Probleem is dat ze dat vaak niet kunnen, omdat die er niet zijn (want waarom zou je in loondienst gaan als je als zzp'er makkelijk het dubbele verdient, zo niet meer). En ik denk dat de overheid dat als probleem ziet omdat niet iedere zzp'r goed voor zichzelf zorgt, dus in geval van problemen in de wereld (zoals een crisis of pandemie) hun handje moeten ophouden omdat ze anders in een doos onder de brug eindigen....
Ik vind bijvoorbeeld het argument over hardware voor ons vakgebied niet relevant. Het gaat hier niet om een klopboor of schuurapparaat. Dat je een door de klant beheerd IT device gebruikt, heeft gewoon te maken met security. Het is voor die klant gewoon kosteneffectiever als jij en door hen gemanaged device gebruikt t.o.v. jouw eigen device 'secure' te maken.
Het is wel relevant, want het is 1 van de manieren om zelfstandigheid aan te tonen. Het is verdedigbaar dat je soms op hardware van de klant moet werken vanuit security. Maar als er dan ook nog 7 andere punten zijn waar je niet of amper vrijheid in hebt (zoals werktijden, verlof, etc) wordt dat alles bij elkaar moeilijker te verdedigen. Het is een totaalplaatje, niet 1 ding.
De klopboor is ook prima te verdedigen, maar als opdrachtgever wil dat handige Harry ook een trui aanheeft met de naam van opdrachtgever en een sticker op zijn busje plakt met naam van opdrachtgever, wordt dat al weer moeilijker.
Waarvan ik overigens niet weet of het een probleem is of niet dat je als externe precies hetzelfde zou doen als interne, ook als je meegaat naar kerst-diners... als het vrijwillig is dat jij zzp'r bent en opdrachtgever vind dat prima, kun je je terecht afvragen wat het probleem dan is.
Probleem is de bekende postnl'ers waarbij het allemaal net wat minder vrijwillig was....