Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:59
M.b.t. buitenland: als je ook on-site gaat werken wordt het soms complexer. Als je geen "vaste inrichting" (kantoor) in NL hebt, en je werkt buiten NL, dan kan het gebeuren dat je in dat land belastingplichtig wordt i.p.v. in je Nederlandse eenamnszaak. Het voordeel: met een VAR heb je dan helemaal geen zaken meer ;)

M.b.t. "dienstverband": ik vraag me wel eens af wat nou precies de dienstverbanden zijn die men zoekt. Is men primair gericht op een dienstverband tussen ZZP-er en eindklant? Of kijkt men vooral naar de relatie tussen ZZP-er en bemiddelaar?

• Stoffel
  • Registratie: mei 2001
  • Nu online

Stoffel

Engineering the impossible

Een inspecteur van de belastingdienst heeft mij wel eens verteld dat het in principe gaat om verschillende eindklanten, niet perse om verschillende entiteiten waar je facturen naartoe stuurt. Ik heb wel eens jarenlang via dezelfde bemiddelaar verschillende projecten gedaan. Het waren allemaal compleet andere projecten bij andere eindklanten, maar daardoor werd wel 95% van mijn omzet behaald bij dezelfde bemiddelaar gedurende die jaren. Dat was destijds geen probleem volgens de belastingdienst, hoewel je eigenlijk ook zou kunnen beargumenteren dat het bijna hetzelfde is als in loondienst voor één detacheerder werken.

• t_captain
quote:
Stoffel schreef op woensdag 17 september 2014 @ 11:08:
Een inspecteur van de belastingdienst heeft mij wel eens verteld dat het in principe gaat om verschillende eindklanten, niet perse om verschillende entiteiten waar je facturen naartoe stuurt. [...]
Kennelijk kijkt men dan het meest naar een vermoeden van dienstverband tussen eindklant en consultant.

Ik vind dat heel opmerkelijk. Kijkend naar het IT-wereldje, zie ik dat er bij veel klanten zowel ZZP-ers als ingehuurde consultants van detacheringsbedrijven rondlopen. Vaak in dezelfde rollen, en soms is de ZZP-er zelfs subco van de "preferred supplier" detacheerder die ook werknemers heeft gedetacheerd bij dezelfde klant.

Als het vermoeden van dienstverband wordt getoetst op de arbeidsrelatie tussen opdrachtgever en ZZP-er, zou je dezelfde toetsing moeten uitvoeren op de relatie tussen gedetacheerde werknemer en opdrachtgever. Ik heb nog nooit lucht gekregen dat degelijke checks worden uitgevoerd. Waarom niet? Omdat ze al ergens een dienstverband hebben? Dat riekt naar een vooringenomenheid ten nadele van ZZP-ers, een soort idee dat loondienst de norm moet zijn.

• creator1988
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20-09 18:46
quote:
LePlatDuJour schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 11:54:
Vraagje aan de mede-zzp-ers (getriggerd door het ontvangen van de halfjaarresultaten): hoe hoog zijn jullie bedrijfskosten als deel van de netto-omzet, en wat maakt daar het grootste deel van uit?
So far 30%. Vliegtickets (11,000 euro so far) en overige reis- en verblijfskosten (15,000 euro) zijn daar de grootste onderdelen van. Meeste wordt doorbelast naar mijn opdrachtgever dus het is een beetje vertekend beeld.
quote:
En: hoeveel geef je uit aan opleidingen?
Nul. Die trainingscentra vind ik de grootst mogelijke oplichterij.
quote:
t_captain schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:47:
M.b.t. buitenland: als je ook on-site gaat werken wordt het soms complexer. Als je geen "vaste inrichting" (kantoor) in NL hebt, en je werkt buiten NL, dan kan het gebeuren dat je in dat land belastingplichtig wordt i.p.v. in je Nederlandse eenamnszaak. Het voordeel: met een VAR heb je dan helemaal geen zaken meer ;)
Slapende honden enzo. Ik zit regelmatig on site maar dat vertel ik de Noorse overheid niet. Nooit problemen mee gehad.

creator1988 wijzigde deze reactie 17-09-2014 12:49 (29%)

• Avalaxy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18-09 14:24
Voor mijn nieuwe huurwoning heb ik een door een RA-accountant goedgekeurde balans en W&V-overzicht nodig. Mijn boekhouder zegt dat het €325 kost om die controle/handtekening te regelen. Is dat echt zo? Het lijkt mij echt een waanzinnig hoog bedrag voor alleen een handtekening. Ik kan op Google niet echt vinden wat het normaal kost...

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:08
Er moet toch ook accountantscontrole worden toegepast?

We zoeken freelance frontenders. Interesse? Stuur me een berichtje!

• Avalaxy
Mwah, betwijfel of ze dat echt doen. Het gaat ook maar om een handjevol facturen en de balans op opgesteld door hun eigen bedrijf :P

Edit: maar dan nog. Als ze een uurprijs hebben van €100 dan zijn ze wel heel erg lang bezig lijkt me.

Avalaxy wijzigde deze reactie 25-09-2014 10:47 (28%)

• orf
Bij mij wordt het standaard toegepast, maar ik heb >1000 facturen per jaar en substantiële kosten (28 medewerkers, kantoor, management holdings, etc). Het opmaken van de jaarrekening is dan ook een stuk duurder dan €325. Het is dan ook lastig vergelijken.

• t_captain
Ik heb nu een project via een bemiddelaar die eens per kwartaal AA/RA verklaring vraagt t.a.v. de afdracht van BTW. Volgens mij moet dat toch zonder al te hoge kosten te regelen zijn? Paar facturen, bankafschrift, aangifte omzetbelasting, check)?

Vind het overigens een beetje vreemde voorwaarde, ik heb nog nooit aan de AH gevraagd of ze de door mij betaalde BTW wel afdragen, en heb ook nooit het idee gehad dat het mijn probleem zou zijn..

• Stoffel
  • Nu online

Stoffel

quote:
t_captain schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:22:
Ik heb nu een project via een bemiddelaar die eens per kwartaal AA/RA verklaring vraagt t.a.v. de afdracht van BTW. Volgens mij moet dat toch zonder al te hoge kosten te regelen zijn? Paar facturen, bankafschrift, aangifte omzetbelasting, check)?

Vind het overigens een beetje vreemde voorwaarde, ik heb nog nooit aan de AH gevraagd of ze de door mij betaalde BTW wel afdragen, en heb ook nooit het idee gehad dat het mijn probleem zou zijn..
Ik heb zo'n bemiddelaar ook wel eens gehad, en dit gewoon geweigerd. Mijn boekhouding is mijn zaak en ik ben niet bereid om door allerlei hoepels te springen om hun risico af te dekken. Dat is geëscaleerd naar het management bij die bemiddelaar waarna ik uiteindelijk gewoon mijn zin heb gekregen. Als de eindklant je wil hebben kunnen ze over het algemeen niet aankomen met dat het niet gaat lukken door hun eigen administratieve procedures. Daar wordt niemand beter van namelijk, de bemiddelaar al helemaal niet.

• Stoffel
  • Nu online

Stoffel

Jullie hebben vast wel eens de vraag gekregen om support na een project vast te leggen middels een SLA neem ik aan hè? Het is lastig om zaken als responsetijden hard te garanderen als je in je eentje bent, vanwege potentiële ziektes en vakanties e.d. Ik heb wel eens geprobeerd om samen te werken met andere freelancers voor support, maar in de praktijk heeft zo'n overdracht geen waarde als die andere freelancer bijvoorbeeld een jaar die kennis niet gebruikt en dan ineens gebeld wordt. Die weet er dan ook vrijwel niets meer van.

Nu is het een utopie om te denken dat dit bij grotere IT-dienstverleners anders gaat is mijn ervaring. Als er daar een call binnenkomt voor een oud project waarvan de ontwikkelaar niet meer aanwezig is dan moet er ook weer diep gegraven worden. Het actueel houden van die kennis is gewoon te duur voor wat het oplevert.

Toch zou je als freelancer die zorg wel op de een of andere manier moeten kunnen verminderen bij je opdrachtgever. Hoe gaan jullie daar mee om?

• cooper87
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
24/7 bereikbaar zijn helaas :(

• Canaria
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 22:11

Canaria

4313-3581-4704

Stoffel: documenteren, nog meer documenteren en een goede overdracht aan de beheerorganisatie. Die je tussentijds wel betrekt bij het project zodat niet alles nieuw is. Een beheerder die tijdens de testfase meetest, kent in ieder geval het systeem al, bijvoorbeeld.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• sebasd
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20-09 16:47
Hier nog een kersverse ZZP-er. Na een jaar of acht bij een tweetal detacheerders gewerkt te hebben per 1 november voor mezelf begonnen (via een maatschap).

Eerste opdracht: check, kon ik meenemen vanuit mijn oude werkgever. Het was zelfs hun idee..
AOV en pensioen ook geregeld of onderweg.
Leaseauto neem ik mee, afkopen van het contract wordt een duur geintje dus het is even niet anders. Loopt nog een jaar, en tegen die tijd kijk ik wel eens goed wat ik dan doe (kopen, shortlease, ...)
Nu langzaam op zoek naar een nieuwe opdracht (huidige loopt over niet al te lange tijd af), leuk om te zien dat zodra je op LinkedIn laat zien dat je voor jezelf begint er direct wat aanvragen je kant op komen.. Niet allemaal kwalitatief even goed maar met een beetje geluk is de volgende opdracht al langsgekomen. En dat voor een tarief waar ik prima tevreden mee ben.

Het enige jammere is dat ik dit jaar niet meer aan 1225 uur ga komen, maar goed, dat is niet anders. Verder geniet ik nu al volop van de vrijheid en de mogelijkheden zo zonder werkgever. Prima gevoel!

• chronoz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18-09 16:47
Ik werk bij een groot ICT-bedrijf in Londen, maar na 9 maanden ben ik er eigenlijk wel klaar mee. Het werk is Operations is namelijk doodsaai, zo nu en dan hypervisors rebooten. Ook al vind ik het fijn dat al mijn vrienden van dit bedrijf zijn en ik in Londen vrij snel een leuke sociale cirkel heb opgebouwd.

Ik zit eraan te denken om Q1 te beginnen met contracting, maar ik vind het wel een beetje eng. Normaal ben ik nooit bang om mijn baan kwijt te raken en denk heel makkelijk weer ergens permanent aan de slag te kunnen, maar meer wat kennis betreft. Bij ZZP'er verwachten je waarschijnlijk erg veel van je en terwijl ik veel van Linux weet, RHCE heb, heb ik ook genoeg gedetachteerden gezien die qua niveau hoger dan ik zaten, terwijl ik zelf meestal wel hoger zat dan mijn directe collega's. Beetje spannend, maar ben blij dat ik iig weer iets heb naar vooruit te kijken. Het lijkt me logisch om eens een ICT-contract te vinden en dan pas op te zeggen bij de werkgever toch? Hopelijk is dat geen probleem met 1 maand opzegtermijn dan.

• sebasd
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20-09 16:47
quote:
chronoz schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 13:57:
Het lijkt me logisch om eens een ICT-contract te vinden en dan pas op te zeggen bij de werkgever toch? Hopelijk is dat geen probleem met 1 maand opzegtermijn dan.
Hmmm.. Daar zou ik me niet op verkijken. Mijn ervaring is dat als er ergens een uitvraag wordt gedaan, dat er dan ook meestal bij wijze van spreken gisteren iemand moet beginnen. Dat matcht niet echt met een opzegtermijn van een maand.

Dat is het risico dat je als ZZP-er moet willen lopen.

Een alternatief is dat je je als ZZP-er bij een maatschap aansluit die werkt met voorschotten, zodat je cashflow niet stil ligt. Maar ook dan is het zaak zo snel mogelijk een opdracht te regelen, anders kom je bij de verrekening weer in de knoop ;)

• Emperor_
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19:20
quote:
Het lijkt me logisch om eens een ICT-contract te vinden en dan pas op te zeggen bij de werkgever toch? Hopelijk is dat geen probleem met 1 maand opzegtermijn dan.
Je kan dit prima doen hoor, maar je zult gewoon open kaart moeten spelen over je huidige situatie en duidelijk moeten zijn over je start datum. Sommige bedrijven willen iemand gisteren hebben en andere klanten vinden het geen probleem om een maandje te wachten. Je kan eventueel ook nog je vakantie dagen inzetten, zodat je eerder aan de slag voor jezelf kunt. Zorg daarbij voor duidelijke betaal afspraken, er zijn recruitment bedrijven die je graag een handje helpen met snelle betalingen zodat jij langer via hun zit. Daar staat wel tegenover dat je hun een marge gunt op je uurtarief.

Voor RHCE'ers met genoeg ervaring is er op dit moment voldoende werk heb ik het idee, ik krijg vaak genoeg belletjes uit londen om daar opdrachten aan te nemen.

• LePlatDuJour
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:28

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Iemand wel eens meegemaakt dat eindklant een boeteclausule heeft voor als je op gesprek komt? Als je bevalt, maar je zegt zelf nee dan moet je een boete betalen.

Die constructie werd me vandaag voorgehouden. Ik heb beleefd bedankt, maar ik vond het een hele merkwaardige gang van zaken, en vraag me af of dat überhaupt wel toegestaan is.

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Een eerste kennismakingsgesprek moet duidelijkheid geven over de inhoud van de opdracht en of de externe past binnen de kaders, team en bedrijf. In mijn ogen moet dit geheel vrijblijvend zijn, vanuit beide partijen moet nee gezegd kunnen worden zonder gevolgen.

Lijkt alsof de klant daarmee wil voorkomen dat ze tijd en energie in het zoeken naar een externe die op het laatste moment toch een andere klus heeft wil voorkomen.

Ik zou er zelf nooit mee akkoord gaan. Of het toegestaan is weet ik niet. Zelf zou ik het al niet prettig vinden om voor een bedrijf te werken die dat soort regels al hanteert.

• t_captain
quote:
LePlatDuJour schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:25:
Iemand wel eens meegemaakt dat eindklant een boeteclausule heeft voor als je op gesprek komt? Als je bevalt, maar je zegt zelf nee dan moet je een boete betalen.
WTF? Dus men wil wel kennismaken, maar alleen op voorwaarde dat jij van tevoren ja zegt?

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13-09 14:45
quote:

Die constructie werd me vandaag voorgehouden. Ik heb beleefd bedankt, maar ik vond het een hele merkwaardige gang van zaken, en vraag me af of dat überhaupt wel toegestaan is.
Zakelijk kan je van alles afspreken als beide partijen daarmee instemmen.

Verder; in princiepe betaal je dus voor het intake gesprek; ik zou er ook voor bedanken. Een exclusiviteits-afspraak (de eindklant heeft x-dagen de tijd om een besluit te nemen) vind ik doorgaans OK.

• Canaria

Canaria

4313-3581-4704

Heeft iemand ervaring met een boekhoudpakket in de cloud? Ik doe dat nu nog in een zelfgemaakt systeem in SharePoint (ben tenslotte SharePoint-consultant), werkt voor mij prima maar daar kan ik een accountant niet mee laten werken.
Waarschijnlijk ga ik mijn oplossing nog wel verder uitwerken en tzt als app uitbrengen, het is leuk om ermee bezig te zijn.
Voor nu zoek ik eigenlijk de de facto standaard voor zzp'ers in dienstverlening. Tips?

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13-09 14:45
quote:
Canaria schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 19:31:
Voor nu zoek ik eigenlijk de de facto standaard voor zzp'ers in dienstverlening. Tips?
Tja, die defacto standaard is er niet :-)

Maar: bekijk eerst wat je boekhouder gebruikt. Soms handiger om daar op 'mee te liften' of hetzelfde smaakje te pakken, scheelt de boekhouder weer 'zoekwerk' en dus tijd.

Verder is Exact Online goed aan de weg aan het timmeren, oa met bankkoppelingen en Appjes voor tablets/smartphone e.d.

http://www.exact.nl/exact...#starter-voor-ondernemers
http://www.exact.nl/software/appcenter

• Canaria

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb (nog) geen boekhouder, doe alles gewoon zelf. Mijn eerste jaarrekening zal ik wel laten controleren, maar de financiële administratie en aangifte omzetbelasting zijn niet zo spannend.
Gisteren heb ik Acumulus gekocht. Werkt prima, hoewel er op UX-gebied nog wel wat verbetering mogelijk is.

• Martijn19
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 07:37
quote:
Canaria schreef op donderdag 20 november 2014 @ 07:34:
Gisteren heb ik Acumulus gekocht. Werkt prima, hoewel er op UX-gebied nog wel wat verbetering mogelijk is.
Inderdaad. Ben zelf al 2 jaar gebruiker van Acumulus. Werkt allemaal naar behoren, maar gebruikersvriendelijk is het niet.

Waarom is er geen MoneyBird voor de boekhouding van (kleine) zelfstandigen?

• raptorix
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16-09 01:37
quote:

LOL? Als dat zou werken dan zie ik direct een gouden businessmodel _/-\o_ _/-\o_

• raptorix
quote:
Canaria schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 19:31:
Heeft iemand ervaring met een boekhoudpakket in de cloud? Ik doe dat nu nog in een zelfgemaakt systeem in SharePoint (ben tenslotte SharePoint-consultant), werkt voor mij prima maar daar kan ik een accountant niet mee laten werken.
Waarschijnlijk ga ik mijn oplossing nog wel verder uitwerken en tzt als app uitbrengen, het is leuk om ermee bezig te zijn.
Je hebt naar mijn weten verschillende online aanbieders voor rond de 10 euro per maand, ik denk dat je vooral even goed moet kijken of bijvoorbeeld de gegevens ook exporteerbaar zijn naar gangbare formaten zodat wanneer je ooit wilt migreren dat je niet weken nodig hebt, maar als sharepoint consultant zal je dat wel snappen mag ik hopen ;)

• raptorix
quote:
Ik werk bij een groot ICT-bedrijf in Londen, maar na 9 maanden ben ik er eigenlijk wel klaar mee. Het werk is Operations is namelijk doodsaai, zo nu en dan hypervisors rebooten. Ook al vind ik het fijn dat al mijn vrienden van dit bedrijf zijn en ik in Londen vrij snel een leuke sociale cirkel heb opgebouwd.

Ik zit eraan te denken om Q1 te beginnen met contracting, maar ik vind het wel een beetje eng. Normaal ben ik nooit bang om mijn baan kwijt te raken en denk heel makkelijk weer ergens permanent aan de slag te kunnen, maar meer wat kennis betreft. Bij ZZP'er verwachten je waarschijnlijk erg veel van je en terwijl ik veel van Linux weet, RHCE heb, heb ik ook genoeg gedetachteerden gezien die qua niveau hoger dan ik zaten, terwijl ik zelf meestal wel hoger zat dan mijn directe collega's. Beetje spannend, maar ben blij dat ik iig weer iets heb naar vooruit te kijken. Het lijkt me logisch om eens een ICT-contract te vinden en dan pas op te zeggen bij de werkgever toch? Hopelijk is dat geen probleem met 1 maand opzegtermijn dan.
LIjkt me niet, wat je eventueel ook kunt doen is natuurlijk je diensten parttime verhuren naar het bedrijf waar je nu werkt, dan is er een solide overgangsperiode en kan je zelf even de kas spekken, is niet geheel ongebruikelijk in de IT, zie het bij ons op het bedrijf regelmatig voorkomen dat wij werknemers die voor zichzelf gaan beginnen nog een periode inhuren.

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:54
Ik ben momenteel aan het kijken om iets anders te gaan huren, en krijg nu regelmatig de vraag naar het extern laten valideren van mijn winst/verlies- en jaarrekeningen. Ik heb deze administratie altijd zelf gedaan, aangezien hij niet zo complex is.

Heeft er iemand ervaring met het laten valideren/opstellen door een accountant en hoe veel dit ongeveer kost?

De alternatieven van huur vooruitbetalen, bankgarantie e.d. lijken allemaal geen zoden aan de dijk te zetten.

• vandermark
  • Laatst online: 20-09 21:55
Hier ook fan van acumulus, erg handig en snel. UX kan beter maar het doet wat het moet doen :)

Trouwfotograaf: https://www.bartvandermark.nl

• vortexnl1982
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 13:33
Ben ook van plan om freelancer te worden en heb als alles meezit ook een mooie klus geregeld. Ik ga er zitten via een tussenpartij (detacheerder/broker).

Ik zit echter met een dingetje wat betreft de betalingstermijn. De tussenpartij geeft aan dat de opdrachtgever een termijn hanteert van 60 dagen en zijzelf een termijn van 30 dagen. Ik wil dit naar 30 dagen hebben, ik heb geen zin om 4 maanden (1 maand start, 30 dagen en 60 dagen) te wachten op mijn geld. Ik wil dit dan ook geschrapt hebben. Iemand ervaring mee?

Daarnaast hoe zit het met de algemene voorwaarden van zo'n tussenpartij? Je kan immers niet je eigen voorwaarden gebruiken (was van plan de Nederland ICT voorwaarden 2014 te gebruiken).

• Avalaxy
Waarom zou je er zitten via zo'n tussenpartij? Je eigen betaaltermijn en voorwaarden lijken mij erg belangrijk.

In principe kun je natuurlijk gewoon eisen wat je wilt, je ziet vanzelf of de andere partij er mee in stemt (+1 trouwens voor Nederland ICT voorwaarden).

• t_captain
Als de tussenpartij 30 dagen hanteert, is dat jouw termijn. Wat ze met de eindklant hebben afgesproken is hun zaak; daar sta jij buiten.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
vortexnl1982 schreef op maandag 24 november 2014 @ 23:27:
Ben ook van plan om freelancer te worden en heb als alles meezit ook een mooie klus geregeld. Ik ga er zitten via een tussenpartij (detacheerder/broker).

Ik zit echter met een dingetje wat betreft de betalingstermijn. De tussenpartij geeft aan dat de opdrachtgever een termijn hanteert van 60 dagen en zijzelf een termijn van 30 dagen. Ik wil dit naar 30 dagen hebben, ik heb geen zin om 4 maanden (1 maand start, 30 dagen en 60 dagen) te wachten op mijn geld. Ik wil dit dan ook geschrapt hebben. Iemand ervaring mee?

Daarnaast hoe zit het met de algemene voorwaarden van zo'n tussenpartij? Je kan immers niet je eigen voorwaarden gebruiken (was van plan de Nederland ICT voorwaarden 2014 te gebruiken).
Je moet jezelf realiseren dat jij de beslissing neemt of iets acceptabel is. Het komt nu een beetje op mij over dat je je teveel laat leiden door een klant van je.

• .Gertjan.
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13-08 20:17
quote:
vortexnl1982 schreef op maandag 24 november 2014 @ 23:27:
Waarom niet? Je moet volgens mij enkel opletten wat zij in hun inkoop/algemenevoorwaarden hebben staan. Zelf heb ik in mijn voorwaarden staan dat ik alle inkoopvoorwaarden van opdrachtgever van de hand wijs tenzij anders overeengekomen. Zo heb ik voor 1 opdrachtgever in het contract de betaaltermijn opgerekt omdat hij daar echt op stond (en het in zijn inkoopvoorwaarden stond).

In principe heb jij overigens niets te maken met de voorwaarden/afspraken tussen de tussenpartij en de daadwerkelijke opdrachtgever. Jij maakt afspraken met de tussenpartij en zij met de einpartij. Tussen eindpartij en jou bestaat dus in principe geen overeenkomst.

Zelf hecht ik redelijk veel waarde aan de voorwaarden/contracten, aan de ene kant om mijzelf in te dekken, maar ook om te zorgen dat bij een eventuele claim op mijn beroepsaansprakelijkheid alles contractueel gewoon in orde is.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• t_captain
Heel ander onderwerp: weet iemand of je een OV abonnement ook apart kan behandelen voor inkomsten- en omzetbelasting (zoals een auto)?

Ik zie namelijk dat de kosten van een trajectkaart over wat langere afstand onder de 19 cent/km liggen; dan is het beter om de OV kaart prive aan te schaffen en 19 cent ten laste van de winst te brengen. Dan zou het extra leuk zijn om de OV kaart voor de omzetbelasting wel als zakelijk te beschouwen, trek je ook nog 6% BTW af.

• orf
Als je het privé vergoedt, is het privé. Dan kun je het niet meer zakelijk de BTW in mindering brengen.
Als je het niet vergoedt heb je recht op een reisaftrek, maar dat is altijd minder dan de daadwerkelijke kosten.

• t_captain
OV-reisaftrek is niet van toepassing. De reizen zijn voor een ZZP-er zakelijk van aard (klantbezoek vanuit thuiskantoor) en niet woon-werk. Bovendien is deze aftrek meestal lager dan 19 c/km en/of werkelijke kosten, en zijn er eisen aan het aantal dagen per jaar (lastig als je slechts incidenteel of kortstondig met OV naar een project reist).

Ik zie de volgende opties voor de winst- en verliesberekening (inkomstenbelasting in geval eenmanszaak):

(1) OV kosten zakelijk --> aanschaf vervoersbewijzen ten laste van de ondernemingswinst
(2) OV kosten prive --> 19 cent/km ten laste van de ondernemingswinst

Dat is de inkomstenbelasting. Omzetbelasting staat daar los van.

Met een auto heb je de mogelijkheid om voor IB en BTW een verschillende behandeling te kiezen. Als je bijvoorbeeld de auto in het privevermogen telt voor de IB, kun je voor de BTW kiezen voor prive of zakelijke behandeling van de auto. In het eerste geval kun je geen BTW verrekenen, maar heb je wel BTW-compensatie voor het zakelijke deel van de gebruikskosten. In het tweede geval verreken je BTW en pas je de BTW-correctie voor privegebruik toe.

Ik vraag me af of het voor OV ook mogelijk is om de kosten voor de IB in prive te laten behandelen (19 cent/km), en voor de omzetbelasting zakelijk (BTW vervoerskosten verrekenen, eventueel privegebruik corrigeren).

• Novartis
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 20:34
Allen,

In januari zal ik gaan starten als ZZP'er.

Ik heb nog wat vragen:

Met welke vaste lasten moet ik rekening houden
  • Inkomstenbelasting
  • Bijdrage Zvw
  • ...Arbeidskorting...???
En natuurlijk alle overige zaken, maar dit is per persoon en beroep verschillend.

Kan iemand me misschien helpen met het uitrekenen van de netto winst die ik over hou na alle lasten en aftrekken?

Uur per maand: 144
Uurtarief: 60(ex-btw)
Kosten: 2200 per maand

Alvast bedankt

• t_captain
2200 per maand is een aardige kostenvoet, tenminste als je uur-factuur werk doet.

Uitgaande van het IB-ondernemerschap heb je te maken met:

* netto-omzet 144*12*60 als je inderdaad durft te rekenen met 144*12 uur declarabel
* minus: zakelijke kosten --> bruto ondernemingswinst
* aftrekpost zelfstandigenaftrek 7200 euro indien ondernemer voor de inkomstenbelasting en indien je voldoet aan het urencriterium (1225 uur per kalenderjaar)
* aftrekpost startersaftrek 2100 euro indien (kun je 3 keer inzetten in de eerste 5 jaar, zelfde criteria als zelfstandigensftrek).
* over de overgebleven winst minus ondernemersaftrek, 14 % MKB winstvrijstelling
--> resteert: belastbaar inkomen in box 1

Dat moet je op de gewone manier berekenen (persoonlijke aftrekposten, heffingskorting en arbeidskorting).

• Novartis
André,

Ik wil graag per maand een overzicht hebben i.p.v. op jaar basis. Als ZZP weet je nooit hoeveel je aan het werk bent.

Ik heb zelf volgende berekening gebruikt, maar weet niet of dit klopt:

Uur x Tarief = Omzet
Omzet - Kosten = Winst
Winst - Zelfstandigenaftrek - Startersaftrek = Subtotaal
Subtotaal - MKB Winstvrijstelling = Winst IB
Winst IB x 0,45 = Loonheffing
Winst - Loonheffing - ZVW = Netto inkomen

144 x 60 = 8640
8640 - 2200 = 6430
6430 - 783,58 = 5646,42
5646,42 - (5642,42 x 0.14) = 4855,92
4855,92 x 0,45 = 2185,16
6430 - 2185,16 - 230 = 4014,84

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-09 17:56
Ik maak gebruik van boekhoudservice.nl. Werkt top. Lekker overzichtelijk en support gaat ook prima. Kleine club van IT'ers.

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:36

André

Analytics dude

quote:
Novartis schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 12:44:
André,

Ik wil graag per maand een overzicht hebben i.p.v. op jaar basis. Als ZZP weet je nooit hoeveel je aan het werk bent.
Dan deel je de uitkomsten toch door 12?

• Novartis
Het probleem is dat ik niet elke maand 144 uur zal maken en ook niet altijd voor 60 per uur. Daarom lijkt het me handig om een berekening te hebben die per maand is.

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:54
Je betaalt alleen niet per maand belasting, dat betaal je eens per jaar.

Noujuist omdat je inzet per maand niet vast is en door het jaar heen zal schommelen, rekenen de meesten per jaar. Dat is over het algemeen een stuk stabieler wat betreft aantal uren.

Het lijkt erop dat dat wat je vraagt een combinatie is tussen een liquiditeitsplanning en een overall winst/verlies/fiscaal plaatje. Beide perspectieven zijn nuttig, maar niet als je ze in een overzicht probeert te proppen.

• t_captain
Met Bonsaiboom.

Bovenstaande rekenschema kun je gebruiken om je belastingdruk te berekenen. Stel dat je op 32% uitkomt (ruwe schatting). Dan zet je elke maand 32% plus een beetje extra = 34% van je nettoomzet opzij (naast je BTW en je zakelijke kosten).

• zokiz
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 29-08 21:33
quote:
Martijn19 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 08:24:
[...]

Inderdaad. Ben zelf al 2 jaar gebruiker van Acumulus. Werkt allemaal naar behoren, maar gebruikersvriendelijk is het niet.
Ik gebruik Acumulus nu zo 5 maanden en ben er best tevreden mee. Ik kan het helaas niet vergelijken met andere cloud boekhoudpakketten omdat dit mijn eerste cloud boekhoudpakket is. Maar ook al weet ik niet veel van boekhouding spreekt dit wel voor zich. En het voelt prettig om alles in de cloud te hebben en op 1 plek. Daarnaast is het makkelijk en je kan overal je administratie bijhouden. En de prijs is goed. Ik denk dat ongeveer 10 euro per maand het maximale is wat ik uit zou geven.

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:36

André

Analytics dude

quote:
t_captain schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 14:06:
Met Bonsaiboom.

Bovenstaande rekenschema kun je gebruiken om je belastingdruk te berekenen. Stel dat je op 32% uitkomt (ruwe schatting). Dan zet je elke maand 32% plus een beetje extra = 34% van je nettoomzet opzij (naast je BTW en je zakelijke kosten).
Inderdaad, ik weet op basis van de eerdere jaren dat ik van bruto bijvoorbeeld netto 60%-65% over hou. Ik reserveer daarom 50% van de bruto omzet. En na de jaarafrekening valt die 15% reservering 'vrij' en is dat direct mijn vakantiegeld (is vaak rond mei).

• Novartis
Bedankt allemaal.. Dat is uiteindelijk wat telt, maar ik wilde het een en ander in beeld hebben zodat ik de kosten maandelijks beperkt kan houden

• Helikopter
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 27-06-2015
Wat is volgens jullie de beste IT specialisatie voor een freelancer? Ik heb het dan vooral over uurloon en genoeg vraag de komende jaren. Genoeg vraag om 40/50 uur per week te werken. Na het lezen van dit topic kom ik zelf op SAP consultant, DBA (Oracle etc)?

Helikopter wijzigde deze reactie 26-11-2014 02:40 (11%)

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21:07
De beste specialistatie is diegene waar jij goed in bent ;-)

Zonder gekkigheid; ik merk dat in mijn vakgebied (networking) de vraag al jaren groter is dan het aanbod.

Ascension wijzigde deze reactie 26-11-2014 07:30 (47%)

• Viper®
  • Niet online
Wat Ascension zegt. Doe iets waar je goed in bent, leuk en interessant vindt.

Volgens mij is er ook vrij veel vraag naar CRM mensen (Dynamics)

• Stoffel
  • Nu online

Stoffel

Klopt voor Dynamics CRM. Dynamics AX trouwens ook. Er is werk zat in, maar hoe de tarieven zijn weet ik niet.

• Novartis
Ik ben van plan om 3 verzekeringen te nemen
- Aansprakelijkheid
- Rechtsbijstand
- AOV

Heeft iemand hier nog een nuttig advies over? Bijvoorbeeld premie\verzekeraar of eventueel nog andere verzekeringen?

• zokiz
Hoi mede zelfstandigen,
Ik heb een vraag over de AOV en pensioen. Ik ben nu ongeveer een half jaar als zelfstandige aan de slag. Ik heb de meeste dingen geregeld. Nu is het tijd om ook de verzekeringen op orde te maken.
Wat de AOV betreft is het vrij duidelijk. Alleen vraag ik mij af hoe het met de opzegtermijn zit? Stel dat ik over een paar jaar toch besluit om weer in dienst te treden? wat dan? Kan je je AOV dan opzeggen?

Dan wat pensioen betreft. Ik zou graag jaarlijks een bedrag via de FOR willen reserveren en dit dan willen storten bij een pensioenuitvoerder/bank/whatever. Kan dit bedrag dan afhankelijk zijn van je omzet elk jaar? of moet het een vast bedrag zijn? (liever wil ik dus een afhankelijk bedrag van je omzet) Dus het liefst gebruik ik bijvoorbeeld 5% van de omzet. En dan heb ik hier dus ook weer de vraag...hoe zit het dan als je weer in dienst treedt en je weer aan een collectief pensioen gaat meedoen?
Hoe hebben jullie je pensioen als zelfstandige geregeld?

Dan heb ik nog een vraag over hypotheken. Wij willen binnenkort gaan verhuizen. Nu lees ik vaak dat je 3 (kalender)jaar als zelfstandige gewerkt moet hebben en dus 3 jaar je jaarcijfers moet laten zien wil je in aanmerking komen voor een hypotheek. Is dit echt zo? Wat is jullie ervaring hierin?

• zokiz
quote:
Novartis schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:26:
Ik ben van plan om 3 verzekeringen te nemen
- Aansprakelijkheid
- Rechtsbijstand
- AOV

Heeft iemand hier nog een nuttig advies over? Bijvoorbeeld premie\verzekeraar of eventueel nog andere verzekeringen?
Kijk wij hebben volgens mij dezelfde vragen wat AOV betreft. Ik vraag mij wel af of je wel een Aansprakelijkheidsverzekering moet afsluiten?
Rechtsbijstand is vaak ook heel duur. Ik ben nu ook niet lang zelfstandig en wil voor nu niet te veel kosten hebben en eerst een goed buffer opbouwen.

• MB83
  • Laatst online: 20:11
Ook ik heb na 8 jaar loondienst de stap genomen naar het ZZP-schap. 1 december begin in met mijn opdracht. Spannend en leuk!

Ik heb voor mijn AOV een afspraak gemaakt met een assurantiebureau. Zij gaan met mijn "specifeke wensen" op zoek naar een mooie aanbieding. AOV lijkt me zelf vrij essentieel en valt hoe het er nu op lijkt wel te betalen voor een ICT beroep.

Voor aansprakelijkheid heb je voor zover ik begreep 2 smaakjes:
1) Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven (AVB)
2) Beroeps Aansprakelijkheids Verzekering (BAV)

De AVB is meer voor fysieke schade, Dus de vaas die je omstoot of de koffie die je over een laptop morst. De BAV gaat meer over de inhoud, maar is daardoor ook lastiger qua uitkeren.

Ik laat de BAV liggen. Het lijkt me zo moeilijk aan te tonen dat alleen ik verantwoordelijk ben voor een advies/deploy/code. Meestal ligt deze verantwoordelijkheid bij het team of bij de teamlead. De AVB neem ik wel, deze kost ongeveer 250 euro per jaar.

• Novartis
Ik zelf ben door mijn ex-werkgever geadviseerd om geen BAV te nemen. Reden hiervoor is het geen wat MB83 ook aangeeft. Daarnaast ga ik als freelance aan het werk op een dienst waarin ik ben gespecialiseerd, waarbij het risico en impact niet al te hoog zijn.

Wat veel bedrijven tegenwoordig verplichten is AVB. AOV is weer voor je zelf handig.

Ik zit meer met de premies van de verzekeringen, ik heb bij meerdere verzekeraars een offerte opgevraagd voor o.a. AOV, maar ik kom uit op premies vanaf 120 oplopend tot 300 per maand.

Ik ben benieuwd waar de mede-zzper is verzekerd en voor welk premie.

Novartis wijzigde deze reactie 26-11-2014 13:16 (27%)

• Canaria

Canaria

4313-3581-4704

quote:
zokiz schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:48:
Hoi mede zelfstandigen,
Ik heb een vraag over de AOV en pensioen. Ik ben nu ongeveer een half jaar als zelfstandige aan de slag. Ik heb de meeste dingen geregeld. Nu is het tijd om ook de verzekeringen op orde te maken.
Wat de AOV betreft is het vrij duidelijk. Alleen vraag ik mij af hoe het met de opzegtermijn zit? Stel dat ik over een paar jaar toch besluit om weer in dienst te treden? wat dan? Kan je je AOV dan opzeggen?
Mijn AOV heeft wel een minimale looptijd, ik geloof 60 maanden, maar bij beëindiging van m'n bedrijf kan ik de verzekering ook binnen die termijn opzeggen.

• Stoffel
  • Nu online

Stoffel

quote:
Novartis schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:13:
Ik zelf ben door mijn ex-werkgever geadviseerd om geen BAV te nemen. Reden hiervoor is het geen wat MB83 ook aangeeft. Daarnaast ga ik als freelance aan het werk op een dienst waarin ik ben gespecialiseerd, waarbij het risico en impact niet al te hoog zijn.

Wat veel bedrijven tegenwoordig verplichten is AVB. AOV is weer voor je zelf handig.

Ik zit meer met de premies van de verzekeringen, ik heb bij meerdere verzekeraars een offerte opgevraagd voor o.a. AOV, maar ik kom uit op premies vanaf 120 oplopend tot 300 per maand.

Ik ben benieuwd waar de mede-zzper is verzekerd en voor welk premie.
Voor een AOV zijn dat - afhankelijk van je leeftijd - wel redelijk normale tarieven. Ik heb mijne voor rond de 140 euro geloof ik, die keert uit tot mijn 60e, 58K per jaar met jaarlijkse indexatie en na 2 maanden arbeidsongeschiktheid.

Dat is geen vetpot, maar daar zou ik niet failliet van gaan. Daarbij is het fijne van een AOV t.o.v. een uitkering dat die uitkeert bij ongeschiktheid voor je eigen vakgebied. Stel je krijgt RSI, dan kun je prima met behoud van die verzekeringsuitkering als projectmanager aan de slag.

Wat overigens veel scheelt in de premie is het al dan niet verzekeren van psychische aandoeningen. Burnout, depressie, dat soort zaken. Je moet natuurlijk zelf kiezen of je dat risico aanwezig acht. Dat heeft een hoop te maken met hoe je met werkdruk en stress omgaat.

Stoffel wijzigde deze reactie 26-11-2014 13:24 (9%)

• Viper®
  • Niet online
Ik heb persoonlijk voor mijn AOV een bekende expert ingehuurd. Hiervoor was ik 1 malig een bedrag kwijt maar zo'n person heeft vaak ervaring met de verschillende AOV partijen en kan door naar je persoonlijke situatie te kijken adviezen geven.

• Novartis
quote:
Stoffel schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:22:
[...]

Voor een AOV zijn dat - afhankelijk van je leeftijd - wel redelijk normale tarieven. Ik heb mijne voor rond de 140 euro geloof ik, die keert uit tot mijn 60e, 58K per jaar met jaarlijkse indexatie en na 2 maanden arbeidsongeschiktheid.

Dat is geen vetpot, maar daar zou ik niet failliet van gaan. Daarbij is het fijne van een AOV t.o.v. een uitkering dat die uitkeert bij ongeschiktheid voor je eigen vakgebied. Stel je krijgt RSI, dan kun je prima met behoud van die verzekeringsuitkering als projectmanager aan de slag.

Wat overigens veel scheelt in de premie is het al dan niet verzekeren van psychische aandoeningen. Burnout, depressie, dat soort zaken. Je moet natuurlijk zelf kiezen of je dat risico aanwezig acht. Dat heeft een hoop te maken met hoe je met werkdruk en stress omgaat.
mag ik vragen waar je verzekerd bent?

• .Gertjan.
quote:
MB83 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:06:
De AVB is meer voor fysieke schade, Dus de vaas die je omstoot of de koffie die je over een laptop morst. De BAV gaat meer over de inhoud, maar is daardoor ook lastiger qua uitkeren.
De AVB is eigenlijk onmisbaar. Zelfs toen ik maar part-time aan het ondernemen was, heb ik die afgesloten. Is niet erg duur, maar neemt redelijk wat onrust weg. Het lijkt zo op het oog dat je niet snel schade maakt, maar als je per ongeluk iemand laat struikelen en hij valt kan de schade erg snel oplopen.

Iemand zei mij ooit dat je dan gewoon je eigen WA aan kan spreken, maar die vegen je claim snel weg onder het mom dat je daar niet prive was en dus zakelijk verantwoordelijk bent. Ondernemers waar ik mee samenwerk komen overigens niet binnen zonder AVB, ik wil gewoon dat zij voor dat soort dingen gedekt zijn, zowel voor mijn veiligheid als voor die van henzelf.
quote:
Ik laat de BAV liggen. Het lijkt me zo moeilijk aan te tonen dat alleen ik verantwoordelijk ben voor een advies/deploy/code. Meestal ligt deze verantwoordelijkheid bij het team of bij de teamlead. De AVB neem ik wel, deze kost ongeveer 250 euro per jaar.
Een BAV is ook zekerheid voor je opdrachtgever. Hoewel jij je handen (gedeeltelijk) aftrekt van de verantwoordelijkheid, zal een klant het op prijs stellen als je wel een dekking hebt voor het geval je wel aansprakelijk bent. Zeker als je werk doet wat zij weer inzetten bij hun klanten. Ik hoop hem nooit nodig te hebben, maar mijn BAV is wel een signaal naar mijn klanten dat ik mijzelf heb ingedekt voor schade en zij niet met lege handen staan bij een probleem. Daarnaast ben jij misschien niet volledig verantwoordelijk voor het project, maar misschien wel gedeeltelijk. Een paar dagen downtime op een groot systeem of misgelopen inkomsten van een opdrachtgever stapelen erg snel op als het mis gaat.

Wanneer je een schade niet kan dragen zal je bedrijf (en afhankelijk van je vorm ook jezelf) onderuit worden getrokken. In dat geval staan zowel jij als je opdrachtgever met lege handen. Diverse van mijn klanten stelden het op prijs dat dit netjes was ingedekt (tevens in de AV opgenomen).

Overigens doet een BAV wel meer, mijn verzekering is gespecialiseerd in ICT en kan ook bemiddelen bij intellectueele-eigendoms-problemen.

Het klopt dat het een dure verzekering is, maar goed bij mij wegen de voordelen op tegen de nadelen :) Als je een IB onderneming hebt dan is het erg belangrijk dit soort verzekeringen goed af te wegen, bij een fatale claim ga je anders prive ook onderuit.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Stoffel
  • Nu online

Stoffel

quote:
Novartis schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:29:
[...]

mag ik vragen waar je verzekerd bent?
Op dit moment bij Aegon voor de AOV.

• Canaria

Canaria

4313-3581-4704

quote:
Viper® schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:23:
Ik heb persoonlijk voor mijn AOV een bekende expert ingehuurd. Hiervoor was ik 1 malig een bedrag kwijt maar zo'n person heeft vaak ervaring met de verschillende AOV partijen en kan door naar je persoonlijke situatie te kijken adviezen geven.
Same here. De AOV die ik heb is ook alleen maar via financieel adviseurs af te sluiten. Via de site van de verzekeraar kwam ik bij een fijne adviseur terecht. Ook al wist ik al welke verzekering ik wilde, ze heeft me toch nog veel advies gegeven over verzekerd percentage, zwangerschap, leeftijd, indexatie etc. maar vooral betrouwbare ervaringen met situaties die kunnen voorkomen.

Mijn verzekering loopt via Movir, overigens.

Canaria wijzigde deze reactie 26-11-2014 13:39 (3%)

• Viper®
  • Niet online
Ook Movir

Ja schijnbaar heb je verschillende type verzekeraars, sommige zijn algemene schadeverzekeraars, andere doen specifiek alleen AOV.
Ook is het belangrijk hoe je afgekeurd wordt, bij hoeveel procent en hoe breed het vakgebied is.

Je kunt er zelf induiken maar dat kost tijd en vaak heb je daar geen zin in.

• Novartis
Ik heb een offerte gekregen van Movir en wat betreft premie zitten zij wel het laagst in verhouding met andere verzekeraars met vergelijkbare opties/keuzes.

Ik ben nog benieuwd naar de rechtsbijstand verzekering. Hebben de meesten die ook afgesloten en ook gebruik van gemaakt?

• Canaria

Canaria

4313-3581-4704

Ja die heb ik ook afgesloten, als onderdeel van het ZZP Schadepakket van ABN AMRO (waar ook mijn zakelijke rekening loopt).

Dat pakket bevat een AVB, inventarisverzekering (incl. elektronische apparatuur tot €5000), rechtsbijstandsverzekering en een ongevallenverzekering. Heb niet verder gekeken of dat elders goedkoper of beter kon, ik vind het wel zo fijn om het aantal 'leveranciers' van diensten beperkt te houden. Voor die paar tientjes per maand maakt dat ook niet heel veel uit.

Bij een AOV gaat het over wat grotere bedragen, vandaar dat ik daarvoor wel bij een adviseur ben geweest. Voor ZZP'ers in ICT zijn de risico's en gevolgen anders dan voor zelfstandige aannemers, juristen, chauffeurs of tandartsen bijvoorbeeld.

• .Gertjan.
quote:
Canaria schreef op woensdag 26 november 2014 @ 15:18:
Bij een AOV gaat het over wat grotere bedragen, vandaar dat ik daarvoor wel bij een adviseur ben geweest. Voor ZZP'ers in ICT zijn de risico's en gevolgen anders dan voor zelfstandige aannemers, juristen, chauffeurs of tandartsen bijvoorbeeld.
Het wordt ook sterk afgeraden om zelf te speuren naar je AOV. Ten eerste ben je vaak appels met peren aan het vergelijken en laten veel partijen ook niet altijd alle informatie/premies zien. Daarnaast loop je snel het risico verkeerd verzekerd te raken omdat bepaalde zaken uitgesloten worden of omdat de gehanteerde "alternatieve arbeid" afwijkt van wat je zou willen.

Wij als ICT-er lopen weinig risico op inkomensverlies bij gedeeltelijke invaliditeit, maar wel als we geestelijk iets mankeren. In andere beroepen is dat misschien weer net andersom, een klusjesman die depressief is kan misschien makkelijker blijven werken dan een ICT-er, maar kan dan weer niet een steiger op met een complexe botbreuk.

Hoewel je misschien goedkoper uit bent als je zelf wat rondshopt loop je een grote kans dat je een kat in de zak koopt en vervolgens baalt van het feit dat je bespaard hebt op een dergelijk onderwerp. Zodra je aanspraak moet maken op die verzekering wil je dat er niet bij hebben denk ik. Overigens bieden veel tussenpersonen een service (uiteraard tegen betaling) waarin zij ook je AOV onderhouden en kijken of er moet worden bijgesteld. Ze nemen je een hoop zorgen uit handen.

Nee, ik ben zelf geen adviseur, maar ben blij dat ik er wel eentje in de arm heb genomen :)

Overigens, ik ben uiteindelijk ook bij Movir terecht gekomen

• Canaria

Canaria

4313-3581-4704

Veel Movir hier. Wel grappig, ze zijn afkomstig uit de medische wereld en daar kom ik zelf ook uit. Toen ik in het bestuur zat van een medische studentenvereniging was Movir een gewaardeerde sponsor met onder meer een advertentie op de achterkant van het verenigingsblaadje. Het is inmiddels ruim 15 jaar geleden maar de naam Movir in combinatie met AOV was wel blijven hangen :)

Wat doen jullie met mobiele telefoonkosten? Ik heb nu een privéabonnement dat ik ook zakelijk gebruik. Nu twijfel ik tussen twee opties:
1) abonnement privé laten en de helft van de kosten declareren (komt overeen met de verhouding zakelijk/privé)
2) abonnement omzetten naar zakelijk en corrigeren voor privégebruik

Een extra telefoonabonnement zie ik niet zo zitten. Zakelijk abo is iets duurder, maar daar zit wel een extra simkaart voor data bij, zodat ik mijn losse zakelijke data-abonnement kan opzeggen en dan komt het ongeveer op hetzelfde neer.

• t_captain
volgens mij is het voor de BTW gunstiger om de telefoon in de zaak te zetten. Voor de inkomstenbelasting maakt het bij pro rato verrekening niet uit.

• Helikopter
  • Laatst online: 27-06-2015
quote:
Stoffel schreef op woensdag 26 november 2014 @ 09:36:
Klopt voor Dynamics CRM. Dynamics AX trouwens ook. Er is werk zat in, maar hoe de tarieven zijn weet ik niet.
Hoe worden de meeste opdrachten als freelancer vekregen? Is dat via je netwerk of toch online? Als ik bijv naar de volgende website kijk: http://blader.peopleatwork.nl/zoek/index.php?alles=ja

Dan zie ik dat er vooral vraag is naar: testers, java ontwikkelaars, SAP. Of komen bepaalde specialisaties gewoon niet snel online?

• Ascension
Ik breng gewoon de factuur van mijn prive abonnement zakelijk in (eenmanszaak). Gewoon voor 100% en vraag de BTW terug.

• .Gertjan.
quote:
Canaria schreef op woensdag 26 november 2014 @ 19:42:
Een extra telefoonabonnement zie ik niet zo zitten. Zakelijk abo is iets duurder, maar daar zit wel een extra simkaart voor data bij, zodat ik mijn losse zakelijke data-abonnement kan opzeggen en dan komt het ongeveer op hetzelfde neer.
Zakelijke abonnementen zijn vaak wat duurder, maar bieden meer minuten/data/service. Zelf heb ik pas mijn prive nummer overgenomen naar een zakelijk contract (Ziggo mobiel), dat kan in principe zonder problemen. Ik ben inmiddels al een aantal keer van prive-zakelijk en terug gegaan.

In principe mag je als werkgever een telefoon verschaffen, waarbij er volgens mij minimaal 10% zakelijk gebruikt moet worden. Maar dit geldt volgens mij weer niet voor eenmanszaken/IB-ondernemingen. Daar moet je namelijk aantonen dat de ingebrachte kosten ook echt noodzakelijk zijn en niet zouden zijn gemaakt prive als je geen zaak zou hebben. Een internetaansluiting op je thuiskantoor en een mobiel abonnement vallen daarbij volgens mij in een grijs gebied. Een internetaansluiting wordt vaak geweigerd door de belastingdienst, maar een mobiele telefoon vaak wel geaccepteerd, however volgens de "regels" zou die ook niet mogen aangezien je waarschijnlijk toch al een telefoon zou hebben.

Een ander verhaal wordt het wanneer je een extra nummer zou nemen, welke je puur voor de zaak neemt (om bijvoorbeeld zakelijk en prive te scheiden), dan mag je het wel weer zonder problemen inbrengen.

Wat dat betreft zijn IB ondernemingen soms wat lastiger omdat daar prive en zakelijk door elkaar lopen. Vanuit een BV is het wat dat betreft een stuk makkelijker. :)

• t_captain
quote:
Ascension schreef op woensdag 26 november 2014 @ 22:24:
Ik breng gewoon de factuur van mijn prive abonnement zakelijk in (eenmanszaak). Gewoon voor 100% en vraag de BTW terug.
Door je telefoon uit prive in de zaak te brengen, is er sprake van:

* een zakelijke telefoon
* een prive-storting ter grootte van de telefoonfacturen.

Voor zowel de BTW heb je te maken met een verdeling van telefoonkosten tussen prive en zakelijk. BTW aangifte: privegebruik.

• .Gertjan.
quote:
t_captain schreef op donderdag 27 november 2014 @ 09:43:
Voor zowel de BTW heb je te maken met een verdeling van telefoonkosten tussen prive en zakelijk. BTW aangifte: privegebruik.
Moet je ook daadwerkelijk verdelen als je aan de 10/90 regel voldoet? Ik weet dat je als werkgever pas een "probleem" hebt als het toestel minder dan 10% zakelijk wordt gebruikt, dan moet je volgens mij het hele verhaal verrekenen met de loonbelastingen (aangezien het dan als loon in natura wordt gezien).

• Ascension
quote:
t_captain schreef op donderdag 27 november 2014 @ 09:43:
[...]

Door je telefoon uit prive in de zaak te brengen, is er sprake van:

* een zakelijke telefoon
* een prive-storting ter grootte van de telefoonfacturen.

Ik heb een eenmanszaak dus prive=zakelijk en v.v. Het maakt toch niet uit van welke rekening het wordt afgeschreven?

• t_captain
Dat maakt inderdaad niet veel uit, hooguit in de marge van de beoordeling. Soms kan het wel flink impact hebben. Als je bijvoorbeeld een prive-auto hebt, maar alle kosten van je zakelijke rekening betaalt, dan kan de belastinginspecteur het standpunt innemen dat het feitelijk een zakelijke auto is. In dat geval heeft het aanzienlijke fiscale consequenties; voor een telefoon maakt het allemaal niet zoveel uit.

• chronoz
quote:
creator1988 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 12:48:
[...]

Nul. Die trainingscentra vind ik de grootst mogelijke oplichterij.
Ik heb bij mijn vorige werkgever goede ervaringen met Global Knowledge, maar wat een prijzen. Ik zit eraan te denken misschien eens goedkoop trainingen in India te doen, de kosten zijn belastingaftrekbaar, maar ik wil alleen geen super gonorrhea.

• Rino
  • Registratie: april 2001
  • Nu online
ik heb 2 weken geleden mijn baan als consultant bij een grote ICT consulting bedrijf opgezegd. Super spannend. Per 1 januari ga ik verder als ZZP' er.

1.5 week geleden ingeschreven bij KvK. Ik krijg pas eind december mijn btw & kvk nummer. (doen ze max 1 week voor de officiële start).

Ben benieuwd naar de ervaringen van andere ZZP' ers (in de zakelijke dienstverlening) op gebied van administratie. Welke programma's raden jullie aan/gebruiken jullie zelf?

Ik ga me richten op projectmanagement en IT consulting.

Rino wijzigde deze reactie 07-12-2014 22:53 (8%)

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:32
Daar ben ik ook wel benieuwd naar Rino :)

Gelijk een aanvullende vraag… waar (en hoe) scouten/netwerken jullie naar nieuwe klanten? Gaan jullie ze "ouderwets" gewoon contacten, stuur je ze een lokkertje in de vorm van een brief of email bijvoorbeeld?

• maartendd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:02
quote:
Rino schreef op zondag 07 december 2014 @ 22:45:
ik heb 2 weken geleden mijn baan als consultant bij een grote ICT consulting bedrijf opgezegd. Super spannend. Per 1 januari ga ik verder als ZZP' er.

1.5 week geleden ingeschreven bij KvK. Ik krijg pas eind december mijn btw & kvk nummer. (doen ze max 1 week voor de officiële start).

Ben benieuwd naar de ervaringen van andere ZZP' ers (in de zakelijke dienstverlening) op gebied van administratie. Welke programma's raden jullie aan/gebruiken jullie zelf?

Ik gebruik zelf programma Cash.
Maar dat is puur omdat ik daar een leuke deal mee heb met andere partij om zo goedkoop alles bij te houden.

Als ik ga omschakelen naar BV dan ga ik ergens anders, belangrijk leerpunt. Bekijk ook het gemak van bijhouden. In het begin kijk je in de opstart na kosten, en als alles goed gaat lopen ga je meer kijken naar gemak. Liever paar tientjes duurder per jaar en makkelijker mee te werken. Dan elke keer vloeken omdat het niet prettig werkt.

• Ascension
quote:

Ik breek weer een lans voor Acumulus want ik kan er alles in bij houden dat nodig is voor een eenmanszaak; uitgaande facturen, inkomende facturen, BTW-aangifte, urenregistratie. Zeer eenvoudig in het gebruik, zorg er elke week voor dat de saldi bij de bank en Acumulus overeenkomen en ik weet dat ik 'bij' ben.

https://www.siel.nl/acumulus.php

Volgens mij heeft elk pakket wel een trial mogelijkheid, maak daar gebruik van en ontdek zelf wat je het fijnst vind. Op die manier ben ik bij Acumulus uitgekomen.

Ascension wijzigde deze reactie 08-12-2014 09:22 (10%)

• vandermark
  • Laatst online: 20-09 21:55
Hier ook tevreden acumulus gebruiker. Volledig ingericht voor de zzp'er. Alles wat je als 'reguliere' zzp'er moet bijhouden kan. Ook een erg goed support forum aanwezig.

vandermark wijzigde deze reactie 08-12-2014 13:07 (6%)

Trouwfotograaf: https://www.bartvandermark.nl

• Martijn19
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 07:37
Hier ook Acumulus, blijf er bij dat er nog een gat in de markt is voor een fijner bruikbaarder pakket.

• Rino
  • Nu online
quote:
joramoudenaarde schreef op maandag 08 december 2014 @ 08:04:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar Rino :)

Gelijk een aanvullende vraag… waar (en hoe) scouten/netwerken jullie naar nieuwe klanten? Gaan jullie ze "ouderwets" gewoon contacten, stuur je ze een lokkertje in de vorm van een brief of email bijvoorbeeld?
Ik ga op 2 manieren acquireren. Ten eerste via oude opdrachtgevers in mijn eigen netwerk. Ten twee ga ik daarnaast via mijn netwerk van zzp'ers in de 2e kring opdrachten verkrijgen. Volgens mij is het kwestie van elkaar aanraden als je goede ervaringen hebt met elkaar. Heb met meerdere zzp'ers gewerkt en je weet al vrij snel wie je wel en niet aanraadt. Vice versa werkt dat ook zo.

• Rino
  • Nu online
quote:
Ascension schreef op maandag 08 december 2014 @ 09:12:
[...]

Ik breek weer een lans voor Acumulus want ik kan er alles in bij houden dat nodig is voor een eenmanszaak; uitgaande facturen, inkomende facturen, BTW-aangifte, urenregistratie. Zeer eenvoudig in het gebruik, zorg er elke week voor dat de saldi bij de bank en Acumulus overeenkomen en ik weet dat ik 'bij' ben.

https://www.siel.nl/acumulus.php

Volgens mij heeft elk pakket wel een trial mogelijkheid, maak daar gebruik van en ontdek zelf wat je het fijnst vind. Op die manier ben ik bij Acumulus uitgekomen.
Dank Ascension , vandermark en Martijn19. Ik ga maar eens een trail proberen vanaf eind december. Eens kijken hoe dat bevalt.

• Canaria

Canaria

4313-3581-4704

Yes, vorige maand stelde ik hier dezelfde vraag en een paar dagen later had ik een abonnement op Acumulus :)

Actieve acquisitie vind ik een van de noodzakelijke kwaden van het ondernemerschap. Zelf probeer ik er zo min mogelijk afhankelijk van te zijn. Ik probeer mijn opdrachten te krijgen door een positieve indruk bij opdrachtgevers door goed werk af te leveren, door aanwezigheid op internet, social media en zelfs traditionele media (afgelopen weekend stond ik in een landelijke krant) en door externe profilering (spreken op vakinhoudelijke evenementen, publicatie van blogs en artikelen). Daarnaast heb ik contact met wat recruiters die geregeld zzp'ers zoeken voor opdrachten. Tot op heden heb ik in ieder geval nog niet zelf op bedrijven en organisaties hoeven afstappen.

• mgizmo
quote:

Je BTW nummer is in ieder geval je BSN nummer als je een eenmanszaak hebt opgericht: NL<BSN>B01.
quote:
http://www.boekhoudservice.nl vind ik erg prettig werken. Lekker overzichtelijk en zaken als importeren banktransacties, uren opvoeren en factuuur daarna laten maken, projecten met tarieven, meerdere users en administraties, etc... En een app om een inkoopfactuur automatisch in te scannen. Komt nog meer, maar de club van ontwikkelaars is klein.
Ik vind het in ieder geval erg fijn werken.
quote:
Gefeliciteerd! Nu oppassen met die tussenhandel :X
quote:
joramoudenaarde schreef op maandag 08 december 2014 @ 08:04:
Ik zit vooral in de enterprise wereld. Dat werkt vooral met vaste brokers. Netwerken dus.

• JSS540
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 24-04-2017
Ik ben nog laatstejaarsstudent (master tot ingenieur Elektronica-ICT) en heb hiervoor 3 jaar een algemene ICT opleiding en reeds mijn diploma behaald.

Af en toe maak ik een opdracht als webdesigner/webdeveloper/frontend & backend development. Meestal zijn dit websites voor kleine tot middelgrote bedrijven die ik zelf ontwerp en later omzet naar code en integreer in een cms, vaak met modules op maat gemaakt voor de klant.

Meestal spreek ik een vaste prijs af voor het volledige project, maar vaak vraagt men ook naar een prijs per uur of per werkdag. Ik heb slechts een vaag vermoeden van de gangbare prijzen. Maar ik hoorde dat je als freelancer er vanuit mag gaan van minimum 40€ per uur?

Ik wil niet te duur zijn want ik ben nog jong en student en dergelijke, maar ook niet goedkoop.

Heeft iemand een idee welke de gebruikelijke prijzen zijn van een freelance webdeveloper? Speelt het een rol dat ik nog student ben en dit dus een "bijberoep" is? Of waar kan ik die minima prijzen ergens opzoeken? :)

• chronoz
Ik ben van plan te beginnen als ZZP Linux SysAdmin/DevOps, maar de afgelopen 2 weken extreem weinig reactie gehad. Hopelijk trekt alles zich een beetje aan komende maand.

Hoe belangrijk is opzegtermijn als ZZP'er trouwens? Is het voor de meeste opdrachten belangrijk dat je heel snel kunt beginnen?

• t_captain
Opzegtermijn binnen 1 maand is meestal wenselijk. 15-12 tot nu is kerst, er zijn nauwelijks aanvragen.

• mgizmo
quote:
chronoz schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:11:
Is het voor de meeste opdrachten belangrijk dat je heel snel kunt beginnen?
Ja. Komt niet veel voor dat de opdrachten twee maanden verder of later starten. Gebeurd wel eens bij de overheid, maar merendeel zijn het opdrachten die snel ingevuld kunnen worden. Of ze zoeken dermate naar ZZP'ers om 1-op-1 te vervangen (wat zelden lukt) of zijn naar specieke kennis op zoek, dan zie je de opdracht vaker voorbij komen over een periode.
Maar in jouw vakgebied: morgen beginnen. Ik moest ook eerst mijn oude "schoenen" weggooien.

• .Gertjan.
quote:
JSS540 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:54:
Meestal spreek ik een vaste prijs af voor het volledige project, maar vaak vraagt men ook naar een prijs per uur of per werkdag. Ik heb slechts een vaag vermoeden van de gangbare prijzen. Maar ik hoorde dat je als freelancer er vanuit mag gaan van minimum 40€ per uur?
Zelf ben ik over het algemeen meer fan van een "dag-prijs". Dat levert minder problemen op dan per uurtje. Bij dag-afspraken kijk je zelf wat minder op een half uurtje, maar ook je opdrachtgever zal dan wat minder strak de tijd registreren. Uiteraard moet je nog wel in de gaten houden dat het niet scheef loopt, maar zodra je in een team moet werken, werkt een dag prijs het beste.
quote:
Ik wil niet te duur zijn want ik ben nog jong en student en dergelijke, maar ook niet goedkoop.

Heeft iemand een idee welke de gebruikelijke prijzen zijn van een freelance webdeveloper? Speelt het een rol dat ik nog student ben en dit dus een "bijberoep" is? Of waar kan ik die minima prijzen ergens opzoeken? :)
Er zijn geen minimum tarieven, het is maar net wat de gek er voor geeft ;)
In jouw geval zal je misschien je tarief wat lager moeten houden omdat je naast je werk ook studeert en dus wat minder bereikbaar bent en mogelijk schoolwerk voorrang zal geven in geval van nood. Die mogelijke "terugval in loyaliteit" zal een klant mogelijk verrekend willen zien.

Je tarief is daarnaast afhankelijk van de technieken die je kent (dus hoe breed je inzetbaar bent), je ervaring en je referenties. Een fulltime webdeveloper die zijn brood verdient op die manier zal waarschijnlijk inderdaad rond die 40 euro zitten, maar als het "maar" een bijverdienste is heb je ook minder overhead en zal je dus goedkoper kunnen werken (en mogelijk opdrachtgevers je ook minder willen betalen omdat ze denken dat je meer overhoudt).

• isniet
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 30-04 09:51
Nieuw jaar, nieuwe kansen.. Ook beginnend zzp'er hier.

Op de eerste pagina van dit topic lees ik dat er vaak gebruik wordt gemaakt van een VAR. Nu lees ik op de belastingdienst website: In 2015 gaat de wet- en regelgeving voor de VAR veranderen. Wat dit betekent, leest u bij Wetsvoorstel: VAR wordt 'Beschikking geen loonheffingen' (BGL) en Komende nieuwe wet- en regelgeving in 2015: overgangsregeling.

Allereerst vraag ik mij af of het inderdaad noodzakelijk is om dit aan te vragen. Als je een opdrachtgever een factuur stuurt voor de uren die je gewerkt hebt voor het maken van de applicatie, is hij dan altijd verplicht om loonheffing te betalen? Ik hoor verschillende manieren van de kosten (uren) factureren, waar moet ik hier op letten? Het is mij duidelijk dat een VAR (of BGL) niet verplicht is, maar ik wil natuurlijk niet dat mijn opdrachtgevers / cliënten een rekening krijgen van de belastingdienst doordat ze een applicatie hebben laten schrijven door mij.

Ik val in de categorie 'Inkomsten uit overige werkzaamheden', het kan zijn dat ik meer als 1225 uur per jaar werk maar dit is nog niet zeker. (het betreft werk naast studie). Eigenlijk afhankelijk daarvan kan ik in aanmerking komen voor een VAR-row of VAR-wuo. (als ik het goed begrijp).

Bij een VAR-row moet ik na gaan of er geen sprake is van fictieve dienstverlening, op deze pagina ben ik nagegaan dat, als ik meerdere opdrachtgevers regel in 2015, er geen sprake is van fictieve dienstverlening en mijn opdrachtgever dus geen loonheffing hoeft te betalen.
Wellicht dat hier nog tips voor zijn? Ik lees natuurlijk dit topic door maar aangezien het nieuwe wetsvoorstel kan het zo zijn dat oude reacties niet meer relevant zijn.
Verder zijn alle tips en trucs welkom!

• .Gertjan.
quote:
Men is volgens mij nog niet helemaal blij met de nieuwe regeling, van alle kanten komt er verzet op de nieuwe aanpak. Dat is ook de reden waarom de VAR voor 2014 kan worden gebruikt in 2015.
quote:
Allereerst vraag ik mij af of het inderdaad noodzakelijk is om dit aan te vragen. Als je een opdrachtgever een factuur stuurt voor de uren die je gewerkt hebt voor het maken van de applicatie, is hij dan altijd verplicht om loonheffing te betalen? Ik hoor verschillende manieren van de kosten (uren) factureren, waar moet ik hier op letten? Het is mij duidelijk dat een VAR (of BGL) niet verplicht is, maar ik wil natuurlijk niet dat mijn opdrachtgevers / cliënten een rekening krijgen van de belastingdienst doordat ze een applicatie hebben laten schrijven door mij.
Of je opdrachtgever je LH moet betalen wordt pas duidelijk bij een controle van de belastingdienst. Zelfs met een VAR verklaring kan de belastingdienst belsuiten dat het niet goed zit. Alleen volgens mij kan je opdrachtgever met de VAR verklaring de schuld bij jou neerleggen.

Ook zonder VAR verklaring kan je gewoon ondernemer zijn en mensen factureren, alleen dan heeft je opdrachtgever geen enkele zekerheid.

Echter is de kans dat je met ICT werkzaamheden niet als ondernemer wordt gezien klein. In onze sector zijn langdurige opdrachten niet bijzonder en is het redelijk normaal dat je soms samenwerkt met mensen die in loondienst zijn bij de opdrachtgevers. Wij ICT-ers zijn vaak zelfstandig omdat wij een bepaalde skill-set hebben die beter tot zijn recht komt via een inhuur constructie (langdurig, maar met een inzet die < 40 uur per week). De VAR is gemaakt om verkapte dienstverbanden te voorkomen (bv in zorg/bouw) en is eigenlijk om de "ondernemers" te beschermen tegen kwaadwillende opdrachtgevers (zoals ontslaan en dan inhuren via ZZP constructies).

Voor ons is het een kleine administratief dingetje, maar over het algemeen worden wij redelijk snel als zelfstandige gezien :)
quote:
Ik val in de categorie 'Inkomsten uit overige werkzaamheden', het kan zijn dat ik meer als 1225 uur per jaar werk maar dit is nog niet zeker. (het betreft werk naast studie). Eigenlijk afhankelijk daarvan kan ik in aanmerking komen voor een VAR-row of VAR-wuo. (als ik het goed begrijp).
In principe staat je urenbesteding los van je WUO/ROW verklaring. Met weinig uren kan men proberen je administratieve last te drukken door je in de ROW te plaatsen, maar met < 1225 uur kan je prima in de WUO komen. Mijn eerste jaren als ZZP-er werkte ik naast een full-time dienstverband en heb gewoon een WUO gekregen :) (uiteraard gewoon netjes open kaart gespeeld, kwam zelfs onder de 700 uur uit, wat destijds de "laagste" optie was).
quote:
Bij een VAR-row moet ik na gaan of er geen sprake is van fictieve dienstverlening, op deze pagina ben ik nagegaan dat, als ik meerdere opdrachtgevers regel in 2015, er geen sprake is van fictieve dienstverlening en mijn opdrachtgever dus geen loonheffing hoeft te betalen.
Voorheen moest je ook voor al je werkzaamheden kijken of je VAR verklaring van toepassing was.

Gelukkig gaat de nieuwe regeling grotendeels aan mij voorbij. Er is/was wel een VAR-DGA, maar aangezien ik inmiddels ook mensen in dienst heb is de kans erg minimaal dat ik als niet-ondernemer gezien ga worden :)

• isniet
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 30-04 09:51
quote:
.Gertjan. schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:56:

Of je opdrachtgever je LH moet betalen wordt pas duidelijk bij een controle van de belastingdienst. Zelfs met een VAR verklaring kan de belastingdienst besluiten dat het niet goed zit. Alleen volgens mij kan je opdrachtgever met de VAR verklaring de schuld bij jou neerleggen.
Bedankt voor de, rustgevende, reactie Gertjan, zo te horen valt het allemaal wel mee, toch maar een aanvragen zodat mijn opdrachtgevers die er geen verstand van hebben, geen onverwachte kosten krijgen.
Waar moet ik aan denken? is dat de 18,75% die op deze pagina vermeld staat??
quote:
.Gertjan. schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:56:
Ook zonder VAR verklaring kan je gewoon ondernemer zijn en mensen factureren, alleen dan heeft je opdrachtgever geen enkele zekerheid.

In principe staat je urenbesteding los van je WUO/ROW verklaring. Met weinig uren kan men proberen je administratieve last te drukken door je in de ROW te plaatsen, maar met < 1225 uur kan je prima in de WUO komen. Mijn eerste jaren als ZZP-er werkte ik naast een full-time dienstverband en heb gewoon een WUO gekregen :) (uiteraard gewoon netjes open kaart gespeeld, kwam zelfs onder de 700 uur uit, wat destijds de "laagste" optie was).
Ik moet zeggen, dit is typisch weer z'n gevalletje van: heb je geen zin om alles door te lezen dan mag je meer betalen, zo jammer...

Ik heb geen idee hoe actief dit topic nog is, maar misschien wat ervaring-tips over het vinden van opdrachtgevers? Via bemiddeling, detachering, komen ze vanzelf? Website, linkedin en facebook pagina's hebben spreken natuurlijk voor zich. :)

Beste wensen nog!

isniet wijzigde deze reactie 04-01-2015 11:27 (12%)

• cooper87
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Ik heb persoonlijk het geluk dat ik een redelijk netwerk heb opgebouwd vanuit loondienst, niet alleen klanten maar ook collega developers die mijn skills waarderen en zodoende werk voor mij kunnen regelen. Mijn website is nog niet eens af (echt heel slecht, maarja bij de loodgieter lekt de kraan...), want daar heb ik gewoon echt geen tijd voor.

Via zo'n tussenpartij zou ik het zelf niet zo snel doen, die pakken een percentage puur op basis van een factuur door sturen. Wel kan ik me voorstellen dat je bij grote partijen alleen op zo'n manier binnen komt, ik zit meer in het MKB segment.

• t_captain
Inkomstenbelasting is wel wat hoger dan 18.75% (volgens mij is dat slechts de AOW premie die onderdeel uitmaakt van het tarief IB) . Het hangt erg af van je omstandigheden (omzet, zakelijke kosten, auto in de zaak of privé, aftrekposten zoals AOV en lijfrentes, etc.). Grosso modo moet je aan een procent of 35 denken.
Pagina: 1 ... 18 ... 115 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True