Ik vul hem zelf in, stelt weinig voor als je je eigen administratie doet en die op orde is. Verder goed de belastingdienst website nalezen om alle regelgeving goed toe te passen mbt alle aftrekposten.
Vraagje; Vorig jaar was ik het grootste gedeelte van het jaar in loondienst, maar sinds eind vorig jaar (december) ben ik begonnen als fulltime ZZPer incl VAR en alles. Voorheen deed ik altijd 'gewoon prive' aangifte (1 aangifte voor mijzelf+vrouw).
Nu vroeg ik me af of ik over 2014 middels de zakelijk tool aangifte moet doen, of met de prive tool?
Nu vroeg ik me af of ik over 2014 middels de zakelijk tool aangifte moet doen, of met de prive tool?
ZakelijkMB83 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:38:
Vraagje; Vorig jaar was ik het grootste gedeelte van het jaar in loondienst, maar sinds eind vorig jaar (december) ben ik begonnen als fulltime ZZPer incl VAR en alles. Voorheen deed ik altijd 'gewoon prive' aangifte (1 aangifte voor mijzelf+vrouw).
MB83: in de zakelijke kun je ook loondienst zaken etc invullen, naast je resultatenrekening van je ZZP werkzaamheden. Het is eigenlijk gewoon een uitgebreidere versie van de prive tool.
Ik ben ook sinds vorig jaar voor het eerst volledig ZZP'er, ik sta wel al sinds 2012 ingeschreven bij de KVK en deed er altijd freelance werk naast. Ik heb tot nu toe altijd aangifte via de tool voor ondernemers gedaan (dat moet natuurlijk ook), maar ik had wel altijd een gedeelte ingevuld, zoals mijn naam en banksaldo en een paar andere kleine dingen. Alleen nu moet ik _alles_ zelf invullen, nu ik 0 uur in loondienst heb gewerkt?
Ik was vorig jaar nog in loondienst en heb de ondernemerstool gedownload maar daar staat niks meer voor ingevuld. Je kan wel gewoon nog op mijn belastingdienst inloggen en de persoonlijke aangifte starten en vervolgens de vooringevulde gegevens bekijken en die overnemen in de tool.
Thanks, zakelijke tool it is. Goeie tip inderdaad om ook de prive tool te downloaden en de vooringevulde gegevens daarvan over te nemen.
Op zich is die inderdaad niet heel moeilijk als Dga, mits je geen leningen of dividend hebt lopen. In die gevallen is het wat lastiger, niet onmogelijk, maar wel wat extra uitzoekwerk.orf schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:00:
Als DGA is de IB niet lastiger dan van iemand in loondienst. Ik vul 'm altijd zelf wel even in en vergelijk dat met wat m'n accountant invult. Die krijg ik altijd ter goedkeuring gemaild voordat hij 'm indient.
Vroeger heb ik het als zzper ook wel gedaan, maar dat vond ik toch best wat gedoe.
Ik denk dat ik dit jaar alles maar bij de accountant drop, de gestopte (niet succesvolle) EMZ van mijn vrouw moet ook afgerond worden en er zijn wat leningen tussen mijzelf en de bv aangepast. Aangezien ik de gegevens tussen de aangiftes moet 'uitwisselen' ga ik er denk ik maar niet aan beginnen....
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Ik zit ook de mogelijkheid te bekijken om te gaan ZZPen. Na een aantal jaar een baan gehad te hebben waar ik vooral vanuit huis kon werken zit ik nu weer 4 dagen/week op een kantoor en dat bevalt me eigenlijk helemaal niet.
Ik zit sinds dag 1 in het hele iOS/Android gebeuren en heb daar uitgebreide evaring mee, heb ook ervaring met backend (J2EE/PHP), Linux, etc. dus kan hier alles in doen vanaf het inrichten van een server totaan de app.
Het enige wat voor mij een groot vraagteken is is hoe ik aan opdrachten kom, hoe kom ik in contact met potentiele klanten ? Hoe bouw je een netwerk op ? Volgens mij is de markt voor mobiele apps nog steeds groeiende dus er zou werk zat moeten zijn, maar hoe vind ik het ? Een aantal oud collega's zijn bedrijfjes begonnen en die lopen als een trein, maar in alle gevallen gaat het dan om een man of 4-5 waarbij er een niet-developer bezig is met sales.
Ik zit sinds dag 1 in het hele iOS/Android gebeuren en heb daar uitgebreide evaring mee, heb ook ervaring met backend (J2EE/PHP), Linux, etc. dus kan hier alles in doen vanaf het inrichten van een server totaan de app.
Het enige wat voor mij een groot vraagteken is is hoe ik aan opdrachten kom, hoe kom ik in contact met potentiele klanten ? Hoe bouw je een netwerk op ? Volgens mij is de markt voor mobiele apps nog steeds groeiende dus er zou werk zat moeten zijn, maar hoe vind ik het ? Een aantal oud collega's zijn bedrijfjes begonnen en die lopen als een trein, maar in alle gevallen gaat het dan om een man of 4-5 waarbij er een niet-developer bezig is met sales.
[ Voor 11% gewijzigd door Aaargh! op 14-03-2015 08:31 ]
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Ik zelf ben recent gestart. Januari 2015.
Ik probeer mijn opdrachten binnen te halen via mijn bestaande netwerk, maar maak daarnaast ook vooral gebruik van LinkedIn en freelance.nl.
Ik wilde in eerste instantie niet aankondigen dat ik voor me zelf was begonnen op LinkedIn, maar achteraf toch wel gedaan en heb er geen spijt van gehad. Mijn netwerk is sinds de aankondiging heel snel gegroeid en heb mijn huidige opdracht dan ook via dit kanaal.
Ik probeer mijn opdrachten binnen te halen via mijn bestaande netwerk, maar maak daarnaast ook vooral gebruik van LinkedIn en freelance.nl.
Ik wilde in eerste instantie niet aankondigen dat ik voor me zelf was begonnen op LinkedIn, maar achteraf toch wel gedaan en heb er geen spijt van gehad. Mijn netwerk is sinds de aankondiging heel snel gegroeid en heb mijn huidige opdracht dan ook via dit kanaal.
Indien je geen baan hebt, dan zou ik ook op LinkedIn publiceren dat ik op zoek ben als zelfstandige freelancer. Natuurlijk wel in een professioneel bericht, dan is er niets mis mee.
Ik heb inmiddels 700+ recruiters in mijn LinkedIn-netwerk, dat is dit jaar gegroeid van 1200 naar 1800. Vorige week heb ik gezocht naar people, devops in vakgebied "Recruitment" en daar 100 mensen van toegevoegd, dus kan niet zeggen dat het allemaal hoge kwaliteitsconnecties zijn. Mijn aantal binnenkomende LinkedIn-berichtjes was gestegen van gemiddeld 10-12 per week naar 20 in 2 dagen, al is dat ook wel logisch als je contactverzoeken naar recruiters stuurt.
Maar het kan altijd eens handig uitkomen, zeker als freelancer die meer risico heeft zonder werk op de bank te zitten dan iemand met een vaste baan.
Ik heb inmiddels 700+ recruiters in mijn LinkedIn-netwerk, dat is dit jaar gegroeid van 1200 naar 1800. Vorige week heb ik gezocht naar people, devops in vakgebied "Recruitment" en daar 100 mensen van toegevoegd, dus kan niet zeggen dat het allemaal hoge kwaliteitsconnecties zijn. Mijn aantal binnenkomende LinkedIn-berichtjes was gestegen van gemiddeld 10-12 per week naar 20 in 2 dagen, al is dat ook wel logisch als je contactverzoeken naar recruiters stuurt.

Maar het kan altijd eens handig uitkomen, zeker als freelancer die meer risico heeft zonder werk op de bank te zitten dan iemand met een vaste baan.
pirke schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 00:07:
Procentueel heb je dezelfde belastingdruk bruto - netto als een ZZPer in NL: zo'n 75% hou je over. Dat is wat mijn excelsheet in ieder geval uitrekent bij een NL uurtarief van 80 euro/uur ex btw, waarbij winst vrijstelling en ondernemers aftrek zijn meegenomen (gerekend met de schijven van 2014). Merk op dat dit alleen voor de declarabele uren geldt, waarbij je 9 maanden fulltime werkt. Bij 12 maanden hou je slechts 72% over, bij 6 maanden 80% en bij 3 maanden 86%.
Hierbij heb ik nog geen heffingskorting, HRA of andere zakelijke kosten dan wel voordelen meegerekend. Ook zou je bij 3 maanden werk geen zelfstandigen aftrek krijgen, maar dat zijn even details

(€124k-€79k)/€124k=36,2% belastingdruk toch i.p.v. 25%? Of reken je dan bijvoorbeeld €20k aan kosten? Ik zou geen idee hebben waar ik kosten vandaan moet halen, behalve eigen ICT-electronica, vervoer, wat eten.
- Boekhouder/accountantchronoz schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:18:
[...]
Ik zou geen idee hebben waar ik kosten vandaan moet halen, behalve eigen ICT-electronica, vervoer, wat eten.
- Licenties voor software
- Verzekeringen
Ik heb het even nagekeken, maar ik had inderdaad nog ergens een factor staan voor vakantie en ziekte die ik impliciet meenam in de berekening. Niet geschaald: zowel in 6/9/12 maanden werk ging ik uit van hetzelfde aantal weken vakantie en ziekte (foutje) daardoor wordt je omzet lager en betaal je procentueel minder belasting. Jouw berekening klopt als je ziekte en vakantie buiten beschouwing laat 
Maar aftrekposten en zakelijke kosten zijn vrij eenvoudig te vinden:
Reiskosten (zakelijke auto + brandstof + onderhoud + MRB + verzekering + KIA + afschrijving of prive auto 0,19/km) kan aardig aantikken.
Verzekeringen kunnen ook aardig oplopen (AOV).
En dan al het kleine grut zoals een keer een nieuwe PC, telefoon, printer, koptelefoon (ik luister muziek tijdens het werk), visitekaartjes, domeinnaam, tablet, alles wat te rechtvaardigen is als zakelijk gebruik is ook zakelijk vermogen bij mij. En dan het liefst dat je per factuur genoeg betaalt om het als investering mee te kunnen tellen ipv kosten. Krijg je ook nog eens de KIA.
Maar aftrekposten en zakelijke kosten zijn vrij eenvoudig te vinden:
Reiskosten (zakelijke auto + brandstof + onderhoud + MRB + verzekering + KIA + afschrijving of prive auto 0,19/km) kan aardig aantikken.
Verzekeringen kunnen ook aardig oplopen (AOV).
En dan al het kleine grut zoals een keer een nieuwe PC, telefoon, printer, koptelefoon (ik luister muziek tijdens het werk), visitekaartjes, domeinnaam, tablet, alles wat te rechtvaardigen is als zakelijk gebruik is ook zakelijk vermogen bij mij. En dan het liefst dat je per factuur genoeg betaalt om het als investering mee te kunnen tellen ipv kosten. Krijg je ook nog eens de KIA.
Je bedoelt dat je het liefst dingen koopt van 450 euro en meer?pirke schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 00:15:
En dan het liefst dat je per factuur genoeg betaalt om het als investering mee te kunnen tellen ipv kosten. Krijg je ook nog eens de KIA.
Of dat je meerdere kleine dingen combineert. Een losse printer en losse SSD zijn te goedkoop, koop je ze samen dan heb je plotseling een kantoor investering. Het gaat om het totale factuurbedrag.
Je koopt voor €10.000 aan elektronica en je hebt voor €10.000 extra kosten (minder belasting), geen €2.100 btw. en nog eens €2.800 (28%) aan aftrekpost, e.g. €2.800 gratis extra onbelaste winst?
Ware het niet dat je de investeringen in de KIA over meerdere jaren moet verrekenen/afschrijven. Dus je 10 000 "minder winst" gaat niet direct op. Stel dat je het moet afschrijven over 10 jaar, dan heb je dus "maar" 1000 euro aftrek per jaar (de jaren daarna trek je de rest af, tot een bepaalde restwaarde).chronoz schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:35:
Je koopt voor €10.000 aan elektronica en je hebt voor €10.000 extra kosten (minder belasting), geen €2.100 btw. en nog eens €2.800 (28%) aan aftrekpost, e.g. €2.800 gratis extra onbelaste winst?
De BTW mag je overigens wel direct aftrekken. Volgens mij is de aftrekpost voor KIA om je tegemoet te komen voor de aanslag op je middelen voor de zaken die je over meerdere jaren afschrijft. Dus reken je niet direct rijk.
Het mooie van investeringen < 450 euro is dat ze in principe direct af te trekken zijn en hoef je geen rekening te houden met afschrijving of restwaardes. Deze investeringen vallen buiten de KIA. Daarnaast moet je je afvragen of je middelen over meerdere jaren wil/kan afschrijven. Software licenties zijn vaak > 450 euro, maar schrijf je niet af (vooral niet als het jaar licenties zijn), die mag je direct ten lasten van je winst brengen en vallen ook buiten de KIA.
Ik houd het liefst zo veel mogelijk buiten het afschrijvingsverhaal. Stel dat je een laptop als investering inbrengt, zo uit mijn hoofd moet je die over 5 jaar afschrijven. Stel dat je hem na 2 jaar afdankt, dan moet je aan de slag met die restwaarde. Dat soort zaken kan voor je het weet een administratie op zichzelf worden.
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Als starter mag je willekeurig afschrijven..Gertjan. schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:23:
[...]
Ware het niet dat je de investeringen in de KIA over meerdere jaren moet verrekenen/afschrijven. Dus je 10 000 "minder winst" gaat niet direct op. Stel dat je het moet afschrijven over 10 jaar, dan heb je dus "maar" 1000 euro aftrek per jaar (de jaren daarna trek je de rest af, tot een bepaalde restwaarde).
Heeft de overheid eigenlijk inzage in de aankopen die je daadwerkelijk doet dan? Het lijkt me dat ze niet langskomen om te kijken of je daadwerkelijk een Apple iMac met Retina 5K display hebt staan?
Mag je trouwens verder producten van jezelf kopen? Ik heb namelijk 4 maanden geleden nog een headset gekocht en gebruik deze nu ook voornamelijk op werk. En wat met facturen van Amazon die geen btw bevatten?
Mag je trouwens verder producten van jezelf kopen? Ik heb namelijk 4 maanden geleden nog een headset gekocht en gebruik deze nu ook voornamelijk op werk. En wat met facturen van Amazon die geen btw bevatten?
Volgens mij wel, teminste als ze je komen controleren dan gaan ze kijken wat je hebt staan en wat je hebt gekocht. Je kan prima een sofa als IT bedrijf declareren, maar als ie er niet staat dan kan je wel in de problemen komen.chronoz schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:57:
Heeft de overheid eigenlijk inzage in de aankopen die je daadwerkelijk doet dan? Het lijkt me dat ze niet langskomen om te kijken of je daadwerkelijk een Apple iMac met Retina 5K display hebt staan?
Al is het als freelancer weer anders natuurlijk.. Weet niet of je die bank mag afschrijven als bedrijfsaankoop als ie in je huiskamer staat.
[ Voor 11% gewijzigd door Megamind op 18-03-2015 17:02 ]
Zolang jij een BTW bon hebt lijkt me dit niet zo'n probleem. Het moet natuurlijk wel officieel gekocht en betaald zijn.chronoz schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:57:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat is een intracommunautaire verwerving als het binnen de EU is, maar de werking is hetzelfde als je buiten de EU iets hebt gekocht: je geeft bij de aangifte omzetbelasting 21% BTW over de aankoop op, die je dus moet betalen. Dat bedrag trek je ook weer af als voorbelasting, zodat je netto niets betaalt. Dit mag alleen als je BTW-nummer op de factuur vermeld staat. Daarmee neem je de verantwoordelijkheid voor het afdragen van de BTW over van de leverancier.chronoz schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:57:
En wat met facturen van Amazon die geen btw bevatten?
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Hier wil ik graag even op inhaken.Gertjan. schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:23:
[...]
Ware het niet dat je de investeringen in de KIA over meerdere jaren moet verrekenen/afschrijven. Dus je 10 000 "minder winst" gaat niet direct op. Stel dat je het moet afschrijven over 10 jaar, dan heb je dus "maar" 1000 euro aftrek per jaar (de jaren daarna trek je de rest af, tot een bepaalde restwaarde).
De BTW mag je overigens wel direct aftrekken. Volgens mij is de aftrekpost voor KIA om je tegemoet te komen voor de aanslag op je middelen voor de zaken die je over meerdere jaren afschrijft. Dus reken je niet direct rijk.
Het mooie van investeringen < 450 euro is dat ze in principe direct af te trekken zijn en hoef je geen rekening te houden met afschrijving of restwaardes. Deze investeringen vallen buiten de KIA. Daarnaast moet je je afvragen of je middelen over meerdere jaren wil/kan afschrijven. Software licenties zijn vaak > 450 euro, maar schrijf je niet af (vooral niet als het jaar licenties zijn), die mag je direct ten lasten van je winst brengen en vallen ook buiten de KIA.
Ik houd het liefst zo veel mogelijk buiten het afschrijvingsverhaal. Stel dat je een laptop als investering inbrengt, zo uit mijn hoofd moet je die over 5 jaar afschrijven. Stel dat je hem na 2 jaar afdankt, dan moet je aan de slag met die restwaarde. Dat soort zaken kan voor je het weet een administratie op zichzelf worden.
Volgens mij haal je/halen jullie het begrip KIA er iets te snel erbij. De KIA wordt namelijk pas van toepassing indien je voldoende hebt geïnvesteerd in een jaar (minimaal € 2.300,- voor 2015). Onder de € 2.300,- heb je geen recht op KIA, maar moet je het (indien het een waarde heeft van minimaal € 450,- én langer als een jaar meegaat) wel activeren.
De reden hiervoor is simpel, en is dat de kosten voor dit product niet aan een specifiek jaar toe te rekenen zijn. Je maakt ook volgend jaar nog omzet met de laptop, en dus hoort ook een deel van de kosten van die laptop bij het volgende jaar.
Je verhaal m.b.t. de laptop buiten beschouwing laten kan dus niet. Een laptop gaat langer mee als 1 jaar, is in de regel duurder als € 450,- en moet dus geactiveerd worden. Als je naast die laptop niets investeert en je komt dan niet boven het drempelbedrag van € 2.300,- uit, dan doe je jezelf daarmee uiteraard tekort, want je laat 28% investeringsaftrek liggen. True, als de laptop het enige is wat je gekocht hebt en je zit dan op € 451,- dan moet je jezelf afvragen of het verstandig is om nog eens € 1.850,- te investeren voor € 644,- aftrek (al dan niet tegen een toptarief inkomstenbelasting) maar dat moge duidelijk zijn.
Heb je wel gebruik gemaakt van de investeringsaftrek, en binnen de herzieningstermijn (voor de meeste activa 5 jaar) verkoop je de laptop, dan kan je te maken krijgen met de desinvesteringsbijtelling. Deze geldt pas weer op het moment dat het totaal van desinvesteringen boven het normbedrag (de eerder genoemde € 2.300,-) uitkomt. Hiervoor pak je dan het destijds geclaimde percentage, dit vermenigvuldig je met de verkoopwaarde, en dit tel je bij.
Heb je in 2011 een laptop, telefoon en een pc gekocht voor in totaal € 5.000,- en je verkoopt in 2015 de doel aan de buurman voor € 1.500,-, dan hoeft er niets te worden bijgeteld. De opbrengst uit de verkopen is immers lager als € 2.300,-
Uiteraard leidt in bovenstaand voorbeeld e.e.a. wel tot een boekwinst van € 500,- waarover belasting betaald wordt (4 jaar x 20% x € 5.000,- = € 4.000,- afschrijving), dus in zoverre klopt je laatste zin "Dan moet je aan de slag met die restwaarde" uiteraard wel.
Uiteraard heb je dan dus ook volledig gelijk dat het stukje "€ 10.000,- minder winst" niet klopt zodra het geactiveerd wordt

Dit is niet waar. Het gaat om het totaal aan investeringen over een geheel kalenderjaar waarbij de samenhang eveneens van belang is. Indien jij redelijkerwijs aan kunt tonen dat je de SSD die je in december gekocht hebt, hebt gekocht omdat deze in je laptop gaat die je in oktober gekocht hebt, dan mag je de SSD prima bij de waarde van je laptop optellen.pirke schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:43:
Of dat je meerdere kleine dingen combineert. Een losse printer en losse SSD zijn te goedkoop, koop je ze samen dan heb je plotseling een kantoor investering. Het gaat om het totale factuurbedrag.
Koop je op maandag een printer, op dinsdag een pc, op woensdag een monitor en op donderdag een bureau, dan kun je deze dingen prima samen nemen en activeren als "inventaris" indien ze los niet boven de € 450,- uit zouden komen.
Zelfs als je in januari 2015 een laptop koopt, en er in december 2015 een SSD voor aanschaft mogen deze nog als 1 investering worden opgenomen. Of het de administratieve rompslomp waard is kun je je afvragen, maar het mag wel degelijk.
Uiteraard is het wel zo dat de boel minimaal 1 jaar mee moet gaan, en dat het "duurzame" middelen zijn. Je kunt dus niet zo maar voor € 450,- USB stickjes of DVD's kopen en deze vervolgens activeren.
Oh ja, v.w.b. de berekeningen die je in Excel gemaakt had (en waarvan je al aangaf dat deze niet juist waren), houdt je er rekening mee dat (hoewel voor jou waarschijnlijk niet van toepassing), je als ZZP'er moet voldoen aan het urencriterium om voor de aftrekposten in aanmerking te kunnen komen. Als je 6 maanden ondernemer bent kom je bij 40 uur per week 185 uur tekort (+/- 4,5 week)
En ja, de belastingdienst kan je hier vies op pakken. Ik heb laatst nog de vrienden uit Apeldoorn op kantoor gehad waarbij een klant z'n gehele agenda op tafel mocht leggen om aan te tonen dat hij wel 1.225 uur gewerkt had.
PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V
...en het feit dat het wel een samenhangend geheel moet zijn.pirke schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:43:
Een camera met lenzen hoort bij elkaar dus dat kan je optellen. Een printer en een tomtom dan weer niet. Het is trouwens wel geneuzel in de marge als je zo moet schrapen om een investeringsbedrag te behalen om daar de KIA mee te kunnen gebruiken.
Ik zit nu op 50 uur per week (40 declarabel en 10 uur reizen). Dit en overige zaken zoals administratie en overige zakelijke uren houd ik netjes bij in een excelsheet die ik elke week update. Dit project loopt naar verwachting tot het eind van het jaar. Dat uren criterium moet wel lukken dit jaar 
Verder is het uren criterium niet nodig voor KIA en MIA. Mijn elektrische auto kocht ik al toen ik nog met de voorbereidingen bezig was (daar had ik ook echt een auto voor nodig en ik had al wel een kvk+btw nummer) en heb dus de btw teruggekregen en KIA en MIA toe mogen passen. Ik had toen genoeg loon inkomsten om daar toen nog voordeel van te halen, ondanks de verliesvrijstelling (wel kosten geen omzet). Dit jaar maak ik voor het eerst serieuze omzet en dit jaar kan ik nog net gebruik maken van de willekeurige afschrijving als starter voor het deel dat niet onder de vamil valt (75% sowieso willekeurig). Gewoon alles in de 52% timen, zonde om slechts 42% voordeel te krijgen
Alleen de zelfstandigenaftrek (en bijbehorende starters aftrek) heb ik twee jaar misgelopen vanwege te weinig uren. Wel 5 jaar lang geen bijtelling en 3 jaar geen wegenbelasting. Plus nog een heerlijke auto!
Verder is het uren criterium niet nodig voor KIA en MIA. Mijn elektrische auto kocht ik al toen ik nog met de voorbereidingen bezig was (daar had ik ook echt een auto voor nodig en ik had al wel een kvk+btw nummer) en heb dus de btw teruggekregen en KIA en MIA toe mogen passen. Ik had toen genoeg loon inkomsten om daar toen nog voordeel van te halen, ondanks de verliesvrijstelling (wel kosten geen omzet). Dit jaar maak ik voor het eerst serieuze omzet en dit jaar kan ik nog net gebruik maken van de willekeurige afschrijving als starter voor het deel dat niet onder de vamil valt (75% sowieso willekeurig). Gewoon alles in de 52% timen, zonde om slechts 42% voordeel te krijgen
Alleen de zelfstandigenaftrek (en bijbehorende starters aftrek) heb ik twee jaar misgelopen vanwege te weinig uren. Wel 5 jaar lang geen bijtelling en 3 jaar geen wegenbelasting. Plus nog een heerlijke auto!
Voor de KIA/MIA is het inderdaad niet relevant hoeveel uur je maakt, maar aangezien zelfstandigenaftrek (al dan niet verhoogd met startersaftrek) en de MKB winstvrijstelling + mogelijk een dotatie aan de FOR toch over het algemeen iets meer gewicht in de schaal leggen wilde ik het toch nog even aanstippen 
offtopic:
Ergens bekruipt me het gevoel dat die heerlijke auto zonder bijtelling een Tesla Model S is
Ergens bekruipt me het gevoel dat die heerlijke auto zonder bijtelling een Tesla Model S is
PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V
KIA/MIA is significant meer dan de zelfstandigenaftrek, maar dat ligt ook aan de auto
In het algemeen heb je gelijk ja.
offtopic:
Het is een Chevrolet Volt, de Model S was twee jaar geleden nog buiten budget helaas. Je moet het wel voor kunnen schieten allemaal...
Het is een Chevrolet Volt, de Model S was twee jaar geleden nog buiten budget helaas. Je moet het wel voor kunnen schieten allemaal...
[ Voor 38% gewijzigd door pirke op 19-03-2015 09:40 ]
Vraagje; Ik moet over mn aangifte 2014 IB gaan betalen. Krijg ik daar nog los melding over hoe&wat? Of moet ik het zelf uitzoeken waar ik het naar over moet maken?
Als het goed is krijg je bericht van de belastingdienst dat je IB 2014 moet indienen. Je kan ook inloggen bij de belastingdienst voor ondernemers, daar zul je deze ook terugvinden.MB83 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 15:59:
Vraagje; Ik moet over mn aangifte 2014 IB gaan betalen. Krijg ik daar nog los melding over hoe&wat? Of moet ik het zelf uitzoeken waar ik het naar over moet maken?
Ik bedoel meer dat ik de aangifte heb gedaan voor de inkomstenbelasting. Daar komt, zoals verwacht, uit dat ik belasting moet betalen. Maar ik heb nergens gelezen of iets ontvagen waar ik dat bedrag naar toe over moet maken.
Met de omzetbelasting aangifte elk kwartaal krijg ik daar wel duidelijk terugkoppeling over. Heb ik nu iets gemist, of hoort dit zo?
Met de omzetbelasting aangifte elk kwartaal krijg ik daar wel duidelijk terugkoppeling over. Heb ik nu iets gemist, of hoort dit zo?
IB duurt even. Bij de BTW is je aangifte gelijk je aanslag.
Wat vinden jullie goede sites voor het vinden IT-contracten? www.it-contracts.nl lijkt me een goede, maar niet zo groot, www.itjobboard.nl
Waar je CV uploaden?
En hebben jullie ook vaak belletjes of je niet alsnog een vaste baan zou overwegen?
Waar je CV uploaden?
En hebben jullie ook vaak belletjes of je niet alsnog een vaste baan zou overwegen?
http://www.jenrick.nl/Vacatures.html
https://www.it-contracts....-freelance-ict-opdrachten
http://www.it-staffing.nl/Projecten.aspx
https://www.atseven.nl/opdrachten.aspx
http://www.4-freelancers....b.asp?ACTION=LIST&NIEUW=1
https://my.freelancehouse.nl/opdrachten
http://www.itaq.nl/vacante-vacatures.html
https://www.wematchit.nl/zoek/vacature
https://select.headfirst.nl/#/opdrachten
https://www.between.nl/show_requests.do?searchall=0
http://vacatures.yacht.nl.../Vacatures?kid=82&fid=644
En dan vergeet ik er vast nog wel wat
Ah zo.MB83 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:30:
Ik bedoel meer dat ik de aangifte heb gedaan voor de inkomstenbelasting. Daar komt, zoals verwacht, uit dat ik belasting moet betalen. Maar ik heb nergens gelezen of iets ontvagen waar ik dat bedrag naar toe over moet maken.
Dat duurt inderdaad even. Je krijgt vanzelf een blauwe envelop met je aanslag, kenmerk nr etc.
Bij je omzetbelasting heb je dat direct na het opgeven.
Verwijderd
Ben de laatste tijd bezig met zelfstudie HTML/CSS/JavaScript in de hoop hier goed in te worden en te gaan freelancen naast m'n vaste baan (38 uur). Ik heb het idee de basis onder de knie te hebben en vind het ook leuk om te doen, maar ik ben benieuwd hoeveel vraag er is naar webdesign voordat ik me er volledig op ga richten. Hebben jullie het idee dat er genoeg freelance klussen te vinden zijn op dit gebied of is er heel veel concurrentie?
Ik denk dat ZZP full-time voor €60 per uur ingehuurd worden heel andere koek is dan op odesk.com vechten voor projectjes die €150 opleveren. Het is volgens mij ook best lastig om structureel kleine freelance-opdrachten te vinden. Als ZZP'er heb je iig nog recruiters die je grote hoeveelheden aan opdrachten toesturen voor werk op locatie bij de klant tegen uurtarief. De vraag is natuurlijk hoe snel een klant jou kiest als er tientallen webdesigners dezelfde opdracht willen doen en een groot CV/portfolio hebben.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:09:
Ben de laatste tijd bezig met zelfstudie HTML/CSS/JavaScript in de hoop hier goed in te worden en te gaan freelancen naast m'n vaste baan (38 uur). Ik heb het idee de basis onder de knie te hebben en vind het ook leuk om te doen, maar ik ben benieuwd hoeveel vraag er is naar webdesign voordat ik me er volledig op ga richten. Hebben jullie het idee dat er genoeg freelance klussen te vinden zijn op dit gebied of is er heel veel concurrentie?
Ik denk dat je ver weg moet blijven van markten als odesk.com e.d. Veel te veel volk die denkt aan snel rijk worden en te weinig waardering voor echte kwaliteit. Indien je een goede webdesigner bent/wordt, neem een full-time baan erin en zorg dat je echt goed wordt en neem daarna de stap naar ZZP-werk, full-time voor €60*40*(52/12)=€10.000 bruto per maand en je hebt je tijd niet verspild aan de grote frustraties die budget-designopdrachten met zich meebrengen.
Thanks_Arthur schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:25:
[ Voor 38% gewijzigd door chronoz op 24-03-2015 11:33 ]
Verwijderd
*knip* U mag door naar Tweakers Advertising
[ Voor 179% gewijzigd door Krisp op 25-03-2015 09:12 ]
Laat ik die knop bookmark eens gebruiken, dank_Arthur schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:25:
w00t
Gaat WeMatchIT nou serieus zitten spam advertisen terwijl ze in de reactie daarboven al genoemd zijn.
Schaamteloos
Haal ik wematchit weer van mijn lijstje
Schaamteloos
[ Voor 4% gewijzigd door Viper® op 25-03-2015 14:01 ]
Als ik rondkijk naar freelance opdrachten, ook op de hierboven genoemde sites, dan zie ik vooral veel opdrachten waar je in-house 9-5 bij een bedrijf zit, vaak als onderdeel van een team. Nu zit ik juist te overwegen te gaan ZZPen omdat ik niet meer betaald wil worden voor m'n tijd maar voor m'n resultaten, niet van 9-5 op kantoor maar zelf kiezen waar, wanneer en hoe ik een opdracht uitvoer. Wat heb je er aan als je als zelfstandige alsnog gewoon op kantoor moet verschijnen, dan combineer je alle nadelen van een vaste baan met alle nadelen van ZZPen. Of zie ik iets over het hoofd ?
Voor beheer/ontwikkel/test opdrachten is het toch 99 van de 100 op klant locatie. Design/website/software ontwikkeling is vaak 'waar je maar wilt'; maar dan ben je met de bovenstaande websites inderdaad niet aan het juiste adres.Aaargh! schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 17:17:
Als ik rondkijk naar freelance opdrachten, ook op de hierboven genoemde sites, dan zie ik vooral veel opdrachten waar je in-house 9-5 bij een bedrijf zit, vaak als onderdeel van een team. Nu zit ik juist te overwegen te gaan ZZPen omdat ik niet meer betaald wil worden voor m'n tijd maar voor m'n resultaten, niet van 9-5 op kantoor maar zelf kiezen waar, wanneer en hoe ik een opdracht uitvoer. Wat heb je er aan als je als zelfstandige alsnog gewoon op kantoor moet verschijnen, dan combineer je alle nadelen van een vaste baan met alle nadelen van ZZPen. Of zie ik iets over het hoofd ?
En het verschil tussen werknemer en ZZPer is natuurlijk meer dan alleen waar/wanneer/hoe kwa uitvoeren van je opdracht.
Ja zoietsViper® schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 14:01:
Gaat WeMatchNIET nou serieus zitten spam advertisen terwijl ze in de reactie daarboven al genoemd zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 25-03-2015 17:53 ]
- Je houdt er snel 2x zoveel aan over
- Je betaalt over groot deel van eerste deel winst geen belasting
- ICT-kosten alles af te trekken (telefoon, laptop, etc)
- Geen gezeur meer met bedrijfspolitiek.
- Je leert veel meer.
- Je hebt je carrière veel meer in je eigen handen.
Anders blijf je altijd met opdrachten bezig die je in je eentje kunt doen, bijvoorbeeld webdesign-opdrachten of het Linux-beheer van een erg kleine omgeving, maar dan zit je ver van het grote geld af.
Zelfstandig zijn heeft enorm veel voordelen. Ik verdien nu in 5 maanden een jaarsalaris en kan zelf met belastingvoordeel uitbetalen en zelf bepalen of ik een gedeelte pas volgend jaar wil uitbetalen, lagere belastingschaal. Indien mijn contract niet wordt verlengd, ga ik waarschijnlijk een maandje op vakantie, reizen.
Wat zijn precies je verwachtingen? Ik besef me ook wel dat ik niet 40 uur per week productief kan werken, maar ik kan me daar niet zo druk om maken, als ik maar productief ben in de ogen van de klant. Als ZZP'er zul je in ieder geval goed beloond worden voor hoge productiviteit, je kunt je uurtarief snel verhogen en veel bedrijven belonen hun vaste werknemers niet echt, ondanks dat de productiviteit tussen mensen vaak enorm verschilt. Als ZZP'er kun je ook nog eens 2 maanden vakantie nemen als je vindt dat 52% belasting het niet waard is.
Viper® schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 14:01:
Gaat WeMatchIT nou serieus zitten spam advertisen terwijl ze in de reactie daarboven al genoemd zijn.
Schaamteloos

[ Voor 7% gewijzigd door chronoz op 25-03-2015 17:57 ]
Het gaat me niet om het grote geld. Ik ben developer van iOS/Android apps (kan veel meer dan dat, heb erg brede kennis maar dit is waar ik echt plezier aan beleef) en doe dat al sinds dag 1. Heb apps gebouwd voor grote namen, inclusief server-side deel (alles van PHP gepruts tot grote schaalbare J2EE systemen met bakken concurrent users). Vaak zelfstandig of met een heel klein groepje erg goeie developers.chronoz schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 17:56:
Anders blijf je altijd met opdrachten bezig die je in je eentje kunt doen, bijvoorbeeld webdesign-opdrachten of het Linux-beheer van een erg kleine omgeving, maar dan zit je ver van het grote geld af.
De laatste paar jaar moet alles opeens in scrum teams, veel junior mensen erbij, etc. Er wordt met 5 man gewerkt aan projecten die ik in m'n eentje in de helft v/d tijd kan.
Geen verwachtingen, ik ben alleen nog maar aan het uitzoeken of wat ik wil mogelijk is.Wat zijn precies je verwachtingen? Ik besef me ook wel dat ik niet 40 uur per week productief kan werken, maar ik kan me daar niet zo druk om maken, als ik maar productief ben in de ogen van de klant.
Wat ik vooral zoek is betaald te worden voor output, niet voor uren maar het belangrijkste is een minimale hoeveelheid menselijk contact, hoe minder hoe beter.
Met het maken van mobiele applicaties zal het vast mogelijk zijn om full-time vanaf thuis te werken bij bepaalde bedrijven.
Indien dat hoge prioriteit is, dan maakt het inderdaad niets uit of je het freelance doet of in vast dienstverband vanaf thuis.
Het kan even tijd kosten om dat te vinden, maar ik zie niet in waarom dat niet zou moeten lukken.
Je zou natuurlijk ook zelf kunnen proberen winstgevende Android-applicaties te maken in je eigen tijd, al kan ik me voorstellen dat duizenden hetzelfde geprobeerd hebben.
Indien dat hoge prioriteit is, dan maakt het inderdaad niets uit of je het freelance doet of in vast dienstverband vanaf thuis.
Het kan even tijd kosten om dat te vinden, maar ik zie niet in waarom dat niet zou moeten lukken.
Je zou natuurlijk ook zelf kunnen proberen winstgevende Android-applicaties te maken in je eigen tijd, al kan ik me voorstellen dat duizenden hetzelfde geprobeerd hebben.
odesk.com, freelancer.com en freelance.nl zullen dan meer in je straatje passen; de eerste 2 zijn internationaal georienteerd, de laatste meer Nederland. Daar zal je sneller fixed-price projecten vinden. Waarbij bij de eerste twee je genoeg concurrentie uit India etc zal hebben.Aaargh! schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 18:11:
Wat ik vooral zoek is betaald te worden voor output, niet voor uren maar het belangrijkste is een minimale hoeveelheid menselijk contact, hoe minder hoe beter.
Dat valt mij inderdaad ook op. Voor het eerst in een lange tijd heb ik niet direct via-via een nieuwe opdracht en ben ik een paar dagen per week beschikbaar, dus hou ik al deze sites in de gaten. In een team werken vind ik alleen maar leuk, maar waar voor een fulltimer tegenwoordig 36 uur p/w redelijk standaard is, vraagt het grootste gedeelte van deze listings vrolijk om 40.Aaargh! schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 17:17:
Als ik rondkijk naar freelance opdrachten, ook op de hierboven genoemde sites, dan zie ik vooral veel opdrachten waar je in-house 9-5 bij een bedrijf zit, vaak als onderdeel van een team.
Ik heb nog wat andere klussen lopen waar ze me af en toe tijdens daglicht willen zien, dus is 30 wel zo'n beetje het maximum en moet het een beetje flexibel in te richten zijn. Daadwerkelijk op zoek naar een ZZPer dus, in plaats van naar een fulltimer die betaald wordt per factuur in plaats van een loonstrookje.
http://www.hoofdkraan.nl/opdrachten/websites-en-applicaties is nog een site waar aardig wat van dit soort opdrachten tussen staan, maar meestal of van het niveau wordpress thema, of met een budget/uurtarief van niks.
Momenteel heb ik nu 2 opdrachtgevers en ik vind het echt geweldig.
Bij beide doe ik ervaring op, en indirect heb je hierdoor meer zekerheid. Want je hele operatie hangt niet te bengelen aan 1 klant.
Beide opdrachtgevers accepteren dat ik niet fulltime in control van hun kan zijn. Maar ik stel me flexibel op en kan ook veel vanaf afstand doen.
Hoe ik het nu heb ingedeeld wil ik verder continueren. Maar ik hoop dat ik, als 1 klus afloopt, het gat kan opvangen met een nieuw project.
De tijd zal het leren maar ik zit niet te wachten op een 40 uur per week job bij 1 klant.
Of het moet echt een leuke klus zijn natuurlijk 😄
Bij beide doe ik ervaring op, en indirect heb je hierdoor meer zekerheid. Want je hele operatie hangt niet te bengelen aan 1 klant.
Beide opdrachtgevers accepteren dat ik niet fulltime in control van hun kan zijn. Maar ik stel me flexibel op en kan ook veel vanaf afstand doen.
Hoe ik het nu heb ingedeeld wil ik verder continueren. Maar ik hoop dat ik, als 1 klus afloopt, het gat kan opvangen met een nieuw project.
De tijd zal het leren maar ik zit niet te wachten op een 40 uur per week job bij 1 klant.
Of het moet echt een leuke klus zijn natuurlijk 😄
w00t
Mijn ervaring is dat het met name de tussenpartijen zijn die 40u per week willen, zo verdien ze immers meer. Met de eindklant kan over het algemeen wel minder uren overeengekomen worden, het vereist alleen wat handigheid omdat te regelen (i.e. laat het niet direct bij de tussenpartij blijken).nuveo schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 19:30:
[...]
Dat valt mij inderdaad ook op. Voor het eerst in een lange tijd heb ik niet direct via-via een nieuwe opdracht en ben ik een paar dagen per week beschikbaar, dus hou ik al deze sites in de gaten. In een team werken vind ik alleen maar leuk, maar waar voor een fulltimer tegenwoordig 36 uur p/w redelijk standaard is, vraagt het grootste gedeelte van deze listings vrolijk om 40.
Ja, die tussenbureau's.... je hebt ze nog nodig (als je bij de grote bedrijven wilt werken), maar dat gaat gelukkig veranderen. De markt veranderd.
Ik zit in de infra hoek en ik zie de trend van DevOps bij meerdere bedrijven ingeregeld worden, Scrum dat op management niveau wordt beslist dat de beheerders daar ook naar over moeten, terwijl het er niet voor bedoeld is. Ik zie telkens dezelfde valkuilen op afdelingen plaatsvinden. Begin dat wel irritant te vinden.
Mijn werk gaat ook steeds meer richting automation (klant klikt aan, alles wordt uitgerold (firewall rules, reverse proxies/application firewalls, vm's, applicaties, etc. ala Amazon)... Ben benieuwd waar ik mij meer op moet gaan focussen. Er werd door een partij gezegd dat het werk meer richting ontwikkeling zal gaan binnen de tools met python. Wat denken jullie?
En dan heb je nog de sourcing trajecten: Ik merk dat de trend is om ICT uit te besteden. Ik zit voornamelijk bij de financials en die hebben veelal ICT mensen zelf in-house (muv AAB bijv), maar je ziet ook dat de omgevingen steeds meer naar de cloud gaan. Ik vraag me dan af icm met het automation stuk, waar ik meer op moet gaan focussen... Het beheer/implementatie waar ik mij kennis heb (Check Point, Bluecoat, Juniper, Cisco, F5, Kemp, VMware, Microsoft servers, Lync, Exchange) zie ik in de automation verdwijnen. Ene kant ook goed, want het beheren is op een gegeven moment, been there, done that... Maar wat voor type mensen zouden nog bij bijv de financials aanwezig blijven... Ik neem aan meer bedrijfsachtige rollen.
Wat is jullie gedachte hierbij?
Ik zit in de infra hoek en ik zie de trend van DevOps bij meerdere bedrijven ingeregeld worden, Scrum dat op management niveau wordt beslist dat de beheerders daar ook naar over moeten, terwijl het er niet voor bedoeld is. Ik zie telkens dezelfde valkuilen op afdelingen plaatsvinden. Begin dat wel irritant te vinden.
Mijn werk gaat ook steeds meer richting automation (klant klikt aan, alles wordt uitgerold (firewall rules, reverse proxies/application firewalls, vm's, applicaties, etc. ala Amazon)... Ben benieuwd waar ik mij meer op moet gaan focussen. Er werd door een partij gezegd dat het werk meer richting ontwikkeling zal gaan binnen de tools met python. Wat denken jullie?
En dan heb je nog de sourcing trajecten: Ik merk dat de trend is om ICT uit te besteden. Ik zit voornamelijk bij de financials en die hebben veelal ICT mensen zelf in-house (muv AAB bijv), maar je ziet ook dat de omgevingen steeds meer naar de cloud gaan. Ik vraag me dan af icm met het automation stuk, waar ik meer op moet gaan focussen... Het beheer/implementatie waar ik mij kennis heb (Check Point, Bluecoat, Juniper, Cisco, F5, Kemp, VMware, Microsoft servers, Lync, Exchange) zie ik in de automation verdwijnen. Ene kant ook goed, want het beheren is op een gegeven moment, been there, done that... Maar wat voor type mensen zouden nog bij bijv de financials aanwezig blijven... Ik neem aan meer bedrijfsachtige rollen.
Wat is jullie gedachte hierbij?
Ik denk dat kennis van een configuration management tool als Ansible, Puppet wel voldoende is als Linux-beheerder. Ook al helpt het schrijven van een bash-scriptje of python-script weleens, ze kunnen moeilijk verwachten dat beheerders ook hele goede programmeurs zijn.
Ik weet niet waar het naartoe gaat voor netwerk-beheerders.
Mijn werkgever (groot Brits mediabedrijf) is nu bezig om een groot project te verhuizen van Amazon naar hun eigen VMware-oplossing. Ik zie VMware voor enterprise ook niet zo snel verdwijnen, werkt allemaal erg goed.
Mijn werkgever (groot Brits mediabedrijf) is nu bezig om een groot project te verhuizen van Amazon naar hun eigen VMware-oplossing. Ik zie VMware voor enterprise ook niet zo snel verdwijnen, werkt allemaal erg goed.
Onlangs ben ik begonnen als een freelance ICT'er.
Vorige week heb ik gereageerd op een paar servicedesk opdrachten, maar ik word niet uitgenodigd.
De reden wordt vaak aangegeven; is niet mijn uurtarief, maar omdat ik te hoog geschoold ben. Ik zou dus de opdracht na een week of zo links laten liggen.
Ik snap die gasten dus echt niet, want ik KIES toch bewust voor die opdracht...what is wrong with you...ik zou zeggen; wees blij dat iemand van een hoog niveau reageert en daarmee de servicedesk afdeling niveau omhoog krikt...
Wat zouden jullie mij willen adviseren?
Hoe kom ik snel aan de bak?
Alvast bedankt!
Vorige week heb ik gereageerd op een paar servicedesk opdrachten, maar ik word niet uitgenodigd.
De reden wordt vaak aangegeven; is niet mijn uurtarief, maar omdat ik te hoog geschoold ben. Ik zou dus de opdracht na een week of zo links laten liggen.
Ik snap die gasten dus echt niet, want ik KIES toch bewust voor die opdracht...what is wrong with you...ik zou zeggen; wees blij dat iemand van een hoog niveau reageert en daarmee de servicedesk afdeling niveau omhoog krikt...
Wat zouden jullie mij willen adviseren?
Hoe kom ik snel aan de bak?
Alvast bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door lawkexarib op 31-03-2015 16:19 ]
Waarom reageer je op servicedesk opdrachten als je niveau kennelijk 'te hoog' is, misschien moet je op andere opdrachten reageren die beter bij je profiel passen?
ik snap je wel en ik snap die opdrachtgevers ook wel.Ascension schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:32:
Waarom reageer je op servicedesk opdrachten als je niveau kennelijk 'te hoog' is, misschien moet je op andere opdrachten reageren die beter bij je profiel passen?
Ik ben echter onlangs begonnen en sta te trappelen om te beginnen....snap je mijn situatie?
btw; ik heb reeds gezocht naar systeembeheer klussen, maar die kom ik bijna niet te tegen. wellicht zoek ik verkeerd. meestal zijn het klussen van een te hoge niveau of van andere capaciteiten...
Och, dit is niet uniek aan ZZP/Freelance werk hoor. Mijn vrouw solliciteert zich rot op een functie in de pedagogiek en solliciteert daarbij ook op functies die wat onder haar niveau liggen, maar zij krijgt exact hetzelfde te horen (maar op banen die wel het correcte niveau hebben is de markt verzadigd en dienen zich mensen met veel ervaring aan op junior functies).lawkexarib schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:18:
In principe hebben de werkgevers/opdrachtgevers wel een punt, waarom zou je investeren in iemand die niet lang zal blijven hangen (argument zelfs bij iemand gehoord die lopendebandwerk ging doen... Nou daar zal echt geinvesteerd worden in de mensen
Helaas is dit een gevalletje van: "een stel rotte appels". Er zijn helaas wel mensen die vertrekken zodra ze iets beters/anders vinden en totaal geen commitment tonen richting hun opdrachtgevers/werkgevers. Die hebben het helaas verpest voor mensen die zich wel willen inzetten.
Maar als je lastig aan de bak kan komen, zou het ook zomaar kunnen zijn dat je een dienst/skill hebt waar men nu (nog) niet op zit te wachten. Enige advies is dan ook geval: gewoon vol blijven houden!
Ik ben freelancer sinds vorig jaar maar werk momenteel wel op locatie, bij de klant. In principe verwacht de klant van medewerkers die 5 dagen per week werken, dat men 4 van de 5 dagen op kantoor is. Ik zelf werk echter maar 4 dagen per week, dus ben alle dagen aanwezig.Aaargh! schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 17:17:
Zelf vind ik het ZZP-erschap toch wel een stuk fijner als in loondienst. Redenen hiervoor zijn:
- ik bepaal zelf mijn tarief
- ik doe niet mee met beoordelingsrondes en heb dus minder te maken met bedrijfspolitiek
- ik kan zelf mijn pensioen regelen (dat doe ik momenteel via beleggen in indexfondsen)
- ik ben vrijer qua vakantie dagen
- ik denk dat je uiteindelijk qua belastingdruk ook voordeliger kan uitkomen, vooral als je na bepaalde tijd overgaat naar een BV (eerste jaren is eenmanszaak voordeliger)
- ik voel me ook meer verantwoordelijk voor mijn werk want ik heb niet de zekerheid van een vast contract; bij mij haalt dit het beste in me naar boven
Ik lees dat je iOS/Android ontwikkelaar bent. Misschien is het een idee om eens te praten met een bedrijf als Lukkien. Ze plaatsen freelancers bij grote klanten waar je zelf niet makkelijk terecht kan komen.
[ Voor 6% gewijzigd door MacWolf op 01-04-2015 23:05 ]
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Zodra veel netwerk gerelateerde zaken geautomatiseerd gaan worden biedt dit denk ik zeker kansen.chronoz schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:42:
Ik denk dat kennis van een configuration management tool als Ansible, Puppet wel voldoende is als Linux-beheerder. Ook al helpt het schrijven van een bash-scriptje of python-script weleens, ze kunnen moeilijk verwachten dat beheerders ook hele goede programmeurs zijn.
De techniek eronder veranderd niet. En de kunst is om te voldoen aan de wensen van de klant, ook als alles geautomatiseerd is.
Want dan heb je ,eindelijk, een keten van acties geautomatiseerd, wat dan? Blijft de klant continue dezelfde template gebruiken? Wat voor gevolgen heeft dat? Hoe interact de bestaande templates met nieuwe hardware?
Ik denk nog steeds dat het toekomstbeeld te rooskleurig is. Dat alles binnen 10 jaar geautomatiseerd is en je alleen nog maar een paar business rollen hebt. Je hebt altijd maatwerk wat gecreëerd moet worden vanwege of het verleden of de politiek in het heden of de toekomst.
Maar Python is zeker een taal die ik me ook eigen wil maken.
Ik ben ooit netwerk engineer geworden omdat ik het beïnvloeden van communicatie paden leuk vindt.
Er veranderd niets! Je doet nog steeds hetzelfde alleen op een andere manier.
In een blog las ik een mooi voorbeeld.
In de jaren 80 had je engineers die gespecialiseerd waren in PBX, Telefonie.
Rond 2000 kwam VOIP op, en engineers die PBX waren gespecialiseerd moesten over op VOIP.
Nu 15 jaar later moeten de VOIP engineers weer meebewegen met de markt. Nu gaat het richting collaboration. All-in-one communicatie systemen, Lync of Jabber.
Uiteindelijk blijft de dienst/service nog steeds nodig, alleen veranderen de technieken.
Dit zal voor netwerk engineering zoals we dat nu kennen ook veranderen ( voor het eerst dan...).
We hebben de potentie nog niet gezien maar als SDN echt los is gebroken en mainstream is in 2018 dan moet je klaar zijn. Want anders mis je de boot.
w00t
Laat je goed informeren over wat er met een BV komt kijken en waarom het voor jou voordeliger zou kunnen zijn. Wanneer jij grote financiele risico's wilt afdekken is een BV zeker een optie, of deelnemingen in andere bedrijven nemen. Maar als de exact dezelfde zaken met een BV wilt gaan doen als met je eenmanszaak, is een eenmanszaak een stuk handiger.MacWolf schreef op woensdag 01 april 2015 @ 23:00:
- ik denk dat je uiteindelijk qua belastingdruk ook voordeliger kan uitkomen, vooral als je na bepaalde tijd overgaat naar een BV (eerste jaren is eenmanszaak voordeliger)
Zou iemand mij willen uitleggen, welke berekening ik kan gebruiken voor hoeveel belasting afgaat en hoeveel ik over hou voor de volgende situatie:
25,- euro ex btw per uur
40 - per week
8 - maanden
Alvast bedankt!
25,- euro ex btw per uur
40 - per week
8 - maanden
Alvast bedankt!
http://www.berekenhet.nl/...netto-inkomen-zzp-er.htmllawkexarib schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:59:
Zou iemand mij willen uitleggen, welke berekening ik kan gebruiken voor hoeveel belasting afgaat en hoeveel ik over hou voor de volgende situatie:
25,- euro ex btw per uur
40 - per week
8 - maanden
Alvast bedankt!
En hoe simpel is het: 8 maanden * 22 werkdagen * 8 uur * 25 euro = €35.200.
Daar zul je ongeveer netto 60% van overhouden = 21.120 = 2640 netto per maand.
Gedurende 8 maanden. Als je 8 maanden / 12 rekent, moet het netto bedrag pro rato omlaag.
Volgens mij houdt hij veel meer over dan 60% netto. Met 1408 uur zit je boven de magische urengrens, en krijg je ook zelfstandigenaftrek.
Het volgende is zonder kosten gerekend, en met getallen van 2014 (ik heb nog geen tijd gehad om mijn sheet te updaten...)
Omzet: 35200
Zelfstandigenaftrek: 7280
Winstvrijstelling: 3909
Bruto winst voor IB: 24011
Belasting: 8955
Netto winst: 26245
Dat is 75% netto.
Als je ook nog startersaftrek krijgt hou je nog meer over.
Het volgende is zonder kosten gerekend, en met getallen van 2014 (ik heb nog geen tijd gehad om mijn sheet te updaten...)
Omzet: 35200
Zelfstandigenaftrek: 7280
Winstvrijstelling: 3909
Bruto winst voor IB: 24011
Belasting: 8955
Netto winst: 26245
Dat is 75% netto.
Als je ook nog startersaftrek krijgt hou je nog meer over.
*knip*
[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 23-04-2015 14:57 ]
^^
Ik hoef alleen maar te kijken naar het aantal posts en je weet dat het weer een of andere wervings/verkoop marketing 'kom bij ons' geleuter is.
Of fijne onderzoeken zonder goedkeuring
Ik hoef alleen maar te kijken naar het aantal posts en je weet dat het weer een of andere wervings/verkoop marketing 'kom bij ons' geleuter is.
Of fijne onderzoeken zonder goedkeuring

[ Voor 13% gewijzigd door Viper® op 23-04-2015 16:00 ]
Ik wil ontslag gaan nemen als software ontwikkelaar (ik werk momenteel nog via detachering) en voor mezelf gaan beginnen. In verband met mijn opzegtermijn van 2 kalendermaanden kan ik pas 1 augustus van start. Hierdoor ga ik het urencriteria van 1.225 voor de zelfstandigenaftrek denk ik niet meer halen voor dit jaar.
Gaat dit mij niet gigantisch veel geld kosten? Waarom hanteert de belastingdienst niet een maatregel die rekening houdt met het feit dat mensen halverwege het jaar kunnen starten? Heb ik nog opties om toch in aanmerking te komen voor een of andere aftrek?
Gaat dit mij niet gigantisch veel geld kosten? Waarom hanteert de belastingdienst niet een maatregel die rekening houdt met het feit dat mensen halverwege het jaar kunnen starten? Heb ik nog opties om toch in aanmerking te komen voor een of andere aftrek?
Dit jaar heb je gewoon pech: geen zelfstandigenaftrek en geen startersaftrek.
Echter: je krijgt wel 14% winstvrijstelling, BTW voordeel als je zakelijke apparatuur nodig hebt (PC, etc), en KIA (kleine investeringsaftrek) als je genoeg investeert (iets van 2300 euro ex btw) in zaken als PC etc.
Daarnaast kan je natuurlijk ook al meer verdienen puur doordat je er in inkomen op vooruit gaat. Een net uurtarief tegenover een mager loondienstloon doet veel meer dan de zelfstandigenaftrek. Dat laatste is vooral een extraatje.
Succes met je plannen!
Echter: je krijgt wel 14% winstvrijstelling, BTW voordeel als je zakelijke apparatuur nodig hebt (PC, etc), en KIA (kleine investeringsaftrek) als je genoeg investeert (iets van 2300 euro ex btw) in zaken als PC etc.
Daarnaast kan je natuurlijk ook al meer verdienen puur doordat je er in inkomen op vooruit gaat. Een net uurtarief tegenover een mager loondienstloon doet veel meer dan de zelfstandigenaftrek. Dat laatste is vooral een extraatje.
Succes met je plannen!
Je mag ook alle tijd die je besteed aan het opzetten van de zaak, en opleiding, reizen e.d. voordat je begint meetellen in het urencriterium voor zover ik weet. Dus als je even je agenda nagaat, kan je vrij snel alsnog wel dat halen, mits je per augustus dan ook wel declarabel bent.Gunn4 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 16:09:
Ik wil ontslag gaan nemen als software ontwikkelaar (ik werk momenteel nog via detachering) en voor mezelf gaan beginnen. In verband met mijn opzegtermijn van 2 kalendermaanden kan ik pas 1 augustus van start. Hierdoor ga ik het urencriteria van 1.225 voor de zelfstandigenaftrek denk ik niet meer halen voor dit jaar.
Je kan veel goedpraten, maar 800 uur aan voorbereiding wordt lastig. En als je geen geloofwaardige agenda en urenadministratie hebt kun je een boete krijgen voor belastingfraude, dat wil je ook niet. En dat voor een vrij klein netto voordeel van 3000 euro...
Alsook de reistijd van en naar je opdracht telt mee. En dat tikt wel lekker aan als je bv 1uur enkele reis zou moeten reizen.Bonsaiboom schreef op maandag 04 mei 2015 @ 17:25:
Je mag ook alle tijd die je besteed aan het opzetten van de zaak, en opleiding, reizen e.d. voordat je begint meetellen in het urencriterium voor zover ik weet. Dus als je even je agenda nagaat, kan je vrij snel alsnog wel dat halen, mits je per augustus dan ook wel declarabel bent.
Fiscaal vraagje: is het geen optie om een eenmanszaak onder te brengen in een man-vrouw firma (VOF structuur) en zodoende een stuk winst te verschuiven naar de minder verdienende partner? Of zitten daar grote haken en ogen aan?
Is dat onder fiscaal partnerschap niet sowieso mogelijk? En je raakt eventuele bescherming door huwelijkse voorwaarden kwijt. Verder zie ik niet zozeer problemen, en is anders ook aan de BD te vragen?
Fiscaal partnetschap biedt beperkte mogelijkheden om met belastbaar inkomen en te schuiven tussen de partners: inkomsten in box 3 en niet-persoonsgebonden aftrekposten in box 1 (denk aan: aftrek giften, eigen woning) zijn te verdelen. Ik zoek eigenlijk een mogelijkheid om het hele inkomen in box 1 te verdelen (al dan niet via aandeel in de ondernemingswinst). Ik ga het verder uitzoeken.
Wat betreft huwelijkse voorwaarden: daar heb je gelijk in. In een VOF zijn beide vennoten hoofdelijk aansprakelijk. Met een C.V. kan dat eventueel worden beperkt tot de beherende vennoot.
Wat betreft huwelijkse voorwaarden: daar heb je gelijk in. In een VOF zijn beide vennoten hoofdelijk aansprakelijk. Met een C.V. kan dat eventueel worden beperkt tot de beherende vennoot.
Als de ene partner 100k inkomen heeft en de ander niks, dan zou je het inderdaad kunnen splitsen in 2x 50k via een VOF. Dat scheelt een flinke slok in IB tarieven.
Als je huwelijkse voorwaarden hebt blijven de uitgekeerde winsten van elk individu gescheiden, maar de risico's zijn dan wel gezamenlijk. Eventueel zou je een deel van de overgehevelde winst weer terug kunnen schenken.
Ik weet overigens niet in hoeverre de partner dan ook daadwerkelijk werkzaamheden moet verrichten zodat de belastingdienst dit goedkeurd. Als ze niet genoeg uren maakt dan krijgt ze geen zelfstandigenaftrek, maar dat "beetje" is minder lucratief dan ban 52% naar 36,5% IB zakken.
Als je huwelijkse voorwaarden hebt blijven de uitgekeerde winsten van elk individu gescheiden, maar de risico's zijn dan wel gezamenlijk. Eventueel zou je een deel van de overgehevelde winst weer terug kunnen schenken.
Ik weet overigens niet in hoeverre de partner dan ook daadwerkelijk werkzaamheden moet verrichten zodat de belastingdienst dit goedkeurd. Als ze niet genoeg uren maakt dan krijgt ze geen zelfstandigenaftrek, maar dat "beetje" is minder lucratief dan ban 52% naar 36,5% IB zakken.
[ Voor 26% gewijzigd door pirke op 05-05-2015 11:34 ]
De enige beperking die ik online heb kunnen vinden is die van het "ongebruikelijk samenwerkingsverband". Eenvoudig samengevat een VOF waarin de partners niet op hetzelfde niveau werken (advocaat en receptionist, arts en praktijkondersteuner, ...) en waarin het ongebruikelijk zou zijn om een soortgelijke vennootschap aan te gaan met een ander dan je (huwelijks)partner.Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:31:
[...]
Samen met mijn vrouw hebben we ook een VOF (man-vrouw firma) en wat je vraagt gaat maar in bepaalde mate. Er moet namelijk wel een zakelijke reden aan te grondslag liggen hoe jullie het inkomens verdelen. Wanneer de fiscus dit beoordeeld zal zij zich de vraag stellen hoe de inkomensverdeling geweest zou zijn wanneer er hier geen sprake was van een man-vrouw firma. [...]
Wat ik kan vinden is dat in dit geval:
* ondersteunende werkzaamheden niet meetellen voor het urencriterium van de partner (m.a.w., receptie, telefoon, administratie worden niet als ondernemers-werkzaamheden gezien)
* het dus lastig gaat worden om voor beide vennoten de ondernemersaftrek te realiseren (urencriterium)
Zie ook: link belastingdienst
Maar, sinds 2010 valt de MKB-winstvrijstelling buiten dit criterium. Deze en deze link vermelden dat MKB-winstvrijstelling wel van toepassing is.
Alleen op deze plek lees ik iets over goedkeuring van de structuur door de fiscus (hoewel het vooral betrekking lijkt te hebben op de fiscale ondernemersvoordelen voor de partner, wat weer in lijn is met bovenstaande). Nog een link (pdf, pagina 47)
heeft het over de "gebruikelijkheidstoets". Maar ook hier lijkt het te gaan over de vraag of de uren van de partner mogen meetellen voor het urencriterium.
Edit: ik ben nog even op google geweest. Een oude, maar interessante uitspraak van de belastingrechter: http://uitspraken.rechtsp...ECLI:NL:GHLEE:2000:AA8932
Casus: zelfstandig gevestigd huisarts (M) getrouwd met praktijkondersteuner (V). Eerst betaalt de ondernemer elk jaar DFL 23k aan meewerkvergoeding, maar in 1996 wijzigt hij de structuur en kent hij zijn partner als vennoot 25% van de jaarwinst toe (ongeveer het dubbele bedrag). De fiscus is het hier niet mee eens, omdat de verdeling an sich onzakelijk zou zijn en er bovenden geen motivatie is voor de plotselinge verdubbeling van het deel van de partner.
De belastinginspecteur heeft deze zaak gewonnen. Maar heel frappant is het standpunt van de inspecteur (bold):
Dit standpunt laat imho al de nodige ruimte. Stel, een IT consultant maakt een winst van een ton. Zijn partner doet wel wat voor de onderneming, maar de zakelijke waarde daarvan is bijvoorbeeld maar 3000 euro. Zomaar 75/25 verdelen is niet mogelijk. De grote onbekende is de "zakelijke beloning" voor het werk van de eerste partner. Ik zou neigen om gangbare salarissen van IT consultants in loondenst te refereren. Stel dat je voor soortgelijke werkzaamheden in loondienst 70k (incl werkgeverslasten) zou verdienen. Dan is de zakelijke vergoeding 70k resp. 3k en resteert er 27k winst te verdelen tussen de maten. Een winstverdeling van 83.500 / 16.500 is op die manier realistisch.3. Geschil:
De belanghebbende gaat er van uit dat de winstverdeling van 75% (man) en 25% (vrouw) tussen de maten van de maatschap een zakelijke verdeling is. De inspecteur bestrijdt dat en stelt zich op het standpunt dat deze verdeling is ingegeven door onzakelijke motieven en dat eerst een zakelijke beloning voor de factoren arbeid en kapitaal moet worden vastgesteld. Daarna kan de overblijvende winst aan de maten voor een gelijk deel van 50% aan de maten worden toegerekend.
Als ik e.e.a. naast elkaar leg, ontstaat het volgende beeld:
* je kunt zonder problemen of beperkingen een VOF oprichten met je partner. Dat zal gezien worden als "man-vrouwfirma".
* wanneer je partner zich niet voor >30% bezig houdt met primaire (declarabele, omzet genererende, ...) werkzaamheden, zal er sprake zijn van een "ongebruikelijk samenwerkingsverband".
* in dat geval tellen de ondersteunende taken niet mee voor het urencriterium, waardoor zelfstandigenaftrek, startersaftrek en FOR voor de meewerkende partner buiten zicht verdwijnen.
* MKB-winstvrijstelling lijkt stand te houden.
* de verdeling van de winst tussen de vennoten dient te baseren op realistische waardering van de ingebrachte werkzaamheden, inspanningen en kapitaal. Een minderheidsaandeel voor een weinig-werkende partner lijkt echter niet onmogelijk. Gelukkig zit de winst juist in de eerste 20k inkomensherverdeling.
[ Voor 47% gewijzigd door t_captain op 05-05-2015 14:36 ]
Nog steeds begrijp ik het schimmige wereldje van tussenpartijen in de freelance ICT wereld niet helemaal. Neem nou vandaag, drie verschillende tussenpartijen die een beschrijving plaatsen voor hetzelfde eindproject:
* http://www.freelance.nl/?p=bekijkproject&id=596126
* http://www.freelance.nl/?p=bekijkproject&id=596171
* http://www.freelance.nl/?p=bekijkproject&id=596467
De één komt helemaal niet met een opdrachtomschrijving, de andere twee hebben gegoogled naar "software developer job description" en wat zinnetjes daarvan gecopypaste, dus ze hebben waarschijnlijk zelf nauwelijks een idee wat de opdracht inhoudt.
Hoe komen drie verschillende tussenpartijen aan zo'n opdracht terwijl ik 'm verder nergens kan vinden? Moet ik werken aan mijn google skills of mis ik ergens een interessante bron?
* http://www.freelance.nl/?p=bekijkproject&id=596126
* http://www.freelance.nl/?p=bekijkproject&id=596171
* http://www.freelance.nl/?p=bekijkproject&id=596467
De één komt helemaal niet met een opdrachtomschrijving, de andere twee hebben gegoogled naar "software developer job description" en wat zinnetjes daarvan gecopypaste, dus ze hebben waarschijnlijk zelf nauwelijks een idee wat de opdracht inhoudt.
Hoe komen drie verschillende tussenpartijen aan zo'n opdracht terwijl ik 'm verder nergens kan vinden? Moet ik werken aan mijn google skills of mis ik ergens een interessante bron?
Ja en nee
Bedrijven zijn liever lui dan moe en hebben vaak vaste partijen waarbij ze opdrachten uitzetten. Deze gaan dan eerst in hun eigen network zoeken en later wordt het weer bij andere bureau's uitgezet. Zo kan je een week later gebeld worden voor dezelfde opdracht. Soms zijn de vacatures niet eens te vinden de bedrijfswebsite zelf.
Ook zijn recruiters zeer schimmig over opdrachten, klantnamen en locaties. Vaak hebben ze de ballen verstand van het bedrijf, wat er precies gezocht wordt of enige kennis van vakgebieden etc.
Voor hetzelfde geldt proberen ze een Java klus bij een .net ontwikkelaar voor te leggen.
Vooral met externe en subcontractors is het alleen doosjes schuiven. Je wordt ingehuurd voor een bepaald bedrag en daar gaat dan een marge van 10%/15% bovenop, soms wel meer. Want hoe meer hoe beter. Daarvoor krijg je dan ook weinig tot niks terug. Je ondernemingsrisico ligt volledig bij jezelf, de tussenpartij is nergens voor aansprakelijk. Ook betalen ze pas als de factuur door de klant betaald is.
Ik ken mensen die zo jaren voor een klant hebben gewerkt via een tussenbureau. Vaak genoeg geweest dat een tussenpartij failliet gaat, wie is er dan de sigaar, juist.
Zoals je misschien kan merken heb ik inmiddels een schurft hekel aan alles wat met recruiting te maken heeft.
Samen met nog een zelfstandige hebben we wel eens lopen zeuren op recruitment en of dat nou echt niet beter kan. Beetje zoals LinkedIn vroeger was of had moeten zijn.
Zelf een non profit website starten waar eindklanten zich direct kunnen inschrijven en freelancers ook. Een beetje 'cut out the middle man'. Dat communiceert ook stukken makkelijker. Geen schimmel gelul over tarieven etc. Een soort werkspot.nl voor de ICT.
UWV heeft het op dat opzicht handig gedaan. Daar heb je het werkportaal (Salesforce) en werken ze niet met tussenpartijen.
maar ik draaf een beetje door
Ik weet niet of iemand deze al kende: http://blacklist-recruiters.nl/
Heel veel op de lijst herkende ik direct bij naam
Bedrijven zijn liever lui dan moe en hebben vaak vaste partijen waarbij ze opdrachten uitzetten. Deze gaan dan eerst in hun eigen network zoeken en later wordt het weer bij andere bureau's uitgezet. Zo kan je een week later gebeld worden voor dezelfde opdracht. Soms zijn de vacatures niet eens te vinden de bedrijfswebsite zelf.
Ook zijn recruiters zeer schimmig over opdrachten, klantnamen en locaties. Vaak hebben ze de ballen verstand van het bedrijf, wat er precies gezocht wordt of enige kennis van vakgebieden etc.
Voor hetzelfde geldt proberen ze een Java klus bij een .net ontwikkelaar voor te leggen.
Vooral met externe en subcontractors is het alleen doosjes schuiven. Je wordt ingehuurd voor een bepaald bedrag en daar gaat dan een marge van 10%/15% bovenop, soms wel meer. Want hoe meer hoe beter. Daarvoor krijg je dan ook weinig tot niks terug. Je ondernemingsrisico ligt volledig bij jezelf, de tussenpartij is nergens voor aansprakelijk. Ook betalen ze pas als de factuur door de klant betaald is.
Ik ken mensen die zo jaren voor een klant hebben gewerkt via een tussenbureau. Vaak genoeg geweest dat een tussenpartij failliet gaat, wie is er dan de sigaar, juist.
Zoals je misschien kan merken heb ik inmiddels een schurft hekel aan alles wat met recruiting te maken heeft.
Samen met nog een zelfstandige hebben we wel eens lopen zeuren op recruitment en of dat nou echt niet beter kan. Beetje zoals LinkedIn vroeger was of had moeten zijn.
Zelf een non profit website starten waar eindklanten zich direct kunnen inschrijven en freelancers ook. Een beetje 'cut out the middle man'. Dat communiceert ook stukken makkelijker. Geen schimmel gelul over tarieven etc. Een soort werkspot.nl voor de ICT.
UWV heeft het op dat opzicht handig gedaan. Daar heb je het werkportaal (Salesforce) en werken ze niet met tussenpartijen.
maar ik draaf een beetje door
Ik weet niet of iemand deze al kende: http://blacklist-recruiters.nl/
Heel veel op de lijst herkende ik direct bij naam
[ Voor 16% gewijzigd door Viper® op 07-05-2015 12:35 ]
Tja, maar het is niet alsof het niet ook anders zou kunnen. Een eindklant kan ook prima zelf een opdracht uitzetten op sites als www.freelance.nl of www.it-contracts.nl. Daarnaast zijn er ook wel initiatieven a la "cut out the middle man" zoals www.jellow.nl.
Het eerste gebeurt echter vrijwel nooit, en de alternatieven komen maar nauwelijks van de grond. En dus loopt in de praktijk 95% van de opdrachten die online geplaatst worden via een tussenpartij.
Waarom? Zijn bedrijven echt zo lui dat ze liever 15% marge aan zo'n tussenpartij weggeven voor het een aantal keer op ctrl-c en ctrl-v drukken dan dat een gedeelte ten goede komt aan de freelancer en de rest bespaard kan worden?
Of waren al deze bedrijven eigenlijk op zoek naar een vaste medewerker in plaats van een freelancer, maar hebben ze na een paar maanden wachten maar toegegeven aan de zoveelste recruiter die de "acquisitie wordt niet op prijs gesteld" melding negeert en met profielen aan komt zetten?
Of...?
Het eerste gebeurt echter vrijwel nooit, en de alternatieven komen maar nauwelijks van de grond. En dus loopt in de praktijk 95% van de opdrachten die online geplaatst worden via een tussenpartij.
Waarom? Zijn bedrijven echt zo lui dat ze liever 15% marge aan zo'n tussenpartij weggeven voor het een aantal keer op ctrl-c en ctrl-v drukken dan dat een gedeelte ten goede komt aan de freelancer en de rest bespaard kan worden?
Of waren al deze bedrijven eigenlijk op zoek naar een vaste medewerker in plaats van een freelancer, maar hebben ze na een paar maanden wachten maar toegegeven aan de zoveelste recruiter die de "acquisitie wordt niet op prijs gesteld" melding negeert en met profielen aan komt zetten?
Of...?
Grote bedrijven sluiten vaak raamcontracten af met de tussenleveranciers. Lever garanties, uurprijzen en al wat niet meer. En of dat bedrijf nu Euro 80,- aftikt aan de tussenleverancier of de freelancer, is niet hun probleem.
Verder is het natuurlijk veel eenvoudiger om zaken te doen met 1 of 2 tussenleveranciers, dan met 100den freelancers apart.
Ok, dat soort partijen zitten er inderdaad ook tussen. Headfirst bijvoorbeeld, die doen helemaal niet geheimzinnig over de eindklant: die mag je best direct opbellen, maar dan word je weer terugverwezen naar hen aangezien de klant bewust voor de tussenpartij gekozen heeft._Arthur schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:18:
[...]
Grote bedrijven sluiten vaak raamcontracten af met de tussenleveranciers. Lever garanties, uurprijzen en al wat niet meer. En of dat bedrijf nu Euro 80,- aftikt aan de tussenleverancier of de freelancer, is niet hun probleem.
Verder is het natuurlijk veel eenvoudiger om zaken te doen met 1 of 2 tussenleveranciers, dan met 100den freelancers apart.
Daar doel ik dan ook niet helemaal op, wel op het grote gedeelte "voor onze opdrachtgever zoeken wij..." wat er dan nog overblijft.
Het uitzetten van een opdracht op een willekeurige website is 1; maar de gehele contract afhandeling en financiele zaken er rond omheen is 2. En vaak dat 2e laat men graag aan anderen over als het opeens over vele freelancers en contracthandelingen gaat.nuveo schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:26:
Daar doel ik dan ook niet helemaal op, wel op het grote gedeelte "voor onze opdrachtgever zoeken wij..." wat er dan nog overblijft.
Een dergelijke broker constructie staat toch helemaal los van de werving? Bijvoorbeeld weer Headfirst zit er contractueel ook tussen om dit soort redenen, maar doet dat omdat de klant dat wil, dus is er geen reden om niet transparant te zijn._Arthur schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:03:
[...]
Het uitzetten van een opdracht op een willekeurige website is 1; maar de gehele contract afhandeling en financiele zaken er rond omheen is 2. En vaak dat 2e laat men graag aan anderen over als het opeens over vele freelancers en contracthandelingen gaat.
Of ING, die doen zelf de werving van ZZPers, maar laat er een broker tussen zitten voor de afhandeling van contracten en betalingen.
Headfirst doet juist het hele traject. Van selectie tot contract afhandelingen.nuveo schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:39:
Een dergelijke broker constructie staat toch helemaal los van de werving?
Of snap ik niet waar je heen wilt met je 'vraag'?
Mijn vraag was dus vooral: wat verklaart het grote aanbod van opdrachten via schimmige ("voor onze opdrachtgever...") tussenpartijen, terwijl noch de klant noch de ZZPer voordeel lijkt te hebben bij zo'n constructie?_Arthur schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:45:
[...]
Headfirst doet juist het hele traject. Van selectie tot contract afhandelingen.
Of snap ik niet waar je heen wilt met je 'vraag'?
De tussenpartij heeft een flink voordeel: als hij iemand een jaar weg kan zetten tegen 10 euro marge per uur, dan is dat 16k omzet voor een kleine hoeveelheid werk. Dat lucratieve karakter zorgt dat er veel partijen zijn die dat proberen.
Inderdaad, voor zo'n tussenpartij is het slapend rijk worden, dus dat er een hoop van zijn die hier een graantje van mee willen pikken kan ik ze niet kwalijk nemen. Dat een ZZPer zo'n opdracht aanneemt is ook goed te begrijpen, als het gros van het werk nou eenmaal niet op een andere manier wordt aangeboden heb je weinig keuze.
Maar waarom doen de opdrachtgevers zichzelf dit aan? Als ze de opdracht direct zouden aanbieden kan er een hoger uurtarief naar de ZZPer (en daarmee krijg je er wellicht een betere voor terug) en/of hoeven ze minder te betalen; en krijgen ze een veel beter aanbod: zo'n tussenpartij stuurt sommige profielen niet eens door naar de klant als het hun niet uitkomt, lees: op een andere combinatie van ZZPer en klant meer marge denken te kunnen maken.
Voor de afhandeling kan vervolgens alsnog een onafhankelijke broker worden ingeschakeld. Het is niet alsof de contracten die de tussenpartijen aan de klant voorleggen zo rechtschapen zijn..
Maar waarom doen de opdrachtgevers zichzelf dit aan? Als ze de opdracht direct zouden aanbieden kan er een hoger uurtarief naar de ZZPer (en daarmee krijg je er wellicht een betere voor terug) en/of hoeven ze minder te betalen; en krijgen ze een veel beter aanbod: zo'n tussenpartij stuurt sommige profielen niet eens door naar de klant als het hun niet uitkomt, lees: op een andere combinatie van ZZPer en klant meer marge denken te kunnen maken.
Voor de afhandeling kan vervolgens alsnog een onafhankelijke broker worden ingeschakeld. Het is niet alsof de contracten die de tussenpartijen aan de klant voorleggen zo rechtschapen zijn..
Wie van jullie heeft zijn eigen woning tot het ondernemersvermogen gerekend?
Als je minimaal 10% van je niet-splitsbare huis zakelijk gebruikt (bijvoorbeeld ingericht als kantoorruimte als je verder geen bedrijfspand hebt) heb je volgens de rekenmodule vd belastingdienst keuzevrijheid om hem tot je prive vermogen of tot je ondernemersvermogen te rekenen.
Even snel een rekenvoorbeeldje met wat ronde getallen:
- Huis / WOZ / Hypotheek: 200k
- Rente: 2,5% = 5k
- Jaarlijkse kosten (belastingen, onderhoud, GWL, etc): 5k (waarvan 750 euro btw (gemeentelijke belastingen zijn btw vrij))
Prive betaal je dus 10k, en krijg je 2,55k terug via HRA. Daarnaast betaal je 780 euro eigen woning forfait (52%*0,75%*WOZ). Totale kosten prive: 8230 euro
Zakelijk betaal je maar 9,25k (geen btw), moet je 1,5% = 3k forfait bij de winst optellen, mag je afschrijving rekenen (90% in 30 jaar) a 6k. Bruto resultaat -12,25k waar 14% winstvrijstelling af gaat, hou je netto -10,5k aan resultaat over, wat op 52% zo'n 5,5k oplevert. De werkelijke kosten zijn dus die 9,25k verminderd met de 5,5k voordeel = 3,75k aan totale kosten. Dat is minder dan de helft van de prive kosten. Een nieuwe keuken of een andere verbouwing is dan opeens ook een zakelijke post.
Hierbij geldt dan weer wel dat als je met winst gaat verkopen, deze winst met 52% belast is. Echter kun je dat in een herinvesteringsreserve stoppen als je daarna weer een (groter) huis koopt. Daarnaast blijf je dit voordeel houden tov de HRA die elk jaar minder wordt.
Of zie ik iets over het hoofd?
Als je minimaal 10% van je niet-splitsbare huis zakelijk gebruikt (bijvoorbeeld ingericht als kantoorruimte als je verder geen bedrijfspand hebt) heb je volgens de rekenmodule vd belastingdienst keuzevrijheid om hem tot je prive vermogen of tot je ondernemersvermogen te rekenen.
Even snel een rekenvoorbeeldje met wat ronde getallen:
- Huis / WOZ / Hypotheek: 200k
- Rente: 2,5% = 5k
- Jaarlijkse kosten (belastingen, onderhoud, GWL, etc): 5k (waarvan 750 euro btw (gemeentelijke belastingen zijn btw vrij))
Prive betaal je dus 10k, en krijg je 2,55k terug via HRA. Daarnaast betaal je 780 euro eigen woning forfait (52%*0,75%*WOZ). Totale kosten prive: 8230 euro
Zakelijk betaal je maar 9,25k (geen btw), moet je 1,5% = 3k forfait bij de winst optellen, mag je afschrijving rekenen (90% in 30 jaar) a 6k. Bruto resultaat -12,25k waar 14% winstvrijstelling af gaat, hou je netto -10,5k aan resultaat over, wat op 52% zo'n 5,5k oplevert. De werkelijke kosten zijn dus die 9,25k verminderd met de 5,5k voordeel = 3,75k aan totale kosten. Dat is minder dan de helft van de prive kosten. Een nieuwe keuken of een andere verbouwing is dan opeens ook een zakelijke post.
Hierbij geldt dan weer wel dat als je met winst gaat verkopen, deze winst met 52% belast is. Echter kun je dat in een herinvesteringsreserve stoppen als je daarna weer een (groter) huis koopt. Daarnaast blijf je dit voordeel houden tov de HRA die elk jaar minder wordt.
Of zie ik iets over het hoofd?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb een koopappartement dat al ruim een jaar onbewoond is. Wel sta ik er nog ingeschreven en mijn bedrijf is er gevestigd. Ik kom er alleen om de post te halen.
Verkopen wilde ik nog niet, verhuur is niet toegestaan door de hypotheekverstrekker. Als ik toch nog iets zou kunnen met mijn woning, is dat natuurlijk fijn. Gebruiken als werkplek is geen probleem, daar heb ik zelfs al eens aan gedacht.
Verkopen wilde ik nog niet, verhuur is niet toegestaan door de hypotheekverstrekker. Als ik toch nog iets zou kunnen met mijn woning, is dat natuurlijk fijn. Gebruiken als werkplek is geen probleem, daar heb ik zelfs al eens aan gedacht.
Nadelig: MKB winstvrijstelling: je brengt je hypotheeklasten t.l.v. de winst ipv je belastbaar inkomen.
Voordelig: overige woonlasten (onderhoud etc) zijn ook laste i.p.v. het strikte lijstje van de HRA.
Risico: bedrijfsbeëindiging, emigratie, fiscale wijzigingen in de toekomst.
Voordelig: overige woonlasten (onderhoud etc) zijn ook laste i.p.v. het strikte lijstje van de HRA.
Risico: bedrijfsbeëindiging, emigratie, fiscale wijzigingen in de toekomst.
Niet naar willekeur, dat blijkt ook uit de uitspraak die ik in mijn (lange) post heb geciteerd
Je mag dus niet zomaar 50/50 doen om alle lage belastingschijven uit te maxen. Maar als je goed kunt motiveren dat het een zakelijke winstverdeling is, sta je in je recht om met je partner een VOF aan te gaan. Er is immers geen wet die zich tegen die situatie verzet.
Ik zou als volgt te werk gaan:
- bepalen van de realistische marktwaarde van de "primaire" werkzaakheden o.b.v. wat een werkgever ervoor overheeft.
- bepalen van een realistische marktwaarde van de ondersteunende werkzaamheden.
- bepalen van een prognose over kapitaalbehoefte en marktconforme cost of capital.
- bepalen van een realistische winstprognose.
- verdelen van de winst: hoeveel komt voort uit de primaire, ondersteunende werkzaamheden, hoeveel moet je toekennen aan de factor kapitaal, wat resteert is de winst die resulteert uit het ondernemerschap.
Werkzaamheden kun je verdelen over de vennoten. Kapitaalinbreng ook. En voor de rest lijkt ren 50/50 verdeling me zeer redelijk. Je bent immers samen ondernemen, beiden even aansprakelijk, doet de strategie samen en bent gelijkwaardig partner.
Je mag dus niet zomaar 50/50 doen om alle lage belastingschijven uit te maxen. Maar als je goed kunt motiveren dat het een zakelijke winstverdeling is, sta je in je recht om met je partner een VOF aan te gaan. Er is immers geen wet die zich tegen die situatie verzet.
Ik zou als volgt te werk gaan:
- bepalen van de realistische marktwaarde van de "primaire" werkzaakheden o.b.v. wat een werkgever ervoor overheeft.
- bepalen van een realistische marktwaarde van de ondersteunende werkzaamheden.
- bepalen van een prognose over kapitaalbehoefte en marktconforme cost of capital.
- bepalen van een realistische winstprognose.
- verdelen van de winst: hoeveel komt voort uit de primaire, ondersteunende werkzaamheden, hoeveel moet je toekennen aan de factor kapitaal, wat resteert is de winst die resulteert uit het ondernemerschap.
Werkzaamheden kun je verdelen over de vennoten. Kapitaalinbreng ook. En voor de rest lijkt ren 50/50 verdeling me zeer redelijk. Je bent immers samen ondernemen, beiden even aansprakelijk, doet de strategie samen en bent gelijkwaardig partner.
Ik denk er serieus over om als freelancer/zzp-er te starten, als app- en webdeveloper. De kans is aanwezig dat mijn huidige contract niet wordt verlengd. Ik wil vanuit de ww starten.
Wat mij aantrekt aan het freelancer zijn is zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid en vrijheid. Daarnaast heb ik geen zin meer in starre organisaties, terwijl ik uitstekend werk lever.
- Ik heb niet een groot portfolio. De dingen die ik in het verleden heb gebouwd, zijn er nog wel, maar die zijn al veranderd door opvolgers. Daarnaast heb ik veel (webbased) software gebouwd voor intern gebruik, dus niet op internet terug te vinden. Is dat een probleem?
- Ik heb nog amper een netwerk. Wel krijg ik op basis van mijn cv op vacaturesites nog steeds regelmatig telefoontjes, ondanks dat deze al 3+ jaar niet meer ge-update is. Wat is handig om te beginnen? Bemiddelaars? Of opdrachten oppakken via sites als freelancer.nl?
- Als zzp-er heb je een VAR nodig. Krijg je die als je net begint? Een ondernemer heeft meerdere opdrachtgever, maar als je een eerste opdracht oppakt dan heb je nog niet meerdere opdrachtgever. Wel heb je uiteraard het voornemen om er meer te hebben. Dat is genoeg voor een VAR?
- Het valt mij op dat freelancers/zzp-ers vaak op locatie werken. Ik vind het lastig om op een rumoerig kantoor te werken. Thuis, waar ik een goede werkplek heb, ben ik veel productiever. Ik loop er tegenaan dat werkgevers daar erg moeilijk over doen, terwijl dat in de ict prima kan. Het valt mij op hoe vaak ik in opdrachten voor zzp-ers zie dat ze zzp-er op kantoor moet zijn.
Hoe pakt dit in de praktijk uit? Werk je deels thuis en deels op locatie? Als je op kantoor werkt, heb je dan je eigen laptop en zoek je een leeg bureau in het bedrijf op?
- Wat zijn de grote verschillen tussen zzp-er en loondienst als webdeveloper(/softwareontwikkelaar)?
Deze vraag is erg algemeen, maar ik stel deze omdat ik freelance-opdrachten soms wel verdacht veel op reguliere vacatures vind lijken. Ik zoek vooral vrijheid. Ik begrijp dat je kunt kiezen wat je gaat doen als je de luxe hebt dat je meerdere opdrachtgevers kunt kiezen. Maar in loondienst geldt dit ook: Als er veel vacatures zijn, kun je gemakkelijk elders solliciteren wanneer je dat wilt.
Wat mij aantrekt aan het freelancer zijn is zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid en vrijheid. Daarnaast heb ik geen zin meer in starre organisaties, terwijl ik uitstekend werk lever.
- Ik heb niet een groot portfolio. De dingen die ik in het verleden heb gebouwd, zijn er nog wel, maar die zijn al veranderd door opvolgers. Daarnaast heb ik veel (webbased) software gebouwd voor intern gebruik, dus niet op internet terug te vinden. Is dat een probleem?
- Ik heb nog amper een netwerk. Wel krijg ik op basis van mijn cv op vacaturesites nog steeds regelmatig telefoontjes, ondanks dat deze al 3+ jaar niet meer ge-update is. Wat is handig om te beginnen? Bemiddelaars? Of opdrachten oppakken via sites als freelancer.nl?
- Als zzp-er heb je een VAR nodig. Krijg je die als je net begint? Een ondernemer heeft meerdere opdrachtgever, maar als je een eerste opdracht oppakt dan heb je nog niet meerdere opdrachtgever. Wel heb je uiteraard het voornemen om er meer te hebben. Dat is genoeg voor een VAR?
- Het valt mij op dat freelancers/zzp-ers vaak op locatie werken. Ik vind het lastig om op een rumoerig kantoor te werken. Thuis, waar ik een goede werkplek heb, ben ik veel productiever. Ik loop er tegenaan dat werkgevers daar erg moeilijk over doen, terwijl dat in de ict prima kan. Het valt mij op hoe vaak ik in opdrachten voor zzp-ers zie dat ze zzp-er op kantoor moet zijn.
Hoe pakt dit in de praktijk uit? Werk je deels thuis en deels op locatie? Als je op kantoor werkt, heb je dan je eigen laptop en zoek je een leeg bureau in het bedrijf op?
- Wat zijn de grote verschillen tussen zzp-er en loondienst als webdeveloper(/softwareontwikkelaar)?
Deze vraag is erg algemeen, maar ik stel deze omdat ik freelance-opdrachten soms wel verdacht veel op reguliere vacatures vind lijken. Ik zoek vooral vrijheid. Ik begrijp dat je kunt kiezen wat je gaat doen als je de luxe hebt dat je meerdere opdrachtgevers kunt kiezen. Maar in loondienst geldt dit ook: Als er veel vacatures zijn, kun je gemakkelijk elders solliciteren wanneer je dat wilt.
Ik ben nu ruim een jaar zzp'er en kan wel een aantal van je vragen beantwoorden uit mijn eigen ervaringen.SvMp schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 13:06:
VAR-WUO was geen probleem, ik heb gewoon op alle vragen eerlijk antwoord gegeven ook al had ik destijds nog maar één opdrachtgever.
Zelf vind ik het juist wel fijn om mensen te zien en te spreken. Ik mis het hebben van collega's af en toe wel. Niet alleen om kennis mee te delen, maar vooral voor het sociale aspect. Daarom werk ik graag op locatie en dan het liefst tussen de medewerkers. Het verschilt natuurlijk wel of ik ergens kom voor een adviesopdracht waarbij ik een paar keer aanwezig ben en daarna thuis aan een document werk dat ik een week later ga presenteren, of dat ik een paar maanden werk aan een project voor, bij en met een klant.- Het valt mij op dat freelancers/zzp-ers vaak op locatie werken. Ik vind het lastig om op een rumoerig kantoor te werken. Thuis, waar ik een goede werkplek heb, ben ik veel productiever. Ik loop er tegenaan dat werkgevers daar erg moeilijk over doen, terwijl dat in de ict prima kan. Het valt mij op hoe vaak ik in opdrachten voor zzp-ers zie dat ze zzp-er op kantoor moet zijn.
Ik werk bijna altijd op hardware van de klant (dat is vrij gebruikelijk omdat je met SharePoint vaak op servers moet kunnen inloggen) maar neem wel altijd mijn laptop mee. Als ik bijvoorbeeld een adviesdocument moet opleveren, doe ik dat op mijn eigen laptop. Dankzij clouddiensten en PortableApps is het niet meer onmogelijk om op een willekeurige pc te werken, zelfs met beperkte rechten.
Voordat ik zzp'er werd, werkte ik in consultancy als functioneel/technisch consultant. De inhoud van mijn werk is niet veranderd eigenlijk. Nog steeds zit ik veel bij klanten om aan projecten te werken en het contact met de mensen bij de klant is ook niet anders.- Wat zijn de grote verschillen tussen zzp-er en loondienst als webdeveloper(/softwareontwikkelaar)?
In loondienst zat ik ook minstens wekelijks op kantoor bij mijn werkgever (consultancybedrijf) voor pre-salestrajecten, kennisdeling, interne projecten, uitwerken van documenten etc. maar ook voor de gezelligheid. Het is gewoon fijn om af en toe over onzinnige dingen te kunnen praten tijdens lunch. Taart eten als er iemand jarig is. Of een borrel na werktijd.
Wat niet veranderd is, is de resultaatverplichting. Je hebt natuurlijk vrijheid, maar er moet wel iets opgeleverd worden. Daarbij bepalen de eisen en wensen van de klant in grote mate hoe je het werk uitvoert. Daarbij heb je dus te maken met hun standaarden voor development, gebruikte tools en systemen, coding conventions etc. Je moet je dus goed kunnen aanpassen aan verschillende bedrijfsculturen. Verder is het handig als je met verschillende soorten mensen kunt samenwerken in een team én als je een beetje doortastend bent in het ontdekken van ongeschreven gewoontes.
Als je daarin ook op zoek bent naar absolute vrijheid, moet je zelf een softwarehuis of internetbureau beginnen
De vrijheid komt voor mij vooral terug in werktijden: ik bepaal zelf wanneer ik beschikbaar ben. Het is niet meer zo dat er een scheduler zegt dat ik morgen naar klant X moet. Als ik morgen wil uitslapen en daarna tot laat aan mijn website wil werken, kan dat. Als ik op hemelvaartsdag een deployment wil gaan voorbereiden voor een klant kan dat ook.
Verder kan ik zelf mijn laptop en telefoon kiezen, vervoer zelf bepalen, welke training ik doe, naar welk congres ik ga en hoeveel vrije dagen ik neem en wanneer. Dat zijn voor mij niet de belangrijkste aspecten, en ze zijn in het verleden bij werkgevers ook nooit een groot probleem geweest, maar ik ben er wel blij mee.
Bedankt voor je uitgebreide reactieCanaria schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 14:04:
[...]
Ik ben nu ruim een jaar zzp'er en kan wel een aantal van je vragen beantwoorden uit mijn eigen ervaringen.
Ik ook. Maar de kantooromgevingen staan mij tegen, daar wil ik niet (meer) 40 uur per week in werken.VAR-WUO was geen probleem, ik heb gewoon op alle vragen eerlijk antwoord gegeven ook al had ik destijds nog maar één opdrachtgever.
[...]
Zelf vind ik het juist wel fijn om mensen te zien en te spreken. Ik mis het hebben van collega's af en toe wel. Niet alleen om kennis mee te delen, maar vooral voor het sociale aspect. Daarom werk ik graag op locatie en dan het liefst tussen de medewerkers. Het verschilt natuurlijk wel of ik ergens kom voor een adviesopdracht waarbij ik een paar keer aanwezig ben en daarna thuis aan een document werk dat ik een week later ga presenteren, of dat ik een paar maanden werk aan een project voor, bij en met een klant.
Dat lijkt mij terecht. Resultaatverplichting lijkt mij voor een freelancer nog veel sterker, aangezien ze geen verplichtingen hebben. Dit is bij geen van mijn werkgevers een probleem geweest. Ik heb altijd uitstekende beoordelingen gehad. Probleem is wel dat ik slecht tegen een keurslijf kan waar organisaties (waar ik heb gewerkt) hun werknemers in stoppen.Ik werk bijna altijd op hardware van de klant (dat is vrij gebruikelijk omdat je met SharePoint vaak op servers moet kunnen inloggen) maar neem wel altijd mijn laptop mee. Als ik bijvoorbeeld een adviesdocument moet opleveren, doe ik dat op mijn eigen laptop. Dankzij clouddiensten en PortableApps is het niet meer onmogelijk om op een willekeurige pc te werken, zelfs met beperkte rechten.
Voordat ik zzp'er werd, werkte ik in consultancy als functioneel/technisch consultant. De inhoud van mijn werk is niet veranderd eigenlijk. Nog steeds zit ik veel bij klanten om aan projecten te werken en het contact met de mensen bij de klant is ook niet anders.
In loondienst zat ik ook minstens wekelijks op kantoor bij mijn werkgever (consultancybedrijf) voor pre-salestrajecten, kennisdeling, interne projecten, uitwerken van documenten etc. maar ook voor de gezelligheid. Het is gewoon fijn om af en toe over onzinnige dingen te kunnen praten tijdens lunch. Taart eten als er iemand jarig is. Of een borrel na werktijd.
Wat niet veranderd is, is de resultaatverplichting. Je hebt natuurlijk vrijheid, maar er moet wel iets opgeleverd worden. Daarbij bepalen de eisen en wensen van de klant in grote mate hoe je het werk uitvoert. Daarbij heb je dus te maken met hun standaarden voor development, gebruikte tools en systemen, coding conventions etc. Je moet je dus goed kunnen aanpassen aan verschillende bedrijfsculturen. Verder is het handig als je met verschillende soorten mensen kunt samenwerken in een team én als je een beetje doortastend bent in het ontdekken van ongeschreven gewoontes.
Dat is de ultieme droom idd.Als je daarin ook op zoek bent naar absolute vrijheid, moet je zelf een softwarehuis of internetbureau beginnen
Maar dan heb je klanten die niet verwachten dat je altijd op kantoor bent?De vrijheid komt voor mij vooral terug in werktijden: ik bepaal zelf wanneer ik beschikbaar ben. Het is niet meer zo dat er een scheduler zegt dat ik morgen naar klant X moet. Als ik morgen wil uitslapen en daarna tot laat aan mijn website wil werken, kan dat. Als ik op hemelvaartsdag een deployment wil gaan voorbereiden voor een klant kan dat ook.
Ik reis graag en ben ongeveer 7 weken per jaar op reis, verspreid over het jaar. Dat is in combinatie met vast werk moeilijk. Met mijn vorige en huidige werkgever heb ik het kunnen onderhandelen. Als freelancer gaat dat volgens mij gemakkelijker als je genoeg en tevreden klanten hebt.
Dat wordt door sommige mensen als nadeel gezien, maar ik vind het ook een groot voordeel. Evenals zelf voor je pensioen e.d. zorgen. Ik merk dat veel mensen het liever voor ze geregeld zien worden, maar ik doe dit soort dingen veel liever zelf.Verder kan ik zelf mijn laptop en telefoon kiezen, vervoer zelf bepalen, welke training ik doe, naar welk congres ik ga en hoeveel vrije dagen ik neem en wanneer. Dat zijn voor mij niet de belangrijkste aspecten, en ze zijn in het verleden bij werkgevers ook nooit een groot probleem geweest, maar ik ben er wel blij mee.
Waarom eerst de WW in en dan starten? Gewoon doorpakken en zorgen dat je met je eerste opdracht kunt beginnen op je laatste werkdag toch?Ik denk er serieus over om als freelancer/zzp-er te starten, als app- en webdeveloper. De kans is aanwezig dat mijn huidige contract niet wordt verlengd. Ik wil vanuit de ww starten.
Waarschijnlijk niet, het gaat meer om je skills als portfolio, dat is mijn ervaring.- Ik heb niet een groot portfolio. De dingen die ik in het verleden heb gebouwd, zijn er nog wel, maar die zijn al veranderd door opvolgers. Daarnaast heb ik veel (webbased) software gebouwd voor intern gebruik, dus niet op internet terug te vinden. Is dat een probleem?
Dit kan wel een probleem zijn, de beste opdrachten krijg je namelijk niet via dat soort sites maar over het algemeen via je netwerk, als je dit niet hebt wordt het lastig, zeker als je iets generieks doet in de web-development (bijv. frontender, of PHP developer) en geen speciale, schaarse skills hebt. Wel zijn opdrachten vanaf dat soort sites mogelijk interessant om een netwerk op te bouwen, mijn ervaring is echter dat dit vaak slecht betaalde opdrachten zijn waarbij de opdrachtgever voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en waarbij betalingen vaak ook moeilijk kunnen gaan. Netwerken door naar "Open Coffee's" etc. te gaan is vaak ook tijdverspilling, de meeste bezoekers hiervan zijn namelijk zelf ook op zoek naar opdrachten- Ik heb nog amper een netwerk. Wel krijg ik op basis van mijn cv op vacaturesites nog steeds regelmatig telefoontjes, ondanks dat deze al 3+ jaar niet meer ge-update is. Wat is handig om te beginnen? Bemiddelaars? Of opdrachten oppakken via sites als freelancer.nl?
Ja, geen probleem, zolang je aan de voorwaarden voldoet. Als je verwacht voor minstens 3 verschillende opdrachtgevers te werken het komende jaar waarbij het werk niet te veel naar 1 opdrachtgever toe hangt moet dat helemaal goed-komen. Ik heb in de afgelopen 5 jaar maar 1 of 2 keer gehad dat er naar mijn VAR is gevraagd maar het kost niets dus zeker even aanvragen.- Als zzp-er heb je een VAR nodig. Krijg je die als je net begint? Een ondernemer heeft meerdere opdrachtgever, maar als je een eerste opdracht oppakt dan heb je nog niet meerdere opdrachtgever. Wel heb je uiteraard het voornemen om er meer te hebben. Dat is genoeg voor een VAR?
Verschilt per opdracht; Ik werk bijna exclusief vanuit huis maar krijg mijn opdrachten dan ook zo goed als altijd via mijn netwerk waarbij ik al een 'vertrouwd' persoon ben, bij opdrachten via recruiters werk je waarschijnlijk altijd op locatie. Het hangt dus erg van de opdrachtgever en opdracht af. Werk je in een team dan ontkom je er niet aan om op locatie te gaan zitten, werk je alleen aan een opdracht dan kun je het vaak prima vanuit huis doen.- Het valt mij op dat freelancers/zzp-ers vaak op locatie werken. Ik vind het lastig om op een rumoerig kantoor te werken. Thuis, waar ik een goede werkplek heb, ben ik veel productiever. Ik loop er tegenaan dat werkgevers daar erg moeilijk over doen, terwijl dat in de ict prima kan. Het valt mij op hoe vaak ik in opdrachten voor zzp-ers zie dat ze zzp-er op kantoor moet zijn.
Je krijgt meer waardering voor je werk, je verdient er als het goed is heel wat meer mee, maar je hebt ook meer verantwoordelijkheid en zorgen en geen vangnet meer. Heb je 2 maanden geen werk dan heb je 2 maanden geen inkomen. Ook zullen bepaalde zaken wat lastiger gaan als ZZP-er (hoge borg bij een nieuw huurhuis bijvoorbeeld of vervelende aanvullende voorwaarden als je een hypotheek wil). De opdrachten zijn veelal hetzelfde maar je zult minder 'collegialiteit' ondervinden aangezien je toch een 'outsider' bent en waarschijnlijk een stuk meer verdient dan je collega's die hetzelfde doen in loondienst.- Wat zijn de grote verschillen tussen zzp-er en loondienst als webdeveloper(/softwareontwikkelaar)?
Afhankelijk van de opdrachten kun je heel wat meer vrijheid hebben maar zul je ook op andere vlakken vrijheid in moeten leveren. Even boodschappen doen op een rustig moment door de weeks? Geen probleem, maar als je op vakantie bent en het gaat mis dan moet je ook in kunnen grijpen waar nodig, ook al zit je in een tentje in de wildernis en moet je naar een dorp 15 km verderop rijden om via wifi zaken te verhelpen. Als je thuis werkt is het ook vaak geen probleem om wat later te beginnen als je je daar beter bij voelt (ik begin meestal pas rond een uur of 10 aangezien ik dan uitgerust ben en beter mijn werk doe, wel werk ik dan vaak in de avond ook nog even door). Qua planning kun je soms hele rustige weken hebben of je hebt het heel druk en je hebt geen avonden/weekenden meer over om alle opdrachten op tijd af te kunnen ronden. Dit is lastig te plannen aangezien je afhankelijk bent van meerdere opdrachtgevers die ook een planning hebben en deze ook regelmatig aan moeten passen door weer andere afhankelijkheden, mijn ervaring is dat je beter een opdracht te weinig als te veel kunt hebben om jezelf niet te overwerken.
Ik ben heel blij geweest met mijn beslissing, ik vind mijn werk nog steeds leuk, ben beter uitgerust, verdien meer en heb meer vrijheid. Ook krijg ik meer voldoening uit m'n werk. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik het zonder mijn netwerk zeker niet zo goed zou hebben. Mijn netwerk bestaat met name uit oud werkgevers en bekenden van oud werkgevers, als je deze niet zo hebt dan is het allicht een idee om nog wat werk in loondienst te doen bij verschillende bedrijven om dat wat op te bouwen; Of je kunt gewoon de gok nemen aan gaan natuurlijk
P.S. Vakantie? Beter plan je het en jaar van te voren in anders kun je het met een beetje pech vergeten, vooral als je voor wat kleinere opdrachtgevers werkt waarbij jij verantwoordelijk bent voor de tech kunnen ze je vaak niet voor een langere periode tijdens die opdracht missen. Zelfs al heb je het ingepland dan is er altijd nog het risico dat er een opdracht uitloopt waar je last van kunt hebben. Ik heb al enkele keren een vakantie uit moeten stellen of moeten annuleren om deze reden. Je kunt hier ook schijt aan hebben natuurlijk maar dat hangt er helemaal van af hoe loyaal je bent aan je klanten natuurlijk
Disclaimer: ik ben zelf 5 jaar geleden als freelancer/ZZP web-developer gestart, met name backend maar doe ook frontend waar nodig. Zo goed als geen acquisitie hoeven doen in die jaren, opdrachten komen vanzelf. Zit sinds het eerste jaar altijd zeker 3 maanden vooruit volgeboekt.
[ Voor 5% gewijzigd door D4V3 op 16-05-2015 16:42 ]
op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!
Er zijn zeker klanten die verwachten dat ik op kantoor ben. Soms staan ook de werktijden vast. Ik bedoelde vooral dat ik mijn eigen week kan indelen. Met klanten spreek ik meestal wel 1-2 weken van tevoren af welke dagen ik er ben, maar als ik een dag vrij wil hoef ik daarvoor geen toestemming te vragen bij een werkgever. Dan plan ik mijn dagen voor de klant daar gewoon omheen.SvMp schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:32:
[...]
Maar dan heb je klanten die niet verwachten dat je altijd op kantoor bent?
Ik reis graag en ben ongeveer 7 weken per jaar op reis, verspreid over het jaar. Dat is in combinatie met vast werk moeilijk. Met mijn vorige en huidige werkgever heb ik het kunnen onderhandelen. Als freelancer gaat dat volgens mij gemakkelijker als je genoeg en tevreden klanten hebt.
Als het om meer dan een paar dagen gaat, voor vakanties bijvoorbeeld, houd ik daar rekening mee bij het aannemen van opdrachten.
Ik probeer elke week een dag vrij te plannen, voor zelfstudie en administratie. Maar het kan voor klanten ook heel goed uitkomen als je extra tijd beschikbaar hebt. Dan zit je dus 's avonds of in het weekend de administratie te doen, maar je hebt wel een extra tevreden klant
Dat doe ik nu ook al. Ik werk nu in een organisatie waar het wordt ontmoedigd om na 17:00 uur nog wat te doen, en oh wee als je een avond doorwerkt en de dag daarna pas om 10.00 uur binnenkomt..Canaria schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:03:
[...]
Ik probeer elke week een dag vrij te plannen, voor zelfstudie en administratie. Maar het kan voor klanten ook heel goed uitkomen als je extra tijd beschikbaar hebt. Dan zit je dus 's avonds of in het weekend de administratie te doen, maar je hebt wel een extra tevreden klant

Ik heb behoefte aan veel weken vakantie (mijn passie reizen), maar ik ben ook bereid om lange werkweken te maken.
In principe mee eens.D4V3 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:33:
[...]
Waarom eerst de WW in en dan starten? Gewoon doorpakken en zorgen dat je met je eerste opdracht kunt beginnen op je laatste werkdag toch?
Het is echter praktischer om vanuit de ww te beginnen: Je krijgt 6 maanden 29% minder ww en mag ondernemen wat je wil. Na die 6 maanden kun je zelf beslissen of je terug de ww in wilt (om alsnog een baan te zoeken) of verder gaat met zzp-er zijn. Dit geeft wat zekerheid.
Als ik zonder eerst de ww in te gaan een opdrachtgever zoek, en ik kan na de opdracht geen nieuwe vinden, dan heb ik een probleem. Ik heb genoeg spaargeld voor als er wat kapot gaat o.i.d., maar ik kan geen maanden overbruggen. Het recht op ww is dan (uiteraard) weg.
Stel dat ik bij de start van de 6 maanden vrij snel een opdracht vind, dan bouw ik dankzij die halve ww er bij snel een buffer op. En als ik na een half jaar geen enkel uitzicht op (meer) opdrachten heb kan ik stoppen. Ik heb een dusdanig lang arbeidsverleden dat ik nog tijd genoeg heb om werk te zoeken als het met het zzp-er zijn niet lukt. Zelfs in deeltijd ondernemen en in deeltijd werk zoeken is een optie. Kortom, het geeft een broodnodig vangnet. Ik ben alleenstaand en heb hypotheekverplichtingen. Ik denk dat het zonde is om die kans te laten lopen. Ik moet namelijk ergens beginnen.
Als je een tijdje bezig bent heb je een financiële buffer en een netwerk, maar nu heb ik dat nog amper.
Hoe toon je die skills aan dan?Waarschijnlijk niet, het gaat meer om je skills als portfolio, dat is mijn ervaring.
Ik heb enkele certificaten. Of krijg je de opdracht als de klik er is tijdens de kennismaking, en dan ziet de opdrachtgever snel genoeg of je ook echt goed bent?
Ik denk dat ik toch met die recruiters moet beginnen om dat netwerk en financiële buffers op te bouwen. Hoe heb jij dat gedaan toen je begon? Of had je op dag 1 al een netwerk?Dit kan wel een probleem zijn, de beste opdrachten krijg je namelijk niet via dat soort sites maar over het algemeen via je netwerk, als je dit niet hebt wordt het lastig, zeker als je iets generieks doet in de web-development (bijv. frontender, of PHP developer) en geen speciale, schaarse skills hebt. Wel zijn opdrachten vanaf dat soort sites mogelijk interessant om een netwerk op te bouwen, mijn ervaring is echter dat dit vaak slecht betaalde opdrachten zijn waarbij de opdrachtgever voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en waarbij betalingen vaak ook moeilijk kunnen gaan. Netwerken door naar "Open Coffee's" etc. te gaan is vaak ook tijdverspilling, de meeste bezoekers hiervan zijn namelijk zelf ook op zoek naar opdrachtenRecruiters hebben vaak opdrachten genoeg liggen, let wel dat je vaak nooit meer van die gasten af komt en ze zelf ook geld kosten voor het bedrijf waar je gaat solliciteren.
Volgens mij moet je als webdevelopers behoorlijk generiek zijn, omdat alle technieken steeds weer in projecten terug kunnen komen. Het lijkt mij niet voldoende om bijv. alleen maar expert in Zend framework of Typo3 te zijn.
Dat is geen probleem: Ik improviseer alles en boek nooit. Daardoor heb ik bij een vorige werkgever ook wel eens een tripje uitgesteld.P.S. Vakantie? Beter plan je het en jaar van te voren in anders kun je het met een beetje pech vergeten, vooral als je voor wat kleinere opdrachtgevers werkt waarbij jij verantwoordelijk bent voor de tech kunnen ze je vaak niet voor een langere periode tijdens die opdracht missen. Zelfs al heb je het ingepland dan is er altijd nog het risico dat er een opdracht uitloopt waar je last van kunt hebben. Ik heb al enkele keren een vakantie uit moeten stellen of moeten annuleren om deze reden. Je kunt hier ook schijt aan hebben natuurlijk maar dat hangt er helemaal van af hoe loyaal je bent aan je klanten natuurlijkIk moet wel zeggen dat met de grotere vrijheid in werktijden ik veel minder behoefte heb aan vakantie als vroeger, het is wel makkelijker om iets tussendoor te doen, zolang je maar niet te lang off the grid bent
Dat klinkt goedDisclaimer: ik ben zelf 5 jaar geleden als freelancer/ZZP web-developer gestart, met name backend maar doe ook frontend waar nodig. Zo goed als geen acquisitie hoeven doen in die jaren, opdrachten komen vanzelf. Zit sinds het eerste jaar altijd zeker 3 maanden vooruit volgeboekt.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Daar komen weer andere verantwoordelijkheden kijkenCanaria schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 14:04:
[...]
Als je daarin ook op zoek bent naar absolute vrijheid, moet je zelf een softwarehuis of internetbureau beginnen
Zelf liep ik recentelijk bij een aantal klanten tegen de problemen aan dat ik niet meer genoeg resources kon leveren om bij te blijven bij hun wensen (ze gingen groeien of voorzagen groei, maar konden niet veel garanderen). Ze wilden in sommige gevallen namelijk een 100% beschikbare support-dienstverlening en snel grote slagen maken. Daarnaast krijg je na lange tijd vaak de problemen dat je als externen te duur gaat worden, ze gaan dan liever insourcen.
Enige manier om dat op te lossen (het resource probleem, niet insourcen) is door een eigen pool mensen op te zetten (maar let op, dat kost veel geld en levert je veel zorgen op) of door onderdeel te worden in een bestaand team (maar dan loop je het risico om "die ene externe" te worden).
Recentelijk heb ik besloten om na 5 jaar zelfstandigheid (waarvan de laatste 2 jaar jaar als werkgever) toch weer ergens in loondienst te gaan. Dit omdat ik daar gewoon meer resources tot mijn beschikking heb, ik mij nu 100% kan focussen op een richting en ik min of meer al een vaste rol in het team speelde (lead developer/IT manager). Mijn zelfstandigheid/autonomie is op geen enkele manier beperkt gelukkig, het enige wat is veranderd is dat ik meer tijd kan besteden en dat het voor de klant aantrekkelijker is (meer beschikbaarheid en wat gunstiger tarief). Daarnaast hoef ik nu niet meer in de avonden wakker te liggen en zitten te rekenen of ik extra personeel kan/wil aannemen.
Uiteraard moet ik dat nu ook doen voor mijn werkgever, maar daar zit wat meer "ruimte" en omdat we nu volle focus hebben is de groei ook wat beter te voorspellen en op in te spelen