Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Je kan de FOR omzetten in een lijfrente claim op je nieuwe BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:48:
Je kan de FOR omzetten in een lijfrente claim op je nieuwe BV.
Mag je als BV wel zomaar een lijfrente claim uitgeven? Moet je dan niet voldoen aan allerlei regels omtrend verzekeringen?

Verder zou ik er persoonlijk dan gewoon voor kiezen om de FOR daadwerkelijk om te zetten in een pensioenproduct.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
BV oprichten kostte mij geloof 450 bij een online notaris in R'dam. Voordeel was wel dat papier werk al gedaan was en grootendeels klaar lag. Dus 1 keer even op kantoor langs om te tekenen en klaar.

Boekhouding voor EMZ zit ik op 1000 ofzo, BV werd het niet veel meer.

En qua salaris kreeg ik het voor elkaar het eerste jaar op 0 te zitten. Gewoon aangevraagd bij de BD. BV werd ook snel weer de nek omgedraaid, was voor een project dat uiteindelijk niet doorging.

Die berekening op de site is ook wat dubieus. Die lijkt er van uit te gaan dat alle omzet uiteindelijk bij de DGA in prive beland. Terwijl ik een goed salaris en beetje dividend voldoende zou vinden.. Het geld staat prima in de bv.
En ik zou denk ik een salaris van 50-55K pakken. Das close enough bij mijn oude loondienst salaris. Ik neem nu 40-45K netto uit de emz (plus wat voor af en toe een grote uitgave als een keuken oid). Dan heb je nog wat zakelijke kosten en de 10K pensioen per jaar.

De reden dat ik niet vanuit een bv werk is omdat ik zelf wil bepalen of ik werk of niet. Met een bv zal er altijd loonheffing betaald moeten worden. Ook als je een jaar niet werkt. Nu leef ik dan vanuit mijn spaarrekening. Maar ook ik zit over 3 weken weer bij de accountant en fiscalist om eea weer eens door te nemen. Vooral omdat mijn vrouw nu ook een bedrijf heeft. En bepaalde zaken combineren kan wel eens leuke voordelen gaan hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
bumble_bee schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:23:
[...]
Al deze zooi die bij de rechtspersonen komt kijken schrikt mij een beetje af. Misschien is het dat ik tot nu toe mijn eigen boekhouding deed (met heel andere reden trouwens: om zeker te zijn van de urennorm), dat ik het daarom een beetje moeilijk vind om het uit handen te geven aan een administrateur. Maar ik weet zeker van mezelf dat ik het dan alsnog nog allemaal zou willen weten om een oogje in het zeil te houden. En dat neemt de focus van het ondernemen weg.
Waarom de boekhouding uit handen geven? Ik doe het gewoon zelf. Is niet zo heel spannend. Alleen de jaarrekening wordt door de accountant opgemaakt.
Dan heb ik het nog niet eens over fiscale eenheden, liquidatieverliesverrekeningen, en alle andere rotzooi die op je af komt als je eenmaal ook echt een holding en werkbv's etc hebt.
Daar heb je een accountant voor. Is overigens iets wat maar 1x per jaar speelt. Je stelt het moeilijker voor dan het is.
Het wordt er niet simpeler op allemaal en dat steekt een beetje als devloper zijnde. Beroepsrisico denk ik, een ander haalt waarschijnlijk de schouders op en laat dat allemaal aan 'de expert'.
Hoort een beetje bij het ondernemen. Maar goed, ik lees hier mensen met contracten voor meerdere jaren (fulltime) bij dezelfde klant die zich dan ondernemer vinden. Ja, dan worden dit soort dingen wel spannend. Dat je een kvk nummer hebt betekent nog niet dat je ondernemer bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
RomeoJ schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:17:
[...]
Je zou ook nog kunnen kijken om vanuit je B.V. de volledige omzet richting je eenmanszaak te factureren. Als je bijvoorbeeld een maand 12K vanuit eenmanszaak factureert aan klant, dan factureer je vanuit je B.V. datzelfde bedrag aan je eenmanszaak.
Dat moet je wel even checken met een accountant/fiscalist. Mijn gevoel zegt dat het geen belastingvoordeel oplevert (mits je DGA salaris conform is), maar dat zou anders kunnen zijn. En dan is zou de belastingdienst dit (hypothetisch) als belastingontduiking kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:38:
[...]
Voor de loonadministratie is het zo'n 270 euro per jaar: 12x 10 euro per loonstrook en 12,50 per aangifte
Vraag eens of ze aan het begin van het jaar 12 loonstroken kunnen uitdraaien en direct de aangifte kunnen doen. Misschien scheelt dat 11 aangiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
fry77 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:56:
De reden dat ik niet vanuit een bv werk is omdat ik zelf wil bepalen of ik werk of niet. Met een bv zal er altijd loonheffing betaald moeten worden. Ook als je een jaar niet werkt.
Dit is onjuist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
chielsen schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:52:
[...]

Als je jezelf voor 100 p/u verhuurt kan je toch niet aannemelijk maken dat zo iemand 4k verdient?
Maar goed, bij management fee zeggen ze dus 70% van bruto winst, want verkapte winstuitkering. Dat is hier hetzelfde natuurlijk. Zie: https://www.belastingtips...ga/dga_salaris_verplicht/

Trouwens de belastingdienst zegt 75% van vergelijkbaar loon.
Ooit bij een detacheerder werd ik voor 95/u weggezet, maar ik kreeg maar 4k/maand. Dus ik kan dat best aannemelijk maken.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Bron?

Want dit is wat ik meerdere keren gelezen heb en te horen heb gekregen. De BD will have it's pound of flesh..
Jogai schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:31:
[...]

Ooit bij een detacheerder werd ik voor 95/u weggezet, maar ik kreeg maar 4k/maand. Dus ik kan dat best aannemelijk maken.
Lijkt mij ook geen issue. Gaat om meest vergelijkbaar loon. Afroom is al heel lang niet meer toegestaan. Juist omdat er altijd een meest-vergelijkbaar loon is. En voor de meeste zit je dan op zo'n 60K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24

_Arthur

blub

Zal je voor dat niet gewerkte jaar, wel je salaris naar Euro 0,-- moeten verlagen. Moet je wel even langs de belastinginspecteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
fry77 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:34:
[...]

Bron?

Want dit is wat ik meerdere keren gelezen heb en te horen heb gekregen. De BD will have it's pound of flesh..
_Arthur schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:35:
[...]

Zal je voor dat niet gewerkte jaar, wel je salaris naar Euro 0,-- moeten verlagen. Moet je wel even langs de belastinginspecteur.
De minimum DGA salaris is geen wettelijk eis en daar kan je, met argumentatie van afwijken. Bijvoorbeeld omdat er geen werkzaamheden worden verricht of dat het bedrijf niet de liquide middelen heeft. Deeltijd kan, maar is niet altijd een sterk argument.

Er zijn twee routes:

a) je doet een schriftelijk verzoek bij de belastingdienst voor verlaging van DGA loon, met onderbouwing waarom.
b) je doet aangifte van een lager loon voor loonheffing en zorgt dat je een onderbouwing hebt als de belastingdienst daar om vraagt.

Het verzoek hoeft niet jaarlijks, maar blijft bestaan totdat je situatie wijzigt. Er gelden wel twee voorwaarden:

1) Je mag geen dividend uitkeren.
2) Je mag geen persoonlijke leningen verstrekken aan jezelf.

Dan kan het natuurlijk nog zijn dat aan het eind van het jaar je toch veel meer omzet hebt gemaakt dan je oorspronkelijk had verwacht. De belastingdienst zal dan verwachten dat je daar een deel alsnog uitkeert als salaris. Kan relatief eenvoudig door in de maand december een bonus toe te voegen aan je loonstrook.

Als onderbouwing kun je liquiditeit, maar ook afgeleid loon bijvoorbeeld gebruiken.

De meeste mensen in dit topic werken (bijna) fulltime op basis van uurtjefactuurje en daar zal een uitzondering van het minimum DGA salaris nauwelijks voorkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Skyaero op 08-12-2020 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:51
Ik zou voor dergelijke zaken altijd een fiscalist inschakelen om te kijken wat voor jou de beste situatie is. Het is allemaal zo persoonlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Skyaero schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:22:
[...]

[...]

De minimum DGA salaris is geen wettelijk eis en daar kan je, met argumentatie van afwijken. Bijvoorbeeld omdat er geen werkzaamheden worden verricht of dat het bedrijf niet de liquide middelen heeft. Deeltijd kan, maar is niet altijd een sterk argument.

Er zijn twee routes:

a) je doet een schriftelijk verzoek bij de belastingdienst voor verlaging van DGA loon, met onderbouwing waarom.
b) je doet aangifte van een lager loon voor loonheffing en zorgt dat je een onderbouwing hebt als de belastingdienst daar om vraagt.

Het verzoek hoeft niet jaarlijks, maar blijft bestaan totdat je situatie wijzigt. Er gelden wel twee voorwaarden:

1) Je mag geen dividend uitkeren.
2) Je mag geen persoonlijke leningen verstrekken aan jezelf.

Dan kan het natuurlijk nog zijn dat aan het eind van het jaar je toch veel meer omzet hebt gemaakt dan je oorspronkelijk had verwacht. De belastingdienst zal dan verwachten dat je daar een deel alsnog uitkeert als salaris. Kan relatief eenvoudig door in de maand december een bonus toe te voegen aan je loonstrook.

Als onderbouwing kun je liquiditeit, maar ook afgeleid loon bijvoorbeeld gebruiken.

De meeste mensen in dit topic werken (bijna) fulltime op basis van uurtjefactuurje en daar zal een uitzondering van het minimum DGA salaris nauwelijks voorkomen.
Anders dan in bijzondere gevallen zal een verlaging van loon niet geaccepteerd worden. Zeker niet om een jaartje te lummelen.

Zelfde als dat partime werk geen reden is voor een lager DGA loon.

En ja, dit komt vanuit een fiscalist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Jogai schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:31:
[...]

Als jouw BV ook een receptionist, wagenparkbeheerder en bedrijfsjurist op de loonlijst heeft is het aannemelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
jadjong schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:57:
[...]

Als jouw BV ook een receptionist, wagenparkbeheerder en bedrijfsjurist op de loonlijst heeft is het aannemelijk. ;)
Blijft het ook nog appels met peren. dga vs werknemer vs ondernemer.
En daarbij ook nog het meest vergelijkbare loon.

Als dga wil ik zo min mogelijk loon, want ik heb het geld nodig om te investeren en te groeien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 09:35

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
fry77 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:31:
[...]

Anders dan in bijzondere gevallen zal een verlaging van loon niet geaccepteerd worden. Zeker niet om een jaartje te lummelen.

Zelfde als dat partime werk geen reden is voor een lager DGA loon.

En ja, dit komt vanuit een fiscalist.
Bijzondere gevallen valt wel mee. Als de BV niet genoeg middelen heeft is een verlaging van het loon heel goed uit te leggen. En de belastingdienst vindt dit prima zonder van te voren op papier toestemming voor te geven (gechecked bij de BD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Mits je het jaar ervoor niet flink dividend hebt uitgekeerd tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDirk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07-2021
Vraagje over voorlopige aanslag inkomstenbelasting die ik jaarlijks als freelancer krijg & cashflow.

Ik heb erg grote privé uitgaven in het begin van 2021 (aankoop huis in januari, met bijbehorende verbouwingen, aanschaf meubels, etc in de daaropvolgende maanden).

Daardoor komt het me eigenlijk slecht uit om een voorlopige aanslag op basis van geschatte inkomsten in de loop van 2020 al vooruit te betalen, liever zou ik dit bij de definitieve aanslag over 2021 (in voorjaar 2022) in zijn geheel doen.

De vraag: Weet iemand of het toegestaan is een voorlopige aanslag aan te vragen over een verwacht inkomen van 0 euro, ook al verwacht je veel meer om te zetten?

De risico's begrijp ik ("wat als in de tweede helft van het jaar mijn inkomen wegvalt?"), daarom ben ik ook van plan om vanaf maart/april zelf geld apart te zetten. Dat doe ik de afgelopen jaren sowieso al ivm hogere winst dan verwacht in voorlopige aanslag, dus heb ik ervaring mee. Het alternatief om die verbouwing e.d. mogelijk te maken is bijlenen en daar kleven ook risico's aan.

[ Voor 8% gewijzigd door TheDirk op 09-12-2020 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44

MadEgg

Tux is lievvv

TheDirk schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:45:

De vraag: Weet iemand of het toegestaan is een voorlopige aanslag aan te vragen over een verwacht inkomen van 0 euro, ook al verwacht je veel meer om te zetten?
Dat heeft mijn boekhouder op eigen initiatief direct gedaan. Dan krijg je dus een leuke aanslag na afloop van het jaar maar als je dat netjes apart zet is er niets aan de hand. Ik vind het zelf fijn om een grote pot geld achter de hand te hebben just in case. Zelfs als dat geld feitelijk niet van mij is.

[ Voor 30% gewijzigd door MadEgg op 09-12-2020 13:06 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDirk
MadEgg schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:05:
[...]

Dat heeft mijn boekhouder op eigen initiatief direct gedaan. Dan krijg je dus een leuke aanslag na afloop van het jaar maar als je dat netjes apart zet is er niets aan de hand. Ik vind het zelf fijn om een grote pot geld achter de hand te hebben just in case. Zelfs als dat geld feitelijk niet van mij is.
Oke duidelijk, dus voorlopige aanslag hoeft niet op een echte verwachting van inkomen gebaseerd te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:05:
[...]

Zelf zit ik in mijn eerste jaar en heb ook pas recent mijn boekhouder de voorlopige aanslag laten doen en alles moet nu voor 1 januari op hun rekening staan. Wat mij betreft is dit een stuk prettiger dan maandelijks voorschieten. Voor toeslagen had ik overigens wel een reëel inkomen opgegeven. Het nadeel van wachten tot de definitieve aanslag vond ik dat je potentieel over een aanzienlijk bedrag belastingrente moet betalen, maar zo aan het eind van het jaar de spaarrekening legen werkt erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Ik heb begin dit jaar (als starter) hetzelfde gedaan: de voorlopige aangifte op 0 gezet. Een paar weken terug alsnog een voorlopige aangifte gedaan om van een groot gedeelte van die spaarpot af te komen, zoals ik toen beschreef. In maart dan definitieve aangifte - zal nog 20-25% van het totaalbedrag zijn denk ik.

En eerlijk gezegd ga ik dat trucje ook in 2021 weer toepassen :) Ik ben afhankelijk van de opdrachten, dus het is lastig om een schatting vooraf te doen. En volgens mij ben je alleen verplicht om de definitieve aanslag te betalen, en is de voorlopige aanslag een mooie manier om niet in 1x een heel bedrag te hoeven ophoesten, maar niet verplicht om die te gebruiken.Al laat ik me daar graag corrigeren :)

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 09-12-2020 13:48 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:42
@TheDirk Op je voorlopige aanslag kan je gewoon precies de situatie invullen zoals je 'm verwacht volgend jaar, inclusief de aankoop van een huis, aankoopkosten, hypotheekrente, etc. Als er iets verandert in de situatie kan je altijd nog een voorlopige aanslag invullen (en daarna nog één), en dan krijg je eventueel teveel betaalde belasting binnen 6 weken terug. Als je niet genoeg reserves hebt om de belasting over 2021 in termijnen te betalen moet je je toch echt afvragen of je niet teveel geld aan het uitgeven bent.

@Hmmbob Dat je inkomsten onzeker zijn snap ik, maar nul invullen lijkt me echt niet de bedoeling als je weet dat je gewoon gaat omzetten. In theorie kan je er een 'vergrijpboete' voor krijgen tot 50% van de opzettelijk verkeerd ingevulde belastingaangifte. Hier geld ook dat je gewoon meerdere voorlopige aanslagen mag indienen in de loop van het jaar naar gelang je situatie veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Aftansert schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:03:
@Hmmbob Dat je inkomsten onzeker zijn snap ik, maar nul invullen lijkt me echt niet de bedoeling als je weet dat je gewoon gaat omzetten. In theorie kan je er een 'vergrijpboete' voor krijgen tot 50% van de opzettelijk verkeerd ingevulde belastingaangifte. Hier geld ook dat je gewoon meerdere voorlopige aanslagen mag indienen in de loop van het jaar naar gelang je situatie veranderd.
"Lijkt me" is geen heel sterk argument :+

Ik schreef al dat het volgens mij gewoon mag, maar ben dus benieuwd naar wat de regels echt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Hmmbob schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:11:
[...]
Ik schreef al dat het volgens mij gewoon mag, maar ben dus benieuwd naar wat de regels echt zijn.
Goed, dan zal ik in het vervolg niet meer op je antwoorden, want dit is echt de reinste tijdverspilling. Het staat gewoon in de gequote tekst. Zoek even op vergrijpboete ofzo. Ofwel: de regels zijn heel duidelijk, maar in de praktijk wordt er losjes mee omgegaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Aftansert op 09-12-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hmmbob schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:11:
[...]

"Lijkt me" is geen heel sterk argument :+

Ik ben geen accountant / boekhouder. Maar wat ik begrepen heb ben je belasting verschuldigd vanaf het moment dat je aangifte belasting binnen had moeten zijn. Over 2020 zal dat dacht ik voor 1 juni 2021 zijn. Je kunt uitstel aanvragen en dan mag je de aangifte later doen en dus ook later betalen. In dat geval betaal je wel (lage) invorderingsrente vanaf 1 juni 2021. Ook kun je vooraf geschatte aangifte doen. Als je die in één keer voldoet krijg je zelfs korting dacht ik. Maar dat is niet verplicht, je bent de belasting immers pas verschuldigd vanaf zomer het jaar erop. Zeker omdat de exacte belasting niet vaststaat, dat kan nog veranderen door investeringen of onverwachte hoge kosten, aftrekposten, subsidieregelingen en dat soort zaken. Het is geen loonbelasting.

Zo heb ik het afgelopen jaar ook gedaan. De boekhouder zet standaard alle voorlopige aangiftes op 0 en vraagt ook standaard uitstel aan voor alle aangiftes. En dan kun je wel zien wanneer het uitkomt.

[ Voor 8% gewijzigd door MadEgg op 09-12-2020 14:17 ]

Tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Aftansert schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:15:
[...]

Goed, dan zal ik in het vervolg niet meer op je antwoorden, want dit is echt de reinste tijdverspilling. Het staat gewoon in de gequote tekst. Zoek even op vergrijpboete ofzo. Ofwel: de regels zijn heel duidelijk, maar in de praktijk wordt er losjes mee omgegaan.
Wow, slecht geslapen ofzo? Kom even van de kast af...

Ik wil je best geloven, ik onderstreep nog eens dat het volgens mij zo mag maar dat ik graag bevestiging ergens zie en dan reageer je zo? Bijzonder.

Anyway, als ik zoek op vergrijpboete kom ik informatie tegen over het doen van een aangifte. Van de site van de belastingdienst:
U kunt een boete voorkomen door tijdig (op tijd), juist en volledig aan uw (aangifte)verplichtingen te voldoen.
Mijn punt is dus dat ik graag wil weten of een "voorlopige aanslag" hetzelfde is als een aangifte. Of, of dat een voorlopige aanslag onder aangifteverplichting valt? Gebaseerd op de antwoorden hier denk ik eerlijk gezegd niet, maar nogmaals: ik leer graag

Edit: op basis van dit stukje tekst lijkt een voorlopige aanslag niet verplicht:
U moet (bij)betalen?
Verwacht u belasting te moeten betalen? Dan kunt u ook een verzoek om een voorlopige aanslag doen.
edit2: Ah, nog meer info over de verzuimboete.
Wat als u niet meewerkt?
Voor een juiste belastingheffing is het belangrijk dat de gevraagde informatie beschikbaar komt. Niet voldoen aan dat verzoek is strafbaar. U kunt een verzuimboete krijgen als u niet of niet op tijd om toezending van een aangifte vraagt. Niet op tijd betekent hier: niet binnen zes maanden na afloop van het jaar waarover belasting wordt geheven. Als u uw aangifte niet, niet volledig of niet op tijd doet, kunnen wij u ook een boete opleggen.

[ Voor 34% gewijzigd door Hmmbob op 09-12-2020 14:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheDirk
Aftansert schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:03:
Als je niet genoeg reserves hebt om de belasting over 2021 in termijnen te betalen moet je je toch echt afvragen of je niet teveel geld aan het uitgeven bent.
Je kent mijn situatie niet. Ik sta op het punt een huis te kopen zonder hypotheek, met spaargeld dat ik de afgelopen jaren apart heb gezet (geleefd van ~40% netto inkomen). Daarbij gaat mijn bankrekening ivm aankoopkosten huis begin 2021 inderdaad iets in het rood. Vandaar dat ik IB2021 liever een paar maanden uitstel, als dat mag. Het is dus een cashflow-probleem, geen cash-probleem. Mocht 2021 enorm tegenzitten dan zou ik altijd alsnog een hypotheek op het huis kunnen afsluiten (maar als 2021 tegenzit valt de belasting sowieso mee). In elke andere situatie zijn de besparing op hypotheek/huur zo significant dat ik dat IB2021 spaarpotje zo weer opbouw.

Die vergrijpboete die je noemt is dus interessant, omdat ik wil weten of wat ik van plan ben toegestaan is. Of het verstandig is kan ik zelf wel beoordelen :).

[ Voor 3% gewijzigd door TheDirk op 09-12-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 10:34
Ik zou me er niet zo druk om maken.. Maar das geen officieel advies.

Ik heb dit jaar ook 0-aangifte laten staan tot oktober en in november alles in 1x afgetikt. Werkt prima voor mij en voor 2021 ga ik het weer zo doen.

Wel zorgen dat je dus consequent een voldoende groot deel van je winst apart zet. Ik doe 40% van de omzet excl btw naar een aparte bankrekening en hou daar overigens een substantieel deel van over.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefangrp op 09-12-2020 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
TheDirk schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:37:
[...]
Die vergrijpboete die je noemt is dus interessant, omdat ik wil weten of wat ik van plan ben toegestaan is. Of het verstandig is kan ik zelf wel beoordelen :).
Het antwoord is dus: het is niet toegestaan op straffe van een boete van 100% van de opzettelijk ontweken box 1 belasting (en een voorlopige aanslag valt daar gewoon onder [edit]), maar het wordt vaak door de vingers gezien gezien de staande praktijk bij velen.
TheDirk schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:37:
[...]
Je kent mijn situatie niet.
Okee, fair point >:) Nu ken ik je situatie wel deels, en klinkt het nog steeds onverstandig, want er hoeft maar iets te gebeuren en je kan geen hypotheek meer afsluiten en daarmee verlies je je liquiditeit. Maargoed, daar zitten hopelijk nog wel meer vangnetten achter :)

[ Voor 24% gewijzigd door Aftansert op 09-12-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Stefangrp schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:49:
Ik zou me er niet zo druk om maken.. Maar das geen officieel advies.

Ik heb dit jaar ook 0-aangifte laten staan tot oktober en in november alles in 1x afgetikt. Werkt prima voor mij en voor 2021 ga ik het weer zo doen.

Wel zorgen dat je dus consequent een voldoende groot deel van je winst apart zet. Ik doe 40% van de omzet excl btw naar een aparte bankrekening en hou daar overigens een substantieel deel van over.
Ik doe hetzelfde, maar dan met 33%. Volgens mijn berekeningen zit ik op 29,nogwat % daadwerkelijke belastingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Aftansert schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:51:
[...]

Het antwoord is dus: het is niet toegestaan op straffe van een boete van 50% van de opzettelijk ontweken box 1 belasting (en een voorlopige aanslag valt daar gewoon onder), maar het wordt vaak door de vingers gezien gezien de staande praktijk bij velen.
Hmm, je linkt net naar het verkeerde artikel, maar het staat inderdaad blijkbaar wel in de wet en het gaat om ten hoogste 100% ipv 50%:
Hoofdstuk VIIIA.
Bestuurlijke boeten
Afdeling 1. Overtredingen
Paragraaf 2. Vergrijpboeten

Artikel 67cc
1.Indien het aan opzet van de belastingplichtige is te wijten dat in een verzoek om het vaststellen van een voorlopige aanslag of in een verzoek om herziening als bedoeld in artikel 9.5 van de Wet inkomstenbelasting 2001 en artikel 27 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 onjuiste of onvolledige gegevens of inlichtingen zijn verstrekt, vormt dit een vergrijp ter zake waarvan de inspecteur hem een bestuurlijke boete kan opleggen van ten hoogste 100 percent van de in het tweede lid omschreven grondslag voor de boete.
2.De grondslag voor de boete wordt gevormd door het bedrag aan belasting dat als gevolg van de onjuiste of onvolledige gegevens of inlichtingen ten onrechte is of zou zijn teruggegeven of ten onrechte niet is of zou zijn betaald.
3.De bevoegdheid tot het opleggen van de boete, bedoeld in het eerste lid, vervalt vijf jaren na het tijdstip waarop het verzoek is gedaan.
Fijn, duidelijkheid! Beetje jammer dat hier niets over te vinden is op de site van de Belastingdienst zelf, en dat je dus in het wetboek moet duiken. Sluit wel aan bij wat je zegt:
maar het wordt vaak door de vingers gezien gezien de staande praktijk bij velen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 09-12-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Boekhouder zet hier ook alles op 0. Dat is super gangbaar en wordt door de meeste boekhouders ook niet afgeraden.

Ik vind het zelf fijn om ter allen tijde een flinke som geld paraat te hebben voor hypothetische noodgevallen, maar misschien kijk ik ook gewoon teveel films...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:24
Ik heb de afgelopen 2 jaar juist de hele voorlopige aanslag in 1x betaald aan het begin van het jaar, en zo krijg je een leuke korting van een procentje ofzo.
(alleen komend jaar waarschijnlijk niet, aangezien we misschien ook weer gaan verhuizen)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Je krijgt inderdaad grofweg 3% korting als je vooruit betaald tov maandelijks de voorlopig aanslag betalen. Dat is dan de effectieve rente op jaarbasis, maandelijks berekend over het resterende openstaande saldo. De effectieve korting is lager als je alles op 0 zet en een jaar later alles pas betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

[...]

Het antwoord is dus: het is niet toegestaan op straffe van een boete van 100% van de opzettelijk ontweken box 1 belasting (en een voorlopige aanslag valt daar gewoon onder [edit]), maar het wordt vaak door de vingers gezien gezien de staande praktijk bij velen.
Interesting... Voor de volledigheid de "officiele" link: https://wetten.overheid.n...z=2020-10-01&g=2020-10-01 - geen idee hoe autoritief Maxius is. Ik ga deze eens aan mijn boekhouder voorleggen.

Waar je nog over kunt twisten is dat het nergens opzet is om niet te betalen, maar met name om alleen dat te betalen wat daadwerkelijk verschuldigd is, zodra dat vastgesteld kan worden. Maar het is natuurlijk wel ondenkbaar dat het effectieve belastingpercentage 0 procent wordt dus dan moet je gaan werken met een hele serie aan schattingen van zowel inkomsten als uitgaven.

[ Voor 18% gewijzigd door MadEgg op 09-12-2020 16:30 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 08:13
pirke schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:10:
Je krijgt inderdaad grofweg 3% korting als je vooruit betaald tov maandelijks de voorlopig aanslag betalen. Dat is dan de effectieve rente op jaarbasis, maandelijks berekend over het resterende openstaande saldo. De effectieve korting is lager als je alles op 0 zet en een jaar later alles pas betaald.
De korting is volgens mij precies 0% als je pas na afloop van het jaar alles betaalt.
De bijdrage ZVW betaal ik altijd vooruit en daar krijg ik dan korting over. IB en PVV betaal ik maandelijks en het resterende bedrag pas na ontvangst van de aanslag in het jaar daarop. Dan is er geen sprake van korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
@Krysa Wat staat er (letterlijk) in die bedingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:52
voor zover ik weet kunnen ze je alleen aan een beding houden als jij zelf ook contact/gewerkt hebt voor die klant.
Toen ik uit de detachering ging, kreeg ik een lijst mee van klanten waar ik voor gewerkt en dus niet voor kon werken.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• SmartCazeX
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-02 11:11
Dag allen! Binnenkort ga ik voor mezelf beginnen na een aantal jaren in de detachering te hebben gewerkt. Er komt veel om de hoek kijken. Een van de punten zijn, de financiën. Stel ik hou 50% apart voor BTW en IB, 25% voor salaris en overige 25% voor buffer, pensioen en vakantiegeld. Is dat reëel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
SmartCazeX schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:20:
Dag allen! Binnenkort ga ik voor mezelf beginnen na een aantal jaren in de detachering te hebben gewerkt. Er komt veel om de hoek kijken. Een van de punten zijn, de financiën. Stel ik hou 50% apart voor BTW en IB, 25% voor salaris en overige 25% voor buffer, pensioen en vakantiegeld. Is dat reëel?
Voor IB kom je daar denk ik te krap mee uit, maar je buffer opbouw is ruim genoeg om dat op te vangen. Na BTW is 1/3de IB, 1/3de buffer en kosten en 1/3de privé opname (incl vakantiegeld) een goede vuistregel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Ik ben ook per volgende maand voor mezelf aan het werk, na lang wikken en wegen. Mijn aanraden zou zijn om de BTW en IB los van elkaar te zien. Eerst de BTW apart zetten, en van het overige bedrag ongeveer 1/3e apart te houden voor IB. Al met al is de rest dan inderdaad 50/50, zodat je iedere maand een evenhoog bedrag aan buffer opbouwt. In werkelijkheid kom je dan uit op 1/3e, 1/3e, 1/3e (wat hierboven ook al aanbevolen staat, zie ik nu!) Verder zit ik er zelf over te denken om mijn pensioen apart op te bouwen in een beleggingsrekening, maar dat kan je ook zelf apart houden of eventueel in een pensioenfonds stappen.

Maar goed; dat is mijn plan. Of het daadwerkelijk goed uit gaat pakken is altijd een spannende tweede :)

[ Voor 4% gewijzigd door Huntarr op 10-12-2020 08:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Hey, geweldig dat je deze stap gaat maken. Welkom bij de club!

Ik werk op de volgende manier, en volgens mij heb ik dit bij veel andere mensen ook gezien.

Factuur komt binnen. Voor het rekennen roep ik even 10.000 euro ex btw. 12.100 euro incl btw
Zet de BTW van 2100 gelijk op spaarrekening A.
35-40% (Ik houd 40% aan) van de 10.000 euro gaat appart. Dus 4000 euro gaat naar spaarrekening B. voor Inkomsten belasting
Van de 60% die over blijft, 6000 euro, geef ik mijzzelf een salaris van 2700. Dit is wat ik in loondienst ook kreeg, plus een beetje omdat ik vond dat ik loonsverhoging verdiende.

De overige 3300 blijft dan op de zakelijke rekening voor rekeningen (auto, benzine, verzekeringen etc etc). en is gelijk ook de buffer.

Ja, 40% is wss erg veel, maar ik houd liever over dan dat ik tekort kom op de IB rekening, wat over blijft gaat terug de buffer pot in.

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 14:52

MarcoKL

That's a huge b*tch!

BennyV schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:21:
[...]

Hey, geweldig dat je deze stap gaat maken. Welkom bij de club!

Ik werk op de volgende manier, en volgens mij heb ik dit bij veel andere mensen ook gezien.

Factuur komt binnen. Voor het rekennen roep ik even 10.000 euro ex btw. 12.100 euro incl btw
Zet de BTW van 2100 gelijk op spaarrekening A.
35-40% (Ik houd 40% aan) van de 10.000 euro gaat appart. Dus 4000 euro gaat naar spaarrekening B. voor Inkomsten belasting
Van de 60% die over blijft, 6000 euro, geef ik mijzzelf een salaris van 2700. Dit is wat ik in loondienst ook kreeg, plus een beetje omdat ik vond dat ik loonsverhoging verdiende.

De overige 3300 blijft dan op de zakelijke rekening voor rekeningen (auto, benzine, verzekeringen etc etc). en is gelijk ook de buffer.

Ja, 40% is wss erg veel, maar ik houd liever over dan dat ik tekort kom op de IB rekening, wat over blijft gaat terug de buffer pot in.
ik doe hetzelfde! alleen gun ik mijzelf 3000 per maand :+

Wat er overblijft van de btw aangifte gaat ook naar de reserve..
40% is idd ruim, ik houd elk jaar over en dat is toch een mooie meevaller vind ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
MarcoKL schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:51:
[...]

40% is idd ruim, ik houd elk jaar over en dat is toch een mooie meevaller vind ik ;)
Haha! Ik zou liegen als ik niet zo af en toe iets meer stort hoor... HEt is maar net hoe de maand loopt... In lockdown soms iets minder... toen de horeca weer open moest en ik 5 dagen in de week in een restaurant zat iets meer.

Het is een "Streefbedrag", geen vaste waarde. Mn maand omzet zit vaak ook wel boven die 10K, maar dit rekende makkelijker zo op de vroege ochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:33
BTW zet ik direct 1 op 1 apart en voor inkomstenbelasting reserveer ik 35% van de omzet (omzet ex. BTW). Aangezien ik nog kosten maak en aftrekposten heb in box 1 (HRA, AOV, lijfrente) is die 35% tot nu toe altijd meer dan genoeg gebleken.

Voor pensioen kan je je maximale jaarruimte berekenen (heeft een maximum van ong. 12K) en gewoon maandelijks 1/12 overmaken. Vakantiegeld is echt iets voor werknemers, vergeet dat lekker ;) Verder lekker sparen tot je een comfortabele buffer hebt die bijvoorbeeld al je uitgaven van 6-12 maanden kan dekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
Lol, bij mij is het niet wat ík mezelf gun, maar wat mijn vrouw zichzelf gunt :+
Ascension schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:29:
Voor pensioen kan je je maximale jaarruimte berekenen (heeft een maximum van ong. 12K) en gewoon maandelijks 1/12 overmaken.
Voor handig tooltje voor je jarruimte, zie mijn eerdere post:
Hmmbob schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:43:
Dat mag niet zonder meer. Kijk even bij Bright, die hebben een heel handige jaarruimte berekenaar (Excel) online staan die ook dit soort dingen aangeeft.

Edit; oh, ik zie dat ik daarvoor gegevens achter moest laten. Geef me 30min, dan slinger ik hem even online en deel hier een linkje (eerst even eten met de kinderen)

Members only:

[ Voor 66% gewijzigd door Hmmbob op 10-12-2020 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Ik doe bijna hetzelfde alleen wat ik eruit haal als salaris zet ik ook apart op de IB spaarrekening. Dus eigenlijk 50%.

Einde van het jaar geeft dit een hele leuke bonus op. Wat overigens direct in aflossing van de hypotheek gaat :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Deveon
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:54:
[...]

Ik doe bijna hetzelfde alleen wat ik eruit haal als salaris zet ik ook apart op de IB spaarrekening. Dus eigenlijk 50%.

Einde van het jaar geeft dit een hele leuke bonus op. Wat overigens direct in aflossing van de hypotheek gaat :P
Hier ook, alleen vind ik mijn hypotheek wel laag genoeg (<60 LTV) dus gaat het per kwartaal de beurs op. Over het algemeen kan ik wel een kwartaal voorruit kijken of ik een grotere buffer nodig ga hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 10-12-2020 11:20 ]

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:26

page404

Website says no

Hmmbob schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:46:
[...]

Lol, bij mij is het niet wat ík mezelf gun, maar wat mijn vrouw zichzelf gunt :+
Vrouwen zijn het grootste risico voor je jaarplanning en budget >:)

Members only:

[ Voor 31% gewijzigd door page404 op 10-12-2020 12:00 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Members only:

[ Voor 37% gewijzigd door Deveon op 10-12-2020 12:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
page404 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:43:
[...]

Nou, mijn vrouw zorgt er al heel lang voor dat ik geen domme dingen doe met m'n geld :+

Zoveel elektronica te koop, zo weinig tijd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 14:52

MarcoKL

That's a huge b*tch!

page404 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:43:
[...]

***members only***
Ik heb een kinderzitje achterop en een vrouwenfiets, anders schop ik telkens t kind voor z'n kop als ik wil opstappen.. dus als je m ook privé wil gebruiken dan is het best te verklaren toch? :) ( als je geen kids heb, misschien wil je ze ooit en ben je alvast op de toekomst voorbereid :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 19-09 21:24

_Arthur

blub

7% bijtelling per jaar over de cataloguswaarde inc BTW (altijd, ongeacht of je hem alleen 'zakelijk' gebruikt) en BTW teruggave over max Euro 749,- inc BTW.

[ Voor 17% gewijzigd door _Arthur op 10-12-2020 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

MarcoKL schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:41:
[...]

Ik heb een kinderzitje achterop en een vrouwenfiets, anders schop ik telkens t kind voor z'n kop als ik wil opstappen.. dus als je m ook privé wil gebruiken dan is het best te verklaren toch? :) ( als je geen kids heb, misschien wil je ze ooit en ben je alvast op de toekomst voorbereid :) )
Ik heb ook een vrouwenfiets inclusief afneembaar mandje voorop. Heeel handig om bier mee te nemen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mmm, dat is eigenlijk wel een goede om dit jaar nog te kopen, een nieuwe fiets, die andere valt ondertussen wel uit elkaar van ellende

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
Hmpf de rente van Knab is vanaf volgend jaar 0.00%

• Huntarr
hackerhater schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:32:
Je krijgt nauwelijks ergens nog rente, dan kun je het beter zelf laten renderen op de beurs of via een deposito (Als je het zeker nog niet nodig hebt)

• hackerhater
Huntarr schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:34:
[...]

Je krijgt nauwelijks ergens nog rente, dan kun je het beter zelf laten renderen op de beurs of via een deposito (Als je het zeker nog niet nodig hebt)
I know, maar de like 45K liqide middelen (na aftrek buffer IB) die ik nu nog heb na het afkopen van de auto-financiering hou ik liever beschikbaar voor het geval dat.

Ben prive wel wat investeringen het doen. Zoals airco overal, isolatie verbeteren ed.

[ Voor 9% gewijzigd door hackerhater op 10-12-2020 14:36 ]

• Huntarr
hackerhater schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:36:
[...]

I know, maar de like 45K liqide middelen (na aftrek buffer IB) die ik nu nog heb na het afkopen van de auto-financiering hou ik liever beschikbaar voor het geval dat.

Ben prive wel wat investeringen het doen. Zoals airco overal, isolatie verbeteren ed.
Mee eens hoor, ik ga vanaf februari ook freelance aan de slag en het eerste jaar wordt het gewoon ouderwets buffertje opbouwen, dan maar tegen 0% rente. Wat ik echter niet ga doen is geld toeleggen op het bewaren van mijn geld, dus zodra de buffer vol genoeg is om eventueel een jaartje uit te kunnen zingen gaat alles naar een zelf samengesteld beleggingsfonds :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:36:
[...]

Je kan ook volgend jaar de IB in één keer betalen, de buffer bouw je daarin razendsnel weer op.

Overigens maakt 0,01% (0,02% bij kwartaalsparen) en 0% ook niet echt veel uit. Je kan natuurlijk zien dat je geen rente meer krijgt, maar je kan het ook bekijken dat de rente met 0,01% verlaagd is.

• hackerhater
Deveon schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:41:

Je kan ook volgend jaar de IB in één keer betalen, de buffer bouw je daarin razendsnel weer op.

Overigens maakt 0,01% (0,02% bij kwartaalsparen) en 0% ook niet echt veel uit. Je kan natuurlijk zien dat je geen rente meer krijgt, maar je kan het ook bekijken dat de rente met 0,01% verlaagd is.
Well dat de rente naar 0 gaat van zo goed als 0 is whatever.
Maar wat is de volgende stap voor bedragen < 100.000 ?

Per 1-1 gaat de VOF terug naar een eenmanszaak, wat betekend dat de auto op mijn prive-naam moet ipv op de zaak. Dus moest ik de financiering af kopen om het kentekenbewijs in handen te krijgen op korte termijn.
Dat deed wel even pijn aan mijn buffer.
Maar maandelijke lasten zijn nu wel gezakt met iets van 500 euro per maand :Y)
Dus ja meer vrijheid.

[ Voor 25% gewijzigd door hackerhater op 10-12-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Ik ben trouwens echt zo blij dat ik sinds kort een boekhoudpakket heb.... ik heb nu gewoon zin om mijn administratie te doen, ik zit te wachten op facturen :+

Ik vond het nooit nodig, maar na afgelopen kwartaal 3 avonden bezig te zijn geweest met alle inmiddels niet meer leesbare bonnetjes uit het buitenland is dit echt een verademing. Nu heb ik 3 avonden mijn heel jaar administratie overgezet. Daarmee ontdekte ik dat ik 80,- teveel btw betaald heb, dus de eerste financiele winst is er al :)

Hiervoor deed ik alles in excel en dat kan dus ook wel, alleen dit is zoveel makkelijker met minder kans op fouten dat ik het het geld wel waard vind!

Van mijn boekhouder had ik snelstart doorgekregen echter bleek dat moneymonk meer op de uren zzp-ers gericht is waar snelstert ook te koppelen is aan een kassa etc. iets andere doelgroep dus. Moneybird vond ik in vergelijking aan de dure kant.

dus voor de starters... bespaar je de moeite van excel en doe het gelijk goed >:)

• thijs42
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-02 22:11
-Jaap-io schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:02:
[ .. ] dus voor de starters... bespaar je de moeite van excel en doe het gelijk goed >:)
Ik heb gelijk gnucash geinstalleerd, omdat ik eigenlijk niet online wil werken. Ben er nog niet helemaal over uit of dat een goed idee is geweest. Best een hoge learning curve. Nou heb ik ook nooit Economie II gehad (of was dat I?), dus misschien is dat ook een gemis...
Ben nog in een heel vroeg stadium, dus overstap is snel gedaan nog.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

-Jaap-io schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:02:
Ik ben trouwens echt zo blij dat ik sinds kort een boekhoudpakket heb.... ik heb nu gewoon zin om mijn administratie te doen, ik zit te wachten op facturen :+

Ik vond het nooit nodig, maar na afgelopen kwartaal 3 avonden bezig te zijn geweest met alle inmiddels niet meer leesbare bonnetjes uit het buitenland is dit echt een verademing. Nu heb ik 3 avonden mijn heel jaar administratie overgezet. Daarmee ontdekte ik dat ik 80,- teveel btw betaald heb, dus de eerste financiele winst is er al :)

Hiervoor deed ik alles in excel en dat kan dus ook wel, alleen dit is zoveel makkelijker met minder kans op fouten dat ik het het geld wel waard vind!

Van mijn boekhouder had ik snelstart doorgekregen echter bleek dat moneymonk meer op de uren zzp-ers gericht is waar snelstert ook te koppelen is aan een kassa etc. iets andere doelgroep dus. Moneybird vond ik in vergelijking aan de dure kant.

dus voor de starters... bespaar je de moeite van excel en doe het gelijk goed >:)
Ik heb net even naar de prijzen gekeken, maar ik zie bij MoneyMonk €20,- per maand, bij Moneybird €12/€21/€30 per maand, dat scheelt toch niets? Moneybird zou mogelijk zelfs goedkoper kunnen zijn.

Verder zou ik inderdaad nóóit Excel gebruiken, dat is vragen om ellende, eindeloze zoektochten en fouten. Ik spreek helaas uit ervaring ;) €20 p/m vind ik wel vrij veel moet ik zeggen, en de 20 transacties per maand voor het 12-euro-pakket bij Moneybird is een beetje krap. Ik heb alles gratis in GnuCash staan, werkt ook prima. De eerste keer een paar uurtjes nodig om ermee te leren werken maar nu is elk het elk kwartaal minutenwerk om de BTW-aangifte voor te bereiden.

Tja

• ari3
  • Niet online
Als je zou beleggen vanuit de eenmanszaak betaal je dan ook iedere jaar een fictief rendement of gewoon niets zolang je geen winst hebt?

Tevens, kun je beleggingsverliezen verrekenen met de winst net zoals je incourante voorraad kan afwaarderen?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

hackerhater schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:32:
OpenBank heeft nog 0,02% 8) :| (en nog een actie, 6 maanden lang over 5000 euro nog 2%, vet binnenlopen dus 8)7 )

Qua boekhoud pakketten, heeft e-boekhouden 15 maanden gratis, en als je echt weinig mutaties hebt, een heel goedkope versie. Ik vind het juist handig dat het online is, niet dat getrut dat het alleen op je eigen laptop staat of dat je weer een RDP sessie moet openen of zo.

[ Voor 32% gewijzigd door Crazy D op 10-12-2020 16:13 ]

Exact expert nodig?

• -Jaap-io
MadEgg schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:14:
[...]

Ik heb net even naar de prijzen gekeken, maar ik zie bij MoneyMonk €20,- per maand, bij Moneybird €12/€21/€30 per maand, dat scheelt toch niets? Moneybird zou mogelijk zelfs goedkoper kunnen zijn.

Verder zou ik inderdaad nóóit Excel gebruiken, dat is vragen om ellende, eindeloze zoektochten en fouten. Ik spreek helaas uit ervaring ;) €20 p/m vind ik wel vrij veel moet ik zeggen, en de 20 transacties per maand voor het 12-euro-pakket bij Moneybird is een beetje krap. Ik heb alles gratis in GnuCash staan, werkt ook prima. De eerste keer een paar uurtjes nodig om ermee te leren werken maar nu is elk het elk kwartaal minutenwerk om de BTW-aangifte voor te bereiden.
Wat veel of weinig is moet ieder voor zich bepalen ;) Het scheelt mij veel tijd, ook met het bij houden van uren en hier facturen van maken, wat dus automtisch kan in moneybird. Zoals ik al aangaf in excel koste een kwartaal mij 1 tot 2 avonden en zag ik er tegen op. Nu heb ik in 4 avonden mijn hele jaar administratie gedaan en vind ik het nog leuk ook ;)

De beperking van moneybird vind ik niet prettig, dus ik had dan voor het uitgebreide pakket gekozen. Ik denk dat ik de 50 wel haal met de tankbonnetjes en spaarrekenigen erbij.
Als je dan kan kiezen tussen 20 of 30 is de keuze snel gemaakt.

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:11:
[...]

OpenBank heeft nog 0,02% 8) :| (en nog een actie, 6 maanden lang over 5000 euro nog 2%, vet binnenlopen dus 8)7 )

Qua boekhoud pakketten, heeft e-boekhouden 15 maanden gratis, en als je echt weinig mutaties hebt, een heel goedkope versie. Ik vind het juist handig dat het online is, niet dat getrut dat het alleen op je eigen laptop staat of dat je weer een RDP sessie moet openen of zo.
Openbank bied toch geen zakelijke rekeningen? Daarnaast vind ik een Spaanse IBAN niet echt vertrouwen wekken. Mijn prive rekening van Knab gaat ook naar 0,02%.

E-boekhouden bevalt hier ook erg goed, maar volgend naar gaat mijn boekhouder naar Yuki en kost mij zelfs nog minder.

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:45

JJJ

Is het opgeven van een geldig telefoonnummer verplicht verstandig bij de registratie van een eenmanszaak bij de KvK?

Ik ben er naar aan het kijken maar ben huiverig mijn nummer op te geven door alle verhalen over ongewenste reclame. Ik lees wel dat er wat maatregelen genomen zijn (afschermen van nummer voor eenmanszaken b.v.) maar is dit tegenwoordig afdoende?

[ Voor 2% gewijzigd door JJJ op 10-12-2020 16:34 . Reden: Doorklikken.... is niet verplicht blijkbaar... maar wel handig? ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
JJJ schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:26:
Is het opgeven van een geldig telefoonnummer verplicht verstandig bij de registratie van een eenmanszaak bij de KvK?
Ik heb dat toen de GDPR er nog niet was 10 jaar terug wel gedaan, en werd redelijk vaak gebeld met allerlei zinloze verkooppraatjes. Bij de heroprichting van m'n eenmanszaak een paar jaar geleden heb dus geen telefoonnummer opgegeven.

De dame van de KVK wilde me in eerste instantie niet inschrijven zonder telefoonnummer, want "je moet toch bereikbaar zijn als ondernemer". Ik moest na een minutenlange discussie de obvious leugen "ik heb geen telefoon" tevoorschijn halen om alsnog ingeschreven te worden 8)7

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54

Ik ben er naar aan het kijken maar ben huiverig mijn nummer op te geven door alle verhalen over ongewenste reclame. Ik lees wel dat er wat maatregelen genomen zijn (afschermen van nummer voor eenmanszaken b.v.) maar is dit tegenwoordig afdoende?
Zelf heb ik bij verbonden een doorschakelnummer (085)

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Ik word nog amper gebeld, maar dat is in het begin wel anders geweest.

Maak sowieso even een virtueel nummer aan dat je op kunt geven als je ergens verplicht een nummer moet vermelden. Mocht die ooit op één of ander callcenterlijstje terechtkomen, dan kun je die zo opzeggen en een nieuw nummer nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 22:20

Ik heb zonder veel nadenken bij oprichting mijn privé nummer opgegeven, maar nooit echt last van gehad. Dat telefoonnummer is opgenomen in het bel-me-niet register en dat is ook voor een eenmanszaak geldig. Verder heb ik ook de NMI van KvK geactiveerd, maar dat is meer voor post e.d. Mijn ervaring, maar YMMV.

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01

Tenzij je echt verwacht dat mensen/bedrijven met wie jij zaken (wilt) doen de KvK inschrijving gaan raadplegen voor jouw nummer zou ik het niet doen. Is nergens voor nodig. De KvK doet alles per post/mail en niks telefonisch. Daarnaast is het volgens mij tegenwoordig niet meer verplicht.

Toen ik mijzelf inschreef heb ik het nummer van de KvK zelf opgegeven, maar daar trapte de persoon die mijn inschrijving behandelde niet in. Hij zei tussen neus en lippen door wel dat ik een nep nummer mocht opgeven, en heb dat dan dus ook gedaan. Ik ben precies 0 keer gebeld door energieleveranciers en andere ratten die me dingen wilde aansmeren.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Genoeg bedrijfjes die denken (doen alsof) dat een belmeniet registratie niet geldt als je bedrijfje hebt. Wordt nog te vaak gebeld door bv een KPN Zakelijk, Energie collectieven en dergelijke en stond zelfs keertje iemand doodleuk voor de deur van Vattenfal zakelijk.

• Deveon
  • Niet online

Zelf heb ik een vast nummer opgegeven wat direct in de voicemail verdwijnt. De mevrouw van de KvK gaf aan de ze mij nooit zouden bellen. Uiteindelijk wel blij wat ondanks dat ik ongeveer een jaar geleden aangeven heb om niet voor commerciële doeleinde benaderd te willen worden stonden er genoeg in de voicemail.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Ik heb mijn telefoon afgesloten, oude telnr staat nog bij KVK en de duizenden andere bedrijven die me lastig vielen. Nu nooit meer gebeld, heerlijk. Had dit veel eerder moeten doen :)

• Stefangrp
  • Laatst online: 10:34
Duizenden?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:45

JJJ

Dank voor de reacties! Ik heb besloten m’n telefoonnummer en mail achterwege te laten bij de inschrijving. Binnenkort een afspraak bij de KVK en dan mag ik me een van jullie noemen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMeToday
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-12-2020
Als men een nieuwe openingsbalans maakt als je begint met je onderneming - is het tijdstip / kalenderjaar daar nog relevant voor? De eerste factuur zal pas in maart worden betaald - maar op dit moment ben ik wel bezig met de aanschaf van een laptop en omzetting van mijn computer en telefoon naar de zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
@FreeMeToday In principe niet, voor zover ik weet. Zelfs als je kosten of uren hebt gemaakt voor je bedrijf voordat het ingeschreven is, mag je deze als opvoeren in het jaar dat je de onderneming begint. Verder kan je natuurlijk spullen uit privé inbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 15:22
Je mag inderdaad aanloop-kosten hebben in het begin

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 15:08
Dank aan al die discussies over KVK + telefoonnummer + spam. Ik dacht kan ik mijn telefoonnummer niet eenvoudig verwijderen bij de KVK, en wat schets mijn verbazing. Dit kan gewoon eenvoudig online. KVK inloggegevens + Digid verreist. Binnen een paar minuten gedaan. Goed begin van de week!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
tony-stark schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:49:
Dank aan al die discussies over KVK + telefoonnummer + spam. Ik dacht kan ik mijn telefoonnummer niet eenvoudig verwijderen bij de KVK, en wat schets mijn verbazing. Dit kan gewoon eenvoudig online. KVK inloggegevens + Digid verreist. Binnen een paar minuten gedaan. Goed begin van de week!
Held! Dat ondertekenproces is wel onnodig dubbel hoor. Ben al ingelogd met m'n digid, waarom dan alsnog via iDeal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 23:05
Ja, hier net zo... Wel fijn dat je het nummer weg kunt halen. Vandaag ook weer gebeld dat mijn energiecontract goedkoper kan.
Wel geleerd dat het bel-me-niet register voor consumenten is en dat je als 'bedrijf' je het recht van verzet kunt gebruiken (https://www.bel-me-niet.nl/vragen/wat-het-recht-van-verzet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Top. Hier ook gelijk email adres aangepast en telefoonnummer verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
UrbanSnEAky schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:01:
Ja, hier net zo... Wel fijn dat je het nummer weg kunt halen. Vandaag ook weer gebeld dat mijn energiecontract goedkoper kan.
Wel geleerd dat het bel-me-niet register voor consumenten is en dat je als 'bedrijf' je het recht van verzet kunt gebruiken (https://www.bel-me-niet.nl/vragen/wat-het-recht-van-verzet)
Het bel-me-niet-register is voor natuurlijke personen, daar valt een zelfstandige ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:12
Ik heb een jaar geleden ook mijn telefoonnummer weg gehaald bij de KvK maar kreeg daarna wel een brief dat een telefoonnummer verplicht is? Toen maar een VoIP nummer toegevoegd die ergens op een voicemail uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

wishmaster1986 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:03:
Ik heb een jaar geleden ook mijn telefoonnummer weg gehaald bij de KvK maar kreeg daarna wel een brief dat een telefoonnummer verplicht is? Toen maar een VoIP nummer toegevoegd die ergens op een voicemail uitkomt.
Heb ik ook gehad. Schouders opgehaald.
Bij inschrijven VoF kreeg ik ook commentaar dat ik telnr niet had gevuld. Daar alsnog ingevuld, en de volgende ochtend weer weggehaald. Wat willen ze doen... me uitschrijven?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 23:05
Hertog_Martin schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:45:
[...]

Het bel-me-niet-register is voor natuurlijke personen, daar valt een zelfstandige ook onder.
Hmm, ik lees het inderdaad (https://www.bel-me-niet.n...ie-de-telecommunicatiewet). Goed om te weten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 15:08
Crazy D schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:07:
[...]

Heb ik ook gehad. Schouders opgehaald.
Bij inschrijven VoF kreeg ik ook commentaar dat ik telnr niet had gevuld. Daar alsnog ingevuld, en de volgende ochtend weer weggehaald. Wat willen ze doen... me uitschrijven?
Misschien kan iemand een nummer maken met een generieke voicemail. Dan kunnen dit nummer allemaal opgeven bij de KVK.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

tony-stark schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:42:
[...]

Misschien kan iemand een nummer maken met een generieke voicemail. Dan kunnen dit nummer allemaal opgeven bij de KVK.
"Dit is de voice mail van ... " en dan 5 minuten lang bedrijfsnamen... :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennyV
"Dit is de voicemail van Het freelance ICT-ers discussie topic. Laat geen bericht achter na de piep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:26

page404

Website says no

tony-stark schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:42:
[...]

Er was een tijdje geleden zo'n nummer waar je in een menu terecht kwam met allerlei absurde keuzes vooral gericht op telefonische verkopers. Die heb ik en een paar anderen met KVK inschrijving als nummer gebruikt. Was daarna meteen een stuk rustiger ;)
Kan het helaas niet meer vinden.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ziggo, T-Mobile en KPN bleven me lastigvallen. Iedere partij belde om de paar weken om me thuis zakelijk internet aan te smeren, waardoor ik wekelijks vriendelijk kon melden daar geen interesse te hebben, omdat mijn 1000/1000-verbinding níet goedkoper kan bij ze.

Toen Ziggo vijfmaal in evenveel weken anoniem belde, was ik het zat en heb me ingeschreven bij het bel-me-nietregister. Sindsdien wordt het steeds stiller op m'n mobiel.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
Iemand interesse in een opdracht tegen een tarief van € 28,- per uur?

Net via LinkedIn bericht gekregen (van de zoveelse Engelse recruiter), met daarbij een opdrachtomschrijving en uurtarief. Ik dacht laat ik eens lezen wat het is.... wel van alles verwachten en dan een tarief van € 28,-? Kom op zeg.... dat ze dit durven

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Die zoekt geen freelancer zoals we die hier kennen, maar een "contract worker", soort van werknemer met flexcontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
@c-nan In de UK werken ze vaak met dagtarieven. Dus waarschijnlijk gaat het om €3,50 per uur.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Pagina: 1 ... 194 ... 643 Laatste