-
[ Voor 100% gewijzigd door BertS op 17-11-2020 08:48 ]
[ Voor 100% gewijzigd door BertS op 17-11-2020 08:48 ]
Dit gaat eenzelfde drama worden als de wet DBA...Hydra schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:59:
[...]
Ben benieuwd hoe dit deel ingevuld gaat worden:
"In plaats daarvan komt er vanaf januari een nieuwe proef met een module waarbij opdrachtgevers kunnen zien of ze werk door een zzp’er mogen laten uitvoeren of dat het door een vaste medewerker moet worden gedaan."
Wat nu als die vaste medewerkers niet te vinden zijn? Nouja, we gaan 't zien. Ik vermoed dat we het er in 2030 nog steeds over hebben.
Toevallig is mijn vrouw heel erg commercieelt_captain schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:45:
Je eigen detacheringsbedrijf oprichten waarbij je vermijdt om DGA te zijn, dat is de essentie.
Je relatie met de klant is nog steeds hetzelfde, alleen stuur je iemand anders voor de commerciële onderhandelingen. Je hoeft in ieder geval geen vijfjarenplan te maken voor je eigen competentie-ontwikkeling
Het jammere is vooral dat er niet duidelijk gemaakt wordt welk probleem ze echt op willen lossen, of ieder geval de regels die elke keer voorgesteld worden zijn niet effectief voor hetgeen ze zeggen te willen bereiken: Het beschermen tegen uitbuiting en gedwongen zelfstandigheid.ybos schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:48:
[...]
Het is jammer dat men in Den Haag niet snapt dat het een soort kat en muis spel is. Voordat de regels definitief zijn, zijn er al meerdere oplossingen voorhanden zodat het gros van de ZZP gewoon kan blijven doen wat ze al jaren doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 17-11-2020 08:57 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Helaas, DGA gaat verder dan de persoon. Ook je vader, broer of kind directeur maken gaat je niet redden.ybos schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:49:
[...]
Toevallig is mijn vrouw heel erg commercieel![]()
Dat heet toch midlance?Ernemmer schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:58:
Maar misschien wilt er wel iemand een worst case scenario uitrekenen, wat er netto overblijft als je in verkapt loondienst komt en de kosten voor de opdrachtgever hetzelfde blijven.
[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 17-11-2020 09:12 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik vermoed dat hier toch veel werkgeversorganisaties een vinger in de pap hebben, en dan met name VNO/NCW. En dan denk je natuurlijk, die zijn er toch voor ondernemers? JA, maar niet voor eenpitters zoals de meesten onder ons. Zij willen dat hun aangesloten bedrijven mensen aan kunnen nemen en dat alle sociale vangnetten in collectiviteit blijven, en dat strookt niet met al die ZZP-ers die het zelf wel regelen en effectief voor krapte op de arbeidsmarkt (lees: loondienst) zorgen.Woy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:55:
[...]
Het jammere is vooral dat er niet duidelijk gemaakt wordt welk probleem ze echt op willen lossen, of ieder geval de regels die elke keer voorgesteld worden zijn niet effectief voor hetgeen ze zeggen te willen bereiken: Het beschermen tegen uitbuiting en gedwongen zelfstandigheid.
Dat is trouwens een criterium waar de regelgeving het helemaal niet mee gaat redden. Het is namelijk van toepassing op heel veel werk. Ik kan die loodgieter namelijk best in dienst nemen. Die installateur voor alarmsystemen bij een winkelketen kan ook makkelijk in loondienst werken. Die schoonmaker ook, daar hoeft ook geen externe partij voor op te draaien.Woy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:05:
Daarvan zou je kunnen zeggen dat het ook intern uitgevoerd zou kunnen worden. ( Al is het voor zowel mij als de inhurende partij wel een hele bewuste keuze om het in deze vorm te doen. Voor hun om extra kennis in huis te halen en zo eigen personeel meer kennis te laten vergaren, voor mij voor flexibiliteit, want vanaf het begin de intentie uitgesproken dat het voor max 1,5/2 jaar zou zijn )
[ Voor 24% gewijzigd door page404 op 17-11-2020 09:34 ]
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Exact mijn gedachte. Als je dit in het achterhoofd houdt is het gekronkel van de politiek qua motivering van de wet DBA eigenlijk nog wel grappig om te zien ookpage404 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:30:
[...]
Ik vermoed dat hier toch veel werkgeversorganisaties een vinger in de pap hebben, en dan met name VNO/NCW. En dan denk je natuurlijk, die zijn er toch voor ondernemers? JA, maar niet voor eenpitters zoals de meesten onder ons. Zij willen dat hun aangesloten bedrijven mensen aan kunnen nemen en dat alle sociale vangnetten in collectiviteit blijven, en dat strookt niet met al die ZZP-ers die het zelf wel regelen en effectief voor krapte op de arbeidsmarkt (lees: loondienst) zorgen.
Ik vermoed dat die lobby heel sterk is, kijk maar naar de voorgestelde maatregelen. De onderkant wordt niet beschermd, de bovenkant wordt geraakt. Logisch, een postkoerier in dienst is een risico voor die ondernemer. Een postkoerier als ZZP-er inhuren is gunstiger. Aan de bovenkant. van de markt is het net andersom: een jurist of ICT-er in loondienst levert veel geld op, een ZZP-er is een concurrent. Als je dat in gedachte houdt wordt het een stuk verklaarbaarder.
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Herkenbare situatie. Support contract, stukje software voor eigen rekening en risico ontwikkeld en diverse kleine projecten voor opdrachtgevers die geen interne mensen hebben in het vakgebied.Woy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:05:
[...]
Maar daarnaast doe ik ook kleine opdrachten (zowel langlopende als kortlopende) waar het totaal niet wenselijk is om het intern uit te voeren. Als je gedwongen wordt om in loondienst te gaan voor de eerste, loop je weer tegen het probleem aan dat er dan vaak problemen ontstaan voor nevenwerkzaamheden, en dus mijn andere inkomsten niet mogelijk zouden zijn.
[...]
Ook wel bekend onder de noemer corruptie.Rockster schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:34:
[...]
Exact mijn gedachte. Als je dit in het achterhoofd houdt is het gekronkel van de politiek qua motivering van de wet DBA eigenlijk nog wel grappig om te zien ook
Enige toelichtinghackerhater schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:38:
[...]
Ook wel bekend onder de noemer corruptie.
Keer op keer wetten aannemen die alleen de grote bedrijven helpen ten koste van kleine bedrijven en de gewone burgers?ybos schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:09:
[...]
Enige toelichtingWat je roept is nogal een beschuldiging
Of gewoon een wit voetje halen voor als ze de politiek verlaten en daarna altijd een hele leuke functie krijgen bij een groot bedrijf met dito verdiensten.hackerhater schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:11:
[...]
Keer op keer wetten aannemen die alleen de grote bedrijven helpen ten koste van kleine bedrijven en de gewone burgers?
Het is niet alleen dit gedoe met ZZP'er, het is op heel veel vlakken (oa nu weer die BIK).
Dat ruikt heel erg naar vriendjespolitiek of steekpenningen.
Dat zit al heel erg op het randje van corruptie hoorErnemmer schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:26:
Of gewoon een wit voetje halen voor als ze de politiek verlaten en daarna altijd een hele leuke functie krijgen bij een groot bedrijf met dito verdiensten.
In combinatie met je core business wel. Als jij software ontwikkelt (of een in-house ontwikkelteam hebt voor je eigen bedrijfssoftware) zou dat een argument kunnen zijn dat je extra handjes in dienst moet nemen. Ben jij aannemer en huur je 40 uur per week een loodgieter in, zou dat verdediging kunnen zijn waarom je hem in dienst moet nemen. Maar ben jij eigenaar van een pand en heb je nu even een loodgieter nodig voor het aanleggen van wat leidingwerk is het onzin dat je daarom iemand in dienst moet nemen (de huisbaas die 4 uur per week overige kleine klusjes doet wellicht weer wel). De schoonmaker is dan ook misschien een grensgevalletje, maar het argument van praktisch lastig uitvoerbaar als je bij 10 bedrijven in dienst zou moeten voor 4 uur per week zou daar nog voor kunnen gelden in het voordeel van de zzp schoonmaker (maar, als jij namens een schoonmaakbedrijf wordt ingehuurd zou je ook gewoon in dienst kunnen gaan bij dat bedrijf...).page404 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:30:
Dat is trouwens een criterium waar de regelgeving het helemaal niet mee gaat redden. Het is namelijk van toepassing op heel veel werk. Ik kan die loodgieter namelijk best in dienst nemen. Die installateur voor alarmsystemen bij een winkelketen kan ook makkelijk in loondienst werken. Die schoonmaker ook, daar hoeft ook geen externe partij voor op te draaien.
Exact expert nodig?
Volgens mij is dat hier al eens eerder voorbij gekomen destijds bij de wet dba. Er zou vanuit tweakers een BV opgezet kunnen worden met 20+ man. Iedereen minimale salaris en alle winst via dividend uitkering over aandelen. Als je per persoon aparte aandelen uitgeeft en de dividend koppelt aan de omzet van een specifieke persoon.t_captain schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:14:
In het ergste geval moet ik met enkele tientallen collega’s een BV oprichten. DGA zou ik in zo’n constructie niet zijn. Geen D en misschien niet eens GA.
Allemaal minimumloon en aandelen in box 3.
De overheid zit er niet voor jou en mij natuurlijk. Die zit er om het land te besturen.hackerhater schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:11:
[...]
Keer op keer wetten aannemen die alleen de grote bedrijven helpen ten koste van kleine bedrijven en de gewone burgers?
Het is niet alleen dit gedoe met ZZP'er, het is op heel veel vlakken (oa nu weer die BIK).
Dat ruikt heel erg naar vriendjespolitiek of steekpenningen.
[ Voor 24% gewijzigd door Viper® op 17-11-2020 13:23 ]
Ik zou eerder zeggen dat lobbyen Newspeak is voor corruptie.pirke schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:12:
Het verschil tussen lobby werk en corruptie is een grijs gebied.
In engineering there is too much stick and not enough carrot.
Count me in!Viper® schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:20:
[...]
Er zou vanuit tweakers een BV opgezet kunnen worden met 20+ man. Iedereen minimale salaris en alle winst via dividend uitkering over aandelen. Als je per persoon aparte aandelen uitgeeft en de dividend koppelt aan de omzet van een specifieke persoon.
[...]
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
De dividendbelasting afschaffen was zo'n leuke...Hinotori schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:23:
[...]
Ik zou eerder zeggen dat lobbyen Newspeak is voor corruptie.
https://www.uitzendinggem...3964/Vpro_Tegenlicht.html
[ Voor 14% gewijzigd door Viper® op 17-11-2020 13:47 ]
Dat bepalen jij en de opdrachtgever. De overheid bepaalt in welke vorm (inhuur of dienstverband). Of in ieder geval, dat willen/proberen ze blijkbaar.pirke schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:27:
Een overheid die bepaalt hoe en waar jij je werk moet doen, dat heet toch communisme?
Exact expert nodig?
Om mijn winst te drukken ben ik wat aankopen naar voren aan het halenPingu007 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:44:
Moet nog 450- excl btw voor mijn KIA uitgeven... zou de BD een PS5 acceptabel vinden? :-)
EU DNS: 86.54.11.100
Is dat niet midlance?fry77 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:55:
Het wordt ook gebracht dat werk inloondienst gedaan moet worden (Borstlap verhaal). 3 smaken: loondienst, uitzend/detachering of zzp. Waarbij zzp niet kan bij uurtje factuurtje B2B.
Het werk kan dus wel door een externe gedaan worden, als de externe maar ergens in loondienst is. DUBV's gaan nog eens heel groot worden.....
Voor mijn bachelorproef ooit onderzoek gedaan naar gedeelde ondernemingen en in vele gevallen is dit een zeer sterke manier van gezond ondernemen gezien ieder eigenaar is. Alleen in NL (en BE) wordt het niet veel gedaan. Het komt meer voor in de US en ook in Spanje zijn er succesvolle ondernemingen met deze constructies. Meestal ligt hier wel de nadruk op sociaal ondernemen, iedereen heeft zeggenschap en iedereen wordt gehoord. Minder nadruk op belastingontwijkingViper® schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:20:
[...]
Volgens mij is dat hier al eens eerder voorbij gekomen destijds bij de wet dba. Er zou vanuit tweakers een BV opgezet kunnen worden met 20+ man. Iedereen minimale salaris en alle winst via dividend uitkering over aandelen. Als je per persoon aparte aandelen uitgeeft en de dividend koppelt aan de omzet van een specifieke persoon.
Iemand is hier vast beter in.
Als er meerdere geinteresseerden zijn wil ik best wel eens een sessie organiseren om daar met een groepje over te brainstormen
Door wat meer uit te geven uiteindelijk minder te betalen is toch eigenlijk best een belachelijke regeling.Pingu007 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:44:
Moet nog 450- excl btw voor mijn KIA uitgeven... zou de BD een PS5 acceptabel vinden? :-)
Als dat de enige mogelijkheid wordt wel ja. Nadeel hiervan is dat je alsnog een deel van je zelfstandigheid en met name onafhankelijkheid kwijt bent. Je zit dan met 20 anderen in een BV om alle schijn van DGA/ZZP-schap te vermijden, en elk van deze zal minimaal een minimumloon moeten krijgen. Dat geeft onderlinge afhankelijkheid en vergt onderling vertrouwen.Zorg schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:06:
[...]
Als er meerdere geinteresseerden zijn wil ik best wel eens een sessie organiseren om daar met een groepje over te brainstormen
[ Voor 3% gewijzigd door MadEgg op 17-11-2020 15:11 ]
Tja
Dat is inderdaad volgens mij de andere kant van het verhaal. In principe zit daar ook wel een pluspunt. Zo kan er kennis gedeeld worden, meningen/informatie over aanpak en eventuele opdrachten doorgeschoven naar andere kennisgebieden.Zorg schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:06:
[...]
Voor mijn bachelorproef ooit onderzoek gedaan naar gedeelde ondernemingen en in vele gevallen is dit een zeer sterke manier van gezond ondernemen gezien ieder eigenaar is. Alleen in NL (en BE) wordt het niet veel gedaan. Het komt meer voor in de US en ook in Spanje zijn er succesvolle ondernemingen met deze constructies. Meestal ligt hier wel de nadruk op sociaal ondernemen, iedereen heeft zeggenschap en iedereen wordt gehoord. Minder nadruk op belastingontwijking![]()
Natuurlijk zijn er altijd opties om het een met het ander te doen samenwerken waardoor je aan beiden kanten (samenwerking & minder belasting) een voordeel kan halen. Ik heb zelf ook met het idee gespeeld gezien de hoge belastingdruk maar ook richting het delen van kennis, samenwerken op gebied van bijv. aqcuisitie tov bestaande mid-lance achtige firmas en/of interimkantoren. Veelal hoor je daar de opslag verdwijnt in de zakken van de verkeerde, CV schuivers, job past nooit etc etc.
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Viper® op 17-11-2020 15:14 ]
Klopt, die afleveringen van Jan de Belastingman heb ik met bewondering destijds bekeken. De constructie om een BV met 21+ man te starten kwam daar ook aan bod, moet je alleen wel 20 ondernemers kennen die elkaar hierin vertrouwen, dat laatste vormt voor mij het grootste struikelblok.Viper® schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:40:
[...]
https://www.uitzendinggem...3964/Vpro_Tegenlicht.html
Genoeg mogelijkheden om minder belasting te betalen.
Alleen niet weggelegd voor de gewone man.
Ooit ook bij Jan de belastingman. BVtje op de Cayman Islands waarbij belasting ontdoken wordt.
Staat dan een bureaustoel en een plant en verder niks.
Dan door middel van royalties en licensing kosten onbelast geld uitkeren.
https://www.investopedia....-considered-tax-haven.asp
Double Irish dutch sandwich![]()
https://mena.nl/artikel/h...dutch-sandwich-eigenlijk-
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Ik weet niet in hoeverre dit contractueel is vast te leggen. Je zou in dat geval inderdaad met 19 mensen kunnen besluiten iemand eruit te gooien. Maar in de praktijk denk ik dat het risico nog wel mee valt met 20 mensen.RomeoJ schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:14:
[...]
Klopt, die afleveringen van Jan de Belastingman heb ik met bewondering destijds bekeken. De constructie om een BV met 21+ man te starten kwam daar ook aan bod, moet je alleen wel 20 ondernemers kennen die elkaar hierin vertrouwen, dat laatste vormt voor mij het grootste struikelblok.
Denk dat dat het voornaamste issue is ja, je moet elkaar wel allemaal kunnen vertrouwen. En dan is 20+ best wel veel (ik ken nu al meerdere gevallen waar het mis is gegaan bij slechts 3-4 die in een BV samenwerkten). En als er dan ineens 1-2-3 uit willen stappen moet je ook weer snel op zoek naar vervangers.RomeoJ schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:14:
[...]
Klopt, die afleveringen van Jan de Belastingman heb ik met bewondering destijds bekeken. De constructie om een BV met 21+ man te starten kwam daar ook aan bod, moet je alleen wel 20 ondernemers kennen die elkaar hierin vertrouwen, dat laatste vormt voor mij het grootste struikelblok.
[ Voor 7% gewijzigd door sverzijl op 17-11-2020 15:19 ]
Mogelijk dwalen wat iets te ver af maar volgens mij was het idee om dat middels aandelen te regelen.Hielko schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:20:
Jup, ik denk dat er een goede reden is dat niemand dit eigenlijk doet. Je hoeft niet weinig voorstellingsvermogen te hebben dat zoiets al snel een grote clusterf*ck kan worden. Sowieso krijg je denk ik al een lastige puzzel om alleen al inkomsten eerlijk te verdelen. Want hoe regel je überhaupt de beloning als 1 persoon 100K/jaar omzet heeft en de andere 200K? (en nee, dat weet je niet precies van te voren zodat je de eigendomspercentages oid daar op aan kan passen). Lijkt mij lastig.
Bij een maatschap is de winstverdeling in de maatschap overeenkomst opgenomen, dus da zou hier ook moeten kunnen lijkt mij? Minimaal vast salaris, rest als winstdeling/dividend. Aantal uren * tarief en klaar. Aangezien iedereen dan toch ook een holding zal willen mag iedereen daar zijn kosten in opvoeren.Hielko schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:20:
Jup, ik denk dat er een goede reden is dat niemand dit eigenlijk doet. Je hoeft niet weinig voorstellingsvermogen te hebben dat zoiets al snel een grote clusterf*ck kan worden. Sowieso krijg je denk ik al een lastige puzzel om alleen al inkomsten eerlijk te verdelen. Want hoe regel je überhaupt de beloning als 1 persoon 100K/jaar omzet heeft en de andere 200K? (en nee, dat weet je niet precies van te voren zodat je de eigendomspercentages oid daar op aan kan passen). Lijkt mij lastig.
Klopt voor een deel vertrouwen maar ook heel goed transparant te managen en juridisch af te dekkenMadEgg schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:10:
[...]
Als dat de enige mogelijkheid wordt wel ja. Nadeel hiervan is dat je alsnog een deel van je zelfstandigheid en met name onafhankelijkheid kwijt bent. Je zit dan met 20 anderen in een BV om alle schijn van DGA/ZZP-schap te vermijden, en elk van deze zal minimaal een minimumloon moeten krijgen. Dat geeft onderlinge afhankelijkheid en vergt onderling vertrouwen.
Ik weet dat het NL heel anders loopt op het gebied van hypotheken (en toeslagen) dan hier in BE maar ik denk niet dat privé-kredietwaardigheid een doel moet zijn. Het zou meer gaan om fiscale optimalisatie en samenwerken.Hoe zit het in die situatie met bijvoorbeeld een hypotheekaanvraag eigenlijk? Je hebt dan een zeer laag inkomen contractueel gezien, dus dan hou je weinig kredietwaardigheid over lijkt me? Krijg je dan ook automatisch weer zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en korting op gemeentelijke belastingen?
Persoonlijk zou ik nog niet direct wegen van Malta ed bewandelen omdat het mjin insziens iets te ver is vind ik maar denk dat er echt wel optimalisatiemogelijkheden zijn. Vast meer dan nog een keer een Iphone12 te kopen.....Viper® schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:12:
[...]
Dat is inderdaad volgens mij de andere kant van het verhaal. In principe zit daar ook wel een pluspunt. Zo kan er kennis gedeeld worden, meningen/informatie over aanpak en eventuele opdrachten doorgeschoven naar andere kennisgebieden.
De belasingontwijking opzet is meer dat er eigenlijk verder niks veranderd. Iedereen blijft gewoon doen wat hij doet maar op papier ben je mede eigenaar van een bedrijfsopzet waarbij je winst en inkomstenbelasting zo laag mogelijk gehouden worden.
Je kan met z'n allen natuurlijk afspreken dat iedereen een minimaal salaris ontvangt en vervolgens de dividenduitkering, of royalties via malta gekoppeld is aan de inbreng/omzet per persoon.
Zijn prima modellen achter te zetten die dat prima en transparant kunnen afdekkenHielko schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:20:
Haha voor mij ook een Macbook M1!c-nan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:51:
[...]
Om mijn winst te drukken ben ik wat aankopen naar voren aan het halen
Vandaag de launch van nieuwe MacBooks met Apple Silicon, net 1 besteldEerder dit jaar een iPhone.
Ja bizar, de 450,- excl die ik nu nog moet uitgeven is onder aan de streep 0,- extraViper® schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:08:
[...]
Door wat meer uit te geven uiteindelijk minder te betalen is toch eigenlijk best een belachelijke regeling.
Elk jaar een nieuwe laptop en Iphone tegen zeer lage prijzen.
Zo lang iedereen uurtje factuurtje werkt betekent dat alleen vaak ook dat de omzet van die persoon die je eruit knikkert ook verdwijnt. Persoonlijk wordt z'n constructie mij te ingewikkeld en complex, dan zoek ik liever een werkgever die een relatief laag salaris en hoge bonussen structuur hanteert waarbij eventueel de bonus afhankelijk is of ik zelf de opdracht binnen haal.Viper® schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:17:
[...]
Ik weet niet in hoeverre dit contractueel is vast te leggen. Je zou in dat geval inderdaad met 19 mensen kunnen besluiten iemand eruit te gooien. Maar in de praktijk denk ik dat het risico nog wel mee valt met 20 mensen.
Als je gaat werken met merkrecht/royalties betaal je helemaal weinig belasting.
https://www.rtlnieuws.nl/...l-van-6-miljard-nederland
Je kan natuurlijk ook twee jaar doen met je iPhone en laptop...Viper® schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:08:
[...]
Door wat meer uit te geven uiteindelijk minder te betalen is toch eigenlijk best een belachelijke regeling.
Elk jaar een nieuwe laptop en Iphone tegen zeer lage prijzen.
ik heb dit jaar al een iPhone, een MacBook Pro 16" en 2 beeldschermen besteld. Zit dus sowieso boven de grenswaarde. Denk dat ik in december nog een iPad koopPingu007 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:42:
[...]
Ja bizar, de 450,- excl die ik nu nog moet uitgeven is onder aan de streep 0,- extra
Haha, ja zeker doen! Ik baal beetje dat die PS5 499,- incl btw is...en bundels zijn er nog niet..page404 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:49:
[...]
ik heb dit jaar al een iPhone, een MacBook Pro 16" en 2 beeldschermen besteld. Zit dus sowieso boven de grenswaarde. Denk dat ik in december nog een iPad koop
Moet zelf een nieuwe laptop hebben (volgende klant is "bring your own") en een nieuwe iphonePingu007 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:52:
Haha, ja zeker doen! Ik baal beetje dat die PS5 499,- incl btw is...en bundels zijn er nog niet..
https://niels.nu
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 17-11-2020 16:57 ]
[ Voor 62% gewijzigd door blizzard001 op 17-11-2020 18:40 ]
Alles in box 1 zonder ondernemersfaciliteiten is wel heel duur in Nederland. Dat is symptoom van een onderliggend probleem.Deveon schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:42:
[...]
Zo lang iedereen uurtje factuurtje werkt betekent dat alleen vaak ook dat de omzet van die persoon die je eruit knikkert ook verdwijnt. Persoonlijk wordt z'n constructie mij te ingewikkeld en complex, dan zoek ik liever een werkgever die een relatief laag salaris en hoge bonussen structuur hanteert waarbij eventueel de bonus afhankelijk is of ik zelf de opdracht binnen haal.
Wil je wel 1 website maken voor 2 verschillende doelgroepen?Ernemmer schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:53:
De doelgroep is architecten en aannemers. Die eerste kijkt vaak wel erg naar uiterlijk en hoe iets er uit ziet, die 2e wilt degelijkheid.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Het lost het probleem van de advocaat op die alles in box 2 gooit en daarmee voordeliger uit is dan een salaris in box 1 (en daarna jaarlijks vermogensbelasting in box 3), maar het lost niet de Shell of Starbucks op.t_captain schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:04:
[...]
Principieel is er voor mij maar 1 juiste uitweg en dat is om alle boxen én de vennootschapsbelasting gelijk te trekken. Ben je meteen van deze hele discussie af.
Ik vermoed dat een tarief rond de 30 a 32 procent de uitkomst zou geven die bij onze NL/DE/BE/LU/DK denkbeelden past.
Ja, 1 site is genoeg werk om te onderhouden. Ook zal ik voor beide partijen ongeveer hetzelfde werk gaan doen.Freeaqingme schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:45:
[...]
Wil je wel 1 website maken voor 2 verschillende doelgroepen?
één simpele belastingregel. Bij het bereken van belastingen worden licenties niet aangemerkt als kost voor het verlagen van de belastbare inkomsten.Skyaero schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:47:
[...]
Het lost het probleem van de advocaat op die alles in box 2 gooit en daarmee voordeliger uit is dan een salaris in box 1 (en daarna jaarlijks vermogensbelasting in box 3), maar het lost niet de Shell of Starbucks op.
Heel simpel belastingtruucje die o.a. Starbucks uitvoert. Patenteer je product (de "Frapachino"), waarbij het patent wordt gehouden door een BV in een land met weinig tot geen belasting, bijvoorbeeld de Kaaimaneilanden. Nu moet elke ander BV die een Frapachino koopt 1 euro afdragen aan deze patent-BV als 'licentie'. Voor een Nederlandse Starbucks zijn die 1 euro gewoon kosten en dus aftrekbaar van de winst. Toevallig is die 1 euro ook de winst die de Nederlandse Starbucks had kunnen maken, de Nederlandse BV draait dus precies quite. De patent-BV draait dikke winst, maar hoeft geen winstbelasting af te dragen.
De vraag is, hoe los je dit soort constructies op, zonder legitieme internationale transacties dwars te gaan zitten.
[ Voor 7% gewijzigd door Zorg op 17-11-2020 21:28 . Reden: gezocht naar dorp in wales ]
[ Voor 33% gewijzigd door Genestealer op 18-11-2020 10:28 ]
Nee, niet verder gekomen dan de conclusie dan dat ze voor mij de plank compleet misslaan.Genestealer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:28:
Iemand ervaring met das-service.nl ? Voor mij relatief onbekend terrein.
Ja, herkenbaar. Ik dacht eraan 1 product uit te proberen maar het proces alleen al heb ik wat moeite mee (contract tekenen etc.). Daarnaast weet ik eigenlijk niet precies wat ik krijg. Hoopte hier wat meer duidelijkheid te krijgen.wvdl schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:46:
[...]
Nee, niet verder gekomen dan de conclusie dan dat ze voor mij de plank compleet misslaan.
Als ik elk 'product' wil aanschaffen die met IT-inhuur te maken heeft in mijn gebied... dan ben ik aan de buurt kwa prijs :-D en dat zonder de garantie dat je ooit iets krijgt etc etc.
"Ingewikkelde formulieren" valt voor een freelancer reuze mee hoor... Je krijgt vaak voldoende aanwijzingen over wat wel en niet ingevuld hoeft te worden. Ik ben bij meerdere DAS systemen ingeschreven, zonder hulp van zo'n bedrijfje.Genestealer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:28:
[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 18-11-2020 11:53 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Is dit soort van headfirst?Jogai schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:09:
Misschien is dit dan iets: https://detransparantebroker.nl/hoe-het-werkt
Geen idee, ze hebben een "hoe het werkt" pagina, misschien staat daar je antwoord op?
Een halve minuut wachten voor je wat te zien krijgt is nogal... 2000? Flash(y) ja, maar dat moet je niet willen. Ik heb niet verder gekeken.Ernemmer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:06:
Een andere concurrent van mij is https://slim-engineering.nl/
Die website vind ik een beetje flashy, maar is dit wat tegenwoordig ''in'' is?
Wat mij betreft niet. Het is rommelig, de leesbaarheid van de menu items is matig (accessibility) en het laadscherm van 1 á 2 seconde bij iedere pagina wissel (!) is niet van deze tijd. Als je een gevoel wilt krijgen van wat er tegenwoordig 'in' is, kan je beter een bron als Dribbble gebruiken: https://dribbble.com/shots/popular/web-designErnemmer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:06:
Wow! Inderdaad. Als ik een normale bezoeker was geweest dan was ik al afgehaakt. Verder: een Dordts bedrijf dat opent met de iconen van Rotterdam.Ernemmer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:06:
Jep, toen ik net begon heb ik een aantall DAS-sen laten invullen. Kostte me destijds iets van €300Genestealer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:28:
| Security Management |
[ Voor 32% gewijzigd door FreeMeToday op 18-11-2020 21:26 ]
Maar dat "hele grote" project - hoeveel uren vereist de klant hier van je per week? Want ontzettend veel opdrachten waar ik op reageer kennen een minimum van 36 uur per week. Daarna nog een kleine klus prima! Maar daarnaast nog 3 "kleine" klanten erbij nemen ... tenzij een opdrachtgever als zo telt met een factuur van een paar honderd euro zie ik dat niet snel gebeuren?t_captain schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:16:
Ik heb dit jaar 6 opdrachtgevers. 1 heel groot project, 1 kleiner project wat ik tussen juli en november in deeltijd erbij doe, 3 kleine klanten en een stuk development voor eigen rekening en risico. Dat laatste heeft een aardige tijdsbesteding, waardoor ik de 70% norm waarschijnlijk ook haal.
Vervanging bij ziekte: dat is lastig maar niet omdat het persoonlijke arbeid is. Het is lastig vanwege de schaarste op de markt. Iemand vinden met de juiste skills is geen doen. Ik mag mijzelf laten vervangen, alleen in de praktijk is dat lastig.
Wat doen zij precies voor je?bord4kop schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:23:
[...]
Jep, toen ik net begon heb ik een aantall DAS-sen laten invullen. Kostte me destijds iets van €300
Daarna kon ik het zelf ook wel. Prima service dat wel![]()
Die transparante broker is dacht ik een afgeleide/dochter van deze club..
Blijf vaag. Voor en ontwikkelaar is het toch normaal om 1 opdrachtgever te hebben?FreeMeToday schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:04:
Ik weet dat het al een aantal keer gepasseerd (sorry @Hydra ik wil geen zand opwerpen) is dat 1 opdrachtgever "slechts" 1 van 8 kenmerken is van zelfstandig ondernemen en dat dit weinig risico verzorgt voor bijvoorbeeld een ontwikkelaar. Echter als ik dan naar volledige waarheid de ondernemerscheck invul:
[Afbeelding]
Iedereen weet dat je niet bij 3 opdrachtgevers per jaar kwaliteit kan leveren en jezelf kan vervangen bij ziekte als ontwikkelaar ... maar ondanks dat alle andere vragen (eigen risico, spullen, uren, jaaromzet, geen vakantie, eigen wens in uitvoering) positief zijn beantwoord is dit de uitkomst van "de autoriteit" (de belastingdienst).
Hoe moet een starter dit dan interpreteren? Naast zich neerleggen en "lekker doen"? Heb ik de vraag van 70% voor 1 opdrachtgever verkeerd begrepen ... want dit is een *nee* als het doorlopend bedoeld wordt (ik heb het als "per jaar" ingevuld).
Ja ik ben het hier persoonlijk mee eens - maar ik ga er niet over. Het lijkt erop dat de belastingdienst niet direct onderscheid maakt hierop op basis van de aard van de bedrijfsactiviteit ... maar misschien gebeurt dat wel in de praktische handhaving? Ik zal morgen eens gewoon met mijn belastingkantoor bellen, ik heb sterk het vermoeden dat het "gewoon goed" zal gaan - maar wil het even direct van de bron horen.blizzard001 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:22:
[...]
Blijf vaag. Voor en ontwikkelaar is het toch normaal om 1 opdrachtgever te hebben?
[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 18-11-2020 21:42 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Die kleine klanten hebben een omzet tussen 500 en 2000 euro per stuk.FreeMeToday schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:18:
[...]
Maar dat "hele grote" project - hoeveel uren vereist de klant hier van je per week? Want ontzettend veel opdrachten waar ik op reageer kennen een minimum van 36 uur per week. Daarna nog een kleine klus prima! Maar daarnaast nog 3 "kleine" klanten erbij nemen ... tenzij een opdrachtgever als zo telt met een factuur van een paar honderd euro zie ik dat niet snel gebeuren?
Waar heb je het over met 70% en 500 uur? Als ik google kom ik op warmtepompen en stookinstallaties terecht.. Ben ook met een eigen project bezig, dus als dat ergens nog voordeel kan opleveren hoor ik dat graag.t_captain schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:46:
[...]
Die kleine klanten hebben een omzet tussen 500 en 2000 euro per stuk.
Het werk in mijn eigen project zal rond de 500 uur zitten. Dat is een belangrijke factor in de 70%.
Maar dit is relatief werk in de marge wat niet significant bijdraagt aan die 30% "andere opdrachten".t_captain schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:46:
[...]
Die kleine klanten hebben een omzet tussen 500 en 2000 euro per stuk.
Kan je "eigen project" definiëren? Kan me voorstellen dat de belastingdienst dat niet direct als opdrachtgever ziet als er geen overeenkomst aan vooraf ging?Het werk in mijn eigen project zal rond de 500 uur zitten. Dat is een belangrijke factor in de 70%.
De meeste mensen deugen!
Dat vind ik wel een interessante want dat zou betekenen dat een start-up niet als onderneming zou gelden bij de fiscus. Stel dat ik geen opdrachtgever heb en ik heb (nog) geen omzet, maar ben 60 uur in de week bezig met het opzetten van een nieuwe dienstverlening? Ben ik dan ondernemer of niet? En als ik 30 uur als consultant werk met omzet en 30 uur steek in productontwikkeling ( maar nog zonder omzet). Wat ben ik dan?Cassius schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:37:
[...]
Kan je "eigen project" definiëren? Kan me voorstellen dat de belastingdienst dat niet direct als opdrachtgever ziet als er geen overeenkomst aan vooraf ging?
Gelukkig heeft die webmodule geen enkele juridische waarde. De belastingdienst mag best een mening hebben, maar uiteindelijk beslist de rechter of je een ondernemer bent of niet.FreeMeToday schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:04:
Ik weet dat het al een aantal keer gepasseerd (sorry @Hydra ik wil geen zand opwerpen) is dat 1 opdrachtgever "slechts" 1 van 8 kenmerken is van zelfstandig ondernemen en dat dit weinig risico verzorgt voor bijvoorbeeld een ontwikkelaar. Echter als ik dan naar *volledige waarheid* de ondernemerscheck invul:
[Afbeelding]
Iedereen weet dat je niet bij 3 opdrachtgevers per jaar kwaliteit kan leveren en jezelf kan vervangen bij ziekte als ontwikkelaar ... maar ondanks dat alle andere vragen (eigen risico, spullen, uren, jaaromzet, geen vakantie, eigen wens in uitvoering) positief zijn beantwoord is dit de uitkomst van "de autoriteit" (de belastingdienst).
Hoe moet een starter dit dan interpreteren? Naast zich neerleggen en "lekker doen"?
Maar wat is het verschil met de it'er die het hele jaar door via een tussenpartij bij verschillende klanten werkt? En, als de stukadoor die bij 1 aannemer werkt 'niet mag' wat is dan het verschil met een zzp-developer die 1 of 2 jaar op 1 klus zit? Het is niet zo alsof developers een compleet andere wereld is he. Als jij 2 jaar op 1 project zit, had dat ook in dienstverband gekund. Net als de stukadoor die voor 1 aannemer werkt. Dat je op zaterdagmiddag nog iets aan een eigen product knutselt is leuk, kan ook prima terwijl je in dienstverband bent. /advocaatvandeduivel.Hmmbob schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:42:
Die check houdt natuurlijk 0 rekening met het verschil tussen een freelance developer die op een langlopend project zit en een zzp-stucadoor die altijd voor dezelfde aannemer werkt in steeds een andere woning....
Exact expert nodig?
[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 19-11-2020 07:42 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Deveon op 19-11-2020 08:06 ]
Da's eerder al gezegd; die online tool werkt niet. Er komt ook een nieuwe.FreeMeToday schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:04:
Ik weet dat het al een aantal keer gepasseerd (sorry @Hydra ik wil geen zand opwerpen) is dat 1 opdrachtgever "slechts" 1 van 8 kenmerken is van zelfstandig ondernemen en dat dit weinig risico verzorgt voor bijvoorbeeld een ontwikkelaar. Echter als ik dan naar *volledige waarheid* de ondernemerscheck invul:
Tuurlijk wel. Het is volkomen idioot om te doen alsof de markt voor verschillende beroepen niet volkomen verschillend kan zijn. Daar gaat de overheid volledig de mist in.Crazy D schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:41:
[...]
Maar wat is het verschil met de it'er die het hele jaar door via een tussenpartij bij verschillende klanten werkt? En, als de stukadoor die bij 1 aannemer werkt 'niet mag' wat is dan het verschil met een zzp-developer die 1 of 2 jaar op 1 klus zit? Het is niet zo alsof developers een compleet andere wereld is he.
[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 19-11-2020 08:25 ]
Het verschil zit in de verdeling van winst. Bij een stukadoor gaat er 50% bovenop de kostprijs, in mijn geval doet de tussenpartij er 'maar' 10% bovenop. (En als de klant direct had ingehuurd zat die er niet eens tussen..). Plus er is nu afgesproken, 6 maanden, misschien meer, dus potentieel sta ik over een half jaar weer op straat. Dat is ook iets wat die stukadoor niet verwacht.
Volgens mij ben je dan niet alleen geen ondernemer, maar ook in verkapt loondienst.Viper® schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:30:
Ik zit alweer sinds 2017 bij dezelfde klant. 40 uur in de week, in principe zoeken ze mensen voor vast dienstverband maar schijnbaar zijn er voor dit specifieke IT specialisme lastig te vinden.
Bijna alle klanten waar ik heb gezeten hebben het liefst vast dienstverband, maar goed daar heb ik tot op heden nog geen interesse in gehad.
Ben ik volgens de BD dan geen ondernemer ? We gaan het zien.
Wat @page404 zegt. Niet alles wat ondernemers doen is uur/factuur werk. Als je half uur/factuur doet en half eigen product-ontwikkeling, dan zou het echt heel vreemd zijn als alleen de eerste categorie wordt meegeteld in het oordeel of je ondernemer bent.Kan je "eigen project" definiëren? Kan me voorstellen dat de belastingdienst dat niet direct als opdrachtgever ziet als er geen overeenkomst aan vooraf ging?
Het is wel handig als de activiteit ook omzet oplevert, en tenminste de potentie heeft om een significante omzet op te leveren. Dan kan het niet zo gauw als hobby worden afgedaan.Dat wordt vrijwilligerswerk zoeken binnen mijn vakgebied
Ter vergelijk. Ik ben heel serieus over deze regels. In de begindagen van mijn zzp-schap heb ik wel eens lang bij een klant gezeten, maar gaandeweg ben ik echt gaan richten op meer onafhankelijkheid.Ik zit alweer sinds 2017 bij dezelfde klant. 40 uur in de week, in principe zoeken ze mensen voor vast dienstverband maar schijnbaar zijn er voor dit specifieke IT specialisme lastig te vinden.
[ Voor 39% gewijzigd door t_captain op 19-11-2020 08:54 ]
Kunnen en willen zijn 2 verschillende dingen.t_captain schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:39:
Alles kan in dienstbetrekking. Dat is het gemene aan die formulering. Binnenkort komt er iemand onze voegen renoveren. Die kan ik ook voor een paar dagen in dienst nemen toch?
Wederom lijkt er sprake van een zeer strakke regels, waarbinnen de belastingdienst moet bepalen in welke mate ze daadwerkelijk worden gehandhaard. Dat is niet goed voor de rechtszekerheid.
Ik vind het een brevet van onvermogen van de kant van de wetgever. "We zijn niet in staat om goede wetten te maken die precies de vinger op de zere plek leggen. Dus maken we maar wetten die een heel ruim mandaat aan onze uitvoerende dienst geven en laten we het oordeel aan deze uitvoerende dienst over".
[...]
Wat @page404 zegt. Niet alles wat ondernemers doen is uur/factuur werk. Als je half uur/factuur doet en half eigen product-ontwikkeling, dan zou het echt heel vreemd zijn als alleen de eerste categorie wordt meegeteld in het oordeel of je ondernemer bent.
[...]
Het is wel handig als de activiteit ook omzet oplevert, en tenminste de potentie heeft om een significante omzet pp te leveren. Dan kan het niet zo gauw als hobby worden afgedaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 19-11-2020 08:55 ]
Je kan het altijd nog opgeven als resultaat overige werkzaamheden. Dan ben je geen ondernemer, maak je geen gebruik van de ondernemersaftrek, maar hoef je niet in loondienst. Daar is het de politiek om te doen: al die kleine voordeeltjes waar (schijn)ondernemers gebruik van kunnen maken om minder IB te betalen. Bij 100k ondernemers speelt dat probleem niet, als er straks 5 miljoen ondernemers zijn en 0 loondienst, dan scheelt dat enorme inkomsten voor de overheid.Hydra schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:23:
[...]
Tuurlijk wel. Het is volkomen idioot om te doen alsof de markt voor verschillende beroepen niet volkomen verschillend kan zijn. Daar gaat de overheid volledig de mist in.
In enterprise development duren projecten gewoon jaren. Voor wat ik doe is gewoon geen markt voor 'even' een projectje van een paar weken. Voor een stukadoor is dat compleet anders.
Had dat in dienstverband gekund? Nee want ik wil niet in dienstverband! Ik vind het van de zotte dat kennelijk wat mensen willen helemaal niet meer uitmaakt.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq