Men is volgens mij nog niet helemaal blij met de nieuwe regeling, van alle kanten komt er verzet op de nieuwe aanpak. Dat is ook de reden waarom de VAR voor 2014 kan worden gebruikt in 2015.
Allereerst vraag ik mij af of het inderdaad noodzakelijk is om dit aan te vragen. Als je een opdrachtgever een factuur stuurt voor de uren die je gewerkt hebt voor het maken van de applicatie, is hij dan altijd verplicht om loonheffing te betalen? Ik hoor verschillende manieren van de kosten (uren) factureren, waar moet ik hier op letten? Het is mij duidelijk dat een VAR (of BGL) niet verplicht is, maar ik wil natuurlijk niet dat mijn opdrachtgevers / cliënten een rekening krijgen van de belastingdienst doordat ze een applicatie hebben laten schrijven door mij.
Of je opdrachtgever je LH moet betalen wordt pas duidelijk bij een controle van de belastingdienst. Zelfs met een VAR verklaring kan de belastingdienst belsuiten dat het niet goed zit. Alleen volgens mij kan je opdrachtgever met de VAR verklaring de schuld bij jou neerleggen.
Ook zonder VAR verklaring kan je gewoon ondernemer zijn en mensen factureren, alleen dan heeft je opdrachtgever geen enkele zekerheid.
Echter is de kans dat je met ICT werkzaamheden niet als ondernemer wordt gezien klein. In onze sector zijn langdurige opdrachten niet bijzonder en is het redelijk normaal dat je soms samenwerkt met mensen die in loondienst zijn bij de opdrachtgevers. Wij ICT-ers zijn vaak zelfstandig omdat wij een bepaalde skill-set hebben die beter tot zijn recht komt via een inhuur constructie (langdurig, maar met een inzet die < 40 uur per week). De VAR is gemaakt om verkapte dienstverbanden te voorkomen (bv in zorg/bouw) en is eigenlijk om de "ondernemers" te beschermen tegen kwaadwillende opdrachtgevers (zoals ontslaan en dan inhuren via ZZP constructies).
Voor ons is het een kleine administratief dingetje, maar over het algemeen worden wij redelijk snel als zelfstandige gezien

Ik val in de categorie 'Inkomsten uit overige werkzaamheden', het kan zijn dat ik meer als 1225 uur per jaar werk maar dit is nog niet zeker. (het betreft werk naast studie). Eigenlijk afhankelijk daarvan kan ik in aanmerking komen voor een VAR-row of VAR-wuo. (als ik het goed begrijp).
In principe staat je urenbesteding los van je WUO/ROW verklaring. Met weinig uren kan men proberen je administratieve last te drukken door je in de ROW te plaatsen, maar met < 1225 uur kan je prima in de WUO komen. Mijn eerste jaren als ZZP-er werkte ik naast een full-time dienstverband en heb gewoon een WUO gekregen

(uiteraard gewoon netjes open kaart gespeeld, kwam zelfs onder de 700 uur uit, wat destijds de "laagste" optie was).
Bij een VAR-row moet ik na gaan of er geen sprake is van fictieve dienstverlening,
op deze pagina ben ik nagegaan dat, als ik meerdere opdrachtgevers regel in 2015, er geen sprake is van fictieve dienstverlening en mijn opdrachtgever dus geen loonheffing hoeft te betalen.
Voorheen moest je ook voor al je werkzaamheden kijken of je VAR verklaring van toepassing was.
Gelukkig gaat de nieuwe regeling grotendeels aan mij voorbij. Er is/was wel een VAR-DGA, maar aangezien ik inmiddels ook mensen in dienst heb is de kans erg minimaal dat ik als niet-ondernemer gezien ga worden