Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Over dagtarieven gesproken, dat vind ik echt een beetje vreemd en klinkt heel ouderwets.

Ik neem aan dat ze daarmee 8 uur per dag bedoelen, maar als freelancer (en ook als loondienst medewerker) hoef je tegenwoordig toch niet exact 8 uur per dag te maken? Dan is het toch veel logischer om een uurtarief te hanteren.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartCazeX
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-02 11:11
Goedenavond allen, ik ben benieuwd hoe jullie je financiele zaken regelen. Momenteel heb ik mijn webhosting & mobiele abonnement prive. Is het handig om deze over te zetten naar de zakelijke rekening van waaruit het wordt betaald? Of kan ik het prive aanhouden en daar de kosten deels van aftrekken? En hoe doen jullie het met de auto, ik ben nl. van plan een eigen auto aanschaffen en per km 19 cent te laten uitbetalen. Is het handig om de verzekering ook prive aan te houden? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
SmartCazeX schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:56:
Goedenavond allen, ik ben benieuwd hoe jullie je financiele zaken regelen. Momenteel heb ik mijn webhosting & mobiele abonnement prive. Is het handig om deze over te zetten naar de zakelijke rekening van waaruit het wordt betaald? Of kan ik het prive aanhouden en daar de kosten deels van aftrekken? En hoe doen jullie het met de auto, ik ben nl. van plan een eigen auto aanschaffen en per km 19 cent te laten uitbetalen. Is het handig om de verzekering ook prive aan te houden? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mijn mobiel betaal ik ook via mijn prive rekening.
Mijn (web)hosting betaal ik via mijn zakelijke rekening.

Je mag zakelijke kosten. vanuit je prive rekening betalen, al is dat geen gewenste situatie.

Ik rij mijn prive auto zakelijk en reken daar inderdaad 19 cent/km voor. Het is mijn prive auto, dus is mijn verzekering ook prive.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Je kan het gewoon prive betalen en wel de bonnetjes opnemen in je administratie. Het is echter niet heel handig voor het overzicht, en ook is het voor jezelf fijner om zakelijk en prive gewoon gescheiden te houden.

Voor auto's zijn er oneindig veel regeltjes, en kosten zoals verzekering zijn soms prive en soms zakelijk af te trekken.

Begin met een boekhoudpakket zoals moneybird of jortt of moneymonk (of elk ander pakket) en lees lees en lees. En dan nog meer lezen! En mocht je er niet uit komen is een boekhouder wellicht ook een goede optie, het kost even wat maar het bespaart je potentieel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
RichieB schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:38:
@c-nan In de UK werken ze vaak met dagtarieven. Dus waarschijnlijk gaat het om €3,50 per uur.
Hmm, aantrekkelijk hoor, zo goed als geen belasting te hoeven betalen met zo een tarief.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
RomeoJ schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:55:
Over dagtarieven gesproken, dat vind ik echt een beetje vreemd en klinkt heel ouderwets.
UK dingetje. Andere terminologie. Moet je dus weer 500 door 8 delen om erachter te komen dat ze van de pot gerukt zijn ;)

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24

_Arthur

blub

Gewoon even het topic doornemen. Als je dan nog vragen hebt, shoot.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
page404 schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:18:
[...]

Er was een tijdje geleden zo'n nummer waar je in een menu terecht kwam met allerlei absurde keuzes vooral gericht op telefonische verkopers. Die heb ik en een paar anderen met KVK inschrijving als nummer gebruikt. Was daarna meteen een stuk rustiger ;)
Kan het helaas niet meer vinden.
Deze bedoel je denk ik Afschepen as a Service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartCazeX
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-02 11:11
Bedankt voor jullie advies! Ik neem morgen contact op met een boekhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:26

page404

Website says no

Thanks! Heb me weer even vermaakt!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Hahahaha heel erg leuk opgezet

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Ik heb sinds een paar weken nu mn nummer uit de kvk gehaald, en ben niet meer gebeld door vage telemarketers. Dus lijkt wel dat het heeft geholpen.

Kreeg idd ook een brief dat een telefoonnummer wettelijk verplicht is, dus heb gewoon even een prepaid kaartje gekocht die ik af en toe aan zet, staat gewoon een voicemail aan.

Krijg wel sterkt het idee dat het een grote inkomstenbron is van de kvk om contactgegevens te verkopen, zeker omdat ze zo'n automatische brief hebben ingesteld die je verteld dat het verplicht is een telefoonnummer te hebben. Maar dat is natuurlijk puur speculatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 09:50

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Lol, leuk menu.

[ Voor 179% gewijzigd door Tylen op 15-12-2020 10:43 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
HammerT schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:37:
Kreeg idd ook een brief dat een telefoonnummer wettelijk verplicht is, dus heb gewoon even een prepaid kaartje gekocht die ik af en toe aan zet, staat gewoon een voicemail aan.
Maar, wat als je hier niets mee doet? Krijg je een boete?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

c-nan schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:42:
Iemand interesse in een opdracht tegen een tarief van € 28,- per uur?

Net via LinkedIn bericht gekregen (van de zoveelse Engelse recruiter), met daarbij een opdrachtomschrijving en uurtarief. Ik dacht laat ik eens lezen wat het is.... wel van alles verwachten en dan een tarief van € 28,-? Kom op zeg.... dat ze dit durven
Is dat voor een krantenwijk? :P Of dachten ze dat je schoonmaker bent? :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Hmmbob schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:50:
[...]

Maar, wat als je hier niets mee doet? Krijg je een boete?
Geen idee, er staat in de brief dat het een wettelijke verplichting is, zie handelsregisterbesluit artikel 15 en 35.

Maja, voorheen had ik ook geen fax nummer ;) daar heb ik niets over gehoord

[ Voor 55% gewijzigd door HammerT op 15-12-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
ik heb net een wijziging doorgevoerd. Telefoon=nr weggehaald. Als ze moeilijk doen maak ik er wel 0600000001 van. Of idd een pre-paid nummer dat ik nog heb liggen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
fry77 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:34:
ik heb net een wijziging doorgevoerd. Telefoon=nr weggehaald. Als ze moeilijk doen maak ik er wel 0600000001 van. Of idd een pre-paid nummer dat ik nog heb liggen.
Of het nummer van Ziggo zakelijk, kunnen ze elkaar leuke aanbiedingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
HammerT schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:22:
[...]

Geen idee, er staat in de brief dat het een wettelijke verplichting is, zie handelsregisterbesluit artikel 15 en 35.
Da's wel leuk, maar die dienen alleen te worden opgenomen _als je ze hebt_. Zullen voldoende ZZP'ende schoonmakers zijn zonder website bijvoorbeeld (overigens heeft artikel 15 alleen betrekking op rechtspersonen, me dunkt).

Wat vooral belangrijk is is dat iedere onderneming op 2 verschillende manieren te bereiken zou moeten zijn. Stel dat iemand emails continue bouncen, dat er dan nog een andere manier van contacteren is. Van oudsher was dat altijd per telefoon, maar dat hoeft niet per se. Stel je voor dat je doof bent, dan voegt een telefoonnummer niet zo veel toe.

Overigens heb ik zelf gewoon een nummer bij voys.nl die direct linkt naar een voicemailbox. Dat nummer gebruik ik bij RIPE en de KVK. De enige mensen die me daar wel eens op gebeld hebben zijn de KVK zelf (lol...) en energieverkopers

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ernemmer schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:37:
[...]

Of het nummer van Ziggo zakelijk, kunnen ze elkaar leuke aanbiedingen doen.
Nu je het zegt, ik ben niet meer door Ziggo gebeld sinds ik me bij hen uitgeschreven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
shadowheart schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:12:
Iemand hier die als ZZP'r specialiteit Azure Cloud Engineer heeft?

Zo ja ben erg benieuwd naar je aantal jaren ervaring, welke deel van Azure je specialiteit is en tegen welk bedrag je wellicht bij een klant zit?

Ik werk nu net een jaartje als Azure Cloud Engineer en wil ergens in de toekomst misschien mijn eigen bedrijfje opzetten en als ZZP'r verder. Maar heb geen idee wat ik moet verwachten qua tarieven.
Voor mijn functie als Cloud engineer heb ik ongeveer 8 jaar ervaring als BI ETL applicatie beheer en wat jaren Scrum master ervaring.
80-90 euro kan je wel regelen. Hier zelf 3 jaar ervaring met 300 & 301 op zak, .net achtergrond dus grootste focus op Dev gebeuren en DevOps in Azure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 15:47
Hi, ik heb geprobeerd een antwoord te vinden, maar het is me niet gelukt, dus ik bied alvast mijn excuses aan als mijn vraag ongepast is. Ik ben dit jaar begonnen als zzp'er naast mijn gewone baan als webdesigner en ik heb een vraag over aftrekbare kosten. Ik heb een aantal dingen aangekocht (Divi en Elementor), Divi is lifetime en Elementor is in principe per jaar als je support en updates wilt.

De vraag is: kun je deze kosten aftrekken? Ik dacht dat dit gewoon kon maar iemand vertelde mij dat dit niet kan of niet vanzelfsprekend is. Is daar een simpel antwoord voor?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19

MadEgg

Tux is lievvv

dfader schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:55:
Hi, ik heb geprobeerd een antwoord te vinden, maar het is me niet gelukt, dus ik bied alvast mijn excuses aan als mijn vraag ongepast is. Ik ben dit jaar begonnen als zzp'er naast mijn gewone baan als webdesigner en ik heb een vraag over aftrekbare kosten. Ik heb een aantal dingen aangekocht (Divi en Elementor), Divi is lifetime en Elementor is in principe per jaar als je support en updates wilt.

De vraag is: kun je deze kosten aftrekken? Ik dacht dat dit gewoon kon maar iemand vertelde mij dat dit niet kan of niet vanzelfsprekend is. Is daar een simpel antwoord voor?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Als je die software nodig hebt voor je zakelijke activiteiten, zeker. Waarom zou het niet kunnen? Het grootste struikelblok zou eventueel je loondienst kunnen zijn - gebruik je daar dezelfde software voor? In dat geval zou je nog kunnen argumenteren dat je baas het zou moeten betalen.

Softwarelicenties vallen gewoon onder zakelijke kosten, mits het een zakelijk doel heeft natuurlijk.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
MadEgg schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:05:
[...]

Als je die software nodig hebt voor je zakelijke activiteiten, zeker. Waarom zou het niet kunnen? Het grootste struikelblok zou eventueel je loondienst kunnen zijn - gebruik je daar dezelfde software voor? In dat geval zou je nog kunnen argumenteren dat je baas het zou moeten betalen.

Softwarelicenties vallen gewoon onder zakelijke kosten, mits het een zakelijk doel heeft natuurlijk.
Dank je wel voor je antwoord. Alle aankopen gebruik ik niet voor mijn werk in loondienst. Ik heb het ook met mijn eigen zakelijke bankrekening gekocht. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
dfader schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:09:
[...]

Dank je wel voor je antwoord. Alle aankopen gebruik ik niet voor mijn werk in loondienst. Ik heb het ook met mijn eigen zakelijke bankrekening gekocht. Nogmaals bedankt!
Je moet dan wel echt de intentie hebben om te ondernemen, kosten voor een veredelde hobby kan je niet aftrekken.
https://www.belastingdien...men/hobby_of_onderneming/

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 16-12-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ernemmer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:32:
[...]
Je moet dan wel echt de intentie hebben om te ondernemen, kosten voor een veredelde hobby kan je niet aftrekken.
Hoe bepaal je dat? Het effect is sowieso nihil. Ik heb jarenlang een sluimerende KVK-inschrijving gehad voor een "veredelde hobby". Ik had een server in een datacentrum die ik aan een aantal klante doorverhuurde. Dit was net-aan kostendekkend, dus meer dan een veredelde hobby kon je heb niet noemen. BTW valt dan onder de kleine ondernemers regeling. Het effect is dat je de ontvangen BTW mag houden, maar de BTW van de kosten ook effectief niet aftrekt - je krijgt er natuurlijk geen geld op toe. Voor de inkomstenbelasting maakt het ook bijzonder weinig uit aangezien je er niets mee verdiend is er ook niets om je kosten vanaf te trekken. Je betaalt er dus geen cent minder belasting om, waarom zou het dan niet "mogen"?

De intentie om daadwerkelijk te ondernemen was er natuurlijk wel, en dat is inmiddels ook gelukt, zij het in een iets andere branch :+

[ Voor 6% gewijzigd door MadEgg op 16-12-2020 10:38 ]

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:36:
[...]

Hoe bepaal je dat? Het effect is sowieso nihil. Ik heb jarenlang een sluimerende KVK-inschrijving gehad voor een "veredelde hobby". Ik had een server in een datacentrum die ik aan een aantal klante doorverhuurde. Dit was net-aan kostendekkend, dus meer dan een veredelde hobby kon je heb niet noemen. BTW valt dan onder de kleine ondernemers regeling. Het effect is dat je de ontvangen BTW mag houden, maar de BTW van de kosten ook effectief niet aftrekt - je krijgt er natuurlijk geen geld op toe. Voor de inkomstenbelasting maakt het ook bijzonder weinig uit aangezien je er niets mee verdiend is er ook niets om je kosten vanaf te trekken. Je betaalt er dus geen cent minder belasting om, waarom zou het dan niet "mogen"?
Ik heb een linkje toegevoegd aan mijn post en zoals bij alles van de BD is er geen echt harde grens ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
Ernemmer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:38:
[...]

Ik heb een linkje toegevoegd aan mijn post en zoals bij alles van de BD is er geen echt harde grens ergens.
Tja, veredelde hobby... Ik heb een KvK nummer en ik probeer zoveel mogelijk klanten te werven, maar ik heb er nog maar een paar in de afgelopen maanden, maar ik doe het niet voor de lol, ik wil er wel gewoon geld mee verdienen en ben er ook actief mee bezig. Dan maakt het toch niet uit of je nou 1 of 1000 opdrachten hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
dfader schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:47:
[...]

Tja, veredelde hobby... Ik heb een KvK nummer en ik probeer zoveel mogelijk klanten te werven, maar ik heb er nog maar een paar in de afgelopen maanden, maar ik doe het niet voor de lol, ik wil er wel gewoon geld mee verdienen en ben er ook actief mee bezig. Dan maakt het toch niet uit of je nou 1 of 1000 opdrachten hebt?
Iemand die graag in de tuin werkt(hobby) en daar allemaal gereedschap en planten voor aanschaft en op de zaak zet en 2 plantjes per jaar verkoopt zal denk ik wel op de vingers getikt worden door de BD.

Waar de grens precies ligt weet je pas na een controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:02
Je moet het niet te bont maken natuurlijk. Mijn zakelijke monitor waar ik op werk is toevallig ook een 144hz ultrawide 2k IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04-2022
Ernemmer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:53:
[...]

Iemand die graag in de tuin werkt(hobby) en daar allemaal gereedschap en planten voor aanschaft en op de zaak zet en 2 plantjes per jaar verkoopt zal denk ik wel op de vingers getikt worden door de BD.
Hij geeft aan dat hij dit voor verschillende klanten doet, momenteel nog maar een handvol maar met de intentie dit aantal te verhogen. Lijkt mij dat een startende ondernemer ook gewoon btw aftrek en voordelen mag genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
Ernemmer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:53:
[...]

Waar de grens precies ligt weet je pas na een controle.
Dat klinkt heel logisch. Wat ik heb aangeschaft heb ik echt nodig en kan niet zonder. Ik gebruik het ook alleen voor mijn eigen zaak, dus niet privé. Maar ik heb echt 0 ervaring als zzp'er dus dat maakt me een beetje onzeker omdat ik vind dat dingen best vaak 'vaag' worden omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 22:31

GG85

.......

Ik heb een aanbod gehad om te gaan freelancen (ben nu in vaste dienst) maar heb wat moeite om een goede vergelijking te maken tussen vast en freelance en zo tot een goed uurtarief te komen.
Zouden jullie eens een blik willen werpen op onderstaande vergelijking? Wordt gewaardeerd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Er van uitgaande dat de berekening goed is komt het er op neer dat ik naar een omzet ga van ~1,6 keer mijn brutosalaris?
Daar moet dus de belasting vanaf, de reiskosten, pensioen, arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid.
Mijn onderbuik zegt me dat ik er op achteruit ga en dat ik meer rond de €90,- per uur zou moeten zitten om gelijkwaardig uit te komen. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Misschien gewoon even alles in excel zetten, dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Ernemmer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:05:
[...]

Misschien gewoon even alles in excel zetten, dan weet je het zeker.
Snap ik maar ik weet niet goed wat redelijk is qua verzekeringen, pensioen en buffer dus dat hangt dan aan elkaar van de aannames.
Vandaar mijn post hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 15:27
Er zijn nog een aantal zaken extra waarover je geen belasting betaald:
- Zelfstandingenaftrek (€ 6780)
- Startersafrek (€2123)
- Oudedags reserve (€ 9218)
- MBK vrijstelling (14%)

Dan wordt het bedrag waarover je belasting betaald een stuk lager.

Bedragen voor 2021, maar die kunnen onjuist zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
GG85 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:00:
Ik heb een aanbod gehad om te gaan freelancen (ben nu in vaste dienst) maar heb wat moeite om een goede vergelijking te maken tussen vast en freelance en zo tot een goed uurtarief te komen.
Zouden jullie eens een blik willen werpen op onderstaande vergelijking? Wordt gewaardeerd.

***members only***

Er van uitgaande dat de berekening goed is komt het er op neer dat ik naar een omzet ga van ~1,6 keer mijn brutosalaris?
Daar moet dus de belasting vanaf, de reiskosten, pensioen, arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid.
Mijn onderbuik zegt me dat ik er op achteruit ga en dat ik meer rond de €90,- per uur zou moeten zitten om gelijkwaardig uit te komen. Wat vinden jullie?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
GG85 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:00:

***members only***

je onderbuik klopt, ik zou niet voor 78 euro gaan werken als ik dat vaste salaris had. Opdrachten langer dan 12 maanden is echt koffie dik kijkerij, je kan de week er op er alweer uit liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Het is (semi) overheid en volgens de reqruiter is het nu eenmaal een freelance klus.
Die 12-18 maanden schijnen redelijk zeker te zijn omdat het gaat om iets waarvoor je door een 'vetting process' heen moet wat nogal lang schijnt te duren (
Members only:
). Eenmaal binnen en goed werk leveren schijn je lang binnen te kunnen blijven. Maar goed, waarom ze dan niet een vast contract beden geen idee.
Mijn idee is juist niet om voor het snelle geld te gaan, zit wel prima qua geld en zekerheid nu, maar dit is, vakinhoudelijk een heel erg mooie opdracht.
Waar ik vast loop is de kosten die ik kwijt zou zijn om het juist "goed" te doen. Dus met propere verzekeringen, pensioenopbouw, buffer etc maar als 'buitenstaander' is daarvan een inschatting maken lastig.

Volgens ikwordzzper, met wat aannames, kom ik op €92,- uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3HgYTp9QF-kc34XJLcbgWRG6Zc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ek2Od8AhCOdmUK6uvnJIE1rQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door GG85 op 16-12-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verzekeringen kosten voor jouw beroep geen drol en de buffer moet je zelf bepalen op je huidige uitgavenpatroon. Houd er wel rekening mee dat als je op 1 januari begint pas de eerste week van maart geld op de rekening hebt. Je moet dan drie maanden op je spaargeld leven en gelijktijdig de aanloopkosten voorfinancieren. Nou hoef je geen bus met 150000.- aan gereedschap mee te nemen, maar die mogelijke laptop en auto zijn ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

jadjong schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:27:
Verzekeringen kosten voor jouw beroep geen drol en de buffer moet je zelf bepalen op je huidige uitgavenpatroon. Houd er wel rekening mee dat als je op 1 januari begint pas de eerste week van maart geld op de rekening hebt. Je moet dan drie maanden op je spaargeld leven en gelijktijdig de aanloopkosten voorfinancieren. Nou hoef je geen bus met 150000.- aan gereedschap mee te nemen, maar die mogelijke laptop en auto zijn ook niet gratis.
Die buffer etc is het probleem niet. Ik hou rekening met een laptop en auto en ga er eigenlijk van uit dat na deze klus het ZZP avontuur ook wel weer voorbij is.
Probeer vooral, voor deze situatie, een zo goed mogelijke vergelijk te maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
GG85 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:28:
[...]

ga er eigenlijk van uit dat na deze klus het ZZP avontuur ook wel weer voorbij is.
Gewoon niet aan beginnen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

GG85 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:19:
[...]

Het is (semi) overheid en volgens de reqruiter is het nu eenmaal een freelance klus.
Die 12-18 maanden schijnen redelijk zeker te zijn omdat het gaat om iets waarvoor je door een 'vetting process' heen moet wat nogal lang schijnt te duren (
***members only***
). Eenmaal binnen en goed werk leveren schijn je lang binnen te kunnen blijven. Maar goed, waarom ze dan niet een vast contract beden geen idee.
Mijn idee is juist niet om voor het snelle geld te gaan, zit wel prima qua geld en zekerheid nu, maar dit is, vakinhoudelijk een heel erg mooie opdracht.
Waar ik vast loop is de kosten die ik kwijt zou zijn om het juist "goed" te doen. Dus met propere verzekeringen, pensioenopbouw, buffer etc maar als 'buitenstaander' is daarvan een inschatting maken lastig.

Volgens ikwordzzper, met wat aannames, kom ik op €92,- uit:

[Afbeelding]
En hoe betrouwbaar is die recruiter? Hoeveel marge pakt hij? Ideaal voor hem natuurlijk, 3 tot 5 jaar €20 per uur pakken. Misschien een beetje cynisch gedacht maar daar komt het vaak wel op neer. Met dit bedrijf heb ik geen ervaring maar ben weinig bedrijven tegen gekomen die niét mensen in dienst willen nemen, dus dat het eenmaal een freelance klus is klinkt mij niet heel eerlijk toe. €78 per uur lijkt mij veel te weinig aangezien je een zeer net salaris in loondienst hebt. Ik zou zeker inzetten op €90 of meer. De klant gaat dat sowieso wel betalen, dus het gaat hoogstens ten koste van de recruiter.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 16-12-2020 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:44
[...]

Die buffer etc is het probleem niet. Ik hou rekening met een laptop en auto en ga er eigenlijk van uit dat na deze klus het ZZP avontuur ook wel weer voorbij is.
Doe het dan vooral niet. Freelancen is niet even een klus vinden en that's it. Het is letterlijk ondernemen en veel mensen vergissen zich daar in. Ik zou je dan aanraden om bij je huidige opdrachtgever te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

MadEgg schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:29:
[...]

En hoe betrouwbaar is die recruiter? Hoeveel marge pakt hij? Ideaal voor hem natuurlijk, 3 tot 5 jaar €20 per uur pakken. Misschien een beetje cynisch gedacht maar daar komt het vaak wel op neer. Met dit bedrijf heb ik geen ervaring maar ben weinig bedrijven tegen gekomen die niét mensen in dienst willen nemen, dus dat het eenmaal een freelance klus is klinkt mij niet heel eerlijk toe. €78 per uur lijkt mij veel te weinig aangezien je een zeer net salaris in loondienst hebt. Ik zou zeker inzetten op €90 of meer. De klant gaat dat sowieso wel betalen, dus het gaat hoogstens ten koste van de recruiter.
Thanks voor je reactie. Ze doen het voorkomen alsof ze eenmalig een fee krijgen en niet een percentage op het uurtarief. Maar met wat doorvragen was het al snel een "dat is tussen ons en onze opdrachtgever".
Als dat echt zo is lijkt het me een redelijke constructie.
Waarom ze geen vaste dienst aannemen geen idee. Miss iets met (semi) overheid en budgetten? Kreeg daar van de reqruiter geen antwoord op. Voor de rest is het een grote internationale recruiter uit de UK dus ik had wat alarmbellen maar goed, als je eenmaal bij de opdrachtgever zit (en rechtstreeks kan factureren) dan boeit dat ook niet meer. Gesprek via de telefoon was verder wel professioneel.

Overigens heb ik, net na mijn studie, al weer wat jaartjes geleden een eigen onderneminkje gehad en weer mee gestopt (midden in de crisis) dus ben wel wat bekend met de ins en outs. Dat was aangenomen werk en niet iets op uurbasis.
Dit klinkt vooral als "verkapt dienstverband" en als de enige optie om de klus te krijgen me inschrijven bij de KvK is dan is dat niet onoverkomelijk. Wil er alleen niet op achteruit gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door GG85 op 16-12-2020 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 09:50

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

jadjong schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:27:
1 maand.

Eind december ontvang je je laatste salaris. Daar leef je op tot eind januari. Dan stuur je een factuur. Eind januari pak je een salaris uit je spaarpot. Daarop leef je tot eind februari en dan word ook je eerst factuur betaald.

Dus 1 maand leef je maar op je spaargeld en niet 3 maanden.

[ Voor 20% gewijzigd door Tylen op 16-12-2020 11:38 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Je zou nog kunnen gaan payrollen, als je de opdracht echt wilt gaan doen. Dan ben je gewoon in loondienst van het payrollbedrijf (lekker makkelijk) wat dan het contract aangaat met de recruiter. Nadeel is wel dat er netto wat minder overblijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

GG85 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:32:
[...]

Thanks voor je reactie. Ze doen het voorkomen alsof ze eenmalig een fee krijgen en niet een percentage op het uurtarief. Maar met wat doorvragen was het al snel een "dat is tussen ons en onze opdrachtgever".
Als dat echt zo is lijkt het me een redelijke constructie.
Waarom ze geen vaste dienst aannemen geen idee. Miss iets met (semi) overheid en budgetten? Kreeg daar van de reqruiter geen antwoord op. Voor de rest is het een grote internationale recruiter uit de UK dus ik had wat alarmbellen maar goed, als je eenmaal bij de opdrachtgever zit (en rechtstreeks kan factureren) dan boeit dat ook niet meer. Gesprek via de telefoon was verder wel professioneel.
Zeer dringend advies als je het wél gaat doen: leg deze dingen expliciet vast in je contract. Zorg dat je van tevoren weet of je facturen naar de recruiter of eindklant stuurt. En indien naar de recruiter: leg contractueel vast welke betalingstermijn jij met recruiter afspreekt (onafhankelijk van eindklant) en leg ook vast welke marge zij op jouw tarief leggen. En zorg dat je je daar goed bij voelt.

Als je redelijk zeker bent na deze klus weer in dienst te gaan zou ik er niet aan beginnen maar inderdaad gaan payrollen oid.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Een echte onderneming / ondernemer ... daar ben je mee bezig als? Je een duidelijke case/propositie hebt liggen met je uurtarief, eventueel aangepast aan het type klus / risico? Als je een netwerk opbouwt en onderhoudt voor opvolgende klussen? Als je je weg weet rondom de btw/inkomsten belastingen? Als je een website hebt? In hoeverre "bouw je een onderneming" op als eenmanszaak zonder te overdrijven of jezelf serieuzer te nemen dan je vak?

Het kan soms overkomen als een soort members-only club met regels die hier in dit topic bepaald zouden worden naast wat de belastingdienst al (slecht / niet houdbaar) heeft geformuleerd. Als iemand een opdracht vindt bij een klant met bijpassende voorwaarden, een tussenpartij heeft als debiteur met bijpassend risico en ook zijn zakelijke inschrijving / rekening(en) / verzekering / aangiften heeft geregeld ... waarom precies is die persoon dan geen ondernemer en/of bezig met het opzetten van een onderneming?

Soms lees je heel vrooms: "ondernemen doe je niet voor het geld, maar voor de vrijheid, de uitdaging, de reis". Mag daar s.v.p. ook realistisch staan dat je soms wel degelijk onderneemt voor betere voorwaarden als belangrijk argument naast die dingen? Geld kan een prima (hoofd)motief zijn om te gaan freelancen, weten wij veel wat de omstandigheden van die persoon zijn. Er bestaat geen vast "dit zijn de goede redenen om te freelancen".

Toegegeven in dit *specifieke* stukje tekst waarin je aangeeft: "ik doe het maar voor 1 keer" - zou ik het *persoonlijk* niet doen met dat salaris. Maar dat betekent niet dat die persoon niet aan het ondernemen is.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Cassius schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:48:
[...]

Een echte onderneming / ondernemer ... daar ben je mee bezig als? Je een duidelijke case/propositie hebt liggen met je uurtarief, eventueel aangepast aan het type klus / risico? Als je een netwerk opbouwt en onderhoudt voor opvolgende klussen? Als je je weg weet rondom de btw/inkomsten belastingen? Als je een website hebt? In hoeverre "bouw je een onderneming" op als eenmanszaak zonder te overdrijven of jezelf serieuzer te nemen dan je vak?

Het kan soms overkomen als een soort members-only club met regels die hier in dit topic bepaald zouden worden naast wat de belastingdienst al (slecht / niet houdbaar) heeft geformuleerd. Als iemand een opdracht vindt bij een klant met bijpassende voorwaarden, een tussenpartij heeft als debiteur met bijpassend risico en ook zijn zakelijke inschrijving / rekening(en) / verzekering / aangiften heeft geregeld ... waarom precies is die persoon dan geen ondernemer en/of bezig met het opzetten van een onderneming?

Soms lees je heel vrooms: "ondernemen doe je niet voor het geld, maar voor de vrijheid, de uitdaging, de reis". Mag daar s.v.p. ook realistisch staan dat je soms wel degelijk onderneemt voor betere voorwaarden als belangrijk argument naast die dingen? Geld kan een prima (hoofd)motief zijn om te gaan freelancen, weten wij veel wat de omstandigheden van die persoon zijn. Er bestaat geen vast "dit zijn de goede redenen om te freelancen".

Toegegeven in dit *specifieke* stukje tekst waarin je aangeeft: "ik doe het maar voor 1 keer" - zou ik het *persoonlijk* niet doen met dat salaris. Maar dat betekent niet dat die persoon niet aan het ondernemen is.
Thanks, dat gevoel had ik zelf ook bij een aantal reacties. Ik zou dit gaan doen voor de inhoud en het lijkt dat de enige mogelijke vorm 'ZZP' is.
Persoonlijk vind ik iemand 12-18 maanden of langer (bij mij op werk lopen er mensen die al langer bij ons, fulltime ZZP-en, dan dat ik in dienst ben (jaren) laten ZZP-en bij 1 opdrachtgever allemaal verkapt dienstverband maar goed, dat is misschien wat offtopic.
Dus nee, ik ga niet een 'bedrijf' opzetten maar wil gewoon mijn, specialistische, kennis zo goed mogelijk inzetten.
Nu lopen onderhandelingen voor vaste dienst vaak vast op salaris en zie ik dezelfde bedrijven wel voor €90-100 per uur mensen inhuren.
Als blijkbaar ergens maanden/jaren zitten en om de paar jaar via een tussenpartij ergens anders naartoe hoppen voor de Belastingdienst geen probleem is dan waarom niet.
Ik verwacht meer vrijheid te krijgen en wat meer risico te lopen (wat je voor een heel groot gedeelte kan afdekken) maar voor de rest is deze vorm van "ondernemen" volgens mij echt niet zo verschillend van vaste dienst.
Bedankt voor de tip wbt payroll, ik ga daar eens verder op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
[...]
Ze doen het voorkomen alsof ze eenmalig een fee krijgen en niet een percentage op het uurtarief. Maar met wat doorvragen was het al snel een "dat is tussen ons en onze opdrachtgever".
Dit is een red flag

Misschien gewoon een open sollicitatie sturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

thlst schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:20:
[...]

Dit is een red flag

Misschien gewoon een open sollicitatie sturen ?
Ja is dat zo? Ik dacht zelf dat de 'recruiter cut' sowieso vaak wat schimmig was.
Maar dank je, misschien idd wel een goeie om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
GG85 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:28:
[...]

Ja is dat zo? Ik dacht zelf dat de 'recruiter cut' sowieso vaak wat schimmig was.
Ja, het komt wel vaak voor. Maar in mijn beleving zijn dit vaak de snelle jongens die er vooral voor hun eigen belang zitten. De paar goede recruiters die ik ken zijn hier wel gewoon transparant in.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ik zou ook niet met die recruiter in zee gaan afgaande op wat ik hier lees. Je word waarschijnlijk genaaid.

Ook moet je niet gaan freelancen voor 1 klus, dan is het voornamelijk veel moeite voor iets eenmaligs. Wat als de opdracht toch niet leuk is? Ga je dan je onderneming weer stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackP
Edwin88 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:34:
Ik zou ook niet met die recruiter in zee gaan afgaande op wat ik hier lees. Je word waarschijnlijk genaaid.

Ook moet je niet gaan freelancen voor 1 klus, dan is het voornamelijk veel moeite voor iets eenmaligs. Wat als de opdracht toch niet leuk is? Ga je dan je onderneming weer stoppen?
Ja, na 2 jaar met 100k extra op de bank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Cassius schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:48:
[...]
Een echte onderneming / ondernemer ... daar ben je mee bezig als?
je een ondernemingsplan hebt. En dat is een duur woord voor iets dat letterlijk op bierviltje past.

Als je een jaar lang kan freelancen bij een opdrachtgever, joh waarom niet. Maar heb je echt goed nagedacht over de risico's? Wat er in de AV zou moeten staan om niet in de tweede week al door je opdrachtgever genaaid te worden? De aanloopkosten en vertraagde inkomsten door betaaltermijnen? Wat als je ziek wordt? Arbeidsongeschikt? En als je naar een jaar geen verlenging krijgt en niets kunt vinden? Je hebt immers geen WW.

Ondernemen gaat niet over wat je hebt, maar waar je over nagedacht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
JackP schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:04:
[...]
Ja, na 2 jaar met 100k extra op de bank :)
Of na 6 maanden in de bijstand en geen huis meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackP
Skyaero schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:11:
[...]

Of na 6 maanden in de bijstand en geen huis meer.
Die 100k is natuurlijk kort door de bocht maar wel realistisch met een uurtarief rond de 80.

Tuurlijk, als je na 1 dag 100% arbeidsongeschikt raakt is dat "vervelend" echter volgens mij starten wel meer zzp-ers zonder aov, laten we duswel realistisch blijven. Ook als je na een maand geen opdracht meer hebt is er niks aan de hand (er even vanuitgaande dat je IT-er bent) daar er natuurlijk voldoende werk is om, indien nodig, terug in loondienst te gaan.

Het is niet alsof betreffende een eigen restaurant start, nee hij start als freelancer en blijft in dezelfde markt werkzaam als daarvoor.

Edit: uiteraard heb je helemaal gelijk wat je daarboven zet, dat hij dat nog niet heeft gedaan betekent niet dat hij dat niet zal doen. Hij is toch niet zomaar op dit topic terecht gekomen

[ Voor 22% gewijzigd door JackP op 16-12-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
JackP schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:17:
[...]
Ook als je na een maand geen opdracht meer hebt is er niks aan de hand (er even vanuitgaande dat je IT-er bent) daar er natuurlijk voldoende werk is om, indien nodig, terug in loondienst te gaan.

Het is niet alsof betreffende een eigen restaurant start, nee hij start als freelancer en blijft in dezelfde markt werkzaam als daarvoor.
Het zou zomaar een quote kunnen zijn van een bouwvakker in 2008 die net door zijn baas lekker is gemaakt om te gaan freelancen zodat ik meer gaat verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
Skyaero schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:24:
[...]

Het zou zomaar een quote kunnen zijn van een bouwvakker in 2008 die net door zijn baas lekker is gemaakt om te gaan freelancen zodat ik meer gaat verdienen.
Ben ik niet me je eens, de 2 markten zijn niet met elkaar te vergelijken en dat weet je best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:02
[...]

Totaal niet vergelijkbare situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
[...]

Ondernemen is ook risico's nemen. Het is aan de vraagsteller om af te wegen welke risico's hij acceptabel vindt, en hoe/of hij bepaalde scenario's af wil dekken (bijv. ziekte, recessie, etc). Indien vraagsteller geen risico's wil lopen is het devies natuurlijk gewoon in loondienst te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowheart
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 10:04
mannowlahn schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:54:
[...]

80-90 euro kan je wel regelen. Hier zelf 3 jaar ervaring met 300 & 301 op zak, .net achtergrond dus grootste focus op Dev gebeuren en DevOps in Azure.
Bedankt voor het delen van je ervaring!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hydra
Edwin88 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:34:
Ook moet je niet gaan freelancen voor 1 klus
Ik heb wat problemen hier met dit soort "je moet" advies. Ten eerste moet 'ie niks. Ten tweede; why the hell not? Als je veel meer overhoudt. Daarbij; goeie kans dat het hem bevalt en hij de volgende klus ook freelance gaat doen.

De wat iffy recruiter en het lage tarief zijn m.i. veel betere argumenten. Laten we nu eens ophouden voor anderen te besluiten wat al dan niet "ondernemen" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Moet je toch z'n reactie iets beter lezen. Die toko doet niet aan bouwvakkers voor zover ik weet (en dit topic ook niet).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
Mijn ondernemingsplan is dat ik m'n skills per uur verkoop. Tadaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:24
Ik zou in dit specifieke geval toch eens proberen uit te vinden om welk bedrijf het gaat, en er zonder die recruiter proberen binnen te komen. Want als ik dit zo lees, blijft er nog wel wat meer dan 20 euro aan de strijkstok hangen...

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

JackP schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:26:
[...]

Ben ik niet me je eens, de 2 markten zijn niet met elkaar te vergelijken en dat weet je best.
Die zijn eigenlijk prima te vergelijken. Het gaat namelijk in beide gevallen om mensen die een mooi zakje goud voorgehouden worden (in het ene geval misschien een wat groter zakje dan in het andere), en dat als motivatie gebruiken om als zzp'r aan de slag te gaan. Gelukkig wordt er door in dit topic te posten en te lezen wat meer over de gevolgen nagedacht, daar zit misschien het verschil met de bouwvakker die dacht makkelijk wat meer te gaan verdienen. Maar ik ben het met eerdere posters eens dat een redelijk korte opdracht tegen wellicht een beter tarief als dat je nu in loondienst ontvangt, een wat summiere vorm van ondernemen is waarbij je wel aan de lusten denkt maar niet aan de lasten. Zoals opeens 3 maanden uit de running zijn, een opdrachtgever die denkt voor 18 maanden werk voor je te hebben maar na 3 weken zegt 'doei doei, toch niet'. Ik hoop dat een topic als deze mensen ook aan de lasten laat denken, zodat keuzes weloverwogen zijn en niet alleen maar gefocust op het potje goud daar bij de regenboog.

Iedereen moet zelf zijn/haar keuze maken om uiteindelijk de stap naar zelfstandigheid te maken maar ik vind het goed dat er ook gewaarschuwd wordt. Over de risico's en de keren dat het mis ging wordt op een borrel of verjaardag nooit opgeschept he, niemand verteld stoer dat ie net voordat ie het huis uit werd gezet toch nog een baantje vond zodat ie z'n hypotheek kon betalen (en droog brood te eten had).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Voor de rest is het een grote internationale recruiter uit de UK dus ik had wat alarmbellen maar goed,
Dit zou bij mij de red flag zijn overigens - zeker in combinatie met de 78 euro (wat een gek tarief ook). Ik las ergens over VosIT - die zetten hun eigen consultants voor het dubbele weg, dan lijkt die 78 helemaal laag. Mja, die recruiter kan het natuurlijk altijd proberen :+

UK recruiter & laag tarief? Lekker doorlopen. Je vaste salaris is relatief hoog.... Ik zou onder deze omstandigheden voor deze aanbieding deze stap niet willen maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 16-12-2020 14:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:59:
[...]
Moet je toch z'n reactie iets beter lezen. Die toko doet niet aan bouwvakkers voor zover ik weet (en dit topic ook niet).
Waarom zo'n bijdehand opmerking terwijl je zelf beter weet?

Er is hier een tendens dat de bomen tot in de hemel groeien en er niets mis kan gaan. Het beeld dat ik krijg is dat veel ZZPers in dit topic de afgelopen 2 tot 5 jaar zijn begonnen, jij inclusief. Veelal ook nog met langdurige opdrachten bij dezelfde opdrachtgever. De afgelopen 5 jaren waren ook de beste tijden in economische groei en al helemaal in de IT. Het kan ook een keer wat minder gaan. Ook in de IT.
Hydra schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:01:
[...]
Mijn ondernemingsplan is dat ik m'n skills per uur verkoop. Tadaa.
En wat als je skills niet meer relevant zijn? Of als je straks 50+ en er jongere/goedkopere ZZPers zijn die hetzelfde werk kunnen maar goedkoper? Vraag eens aan systeem applicatie en infrastructuurbeheerders hoe zij de ontwikkelingen de afgelopen 20 jaar in de IT hebben ervaren, met name de introductie van Office365 en IAAS/PAAS. Er zijn volledige IT afdelingen bij Fortune 500 bedrijven verdwenen ten faveure van Office365/Azure. En een Office365 account aanmaken voor een nieuwe medewerker kunnen ze in Roemenie ook voor je doen.

Begrijp me niet verkeerd. Ondernemen is fantastisch, ook als ZZP-er met langdurige contracten bij opdrachtgevers en ik juich het allemaal van harte toe. Maar af en toe een reality check met betrekking tot risico's en toekomstperspectief kan geen kwaad. Ook dat is ondernemen. Falen mag en een goede ondernemer heeft daarom altijd een plan B.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Bedankt voor de reacties in elk geval.
Ik dacht zelf dat wel duidelijk was dat ik niet met dollartekens en goud in de oogjes hier naar aan het kijken ben.
Ik ben tegen een, op technisch vlak, mooie klus aangelopen en het lijkt er op dat de enige optie om hem te gaan doen is freelancen.
Nu zie ik binnen mijn branche bosjes "ondernemers" die via tussenpartijen maanden tot jaren bij een bedrijf zitten hun kunstje te doen. Niets meer of minder dan ik in loondienst doe incl netjes maandelijks betaald krijgen via de tussenpartij.In mijn optiek is daar weinig risico aan en ook niet zoveel ondernemersplan etc etc voor nodig.
Ik ben me juist bewust van de verschillen tussen ondernemen en werknemer zijn en wil dus ook juist een aantal risico's (arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid, pensioen) afdekken. Maar juist omdat ik niet zo thuis ben in wat daar redelijke bedragen voor zijn kom ik hier.
Om me dan gelijk weg te zetten als een bouwvakker met dollartekens die nergens over nadenkt is een beetje jammer (als ik dat was had ik wel gezegd "jeej mn salaris gaat van ~80k naar 120k, yol0").
Ik kan het prima een paar maanden uitzitten zonder baan en een laptop etc aanschaffen is ook geen probleem.
Waar het om gaat is wat een redelijk uurtarief is in vergelijking met mijn huidige salaris en voorwaarden er van uitgaande dat je de grootste risico's af vangt.
Mocht het na deze klus bevallen blijf ik het misschien doen en anders is de buffer groot genoeg om een loondienst baan te zoeken.

Maar goed, ben er wel achter dat ik via deze recruiter waarschijnlijk genaaid wordt en waarschijnlijk beter rechtstreeks contact op kan nemen met FoxIt als de recruiter niet wat meer transparant wil zijn.
Daarnaast lijkt €78 te weinig dus bedankt voor die feedback.
Deze potentiële (nep)ondernemer weet even genoeg :)

[ Voor 4% gewijzigd door GG85 op 16-12-2020 15:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackP
Ik ben juist van mening dat er in dit topic heel erg behouden en doordacht gereageert wordt, de kansen maar zeker ook de risico's worden elke pagina veelvuldig genoemd. Dat is natuurlijk hartstikke goed en daar wil ik het verder graag bij laten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
GG85 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:59:
Maar goed, ben er wel achter dat ik via deze recruiter waarschijnlijk genaaid wordt en waarschijnlijk beter rechtstreeks contact op kan nemen met FoxIt als de recruiter niet wat meer transparant wil zijn.
Absoluut waar, neem direct contact op met FoxIt al is het maar om naar de prefered (nederlandse) supplier te vragen.
Engelsen niet mee in zee gaan. :-D

Dat gezegd hebbende.. weet niet wat je huidige situatie is. Ben je gedetacheerd? of zit je al jaren op vaste plek in loondienst?
Vanuit mijn detacheer historie heb ik uiteindelijk de stap genomen om te freelancen.
Dus vind je het leuk om elke 2-4 jaar wat anders te doen en jezelf relevant te houden, ga ervoor.
Je eerste stap hoeft niet mooi en/of perfect te zijn. Je leert gaandeweg wel.

Waarom soms wel freelancers en geen loondienst met name bij (semi) overheid is budgetering.
loondienst medewerkers moeten uit afdelingspot komen en externen vaak uit een andere (schimmigere) pot.
Skyaero schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:55:
[...]

De afgelopen 5 jaren waren ook de beste tijden in economische groei en al helemaal in de IT. Het kan ook een keer wat minder gaan. Ook in de IT.
Door mijn oud(ere) collega's wordt altijd 2002-2006 aangehaald als de gouden tijden met tarieven tot 130 voor medior niveau werk ;D

[ Voor 14% gewijzigd door wvdl op 16-12-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

wvdl schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:29:
[...]

Absoluut waar, neem direct contact op met FoxIt al is het maar om naar de prefered (nederlandse) supplier te vragen.
Engelsen niet mee in zee gaan. :-D

Dat gezegd hebbende.. weet niet wat je huidige situatie is. Ben je gedetacheerd? of zit je al jaren op vaste plek in loondienst?
Vanuit mijn detacheer historie heb ik uiteindelijk de stap genomen om te freelancen.
Dus vind je het leuk om elke 2-4 jaar wat anders te doen en jezelf relevant te houden, ga ervoor.
Je eerste stap hoeft niet mooi en/of perfect te zijn. Je leert gaandeweg wel.

Waarom soms wel freelancers en geen loondienst met name bij (semi) overheid is budgetering.
loondienst medewerkers moeten uit afdelingspot komen en externen vaak uit een andere (schimmigere) pot.
Zit nu al weer 7 jaar 'vast', daarvoor 4 jaar bij een detacheerder en dat beviel ook prima alleen was de ervaring toen dat je vaak de 'left overs' mag oppakken.
Heb nu het idee dat ik 'te duur' ben voor vast bij een nieuwe werkgever en als zzp-er er juist behoefte is aan specialisten die 1-4 jaar ergens hun ding komen doen en het dan, om wat voor reden dan ook, ineens wel uit kan.
Vandaar dat dit wel een goeie leek alleen waarschijnlijk niet via deze toko.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28

En wat als je skills niet meer relevant zijn? Of als je straks 50+ en er jongere/goedkopere ZZPers zijn die hetzelfde werk kunnen maar goedkoper?
Dat probleem heb je evengoed in loondienst, waarbij ik denk dat je als zelfstandige eerder gedwongen wordt na te denken over je eigen relevantie en eventuele arbeidsrisico's. Het gebrek aan WW kun je opvangen door een wat grotere buffer aan te houden, waar de vergoedingen zich doorgaans ook wel voor lenen.

Ik begrijp je punt over het te makkelijk denken over ondernemen, helemaal in de nazomer van de economische groei van de afgelopen 5 jaar. Maar je moet het ook niet moeilijker maken dan het is, ik ben destijds op eenzelfde manier in het ondernemen gerold en ben daar elke dag nog dankbaar voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Waarom zo'n bijdehand opmerking terwijl je zelf beter weet?
Wat bedoel je? Jij komt toch met 'bouwvakkers' aanzetten terwijl dat topic hier niet over gaat.
Er is hier een tendens dat de bomen tot in de hemel groeien en er niets mis kan gaan. Het beeld dat ik krijg is dat veel ZZPers in dit topic de afgelopen 2 tot 5 jaar zijn begonnen, jij inclusief. Veelal ook nog met langdurige opdrachten bij dezelfde opdrachtgever. De afgelopen 5 jaren waren ook de beste tijden in economische groei en al helemaal in de IT. Het kan ook een keer wat minder gaan. Ook in de IT.
Dus? Wat wil je hiermee zeggen? Denk je dat mensen zich dit soort dingen niet realiseren? Afgelopen Maart dacht ik ook wel "shit, ik hoop dat ik niet weer in loondienst moet" toen het zo slecht gaat. Maar dat is ongeveer de 'worst case scenario' van de meeste mensen hier; dat je terug moet in loondienst. OP het grote geheel is dat natuurlijk een luxepositie. Ik vind overigens dat je hier insinueert dat ik, omdat ik eind 2018 begonnen ben, hier geen mening over mag hebben.
En wat als je skills niet meer relevant zijn? Of als je straks 50+ en er jongere/goedkopere ZZPers zijn die hetzelfde werk kunnen maar goedkoper? Vraag eens aan systeem applicatie en infrastructuurbeheerders hoe zij de ontwikkelingen de afgelopen 20 jaar in de IT hebben ervaren, met name de introductie van Office365 en IAAS/PAAS. Er zijn volledige IT afdelingen bij Fortune 500 bedrijven verdwenen ten faveure van Office365/Azure. En een Office365 account aanmaken voor een nieuwe medewerker kunnen ze in Roemenie ook voor je doen.
Passen alle antwoorden op alle vragen dan op dat biervultje waar je het over had? "En dat is een duur woord voor iets dat letterlijk op bierviltje past.", daar spreek je jezelf nogal mee tegen :)

Ik vind de opmerking over 50+ en "goedkopere" mensen raar trouwens. Er zijn hordes zelfstandigen die denken te kunnen wat ik kan voor veel minder. Heck; er zijn bedrijven die schermen met Senior Java devs voor 25 euro per uur.
Falen mag en een goede ondernemer heeft daarom altijd een plan B.
Zeker. Alleen is dit niet specifiek voor ondernemers maar ook alle werknemers. Als je skills outdated raken, dan heb je een probleem. Sterker nog; als ZZPer met een flinke buffer kan je het jezelf relatief makkelijk veroorloven een paar manden volle bak aan de slag te gaan met deze skills. Ik heb de tijd en het geld hiervoor. Een werknemer zonder buffer moet maar hopen dat dit via z'n werkgever kan.

Anywho; m'n punt is vooral dat het me hier stoort dat er te vaak geroepen wordt over het al dan niet ondernemer zijn. En er worden te veel negatieve aannames gedaan over waar mensen al dan niet over nagedacht hebben. Primair prostitueer ik me aan grote bedrijven, maar je bent waarschijnlijk niet op de hoogte van wat ik daarnaast nog doe, hoe ik 'bij' blijf, en wat mijn plan B is. Als ik zie dat er dan in dit topic naar 'nieuwe' mensen geroepen wordt dat ze vooral niet moeten gaan ZZPen, dan stoort me dat nogal, vooral als ik zie wat mij dat allemaal gebracht heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Bulder schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:39:
Dat probleem heb je evengoed in loondienst, waarbij ik denk dat je als zelfstandige eerder gedwongen wordt na te denken over je eigen relevantie en eventuele arbeidsrisico's. Het gebrek aan WW kun je opvangen door een wat grotere buffer aan te houden, waar de vergoedingen zich doorgaans ook wel voor lenen.
Precies. En afgezien van het "gedwongen" worden, heb je er ook nog eens het geld voor. Tenzij je alles uitgegeven hebt aan een Ferrari natuurlijk, maar da's dan je eigen probleem :)
Ik begrijp je punt over het te makkelijk denken over ondernemen, helemaal in de nazomer van de economische groei van de afgelopen 5 jaar. Maar je moet het ook niet moeilijker maken dan het is, ik ben destijds op eenzelfde manier in het ondernemen gerold en ben daar elke dag nog dankbaar voor.
Exact. En we moeten mensen ook niet bang gaan maken. Zoveel stelt het nu ook al weer niet voor. En als het iemand dan na een jaar of twee niet bevalt, prima toch? Ga je lekker terug in loondienst. Ik ken wel een paar devs die dag gedaan hebben. Het is niet alsof je als ZZPen niet meer wil opeens permanent in de bijstand zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
GG85 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:59:
Ik ben tegen een, op technisch vlak, mooie klus aangelopen en het lijkt er op dat de enige optie om hem te gaan doen is freelancen.
Ik zou het gewoon lekker doen. Luister vooral niet naar mensen die het "geen ondernemen" vinden of whatever.
Het is ook niet bizar laag he. Ik ben in 2019 begonnen met 85.

Wat betreft het "genaaid" worden; ik vind dat mensen enorm overdrijven. Er zitten vaak recruiters tussen. Bij m'n huidige opdracht ook. Alleen is 'ie daar transparant over; hij legt 10 euro bovenop m'n tarief van 95. Die van jou wil niet transparant zijn. Zelf zou ik daar een issue mee hebben; ik vind dat je juist tussen bedrijven gewoon openheid van zake hierover moet zijn. Maar dat is verder ook gewoon onderhandelen; je kunt gewoon tegen ze zeggen dat je geinteresseerd bent, maar dat je bijvoorbeeld 85 of 90 wil. Da's ook weer een onderdeel van 'ondernemen' ;)

Hoe dan ook lijkt het me voor jou een leuke springplank. En als je nu voor 78 start, betekent dat niet dat je daar jaren aan vast zit he. Ik teken ook liever een contract van 6 dan een van 12 maanden; geeft vaker ruimte voor onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Vandaag een recruiter gesproken en die kwam wel met een heel bijzonder verhaal. "Ja wat zou je er van zeggen als we het tarief iets lager inzetten? Ik merk zelf dat omdat het nu volledig remote is mensen uit Groningen kunnen reageren op opdrachten in Maastricht, dus er is nu veel meer aanbod!"

Vriendelijk bedankt, maar dat verhaal heb ik toch wel eerder gelezen of gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 19-09 11:51
Huntarr schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:56:
Vandaag een recruiter gesproken en die kwam wel met een heel bijzonder verhaal. "Ja wat zou je er van zeggen als we het tarief iets lager inzetten? Ik merk zelf dat omdat het nu volledig remote is mensen uit Groningen kunnen reageren op opdrachten in Maastricht, dus er is nu veel meer aanbod!"

Vriendelijk bedankt, maar dat verhaal heb ik toch wel eerder gelezen of gehoord.
Je moet wat als je trukkendoos leeg raakt. Je reactie is de enige juiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01

En dat geldt andersom ook. Je hoeft nu niet meer te reizen dus je kan ook opdrachten aannemen in Limburg terwijl je op Texel woont. Het is een feit dat er meer vraag naar IT professionals dan aanbod is dus die vlieger gaat niet op.

Waarschijnlijk weer zo'n snelle gast die het verschil in tarief in eigen zak steekt, of een opdrachtgever die denkt te kunnen profiteren van de situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
@GG85 Recruiters uit de UK kan je beter gedag zeggen. Ik heb geen bewijs, maar die schermen wel vaak met opdrachten die niet eens bestaan.
Ik zou eens kijken of je in de bekende inhuurkanalen (hier vaker genoemd) iets kan vinden, en dan dichter bij huis zaken doen. Grote kans dat je dan dichter bij het vuur zit, en misschien wel antwoorden op je vragen krijgt (en een beter tarief).

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26

HAHA! En zodra het niet meer remote is? 40/u er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
Jogai schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:14:
@GG85 Recruiters uit de UK kan je beter gedag zeggen. Ik heb geen bewijs, maar die schermen wel vaak met opdrachten die niet eens bestaan.
Ik zou eens kijken of je in de bekende inhuurkanalen (hier vaker genoemd) iets kan vinden, en dan dichter bij huis zaken doen. Grote kans dat je dan dichter bij het vuur zit, en misschien wel antwoorden op je vragen krijgt (en een beter tarief).
Ik zag op freelance een opdracht staan met de default eisen. Alles waar de hippe en goedbetaalde developer wild van wordt. Toen ik vroeg aan [naam bekend bij de redactie] wie de eindklant is (in het Nederlands :+ ) kreeg ik deze reactie:

Hi Krysa,

I'm more than happy to share this sort of information, but I would like to ascertain whether you're a good fit for the role first.

Maybe you could send me a CV and we could set up a call for tomorrow?

Thanks,

Binnen 10 minuten een verzoek op LinkedIn met het zelfde riedeltje en een heel verhaal dat hij transparant is. Uiteindelijk geweigerd en verder gegaan met mijn leven. Engels op Freelance.nl = troep.
Altijd maar dat bellen en dat CV sturen... ik heb geen behoefte aan een goed gesprek.

[ Voor 3% gewijzigd door Krysa op 16-12-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@Huntarr was dat een Nederlander en zo ja, van welke toko?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hydra schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:44:
Anywho; m'n punt is vooral dat het me hier stoort dat er te vaak geroepen wordt over het al dan niet ondernemer zijn. En er worden te veel negatieve aannames gedaan over waar mensen al dan niet over nagedacht hebben. Primair prostitueer ik me aan grote bedrijven, maar je bent waarschijnlijk niet op de hoogte van wat ik daarnaast nog doe, hoe ik 'bij' blijf, en wat mijn plan B is. Als ik zie dat er dan in dit topic naar 'nieuwe' mensen geroepen wordt dat ze vooral niet moeten gaan ZZPen, dan stoort me dat nogal, vooral als ik zie wat mij dat allemaal gebracht heeft.
Als mensen niet zeggen dat ze er wel over hebben nagedacht, weten wij dat niet. En dan vind ik het terecht dat er ook op de nadelen gewezen wordt. Om te voorkomen dat er na 3 maanden een topic komt 'boohoo mijn opdrachtgever stuurde me weg en mijn werkgever wil me niet terug'. En dat lijkt me ook de bedoeling eigenlijk van een forum. Als je advies vraagt over een nieuwe laptop dan zit je toch ook niet alleen maar te wachten op duimpjes en 'ja, doen' reacties? Dan post je lekker op Facebook dat je dat wilt kopen en krijg je duimpjes. Op een forum ben je toch ook blij als iemand zegt, leuk laptopje maar die 4Gb RAM en 50Gb harde schijf, weet je zeker dat je niet meer geheugen wilt en wellicht een SSD? En als je dan bewust die keuze maakt, dikke prima. Maar dan ben je wel gewezen op mogelijke nadelen. En als je daar zelf ook over had gedacht, prima, dat kunnen we niet ruiken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackP
Crazy D schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:04:
[...]

Als mensen niet zeggen dat ze er wel over hebben nagedacht, weten wij dat niet. En dan vind ik het terecht dat er ook op de nadelen gewezen wordt. Om te voorkomen dat er na 3 maanden een topic komt 'boohoo mijn opdrachtgever stuurde me weg en mijn werkgever wil me niet terug'. En dat lijkt me ook de bedoeling eigenlijk van een forum. Als je advies vraagt over een nieuwe laptop dan zit je toch ook niet alleen maar te wachten op duimpjes en 'ja, doen' reacties? Dan post je lekker op Facebook dat je dat wilt kopen en krijg je duimpjes. Op een forum ben je toch ook blij als iemand zegt, leuk laptopje maar die 4Gb RAM en 50Gb harde schijf, weet je zeker dat je niet meer geheugen wilt en wellicht een SSD? En als je dan bewust die keuze maakt, dikke prima. Maar dan ben je wel gewezen op mogelijke nadelen. En als je daar zelf ook over had gedacht, prima, dat kunnen we niet ruiken.
Een laptop? Terwijl je niet in de trein gaat werken? Koop dan lekker een desktop! Waarom wil je eigenlijk een laptop? Gaat ook snel stuk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hatsjoe
[...]

Ik kan niet voor Hydra spreken, maar ik stoor me vooral aan de reacties van "dat moet je niet doen", "je bent dan geen ondernemer" etc... De hele tijd dat gatekeeping is nergens voor nodig.

Het beste kan je iemand waarvan jij denkt dat die een verkeerd beeld heeft van freelancen/ondernemen dit op een normale manier vertellen en schetsen hoe het in de realiteit in elkaar zit. Een reactie van "Heb je al rekening gehouden met X Y en Z?" of iets in die strekking is zoveel beter dan "Niet doen.".

Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om te gaan freelancen. Als dat is om gedurende 3 jaar flink te cashen en dan terug in loondienst gaan, prima toch? Mij gaat het primair om de vrijheid, anderen om het geld of zekerheid. Zelfs een jaartje freelancen en daarna weer in loondienst moet kunnen. Zolang iemand maar die keuze weloverwogen maakt, en dat kan alleen maar als die persoon juist geïnformeerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Als mensen niet zeggen dat ze er wel over hebben nagedacht, weten wij dat niet. En dan vind ik het terecht dat er ook op de nadelen gewezen wordt.
Dat valt nogal in het vakje "ongevraagd advies". En hoewel ongevraagd advies niet perse verkeerd is, is het nogal een stap verder om allerhande negatieve aannames te doen. En dat laatste is waar ik me aan stoor, en dat zie ik niet alleen in dit topic. Je kunt prima een suggestie doen, als in "let op XYZ", dat is top. Maar mensen moeten gewoon geen dingen gaan roepen als "je bent geen ondernemer" of "ga niet Freelancen". Dat gaat m.i. veel te ver. Feedback prima, maar hou het constructief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
JackP schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:14:
Een laptop? Terwijl je niet in de trein gaat werken? Koop dan lekker een desktop! Waarom wil je eigenlijk een laptop? Gaat ook snel stuk!
Je hebt als bouwvakker sowieso geen laptop nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:30:
[...]

Je hebt als bouwvakker sowieso geen laptop nodig!
Als IT’er ook niet hoor, maar als ondernemer ongeacht de branche is het toch erg handig als je overal bij je administratie en facturatie kan.

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
Ik heb momenteel een betaalrekening bij Knab en natuurlijk ook een spaarrekening. Nu wil ik eigenlijk een extra zakelijke spaarrekening (iets met depositogarantiestelsel) . Ik kan er nergens 1 vinden die niet wil dat je ook een zakelijke betaalrekening opent. Hoe hebben jullie dit geregeld? Ik wil het echt zakelijk houden

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Hydra schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:53:
@Huntarr was dat een Nederlander en zo ja, van welke toko?
Dat was inderdaad een Nederlander van een toko dat in Amsterdam zit. Ik ga er even van uit dat je hier geen namen kan geven zonder meer, dus mocht je meer informatie willen dan kan ik dat uiteraard altijd even geven in een persoonlijk berichtje :) Ik heb toegezegd dat hij mij voor mag stellen, maar aan mijn tarief gaat niet gesleuteld worden. Ik hanteer al een vrij toegankelijk tarief (70,-) binnen mijn branch, dat is ongeveer wel het gemiddelde als PHP developer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:52
miena21 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 06:10:
Ik heb momenteel een betaalrekening bij Knab en natuurlijk ook een spaarrekening. Nu wil ik eigenlijk een extra zakelijke spaarrekening (iets met depositogarantiestelsel) . Ik kan er nergens 1 vinden die niet wil dat je ook een zakelijke betaalrekening opent. Hoe hebben jullie dit geregeld? Ik wil het echt zakelijk houden
Vroeger kon je bij de ASN Bank gewoon een zakelijke spaarrekening openen. Echter ik meen mij te herinneren dat ze op dit moment helemaal geen nieuwe zakelijke spaarders toelaten. Nog even los van het feit dat je geen rente krijgt, maar dat was niet je doel ;)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 15:27
Ik heb een zakelijke spaarrekening bij SNS, zonder betaalrekening. Misschien is dat iets voor je. En zoals overal, 0% rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Spaar je echt voor een zakelijk doel of meer om VRH te voorkomen? Voor die laatste zijn namelijk ook nog andere opties. Voor het zakelijk doel zal ik persoonlijk overwegen of je niet liever bij een systeem bank wilt zitten gezien de zorgen met betrekking tot het depositogarantiestelsel. Ondanks dat je het saldo terug krijgt lijkt het mij namelijk rampzalig als je geen toegang meer hebt tot je zakelijke betaalrekening.

Aan de rentestanden te zien zitten ze nergens meer op spaarders te wachten, voor particulieren nemen ze het soms op de koop toe voor klantenbinding maar zakelijk krijg je volgens mij nergens rente meer (bij Knab kwartaal sparen wel dacht ik). Als je het bedrag langere tijd kan missen is een deposito misschien nog een idee.

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
[...]

gezien je latere bericht dat je vanuit de UK bent benaderd... niet doen.

Overheid organisaties werken altijd met preffered suppliers. Probeer dus via hun in contact te komen.
Kijk bijvoorbeeld of de functie niet ook bij zo'n preffered supplier hebben staan, die nemen je vast ook graat in dienst!

[ Voor 25% gewijzigd door BennyV op 17-12-2020 10:21 ]

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 22:20
B.V. of eenmanszaak, want in 't laatste geval is 't oppotten van zo veel liquide middelen sowieso niet toegestaan, tenzij je echt kan hard maken dat het een zakelijk doel dient. Anders ben je VRH aan 't ontduiken.
In dat geval is een reële optie overigens privé beleggen in een groen fonds, dan krijg je korting op IB en VRH, maar het rendement is natuurlijk ook een stuk lager, dus als je weet waar je mee bezig bent is 't misschien niet de beste optie. Zeker iets om te overwegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Kwistnix op 17-12-2020 10:34 ]

• Hatsjoe
Kwistnix schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:19:
[...]

B.V. of eenmanszaak, want in 't laatste geval is 't oppotten van zo veel liquide middelen sowieso niet toegestaan, tenzij je echt kan hard maken dat het een zakelijk doel dient. Anders ben je VRH aan 't ontduiken.
In dat geval is een reële optie overigens privé beleggen in een groen fonds, dan krijg je korting op IB en VRH, maar het rendement is natuurlijk ook een stuk lager, dus als je weet waar je mee bezig bent is 't misschien niet de beste optie. Zeker iets om te overwegen.
Oppotten van zakelijk vermogen als eenmanszaak is al vaker ter sprake gekomen hier en de conclusie is dat dit erg rekbaar is mits je het logisch kan verklaren. Sparen voor een nieuwe auto? Kan je zo 80K voor opzij zetten, buffer? Nog eens 50K en zo kan je vast wel nog wat redenen verzinnen.

Daarnaast, als je alleen al je buffer, btw en reservering IB opzij hebt gezet zit je tegen het einde van het jaar sowieso bijna of al over die 100K heen. Het spreiden is dus niet eens zo heel gek, kleine moeite die heel veel potentieel gezeik kan besparen. Beetje lullig als je 50K verliest omdat je niet de moeite nam een extra rekening te openen :P
Pagina: 1 ... 195 ... 643 Laatste