Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:43

sebasd

loopt op espresso

isniet schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:20:
Ik heb geen idee hoe actief dit topic nog is, maar misschien wat ervaring-tips over het vinden van opdrachtgevers? Via bemiddeling, detachering, komen ze vanzelf? Website, linkedin en facebook pagina's hebben spreken natuurlijk voor zich. :)
Facebook vind ik niet zo vanzelfsprekend (ik heb het bijvoorbeeld niet) en ook van mijn website hoef ik het niet te hebben.

Net begonnen op mijn eerste opdracht als freelancer en daar ben ik wel via een tussenpartij aan gekomen. Daar betaal je inderdaad behoorlijk voor, maar onder de streep kan het voor mij prima uit en de opdracht is interessant genoeg en met een redelijk vaste einddatum niet al te ver in de toekomst (eind juni). Reden voor mij om die marge te accepteren.

Voordat deze opdracht rond was heb ik wel op basis van mijn LinkedIn-profiel een paar opdrachten toegestuurd gekregen en ook een intake geregeld, daar hoefde ik verder weinig voor te doen. Dat is em uiteindelijk dus niet geworden, maar LinkedIn werkt voor mij wel.

Daarnaast heb ik ook uit mijn periode in loondienst de nodige contacten opgebouwd, dus daar hoop ik in de toekomst ook de vruchten van te plukken. Maar het eerste half jaar ben ik wel onder de pannen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isniet
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-04-2022
cooper87 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:36:
Via zo'n tussenpartij zou ik het zelf niet zo snel doen, die pakken een percentage puur op basis van een factuur door sturen. Wel kan ik me voorstellen dat je bij grote partijen alleen op zo'n manier binnen komt, ik zit meer in het MKB segment.
Ik zit inderdaad ook in het MKB segment, echter vind ik het een beetje te gemakkelijk gezegd om zonder tussenpartij aan opdrachten te komen, vooral in het begin.
t_captain schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:29:
Grosso modo moet je aan een procent of 35 denken.
}:| Dat is niet mis...
sebasd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 16:37:
[...]

Net begonnen op mijn eerste opdracht als freelancer en daar ben ik wel via een tussenpartij aan gekomen. Daar betaal je inderdaad behoorlijk voor, maar onder de streep kan het voor mij prima uit en de opdracht is interessant genoeg en met een redelijk vaste einddatum niet al te ver in de toekomst (eind juni). Reden voor mij om die marge te accepteren.
Zelfde verhaal hier inderdaad, gelukkig zonder (betaalde) tussenpartij. Maar ook niet z'n lange periode.
Vind je het erg om te delen welke of wat voor tussenpartijen je gebruik van hebt gemaakt? Bemiddeling of Detachering? (VAR gerelateerde vraag eigenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik zie trouwens iemand het volgende posten in http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43505714:
Maand salaris (bruto): ~9.500 (7.000 netto volgens eerste ruwe berekeningen, aftrekposten zijn iets anders dit jaar)
Ik dacht dat je als ZZP'er in Nederland na enkele basisaftrekposten gewoon 42% en 52% belasting betaalt? In Londen kun je jezelf divident uitkeren en dan is het 75% voor jezelf houden vaak goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:27
cooper87 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:36:
Via zo'n tussenpartij zou ik het zelf niet zo snel doen, die pakken een percentage puur op basis van een factuur door sturen. Wel kan ik me voorstellen dat je bij grote partijen alleen op zo'n manier binnen komt, ik zit meer in het MKB segment.
In mijn vakgebied en grootte van klant is dat niet anders. Via door hen aangewezen broker of er moet een tussenbureau tussen ivm administratieve handelingen en afschuiven verantwoordelijkheid loonbelasting. Ik probeer dit wel te doorbreken door als een consultant bureau door freelancers van de grond te krijgen, maar veel freelancers willen geen tussenbureau maar genieten dan wel weer van het gemak maar tonen ook geen ondernemerschap om dat te veranderen.
chronoz schreef op zondag 04 januari 2015 @ 19:28:
Ik dacht dat je als ZZP'er in Nederland na enkele basisaftrekposten gewoon 42% en 52% belasting betaalt? In Londen kun je jezelf divident uitkeren en dan is het 75% voor jezelf houden vaak goed te doen.
Klopt ook, maar je vergeet de aftrekposten als zelfstandigenaftrek, 14% mkb winstvrijstelling, e.d.

[ Voor 20% gewijzigd door mgizmo op 04-01-2015 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:38
Ik zie trouwens iemand het volgende posten in http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43505714:

[...]

Ik heb ook WBSO en RDA als extra aftrekposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

isniet schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:04:
Zelfde verhaal hier inderdaad, gelukkig zonder (betaalde) tussenpartij. Maar ook niet z'n lange periode.
Vind je het erg om te delen welke of wat voor tussenpartijen je gebruik van hebt gemaakt? Bemiddeling of Detachering? (VAR gerelateerde vraag eigenlijk).
De tussenpartij voor mijn huidige opdracht is een bemiddelaar, maar voor zover ik kan beoordelen wel een stuk beter georganiseerd en betrokken dan een ordinaire CV-schuiver. Vond het contact in de aanloop naar de start van de opdracht in ieder geval prettig en helder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:29
De knoop is doorgehakt. Vanochtend heb ik mijn ontslag ingediend om ook te gaan freelancen. Het blijft lastig om een fijne werkomgeving met goed salaris (70k bruto incl) aan de kant te schuiven voor een onzekere toekomst, maar ik heb al lang het gevoel dat ik dit moet doen. Ondanks de spanning (of dankzij?) heb ik er erg veel zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Kon je niet met je werkgever een ontslagtermijn (notice period) van 2 weken regelen? Dat heb ik voor elkaar gekregen vanochtend en denk dat het wel goed moet komen, vanochtend 27 voicemails gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb een redelijk lange opzegtermijn van bijna 2 maanden. Dan heb ik genoeg tijd om alles voor te bereiden.

Gebruiken jullie de Nederland ICT algemene voorwaarden? Of zijn er nog goede alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:40
Allen,

Ik maak nu enkele weken gebruik van Acumulus voor de boekhouding en ben hier erg tevreden over. Ik heb wel een minpunt en dat is urenregistratie.

Voor zover ik weet is er geen Acumulus Mobile App. Hierdoor moet je via een laptop/computer je urenregistratie bijhouden binnen Acumulus

Ik ben benieuwd hoe andere Zelfstandigen hier mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Novartis schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:59:
Allen,

Ik maak nu enkele weken gebruik van Acumulus voor de boekhouding en ben hier erg tevreden over. Ik heb wel een minpunt en dat is urenregistratie.

Voor zover ik weet is er geen Acumulus Mobile App. Hierdoor moet je via een laptop/computer je urenregistratie bijhouden binnen Acumulus

Ik zou de uren gewoon in een ander programma bijhouden. Zelf doe ik het in een Google Spreadsheet, maar dat kan vast en zeker efficiënter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 08:24
Acumulus heeft wel een redelijk goede mobiele webinterface via https://m.acumulus.nl. Helaas kan je hier nog niet bij de urenregistratie, ik zou het als feature request melden op het forum, het is een kleine club en volgens mij luisteren ze daar wel naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 18:56
Novartis schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:59:
Hier ook een acumulus gebruiker. Ik gebruik Yanomo ernaast om uren bij te houden, maar dat is ook volledig webbased en niet op de telefoon. Ik heb al diverse oplossingen gebruikt, maar uren bijhouden gaat nooit makkelijk en plezierig worden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Ik kwam tijdens het zoeken, in de AppStore, naar urenregistratie de App Gekko tegen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

llevering schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 11:25:
[...]

Hier ook een acumulus gebruiker. Ik gebruik Yanomo ernaast om uren bij te houden, maar dat is ook volledig webbased en niet op de telefoon. Ik heb al diverse oplossingen gebruikt, maar uren bijhouden gaat nooit makkelijk en plezierig worden vrees ik.
Zelf ben ik fan van Paymo. Voorheen gratis te gebruiken door kleine teams, tegenwoordig helaas wel betaald (hoewel je met 3 projecten nog een gratis versie kan gebruiken).

Tijdje geleden op zoek geweest naar een aternatief, omdat ik niet echt blij was dat ik door een wijziging in hun diensten geen gratis account meer had (de oude versie komt binnenkort te vervallen en de nieuwe heeft een ander licentie model), maar heb nog niet echt een goed alternatief gevonden.

Paymo heeft een prima desktop widget en apps voor je telefoon. Maar een van de fijnste optie vind ik nog wel het kunnen boeken van tijd waarbij je aangeeft van hoe laat tot hoe laat iets is gedaan (je kan ook losse uren boeken trouwens). Veel tools bieden enkel de mogelijkheid aan tot het invoeren van het aantal uren. Nu krijg ik tenminste nog een overzicht van hoe de dag eruit zag en of ik dus iets vergeten ben :)

Enige wat ik mis is het kunnen goedkeuren/sluiten van urensheets van je collega's/werknemers.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

[...]

Klopt, in principe wordt alles wat je overhoudt na aftrekposten en kosten gezien als winst uit onderneming en dus gewoon inkomstenbelasting.

Ik ga dit jaar over naar een BV + Holding BV.
Dit omdat de zelfstandigenaftrek na 3 jaar sowieso komt te vervallen. Mijn omzet vrij hoog is, een BV een andere aansprakelijkheid heeft en ik vermogen/pensioen op ga bouwen in de Holding BV.
Belastingen

Als zzp’er betaalt u 33% tot 52% inkomstenbelasting. Een BV daarentegen betaalt vennootschapsbelasting over de behaalde winst. De vennootschapsbelasting is 20% over de eerste € 200.000,00 en daarboven 25,5%. Als dga bent u in dienst van uw eigen BV, dus moet u ook inkomstenbelasting betalen over uw salaris. Daarnaast moet u 15% dividendbelasting afdragen wanneer u winst van de BV aan uzelf uitkeert.

Alhoewel de vennootschapsbelasting veel lager is dan de inkomstenbelasting is het niet altijd voordelig om een eenmanszaak om te zetten in een BV. Omdat u dan werknemer wordt, verliest u namelijk de ondernemersfaciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling. Bij een lage winst is een eenmanszaak daarom (veel) goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 06-01-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:59:
[...]

Ik ga dit jaar over naar een BV + Holding BV.
Dit omdat de zelfstandigenaftrek na 3 jaar sowieso komt te vervallen.
Wat bedoel je hiermee?
Mijn omzet vrij hoog is[...]
Heb van mijn boekhouder begrepen dat een BV financieel pas interessant wordt bij een winst van > 170.000. Denk niet dat veel ZZP-ers in dit topic dat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Ik denk dat hij de startersaftrek bedoelt, daar heb je 3 jaar recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
startersaftrek inderdaad :>

Omslagpunt ligt meestal ergens tussen 150 - 200k euro's en is te berekenen.

Ik heb zelf vrij weinig kosten. Geen bedrijfspand, geen auto van de zaak, lage opleidingskosten etc.

Dit betekent dat ik een vrij hoge winst heb en ik ben niet zo'n fan van belasting betalen ;(
Daarnaast kan je veel vermogen in je BV laten zitten waarover je veel minder belasting betaalt. Op die manier kan je sparen.

[ Voor 16% gewijzigd door Viper® op 06-01-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Wolly schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:14:
Heb van mijn boekhouder begrepen dat een BV financieel pas interessant wordt bij een winst van > 170.000. Denk niet dat veel ZZP-ers in dit topic dat halen.
Als je puur naar je omzet en het optimaliseren van wat je op je bankrekening krijgt dan kan dat goed kloppen. Echter zijn er veel meer redenen om naar een bv constructie te gaan.
  • Je neemt risicovolle projecten aan, dan wil je niet het risico lopen persoonlijk onder te gaan samen met je bedrijf
  • Personeel, dat risico wil je ook niet altijd prive meenemen
  • Pand of andere dure investeringen, als je zaken slecht gaan zit je prive alsnog vast aan dergelijke contracten
  • Opbouwen reserves, bij een emz* kan je weinig reserveren en word vrijwel alles als loon gezien
  • Mede-investeerders/delen van aandelen, dat is erg lastig prive af te handelen
  • Zelf investeren/deelnemen in andere bedrijven, dan kan een holding erg handig zijn
  • RDA/WBSO is aantrekkelijker voor bv constructies, bij een emz krijg je een vast bedrag en moet je minimaal 500 uur op die projecten boeken
  • Minder gedonder met VAR verklaringen
  • Als bv krijg je soms meer voor elkaar om de een of andere reden, het straalt een soort stabiliteit uit waardoor leveranciers/klanten sneller zaken met je doen
* Ik noem het hier even emz=>Eenmanszaak, maar bedoel hier een IB-onderneming. Een onderneming die je dus doet zonder BV constructie en dus ten gunste komt van je inkomsten.

Als het puur is om je winst te optimaliseren, ligt die grens rond de 170 000, maar als je risico's wil voorkomen en niet het onderste uit de kan wil hebben dan kan een bv al veel eerder handig zijn. Ik onderneem niet puur voor het geld, ik doe het omdat ik het leuk vind. :)

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Goed verwoord :Y)

Die VAR gaat sowieso op de schop, overheid wil weer een ander systeem waarbij beide partijen zorg moeten dragen, maar moet nog goedkeuring krijgen etc.
Probleem bij een niet BV is inderdaad dat alles als winst uit onderneming wordt gezien, dus al snel 52% belasting. Ik kan straks 80k in mijn BV laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Viper® schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:20:

Die VAR gaat sowieso op de schop, overheid wil weer een ander systeem waarbij beide partijen zorg moeten dragen, maar moet nog goedkeuring krijgen etc.
Probleem bij een niet BV is inderdaad dat alles als winst uit onderneming wordt gezien, dus al snel 52% belasting. Ik kan straks 80k in mijn BV laten zitten.
Of je zomaar 80k mag oppotten is de vraag. De belastingdienst kan je verzoeken om de zaak af te romen. Voorheen is helaas teveel gebruik gemaakt van een minimum DGA vergoeding en de rest als dividend uit te keren. Daar komt ook de gebruikelijkloonregeling vandaan

In principe moet je een bepaald percentage van de omzet (inderdaad de omzet, niet winst) die jij als persoon maakt naar jezelf uitkeren (in het geval van een eenmans BV). Daarbij kijken ze dwars door een eventuele holdingstructuur heen. Dus ook al voldoe je aan de gebruikelijkloon eis (45 000 loon p/j) kan het zijn dat je alsnog meer naar jezelf moet uitkeren.

Met personeel op je loonlijst wordt dat wat "simpeler" aangezien je kan beargumenteren dat niet alle omzet door jou is behaald en je dus maar een kleiner deel uitkeert aan je holding en daar je salaris van betaalt. Maar ook daar geldt dat je moet opletten niet een te hoog bedrag naar de holding te hanteren als vergoeding, want daar moet je alsnog van afromen naar een bepaald percentage.

Bij mij is de constructie momenteel als volgt:
  • Omzet in de werkmaatschappij (door personeel en mijzelf)
  • Redelijke vergoeding naar mijn holding
  • Groot deel van vergoeding wordt gebruikt voor salaris (> gebruikelijkloon) + auto
  • Deel van de eventuele winst in de WM wordt overgemaakt als dividend naar de holding (via deelnemingsvrijstelling)
  • In de holding staat mijn reserve waar dan al vpb over is betaald (en dus niet meer als winst wordt aangemerkt)
  • Uiteraard blijft er ook in de WM, aangezien je enkel mag uitkeren na een uitkeringsproef omdat je anders mogelijk ondeugdelijk bestuurder bent en bij een probleem persoonlijk de pineut bent)
Als ik geen personeel zou hebben, zou de belastingdienst waarschijnlijk verplichten een groot deel van de omzet in de WM door te drukken naar de holding en vervolgens als salaris.

Om de een of andere reden vind ik dit nog interessante materie :$ Nu scheelt het ook dat mijn vorige boekhouder een idioot minder helder licht was waardoor ik zelf veel heb in moeten lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik heb meerdere accountants maar toch vind ik dat het er als ondernemer bij hoort om je in ieder geval een beetje in te lezen.
Minimale looneis is volgens mij 44k voor 2014/2015. Als je daarnaast een ton in je BV wil laten zitten zul je inderdaad vragen gaan krijgen. De belastingdienst wil uiteraard zoveel mogelijk binnenharken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:20:

Bij een IB onderneming betaal je dankzij de mkb winstvrijstelling natuurlijk nooit 52% :+

Ben het verder wel eens met een aantal van de juridische argumenten die .Gertjan. aandraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Klopt, nominaal is het 46,8 ofzo, details ken ik ook niet uit mijn hoofd :D

Wat ik bedoelde is dat je altijd teveel belasting betaalt O-)

[ Voor 35% gewijzigd door Viper® op 06-01-2015 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:33
Zit te kijken naar een AOV. Weet al wat ik wil. Nu merk ik echter dat je bij een verzekeringsadviseur voor een execute only van zo'n AOV al snel 600 euro afsluitkosten en 14,95 euro per maand kwijt bent!

Dat vind ik nogal veel omdat ik al weet wat ik wil en er dus geen advies nodig is. Ook vind ik die abonementskosten hoog, dat is gewoon 10% van het bedrag wat ik maandelijks aan de verzekeraar moet betalen. Ik zie echter de toegevoegde waarde niet echt omdat ze bij dat abonement alleen maar een second opinion regelen en ze kijken elk jaar of er iets gewijzigd is...

Hoe hebben jullie je AOV geregeld? Via een adviseur met afsluitkosten/abonement of via zoiets als goedkoopste-aov.nl waarbij je alleen afsluitkosten betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik ben benieuwd waar het omslagpunt ligt als je inderdaad gaat sparen in een BV. Je kan sparen met een hoger bedrag (VB lager dan de IB), maar de eventuele rendementen zijn dan wel weer onderdeel van je winst en worden belast + nog een keer belast als je uitkeert aan jezelf. Aan de andere kant heb je een vrij opneembaar vermogen wat niet in box 3 valt, scheelt ook weer VRH.

Misschien over een tijdje als ik een constante omzet weet te behalen ook maar eens gaan uitrekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 06-01-2015 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
vortexnl1982 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 17:27:

Hoe hebben jullie je AOV geregeld? Via een adviseur met afsluitkosten/abonement of via zoiets als goedkoopste-aov.nl waarbij je alleen afsluitkosten betaalt?
Ik heb het bij Zilveren Kruis ondergebracht. Eenmalige kosten waren 195 euro, volgens mij ontkom je daar bij geen enkele partij meer aan omdat die kosten tegenwoordig apart in rekening gebracht moeten worden. Over de hele afhandeling niet anders dan tevreden bij ZK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Zit te kijken naar een AOV. Weet al wat ik wil. Nu merk ik echter dat je bij een verzekeringsadviseur voor een execute only van zo'n AOV al snel 600 euro afsluitkosten en 14,95 euro per maand kwijt bent!

Dat vind ik nogal veel omdat ik al weet wat ik wil en er dus geen advies nodig is. Ook vind ik die abonementskosten hoog, dat is gewoon 10% van het bedrag wat ik maandelijks aan de verzekeraar moet betalen. Ik zie echter de toegevoegde waarde niet echt omdat ze bij dat abonement alleen maar een second opinion regelen en ze kijken elk jaar of er iets gewijzigd is...

Volgens mij mogen ze tegenwoordig geen extra kosten meer berekenen, alles moet tegenwoordig veel inzichtelijker. De reden dat je vroeger vaak van die woekerpolissen had.

Ik was eenmalig 500 of 1000 euro kwijt. Adviseur heeft alles berekend, aangevraagd en geregeld. Geen extra kosten, polis loopt direct via de verzekeraar, in mijn geval Movir (is volgens mij veel gebruikt voor zzp'ers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ja, ik zit dus ook te denken om via zo'n eenmalige constructie en niet maandelijks nog 15 euro te betalen. Ik zie de toegevoegde waarde niet van zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Viper® schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:35:
Ik heb meerdere accountants maar toch vind ik dat het er als ondernemer bij hoort om je in ieder geval een beetje in te lezen.
Minimale looneis is volgens mij 44k voor 2014/2015. Als je daarnaast een ton in je BV wil laten zitten zul je inderdaad vragen gaan krijgen. De belastingdienst wil uiteraard zoveel mogelijk binnenharken >:)
Mee eens, ik vind ook dat je je als ondernemer niet achter een accountant kan verbergen. Uiteindelijk neem jij de beslissingen en niet de accountant.

Er zijn een hoop indicaties rondom wat een DGA zichzelf als loon moet betalen. Hoe meer de werk-BV ook echt een werk-BV is met niet alleen de DGA uit de holding, hoe makkelijker het is om een argument voor een lagere beloning te maken. Ben je echt de enige die er werk in verricht, zijn normen als 70% en 75% van de winst te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik lees weinig in dit onderwerp over met hoeveel startkapitaal men is begonnen? Sinds voor een B.V. de kapitaalseisen vervallen zijn en voor een eenmanszaak die er nooit waren (?) ben je vrij om te kiezen met hoeveel geld je start.

Bij een eenmanszaak is het prive/zakelijk minder van elkaar gescheiden, maar moet je toch een buffer en/of startkapitaal aanhouden.

Dus met hoeveel is men ooit gestart en met hoeveel buffer wordt er rekening gehouden? :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Ik ben begonnen met 5k buffer, maar had mogelijk achtervang van mijn ouders indien het echt fout zou lopen. Ook wist ik vrij zeker dat ik mijn oude baan weer terug zou kunnen krijgen indien nodig. Ik had echter zowel ZZP als een ander bedrijfje waar ik inkomsten uit kon krijgen. Ander bedrijfje is uiteindelijk niets geworden.

5k was wel erg krap.

Nu zorg ik ervoor dat ik ongeveer een jaar aan onkosten kan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Direct via Achmea. Eenmalige kosten zijn ongeveer 300 euro, daarna geen jaarlijkse onderhoudskosten. Proces is nog niet helemaal afgerond maar tot nu toe prima tevreden over de afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Viper® schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:08:
[...]

Volgens mij mogen ze tegenwoordig geen extra kosten meer berekenen, alles moet tegenwoordig veel inzichtelijker. De reden dat je vroeger vaak van die woekerpolissen had.
Vroeger kregen ze een provisie per afgesloten polis. Deze kon verschillen per aanbieder, waardoor ze soms een bepaalde polis lieten afsluiten omdat hun provisie hoger was. Tegenwoordig vraagt de bemiddelaar vergoeding voor de dienstverlening, dit is een vooraf besproken vergoeding en dus eerlijker.
Ik was eenmalig 500 of 1000 euro kwijt. Adviseur heeft alles berekend, aangevraagd en geregeld. Geen extra kosten, polis loopt direct via de verzekeraar, in mijn geval Movir (is volgens mij veel gebruikt voor zzp'ers)
Mijn polis loopt via mijn assurantiepersoon, voor het beheer van de polis/verzekering rekent hij 300 euro per jaar. Hierbij zitten de kosten voor de eerste polis, maar ook kosten voor periodiek "onderhoud" van de verzekering.
Motrax schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 07:34:
Ik lees weinig in dit onderwerp over met hoeveel startkapitaal men is begonnen? Sinds voor een B.V. de kapitaalseisen vervallen zijn en voor een eenmanszaak die er nooit waren (?) ben je vrij om te kiezen met hoeveel geld je start.

Bij een eenmanszaak is het prive/zakelijk minder van elkaar gescheiden, maar moet je toch een buffer en/of startkapitaal aanhouden.

Dus met hoeveel is men ooit gestart en met hoeveel buffer wordt er rekening gehouden? :)
De EMZ is destijds begonnen met een kapitaal van een whopping 500 euro, die direct is besteed aan een laptop en een domeinnaam ;) Voordeel was dat ik deze zaak draaide naast een volledig dienstverband en dus geen reserve nodig had voor mijn levensonderhoud.

De BV's zijn gesticht met een kleine 20 000 euro, niet via startkapitaal (aangezien je deze lastig weer kan onttrekken), maar via een rekening courant. Er moest wel een startkapitaal bij de notaris worden vastgelegd, dat is vastgesteld op 100 euro per BV, verdeeld over 100 aandelen :P

De hoge RC was vooral voor de eerste kosten voor het kantoor, nieuwe hardware en personeel.

Overigens had mijn toenmalige boekhouder een fout advies gegeven. Ik had een RC vanuit prive naar beide bv's. Dat is niet gebruikelijk, vaak doe je prive aan je holding, welke weer een RC heeft naar de werkmaatschappij. Ook de administratie van de aandelen had hij verprutst, hij zette de aandelen van beide bv's naar mijn prive, terwijl de WM moet vallen onder de holding, anders heeft heel die structuur geen zin. :$ Gelukkig kon mijn nieuwe boekhouder/accountant dit weer netjes rechttrekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Mijn startkapitaal was ook niet heel groot.

Heel kort hoe ik begonnen ben.

Destijds ontslag genomen bij mijn detacherings werkgever zonder een concrete opdracht te hebben.
Bedrijfsnaam bedacht.
domeinnaam aangevraagd.
Via http://logomatch.nl een logo/visitekaartje/huisstijl laten maken (grappig, via logomatch.nl krijg je een Apache 2 Test Page, http://design.logomatch.nl/logo-ontwerp/ werkt wel weer. Misschien zoeken ze nog webmasters haha)
ingeschreven op freelance/freelancers.nl oid.
Eerste opdracht kwam via een tussenpartij/netwerk.

Fiat 500 geshortleased 8-) (650 euro/maand)

Na 2/3 maanden en wat kapitaal van mijn pa een Polo GTI zakelijk kunnen aanschaffen (voor juli 2012 had die nog 20% bijtelling).

Opstart kosten vielen me mee. maar opgeteld tikte het toch best aan.

- Kvk inschrijving
- zakelijke rekening
- huisstijl/logo
- apparatuur (laptop, printer etc)
- vervoer
- AOV
- overlijdensrisico
- aansprakelijkheidsverz.
- bedrijfsongevallenris.

En via 2 tussenpartijen ging de facturatie ook niet zo snel.
Dus het duurde bijna 3 maanden voordat mijn eerste factuur binnen was :+

[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 07-01-2015 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Viper® schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:51:
Fiat 500 geshortleased 8-) (650 euro/maand)

Na 2/3 maanden en wat kapitaal van mijn pa een Polo GTI zakelijk kunnen aanschaffen (voor juli 2012 had die nog 20% bijtelling).
Auto-lease is nog wel een dingetje waar veel geld in gaat zitten. Ik heb het wel eens nagerekend, maar voor het bedrag dat ik besteed aan lease en bijtelling zou je een mooie auto kunnen kopen. :$

Ik heb destijds mijn contract voor mijn Peugeot 308 meegenomen van de vorige baas, maar schrok er wel van wat het eigenlijk kost. Als zelfstandige/directeur word je eigenlijk dubbel bestraft, je betaalt het leasebedrag, maar ook de bijtelling. Al met al een leuke kostenpost.

Binnenkort valt hij uit de lease en heb mijzelf voorgenomen om diverse opties te verkennen. Eigenlijk wil ik de auto houden (hij is nog prima), maar als ik hem zakelijk koop blijf ik de bijtelling betalen. Er schijnt een mogelijkheid te zijn om een deel van je prive kosten in de zaak te drukken. Dat zou voordelig zijn, zeker omdat ik eigenlijk 2 verschillende auto's gebruik...

Binnenkort maar eens met de boekhouder gaan zitten hiervoor :)
Opstart kosten vielen me mee. maar opgeteld tikte het toch best aan.
- zakelijke rekening
- AOV
- overlijdensrisico
- aansprakelijkheidsverz.
- bedrijfsongevallenris.
Die kosten had ik in eerste instantie gelukkig niet. Mijn eerste bedrijfsnaampje was eigenlijk gewoon mijn eigen naam, dus kon mijn prive rekening blijven gebruiken. Aangezien ik nog in dienstverband werkte kon de AOV en overlijdensrisico achterwege blijven (inmiddels heb ik de AOV wel).

Qua aansprakelijkheid had ik enkel de bedrijfsaansprakelijkheid (WA voor bedrijven), die viel nog wel mee. Inmiddels is er wel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, maar die is best prijzig :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik ben met een storting van €500 op een zakelijke rekening gestart.
De huisstijl had ik nog omdat ik eigenlijk in 2009 al met mijn bedrijf was begonnen, toen nog naast een baan. Met het geld dat ik daarmee verdiende heb ik geïnvesteerd in een professioneel logo bij een freelance grafisch ontwerper.

AOV, zakelijke verzekeringen waaronder apparatuur, aansprakelijkheid, ongevallen en rechtsbijstand en een NS Business Card (ik had mijn leaseauto ingeleverd) heb ik in de eerste maand geregeld. Daarnaast heb ik een abonnement op Office 365 genomen voor mail, hosting van de website en licenties voor Office 2013. In de maanden daarna heb ik een laptop en wat softwarelicenties gekocht, een abonnement op online boekhouden genomen en mijn bedrijfswebsite gemaakt.

Vanaf de eerste dag had ik al opdrachten en de facturen werden binnen 30 dagen betaald dus ik hoefde maar één maand te overbruggen. Dat lukte wel met de uitbetaling van vakantiegeld en overgebleven verlofuren van mijn oud-werkgever.

Een half jaar later ben ik gaan kijken naar leaseauto's. Een auto kopen is wellicht voordeliger, maar ik heb gekozen voor het gemak van lease. Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je dubbel wordt bestraft vanwege leasebedrag en bijtelling, want daar staat tegenover dat je geen BTW betaalt (met uitzondering van de BTW-correctie voor privégebruik) en alle kosten kunt aftrekken van de winst.

Vorige maand heb ik het leasecontract getekend en de auto besteld, een 7% Audi A3 e-tron. Voor mij is een auto in de eerste plaats comfort en luxe waar ik hard voor werk en vooral niet een grote onkostenpost. Sommige mensen vinden het bizar dat een startende ondernemer een dure leaseauto neemt in plaats van eerst een goedkope tweedehands te kopen, maar zelf vind ik het raar om er op dat vlak op achteruit te moeten gaan ten opzichte van loondienst.

Ik heb een financiële buffer van ongeveer 2-3 maanden. Meer vind ik niet nodig omdat ik weer in loondienst kan als ik een tijdje geen opdrachten zou hebben. In dat geval kan ik het leasecontract meenemen of overdragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Canaria op 07-01-2015 13:01 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Canaria schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:53:
Een half jaar later ben ik gaan kijken naar leaseauto's. Een auto kopen is wellicht voordeliger, maar ik heb gekozen voor het gemak van lease. Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je dubbel wordt bestraft vanwege leasebedrag en bijtelling, want daar staat tegenover dat je geen BTW betaalt (met uitzondering van de BTW-correctie voor privégebruik) en alle kosten kunt aftrekken van de winst.
Nou ja, ten opzichte van wat een leaseauto voor je betekent als werknemer voelt het wel als bestraffing. Uiteraard houd je er rekening mee en is het logisch dat het zo verrekend wordt, maar het was wel even slikken toen ik de bedragen optelde. Normaal is de kant van de werkgever onzichtbaar, maar nu betaal je hem zelf.

Overigens heb ik geen spijt van mijn lease auto hoor, destijds zou ik er ook niet het geld voor hebben neer willen leggen om een dergelijke auto zakelijk danwel prive te kopen
Vorige maand heb ik het leasecontract getekend en de auto besteld, een 7% Audi A3 e-tron. Voor mij is een auto in de eerste plaats comfort en luxe waar ik hard voor werk en vooral niet een grote onkostenpost. Sommige mensen vinden het bizar dat een startende ondernemer een dure leaseauto neemt in plaats van eerst een goedkope tweedehands te kopen, maar zelf vind ik het raar om er op dat vlak op achteruit te moeten gaan ten opzichte van loondienst.
Ben ik met je eens. Ik wilde ook absoluut niet achteruit gaan en heb daarom de auto meegenomen (daarnaast was afkopen ook niet echt prettig qua bedrag). Hoewel niet meteen een grote/luxe bak, is het wel een auto met veel comfort die er netjes en zakelijk uitziet :)

Hoort ook een beetje bij de "status". Als je voor 75+ euro p/u ergens op bezoek komt en stapt uit een oude verroeste corsa geeft dat niet altijd een even goed beeld. Als consultant moet je er gewoon verzorgd uitzien en moet je ook uitstralen dat je voor enige kwaliteit gaat. Uiteraard wel binnen redelijkheid, een freelance developer die in een Q7 rijdt is misschien een beetje overdreven :+
Ik heb een financiële buffer van ongeveer 2-3 maanden. Meer vind ik niet nodig omdat ik weer in loondienst kan als ik een tijdje geen opdrachten zou hebben. In dat geval kan ik het leasecontract meenemen of overdragen.
Mijn zakelijke reserve is in principe genoeg om zonder inkomsten het bedrijf nog +/- 6 maanden draaiend te houden. Prive heb ik een wat "langere" reserve (uit de tijd dat ik nog IB ondernemer was) en die dient ook om de tijd te overbruggen naar een baan in loondienst indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:40
altijd leuk om de auto zaken te lezen.

Voordat ik zelfstandig werd altijd nette lease auto gehad.
Maar zeg nou zelf hoe vaak zag de klant jouw auto.
Klanten waar ik zit hebben zo'n grote parkeergebied, die zien mijn auto echt niet.
Heb in de afgelopen 10 jaar 1 keer gehad dat de klant echt mijn auto zag.

Daarbij is het van een nieuwe lease auto (persoonlijk zou ik kopen) en een verroeste corsa wel een uiterste.
Een nette 2e hands yaris, fiesta, enz misstaan echt niet. en zijn vooral in de opstart fase (eerste 3 jaar) 10 keer voordeliger. gewoon prive aanschaffen en rijden op basis van km vergoeding. hier hou je netto aan over.

mijn persoonlijke note omtrent auto's. Is pas uitgeven als je het kan dragen. Dus met eigen geld (of het nou prive of zakelijk aangekocht wordt). raar genoeg zal elke accountant op basis van wat is goedkoper het zelfde zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:08
Wat een onzin zeg, dat je in een dure auto aan moet komen rijden als je een hoog uurloon hebt. Je krijgt betaald voor wat je kunt, niet voor wat voor auto je hebt.

Ik ga lekker met het OV naar klanten. Soms rijd ik zelfs met klanten mee in de auto. Nog nooit een negatieve opmerking over gehad, of een opdracht door misgelopen. Ik ben waardevol vanwege mijn ervaring en kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Mee eens, een dikke auto koop of lease je voor jezelf. Het zal mijn klanten worst wezen hoe ik bij ze kom. Momenteel reis ik met het OV, is het snelste. Heb prive een prima wagen gekocht voor 10K. Heb de afgeloepn 10 jaar ook altijd leuke lease auto's gehad, maar het is toch een bepaalde luxe die ik totaal niet meer mis. Is natuurlijk persoonlijk maar zo ervaar ik het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 16:02
Ik sta op het punt om zakelijk een tweedehands auto aan te schaffen en dus de bijtelling af te tikken. De reden waarom ik hier voor ga kiezen (maar ik moet het nog even overleggen met mijn boekhouder) is om niet vast te zitten aan een lease contract en hierdoor flexibel kan zijn. De aanschaf, onderhoud, brandstof, verzekering, etc.. zijn kostenposten in het bedrijf welke de belastbare winst gaan drukken. De bijtelling is 20% welke ik acceptabel vind.

Ik ben nu net een jaar bezig en vind een occasion < 10k een prima deal.

Wat betreft het starten. Ik heb in overleg met de recruiter een deal gesloten dat mijn eerste factuur binnen 2 weken werd betaald. Hierdoor had ik geen buffer of iets nodig (al had ik wel 3 maanden staan op de bank) en hierna werd er netjes binnen 31 dagen betaald. Zakelijke rekening geopend en daarna alles vast gelegd in een programma om geld me te beheren. Als je specialisme veel gevraagd is in de markt, dan willen sommige tussen bureau's je echt wel helpen op te starten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Avalaxy schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:59:
Wat een onzin zeg, dat je in een dure auto aan moet komen rijden als je een hoog uurloon hebt. Je krijgt betaald voor wat je kunt, niet voor wat voor auto je hebt.

Ik ga lekker met het OV naar klanten. Soms rijd ik zelfs met klanten mee in de auto. Nog nooit een negatieve opmerking over gehad, of een opdracht door misgelopen. Ik ben waardevol vanwege mijn ervaring en kennis.
Ik zal je geen ongelijk geven, maar onbewust kan het wel mee of tegenwerken. Stel dat een manager door de CEO op zijn nek gezeten wordt om een dringend probleem goed op te lossen.

Vervolgens komen er 2 consultants op gesprek. 1 met een kleine Polo en laag tarief, en 1 met een full options 3-serie en stevig uurtarief. Ik kan je vertellen dat je met de dikke auto al 2-0 voor staat. De manager wil hoe dan ook een succesvolle consultant die het probleem op kan lossen, die gaat niet aan zijn CEO vertellen dat hij de goedkoopste heeft gevonden.

Ik chargeer even, los van de kennis van de consultants. Maar mijn punt is dat kennis erg belangrijk is, maar het verhaal er omheen ook zeker niet onderschat moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweedehands auto zakelijk: lagere autokosten, maar dezelfde bijtelling als een nieuwe.

Fiscaal dus relatief zwaar belast. Zeker omdat je niet zo gauw een laag bijtellingstarief hebt op een tweedehands.

In mijn geval zou de bijtelling evenveel kosten zoals mijn totale autokosten in privé :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

maartendd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:55:
altijd leuk om de auto zaken te lezen.

Voordat ik zelfstandig werd altijd nette lease auto gehad.
Maar zeg nou zelf hoe vaak zag de klant jouw auto.
Klanten waar ik zit hebben zo'n grote parkeergebied, die zien mijn auto echt niet.
Heb in de afgelopen 10 jaar 1 keer gehad dat de klant echt mijn auto zag.
Ik kies de auto dan ook niet voor de klant. Mijn auto staat ook altijd op een parkeerterrein of in een parkeergarage. Ik werk vaak binnen branches waar (lease)auto's helemaal geen rol spelen. Meestal vertel ik niet eens dat ik met de auto naar het werk ga omdat de mensen met wie ik samenwerk met het OV reizen.
Daarbij is het van een nieuwe lease auto (persoonlijk zou ik kopen) en een verroeste corsa wel een uiterste.
Een nette 2e hands yaris, fiesta, enz misstaan echt niet. en zijn vooral in de opstart fase (eerste 3 jaar) 10 keer voordeliger. gewoon prive aanschaffen en rijden op basis van km vergoeding. hier hou je netto aan over.
Dat is begrijpelijk als het je niet uitmaakt in welke auto je rijdt. Voor mij maakt dat wel uit, het is iets waar ik graag geld aan uitgeef en nu ik zelfstandige ben kan dat ook. Netto overhouden is voor mij niet het doel. Andere mensen geven hun geld uit aan vakanties naar de andere kant van de wereld, ik geef het uit aan een leuke auto :)
mijn persoonlijke note omtrent auto's. Is pas uitgeven als je het kan dragen. Dus met eigen geld (of het nou prive of zakelijk aangekocht wordt). raar genoeg zal elke accountant op basis van wat is goedkoper het zelfde zeggen.
Ja, als je met de accountant hebt afgesproken dat het de bedoeling is om te besparen op vervoerskosten dan is dat logisch. Ik vind het vooral een persoonlijke keuze. Als je in de privésfeer een abonnement op de sportschool met personal trainers, sauna etc. neemt omdat je dat fijn vindt, hoeft de accountant je ook niet voor te rekenen hoeveel je kan besparen als je bij Fit for Free gaat sporten. In mijn geval is de auto een privékeuze, waarvan ik ook zakelijk gebruik kan maken, waardoor het gunstiger is om zakelijk te leasen dan privé kopen of leasen. De kosten kan ik prima dragen, nee ik kan niet zomaar €45.000 voor een nieuwe auto overmaken, maar daarom lease ik dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Ik maak nu nauwelijks zakelijke kilometers en rij dus ook prive. Als ik weer veel zakelijk ga rijden zou ik een youngtimer overwegen, 35% over de economische waarde is toch best aantrekkelijk en in 2000 maakten ze toch ook al hele mooie wagens :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ini
  • Laatst online: 13-09 14:46

ini

Life is what you make of it

Mbt de auto discussie, het is ook mogelijk om er een financiële keuze van te maken,dat heb ik gedaan.

Er zijn meerder calculators online te vinden. De excel variant beviel mij het beste omdat je daar kan tweaken en aanpassen zodat je eigen situatie goed past

ik heb in 2012 een auto zakelijk gekocht(prius), Deze was netto +-500 euro/maand(dus incl afschrijving, brandstof,reparatie, wegenbelasting etc) Voor dat geld kon ik ook een 10k restwaarde 2e hands auto rijden, maar dan heb ik persoonlijk liever een nieuwe auto.

Leasen heb ik ook nog even onderzocht, en is ongeveer 7-10% duurder dan zelf fincancieren (leasemaatschappijen moeten ook leven). Eventueel als je wat meer zekerheid zoekt is shortlease wel een optie.

Testspecialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Oja, het risico van een leasecontract voor startende ondernemers valt best mee. Zolang je een bedrag ter hoogte van de afkoopsom in de reserve hebt, zit je nergens echt aan vast. Dat bedrag neemt ook nog elke maand af. Afkopen is natuurlijk nooit voordelig, zeker niet in het begin, maar het kan wel.
Als je een auto koopt, weet je ook niet van tevoren of je die wel weer kunt verkopen wanneer dat nodig zou zijn en voor welk bedrag. Met lease weet je het exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

Ja maar dat bedrag is toch enorm hoog aan het begin van het contract? Ik weet niet wat het voor jouw auto is op dit moment, maar ik verwacht zeker meer dan 10k. Dat je het hebt liggen is natuurlijk een fijn gevoel, maar afkopen betekent toch auto inleveren? Dan heb je geen auto, geen dienst en geen geld. Dat lijkt mij toch wel een flink risico, of heb jij andere voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
Stoffel schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:35:
Ja maar dat bedrag is toch enorm hoog aan het begin van het contract? Ik weet niet wat het voor jouw auto is op dit moment, maar ik verwacht zeker meer dan 10k. Dat je het hebt liggen is natuurlijk een fijn gevoel, maar afkopen betekent toch auto inleveren? Dan heb je geen auto, geen dienst en geen geld. Dat lijkt mij toch wel een flink risico, of heb jij andere voorwaarden?
Dat idee had ik er ook bij toen ik op zoek ging naar lease offertes. Daarom heb ik ook gekozen om zelf een auto te kopen binnen de grenzen van de financiële middelen die ik op dit moment heb. Zelf een auto kopen heeft nog als (klein) voordeel dat je hem mag afschrijven en je er rest waarde aan overhoud. Mooi meegenomen voor je volgende (nieuwe?) auto aanschaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Zelf, als part-time freelancer, maakte ik vooral gebruik van Greenwheels en later Car2Go (binnen Amsterdam) naast het OV. Het prettige daaraan was dat je alleen betaalt wanneer je het apparaat gebruikt. Geen onderhoud, geen parkeerkosten, geen verzekeringen, geen dure aanschaf, geen brandstofkosten, geen afschrijving, geen APK, etc.

Privé had ik ook geen auto nodig en hechtte ik daar ook geen waarde aan. Uiteindelijk heb ik gewoon een motor gekocht: een luxe apparaat wat gebruikt is voor proefritten en 3000 km. op de teller had staan, maar altijd is onderhouden door de verkopende garage. Nieuwprijs in 2011: 18k, gekocht in 2013: 10k. Goedkoper dan een auto, en minder gevoelig voor files :)

Een auto zou ik niet snel meer overwegen. Ik kan prima in motorkleding aankomen en mijn laptop uit de rugzak halen. En ik vermoed dat we binnen de komende 10 jaar te maken krijgen met auto's die zichzelf besturen, en oproepbaar zijn als een taxi, maar goedkoper dan Car2Go e.a. - als het even lukt maak ik mezelf gewoon verantwoordelijk voor de softwarematige ontwikkelingen die dat bevorderen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Stoffel schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:35:
Nee, maar ik heb het nu over hypothetische situaties. Zelf vind ik een meerjarig contract aangaan niet zo riskant dus ik praat vooral de commentaren die ik van anderen krijg goed.

Een situatie waarin het wel zinnig is, is arbeidsongeschikt raken. Met de uitkering van de AOV zou ik de auto in zo'n geval kunnen houden, maar als dat zinloos is kan hij dus ook elk moment weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik vind het wel vervelend dat ik 20 telefoontjes/voicemails per dag krijg tijdens werktijd, niet netjes ook een e-mail erbij. Dan is 60% van de telefoontjes voor vast dienstverband en niet voor contractwerk, ook al heb ik dat wel aangeven, maar misschien klaag ik te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
André schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:21:
[...]

Ik zal je geen ongelijk geven, maar onbewust kan het wel mee of tegenwerken. Stel dat een manager door de CEO op zijn nek gezeten wordt om een dringend probleem goed op te lossen.

Vervolgens komen er 2 consultants op gesprek. 1 met een kleine Polo en laag tarief, en 1 met een full options 3-serie en stevig uurtarief. Ik kan je vertellen dat je met de dikke auto al 2-0 voor staat. De manager wil hoe dan ook een succesvolle consultant die het probleem op kan lossen, die gaat niet aan zijn CEO vertellen dat hij de goedkoopste heeft gevonden.

Ik chargeer even, los van de kennis van de consultants. Maar mijn punt is dat kennis erg belangrijk is, maar het verhaal er omheen ook zeker niet onderschat moet worden.
Raar maar waar maar zo werkt het in het bedrijfsleven wel. Het is zelfs zo erg dat je beter een hoog tarief kan vragen dan een veel te laag. Ook al ben je goed een laag tarief wordt vaak gezien als iemand die nog niet zoveel ervaring heeft of minder goed is. Heeft weer te maken met uitstraling, daadkracht en dat soort onzin. Men kiest liever iemand die vrij duur is en zeurt even over het tarief dan dat ze iemand kiezen die heel goedkoop is. Even global en generaliserend.

Bij mijn huidige klant kwam ik op gesprek met mijn polo, toen hoorde ik niemand.
Inmiddels kom ik aanrijden met een Nissan GT-R en daar kreeg ik uiteraard wel opmerkingen over.
Doet het mij wat ? Nee totaal niet. De klant weet namelijk echt wel wat die betaalt en waar dat heen gaat bepaal ik zelf. Ik heb zelfs het idee dat ze iets hebben van "good for you" en het wel mooi vinden dat ik het gewoon doe.
Veel collega's maken lollige opmerkingen, maar meer in het grappige dan dat er echt iets achter zit.

Een goed aangeklede BMW 3 serie is namelijk net zo duur, maar goed dat heeft een andere imago dus daar hoor je niemand over.
Zakelijk zijn er massaal Tesla's verkocht, voor de P85 leg je zo 100/110k euro's neer. Hoor je ook bijna niemand over, omdat die elektrisch is dus goedkoop rijdt en enorm gesubsidieerd wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 07-01-2015 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
Het hele imago gebeuren rond auto's,... je zou er een studie van kunnen maken.

Inhoudelijk terug komen over opstart kosten, zie je alleen vaak dat mensen bij de opstart van het bedrijf gelijk bij de eerst verdiende centen de auto upgraden of gaan leasen.
De keuze blijft geheel voor ieder, maar ben liever vooral als ik iemand moet adviseren in wat is verstandig als ik wil starten als zelfstandige. om het eerder in het begin save te spelen (bufferen en dit serieus te doen) en zo ook de keuze van de auto met iets minder genoegen nemen voor de opstart periode.

Leasen blijft geld uitgeven voor het rijden in een auto die niet van jouw is. Kan je niet meer betalen dan moet je contract opbreken en betaal je een fixe boete en je hebt geen auto meer. Voor een starter zou ik het dus niet aanraden.
Ik snap dat @Canaria zijn risico's anders inschat, en dat wel doet. Hij beschrijft ook dat hij maar 2 a 3 maanden reserve neemt, omdat als het minder gaat hij weer in vaste dienst gaat. Persoonlijk kan iedereen weer in loondienst alleen ben ik geen zelfstandige geworden om de risico's zo te beantwoorden.(niks ten nadele aan canaria het is voor iedereen anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik zit nu in de opstartfase, heb een klein jaar aan buffer op de bank staan, al zit een groot deel in aandelen waar ik liever niet aan kom.

De auto is bij mij een electrische plug-in (Ampera) die ik vanuit een andere eenmanszaak mee neem. Cash betaalt (49k incl btw) maar wel 0% bijtelling, 3 jaar lang geen wegenbelasting, veel subsidie en goedkopere kilometers. Als je de auto tegen 52% kan aftrekken is zakelijk kopen bijna altijd voordeliger dan prive aanhouden, mits je geen 25% auto rijdt. Daarnaast heb je dus nog je btw teruggaaf en investeringsaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Heb zelf een behoorlijke buffer opgebouwd waar ik het wel een jaar mee kan volhouden. Als ik die niet had dan had ik het ook niet gedaan (heb namelijk twee kleintjes en een vrouw thuis zitten). Daarnaast heb ik een klus voor minimaal een jaar voor een goed tarief.

Wat betreft de auto koop ik een toyota avensis stationwagon met zo'n 200.000 km op de teller. Die kan ik kopen voor rond de 5000-6000 en die betaal ik dan ook cash. Zet de auto niet op het bedrijf want dan betaal ik teveel bijtelling. Heb ook even uitgerekend met wat zo'n online tooltje en dan kom ik het goedkoopste uit als ik zo'n auto privé houd (met 15.000 privé en 17.000 zakelijke kilometers).

Heb ook nog even gekeken naar een youngtimer alleen zo'n auto (een goede) kost ook al snel 10.000+. Daar betaal je dan 35% bijtelling over. Dan rijd ik liever een avensis van een jaar of 8 oud en houd ik nog 5.000 in mijn zak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

maartendd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 17:18:
Ik snap dat @Canaria zijn haar risico's anders inschat, en dat wel doet. Hij Ze beschrijft ook dat hij ze maar 2 a 3 maanden reserve neemt, omdat als het minder gaat hij ze weer in vaste dienst gaat. Persoonlijk kan iedereen weer in loondienst alleen ben ik geen zelfstandige geworden om de risico's zo te beantwoorden.(niks ten nadele aan canaria het is voor iedereen anders)
Maakt verder niets uit hoor, maar het leest voor mij zo raar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een auto is interessant om zakelijk te rijden wanneer hij een gunstige verhouding heeft tussen de werkelijke autokosten en de bijtelling. Bij nieuwe auto's tot ongeveer 20% bijtelling is dat het geval.

Bij een tweedehands is zakelijk rijden meestal niet zo aantrekkelijk. Je bijtelling wordt gebaseerd op nieuwwaarde, en als de auto een aantal jaar oud is meestal ook nog aan 25%. Terwijl de werkelijke kilometerkosten door de bank genomen wat lager zijn. Met andere woorden, je telt meer "loon in natura" bij om een goedkoper vervoersmiddel te genieten.

Youngtimers zijn vooral interessant als ze een hoge operationele kosten meebrengen. Dan heb je veel voordeel van het feit dat je de kosten in de zaak kunt zetten, terwijl die auto's juist een lage dagwaarde hebben. Geen weldenkende particulier wil graag een Jaguar XJ uit 1997, de meesten ruilen die liever in op een Golfje uit 2005.

http://www.autowereld.nl/...03km-8538870/details.html

Telt evenveel bij als een Polo Bluemotion :+

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 08-01-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Waar hebben jullie een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Nationale-Nederlanden

Van welke boekhoudsoftware maken jullie gebruik. Ik heb nu een proefabonnement op Acumulus.
Ik ben hier tevreden mee, alleen het urenregistratie gedeelte bevalt me niet zo.

Ik ben opzoek naar soort gelijk software als MoneyMonk, maar ik vind deze net iets te duur.
Zijn er alternatieven waar mede-ZP'ers gebruik van maken?

Reelezee, Moneybird heb ik al bekeken, maar deze bevielen niet.

[ Voor 90% gewijzigd door Novartis op 08-01-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

chronoz schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:11:
Dan is 60% van de telefoontjes voor vast dienstverband en niet voor contractwerk, ook al heb ik dat wel aangeven, maar misschien klaag ik te veel.
Vind dat niet echt klagen hoor. Stoor mijzelf er ook ontzettend aan. Gelukkig laten ze het uit hun hoofd om mij te bellen, maar ik word met enige regelmaat gebombardeerd door recruiters via LinkedIn/mail. Vroeger nam ik nog wel eens de moeite om terug te reageren, maar tegenwoordig gaan ze rechtstreeks het verticale archief in :X

Zelfs ooit een recruiter gehad die, nadat ik aangaf geen interesse te hebben omdat ik zelfstandig ben, vroeg of hij dan personeel voor mij mocht gaan werven. Die heb ik vriendelijk bedankt met een opmerking als: "laat maar zitten, want zo te zien lees je niet echt de profielen van je kandidaten door" :+
Viper® schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:25:
[...]
Raar maar waar maar zo werkt het in het bedrijfsleven wel. Het is zelfs zo erg dat je beter een hoog tarief kan vragen dan een veel te laag. Ook al ben je goed een laag tarief wordt vaak gezien als iemand die nog niet zoveel ervaring heeft of minder goed is. Heeft weer te maken met uitstraling, daadkracht en dat soort onzin. Men kiest liever iemand die vrij duur is en zeurt even over het tarief dan dat ze iemand kiezen die heel goedkoop is. Even global en generaliserend.
Bij grote bedrijven is dit absoluut waar. Een van de tips die je krijgt bij het benaderen van grote bedrijven is dat je niet te laag moet zitten met je prijs, want dan nemen ze je niet serieus. Kleinere partijen hebben dat wat minder. Hoewel prijs niet altijd iets zegt over kwaliteit, zien veel mensen dat wel als een snelle selectie :) Om eerlijk te zijn, als ik een operatie bij een ander ziekenhuis voor 30% onder de marktwaarde kan laten doen twijfel ik ook wel even...
Veel collega's maken lollige opmerkingen, maar meer in het grappige dan dat er echt iets achter zit.
Mij boeit het ook niet zo heel veel hoor. Ik heb een hele tijd in een Ford Ka (nieuw model) rondgereden (vrouwlief had mijn lease-auto geclaimed :+ ) en deze stond ook gewoon hier voor de deur als er klanten kwamen, nooit iets over gehoord.

Inmiddels is deze wel vervangen voor een 207 omdat dat iets meer comfort heeft als 2de auto en ook beter geschikt is voor langere afstanden (als ik mijn lease-auto weer kwijt ben :+ ). Overigens vind ik het vooral voor mijzelf fijn om in een luxere auto te rijden, want ik ben nogal gesteld op mijn comfort. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:55
Novartis schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:09:
Nationale-Nederlanden

Van welke boekhoudsoftware maken jullie gebruik. Ik heb nu een proefabonnement op Acumulus.
Ik ben hier tevreden mee, alleen het urenregistratie gedeelte bevalt me niet zo.

Ik ben opzoek naar soort gelijk software als MoneyMonk, maar ik vind deze net iets te duur.

Ik neig ook naar Acumulus, ook even het proefabonnement geprobeerd. Simpel in opzet, lijkt mij als ict adviseur/projectleider te voldoen. Ik heb volgens mij ook weinig nodig / geen gekke administratie. Vaak 1 klant gelijktijdig.

Urenregistratie houd ik bij in outlook, en ga nu een klus doen voor KPN, waarbij ik in hun tijdschijfsysteem uren kan schrijven. Die heb ik dus zelf niet nodig,

Daarnaast laat ik alle verzekeringen via Rabobank/Interpolis lopen, 1 contact bevalt me prima. Die paar euro duurder per maand boeit mij nu nog niet.

Ik twijfel nog over AOV, en de details.. Door sociale druk om me heen ga ik het waarschijnlijk wel doen, nu nog nadenken over de criteria/ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Novartis schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:09:
Nationale-Nederlanden

Reeleezee beviel mij niet door silverlight, moneybird is geen boekhoud en acumulus vond ik te ouderwets. Ik ben voor www.boekhoudservice.nl gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Rino schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 18:22:
Urenregistratie houd ik bij in outlook, en ga nu een klus doen voor KPN, waarbij ik in hun tijdschijfsysteem uren kan schrijven. Die heb ik dus zelf niet nodig.
Ik heb geen belang bij het bedrijf. Wel regelmatig cosmetische bugs doorgegeven en ga mee in de beta. Ik gun bedrijven die het in mijn ogen ook verdienen, dus het bedrijf in mijn vorige post van mij. Uren boek ik direct in en kan een factuur daaruit genereren (selecteren van uren), km doorbelasten er direct bij (omdat je km kan opgeven naast de uren) en bijlage toevoegen als uitdraai van clarity vd klant. Aan het eind van het jaar weet ik het aantal facturabele uren. Niet facturabele uren zou je kunnen toevoegen door het als een project te definieren. Voldoe je ook direct aan het uren criterium, al voldoe ik daar aan door het aantal fact. uren.

Website is responsive dus ook voor mobiel. Ze hebben ook een app om bonnen met foto automatisch te verwerken, maar gebruik ik niet. Wat ik graag wil is een start en stop knop voor de uren, komt eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
mgizmo schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 20:18:
[...]

Reeleezee beviel mij niet door silverlight, moneybird is geen boekhoud en acumulus vond ik te ouderwets. Ik ben voor www.boekhoudservice.nl gegaan.
Boekhoudservice.nl ziet er zeer leuk uit! Stukken beter als Acumulus.

Net even een proef account aangemaakt. Facturen maken gaat helaas niet zoals ik wil (Buitenlandse adresgegevens + factuur in Engels), dus MoneyBird wordt niet overbodig lijkt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Martijn19 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 21:37:
[...]

Net even een proef account aangemaakt. Facturen maken gaat helaas niet zoals ik wil (Buitenlandse adresgegevens + factuur in Engels), dus MoneyBird wordt niet overbodig lijkt het :)
Support form invullen en je hebt morgen neem ik aan reactie. Het is een klein bedrijf dat graag feedback ontvangt.
Factuur sjabloon kun je dacht ik aanpassen qua teksten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
Canaria schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:49:
[...]

Maakt verder niets uit hoor, maar het leest voor mij zo raar :)
Excuus 8)7 klik net op je profiel en zie wat je bedoelt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

maartendd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 08:06:
[...]

Excuus 8)7 klik net op je profiel en zie wat je bedoelt :-)
Haha, geen probleem, ik ben het hier gewend. Zelf schrijf ik ook standaard "hij", dan zit je met 95% betrouwbaarheid altijd juist :+

Het zou hier relevant kunnen zijn. Vrouwen zijn over het algemeen van nature wat meer risicomijdend dan mannen, blijkbaar ben ik een uitzondering. Ik heb bijvoorbeeld geen vrouw en kinderen thuis. Wel een vriend die in loondienst werkt. We wonen samen in zijn huis, zelf heb ik nog een eigen appartement dat ik dit jaar ga verkopen (staat al ruim een half jaar leeg). Het geld dat ik dan bespaar aan hypotheek is al meer dan het leasebedrag.

Overigens is een AOV voor vrouwelijke ZZP'ers met kinderwens een no-brainer: rondom de bevalling krijg je gedurende tien weken de dagvergoeding netto uitgekeerd, bovenop de wettelijke tegemoetkoming. Dat is een paar jaar aan premie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
Martijn19 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 21:37:
[...]

Naar aanleiding van Martijn19 en mgizmo neig ik nu naar Boekhoudservice.nl. Ziet er wat gemakkelijker uit, en ik heb het idee dat de mobile versie beter werkt.Daarnaast wil ik graag gemakkelijk scans maken van bonnetjes.

Ik heb daarnaast nog een aantal vragen aan jullie.

Hoe gaan jullie om met eten in de kantine bij een klant, dus niet een zakelijke lunch met een collega/klant/oid. "Declareer" je deze bonnetjes bij jezelf? Er is namelijk een drempel, maar toch zie ik veel zzp'ers de bonnetjes van kantine bewaren en opvoeren in de administratie?

AOV. altijd een ding bij ZZP'ers. Ik hoorde gisteren de tip, om via het UWV een vrijwillige verzekering af te sluiten.
http://www.uwv.nl/particu.../verplichte-verzekeringen

Heeft iemand ervaring met zulke vrijwillige verzekering via UWV??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
Rino schreef op maandag 12 januari 2015 @ 20:39:
[...]

Dit lijkt mij meer iets voor werknemers dan voor zzp'ers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Daarnaast wil ik graag gemakkelijk scans maken van bonnetjes.
De app op iOS en Android kun je daarvoor gebruiken. Ik doe dit zelf niet.
Ik heb daarnaast nog een aantal vragen aan jullie.

Hoe gaan jullie om met eten in de kantine bij een klant, dus niet een zakelijke lunch met een collega/klant/oid. "Declareer" je deze bonnetjes bij jezelf? Er is namelijk een drempel, maar toch zie ik veel zzp'ers de bonnetjes van kantine bewaren en opvoeren in de administratie?
Heb ik nog niet gedaan. Wat is de drempel? Ik moet daar aardig wat administratief voor gaan verwerken gok ik. Besteed ik mij tijd liever anders, al heb ik aan de andere kant ook weer een dagobert duck gevoel: gemiste "kans"... achja.. AOV heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
Emperor_ schreef op maandag 12 januari 2015 @ 21:12:
[...]

Dit lijkt mij meer iets voor werknemers dan voor zzp'ers. :)
Dat was ook mijn eerste reactie, ik ga er vanuit dat je de link niet gelezen hebt :)

Ook voor mensen die een eigen bedrijf starten, mits afgesloten binnen 13 weken nadat je gestopt bent.

Als u volledig als zelfstandige aan de slag gaat, moet u het voorafgaande jaar
(met maximaal zestig dagen onderbreking) verplicht verzekerd zijn geweest
voor ziekte en arbeidsongeschiktheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

mgizmo schreef op maandag 12 januari 2015 @ 21:20:
[...]
Heb ik nog niet gedaan. Wat is de drempel? Ik moet daar aardig wat administratief voor gaan verwerken gok ik. Besteed ik mij tijd liever anders, al heb ik aan de andere kant ook weer een dagobert duck gevoel: gemiste "kans"... achja.. AOV heb ik niet.
Voor maaltijden mag je alles boven een drempel aftrekken óf (uit m'n hoofd) 70% van de uitgaven.
Rino schreef op maandag 12 januari 2015 @ 21:21:
[...]

Dat was ook mijn eerste reactie, ik ga er vanuit dat je de link niet gelezen hebt :)

Ook voor mensen die een eigen bedrijf starten, mits afgesloten binnen 13 weken nadat je gestopt bent.

Als u volledig als zelfstandige aan de slag gaat, moet u het voorafgaande jaar
(met maximaal zestig dagen onderbreking) verplicht verzekerd zijn geweest
voor ziekte en arbeidsongeschiktheid
Het is niet vergelijkbaar met een AOV. Ten eerste ben je niet voor je beroep verzekerd. Bij een AOV wordt het arbeidsongeschiktheidspercentage berekend afhankelijk van de mate waarin je je verzekerde beroep nog kunt uitoefenen. Bij de vrijwillige verzekering van het UWV wordt je arbeidsongeschiktheid bepaald aan de hand van de werkzaamheden die je nog wél zou kunnen uitvoeren, ongeacht je beroep.

Een voorbeeld: ik ben consultant en presentaties geven is een deel van mijn werk. Zou ik mijn stem verliezen, dan ben ik voor een groot deel beroepsarbeidsongeschikt. Zonder stem kan ik nog wel ander werk doen, maar het hoeft niet, en de alternatieve inkomsten worden niet verrekend met de uitkering van de AOV.

Ten tweede kent de UWV-verzekering een maximumbedrag. Je kunt daarmee dus sterk in inkomen dalen ook al ben je 100% arbeidsongeschikt. Bij een AOV bepaal je zelf het bedrag.

Voordelen van de verzekering via het UWV zijn de gegarandeerde acceptatie en de korte wachttijd.

Heel globaal is de verzekering via het UWV slimmer als je een relatief laag inkomen hebt, een hoog gezondheidsrisico en weinig reserves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Beperkt aftrekbare kosten
In een aantal gevallen zijn niet alle kosten aftrekbaar, maar alleen het zakelijke gedeelte. Zo zijn zakenlunches, zakendiners, recepties, seminars en studiereizen voor 73,5% aftrekbaar. Alles wat boven de drempel van € 4.400,- zit is voor 100% aftrekbaar. Een broodje dat u koopt bij de benzinepomp als lunch is niet aftrekbaar, want dat is niet zakelijk.
Nu is het lunchen bij de klant volgens mij een grijs gebied. Ik heb het destijds wel bijgehouden, bij de klant zelf zat namelijk een cateringsbedrijf. Sommige collega's namen hun eigen brood mee, dat is een keuze. Sowieso gaat het niet over enorme bedragen. Stel je werkt 200 dagen, 5 euro per dag lunchen.
1000 euro > 735 euro aftrekbaar. Met 52% belasting scheelt dat dus iets van 380 euro.
Maar hiervoor moet je wel al je bonnetjes bewaren, als je ze privé betaalt een optelsom maken voor lunchkosten per maand en deze zakelijk inboeken.
Zoals iemand al zei, veel werk voor relatief weinig 'winst'.

Betreffende een zakelijke auto. Mocht je hiervoor bijtelling betalen voor het privé gebruik, vergeet dan niet dat je alle parkeerkosten, dus ook die zondag middag bij de afteling mag aftrekken.
Ik parkeerde nog wel eens in Groningen in het weekend. Een niet te zuinige 23 euro in de Qpark per dag :')
Na een lang weekend stappen kon ik zondag middag 46 euro afrekenen, zag de mensen achter mij bij de parkeergarage zuur kijken >:)

[ Voor 17% gewijzigd door Viper® op 12-01-2015 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Viper® schreef op maandag 12 januari 2015 @ 23:08:
[...]
Betreffende een zakelijke auto. Mocht je hiervoor bijtelling betalen voor het privé gebruik, vergeet dan niet dat je alle parkeerkosten, dus ook die zondag middag bij de afteling mag aftrekken.
Ik parkeerde nog wel eens in Groningen in het weekend. Een niet te zuinige 23 euro in de Qpark per dag :')
Na een lang weekend stappen kon ik zondag middag 46 euro afrekenen, zag de mensen achter mij bij de parkeergarage zuur kijken >:)
Als je Yellowbrick neemt, kun je gewoon op rekening parkeren in alle Q-Park-garages, scheelt weer afrekenen bij de betaalautomaat :)
Die €23 valt nog wel mee trouwens. De parkeergarage bij de klant waar ik vaak zit kost €6 per uur met een maximum van €50 per dag.

Maar als ZZP'er mag je de parkeerkosten gewoon rechtstreeks aftrekken van de omzet.

Over de lunchkosten: wat je mag aftrekken is óf 73,5% van het totaalbedrag óf 100% van alles boven de drempel. Dus vanaf €16.600 is de tweede optie pas voordeliger.

Belastingdienst:
Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.400 drempel ook 73,5% van deze kosten aftrekken. Wilt u deze methode toepassen, dan kunt u daar bij de aangifte voor kiezen.

[ Voor 20% gewijzigd door Canaria op 12-01-2015 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Vergeet niet dat je de BTW niet mag terugvragen van die zakenlunches. Het is dus 73,5% (ik dacht 75%, maar ik zit er naast gok ik) van de prijs incl btw.

Overigens komt deze regel ook uit mijn geheugen... Een quote vd belastingdienst zou prettig zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door pirke op 13-01-2015 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
* Parkeren: alleen als je een zakelijke auto rijdt.

Als je je auto prive rijdt en 19 cent/km ten laste van de winst brengt, worden alle autokosten geacht in die 19 cent te zitten (linkje). Het is je prive auto, dus alle autokosten, waaronder de parkeerkosten, komen jou in prive toe. Doorbelasten naar de onderneming is slechts mogelijk tot de limiet van 19 cent/km.

Dit is overigens niet alleen voor ZZP-ers een factor van betekenis, maar ook voor werknemers met de keuze tussen een leaseauto en een kilometervergoeding.

* En een linkje over de gedeeltelijk aftrekbare kosten

Inderdaad, 100% boven 4400 per jaar, of 73.5% over alles. Keuze aan de ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Klopt, het is of de drempel of 73,5%, bij mij stond het nogal onduidelijk :D
Zzp'ers moeten verplicht sparen voor hun pensioen en werknemers moeten meer zeggenschap krijgen over de hoogte van hun pensioenpremie.
Verplicht sparen

Het tweede speerpunt richt zich op de zzp'ers. Nederland telt ongeveer een miljoen zelfstandigen, honderdduizenden daarvan dreigen geen pensioen op te bouwen. Deze groep zelfstandigen is in tegenstelling tot werknemers in loondienst niet verplicht aan een pensioenregeling mee te doen.

De AFM stelt daarom "een algehele verplichtstelling" voor. "Het is niet uit te leggen dat sommige werkenden nu wel verplicht voor hun pensioen sparen en anderen niet." aldus Korte.
http://nos.nl/artikel/201...sparen-voor-pensioen.html

Ik begrijp dat ondernemers die niets aan hun pensioen doen later een probleem krijgen en dit uiteindelijk natuurlijk weer het probleem van de maatschappij wordt.
Aan de andere kant, altijd maar alles verplichten, regels dit, richtlijnen dat. Afbeeldingslocatie: https://forum.flitsservice.nl/images/smilies/nothanks.gif

[ Voor 16% gewijzigd door Viper® op 13-01-2015 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Één vd redenen dat ik ga ZZPen is dat ik zelf m'n pensioen wil regelen ipv verplicht moet inleggen in een fonds dat ik niet vertrouw. Ik wil zelf in controle zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZZP-ers doen wel degelijk mee met een verplichte pensioen op het minimale maatschappelijk acceptabele niveau, namelijk de AOW.

Als de AFM ineens van mening is dat de AOW niet meer voldoet aan de minimale eisen, moet ze een verruiming van de AOW bepleiten. Wat te weinig pensioeninkomen is voor een ZZP-er is natuurlijk ook te weinig voor een arbeidsongeschikte of huisvrouw.

Veel succes met je pleidooi voor de minster van financien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Tja, verplicht pension, we weten allemaal wat dat betekent.

Nieuw registratie systeem, of aanpassing van het huidige met opname voor zppers. Al met al een overheids ICT project, dus gedoemd te mislukken.
Controle en beheer van gegevens, dus extra mensen
Extra pensioen kosten/premie, het nieuwe registratie systeem moet natuurlijk wel betaald worden.

d:)b

Ik zeg direct invoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:33
Wist je dat je als zzp- er je pensioen moet opeten voordat je in de bijstand kunt komen? Nog een reden om pensioenopbouw links te laten liggen. Eerst maar eens de hypotheek aflossen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geld alleen voor afkoopbare verzekeringspolissen. Wat je niet kunt afkopen (zoals een pensioen bij een pensioenfonds) valt buiten de opeetplicht.

Daarnaast komt er een reparatiewet, de landelijke politiek heeft zich tegen deze praktijk uitgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Zijn er hier ZP'ers die extreme sporten beoefenen?
- Kitesurfen
- Snowboarden/Skiën

Alhoewel bij de meeste sporten is de kans op blessures groter, dan helemaal niet aan sport doen of dammen/schaken :D.

Ik vraag me namelijk af hoe het zit met de dekking van AOV in geval van een ongeluk.
Bijvoorbeeld het breken van je arm/been of zelfs erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een AOV kan (net als bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering) uitsluitingen hebben voor risicosporten. Het best informeer je bij je verzekeringsadviseur.

Ik verwacht dat de meeste AOV's niet zo moeilijk doen. Het risico van een sportblessure is voornamelijk gelegen in kortlopende arbeidsongeschiktheid, terwijl een AOV juist een eigenrisicoperiode kent en vooral het langdurige risico moet afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
[...]

AOV. altijd een ding bij ZZP'ers. Ik hoorde gisteren de tip, om via het UWV een vrijwillige verzekering af te sluiten.

Dit is een vorm van vangnet verzekering. Voor elke commerciele AOV moet je een gezondheidsverklaring invullen. Op basis hiervan mogen de verzekeraars je weigeren, extra voorwaarden stellen, etc etc etc. Voor sommige mensen betekent dit dat ze eigenlijk onverzekerbaar zijn (Chronische ziektes, afwijkingen bij geboorte, you name it). Die mensen hebben dan of de keuze om of niet de waarheid in te vullen voor een commerciele AOV met alle gevolgen van dien, of bij het UWV een dure verzekering met mindere dekking af te sluiten, waarvoor wel iedereen geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

t_captain schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:30:
Ik verwacht dat de meeste AOV's niet zo moeilijk doen. Het risico van een sportblessure is voornamelijk gelegen in kortlopende arbeidsongeschiktheid, terwijl een AOV juist een eigenrisicoperiode kent en vooral het langdurige risico moet afdekken.
Ik heb heel recent (als in: de definitieve polis kwam gisteren door de brievenbus) een AOV afgesloten, en daarin wordt inderdaad niet moeilijk gedaan over extreme sporten. Is me ook expliciet gezegd tijdens een intakegesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:25
Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met Yuki voor hun boekhouding? Zij bieden een boekhoudservice waarbij ze je facturen/transacties inboeken en al dan niet ook je aangiftes regelen - iets meer 'full service' dan Acumulus (waar ik nu zit) of andere pakketten. Het grootste punt wat mij momenteel tegenhoudt zijn de beperkte reviews die ik online kan vinden; het gros komt uit 2010 of van daarvoor.

[ Voor 10% gewijzigd door Leftblank op 14-01-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 22:44
Sinds een aantal maanden ben ik als freelancer begonnen en heb een accountant in de hand genomen. Via hem gebruik ik yuki. Ik gebruik het nog maar een paar maanden, tot dus ver nog geen klachten. Maar ook nog niet intensief gebruik van gemaakt.

Als ik inlog krijg ik een net overzicht van allerlei gegevens. Er zit een app bij maar dat is niet meer dan het aanroepen van de mobiele site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:25
Dat is in ieder geval één recente positieve ervaring, dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik kom dit topic ook eens binnenwandelen en vraag me af hoe jullie je marketing eigenlijk regelen. Of is het helemaal niet nodig door het opgebouwde netwerk?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Netwerk en LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Hmm, hier een lastige situatie waar ik momenteel mee zit.

Ik volg momenteel een HBO studie en doe daarnaast freelance werk. Omdat mijn omzet steeds meer stijgt en niemand van belasting houd zat ik er na te kijken om reiskosten te gaan declareren.

Ik moet voor school 2x een half uur rijden met de auto, ongeveer 55km totaal. Nu is het ook zo dat in dit gebouw meerdere activiteiten plaatsen (er zit bijvoorbeeld ook een "ondernemersplein"), er zijn dan ook werkplekken beschikbaar waar ik vrijwel altijd gebruik van maak.

Bijvoorbeeld ik heb om 13.00 college, vaak ben ik 's morgens om 08.00 al aanwezig en ga ik gewoon mijn werk doen tot het college begint. Mijn freelance werk doe ik vrijwel exclusief voor klanten in het buitenland, geen fysiek contact verder, reizen naar de klant hoef ik dus niet.

Hoe realistisch is het om hiervoor reiskosten te gaan declareren? Ik betaal verder geen huur om hier te werken (er zijn wel kantoren te huur overigens) en ik hoef niet perse hier te werken (contact met de klant is altijd telefonisch of email). Ik zit hier wel 4-5 dagen in de week, college of niet. Kan ik gewoon 0,19ct per kilometer declareren aan mijzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Het gaat om het hoofddoel van de rit, en dat is de studie. Als je geen college had zou je ook niet perse daar heen moeten omdat je dan thuis kunt werken. De belastingdienst zal uitgaan van je hoofddoel en dan kun je dus geen km's declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
André schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:13:
Het gaat om het hoofddoel van de rit, en dat is de studie. Als je geen college had zou je ook niet perse daar heen moeten omdat je dan thuis kunt werken. De belastingdienst zal uitgaan van je hoofddoel en dan kun je dus geen km's declareren.
Hmm, maar het lastige is dat ik er ook wel eens heen rijd op dagen dat ik geen studie heb. Omdat ik daar rustig kan werken.

Wat als ik hier wel een kantoor zou huren, dan zijn het ineens zakelijke kilometers? Immers ik huur hier een kantoor en van daaruit werk ik.

Misschien maar ff aan de belastingdienst zelf vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een opleiding binnen je vakgebied kun je op twee manieren aftrekken:

* Prive: studiekosten mag je boven een bepaalde drempel aftrekken van je belastbaar inkomen.

* Zakelijk: studiekosten mag je integraal aftrekken van je belastbare winst.

Link: http://www.opencircles.nl/aftrekbaarheid-van-studiekosten

Prive heb je het voordeel dat een euro studiekosten 1:1 van je belastbaar inkomen af gaat en dus de volledige besparing of de inkomstenbelasting oplevert. Daar staat de drempel tegenover. Zakelijk heb je geen drempel, maar wel MKB-winstvrijstelling (waardoor 1 euro zakelijke kosten slechts voor 86 cent in je belastbaar inkomen terugkomt). Ik denk dat zakelijk meestal beter is.

Dan zijn er regels over welke studiekosten aftrekbaar zijn. Prive zijn die regels heel streng en vallen reiskosten expliciet buiten de aftrek. Als je de opleiding zakelijk volgt, zijn het imho wel zakelijke kilometers. Denk aan een werknemer met een leaseauto die door zijn baas op cursus wordt gestuurd. In zijn kilometeradministratie zal hij de ritten gewoon zakelijk boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Bel even de belastingdienst.

Het feit dat je er geen kantoor huurt en geen kosten hebt en in principe hetzelfde werk ook vanuit je eigen woning kan doen neigt mij te zeggen dat het niet als zakelijke kilometers gezien kan worden.

Stel je zou er een business appointment hebben, of je zaak zit daar, dus huur van een zakelijke ruimte is het weer anders.

Bij een controle zal je de belastingdienst moeten kunnen overtuigen waarom deze kilometers als zakelijk gezien kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Martijn19 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:21:
[...]

Hmm, maar het lastige is dat ik er ook wel eens heen rijd op dagen dat ik geen studie heb. Omdat ik daar rustig kan werken.

Wat als ik hier wel een kantoor zou huren, dan zijn het ineens zakelijke kilometers? Immers ik huur hier een kantoor en van daaruit werk ik.

Misschien maar ff aan de belastingdienst zelf vragen.
Gevoelsmatig zou je dan alleen die dagen kunnen declareren dat je geen college hebt, dan is het hoofddoel echt werk. Maar een telefoontje naar de BD kan idd geen kwaad.
Pagina: 1 ... 19 ... 642 Laatste