om je in te schrijven op Tinder; met als harde eis dat die persoon gewoon loonslaaf is ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

[...]

Niet met je eens. Ondernemen != elk uur bereken hoeveel geld je misloopt als je niet werkt. En buiten dat... als je in die gedachtecirkel zit kom je er al snel op uit dat je beter 16 uur per dag kunt werken dan 8 want dan levert meer op. En dat zaterdag ook best gewoon gewerkt kan worden (maar dan een korte dag van maar 10 uur ipv 16). Vakantie? Dan mis ik toch een paar 1000 euro omzet dus doen we niet aan. Of ik neem de laptop mee en werk maar 8 uur ipv 16. Want we hadden al ontdekt dat 16 uur per dag meer oplevert dan 8...

Als je het moeilijk vind om je uurtarief incl vakantiegeld te zien, maar elke maand 8% van je omzet over naar een apart spaarpotje. Ja, je "verdient" wat minder per maand maar je hebt wel opeens een flinke buffer voor een paar weken vakantie waardoor dat wat minder kostbaar aanvoelt. Want je hebt er bewust geld voor gereserveerd. Net zoals dat als je niet ad-hoc geld uitgeeft je ook spaart voor hardware, auto, en weet ik het wat je allemaal zakelijk wil uitgeven.
Het gaat er mij om dat als ik een onderwerp opbreng waarin ik aangeef dat ik daarin zoekende ben (en me in zekere zin kwetsbaar opstel) dat de onvermijdelijke reactie komt dat ik dan niet geschikt ben voor het zzp-schap. Dat is gewoon nutteloze gatekeeping en een bijzonder eendimensionale weergave van wat ik benoem. En gewoon niet waar :P

Ik vind die 8% wel een goed idee. Of dat in elk geval omrekenen naar mijn persoonlijke situatie. Potjes maken met reserveringen werkt voor mij sowieso wel goed.
ID-College schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:31:
[...]

Ja ik denk dat dat het verschil is tussen mensen hier.. Want de meeste hier geven geen context van de situatie en dan is het makkelijk praten natuurlijk :)

Als je net start met ondernemen, moet je imo gewoon hard werken. Niet omdat het 'de regel' oid is, maar omdat je je beentjes op het droge moet krijgen, en dat nu eenmaal wat tijd kost. En dat betekent doorgaans in het begin dus net ff wat harder lopen (= meer uren maken) dan diegene die al jaren ondernemen op het moment. Het is dus niet: "ondernemen is dan niet weggelegd voor je", het betekent - mijns inziens - een gezonde drive omdat je verantwoordelijkheden draagt (ik iig voor mijn gezin). Dusja, de mensen die roepen dat je zo niet geschikt bent voor ondernemen ben ik het niet mee eens. Dan heb jij het of beter voor elkaar (doordat je b.v. al een buffer hebt), of omdat je geen geen zorg draagt voor een gezin die afhankelijk is van jouw inkomen, of heb je amper financiele verplichtingen. Als dat wel zo is, dan neem je imo geen verantwoordelijkheid voor je gezin of ben je alleen :P
Ha, jij snapt me ;)
Hertog_Martin schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:18:
[...]

Euh oké. Je gooit er een onderwerp in maar kan vervolgens niet tegen de reacties. Ik beschouw alleen maar dat het dan wellicht mentaal gezien niet de handigste vorm van werken is, als zoiets blijft zeuren in je hoofd. Had het ook niet over jou specifiek.
Ik kan prima tegen de reacties, maar ik geef ook aan wanneer ik het te ver vind gaan :)
En je zei het wel specifiek tegen mij, op mijn reactie. En ik blijf erbij dat het een behoorlijk provocerende reactie is. Dan krijg je soms een wat scherpere reactie terug ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
De truc is om je beeld van normaal aan te passen.

Als werknemer dien je te werken, dat ben je contractueel verplicht. Wil je vrij zijn dan heb je een select aantal vrije dagen. Wil je meer vrij? Dan mag je je vrijheid kopen.

Als ondernemer ben je in principe altijd vrij, tenzij je beslist om je vrije tijd om te ruilen voor geld. Een dagje niet werken wil zeggen dat je gewoon naar de norm gaat, het kost helemaal niks want in de basis ben je al vrij zonder inkomsten :)

Deze mindset switch helpt enorm om vrije tijd niet als een kostenpost te zien. Op momenten dat je wel werkt weet je ook dat je er op dat moment bewust voor kiest om dat te doen. Heb je een keer geen zin meer om te werken om 15:00, dan stop je gewoon wat eerder met omruilen en ga je lekker naar huis ;)

Ik reken op 1600 uur per jaar en 12 weken vrij. Dat levert nog steeds meer dan genoeg op.

Al maak ik door het thuiswerken wel meer uren omdat ik geen reistijd heb, die kan ik nu dus declarabel inzetten zonder dat het extra tijd kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 19:27
Op zich neem ik niet zoveel echt vakantie als in 1+ week achter elkaar vrij.
Maar vaak genoeg op bijvoorbeeld vrijdag-middag van "ik heb geen zin meer" en dat ik dan weekend ga vieren.
Het scheelt inderdaad flink als je dat jaar fuck-you geld op de bank hebt staan.

[ Voor 18% gewijzigd door hackerhater op 01-06-2021 10:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Hertog_Martin schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:18:
C'est le ton qui fait la musique. Ik ben het helemaal met je eens dat het belangrijk is om als ZZPer een goeie balans te vinden hierin. Het is gewoon een best wel gevaarlijke pitfall om maar meer en meer te gaan werken, je daarin helemaal te verliezen, en ondertussen uit het oog te verliezen wat wel echt belangrijk is.

Maar dat is nogal wat anders, vind ik, dan stellen dat iemand die daar in het begin last van heeft niet geschikt is als ondernemer. Want zo hard stel je het zelf wel uiteindelijk. Natuurlijk is het fijn dat jij dit niet gehad hebt, maar ik herken echt wel dat als je net begint en er opeens netto twee keer zo veel geld binnenkomt er een gevaar voor een drive naar 'meer' op de loer ligt.

Ik denk dat we elkaar hier meer van dienst zijn als we dit onderkennen en elkaar steunen, dan mensen vertellen dat ze 'geen ondernemer' zijn. Dat vind ik altijd een beetje zoiets als een HBOer die tegen een MBOer zegt dat 'ie geen student is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
toen ik begon als zzp'er heb ik mij voorgenomen om op z'n minst evenveel vakantie te nemen per jaar als in loondienst.
In de praktijk is het ietsje meer omdat ik 4 weken zomervakantie toch wel fijner vind dan 3 weken :P

losse dagen vrij deed ik in loondienst al bijna nooit en is nu nog steeds weinig: ik werk liever een paar dagen een paar extra uurtjes om zo bijvoorbeeld een vrijdag 'vrij' te nemen voor een lang weekend. Dat deed ik in loondienst trouwens ook al zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
[...]

Ik zeg het nergens zo zwart wit, noch dat het enkel zou slaan op situatie zoals jij beschrijft. Ik stel alleen dat áls "tijd = omzetderving" een issue is en blijft dat het mij niet zo goed lijkt voor je gemoedstoestand en je misschien meer rust vind in een contractvorm met meer structuur en zekerheid.

Verder ben ik zelf ook vorig jaar pas begonnen, moet ik nog buffer aanleggen, krijg ik binnenkort sleutels nieuwe woning en een bijbehorende hypotheek en ben ik niet alleen.
Beetje risico hoort er bij toch.

Het is verder toch ook gewoon zo dat niet iedereen het prettig vind om per uur betaald te worden. Genoeg mensen in loondienst die er niet aan moeten denken om te gaan zzpen. Die kijken vooral uit naar de dag dat ze een vast contract krijgen. Dus iedereen staat er anders in, ik zeg alleen dat als je vervolgens merkt dat je 't moeilijk los kan laten dat tijd=geld dan is 't misschien niet meest passende vorm. Maar dat moet iedereen zelf weten verder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
page404 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:52:
[...]

Het gaat er mij om dat als ik een onderwerp opbreng waarin ik aangeef dat ik daarin zoekende ben (en me in zekere zin kwetsbaar opstel) dat de onvermijdelijke reactie komt dat ik dan niet geschikt ben voor het zzp-schap. Dat is gewoon nutteloze gatekeeping en een bijzonder eendimensionale weergave van wat ik benoem. En gewoon niet waar :P

Ik vind die 8% wel een goed idee. Of dat in elk geval omrekenen naar mijn persoonlijke situatie. Potjes maken met reserveringen werkt voor mij sowieso wel goed.

[...]

Ha, jij snapt me ;)

[...]

Ik kan prima tegen de reacties, maar ik geef ook aan wanneer ik het te ver vind gaan :)
En je zei het wel specifiek tegen mij, op mijn reactie. En ik blijf erbij dat het een behoorlijk provocerende reactie is. Dan krijg je soms een wat scherpere reactie terug ;)
Ik reageerde niet op je en ik noemde je niet. Ik heb 't vaker voorbij zien komen in dit topic en elders en stelde iets in het algemeen over mindset en passendheid bij de vorm van werken. En dan natuurlijk niet alleen over beginstadia, want die knop kan zeker nog omgezet worden.

Bedoel er niets vervelends mee, enkel a word of caution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:58
Das altijd het punt met hokjes( loondienst of ondernemen). Grote kans dat het nooit 100% matched.

Ben zelf geen loondienst persoon, maar ook geen diehard ondernemer.
Voor de belastingdienst ben ik een ondernemer.
Voor de opdrachtgever een starre loondienstmedewerker (tevaak misbruik van flexibiliteit gepoogd te maken door opdrachtgever)
Voor prive een hobbiest, doe geen 40 uur per week meer.

Vind het op dit moment een mooie balans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-06 22:54
Deze discussie herhaalt zich hier elke paar maanden :) En er valt uiteraard geen conclusie uit te trekken want iedereen zit er anders in, heeft andere prioriteiten, een andere financiele en persoonlijke situatie, etc. Het beste wat je kan doen is tot je nemen hoe anderen er in staan..

Zelf probeer ik niet meer dan 6mnd per jaar te werken, en als het aaneengesloten is voelt het na twee maanden al als te lang meestal. Voorbij de 6mnd/jr werk voelt mijn vrije tijd veel waardevoller dan de omzet die ik zou kunnen maken. Bovendien werk je dan vaak ook wel voor 50% voor de staat (leuk dat progressieve belastingstelsel).

Covid gooit roet in het eten wat dat betreft (het is nu veel meer werken dan ik had gewild, want anders zit je toch alleen maar thuis). Kijk erg uit naar eind augstus, als mijn contract termijn afloopt. Hopelijk valt er dan weer een leuke wereld reis te plannen voor een maand of 6. Voelt elke keer weer heerlijk, dat moment dat je vaarwel zegt aan alle kopzorgen die bij een opdracht horen, en weer met een open blik de wereld in kan!

Mogelijk dat ik wel een kleine opdracht erbij aanhoud voor tijdens het reizen, als het compatibel blijkt met de tijdzones enz. Nog niet eerder structureel gedaan, benieuwd hoe dat uitpakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bender
Hydra schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:43:
[...]
Tijd om je in te schrijven op Tinder; met als harde eis dat die persoon gewoon loonslaaf is ;)
Ik heb het voorgesteld, mijn vriendin is het er niet mee eens :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 13:43

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Ik weet heel goed de risico's van wanneer er geen inkomen binnenkomt...
Als je net start met ondernemen, moet je imo gewoon hard werken. Niet omdat het 'de regel' oid is, maar omdat je je beentjes op het droge moet krijgen, en dat nu eenmaal wat tijd kost.
Maar dan vind ik het nog steeds geen goede gedachtegang om te redeneren dat een uurtje vrij je "dus 100 euro kost". Dat vind ik een gevaarlijke mindset, voordat je het weet zit je met die mindset idd 16 uur per dag te werken met na 6 maanden een burn-out. Wat niet wil zeggen dat je nooit eens meer dan 40 uur moet werken trouwens. Maar je moet gewoon zsm de gedachtegang dat een uur niet werken je geld kost zien kwijt te raken. Dat zorgt voor een (onderbewuste) stress die negatieve gevolgen kan hebben. 60 uur werken in een week kan prima "ontspannen" maar zodra het gevoel van "ik moet, want..." bijkomt is het opeens niet ontspannen meer.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Bender schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:41:
Ik heb het voorgesteld, mijn vriendin is het er niet mee eens :+
Jemig. Ook niet erg open-minded he? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:08:
Maar dan vind ik het nog steeds geen goede gedachtegang om te redeneren dat een uurtje vrij je "dus 100 euro kost". Dat vind ik een gevaarlijke mindset, voordat je het weet zit je met die mindset idd 16 uur per dag te werken met na 6 maanden een burn-out. Wat niet wil zeggen dat je nooit eens meer dan 40 uur moet werken trouwens. Maar je moet gewoon zsm de gedachtegang dat een uur niet werken je geld kost zien kwijt te raken. Dat zorgt voor een (onderbewuste) stress die negatieve gevolgen kan hebben. 60 uur werken in een week kan prima "ontspannen" maar zodra het gevoel van "ik moet, want..." bijkomt is het opeens niet ontspannen meer.
Dit is wel een beetje hellend vlak. Natuurlijk moet je hiervoor uitkijken maar hier bewust mee omgaan, vooral in het begin als je nog buffer aan het opbouwen bent, is ook wel erg logisch. Want het is wel gewoon zo; je kunt gewoon per uur rekenen en dat is veel nauwkeuriger dan je normaliter in loondienst doet.

Ik had dat in het begin ook meer dan nu, maar ook toen werkte ik gewoon 36 uur per week (en niet 40 of meer). Ik krijg niet het idee dat hier veel mensen zijn die 16 uur per dag gaan werken. Ook omdat je bij je klant over 't algemeen sowieso aan een max aantal uren per week zit. Dus dan kan je wel 16 uur werken per dag, maar daar ga je dan niet voor betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:05:
Ik had dat in het begin ook meer dan nu, maar ook toen werkte ik gewoon 36 uur per week (en niet 40 of meer). Ik krijg niet het idee dat hier veel mensen zijn die 16 uur per dag gaan werken. Ook omdat je bij je klant over 't algemeen sowieso aan een max aantal uren per week zit. Dus dan kan je wel 16 uur werken per dag, maar daar ga je dan niet voor betaald worden.
Wat is werken? Voor mij is werken ook de reistijd naar de klant. Ook de tijd die ik kwijt ben aan administratie en acquisitie/netwerken. Trainingen en cursussen. Het is weliswaar onbetaald, maar het is wel werken.

Ik vind het niet erg. Het hoort er bij. Maar daarom vind ik 36-40 uur facturabel wel goed genoeg. En een keertje 60-80 uur in een week. Ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Nou in de context hierboven ging het vooral natuurlijk gewoon over je billable tijd voor een klant. Al het andere eromheen zal voor iedereen anders zijn kwa hoeveelheid. Ik ben nu niet bepaald veel tijd kwijt aan administratie e.d.

Als ik (hopelijk) eind dit jaar weer naar een grote Java conferentie ga is dat voor mij meer 'vakantie' dan werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:19:
[...]
Als ik (hopelijk) eind dit jaar weer naar een grote Java conferentie ga is dat voor mij meer 'vakantie' dan werken :D
Snap ik. Voor mij ook. Maar als ZZP-er moet je voor de zelfstandigenaftrek tenminste 1225 uur maken. Dan zijn dat gewoon werkuren. Net als administratie en de hele reut. In de tijd dat ik zonder klus zit schrijf ik dat soort uren wel in mijn agenda. Ik vind mijn werk ook leuk, maar ik vind andere dingen nóg leuker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
Hydra schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:55:
[...]
Jemig. Ook niet erg open-minded he? :D
"Tenzij we gaan zoeken op mannen"
De conclusie was dat ik ook niet zo open minded ben :+
Hydra schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:05:
[...]
Ook omdat je bij je klant over 't algemeen sowieso aan een max aantal uren per week zit. Dus dan kan je wel 16 uur werken per dag, maar daar ga je dan niet voor betaald worden.
Dit kan wellicht verschillen per werkgebied.
Maar een van de 'eisen' die ik stel als een klant wil dat ik op locatie werk is dat ik 10 tot 12 uur mag werken (en dus factureren) op een dag, dan kom ik voor de files en ga ik naar de files. Omdat zij maar 8 uur werken wil niet zeggen dat ik wil aansluiten aan de files.
(en ja ik kan prima 12 uur gefocust werken als programmeur als dat als kritiek gaat komen)
Hydra schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:19:
[...]
Dat mag ook prima, zolang het maar een zakelijk karakter heeft. Je hoeft niet 24 uur aan het werk te zijn natuurlijk, buiten de werk tijd mag je best een privé leven hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Bender schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:50:
(en ja ik kan prima 12 uur gefocust werken als programmeur als dat als kritiek gaat komen)
Heb die discussie wel eens gehad over het werken van 4x9, dat dat extra uur 'weggegooid' is. Zo'n larie. Dat jij het nu niet kan, betekent niet dat ik dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:35:
Snap ik. Voor mij ook. Maar als ZZP-er moet je voor de zelfstandigenaftrek tenminste 1225 uur maken. Dan zijn dat gewoon werkuren.
Oh dat, ja dat is eigenlijk sowieso een eitje. Maar het ging hier in de gesprekken vooral over meer uren naar geld omrekenen. Niet over 'non-billable' uren.

Dat je er zo in een jaar 1000 uur bij kunt lullen voor de BD is wel duidelijk :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

page404 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:52:
Het gaat er mij om dat als ik een onderwerp opbreng waarin ik aangeef dat ik daarin zoekende ben (en me in zekere zin kwetsbaar opstel) dat de onvermijdelijke reactie komt dat ik dan niet geschikt ben voor het zzp-schap.
Ik denk dat we met z'n allen graag zien dat dit topic een warm en verwelkomend topic is, waar je lastige dingen ter sprake kunt brengen. Kort-door-de-bocht reacties heeft niemand wat aan.

Mijn vader was een ouderwetse archetype ondernemer in de maak-industrie. Mijn schoonvader had een eigen winkel. En die konden allebei ook slecht vakantie nemen. Het is de aard van het beestje.

Ik vind het juist reuze herkenbaar voor ondernemers van alle niveaus, mezelf inclusief.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hier ook een vader als ondernemer in de maak industrie en heb daar vooral geleerd hoe het niet moet. Het doel van ZZP’en was voor mij met name minder werken (op totale levensduur), maar het grote voordeel voor mij is dat ik geen gebruik maak van alle bescherming die werknemer zijn met zich meebrengt en daar ruimschoots voor beloond wordt. Echter moet je als ondernemer daar wel je verantwoordelijkheid in kunnen nemen door jezelf te beschermen. Een 70-80 urige werkweek zal ik mij dan ook nooit aan willen committeren, dat is mij de extra omzet niet waard. 1600 uur per jaar is voor mij ruim voldoende om royaal van te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-07 14:18
Vergelijken met een andere industrie is vlug appels met peren vergelijken denk ik. De tarieven voor freelance ICT'er zijn in vergelijking vlug royaal.

Voor mezelf zou ik wel meer vrij willen nemen, maar ik kan zo slecht nee verkopen. Geld is voor mij niet de drijfveer om zelfstandig te zijn, maar er is zoveel werk dat ik vlug meer dan 40u p/w bezig ben (exclusief administratie/netwerken en andere overhead). Mijn doel was om meer vrij te zijn als zelfstandige, maar ik vind dat moeilijk realiseerbaar. Dat aspect mis ik een beetje in de huidige discussie. Hoe doen jullie dat als klanten veel vragen, of als er meerdere klanten zijn die je kunnen gebruiken?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-06 22:54
Jogai schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:18:
Voor mezelf zou ik wel meer vrij willen nemen, maar ik kan zo slecht nee verkopen. Geld is voor mij niet de drijfveer om zelfstandig te zijn, maar er is zoveel werk dat ik vlug meer dan 40u p/w bezig ben (exclusief administratie/netwerken en andere overhead). Mijn doel was om meer vrij te zijn als zelfstandige, maar ik vind dat moeilijk realiseerbaar. Dat aspect mis ik een beetje in de huidige discussie. Hoe doen jullie dat als klanten veel vragen, of als er meerdere klanten zijn die je kunnen gebruiken?
Gewoon nee zeggen ;) Zo moeilijk is het niet.
Je hebt de vrijheid om dat te doen. Rest je slechts om die te gebruiken.
Beetje diplomatiek zijn helpt wel.. Voor een korter tripje zeg ik 'dan en dan wil ik vrij nemen' maar vaak heb ik dan al een ticket oid geboekt. Vrijwel altijd doet men daar niet moelijk over, als dat wel zo is, hebben ze pech en ga ik alsnog gewoon. Je verpakt het wel iets beter dan ik het nu zeg, maar daar komt het wel op neer.
Om 9:00 kom ik online op slack en om 17:30 ben ik weg. Rampen daargelaten, soms ga ik wel iets later door of begin ik eerder als de telefoon wel heel erg vaak aan het trillen is om 8:00 oid.
Voor die klant zijn er duizend anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
@Jogai Nee zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja inderdaad, het begint gewoon bij goede communicatie. Ik geef altijd ruim van tevoren aan welke beschikbaarheid ik heb. Als ik daar afspraken over maak dan zorg ik ook dat die beschikbaar is. Als een klant geen duidelijkheid geeft en ik wil mijn tijd anders besteden ( andere opdracht, of gewoon vrij ), dan heeft hij daarna gewoon pech.

Ik doe niet aan reserveren van tijd, zonder een toezegging van afname te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Jogai schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:18:
Je verkoopt geen Nee, je verkoopt duidelijkheid en structuur.
Ik geef duidelijk aan wat mijn beschikbaarheid is en wanneer ik beschikbaar ben, ook dat ik niet beschikbaar voor een klant ben als ik bij een andere klant zit.
Door dit vooraf kenbaar te maken weet een klant waar ze aan toe zijn, en vaak maakt het helemaal niet uit of iets vandaag of overmorgen gebeurt.

En stel er is een calamiteit, dan is de vraag waar deze ontstaan is en waarom vooraf hier geen afspraak over gemaakt is. Probleem veroorzaakt door de klant, wil niet zeggen dat jij er voor op moet draaien (want heel eerlijk, ze leren het anders nooit..)
Woy schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:39:
Ik doe niet aan reserveren van tijd, zonder een toezegging van afname te hebben.
Dit doe ik dus ook. En als ze willen dat ik dit wel doe, dan worden die uren per definitie al doorberekend.

[ Voor 10% gewijzigd door Bender op 02-06-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
bumble_bee schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:35:
[...]
Voor een korter tripje zeg ik 'dan en dan wil ik vrij nemen'
Dat is het zelfstandige zijn. Ik vraag geen vrij want dat betekent dat er een arbeidsverhouding is. Ik ben er gewoon niet. Dat wil niet zeggen dat ik geen rekening houdt met collega's en/of opdrachtgever. Mijn opdracht moet ik wel naar behoren uitvoeren.

Idem voor vakanties. Mijn contract wordt elke 3 maanden verlengd (normaal gesproken). Mijn zomervakantie boek ik al begin van het jaar. Geen idee of ik dan nog een contract heb. Dat ga ik dus niet overleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
https://www.nu.nl/economi...imumloon-voor-zzpers.html

Mooi. Ik dacht alleen dat dat niet mocht van de EU?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Op zich is 35 een prima beginsel. Totdat we onderling af spreken om vier uur te factureren voor acht uur arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
jadjong schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:19:
Op zich is 35 een prima beginsel. Totdat we onderling af spreken om vier uur te factureren voor acht uur arbeid.
Tja. Dan ben je fraude aan het plegen. Lekker laten doen. Voor zover ik weet is dat een gevangenisstraf en daarbij is er een lange verjaringstermijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jadjong schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:19:
Ik ben ook wel blij met dit akkoord.

Het is een stap in de richting van mijn persoonlijke favoriet, de zorgplicht om aan te tonen dat je niemand in de inhuurketen uitbuit of onderbetaalt. Daarvoor is het essentieel om onderscheid te maken tussen laag- en hoogbetaalde zelfstandigen.

Hopelijk kunnen we wet DBA nu eens in de prullenbak gooien. Hoe een arbeidsrelatie precies in elkaar zit, is absoluut geen geen maatschappelijk probleem, ZZP-ers met te weinig poen zijn dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:35
Verder wordt de fiscale zelfstandigenaftrek afgebouwd en worden zzp'ers verplicht zich te laten verzekeren tegen arbeidsongeschikheid.
Ik ben benieuwd of er nog wat gaat gebeuren met de tarieven van arbeidsongeschikheidverzekeringen.

[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 02-06-2021 12:32 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik vind het wel bizar dat ze toch nog ruimte gevonden hebben voor een paragraafje met de vermindering van de zelfstandigenaftrek. Zelfstandigen moeten wél echt zelfstandig zijn, moeten wél allerlei lasten dragen en nota bene ook nog een nieuwe dure verzekering afsluiten, maar zelfstandigenafrek, dat is gek hoor.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat ze dit doen om het voor de kleine-loners nog minder interessant te maken. Als je maar 20k per jaar verdient is die 4k ZZA natuurlijk een enorm bedrag. Zou ze sieren als dat ergens anders gecompenseerd wordt. Gewoon in lagere belastingtarieven bijvoorbeeld. Dan komen we misschien ooit nog eens op een eenvoudig belastingsysteem uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
Ik geloof niet zo in dit soort wetten, er zijn te veel workarounds voor te bedenken en het is niet te controleren.
Daarnaast zegt die 35 euro helemaal niks over de haalbaarheid (in de randstad zijn je kosten aanzienlijk hoger dan in Leeuwarden).
En de impact op de samenleving is te klein om dit als wet aan te nemen, het zou dan een breder principe moeten hebben van inkomen en levensstandaard (teveel micromanagement).

Ik vind absoluut wel dat er een minimum moet bestaan omdat iemand ook moet kunnen leven, maar ik vind wel dat het van uit de markt moet gaan.

Een wet op basis van een minimum uurtarief geloof ik niet in, zorg dan dat de wet geschikt is dat een bedrijf iemand in loondienst moet nemen ipv een workaround oid.
c-nan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:31:
[...]
Ik ben benieuwd of er nog wat gaat gebeuren met de tarieven van arbeidsongeschikheidverzekeringen.
De meeste nemen die verzekering niet omdat ze absurd duur zijn, ik vind niet dat je als overheid kunt verplichting een dienst af te nemen die niet in verhouding staat met de kosten (en zeker niet als je het hebt over minimum uurtarief).

Overigens is er ook al iets als het Broodfonds, volgens mij is er dus al een oplossing die ondernemers zelf zijn gestart?

[ Voor 35% gewijzigd door Bender op 02-06-2021 12:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
page404 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:40:
Dan komen we misschien ooit nog eens op een eenvoudig belastingsysteem uit.
Op dezelfde dag dat we bug-vrije software gaan uitbrengen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Bender schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:43:

Een wet op basis van een minimum uurtarief geloof ik niet in, zorg dan dat de wet geschikt is dat een bedrijf iemand in loondienst moet nemen ipv een workaround oid.
Er lijkt een soort aanvaardbare prijs te bestaan. Die is wel onderhevig aan marktwerking maar niet heel veel. Op dit moment telt ons land meer werkloze advocaten dan loodgieters, toch is hun uurtarief nog niet gewisseld. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
30 a 35.. lekker duidelijk weer.. gewoon 30 dus want waarom zou je 35 hanteren?
Maargoed, betekent dit dus ook definitief dat een AOV verplicht wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-07 14:18
Bender schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:47:
[...]

Je verkoopt geen Nee, je verkoopt duidelijkheid en structuur.
Ik geef duidelijk aan wat mijn beschikbaarheid is en wanneer ik beschikbaar ben, ook dat ik niet beschikbaar voor een klant ben als ik bij een andere klant zit.
Door dit vooraf kenbaar te maken weet een klant waar ze aan toe zijn, en vaak maakt het helemaal niet uit of iets vandaag of overmorgen gebeurt.

En stel er is een calamiteit, dan is de vraag waar deze ontstaan is en waarom vooraf hier geen afspraak over gemaakt is. Probleem veroorzaakt door de klant, wil niet zeggen dat jij er voor op moet draaien (want heel eerlijk, ze leren het anders nooit..)

[...]
Helemaal mee eens dat je met wat verwachtingsmanagement er ook goed uit komt inderdaad. Al heb ik wel de ervaring dat voor een klusje van 4 weken het niet helemaal begrepen wordt dat doorlooptijd 5 maanden is. Dat is namelijk de situatie waar ik meer mee zit, af en toe iets kleins tussendoor, wat ik wel heel leuk vind, maar wat dus vlug zorgt dat ik over de 40u/week ga, of dan toch in geplande vrije nog even doorwerk.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:08
Minimum tarief prima, maar laat de mensen daarboven dan ook met rust.

Verplichte AOV was volgens de minister onuitvoerbaar (https://www.zzp-nederland...0ondernemers%20opgenomen.) dus gek dat ze daar weer mee komen.

Ik kan alleen even niet vinden wat nou het nut van dit "advies" is. is dit een "powerpoint" waarmee de SER/vakbonden/werkgevers naar het nieuwe kabinet gaan, en zeggen dit willen we? Of is dit iets bindends..

- Spes consilium non est -

Pagina: 1 ... 226 ... 632 Laatste