Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
pirke schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 09:49:
Één vd redenen dat ik ga ZZPen is dat ik zelf m'n pensioen wil regelen ipv verplicht moet inleggen in een fonds dat ik niet vertrouw. Ik wil zelf in controle zijn.
Er zijn andere manieren om je toekomst te verzekeren, zorg bijvoorbeeld dat je zaken als je woning aflost, daarnaast zorgen dat je flinke bulk zwart geld opbouwd en neem eventueel belangen in andere ondernemingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Kecin schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 20:15:
Ik kom dit topic ook eens binnenwandelen en vraag me af hoe jullie je marketing eigenlijk regelen. Of is het helemaal niet nodig door het opgebouwde netwerk?
Hangt uiteraard van veel zaken af, in hoeverre is de dienst die je levert een niche, en ben je startend of ervaren? Groot of klein netwerk?

Wat ik aan beginners vaak als tip geef is dat een blog bijhouden vaak goed werkt:

-Het ordend je gedachten wanneer je het opschrijft
-Het leid tot meer verkeer naar je eigen website
-Het is een manier om extra leads te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
t_captain schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:23:
Een opleiding binnen je vakgebied kun je op twee manieren aftrekken:

* Prive: studiekosten mag je boven een bepaalde drempel aftrekken van je belastbaar inkomen.

* Zakelijk: studiekosten mag je integraal aftrekken van je belastbare winst.

Link: http://www.opencircles.nl/aftrekbaarheid-van-studiekosten

Prive heb je het voordeel dat een euro studiekosten 1:1 van je belastbaar inkomen af gaat en dus de volledige besparing of de inkomstenbelasting oplevert. Daar staat de drempel tegenover. Zakelijk heb je geen drempel, maar wel MKB-winstvrijstelling (waardoor 1 euro zakelijke kosten slechts voor 86 cent in je belastbaar inkomen terugkomt). Ik denk dat zakelijk meestal beter is.

Dan zijn er regels over welke studiekosten aftrekbaar zijn. Prive zijn die regels heel streng en vallen reiskosten expliciet buiten de aftrek. Als je de opleiding zakelijk volgt, zijn het imho wel zakelijke kilometers. Denk aan een werknemer met een leaseauto die door zijn baas op cursus wordt gestuurd. In zijn kilometeradministratie zal hij de ritten gewoon zakelijk boeken.
Die studie zelf zie ik als privé. Ik zou deze studie ook doen als ik geen werk had en ik heb het niet perse nodig om mijn werk te doen. Ondanks dat het wel hetzelfde vakgebied is (Informatica).
Viper® schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:23:
Bel even de belastingdienst.

Het feit dat je er geen kantoor huurt en geen kosten hebt en in principe hetzelfde werk ook vanuit je eigen woning kan doen neigt mij te zeggen dat het niet als zakelijke kilometers gezien kan worden.

Stel je zou er een business appointment hebben, of je zaak zit daar, dus huur van een zakelijke ruimte is het weer anders.

Bij een controle zal je de belastingdienst moeten kunnen overtuigen waarom deze kilometers als zakelijk gezien kunnen worden.
Ik heb net even geprobeerd iemand die ik bij de Belastingdienst ken te bellen, nam helaas niet op. Mijn ervaring met de belastingtelefoon zelf is dat de mensen daar elkaar vaak tegenspreken bij "grijze gebieden".

Denk dat ik maar voor deze optie ga: of ik moet huur betalen voor een kantoor en ik kan de reiskosten aftrekken of ik betaal geen huur en de reiskosten betaal ik zelf.
Optie 2 is hoe dan ook goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
André schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:30:
[...]

Gevoelsmatig zou je dan alleen die dagen kunnen declareren dat je geen college hebt, dan is het hoofddoel echt werk. Maar een telefoontje naar de BD kan idd geen kwaad.
Bij veel belastingzaken is het zo geregeld dat als een X percentage van de tijd je iets zakelijk gebruikt je het als zakelijk mag aftrekken/inboeken. Ik ben geen expert, verre van, maar dit is iig wat mijn accountant me altijd blijft herhalen. Zelfs m'n privé telefoon heeft hij netjes voor een X'ste deel afgetrokken 'want die gebruik je tenslotte zo nu en dan ook om te bellen over werkzaken'. En zo gaat dat tot mijn verbazing de hele tijd, met vrij weinig logica moet ik zelf zeggen.

Gaat dat hier ook niet op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je geeft al aan dat je de studie als prive-uitgave ziet. Dat wordt ondersteund door de opmerking dat je de studie ook zou doen als je geen eigen zaak had.

Off topic, maar misschien interessant als achtergrond.
In het belastingrecht komt die logica wel vaker terug: "zou een andere persoon, niet-ondernemer met vergelijkbare maatschappelijke status, deze kosten ook maken?" Denk aan de mate waarin een gecombineerde zakenreis /vakantie aftrekbaar is. Weekend skieen na een werkweek op locatie bij een Zwitserse klant > zou die "ander" ook geneigd zijn om wel eens een paar dagen te gaan skieen, of is het iets dat je alleen maar doet omdat je toch in de buurt was.
Op dezelfde manier is de vraag "zou je de opleiding ook prive doen?" relevant.

In het geval van de studie als priveuitgave, zijn de kosten aftrekbaar boven een drempel en exclusief de reiskosten aftrekbaar van je belastbaar inkomen in box 1.

Je kunt de reiskosten drukken door te zorgen dat je zakelijk in de buurt bent van je onderwijsinstelling. Maar het "in de buurt zijn" moet wel een echt zakelijk karakter hebben. Ik zou aansluitend op collegebezoek gaan werken in je kantoor en proberen om ook zakenrelaties daar te spreken.
Als het kantoor geen zakelijk belang dient, loop je het risico dat ook je kantoorhuur als een priveuitgave wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
majic schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:52:
[...]

Bij veel belastingzaken is het zo geregeld dat als een X percentage van de tijd je iets zakelijk gebruikt je het als zakelijk mag aftrekken/inboeken. Ik ben geen expert, verre van, maar dit is iig wat mijn accountant me altijd blijft herhalen.
Je boekhouder is wat kort door de bocht. Overigens staat heel veel op de site van de belastingdienst, voor de auto zijn er heel veel keuze mogelijkheden met al hun eigen uitzonderingen. Zie http://www.belastingdiens...e_onderneming/autokosten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Autokosten zijn een vreemde eend in de bijt. Je mag deze niet zomaar pro rato verdelen, maar valt onder de fiscale bijtelling (zakelijke auto) dan wel kilometervergoeding (prive auto).

Die regelingen blinken niet uit in eerlijkheid (pro rato verdelen is principieel veel eerlijker), maar zijn gemaakt voor twee doelen:

* eenvoud van administratie en controle
* de mogelijkheid om mensen te dwingen in bepaalde auto's te rijden

Veel andere kosten mag je nog wel naar redelijkheid en billijkheid verdelen. Een percentage van je prive telefoon op de zaak zetten, of een percentage van je zakelijke telefoon als privegebruik boeken bijvoorbeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 15-01-2015 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:29
Zetten jullie eigenlijk een titel (Ir of MSc ofzo) op je visitekaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 12-09 15:32
Momenteel heb ik een EMZ, en ik ben me aan het oriënteren om het later (2016-2017) om te zetten naar een BV.
Ik hoorde dat het mogelijk is om het vermogen in je BV te gebruiken om je hypotheek af te lossen.
Zo kan je dus onbelast vermogen in mindering brengen op je hypotheek. Maar je hebt je vermogen dan uiteraard wel ingezet. Het zit dan in je hypotheek, en je hebt een schuld bij je eigen BV. Je moet nog steeds een marktconforme rente betalen, maar dan ook (over het deel wat al in je BV zit) aan je eigen BV. Wat vervolgens weer winst is voor je bedrijf. Aan de andere kant heb je ook nog steeds recht op HRA.

Mag je jezelf als DGA een salaris uitbetalen van 50-60k per jaar en de rest gebruiken om in mindering te laten brengen op je hypotheek?

Hoe zien jullie dit zitten? Wat zijn de voors en tegens?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als je in je eentje voor de omzet zorgt dien je 70% vd winst als DGA salaris uit te keren. Daarbij heb je dan geen zelfstandigenaftrek meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

pirke schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 19:07:
Visitewattes? :p
Ik heb ze nog wel van 5 jaar geleden, maar ik gebruik ze niet meer. Met LinkedIn en de vindbaarheid op Google kunnen mensen ook eenvoudig je naam noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:29

sebasd

loopt op espresso

Nee, wat mij betreft voegt dat helemaal niets toe.

Ik heb zelf ook niet eens een functie- of rolomschrijving erop staan, alleen naam en contactgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
FireStarter schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 20:15:
Momenteel heb ik een EMZ, en ik ben me aan het oriënteren om het later (2016-2017) om te zetten naar een BV.
Ik hoorde dat het mogelijk is om het vermogen in je BV te gebruiken om je hypotheek af te lossen.
Zo kan je dus onbelast vermogen in mindering brengen op je hypotheek. Maar je hebt je vermogen dan uiteraard wel ingezet. Het zit dan in je hypotheek, en je hebt een schuld bij je eigen BV. Je moet nog steeds een marktconforme rente betalen, maar dan ook (over het deel wat al in je BV zit) aan je eigen BV. Wat vervolgens weer winst is voor je bedrijf. Aan de andere kant heb je ook nog steeds recht op HRA.

Mag je jezelf als DGA een salaris uitbetalen van 50-60k per jaar en de rest gebruiken om in mindering te laten brengen op je hypotheek?

Hoe zien jullie dit zitten? Wat zijn de voors en tegens?
Iets strakker uitgewerkt voor je:

Stel dat je een hyptheek hebt van 200k bij de bank en je hebt 100k in je BV zitten waar je verder bedrijfsmatig niet iets mee van plan bent. Je kan dan jezelf vanuit de BV een hypothecaire lening geven, waarbij de bank het eerste hypotheekrecht zal eisen. Aangezien dit een groter risico voor de BV is (immers, als je niet de hypotheek kan betalen, dan is de verwachting dat je minder terugkrijgt). Daardoor zal je een rente-opslag moeten rekenen bovenop de standaard marktconforme rente.

Dat werkt in je voordeel, want eigenlijk wil je in dit geval de rente vanuit de BV zo hoog mogelijk hebben. Stel je leent jezelf 100k uit en vraagt daar 7% rente voor. Met die 100k los je af bij de bank. Die 7k die je aan je eigen BV betaalt mag je van je inkomstenbelasting aftrekken en de 7k inkomsten van je BV tellen gewoon als omzet. Vanwege HRA en VPB en dividendbelasting komt dit neer op dat die 100k lenen je eigenlijk netto niets kosten (en zelfs een beetje geld opleveren).

Wat betreft het DGA salaris, er zijn een aantal regeltjes rondomheen, maar niets is 'set in stone' en dat maakt het vervelend. Zie http://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/565 voor meer informatie.

Het komt erop neer dat als je een eenmansBV hebt, dat er verwacht wordt dat je 75% van de winst als salaris uitkeert, en de rest mag je in de BV achterlaten.
In Nederland is dat niet echt nodig, als je zaken doet met Duitse bedrijven is het wel belangrijk. Ze staan daar nogal op titels en het niet vermelden zet je dan wel op een achterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Ik heb wat vragen voor de wat meer ervaren mensen.

Tot op heden deed ik ongeveer 20 uur per week freelance werk voor wat kleinere klanten (max 15 werknemers). Via via ben ik nu in contact gekomen met een stuk groter bedrijf, denk aan meer dan 1000 werknemers.

Het gaat hier om een opdracht voor (ruwe schatting) 200 uur verspreid over ~4 maanden. Ook moet ik waarschijnlijk hulp erbij gaan halen voor een stukje design.

Ik zou persoonlijk het liefst 3 of 4 "milestones" afspreken waarna een deel wordt opgeleverd en betaald wordt. Hoe raar is dit? Met mijn huidige klanten factureer ik wekelijks, maar dan praat je over kleine bedrijven die zelf heel goed snappen hoe het is om lang op geld te wachten.
Ook zit ik er een beetje mee dat ik wordt gevraagd voor het totale plaatje, dus programmeerwerk + design. Is het raar om te zeggen dat ze voor het design maar met een andere partij in zee moeten gaan en dat ik zorg dat alles werkt?

Leggen jullie de oplevering contractueel vast? Ik zag ook een keer iets voorbij komen over algemene voorwaarden? Om weer mijn huidige situatie er bij te pakken, momenteel krijg ik mijn opdrachten wekelijks binnen, dit zijn kleine opdrachten die vaak binnen 1 of 2 week al in productie gaan. De acceptie is dan ook gewoon een kwestie van een mailtje met "Alles werkt prima, bedankt!".

Ook heb ik geen aansprakelijkheidsverzekering, 2 jaar geleden begon dit allemaal vanuit de hobby naast de studie. Echt afhankelijk van dit inkomen ben ik ook niet Maar mede dankzij deze potentiële opdracht begint alles wel serieuze vormen aan te nemen en lijkt het afsluiten van een dergelijke verzekering mij geen overbodige luxe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 14:55:
[...]

Wat betreft het DGA salaris, er zijn een aantal regeltjes rondomheen, maar niets is 'set in stone' en dat maakt het vervelend. Zie http://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/565 voor meer informatie.

Het komt erop neer dat als je een eenmansBV hebt, dat er verwacht wordt dat je 75% van de winst als salaris uitkeert, en de rest mag je in de BV achterlaten.

[...]
Voor de duidelijkheid: het staat je (inmiddels) volledig vrij om af te wijken van de 75/70-toezegging. Het is een goedkeuring, geen verplichting. Dat geldt andersom alleen zolang de inspecteur geen contact heeft opgenomen om over de afspraak te praten en mits de feiten en omstandigheden gelijk blijven. Als je afwijkt van de regel, kan dat aanleiding zijn om het loon nader te beoordelen (ik kan me zo voorstellen dat een algoritme wordt geprogrammeerd dat de aangifte 'uitspuugt' als het loon afwijkt, dan kom je op een grote stapel waarvan een groot deel uiteindelijk alsnog automatisch wordt afgedaan en een klein deel daadwerkelijk nader wordt beoordeeld).

Omdat de 75/70-regel niet (meer) verplicht is, blijft de bewijslast bij de belastingdienst: als de inspecteur vindt dat je een hoger loon moet genieten dan (nu) €44.000, dan moet hij daar argumenten voor aandragen. "Ja maar het is geen 75/70" volstaat niet, hij moet volledig los van het eerder loon en eerdere (namens hem door de staatssecretaris opgezegde) afspraken beargumenteren waarom het gebruikelijk loon hoger moet worden vastgesteld, met inachtneming van de nieuwe regels. Dat de wetgever ervan uitgaat dat iedere DGA een zo laag mogelijk loon wil genieten, is ook geen argument.
Omdat er geen keiharde regels zijn wordt alles gelijk ondoorzichtig.

De 75/70 wordt volgens mij vaak gehanteerd om discussie en controle te voorkomen, maar niks is verplicht.
Zelf ben ik dit jaar ook over naar een BV en heb ik een marktconform salaris genomen wat boven het minimum van 44k ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 11:16
Ik maak nu iets meer dan een maand gebruik van Acumulus en tot heden bevalt dit redelijk goed. Ik heb 99% van mij administratie al verwerkt in Acumulus en op de betreffende kostenplaats geboekt.

Nu blijft er 1% procent over en hier heb ik wat moeite mee. Zouden jullie me opweg willen helpen?

Ik heb voor een periode van 5 maanden(01-01-2015 tm 31-05-2015) een auto gehuurd. De huur van de auto betaal ik zakelijk en vorder ik de BTW terug. Ik gebruik de auto ook prive met meer dan 500km per jaar.

Ik heb de huur van de auto geboekt onder het kopje "Autokosten (Geen aanschaf). Alle overige kosten omtrent de auto boek ik ook onder het zelfde kopje, zoals brandstof, olie, vloeistof etc.

Mijn vraag is hoe en waar ik nu de bijtelling moet invoeren voor de periode van 5 maanden.

Kan iemand me hiermee helpen?\

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik ken Acumulus niet.

Maar meestal komt de bijtelling ergens bij Privé voordeel auto van de zaak/onderneming.

Daar vul je de periode in, kenteken, catalogus waarde en uiteindelijk de forfait waarover IB betaald wordt.

Maar ik ben geen accountant :D

https://wiki.acumulus.nl/...jtelling-auto-van-de-zaak

[ Voor 13% gewijzigd door Viper® op 20-01-2015 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bijtelling is geen zakelijke post. Dat is wat je prive betaald.
Wat je dan wel weer zakelijk mag opvoeren (en betalen) is het prive BTW deel van je auto kosten (http://www.belastingdiens...egebruik_auto_van_de_zaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

DanTm schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:44:
Bijtelling is geen zakelijke post. Dat is wat je prive betaald.
Wat je dan wel weer zakelijk mag opvoeren (en betalen) is het prive BTW deel van je auto kosten (http://www.belastingdiens...egebruik_auto_van_de_zaak)
Dus de bijtelling komt niet in je boekhoudprogramma, die wordt pas berekend bij de aangifte inkomstenbelasting.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Canaria schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:49:
[...]

Dus de bijtelling komt niet in je boekhoudprogramma, die wordt pas berekend bij de aangifte inkomstenbelasting.
Hier ging het bij mij mis.

Ik snap het.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Martijn19 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:20:
Ik heb wat vragen voor de wat meer ervaren mensen.

Tot op heden deed ik ongeveer 20 uur per week freelance werk voor wat kleinere klanten (max 15 werknemers). Via via ben ik nu in contact gekomen met een stuk groter bedrijf, denk aan meer dan 1000 werknemers.

Het gaat hier om een opdracht voor (ruwe schatting) 200 uur verspreid over ~4 maanden. Ook moet ik waarschijnlijk hulp erbij gaan halen voor een stukje design.

Ik zou persoonlijk het liefst 3 of 4 "milestones" afspreken waarna een deel wordt opgeleverd en betaald wordt. Hoe raar is dit? Met mijn huidige klanten factureer ik wekelijks, maar dan praat je over kleine bedrijven die zelf heel goed snappen hoe het is om lang op geld te wachten.
Ook zit ik er een beetje mee dat ik wordt gevraagd voor het totale plaatje, dus programmeerwerk + design. Is het raar om te zeggen dat ze voor het design maar met een andere partij in zee moeten gaan en dat ik zorg dat alles werkt?

Leggen jullie de oplevering contractueel vast? Ik zag ook een keer iets voorbij komen over algemene voorwaarden? Om weer mijn huidige situatie er bij te pakken, momenteel krijg ik mijn opdrachten wekelijks binnen, dit zijn kleine opdrachten die vaak binnen 1 of 2 week al in productie gaan. De acceptie is dan ook gewoon een kwestie van een mailtje met "Alles werkt prima, bedankt!".

Ook heb ik geen aansprakelijkheidsverzekering, 2 jaar geleden begon dit allemaal vanuit de hobby naast de studie. Echt afhankelijk van dit inkomen ben ik ook niet Maar mede dankzij deze potentiële opdracht begint alles wel serieuze vormen aan te nemen en lijkt het afsluiten van een dergelijke verzekering mij geen overbodige luxe?
Ik zou een vaste prijs afspreken voor het totaalpakket inclusief het design (kan je daar ook nog wat op verdienen)
De uren die de designer nodig heeft moet je met hem ook een vast tarief afspreken en er minimaal 10% bij op doen zodat je je risico afgedekt hebt.
Vaste prijs gewoon onderverdelen in aantal uren (200+(designer+10%) en dat verdelen door 4 termijnen. Dus als je 50 uur gemaakt hebt stuur je een factuur + 25% designerkosten of in de vorm van eigen uren.
Je kan dat namelijk op twee manieren verwerken in je offerte, de designerkosten apart of in de vorm van je eigen uren.

Ik zou ook zeker een verzekering gaan afsluiten en degelijke algemene voorwaarden opstellen zodat je het meeste hebt afgedekt.

[ Voor 99% gewijzigd door Ernemmer op 20-01-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 17:54
Martijn19 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:20:
Hoe realistisch is die 200 uur? Hier kan je echt gigantisch nat op gaan als je een fixed-fee afspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB83
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 11:15
Hoe denken jullie over het nieuwe initiatief zzppensioen (https://www.zzppensioen.nl/)?

Het klinkt goed qua variabele inleg en bekende pensioenfondsen die er achter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
* Viper® gaat mooi pensioen opbouwen in z'n Holding BV

Mij niet gezien met al die woekerpolis kosten collectiviteits rotzooi

kosten
De deelnemer betaalt eenmalig € 40,- instapkosten. De vaste beheerkosten zijn € 35,- per jaar. De variabele beheerkosten bedragen jaarlijks 0,35% van het opgebouwde vermogen. De kosten van toe- en uittreding bedragen gemiddeld 0,03% per jaar van het beheerde vermogen.

[ Voor 51% gewijzigd door Viper® op 20-01-2015 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB83
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 11:15
Het kost wel wat geld ja, maar ik vind ze wel redelijk transparant in hun kosten :) En voor zover ik ben tegengekomen zijn de 0.35% beheerskosten vrij laag...

Gezien de hoogte van de spaarrentes op dit moment en de lange doorlooptijd (pensioen duurt nog wel 30+ jaar) is het voor mij vanzelfsprekend om het bedrag te (laten) beleggen.
@Viper - ik neem aan dat jij het geld in je BV ook wil laten beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie niet wat er nou nieuw is t.o.v. de bestaande lijfrenteproducten die je al lang hebt. Het is nog steeds een beschikbare premie pensioen (sparen tot datum X en dan omzetten in een lijfrente). Het enige bijzondere is dat zowel bancaire (tijdelijke) als verzekerings- (levenslange) lijfrentes worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
MB83 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:35:
Het kost wel wat geld ja, maar ik vind ze wel redelijk transparant in hun kosten :) En voor zover ik ben tegengekomen zijn de 0.35% beheerskosten vrij laag...

Gezien de hoogte van de spaarrentes op dit moment en de lange doorlooptijd (pensioen duurt nog wel 30+ jaar) is het voor mij vanzelfsprekend om het bedrag te (laten) beleggen.
@Viper - ik neem aan dat jij het geld in je BV ook wil laten beleggen?
Hier ben ik verder nog niet ingedoken.
Ik wil mogelijk ook mijn woning financiëren vanuit mijn BV, hiervoor zijn liquide middelen in de BV nodig. Of je daarmee ook investering mag doen t.a.v. beleggingen weet ik dus niet.
Ik sta open voor suggesties :P

De kosten lijken inderdaad niet extreem, ook moet het tegenwoordig helder zijn wat en waarvoor je kosten hebt.
Om de een of andere reden vind ik het als ondernemer leuk om te kijken of je ook zelf dit soort zaken kan regelen ipv weer zo'n geregeld iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
MB83 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:40:
Hoe denken jullie over het nieuwe initiatief zzppensioen (https://www.zzppensioen.nl/)?

Het klinkt goed qua variabele inleg en bekende pensioenfondsen die er achter zitten.
Waarom niet gewoon zelf een (index)beleggingsrekening bij Brandnewday of soortgelijks openen en daarin je jaarruimte storten ? Ben je volgens mij nog goedkoper uit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Levert het tegenwoordig nog iets op om "teveel IB belasting" te betalen qua rente achteraf?
Krijg nu een voorlopige aanslag die +/-15K hoger is dan ik op basis van mijn huidige tarief verwacht te halen dit jaar. vraag me af of ik het zal bijstellen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Ernemmer schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:09:
[...]

Ik zou een vaste prijs afspreken voor het totaalpakket inclusief het design (kan je daar ook nog wat op verdienen)
De uren die de designer nodig heeft moet je met hem ook een vast tarief afspreken en er minimaal 10% bij op doen zodat je je risico afgedekt hebt.
Vaste prijs gewoon onderverdelen in aantal uren (200+(designer+10%) en dat verdelen door 4 termijnen. Dus als je 50 uur gemaakt hebt stuur je een factuur + 25% designerkosten of in de vorm van eigen uren.
Je kan dat namelijk op twee manieren verwerken in je offerte, de designerkosten apart of in de vorm van je eigen uren.

Ik zou ook zeker een verzekering gaan afsluiten en degelijke algemene voorwaarden opstellen zodat je het meeste hebt afgedekt.
Uiteindelijk bleek het wel mee te vallen. Het is namelijk een franchise organisatie en het gaat hier om een ondernemer die dus een aantal franchise vestigingen bezit. De persoon die mij doorverwees bracht het een beetje vaag waardoor het leek alsof ik rechtstreeks voor de organisatie achter de franchise werkte.

Achter AV ben ik aan geweest en we gaan het inderdaad verdelen in 4 mijlpalen. Offerte is voorlopig zonder huisstijl, hier gaan we nog over overleggen wat de beste optie is.
creator1988 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:45:
[...]

Hoe realistisch is die 200 uur? Hier kan je echt gigantisch nat op gaan als je een fixed-fee afspreekt.
Is ruim ingeschat. Het werk is niet nieuw voor mij en kan dit redelijk goed inschatten. Heb wel duidelijk afspraken op papier dat meerwerk altijd in overleg vooraf is maar dat de offerte alleen geld voor het systeem zoals beschreven.
Ik heb de functionaliteiten verdeeld in 4 grote lijnen en daaronder weer kleine stukjes, ongeveer 20 totaal. Na elk deel is er ruimte voor feedback waardoor er eigenlijk elke 1-2 weken wel iets te laten zien valt. Deze feedback rondes heb ik ook verwerkt in de uren.

Heb dus ook de afspraak zo gemaakt dat als er door feedback ineens iets groot veranderd moet worden dat er weer opnieuw afspraken gemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
sverzijl schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 17:32:
Levert het tegenwoordig nog iets op om "teveel IB belasting" te betalen qua rente achteraf?
Krijg nu een voorlopige aanslag die +/-15K hoger is dan ik op basis van mijn huidige tarief verwacht te halen dit jaar. vraag me af of ik het zal bijstellen of niet.
Nope, vroeger wel inderdaad:
http://financieel.infonu....j-de-belastingdienst.html

In 2013 hebben ze het heffingsrente systeem aangepast:
http://financieel.infonu....stingrente-2014-2015.html
http://www.hoekenblok.nl/...aakt-einde-sparen-fiscus/
Conclusie belastingrente 2013, 2014 en 2015
De periode dat belastingrente wordt vergoed over de te veel betaalde belasting is kleiner geworden, maar het percentage is hoger geworden en de eisen voor vergoeding zijn aangescherpt. Daarom zal de wijziging van heffingsrente naar belastingrente in veel gevallen vooral voor de belastingdienst voordelig uitvallen. De invorderingsrente blijft bestaan, maar wordt ook over een kortere periode berekend. Daar staat tegenover dat de rente hoger is dan tot nog toe gebruikelijk was. Bovendien geeft de koppeling aan de wettelijke rente wat stabiliteit, omdat niet langer de rente elk kwartaal hoeft te worden aangepast en bekend gemaakt.
Nadeel is natuurlijk dat je geld bij de Belastingdienst 'ligt'. Bij een bank kan je het overboeken, het wordt lastiger om de belastingdienst te bellen of ze je geld al hebben >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 20-01-2015 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Viper® schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 18:52:
[...]

Nope, vroeger wel inderdaad:
http://financieel.infonu....j-de-belastingdienst.html

In 2013 hebben ze het heffingsrente systeem aangepast:
http://financieel.infonu....stingrente-2014-2015.html
http://www.hoekenblok.nl/...aakt-einde-sparen-fiscus/

[...]

Nadeel is natuurlijk dat je geld bij de Belastingdienst 'ligt'. Bij een bank kan je het overboeken, het wordt lastiger om de belastingdienst te bellen of ze je geld al hebben >:)
Hm dan is het enige voordeel dus nog de rentekorting bij ineens betalen (1.2% tegenover +/- 1.6/2=0,8%).
't is geld wat ik toch niet ga missen, en wat ik toch ook niet ga beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:54
Viper® schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:16:
[...]

Hier ben ik verder nog niet ingedoken.
Ik wil mogelijk ook mijn woning financiëren vanuit mijn BV, hiervoor zijn liquide middelen in de BV nodig. Of je daarmee ook investering mag doen t.a.v. beleggingen weet ik dus niet.
Ik sta open voor suggesties :P

De kosten lijken inderdaad niet extreem, ook moet het tegenwoordig helder zijn wat en waarvoor je kosten hebt.
Om de een of andere reden vind ik het als ondernemer leuk om te kijken of je ook zelf dit soort zaken kan regelen ipv weer zo'n geregeld iets.
In je statuten staat bij de doelomschrijving vaak een passage opgenomen dat de BV/Holding onder andere verantwoordelijk is voor het beheren van vermogen en/of het financieren van derden(anders even statuten laten aanpassen!). Je bent vrij om je kapitaal/liquide middelen naar eigen inzicht te investeren. Beleggen is dus geen enkel probleem. Hou er wel rekening mee dat je met name financieringen op zakelijke gronden afsluit. Dus geen 0% of 20% leningen als dit niet marktconform is, met name naar jezelf zijn hier aanvullende regels aan verbonden laat je dus goed informeren.

Opnemen van een pensioenvoorziening in eigen beheer is leuk en fiscaal gunstig maar hou er altijd rekening mee dat deze gedekt moet worden door activa aan de debet zijde. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van een pensioenvoorziening in eigen Beheer. Vaak wordt het afgesloten in goede tijden om de winst te drukken. De accountant geeft een leuk advies en de ondernemer ziet een flinke belastingbesparing. Niet wetende dat het je kan gaan achtervolgen in slechtere tijden en dat er belastingclaim boven je hoofd blijft hangen. Ik adviseer in eigen beheer alleen aan mensen die voldoende liquiditeiten (jaar in jaar uit) hebben en weten waarmee ze bezig zijn op financieel vlak.

Je eigen huis financieren is zeker een leuke constructie als je veel overtollig geld in je BV hebt zitten. Voordelen zijn al besproken in het topic. Nadelen: je brengt je privé situatie weer in de BV vanuit aansprakelijkheid oogpunt (wat 1 van de redenen is waarvoor je juist de BV hebt opgericht) is dat weer een risico. Mocht de BV in betalingsproblemen komen dan moet je bij jezelf aan moeten kloppen om het hypotheekrecht af te dwingen. Dat betekent dus cash in de BV pompen vanuit privé (als je het geld hebt) of herfinancieren in privé. Bij herfinancieren kan de huisbankier weer moeilijk gaan doen als je BV in extreem zwaar weer zit.
Verder niet vergeten de lening door te geven aan de Belastingdienst anders heb je geen recht op HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Duidelijk verhaal, vandaar ook de naam Accountant :P

Sowieso betreft de hypotheek in mijn geval geen tonnen, ook zit ik in een redelijke markt dus ik verwacht nog wel even werk te hebben, maar goed garanties hebben we nooit he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb een aanbod in Londen voor 400 per dag bij een bank en krijg misschien een aanbod van een mediabedrijf voor 475 per dag. Veel mensen zeggen me dat het supermoeilijk is binnen te komen bij banken, maar ik vind de job-descriptie van het mediabedrijf leuker (modernere technologie). Is het echt zo de moeite waard voor een bank te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Media is imho veel leuker dan bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Is dat 400 pond of euro ?

Ik heb wel eens een aanbod gehad idbv Hyde park. Echter denk er wel aan dat je levenskosten in London ook wat hoger liggen. Tevens zul je misschien af en toe heen en weer moeten vliegen etc.

In vergelijking met de prijzen in NL vind ik wat ze in Engeland betalen vrij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, misschien is dat de schade van een liberale arbeidsmarkt. 1 GBP is ongeveer 1.3 euro, maar in London zou ik qua koopkracht eerder 1:1 rekenen.
Dan is die 400 ineens een afbraaktarief van 50 euro per uur. Niet erg interessant dus.

Overigens zijn er fiscale routes waarmee je je ondernemingswinst zo'n beetje tot netto inkomen maakt en het plaatje wél weer leuk wordt. Maar die zitten wel weer de grenzen van de wet en de moraliteit te verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Gemiddelde jaarsalarissen voor DevOps in Engeland £60k. In Nederland verdiende ik bruto €4500 per maand en zag ik daar weinig groeipotentieel meer in, zeker ook omdat je hier zoveel geld aan belasting kwijt bent t.o.v. Engeland.

£400 per dag is gemiddeld voor een SysAdmin en £500 per dag voor een goede DevOps. Dat is netto na belasting respectievelijk €8919,16 en €11040,45 per maand. Rekenmachine: http://www.sjdaccountancy...tor_calculator/index.html

Het leven in Londen is absurd duur en ik snap inderdaad niet dat zoveel mensen hier blijven wonen met lage salarissen, maar volgens mij is het verdienpotentieel aanzienlijk hoger vanwege 1) belastingen en 2) hogere vergoedingen. Ik moet toegevingen, dat ik weinig inzicht heb in de uurtarieven van Linuxmensen in ZZP/detachering in Nederland, dat staat hier vaak niet online. Is dat al snel 6 maand contract, 40 uur per week voor 80+ euro per uur? In Londen lijkt me het aanbod groter, maar misschien heb ik het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Procentueel heb je dezelfde belastingdruk bruto - netto als een ZZPer in NL: zo'n 75% hou je over. Dat is wat mijn excelsheet in ieder geval uitrekent bij een NL uurtarief van 80 euro/uur ex btw, waarbij winst vrijstelling en ondernemers aftrek zijn meegenomen (gerekend met de schijven van 2014). Merk op dat dit alleen voor de declarabele uren geldt, waarbij je 9 maanden fulltime werkt. Bij 12 maanden hou je slechts 72% over, bij 6 maanden 80% en bij 3 maanden 86%.

Hierbij heb ik nog geen heffingskorting, HRA of andere zakelijke kosten dan wel voordelen meegerekend. Ook zou je bij 3 maanden werk geen zelfstandigen aftrek krijgen, maar dat zijn even details :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chronoz schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 23:30:
Gemiddelde jaarsalarissen voor DevOps in Engeland £60k. In Nederland verdiende ik bruto €4500 per maand en zag ik daar weinig groeipotentieel meer in, zeker ook omdat je hier zoveel geld aan belasting kwijt bent t.o.v. Engeland.

£400 per dag is gemiddeld voor een SysAdmin en £500 per dag voor een goede DevOps.
De verhouding tussen jaarsalaris en dagtarief is dan in de orde van 120.

In NL zou het jaarsalaris van een ervaren devops rond de EUR 55k zitten. Een uurtarief voor een zelfstandge met dat profiel zou meestal tussen de 60 en 70 euro uitkomen (vooral afhankelijk van de marges van de tussenhandel). Factor 105.

Per saldo wordt in NL de zelfstandige dus beter betaald / de werknemer slechter betaald.
Dat is netto na belasting respectievelijk €8919,16 en €11040,45 per maand. Rekenmachine: http://www.sjdaccountancy...tor_calculator/index.html
Indien je kiest voor de Engelse belastingplicht. Als je vanuit een kantoor in NL tijdelijk werkt voor een GB klant, het zwaartepunt van je leven in NL blijft en je je reisdagen beperkt weet te houden (<180) zou je ook
je Engelse omzet in je NL onderneming kunnen boeken.

En er zijn schimmige routes, waarbij je in NL aangeeft dat je geen ingezetene bent (je woont/werkt immers in GB), in Engeland niets over ingezetenschap zegt en factureert vanuit een Jersey trust. De legaliteit is dubieus, maar als je langdurig weg bent uit NL en nergens echt woont in GB zou het waarschijnlijk wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Je vergelijkt nu freelance uurtarieven met vaste contracten, dat is altijd een scheve verhouding.

Die 4500 bruto is inclusief vakantiedagen, pensioen, leaseauto, secundaire voorwaarden, AOV etc
Jij kost voor de werkgever al snel het dubbele.
Een verhoging is vrij lastig, als werkgever kan je namelijk niet meer iemand een lager salaris geven. Ook betekent een hoger bruto salaris meer pensioen afdracht en meer risico bij AO/ziekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Aangezien ik nu ook officieel ondernemer ben, tijd om wat meer mee te gaan lezen in dit topic. Ik ben van plan dit naast mijn huidige baan te gaan doen, dus ik zal nog een paar keer met mijn werkgever moeten sparren of bepaalde werkzaamheden binnen het concurrentiebeding vallen of niet. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Ik heb een goede relatie met mijn baas en wil transparant zijn over wat ik doe. Natuurlijk heb ik al verteld dat ik een bedrijfje gestart ben, en dat daar nog geen concreet werk uitgekomen is.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ligt eraan of je werkzaamheden vanuit je eigen bedrijf overeenkomen met welke je doet in loondienst.
Tevens wil de doelgroep ook nog wel eens verschillen. Als jij een paar mkb klanten hebt zoals een kapper of tandarts praktijk met een paar werkplekken en je werkgever doet zaken met grote bedrijven zit je niet snel in elkaars vaarwater.
Concurrentiebeding is pas van belang op het moment dat er een geschil is en iemand beroept zich hierop.

Goed overleg en duidelijke afspraken kunnen die situatie vaak al voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:14
page404 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:45:
Aangezien ik nu ook officieel ondernemer ben, tijd om wat meer mee te gaan lezen in dit topic. Ik ben van plan dit naast mijn huidige baan te gaan doen, dus ik zal nog een paar keer met mijn werkgever moeten sparren of bepaalde werkzaamheden binnen het concurrentiebeding vallen of niet. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Ik heb een goede relatie met mijn baas en wil transparant zijn over wat ik doe. Natuurlijk heb ik al verteld dat ik een bedrijfje gestart ben, en dat daar nog geen concreet werk uitgekomen is.
Ik kan me niet voorstellen dat de baas daar blij mee is, mijn ervaring is (om mij heen kijkend bij collega's) dat zaken op een gegeven door elkaar gaan lopen. Ik zeg het nu netjes: het is niet altijd duidelijk voor wie ze bezig zijn. Hoe ga je om met klanten die bellen, mailen..., wat als het even niet lekker loopt...?
Echt, de intenties zullen goed zijn, maar de kans dat het zwart/wit blijft acht ik klein...
Als baas zou ik dit waarschijnlijk niet goed vinden. Je moet pijnlijk eerlijk naar jezelf blijven.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

poehee schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:00:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat de baas daar blij mee is, mijn ervaring is (om mij heen kijkend bij collega's) dat zaken op een gegeven door elkaar gaan lopen. Ik zeg het nu netjes: het is niet altijd duidelijk voor wie ze bezig zijn. Hoe ga je om met klanten die bellen, mailen..., wat als het even niet lekker loopt...?
Echt, de intenties zullen goed zijn, maar de kans dat het zwart/wit blijft acht ik klein...
Als baas zou ik dit waarschijnlijk niet goed vinden. Je moet pijnlijk eerlijk naar jezelf blijven.
Heel blij is ie niet natuurlijk. Maar hij snapt ook dat als hij mensen in dienst neemt die enterpreneurschap als eigenschap hebben, dat mensen daar soms meer mee willen doen. Je hebt overigens groot gelijk hoor, de risico's die je noemt zijn zeker serieus te nemen. Het zal ook nooit zwart-wit blijven (hey, misschien kan ik via mijn netwerk ook opdrachten binnenhalen!). Ik zie het als een leerschool ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:31
Ik doe het nu al een jaar op die manier, en houd alles 100% gescheiden. Mijn klanten weten dat ik alleen in de avond en in het weekend werk, en dat is geen probleem. M'n baas vindt het ook geen probleem want ik bouw andere dingen. Daarnaast was het al vanaf m'n sollicitatie duidelijk en was het een take it or leave it situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
page404 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:17:
[...]

Heel blij is ie niet natuurlijk. Maar hij snapt ook dat als hij mensen in dienst neemt die enterpreneurschap als eigenschap hebben, dat mensen daar soms meer mee willen doen. Je hebt overigens groot gelijk hoor, de risico's die je noemt zijn zeker serieus te nemen. Het zal ook nooit zwart-wit blijven (hey, misschien kan ik via mijn netwerk ook opdrachten binnenhalen!). Ik zie het als een leerschool ;)
Dat kan overigens ook precies de reden zijn waarom je iemand die graag wil ondernemen niet als werknemer wilt hebben. Het kan zo maar zijn dat die werknemer van het 1 op andere moment vervlogen is.
Waarom investeren in die werknemer als hij of zij hele andere ambities heeft.
IMO maakt een ondernemer geen goede werknemer, in je achterhoofd heb je natuurlijk hele andere dromen dan blijven werken voor de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Laten we alsjeblieft geen discussie beginnen over de eventuele mening van een eventuele werkgever. Ik vraag ervaringen hoe mensen dat opgelost hebben. Dat iemand mij niet in dienst zou willen hebben omdat ik in mijn privéleven ook commerciële interesses heb en bij wil leren, their loss ;)

[ Voor 3% gewijzigd door page404 op 21-01-2015 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

page404 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:02:
Laten we alsjeblieft geen discussie beginnen over de eventuele mening van een eventuele werkgever. Ik vraag ervaringen hoe mensen dat opgelost hebben. Dat iemand mij niet in dienst zou willen hebben omdat ik in mijn privéleven ook commerciële interesses heb en bij wil leren, their loss ;)
Mijn ervaring is zeer positief. Toen ik bij mijn laatste werkgever in dienst ging heb ik tegelijkertijd ook mijn eigen bedrijfje opgezet. Ik ging bij mijn werkgever de Axapta consultancy kant uit, maar wilde mijn .NET roots niet loslaten en had in mijn netwerk een leuke .NET opdracht geland die ik graag in mijn eigen tijd wilde uitvoeren.

Ik heb dit gewoon netjes gemeld aan mijn werkgever en aangegeven dat ik totaal geen intentie heb tot concurreren en wilde proberen de boel strikt gescheiden te houden. Daarnaast zagen we beiden een voordeel in het up-to-date houden van mijn .NET kennis, want we zagen dat dat ook een grotere rol ging spelen in het Axapta wereldje, maar omdat er nog geen concrete leads/opdrachten waren, was mijn eigen zaak een prima kans om mij wel in die .NET wereld te houden.

Tijdens mijn dienstverband is er eigenlijk nooit een probleem geweest, alles liep netjes gescheiden van elkaar en de kennis vanuit mijn EMZ droeg vaak bij aan oplossingen voor mijn werkgever. Uiteindelijk heb ik mijn arbeidstijd afgebouwd naar 36 uur omdat ik merkte dat ik meer en meer werk kreeg in mijn EMZ en mijn klanten wat extra snelheid wilden.

Een paar maanden later kreeg ik een telefoontje van een mogelijke klant of ik eens wilde komen praten over een opdracht. Die opdracht was een perfecte kans om volledig zelfstandig te gaan. Na veel wikken en wegen even met mijn manager gezeten, en die zag de bui al hangen, maar gunde mij het beste. Hij had ook wel door dat de Axapta wereld niet echt mijn roeping was.

Hij gaf zelfs aan dat hij altijd al het vermoeden had dat ik zou doorschuiven naar het ondernemerschap, maar had het nog niet zo snel verwacht :) Maar toch was hij blij voor mij en zijn wij op een goede manier uit elkaar gegaan. Zo nu en dan kom ik daar nog langs (zit een klant in de buurt) en dan babbelen we ook even bij. :) Als ik ooit ergens een kans tegenkom voor een Axapta job, dan zal ik zeker mijn oude baas aanbevelen.

Vanuit die werkgever zijn er meer mensen naar de zelfstandigheid doorgegroeid en volgens mij vinden ze dat wel prima. Ondernemende mensen zijn vaak goede consultants en je investering haal je er meestal wel uit. Het is jammer als ze vertrekken, maar volgens mij leveren ze in de tijd dat ze er zijn een hoop rendement op, juist omdat ze zo ondernemend zijn :)

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Goedemorgen allemaal,

Ik wil binnenkort een zakelijke laptop aanschaffen bij de MediaMarkt. Het liefts wil ik het volledige bedrag afbetalen in termijnen van 6 of 12.

De aankoop van de laptop moet ik prive doen, want voor zakelijke consumenten wordt er geen "gespreid betalen" aangeboden. Factuur zal dus op mijn naam gezet worden en niet op naam van het bedrijf.

Nu heb ik de volgende vragen:

- Mag ik deze laptop nu aanmerken als zakelijke aankoop voor de belasting?
- Hoe om te gaan met de rente?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat mag geen probleem zijn. Je brengt de laptop (nieuw) in als privestorting, waarna het een zakelijk apparaat wordt. De factuur hoort officieel niet in je bedrijfsadministratie thuis, maar zou ik wel bij je administratie bewaren. Deze geeft immers de waarde van de storting weer.

Rente is niet voor de zaak, die is onderdeel van jouw (prive) overeenkomst met MediaMarkt. Daar staat je onderneming buiten. De schuld hoort in box 3 thuis.

Bovenstaande antwoord heeft betrekking op een eenmanszaak. Als je een BV hebt, is het net even anders. Dan koop je de laptop prive en verkoop je hem (met factuur) aan je BV. Bij een eenmanszaak is er nooit sprake van handel tussen prive en onderneming, omdat het dezelfde persoon is.

Hoe het met de BTW zit, weet ik niet direct.

[ Voor 47% gewijzigd door t_captain op 26-01-2015 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 08:24
Waarom zou bij een eenmanszaak de factuur op je bedrijfsnaam moeten staan? Volgens mij kan je die factuur prima inbrengen in je administratie en als zakelijke uitgave behandelen, dat je het van je prive rekening betaald doet niet ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

t_captain schreef op maandag 26 januari 2015 @ 10:37:
Dat mag geen probleem zijn. Je brengt de laptop (nieuw) in als privestorting, waarna het een zakelijk apparaat wordt. De factuur hoort officieel niet in je bedrijfsadministratie thuis, maar zou ik wel bij je administratie bewaren. Deze geeft immers de waarde van de storting weer.

Rente is niet voor de zaak, die is onderdeel van jouw (prive) overeenkomst met MediaMarkt. Daar staat je onderneming buiten. De schuld hoort in box 3 thuis.

Bovenstaande antwoord heeft betrekking op een eenmanszaak. Als je een BV hebt, is het net even anders. Dan koop je de laptop prive en verkoop je hem (met factuur) aan je BV. Bij een eenmanszaak is er nooit sprake van handel tussen prive en onderneming, omdat het dezelfde persoon is.
Juist omdat er geen handel is, vraag ik mij af of hij de factuur niet gewoon in de zaak kan droppen ipv een stortingsconstructie. Vaak lijkt de naam van je EMZ ook op de naam van je bedrijf, dus dan is het al helemaal makkelijk :)

Omdat je bedrijf en jijzelf bij een IB onderneming een zijn kan je volgens mij de facturen gewoon in je bedrijfsadministratie opnemen (desnoods met de melding dat ze zijn vergeten de bedrijfsnaam te vermelden, er zijn zat shops die dat niet goed doen). Je kan dit prima verdedigen met het feit dat de laptop is gekocht voor zakelijk gebruik. Zelfde zal denk ik voor de rente gelden, die mag je volgens mij gewoon boeken op je zaak hoor. Als je een Creditcard zou gebruiken voor de zaak kan je dat ook doen voor zover ik weet.

Misschien dat je het wel apart op je balans moet opnemen, maar qua plaatsing van de factuur en rente zou ik zeggen dat het gewoon prima zakelijk kan.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Kun je als ondernemer in Nederland nog btw-vrij aankopen doen vanuit het buitenland of wordt er altijd btw gerekend dat dan later verwerkt wordt?

De reden dat ik dat wil weten is, omdat ik vanuit Engeland er een andere btw-regeling is en ik voordeel zou kunnen behalen om in de eerste plaats geen btw/VAT te betalen.

Ik ben alleen al 5 jaar geen ondernemer meer, dus weet het niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

chronoz schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:49:
Kun je als ondernemer in Nederland nog btw-vrij aankopen doen vanuit het buitenland of wordt er altijd btw gerekend dat dan later verwerkt wordt?

De reden dat ik dat wil weten is, omdat ik vanuit Engeland er een andere btw-regeling is en ik voordeel zou kunnen behalen om in de eerste plaats geen btw/VAT te betalen.

Met een BTW nummer kan je vaak aangeven dat de BTW verlegd moet worden. Dan betaal je op de plek van de transactie geen BTW en geef je in Nederland aan dat je over die transacties BTW moet betalen. Vervolgens breng je die dan ook weer in mindering.

Dus je koopt voor 100 euro ex BTW
Bij je OB aangifte geef je aan dat je daar nog belasting over moet betalen, dus 21 euro
Vervolgens breng je dezelfde 21 euro weer in mindering als vooraftrek
Uiteindelijk heb je dan weer een BTW last van 0

Niet iedere buitenlandse shop ondersteunt dat overigens, maar vaak kan je een BTW nummer opgeven en dan zetten ze de BTW "op 0". Mocht het niet mogelijk zijn, dan moet je vaak in het land van de transactie je belasting terug proberen te vorderen. Soms hebben ze overigens in diverse landen een facturatie-unit, waardoor de belasting al vanuit NL wordt geheven (bijvoorbeeld Amazon.co.uk, welke een NL btw nummer heeft en gewoon de Nederlandse percentages rekent).

Overigens geldt bovenstaande constructie enkel voor transacties binnen de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

chronoz schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:49:

Dat is een intracommunautaire verwerving. De leverancier rekent geen BTW/VAT. Bij de aangifte omzetbelasting geef je de BTW aan (die moet je dus betalen), waarna je hetzelfde bedrag als voorbelasting weer kunt aftrekken. Netto betaal je dus geen BTW, net als bij een aankoop binnen Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
pirke schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 00:07:
Procentueel heb je dezelfde belastingdruk bruto - netto als een ZZPer in NL: zo'n 75% hou je over. Dat is wat mijn excelsheet in ieder geval uitrekent bij een NL uurtarief van 80 euro/uur ex btw, waarbij winst vrijstelling en ondernemers aftrek zijn meegenomen (gerekend met de schijven van 2014). Merk op dat dit alleen voor de declarabele uren geldt, waarbij je 9 maanden fulltime werkt. Bij 12 maanden hou je slechts 72% over, bij 6 maanden 80% en bij 3 maanden 86%.

Hierbij heb ik nog geen heffingskorting, HRA of andere zakelijke kosten dan wel voordelen meegerekend. Ook zou je bij 3 maanden werk geen zelfstandigen aftrek krijgen, maar dat zijn even details :)
In Engeland heb je VAT Flat Rate van 14,5%. Je rekent 20% en hoeft maar 14,5% af te dragen aan de belastingdienst, maar je kunt zelf de BTW niet aftrekken.

Daarom wil ik graag BTW-vrij inkopen doen vanuit andere Europeze landen. Dat kon vroeger vanuit Belgie, maar ik weet niet of de regelgeving nog zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Chronoz, ik had het over ex BTW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Vraagje over VAR 2015. Nieuwe opdrachtgever vraagt een "VAR (lopende jaargang)". Nu is de geldigheid van de VAR van 2014 verlengd, maar nu ik de voorwaarden eens goed lees staat er :
Blijft u hetzelfde werk doen onder dezelfde omstandigheden en voorwaarden? Dan mag u uw VAR voor 2014 ook in 2015 blijven gebruiken totdat de nieuwe wet- en regelgeving ingaat. U hoeft in dat geval dus geen nieuwe VAR voor 2015 aan te vragen.
Er is toch niemand die een nieuwe opdracht aanneemt onder exact dezelfde omstandigheden en voorwaarden ? Dat zou betekenen dat je bij het aangaan van een nieuwe opdracht toch een VAR 2015 aan moet vragen.
Klopt mijn redenatie of interpreteer ik dit verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:25

_Arthur

blub

Ik zie dat regeltje meer als; je werkt nu in de IT en gaat voor een volgende opdracht aan de slag als timmerman.

Ik zou mij er niet te druk overmaken.

[ Voor 15% gewijzigd door _Arthur op 28-01-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Zo dacht ik er eerst ook over totdat ik de tekst letterlijk ging lezen. Nu stuur ik uiteraard gewoon vooralsnog de VAR 2014 op, maar vroeg me af hoe het nu echt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:25

_Arthur

blub

sverzijl schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:39:
maar vroeg me af hoe het nu echt zit.
Ik heb het idee dat niemand je daar een echt duidelijk antwoord op zal kunnen geven; behalve dus een nieuwe VAR aanvragen als de werkzaamheden echt beduidend anders worden.

Niet voor niets willen ze heel die VAR op de schop nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Ben al lang blij dat de BGL op de lange baan is geschoven. Maar goed, ik ga het wel horen dan, 't is uiteindelijk maar een formaliteit. Een evt nieuwe VAR 2015 krijg ik sowieso wel, maar kost allemaal weer extra tjd.

[ Voor 57% gewijzigd door sverzijl op 28-01-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

sverzijl schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:39:
Zo dacht ik er eerst ook over totdat ik de tekst letterlijk ging lezen. Nu stuur ik uiteraard gewoon vooralsnog de VAR 2014 op, maar vroeg me af hoe het nu echt zit.
Hoewel een specifieke opdracht misschien anders is dam andere opdrachten, blijf je als zelfstandige waarschijnlijk wel hetzelfde soort werk doen met dezelfde voorwaarden. Veel var vragen stellen dan ook "over het algemeen" of "meestal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sverzijl schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:57:
Ben al lang blij dat de BGL op de lange baan is geschoven. [...]
BGL heb ik weinig zin in. Als dat erdoor komt, verander ik mijn rechtsvorm en ga ik mezelf payrollen ofzo. Dan is de BGL voor de klant een eitje, er wordt al loonheffing afgedragen. De gelijke situatie ontstaat als bij inhuur van een gedetacheerde consultant van een willekeurig IT bedrijf.

Om het fiscaal een beetje vriendelijk te houden zal ik wel goodwill onderbrengen in een andere (misschien buitenlandse) rechtspersoon. Daarmee kun je de winst van je werkmaatschappij afromen. Het netto resultaat is meer belastingvlucht en wat meer werk voor fiscaal juristen. Kan me nauwelijks voorstellen dat dat nou het doel van de regering zou zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Enig idee iemand wat dagsalarissen zijn voor DevOps Engineers (Linux) in Nederland? Er is er in Nederland ook zoveel vraag naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devops is een term die nog niet zo heel ingeburgerd is, maar er is absoluut vraag naar mensen die veel weten van devops zaken. Gevraagde profiel is vaak een achtergrond in development, en een stukje ervaring met zaken die systeembeheer en deployment automatiseren. Docker, chef, puppet, fabric etc zijn gewilde skills, samen met scripting (ruby, python, bash). Tarieven zullen van de sector en je profiel afhangen, indicatief moet je denken aan 500-550 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik zit momenteel te kijken naar een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV).

Veel wordt er naar Hiscox gerefereerd vanwege de aantrekkelijke premie, maar ik vraag me af of ze wel uitkeren als er echt wat aan de hand is.

Even wat context. Ik ga mezelf detacheren als (een mix van) software ontwerper / architect / projectleider bij klanten voor langdurige projecten. Waarschijnlijk zit er nog een bureau tussen omdat alle voor mij interessante bedrijven met preferred suppliers werken. Mijn voornaamste (eind)klanten zijn de grote technologie bedrijven in regio Eindhoven zoals ASML, Philips, etc.

Dat laatste is ook meteen het probleem. Als ik het aanvraagformulier van bijv Hiscox lees, dan staat er dit:
U verklaart
  • dat er geen activiteiten (technologie producten en/of diensten) worden uitgevoerd/
    geleverd op/in de navolgende gebieden;
    • de automotive-sector
    • systemen/machines die een productie- of logistiek proces aansturen (process control software/industriële automatisering)
    • medische- en/of laboratoriumdoeleinden die bij een falen daarvan direct resulteert in personenschade
    • systemen die beveiliging of aansturing van motorrijtuigen, luchtvaartuigen en/of treinen regelen
    • games, ringtones, music downloads, sound-logo’s
  • ...
Mijn interpretatie is dus dat als ik in de automotive sector, industriële automatisering, medische apparatuur ofzo werk dan geldt deze BAV dus niet. Laat dat nu net het merendeel van mijn potentiële eindklanten zijn. Ook bij andere betaalbare aanbieders kom ik vergelijkbare uitsluitingen tegen.

Via de standaard Nederland ICT algemene voorwaarden (mits ik ze geaccepteerd krijg) wijs ik voor een detacheringscontract alle aansprakelijkheid af omdat ik de werkzaamheden onder toezicht van de (eind)klant doe, die mag dus de verantwoordelijkheid dragen.

Sowieso wil ik contractueel afspreken dat ik maximaal aansprakelijk ben voor de waarde van het contract. Bij een in deze wereld gebruikelijk contract van 3 maanden zit ik dus worst case hooguit 3 maanden voor nop te werken, dat risico kan ik makkelijk zelf dragen.

Wat is dan nog het nut van zo'n BAV?

Hoe gaan jullie die in een vergelijkbare schuit zitten hier mee om?

[EDIT]

Ik heb deze vraag ook maar eens per email aan de verzekeraar gesteld, ik zal het antwoord hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:10
Het lijkt me een erg dure verzekering voor een zeer klein hypothetisch risico. Mag ik vragen wat ze ervoor vragen?

Als je dit risico niet wilt lopen kan je ook een BV overwegen ipv een eenmanszaak.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

hoevenpe schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 07:17:
Het lijkt me een erg dure verzekering voor een zeer klein hypothetisch risico. Mag ik vragen wat ze ervoor vragen?

Als je dit risico niet wilt lopen kan je ook een BV overwegen ipv een eenmanszaak.
Hiscox is niet zo heel erg duur, zo uit mijn hoofd 500 euro per jaar. Het risico op aansprakelijkheid is mogelijk groter dan je verwacht, zeker als je klant niet de eind-klant is. Claims van haar klanten komen vlot bij jou terecht.

Je kan eea wel contractueel afhechten, maar je staat ook wat robuuster in de markt als je bij een claim gedekt bent. Je kan met een gerust hart je klant tonen dat je 'body' hebt en bij schade kan vergoeden indien nodig (ik zou zelf terughoudend zijn met partijen die bij fouten geen dekking kunnen geven).

Een bv is en optie, maar als je bij een claim je bv onderuit ziet schuiven, doet dat ook pijn hoor. Je neemt een bv vooral om je privé zaken en vermogen te beschermen, niet enkel als crash buffer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Ik heb ook vaak bij klanten de eis gezien dat je een BAV hebt. Ik heb dan gewoon teruggegeven dat we prima een gelimiteerde aansprakelijkheid (in zowel tijd als bedrag) kan dragen, en dat voor het voeren van een BAV, ik hen dan weer moet vragen om alle aansprakelijkheid bij voorbaat af te wijzen.

Vaak ging ik dan verder met die gelimiteerde contractuele aansprakelijkheid, want ze zagen ook wel in dat het weinig zin heeft om een verzekering te hebben die vervolgens niet geldig is omdat er wel een mogelijkheid tot contractuele aansprakelijkheid was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:10
Een bedrijfsaansprakelijkheid verzekering is inderdaad niet heel duur, maar dat is vooral voor als je per ongeluk een kop koffie over een server gooit. Dat is iets van honderd euro dacht ik, daar moet je niet op beknibbelen.

Een beroepsaansprakelijkheid verzekering is echter wel heel prijzig, toen ik dat lang geleden een keer uitgezocht had in ieder geval. Ik meen me te herinneren dat het om duizenden euros per jaar ging, dat vond ik gewoon belachelijk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
De beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen zijn een stuk goedkoper geworden als ik dat zo even snel opzoek (4-500/jaar ?), toen ik er zelf een jaar of 6 geleden naar keek was dit het 10-voudige.
Desondanks nooit afgesloten en zal dit waarschijnlijk ook nooit doen.

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt wel vaak gevraagd is mijn ervaring. Die heb ik wel, maar meer om van het geneuzel af te zijn. Kost me netto 40 euro/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
De ICT beroepsaansprakelijkheidsverzekering van Hiscox is inderdaad 450 per jaar en voor 50 euro krijg je bedrijfsaansprakelijkheid er bij. Maar het heeft pas nut om hem af te sluiten als mijn situatie niet onder de uitsluitingen valt.

En contractuele aansprakelijkheid zorgt inderdaad ook voor geen dekking vd BAV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:33
Na 12 jaar consultancy overweeg ik een overstap naar zelfstandige. Mijn profiel is vrij breed: .Net development (front/backend), SQL Server, project/teamleiding, DevOps, scrum, beheer. Volgens mij goede kansen op de markt. Daarbij overweeg ik nog een pakketspecialisatie, weet iemand hoe het staat met de vraag naar b.v. Sharepoint, Biztalk of MS BI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik zou juist ergens in specialiseren in plaats van het breed te houden. Je kunt dan mooi aantonen deze specialisatie te hebben gedaan de afgelopen 3-5 jaar. Dan moet er vraag zijn naar jouw specialiteit, maar naar goede Developers, DevOps Engineer en projectbegeleiders vraag genoeg, maar meestal is er ook genoeg aanbod en het lijkt me dat iemand die op zoek is naar één van bovenstaande, meestal liever iemand heeft die hierin uitblinkt. De DevOps Engineer in mijn team die veel aan leidinggevende dingen doet, scrum master, projectbegeleiding is technisch dan weer wat minder. Ik denk dat voor freelancers specialisatie op CV het beste is. Ik hoorde vandaag van een collega kende iemand die 1k per dag verdiende als Erlang-programmeur. Ik wil zelf ook graag meer leren over Oracle, netwerken, OpenStack en vind webdevelopment ook nog eens interessante, maar ik denk dat elementaire kennis hiervoor wel waardevol is, maar dat een primaire focus belangrijk is. Heel veel mensen weten niet zo goed wat ze willen doen in het leven. Indien je goed weet wat je wilt qua carrière en er goed in bent, dat helpt veel. Je kunt specifiek werk zoeken waarbij je kennis vergaart waarvoor een volgende werkgever ook extra zou willen betalen. Voor mij zijn Ansible, AWS, Jenkins, Scrum/Contious Integration Platform/Java platform leuk om op CV te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Allen,

Ik heb een vraag over Acumulus m.b.t. het boeken van BTW.

In het laatste kwartaal van 2014 heb ik wat kosten gemaakt. Deze zijjn netjes geboekt in Acumulus.
Op de balans van 2014 staat dat ik dus een XXX bedrag aan BTW terug mag vorderen.

Deze BTW heb ik inmiddels in 01-2015 ontvangen. Nu is de vraag hoe ik dit moet verwerken in Acumulus.
Op het web heb ik het een en ander gelezen, maar het is me nog steeds niet duidelijk.

Ik moet een balanspost invoeren(Passiva) voor de te ontvangen BTW, deze boek ik op datum 01-01-2015.
Nu staat deze op het balans, maar de Te batelan BTW schiet met het BTW bedrag omhoog.

Kan iemand hier bij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Je moet geen balanspost invoeren maar gewoon de optie "Ik wil BTW-afdracht/teruggave invoeren" gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:06
Samen met een compagnon heb ik een VOF. Wij hebben werk verricht voor een bedrijf in de VS en zijn op het punt aangekomen dat we kunnen factureren. Nu is er wat onduidelijkheid over de W8BEN/W8BEN-E.

Mijn gevoel zegt dat in het geval van een VOF de W8BEN moet worden gehanteerd, en dat de E-versie voor BV's en andere rechtspersonen is. De boekhouder van de Amerikanen hield ons echter de E versie voor. Heeft iemand ervaring met deze documenten, en kan mij vertellen welke we moeten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:31
Kan iemand mij uitleggen hoe het volgende werkt:

Ik geef €100 uit aan Google Adwords. De factuur daarvan komt uit Dublin en heeft geen BTW (verlegd). In mijn boekhouding vul ik in €100 aan kosten + €21 BTW. Die BTW geef ik op bij voorbelasting waardoor ik netto €100 betaal (geen BTW dus). Nu is de situatie dat ik de kosten 50/50 deel met een ander (Nederlands) bedrijf, en daar willen ze een factuur voor. Vul ik op die factuur wél of géén BTW in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:06
Om dan ook een steentje bij te dragen:

http://www.belastingdiens...ng/wanneer_btw_verleggen/

Ik vermoed dat jij wel BTW moet heffen afgaande op je omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Ascension schreef op maandag 23 februari 2015 @ 09:24:
Je moet geen balanspost invoeren maar gewoon de optie "Ik wil BTW-afdracht/teruggave invoeren" gebruiken.
Als ik dit doen, dan schiet het bedrag voor "Te betalen BTW" met het zelfde bedrag omhoog.

Dit klopt dan toch niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Dan weet ik het ook niet precies, vraag het anders even op het Acumulus forum. Daar heb je meestal binnen no-time antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zokiz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 23:19
Novartis schreef op maandag 23 februari 2015 @ 08:03:
Allen,

Ik heb een vraag over Acumulus m.b.t. het boeken van BTW.

In het laatste kwartaal van 2014 heb ik wat kosten gemaakt. Deze zijjn netjes geboekt in Acumulus.
Op de balans van 2014 staat dat ik dus een XXX bedrag aan BTW terug mag vorderen.

Deze BTW heb ik inmiddels in 01-2015 ontvangen. Nu is de vraag hoe ik dit moet verwerken in Acumulus.
Op het web heb ik het een en ander gelezen, maar het is me nog steeds niet duidelijk.

Ik moet een balanspost invoeren(Passiva) voor de te ontvangen BTW, deze boek ik op datum 01-01-2015.
Nu staat deze op het balans, maar de Te batelan BTW schiet met het BTW bedrag omhoog.

Kan iemand hier bij helpen?
Onder nieuwe boeking heb je de optie:
" Ik wil de BTW afdracht/teruggave invoeren"

Volgens mij moet je die niet op 01-01-2015 boeken, maar op 31-12-2014 en dan onder betaaldatum 01-01-2015 zetten. Misschien dat het zo goed gaat?
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Iemand ervaring met een incassobureau? Liefst no-cure-no-pay, het gaat om een bedrag van net onder de 5000 euro dus hoeft er gelukkig geen advocaat aan te pas te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Je kunt toch geen particuliere verzekeringen gebruiken als deurwaarder/incasso voor je zakelijke bedrijf? Volgens mij is de deurwaarder sowieso goedkoper, maar bij een fors bedrag als €5000 kan ik je ook weinig advies geven. Vraag het ook eens met wat meer achtergrondinformatie op www.higherlevel.nl, veel juristen en ondernemers daar die je goede tips kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:24
rockerpoet schreef op zondag 22 februari 2015 @ 13:12:
Na 12 jaar consultancy overweeg ik een overstap naar zelfstandige. Mijn profiel is vrij breed: .Net development (front/backend), SQL Server, project/teamleiding, DevOps, scrum, beheer. Volgens mij goede kansen op de markt. Daarbij overweeg ik nog een pakketspecialisatie, weet iemand hoe het staat met de vraag naar b.v. Sharepoint, Biztalk of MS BI?
Ik zie de opdrachten wekelijks voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:26
Is dit wat? Kost eenmalig 19.95.
http://www.postnl.nl/zake...n-incasso/online-incasso/

Was een paar jaar geleden van moneybird

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 17:54
Ik heb goede ervaringen met https://incassowijzer.nl/, weet niet wat het kost voor een eenmalige incasso. Maar ze kunnen ook het juridisch traject uit handen nemen. Is eigendom van een gerechtsdeurwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Even nog een terugkoppeling op mijn zoektocht naar een beroepsaansprakelijkheidsverzekering van een paar posts terug. De meest ontvangen aanbieding van offerte aanvragen is die van Hiscox, maar die dekt het gros vd technische software niet. Gelukkig zijn er ook alternatieven die vergelijkbaar geprijsd zijn en geen vreemde uitsluitingen hebben. PM me als je meer wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat je bevindingen m.b.t. verzekeringen wel general interest zijn, kun je misschien iets posten in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:18

RMX

Inderdaad. Ben zelf ook aan het oriënteren namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb via een tussenpersoon een offerte van Markel gekregen. BAV premie kost 1,9 promille van je omzet met een minimum tarief van 310 euro per jaar, voor een dekking tot 250k. De bijkomende ABV kost 0,5 promille van je omzet met een minimum van 100 euro per jaar.

Samen dus 410 euro voor AVB+BAV. En een ruime dekking (geen vreemde uitsluitingen, alleen de gebruikelijke terrorisme etc). Dezelfde dekking bij Hiscox kost 500 euro per jaar.

Als je echt een serieuze omzet gaat draaien (2 ton of meer) ga je ook meer premie betalen, maar andere aanbieders zoals Hiscox kennen vergelijkbare tabellen op basis van je omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Zijn hier ondernemers die hun aangifte IB zelf invullen? Ik heb dat afgelopen week gedaan en met wat uitzoekwerk en nadenken was het prima te doen. Het idee was om er nog een accountant naar te laten kijken, maar eigenlijk vind ik dat niet nodig, alles was duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:25

orf

Als DGA is de IB niet lastiger dan van iemand in loondienst. Ik vul 'm altijd zelf wel even in en vergelijk dat met wat m'n accountant invult. Die krijg ik altijd ter goedkeuring gemaild voordat hij 'm indient.

Vroeger heb ik het als zzper ook wel gedaan, maar dat vond ik toch best wat gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

rockerpoet schreef op zondag 22 februari 2015 @ 13:12:
Voor SharePoint kan ik uit ervaring zeggen dat er genoeg vraag is. Vooral mensen met ervaring in development en/of infrastructuur zijn veelgevraagd.

Pagina: 1 ... 20 ... 642 Laatste