Op kleine schaal heb ik met dit probleem te maken gehad een paar jaar geleden: Een website + online catalogus gebouwd voor een klant (obv. VAR-ROW), heel tevreden, maar hij wilde zo veel dat ik dat niet meer in de avonduren naast mijn baan kon doen..Gertjan. schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 18:40:
[...]
Daar komen weer andere verantwoordelijkheden kijkenIk moet zelf heer eerlijk zeggen dat mijn tijd als ZZP-er het beste beviel. Ik deed leuke opdrachten en kon zelf veel zaken regelen en indelen. Helaas blijkt het als developer/software-engineer best lastig om als een-pitter een klant aan boord te houden (zeker als je er meerdere serveert). Wanneer een klant namelijk groeit (of zijn product groeit), ontstaat er een grotere wens om je in te zetten, dit kan je maar tot op bepaalde hoogte doen. Op een gegeven moment moet je dus gaan groeien of werk afstoten. En dan wordt het allemaal weer wat spannender.
Zelf liep ik recentelijk bij een aantal klanten tegen de problemen aan dat ik niet meer genoeg resources kon leveren om bij te blijven bij hun wensen (ze gingen groeien of voorzagen groei, maar konden niet veel garanderen). Ze wilden in sommige gevallen namelijk een 100% beschikbare support-dienstverlening en snel grote slagen maken. Daarnaast krijg je na lange tijd vaak de problemen dat je als externen te duur gaat worden, ze gaan dan liever insourcen.
Enige manier om dat op te lossen (het resource probleem, niet insourcen) is door een eigen pool mensen op te zetten (maar let op, dat kost veel geld en levert je veel zorgen op) of door onderdeel te worden in een bestaand team (maar dan loop je het risico om "die ene externe" te worden).
Recentelijk heb ik besloten om na 5 jaar zelfstandigheid (waarvan de laatste 2 jaar jaar als werkgever) toch weer ergens in loondienst te gaan. Dit omdat ik daar gewoon meer resources tot mijn beschikking heb, ik mij nu 100% kan focussen op een richting en ik min of meer al een vaste rol in het team speelde (lead developer/IT manager). Mijn zelfstandigheid/autonomie is op geen enkele manier beperkt gelukkig, het enige wat is veranderd is dat ik meer tijd kan besteden en dat het voor de klant aantrekkelijker is (meer beschikbaarheid en wat gunstiger tarief). Daarnaast hoef ik nu niet meer in de avonden wakker te liggen en zitten te rekenen of ik extra personeel kan/wil aannemen.![]()
Uiteraard moet ik dat nu ook doen voor mijn werkgever, maar daar zit wat meer "ruimte" en omdat we nu volle focus hebben is de groei ook wat beter te voorspellen en op in te spelen![]()
Als je fulltime freelancer bent, is het dan niet heel logisch dat jij als éénpitter en klanten uit elkaar kunnen groeien? Ambities bij een klant kunnen idd zo groot worden dat alleen een goede zzp-er inhuren niet meer voldoende is.