Ik laat mijn telefoon veel vaker kapot vallen_Arthur schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:48:
[...]
En elk jaar een nieuwe iPhone (of insert ander merkje telefoon).

Ik laat mijn telefoon veel vaker kapot vallen_Arthur schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:48:
[...]
En je kinderen met die kapotte telefoon verder laten spelen zeker ?Ernemmer schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:53:
[...]
Ik laat mijn telefoon veel vaker kapot vallen
Dat dat in een contract staat vind ik eerder meer lijken op schijnzelfstandigheid dan minder. Waarom zou je met een klant iets moeten afspreken over wat je met andere klanten regelt? Dat is uitgangspunt...page404 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:38:
[...]
In mijn contract staat zelfs expliciet dat ik andere opdrachten aan mag nemen zonder toestemming van mijn opdrachtgever. Ook ivm schijnzelfstandigheid.
Omdat die regel geel gemarkeerd (verplicht) is in de modelovereenkomsten van de Belastingdienst staat, zullen de meeste mensen die ook in hun contract hebben opgenomen.BertS schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:55:
[...]
Dat dat in een contract staat vind ik eerder meer lijken op schijnzelfstandigheid dan minder. Waarom zou je met een klant iets moeten afspreken over wat je met andere klanten regelt? Dat is uitgangspunt...
[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 28-08-2020 14:01 ]
Ok... ik heb geloof ik ook nog nooit naar zo'n modelovereenkomst gekeken hoor, maar vind het wel frappant.Ernemmer schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:58:
[...]
Omdat die regel geel gemarkeerd (verplicht) is in de modelovereenkomsten van de Belastingdienst staat, zullen de meeste mensen die ook in hun contract hebben opgenomen.
Bij gebruik van één jaar kan je alleen de KIA niet meer toepassen toch? Nog even los van dat ik geld uitgeven om minder belasting te betalen enigszins discutabel vind..._Arthur schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:48:
[...]
KIA betreft toch alleen het moment van investering/ingebruikname, niet hoe lang je met deze investering doet?Deveon schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:12:
[...]
Bij gebruik van één jaar kan je alleen de KIA niet meer toepassen toch? Nog even los van dat ik geld uitgeven om minder belasting te betalen enigszins discutabel vind...
Als iPhone gebruiker zou ik een iPhone SE kunnen overwegen. Die komen niet op de balans en kun je dus gewoon als uitgave boeken._Arthur schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:48:
[...]
[ Voor 33% gewijzigd door Hmmbob op 28-08-2020 14:41 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Telefoon bij je abo nemen voor 40 euro extra per maand zou je ook als kosten kunnen boeken toch?t_captain schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:25:
[...]
Als iPhone gebruiker zou ik een iPhone SE kunnen overwegen. Die komen niet op de balans en kun je dus gewoon als uitgave boeken.
[ Voor 24% gewijzigd door fry77 op 28-08-2020 14:49 ]
Maar zo wordt het wel verkocht en 'iedereen' trapt er in en staat te juichen.fry77 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:46:
kosten neutraal betekend kosten neutraal voor de overheid, niet voor burgers/bedrijven. Dat is het eerste dat 90% van de mensen niet weten.
Ik haal dat ook niet uit de zinssnede " Omdat zzp’ers van beide tegenmaatregelen meeprofiteren, gaan zij er onder de streep niet op achteruit".fry77 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:46:
kosten neutraal betekend kosten neutraal voor de overheid, niet voor burgers/bedrijven. Dat is het eerste dat 90% van de mensen niet weten.
Geen probleem mee, HRA gebruik ik toch al jaren niet meer.t_captain schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:10:
* t_captain is voorstander van acuut afschaffen van HRA om de bovenste belastingschijf met dat bedrag te verlagen
[ Voor 34% gewijzigd door sverzijl op 28-08-2020 15:13 ]
[ Voor 49% gewijzigd door t_captain op 28-08-2020 18:21 ]
Een bron blijf ik je even verschuldigd, maar zo heb ik het van mijn boekhouder begrepen. Het geld pas als investering bij verwacht gebruik langer dan een jaar en anders worden ze als kosten in hetzelfde jaar verrekend. Ik weet niet of het gebruik langer dan een jaar moet zijn of het simpelweg in twee boekjaren valt.sverzijl schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
KIA betreft toch alleen het moment van investering/ingebruikname, niet hoe lang je met deze investering doet?
Zie daarover in ieder geval niets staan hier:
https://www.belastingdien...en_investeringsregelingen
Maar om eerlijk te zijn nooit echt verder op gelet.
Als je als starter willekeurig wilt afschrijven moet je het juist wel als investering op de balans zetten: alleen op activa kun je afschrijven, niet op normale kosten.Deveon schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:35:
[...]
Een bron blijf ik je even verschuldigd, maar zo heb ik het van mijn boekhouder begrepen. Het geld pas als investering bij verwacht gebruik langer dan een jaar en anders worden ze als kosten in hetzelfde jaar verrekend. Ik weet niet of het gebruik langer dan een jaar moet zijn of het simpelweg in twee boekjaren valt.
Tot nog toe is het voor mij theorie aangezien dit pas mijn eerste jaar als ZZP'er is en mijn boekhouder de investeringen nog niet als investeringen verwerkt heeft in de boekhouding. Naast de KIA toepassen wil ik namelijk ook de afschrijving doorschuiven dmv willekeurig afschrijven (startersvoordeel).
Meestal werken ze met een raamovereenkomst wat al van tevoren is afgesproken tussen klant en broker. Binnen deze mantelovereenkomst kan de broker ZZPers aanbieden.amusedly schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:16:
Stel dat een overheidsorgaan, welke met een preffered supplied/staffingbureau/broker werkt, tijdelijk extra mankracht nodig heeft. Bijvoorbeeld een developer of testprogrammeur.
Zouden ze dat dan als ZZP via een modelcontract doen, of zal het gewoon loondienst zijn?
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Dit snap ik dus nooit van die grote organisaties, zelfs al kosten die lullo's 90k per persoon per jaar dan heb je er boven de 10 zzp'ers al voordeel van? (en gesteld dat ze met zn 2en wel de administratie kunnen doen van 250 inhuurkrachten)jadjong schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:05:
Hoe groter de organisatie, hoe minder zin ze hebben in 250 facturen per maand van externe inhuur. Dat kost veel mankracht op de administratie. Liever 18k per jaar, per zzp'er, afdragen aan een tussenpersoon dan dat je zelf tijdelijk Edgar en Storm inhuurt om die extra administratie te verwerken.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 31-08-2020 19:11 ]
EU DNS: 86.54.11.100
WBSO oid?c-nan schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:10:
Als IT Consultant doe ik o.a. beheerwerkzaamheden, design maken, implementeren en meer. Mogelijk ga ik dit binnenkort ook op vrijwillige basis doen. Valt hier (zakelijk) nog een voordeel uit te halen?
Behalve reiskosten maak ik geen kosten (behalve de uren die ik er in steek dan). Werken doe ik vanuit mijn eigen kantoor, op mijn eigen laptop.BertS schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:22:
Dat je kosten die je ervoor maakt gewoon kunt aftrekken.
Reiskosten zijn ook kostenc-nan schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:43:
[...]
Behalve reiskosten maak ik geen kosten (behalve de uren die ik er in steek dan). Werken doe ik vanuit mijn eigen kantoor, op mijn eigen laptop.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Wel een kanttekening dat dit uit het perspectief van de mensen zelf is, vooralt_captain schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:24:
Linkdrop: https://www.telegraaf.nl/...onverzekerde-zelfstandige
De infographic is informatief: waarom hebben mensen geen AOV?
In hoofdlijnen:
1. te duur / geld niet waard
2. niet nodig
3. vertrouw verzekeraar niet
4. wordt niet geaccepteerd
Nummers 3 en 4 zou je in principe kunnen oplossen met een staats-AOV. Maar dat zijn betrekkelijk kleine percentages. Een verzekeringsplicht zou onprettig zijn voor de veel grotere groepen 1 en 2. Waarbij je alleen bij groep 1 de dwang kunt rechtvaardigen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 01-09-2020 09:42 ]
Je maakt natuurlijk een risico-inschatting en als het risico heel laag is en de kosten erg hoog, kan je er dus voor kiezen dat je jezelf niet verzekerd. Ik heb dit met een verzekeringsadviseur besproken en we kwamen tot de conclusie dat de kans op iets krijgen, waardoor je langer dan 2 jaar niet kan werken, echt wel heel klein is.Woy schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:31:
[...]
Wel een kanttekening dat dit uit het perspectief van de mensen zelf is, vooral
"Ik heb nooit gezondheidsklachten" is IMHO niet echt een heel goed doordacht antwoord, natuurlijk kan het zijn dat er mensen wel goed over nagedacht hebben.
Ook bij "De kosten wegen niet op tegen de baten" heb ik het idee dat dat voor zeker een redelijk gedeelte niet helemaal doordacht is.
Verder ben ik het wel helemaal met je conclusie eens, maar misschien dat er met voorlichting ook al een heel eind gekomen kan worden.
[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 01-09-2020 09:52 ]
[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 01-09-2020 09:53 ]
Ja als je inderdaad zo de opdeling maakt dan eens, ik heb zoals @Ernemmer ook aanhaalt een risico overweging gemaakt, en een redelijke financiële positie. Mocht ik toch voor de rest van mijn leven volledig arbeidsongeschikt raken zal ik zeker wel in moeten leveren op luxe, maar dat is een risico die ik bereid ben te lopen. Zeker ook omdat ik ook meeneem dat een verzekering zeker niet alle situaties dekt, dus je houdt sowieso een onzekere factor.t_captain schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:39:
"Ik heb nooit gezondheidsklachten" --> deel ik in in groep 1, samen met "kan het niet betalen" en "kosten wegen niet op tegen baten". Dit is de groep van mensen die AOV te duur vinden, niet de groep die geen AOV nodig heeft.
Groep 2 (de mensen die geen AOV nodig hebben), hebben voldoende ander inkomen, vermogen en/of partner-inkomen.
Het verschil tussen beide groepen is dat eventuele dwang alleen gepast is in de 1e groep.
[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 01-09-2020 09:57 ]
Correctie, ze denken dat ze het niet nodig hebben. Ik vind het ook te duur en vertrouw de verzekeraar ook niet, maar ik kan het me niet veroorloven de gok te nemen zonder inkomen te zitten. Dit staat naar mijn mening los van de idee dat het slecht gaat met ZZP-ers of nietDeveon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:39:
Helaas kan ik het artikel verder niet lezen, maar waarom lees ik altijd dat het zo slecht gaat met de ZZP’ers? Blijkbaar hebben ze niet eens een AOV nodig en zijn ze dus niet afhankelijk van hun werk als ZZPer om rond te komen.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Groep 1: mwah. In die groep zit weer een groep die de impact niet kan overzien bij het ontbreken van een AOV.t_captain schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:05:
Groep 1 denkt geen AOV nodig te hebben of beter af te zijn zonder AOV.
Groep 2 heeft geen AOV nodig. Werkende partner, passief inkomen, vermogen. Als je partner elke maand 2500 euro netto binnenbrengt, je hypotheek grotendeels is afbetaald en je maandelijks 800 euro huur ontvangt van een verhuurd appartement, heb je dan nog echt een inkomensverzekering nodig? Is het gepast om deze mensen te dwingen?
[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 01-09-2020 12:00 ]
Tja, lastig.ybos schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:57:
[...]
Groep 2: onzin om die inderdaad te dwingen.
Maar ja, hoe ga je dat checkenSysteem á la hypotheektoets? Dat wil je niet... Lijkt me lastig om uit te voeren
[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 01-09-2020 15:38 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Gelukkig kan je je ook laten verzekeren tegen beroepsarbeidsongeschiktheid. Daarbij wordt enkel gekeken naar of je je eigen beroep nog kan uitvoeren, niet of er eventueel ook andere beroepen zijn (gemeentewerken?) die je nog uit zou kunnen voeren. Kost ~8% meer t.o.v. reguliere arbeidsongeschiktheid.Ernemmer schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:27:
En als je als stucadoor een hand verliest, ben je maar 50% arbeidsongeschikt en krijg je dus maar 18k per jaar bruto uitgekeerd.
Dit komt neer op 1500 bruto per maand, en als je dan in het ''onbestaan van het middeninkomen'' topic gaat kijken zie je dat je dan netto net zoveel overhoudt als dat je in de bijstand zit.
Ga eens praten met een competente verzekeringsadviseur (DM maar voor een adres als je wilt), die kan je redelijk accuraat vertellen waar je aan toe bent. Overigens had ik gewoon eerst m'n dossier opgevraagd bij de huisarts, en vervolgens dat half samenvattend in de aanvraag gezet. Weet ik in ieder geval zeker dat ik niet iets belangrijks gemist heb (hoewel ze niet zoveel zin hadden om het te hebben over ingegroeide teennagels, maarja, ze zeiden zelf dat ze alles wilden weten...Hertog_Martin schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:32:
Ik vind afsluiten AOV een heel onzeker gebeuren. Ik heb in verleden wat fysieke klachten gehad, niets hinderends maar wel iets om uit te laten zoeken. Zo ben ik bij elk type arts wel eens geweest.
Ik ben 100% in staat om te werken nu maar als ik zo'n vragenlijst heel letterlijk neem en daarnaar antwoord dan zou wrs m'n premie heel hoog worden en dan nog onzeker of ze wel uitbetalen omdat ik ook echt niet elk huisarts bezoekje kan heugen van jaren terug.
Ze moeten na invullen vragenlijst gewoon uitsluitsel geven in welke situaties ze wel en niet gaan uitkeren en niet in ongewis laten en je pas oordeel krijgt als er dan iets gebeurt.
Want eigenlijk is 't qua berekening dan premie tov % kans dat je ongeschikt raad tov % kans dat ze over de brug komen
En die laatste factor is mij te onzeker.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Vergeet de uitsluiting van extreme sporten en letsel opgelopen tijdens dronkenschap/drugsgebruik/medicijngebruik niet.BiLLY_daKid schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:42:
Mijn ervaring als lid van een Broodfonds. Heb je enige ziekte gehad van omvang (kanker, rugklachten), dan wordt al het gerelateerde uitgesloten van de verzekering. Medelid vijf jaar schoon van kanker kanker, premie van 500 per maand voor modale inkomensverzekering. Ander lid, constructie-adviseur (voormalig bouwvakker), niet te verzekeren ivm. slijtage rug.
Ik ben vanuit werk best bekend met de verzekeringsmarkt. Een brandend huis kan je niet verzekeren. Zou jij geld lenen aan die zus met een gat in haar hand?
@Freeaqingme Bij het afsluiten van beroepsarbeidsongeschiktheid moet je een verdeling aangeven voor , % administratief, auto/reizen, fysiek enz. Die antwoorden tellen mee voor de uitkering..
Zoals ik het zie. Mensen vinden een hypotheek afsluiten al moeilijk, om over een periode van 30 jaar de gevolgen/kosten te overzien. Er zijn maar een paar soorten producten, met kleine verschilen tussen aanbieders.
Een AOV is m.i. veel complexer omdat er tientallen variabelen zijn, die je niet terugziet in de online calculaties, maar waarvoor je echt de polis moet doorakkeren. Aanloopkorting, bruto/netto, indexatie, pensioendatum, psychische dekking, uitsluitingen, meldplicht..
Klopt. Maar wat wil je daar mee zeggen?BiLLY_daKid schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:42:
@Freeaqingme Bij het afsluiten van beroepsarbeidsongeschiktheid moet je een verdeling aangeven voor , % administratief, auto/reizen, fysiek enz. Die antwoorden tellen mee voor de uitkering..
Dat vind ik wel een goede vergelijking(!). Als voor een hypotheek een adviseur verplicht is, dan zou dat wat mij betreft voor een AOV net zo goed moeten, eigenlijk.BiLLY_daKid schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:42:
Zoals ik het zie. Mensen vinden een hypotheek afsluiten al moeilijk, om over een periode van 30 jaar de gevolgen/kosten te overzien. Er zijn maar een paar soorten producten, met kleine verschilen tussen aanbieders.
Een AOV is m.i. veel complexer omdat er tientallen variabelen zijn, die je niet terugziet in de online calculaties, maar waarvoor je echt de polis moet doorakkeren. Aanloopkorting, bruto/netto, indexatie, pensioendatum, psychische dekking, uitsluitingen, meldplicht..
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik denk dat dat een heel andere discussie is. Het lijkt me nogal makkelijk om een verzekering op te richten waarin je alleen fitte mensen accepteert met een gezonde levensstijl en risicoarm beroep en bestaan. Hou je van skiën? Pech. Motorrijder? Nope. Eet je wel eens een patatje? Raus. Loop je voor je werk op steigers of langs de snelweg? Sorry.BiLLY_daKid schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:42:
Ik ben vanuit werk best bekend met de verzekeringsmarkt. Een brandend huis kan je niet verzekeren. Zou jij geld lenen aan die zus met een gat in haar hand?
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Ik heb zelf dus de inschatting gemaakt wat de kans is dat ik langer dan 2 jaar niet kan werken. Die kans is er altijd, maar die is echt heel klein.tony-stark schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:21:
Ik voel me geroepen om te reageren op alle AOV discussies. Risico's die je zelf niet kunt dragen moet je afdekken/verzekeren. Dat is een AOV verzekering nemen, en eventueel een broodfonds indien je geen buffer hebt. Punt uit. Doe je dit niet dan neem je grote risico's. (Of je accepteert de gevolgen).
De gevolgen van (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid kun je over het algemeen zelf financieel niet dragen. Kans is klein, maar impact enorm. Daarom AOV verzekering, er zijn eigenlijk geen redenen om het niet te nemen tenzij je financiële buffer groot genoeg is (denk hierbij 40K per jaar voor 24K netto = 2K per maand, want inkomstenbelasting, X jaren tot pensioen nodig. Dus bij 47 jaar heb je minimaal €800K nodig).
Simpel voorbeeld, je wordt ongeneeslijk ziek je gaat een keer mountainbiken en breekt je rug. Etc. Allemaal erg lage kans, maar impact enorm. Je hebt geen inkomen meer (potentieel) voor de rest van je leven, en mogelijk moet je extra kosten maken (aanpassingen huis / auto voor medische achtergrond)
Wat betreft broodfonds is het simpel, dit is een prima 'verzekering' voor korte termijn (enkele jaren), maar geen vervanging van een AOV. Sterker nog, je kunt je sterk afvragen waarvoor die nodig is als je zelf een buffertje hebt. Het is creatieve manier om elkaar te helpen als je geen buffer heb en werkloos bent doordat je geen passende opdracht kan vinden. Heeft niets met AOV te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 03-09-2020 10:10 ]
Het idee van een broodfonds is dat je alleen betaalt als er iemand daadwerkelijk ziek is. Daar zit het verschil in.tony-stark schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:21:
...
Wat betreft broodfonds is het simpel, dit is een prima 'verzekering' voor korte termijn (enkele jaren), maar geen vervanging van een AOV. Sterker nog, je kunt je sterk afvragen waarvoor die nodig is als je zelf een buffertje hebt. Het is creatieve manier om elkaar te helpen als je geen buffer heb en werkloos bent doordat je geen passende opdracht kan vinden. Heeft niets met AOV te maken.
Dat is het dus niet meer. Je kant ook een execution-only hypotheek zelf afsluiten tegenwoordig. Zit er nog maar een miniem stukje advies in.Freeaqingme schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:46:
Als voor een hypotheek een adviseur verplicht is
Ik sta hier precies zo in. Ik verzeker alleen wat ik zelf niet kan dragen en daar is permanente arbeidsongeschiktheid er 1 van. Kans is heel klein, maar inderdaad de impact enorm. Zeker als je enige kostwinner bent. Ik ken inmiddels een handvol oud-collega's en kennissen die wegens een beroerte niet en waarschijnlijk nooit meer kunnen werken en heb niet de ilusie dat mij dit, of iets anders nooit zou kunnen overkomen. Dan wil ik niet dat ik en mijn gezin op een houtje moeten bijten terwijl je het dan toch al moeilijk genoeg zal hebben.tony-stark schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:21:
Ik voel me geroepen om te reageren op alle AOV discussies. Risico's die je zelf niet kunt dragen moet je afdekken/verzekeren. Dat is een AOV verzekering nemen, en eventueel een broodfonds indien je geen buffer hebt. Punt uit. Doe je dit niet dan neem je grote risico's. (Of je accepteert de gevolgen).
De gevolgen van (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid kun je over het algemeen zelf financieel niet dragen. Kans is klein, maar impact enorm. Daarom AOV verzekering, er zijn eigenlijk geen redenen om het niet te nemen tenzij je financiële buffer groot genoeg is (denk hierbij 40K per jaar voor 24K netto = 2K per maand, want inkomstenbelasting, X jaren tot pensioen nodig. Dus bij 47 jaar heb je minimaal €800K nodig).
Simpel voorbeeld, je wordt ongeneeslijk ziek je gaat een keer mountainbiken en breekt je rug. Etc. Allemaal erg lage kans, maar impact enorm. Je hebt geen inkomen meer (potentieel) voor de rest van je leven, en mogelijk moet je extra kosten maken (aanpassingen huis / auto voor medische achtergrond)
[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 03-09-2020 11:09 ]
Raar... Is zo gek nog niet
Helemaal met je eens, maar als het prijstechnisch loont verzeker ik wel meer zoals tandarts, inboedel en een reisverzekering. Hier heb ik dus voor mijn AOV ook gekozen om vanaf 60 dagen uit te keren en niet pas na een jaar. De uitkering is wel verlaagd tot wat ik nodig heb om modaal te leven en niet op mijn huidige inkomen. Dit is ook interessante optie om onder een medisch keuring uit te komen, eenmaal verzekerd mag ik per jaar je uitkering zonder keuring verhogen tot boven het bedrag waar initieel wel een keuring voor nodig is.sverzijl schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:07:
[...]
Ik sta hier precies zo in. Ik verzeker alleen wat ik zelf niet kan dragen en daar is permanente arbeidsongeschiktheid er 1 van.
[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 03-09-2020 11:31 ]
Dat is een hartstikke grappige, theoretisch en moralistisch correcte opvatting, maar de praktijk blijkt toch echt weerbarstiger te zijn dan jouw verhaal. Lees de posts van Tsjilp, Fable en mij bijvoorbeeld even terug: wij zijn onverzekerbaar, er wordt niks gedekt. De eerste twee jaar geen inkomen vang ik zelf op, voor mij geen broodfonds of korte wachttijd. Spaargeld kost geen geld.tony-stark schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:21:
En daar bedoel je dan mee eerst je vermogen+huis 'opeten' en daarna bijstand aanvragen?CodeCaster schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:03:
[...]
Dan wil ik geen jarenlange strijd aangaan met een verzekeraar die er alles aan gaat doen om niet te hoeven uitkeren; dan klop ik wel aan bij de overheid.
Tot ik een AOV vind die mij wel wil opnemen en daadwerkelijk gaat uitkeren, zal ik wel moeten.sverzijl schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:17:
[...]
En daar bedoel je dan mee eerst je vermogen+huis 'opeten' en daarna bijstand aanvragen?
Zodra de verplichte AOV wordt geintroduceerd zal er wel een acceptatieplicht moeten komen. Tot die tijd ben je overgeleverd aan de grillen van de verzekeraars inderdaad.CodeCaster schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:21:
[...]
Tot ik een AOV vind die mij wel wil opnemen en daadwerkelijk gaat uitkeren, zal ik wel moeten.
Als starter had je de kans omCodeCaster schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:21:
[...]
Tot ik een AOV vind die mij wel wil opnemen en daadwerkelijk gaat uitkeren, zal ik wel moeten.
Dat klopt, en het is misschien dom dat ik dat niet heb gedaan.t_captain schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:54:
[...]
Als starter had je de kans om
vrijwillig aan de WIA deel te blijven nemen.
Tja
60 euro / maand is wel extreem weinig, als ik premies vergelijk betaal je gauw het 5voudige daarvan.MadEgg schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:10:
Hoewel dat wel een vangnet is en je een beetje uit de brand helpt is het niet veel soeps. Ik heb daar vorig jaar ook even naar gekeken toen ik mijn baan opgezegd had. Details weet ik niet meer maar de dekking is zeer beperkt en de kosten niet concurrerend met andere verzekeringen. Nu heb ik makkelijk praten als iemand zonder medische geschiedenis natuurlijk - ik kan niet wakker liggen van die €60 per maand voor mijn AOV. Met medische historie of met risicovolle beroepen wordt dat een heel ander verhaal.
Maar voor een AOV verplicht gesteld kan worden moet er eerst eens geregeld worden dat die betaalbaar is (en ook voor bouwvakkers en dergelijke), goede dekking biedt en bovendien mogen de voorwaarden dan sterk gereguleerd gaan worden zodat de verzekeraars niet alles proberen aan te grijpen om niet uit te betalen.
Reken er maar op dat het duurder zal worden dan je nu voor een (IT) AOV betaalt (dat, of de dekking een stuk minder). Voor ons zal die een stuk duurder worden, voor bouwvakkers een stuk goedkoper dan nu het geval is. Zeker als alle beroepsgroepen op 1 grote hoop gegooid wordt. Als je nu al een AOV hebt mag je die echter voortzetten en hoef je niet verplicht de UWV AOV af te sluiten. Zorg er dus voor dat je een private AOV hebt voordat de UWV regeling van kracht wordtMadEgg schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:10:
Maar voor een AOV verplicht gesteld kan worden moet er eerst eens geregeld worden dat die betaalbaar is (en ook voor bouwvakkers en dergelijke), goede dekking biedt en bovendien mogen de voorwaarden dan sterk gereguleerd gaan worden zodat de verzekeraars niet alles proberen aan te grijpen om niet uit te betalen.
https://www.zipconomy.nl/...iscus-voorzien-problemen/Opt-out verruimen
Zelfstandigen die een eigen private verzekering hebben met minimaal dezelfde dekking als de verplichte aov, hoeven niet mee te doen met de publieke verzekering.
Stoffer pleit tijdens het pensioendebat voor meer ruimte in dat zogenaamde ‘opt-outsysteem’. Er zijn namelijk meer mogelijkheden om te sparen voor pensioen. Koolmees wil daar best over nadenken, zegt hij. Hij benadrukt ook dat het volgens de Stichting van de Arbeid onverstandig is om eigen vermogen toe te staan als alternatieve verzekering.
“Arbeidsongeschiktheid is een risico voor een hele lange periode”, zegt de minister. “Dan moet je echt heel veel vermogen hebben om daarvoor een dekking te hebben. Maar ik ga hiermee aan de slag in de uitwerking, waar ook de opt-out onderdeel van uitmaakt.”"
Betaalbaarheid
Ook het Centraal Planbureau (CPB) ziet moeilijkheden. Als publieke en private verzekeringen naast elkaar bestaan, kan het zo zijn dat mensen met een laag verzekeringsrisico vooral gebruik maken van publieke verzekeringen. Zzp’ers met een relatief hoger risico op arbeidsongeschiktheid zullen vooral de publieke verzekering gebruiken, waardoor de publieke premie geleidelijk steeds verder stijgt, vreest het CPB.
[ Voor 51% gewijzigd door sverzijl op 03-09-2020 13:35 ]
Dit is met aanvangskorting. Over 2 jaar zal ik €90 per maand betalen, met indexatie nog iets meer. Voor het 5-voudige daarvan zou ik er niet aan beginnen.c-nan schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:19:
[...]
60 euro / maand is wel extreem weinig, als ik premies vergelijk betaal je gauw het 5voudige daarvan.
Tja
Ook als je in die tussentijd afhankelijk bent van (een deel) van de uitkering? Ik betaal ongeveer het dubbele voor tot mijn 68ste, maar ik verwacht rond mijn 40ste het risico zelf te kunnen dragen.MadEgg schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:27:
[...]
Het is voor mij ook een bewuste risicoafweging. Mijn AOV loopt tot mijn 60e, niet tot mijn 68e. Die laatste 8 jaar schelen enorm veel premie, terwijl ik in de tussentijd genoeg vermogen kan opbouwen om indien nodig die laatste 8 jaar ook wel door te komen.
Beroepsarbeid heb ik ook, en vanaf 25% arbeidsongeschiktheid. Tja, als ik nu arbeidsongeschikt wordt en tot mijn 60e niet kan werken dan wordt die buffer lastig. Aan de andere kant zijn tegen die tijd de kinderen al lang het huis uit dus kan/wil mijn vrouw ook weer fulltime werken en is het alsnog wel rond te krijgen.Deveon schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:36:
[...]
Ook als je in die tussentijd afhankelijk bent van (een deel) van de uitkering? Ik betaal ongeveer het dubbele voor tot mijn 68ste, maar ik verwacht rond mijn 40ste het risico zelf te kunnen dragen.
Lastige situatie is als je half afgekeurd bent, een halve uitkering krijgt, de helft van de premie moet betalen en je een passende opdracht moet vinden voor die paar uurtjes die waarschijnlijk een stuk minder betalen dan voor een gezonde fulltime inhuur. Zo kan ik bijvoorbeeld mijn werk prima doen in een rolstoel, maar logistiek wordt dat voor mijzelf en ook een opdrachtgever een uitdaging. Ik heb trouwens wel beroepsarbeid verzekerd.
Tja
Klopt. Ik kijk nu even rond nu het weer onder mijn aandacht gevallen is dankzij de recente reacties in dit topic.t_captain schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:30:
Een kantoorwerker met hoog inkomen, hoge opleiding en zonder medische voorgeschiedenis is zo goedkoop als het wordt
I dacht even "WTF ik zit ook bij Amersfoortse en betaal een stuk meer". Maar je leeftijd heeft een enorme invloed op de premie. Vul je op hun site een leeftijd in van 25 jaar, dan betaal je zelfs maar 53 euro/maand voor genoemde 36K/jaar. Ben je korter dan 3 jaar ondernemer, dan zelfs nog iets goedkoper.UrbanSnEAky schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:35:
Ik betaal nu bijna 100e p/m (1e 3 jaar aanvangskorting van 40%,30%,20%) voor:Ik heb gekeken wat ik echt minimaal nodig heb om te kunnen blijven leven in dit huis en dat kwam neer op 36k bruto p/j.
- Beroepsarbeidsongeschiktheidsverzekering
- Uitkeringsdrempel van 25%
- Eindleeftijd van 68 jaar
- Geïndexeerd (betekend wel dat ik ieder jaar meer betaal per maand)
Deze heb ik laten afsluiten bij de Amersfoortse. Helaas heb ik chronisch problemen met mijn darmen, dus mocht daardoor arbeidsongeschikt raken dan keren ze niets uit. Dit had ik van te voren ook wel verwacht, dus niets schokkend.
[ Voor 8% gewijzigd door sverzijl op 03-09-2020 16:31 ]
Uh ja, ik ben 32 jaar dus dat scheelt wellicht met jousverzijl schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:27:
[...]
I dacht even "WTF ik zit ook bij Amersfoortse en betaal een stuk meer". Maar je leeftijd heeft een enorme invloed op de premie. Vul je op hun site een leeftijd in van 25 jaar, dan betaal je zelfs maar 53 euro/maand voor genoemde 36K/jaar. Ben je korter dan 3 jaar ondernemer, dan zelfs nog iets goedkoper.
Misschien moet ik voor die laatste paar jaar nog eens overstappen naar een andere AOV aanbiedere voor start-kortingen
[ Voor 17% gewijzigd door UrbanSnEAky op 03-09-2020 16:39 ]
Hier heb ik ook naar zitten kijken, maar is wel heel erg duur (500-600) per maandCodeCaster schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:58:
[...]
Dat klopt, en het is misschien dom dat ik dat niet heb gedaan.
Zelf heb ik bewust iets marge daarin genomen zodat ik bij 70% arbeidsongeschikt nog rond kan komen. Daarnaast speelt het risico dat ik met mijn zelfstandige inkomen misschien toch iets rianter ga leven, al merk ik dat in de vaste lasten nog niet.UrbanSnEAky schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:35:
Ik heb gekeken wat ik echt minimaal nodig heb om te kunnen blijven leven in dit huis en dat kwam neer op 36k bruto p/j.
In jouw geval ook beroepsarbeidsongeschiktheid? Ik vind die percentages nogal lastig. Wanneer kan ik mijn werk niet meer uitvoeren? Je zou zeggen als je beide handen verliest, maar of dat ook zo is. Beetje vaag nog.Deveon schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:47:
[...]
Zelf heb ik bewust iets marge daarin genomen zodat ik bij 70% arbeidsongeschikt nog rond kan komen. Daarnaast speelt het risico dat ik met mijn zelfstandige inkomen misschien toch iets rianter ga leven, al merk ik dat in de vaste lasten nog niet.
Ik ben 48, daar zit het grote verschil dan ja.UrbanSnEAky schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:37:
[...]
Uh ja, ik ben 32 jaar dus dat scheelt wellicht met jou
Ik betaal iedere maand 12,50 voor de tussenpersoon (vind ik zelf best veel, maargoed). Ze geven aan dat ze hiermee andere aanbieders in de gaten houden en na 3 jaar kijken ze dan rond of ik dan kan overstappen of dat de Amersfoortse mij weer korting kan geven.
[ Voor 12% gewijzigd door sverzijl op 03-09-2020 17:21 ]
Ja, dat staat in de voorwaarden hoe dat bepaald wordt en zal per verzekeraar verschillen.UrbanSnEAky schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:59:
[...]
In jouw geval ook beroepsarbeidsongeschiktheid? Ik vind die percentages nogal lastig. Wanneer kan ik mijn werk niet meer uitvoeren? Je zou zeggen als je beide handen verliest, maar of dat ook zo is. Beetje vaag nog.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik zit bij de Amersfoortse en betaal 5 euro per maand voor mijn tussenpersoon, welke ZZP nederland is. Ik ga er vanuit dat ze voor die 5 euro geen f*ck doen, maar het is nu eenmaal verplicht een tussenpersoon te hebben, en verder zie ik er geen toegevoegde waarde in.fry77 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:56:
Ik ben 42 en betaal bij Amersfoortse 370 p/m nu, voor 3 jaar. Bij de verlenging kreeg ik meteen 15% korting als ik weer 3 jaar vastzette. En aangezien ik tevreden ben over wat de deden, maar meteen gedaan (kreeg 100% uitkering bij gebroken sleutelbeen, wat eigenlijk maar 25% zou zijn. Bij tweede operatie ook geen wachttijd omdat het nog hetzelfde probleem was, terwijl ik alweer werkte).
Tussenpersoon is een ander verhaal. 25/maand en nog nooit wat aan gehad. Zelf AOV uitgezocht en doorgespit. Controle gesprek om de 3 jaar nooit gehad. Dus al langer aan het nadenken om er mee te stoppen.
Dus voor 12,50 / maand ben ik wel benieuwd waar je zit. Dan mogen ze kiezen tussen nog eenmalige betaling over ik kijk of ik de polis ergens anders onder kan brengen.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Dan is het gewoon de manier waarop De Amersfoortse werkt (en zo zijn er nog wel meer verzekeringen die zo werken), zelf hebben ze geen mensen of processen om klanten direct te bedienen en besteden dat dus uit aan assurantiekantoren. Zie het als een soort van verplichte broker bij een freelance-opdracht.ConQuestador schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 06:52:
[...]
Ik zit bij de Amersfoortse en betaal 5 euro per maand voor mijn tussenpersoon, welke ZZP nederland is. Ik ga er vanuit dat ze voor die 5 euro geen f*ck doen, maar het is nu eenmaal verplicht een tussenpersoon te hebben, en verder zie ik er geen toegevoegde waarde in.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Volgens mij is dit bij alle AOVs. De verzekeraar of het assurantiekantoor heeft wettelijke zorgplicht en mag (en zal:) hiervoor kosten in rekening brengen. En sinds dit niet meer op slinkse wijze bij de verzekeringspremie in mag zitten betaal je hiervoor dus vaak een bedrag per maand (niet aftrekbaar) ofwel een eenmalige fee.RomeoJ schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:34:
[...]
Dan is het gewoon de manier waarop De Amersfoortse werkt (en zo zijn er nog wel meer verzekeringen die zo werken), zelf hebben ze geen mensen of processen om klanten direct te bedienen en besteden dat dus uit aan assurantiekantoren. Zie het als een soort van verplichte broker bij een freelance-opdracht.
Advieskosten worden bij mij inderdaad apart gefactureerd, dus ik zet ze blijkbaar terecht op de zakelijke post "verzekeringen".Advieskosten arbeidsongeschiktheidsverzekering fiscaal aftrekbaar bij ZZP of DGA?
Bedrijfsmatig zijn kosten van advies uiteraard gewoon als bedrijfskosten te boeken. Een ZZP-er of een DGA kan advieskosten dus in het algemeen wel als bedrijfskosten opgeven. Het reilen en zeilen van het bedrijf van de ZZP-er of DGA bepaalt immers voor een groot gedeelte de afweging voor het wel/niet afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering en/of andere verzekeringen. Daarmee zijn praktisch de advieskosten arbeidsongeschiktheidsverzekering fiscaal aftrekbaar geworden.
[ Voor 76% gewijzigd door Hmmbob op 04-09-2020 10:22 ]
U kunt als ondernemer een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) afsluiten. U betaalt premies, en bij arbeidsongeschiktheid keert de verzekeraar u eenmalig of periodiek een bedrag uit.
De aftrekbaarheid van de premies en de belastbaarheid van de uitkering zijn afhankelijk van de gekozen AOV. In het algemeen is het zo: als de premie niet aftrekbaar is, is de uitkering niet belast. Is de premie aftrekbaar, dan is de uitkering wel belast.
Exact expert nodig?
Mag wel, maar dan betaal je dus inkomstenbelasting over de uitkering.Crazy D schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:22:
Ik vroeg me even af of de premie wel of niet zakelijk mag:
https://www.belastingdien...ngeschiktheidsverzekering
[...]
Uh nee toch, of zakelijk maar dan belast bij uitkering (maar dat zou dus in de voorwaarden moeten staan), of het is gewoon prive (geen mindering voor de IB dus).Deveon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:26:
Als ik het goed begrijp dan is de beste keuze om de AOV niet als zakelijke kosten op te voeren, maar privé in je IB aangifte af te trekken zodat het na de MKB vrijstelling komt en niet ervoor.
Exact expert nodig?
Dan heb je kennelijk de polis op de zaak. De meeste ondernemers hebben hun AOV prive (premie als aftrekpost, uitkering belast box 1).Hmmbob schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:09:
Oh, ik boek die tussenpersoonkosten tot nu toe gewoon op "verzekeringen", en de premie op "prive". Begrijp ik dat de tussenpersoonkosten niet zakelijk mogen?
Ah, dit is wat ik vind:
[...]
Advieskosten worden bij mij inderdaad apart gefactureerd, dus ik zet ze blijkbaar terecht op de zakelijke post "verzekeringen".
Ik heb de AOV prive, dat schrijf ik toch ook?t_captain schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:42:
[...]
Dan heb je kennelijk de polis op de zaak. De meeste ondernemers hebben hun AOV prive (premie als aftrekpost, uitkering belast box 1).
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq