jongetje schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:38:
Maar wat nu als je als projectleider / implementatie coordinator voor 40 uur bent ingehuurd. En er komt na 3 maanden voor 2 maanden de helft van aantal verwachte klanten binnen waardoor je maar voor 25 a 30 ipv 40 uur werk hebt?
Jij hebt in je contract staan dat je 40 uur per week mag facturen conform de looptijd van het contract? Vet ! Ik kan me trouwens voorstellen dat je voor ene projectleider functie wellicht niet in uren rekent maar in een totaalsom of een totaalbedrag per maand, maar als je die rol aanneemt op uurtje-factuurtje basis dan denk ik dat je misschien nog een weekje kunt doorfactureren (afhankelijk van je algemene voorwaarden) maar gok dat je daarna toch echt een andere invulling moet regelen (tenzij je het voor elkaar hebt dat je echt 40 uur per week mag factureren ongeacht hoeveel je werkt...).
gold_dust schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:04:
Maar de onderliggende mentaliteit vind ik wel interessant. De afgelopen 5 jaar werk ik al voor buitenlandse bedrijven en ik zie in Nederland toch een bepaalde onprofessionele mentaliteit waar het voorbeeld toch wel een beetje inpast.
Blijkbaar hebben buitenlandse bedrijven gewoon een zak met geld (wat ik snap gezien de 'belastingontwijkende mogelijkheden' van de grote buitenlandse bedrijven) die het dus geen reet interesseren als je 10, 20 of 40 uur hebt gewerkt en je toch gewoon 40 uur mag factureren. Top opdrachtgevers, koester ze!
Maar misschien heb je daardoor een stukje aansluiting bij Nederlandse bedrijven gemist? En vooral de niet-grote-bedrijven-met-5000-man-in-dienst. Mijn klanten zitten echt niet allemaal op de euro, en doen ook niet moeilijk over een uurtje maar concreet "uren" (en dan niet eenmalig maar wanneer het vaker voorkomt) factureren en met je armen over elkaar zitten? misschien hebben jij en ik een andere invulling voor professioneel. Ik vind het professioneel dat ik werk voor mijn geld. En dat als ik echt helemaal niets anders kan doen vanwege situatie bij de klant, ik dan niet mijn uren toch factureer onder de noemer "had je je zaakjes maar op orde moeten hebben". Risico van het vak. En nogmaals, ik ken die situatie niet omdat ik altijd wel iets te doen heb (nee, geen wc's schoonmaken).
PS ik heb bij bedrijven gewerkt die gewoon glashard 1200 euro factureren als je binnen 1 week de dag consult afzegt. Kan je vertellen dat dat niet de bedrijven zijn met de hoogste klant-tevredenheid. Maar goed, misschien heeft dat daadwerkelijk met de branche en het type werk te maken. Blijkbaar komen ze er mee weg "want het staat in de AV en daar ga je als klant mee akkoord".
Ik snap eigenlijk ook wel dat overheid het hele zpp gebeuren wil afschaffen, het is grotendeels ook gewoon verkapt dienstverband wat er gebeurt. Dat merk ik ook aan de hele toon in dit topic.
Gewoon just curious, wat maakt jou dan tot een echte ondernemer die niet binnen de 'toon in dit topic' valt? Wat maakt jou anders dan alle anderen hier die blijkbaar allemaal verkapt dienstverband hebben?
[
Voor 6% gewijzigd door
Crazy D op 17-05-2021 11:59
]