Makkelijkste is m.i. gewoon met een hypotheekadvieur gaan praten. Eerste gesprek is toch gratis.Hmmbob schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:29:
Maar is er een alternatief lijstje?
https://niels.nu
Makkelijkste is m.i. gewoon met een hypotheekadvieur gaan praten. Eerste gesprek is toch gratis.Hmmbob schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:29:
Maar is er een alternatief lijstje?
Ik heb er ook over gedacht om zoiets te doen, het kan ook met een bv als je zelf in het buitenland gaat wonen en een bv in Nederland aanhoudt. Nederland mag geen belasting over een fictief loon heffen over een dga salaris als de dga in het buitenland woont: link. Alleen voor België schijnt het niet te werken. Ik denk dat de EU/buitenlandse overheden het niet zo op hebben met belasting heffen over fictief inkomen, ik zelf trouwens ook niet. Als je je partner ook rond de 20k inkomen geeft, betaal je over de eerste 40k vrijwel geen belasting.Hinotori schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:05:
Grappig dit. Want ik speel wel eens met het idee om de omgekeerde beweging te maken van een BV naar een eenmanszaak. Ik zou wel eens willen zien wat de belastingdienst zegt als ik een tot twee maanden per jaar omzet maak en dan genoegen neem met een bruto jaarsalaris van ongeveer EUR 21.000. Dan heb ik een netto inkomen van ongeveer EUR 18.000 en ook nog tien maanden vakantie per jaar. Dat kan alleen met een eenmanszaak want geen gebruikelijk loon. En met een beetje goede timing met een jaarovergang erin kan ik dan klussen doen van drie tot vier maanden looptijd met aansluitend twintig maanden vakantie. En dit is niet eens een geintje, hier speel ik serieus mee... Soort van seizoensarbeid, maar dan op ZZP niveau.
[ Voor 3% gewijzigd door gold_dust op 11-05-2021 12:16 ]
Dit is iets wat echt van persoon tot persoon verschilt. Er zijn externen die 20 jaar (of langer) op een opdracht zitten en mensen die juist graag kortere opdrachten doen.ID-College schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:55:
Hoe kijken jullie tegen 'commitment voor langere tijd' aan? Is dat 1 jaar of denkt iedereen hier dan al gauw aan 2 a 3 jaar?
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Je verliest ook je AOW opbouw en dergelijke. Dat kan een nadeel zijn afhankelijk van hoe pensioenen/zorgverzekeringen zijn geregeld in dat buitenland waar je naartoe gaat.gold_dust schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:43:
[...]
Nadeel is dat je van te voren al wel een flinke buffer moet hebben, 40k is niet veel tegenwoordig.
Ik doe niet aan 'langere tijd'. Teken geen contracten langer dan 6 maanden, en ik maak de belofte dat ik langer blijf ook niet. Wat niet wil zeggen dat ik niet langer blijf. Als de klant echt zou staan op een langer contract, dan zou ik misschien wel tekenen, maar niet echt beloven dat ik ook zo lang blijf. Dan beroep ik me wel op de maand opzegtermijn.ID-College schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:55:
Hoe kijken jullie tegen 'commitment voor langere tijd' aan? Is dat 1 jaar of denkt iedereen hier dan al gauw aan 2 a 3 jaar?
Wat ik begrepen heb is dat als je vlak over de grens woont(alleen DE is dan mogelijk) en in Nederland blijft werken, voor je eigen bv dus, je juist wel verplicht bent in Nederland je voor zorgverzekering en AOW te verzekeren. Bij een laag inkomen van 20k is dit juist vrij voordelig omdat je dan vrijwel geen premie betaalt.bumble_bee schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:18:
Je verliest ook je AOW opbouw en dergelijke. Dat kan een nadeel zijn afhankelijk van hoe pensioenen/zorgverzekeringen zijn geregeld in dat buitenland waar je naartoe gaat.
Overigens ben ik ook nogal van de belasting optimalisatie, maar 'ik ga de overheid pakken door zo weinig mogelijk te verdienen' gaat wel net iets te ver, je hebt uiteindelijk het meeste jezelf ermee. Maar als je je vrije tijd zo hoog hebt, dan is het een prima optie uiteraard. Zou zelf dan wel gaan voor EMZ want geen verplicht DGA loon, ook al zit je in Nederland.
Als ik akkoord zou gaan over zoiets, dan zou ik impliciet aannemen dat men het heeft over anderhalf, max. 2 jaar. Maar als dat niet zou lukken, is het ook goed. Het is meer een uitgangspunt dat je hebt, dat je op de hoogte bent van elkaars verwachting.ID-College schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:55:
[ Voor 16% gewijzigd door TucanoItaly op 11-05-2021 12:46 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ja ik dacht ook al gauw aan 2 jaar maar ergens voelt dat ook wel lang. Het contract is gewoon 3 maanden dat opnieuw verlengd wordt (dus geen jaarcontract oid). Ze willen alleen borgen dat jij niet te snel opstapt, zodat alle kennis weg gaatRomeoJ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:13:
@ID-College voor mezelf sprekende denk ik aan 'commitment voor langere tijd' aan 2+ jaar. Ligt ook net aan de organisatie. Als het een grote corporate is dan is dat ook anders als dat je voor het MKB werkt.
Ik krijg het idee dat er steeds meer bedrijven ook richting de 1 jr contracten gaan voor freelancers, ik zie in ieder geval steeds meer aanvragen met een contracttermijn van 1 jr.
Nee ik ook niet. Ik wil ook geen jaarcontracten tekenenbumble_bee schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:20:
[...]
Ik doe niet aan 'langere tijd'. Teken geen contracten langer dan 6 maanden, en ik maak de belofte dat ik langer blijf ook niet. Wat niet wil zeggen dat ik niet langer blijf. Als de klant echt zou staan op een langer contract, dan zou ik misschien wel tekenen, maar niet echt beloven dat ik ook zo lang blijf. Dan beroep ik me wel op de maand opzegtermijn.
Maar dit is echt helmaal aan jezelf, wat wil je? Een van de voordeelen van freelancen die ik het leukst vind, is juist het niet 'getrouwd' zijn met je werk, en kunnen shoppen in meerdere disciplines, snuffelen aan bedrijven, etc. Zo ben ik nu voor het eerst een data engineering rol aan het doen. Leuk, maar ik denk dat ik het contract niet verleng, ik wil wat anders proberen. Als je zelf 'langer' wil zitten en de klant vraagt dat, zou ik vooral vragen wat ze er precies mee bedoelen voor ik akkoord ga (of in mijn geval, niet akkoord ga).
Om te voorkomen dat klanten vragen stellen over dat je zoveel opdrachten doet: alleen jaartallen noemen op je CV voor opdrachten (geen maanden), selectief een opdracht er af laten afhankelijk van wat het meest relevant is voor de klant..
Ja en de tijd verandert ook continue! Dat was met de kennis van toen ook en het kan gewoon voorkomen dat het niet matcht qua verwachtingen natuurlijk! Dat is nu niet het geval maar ik vind juist het wisselen van opdrachten ook wel leuk en wil dus idealiter ook niet te lang bij 1 klant!TucanoItaly schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:45:
[...]
Als ik akkoord zou gaan over zoiets, dan zou ik impliciet aannemen dat men het heeft over anderhalf, max. 2 jaar. Maar als dat niet zou lukken, is het ook goed. Het is meer een uitgangspunt dat je hebt, dat je op de hoogte bent van elkaars verwachting.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Sometimes you need to plan for coincidence
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Wat was oorspronkelijk de reden voor ze om het uit te besteden?RichieB schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:30:
Na 7 jaar loopt mijn project eind dit jaar ook af. Tenminste, bij de klant koopt het wel door
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
De techical-lead die het project was gestart was intern overgestapt naar een andere afdeling. Dus ze hadden iemand nodig om het project technisch sturing te geven. Die was intern niet voorhanden. Er was gekozen voor maatwerk software waar een freelance ontwikkelaar voor was ingehuurd. Na 3 jaar hebben we gezamenlijk besloten om van het maatwerk af te stappen en een bestaand pakket in te kopen. Daarop volgde een migratie en grootschalige uitrol bij de klanten. Daar draait het nu naar grote tevredenheid. Daardoor is het werk een ander fase ingegaan; productie draaien ipv (uit)bouwen. Dat vind ik een stuk minder uitdagend. Vandaar dat het tijd is voor iets anders.Freeaqingme schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:37:
[...]
Wat was oorspronkelijk de reden voor ze om het uit te besteden?
[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 11-05-2021 20:33 ]
Een duidelijke opdracht cq. doelstelling. Als ik jou vraag om een tunnel naar Engeland te graven dan kan je er best zeven jaar over doen. Zeker als jij degene bent die het hele plan van mankracht, scheppen en zandafvoer gaat bedenken/regelen. Ben je voetvolk in dit verhaal dan zal het sneller spaak lopen.Hmmbob schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:32:
Oprecht zonder een oordeel te willen geven: heb je voor jezelf een risicoafweging genaakt rondom 7 jaar op dezelfde klus en het hele DBA gebeuren? Lijkt me dat dit een van de rode vlaggen is? Als ik zie hoe moeilijk sommige bedrijven al doen met 2 jaar "want DBA", dan is 7 jaar wel andere koek
[ Voor 29% gewijzigd door RichieB op 11-05-2021 20:48 ]
Je loopt dan het risico natuurlijk dat ze vrij snel een vervanger inschakelen, en vervolgens jou opzeggen. Met in achtneming van je opzegtermijn, sta je dan 1 à 2 maanden eerder op straat.Woy schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:35:
Maar als jij netjes 2 a 3 maanden van te voren aangeeft dat je de overeenkomst niet gaat voortzetten, dan hebben ze aardig de tijd om wat vervangends te regelen.
Ja hoor, als de vervanger op dezelfde aanbesteding kan meeliften soms zelfs binnen 2 weken.RichieB schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:07:
Is het serieus mogelijk om per direct (binnen 1 maand) een geschikte freelancer te vinden en te laten starten? Ik zou daar zelf (als inhuurder) minimaal 2 maanden voor uittrekken.
Ja dat is een risico, en natuurlijk een beetje afhankelijk van de relatie met de opdrachtgever. Als de relatie gebaseerd is op vertrouwen en indeling flexibel geef ik het gewoon op tijd aan. Als het altijd een beetje stroef loop mogelijk wat later.TucanoItaly schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:34:
[...]
Je loopt dan het risico natuurlijk dat ze vrij snel een vervanger inschakelen, en vervolgens jou opzeggen. Met in achtneming van je opzegtermijn, sta je dan 1 à 2 maanden eerder op straat.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het punt is vooral dat ze eerst een geschikte vervanger moeten vinden die ook nog op korte termijn beschikbaar moet zijn. Grote kans dat ze ook nog willen dat je het werk over moet dragen, ben je zo weer een maand verderDeveon schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:09:
[...]
Ja hoor, als de vervanger op dezelfde aanbesteding kan meeliften soms zelfs binnen 2 weken.
[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 11-05-2021 23:37 ]
Precies. Er zijn genoeg freelancers die "per direct" beschikbaar zijn, al maanden lang. Moet je je alleen afvragen of je die wil hebben.Woy schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:36:
Het punt is vooral dat ze eerst een geschikte vervanger moeten vinden die ook nog op korte termijn beschikbaar moet zijn. Grote kans dat ze ook nog willen dat je het werk over moet dragen, ben je zo weer een maand verder
Een geschikte kandidaat vinden wil in deze tijd misschien nog wel lukken binnen 1 maand (als je niet teveel eisen hebt), maar daarna zal die persoon toch ook nog ingewerkt moeten worden. Reken daar ook nog 1 maand voor en je zit idd al snel aan 2 maanden.RichieB schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:07:
Is het serieus mogelijk om per direct (binnen 1 maand) een geschikte freelancer te vinden en te laten starten? Ik zou daar zelf (als inhuurder) minimaal 2 maanden voor uittrekken.
[ Voor 26% gewijzigd door sverzijl op 12-05-2021 09:51 ]
Daar staat tegenover dat je wel met commitments kan werken en op die manier verder kan opschalen dan je uren hebtRichieB schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:26:
Soms denk ik dat ik met een paar ZZPers een dienst moet aanbieden “nazorg bij externe inhuur” om beheer en overdracht uit handen te nemen. Maar dat klinkt vooral als werk i.p.v. lekker freelancen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik maak aardig wat minder omzet, maar zit met een flinke belastingreservering op de zakelijke rekening (bij elkaar ruim 50k). Gelukkig had ik al voorlopige aangifte voor 2021 geregeld, anders ging ik hard op weg naar die ton plus. Sowieso geen fijn gevoel om (veel) geld op mijn rekening te hebben staan wat uiteindelijk niet van mij is.bumble_bee schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:15:
Net mail van Knab zakelijk dat ze half procent rente gaan rekenen boven de ton totaalsaldo per 1 juli, pff.
Dat is een kwartaal aan omzet met de btw erbij. Dat wordt elke maand naar prive halen om ETFs te kopen, en extra stimulans om zakelijk te beleggen met het IB geld dat ik op de balans hield.. Of toch een voorlopige aangifte doen.. Of extra zakelijke rekeningen bij andere banken, maar daar word je allemaal niet blij van
Dit is zakelijk een veel groter probleem dan prive heb ik ineens door.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Heb daarom een ING rekening erbij genomen (omdat ASN er 6 maanden no kidding er over zou doen om mij een focking rekening te geven). Dan maar maandelijks wat meer kostenbumble_bee schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:15:
Net mail van Knab zakelijk dat ze half procent rente gaan rekenen boven de ton totaalsaldo per 1 juli, pff.
Dat is een kwartaal aan omzet met de btw erbij. Dat wordt elke maand naar prive halen om ETFs te kopen, en extra stimulans om zakelijk te beleggen met het IB geld dat ik op de balans hield.. Of toch een voorlopige aangifte doen.. Of extra zakelijke rekeningen bij andere banken, maar daar word je allemaal niet blij van
Exact expert nodig?
Volgens mij als je het netto doorrekent vallen de echte kosten best mee.. Als je netjes tijdig je BTW afdraagt en een voorlopige aanslag in dient kan je genoeg dempen.. Neem aan dat je ook een prive rekening hebt en/of gezamenlijke dus je kan altijd e.e.a. schuiven.bumble_bee schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:15:
Ja, hier hetzelfde. Zit tegen de tijd dat ik de IB kan betalen wel boven de 125k en ik vind 0.5% over 25k toch al aardig wat...Crazy D schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:27:
Voorlopige aangifte ga ik trouwens ook wel ff over nadenken.
Ja da's het punt dus. Die heb ik niet en ik maak dus 1 keer per jaar de belasting over. Nu moet ik dat dan dus elke maand gaan doen. Beetje jammer.ID-College schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:36:
Als je netjes tijdig je BTW afdraagt en een voorlopige aanslag in dient kan je genoeg dempen..
[ Voor 37% gewijzigd door _Arthur op 12-05-2021 17:36 ]
Ja het is wel karig ja.. 100k is vanuit ondernemersperspectief niet veel.. volgens mij profileert Knab zich juist als de bank voor ondernemers/zzp'ers.. dit strookt daar niet helemaal mee nee.. wordt toch wel snel een dingetje.. allemaal dat schuiven..Hydra schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:09:
[...]
Ja da's het punt dus. Die heb ik niet en ik maak dus 1 keer per jaar de belasting over. Nu moet ik dat dan dus elke maand gaan doen. Beetje jammer.
Deze negatieve rente op zakelijke rekening is wel weer aftrekbaar van je winst (neem ik tenminste aan). Dat zou dan nog wat schelen. Nog een extra reden om de gehele voorlopige aanslag al meteen in feburari te betalenHydra schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:07:
[...]
Ja, hier hetzelfde. Zit tegen de tijd dat ik de IB kan betalen wel boven de 125k en ik vind 0.5% over 25k toch al aardig wat...
Ik heb op dit moment zowel m'n zakelijke rekeningen als m'n persoonlijke buffer bij KNAB staan, ik zou van die laatste nog een spaarrekening bij de RABO kunnen maken ofzo. Of het geld voor de BD bij de Rabo parkeren. Hoe dan ook nie zo veel zin om iedere maand naar de BD over te moeten gaan boeken.ID-College schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:29:
Ja het is wel karig ja.. 100k is vanuit ondernemersperspectief niet veel.. volgens mij profileert Knab zich juist als de bank voor ondernemers/zzp'ers.. dit strookt daar niet helemaal mee nee.. wordt toch wel snel een dingetje.. allemaal dat schuiven..
Idd. Linkje: https://www.spaarrekening...dse-bankvergunningen.aspxjadjong schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:01:
Mocht je met geld gaan schuiven, kijk dan ook even of de nieuwe bank onder een andere bankvergunning valt. Dat is handig voor het garantiefonds bij faillissement.
[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 12-05-2021 19:05 ]
Als je een privé rekening hebt met wat ruimte kan je makkelijk je IB tijdelijk even over hevelen.. dat is een kleine moeite lijkt mij. Neemt niet weg dat het weer kosten zijn, bovenop de VRH, en wij als NL ers gewoon niet zoveel belasting / kosten willen betalen als je het kan voorkomenRichieB schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:38:
Stel je hebt 6 maanden van het jaar €150k op je rekening staan en de andere 6 maanden €100k. Dan kost je dat €50k x 0,5% / 2 = €125 per jaar aan negatieve rente. Die mag je aftrekken als zakelijke kosten. Voor de meesten hier scheelt dat 49,5% dus netto hebben we het dan over €63. Daar zou ik persoonlijk geen rare fratsen voor uithalen zoals het verplaatsen naar een andere bank.
Kwestie van in oktober nog even je voorlopige aangifte updaten, zodat je je belasting alvast voldaan hebt. Als je hem iets te enthousiast invult kun je je geld ook nog even gratis (geen negatieve rente of VRH) bij de fiscus parkerengold_dust schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 23:37:
Wat helemaal mooi is dat als je een buffer voor de nog te betalen belasting voor het vorige jaar op 1 januari op je rekening hebt staan je hier ook nog eens vermogensbelasting over moet betalen terwijl het eigenlijk een openstaande schuld is. Het is eigenlijk onvoorstelbaar wat wij Nederlanders allemaal accepteren. Ik snap ook wel waarom constructies zoeken/belasting ontwijken/de boel besodemieteren volkssport nummer 1 is.
[ Voor 8% gewijzigd door valdi op 13-05-2021 06:37 ]
Kijk even bij onze Australische en Amerikaanse buren hoe ze het doen (capital gains tax) en post dan nog een keer wat je vindt van onze flat rate VRHgold_dust schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 23:37:
Het is eigenlijk onvoorstelbaar wat wij Nederlanders allemaal accepteren.
Dit is precies wat ik bedoel met dat iedereen continu op zoek is naar constructies om de belasting te ontwijkenpirke schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:05:
Kwestie van in oktober nog even je voorlopige aangifte updaten, zodat je je belasting alvast voldaan hebt. Als je hem iets te enthousiast invult kun je je geld ook nog even gratis (geen negatieve rente of VRH) bij de fiscus parkeren
Voor datzelfde bedrag heb je een zakelijke rekening bij de ING. Gaat niet alleen om de rente maar ook om het depositstelsel. Als Knab op 1 maart failliet gaat ben je toch mooi wat geld kwijt... (plus, dat als de bank omvalt je niet de volgende dag op een andere rekening dat geld tot je beschikking hebt). Spreiding is dus sowieso niet onhandig, niet alleen vanwege de negatieve rente.RichieB schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:38:
Stel je hebt 6 maanden van het jaar €150k op je rekening staan en de andere 6 maanden €100k. Dan kost je dat €50k x 0,5% / 2 = €125 per jaar aan negatieve rente. Die mag je aftrekken als zakelijke kosten. Voor de meesten hier scheelt dat 49,5% dus netto hebben we het dan over €63. Daar zou ik persoonlijk geen rare fratsen voor uithalen zoals het verplaatsen naar een andere bank.
Exact expert nodig?
Waarom niet? De Nederlandse overheid is veiliger dan de gemiddelde bank.. Ze staan zelfs garant voor bankengold_dust schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:07:
[...]
En geld bij de Nederlandse fiscus parkeren zou ik denk ik niet aandurven, dan betaal ik liever een paar honderd euro meer vermogensbelasting achteraf.
[ Voor 29% gewijzigd door hackerhater op 13-05-2021 13:17 ]
[ Voor 54% gewijzigd door TucanoItaly op 14-05-2021 08:10 ]
De topicstart al eens bekeken?TucanoItaly schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:09:
Ik zit nu lang genoeg bij m'n huidige klant, en wil graag iets nieuws. Normaliter mail ik wat rond naar recruiters maar deze keer zou ik graag die schakel er tussenuit halen. Heeft iemand een lijstje bookmarks waar ze op kijken voor een nieuwe klus?
[ Voor 22% gewijzigd door jongetje op 14-05-2021 09:29 ]
Nee hoor, zie de Politie bijvoorbeeld. Zij huren zelf direct in.jongetje schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:28:
@TucanoItaly Zie de TS.
Als je direct bij een bedrijf, zonder tussenpersoon, ingehuurd wilt worden zul je aan de bak moeten. Dan moet je die dus zelf benaderen en op al die inhuurportals kijken als ze die hebben.
Daarnaast is (Semi-)overheid gebonden aan aanbestedingsregels en zal er altijd een partij tussen zitten. Dat geldt ook voor de echt grote bedrijven. Die besteden dat zoeken en de administratie liever uit voor een paar euro op het uurtarief dan dat ze er zelf mensen voor moeten inzetten.
EU DNS: 86.54.11.100
Linkedin vacatures doorzoeken, 5/10 kan ook wel door een ZZP-er ingevuld worden.TucanoItaly schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:09:
Ik zit nu lang genoeg bij m'n huidige klant, en wil graag iets nieuws. Normaliter mail ik wat rond naar recruiters maar deze keer zou ik graag die schakel er tussenuit halen. Heeft iemand een lijstje bookmarks waar ze op kijken voor een nieuwe klus?
De Politie is juist een goed voorbeeld hoe het hoort. Zeer transparant. Direct contact met de Politie zelf, zonder tussenkomst van een ander partij.jongetje schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:37:
@c-nan
Dat is een voorbeeld van een inhuurportal. Maar houd wel in je achterhoofd dat er vaak nog een bedrijf zit die het portal beheerd en een eerste selectie doet aan de hand van het ingestuurde CV. Die inhuurportals worden namelijk beheerd. Ik weet niet of dat bij de politie ook gebeurd.
Ik heb zo bij een bedrijf via een portal gereageerd, ik kende daar een manager van een van de afdelingen waarvoor ik dan zou komen te werken. Die kende mij en vond mijn CV en ervaring zeker toegevoegde waarde om iig op gesprek te komen. Maar dan besluit "het portal" (degene die op de knoppen drukt) dat er zoveel CV's binnenkomen dat er een keiharde selectie wordt gedaan op de eisen en een maand minder werk ervaring bijv. al zorgt voor een afwijzing. Mijn inschrijving heeft uiteindelijk nooit de afdeling bereikt tot verbazing van die betreffende manager.
Dan heb ik liever een partij tussen die mij binnen kan krijgen doordat die ook aan tafel zit met de opdrachtgever. Zeker omdat je op die portals ook verschillende stukken moet aanmelden, juiste vinkjes moet zetten en als je er 1 fout doet is dat direct een uitsluiting.
Daar werken 55 duizend mensen, dan wordt een in-house recruiter en eigen vacaturesite opeens rendabel.c-nan schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:30:
[...]
Nee hoor, zie de Politie bijvoorbeeld. Zij huren zelf direct in.
Dan had die pannenkoek je toch buiten het portal om kunnen laten komen?jongetje schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:37:
@c-nan
Ik heb zo bij een bedrijf via een portal gereageerd, ik kende daar een manager van een van de afdelingen waarvoor ik dan zou komen te werken. Die kende mij en vond mijn CV en ervaring zeker toegevoegde waarde om iig op gesprek te komen.
Ik ken anders genoeg ervaringen van ZZP’ers die nooit terugkoppelingen kregen van de Politie voor hun aanmeldingen, sommige zelfs niet na hun intake.c-nan schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:17:
[...]
De Politie is juist een goed voorbeeld hoe het hoort. Zeer transparant. Direct contact met de Politie zelf, zonder tussenkomst van een ander partij.
Uiteraard niet de voorkeur, maar als ik thuis zit krijg ik niets. Daarnaast is 10.000 uur op een project wel erg veel en heb je het snel over minimaal 5 jaar. Je kan natuurlijk ook na een jaartje in onderhandeling gaan met je tussenpersoon dat ze hun marge kunnen verlagen of je verder gaat zoeken en ze niets meer krijgen.RichieB schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:59:
Met een tientje per uur zou een tussenpersoon ruim een ton verdiend hebben aan mij bij mijn huidige project. Slaat natuurlijk nergens op, dat soort marges.
Dat is niet helemaal mijn ervaring. Ik heb wel eens bij een contractverlenging gezegd dat mijn uurtarief omhoog ging. Het 'zware werk' van de recruiter (het recruiten) was al gedaan, en daarom hebben zij die verhoging 'opgelost' door zelf 50% van het verschil te nemen en de andere 50% door te rekenen aan hun opdrachtgever.RichieB schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:47:
Heb je wel eens geprobeerd te onderhandelen over de marge met een tussenpersoon? Het enige punt waar ze op in willen gaan is het uurtarief wat je gaat krijgen. Hoeveel zij erop doen, hoe lang (voor altijd) en hoe (per uur, niet per klus) staat vast. Daar willen ze helemaal niets aan veranderen.
Op zich eens (met de directe communicatie, zonder tussenpersonen), maar de criteria zijn shit. In een ver verleden overheidservaring opgedaan, minder dan 3 jaar dus geen punten. Dat ik jaren werk voor multinationals, geen punten.c-nan schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:17:
[...]
De Politie is juist een goed voorbeeld hoe het hoort. Zeer transparant. Direct contact met de Politie zelf, zonder tussenkomst van een ander partij.
Je kan niets verkeerd aanvinken, het is gewoon een lijst met eisen wat je moet afvinken. Twijfel je? Kan je vragen stellen en anders gewoon wel aanvinken.
Tarief staat er ook altijd bij. Ook de weging. Formule waarmee ze rekenen.
Grappige is dat ze bij de Politie nooit om je papieren of bewijzen vragen. Weet ik uit eigen ervaringen en van mede ZZP’ers.BiLLY_daKid schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:00:
[...]
Op zich eens (met de directe communicatie, zonder tussenpersonen), maar de criteria zijn shit. In een ver verleden overheidservaring opgedaan, minder dan 3 jaar dus geen punten. Dat ik jaren werk voor multinationals, geen punten.
Specifiek certificaatje mbt Portfolio management, heb ik niet. Geen punten. Heb wel Prince2, IPMA, agile, en diverse andere portfolio certificaatjes.
Dat is sowiezo slecht van die inhuurportals, het is allemaal zo binair, volgens mij laten ze veel kennis varen zo.
Mijn ervaring is anders. Alle vereiste certificaten en diploma’s zijn onderdeel van het in te leveren papierwerk. Politie heeft een heel transparante inhuur desk/procedures.c-nan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:14:
[...]
Grappige is dat ze bij de Politie nooit om je papieren of bewijzen vragen. Weet ik uit eigen ervaringen en van mede ZZP’ers.
Als het om flut papiertje gaat en je de opdracht echt wilt....
Dat kan/mag soms niet. Maar er is vaak wel een weg 'omheen'. Zo was mijn eerste opdracht bij een opdrachtgever die verplicht stelde dat alle inhuur uitgezet werd via het interne recruitment bureau, want 'toegevoegde waarde, zorgde voor beste prijs/kwaliteit verhouding, kende de markt het best etc'. Prima dan, zei de manager die mij per se in wilde huren, en stelde een eisenpakket op dat 100% bij mij aansloot. Hij stelde nog net niet als eis dat de kandidaat dezelfde naam als ik moest hebben.jadjong schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:27:
[...]
Dan had die pannenkoek je toch buiten het portal om kunnen laten komen?
Je moet toch wel door een screening heen? Heb jaren terug een tijd bij het NFI gezeten en daar was het vooral de politie die als eis had dat alle developers die aan dat systeem (Hansken) werkten een screening gedaan hadden.c-nan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:14:
[...]
Grappige is dat ze bij de Politie nooit om je papieren of bewijzen vragen. Weet ik uit eigen ervaringen en van mede ZZP’ers.
Klopt, iedereen wordt gescreend.Hydra schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:32:
[...]
Je moet toch wel door een screening heen? Heb jaren terug een tijd bij het NFI gezeten en daar was het vooral de politie die als eis had dat alle developers die aan dat systeem (Hansken) werkten een screening gedaan hadden.
Mijn ervaring is dat sommigen het wel gewoon zeggen, en anderen het niet willen vertellen. En toevallig zijn de partijen die daar open over zijn die partijen die op 10e per uur zitten, en die het niet willen zeggen altijd hoger zitten. Heb zelfs meegemaakt door 2 partijen benaderd te zijn voor dezelfde klus. De ene wou niet zeggen wat het was, en gaf een 5 euro lager max tarief dan de andere partij die wel open was en meldde dat hun marge 10 euro was. Nou 10 + 5 = 15, dus dan ben je er ook wel achter.RichieB schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:47:
Heb je wel eens geprobeerd te onderhandelen over de marge met een tussenpersoon? Het enige punt waar ze op in willen gaan is het uurtarief wat je gaat krijgen. Hoeveel zij erop doen, hoe lang (voor altijd) en hoe (per uur, niet per klus) staat vast. Daar willen ze helemaal niets aan veranderen.
Okay maar dan 'vragen' ze dus wel naar je papieren want je weet als het goed is wel dat liegen daarover geen zin heeft.Isildir schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:36:
Klopt, iedereen wordt gescreend.
Klopt, voor de screening moet je zelf een heel pak papierwerk aanleveren. Afhankelijk van de uitvraag, je diploma en/of certificaten (als daar specifiek om gevraagd wordt).Hydra schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:36:
[...]
Okay maar dan 'vragen' ze dus wel naar je papieren want je weet als het goed is wel dat liegen daarover geen zin heeft.
RichieB schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:47:
GoT, You have to love it!
Ik heb de zwaarste screening moeten doen. Tevens een verificatie gesprek gehad.Hydra schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:32:
[...]
Je moet toch wel door een screening heen? Heb jaren terug een tijd bij het NFI gezeten en daar was het vooral de politie die als eis had dat alle developers die aan dat systeem (Hansken) werkten een screening gedaan hadden.
[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 15-05-2021 13:08 ]
[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 16-05-2021 11:11 ]
In de basis: geen van beiden. Een brood wordt ook niet goedkoper als ik zeg dat ik van plan ben de komende 4 maanden 4 x per week een brood te kopen. En wordt ook niet duurder als ik eenmalig een broodje koop. Niet dat ik altijd en overal hetzelfde tarief heb maar dat hangt niet af van de duur. Een langdurig project heeft namelijk ook als nadeel dat je een beter betaalde opdracht niet kunt aannemenDouweegbertje schreef op zondag 16 mei 2021 @ 02:13:
1;
Het is wel vaker voortgekomen in dit topic maar ik kan niet alle vragen terug vinden, dus:
- Behouden jullie altijd je eigen tarief ongeacht de periode?
- Zak je iets, of ben je daar toe bereid als een opdracht vast staat voor bijvoorbeeld minimaal 4 maanden (of welke periode hanteer je daarvoor?)
- Verhoog je dit als het een (zeer) korte opdracht is, en met hoeveel?
Draai het eens om: jouw tuinman is lekker bezig in de tuin, maar tussendoor doet ie ff een uurtje werk bij de buren. Maar jij krijgt wel gewoon 8 uur gefactureerd die dag. Ga je daar mee akkoord? Als de tuinman nadat ie bij jou 8 uur gewerkt heeft nog een uurtje bij de buren aan de slag gaat, prima. Nee, dubbel factureren is not done. Maar waarom zou je niet meer dan 40 uur werken in een week? (nou ja zijn genoeg argumenten om dat niet te doen maar in de basis, als je 's avonds nog 3 uurtjes voor een andere klant aan de slag kunt, waarom niet).2;
Dit is iets wat ik graag zou willen. Ik zou namelijk graag in het begin mijn buffers iets sneller willen vergroten.
- Zijn er mensen die net iets meer dan 40 uur factureren (al dan niet via 2 of meerdere opdrachtgevers)?
Mijn ervaring is dat er echt alleen maar 40 uurs opdrachten zijn met 0 optie tot een extra uurtje hier en daar.
Als je echt niets anders kunt doen in de uren dat je op de klant zit te wachten, ga je lekker een boek lezen of zoNiet dat ik nu de workaholic wil gaan uithangen maar ook mijn ervaring met vooral logge enterprise organisaties is dat de werkdruk laag kan zijn. Vaak genoeg mee gemaakt dat je een dag kan wachten op een vinkje. En dat is blijkbaar ook de norm en geaccepteerd. Niet dat ik dit nu wil uitbuiten maar als ik dan mijn tijd nuttig kan besteden aan 'iets anders' plus natuurlijk gewoon een uurtje hier en daar na werktijd, dan is dat prettig. Al kom ik dan uit op 8 uur extra p/w; helemaal top.
Exact expert nodig?
Alleen als er hard in staat dat je mag factureren ook als ze je niet inhuren.... Ik heb nog nooit gezien dat je niet terug hoeft te komen maar nog wel een maand mag doorfactureren. Tot op heden was het meer de "zekerheid" beide kanten op dat als het een situatie is waarin "einde opdracht" in zicht komt je dit op tijd te horen krijgt (of zelf aangeeft) zodat of jij een andere opdracht kunt zoeken, of de opdrachtgever een maand heeft om vervanging te zoeken. Als het echt niet werkt en je ligt niet op 1 lijn heb ik nog nooit gehoord dat iemand nog strak 160 uur mag factureren maar niet meer hoeft te komen...hackerhater schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:21:
Ik zak zelf nooit in tarief, maar ik hanteer wel een lager tarief voor lange opdrachten, of een hogere voor korte afhankelijk van hoe je het leest.
Puur omdat een lange opdracht met opzeg-termijn een deel van het risico af dekt.
Exact expert nodig?
Crazy D schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:35:
Als je echt niets anders kunt doen in de uren dat je op de klant zit te wachten, ga je lekker een boek lezen of zoIk heb in 20 jaar werkervaring echt nog nooit gehad dat ik letterlijk een dag niets kon doen omdat ik ergens op moest wachten. Er is altijd wel iets te doen. En zeker als externe wordt je ook wel geacht 'kansen' te zien. Je bent geen junior die aan het handje genomen moet worden.
[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 16-05-2021 12:20 ]
Die contractduren zeggen eigenlijk helemaal niks. Ze betalen je over het algemeen per uur en zelfs met een contract van X maanden kunnen ze, als ze van je afwillen, eigenlijk altijd gewoon je niet laten werken. Daarbij zie ik een langer contract ook eigenlijk als risico; dan kan je ook minder vaak onderhandelen over het tarief.Douweegbertje schreef op zondag 16 mei 2021 @ 02:13:
1;
Het is wel vaker voortgekomen in dit topic maar ik kan niet alle vragen terug vinden, dus:
- Zak je iets, of ben je daar toe bereid als een opdracht vast staat voor bijvoorbeeld minimaal 4 maanden (of welke periode hanteer je daarvoor?)
Tja. Het zou kunnen. Ik vind het alleen vooral onethisch. En ik vind mijn reputatie gewoon belangrijk; het is een klein wereldje. Het is alleen niet alsof ze erachter komen.2;
Dit is iets wat ik graag zou willen. Ik zou namelijk graag in het begin mijn buffers iets sneller willen vergroten.
- Zijn er mensen die net iets meer dan 40 uur factureren (al dan niet via 2 of meerdere opdrachtgevers)?
Mijn ervaring is dat er echt alleen maar 40 uurs opdrachten zijn met 0 optie tot een extra uurtje hier en daar.
Ja ik geef naast mijn 'gewone' werk ook trainingen. Leuk om te doen en levert meer op. Alleen is het niet iets wat ik 5 dagen per week zou willen doen.3;
Ik vind het zelf wel prettig om ook naast het standaard uurtje factuurtje ook andere vormen van inkomsten te krijgen. Dit ben ik wel gewend in de vorm van partnerships. Vaak is het wel gebaseerd op non-financiële partnerships. Dat kan zijn dat een bedrijf mij vraagt om een ander bedrijf te helpen bij een implementatie. Super relaxed omdat we hier allebei bij zijn gebaat (ik heb werk, hun hebben iemand die de integratie goed laat gaan (natuurlijk).
Zijn dit ook dingen die jullie als positief ervaren en/of zijn er mensen hier bewust mee bezig?
Helemaal mee eens. Het is altijd makkelijk om 'meer' te gaan werken om dat geld na te jagen. Zelf heb ik nu zoveel financiele ruimte dat ik liever gewoon wat meer vrij neem. Dingen die me vooral 'gedoe' opleveren en dus energie kosten i.p.v. opleveren vermijd ik.ID-College schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:19:
Ik heb in het begin nog een paar uurtjes ondersteuning gegeven bij mijn vorige werkgever.. op papier 8 uur per week.. kan je zeggen: daar word je niet vrolijk van. Ergens voelde ik de verplichting "er te zijn" en als er idd wat was, kwam het altijd onhandig uit. Zo zat je dus in de avond of het weekend te werken, en door de week moet je continue context switchen. 8 uur wordt natuurlijk geen 8 uur, en als je de factuur eind vd maand stuurt denk je ook nog: waar doe ik t eigenlijk voor. Het is mooi meegenomen maar ik zou t niet doen. Teveel gedoe voor die paar extra centen.. geniet er lekker van en neem juist meer tijd voor jezelf (ipv minder)..
Heb wel eens een recruiter gehad die kwam met "het is een 12 maanden contract dus geeft meer zekerheid" als argument voor een lager tarief. Heb 'em gezegd dat ik dat juist als risico zie omdat dat mij beperkt in onderhandelen over tarieven, ze toch wel van me afkunnen, en dus daarom 5 euro op m'n tarief zou leggen. Stond 'ie aardig van te kijken.Crazy D schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:37:
Alleen als er hard in staat dat je mag factureren ook als ze je niet inhuren.... Ik heb nog nooit gezien dat je niet terug hoeft te komen maar nog wel een maand mag doorfactureren.
Nee, ik heb mijn 'standaard tarief' en de enige afwijking is in principe naar boven. Uiteraard staat niets in steen en kan ik me best voorstellen dat ik een keer met 5-10 euro onder dit tarief genoegen neem als het een opdracht betreft die ik ontzettend graag wil en ik er ook nog eens veel van (bij) kan leren.Douweegbertje schreef op zondag 16 mei 2021 @ 02:13:
1;
En vaak is er geen afname verplichting. Dus in die 1 maand opzegtermijn vertellen ze je doodleuk dat je maximaal 0 uren mag schrijven die laatste maand (en natuurlijk ook geen werk meer hoef te verrichten)sverzijl schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:37:
De opzegtermijn is altijd 1 maand (wat ik tot nu toe gezien heb tenminste), dus totaal geen garantie.
[ Voor 17% gewijzigd door _Arthur op 16-05-2021 14:29 ]
Jup, dat al meegemaakt._Arthur schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:29:
[...]
En vaak is er geen afname verplichting. Dus in die 1 maand opzegtermijn vertellen ze je doodleuk dat je maximaal 0 uren mag schrijven die laatste maand (en natuurlijk ook geen werk meer hoef te verrichten)
Maar dat komt natuurlijk alleen maar voor als je zelf de zaak verprutst.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq