Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
ORV hebben we ook. Niet nodig, wel prettig dat het huis volledig vrij is als 1 van ons komt te overlijden.

AOV heb ik juist opgezegd. Als mijn inkomen wegvalt kunnen we het op het inkomen van mijn partner + mijn vermogen uitzingen tot pensioen. Dat is genoeg verzekering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
t_captain schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

ORV is je nabestaandenpensioen. Kost meestal niet zo heel veel.

Aandachtspunt: bij een hypotheek heb je vaak ook een ORV, maar die is dan weer verpand. Je nabestaanden zijn geholpen met een afbetaald huis, maar vermoedelijk is er ook een cash inkomen nodig en misschien ook een cash bedrag aan het begin om zaken als een begravenis te betalen.

Dat is gewoon materie om met een financiëel adviseur te bespreken.
Begrijpelijk! het was ook niet mijn doel om mijn huidige ORV te verhogen, maar om er dan 1 bij te nemen voor het geval dat.. even financieel over nadenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:50
TucanoItaly schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

Maar het gaat eigenlijk niet over het tarief, mijn vraag blijft: wie heeft er ervaring met een freelancer betalen via payrolling? Wat komt er bij qua kosten? Welke partij is goed?
Dit moet je (en de ZZP-er die je inhuurt) helemaal niet willen. Zoals gezegd blijft er enorm veel aan de strijkstok van de payroll-partij hangen en het biedt 0 zekerheid voor de ex-ZZP-er. Het lijkt me sterk dat deze met een 0-uren contract bij een payroll toko opeens wel een hypotheek kan afsluiten. Het enige waar hij echt mee geholpen zal zijn is door rechtstreeks in dienst bij jou te komen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:03
Is het mogelijk om een leaseauto uit een bedrijf mee te nemen als je gaat ZZPen. Ik wil graag blijven leasen, maar ik kan mij voorstellen dat dit lastig is als je net start? Of mss met een borg oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
RichieB schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

Dit moet je (en de ZZP-er die je inhuurt) helemaal niet willen. Zoals gezegd blijft er enorm veel aan de strijkstok van de payroll-partij hangen en het biedt 0 zekerheid voor de ex-ZZP-er. Het lijkt me sterk dat deze met een 0-uren contract bij een payroll toko opeens wel een hypotheek kan afsluiten. Het enige waar hij echt mee geholpen zal zijn is door rechtstreeks in dienst bij jou te komen.
Los daarvan, wat een hoop moeite ook t.o.v. de opbrengst. Gaat die 8u * 20 euro zoveel hypotheek opleveren?

spoiler:
Antwoord is nee

Hoop gedoe voor jou als opdrachtgever voor iets wat een probleem van die persoon is, imho.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 30-10-2020 12:36 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pirke schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:50:
ORV hebben we ook. Niet nodig, wel prettig dat het huis volledig vrij is als 1 van ons komt te overlijden.

AOV heb ik juist opgezegd. Als mijn inkomen wegvalt kunnen we het op het inkomen van mijn partner + mijn vermogen uitzingen tot pensioen. Dat is genoeg verzekering :)
Dat is een goede risico-assesment.

Je kunt passieve inkomsten hebben en een inkomen van je partner. En er is vermogen dat je kunt opmaken om de eindjes aan elkaar te knopen.

Daarnaast is er de mogelijkheid om je lasten te verlagen (afhankelijk van hoe je daarvoor open staat). En er is soms de mogelijkheid dat de partner meer gaar werken als jij arbeidsongeschikt thuis komt te zitten.
Als die factoren voldoende zijn, kan de AOV eruit. Een (grotendeels) afbetaalde eigen woning en een werkende partner zouden in het algemeen voldoende moeten zijn.

Ik vrees wel dat een verpichte AOV eraan komt en dat die geen regeking houdt met het hele plaatje en alleen met inkomensverzekeringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebas1337
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-09 20:40
TweakerVincent schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:18:
Is het mogelijk om een leaseauto uit een bedrijf mee te nemen als je gaat ZZPen. Ik wil graag blijven leasen, maar ik kan mij voorstellen dat dit lastig is als je net start? Of mss met een borg oid?
Mogelijk: Ja, maar de meeste lease bedrijven staan niet te springen om ZZP waarvan geen historische cijfers bekend zijn. Risico voor de lease maatschappij is dan dat je het niet kunt betalen.

Maar mijn ongevraagde mening is dat je het niet moet willen... Als je net begint als ZZPer moet je zo snel mogelijk een buffer opbouwen, een degelijke lease auto kost zo 900€ p/m (ex. nog evt bijtelling en brandstof). Koop een betrouwbare 2e hands privé en keer jezelf km vergoeding uit als je niet perse een nieuwe auto hoeft te rijden, vele malen voordeliger.

[ Voor 2% gewijzigd door Sebas1337 op 30-10-2020 12:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
TweakerVincent schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:18:
Ja, dit heb ik gedaan. Was 0,0 issue. Zie ook mijn post daarover:
Hmmbob schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:23:
[...]

Ja, zonder centje pijn heb ik het contract 1-op-1 overgenomen. Geen waarborg nodig, zelfs geen business case die langer was dan 3 regels beschrijving per email over wat ik ga doen.
***members only***

En qua garanties: in een eenmanszaak ben jij er ook privé voor verantwoordelijk, bij een net gestarte BV vragen ze vaak wel een borg óf dat je prive meetekent. Oftewel: dit soort bedrijven zijn meester in het afdekken van risico's :)
Sebas1337 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

Mogelijk: Ja, maar de meeste lease bedrijven staan niet te springen om ZZP waarvan geen historische cijfers bekend zijn. Risico voor de lease maatschappij is dan dat je het niet kunt betalen.
Dit is lang niet altijd waar. Wel ga je dit contract ook prive/met je eenmanszaak aan - ze willen zeker geen startende BV zonder waarborgen werd mij gezegd.
Maar mijn ongevraagde mening is dat je het niet moet willen... Als je net begint als ZZPer moet je zo snel mogelijk een buffer opbouwen, een degelijke lease auto kost zo 900€ p/m (ex. nog evt bijtelling en brandstof). Koop een betrouwbare 2e hands privé en keer jezelf km vergoeding uit als je niet perse een nieuwe auto hoeft te rijden, vele malen voordeliger.
In de basis heb je gelijk, echter als je een afkoopboete hebt op dat leasecontract en tóch een auto nodig hebt, kan je contract meenemen de meest interessante optie zijn. In mijn geval was dat wel zo.

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 30-10-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

RichieB schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:13:
Het lijkt me sterk dat deze met een 0-uren contract bij een payroll toko opeens wel een hypotheek kan afsluiten.
Of het zekerheid biedt of niet, daar gaat het niet echt om. Het is allebei knudde :+ Het is meer een kwestie wat de voorkeur heeft voor een hypotheekverstrekker. Deze persoon freelancet nog maar kort, paar maanden. En ik zou het niet erg vinden om ietsje extra te betalen als zij daarmee gemakkelijker een hypotheek kunnen krijgen.

Maar ik denk dat ik gewoon 5% extra in gedachten houd, en dan moeten ze nog maar eens langs een bank/hypotheekshop/hypotheker/etc. gaan, en een berekening vragen voor het payroll-scenario en het freelance-scenario.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
[...]

Ik ben van mening dat je zowieso een aardige buffer moet hebben VOOR je start. No way dat ik zonder geld ga ZZP-en. Zal rond de 30/35k zijn dus kan prima lange tijd premie betalen, verder lage hypotheek etc.

Ik wil gewoon een fatsoenlijke auto ipv een oude car. Ben lease gewend nu Model 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Kijk ook even naar je leasecontract - als ik ontslag nam was de leaseboete voor mezelf (dat teken ik dus ook nooit meer, mocht ik in loondienst gaan).

Bel gewoon je leasemij en stel de vraag :) Je bent echt niet de eerste ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 30-10-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1337
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-09 20:40
TweakerVincent schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Ik ben van mening dat je zowieso een aardige buffer moet hebben VOOR je start. No way dat ik zonder geld ga ZZP-en. Zal rond de 30/35k zijn dus kan prima lange tijd premie betalen, verder lage hypotheek etc.

Ik wil gewoon een fatsoenlijke auto ipv een oude car. Ben lease gewend nu Model 3 :)
Dan heb je inderdaad al een redelijk grote buffer voor je begint. Ik had dat bij lange na niet toen ik begon. Tijdens het ZZPen gaat het vele malen sneller. Vandaar dat ik zelfs het eerste half jaar geen eigen auto had.

Daarna ben ik zelf voor een occasion van 13k gegaan. Betrouwbare jap van 4 jaar oud. Niet heel oud en prima wagen.
Maar zeker doen waar je je prettig bij voelt en als dat de Tesla overnemen is lijkt me dat ook prima als je al zo'n buffer hebt voordat je begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Een tesla 3, als hij vorige jaar nog ingevoerd is, is natuurlijk ook wel erg voordelig in de bijtelling.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Woy schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:15:
Een tesla 3, als hij vorige jaar nog ingevoerd is, is natuurlijk ook wel erg voordelig in de bijtelling.
precies, 4% en nog 4 jaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]
Het is natuurlijk krom om te investeren in een gebruikte auto omdat je met een leaseauto minder buffer opbouwt. Ik heb juist gekozen voor een lease auto omdat dat niet ten koste ging van mijn buffer (uitgezonderd die paar duizend aan borg).

Overigens lease ik gebruikt voor 12 maanden en hebben wij de eerste maanden met één auto gedaan. Ik had nog een Model 3 overwogen, maar wilde niet lang aan een dure auto vast zitten. Vanwege wat perikelen met mijn ex-werkgever was mijn buffer na de eerste maand zelfstandig wel echt leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
t_captain schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:45:
[...]

Dat is een goede risico-assesment.

Je kunt passieve inkomsten hebben en een inkomen van je partner. En er is vermogen dat je kunt opmaken om de eindjes aan elkaar te knopen.

Daarnaast is er de mogelijkheid om je lasten te verlagen (afhankelijk van hoe je daarvoor open staat). En er is soms de mogelijkheid dat de partner meer gaar werken als jij arbeidsongeschikt thuis komt te zitten.
Als die factoren voldoende zijn, kan de AOV eruit. Een (grotendeels) afbetaalde eigen woning en een werkende partner zouden in het algemeen voldoende moeten zijn.

Ik vrees wel dat een verpichte AOV eraan komt en dat die geen regeking houdt met het hele plaatje en alleen met inkomensverzekeringen.
Die vrees heb ik ook. Als we ons risico zelf afdekken met voldoende vermogen en secundaire inkomsten, dan zou de verplichting ook niet nodig zijn. Om het in het extreme te trekken: iemand met enkele miljoenen op de bank, waarom zou die verzekerd moeten zijn? Maar goed, datzelfde heb je met de verplichte zorgverzekering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pirke schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:32:
[...]

Die vrees heb ik ook. Als we ons risico zelf afdekken met voldoende vermogen en secundaire inkomsten, dan zou de verplichting ook niet nodig zijn. Om het in het extreme te trekken: iemand met enkele miljoenen op de bank, waarom zou die verzekerd moeten zijn? Maar goed, datzelfde heb je met de verplichte zorgverzekering...
E.e.a. past in een trend van een overheid die geleidelijk aan wat dwingender wordt. Zorgverzekering was tot 2005 optioneel als je bovenmodaal verdiende. Daarna werd hij verplichjt voor iedereen.

Ik hoorde indertijd overigens nooit dat er grote problemen waren met onverzekerde patienten. Waar we wel mee te maken hadden, waren sterk oplopende zorgkosten. Gegeven dat zorgpremies stijgen met inkomen en zorgkosten dalen met inkomen, vermoed in retrospect dat een stuk nivellering het eigenlijk plan was, om de zorg voor zieenfondsklanten betaalbaar te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
TweakerVincent schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:24:
Ik ben van mening dat je zowieso een aardige buffer moet hebben VOOR je start.
Tja. Je kunt aanhouden dat je een buffer van 30k wil hebben voor je start, maar een dergelijke buffer opbouwen duurt in loondienst gewoon 10 keer zo lang als wanneer je als ZZPer werkt. Ik spaarde toen ik in loondienst was zo'n 300-500 euro per maand. En dan doe je dus wel ff over 30k. Ik ben gestart met 2 maanden aan 'buffer' (rond de 6k) en dat was prima.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ID-College schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:01:

Ik lees hier ook best veel de ORV. Hebben jullie die? (hier 2 kleine kids + hoofdkostwinner). Zelf had ik die niet op mijn lijstje staan uit..
Een ORV met een verzekerd kapitaal van ton of 4 kun je als gezonde dertiger voor 20 of 25 euro per maand afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hydra schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:50:
[...]

Tja. Je kunt aanhouden dat je een buffer van 30k wil hebben voor je start, maar een dergelijke buffer opbouwen duurt in loondienst gewoon 10 keer zo lang als wanneer je als ZZPer werkt. Ik spaarde toen ik in loondienst was zo'n 300-500 euro per maand. En dan doe je dus wel ff over 30k. Ik ben gestart met 2 maanden aan 'buffer' (rond de 6k) en dat was prima.
Ja klopt maar ik heb nu rond de 25k en Midlance en amper hypotheek dus spaar wel lekker. Is meer dat ik nu ff niet ZZP wil ivm corona dus wss volgend jaar of 1.5 jaar >45k buffer ofzo heb. Vind buffer wel relaxt gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
TweakerVincent schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:56:
Ja klopt maar ik heb nu rond de 25k en Midlance en amper hypotheek dus spaar wel lekker. Is meer dat ik nu ff niet ZZP wil ivm corona dus wss volgend jaar of 1.5 jaar >45k buffer ofzo heb. Vind buffer wel relaxt gevoel.
Ja, snap ik. Ik heb ook Midlance e.d. overwogen, maar uiteindelijk zit ik dan weer in de situatie dat er geld gaat naar mensen die er niet het werk voor doen, dus dan liever gewoon volledig ZZP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20
Hydra schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:50:
Is allemaal erg situatie afhankelijk natuurlijk. Ik wilde ook niet zonder buffer starten en kwam uit de detachering rollen. Dat betaalde niet fantastisch, maar ik leef nogal zuinig, dus bufferen ging alsnog vrij vlot. Einde baan betekende ook einde leasebak en dus eigen vervoer aanschaffen. Ik wilde ook een betrouwbare en comfortabele auto, dus heb jong tweedehands (< 1 jaar) gevonden, maar die kostte mij wel ruim 20K. In mijn geval geen issue, want dan resteerde er nog genoeg buffer en daarbij kon ik blijven zitten bij de klant waar zat. Dus was ook nog eens verminderd risico. Toch zou ik 't zonder buffer niet gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hydra schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

Ja, snap ik. Ik heb ook Midlance e.d. overwogen, maar uiteindelijk zit ik dan weer in de situatie dat er geld gaat naar mensen die er niet het werk voor doen, dus dan liever gewoon volledig ZZP.
Precies wil ik ook niet, maar nu nog prima zo.

Hoeveel kost mijn auto eigenlijk in ZZP? leasebedrag 790 euro, bijtelling 125 euro oid.

Kan je dan simpelweg de helft van het leasebedrag fiscaal vriendelijk verrekenen oid? en dan netto + 125 euro doen? dus ongeveer 550 euro p maand? Los van stroomkosten? Of zie ik iets verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TweakerVincent schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:02:
[...]

Hoeveel kost mijn auto eigenlijk in ZZP? leasebedrag 790 euro, bijtelling 125 euro oid.

Kan je dan simpelweg de helft van het leasebedrag fiscaal vriendelijk verrekenen oid? en dan netto + 125 euro doen? dus ongeveer 550 euro p maand? Los van stroomkosten? Of zie ik iets verkeerd?
https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Er spelen meer factoren mee dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra

Dat weet ik niet eerlijk gezegd. Ik heb een youngtimer dus ik betaal 35% bijtelling over de marktwaarde (V70 uit 2003, da's 4000 * 0.35 / 12 = 117 bijtelling per maand. Uitgaan de van 52% belasting is dat ongeveer de helft netto ofzo. Peanuts natuurlijk, dus ik weet het niet precies. Verder is de auto voor mij zakelijk en zijn het dus zakelijke kosten. En er zijn anderen die beter kunnen vertellen hoe 't met de BTW verrekening zit, want dat doet m'n boekhouder voor me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Het zit complexer natuurlijk, zie de berekenhet link. Maar het zijn kosten, drukt dus je winst. En daarmee dus je 'bruto salaris'. Maar je bijtelling verhoogt het bruto salaris weer. Dus heel globaal kom je wel een eind in die richting.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMeToday
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-12-2020
Als jullie zouden moeten inschatten - hoeveel procent van de grote ICT klanten die hoofdzakelijk met brokers werkt heeft ook prima een "contract-only" partij als back-up als je daar via een kruiwagen een opdracht weet te verkrijgen? Even los van de eigen-portaal klanten zoals Politie, NS, etc.

Ik ga er vanuit dat de eerste opdracht(en) met een dergelijke partij zullen zijn - maar een beetje gevoel hiervoor opbouwen lijkt me wel handig.

---
Edit:

1. Hoeveel tijd/moeite besteden jullie ruwweg aan "pure" netwerk evenementen (if at all)? Dus niet de meet-ups en conferenties met een tech-component, maar echt de netwerk borrels, speed dates, dat spul?
2. Hoe zit het rondom de "levertijd" en geldigheid van bepaalde zaken - kan ik een zakelijke rekening en/of verzekering afsluiten op het moment dat ik mijn eerste opdracht heb of is het slim/nodig dat eerder te regelen dan dat een opdracht binnen is? (daarna is het hopelijk doorlopend)
3. Kijkende naar de markt geloof ik beperkt in echt goede full stack ontwikkelaars, maar hebben hier veel mensen de afgelopen jaren een verschuiving in gezien of is dit echt per opdracht/domein verschillend?

@t_captain ORV hebben we een vrij "riante" variant in de hypotheek zitten waarna mijn partner met het inkomen prima het huishouden kan dragen (het huis zal dan afgelost zijn). Dank voor de tip! AOV moet ik nog induiken; die risico afweging vind ik nog wel vrij lastig en er is heel veel keus (wanneer uitbetalen, welke hoogte (percentage) wordt je afgekeurd, hoe lang wordt er betaald, etc.).

@bumble_bee dank voor de namen Hiscox en Moneymonk, dat lijken me al goede startpunten - en al pakt het na een aantal maanden/jaar niet naar verwachting uit, wisselen we weer O-) .

[ Voor 71% gewijzigd door FreeMeToday op 30-10-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
@FreeMeToday

Je eerste vraag kan ik niet beantwoorden, maar ben er ook wel benieuwd naar.
  1. Niet (maar ben ook nog maar een half jaar bezig).
  2. Zakelijke rekening zou ik wel direct doen. (ASN is niet duur..) Vanwege wat verificatie kan het mogelijk iets langer duren, en voor verzekeringen etc. heb je toch dat rekeningnummer nodig. Hiscox heb ik net aangevraagd, en duurde maar een paar dagen.
  3. Wat noem je full stack? Vaak vragen bedrijven om een lijstje van skills. Als je daarop matched maakt het minder uit wat er boven de vacature staat. Soms is het niet het hele verhaal, dus je kan altijd proberen ook al is de match geen 100%

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FreeMeToday schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:06:
1. Hoeveel tijd/moeite besteden jullie ruwweg aan "pure" netwerk evenementen (if at all)? Dus niet de meet-ups en conferenties met een tech-component, maar echt de netwerk borrels, speed dates, dat spul?
Ik hou contact met een aantal mensen met wie ik vroeger samengewerkt heb, vooral met een best grote groep oud collega's. Da's vooral heel gezellig natuurlijk, maar dat zijn ook ZZPers en we delen regelmatig opdrachten.

Die georganiseerde ZZP 'netwerk' borrels; tja. Het is een beetje een kip-ei probleem, maar ik heb niet echt het idee dat daar uberhaupt mensen in mijn vakgebied komen, dus ik betwijfel een beetje of het nut heeft. Had me wel ingeschreven voor de "Dag van de ZZPer" die dit jaar georganiseerd werd, maar dat ging natuurlijk niet door.
2. Hoe zit het rondom de "levertijd" en geldigheid van bepaalde zaken - kan ik een zakelijke rekening en/of verzekering afsluiten op het moment dat ik mijn eerste opdracht heb of is het slim/nodig dat eerder te regelen dan dat een opdracht binnen is? (daarna is het hopelijk doorlopend)
Sommige dingen kosten een paar dagen. Maar aangezien je je KvK toch wel aan wil vragen voordat je begint, kan je die dingen net zo goed ook meteen regelen. Kost heel weing tijd al met al.
3. Kijkende naar de markt geloof ik beperkt in echt goede full stack ontwikkelaars, maar hebben hier veel mensen de afgelopen jaren een verschuiving in gezien of is dit echt per opdracht/domein verschillend?
Ik heb zelf een beperkt zicht op de markt (Java software engineer). In Maart werd het wel even stiller, denk dat toen de hele wereld even een "WTF gaat er gebeuren?" momentje had. Maar ik heb nu niet het idee dat het 'stiller' is dan het jaar hiervoor. Hou er rekening mee dat iedereen hier een flinke selection bias heeft; als je als ZZPer iets in de entertainment doet, ziet het er ongetwijfeld heel anders uit.

Ik heb zelf een enorme hekel aan de term "full stack". Ik associeer die vooral met front-enders die een beetje NodeJS kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 31-10-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Een bankrekening moet je vaak al snel doorgeven, dus die moet je paraat hebben. En echte netwerk events.... Nee, ik zie hier in de regio voornamelijk events "waar ik niet zoveel aan heb". Veelal gericht op een knutsel webshop ofzo, met "hoe stel je je tarief vast", "hoe doe je SEO" en "mindfulness" enzo.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Zo, eindelijk mijn laatste werkdag in loondienst gehad. Nu vol aan de slag met mijn eigen toko, heerlijk! Gelukkig begin ik met een vliegende start, heb een paar mooie klanten waar ik een poos mee vooruit kan. Volgende week de eerste afspraken voor potentieel nieuwe klanten, ben erg benieuwd. Het zal maandag wel even vreemd zijn om ineens 'vrij' te zijn. Ik heb energie voor 10 en heb er zin in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:44
Mijn huidige klus loopt waarschijnlijk af op 31-22. Al mijn opdrachten heb ik gevonden via mijn eigen netwerk (bv in het verleden voor gewerkt maar dan via een detacheringsbureau).

Ik denk niet dat ik bij een oud klant terecht kan voor een nieuwe klus. Dat wordt dus zelf iets zoeken via via of via zo'n dynamisch aankoop systeem / marktplaats.

Altijd wel weer spannend een nieuwe klus zoeken en opnieuw beginnen! Gelukkig heb ik een goede buffer dus ik kan het wel een tijdje uitzingen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als jullie zouden moeten inschatten - hoeveel procent van de grote ICT klanten die hoofdzakelijk met brokers werkt heeft ook prima een "contract-only" partij als back-up als je daar via een kruiwagen een opdracht weet te verkrijgen? Even los van de eigen-portaal klanten zoals Politie, NS, etc.

Ik ga er vanuit dat de eerste opdracht(en) met een dergelijke partij zullen zijn - maar een beetje gevoel hiervoor opbouwen lijkt me wel handig.

---
Edit:

@t_captain ORV hebben we een vrij "riante" variant in de hypotheek zitten waarna mijn partner met het inkomen prima het huishouden kan dragen (het huis zal dan afgelost zijn). Dank voor de tip! AOV moet ik nog induiken; die risico afweging vind ik nog wel vrij lastig en er is heel veel keus (wanneer uitbetalen, welke hoogte (percentage) wordt je afgekeurd, hoe lang wordt er betaald, etc.).

@bumble_bee dank voor de namen Hiscox en Moneymonk, dat lijken me al goede startpunten - en al pakt het na een aantal maanden/jaar niet naar verwachting uit, wisselen we weer O-) .
Ik ga nooit naar netwerkborrels, ik doe alles via LinkedIn. Via Google zoek ik potentiële opdrachtgevers, ga die bedrijven volgen op LinkedIn, af en toe een duimpje en een commentaar geven. Na een paar maanden connecten met de juiste mensen en dan jezelf uitnodigen om eens bij hun te komen praten. Of gewoon bellen als ze een vacature hebben en vragen of je die ook als zzper mag invullen. Na een tijdje heb je een pool van een aantal bedrijven en komen de opdrachten vanzelf binnen.

Verzekering en bankrekening zijn binnen een paar dagen geregeld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmbob schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:30:
Partij waar ik nu zit vraagt net wat m'n plannen voor volgend jaar zijn - of ik misschien interesse heb om bij te tekenen :)

Zijn ze in ieder geval op tijd mee, lol
En gisteren contract voor komend jaar getekend. Blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hoe zit dat met aansprakelijkheid. Het komt lijkt mij bijna nooit voor dat een bedrijf een developer aansprakelijk stelt voor niet halen deadlines/bug oid? Of kan dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:38:
Hoe zit dat met aansprakelijkheid. Het komt lijkt mij bijna nooit voor dat een bedrijf een developer aansprakelijk stelt voor niet halen deadlines/bug oid? Of kan dat wel?
De aansprakelijkheid moet je in je contact vastleggen. Als je aansprakelijk bent zou ik je willen aanraden om er een verzekering voor af te sluiten.
Voor het niet halen van een deadline kan je je niet verzekeren en zal het gewoon nachtwerk worden als je dat verkeerd hebt ingeschat. Vaak staat er een boete per dag van te laat opleveren. In ieder geval in mijn vakgebied (de bouw)

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 31-10-2020 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Als iemand mij verantwoordelijk wil stellen voor deadlines, wordt dat een uitermate dik contract waarin dus ook voor 1000% afgedekt is rondom requirements en wijzigen er van. Daar zou ik nooit voor tekenen. Voor bugs trouwens ook niet, opdrachtgever is verantwoordelijk voor testen. Wie is er verantwoordelijk als jij een bug hebt gecreëerd en de tester heeft het niet ontdekt, en daar ontstaat flinke schade door? Dan zijn er sowieso al meerdere mensen die een steekje hebben laten vallen. Als ze willen dat ik daar verantwoordelijk voor ben zoeken ze maar iemand anders die z'n ballen op het hakblok wil leggen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Nederlandse markt is voornamelijk uur/factuur. Dat werk is typisch "best effort" en er is zeker geen cultuur om developers aansprakelijk te stellen.

Juridisch is dat ook geen kat in het bakkie. Bij uur/factuur is de opdrachtgever degene die de projectverantwoordelijkheid draagt, de regie voert, het testen coordineert en uiteindelijk besluit om de software in bedrijf te nemen. Die rol van project-regisseur is een rol die in professionele hoedanigheid wordt uitgevoerd. Je mag redelijkerwijs verwachten dat een organisatie die professionele software development projecten doet, bekend is het het feit dat bugs vaak voorkomen en de juiste stappen zet om de impact te verminderen.

Aan de andere kant moet je zelf ook een beetje flexibel zijn.Ik heb wel eens een dagje werk gratis weggegeven omdat een project al was afgerond en er in productie toch een lastig foutje in de code bleek te zitten. Om deze klant tot dienst te zijn heb ik dat gratis opgelost. De relatie met deze klant is 100% positief gebleven en ik heb sindsdien ook nieuwe projectjes gerkregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
In mijn ervaring is het echt nog nooit voorgekomen dat externen (gedetacheerden of ZZPers) aansprakelijk zijn gesteld voor iets. Je werkt gewoon in een team over 't algemeen en daar gelden ook gewoon dezelfde regels als voor al het software engineering gebeuren: bugs happen.

Dat gezegd hebbende; er zijn redelijk wat bedrijven die via tussenpartijen werken (zoals Brainnet) die een BAV als eis stellen. Maar een gecombineerde beroeps/bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kost je bij Hiscox 67 per maand, dus dat is ook niet echt een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:57:
De aansprakelijkheid moet je in je contact vastleggen.
Liever niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zou het wel vastleggen, dan kan er geen gezeik over komen. Of je de aansprakelijkheid wilt dragen moet je zelf weten, maar alles heeft zijn prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:14:
Ik zou het wel vastleggen, dan kan er geen gezeik over komen. Of je de aansprakelijkheid wilt dragen moet je zelf weten, maar alles heeft zijn prijs.
Bedoelde dat ik liever niet vastleg dat ik aansprakelijk ben. Vastleggen dat ik dat niet ben, doe ik graag :)

Stomme grap ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zakelijke rekening kun je het beste direct nemen. Dat maakt administratie veel gemakkelijker, want vaak wil je iets kopen dat een zakelijk verband heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ernemmer schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

Ik ga nooit naar netwerkborrels, ik doe alles via LinkedIn. Via Google zoek ik potentiële opdrachtgevers, ga die bedrijven volgen op LinkedIn, af en toe een duimpje en een commentaar geven. Na een paar maanden connecten met de juiste mensen en dan jezelf uitnodigen om eens bij hun te komen praten. Of gewoon bellen als ze een vacature hebben en vragen of je die ook als zzper mag invullen. Na een tijdje heb je een pool van een aantal bedrijven en komen de opdrachten vanzelf binnen.

Verzekering en bankrekening zijn binnen een paar dagen geregeld.
Erg interessant!! Aangezien ik pas over 1.5/2 jr wil ZZP-en kan ik dit nu al gaan toepassen. Idee is ook om kennis te delen met potentiele klanten, gewoon presentatie over bepaald onderwerp enz. Mooie post!

Nog andere tips die ik nu al kan gaan doen de komende tijd? Naast marketvalue vergroten (Angular en frontend moet beter maar heb de tijd :D).

Zijn er ook discord groepen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Hoi,

Ik vroeg mij af of iemand van jullie in de laatste jaren te maken heeft gehad met de regels van de belastingdienst, dus dat je ongeveer twee/drie opdrachtgevers moet hebben en niet te lang bij een opdrachtgever mag zitten?

En heeft iemand van jullie ervaring met payroll. Heeft dat vooral veel voordelen of nadelen als je het vergelijkt met ZZP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:02
blizzard001 schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:18:
Hoi,

Ik vroeg mij af of iemand van jullie in de laatste jaren te maken heeft gehad met de regels van de belastingdienst, dus dat je ongeveer twee/drie opdrachtgevers moet hebben en niet te lang bij een opdrachtgever mag zitten?

En heeft iemand van jullie ervaring met payroll. Heeft dat vooral veel voordelen of nadelen als je het vergelijkt met ZZP?
Payroll heeft alleen maar nadelen. Het is simpelweg alle ondernemersrisico's zonder de baten.

Tja wat betreft de opdrachtgevers per jaar, blijft altijd lastig. Zeker in ons vak.
Zit zelf inmiddels bijna 2.5 jaar bij dezelfde opdracht. Was van plan te vertrekken deze zomer maar goed, vanwege de corona ben ik een beetje blijven hangen want op steun kan ik niet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Er zijn aardig wat bedrijven die daardoor inderdaad een max zetten op hoe lang je mag blijven. Bij m'n huidige klant is dat 2 jaar (en da's de reden dat ik nu op zoek ben naar iets nieuws). De belastingdienst houdt zelf 3 jaar aan.
Waarom zou je dat willen? Payroll lost dit probleem niet op. Sterker nog; je bent nog minder 'ondernemer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01
Hoi,

Zolang ook de overheid (Belastingdienst inclusief) massaal freelancers inhuurt voor projecten die soms meerdere jaren duren maak ik mij hier niet druk over. Volgens mij gaat het uiteindelijk ook om het totaalplaatje, waar meerdere opdrachtgevers 1 ding van is.

Zolang jij gewoon je zaken goed op orde hebt, kan aantonen dat je zelf acquisitie doet, je eigen apparatuur hebt, ondernemersrisico draagt (bijvoorbeeld het debiteurenrisico), zorgt voor je eigen ontwikkeling (cursussen/congressen op eigen kosten) dan lijkt mij dat geen enkele inspecteur valt over het feit dat jij ergens een jaar zit. Een beetje inspecteur snapt ook wel dat binnen de IT veel zaken vaak een wat langere doorlooptijd hebben. Het is niet zoals een schilder bijvoorbeeld die vandaag bij Fam. Janssen schiltert en morgen bij Fam. de Boer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hatsjoe schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:09:
Een beetje inspecteur snapt ook wel dat binnen de IT veel zaken vaak een wat langere doorlooptijd hebben. Het is niet zoals een schilder bijvoorbeeld die vandaag bij Fam. Janssen schiltert en morgen bij Fam. de Boer.
Nu de overheid en hun 'rekentools' nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Zolang ook de overheid (Belastingdienst inclusief) massaal freelancers inhuurt voor projecten die soms meerdere jaren duren maak ik mij hier niet druk over. Volgens mij gaat het uiteindelijk ook om het totaalplaatje, waar meerdere opdrachtgevers 1 ding van is.
Dat de BD jou voor 5 jaar inhuurt heeft er niks mee te maken of jij aangifte kan doen als ondernemer.
Als het aan de BD (als opdrachtgever) ligt kan jij ook aangifte doen als inkomsten uit overige en is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:39:
[...]

Dat de BD jou voor 5 jaar inhuurt heeft er niks mee te maken of jij aangifte kan doen als ondernemer.
Als het aan de BD (als opdrachtgever) ligt kan jij ook aangifte doen als inkomsten uit overige en is er niks aan de hand.
Hoe je aangifte doet heeft dan weer niet zoveel te maken met of het wel/niet een verkapt dienstverband is, en de BD dan zelf verantwoordelijk kan worden gehouden voor het betalen/inhouden van de loonbelasting en werkgeverslasten. Maar inderdaad, het feit dat de BD zelf ook veelvuldig ZZP'ers langer inhuurt maakt niet dat aan de andere kant ze niet kunnen oordelen dat het een verkapt dienstverband is, of je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent.

Al is het natuurlijk wel een mooi argument om mee te schermen als de overheid zelf ook op die manier handelt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
[...]

Zolang jij gewoon je zaken goed op orde hebt, kan aantonen dat je zelf acquisitie doet, je eigen apparatuur hebt, ondernemersrisico draagt (bijvoorbeeld het debiteurenrisico), zorgt voor je eigen ontwikkeling (cursussen/congressen op eigen kosten) dan lijkt mij dat geen enkele inspecteur valt over het feit dat jij ergens een jaar zit. Een beetje inspecteur snapt ook wel dat binnen de IT veel zaken vaak een wat langere doorlooptijd hebben. Het is niet zoals een schilder bijvoorbeeld die vandaag bij Fam. Janssen schiltert en morgen bij Fam. de Boer.
Ik zie dit argument hier vaak voorbijkomen, maar ís dit ook zo? Is er hier een freelancer die ooit een controle heeft gehad en geen problemen kreeg met het feit dat hij maar één opdrachtgever had?

Als het op belasting aankomt staat dit topic vol van de aannames, maar ik heb hier nog nooit iets gelezen over iemand die daadwerkelijk die discussie met een controleur is aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Woy schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:52:
[...]

Hoe je aangifte doet heeft dan weer niet zoveel te maken met of het wel/niet een verkapt dienstverband is, en de BD dan zelf verantwoordelijk kan worden gehouden voor het betalen/inhouden van de loonbelasting en werkgeverslasten. Maar inderdaad, het feit dat de BD zelf ook veelvuldig ZZP'ers langer inhuurt maakt niet dat aan de andere kant ze niet kunnen oordelen dat het een verkapt dienstverband is, of je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent.

Al is het natuurlijk wel een mooi argument om mee te schermen als de overheid zelf ook op die manier handelt.
Klopt, dat zijn 2 verschillende dingen die sommigen hier nog wel eens samenvoegen, maar eigenlijk hebben ze niks met elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19

MadEgg

Tux is lievvv

Bulder schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:52:
[...]

Ik zie dit argument hier vaak voorbijkomen, maar ís dit ook zo? Is er hier een freelancer die ooit een controle heeft gehad en geen problemen kreeg met het feit dat hij maar één opdrachtgever had?

Als het op belasting aankomt staat dit topic vol van de aannames, maar ik heb hier nog nooit iets gelezen over iemand die daadwerkelijk die discussie met een controleur is aangegaan.
Niet zo moeilijk aangezien de wet DBA niet gehandhaafd wordt. Er werd geroepen dat dit vanaf volgend jaar gaat veranderen maar dat moeten we nog zien.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
[...]

Dit een keer besproken met mijn accountant welke meerdere ITers als klant heeft. Hij wist mij te vertellen dat in al die jaren dat hij actief is nog geen enkele keer over dat punt een probleem is gemaakt. Maar uiteindelijk is het een menselijke beslissing van de inspecteur. Een inspecteur die iedereen 100% aan de regels houdt en precies volgens het boekje werkt zal er eerder een probleem van maken dan een inspecteur die snapt hoe de realiteit is.

Het argument "ja maar de BD doet het ook" kan een inspecteur natuurlijk ook niks mee, snap ik ook wel. Echter is het vanuit de positie van ons als ITers is het natuurlijk wel gek. De overheid zegt dat je meerdere opdrachtgevers in een jaar moet hebben. Dan heb je vervolgens de BD die controleert en handhaaft die het zelf ook fout doet.

Maar puur kijkende naar meer dan 1 opdrachtgever per jaar (of beter gezegd, maximaal 69% van je jaaromzet bij 1 opdrachtgever ophalen). Ik denk dat geen enkele inspecteur daar een heel groot punt van gaat maken als je de rest van je zaakjes op orde hebt. Maarja, met de huidige wetgeving blijft dat natuurlijk gissen. Gelukkig hebben ze nu de mankracht niet om te controleren. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hatsjoe schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:35:
[...]

De overheid zegt dat je meerdere opdrachtgevers in een jaar moet hebben. Dan heb je vervolgens de BD die controleert en handhaaft die het zelf ook fout doet.
Ik probeerde in mijn vorige post al duidelijk te maken dat dit niks met elkaar te maken heeft.

De eis is dat de opdrachtnemer meerdere opdrachtgevers heeft per jaar en niet dat de opdrachtgever jou niet voor meer dan een jaar mag inhuren.
Misschien werk jij nog wel voor 10 anderen in het weekend en in de nacht en heb je misschien wel personeel in je eenmanszaak, daar heeft de opdrachtgever niks mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hatsjoe schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:35:
De overheid zegt dat je meerdere opdrachtgevers in een jaar moet hebben.
Nee dat zegt de overheid niet. De overheid zegt dat het hebben van meerdere opdrachtgevers per jaar 1 van de 8 indicatoren is. Niet dat dat MOET.

Die rekentool is stuk en is geen argument hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:08:
De eis is dat de opdrachtnemer meerdere opdrachtgevers heeft per jaar en niet dat de opdrachtgever jou niet voor meer dan een jaar mag inhuren.
Het is niet eens een eis, het is een indicator. De belastingdienst zelf heeftt het over 8 indicatoren waarvan er een is:
U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe.
Ik streef er zeker (aantoonbaar) naar, maar de markt staat het gewoon niet toe om 2 opdrachtgevers voor 50/50 te hebben. En een inspectuur zal dat ook altijd meewegen (dat zijn in mijn ervaring hele schappelijke mensen). Alle 7 andere indicatoren kun je heel makkelijk met 'ja' beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:34:
[...]

Het is niet eens een eis, het is een indicator. De belastingdienst zelf heeftt het over 8 indicatoren waarvan er een is:

[...]

Ik streef er zeker (aantoonbaar) naar, maar de markt staat het gewoon niet toe om 2 opdrachtgevers voor 50/50 te hebben. En een inspectuur zal dat ook altijd meewegen (dat zijn in mijn ervaring hele schappelijke mensen). Alle 7 andere indicatoren kun je heel makkelijk met 'ja' beantwoorden.
Klopt, ''eis'' was misschien iets te veel van het goede, maar ik hoop dat de rest van de post wel duidelijk is.

Dat het dus voor een opdrachtgever niks uitmaakt of jij 1 of meerdere opdrachtgevers hebt. De BD als opdrachtgever is dus nooit fout als ze jou voor 5 jaar inhuren. Je moet zelf bepalen of jij IB aangifte mag doen als ondernemer.

De wet DBA heeft daar weer wel mee te maken, maar die wordt niet gehandhaafd op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
En 1 van de punten is ook hoe je je presenteerd, en daar staat dan weer een website tussen. Om nog maar eens terug te komen op een eerdere discussie. Dat vind ik dan ook wel een argument om toch dat kleine beetje effort in een eenvoudige maar nette site te steken.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het is niet de eindklant maar de tussenpersoon die als opdrachtgever wordt gezien. In het ergste geval moet je 3-4 maanden per jaar via een (extra) tussenpersoon werken en 2-5 euro per uur inleveren.

Alternatief is om in april of september van opdracht te wisselen (met vergelijkbaar tarief en uren) en zo tot 18 maanden op een opdracht te zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 02-11-2020 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:15:
Het is niet de eindklant maar de tussenpersoon die als opdrachtgever wordt gezien.
Dat is een misvattting. Dat soort geintjes werken niet. Ze kijken 'door tussenpersonen ed. heen' zegmaar. Ooko dingen als samen een BV oprichten enzo werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Daarover gesproken: bij de bank waar ik vorig jaar zat was de afspraak max 2jr en dan 6 maanden+1 dag later zou je opnieuw een opdracht bij hun kunnen doen. Ik hoorde vorige week dat mijn huidige opdrachtgever 3mnd "wachttijd" hanteert.

Is die 6 maanden wachttijd een vastgesteld is, of is dat interpretatie van de bank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Jogai schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:05:
En 1 van de punten is ook hoe je je presenteerd, en daar staat dan weer een website tussen. Om nog maar eens terug te komen op een eerdere discussie. Dat vind ik dan ook wel een argument om toch dat kleine beetje effort in een eenvoudige maar nette site te steken.
Ben zelf "IT professional" en vind zelf dan geen site hebben ook wel wat amateuristisch overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:18:
Is die 6 maanden wachttijd een vastgesteld is, of is dat interpretatie van de bank?
Het is net zoals die 2/3 jaar gewoon interpretatie. Bij mijn opdrachtgever is het hele verhaal verzonnen door brainnet bijvoorbeeld, hebben ze nieteens zelf gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:19:
[...]

Het is net zoals die 2/3 jaar gewoon interpretatie. Bij mijn opdrachtgever is het hele verhaal verzonnen door brainnet bijvoorbeeld, hebben ze nieteens zelf gedaan.
Brainnet is ook bij die bank de "main broker".... En adviseur voor dit soort dingen, begreep ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:59:
Klopt, ''eis'' was misschien iets te veel van het goede, maar ik hoop dat de rest van de post wel duidelijk is.
Ja hoor, maar ik kan het niet helemaal laten om als ik iets als 'eis' zie daar op te reageren, omdat deze misconcepties daardoor in stand gehouden worden. Je ziet ze nota bene zelfs in dit topic constant terugkomen.
Dat het dus voor een opdrachtgever niks uitmaakt of jij 1 of meerdere opdrachtgevers hebt. De BD als opdrachtgever is dus nooit fout als ze jou voor 5 jaar inhuren. Je moet zelf bepalen of jij IB aangifte mag doen als ondernemer.
Ik had het ook niet over de belastingdienst als opdrachtgever in het linken naar die kenmerken hoor. Maar het maakt het allemaal nog wel een stuk lastiger dat nota bene de BD zelf als opdrachtgever compleet lak lijkt te hebben aan wat hun eigen rekentool zegt :)
De wet DBA heeft daar weer wel mee te maken, maar die wordt niet gehandhaafd op dit moment.
Yup. Er staan twee zaken eigenlijk los van elkaar. Of je oondernemer bent voor de BD aan de ene kant, en of je volgens de Wet DBA schijnzelfstandige bent. Of je ondernemer bent of niet is vooral je eigen probleem. Of je schijnzelfstandige bent, is een probleem voor je opdrachtgever.

Alleen die wet DBA is nu vooral ons probleem omdat opdrachtgevers daarom vaak die 2-jaars regel hebben. En dat halen mensen dus door elkaar. Dat je na 2 jaar weg moet, is om zichzelf te beschermen tegen de wet DBA. Niet om een ZZPer tegen de BD te beschermen. Dat zie je hier (en op heel veel andere plekken) ook continue door elkaar lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:27:
Brainnet is ook bij die bank de "main broker".... En adviseur voor dit soort dingen, begreep ik
We hebben het over die bank die nu van 2 weken inwerktijd naar 2 dagen inwerktijd is gegaan denk ik? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
Hier is de grens 3,5 jaar voor externen en sinds het wegvallen vna de VAR voor ZZP'ers 2 jaar.

Zulke regelingen komen volgens mij vooral voort uit de intentie om niet afhankelijk te worden van een paar (specialistische) externen (de 3,5 half jaar) tot nu een 'eigen' invulling van wet dba om schijnzelfstandigheid te voorkomen door zzp'ers op een limiet van 2 jaar te zetten.

Ik als ZZP'er onder een detacheerder mag weer 3,5 jaar. De meeste instanties/bedrijven weten het vaak ook niet en doen maar wat. Pas bij de handhaving gaan we precedenten krijgen, tot die tijd.. best effort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
wvdl schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:29:
Zulke regelingen komen volgens mij vooral voort uit de intentie om niet afhankelijk te worden van een paar (specialistische) externen (de 3,5 half jaar) tot nu een 'eigen' invulling van wet dba om schijnzelfstandigheid te voorkomen door zzp'ers op een limiet van 2 jaar te zetten.
Ik denk dat het vooral de angst is dat als er opeens wel gehandhaaft zou worden (je weet nooit hoe de politieke wind waait) die bedrijven dan met een heel groot probleem zitten. Wat betreft afhankelijk zijn van externen; tja. Alsof internen niet ook na 5 jaar ofzo wel eens zo iets hebben van "tijd voor iets anders".

Waar ik nu zit, zie je dat ze op meer 'management' posities liever geen externen willen, maar juist daar is het een komen en gaan van internen die steeds van plek naar plek gaan. Misschien dat daar juist een interimmer met wie je een afspraak maakt dat 'ie er in princiepe voor 2 jaar zit voor veel meer rust gaat zorgen.

Grappig genoeg zie ik ook wel een veel teams dat het juist externen zijn die de kar trekken in die teams. Niet alleen ZZPers, ook gedetacheerden van clubs die hun mensen wel goed up to date houden. Veel van die teams raken dan op het moment dat externen wegbezuinigd worden opeens behoorlijk stuurloos. Heb zelfs meegemaakt dat bij zo'n team een externe wegging, het toen helemaal misging, en ze 'em toen terugwilden. Tja, toen had 'ie al wat anders. Oops :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:35:
[...]

Ik denk dat het vooral de angst is dat als er opeens wel gehandhaaft zou worden (je weet nooit hoe de politieke wind waait) die bedrijven dan met een heel groot probleem zitten. Wat betreft afhankelijk zijn van externen; tja. Alsof internen niet ook na 5 jaar ofzo wel eens zo iets hebben van "tijd voor iets anders".

Waar ik nu zit, zie je dat ze op meer 'management' posities liever geen externen willen, maar juist daar is het een komen en gaan van internen die steeds van plek naar plek gaan. Misschien dat daar juist een interimmer met wie je een afspraak maakt dat 'ie er in princiepe voor 2 jaar zit voor veel meer rust gaat zorgen.

Grappig genoeg zie ik ook wel een veel teams dat het juist externen zijn die de kar trekken in die teams. Niet alleen ZZPers, ook gedetacheerden van clubs die hun mensen wel goed up to date houden. Veel van die teams raken dan op het moment dat externen wegbezuinigd worden opeens behoorlijk stuurloos. Heb zelfs meegemaakt dat bij zo'n team een externe wegging, het toen helemaal misging, en ze 'em toen terugwilden. Tja, toen had 'ie al wat anders. Oops :)
Dat zie je inderdaad ook wel veel, mijn beste samenwerkingen waren met externen en niet de mensen die al 10 jaar vastgeroest zaten op 1 plek en alles volgens 1 methode deden, omdat ze dat altijd zo doen.

Eigenlijk is het ook wel logisch, als je heel goed bent in je werk worden veel mensen ZZP-er omdat ze weten dat ze het werk aankunnen. Als je aan jezelf twijfelt blijf je lekker op je vertrouwde bureaustoel zitten en doe je je werkje in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:28:
[...]

We hebben het over die bank die nu van 2 weken inwerktijd naar 2 dagen inwerktijd is gegaan denk ik? :)
En die laatste twee dagen moet je gewoon door de manager laten waiven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:03:
En die laatste twee dagen moet je gewoon door de manager laten waiven :X
Wat bij die twee weken ook al zo trouwens. Ken een paar mensen die gewoon aangenomen zijn en dat hebben laten verwijderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik deed dat standaard als ik daar mensen inhuurde.... Wat een onzin regel is dat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:06
[...]

omdat ik het al vaak genoeg gepost heb :)

Ja, controle gehad. Ja 1 opdrachtgever is een discussiepunt. Met eengoed verhaal hoeft het geen issue te zijn.

Overigens idem website. Ik weet niet wie dat hier laats schreef 'een site is niet nodig' maar bij mij begon de controle met 'Je hebt geen website, hoe kun je een bedrijf zijn zonder website.'

Daarnaast zegt meerdere opdrachten ook niks. Genoeg jurisprudentie waarin de BD stelt dat de opdrachtgevers achter elkaar komen, dus je gewoon meerdere keren in loondienst bent geweest dat jaar. Het gaat puur om persoonlijke arbeid. Als dat B2B is, wat de meeste hier doen, moet je voorbereid zijn op een discussie. En die is makkelijker te voeren als je de rest in orde hebt (dus een eigen laptop ipv cheap ass denken 'mijn klant geeft er wel een')

[ Voor 20% gewijzigd door fry77 op 02-11-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Pff. Net gebeld door Ziggo zakelijk. Heb bij Ziggo een 'normaal' abonnement, en ze hebben m'n KvK inschrijving gezien. Natuurlijk meteen afgekapt met dat ik nul interesse heb in een zakelijk abonnement. Deed ze verder heel netjes en vriendelijk, maar ze meldde dat ik als ik aan de lijn zou blijven nog een keuze menu zou krijgen m.b.t. het bel me niet register.

Niet dus; tuut-tuut-tuut. Ja hallo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:45:
Pff. Net gebeld door Ziggo zakelijk. Heb bij Ziggo een 'normaal' abonnement, en ze hebben m'n KvK inschrijving gezien. Natuurlijk meteen afgekapt met dat ik nul interesse heb in een zakelijk abonnement. Deed ze verder heel netjes en vriendelijk, maar ze meldde dat ik als ik aan de lijn zou blijven nog een keuze menu zou krijgen m.b.t. het bel me niet register.

Niet dus; tuut-tuut-tuut. Ja hallo :)

Daarna ook inderdaad geen last meer gehad :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 03-11-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:52:
Daarna ook inderdaad geen last meer gehad :)
Thanks! Neemt niet weg dat ik gewoon in 't bel me niet register sta, maargoed... FF m'n klantnummer opzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:56:
[...]

Thanks! Neemt niet weg dat ik gewoon in 't bel me niet register sta, maargoed... FF m'n klantnummer opzoeken...
Volgens mij geld het bel me niet register niet voor zakelijke nummers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
init6 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:57:
Volgens mij geld het bel me niet register niet voor zakelijke nummers.
ZZPers zijn ook natuurlijke personen: https://www.bel-me-niet.n...kkeren-voor-telemarketing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik sta ook in bel-me-niet, maar dat weerhoudt Ziggo/{{xyz}} Energie er ook niet van....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:37
Ernemmer schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:44:
[...]

Dat zie je inderdaad ook wel veel, mijn beste samenwerkingen waren met externen en niet de mensen die al 10 jaar vastgeroest zaten op 1 plek en alles volgens 1 methode deden, omdat ze dat altijd zo doen.

Eigenlijk is het ook wel logisch, als je heel goed bent in je werk worden veel mensen ZZP-er omdat ze weten dat ze het werk aankunnen. Als je aan jezelf twijfelt blijf je lekker op je vertrouwde bureaustoel zitten en doe je je werkje in loondienst.
Ik heb met externen, internen, en zzp-ers samengewerkt en aan alle kanten ben ik complete faalhazen en supergeweldige toppers tegengekomen, en eigenlijk is die verdeling in mijn ervaring wel redelijk uniform.

Dus dat idee dat zzp-ers, of externen automatisch beter zijn valt reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hydra schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:45:
Pff. Net gebeld door Ziggo zakelijk. Heb bij Ziggo een 'normaal' abonnement, en ze hebben m'n KvK inschrijving gezien. Natuurlijk meteen afgekapt met dat ik nul interesse heb in een zakelijk abonnement.
Die marketing snap ik helemaal niet. Wat is het nut van Ziggo Zakelijk?

* Beschikbaarheid in zakelijke markt: op bedrijventerreinen ligt vaak helemaal geen kabel. Ik heb hier in Eindhoven (Ziggo gebied) drie adressen van kantoren op drie verschillende industrieterreinen ingevoerd --> 0 uit 3.
* Pakket: ze schuiven voornamelijk "Zakelijk alles in 1" naar voren. Maar hoeveel procent van de ondernemingen gebruiken nou zakelijk een televisieaansluiting?
* Belasting: als je niet kunt leveren op zakelijke locaties, resteren de thuiswerkplekken. Maar: op een thuiskantoor is is een internetverbinding al nauwelijks te rechtvaardigen als zakelijke uitgave. Immers, een niet-ondernemer (in verder vergelijkbare sociaal-economische positie) heeft prive ook een internetverbinding thuis en dus is het geen zakelijke last. Laat staan dat je televisie kunt kijken op kosten van de zaak.

Kortom: nutteloos product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:26:
[...]

* Beschikbaarheid in zakelijke markt: op bedrijventerreinen ligt vaak helemaal geen kabel. Ik heb hier in Eindhoven (Ziggo gebied) drie adressen van kantoren op drie verschillende industrieterreinen ingevoerd --> 0 uit 3.
* Pakket: ze schuiven voornamelijk "Zakelijk alles in 1" naar voren. Maar hoeveel procent van de ondernemingen gebruiken nou zakelijk een televisieaansluiting?
* Belasting: als je niet kunt leveren op zakelijke locaties, resteren de thuiswerkplekken. Maar: op een thuiskantoor is is een internetverbinding al nauwelijks te rechtvaardigen als zakelijke uitgave. Immers, een niet-ondernemer (in verder vergelijkbare sociaal-economische positie) heeft prive ook een internetverbinding thuis en dus is het geen zakelijke last. Laat staan dat je televisie kunt kijken op kosten van de zaak.

In het verkooppraatje gebruiken ze dat een zakelijk abonnement op de zaak staat en je de kosten mag aftrekken van de winst.
Beetje onzin aangezien dat dus niet helemaal mag (percentage zakelijk alleen) op je huisadres, of je nu een particulier of een zakelijk abonnement hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Sowieso, een particulier product kun je net zo goed zakelijk afnemen. Maar een hoop mensen denken toch dat ze "verplicht" zijn om een zakelijk abonnement af te nemen als ze een eenmanszaak hebben. Zo een vriend van mij ook die in de bouw actief is, doet thuis alleen een beetje facturen versturen, maar toch hebben ze hem zover gekregen een zakelijk abo af te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ernemmer schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:32:
[...]

In het verkooppraatje gebruiken ze dat een zakelijk abonnement op de zaak staat en je de kosten mag aftrekken van de winst.
Beetje onzin aangezien dat dus niet helemaal mag (percentage zakelijk alleen) op je huisadres, of je nu een particulier of een zakelijk abonnement hebt.
Ik heb daar een paar maanden terug dus serieus de Belastingtelefoon voor gebeld, en ben doorverbonden met een persoon met inhoudelijke kennis van de btw-regelgeving, die me uitlegde dat je stroom en internet thuis niet aftrekbaar zijn, tenzij je met de inspecteur een verdeelsleutel tussen zakelijk en privé afspreekt. Al die telemarketeers ratelen hun (door een niet-expert opgestelde) script vol leugens af.

Ga er dus inderdaad niet op in. Daarnaast mogen ze al ruim een jaar niet meer anoniem bellen, maar doen ze dat nog steeds. Des te meer reden om anonieme telefoontjes te blokkeren, ware het niet dat sommige instanties die ik wél wil spreken dat alsnog doen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ernemmer schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:32:
[...]

Een product dat je moet verkopen middels leugens, heeft geen bestaansrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tja, het nut voor Zigge is dat het meer geld oplevert :P Maar helemaal mee eens, heb er ook een 'why?' gevoel bij. Heb ook nooit issues met m'n Ziggo verbinding (of in ieder geval, geen issues die je met zakelijk niet zou hebben), en die 250mbit is meer dan genoeg.

Je zit ook met zakelijk nog met scheve uploadverhoudingen. Dus ook daar zie ik niet echt nut.

Zit nu trouwens even te kijken naar glasvezel, en ook daar zie ik bij KPN opeens niet meer de mogelijkheid van meer dan 200mbit. WTF? Bij XS4All heb je wel 500/500. Bij KPN is het snelste 200/20. Tja, dan ga ik niet overstappen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:40

orf

Ik had het op mijn kantoor:

- Je krijgt een SLA
- Je krijgt vaste IP adressen
- Destijds hogere snelheden

Ik heb voor iets van €150 een kabel aan laten leggen vanuit de naastgelegen straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@orf Ik denk dat je de uitzondering was die de regel bevestigt. Omdat ze nooit de moeite hebben genomen om kabel op bedrijventerreinen aan te leggen, is het product kennelijk vooral op thuiskantoren gericht.

Wat betreft de SLA: dat is een juridisch ding, een soort verzekering tegen de schade bij storingen. Want je krijgt afaik geen extra betrouwbaarheid, het lijkt technisch op een consumentenproduct. Op de vaste IP adressen na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Maar ipadressen op de consumentenlijnen zijn"vrijwel vast" - in mijn jarenlange Ziggo tijd heb ik altijd hetzelfde IP gehad op 1 grote reshuffeling na (nieuwe IP kwam uit een totaal andere range).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
orf schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:42:
Ik had het op mijn kantoor:

- Je krijgt een SLA
- Je krijgt vaste IP adressen
- Destijds hogere snelheden

Ik heb voor iets van €150 een kabel aan laten leggen vanuit de naastgelegen straat.
Vast IP hebben ze niet meer bij Ziggo zakelijk (of je moet fors meer betalen), dus daarvoor hoef je het niet meer te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 03-11-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Maar hoeveel procent van de ondernemingen gebruiken nou zakelijk een televisieaansluiting?
Horeca is het enige dat ik zo kan verzinnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TucanoItaly schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:44:
[...]

Maar daar voldoet een zakelijk Ziggo abo ook niet voor, dan moet je alsnog extra rechten afdragen: https://www.voice-info.nl...de-vragen-over-tv-beelden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20
Je wil echt niet zakelijk dit soort dingen,

1. consumentenrecht geld niet meer
2. contractduur is een zakelijke overeenkomst en dus veel harder (is een vriend van mijn hardhandig achter gekomen toen hij overgehaald werd zijn energie zakelijk te doen, boete van 1500)
3. belastingdienst is er duidelijk over, administatiekantor die het goed vind wil alleen maar meer posten! die van mij vond dat ik het simpel moest houden dus zeker niet van dit soort discutabele posten.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
TucanoItaly schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:44:
[...]

Zie ook regelmatig in lobby's van bedrijven TV's aan de muur hangen met zenders als RTL Z de hele dag aan staan. Heb je een kantoor aan huis? Dan even een "wachtruimte" maken, daar een TV aan de muur hangen en je hebt een reden voor een zakelijke TV aansluiting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
@CodeCaster Tijdje terug veel problemen met de kabel, dus kon niet goed inloggen op netwerk van opdrachtgever. Toen wel even getwijfeld om een glasvezel (alleen internet) als failover op de thuis-zaak te zetten. Ik durf dat wel hard te maken als volledig aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Even een korte vraag; ik wil graag een nieuwe iPhone 12 aanschaffen en een Apple Watch omdat ik bezig ben met het ontwikkelen van een appje voor dat platform. Nu wil ik die iPhone en Watch natuurlijk ook zelf gewoon gebruiken (anders is de aankoop wel erg fors), maarja, wat is dan prive en zakelijk? Vrouwlief wil ook graag een Smartwatch en een nieuwe Android telefoon, welke ik dan ook mooi kan gebruiken als test-devices voor Android/Android Watch platform. Maarja, die zullen dus ook prive gebruikt worden. Hoe ga je daar mee om?

De app is een baby-monitoring app voor dingen als kolfen/borstvoeding/ontlasting/wegen/etc, en wil het in eerste instantie gratis in de app stores gooien.

Ik ben freelance frontend ontwikkelaar en ben me door dit soort projecten in eigen beheer ook aan het focussen op app-development, en hoop uiteindelijk ook wat meer fullstack/app development klussen te kunnen vinden.

Ik had al bedacht om een boekhouder in de hand te nemen (gebruik verder ook moneybird), maar wellicht hebben jullie nog tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Je kan alles zakelijk aftrekken (BTW) en allemaal op de balans zetten. Dan kun je het boeken als kosten en afschrijven in 3 (?) jaar.
Je moet dan bijtellen voor privé gebruik (of niet opgeven kan ook). Bijttellen is dacht ik 10% vd waarde?

Mijn boekhouder zei:
Boek dat toch gewoon als privé opname man. Dat gekruidenier voor een paar honderd euro p/jr. Het is het niet waard om hierdoor in de kijker te lopen bij de belastingdienst ;)

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
bord4kop schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:46:
Je kan alles zakelijk aftrekken (BTW) en allemaal op de balans zetten. Dan kun je het boeken als kosten en afschrijven in 3 (?) jaar.
Je moet dan bijtellen voor privé gebruik (of niet opgeven kan ook). Bijttellen is dacht ik 10% vd waarde?

Mijn boekhouder zei:
Boek dat toch gewoon als privé opname man. Dat gekruidenier voor een paar honderd euro p/jr. Het is het niet waard om hierdoor in de kijker te lopen bij de belastingdienst ;)
Zolang jij gewoon hard kan maken tegenover de fiscus dat die aankoop inderdaad een zakelijk karakter heeft moet je het gewoon lekker zakelijk boeken. Het ontwikkelen van apps voor die specifieke apparaten lijkt mij daar aan te voldoen, mits je natuurlijk niet als schilder werkt.

Kans op een controle is minimaal, en zelfs als die controle plaatsvindt zal er waarschijnlijk niet gekeken worden naar deze relatief kleine uitgaves. En mocht de inspecteur dat wel doen, dan heb je een duidelijke uitleg klaarliggen welke het zakelijk karakter duidelijk maakt.

Dit soort uitgaves als prive boeken (terwijl ze echt zakelijk zijn) is dief zijn van je eigen portemonnee. Het levert je toch al snel paar 100 euro netto voordeel op om het op de balans te hebben, en de administratieve last die het met zich mee brengt is echt minimaal, bijna net zoveel als het als prive opname boeken.

Jouw boekhouder heeft alles uit handen genomen van je en wilt zo min mogelijk werk hebben aan je administratie? Dan snap ik zijn statement wel, lekker makkelijk alles als prive boeken. :+
Pagina: 1 ... 180 ... 643 Laatste