Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Well je hebt geschatte omzet, die eventueel rond het opslagpunt zit.
Maar zoals eerder besproken heeft een BV ook het voordeel van je prive-bezittingen beschermen.
Dat laatste kan een reden zijn om voor een BV te kiezen, ook al is het fiscaal een slechtere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 17:06
sverzijl schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:17:
[...]

Hm, interessant. Voor 2020 zou het (bij 180K omzet, 2K extra kosten BV, 60K DGA salaris) maar 500 euro schelen. 2021 al 1600, 2022 2600 en in 2023 zelfs 3600 per jaar.

Wordt toch eens interessant om dit te gaan overwegen.
Grappig dit. Want ik speel wel eens met het idee om de omgekeerde beweging te maken van een BV naar een eenmanszaak. Ik zou wel eens willen zien wat de belastingdienst zegt als ik een tot twee maanden per jaar omzet maak en dan genoegen neem met een bruto jaarsalaris van ongeveer EUR 21.000. Dan heb ik een netto inkomen van ongeveer EUR 18.000 en ook nog tien maanden vakantie per jaar. Dat kan alleen met een eenmanszaak want geen gebruikelijk loon. En met een beetje goede timing met een jaarovergang erin kan ik dan klussen doen van drie tot vier maanden looptijd met aansluitend twintig maanden vakantie 8). En dit is niet eens een geintje, hier speel ik serieus mee... Soort van seizoensarbeid, maar dan op ZZP niveau.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hinotori schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:05:
[...]
Dat kan alleen met een eenmanszaak want geen gebruikelijk loon.
Met onderbouwing mag je wel afwijken van het gebruikelijk loon. Als eenmanszaak loop je anders ook tegen dingen als het uren criterium aan, en mogelijk om niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting aangemerkt te worden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
Woy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Met onderbouwing mag je wel afwijken van het gebruikelijk loon. Als eenmanszaak loop je anders ook tegen dingen als het uren criterium aan, en mogelijk om niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting aangemerkt te worden.
Urencriterium is idd wel een dingetje. Payroll constructie eronder? Geen idee wat dat kost...hopelijk dan nog steeds 9,5 maanden vakantie per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 14:12
Hinotori schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:18:
[...]

Urencriterium is idd wel een dingetje. Payroll constructie eronder? Geen idee wat dat kost...hopelijk dan nog steeds 9,5 maanden vakantie per jaar...
Dat urencriterium maakt met zo'n omzet toch niet zo heel veel uit? Je betaalt dan toch al heel weinig belasting, dan kan je de zelfstandigenaftrek ook wel missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Hydra schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:42:
[...]

Oh wow. Ik heb er ook nooit zo bij stilgestaan maar hier is het een beetje idem dito. Bij een salaris van 6k per maand scheelt het me al 1000 euro per jaar voor 2021 (uitgaande van dezelfde winst als vorig jaar, maar die valt waarschijnlijk hoger uit), maar in 2023 is dat al 2700!
Wat mij dus is verteld is dat als je nu 150k winst hebt uit je eenmanszaak, het niet wordt geaccepteerd als je een BV start met 72k aan salaris.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
Crazy D schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:55:
[...]

Wat mij dus is verteld is dat als je nu 150k winst hebt uit je eenmanszaak, het niet wordt geaccepteerd als je een BV start met 72k aan salaris.
Het is ook nogal raar dat je de volledige 150k als loon moet zien. We zeggen zelf immers constant in dit forum dat je ook dingen hebt als pensioen, buffer, verzekeringen, etc.

Laten we zeggen dat ik momenteel 1/3e van mijn inkomsten ook van de bedrijfsrekening afhaal als "loon", de rest laat ik staan als buffer.
Dan is toch prima te beargumenteren dat je salaris eigenlijk 1/3e van die 150k is, de rest heb je altijd al gezien als reserve.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ConQuestador schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:17:
[...]

Het is ook nogal raar dat je de volledige 150k als loon moet zien. We zeggen zelf immers constant in dit forum dat je ook dingen hebt als pensioen, buffer, verzekeringen, etc.
Daarom hanteerde de belastingdienst voorheen ook het principe van afgeleid loon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 09:38
Crazy D schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:55:
[...]

Wie verteld dat en sinds wanneer? Gebruikelijk loon in 2021 is 47k.
Tevens mag het loon niet meer dan in belangrijke mate (30%) naar beneden afwijken van hetgeen gebruikelijk is in niet DGA-verhoudingen.
Als ik 70% van mijn laatstverdiende loon in dienstverband pak, dan kom ik onder die 47k, dus voor mij is dat het minimum. Als je de rest van het artikel waar die quote vandaan komt bekijkt zie je dat de DGA vaker in het gelijk wordt gesteld ook al is zijn loon <50% van omzet.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
Jogai schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:43:
[...]

Ik kan ook nergens iets vinden dat de gebruikelijkloonregelijk niet meer zou gelden, behalve mijn bron: "de boekhouder van een persoon op het tweakers forum heeft dat gezegd"

Kortom: ik denk dat ik met zo'n 50k echt wel weg kan komen als ik dat zou willen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 18:28
We kunnen toch gewoon bij de bron kijken?
Wat is de gebruikelijkloonregeling?
De gebruikelijkloonregeling houdt in dat een aanmerkelijkbelanghouder wordt geacht een loon te krijgen dat normaal is voor het niveau en de duur van zijn arbeid.

Het gebruikelijk loon moet minimaal het hoogste bedrag zijn van de volgende bedragen:
  • 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking
  • het loon van de meestverdienende werknemer bij de vennootschap of van de meestverdienende werknemer van een verbonden vennootschap van de werkgever
  • ten minste € 47.000 (2020: € 46.000)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Jogai schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:43:
[...]

[...]

Als ik 70% van mijn laatstverdiende loon in dienstverband pak, dan kom ik onder die 47k, dus voor mij is dat het minimum. Als je de rest van het artikel waar die quote vandaan komt bekijkt zie je dat de DGA vaker in het gelijk wordt gesteld ook al is zijn loon <50% van omzet.
Mijn accountant. Als jij jarenlang als zzp'r 150k netto winst hebt is het niet verdedigbaar dat je 47k aan salaris pakt. Daarnaast gaat het om gebruikelijk loon voor jouw werk. Als een beetje ontwikkelaar 5K of meer verdient kom je er ook niet mee weg om daar ruim onder te gaan zitten. En dus al helemaal niet als je als eenmanszaak 150K verdiende.

Maar goed bij Jongbloed staan ook wat voorbeelden van uitspraken waarbij je met een omzet van 150K op 95k DGA salaris uit moest komen volgens de belastingdienst. En dat scheelt nog altijd mooi een stuk belasting.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

ConQuestador schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:47:
[...]

Ik kan ook nergens iets vinden dat de gebruikelijkloonregelijk niet meer zou gelden, behalve mijn bron: "de boekhouder van een persoon op het tweakers forum heeft dat gezegd"

Kortom: ik denk dat ik met zo'n 50k echt wel weg kan komen als ik dat zou willen.
Ik denk dus van niet. Maar goed, het is niet mijn inkomen en ik hoef het niet verdedigen bij een controle.

Overigens zie ik ook dat als je aannemelijk kunt maken dat je part-time werkt je minder salaris hoeft uit te keren. Dat is wel weer handig als je vooral met projecttarieven werkt en niet uurtje-factuurtje. 32 ipv 40 uur werken zou dan verdedigbaar weer iets minder salaris opleveren.

[ Voor 22% gewijzigd door Crazy D op 05-05-2021 09:00 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-02 22:11
In dat artikel staat dit zinnetje:
Een pleitbaar standpunt leidt immers niet tot een boete, hooguit tot een correctie (in de toekomst).
Als dat inderdaad het geval is, lijkt me dat je in elk geval moet zorgen dat je je keus voor welk loon dan ook (dat lager is dan de BD zou willen), goed opschrijft en onderbouwt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:19
Hmmbob schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:18:
Zal ook @pirke eens taggen, die heeft volgens mij ook een duidelijke mening over emz vs BV
Heb het topic al een weekje niet gevolgd :)

Eind vorig jaar veranderde er iets in mijn privé situatie waardoor een bv gunstiger zou worden ivm hogere kinderopvangtoeslag... Maar alleen mits de WBSO het hele jaar via de bv kon lopen. Eind vorig jaar kreeg ik het niet voor elkaar om binnen twee weken de gehele omzetting af te ronden, waardoor het voordeel effectief 0 werd omdat de WBSO het eerste kwartaal dus niet via de loonheffing kon lopen.

Enkele kanttekeningen:
- hoe hoger het DGA loon hoe lager het voordeel in mijn geval, omdat de winst zat in een hogere kinderopvangtoeslag, die hard omlaag gaat als je fiscaal inkomen stijgt. Dit jaar wilde ik nog redelijk wat privé uitgaven doen, wat niet makkelijk is met een zeer laag DGA loon. Volgens de accountants die ik gesproken had is het incidenteel geld uit de bv halen geen probleem, maar als het structureel wordt wordt het al snel gezien als extra DGA loon
- de gehele boekhouding wordt goed onder de loep genomen, soms is het prettig als bepaalde zaken in het grijze gebied blijven zonder expliciete uitspraak ;)
- als je binnen 10 jaar minder wilt gaan werken kan al het voordeel snel verdampen
- als je genoeg rendement op je vermogen kan maken (meer dan 6 a 7%) blijft box 3 nog steeds gunstiger dan box 2
- als je een FOR opgebouwd hebt kan dat worden omgezet in een lijfrente claim op de bv. Wat er met die claim gebeurt als je teruggaat naar een EMZ is voor mij nog een raadsel

Uiteindelijk is het voor iedere situatie anders, en er spelen veel meer zaken dan puur hoeveel belastingvoordeel het kan opleveren. Denk ook na over de toekomst, hoe lang wil je dat de BV blijft bestaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hinotori
pirke schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:08:
[...]

Denk ook na over de toekomst, hoe lang wil je dat de BV blijft bestaan?
Ik heb zo'n vermoeden dat dit precies is wat de belastingdienst ook denkt. Veel eenmans BV's zullen uiteindelijk geliquideerd moeten worden omdat de waarde van de BV vrijwel volledig bestaat uit de waarde van de contanten in de BV en verkoop dus geen reele optie is. Ik ben er een klein beetje ingedoken, maar zover ik het kan overzien kan liquidatie niet fiscaal vriendelijk. En dan moet je nog maar zien of het onder de streep zoveel oplevert.

Verder is het minimum DGA loon zo gekozen dat de pieken van de maximale marginale belastingdruk er binnen vallen. Bij een hoger loon begint dat af te vlakken naar ongeveer 50% belastingdruk. Bij een klein DGA salaris kom je bij controle misschien wel weg zonder boete, zeker de eerste keer, maar als je loon in die range wordt bijgesteld krijg je te maken met die hoge marginale belstaingdruk en kan er een fikse naheffing volgen vanwege eventuele toeslagen.

En wat als de BV een hypotheek verstrekt heeft? iig is EUR 500.000 tegenwoordig de max zover ik weet. Maar kom je dan weg met een verlaagd DGA salaris? Wat ik begrijp is de hoofdreden om een DGA salaris onder het gebruikelijk loon te laten zakken, als het voortbestaan van de BV in het geding is.

Ik ben het wat dat betreft volledig met pirke eens dat 'als je binnen 10 jaar minder wilt gaan werken kan al het voordeel snel verdampen'. Zeker als je niet je hele leven wil vullen met voltijds werken, dan zijn er wat issues om rekening mee te houden en zou een eenmanszaak wel eens flexibeler kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Interessante discussie zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-05 17:11
[...]
- als je binnen 10 jaar minder wilt gaan werken kan al het voordeel snel verdampen
Wat is hier de oorzaak van dan? En waarom is dit niet oplosbaar door je BV te liquideren, op te heffen, en daarna (desnoods) weer een EMZ te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Je zal er maar zitten... Lekker veel onrust met een webmodule waar nogal wat over te doen is:
Onrust onder zzp’ers bij Gemeente Amsterdam. Contracten worden ‘onder de loep’ genomen.
De gemeente Amsterdam gaat voor 1 oktober honderden contracten met ingehuurde zzp’ers opnieuw via de webmodule beoordelen. Vooral dat ook lopende opdrachten maximaal 1 jaar mogen duren zorgt voor onrust.

De Gemeente Amsterdam gaat opdrachten met zzp’ers die ze inhuren maximeren tot 1 jaar. Daarnaast worden alle lopende contracten voor 1 oktober ‘onder de loep genomen’, zo schrijft de Gemeente in een mail naar zelfstandigen. Leidinggevenden hebben de opdracht gekregen om alle opdrachten en contracten opnieuw te beoordelen. Met de webmodule wordt gekeken of er ‘echt sprake is van een opdracht’ en of de interimmer niet onder leiding en toezicht werkt. Wanneer dat niet zo is, dan wordt – met de zelfstandige – gekeken naar de ‘best mogelijke oplossing’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hinotori
bumble_bee schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Wat is hier de oorzaak van dan? En waarom is dit niet oplosbaar door je BV te liquideren, op te heffen, en daarna (desnoods) weer een EMZ te starten?
Alle kapitaal dat bij liquidatie nog in de BV zitten moet uitgekeerd worden als salaris en verder moet je stakingswinst betalen over de restwaarde van de activa. En dan heb ik het nog niet over een eventuele hypotheek die uit de BV gehaald moet worden. En of een turboliquidatie mogelijk is weet ik niet, maar zo niet dan is de procedure best nog wel bewerkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Hinotori schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:08:
[...]

Alle kapitaal dat bij liquidatie nog in de BV zitten moet uitgekeerd worden als salaris en verder moet je stakingswinst betalen over de restwaarde van de activa. En dan heb ik het nog niet over een eventuele hypotheek die uit de BV gehaald moet worden. En of een turboliquidatie mogelijk is weet ik niet, maar zo niet dan is de procedure best nog wel bewerkelijk.
Kun je dan niet gewoon eerst al het kapitaal uitkeren als dividend en daarna de boel liquideren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
Remcoder schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:12:
[...]

Kun je dan niet gewoon eerst al het kapitaal uitkeren als dividend en daarna de boel liquideren?
Geen idee of de belastingdienst dat acceptabel vindt. iig explodeert ook dan je verzamelinkomen in dat jaar waardoor je dan maximaal last heb van de afbouw van bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:17
Ik ga me hier ook maar eens melden, door een bepaalde loop van omstandigheden is het balletje om de stap naar freelancer te maken opeens gaan rollen en is alles heel snel gegaan.

Afgelopen maandag mijn inschrijving bij de KVK afgerond, de dag ervoor de inschrijving gedaan Er was gelukkig op dat moment nog 1 plekje vrij in Rotterdam op maandag, verder zat alles vol :+

Vind de stap ergens wel een beetje spannend maar door de loop van omstandigheden is dat tegelijkertijd ook een hele mooie kans om zo'n stap als deze te maken.
Ondertussen heb ik met m'n 32 jaar ruim 11 jaar werkervaring en in die 11 jaar ontzettend veel connecties op gedaan dus ik ben niet bang dat ik lang zonder werk zal zitten.

Voor tips en trucs ga ik de startpost nog eens uitgebreid doorlezen, volgens mij staat daar zo'n beetje alles al wel in en heb ik de meeste dingen al wel afgedekt! :)

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Hinotori schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:57:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat dit precies is wat de belastingdienst ook denkt. Veel eenmans BV's zullen uiteindelijk geliquideerd moeten worden omdat de waarde van de BV vrijwel volledig bestaat uit de waarde van de contanten in de BV en verkoop dus geen reele optie is. Ik ben er een klein beetje ingedoken, maar zover ik het kan overzien kan liquidatie niet fiscaal vriendelijk. En dan moet je nog maar zien of het onder de streep zoveel oplevert.
Waarom zou je ooit je BV willen liquideren als er nog geld in zit? Zelfs als je stopt met werken kan je de BV aanhouden en er periodiek (bijv. jaarlijks) dividend uit halen. Of je laat het geld in de BV zitten en doet er iets leuks mee, zoals uitlenen aan jezelf voor de financiering van een woning. Die je dan ook niet (geheel) hoeft af te lossen. En uiteindelijk schenk je langzaam wat aandelen aan je erfgenamen zodat je fiscaalvriendelijk kapitaaloverdracht doet.
[...]
En wat als de BV een hypotheek verstrekt heeft? iig is EUR 500.000 tegenwoordig de max zover ik weet.
Een BV mag €500k uitlenen aan haar DGA bovenop een hypotheeklening voor de eigen woning. Lijkt me persoonlijk meer dan genoeg.
Maar kom je dan weg met een verlaagd DGA salaris?
Een verlaagd DGA salaris is ivm pensioenopbouw ook niet aan te raden. Ik ben altijd uitgegaan van 100% van een vergelijkbare functie in loondienst, om elke schijn van "het onderste uit de kan halen" te vermeiden. Ik heb daarnaast al enkele keren dividend uitgekeerd omdat ik grote privé uitgaven wilde doen. Gevolg is dat ik geen belasting betaal in box 3 omdat al het geld in de BV zit. In box 1 zit ik op een belastingdruk van 30%. Dat is dus zonder rare trucks en met normale aftrekposten, voornamelijk hypotheekrente en pensioeninleg.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
RichieB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:45:
[...]
Waarom zou je ooit je BV willen liquideren als er nog geld in zit? Zelfs als je stopt met werken kan je de BV aanhouden en er periodiek (bijv. jaarlijks) dividend uit halen
Bij compleet stoppen met werken, kom je er nog misschien onderuit om geen DGA salaris te hoeven betalen. Maar als je alleen minder gaat werken, kom je (mogelijk) in de omzet-range waarbij een BV belastingtechnisch niet de meest vriendelijke vorm is, maar een EMZ veel voordeliger zou zijn. Dan betaal je dus mogelijk jarenlang teveel belasting. Daar gaat het hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@bumble_bee Ik werk zelf 36 uur, maar heb in het verleden ook 32 uur gewerkt. Hoeveel minder denk jij aan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
bumble_bee schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Een BV aanhouden is niet gratis. Als het je om een paar duizend euro per jaar voordeel te doen is, dan is dat voordeel snel weg als je winst daalt (bijvoorbeeld door minder te gaan werken) maar de kosten en DGA loon blijven. Liquideren is ook niet gratis (accountant en notaris kosten), met genoeg mogelijkheden tot naheffingen.

Als je nu 50k per jaar voordeel hebt in een BV dan is het een ander verhaal, maar bij een voordeel minder dan 5k of 10k zou ik toch echt een keer achter m'n oren krabben of je daarvoor deze molen wilt opstarten. Op je totale netto inkomen is dat natuurlijk ook maar een druppel :D

Als je andere zwaarwegende redenen hebt om een BV te beginnen dan gaat bovenstaande natuurlijk niet op. Dan begin je zelfs een BV ondanks dat je netto een nadeel hebt elk jaar. Maar de discussie hierboven was puur op voordeel gedreven, en dan moet je lang genoeg van dat voordeel hebben genoten wil je er aan het einde echt nog wat van overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
RichieB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:45:
[...]
Waarom zou je ooit je BV willen liquideren als er nog geld in zit? Zelfs als je stopt met werken kan je de BV aanhouden en er periodiek (bijv. jaarlijks) dividend uit halen. Of je laat het geld in de BV zitten en doet er iets leuks mee, zoals uitlenen aan jezelf voor de financiering van een woning. Die je dan ook niet (geheel) hoeft af te lossen. En uiteindelijk schenk je langzaam wat aandelen aan je erfgenamen zodat je fiscaalvriendelijk kapitaaloverdracht doet.
Natuurlijk is dit de constructie die ik ook wel zou willen, maar ik heb nog nooit een betrouwbare bron kunnen vinden die zegt dat dit mag. En ergens kan ik me ook niet voorstellen dat de belastingdienst hiermee akkoord gaat zonder dat gebruikelijk loon wordt afgerekend. Pensioen-bv's zijn immers ook de nek omgedraaid.
Een BV mag €500k uitlenen aan haar DGA bovenop een hypotheeklening voor de eigen woning. Lijkt me persoonlijk meer dan genoeg.
Touché :) Blijkbaar zaten er genoeg kamerleden die ook van deze constructie gebruik maken om er ervoor te zorgen dat in het uiteindelijke wetsvoorstel de woninghypotheek uitgezonderd werd.
Een verlaagd DGA salaris is ivm pensioenopbouw ook niet aan te raden. Ik ben altijd uitgegaan van 100% van een vergelijkbare functie in loondienst, om elke schijn van "het onderste uit de kan halen" te vermeiden. Ik heb daarnaast al enkele keren dividend uitgekeerd omdat ik grote privé uitgaven wilde doen. Gevolg is dat ik geen belasting betaal in box 3 omdat al het geld in de BV zit. In box 1 zit ik op een belastingdruk van 30%. Dat is dus zonder rare trucks en met normale aftrekposten, voornamelijk hypotheekrente en pensioeninleg.
Ik neem even aan dat die 30% de belastingdruk op je aanslag is en die ziet er in NL bijna altijd mooi uit. Ik ben meer geïnteresseerd in de marginale belastingdruk omdat die, voor mij iig. een beter beeld geeft. Evenzogoed denk ik dat 'een vergelijkbare functie in loondienst' een prima uitgangspunt is.
pirke schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:13:
Liquideren is ook niet gratis (accountant en notaris kosten), met genoeg mogelijkheden tot naheffingen.
Heb je een bron dat een notaris nodig is? Naar wat ik begrijp is dat niet noodzakelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Hinotori op 05-05-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 24-05 22:25
[...]

Liquideren is ook niet gratis (accountant en notaris kosten)
Dat valt mee. Je kan gewoon een papiertje opsturen naar de KVK dat je de BV opheft en wie dan de komende 7 (geen vastgoed) of 10 jaar (wel vastgoed) optreedt als 'bewaarder' van de historische administratie.
[...]

Een BV aanhouden is niet gratis. Als het je om een paar duizend euro per jaar voordeel te doen is, dan is dat voordeel snel weg als je winst daalt (bijvoorbeeld door minder te gaan werken) maar de kosten en DGA loon blijven.
Als je helemaal stopt met werken dan zijn je kosten zo'n 10 euro per maand voor een bankrekening, en eventueel je administratiesoftware. Een BV waar geen werkzaamheden meer in plaatsvinden heeft een makkelijke administratie en die kan je dan ook prima zelf verzorgen + zelf aangifte doen bij de belastingdienst. De jaarrekening deponeren bij de belastingdienst stelt voor een micro-bv ook weinig voor.

Zolang je dusdanig weinig in die BV werkt dat je een gebruikelijk loon van <5K / jr hebt is er geen minimum DGA-loon van toepassing en kan je dus gewoon alles periodiek in ofwel box 1 ofwel box 2 uitkeren.

Al met al is dat lucratiever dan alles in 1 keer naar prive te halen, omdat je dan vast zit aan de VRH. En ik denk dat de kosten van een slapende EMZ vergelijkbaar zijn met die van een BV. Voordeeltjes als de ondernemersaftrek heb je toch geen aanspraak meer op als je stopt met ondernemen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
Freeaqingme schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:50:
Zolang je dusdanig weinig in die BV werkt dat je een gebruikelijk loon van <5K / jr hebt is er geen minimum DGA-loon van toepassing en kan je dus gewoon alles periodiek in ofwel box 1 ofwel box 2 uitkeren.
Heb je daar een bron van? Ik zou best wel een tijdje één of twee maanden per jaar willen werken en dan tien maanden vakantie houden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hinotori schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:00:
[...]

Heb je daar een bron van? Ik zou best wel een tijdje één of twee maanden per jaar willen werken en dan tien maanden vakantie houden :*)
U vraagt, wij draaien:
Is uw gebruikelijk loon € 5.000 of lager?

Is het gebruikelijk loon € 5.000 of lager? En kunt u dat aantonen? Dan geeft u voor dat werk het loon aan dat u kreeg. De grens van € 5.000 geldt voor het totaal van uw werkzaamheden voor alle vennootschappen of coöperaties waarin u een aanmerkelijk belang hebt. De grens geldt dus niet per onderneming.
https://www.belastingdien...n_en_aanmerkelijk_belang/

Waar ik wel benieuwd naar ben: Hoe ga je dan rond komen van 5K per jaar? Da's nou ook weer niet zo veel...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
hier staat toch eigenlijk verstopt dat de betaaltermijn ~90 dagen is?
De betalingstermijn van **opdrachtgever** aan **tussenpersoon** is 60 dagen na einde van de maand waarin de factuur is aangemaakt in het systeem van **opdrachtgever**. De betaling van **tussenpersoon** aan Opdrachtnemer zal binnen 4 dagen geschieden nadat **tussenpersoon**de vergoeding van **opdrachtgever** heeft ontvangen, maar niet eerder dan 60 dagen na einde van de maand waarin de factuur (‘selfbill’) is gegenereerd door **tussenpersoon**.
Vaak helpt het om even de stappen te doorlopen:
- Je werkt de hele maand januari
- In februari wordt de selfbill opgemaakt
- 60 dagen termijn gaat in eind februari
- betaling vindt dus plaats eind feb + ~2mnd = eind april

Dus een factuur over januari wordt eind april betaald, dat is gewoon een kwartaal later. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
Freeaqingme schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:10:
[...]

U vraagt, wij draaien:

[...]

Waar ik wel benieuwd naar ben: Hoe ga je dan rond komen van 5K per jaar? Da's nou ook weer niet zo veel...
Dank voor het draaien! Ik ben alleen bang dat een BV die ingeschreven staat als IT dienstverlener je niet kunt aantonen dat een gebruikelijk loon van EUR 5000 geldt. Gebruikelijk loon is, zover ik weet, niet naar rato toe te passen.

5K is wel weinig, hoewel er natuurlijk altijd een partner kan zijn die genoeg verdient. En over 5K betaal je goed als nul belasting. Ik zie niet helemaal in waarom ik mijzelf wel 12 maanden lang voor 1800/mnd mag verhuren, maar als ik 2 maanden voor 10K/mnd zou willen werken en daarna 10 maanden vakantie dat dat aan alle kanten fiscaal wordt tegengewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hinotori schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:34:
[...]

Gebruikelijk loon is, zover ik weet, niet naar rato toe te passen.
Jawel. Ik zou bijna zeggen dat die 5K grens voor dit soort gevallen bedoeld is.

Je moet het wel idealiter een beetje kunnen onderbouwen. Maar als de omzet niet significant meer is dan is dat niet al te lastig ("Kijk, ik heb allen in januari 5K omzet gedraaid. Rest van het jaar is er niet gewerkt en ook geen omzet").

Dit kan je bijvoorbeeld ook gebruiken om een pensioenpotje* op te bouwen. Je BV laat je dan gewoon bestaan nadat je met pensioen gaat, en vervolgens kan je jezelf net zoveel uitkeren als je wilt in box 1 of 2. Je zit dan niet meer aan je minimum dga-loon vast omdat er geen activiteiten meer plaatsvinden (ergo, voor dat beetje adminsitratie geldt een lager gebruikelijk loon dan 5K/yr).

offtopic:
* Dit is dan weer alles behalve een pensioenadvies. Er is heel veel voor te zeggen om je pensieon niet (uitsluitend) in je BV op te bouwen. Maar het kan wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
Freeaqingme schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:40:
[...]

Jawel. Ik zou bijna zeggen dat die 5K grens voor dit soort gevallen bedoeld is.
Weet je het zeker? ECLI:NL:GHDHA:2013:CA1653

Over minder dan gebruikelijk loon is weinig vaststaands te vinden. Veelal is het allemaal 'kan', 'mogelijk' en 'met onderbouwing'. Maar als het mis gaat dan ben je gewoon de sjaak en kun je afrekenen of procederen. Als ik met 2 maanden voor 10K/mnd tevreden ben, dan zou het fijn zijn als dat zou kunnen.

[ Voor 37% gewijzigd door Hinotori op 05-05-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Freeaqingme schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:50:
[...]

Dat valt mee. Je kan gewoon een papiertje opsturen naar de KVK dat je de BV opheft en wie dan de komende 7 (geen vastgoed) of 10 jaar (wel vastgoed) optreedt als 'bewaarder' van de historische administratie.

[...]

Als je helemaal stopt met werken dan zijn je kosten zo'n 10 euro per maand voor een bankrekening, en eventueel je administratiesoftware. Een BV waar geen werkzaamheden meer in plaatsvinden heeft een makkelijke administratie en die kan je dan ook prima zelf verzorgen + zelf aangifte doen bij de belastingdienst. De jaarrekening deponeren bij de belastingdienst stelt voor een micro-bv ook weinig voor.

Al met al is dat lucratiever dan alles in 1 keer naar prive te halen, omdat je dan vast zit aan de VRH. En ik denk dat de kosten van een slapende EMZ vergelijkbaar zijn met die van een BV. Voordeeltjes als de ondernemersaftrek heb je toch geen aanspraak meer op als je stopt met ondernemen.
Ook hier geldt weer: alles afhankelijk van de situatie. Als jij nog een lijfrente claim hebt omdat je een FOR had die is verhuisd naar de BV ziet de situatie er zeker anders uit. Dan is opheffen een stuk complexer in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hinotori schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:45:
[...]

Weet je het zeker? ECLI:NL:GHDHA:2013:CA1653
Niets is zeker in het leven. Ik heb atm geen tijd om dat vonnis helemaal uit te pluizen. Leidend lijkt me deze passage:
De stelling dat de DGA slechts 1 à 2 uur per week aan de werkzaamheden voor [belanghebbende] heeft besteed, wat daar overigens ook van zij, kan niet de conclusie dragen dat een lager loon dan € 20.000 gebruikelijk is, laat staan dat een loon van nihil, of € 1.000, gebruikelijk is.
Mijn suggestie ging zijn het anders even op higherlevel.nl te vragen, aangezien daar een aantal experts zitten die er daadwerkelijk verstand van hebben. Daar kom ik o.a. dit tegen:
ie 5.000 euro-grens is wel een steeds kleiner wordend muizengaatje geworden sinds de fiscus een iets helderder uitleg aan de gebruikelijk loon regeling heeft gegeven (sinds oktober vorig jaar). Er is recentelijk ook nog een rechtzaak geweest, waarbij de rechter oordeelde dat de werkzaamheden en verantwoordelijkheden van de directeur-grootaandeelhouder het bijna onmogelijk maakt dat het loon lager is dan 5.000 euro. Ik heb het idee dat deze regeling voornamelijk nog is bedoeld voor heel simpele BV's die nagelijk niet naar buiten treden en verder ook geen personeel hebben, zoals bijvoorbeeld stamrecht-BV's of spaargeld-BV's.
https://www.higherlevel.n...-mogelijk/#comment-626744

pirke schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:04:
[...]

Ook hier geldt weer: alles afhankelijk van de situatie. Als jij nog een lijfrente claim hebt omdat je een FOR had die is verhuisd naar de BV ziet de situatie er zeker anders uit. Dan is opheffen een stuk complexer in ieder geval.
Zeker waar. Ik bedoelde vooral een BV zonder verdere verplichtingen. Maar kan je dan nog een FOR verhuizen naar een BV? Of gaat het dan om BV's van voor - naar ik meen - 2012 toen je nog een stamrecht BV kon oprichten? Omdat voor dergelijke BV's een uitsterfbeleid geldt heb ik die bewust niet benoemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
De FOR gaat vanzelf over naar de BV bij (oa) een geruisloze inbreng. Vanaf dat moment is er een lijfrenteclaim. Die claim is een schuld, waardoor je dus niet eenvoudig je BV kan ontbinden (want er is een schuld).

Als je geen geruisloze inbreng doet zul je nu al moeten afrekenen met je FOR, terwijl het juist gunstig is om dat naar de toekomst te verplaatsen.

Maar dit is maar 1 voorbeeld, er zullen er nog veel meer zijn waar ik geen weet van heb. Als je zo'n "detail" over het hoofd ziet, kan de hele BV ervaring uiteindelijk een stuk duurder uitvallen dan het geringe voordeel dat je op korte termijn kan halen. Dat was mijn punt. Als je vanwege een klein voordeeltje overweegt om over te stappen naar een BV hoeft er maar iets kleins tegen te zitten en al je voordeel is verdampt. Zonder uitvoerige kennis over huidige (en toekomstige!) wetgeving is het lastig en wellicht zelfs onmogelijk om het uiteindelijke voordeel te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmbob schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:15:
hier staat toch eigenlijk verstopt dat de betaaltermijn ~90 dagen is?

[...]

Vaak helpt het om even de stappen te doorlopen:
- Je werkt de hele maand januari
- In februari wordt de selfbill opgemaakt
- 60 dagen termijn gaat in eind februari
- betaling vindt dus plaats eind feb + ~2mnd = eind april

Dus een factuur over januari wordt eind april betaald, dat is gewoon een kwartaal later. Toch?
Even hierop terugkomend: het lijkt er sterk op dat de wet nu eindelijk (en binnenkort) aangepast gaat worden dat MKB'ers binnen 30 dagen betaald moeten worden: https://www.tweedekamer.n...&qry=wetsvoorstel%3A35769

Eens kijken of **tussenpartij** genegen is hier al aan mee te werken (anders dan de "voor 2 euro/uur betalen we na 14 dagen uit" semi-factoring oplossing).

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 05-05-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Crazy D schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:52:
[...]

Mijn accountant. Als jij jarenlang als zzp'r 150k netto winst hebt is het niet verdedigbaar dat je 47k aan salaris pakt. Daarnaast gaat het om gebruikelijk loon voor jouw werk. Als een beetje ontwikkelaar 5K of meer verdient kom je er ook niet mee weg om daar ruim onder te gaan zitten. En dus al helemaal niet als je als eenmanszaak 150K verdiende.

Maar goed bij Jongbloed staan ook wat voorbeelden van uitspraken waarbij je met een omzet van 150K op 95k DGA salaris uit moest komen volgens de belastingdienst. En dat scheelt nog altijd mooi een stuk belasting.
En de voobeelden waarvan de belastingdienst op een ander bedrag uitkwam zijn succesvol aangevochten.

Ik heb aardig wat sollicitaties gedaan in de eerste 15 jaar van mijn loopbaan, maar heb nog nooit 5K/maand aangeboden gekregen. Dus de bewijslast ligt voor mij wel bij de BD om aan te tonen dat mijn loon te laag zou zijn. Na uitkering van de dividenten zal de winst van de BV ook niet meer zo hoog zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Jogai schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:27:
[...]

Na uitkering van de dividenten zal de winst van de BV ook niet meer zo hoog zijn :+
De winst van de BV verandert niet: je kan hem wel of niet uitkeren, maar de hoogte vd winst blijft gelijk.

Maar als jij structureel X% vd winst als dividend uitkeert naar privé, dan ben effectief je DGA loon aan het verhogen. Een laag DGA loon kun je alleen volhouden als je structureel alle winst in de BV laat zitten. Alleen voor incidentele privé aankopen (nieuw zwembad in de tuin / nieuwe auto / etc) zou je een dividenduitkering moeten doen. Anders kan de belastingdienst dus oordelen dat je DGA loon te laag is en structureel met terugwerkende kracht hoger moet worden vastgesteld.

Als je nu 100k per jaar uit je EMZ naar privé overboekt, is de vuistregel dat je DGA loon op 100k uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Wat de winst betreft is dat waar natuurlijk.

Wat betreft structureel dividend uitkeren; mijn accountant zegt dat ze het vaker op die manier regelen zonder problemen. Dat is wel eens lastig in discussies als deze. Verschillende experts denken er anders over. Daarom is het ook wel goed dat er discussie ontstaat, dan kan je tenminste de juiste vragen stellen.

Mijn EMZ is al 20 jaar oud, maar ik freelance nog maar 1 jaar. Ik pak het gemiddelde wel >:)

Overigens heb ik nog een extra overweging; ik wil een SAAS abbo aanbieden, dus is het niet alleen fiscaal, maar ik hou natuurlijk het liefst netto zoveel mogelijk over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Hinotori schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:14:
[...]

Natuurlijk is dit de constructie die ik ook wel zou willen, maar ik heb nog nooit een betrouwbare bron kunnen vinden die zegt dat dit mag. En ergens kan ik me ook niet voorstellen dat de belastingdienst hiermee akkoord gaat zonder dat gebruikelijk loon wordt afgerekend. Pensioen-bv's zijn immers ook de nek omgedraaid.
Pensioen BV's bestaan nog wel, maar je mag er niet verder in opbouwen. Wat je al hebt opgebouwd kan je laten staan tot de uitkeringsfase begint. In Nederland geldt dat alles mag tenzij in de wet staat dat dit niet mag. Een DGA hoeft geen loon te krijgen als er geen werk wordt verricht voor de BV. Blijft over dividend uit keren. Zo simpel is het.
Ik neem even aan dat die 30% de belastingdruk op je aanslag is en die ziet er in NL bijna altijd mooi uit. Ik ben meer geïnteresseerd in de marginale belastingdruk omdat die, voor mij iig. een beter beeld geeft.
Ja, dat is mijn aanslag IB box 1 over 2020. Mijn marginale belastingdruk zit in box 2. Als ik meer nodig heb dan ik in box 1 aan mezelf uitkeer doe ik een dividenduitkering. Daarover betaal ik 38% belasting. Dat is beter dan mijn 55% ofzo marginale belastingdruk In box 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Overigens is het lenen van je eigen BV dan eigenlijk niet het voordeligste? Zoals @RichieB al opmerkt. Geen rente, weinig aflossing en wel prive woongenot. Na pensioenleeftijd pas de ruimte gebruiken om het geld naar prive te laten lopen en de lening daarme echt af te lossen. Eigen woning is voorlopig toch nog uitgezonderd van de weg excessief lenen:

https://www.hlb.nl/actueel/wet-excessief-lenen
(Lening van > 500K wordt als dividend gezien, maar niet voor eigen woning).

Dat er zulke regels bestaan, icm met die bedragen doet mij wel denken dat het de BD eigenlijk niet zoveel uitmaakt wat een zelfstandig professional doet die een klein voordeel van een BV tov de EMZ probeert te halen. Ik verwacht op 125K dit jaar te komen, en er zullen er hier zijn die een paar keer meer verdienen, maar toch duurt het dan nog even voordat je 500K in je BV opgepot hebt lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Jogai schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:58:
Overigens is het lenen van je eigen BV dan eigenlijk niet het voordeligste? Zoals @RichieB al opmerkt. Geen rente, [...]
Ik lees het zo snel niet terug (lees er vast overheen), maar hoezo 'geen rente'? Als jij wilt lenen aan jezelf dien je alsnog een zakelijke rente te rekenen? Anders is het niet zakelijk, en die zakelijke rente gaat dan al snel richting de 4-6%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hinotori
Overigens is het lenen van je eigen BV dan eigenlijk niet het voordeligste? Zoals @RichieB al opmerkt. Geen rente, weinig aflossing en wel prive woongenot. Na pensioenleeftijd pas de ruimte gebruiken om het geld naar prive te laten lopen en de lening daarme echt af te lossen. Eigen woning is voorlopig toch nog uitgezonderd van de weg excessief lenen:
Rente moet want anders is het geen zakelijke lening. En de uitzondering voor de 500K voor eigen woning geldt alleen als het een box1 lening is. box3 lening valt wel onder de 500k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Overigens is het lenen van je eigen BV dan eigenlijk niet het voordeligste? Zoals @RichieB al opmerkt. Geen rente, weinig aflossing en wel prive woongenot. Na pensioenleeftijd pas de ruimte gebruiken om het geld naar prive te laten lopen en de lening daarme echt af te lossen.
[...]
Mijn boekhouder zegt: waarom zou je die hypotheeklening ooit aflossen? Zo lang de rente laag blijft en de BV aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen is daar geen noodzaak voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Freeaqingme schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:00:
[...]

Ik lees het zo snel niet terug (lees er vast overheen), maar hoezo 'geen rente'? Als jij wilt lenen aan jezelf dien je alsnog een zakelijke rente te rekenen? Anders is het niet zakelijk, en die zakelijke rente gaat dan al snel richting de 4-6%.
Jazeker, je moet een zakelijke rente betalen aan je BV. Zeg dat die €1000 is elke maand. Daarvan krijg je 43% = €430 via de hypotheekrenteaftrek weer terug van de belastingdienst. Werkelijke kosten zijn dus €570 elke maand. Die €1000 betaalt de BV vennootschapsbelasting over en keer je (ooit) uit als dividend. Met een totale belastingdruk (VB + IB) in box 2 (momenteel) van 37,87% blijft daar dan €621 van over. Dus je geeft €570 uit en krijgt daar €621 voor terug. Ik zou de rente op 100% zetten als dat kon. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
RichieB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:16:
[...]

Die €1000 betaalt de BV omzetbelasting over en keer je (ooit) uit als dividend. Met een belastingdruk in box 2 (momenteel) van 37,87% blijft daar dan €621 van over. Dus je geeft €570 uit en krijgt daar €621 voor terug. Ik zou de rente op 100% zetten als dat kon. :P
Je betaalt vennootschapsbelasting (15%) daarover, geen omzetbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Hinotori schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:19:
[...]

Je betaalt vennootschapsbelasting (15%) daarover, geen omzetbelasting.
Touché! Aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
[...]
Eind vorig jaar veranderde er iets in mijn privé situatie waardoor een bv gunstiger zou worden ivm hogere kinderopvangtoeslag... Maar alleen mits de WBSO het hele jaar via de bv kon lopen. Eind vorig jaar kreeg ik het niet voor elkaar om binnen twee weken de gehele omzetting af te ronden, waardoor het voordeel effectief 0 werd omdat de WBSO het eerste kwartaal dus niet via de loonheffing kon lopen.
Ik zat trouwens een tijd terug ook de WBSO door te rekenen vwb de BV vs EMZ discussie. De WBSO is namelijk de grote afwezige in al die online berekenhet-achtige tools en ook weer in de discussie hier.

Volgens mijn berekeningen pakt de WBSO maar een 5tal procent nadeliger uit in het geval van de EMZ, zowel met als zonder startersvoordeel. Het grote probleem is dat het in het geval van de BV in de loonheffing sfeer wordt getrokken. Dit betekent dat je om het maximale voordeel te halen, je ook weer hoge DGA lonen moet gaan uitkeren. Als je uitgaat van een redelijk aantal van 1000 S&O uren per jaar, kom je met de forfaitaire bedragen op een loonheffing vermindering van ~20k uit (met startersvoordeel), maar om zoveel loonheffing te hebben zit je al aan de 60k aan DGA loon. De loonheffing die je dankzij de afdracht vermindering niet betaalt is dan weer onderhavig aan VPB / dividendbelasting. Dat geeft een soort remmende voorsprong.

Om hetzelfde voordeel te hebben in prive, moet je in een BV bijna dubbel zoveel S&O uren maken vs een EMZ. Dit omdat er bij een EMZ een cutoff is van 500 uur waarboven je alle aftrek (IB in dat geval) krijgt. Dit uitgaande van de forfaitaire bedragen en een (volgens mij wel redelijk) maximum van 1000 S&O uren voor een ZZP'er per jaar (=helft van alle gewerke uren bij 50 fulltime weken / jaar).

Maar dit is allemaal back of the envelope werk van mij, ik zou graag een reality check hebben van iemand die het ook echt heeft gedaan. @pirke ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@bumble_bee Ik zit nog steeds in EMZ, ik kan je niet vertellen hoe het via een BV echt eraan toe gaat. Wel dat een WBSO aanvraag op een EMZ lastig is om te zetten naar een aanvraag voor de BV omdat de afwikkeling aan RVO kant anders is. Volgens de persoon van het RVO die ik daar eind december over gesproken heb is het slechts onder bepaalde omstandigheden mogelijk, beter zou zijn om direct op de BV aan te vragen, maar dan moet je BV wel per 1 januari bestaan. Het liefst per 21 december aangezien dat de deadline voor Q1 is mits je geen vormvrije aanvraag doet (die slechts 2 weken uitstel geeft) :)

Hoeveel uren daadwerkelijk voor de WBSO meetellen in een BV kan ik je niet vertellen. Als je 1600 facturabele uren maakt, waarom zou je die niet alle 1600 kunnen claimen voor de WBSO? Aangezien de subsidie per uur gaat bij een BV zul je elk uur moeten verantwoorden: daar is die hele uren administratie voor. Een factor van 50% over de gefactureerde uren zal zeker niet geaccepteerd worden. Je maakt dus meer kans om die 1600 er door te krijgen dan 1600*50%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
bumble_bee schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:58:
[...]

maar om zoveel loonheffing te hebben zit je al aan de 60k aan DGA loon.

[...]
Als je denkt dat met een omzet van rond de €150k een DGA loon van minder dan €60k acceptabel is dan hoop ik dat je nooit controle krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
RichieB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:27:
[...]

Als je denkt dat met een omzet van rond de €150k een DGA loon van minder dan €60k acceptabel is dan hoop ik dat je nooit controle krijgt.
Dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel kosten je verder hebt, en welk deel een direct resultaat van je arbeid is. Stel dat je een SaaS ding gemaakt hebt wat enorm schaalt, dan levert dat veel omzet op met weinig kosten, maar hoef je die toch niet als loon uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Freeaqingme schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:41:
[...]

Dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel kosten je verder hebt, en welk deel een direct resultaat van je arbeid is. Stel dat je een SaaS ding gemaakt hebt wat enorm schaalt, dan levert dat veel omzet op met weinig kosten, maar hoef je die toch niet als loon uit te keren.
Ja, maar dat is in dit draadje echt de uitzondering. 99% hier haalt alleen omzet uit arbeid van de ZZPer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors31415
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-03-2024
RichieB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:27:
[...]

Maar zo gek is dat niet toch. Ik zat voor 58k per jaar, en nu voor 75 euro per uur. Ik kom waarschijnlijk op een omzet van rond de 140k uit, en 75% van 58k is+- 45k, dus ik betaal mezelf 47k aan DGA salaris uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
RichieB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:45:
[...]

Ja, maar dat is in dit draadje echt de uitzondering. 99% hier haalt alleen omzet uit arbeid van de ZZPer zelf.
Ja ook eens. Maar hoewel dit topic 'freelance ICT' heet is het in de praktijk voor een deel ook het 'ik ben ondernemer'-topic. Daarnaast zijn er in dit topic ook wel mensen die was aspiraties op dit vlak hebben. Zeker als dat de ambities zijn ligt een BV nog meer voor de hand dan een EMZ (imho, bijv. vanwege verkoopbaarheid). Kan daarom geen kwaad het even genoemd te hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Sjors31415 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:44:
[...]

Maar zo gek is dat niet toch. Ik zat voor 58k per jaar, en nu voor 75 euro per uur. Ik kom waarschijnlijk op een omzet van rond de 140k uit, en 75% van 58k is+- 45k, dus ik betaal mezelf 47k aan DGA salaris uit
Het gaat er niet om hoe slecht je laatste loondienstbaan betaalde, maar wat er in de markt gangbaar is voor het werk dat je doet als DGA.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 20-05 12:47
Freeaqingme schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:50:
[...]

Ja ook eens. Maar hoewel dit topic 'freelance ICT' heet is het in de praktijk voor een deel ook het 'ik ben ondernemer'-topic. Daarnaast zijn er in dit topic ook wel mensen die was aspiraties op dit vlak hebben. Zeker als dat de ambities zijn ligt een BV nog meer voor de hand dan een EMZ (imho, bijv. vanwege verkoopbaarheid). Kan daarom geen kwaad het even genoemd te hebben :)
Ik vind hoe dan ook dat stuk zeker interessant om te lezen. In ieder geval meer dan die steeds terugkerende vragen over zonnepanelen ;)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-05 15:28
Is er al meer nieuws bekend omtrent webmodule pilot? Ik heb op Google zelf weinig updates kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR.V
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 07:03
Ben sinds dit jaar als ZZP-er begonnen is zit momenteel in de volgende situatie:

Opdrachtgever huurt mij vanaf januari in om een werknemer te ondersteunen met een project en wat zijtaken. Project nadert eindfase maar werknemer die ik ondersteunde heeft de organisatie verlaten. Momenteel ben ik daar grotendeels de vervanger van met daarnaast nog mijn oude taken. De taken wijken af van de overeengekomen taken in de het contract met mij, opdrachtgever en de bemiddelaar.

Ondertussen blijf ik dezelfde vergoeding e.d houden. Opdrachtgever vind het blijkbaar allemaal normaal maar ik heb hier een gesprek over ingepland. Mijn contract loopt eind juni af en de opdrachtgever wil zeker door met mij maar ik ambieer hier geen verlenging van de opdracht of vast dienstverband.

Daarnaast wil ik met deze ontwikkelingen na juni niet verlengen en dus zeker stoppen. Complexere taken met dezelfde vergoeding lijkt mij niet normaal. Mijn uurtarief is sowieso al niet bijster hoog voor een IT ZZP-er.

Ben ik hierin "verwend" en moet ik de extra taken als een kans voor ontwikkeling zien of heb ik een terecht punt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03:32
DR.V schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:59:
Daarnaast wil ik met deze ontwikkelingen na juni niet verlengen en dus zeker stoppen. Complexere taken met dezelfde vergoeding lijkt mij niet normaal. Mijn uurtarief is sowieso al niet bijster hoog voor een IT ZZP-er.
Klinkt erg als een werknemersmindset. Jij stelt de voorwaarden. Je kan prima aangeven dat je de opdracht 'graag' wilt verlengen (als je daar ook zin in hebt tenminste), maar dat er voor de volgende overeenkomst wel een ander tarief geldt. Als je dan tenminste ook bereid bent om weg te lopen als men daar niet op in gaat. Zet wat hoger in, en vaak komt men nadat je bent weggelopen terug met een compromis. Of niet, en dan zoek je een volgende opdracht.

Ik zou alle (bekritiserende) redeneringen over wat 'normaal' is lekker weglaten. Het gaat om wat je bij kan dragen, niet over hoe de eerdere opdracht tot stand is gekomen of hoeveel opgebouwde jaren van ervaring je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ben ik hierin "verwend" en moet ik de extra taken als een kans voor ontwikkeling zien of heb ik een terecht punt?
Je bent toch gewoon zelf verantwoordelijk voor welk werk je aanneemt? Ik neem ook alleen aan wat ik leuk vind en wat goed betaalt. Vind het eerlijk gezegd gewoon een rare vraag en begrijp ook de comment over "werknemersmentaliteit" wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
maar ik heb hier een gesprek over ingepland.
Wat is de insteek van dat gesprek dan?
Mijn contract loopt eind juni af en de opdrachtgever wil zeker door met mij maar ik ambieer hier geen verlenging van de opdracht of vast dienstverband.
Ik vind wel als professional dat als de klant van jou afhankelijk is je 'm niet zomaar op kan zeggen. In het contract staat wellicht van wel, maar je hebt ook nog een stukje hoe dat overkomt. Stel je huidige opdrachtgever praat met een potentiele andere opdrachtgever: "Ja we huurden $pietje in en beviel super, maar in 1 keer was ie weg. Valt niet op te bouwen". Dat is waar de contractuele werkelijkheid en hoe mensen het ervaren van elkaar verschillen.

Daarom zou ik er bij voorkeur altijd voor zorgen dat je het ofwel echt heel erg vroeg van te voren aan geeft dat je niet wil verlengen (en zorgen voor een goed verhaal!), niet dat je opdrachtgever ineens zonder IT'er zit.
Ik zou 'm anders benaderen: in beginsel nemen ze jou gewoon in voor je kennis en kunde, en op basis daarvan wordt je tarief bepaald. Dat je werkzaamheden vervolgens wat veranderen, dan zijn jouw kennis en kunde nog niet direct veranderd, toch?

Als je weg wilt bij een klus zou ik normaliter in ieder geval het uurtarief proberen te verhogen met 5 a 10 euro als inflatiecorrectie. Ofwel is dat voor je opdrachtgever te veel en neemt hij het initiatief om niet te verlengen. Ofwel verlengt 'ie wel, maar verdien je er iig 'wat' extra op. Echter, aangezien je pas een paar maanden bezig bent is dat niet direct heel geloofwaardig.

[ Voor 10% gewijzigd door Freeaqingme op 06-05-2021 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 10:25

ralpje

Deugpopje

Freeaqingme schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:28:
[
Ik vind wel als professional dat als de klant van jou afhankelijk is je 'm niet zomaar op kan zeggen. In het contract staat wellicht van wel, maar je hebt ook nog een stukje hoe dat overkomt. Stel je huidige opdrachtgever praat met een potentiele andere opdrachtgever: "Ja we huurden $pietje in en beviel super, maar in 1 keer was ie weg. Valt niet op te bouwen". Dat is waar de contractuele werkelijkheid en hoe mensen het ervaren van elkaar verschillen.
Vanaf het begin van deze overeenkomst is natuurlijk al duidelijk dat die per $datum eindigt. Dat lijkt me vroeg genoeg. Als dat bij iemand anders overkomt kan ik daar niets aan doen, dan klopt zijn perceptie van hoe het werkt gewoon niet. Er is een grens aan hoever je moet gaan om die opdrachtgever maar tevreden te stellen, imho. Het houdt érgens op.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Freeaqingme schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:28:
Ik zou 'm anders benaderen: in beginsel nemen ze jou gewoon in voor je kennis en kunde, en op basis daarvan wordt je tarief bepaald.
Er zijn toch meer omstandigheden? Tarief kun je ook veranderen naar gelang zaken als flexibiliteit, innovativiteit en competentie bij opdrachtgever.

Ik kan best wat juniors managen, maar daar heb ik geen zin in want dan kan ik minder programmeren. Als mijn takenpakket van senior dev naar lead dev verschuift, dan heb ik op dagbasis minder leuk werk. Dat mag best beloond worden, of ze leggen het bij iemand anders neer.

[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 07-05-2021 09:08 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
TucanoItaly schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:08:
[...]

Er zijn toch meer omstandigheden? Tarief kun je ook veranderen naar gelang zaken als flexibiliteit, innovativiteit en competentie bij opdrachtgever.

Ik kan best wat juniors managen, maar daar heb ik geen zin in want dan kan ik minder programmeren. Als mijn takenpakket van senior dev naar lead dev verschuift, dan heb ik op dagbasis minder leuk werk. Dat mag best beloond worden, of ze leggen het bij iemand anders neer.
Uiteraard _kan_ het wel, maar ik zou het zelf weinig professioneel vinden. Het is alsof ik een auto huur, maar de leverancier meer geld wil als ik er mee op de snelweg ga rijden ("omdat je er dan meer plezier van hebt").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Nee, de leverancier huurt jou een auto op basis van een aantal voorwaarden. Je rijdt maximaal 100 km per dag, met een maximum van 40 km/u. Op basis van die voorwaarden bepaalt de verhuurder welk tarief hij rekent (want: meer/minder slijtage, hoger/lager risico op ongeval, etc.)

Nu bepaal je na een paar dagen dat je de komende periode dagelijks van Groningen naar Maastricht op en neer wilt, via de snelweg uiteraard. Is het dan vreemd dat die verhuurder zijn tarief aanpast aan jouw nieuwe wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Freeaqingme schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:47:
[...]

Uiteraard _kan_ het wel, maar ik zou het zelf weinig professioneel vinden. Het is alsof ik een auto huur, maar de leverancier meer geld wil als ik er mee op de snelweg ga rijden ("omdat je er dan meer plezier van hebt").
Beloning is niet alleen geld. Ik zou liever minder betaald worden voor een leuke job dan meer voor iets waar ik geen plezier uit haal. Zo speelt de omgeving, werksfeer, werktijden, werklocatie en voldoening ook een grote rol. Zie ook de grote tech giganten die niet altijd naar waarde betalen omdat het een privilege kan zijn om er te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Deveon schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:52:
[...]

Beloning is niet alleen geld. Ik zou liever minder betaald worden voor een leuke job dan meer voor iets waar ik geen plezier uit haal. Zo speelt de omgeving, werksfeer, werktijden, werklocatie en voldoening ook een grote rol. Zie ook de grote tech giganten die niet altijd naar waarde betalen omdat het een privilege kan zijn om er te werken.
Tjah, als het echt fundamenteel ander werk is (ik moet in weer en wind afval gaan opruimen buiten ofzo) dan ben ik het met je eens. Maar zolang het nog steeds kenniswerk achter een bureau is vind ik dat je als professional daar niet te moeilijk over moet doen.

Vergelijking met techgiganten gaat niet volledig op aangezien dat veelal loondienst is. En ik juist vind dat loondienst en ondernemen op dit punt van elkaar verschillen.

Having said that, we hoeven het er natuurlijk niet per se over eens te worden. Zo heeft iedereen z'n eigen dingetjes waarmee 'ie zich kan onderscheiden naar klanten toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Freeaqingme schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Vergelijking met techgiganten gaat niet volledig op aangezien dat veelal loondienst is. En ik juist vind dat loondienst en ondernemen op dit punt van elkaar verschillen.
Eens dat ze van elkaar verschillen, maar naar mijn mening zit dat verschil hem dan juist in het feit dat je als werknemer even bot gezegd maar doet wat je werkgever je opdraagt, en als ondernemer je meer vrij bent om zo'n opdracht wel of niet aan te nemen en te bepalen welk tarief daar tegenover staat.

Maar then again:
Having said that, we hoeven het er natuurlijk niet per se over eens te worden.
Let's agree to disagree, inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-05 22:06
[...]

In het weekend reken je toch ook niet je normale uurtarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nee, het is net alsof de verhuurder meer geld wil als ik er offroad mee ga rijden.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hmmbob
Gisteren mijn spannende momentje: voor het eerst een langlopende opdracht tussendoor opgezegd, omdat ik een andere klus ga doen elders. Uiteraard met inachtneming van alle termijnen etc. Ging eigenlijk wel soepel.

Scheelt misschien dat ik altijd duidelijk heb gemaakt dat ik a) aan het einde van dit jaar toch al weg moet ivm DBA geneuzel en b) niet in loondienst wilde komen. Want dat is exact wat er gisteren gebeurde: "Oh, kunnen we je niet behouden maar dan in loondienst?" en "Was nou eerst even naar ons gekomen, dan hadden we kunnen praten over de opdracht/tarief", wat natuurlijk leuk is maar daar ging t niet om :+ Toen ik dat aangaf kwam ook het compliment dat ik altijd open en eerlijk gecommuniceerd had over wat ik "hierna" wilde gaan doen. Congrats, maar sorry to see you go zeg maar.

Maar, begin volgende maand dus weer een nieuwe klus - zin in!

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 07-05-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
In ander nieuws:
Ontslag op staande voet, meteen bij hetzelfde bedrijf aangenomen als zzp'er

Op staande voet ontslagen worden vanwege diefstal en het gebruik van een bedrijfsbus voor privézaken, maar wel weer als zzp'er worden aangenomen. Het overkwam een werknemer van Floor Facility Services (FSS). De rechter heeft nu het ontslag op staande voet geblokkeerd.
Ze kunnen het altijd proberen natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
TucanoItaly schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:08:
[...]

Oh, dus het extra salaris dat managers krijgen is ter compensatie van het minder leuke werk!? Nu snap ik opeens die loonschalen veel beter. Directeur zijn lijkt me inderdaad super saai, dat doe je alleen als je er heel goed voor wordt betaald natuurlijk. >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit jaar gaat erg lekker hier, alweer een opdracht er bij tegen een heel leuk tarief, 8 uur per week voor de aankomende 2 jaar ingehuurd als specialist. Nog maar 1 dag per week te vullen, of gewoon lekker 3 dagen weekend houden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hmmbob schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:59:
Toen ik dat aangaf kwam ook het compliment dat ik altijd open en eerlijk gecommuniceerd had over wat ik "hierna" wilde gaan doen. Congrats, maar sorry to see you go zeg maar.
Yup, gewoon open en eerlijk communiceren helpt een hoop. Zo heb ik bij mijn vorige opdracht ook begin 2020 aangegeven dat mijn intentie was om het tot eind 2020 te doen. November nogmaals aangegeven zodat ze op zoek konden naar vervanging. Uiteindelijk eind januari overgegaan op 1 dag in de week om nog wat te kunnen ondersteunen, en half maart helemaal gestopt. Werd erg gewaardeerd, en had ze vorige week weer aan de telefoon of ik nog ruimte had voor een andere klus. Nu zit ik al redelijk vol, dus heb aangegeven niet binnen de termijn waarop ze het project willen doen de benodigde tijd heb, maar dat ze altijd kunnen bellen als ze wat advies nodig hebben over de architectuur o.i.d.

Grote kans dat ik in de toekomst weer eens een opdracht voor ze doe, maar nu eerst weer even wat anders

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, fijn is dat. Ook de "als het nou niets is, dan kom na die afkoelperiode gewoon weer terug" en "als je over een jaar klaar bent met die klus moet je effe bellen" spreekt ook veel vertrouwen uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors31415
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-03-2024
Hebben mensen hier ervaring met het aanvragen van een hypotheek na 1 boekjaar ondernemen als zzper? Ik verwacht straks +- 130k winst te hebben aan het einde van het jaar (1e ondernemingsjaar) en ben benieuwd of ik al een hypotheek kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Sjors31415 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:46:
Hebben mensen hier ervaring met het aanvragen van een hypotheek na 1 boekjaar ondernemen als zzper? Ik verwacht straks +- 130k winst te hebben aan het einde van het jaar (1e ondernemingsjaar) en ben benieuwd of ik al een hypotheek kan krijgen
Ik had met rabo niet zo'n probleem. Belangrijk daar is dat je als zelfstandige min of meer hetzelfde doet als in loondienst (waarom :? ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:52
ybos schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:55:
[...]

Ik had met rabo niet zo'n probleem. Belangrijk daar is dat je als zelfstandige min of meer hetzelfde doet als in loondienst (waarom :? ).
Omdat je dan een beetje weet waar je mee bezig bent? Als ik nu het roer om gooi en ballonkunstenaar wordt dan snap ik dat iemand daar minder vertrouwen in heeft en het misschien een kort uitstapje wordt. Leuk dat jij nu 100k winst pakt in een jaar, maar als je straks weer terug gaat naar automonteur in loondienst heeft de bank een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:21:
[...]

Omdat je dan een beetje weet waar je mee bezig bent? Als ik nu het roer om gooi en ballonkunstenaar wordt dan snap ik dat iemand daar minder vertrouwen in heeft en het misschien een kort uitstapje wordt. Leuk dat jij nu 100k winst pakt in een jaar, maar als je straks weer terug gaat naar automonteur in loondienst heeft de bank een probleem.
Het lijkt me aannemelijk dat als je in je eerste jaar dik 100K pakt dat dit geen gelukje is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
ybos schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:23:
[...]

Het lijkt me aannemelijk dat als je in je eerste jaar dik 100K pakt dat dit geen gelukje is...
Nee, maar als het nieuwe werk je niet bevalt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:24:
[...]

Nee, maar als het nieuwe werk je niet bevalt....
tja, dat kan toch exact hetzelfde zijn voor het werk dat je altijd deed :?
Argument tilt niet erg zwaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Zoek even, is al eens voorbij gekomen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt bij veel banken wel lenen na 1 of 2 jaar, maar je zult een afslag krijgen van het gemiddelde inkomen.

Een lijstje van banken die meewerken vind je hier: https://www.ikbenfrits.nl.../hypotheek-na-1-jaar-zzp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Volgens mij is het aanbod wel beperkt, maar met een vrijblijvende gesprek bij een (onafhankelijke) hypotheek adviseur moet wel blijken wat er mogelijk is. Zelf ga ik na de zomer als mij aangifte gedaan is eens kijken wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:20

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Dan wordt er gerekend met 70% van je gemiddelde loon over de afgelopen 3 jaar. Dus als je nu fors meer bent gaan verdienen helpt het nog niet zoveel om een hogere hypotheek te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
LoCuTuS2000 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:39:
[...]

Dan wordt er gerekend met 70% van je gemiddelde loon over de afgelopen 3 jaar. Dus als je nu fors meer bent gaan verdienen helpt het nog niet zoveel om een hogere hypotheek te verkrijgen.
Dit klopt niet.

De ABN bijvoorbeeld hanteert 75% van je jaaromzet in de eerste 2 jaar bij een hypotheek zonder NHG, en 100% van het gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar bij een hypotheek met NHG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 24-05 19:41
En Rabo rekent obv afgelopen 3 jaren, waar het meest recente jaar 3x meer telt en het eerste 1x (dus anno 2021: (2018 x1 + 2019 x 2 + 2020 x 3 ) / 6). Daarnaast willen ze een door accountant geverifieerde prognose over het lopende jaar (met onderbouwing) en als die erg afwijkt van het laatste belastingjaar dan rekenen ze daarmee (als hij bijv lager uitvalt dan het eerder berekende gemiddelde).

Als je pas in 2020 bent gaan ZZP-en, kijken ze dus ook nog naar je jaaropgaven van de jaren ervoor.

[ Voor 11% gewijzigd door Metaalhoofd op 10-05-2021 16:37 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Remcoder schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:43:
[...]

Dit klopt niet.

De ABN bijvoorbeeld hanteert 75% van je jaaromzet in de eerste 2 jaar bij een hypotheek zonder NHG, en 100% van het gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar bij een hypotheek met NHG.
Wel het ZZP inkomen, dus de winst. Niet de omzet, anders kan je door met een bevriende Zzp'er een wederzijdse factuur te sturen je maximale hypotheek flink opschroeven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tzone
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 12:05
Vandaag een concept overeenkomst van een nieuwe opdrachtgever gekregen. Met daarin het volgende punt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is dit gebruikelijk? Ik ben van mening dat dit risico bij de opdrachtgever hoort te liggen. Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
tzone schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:57:
Vandaag een concept overeenkomst van een nieuwe opdrachtgever gekregen. Met daarin het volgende punt.

***members only***

Is dit gebruikelijk? Ik ben van mening dat dit risico bij de opdrachtgever hoort te liggen. Wat vinden jullie hiervan?
Als jij een zooitje van de belastingaangifte maakt is de opdrachtgever soms verantwoordelijk verantwoordelijk voor het afdragen van de belastingen. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat ze jou dan civiel gaan vervolgen om het betaalde bedrag te vereffenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:22
Ik ben medio 2019 begonnen aan mijn eerste opdracht. Volgende week een afspraak bij een hypotheekadviseur.

Ik laat wel weten hoe en wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-05 21:43
t_captain schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:12:
Je kunt bij veel banken wel lenen na 1 of 2 jaar, maar je zult een afslag krijgen van het gemiddelde inkomen.

Een lijstje van banken die meewerken vind je hier: https://www.ikbenfrits.nl.../hypotheek-na-1-jaar-zzp/
Dit lijstje is niet compleet. Ik heb een hypotheek bij een andere geldverstrekker gekregen na slechts 1 boekjaar. Eigenlijk niet eens een volledig boekjaar, omdat ik pas in februari ben begonnen destijds (2019). Onze hypotheekadviseur wist precies welke partijen er wel voor open stonden en welke niet.

Enige wat ik moest aanleveren was een hele bak documenten aan zo'n bureau'tje dat vervolgens een heel inkomensrapport maakt, specifiek voor de geldverstrekker.

Ik moet wel toegeven dat ik de hypotheek samen aanvroeg met mijn vriendin. Maar ook zij had destijds geen vast contract maar een 1-jarig contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ybos schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:55:
[...]

Dat zijn gewoon riskassessments. Ze zullen wel statistieken hebben dat mensen die 'hetzelfde' doen gemiddeld succesvoller zijn dan mensen die dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
LoCuTuS2000 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:39:
Dan wordt er gerekend met 70% van je gemiddelde loon over de afgelopen 3 jaar.
Dat is afhankelijk van de bank. Dat is geen vast percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
M.i. is IkBenFrits compleet onbruikbaar voor ZZPers. Er staan gewoon een heleboek banken niet bij en van die er wel bij staan wordt het veel negatiever weergegeven dan in werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:21:
[...]

M.i. is IkBenFrits compleet onbruikbaar voor ZZPers. Er staan gewoon een heleboek banken niet bij en van die er wel bij staan wordt het veel negatiever weergegeven dan in werkelijkheid.
Maar is er een alternatief lijstje?

Pagina: 1 ... 222 ... 628 Laatste