Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Hier in de buurt iemand met een winkel, huurt ook een heel klein kantoor (kleine kamer met plek voor 2-3 bureau's) in de directe omgeving. Begin dit jaar heb ik hem gevraagd of hij interesse heeft om de ruimte te delen. Een dag later kreeg ik de sleutels en mondeling afgesproken dat we de huur 50/50 doen.

Verder hebben we geen (huur)overeenkomst. Sinds april 2020 maak ik er (bijna) dagelijks gebruik van. Op 1 dag na, heb ik altijd alleen gezeten op kantoor. Hij maakt er kennelijk geen gebruik van (of alleen in de avonden, maar dan ben ik er niet).

Tot op heden geen factuur of een betalingsverzoek gekregen. Iedere kaar als ik hem app met de vraag "wanneer kom je langs, dan kunnen we de factuur en betaling in orde maken" geeft hij aan "ja, komt nog wel, ik ben erg druk en heb verder geen verstand van administratieve taken, hoe maak ik uberhaupt een factuur?". Als ik dan aangeef dat ik hem daarbij wel wil helpen geeft hij aan dat hij wel een keertje langs komt. Maar dat doet hij dus niet.

Het gaat niet om een heel groot bedrag (160 ex btw per maand), ik zet het allemaal apart, maar dit kan ook niet oneindig blijven duren op deze manier.

Kennelijk heeft hij geen zin of tijd om het te regelen. Is er geen manier om dit eenzijdig af te handelen, een soort van factuur maar dan andersom?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
jongetje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:29:
Zijn ze niet de 2 weken gratis inzet vergeten te melden?
Dat is tegenwoordig 2 dagen en als je het gewoon goed doet in je intake en zegt dat je daar niet mee akkoord gaat, schrappen ze 'em. Deden ze bij die twee weken ook begreep ik van een kennis die er gezeten heeft. Was zo'n "Heul nie!" "Oh, geen probleem" verhaal.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:48:
Kennelijk heeft hij geen zin of tijd om het te regelen. Is er geen manier om dit eenzijdig af te handelen, een soort van factuur maar dan andersom?
Ik zou hem eerder een ultimatum stellen. Of die factuur maken, of afzien van die vergoeding als je niet voor X die factuur hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
gem-p schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:13:
Zijn er geen specifieke hardskills nodig? (Ben zelf niet op korte termijn beschikbaar hoor, naar vroeg het mij even af)
Ja ook hoor, is een Java software engineer functie. Staat gewoon op Brainnet. Heb niet de hele opdracht gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20
c-nan schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:48:

Het gaat niet om een heel groot bedrag (160 ex btw per maand), ik zet het allemaal apart, maar dit kan ook niet oneindig blijven duren op deze manier.

Reverse billing? Maak jij gewoon een factuur met daarop een negatief bedrag. Maak je dat naar 'm over.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:42
jongetje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:29:
Zijn ze niet de 2 weken gratis inzet vergeten te melden?
Volgens mij doen ze dat niet meer. Als ik de spelregels als bijlage bekijk via Brainnet kom ik die 2 weken nergens meer tegen. Wel staat nu standaard ZZP=no bij de opdracht omschrijvingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Ik heb hier, als voormalig interim manager bij Rabo, wel eens uitgelegd dat die 2 weken/dagen gewoon gewaived kunnen worden door de manager en dat iedere opdracht ZZP proof gemaakt kan worden, maar wat extra acties nodig heeft. Standaard gaan ze dus als zzp=no de deur uit, tenzij de manager extra gemotiveerd heeft waarom het tijdelijk/specifieke kennis/... etc is en dus ZZP geschikt.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
sverzijl schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:26:
[...]

Als je de voorlopige aanslag 2020 vóór 28-02-2020 betaald hebt krijg je die (uit m'n hoofd) 1,6% korting.
Check, dus nu betalen voor 2020 dan geld dit niet. Staat ook niets over op de aanslag, wat volgens de site wel had gemoeten als het kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Freeaqingme schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:16:
[...]

Reverse billing? Maak jij gewoon een factuur met daarop een negatief bedrag. Maak je dat naar 'm over.
Een oud Hollandsch creditfactuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Freeaqingme schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:16:
[...]

Thanks, even inlezen.
jadjong schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:01:
[...]

Een oud Hollandsch creditfactuur.
Mag je een creditfactuur maken zonder dat er een factuur geweest is?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
c-nan schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:30:
[...]

Thanks, even inlezen.
[...]

Mag je een creditfactuur maken zonder dat er een factuur geweest is?
Dat vond ik wel een interessante. Als ik er op google is de uitkomst dat dit inderdaad niet mag.
Let op. Tegenover een creditnota hoort dus altijd een eerder uitgereikte (debet)factuur te staan en deze heeft te maken met leveringen of diensten die door de opsteller van de factuur worden verricht.
https://www.confidesk.nl/...aan-regels-voldoen-welke/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
Daarom noem je dit ook meestal niet een creditfactuur. Het is een debetfactuur met een negatief bedrag. Ook de belastingdienst accepteert dat gewoon.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Een creditfactuur is volgens mij ook echt specifiek eentje die volgt als correctie op een eerdere factuur. Daar staat dan over het algemeen een negatief bedrag op. Maar dat betekent dus niet dat een factuur met een negatief bedrag perse een creditfactuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:11
Open vraag: Hoe ervaren jullie deze coronacrisis qua beschikbare opdrachten, projecten, etc?

Reden dat ik het vraag is omdat ik al een tijdje bezig ben met de voorbereiding om zzp'er te worden als fullstack developer (branding, website, plan, model, contacten, etc) en ik zou zo onderhand wel een keer graag de stap zetten. Echter: Iedereen in mijn omgeving raadt het me momenteel af door het huidige economische noodweer.

Ook bij mijn huidige werkgever zitten er wel een aantal collega's op de bank. Maar andere collega's en ikzelf hebben het nog nooit zo druk gehad als nu. Ook bij een aantal van onze klanten zitten nog steeds freelancers in leuke rollen, al bij al krijg ik gemengde signalen uit mijn eigen omgevingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Ik zie dat het zeer zeker wel teruggelopen is (afhankelijk van je expertise). Het enige wat ik kan aanraden is om je volgende klus alvast te scoren c.q. ingelegd te krijgen - als je een maand vooruit kunt plannen qua startdatum dan kun je prima "starten".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
De rollen die een jaar geleden hot waren, die mensen zijn in het algemeen nog steeds aan het werk. Dat zijn vooral developers in gebieden met geote tekorten.

Front-end developers, data scientists, data engineers.

Verder is het sterk sector-afhankelijk. Wie dit voorjaar bij KLM zat, had pech. Wie in de publieke sector werkte of bij een bedrijf dat geen last heeft van corona, die had geluk.

Bij mensen in de gewilde rollen was de impact in elk geval beperkt. In maart op straat en in april elders onder de pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFap
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 10:11
Gents,

Mijn situatie is als volgt;

Ik ben eind 2019 begonnen met freelancen en heb tot nu toe een heel goed jaar (2020) achter de rug met ongeveer een winst van 100k.

Op dit moment heb ik een huurwoning in Den Haag wat veel te duur en te klein is (800 p/maand 60m2). Ik wil hier eigenlijk begin 2021 van af zijn door te gaan verhuizen.

Aangezien ik alleen mijn boekjaar van 2020 kan overhandigen ben ik nu benieuwd hoe realistisch het is om een hypotheek te krijgen. Eigenlijk wil ik voorkomen dat ik weer ga huren. Ik ben dan ook benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben en misschien mij wat meer info kunnen geven.

Zoekfunctie levert niet veel op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:07
iFap schreef op maandag 9 november 2020 @ 01:46:
Ik ben dan ook benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben en misschien mij wat meer info kunnen geven.
Mijn verhaal en tips. Zonder volledig boekjaar is lastig, maar het valt best te proberen. Vooral op tijd beginnen, niet op één paard wedden en al je documenten in orde hebben (het liefst met een stempeltje van een boekhouder of accountant). Als je hiervoor ook een goed inkomen uit loondienst had is het trouwens wel een stuk makkelijker.

Zoals daar gezegd doet Woonfonds het expliciet wel, maar daar betaal je ook voor. Ik zou verder kijken naar ABN AMRO, die gratis de inkomensbeoordeling doen, en NN + een aantal anderen, waarvoor je bij een extern bureau tegen kosten een inkomensverklaring moet halen. Als je geen inkomen hebt uit loondienst is die inkomensverklaring voor NN waarschijnlijk zinloos omdat ze geen lopende jaren meenemen.

[ Voor 58% gewijzigd door Aftansert op 09-11-2020 04:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diogenes
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:14
Aangezien ik alleen mijn boekjaar van 2020 kan overhandigen ben ik nu benieuwd hoe realistisch het is om een hypotheek te krijgen.
Ik zat een jaar geleden in dezelfde situatie,en de hyoptheekadviseur liet weten dat het mogelijk was een hypotheek te krijgen, maar voor slechts 70% t.o.v. het bedrag dat je vanaf 3 boekjaren kan krijgen.
Ik zou zeggen ga een keer langs bij een adviseur, dat is zo geregeld en die kan een actuele raming voor je maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
Op dit moment heb ik een huurwoning in Den Haag wat veel te duur en te klein is (800 p/maand 60m2). Ik wil hier eigenlijk begin 2021 van af zijn door te gaan verhuizen.
800 pm lijkt me niet veel te duur toch voor 60m². Verder ben je vrij optimistisch als je begin volgend jaar al een koophuis denkt te kunnen hebben. Heb je je ingelezen in de huidige woningmarkt? Vooral als je rond Den Haag blijft kan het je nog wel eens tegenvallen

Maar het advies is gewoon om je financieel adviseur te bellen en een gesprek aan te knopen. De regel bij zzp-ers is over het algemeen dat ze kijken naar de laatste 3 jaar van je inkomen en daar het gemiddelde bij pakken. Maar uiteraard komt daar veel meer bij kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gents,

Mijn situatie is als volgt;

Ik ben eind 2019 begonnen met freelancen en heb tot nu toe een heel goed jaar (2020) achter de rug met ongeveer een winst van 100k.

Aangezien ik alleen mijn boekjaar van 2020 kan overhandigen ben ik nu benieuwd hoe realistisch het is om een hypotheek te krijgen. Eigenlijk wil ik voorkomen dat ik weer ga huren. Ik ben dan ook benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben en misschien mij wat meer info kunnen geven.

Zoekfunctie levert niet veel op helaas.
Een hypotheek is mogelijk met wat extra werk wel mogelijk, maar dat zal dan zeker niet puur gebaseerd zijn op je huidige inkomen als freelancer. Het beste wat mogelijk is zal een middeling over de afgelopen (3?) jaren zijn. Dus inderdaad zorg dat je al je papieren bij de hand hebt zoals jaaropgaves, en een winstprognose die door een boekhouder/accountant goedgekeurd is, en stap naar een adviseur die vaker met ondernemers te maken heeft.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Een andere vraag voor de mensen hier ( Ga ik ook mee naar een bevriende boekhouder, maar even vast ter orientatie ):

Dit is mijn eerste volledige jaar als zelfstandige, en dus ben ik nu aan het eind van het jaar ook bezig met mijn oudedag voorziening. Ik weet nog niet helemaal wat ik wil, maar het lijkt mij wel handig om een deel middels de FOR te reserveren, zodat ik die op een later moment in bijvoorbeeld een pensioenrekening kan storten. Wat mij nu niet helemaal duidelijk is, is hoe de FOR tegenover de reserveringsruimte staat.

Stel ik reserveer dit jaar 10k via de FOR, en volgend jaar wil ik die 10K in een lijfrente product storten. Op dat moment stijgt mijn winst met 10k, en die 10k wordt aan de privé kant weer in mindering gebracht op de belasting, dus in dat opzicht is dat neutraal.

Maar wordt je daar nog gelimiteerd door de reserveringsruimte? Dus stel ik reserveer de aankomende 10 jaar totaal 100k, die ik ook gewoon op mijn rekening laat staan, kan ik dat dan zonder problemen in een pensioen product storten zonder dat ik tegen de reserveringsruimte aanloop?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik gok dat een hypotheekverstrekker zou rekenen met een inkomen van 60 a 70k, afhankelijk van hoe hoof 2020 precies uitvalt en wat je in loondienst in 2018 en 2019 verdiende en je "corona-proof prognose voor 2021". Het is voldoende voor een beschieden instap in de woningmarkt, maar je keuze zal beperkt zijn.

Het aantal financiers dat hypotheken aanbiedt voor starters is beperkt. Je moet ook rekening houden met een iets hogere rente.

Verder vind ik dat je met 800 euro huur helemaal niet zo hoog zit voor Den Haag.

Al met al vraag ik me af of je niet 2 jaar langer zou moeten wachten en meteen het huis te kopen wat je het liefst zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 10:39
@iFap Dit jaar heb ik via Raadhuys.eu een inkomensverklaring laten opstellen. Deze partij nam het gemiddelde van de zzp winst + loon van de afgelopen 3 jaar en stelde de vraag of ik last had van Corona. Obvion heeft mij een hypotheek gegeven op basis van deze verklaring. Ik heb niet 100% geleend. Het was vrij onduidelijk hoeveel ik precies mocht lenen van te voren, zonder het daadwerkelijk te proberen. Daar heb ik rekening mee gehouden door niet tot de max te lenen.

Er werd dus niet gevraagd naar een prognose over 2020 of 2021 door Raadhuys bij mij.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFox91 op 09-11-2020 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Woy schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:20:
Een andere vraag voor de mensen hier ( Ga ik ook mee naar een bevriende boekhouder, maar even vast ter orientatie ):

Dit is mijn eerste volledige jaar als zelfstandige, en dus ben ik nu aan het eind van het jaar ook bezig met mijn oudedag voorziening. Ik weet nog niet helemaal wat ik wil, maar het lijkt mij wel handig om een deel middels de FOR te reserveren, zodat ik die op een later moment in bijvoorbeeld een pensioenrekening kan storten. Wat mij nu niet helemaal duidelijk is, is hoe de FOR tegenover de reserveringsruimte staat.

Stel ik reserveer dit jaar 10k via de FOR, en volgend jaar wil ik die 10K in een lijfrente product storten. Op dat moment stijgt mijn winst met 10k, en die 10k wordt aan de privé kant weer in mindering gebracht op de belasting, dus in dat opzicht is dat neutraal.

Maar wordt je daar nog gelimiteerd door de reserveringsruimte? Dus stel ik reserveer de aankomende 10 jaar totaal 100k, die ik ook gewoon op mijn rekening laat staan, kan ik dat dan zonder problemen in een pensioen product storten zonder dat ik tegen de reserveringsruimte aanloop?
Zoek even terug naar mijn post met de Bright Excel tool, daar kun je dit invullen en kijken wat er aan ruimte over blijgt.

edit: deze dus:
Hmmbob schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:43:
Dat mag niet zonder meer. Kijk even bij Bright, die hebben een heel handige jaarruimte berekenaar (Excel) online staan die ook dit soort dingen aangeeft.

Edit; oh, ik zie dat ik daarvoor gegevens achter moest laten. Geef me 30min, dan slinger ik hem even online en deel hier een linkje (eerst even eten met de kinderen)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 09-11-2020 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Aangezien ik alleen mijn boekjaar van 2020 kan overhandigen ben ik nu benieuwd hoe realistisch het is om een hypotheek te krijgen.
Ik ben hier toevallig net mee bezig. Het lastige is dat waar je in loondienst gewoon online toolskunt gebruiken, het in het geval van ZZPer zijn het vrijwel altijd maatwerk wordt. De enige online tool die je uberhaupt 'ruimte' geeft, is die van de Rabobank. Als je via Ikbenfrits ofzo gaat zoeken, kom je sowieso heel laag uit.

Komende donderdag heb ik toevallig een afspraak met een hypotheekadviseur, dan zal ik wel even verslag doen. Ik weet dus wel dat de Rabobank redelijk coulant is mbt ZZPers.

In mijn geval ben ik wel per 1 Jan 2019 begonnn, en het huis dat wij op het oog hebben komt in de zomer van 2021 vrij. Dan heb ik dus 2.5 jaar aan omzet te laten zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 09-11-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FastFox91 schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:24:
@iFap Dit jaar heb ik via Raadhuys.eu een inkomensverklaring laten opstellen. Deze partij nam het gemiddelde van de zzp winst + loon van de afgelopen 3 jaar en stelde de vraag of ik last had van Corona. Obvion heeft mij een hypotheek gegeven op basis van deze verklaring.
Kun je (eventueel via DM) aangeven bij welke omzet je hoeveel mocht lenen? Voor de beeldvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Even een vraagje m.b.t. contracten met tussenpartijen. Ik heb per 1 Dec een nieuwe opdracht (mag ivm DBA niet langer dan 2 jaar bij huidige opdrachtgever blijven), en heb deze gevonden via een tussenpartiij. Natuurlijk staat er in het contract een relatiebeding.

In het hypothetische geval dat die tussenpartij bijvoorbeeld falliet gaat, of niet falliet gaat maar zijn betalngsverplichtingen naar mij toe niet nakomt, is dan het hele contract ongeldig? Oud teamgenoot van me heeft wat nare shit gehad met een tussenpartij die iedere keer heel veel te laat was met betalen, en dat wil ik graag voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Woy schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:20:
Informeer even heel goed hoe het precies zit. Bij mijn weten is de FOR tijdelijk. Als je je bedrijf staakt voordat je oud bent, moet je alsnog belasting afdragen. Of wanneer je wegens ziekte een tijd uit de running bent en op dat moment niet meer wordt gezien als ondernemer. Ik kreeg daarom het advies de FOR links te laten liggen en enkel naar de jaarruimte te kijken. Die je ook van eerdere jaren nog mag gebruiken, als die toen niet gebruikt is.
Staken van de onderneming

Met het staken van uw onderneming wordt uw oudedagsreserve (gedeeltelijk) opgeheven. De bedragen waarover u uitstel van belastingheffing hebt gekregen volgens de regeling van de oudedagsreserve, worden nu bij uw winst opgeteld.

Overlijden van de ondernemer

Als u overlijdt, moet fiscaal worden afgerekend over de oudedagsreserve. De reserve wordt dan opgeheven en wordt opgeteld bij uw belastbare winst. Maar als uw partner uw onderneming voortzet en de oudedagsreserve overneemt, hoeft er niet te worden afgerekend. Uw partner moet daarvoor een verzoek indienen bij de aangifte.

Is de reserve altijd gunstig?

Het vormen van de oudedagsreserve heeft tot gevolg dat de belastingheffing wordt verschoven naar de toekomst. In de jaren dat u een deel van de winst toevoegt aan uw oudedagsreserve, betaalt u minder belasting. Op enig moment valt deze reserve weer vrij en behoort de afname geheel tot uw winst. U betaalt dan meer belasting. Het is daardoor niet vooraf te zeggen of de reserve voor u gunstig is. Laat u daarom goed adviseren!

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:30:
Oud teamgenoot van me heeft wat nare shit gehad met een tussenpartij die iedere keer heel veel te laat was met betalen, en dat wil ik graag voorkomen.
Dan zou ik het relatiebeding er uit laten halen.... Zo'n beetje alle grote partijen (Brainnet, headfirst, Yacht) werken met modelcontracten waar geen relatiebeding in zit.

Remember: het is business-to-business, dus wat er in je contract staat is echt bindend (onder werknemersrecht kan je nogal eens onder een relatiebeding uit).Dus, als je het niet eens bent met een clausule dan zal die eruit moeten. Laat je hem staan, dan loop je exact dat risico, imho. En gelijk hebben != gelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:48
Crazy D schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:38:
[...]

Informeer even heel goed hoe het precies zit. Bij mijn weten is de FOR tijdelijk. Als je je bedrijf staakt voordat je oud bent, moet je alsnog belasting afdragen. Of wanneer je wegens ziekte een tijd uit de running bent en op dat moment niet meer wordt gezien als ondernemer. Ik kreeg daarom het advies de FOR links te laten liggen en enkel naar de jaarruimte te kijken. Die je ook van eerdere jaren nog mag gebruiken, als die toen niet gebruikt is.

[...]
Ja, is denk ik in beginsel geen gek advies. Het kan echter wel handig zijn soms om er gebruik van te maken. Als je bijv. in 2020 veel winst maakt kan je direct een bedrag voor de FOR aftrekken terwijl je jaarruimte pas het jaar daarop kan gebruiken. Wellicht verdien je dan weer minder, en valt je inkomen in lagere belastingschijven.

Zolang je maar niet jarenlang de FOR gebruikt als belastingkorting en nooit geld opzij zet. Maar goed, voor de gemiddelde freelance ICT'er zal dat sowieso lastig zijn aangezien je de FOR niet boven het ondernemingsvermogen kan opbouwen. En als je op de balans een laptop hebt staan en een nog niet betaalde factuur oid dan is je ruimte sowieso erg beperkt. Als je een bakkerij hebt met een bedrijfspand van een paar ton is het plaatje potentieel heel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:47:
Dan zou ik het relatiebeding er uit laten halen.... Zo'n beetje alle grote partijen (Brainnet, headfirst, Yacht) werken met modelcontracten waar geen relatiebeding in zit.
Brainnet e.d. is heel wat anders dan die recruitertussenpartijen. Die recruiters leven simpelweg van het aanbrengen van mensen bij bedrijven. En gaan niet akkoord met het verwijderen hiervan. Dan zou ik na een maandje kunnen zeggen 'toedels' en rechtstreeks voor de klant kunnen gaan werken.

Brainnet is een adminstratekantoor, en daar heb je over het algemeen uberhaupt te optie niet om weg te gaan omdat ze gewoon alle administratie doen voor een bedrijf. Voor HeadFirst geldt precies hetzelfde.
Remember: het is business-to-business, dus wat er in je contract staat is echt bindend (onder werknemersrecht kan je nogal eens onder een relatiebeding uit).Dus, als je het niet eens bent met een clausule dan zal die eruit moeten. Laat je hem staan, dan loop je exact dat risico, imho. En gelijk hebben != gelijk krijgen.
I know, maar ik hoef het ook verder niet over die clausule zelf te hebben. Het is gewoon een onderdeel van via recruiters werken. Heb het ook via mijn rechtstreekse netwerk geprobeerd, maar dat is niet gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Iets anders; kreeg via de mail een opdracht van de NS binnen die kwa titel wel interessant was. Maar als je dan leest, staan er dit soort dingen in:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nog even afgezien van dat er geen tarief staat, als je dit soort shit leest heb je er toch meteen geen zin meer in? Dit schreeuwt echt; we huren liever 10 goedkope mensen in dan 2 goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:13
Dit is een misvatting en is heel slecht advies, omdat geld storten in de FOR zo'n beetje het verstandigste is wat je kan doen (als IB ondernemer) om je belastingheffing omlaag te krijgen en pensioen op te bouwen.
De FOR is gewoon een reserve op je balans die kan afnemen of toenemen.
Hij neemt toe als je reserveert in een bepaald jaar (zit een maximum van 9,zoveel% van je winst) en het bedrag van de toename gaat als het ware af van je winst.
Hij neemt af als jij geld uit deze reserve pakt, dat kan om wat voor reden dan ook zijn. Als hij afneemt, wordt het bedrag waarmee het afneemt bij jouw winst geteld. Als hij afneemt omdat jij een lijfrente product met hetzelfde bedrag spekt, dan is dat 'budget neutraal' voor jou als IB ondernemer, omdat er dus een even grote afrekpost op je inkomstenbelasting tegenover staat. Als de FOR afneemt omdat jij wat meer geld naar prive wil halen voor die ene leuke vakantie, dan staat er geen aftrekpost op de IB tegenover en ja dan mag je belasting gaan betalen erover.
De reden dat mensen tegen het gebruik van de FOR adviseren is vrij simpel: er zijn zat idioten die het bedrag niet *echt* opzij zetten (bv op een zakelijke spaarrekening) maar alleen maar aanhouden op de balans om hun belastingdruk omlaag te krijgen, en vervolgens het geld doodleuk uitgeven. Als je dat jaar op jaar doet dan kan de FOR reservering idioot oplopen, en als het geld er niet meer is, en jij staakt je bedrijf, dan wordt de FOR ineens bij je winst opgeteld, waardoor je over een hoog bedrag ineens IB mag betalen, met geld dat je misschien niet meer hebt.
Maar hier is al zoveel over geschreven in dit topic. Lees maar terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hmmbob schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:09:
[...]

Zoek even terug naar mijn post met de Bright Excel tool, daar kun je dit invullen en kijken wat er aan ruimte over blijgt.

edit: deze dus:

[...]
Als ik de berekening in die sheet goed begrijp wordt de maximale lijfrentestorting dus de jaarruimte + de afname van de FOR dat jaar. ( De toename van de FOR het jaar ervoor limiteert dan wel weer je jaarruimte )
[...]

[...]
Ja dat is een goed punt, en daar ben ik mij bewust van. Als je het puur als uitstellen van belasting op de winst doet is dat zeker waar. Maar bij mij is het wel echt de bedoeling om het voor pensioen te gebruiken. Ik weet alleen nog niet zeker of ik het al dit jaar wil storten, of dat ik volgend jaar pas de knoop doorhak. Ik ben dus ook vooral op zoek naar problemen die ik met het omzetten van de FOR naar een pensioenproduct die ik kan verwachten.

Een mogelijkheid is ook nog dat ik het weer vrij laat vallen, en de belasting volgend jaar afdraag, en het bijvoorbeeld als aflossing van mijn huis wil gebruiken.

Vandaar dat ik even aan het onderzoeken ben welke mogelijkheden ik allemaal heb op het moment dat ik het als FOR boek dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:12:
Iets anders; kreeg via de mail een opdracht van de NS binnen die kwa titel wel interessant was. Maar als je dan leest, staan er dit soort dingen in:

***members only***

Nog even afgezien van dat er geen tarief staat, als je dit soort shit leest heb je er toch meteen geen zin meer in? Dit schreeuwt echt; we huren liever 10 goedkope mensen in dan 2 goede.
Je kunt overwegen wel in te schrijven, tegen een eerlijk tarief +10% ofzo. Als ze ook dat als inschrijving binnenkrijgen, worden ze wellicht een beetje opgevoed in wat marktconform is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Even een vraagje m.b.t. contracten met tussenpartijen. Ik heb per 1 Dec een nieuwe opdracht (mag ivm DBA niet langer dan 2 jaar bij huidige opdrachtgever blijven), en heb deze gevonden via een tussenpartiij. Natuurlijk staat er in het contract een relatiebeding.

In het hypothetische geval dat die tussenpartij bijvoorbeeld falliet gaat, of niet falliet gaat maar zijn betalngsverplichtingen naar mij toe niet nakomt, is dan het hele contract ongeldig? Oud teamgenoot van me heeft wat nare shit gehad met een tussenpartij die iedere keer heel veel te laat was met betalen, en dat wil ik graag voorkomen.
Ik zou dan een extra beding toevoegen waarin expliciet staat dat bij niet nakomen van de betalingstermijn de bedingen als relatiebeding vervallen. Dan heb je meteen een extra pressiemiddel dat ze tijdig moeten betalen.

Komen ze vast aan dat het op vertrouwen gaat, kun je mooi op reageren dat het relatiebeding dan helemaal kan vervallen, want het komt toch aan op vertrouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 10:19

Het gaat nu niet bepaald florisant met de NS op dit moment hé met de coronacrisis. Dus ik vind het niet gek dat ze ook kritisch kijken naar de uitgaven op externe inhuur en dat ze daar op proberen te besparen. Ze moeten immers ook duizenden mensen ontslaan en dan is het niet te verkopen dat ze aan de kostenkant niet proberen te bezuiningen.

Over het algemeen vind ik de tarieven bij de NS ook niet heel hoog. Marktconform bij hun betekent voor een Senior Rol (Java/DevOps/Automation) tussen de 85-90 euro all-in. Dus als je veel hoger inschijft dan val je bij voorbaat al af ben ik bang. :|

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
bumble_bee schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:15:
[...]

Dit is een misvatting en is heel slecht advies, omdat geld storten in de FOR zo'n beetje het verstandigste is wat je kan doen (als IB ondernemer) om je belastingheffing omlaag te krijgen en pensioen op te bouwen.
De FOR is gewoon een reserve op je balans die kan afnemen of toenemen.
Hij neemt toe als je reserveert in een bepaald jaar (zit een maximum van 9,zoveel% van je winst) en het bedrag van de toename gaat als het ware af van je winst.
Hij neemt af als jij geld uit deze reserve pakt, dat kan om wat voor reden dan ook zijn. Als hij afneemt, wordt het bedrag waarmee het afneemt bij jouw winst geteld. Als hij afneemt omdat jij een lijfrente product met hetzelfde bedrag spekt, dan is dat 'budget neutraal' voor jou als IB ondernemer, omdat er dus een even grote afrekpost op je inkomstenbelasting tegenover staat. Als de FOR afneemt omdat jij wat meer geld naar prive wil halen voor die ene leuke vakantie, dan staat er geen aftrekpost op de IB tegenover en ja dan mag je belasting gaan betalen erover.
De reden dat mensen tegen het gebruik van de FOR adviseren is vrij simpel: er zijn zat idioten die het bedrag niet *echt* opzij zetten (bv op een zakelijke spaarrekening) maar alleen maar aanhouden op de balans om hun belastingdruk omlaag te krijgen, en vervolgens het geld doodleuk uitgeven. Als je dat jaar op jaar doet dan kan de FOR reservering idioot oplopen, en als het geld er niet meer is, en jij staakt je bedrijf, dan wordt de FOR ineens bij je winst opgeteld, waardoor je over een hoog bedrag ineens IB mag betalen, met geld dat je misschien niet meer hebt.
Maar hier is al zoveel over geschreven in dit topic. Lees maar terug..
Totaal niet mee eens!

Mijn doel is om maximaal in te leggen bij BrandNewDay, om zo te sparen voor mijn pensioen.
Ik heb nog een behoorlijk pensioengat dus ik kan jaarlijks zo'n 12.000 (jaarruimte) + 7000 (pensioengat) inleggen. (precieze getallen zou ik moeten opzoeken)

Afgelopen jaar heb ik op advies van de boekhouder ook 8999 ingelegd in de FOR, alleen wat blijkt nu: Nu mag ik dit jaar die 8999 dus niet inleggen bij BrandNewDay, dus ik mag daar "slechts 12.000 + 7.000 - 8999 = 10.000 inleggen.

Maar aangezien ik maximaal wil inleggen voor mijn pensioen ga ik dit jaar de FOR dus alweer uit de boeken halen, zodat ik alsnog de volle 19.000 kan inleggen.

Kortom: FOR kan interessant zijn, maar het gaat niet goed samen met een pensioenspaar/beleg product (wat veel beter is in mijn ogen)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Davidshadow13 schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:24:
Het gaat nu niet bepaald florisant met de NS op dit moment hé met de coronacrisis. Dus ik vind het niet gek dat ze ook kritisch kijken naar de uitgaven op externe inhuur en dat ze daar op proberen te besparen. Ze moeten immers ook duizenden mensen ontslaan en dan is het niet te verkopen dat ze aan de kostenkant niet proberen te bezuiningen.

Over het algemeen vind ik de tarieven bij de NS ook niet heel hoog. Marktconform bij hun betekent voor een Senior Rol (Java/DevOps/Automation) tussen de 85-90 euro all-in. Dus als je veel hoger inschijft dan val je bij voorbaat al af ben ik bang. :|
Ik zeg ook letterlijk dat je dan volgens mij beter 2 goede ZZPers aan kunt nemen dan de 10 goedkoopste. :)

Bij het ontwikkelen van software is goedkoop duurkoop. We hebben het hier niet over een simpele wordpress site; de NS heeft hele complexe systemen. Dat ze iemand die 200 per uur vraagt niet aan gaan nemen snap ik wel, maar de NS heeft sowieso net zoals de banken een reputatieprobleem. Ik weet hoe complex die systemen zijn, maar ik weet ook dat als ik daar ga zitten, te maken krijg met een hoop 'mindere goden' zegmaar. Ik hoop dat de NS (zoals meer bedrijven) ene beetje in gaat zien dat goeie mensen schaars zijn, en juist de niet zo fantastische vaak lang op zoek zijn naar opdrachten. De intake waar ik op aan ben genomen afgelopen vrijdag was ik ook 1 van 5 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ConQuestador schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:33:
Kortom: FOR kan interessant zijn, maar het gaat niet goed samen met een pensioenspaar/beleg product (wat veel beter is in mijn ogen)
Huh? Je FOR is toch weinig anders dan "ik heb X weggezet bij Brand New Day en daar dus X belastingvoordeel uit"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:21:
Ik zou dan een extra beding toevoegen waarin expliciet staat dat bij niet nakomen van de betalingstermijn de bedingen als relatiebeding vervallen. Dan heb je meteen een extra pressiemiddel dat ze tijdig moeten betalen.

Komen ze vast aan dat het op vertrouwen gaat, kun je mooi op reageren dat het relatiebeding dan helemaal kan vervallen, want het komt toch aan op vertrouwen ;)
Ja, daar neigde ik een beetje naar, alleen de reden dat ik de vraag dus stel, is of het niet nakomen van de betalingsverplichtingen betekent dat het contract ongeldig wordt, of dat het contract voor een deel in stand blijft.

Oftewel; moet (en ik ben echt op zoek naar iemand die dit weet, dus geen gut-feelings) dit expliciet zo gekoppeld zijn of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:48
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:44:
[...]

Huh? Je FOR is toch weinig anders dan "ik heb X weggezet bij Brand New Day en daar dus X belastingvoordeel uit"?
Nee, als je geld in een pensioenproduct wil stoppen moet je de FOR weer afstorten. De FOR is een reserve op de zakelijke balans. Als je dan bijv. je geld belegd dan zou alle winst die je daarmee maakt ook zakelijke winst zijn en moet je daar belasting over betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:46:
[...]

Ja, daar neigde ik een beetje naar, alleen de reden dat ik de vraag dus stel, is of het niet nakomen van de betalingsverplichtingen betekent dat het contract ongeldig wordt, of dat het contract voor een deel in stand blijft.

Oftewel; moet (en ik ben echt op zoek naar iemand die dit weet, dus geen gut-feelings) dit expliciet zo gekoppeld zijn of niet.
Volgens mij is het niet zo dat een volledige overeenkomst automatisch komt te vervallen, als er aan een gedeelte niet voldaan wordt. In principe blijft de betalingsverplichting ook staan als ze er niet aan voldoen. Je kunt op zo'n moment natuurlijk wel naar de rechter stappen om nakomen af te dwingen, en daarbij mogelijk de volledige overeenkomst nietig te laten verklaren. Maar het is volgens mij niet zo dat dat iets is dat automatisch van kracht wordt. Ik zou het dan ook expliciet aan elkaar proberen te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hielko schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:51:
Nee, als je geld in een pensioenproduct wil stoppen moet je de FOR weer afstorten. De FOR is een reserve op de zakelijke balans. Als je dan bijv. je geld belegd dan zou alle winst die je daarmee maakt ook zakelijke winst zijn en moet je daar belasting over betalen.
Pff. Blij dat ik een boekhouder heb in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:44:
[...]

Nee het is juist als je het vermogen wel wil reserveren voor je pensioen, maar nog niet in wil leggen in een daadwerkelijk pensioenproduct. Als je het echt stort dan moet je het niet als FOR opvoeren, maar gewoon als storting in een pensioenproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ConQuestador schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:33:
[...]
Afgelopen jaar heb ik op advies van de boekhouder ook 8999 ingelegd in de FOR, alleen wat blijkt nu: Nu mag ik dit jaar die 8999 dus niet inleggen bij BrandNewDay, dus ik mag daar "slechts 12.000 + 7.000 - 8999 = 10.000 inleggen.
Het is ook vooral bedoeld om die inleg juist uit te kunnen stellen, maar nog wel de belasting uit te kunnen stellen, de sheet van @Hmmbob geeft dat mooi aan. Het reservere in de FOR maakt dus inderdaad je jaarruimte kleiner, hetzelfde als daadwerkelijk inleggen. Maar het afbouwen van de FOR verruimt dus je jaarruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:57:
Nee het is juist als je het vermogen wel wil reserveren voor je pensioen, maar nog niet in wil leggen in een daadwerkelijk pensioenproduct. Als je het echt stort dan moet je het niet als FOR opvoeren, maar gewoon als storting in een pensioenproduct.
Oh ja, nu begint het weer terug te komen. Idee was dat je dit geld dan nog wel ergens hebt staan toch? Want dit elk jaar reserveren zonder het af te storten (/op te sparen) levert je een aardige belastingschuld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Precies wat ik de afgelopen jaren heb gedaan. FOR opgebouwd (ook daadwerkelijk op spaarrekening) en mij nog niet op een pensioenproduct georiënteerd. Dit jaar wil ik dat wel geregeld hebben, dus ik heb de reserveringsruimte laten berekenen en die stort ik (deels, tot het maximum) in een product en daarbij stort ik dan ook de volledige FOR fiscaal neutraal af. Daarna zie ik niet veel reden meer voor gebruik van de FOR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:00:
[...]

Oh ja, nu begint het weer terug te komen. Idee was dat je dit geld dan nog wel ergens hebt staan toch? Want dit elk jaar reserveren zonder het af te storten (/op te sparen) levert je een aardige belastingschuld op.
Ja, maar je hoeft het niet perse als liquide middelen beschikbaar te hebben, stel je moet een flinke investering doen in een machine, dan kun je dat geld er wel voor gebruiken, maar het levert inderdaad wel een risico op, want het is gewoon uitgestelde belasting.

Als je daadwerkelijk wil storten is het dus niet voordelig om de FOR te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 10:19
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:42:
[...]

Ik zeg ook letterlijk dat je dan volgens mij beter 2 goede ZZPers aan kunt nemen dan de 10 goedkoopste. :)
Natuurlijk is dat zo, helemaal mee eens. Maar dat neemt niet weg dat ze ook voor die twee goede ZZP'ers alsnog graag het laagste tarief willen betalen op dit moment. Een inhurendmanager krijgt het op dit moment denk ik niet verkocht om iemand in te huren voor 120 euro per uur wanneer de nadruk op kostenbesparing zo hoog is vanwege de weggevallen omzet. Sterker nog ik denk dat het gewoon opgelegd is vanuit senior management als kostenbesparingsmaatregel.

Als ik nu een nieuwe opdracht zou zoeken dan zou ik zelf eerder gaan kijken bij bedrijven die minder / niet geraakt zijn door corona omdat de tarieven daar minder onder druk staan. Bijvoorbeeld bij Ahold / bol.com die juiste hele goede resultaten draaien zul je op dit moment makkelijker een hoger tarief bedingen verwacht ik.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kwistnix schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:01:
Precies wat ik de afgelopen jaren heb gedaan. FOR opgebouwd (ook daadwerkelijk op spaarrekening) en mij nog niet op een pensioenproduct georiënteerd. Dit jaar wil ik dat wel geregeld hebben, dus ik heb de reserveringsruimte laten berekenen en die stort ik (deels, tot het maximum) in een product en daarbij stort ik dan ook de volledige FOR fiscaal neutraal af. Daarna zie ik niet veel reden meer voor gebruik van de FOR.
Ja, dat is inderdaad ook exact wat ik wil doen. Ik moet nog wat verder oriënteren wat ik exact wil doen, maar wil wel daadwerkelijk het geld ervoor reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Die omschrijving staat in al hun opdrachten. Als het om de Java opdracht gaat die nu open staat, daar staat nu in de Q&A bij:
Q; Er wordt gesproken over een manteltarief. Wat is het manteltarief?
A: Het maximale uurtarief voor deze rol is € 88,- (incl € 0,40 fee voor Fastflex)
Er staan enkel nog een informatieanalist en testanalist rol open, dus ik gok dat deze het was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Woy schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:59:
[...]

Het is ook vooral bedoeld om die inleg juist uit te kunnen stellen, maar nog wel de belasting uit te kunnen stellen, de sheet van Bright gedeeld door @Hmmbob geeft dat mooi aan. Het reservere in de FOR maakt dus inderdaad je jaarruimte kleiner, hetzelfde als daadwerkelijk inleggen. Maar het afbouwen van de FOR verruimt dus je jaarruimte.
Fixed that for you :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 10:39
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:24:
[...]

Kun je (eventueel via DM) aangeven bij welke omzet je hoeveel mocht lenen? Voor de beeldvorming.
Ongeveer 4 * gemiddelde(loon + fiscale winst) laatste 3 jaar heb ik geleend. Hoeveel ik maximaal mocht lenen dat weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:26:
[...]

Die omschrijving staat in al hun opdrachten. Als het om de Java opdracht gaat die nu open staat, daar staat nu in de Q&A bij:
Ik heb 'em niet via hun eigen portal. Ik kreeg 'em binnen zonder die Q&A. Dus daar stond uberhaupt geen tarief in. Moest even zoeken (wat een ruksite is die inhuurbox ook) maar het gaat idd om deze: https://inhuur-ns.secure....iew?id=a1J4H000004R0XfUAK

Daar staat inderdaad in die Q&A dat het om max 88 gaat.

Punt is dus dat ze best wel een flink aantal eisen hebben, en het gaat om een complex systeem waar een hoop teams aan werken. Als je dan op voorhand al gaat stellen dat er een lage max is, en ze het nog naar beneden gaan proberen te lullen, tja, Ik zou er geen zin in hebben. Zo fantastisch staat de NS niet op je CV. Beetje net zoals wat de Rabo deed met hun 2 weken inwerktijd tegen nul-tarief (die term ook). Kan je dat vragen? Tuurlijk. Gaan de mensen die je graag wil hebben dan eerst ergens anders kijken? Absoluut.

Ik begrijp nog steeds niet dat anno 2020 bedrijven niet begrijpen dat je je aantrekkelijk moet maken voor iedereen die voor je werkt. Ook ZZPers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FastFox91 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:37:
Hoeveel ik maximaal mocht lenen dat weet ik niet.
Ah. Jammer. Nouja; we gaan 't zien. Wij gaan ook niet voor de max, maar wat je krijgt als je op de site van de Rabo kijkt t.o.v. als je Ikbenfrits ofzo gebruikt ligt nogal uit elkaar. Alsin; die laatste is ongeveer 50% van de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Davidshadow13 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:02:
Natuurlijk is dat zo, helemaal mee eens. Maar dat neemt niet weg dat ze ook voor die twee goede ZZP'ers alsnog graag het laagste tarief willen betalen op dit moment. Een inhurendmanager krijgt het op dit moment denk ik niet verkocht om iemand in te huren voor 120 euro per uur wanneer de nadruk op kostenbesparing zo hoog is vanwege de weggevallen omzet.
Ja, maar daar gaat 't niet om. Bij een bepaalde complexiteit en verantwoordelijkheden hoort een bepaald tarief. Als je het tarief omlaag schroeft, en wel mensen aanneemt, dan neem je dus automatisch mensen aan die eigenlijk die complexiteit niet aankunnen.

Bedrijven claimen graag dat ze alleen de top 10% aannemen. Dat klopt; alleen is het de top 10% van wat er op bezoek komt. En wat er op bezoek komt is sowieso vooral de onderste top 10% van de devs (want; de mensen die niet zo goed zijn, doen veel meer intakes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
[...]
Ik heb per 1 Dec een nieuwe opdracht (mag door de interpretatie van mijn huidige opdrachtgever van de wet DBA niet langer dan 2 jaar blijven), en heb deze gevonden via een tussenpartiij.
[...]
Fix that for you. ;) Want de wet DBA noemt nergens een maximale duur van een opdracht.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RichieB schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:11:
Fix that for you. ;) Want de wet DBA noemt nergens een maximale duur van een opdracht.
Dat weet ik, dat was alleen niet heel erg relevant voor dat stukje tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mooi man. Was ff m'n bankspullen aan het bijwerken (altijd toch weer een leuk momentje als er een factuur binnenkomt). Bij Knab heb je de optie om van je kwartaalspaarrekening de rente uit te laten betalen aan een goed doel. Nou, die zittten echt te wachten op een 1.30 per kwartaal 8)7

Zit helaas nog niet in de positie dat ik m'n inkomstenbelasting vooruit kan betalen.

Vraagje daarover trouwens: de invorderingsrente is vanwege corona van 4% naar 0.01% gegaan. Geldt dat alleen als je die rente als schuld hebt, of ook als je het hele bedrag van je voorloopige aanslag vooruit betaalt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:36
Of die interpretatie van de opdrachtgever nou wel of niet juist is, mijn opdracht wordt er in ieder geval ook niet door verlengd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Hydra De tijdelijke verlaging van de belasting of rekenen rente is inmiddels alweer verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
rool schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:31:
Of die interpretatie van de opdrachtgever nou wel of niet juist is, mijn opdracht wordt er in ieder geval ook niet door verlengd.
Z'n correctie klopt overigens nieteens. Ik mag vanwege de wet DBA niet langer bij m'n opdrachtgever blijven van mijn opdrachtgever. Zit ook niet erg te wachten op een dergelijke pedantische "fixed that for you".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 22:56
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:50:
[...]

Z'n correctie klopt overigens nieteens. Ik mag vanwege de wet DBA niet langer bij m'n opdrachtgever blijven van mijn opdrachtgever. Zit ook niet erg te wachten op een dergelijke pedantische "fixed that for you".
Het was zeker niet pedantisch bedoeld, maar om te voorkomen dat een meelezer denkt "ow, in de wet DBA staat dat je maar 2 jaar bij dezelfde opdrachtgever mag zitten". Het is al erg genoeg dat er opdrachtgevers denken dat dit zo is..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:24:
Mooi man. Was ff m'n bankspullen aan het bijwerken (altijd toch weer een leuk momentje als er een factuur binnenkomt). Bij Knab heb je de optie om van je kwartaalspaarrekening de rente uit te laten betalen aan een goed doel. Nou, die zittten echt te wachten op een 1.30 per kwartaal 8)7
Scheelt je toch weer paar klikken om de bijschrijving van de rente te boeken op de rentebaten grootboekrekening ;) Of krijg je er dan alleen maar een afschrijving bij bovenop de bijschrijving? In dat geval kost het je nog meer werk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Overigens nog een aardige waar ik samen met een maatje al kletsend achter kwam: het depositogarantiestelsel geldt per natuurlijk persoon per bank. Oftewel, als je zowel je zakelijke als privérekening bij dezelfde bank (of onderdeel van dezelfde bank hebt), dan is alles boven de 100k niet gedekt (want 100k per persoon per bank, niet per rekening)

Nog een goede reden om je zakelijke rekening niet bij je prive bank onder te brengen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 09-11-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:54:
Nog een goede reden om je zakelijke rekening niet bij je prive bank onder te brengen :+
Da's wel een dingetje idd. Ook als je (zoals ik) het wel gescheiden hebt.

Ben vorig jaar al overde 100k heengegaan in 'totaal' van alles wat er stond op m'n zakelijke rekeningen, en dat gaat binnnkort weer gebeuren. Ik denk niet dat de BD er erg van onder de indruk gaat zijn als ik m'n IB voor een groot deel uit m'n buffer moet betalen omdat KNAB omgevallen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 09-11-2020 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:59:
Ik denk niet dat de BD er erg van onder de indruk gaat zijn als ik m'n IB voor een groot deel uit m'n buffer moet betalen omdat KNAB omgevallen is.
En je gaat helemaal huilen als die buffer toevallig je reserveringen voor de FOR waren 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
_Arthur schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:00:
En je gaat helemaal huilen als die buffer toevallig je reserveringen voor de FOR waren 8)
Grappig hoe waar je je zorgen om maakt verschuift als je gaat ZZPen. Van "te weinig geld" naar "te veel geld op 1 plek" :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Overigens nog een aardige waar ik samen met een maatje al kletsend achter kwam: het depositogarantiestelsel geldt per natuurlijk persoon per bank. Oftewel, als je zowel je zakelijke als privérekening bij dezelfde bank (of onderdeel van dezelfde bank hebt), dan is alles boven de 100k niet gedekt (want 100k per persoon per bank, niet per rekening)

Het is zelfs per bankvergunning. Dus banken die onder dezelfde vergunning vallen, zijn ook niet veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

RoNoS schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:03:
Het is zelfs per bankvergunning. Dus banken die onder dezelfde vergunning vallen, zijn ook niet veilig.
Een bank waarbij dit dus geldt is De Volksbank (die de vergunning heeft) waar SNS, ASN, BLG en Regiobank als merken onder acteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Overzichtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:59:
[...]

Da's wel een dingetje idd. Ook als je (zoals ik) het wel gescheiden hebt.

Ben vorig jaar al overde 100k heengegaan in 'totaal' van alles wat er stond op m'n zakelijke rekeningen, en dat gaat binnnkort weer gebeuren. Ik denk niet dat de BD er erg van onder de indruk gaat zijn als ik m'n IB voor een groot deel uit m'n buffer moet betalen omdat KNAB omgevallen is.
Mag je dat dan wel als kosten opvoeren als de bank om zou vallen? :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:41:
[...]

Ik heb 'em niet via hun eigen portal. Ik kreeg 'em binnen zonder die Q&A. Dus daar stond uberhaupt geen tarief in. Moest even zoeken (wat een ruksite is die inhuurbox ook) maar het gaat idd om deze: https://inhuur-ns.secure....iew?id=a1J4H000004R0XfUAK

Daar staat inderdaad in die Q&A dat het om max 88 gaat.

Punt is dus dat ze best wel een flink aantal eisen hebben, en het gaat om een complex systeem waar een hoop teams aan werken. Als je dan op voorhand al gaat stellen dat er een lage max is, en ze het nog naar beneden gaan proberen te lullen, tja, Ik zou er geen zin in hebben. Zo fantastisch staat de NS niet op je CV. Beetje net zoals wat de Rabo deed met hun 2 weken inwerktijd tegen nul-tarief (die term ook). Kan je dat vragen? Tuurlijk. Gaan de mensen die je graag wil hebben dan eerst ergens anders kijken? Absoluut.

Ik begrijp nog steeds niet dat anno 2020 bedrijven niet begrijpen dat je je aantrekkelijk moet maken voor iedereen die voor je werkt. Ook ZZPers.
Weet iemand waar die 88 op gebaseerd is? Ik kon het bij meerdere opdrachten tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:31:
Weet iemand waar die 88 op gebaseerd is? Ik kon het bij meerdere opdrachten tegen.
Vermoed een max van 90 minus 2 euro aan kosten aan brainnet e.d. Want waarom zou je als NS een zelf gekozen billing partner zelf betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hydra op 09-11-2020 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:32:
[...]

Vermoed een max van 90 minus 2 euro aan kosten aan brainnet e.d. Want waarom zou je als NS een zelf gekozen billing partner zelf betalen.
De opdracht was bij gemeente Amsterdam, maar kan inderdaad wel 2 euro kosten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 09-11-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
[...]

Yes, vandaar...

Maar die had ik misschien iets beter kunnen verwoorden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:32:
[...]

NS heeft dan juist weer een heel goedkope, 0,40/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:56:
NS heeft dan juist weer een heel goedkope, 0,40/uur.
Ik vermoed dat er nog iets anders tussenzit. Ik denk namelijk niet dat ze intern een richttarief van 88.40 aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 14:47
Vraagje:
Hoe boeken jullie investeringen/elektronica/bezittingen onder de 450 euro. Een laptop van 450+ heb ik geboekt als bezitting met afschrijvingen e.d. maar ik heb recent (zakelijk) een Servertje gekocht voor "studiedoeleinden" en een router voor het eeuwige thuiswerken. Deze heb ik in mijn boekhouding genoteerd als "automatiseringskosten"

Moneymonk heeft het echter over:
Wat boek je op Automatiseringkosten?
Enkele voorbeelden: software,hosting,domein,website

En als ik bij de belastingdienst in het Referentie GrootboekSchema kijk zie ik staan:
"Kosten automatisering Kosten automatisering kantoorkosten"

Is dit een kwestie van interpretatie en heeft dit consequenties als een boeking een verkeerde Rubriek heeft. De belastingdienst kijkt toch naar de kosten en of ze verklaarbaar zijn.

Ik zal het eens aan mijn boekhouder voorleggen maar vroeg mij af of ik de enige ben die hier over struikelt.

Nog een vraag:
Mijn "pooier" vangt voor mij 7 euro per uur. Ik zit bij een overheidsorganisatie met in de voorwaarden dat ik/de tussenpersoon de eerste 2 jaar niet mag onderhandelen over het contract, daarna kan deze met max 1.5% worden verhoogd...
Mijn 1ste contract loopt binnenkort af en dit word hoogstwaarschijnlijk verlengd. Hoe reëel is het in jullie ervaring dat de pooier iets gaat inleveren op zijn "Fee".

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Krystman schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:01:
Vraagje:
Hoe boeken jullie investeringen/elektronica/bezittingen onder de 450 euro. Een laptop van 450+ heb ik geboekt als bezitting met afschrijvingen e.d. maar ik heb recent (zakelijk) een Servertje gekocht voor "studiedoeleinden" en een router voor het eeuwige thuiswerken. Deze heb ik in mijn boekhouding genoteerd als "automatiseringskosten"

Moneymonk heeft het echter over:
Wat boek je op Automatiseringkosten?
Enkele voorbeelden: software,hosting,domein,website

En als ik bij de belastingdienst in het Referentie GrootboekSchema kijk zie ik staan:
"Kosten automatisering Kosten automatisering kantoorkosten"

Is dit een kwestie van interpretatie en heeft dit consequenties als een boeking een verkeerde Rubriek heeft. De belastingdienst kijkt toch naar de kosten en of ze verklaarbaar zijn.

Ik zal het eens aan mijn boekhouder voorleggen maar vroeg mij af of ik de enige ben die hier over struikelt.
Volgens mij zijn dit kosten van je kantoorautomatisering.... Dus automatiseringskosten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 11:18
Hmmbob schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:02:
[...]

Volgens mij zijn dit kosten van je kantoorautomatisering.... Dus automatiseringskosten :+
Ondertussen draait hier de hele Unifi pro opstelling. Denk dat ik hier straatwifi kan aanbieden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Vraagje:
Deze heb ik in mijn boekhouding genoteerd als "automatiseringskosten"
Doe ik ook. En ik denk niet dat het de belastingdienst het echt boeit. Je kunt het zelf indelen zoals je wil. Het is meer voor je eigen overzicht.
Nog een vraag:
Mijn "pooier" vangt voor mij 7 euro per uur. Ik zit bij een overheidsorganisatie met in de voorwaarden dat ik/de tussenpersoon de eerste 2 jaar niet mag onderhandelen over het contract, daarna kan deze met max 1.5% worden verhoogd...
Mijn 1ste contract loopt binnenkort af en dit word hoogstwaarschijnlijk verlengd. Hoe reëel is het in jullie ervaring dat de pooier iets gaat inleveren op zijn "Fee".
Het lijkt me logischer dat je een hoger tarief bedingt bij de eindklant. Of dat 'mag', tja. Je kunt ook weg :) Denk niet dat ze op die 7e veel in willen leveren. Da's minder dan wat de meeste 'pooiers' (lol) vangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:03:
Ondertussen draait hier de hele Unifi pro opstelling. Denk dat ik hier straatwifi kan aanbieden :D
Daar zit niemand op te wachten, je zit er 300MHz naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
[...]

Ja, dat is ook leuk. Ik had expres lijfrentes bij verschillende aanbieders genomen. Bij Ohra en Nationale Nederlanden bijvoorbeeld. Beiden hebben een eindwaarde van ongeveer 100K.
Neemt NN Ohra over |:( Nu vallen ze onder dezelfde bankvergunning.
Momenteel zitten ze gecombineerd nog (ruim) onder de 100K. Ik weet niet of ik deze mag overzetten naar een andere bank/verzekeraar. (Misschien mag het wel, maar dan niet meer tegen 5%).
Luxe problemen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:04

Nog een vraag:
Hoe reëel is het in jullie ervaring dat de pooier iets gaat inleveren op zijn "Fee".
uitzichzelf: helemaal niet.

Dit zul je zelf moeten dus onderhandelen. Met als mogelijke uitkomst dat je geen verlenging wilt.
Dus ga bij jezelf na hoe hard je dit wilt spelen.

Ze weten dat jij meer te verliezen hebt (volledige inkomsten) en zij 'maar' 7 euro. Dus verwacht maar dat zij hier hard in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
sverzijl schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:45:
[...]

Ja, dat is ook leuk. Ik had expres lijfrentes bij verschillende aanbieders genomen. Bij Ohra en Nationale Nederlanden bijvoorbeeld. Beiden hebben een eindwaarde van ongeveer 100K.
Neemt NN Ohra over |:( Nu vallen ze onder dezelfde bankvergunning.
Momenteel zitten ze gecombineerd nog (ruim) onder de 100K. Ik weet niet of ik deze mag overzetten naar een andere bank/verzekeraar. (Misschien mag het wel, maar dan niet meer tegen 5%).
Luxe problemen..
Zijn dat levensverzekeringen? Indien zo, geen depositogarantiestelsel, maar wel ander toezicht en dat is behoorlijk scherp op solvabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
t_captain schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:12:
[...]

Zijn dat levensverzekeringen? Indien zo, geen depositogarantiestelsel, maar wel ander toezicht en dat is behoorlijk scherp op solvabiliteit.
Lijfrentes, die vallen er wel onder.
Lijfrente Spaarrekening
Met de Lijfrente Spaarrekening kunt u uw pensioen aanvullen door te sparen. Het is een geblokkeerde rekening: u kunt uw geld niet zomaar opnemen. In veel gevallen spaart u met belastingvoordeel: u hoeft dan geen belasting te betalen over uw spaargeld. Uw spaargeld valt onder het Nederlandse depositogarantiestelsel en is gegarandeerd tot een maximum van € 100.000,- per rekeninghouder. U krijgt standaard een variabele rente op uw spaargeld. Wilt u een vaste rente? Zet uw geld dan voor langere tijd vast.

[ Voor 47% gewijzigd door sverzijl op 09-11-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:38
Heeft iemand de link naar het topic waar specifiek de ZZP belastingregels / scheiding op basis van uurtarieven werd besproken? Ik kan het niet meer vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hoe boeken jullie investeringen/elektronica/bezittingen onder de 450 euro
Da's geen investering, dus gewoon machines/kantoorartikelen/whatever. Gewoon boeken onder wat voor de hand ligt in jouw boekhoudpakketje. Indien verkeerd, kun je het altijd omboeken.
Nog een vraag:
Mijn "pooier" (...)
:D _/-\o_
(...) vangt voor mij 7 euro per uur. Ik zit bij een overheidsorganisatie met in de voorwaarden dat ik/de tussenpersoon de eerste 2 jaar niet mag onderhandelen over het contract, daarna kan deze met max 1.5% worden verhoogd...
Lijkt me wel reëel, hoor. Maar da's eigenlijk niet jouw probleem. Jij hebt een contract met je tussenpersoonpooier, toch? Niet met de overheidsorganisatie?

Dat gezegd hebbende... Wat ikzelf doe, is dat ik bij de eindklant in de week leg dat ik m'n tarief ga onderhandelen, en dat die een belletje kan verwachten. En ik zeg er altijd bij: "ik prostitueer me hier met veel plezier, dus ik ga een beetje druk uitoefenen op m'n pooier, en die gaat ongetwijfeld proberen om de schade hier te verhalen". Nou ja, niet exact in die termen natuurlijk :+

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Mijn freelance opdracht wordt per 1 januari verlengd, mogelijk wederom voor een jaar maar tenminste voor een half jaar.

Nu wijzigt mijn eigen situatie, in die zin dat ik de facturering op dit moment vanuit mijn holding naar een gedeelde werkmaatschappij doe en vanuit daar vervolgens wordt gefactureerd aan de eindklant/opdrachtgever.
Er is vanuit de werkmaatschappij aangegeven dat ze niet meer zo happig zijn om hier tussen te zitten, de mogelijkheid is er wel maar zal me een paar euro kosten op mijn uurtarief.

Mijn opties zijn m.i. nu dus als volgt:
  1. De freelance opdracht aangaan via mijn eenmanszaak;
  2. Een eigen nieuwe werkmaatschappij oprichten voor enkel deze facturering;
  3. Direct vanuit mijn holding factureren;
  4. Een broker / werkmaatschappij zoeken die voor mij voor een paar euro wil factureren.
  5. ...iets anders?
Als ik daar over nadenk, dan kom ik zelf tot de volgende antwoorden:
  1. Niet geheel wenselijk omdat ik ook wat assets in de holding heb zitten, dan moet ik vanuit eenmanszaak ook weer facturen sturen naar de holding, en daarbij komt dat ik de eenmanszaak dan nu beter moet inrichten, eigen zakelijke rekening, boekhoudpakketje, etc...
  2. Dit is een optie maar ook dit lijkt me teveel poespas, ook omdat ik niet zeker weet hoe lang ik nog fulltime blijf freelancen. Daarbij komt de extra financiele last waar ik weinig trek in heb.
  3. Lijkt me eigenlijk ook prima. Mijn SBI codes van de holding zijn: 7490 - Overige specialistische zakelijke dienstverlening & 70102 - Holdings (geen financiële). Vanuit de eerste code lijkt het me mogelijk direct vanuit de holding te factureren naar opdrachtgever?
  4. Huidige structuur aanhouden maar accepteren dat je een paar euro kwijt bent, eventueel een andere broker zoeken die dit voor minder wil doen of voor een vast bedrag per maand.
Zelf neig ik dus gewoon naar optie 3, minste administratieve overhead en blijft alles zoals ik nu ook al heb. Rest me enkel nog wel eigen verzekering(en) af te sluiten zoals een BAV.

Uiteraard ga ik dit ook met mijn boekhouder bespreken maar mogelijk zitten hier ook wel wat nuttige tips tussen? Het is wel zo dat een BV vanuit financieel oogpunt beter geschikt is dan een eenmanszaak ivm de omzet.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
RomeoJ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:42:
3. Lijkt me eigenlijk ook prima. Mijn SBI codes van de holding zijn: 7490 - Overige specialistische zakelijke dienstverlening & 70102 - Holdings (geen financiële). Vanuit de eerste code lijkt het me mogelijk direct vanuit de holding te factureren naar opdrachtgever?
SBI-codes zijn een dingetje voor en door de KVK, daar hoef je je verder niet druk om te maken. In het geval van een BV is wel relevant of het matcht met de doelomschrijving die in de statuten van de vennootschap staat.

Verder begrijp ik dat je ook een eenmanszaak hebt? Waarvoor is die dan? Wat doe je in de ene, wat doe je in de andere?

Ik zou een nieuwe werkmaatschappij oprichten, en gewoon lekker daaruit je activiteiten verrichten. Op die manier blijven ook de assets en andere dingen in je holding netjes afgeschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Freeaqingme schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:13:
[...]

SBI-codes zijn een dingetje voor en door de KVK, daar hoef je je verder niet druk om te maken. In het geval van een BV is wel relevant of het matcht met de doelomschrijving die in de statuten van de vennootschap staat.

Verder begrijp ik dat je ook een eenmanszaak hebt? Waarvoor is die dan? Wat doe je in de ene, wat doe je in de andere?

Ik zou een nieuwe werkmaatschappij oprichten, en gewoon lekker daaruit je activiteiten verrichten. Op die manier blijven ook de assets en andere dingen in je holding netjes afgeschermd.
Eenmanszaak bestaat al enkele jaren en doe ik weinig mee anders dan wat hostingactiviteiten voor bekenden uit de buurt. Niet spannend qua omzet op dit moment dus.

Dank voor je suggestie omtrent werkmaatschappij. Een BV is voor mij niet primair bedoeld om assets af te schermen omdat het freelancen in IT weinig risico met zich meebrengt als je een goede BAV hebt afgesloten. Voor nu ben ik niet van plan veel meer te doen of te investeren in risicovolle zaken.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je hebt een holding, dus je hebt alle poespas (salaris, BTW, venootschapsbelasting, jaarrekening e.d.) Een werkmaatschappij is zo opgericht en je kunt eventueel een geconsolideerde jaarrekening maken. Dan zou ik tevens je ZZP activiteiten in de werkmaatschappij onderbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Omzet in je/de eenmanszaak is natuurlijk wel weer interessant voor de financiele voordelen die je aan die kant kan genieten.

Ik zou de opties met je accountant bespreken en deze even door laten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
RomeoJ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:23:
[...]

Dank voor je suggestie omtrent werkmaatschappij. Een BV is voor mij niet primair bedoeld om assets af te schermen omdat het freelancen in IT weinig risico met zich meebrengt als je een goede BAV hebt afgesloten. Voor nu ben ik niet van plan veel meer te doen of te investeren in risicovolle zaken.
Waarom heb je dan uberhaupt een holding bv? Als je daar 0 toegevoegde waarde in ziet zou ik die in z'n geheel liquideren. Ofwel heb je 2 bv's, ofwel 0. 1 BV doet echt heel weinig waarde toevoegen.

Zie ook deze column van Joost Rietveld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Freeaqingme schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:37:
[...]

Waarom heb je dan uberhaupt een holding bv? Als je daar 0 toegevoegde waarde in ziet zou ik die in z'n geheel liquideren. Ofwel heb je 2 bv's, ofwel 0. 1 BV doet echt heel weinig waarde toevoegen.

Zie ook deze column van Joost Rietveld
Vanuit het verleden geboren, eerst van plan om vanuit holding aandeelhouder te zijn in (diverse) werkmaatschappijen. Dit kan overigens nog steeds gebeuren op termijn.

De reden waarom ik de BV nu aanhoud heeft meerdere redenen, een daarvan is dus wellicht op termijn participeren in werkmij's, je liquide middelen in de BV achterhouden en niet direct inkomstenbelasting over betalen, op termijn nog iets doen met leningen/hypotheek vanuit BV verstrekken, etc.

Bedankt voor het delen van de link, uiteraard ben ik wel bekend het de holdingstructuur, maar op diezelfde pagina staat ook de volgende tekst wat nu dus deels van toepassing is op mij, waardoor ze aangeven dat je ook niet altijd perse een holdingstructuur moet oprichten. Ik neem echter niet steevast alles op via loon/dividend.

Klopt de stelling dan altijd?

Nee. Er zijn situaties denkbaar waarin 1 BV volstaat. Denk maar aan een BV waarin geen winst achterblijft omdat de aandeelhouder het steevast opneemt als loon en/of dividend. Als in die BV de activiteiten ook geen aansprakelijkheidsrisico met zich meebrengen en de BV zal waarschijnlijk nooit verkocht worden (bijvoorbeeld BV met 1 werkzame persoon op uurtje-factuurtje basis), dan kan prima volstaan worden met één BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Skyaero schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:32:
Je hebt een holding, dus je hebt alle poespas (salaris, BTW, venootschapsbelasting, jaarrekening e.d.) Een werkmaatschappij is zo opgericht en je kunt eventueel een geconsolideerde jaarrekening maken. Dan zou ik tevens je ZZP activiteiten in de werkmaatschappij onderbrengen.
Wat je zegt klopt. Misschien is het wel zo simpel op een werkmij op te richten en heb je de meeste complexiteit al gehad vanuit je holding. Aan de andere kant: zie antwoord hierboven, als het geen meerwaarde heeft, dan liever niet.

Zal binnenkort een afspraak maken met de boekhouder om dit goed door te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

_Arthur schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:50:
Omzet in je/de eenmanszaak is natuurlijk wel weer interessant voor de financiele voordelen die je aan die kant kan genieten.

Ik zou de opties met je accountant bespreken en deze even door laten rekenen.
Een BV heeft ook financiele voordelen, boven een bepaalde omzet en afhankelijk hoeveel DGA salaris je jezelf geeft, kan dat ook al snel "voordeliger" zijn dan je eenmanszaak gebruiken. Overigens niet per direct mijn primaire reden om de BV gekozen te hebben.

Pagina: 1 ... 183 ... 643 Laatste