Heb het topic al een weekje niet gevolgd
Eind vorig jaar veranderde er iets in mijn privé situatie waardoor een bv gunstiger zou worden ivm hogere kinderopvangtoeslag... Maar alleen mits de WBSO het hele jaar via de bv kon lopen. Eind vorig jaar kreeg ik het niet voor elkaar om binnen twee weken de gehele omzetting af te ronden, waardoor het voordeel effectief 0 werd omdat de WBSO het eerste kwartaal dus niet via de loonheffing kon lopen.
Enkele kanttekeningen:
- hoe hoger het DGA loon hoe lager het voordeel in mijn geval, omdat de winst zat in een hogere kinderopvangtoeslag, die hard omlaag gaat als je fiscaal inkomen stijgt. Dit jaar wilde ik nog redelijk wat privé uitgaven doen, wat niet makkelijk is met een zeer laag DGA loon. Volgens de accountants die ik gesproken had is het incidenteel geld uit de bv halen geen probleem, maar als het structureel wordt wordt het al snel gezien als extra DGA loon
- de gehele boekhouding wordt goed onder de loep genomen, soms is het prettig als bepaalde zaken in het grijze gebied blijven zonder expliciete uitspraak

- als je binnen 10 jaar minder wilt gaan werken kan al het voordeel snel verdampen
- als je genoeg rendement op je vermogen kan maken (meer dan 6 a 7%) blijft box 3 nog steeds gunstiger dan box 2
- als je een FOR opgebouwd hebt kan dat worden omgezet in een lijfrente claim op de bv. Wat er met die claim gebeurt als je teruggaat naar een EMZ is voor mij nog een raadsel
Uiteindelijk is het voor iedere situatie anders, en er spelen veel meer zaken dan puur hoeveel belastingvoordeel het kan opleveren. Denk ook na over de toekomst, hoe lang wil je dat de BV blijft bestaan?