Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Hydra schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:23:
Je hebt een maand de tijd het te regelen dus ik denk niet dat ze erg onder de indruk gaan zijn met een "ja maar de bank".
^^^^

En ze waarschuwen er ook vrij expliciet voor, dat het voor het einde van de termijn op de rekening moet staan en je dus zelf rekening moet houden met termijnen bij de bank:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbavvLfInVRUVUwVCAlqRsMro7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ipBoyZgUbR8JltmU5AhAGe4o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Hmmbob op 27-10-2020 11:33 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Hmmbob schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:31:
En ze waarschuwen er ook vrij sterk voor, dat het voor het einde van de termijn op de rekening moet staan en je dus zelf rekening moet houden met termijnen bij de bank.
Ja, goeie. Het staat ook nog eens heel expliciet bij je aangifte vermeld.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Ja, goeie. Het staat ook nog eens heel expliciet bij je aangifte vermeld.
Jij bent snel, was nog bezig met een edit met een screenshotje erbij :+

Ik betaal altijd in week 3 van die maand (aangifte vaak in week 2), en altijd met een handmatige overboeking want instant payment - geen geagendeerde overboeking (die worden anders verwerkt en kunnen er "langer over doen").

[ Voor 30% gewijzigd door Hmmbob op 27-10-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:33:
Jij bent snel, was nog bezig met een edit met een screenshotje erbij :+
Heh. Ja, irritant is dat he :D Heb ook regelmatig dat ik een post nog edit omdat ik iets toch wat verder uit wil diepen, maar iemand dan al gereageerd heeft, inclusief quote :D
Ik betaal altijd in week 3 van die maand (aangifte vaak in week 2), en altijd met een handmatige overboeking want instant payment - geen geagendeerde overboeking (die worden anders verwerkt en kunnen er "langer over doen").
Ik werk meestal m'n administratie bij in week 2 (zodat ik alle inkoopfacturen voor die periode sowieso op de transacties kan koppelen) en doe dan meteen de aangifte en de betaling. Die aangifte is toch super simpel (gewoon de info uit MoneyMonk overnemen) en ik wil niet dat ik het overmaken van 't geld vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, MoneyMonk rules hiervoor inderdaad. Zo simpel... Ben blij dat ik vanaf moment 1 een abo heb daar, dat maakt mijn administratie zoveel simpeler.... Heb trouwens ook alvast de BTW correctie voor prive gebruik zakelijke auto erin gezet voor Q4, ook dat gaat echt super eenvoudig.

Bij mij is het vaak een cashflow dingetje: ondanks dat ik de BTW kán voorschieten, wil ik dat niet (ik reserveer steeds het deel BTW van iedere betaling die ik krijg). In week 3 is dan vaak voldoende betaald door de klanten om de betaling te doen. Mja, ieder z'n ding natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja bij mij is het ook niet veel moeite, ik gebruik e-boekhouden. Maar meestal is het meeste werk even alle facturen opzoeken en netjes inboeken, vooral degen die via mijn privé CC betaald zijn, niet mijn favoriete bezigheid, dus ik wil het nog wel eens op het laatste moment doen ;), vandaar ook de vraag. Tot nog toe ben ik altijd op tijd geweest

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 27-10-2020 12:11 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Ok ik zie dat de meningen beetje verdeeld zijn wat betreft zakelijk huren van vakantiehuisje. Het gaat er mij niet om dat ik de grenzen opzoek of dat ik lekker op kosten vd zaak een prive uitje heb. Het lijkt mij voor mijzelf wel eens goed om eens in een andere omgeving te werken, voor de creativiteit, inspiratie, motivatie en concentratie. En of het 100% of 0% aftrekbaar is, ik ga het toch wel doen. Het gaat er meer om, als ik ook echt er heen ga om te werken en dus mijn werkplek verleg, dat er dan hoofdzakelijk een zakelijk aspect aan zit. Het huren van een flexplek is gevoelsmatig ook aftrekbaar en dat is dit in feite dan ook.
jongetje schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:57:
[...]

Hij gaat er toch juist heen voor privé belang? Het werken kan waarschijnlijk beter thuis in een goed ingerichte werkkamer dan aan een keukentafel in een Landal/Roompot huisje.
Juist niet vanwege privébelang maar vanwege zakelijk belang (ik ga er zitten om te werken).

Maar ik stel hier ook de vraag of mensen adviezen hebben, want ik voel me er ook niet helemaal senang bij om 100% af te trekken. Maar wellicht is het geen enkel probleem omdat je er ook werkelijk elke dag fulltime gaat werken (het is dus hoofdzaak en geen bijzaak). Ik heb in principe altijd begrepen dat de belastingdienst niet kan bepalen voor je hoe jij je geld uitgeeft als het maar een zakelijk doel dient. Ik denk dat 50% goed verdedigbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
Vanaf knab is het instant payment, heb het zaterdag gedaan, en was ook zaterdag betaald. Kan voortaan wachten tot 23:55 van de laatste dag van de maand >:)

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Jogai probleem is dat instant payment niet gegarandeerd is, heb al wel eens gezien dat daar een storing mee was

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
Jogai schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:39:
Vanaf knab is het instant payment, heb het zaterdag gedaan, en was ook zaterdag betaald. Kan voortaan wachten tot 23:55 van de laatste dag van de maand >:)
Weet niet of je serieus bent maar rente gaat per dag (als je al rente krijgt). Daarbij maakt het dan niet uit of je om 0:01 of 23:59 de overboeking doet...
Moet je wel een instant payment (handmatig) betaling doen. Als ik iets plan gaat het weleens over het weekend heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Jogai schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:39:
Ja en nee, laatst hadden ze zonder aankondiging instant payment uitgezet, ivm phishing. Het is dat ik zelf vroeg waarom het niet werkte, anders had ik het niet geweten. Je kan er bij knab dus niet op rekenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

Weet niet of je serieus bent maar rente gaat per dag (als je al rente krijgt). Daarbij maakt het dan niet uit of je om 0:01 of 23:59 de overboeking doet...
Moet je wel een instant payment (handmatig) betaling doen. Als ik iets plan gaat het weleens over het weekend heen.
Zelfs al reken je de rente van 0,01% een maand lang mee dan is het eigenlijk zinloos om het overmaken uit te stellen. BTW zie ik niet als mijn geld, dus geef het liefste zo snel mogelijk aan de oorspronkelijk eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Deveon schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Zelf al reken je de rente van 0,01% een maand lang mee dan is het eigenlijk zinloos om het overmaken uit te stellen. BTW zie ik niet als mijn geld, dus geef het liefste zo snel mogelijk aan de oorspronkelijk eigenaar.
Zelfde geldt voor mij. Ik moet echter nog wel wachten met betalen tot de boekhoudster het verwerkt heeft en de aangifte heeft ingediend. Dit is vaak pas week 2 in de maand na het kwartaal, waardoor ik effectief 2 weken heb om de betaling in orde te maken.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
dr.lowtune schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Ja en nee, laatst hadden ze zonder aankondiging instant payment uitgezet, ivm phishing. Het is dat ik zelf vroeg waarom het niet werkte, anders had ik het niet geweten. Je kan er bij knab dus niet op rekenen.
Ja, dat was ook voor mij een verrassing ja. Lekker zonder aankondiging ook :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Woy schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:11:
Ja bij mij is het ook niet veel moeite, ik gebruik e-boekhouden. Maar meestal is het meeste werk even alle facturen opzoeken en netjes inboeken, vooral degen die via mijn privé CC betaald zijn, niet mijn favoriete bezigheid, dus ik wil het nog wel eens op het laatste moment doen ;), vandaar ook de vraag. Tot nog toe ben ik altijd op tijd geweest
Gewoon doen zodra dat ding binnen komt, dan kost het amper 1 minuut werk en is het opeens niet zo veel gedoe meer. Opsparen tot BTW aangifte is het opeens "echt werk".... :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
padoempats schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:34:
Ik heb in principe altijd begrepen dat de belastingdienst niet kan bepalen voor je hoe jij je geld uitgeeft als het maar een zakelijk doel dient. Ik denk dat 50% goed verdedigbaar is.
Probleem is alleen dat met vastgoed en inrichting gewoon veel gefraudeerd is, ZZPers die een keuken opvoeren als zakelijke kosten enzo, en hier dus extra op gelet wordt en veel extra regels over zijn (die ik zelf ook lang niet allemaal ken). Uiteindelijk kun je, als je het zeker wil weten, het beste de belastingdienst bellen. of natuurlijk je boekhouder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Heb net ook een goede bureaustoel besteld voor thuis. Precies zoals hier besproken de afgelopen weken: ik zou eigenlijk 32/40u bij de klant zitten maar nu al sinds maart thuis. De stoel die we hadden is klaar (stuk), en mijn rug daarmee ook. Wordt een Ahrend 2020 vanuit bol.com (die weer geleverd wordt door Ahrend, lol) en die gaat 100% zakelijk. Ik zou nooit zo'n dure stoel kopen voor prive (en dat is ook waarom de huidige stoel nu weg moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:46
padoempats schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:34:
Ok ik zie dat de meningen beetje verdeeld zijn wat betreft zakelijk huren van vakantiehuisje. Het gaat er mij niet om dat ik de grenzen opzoek of dat ik lekker op kosten vd zaak een prive uitje heb. Het lijkt mij voor mijzelf wel eens goed om eens in een andere omgeving te werken, voor de creativiteit, inspiratie, motivatie en concentratie. En of het 100% of 0% aftrekbaar is, ik ga het toch wel doen. Het gaat er meer om, als ik ook echt er heen ga om te werken en dus mijn werkplek verleg, dat er dan hoofdzakelijk een zakelijk aspect aan zit. Het huren van een flexplek is gevoelsmatig ook aftrekbaar en dat is dit in feite dan ook.

[...]

Juist niet vanwege privébelang maar vanwege zakelijk belang (ik ga er zitten om te werken).

Maar ik stel hier ook de vraag of mensen adviezen hebben, want ik voel me er ook niet helemaal senang bij om 100% af te trekken. Maar wellicht is het geen enkel probleem omdat je er ook werkelijk elke dag fulltime gaat werken (het is dus hoofdzaak en geen bijzaak). Ik heb in principe altijd begrepen dat de belastingdienst niet kan bepalen voor je hoe jij je geld uitgeeft als het maar een zakelijk doel dient. Ik denk dat 50% goed verdedigbaar is.
Volgens mij is er wel iets mogelijk. Ik zou zeggen, bespreek het met je fiscalist/accountant/boekhouder hoe je dit kan vormgeven en verantwoorden. Dat is dan ook de persoon die je helpt met beantwoorden van moeilijke vragen als de BD een keer om uitleg vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Hmmbob schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:28:
Heb net ook een goede bureaustoel besteld voor thuis. Precies zoals hier besproken de afgelopen weken: ik zou eigenlijk 32/40u bij de klant zitten maar nu al sinds maart thuis. De stoel die we hadden is klaar (stuk), en mijn rug daarmee ook. Wordt een Ahrend 2020 vanuit bol.com (die weer geleverd wordt door Ahrend, lol) en die gaat 100% zakelijk. Ik zou nooit zo'n dure stoel kopen voor prive (en dat is ook waarom de huidige stoel nu weg moet).
Toch mag je dat officieel niet als zakelijke kosten opvoeren, weet ik wel redelijk zeker. De inrichting van je eigen huis/werkplek is een heel duidelijke uitzondering op wat aftrekbaar is. Maakt niet uit dat het 100% zakelijk gebruikt wordt. Zie bijv. https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Hielko schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

Toch mag je dat officieel niet als zakelijke kosten opvoeren, weet ik wel redelijk zeker. De inrichting van je eigen huis/werkplek is een heel duidelijke uitzondering op wat aftrekbaar is. Maakt niet uit dat het 100% zakelijk gebruikt wordt. Zie bijv. https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
De vraag is dan, wat is eigen in dit verband?
Het is geen eigen vakantiehuisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

BertS schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat eigen heel duidelijk omschreven is, en een slaapkamer vullen met een bureau en stoel is geen werkruimte...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
BertS schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:21:
[...]

Ik reageer op iemand die gewoon een bureaustoel koopt voor thuis, heeft niks te maken met vakantiehuisjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
Die discussie over bureaustoelen is hier een paar dagen terug gevoerd, en ik durf die 100% aan te gaan met een inspecteur (net als vele anderen).

Ik ga geen hele werkplek inrichten, koffie automaat, TV aan de muur etc: ik wil een goede stoel omdat ik nu 8u/dag thuis werk vanwege COVID. De rest heb ik al, en die stoel (met een duidelijk zakelijk karakter en dito prijsstelling) gaat gewoon op de zaak. Het is geen ding van 69 euro, en ook geen gaming chair. 0% twijfel in mij, en die discussie ga ik indien nodig aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:03
Je koopt je bureaustoel ook niet voor thuis, maar om mee te nemen naar je klanten. Echter mag dat voorlopig niet, dus heb je 'm toevallig nog thuis staan. Zodra het kan, gaat de stoel mee naar de klant.

Dan is het toch aftrekbaar, niet?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Hydra schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:49:
[...]

Probleem is alleen dat met vastgoed en inrichting gewoon veel gefraudeerd is, ZZPers die een keuken opvoeren als zakelijke kosten enzo, en hier dus extra op gelet wordt en veel extra regels over zijn (die ik zelf ook lang niet allemaal ken). Uiteindelijk kun je, als je het zeker wil weten, het beste de belastingdienst bellen. of natuurlijk je boekhouder :)
Het was niet het idee om een vakantiehuis te kopen he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
jongetje schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

Nee, was niet serieus natuurlijk.

Klopt trouwens, had een geplande betaling (salaris) zaterdag en die werdt pas maandag doorgevoerd. Als ik iets overmaak naar mezelf dan is het wel met instant payment. Dus knab doet dit nog niet zo lekker. Ga denk ik ook overstappen. Zit nu aan ASN te denken, vrij voordelig en zakelijke cc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:56:
Die discussie over bureaustoelen is hier een paar dagen terug gevoerd, en ik durf die 100% aan te gaan met een inspecteur (net als vele anderen).
Precies, de regelgeving loopt altijd achter op de realiteit. Thuiswerken is sinds dit jaar echt een ding geworden en daar is de wetgeving niet op aangepast. Uiteindelijk gaat het om de redelijkheid en als het alleen om een standaard werkplek gaat verwacht ik echt niet dat ze moeilijk gaan doen. Ga je over de top met koffie(apparaat), wc papier en energiekosten dan zullen ze denk ik wél moeilijk gaan doen voer de complete thuiswerkplek inclusief dat bureau en scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Hmmbob schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:56:

Ik ga geen hele werkplek inrichten, koffie automaat, TV aan de muur etc: ik wil een goede stoel omdat ik nu 8u/dag thuis werk vanwege COVID. De rest heb ik al, en die stoel (met een duidelijk zakelijk karakter en dito prijsstelling) gaat gewoon op de zaak. Het is geen ding van 69 euro, en ook geen gaming chair. 0% twijfel in mij, en die discussie ga ik indien nodig aan.
Ik ben benieuwd dan wat je logica is dat een bureaustoel geen onderdeel is van de inrichting van je werkplek. Die regel lijkt me toch echt niet voor interpretatie vatbaar. En als je denkt dat de stoel wel kan, waarom dan bijv. een burea niet? Of dat kan ook volgens jou?
Deveon schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Precies, de regelgeving loopt altijd achter op de realiteit. Thuiswerken is sinds dit jaar echt een ding geworden en daar is de wetgeving niet op aangepast. Uiteindelijk gaat het om de redelijkheid en als het alleen om een standaard werkplek gaat verwacht ik echt niet dat ze moeilijk gaan doen. Ga je over de top met koffie(apparaat), wc papier en energiekosten dan zullen ze denk ik wél moeilijk gaan doen voer de complete thuiswerkplek inclusief dat bureau en scherm.
Tja, uiteindelijk gaat het bij de belastingdienst toch echt om de regels. Overigens, uit je lijstje, energiekosten mag je dan wel weer aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:26:
Precies, de regelgeving loopt altijd achter op de realiteit. Thuiswerken is sinds dit jaar echt een ding geworden en daar is de wetgeving niet op aangepast.
Zolang die wetgeving niet aangepast is, ga je die discussie ook verliezen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Thuiswerken is thuis werken.

Een huis heeft primair een prive-doel, en daarmee ook de stroomrekening, internetverbinding en inrichting. Een werkruimte moet in zekere mate afgebakend zijn van het woonhuis en daarvoor zijn de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:50:
[...]

Zolang die wetgeving niet aangepast is, ga je die discussie ook verliezen vrees ik.
Ondernemen is risico nemen en ik accepteer het risico. Als ik gecontroleerd wordt en als daar dan een dingetje is dan neem ik dat voor lief.
Hielko schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:32:
[...]

Tja, uiteindelijk gaat het bij de belastingdienst toch echt om de regels. Overigens, uit je lijstje, energiekosten mag je dan wel weer aftrekken.
Over de energiekosten; kan ik (eenmanszaak) over de stroom die naar mijn zakelijke auto is gegaan eigenlijk de BTW terug vragen? Op 3500 kWh tikt dat toch aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:08
Woy schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:58:
Ik heb zojuist mijn omzetbelasting opgegeven en overgemaakt, maar hoe strikt is de belastingdienst eigenlijk met boetes voor te laat invullen/overmaken? Stel ik zou het zaterdag invullen, en overmaken, maar door storing komt het zondag/maandag pas aan op de rekening van de BD, krijg je daar dan al een boete voor? Of is het niet zo strikt?
Als je de voorgaande kwartalen (minstens 3 uit mijn hoofd) gewoon netjes op tijd bent geweest krijg je alleen maar een 'foei'-brief, met waarschuwing dat als je het nog een keer in je hoofd haalt om ook maar 1 dag te laate te betalen, je een boete krijgt (ik weet de exacte tekst niet meer, maar zo kwam het over in ieder geval:)

Ik heb geloof ik 1x te laat betaald (2 dagen te laat geloof ik). Week daarop lag er al een brief in de brievenbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Deveon schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Ondernemen is risico nemen en ik accepteer het risico. Als ik gecontroleerd wordt en als daar dan een dingetje is dan neem ik dat voor lief.
Tja, met die logica kan je natuurlijk alles wel goed praten.
[...]

Over de energiekosten; kan ik over de stroom die naar mijn zakelijke auto is gegaan eigenlijk de BTW terug vragen? Op 3500 kWh tikt dat toch aan.
Ja, dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:12:
[...]

Tja, met die logica kan je natuurlijk alles wel goed praten.
Haha, deels met een knipoog natuurlijk, maar het is wat mij betreft goed verdedigbaar. Ik woon hier nu vier jaar waarvan drie in loondienst. Nu ik ondernemer ben heb ik op eens een thuiswerkplek nodig. Als het een privé uitgave was had ik het al jaren geleden gedaan. Overal om mij heen zie ik werkgevers een thuiswerkplek voor werknemers faciliteren, daar is het ook niet opeens verkapt loon. Tot slot ben ik als werkgever ook verantwoordelijk voor een werkplek die voldoet aan ARBO wetgeving voor mijn als werknemer. Zelfs de Belastingdienst profiteert mee omdat mijn kosten voor een thuiswerkplek lager zijn dan mobiliteit naar de klant.

Wat betreft het risico, als het volgens de regels was had ik misschien wel een Altwork Station overwogen :+
[...]

Ja, dat kan.
Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

_Arthur

blub

Deveon schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:33:
Wat betreft het risico, als het volgens de regels was had ik misschien wel een Altwork Station overwogen :+
Huur tijdelijk een kantoor. Koop dat mega wierdo apparaat op je saeck. Zeg je huur op en win *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Deveon schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:33:
[...]

Haha, deels met een knipoog natuurlijk, maar het is wat mij betreft goed verdedigbaar. Ik woon hier nu vier jaar waarvan drie in loondienst. Nu ik ondernemer ben heb ik op eens een thuiswerkplek nodig. Als het een privé uitgave was had ik het al jaren geleden gedaan. Overal om mij heen zie ik werkgevers een thuiswerkplek voor werknemers faciliteren, daar is het ook niet opeens verkapt loon. Tot slot ben ik als werkgever ook verantwoordelijk voor een werkplek die voldoet aan ARBO wetgeving voor mijn als werknemer. Zelfs de Belastingdienst profiteert mee omdat mijn kosten voor een thuiswerkplek lager zijn dan mobiliteit naar de klant.
Tja, de regels voor werknemers en ondernemers zijn nou eenmaal niet gelijk. Jij bent een ondernemer, en de regel dat kosten voor een thuiswerkplek niet aftrekbaar zijn is gewoon glashelder. Dat iemand in loondienst het wel kan krijgen van de baas maakt niet uit. En dat je die stoel en werkplek 100% nodig hebt en 100% zakelijk gebruikt maakt niet uit. Kosten voor een thuiswerkplek zijn gewoon niet aftrekbaar. En dat het goedkoper is dan de mobiliteitskosten naar de klant, wederom, totaal irrelevant. Je kan het wel oneerlijk vinden, of niet terrect, maar zo zit het gewoon in elkaar. Als je ze die kosten wel wil aftrekken moet je zorgen voor een thuiskantoor dat aan de voorwaarden van de belastingdienst voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:24

_Arthur

blub

We weten allemaal dat het krom is dat je een laptop van Euro 5000,- zonder blikken of blozen kan opvoeren als kosten, maar een bureaustoel a Euro 800,-- niet. En ja, genoeg boekhouders/accounts die vinden dat het te verdedigen is dat die bureaustoel alsnog als zakelijke kosten genomen mogen worden.

Dus laten we het hier uiteindelijk niet tot een welles/nietes spelletje laten verworden over dit soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
_Arthur schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:29:
Dus laten we het hier uiteindelijk niet tot een welles/nietes spelletje laten verworden over dit soort zaken.
Ik heb niet het idee dat het een "welles/nietes" spelletje is. Ik vind het juist interessant om te zien welk argumenten mensen met verschillende standpunten aanbrengen. Vind ik wel leerzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Ik lees op de Belastingdienst website het volgende over Zakelijke kosten: "inrichting van een kantoor of werkplaats". Valt hier dan geen bureaustoel onder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20
redrohX schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:11:
Ik lees op de Belastingdienst website het volgende over Zakelijke kosten: "inrichting van een kantoor of werkplaats". Valt hier dan geen bureaustoel onder?
Ja, maar alleen als je die in een kantoorruimte gebruikt. En aan een kantoorruimte worden specifieke eisen gesteld. Je kan niet zomaar een lege slaapkamer bombarderen tot kantoorruimte en de inrichting daarvan als zakelijke kosten opvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redrohX

redrohX

errr....

Kwistnix schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:14:
[...]

Ja, maar alleen als je die in een kantoorruimte gebruikt. En aan een kantoorruimte worden specifieke eisen gesteld. Je kan niet zomaar een lege slaapkamer bombarderen tot kantoorruimte en de inrichting daarvan als zakelijke kosten opvoeren.
Aha oké, een kantoor met eigen ingang en sanitair dus.

Toch vind ik onderstaande quote van dezelfde pagina wel weer coulant klinken. Dan zou een bureaustoel toch niet zo heel raar zijn om als zakelijke kosten te boeken?
Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.

U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Ik denk dat als je je verder netjes aan de regels houdt en de stoel alleen gebruikt in een ruimte die je uitsluitend zakelijk gebruikt er in de praktijk niet zo veel aan de hand is. Wat men echter heeft willen voorkomen is dat je 'handige' ondernemers hebt die aan de keukentafel werken, iedere dag van de week op een andere keukenstoel zitten, en als gevolg daarvan 6 keukenstoelen zakelijk aftrekken.

Zeker in tijden van covid-19 is het nog beter verdedigbaar dat je niet (meer) naar je gehuurde kantoorruimte reist iedere dag. Als het een of andere gaming stoel is waarin je na iedere dag 8 uur werken ook nog 2 uur gamet, dan zou je natuurlijk 20% van de BTW niet moeten aftrekken etc.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik verwacht ergens ook wel dat bureaustoelen die je koopt tijdens de Covid periode waarin je aantoonbaar lekker werkt, en de periode voor Covid was je vaak bij klanten (en tegen de tijd dat je controle krijgt, na Covid was je ook regelmatig bij klanten), en het is een stoel van een beetje normale prijs (dus geen 6000 euro :P) zal daar wat coulanter over gedaan worden dan wanneer je wel een stoel koopt maar van periode april - oktober 500 euro hebt gefactureerd.... Maar, je weet het nooit, het kan ook zijn dat dat bij controles over 2020 juist een aandachtspuntje is. Omdat het thuiswerken een mooi excuus is om allemaal werkplek gerelateerde spulletjes te kopen en zakelijk te boeken.

Maar goed, mocht je controle krijgen en je wint het: zwart op wit laten zetten dat het akkoord is, hebben wij allemaal wat aan :D

Beargumentatie van de belastingdienst is trouwens niet zozeer of je er enkel 8 uur op werkt, maar ze stellen: je had toch wel een bureau en een stoel in die kamer gezet. Met een beroep als pedicure is het makkelijker, weinigen hebben prive een pedicure stoel.... (discussie gehad met accountant over kasten voor de voorraad van de webshop van mijn vrouw. Relatief goedkope Billies van de Ikea mocht niet, want je had prive ook vast wel wat kasten gehad, maar winkelmeubilair wat 8 keer zo duur is had probleemloos gemogen. De volgende kasten dus per stuk laten factureren zodat de niet boven de investeringsgrens van 450 uitkomen.... :X )

[ Voor 28% gewijzigd door Crazy D op 27-10-2020 20:03 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
The future is here!
Afbeeldingslocatie: http://www.smarthey.com/ueditor/php/upload/image/20151029/1446084752516372.jpg
(Tip van @Deveon)
En je kan hem ook als sta buro gebruiken. Ik vind het nog wel wat. Alleen is hij duurder dan de auto die ik rij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
redrohX schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:24:
[...]

Aha oké, een kantoor met eigen ingang en sanitair dus.

Toch vind ik onderstaande quote van dezelfde pagina wel weer coulant klinken. Dan zou een bureaustoel toch niet zo heel raar zijn om als zakelijke kosten te boeken?

[...]
Die quote gaat over zakelijke kosten in het algemeen. De inrichting van je thuiswerkplek is daar een expliciete uitzondering op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Crazy D schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:01:
De volgende kasten dus per stuk laten factureren zodat de niet boven de investeringsgrens van 450 uitkomen.... :X )
Dat vind ik dan nog discutabel. Als ik een nieuwe zakelijke pc koop dien ik die gewoon af te schrijven (aankoopkosten >450 euro). Maar, als ik het onderdeel voor onderdeel koop blijven alle individuele facturen onder de 450 euro. Echter, dien ik het dan wel als 1 activum te activeren omdat het 1 bedrijfsmiddel is.

De kasten die je dan allemaal los van elkaar koopt (maar wel rond dezelfde tijd), zijn m.i. allemaal 'bedrijfsinrichting', en dienen dan ook gewoon geactiveerd te worden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX

redrohX

errr....

Hielko schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:44:
[...]

Die quote gaat over zakelijke kosten in het algemeen. De inrichting van je thuiswerkplek is daar een expliciete uitzondering op.
Nou dat haal ik er niet uit hoor met hun: "motief waarmee u kosten hebt gemaakt." en "U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. "

Maar wat anderen hierboven ook zeggen, ik denk dat als je het niet te bont maakt best die bureaustoel kan boeken.

Wat gebeurt er als de BD vindt dat de bureaustoel niet onder zakelijke kosten valt? De BTW terugbetalen of boete?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
redrohX schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:07:
[...]

Nou dat haal ik er niet uit hoor met hun: "motief waarmee u kosten hebt gemaakt." en "U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. "

Maar wat anderen hierboven ook zeggen, ik denk dat als je het niet te bont maakt best die bureaustoel kan boeken.

Wat gebeurt er als de BD vindt dat de bureaustoel niet onder zakelijke kosten valt? De BTW terugbetalen of boete?
Klik maar eens op de link "overzicht van mogelijk aftrekbare kosten". En dan staat als allereerste item bovenaan die pagina:

Soort kosten: Werkruimte thuis
Welk deel van de kosten is aftrekbaar? 0%, met uitzonderingen.

Hoeveel duidelijker moet je het hebben???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX

redrohX

errr....

Blijkbaar niet duidelijk genoeg gezien de discussie hier???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jogai schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:20:
The future is here!
[Afbeelding]
(Tip van @Deveon)
En je kan hem ook als sta buro gebruiken. Ik vind het nog wel wat. Alleen is hij duurder dan de auto die ik rij..
Hij is flink zijn nekspieren aan het trainen zo?

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 27-10-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Hielko schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:37:
[...]

Ik reageer op iemand die gewoon een bureaustoel koopt voor thuis, heeft niks te maken met vakantiehuisjes.
Sorry, overheen gelezen! Ging wat door elkaar met een vergelijkbaar onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 21:50
[...]

Over de energiekosten; kan ik (eenmanszaak) over de stroom die naar mijn zakelijke auto is gegaan eigenlijk de BTW terug vragen? Op 3500 kWh tikt dat toch aan.
Ja, als IB-ondernemer kan dat. Heb je een BV dan moet de energierekening op naam van de BV staan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01
[...]

Let er wel op dat je een aparte kWh meter met MID keurmerk op de groep van de laadpaal moet hebben zitten. Ook mogen er uiteraard geen andere apparaten/groepen op aangesloten zitten.

Ik zit met het zelfde, en heb een aparte groep en kWh meter dedicated voor de laadpaal gemaakt. Volgens mij heb ik deze meter voor de groep zitten: https://www.sandervunderi...or-din-rail-mid-keur.html

Ook heb ik te maken met dag/nacht tarief. Op advies van mijn accountant de elektra kosten 50/50 boeken op dag/nacht. Dat is wel hard te maken tegenover de fiscus, ook al is het zo dat ik toch wel voor het overgrote deel 's nachts oplaad. Echter kent de kWh meter geen dag/nacht dus dan wordt het nattevingerwerk. Onderaan de streep scheelt het natuurlijk ook niet veel, maar iedere euro is er toch weer 1 :)

[ Voor 19% gewijzigd door Hatsjoe op 28-10-2020 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

Dat vind ik dan nog discutabel. Als ik een nieuwe zakelijke pc koop dien ik die gewoon af te schrijven (aankoopkosten >450 euro). Maar, als ik het onderdeel voor onderdeel koop blijven alle individuele facturen onder de 450 euro. Echter, dien ik het dan wel als 1 activum te activeren omdat het 1 bedrijfsmiddel is.

De kasten die je dan allemaal los van elkaar koopt (maar wel rond dezelfde tijd), zijn m.i. allemaal 'bedrijfsinrichting', en dienen dan ook gewoon geactiveerd te worden.
Je analogie loopt een beetje uit de rails. :P Hij koopt geen PC in onderdelen, hij koopt een complete PC van slechts 450.- en als hij er later nog eentje nodig hebt koopt hij een tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

RichieB schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:03:
[...]

Ja, als IB-ondernemer kan dat. Heb je een BV dan moet de energierekening op naam van de BV staan.
Alternatief daarbij is dat je de verbruikte energie van de EV via je eenmanszaak naar je BV factureert. Moet je wel een eenmanszaak hebben of opzetten. Dit is hoe ik het regel.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 21:50
@RomeoJ Bij het zakelijk doorleveren van energie moet je energie belastingen innen en afdragen. Hoe heb je dat geregeld?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Freeaqingme schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

Het is sowieso discutabel want heel die Billies hadden we niet zakelijk mogen kopen :X :P (maar specifiek winkelmeubilair, die veel duurder is en die een gemiddeld mens niet sowieso wel thuis zou hebben staan, mag wel, en dat is dan de discussie die ik wel aan wil gaan).

Al is een los onderdeel en een losse pc kast wel behoorlijk bij elkaar horen. En vraag ik me af of je alles dan moet opvoeren als activum of dat dat mag (omdat het bij elkaar hoort). Vandaag een winkelvitrine kopen en over 2 dagen nog iets zijn gewoon 2 aankopen, en waar ligt de grens anders. Binnen 2 dagen wel, maar zit er 4 dagen tussen hoeft het niet als 1 gezien te worden? Daarbij kun je 1 kast ook weer verkopen als je winkel kleiner wordt, of er eentje bij kopen als je groeit. (strikt genomen met pc onderdelen ook, daarom is het volgens mij ook dat je de onderdelen bij elkaar mag pakken als je idd een complete zelfbouw pc maakt, maar dat hoeft niet per se).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

redrohX schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:32:
Blijkbaar niet duidelijk genoeg gezien de discussie hier???
De tekst is wel duidelijk, maar is krom, oneerlijk en onredelijk :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
Crazy D schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:01:
De volgende kasten dus per stuk laten factureren zodat de niet boven de investeringsgrens van 450 uitkomen.... :X )
Ik snap even niet de relatie tussen de 450 grens en wel/niet zakelijk heeft te maken.

Voor zover ik het weet is het nog altijd

1. wel/niet zakelijk
2. in geval van wel -> waar valt het onder (waar dus investering één van de vele manieren van inboeken is).

[ Voor 3% gewijzigd door wvdl op 28-10-2020 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

wvdl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:08:
[...]

Ik snap even niet de relatie tussen de 450 grens en wel/niet zakelijk heeft te maken.

Voor zover ik het weet is het nog altijd

1. wel/niet zakelijk
2. in geval van wel -> waar valt het onder (waar dus investering 1 van is).
Facturen van 450 euro of meer wil een accountant graag zien, want dat zijn in de basis investeringen. Facturen onder dat bedrag vallen dus niet op (pas bij een gedetailleerde controle waarbij alle boekingen langs gegaan zijn), maar (naar wat ik begreep van de accountant) doet een belastinginspecteur dat pas als er op hoofdlijnen reden is om te twijfelen aan de cijfers (en meubels op je balans zonder dat je een pand hebt, is dus een reden om te twijfelen). Maar staat inderdaad los van het feit dat de kasten sowieso niet zakelijk hadden gemogen O-)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Jogai schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:20:
The future is here!
[Afbeelding]
(Tip van @Deveon)
En je kan hem ook als sta buro gebruiken.
En je kunt gaan bijklussen als tandarts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RomeoJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:34:
[...]

Alternatief daarbij is dat je de verbruikte energie van de EV via je eenmanszaak naar je BV factureert. Moet je wel een eenmanszaak hebben of opzetten. Dit is hoe ik het regel.
Als BV kan je de stroom toch gewoon vergoeden naar privé? In principe hoort dat tegen kostprijs, maar kostprijs is niet hetzelfde als de kale energieprijs. Mijn oud werkgever vergoedde ook meer dan mijn energieprijs en ik ken een ondernemer die tegen de prijs van de openbare paal in de straat vergoed. De Belastingdienst is echter nog heel onduidelijk in wat hierin mag en kan. Ikzelf hanteer gewoon het piektarief voor zowel de BTW correctie als kostprijs. Lekker makkelijk en mijn MiD meter het onderscheid niet kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik vraag me ook af of er m.b.t. tot de werkplek thuis misschien wegen omheen zijn voor DGA's.

Mijn redenering: een DGA staat op de loonlijst als werknemer. Een werkgever kan een thuiswerkplek verstrekken (let op: verstrekken != vergoeden) aan zijn werknemers, tegen nihilwaardering onder WKR. Misschien dat die route ook werkt voor DGA's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
t_captain schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:40:
Ik vraag me ook af of er m.b.t. tot de werkplek thuis misschien wegen omheen zijn voor DGA's.

Mijn redenering: een DGA staat op de loonlijst als werknemer. Een werkgever kan een thuiswerkplek verstrekken (let op: verstrekken != vergoeden) aan zijn werknemers, tegen nihilwaardering onder WKR. Misschien dat die route ook werkt voor DGA's?
Als DGA zou ik niets liever willen, maar helaas gaat die vlieger niet op. DGA's zijn immers geen normale werknemers, maar zijn ook (vooraanstaand) aandeelhouder. Als een normale werkgever iets gunt aan zijn werknemer, dan is de aanname dat dat in het belang van de onderneming is. Die aanname geldt niet langer wanneer het een DGA betreft. Daarvan kan je immers niet zonder meer aannemen dat het louter in het belang van de onderneming is, het kan immers net zo goed in het belang van de begunstigde zijn (en ten nadele van de onderneming).

Dat is waarom de regeling directeur-groot-aandelhouders in het leven is geroepen, en kunnen DGA's zich -helaas- niet zo maar beroepen op "maar het ging gewoon om een werknemer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je kunt dus vanwege de meervoudige rol van een DGA niet aannemen dat in het algemeen alleen het zakelijk belang wordt gediend, de privebelangen van de directeur en de wens om vermogen over te hevelen van onderneming naar prive zijn inderdaad anders dan bij een andere werknemer. .

Maar soms is het zakelijk belang per casus wel aannemelijk te maken. Thuiswerkplek lijkt zo'n geval. Is het een categorisch "nee" of zit daar ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
t_captain schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:14:
Maar soms is het zakelijk belang per casus wel aannemelijk te maken. Thuiswerkplek lijkt zo'n geval. Is het een categorisch "nee" of zit daar ruimte?
Ik houd mezelf voor dat zolang ik het zakelijk kan onderbouwen daar wel ruimte zit. Mocht ik ooit een controle krijgen verwacht ik niet dat het onderwerp van gesprek is, maar als dat het wel zou zijn gaan we dan ontdekken of die aanname juist is. In jurisprudentie kom je juist vooral de excessen tegen, maar in de regelingen zit in ieder geval weinig ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:42
Over ergonomische bureaustoelen specifiek is ook nog de arbovrijstelling voor werknemers. Val je als DGA daar dan niet ook onder? Kan overigens maar weinig over die vrijstelling lezen op de site van de Belastingdienst zelf; eigenlijk alleen hier.

[ Voor 53% gewijzigd door Aftansert op 28-10-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
DGA is (vrijwel) nergens gelijk aan werknemer. Zeker niet als het over werknemersvoordelen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32
Ook nog maar even boekhoud vraagje.
Volgend jaar wordt nieuwbouwwoning opgeleverd. Via ontwikkelaar tevens een laadpaal aangeschaft voor in de garage tbv laden elektrische auto van de zaak.

Nu krijg ik factuur van 25% van 't bedrag al nu en 75% bij oplevering in 2021.

Geen idee hoe dit te boeken. Iemand?

En omdat het hoort bij aankoop woning staat factuur op mijn naam en die van m'n vriendin, maar lijkt me beste om 'm iig van m'n zakelijke rekening te betalen ipv vanuit het bouwdepot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Hertog_Martin schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:57:
Ook nog maar even boekhoud vraagje.
Volgend jaar wordt nieuwbouwwoning opgeleverd. Via ontwikkelaar tevens een laadpaal aangeschaft voor in de garage tbv laden elektrische auto van de zaak.

Nu krijg ik factuur van 25% van 't bedrag al nu en 75% bij oplevering in 2021.

Geen idee hoe dit te boeken. Iemand?

En omdat het hoort bij aankoop woning staat factuur op mijn naam en die van m'n vriendin, maar lijkt me beste om 'm iig van m'n zakelijke rekening te betalen ipv vanuit het bouwdepot?
Disclaimer: ben geen boekhouder, en Google kon mij weinig vertellen dus het volgende is gissen.

De laadpaal is iets dat meer dan 450 ex btw kost en zal dus afgeschreven moeten worden. Het afschrijven begint pas vanaf de dag van ingebruikname zover ik weet. De deelfactuur (aanbetaling) die je nu ontvangen hebt zou je dan weg moeten boeken op de activa grootboekrekening die hierbij past. Dus gewoon de grootboekrekening waarop je het normaal gesproken zou boeken als je in 1 keer het gehele bedrag moet betalen. Het is dan dus geen uitgave/kosten welke zorgt voor minder winst, dat gebeurt pas bij je afschrijvingen. Dan wanneer je na levering de factuur voor het restant (75%) ontvangt boek je deze op dezelfde manier weg, en begin je met af te schrijven.

Ik zou om het 100% zeker goed te doen het toch even aan je boekhouder vragen. Dit lijkt mij voor een boekhouder geen bijzondere situatie, ook al trek je het over meerdere boekjaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Hertog_Martin gewoon die 25% boeken als aanbetaling, en dan volgend jaar in z'n geheel boeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Hertog_Martin Wil de aannemer niet meewerken om de laadpaal apart te factureren aan de zaak? Als je aan de €2500 excl btw komt kan je tevens MIA aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hatsjoe schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Disclaimer: ben geen boekhouder, en Google kon mij weinig vertellen dus het volgende is gissen.

De laadpaal is iets dat meer dan 450 ex btw kost en zal dus afgeschreven moeten worden. Het afschrijven begint pas vanaf de dag van ingebruikname zover ik weet. De deelfactuur (aanbetaling) die je nu ontvangen hebt zou je dan weg moeten boeken op de activa grootboekrekening die hierbij past. Dus gewoon de grootboekrekening waarop je het normaal gesproken zou boeken als je in 1 keer het gehele bedrag moet betalen. Het is dan dus geen uitgave/kosten welke zorgt voor minder winst, dat gebeurt pas bij je afschrijvingen. Dan wanneer je na levering de factuur voor het restant (75%) ontvangt boek je deze op dezelfde manier weg, en begin je met af te schrijven.

Ik zou om het 100% zeker goed te doen het toch even aan je boekhouder vragen. Dit lijkt mij voor een boekhouder geen bijzondere situatie, ook al trek je het over meerdere boekjaren.
Thx. Ik heb geen boekhouder. Op dit na lukt het me zelf wel en verwacht niet veel complexe situaties verder. Iemand tips voor boekhouder waar je bv half uurtje mee kan sparren op basis van uurtarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Deveon schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:36:
@Hertog_Martin Wil de aannemer niet meewerken om de laadpaal apart te factureren aan de zaak? Als je aan de €2500 excl btw komt kan je tevens MIA aanvragen.
Voor MIA maakt het niet uit op welke naam, begreep ik van het RVO.

Kan het vragen, is dat echt wat het onderscheid maakt, op naam van zaak ook al is doeleinde gelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Hertog_Martin schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Thx. Ik heb geen boekhouder. Op dit na lukt het me zelf wel en verwacht niet veel complexe situaties verder. Iemand tips voor boekhouder waar je bv half uurtje mee kan sparren op basis van uurtarief?
Denk dat je iedere willekeurige boekhouder hierover wel kunt bellen. Kans dat ze nog gratis antwoord geven ook, een goede boekhouder zou dit zo moeten kunnen zeggen. Maar advies is advies, ook al kost het maar een minuut, dus verwacht wel een rekening :)
Hertog_Martin schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

Kan het vragen, is dat echt wat het onderscheid maakt, op naam van zaak ook al is doeleinde gelijk?
Als je een eenmanszaak bent ben jij de zaak/rechtspersoon. Of er nou Hertog_Martin of "Hertog Consultancy" op de factuur staat maakt dan niet uit. Zolang de auto op de balans staat zijn dit soort kosten gewoon zakelijk en als bepaalde kosten in aanmerking komen voor de MIA dan kan dat gewoon. MIA wel op tijd aanvragen, volgens mij moest ik de MIA aanvragen binnen 3 maanden nadat ik mijn elektrische auto had gekocht. Leverdatum (ook al ligt die 2 jaar in de toekomst) maakt dan niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Inderdaad voor een eenmanszaak haalt het niet zo heel veel uit welke naam op de factuur staat ( Persoonlijk of bedrijf ), of van welke rekening je het betaald.

Ik probeer wel gewoon altijd zo veel mogelijk zakelijk dingen van mijn zakelijke rekening te betalen, want dat is gewoon makkelijker controleren in de boekhouding dat je niks vergeten bent. Dingen die je privé betaald hebt en vergeet te boeken vallen immers niet op, als je iets van je zakelijke rekening betaald valt het meteen op dat je een factuur mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

Het hoeft ook niet, maar het lost je probleem wel op. Dan heb je gewoon één factuur die de administratie in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Een freelancer werkt gemiddeld 8 dagen maand voor me, voor een tarief van ca. 20 euro. Nou overweegt die om een huis te kopen samen met een partner. De vraag kwam bij hen op, of ik ze via payrolling wilde betalen, i.p.v. gewoon een factuurtje. Dit zou het makkelijker maken om een hypotheek te krijgen (omdat ze nog maar kort freelancen).

Omdat de werkzaamheden vrij vast zijn, zou ik daar niet direct bezwaar tegen hebben. Heeft iemand dat wel eens gedaan hier? Ik neem aan dat het dan voor mij duurder wordt, als ze netto hetzelfde willen overhouden. Welk percentage moet ik er ruwweg bovenop gooien?

[ Voor 9% gewijzigd door TucanoItaly op 29-10-2020 21:14 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Heb ik heel lang geleden weleens gedaan, als ik het me goed herinner ging er zo'n 40% op het bruto loon. Bruto/netto ligt in dit geval redelijk gelijk waarschijnlijk (tenzij freelancer ook nog ander inkomen heeft natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@TucanoItaly Je kan je afvragen of het netto precies hetzelfde moet blijven. Afhankelijk van wat de payroller allemaal biedt, hoeft de freelancer/werknemer natuurlijk ook minder voorzieningen (ziektekosten, pensioen, debiteurenrisico, etc) zelf te nemen. Echter, een uurtarief van 20 euro is natuurlijk al niet heel veel, dus om daar nou nog verder op te beknotten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertS
Freeaqingme schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:17:
Echter, een uurtarief van 20 euro is natuurlijk al niet heel veel,
Eufemisme van de dag! :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeMeToday
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-12-2020
Goedenavond! Hier een startende freelance developer (eenmanszaak) op zoek naar wat tips / bevestiging svp :) .

*Gedaan*
  • De website klaar (inclusief gekochte voorwaarden via https://www.nldigital.nl/), het businessplan (en de bijbehorende uurtarieven) staat stevig, ingeschreven bij headfirst + brainnet + staffing groep (en zoekopdrachten uitgezet op bijv. jobcatcher, nog even uitvinden of ik between nu alleen als zoek engine of ook inschrijving gebruik), netwerk aangeschreven dat ik beschikbaar kom, KvK en BTW nummer geregeld.
*Bezig met / vragen over*
  1. Ik ben op zoek naar een zakelijke bankrekening - ik wil graag bij mijn huisbank blijven (Triodos). Met de aanname dat de belasting het niet erg vindt dat ik zowel mijn privé rekening als mijn zakelijke rekening bij dezelfde bank heb, klopt dat? Ik zal dan een zakelijke doorlopende en zakelijke spaarrekening openen (zodat ik de inkomsten/voorbelasting/btw direct goed kan wegzetten).
  2. Hoe vaak hebben jullie een VAR-WUO nodig gehad bij opdrachten? Zou je dit vooraf regelen of als een opdracht die dit vraagt dat vereist?
  3. Via meerdere aanbieders aan het kijken naar een "pakket" voor de verzekeringen AVB + BAV ... dit is een jungle waar ik nog niet goed uitkom. Ik weet dat ik het bedrag waarvoor ik me laat verzekeren (stel; gecombineerd 1 miljoen euro) zal opnemen in eventuele contractvoorwaarden, maar als jullie nog goede tips hebben voor (combi)partijen - graag!
  4. edit; hier stond iets dubbel
  5. Boekhouden - ik ben goed met cijfers en vind het ook erg leuk om daarmee strak uit te komen. Dus ik ben op zoek naar een goed (veilig en erkend) online pakket waar ik als optionele bonus ook tips kan vinden rondom eventuele regelingen (zoals de Zelfstandigenaftrek, Startersaftrek, MKB-winstvrijstelling en de FOR). Ik moet de 6 boekhoudpakketten uit de OP nog bekijken :> .
  6. LATER: Pensioenplan inregelen (combinatie van deposito sparen / duurzame (mix)beleggingsrekening is het huidige plan)
  7. LATER: De verdere details rondom mijn persoonlijke merk, zaken als een logo, bedrijfskaartjes, aanwezigheid op sociale media etc.

[ Voor 5% gewijzigd door FreeMeToday op 30-10-2020 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
VAR bestaat al even niet meer.

Verzekeringen die je meteen moet hebben:
- AOV
- indien er gezinsleden van je inkomen afhankelijk zijn: ORV

Wat voor development doe je, welke regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
0. Website en eigen voorwaarden als developer nooit nodig gehad. Zonde van tijd/geld allebei. Je wordt toch niet gevonden via je site voor het soort werk waarvan ik mag aannemen dat je het doet als je je op headfirst en brainnet inschrijft. Eigen voorwaarden zijn irrelevant want je werkt met modelcontracten.
1. Dit is geen enkel probleem
2. Nooit
3. Hiscox is de grootste, je hoeft eigenlijk niet verder te kijken.
4. Nooit
5. e-boekhouden en moneymonk zijn de beste volgens de review sites.
6. Pensioen: vergeet met name de FOR niet en zoek een leuk lijfrente product uit.
7. Al dit soort frutsels is leuk maar niet echt relevant. LinkedIn account zou ik overwegen maar that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMeToday
t_captain schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:52:
VAR bestaat al even niet meer.

Verzekeringen die je meteen moet hebben:
- AOV
- indien er gezinsleden van je inkomen afhankelijk zijn: ORV

Wat voor development doe je, welke regio?
Dank! Die "directe" bijna-verplichting van een AOV had ik nog niet meegekregen (die stond lager op het lijstje dan de AVB + BAV) - dat wordt dan inlezen en deze toevoegen aan "het pretpakket".

Die ORV moet ik eens bekijken en tevens met mijn partner bespreken - even kijken wat voor onze situatie de beste balans kosten/risico is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Fijn dat er een dergelijk topic bestaat :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMeToday
bumble_bee schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:20:
0. Website en eigen voorwaarden als developer nooit nodig gehad. Zonde van tijd/geld allebei. Je wordt toch niet gevonden via je site voor het soort werk waarvan ik mag aannemen dat je het doet als je je op headfirst en brainnet inschrijft. Eigen voorwaarden zijn irrelevant want je werkt met modelcontracten.
1. Dit is geen enkel probleem
2. Nooit
3. Hiscox is de grootste, je hoeft eigenlijk niet verder te kijken.
4. Nooit
5. e-boekhouden en moneymonk zijn de beste volgens de review sites.
6. Pensioen: vergeet met name de FOR niet en zoek een leuk lijfrente product uit.
7. Al dit soort frutsels is leuk maar niet echt relevant. LinkedIn account zou ik overwegen maar that's it.
0. Duidelijk, ik heb hier een paar dagen aan geklust en zal het behandelen als "erbij".
1. (y)
2. Ik lees nu beter over het "afschaffen" en uitstellen van de verdere handhaving hieromtrent, pardon, maar prima!
3. Die stond al op de shortlist - heb je hun pakket met of zonder Bedrijfsaansprakelijkheid genomen en waarom?
4. |:( (Als je te laat doorgaat)
5. Thnx!
6. Neem ik mee.
7. Ik ga initieel ook alleen voor LinkedIn + blog op mijn site (en koppeling daartussen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Waarom moet de AOV? Ik snap dat starters het risico niet kunnen dragen over het algemeen, maar het is nergens voor verplicht toch? Of is het voor eventuele regelingen waar de regering volgend jaar mee komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 05:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Idd AOV is niet verplicht.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
Ik ben dan niet echt een freelancer maar heb ook een ORV omdat die veel goedkoper is dan een uitvaart verzekering en veel meer uitkeert. Enige verschil is dat een uitvaartverzekering altijd door blijft lopen en een ORV een einddatum heeft (bij mij tot mijn 72ste en dat vond ik wel ver genoeg, daarna zou mijn huis e.d. toch wel afbetaald moeten zijn om mijn vrouw te kunnen laten wonen en een spaarpot moeten zijn voor een uitvaart).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Als je gezin afhankelijk is van je inkomen, is een inkomensverzekering voor mogelijk acuut intredende risico’s wel zo slim.

Je kunt bij wijze van spreken volgende week merken dat je ineens niet zo fit bent, een paar weken doorlopen met je klachten, dan toch naar de dokter omdat het zo lang duurt en daar na wat onderzoeken te horen krijgen dat je een ernstige ziekte hebt. Dan ben je niet meer verzekerbaar. Terwijl je dat nu nog wel bent.

Of je zou uitglijden op een trapje en je rug blesseren. Dan ben je nog wel verzekerbaar, maar wel met uitsluitingen.

Dat is de haast: je mogelijkheden om later alsnog in te stappen zijn niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Een AOV is idd niet verplicht maar je situatie is natuurlijk wel verschillend tov anderen. Met een gezin waar jij de hoofdkostwinner bent liggen de zaken iets anders als je alleen bent.

Ik lees hier ook best veel de ORV. Hebben jullie die? (hier 2 kleine kids + hoofdkostwinner). Zelf had ik die niet op mijn lijstje staan uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19

MadEgg

Tux is lievvv

ID-College schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:01:
Een AOV is idd niet verplicht maar je situatie is natuurlijk wel verschillend tov anderen. Met een gezin waar jij de hoofdkostwinner bent liggen de zaken iets anders als je alleen bent.

Ik lees hier ook best veel de ORV. Hebben jullie die? (hier 2 kleine kids + hoofdkostwinner). Zelf had ik die niet op mijn lijstje staan uit..
Ik heb ook een ORV. Mede in plaats van een uitvaartverzering. Premie veel gunstiger in verhouding tot de uitbetaling en bij vroegtijdig overlijden van mij kan mijn vrouw 70% van de hypotheek afbetalen, heeft ze veel meer aan. Dat had ik ook al voor ik ZZP’er werd overigens.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
MadEgg schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:05:
[...]

Ik heb ook een ORV. Mede in plaats van een uitvaartverzering. Premie veel gunstiger in verhouding tot de uitbetaling en bij vroegtijdig overlijden van mij kan mijn vrouw 70% van de hypotheek afbetalen, heeft ze veel meer aan. Dat had ik ook al voor ik ZZP’er werd overigens.
Dank! Ik ga er even induiken! Merk wel dat alle verzekeringen handig zijn maar dus ook een boel geld kosten. Vind het lastig te bepalen wanneer het TE wordt en wanneer het nog acceptabel is. Uiteindelijk kan je je helemaal rond verzekeren (heb er al zat :P ) maar er is wat voor te zeggen idd..

Ik heb er wel 1 vanuit mijn woning, die was verplicht voor de hypotheek maar dat bedrag is noemenswaardig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Freeaqingme schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:17:
@TucanoItaly Je kan je afvragen of het netto precies hetzelfde moet blijven. Afhankelijk van wat de payroller allemaal biedt, hoeft de freelancer/werknemer natuurlijk ook minder voorzieningen (ziektekosten, pensioen, debiteurenrisico, etc) zelf te nemen. Echter, een uurtarief van 20 euro is natuurlijk al niet heel veel, dus om daar nou nog verder op te beknotten...
Het is een eerlijk tarief als je naar de werkzaamheden kijkt.

Maar het gaat eigenlijk niet over het tarief, mijn vraag blijft: wie heeft er ervaring met een freelancer betalen via payrolling? Wat komt er bij qua kosten? Welke partij is goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 05:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

TucanoItaly schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

Maar het gaat eigenlijk niet over het tarief, mijn vraag blijft: wie heeft er ervaring met een freelancer betalen via payrolling? Wat komt er bij qua kosten? Welke partij is goed?
Denk niet dat dit het juiste topic is. Payrolling neem je hem dus gewoon in dienst.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:03
Tylen schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:16:
[...]

Denk niet dat dit het juiste topic is. Payrolling neem je hem dus gewoon in dienst.
Nee toch? Diegene komt in dienst bij het payroll bedrijf en leent hem uit.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
TucanoItaly schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

Zoals gezegd dacht ik zo'n 40%. Ik had het via p-services, niet heel enthousiast over. Maar is een beetje hetzelfde soort als recruiters en tussenpartijen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
ID-College schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:01:

ORV is je nabestaandenpensioen. Kost meestal niet zo heel veel.

Aandachtspunt: bij een hypotheek heb je vaak ook een ORV, maar die is dan weer verpand. Je nabestaanden zijn geholpen met een afbetaald huis, maar vermoedelijk is er ook een cash inkomen nodig en misschien ook een cash bedrag aan het begin om zaken als een begravenis te betalen.

Dat is gewoon materie om met een financiëel adviseur te bespreken.
BertS schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Zoals gezegd dacht ik zo'n 40%. Ik had het via p-services, niet heel enthousiast over. Maar is een beetje hetzelfde soort als recruiters en tussenpartijen...
Dat is hopelijk 5% kosten en 35% werkgeverslasten. Bijvoorbeeld de premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhalijke bijdrage ZVW.

[ Voor 19% gewijzigd door t_captain op 30-10-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

BertS schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Zoals gezegd dacht ik zo'n 40%. Ik had het via p-services, niet heel enthousiast over.
Oeps, ik had je eerste bericht gemist.

Zit de fee in die 40% van de payroller? Werken ze via een percentage van het bruto loon? Of is het een flat fee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
TucanoItaly schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

Oeps, ik had je eerste bericht gemist.

Zit de fee in die 40% van de payroller? Werken ze via een percentage van het bruto loon? Of is het een flat fee?
Was toen een percentage, maar ik heb het over ruim tien jaar geleden. En @t_captain inderdaad zitten dat werkgeverslasten bij in.
Ze werkten volgens uitzend instructie.
Pagina: 1 ... 179 ... 643 Laatste