Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TucanoItaly schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:06:
[...]

Dit heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Wat is je ervaring als je dat niet doet?
Dan is het ieder geval transparant, ik kan mij voorstellen dat je vreemde gezichten kan kijken als er een veel hoger tarief door de eindklant betaald wordt dan dat jij denkt. Dan kun je scheve verwachtingen krijgen.

Als ik met een partij in zee zou gaan zou ik ieder geval gewoon transparantie verwachten, en niet geheimzinnigheid over tarieven.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
TucanoItaly schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:06:
[...]

Dit heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Wat is je ervaring als je dat niet doet?
Dat er nog 10 euro boven op je tarief wordt gegooid. Ik had via telefoon 92.50 euro afgesproken (ik ging van 85 naar 80 euro, omdat het een lange opdracht was en ik 5 euro bij zou krijgen bij verlenging na 3 maanden en broker zou dan voor 7,50 euro blijven zitten). Na gesprek met hiring manager bleek mijn tarief 102,50 te zijn. Ik had geen contract met broker, maar ging via een kickback fee en had ik bijna de opdracht niet gekregen (max tarief was 100 euro).

Daarnaast is mijn ervaring, dat je maar 1x kunt onderhandelen met je broker en dat is voor dat je begint. Als je eenmaal zit kun je bijna niet meer onderhandelen over je, behalve door te dreigen weg te gaan bij je opdrachtgever. Ik spreek altijd een staffel af met een broker tot een minimum tarief bij contract verlenging. Stel broker zit er 15 euro per uur tussen, dan wil ik bij elke contractverlenging 2,50 bij.

[ Voor 23% gewijzigd door DeveloperNL op 25-08-2020 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 11:34
Members only:

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ichiko
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10-2024
DeveloperNL schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Dat er nog 10 euro boven op je tarief wordt gegooid. Ik had via telefoon 92.50 euro afgesproken (ik ging van 85 naar 80 euro, omdat het een lange opdracht was en ik 5 euro bij zou krijgen bij verlenging na 3 maanden en broker zou dan voor 7,50 euro blijven zitten). Na gesprek met hiring manager bleek mijn tarief 102,50 te zijn. Ik had geen contract met broker, maar ging via een kickback fee en had ik bijna de opdracht niet gekregen (max tarief was 100 euro).
Maar dat betekend dat de vertrouwensrelatie met de broker dus ook meteen verstoord is. Soms heb je geen keuze en heb je gewoon een opdracht nodig, maar wanneer je de luxe hebt zou ik zo'n broker de volgende keer links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 23:10
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 09:56

MarcoKL

That's a huge b*tch!

DeveloperNL schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:14:
[...]
Daarnaast is mijn ervaring, dat je maar 1x kunt onderhandelen met je broker en dat is voor dat je begint. Als je eenmaal zit kun je bijna niet meer onderhandelen over je, behalve door te dreigen weg te gaan bij je opdrachtgever. Ik spreek altijd een staffel af met een broker tot een minimum tarief bij contract verlenging. Stel broker zit er 15 euro per uur tussen, dan wil ik bij elke contractverlenging 2,50 bij.
Wel een goede van die verlenging afspraak, lukt je dit altijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 11:00
Ik neem aan dat je geen leveringsverplichting hebt? Wat houdt je tegen om gewoon 2 dagen in de week vrij te nemen, als het werk toch opdroogt vind de klant dit vast niet zo erg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Volgende keer je contract beter lezen, als ondernemer moet je 100% weten wat er in je contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
Ichiko schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:18:
[...]

Maar dat betekend dat de vertrouwensrelatie met de broker dus ook meteen verstoord is. Soms heb je geen keuze en heb je gewoon een opdracht nodig, maar wanneer je de luxe hebt zou ik zo'n broker de volgende keer links laten liggen.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
MarcoKL schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:47:
[...]

Wel een goede van die verlenging afspraak, lukt je dit altijd?
1x wel, en 1x in het midden en heb voor collega ZZP'ers wel eens wat geholpen (er zat 35 euro per uur bovenop, met name de Engelse partijen doen dit, die zoeken IT'ers uit het buitenland, bieden ze 50 euro per uur en vragen dan zelf 85 euro per uur). 50 euro per uur is veel voor een Portugese IT'er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 14:23
sbmuc schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:53:
Ik heb opdrachten gezien bij verschillende opdrachtgevers voor hetzelfde soort werk waar ik bij de een €55 en de ander €85 aangeboden kreeg.
Om hier een actueel voorbeeld bij te geven dat het ook per broker kan verschillen: ik zag dit weekend exact dezelfde opdracht bij Rabo voorbij komen via zowel Brainnet als de ATOS inhuurdesk. Bij Brainnet was het maximale tarief 100 euro, bij ATOS 83. Ondanks dat het dus dezelfde opdrachtgever is, is ook de tussenpartij van wezenlijk belang :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hmmbob schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

Om hier een actueel voorbeeld bij te geven dat het ook per broker kan verschillen: ik zag dit weekend exact dezelfde opdracht bij Rabo voorbij komen via zowel Brainnet als de ATOS inhuurdesk. Bij Brainnet was het maximale tarief 100 euro, bij ATOS 83. Ondanks dat het dus dezelfde opdrachtgever is, is ook de tussenpartij van wezenlijk belang :)
Brainnet is in principe de directe inhuur van Rabo. Atos zet dan gewoon dezelfde opdracht door een gaat er blijkbaar 17 euro tussen zitten

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:16
Woy schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:34:
[...]

Brainnet is in principe de directe inhuur van Rabo. Atos zet dan gewoon dezelfde opdracht door een gaat er blijkbaar 17 euro tussen zitten
Aka gewoon Atos negeren en direct met Brainnet contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL

MarcoKL

That's a huge b*tch!

hackerhater schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:20:
[...]
Aka gewoon Atos negeren en direct met Brainnet contact opnemen.
Bij de Rabo kom je niet binnen toch als zzp' ert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MarcoKL schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Dat verschilt per opdracht heb ik begrepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
MarcoKL schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Jawel hoor, maar niet op alle klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Woy schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

Dat verschilt per opdracht heb ik begrepen
Klopt, en voornamelijk op hoeveel effort de inhurend manager wil steken in het ZZP-proof opstellen van de opdracht. Bij twijfel -> geen ZZP'er, maar als ze echt willen kán het wel.

* Hmmbob zat tot de kerst als interim manager daar.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 25-08-2020 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
@Hmmbob Wat is een "ZZP-proof" opdracht? Waarom kost dat meer effort dan een opdracht voor een detacheerder?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:00
Enkele maanden geleden had ik een (blog)post gevonden waarin heel simpel uitgelegd staat inclusief (meestvoorkomende) antwoorden op een UEA in te vullen. Ik kan 'm helaas niet meer terug vinden. Wellicht dat iemand 'm hier wel kent?
Is volgens mij geschreven door een ondernemers om het voor andere ondernemers makkelijk(er) te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:06
RichieB schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:34:
@Hmmbob Wat is een "ZZP-proof" opdracht? Waarom kost dat meer effort dan een opdracht voor een detacheerder?
Zelfde als voor ING denk ik, waar ik zit.

De betreffende inhurende manager moet administratief afdichten dat jij ingehuurd mag worden omdat je aan de eisen voldoet van de wet DBA. Dit kost effort/tijd/moeite en ze snappen er meestal niks van.

Dus kiezen ze de route van minste weerstand -> detacheerder.

Heeft niks met jouw kennis en kunnen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
wvdl schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:50:
[...]

Zelfde als voor ING denk ik, waar ik zit.

De betreffende inhurende manager moet administratief afdichten dat jij ingehuurd mag worden omdat je aan de eisen voldoet van de wet DBA. Dit kost effort/tijd/moeite en ze snappen er meestal niks van.

Dus kiezen ze de route van minste weerstand -> detacheerder.

Heeft niks met jouw kennis en kunnen te maken.
@RichieB Dit inderdaad. Het gaat dan om het dusdanig beschrijven van de opdracht dat er nooit gedoe kan komen met DBA (denk aan gezagsverhouding, inbedding, afgebakende opdracht ipv "je draait mee in het team") etc etc. Anders is iemand via een detacheerder "veiliger" omdat daar veel minder van dit soort eisen aan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 22:30
Woy schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:34:
[...]

Ergste is dat ze ook nog eens niks fatsoenlijk kunnen doen voor die 17 euro p/u. Atos staat in de bovenste regionen van mijn persoonlijke zwarte lijst. Met hun 1000 managers en bankzitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
In Nederland heb je altijd zoveel lagen recruiters die wat geld willen verdienen. Ik krijg bijvoorbeeld deze e-mail van een ZZP'er voor een opdracht, vast voor de ING:
As an Ops Engineer you will be part of a team that works according to the Scrum and DevOps methodologies. The team is responsible for creating and implementing innovative and creative solutions in the customer data domain with a focus on connecting to external systems. You will be working in a multidisciplinary team which has the responsibility for the 7*24 hours operational stability and availability of our applications. The team is end-to-end responsible for the full stack solutions. Your main focus within the team will be on the Tomcat/Linux stack.
Nu zie ik deze job descriptie ook terug op https://www.it-contracts....%29_%28QR7805%29__257042#

Hoe vind ik de partijen die de meeste opdrachten direct aan eind-klanten leveren? In Nederland heb je vaak 3 lagen recruitment bureaus...
  • ING -> Preferred Supplier -> Qualogy -> ZZP Recruiter -> ICT Freelancer.
Hoe vinden jullie de meeste ZZP-opdrachten hier in Nederland? In het VK staat 80% van de opdrachten op www.jobserve.com, www.reed.co.uk, www.totaljobs.co.uk, www.cv-library.co.uk, www.reed.co.uk en dan hebben de meeste grote recruitment bureaus ook direct contact met de inhurende managers. Ze verdienen dan wel 12% op je ZZP-uurloon, maar het bespaart veel tijd. Het is toch meestal maar een contract van 6 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34
chronoz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:23:
Hoe vind ik de partijen die de meeste opdrachten direct aan eind-klanten leveren? In Nederland heb je vaak 3 lagen recruitment bureaus...
Via een gezamenlijk contact die tegen de inhurende partij zegt dat ze voor dit probleem toch echt chronoz in moeten huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:08
In Nederland heb je altijd zoveel lagen recruiters die wat geld willen verdienen. Ik krijg bijvoorbeeld deze e-mail van een ZZP'er voor een opdracht, vast voor de ING:

[...]

Nu zie ik deze job descriptie ook terug op https://www.it-contracts....%29_%28QR7805%29__257042#

Hoe vinden jullie de meeste ZZP-opdrachten hier in Nederland? In het VK staat 80% van de opdrachten op www.jobserve.com, www.reed.co.uk, www.totaljobs.co.uk, www.cv-library.co.uk, www.reed.co.uk en dan hebben de meeste grote recruitment bureaus ook direct contact met de inhurende managers. Ze verdienen dan wel 12% op je ZZP-uurloon, maar het bespaart veel tijd. Het is toch meestal maar een contract van 6 maanden.
Die ZZP-recruiter voegt geen drol toe dus die mag van de ketting af. Qualogy heeft een afdeling voor freelancers die Qualogy Resources heeft. Kan je ook rechtstreeks aankloppen. Qualogy Resources is een van de betere brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:30:
[...]

Via een gezamenlijk contact die tegen de inhurende partij zegt dat ze voor dit probleem toch echt chronoz in moeten huren.
Inderdaad, ik krijg ook mijn opdrachten gewoon rechtstreeks via mijn netwerk. De enige keer dat ik een recruiter heb gebruikt was 5 jaar geleden bij de start van mijn bedrijf, toen ik eigenlijk nog nergens van wist.
Half jaar later eigen opdracht en 25% hoger tarief.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hoe vinden jullie de meeste ZZP-opdrachten hier in Nederland?
Netwerken en net werken. Ik heb de hierboven beschreven cv-schuiverellende ook meegemaakt. Twee tussenpartijen die niets anders deden dan moeilijkheden veroorzaken, zeuren en te laat betalen, de eindklant die 100 euro per uur voor me betaalde, en ik die daar zo'n 60 aan overhield.

Toen kreeg de klant een nieuwe manager, die ging wel eens even snijden in de inhuur, en toen hadden die tussenpartijen het gore lef om mij te vragen om m'n tarief te verlagen, want van minder dan 15 euro per door mij gewerkt uur konden ze niet leven, vonden ze. Ik werkte in die tijd 160+ uur per maand. Ze vingen, na die verlaging, per stuk dus 2.400 euro per maand door mijn werkzaamheden, en vonden dat niet genoeg.

Toen was ik blij dat ik in de jaren daarvoor verschillende mensen was tegengekomen in mijn werk die erg content waren met wat ik deed en hoe ik als persoon was. Ik had altijd het idee dat "netwerken" inhield dat je in pak, met aardappel in de keel, op kakkerige feestjes jezelf eens flink in de kijker moest zetten, maar het is veel simpeler dan dat: wees goed in wat je doet, en wees een sociale collega. Dan word je later vanzelf teruggevraagd, of als zij veranderen van klus of werkgever, kun je een belletje verwachten of je misschien tijd hebt om ergens mee te komen helpen.

Want fuck recruiters. Ik heb die verlaging overigens gewoon geweigerd, en onder luid protest hebben ze me laten weten dat zij allebei dan maar nog eens € 2,50 per uur inleverden en dat het zo goed was. Enkele maanden daarna was ik weg.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 26-08-2020 09:42 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 20:21

_Arthur

blub

Gewoon rechtstreeks zaken doen met die Preferred Supplier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
[...]
Ze verdienen dan wel 12% op je ZZP-uurloon, maar het bespaart veel tijd. Het is toch meestal maar een contract van 6 maanden.
Euh, als alle tussenpersonen 12% pakken dan maakt het toch niet uit hoe lang je contract is? Dan ben je altijd 12% van je uurloon kwijt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb gelukkig nog nooit echt met tussenpartijen gewerkt, maar als ik hoor van gevallen waar op een tarief van € 100,- er een marge van € 40,- naar tussenpersonen gaat die niks toevoegen buiten het contact leggen dan gaan mijn nekharen echt overeind staan.

Op zich mag een tussenpersoon best wat kosten, want blijkbaar lukt het hen om partijen bij elkaar te brengen die dat anders niet gelukt waren. Maar 66% boven op het uurtarief is wel erg extreem.

Ik zou in een dergelijk geval liever proberen een fixed-fee af te spreken bij een goede match. Dan factureer ik verder wel direct naar de klant, dat scheelt ook weer extra gedoe bij verdere tarief onderhandelingen. Nu heb ik het idee dat de meeste tussenpersonen daar niet zo happig op zijn, maar zolang ik verder geen moeite heb om werk te vinden hebben ze dan gewoon pech en komen we niet tot een overeenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:11

sebasd

loopt op espresso

Ik ben ook wel klaar met al die CV-schuivers die zelf heel hard vinden dat ze toegevoegde waarde bieden.. Uiteraard mag een goede recruiter best iets aan me verdienen, maar dat zijn er (zoals al zo vaak in dit topic genoemd) niet zo heel veel. En meer dan een tientje per uur is gewoon te veel.

Ik ben blij dat ik (bijna) geen uurtje factuurtje werk meer doe, en dus niet zo veel meer te maken heb met dat hele circus (drie keer raden wie de clowns zijn). Tegenwoordig doe ik veel trainingen, het liefst uiteraard direct bij een eindklant maar vaak ook via een trainingshuis. Die pakken ook best een royale fee, maar daarvoor doen ze in ieder geval de verkoop, de administratie, alle rompslomp en organisatie er om heen. Ik hoef alleen maar te zorgen dat ik een goede training geef, en dat is me het meer dan waard.

De rest van de tijd kan ik gelukkig vullen met opdrachten die naar mij toe komen (wat development-werk, artikelen schrijven, ..). En dat is inderdaad een kwestie van netwerken, zoals @CodeCaster al opmerkte. En daar is niks moeilijks of engs aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Laatst online: 22:28
Wat zijn dan wel goede tussenbureaus als startende ZZP-er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 16:25
BulMi schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:03:
Wat zijn dan wel goede tussenbureaus als startende ZZP-er?
In de TS staan er een aantal. Daarnaast is het fijner om het zonder tussenbureau te regelen dmv zo'n inhuurdesk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Belastingdienst smokkelt ‘duur en omvang opdracht’ in modelovereenkomsten
De Belastingdienst zorgt voor meer onduidelijkheid met een nieuw voorbehoud bij de goedkeuring van modelovereenkomsten. Door die nieuwe voorwaarde lijkt de overeenkomst minder zekerheid vooraf te geven dan voorheen.

De Belastingdienst heeft sinds kort een nieuwe voorwaarde voor het afgeven een goedkeurig van een modelovereenkomst in het kader van de Wet DBA.

Het nieuwe voorbehoud houdt in dat “de (feitelijke) duur en de omvang van de werkzaamheden [zijn] een element bij de beoordeling of sprake is van een dienstbetrekking. Naarmate de duur en/of omvang toeneemt, kan dit een indicatie zijn dat sprake is van een dienstbetrekking.”

Dat constateert Boris Emmerig, advocaat en belastingadviseur en specialist op het terrein van de modelovereenkomsten. Hij vindt het opvallend, juist omdat het werken met modelovereenkomsten door de Belastingdienst gepresenteerd werd als middel om vooraf duidelijkheid en zekerheid te krijgen over werken buiten dienstbetrekking.
Meer uitleg in de bron

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 17:53
-Verwijderd-

[ Voor 120% gewijzigd door tony-stark op 27-08-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:21

Crazy D

I think we should take a look.

Hoe vinden jullie de meeste ZZP-opdrachten hier in Nederland?
Ik word gevonden... Nou ja dat wil zeggen, ik doe dingen met Exact en dat wereldje is vrij klein. Heb in 4+ jaar tijd nog geen dag aan acquisitie hoeven te besteden en zit fulltime gevuld. Ik zit ook niet te wachten op een opdracht van 6 maanden fulltime bij 1 partij. Laat mij maar lekker 2 of 3 klanten per week bedienen, variatie is leuk O+ Ene dag aan een systeem werken om slachtoffers te registreren, volgende dag werken aan 'iets met productie orders'. Moet er niet aan denken 1 van die 2 fulltime te doen, maar de combinatie is interessant.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Partij waar ik nu zit vraagt net wat m'n plannen voor volgend jaar zijn - of ik misschien interesse heb om bij te tekenen :)

Zijn ze in ieder geval op tijd mee, lol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hmmbob schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:30:
Partij waar ik nu zit vraagt net wat m'n plannen voor volgend jaar zijn - of ik misschien interesse heb om bij te tekenen :)

Ik heb voor de eerste maanden volgend jaar ook al afspraken staan. Bij mijn huidige opdracht heb ik aangegeven eind van dit jaar te stoppen, dus daar zal ik binnenkort ook moeten beginnen met afronden, op zich zou ik nog wel een tijdje door kunnen, maar heb eigenlijk wel weer zin in wat nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00
Hmmbob schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:30:

Same here, twee maanden geleden van mijn beide opdrachtgevers te horen gekregen dat ze me volgend jaar wel fulltime willen hebben. Dat gaat sowieso niet passen en ik wilde eigenlijk wel minder gaan werken (dat neem ik me al jaren voor). Ik twijfel alleen nog of ik gezien Corona en de mogelijke terugloop qua opdrachten het nu wel handig is om minder te gaan werken (zolang ik nog werk genoeg heb / er opdrachten zijn).

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05 13:04
Huidige contract loopt eind december. Voorlopig is het gegaan van 'externen zsm weer weg' naar 'zolang je iets kan toevoegen' naar 'zeker tot eind van het jaar' naar 'ik verwacht nog wel een tijdje samen te werken' naar 'zoals het er nu uit ziet eerste deel volgend jaar ook'

Nou ja, ik zie het al. Met corona als argument heb ik ook steeds meer gewerkt dan ik normaal doe, dus dit lijkt wel het beste jaar tot nu toe te gaan worden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat herken ik wel, ik moet zelf ook oppassen niet alleen maar te werken maar ook af en toe vrij te pakken. Ben duidelijk meer en harder gaan werken als ZZP'er...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockster
Hmmbob schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:09:
Dat herken ik wel, ik moet zelf ook oppassen niet alleen maar te werken maar ook af en toe vrij te pakken. Ben duidelijk meer en harder gaan werken als ZZP'er...
Same here :| Het leuke aan ZZP-en is dat je vrij kunt nemen wanneer je wilt, je doet het alleen niet :P

• jadjong
Zijn jullie net begonnen? Bij mij heeft het zo'n acht jaar geduurd voordat ik niet meer alles aanpakte wat voorbij kwam. Er zitten 1880 factureerbare uren in een jaar en als het daar niet mee lukt om rond te komen is er iets mis met uurtarief of levensstandaard. :P

• MarcoKL

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Was voor mij ook een reden om te gaan ZZPen, dus heb voor mijzelf een soort van limiet van 32 uur per week en soms ga ik er overheen maar kom er ook wel eens onder..
Vrij nemen is idd een ding, maar probeer dat wel af en toe, lijkt wel of als je geen vakantie dagen meer heb je minder bewust ben van wat je al vrij heb genomen of nog kan(/moet) nemen.. en ja je kan t bijhouden ik weet het :P (doe het ook, maar kijk er nooit naar, zie alleen de facturabele uren :+ )

• _Arthur

_Arthur

blub

Rockster schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:16:
Same here :| Het leuke aan ZZP-en is dat je vrij kunt nemen wanneer je wilt, je doet het alleen niet :P
Ik neem graag vrij, maar dan wil ik ook ergens naar toe. Gezien dat laaste wat lastiger is op dit moment, neem ik ook minder vrij. Opzich valt het bij mij nog mee. Werk dit jaar denk ik ~80 facturabele uren meer dan vorig jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:36

MadEgg

Tux is lievvv

Met 3 weken per maand werken a 32 uur per week heb ik nog ruim voldoende inkomsten om in levensonderhoud te voorzien, verzekeringen te betalen en wat voor pensioen opzij te zetten, alles daarboven gaat sowieso in de buffer. Dus zonder blikken of blozen heb ik 3 weken vakantie opgenomen eind juli/begin augustus. Dit was dan ook een van de drijfveren om te gaan freelancen. We zijn een weekje weggeweest maar ook thuis aan het klussen geweest. Heerlijk, even wat anders doen dan softwareontwikkeling. Ik voel absoluut geen behoefte om mezelf kapot te werken.

Tja

• hackerhater
Ik heb dit jaar (inclusief gepland) iets van 20 dagen echt vrij gepakt.
+ paar uurtjes hier en daar. Totaal zal het op 25~30 dagen uit komen :)

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@MadEgg Amen, elk excuus voor verlof neem ik. Helaas stapelt het werk wel verder op dus de status quo is +/- 36 uur per week werken. Met twee weken werk ben ik al uit de kosten en nog boven het niveau van loondienst vorig jaar.

• Hmmbob
Rockster schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:16:
Dit inderdaad.
jadjong schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:24:
Zijn jullie net begonnen? Bij mij heeft het zo'n acht jaar geduurd voordat ik niet meer alles aanpakte wat voorbij kwam.
Jep, dit jaar.
MadEgg schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:34:
Met 3 weken per maand werken a 32 uur per week heb ik nog ruim voldoende inkomsten om in levensonderhoud te voorzien, verzekeringen te betalen en wat voor pensioen opzij te zetten, alles daarboven gaat sowieso in de buffer. Dus zonder blikken of blozen heb ik 3 weken vakantie opgenomen eind juli/begin augustus. Dit was dan ook een van de drijfveren om te gaan freelancen. We zijn een weekje weggeweest maar ook thuis aan het klussen geweest. Heerlijk, even wat anders doen dan softwareontwikkeling. Ik voel absoluut geen behoefte om mezelf kapot te werken.
Ja, dat is hier ook zo'n beetje de verdeling. Vakantie was ook om diezelfde reden maar 2.5 week (eigenlijk 12 werkdagen) in plaats van de (voor mij) gebruikelijke 3 volle weken. Maar goed, heb mezelf weer lekker opgeladen. Daarnaast hebben we de ambitie om volgend jaar te verbouwen én naar de VS af te reizen, dus buffers moeten gevuld worden: ik heb ook meer dan ooit het gevoel dat ik voor een doel aan het werk ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:13
Ik ben net half jaar bezig als zzp'er en heb deze vakantieperiode zo'n 5 weken vrije tijd genoten. Heb gelukkig geen last van de obsessie dat een vrije dag gelijk staat aan misgelopen euro's. Enige factor die telt is of ik de opdrachtgever niet te lang laat zitten maar aan die kant zijn dan ook diverse mensen met vakantie dus echt last geeft 't niet, en communiceer 't gewoon.

Tussen twee opdrachten in al helemaal geen bezwaar ff tijd vrij te pakken.

Dat je als ZZP'er meer tijd kan hebben maar 't in realiteit niet hebt ligt echt bij jezelf.

• Rockster
Zijn jullie net begonnen? Bij mij heeft het zo'n acht jaar geduurd voordat ik niet meer alles aanpakte wat voorbij kwam. Er zitten 1880 factureerbare uren in een jaar en als het daar niet mee lukt om rond te komen is er iets mis met uurtarief of levensstandaard. :P
Nee zeker niet net begonnen (ruim 4 jaar bezig nu), maar heb een wat dure periode achter de rug (huis gebouwd) :) Overigens heb ik ook net 3 weken vakantie achter de rug, maar dat is wel de eerste keer zo lang sinds ik voor mezelf ben begonnen. In het begin vond ik vakantienemen wel even slikken (kost toch aardig wat gemiste inkomsten), maar tegenwoordig doe ik dat wat makkelijker merk ik, nu de buffers gevuld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:53
Vorig jaar meer dan 2100 uur gefactureerd :X
Voordeel is dat wat ik doe deels voelt als hobby, voordeel van je werk echt leuk vinden :Y

[ Voor 9% gewijzigd door ybos op 27-08-2020 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Eerlijk gezegd lukt het mij ook lastig om acht uur te maken nu met corona enkel thuis werk. Ook nog eens individueel dus weinig sparren. Minder externe prikkels dus en daarmee gaat tijd langzamer en gaat het minder vanzelf om acht uur productief te zijn. En zodra ik niet meer productief ben stopt de klok ook wel.

Hoe is dat bij jullie? Zijn er meer die al half jaar solo thuis werken? En wat voor effect heeft het op jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Laatst online: 27-05 13:58
Pre Covid-19 had ik never nooit van 7:30 tot 17:00 kunnen werken. Simpelweg vanwege het feit dat de kinderopvang "pas" vanaf 7:00 open is.. Maar nu kan dat dus wel(breng de kleine om 7:15 naar opvang en ik zit om 7:30 achter mijn pc) en werk nu nog maar 4 dagen per week en dus 36 uur. Heerlijk, dat beetje extra geld kan me gestolen worden. De extra vrije tijd die dit opleverd is mij goud waard. En dat ik dan uiteindelijk misschien een jaartje later met "pensioen" kan vind ik ook niet erg.

Edit > Oh ja, het effect van thuiswerken voor mij? Dat ik het niet meer leuk vind om op kantoor te werken ;). Thuis een fijne werkplek, goeie bonen koffie. En in de pauze ga ik regelmatig naar de sportschool om de hoek.
+ Betere werkplek
+ Geen reistijd meer(in de auto zitten kost hoe dan ook energie)
+ Extra vrije dag(had ik eerder moeten doen maar dan was het 32 uur geweest ipv 36 zoals nu)
+ Geen echo in remote meetings ;)

- op kantoor kan je sneller schakelen met collega's
- koffie momentjes met collega's leveren vaak toch wel wat op

[ Voor 36% gewijzigd door sbmuc op 27-08-2020 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 16:25
In loondienst werkte ik 40 uur in de week, 5x8. Sinds mei begonnen aan m'n eerste opdracht en daar werk ik 36 uur, 4x9. Zo zonder reistijd heb ik dat extra uurtje alweer verdient (was voorheen 2x30min).
Effectief werk ik hierdoor 1 dag minder en voelt het iedere week als lang weekend.

Er ligt meer dan genoeg (uitdagend) werk waardoor de dagen, net als pre corona, voorbij vliegen. Het is al bijna september, maar het voelt soms alsof ik net begonnen ben terwijl het alweer 4 maanden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Hertog_Martin schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:43:
Eerlijk gezegd lukt het mij ook lastig om acht uur te maken nu met corona enkel thuis werk. Ook nog eens individueel dus weinig sparren. Minder externe prikkels dus en daarmee gaat tijd langzamer en gaat het minder vanzelf om acht uur productief te zijn. En zodra ik niet meer productief ben stopt de klok ook wel.

Hoe is dat bij jullie? Zijn er meer die al half jaar solo thuis werken? En wat voor effect heeft het op jullie?
Ik zou heel graag weer 1 tot 2 dagen naar kantoor van de klant gaan, juist vanwege de sociale contacten. Ik mag maandag ook even voor een specifieke meeting - ben er oprecht blij mee weer even de deur uit te zijn.

Ik merk dat het ook impact op mijn relatie heeft: we hebben nu bewust ingescheduled dat de een boven en de ander beneden zit, want tot voor kort zaten we naast elkaar boven te werken. Dat betekende dat ik 's nachts op 50cm van mijn vrouw ben, bij het ontbijt 1m, tijdens werk 1.5m, avondeten weer 1 en dan in de avond op de bank ook een meter ofzo. Oftewel: heel, HEEL veel tijd samen en dat is echt anders dan hiervoor. Je hebt elkaar op een gegeven moment niet zoveel meer te vertellen...

[ Voor 24% gewijzigd door Hmmbob op 27-08-2020 16:09 ]

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 17:53
Ik maak ieder jaar netjes voor 1 maart mijn voorlopige aanslag inkomstenbelasting in 1 keer over naar de BD om de betalingskorting te ontvangen (ik meen 1,67%). Toch leuk geld besparen.

Nu verwacht ik er dit jaar over te gaan (inzicht van nu) en wil graag bijstorten om de korting te ontvangen. Ontvang ik dan de korting over dit bedrag?

• hackerhater
Pfff Sinds maart of zo. Vlak voor Brabant in lockdown ging.
Op sommige overleg dingen na die wat lastiger te doen zijn remote geen problemen.

Op zich begin ik mijn collega's wel te missen zo na een half jaar, maar het dagelijkse in de file staan tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven mis ik echt niet.

Als avond mens scheelt het flink dat ik langer kan blijven liggen en alsnog ergens tussen 8 en half 9 aan het werk gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05 13:04
Hmmbob schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:07:
[...]

Ik zou heel graag weer 1 tot 2 dagen naar kantoor van de klant gaan, juist vanwege de sociale contacten. Ik mag maandag ook even voor een specifieke meeting - ben er oprecht blij mee weer even de deur uit te zijn.

Ik merk dat het ook impact op mijn relatie heeft: we hebben nu bewust ingescheduled dat de een boven en de ander beneden zit, want tot voor kort zaten we naast elkaar boven te werken. Dat betekende dat ik 's nachts op 50cm van mijn vrouw ben, bij het ontbijt 1m, tijdens werk 1.5m, avondeten weer 1 en dan in de avond op de bank ook een meter ofzo. Oftewel: heel, HEEL veel tijd samen en dat is echt anders dan hiervoor. Je hebt elkaar op een gegeven moment niet zoveel meer te vertellen...
mijn vrouw werkte tot vorig jaar gemiddeld een week in het buitenland, imagine how things are going now :D

Vorig jaar heb ik maar 7 maanden gewerkt, alleen de urennorm veilig gesteld. De extra uren van dit jaar zitten 'm vooral in geen reistijd meer en fulltime werken ipv de gebruike maximaal 4 dagen. Januari had ik al de hele maand vrij en december doe ik ook niks. Alle andere vakanties dit jaar vielen in het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:06
Ik merk juist dat we als team veel efficienter zijn geworden. Met elkaar bijna hele dag in een teammeeting. Scherm delen zo gedaan.
Van pair-programming wat we wel eens deden zijn we soms dagen aan eht mob-programmen.

enige wat ik mis is koffieautomaat praat en tafelvoetbal. Ik heb bijna geen idee meer wat de teams om mij heen aan het doen zijn.

--
In het begin was het niet zo lekker want ik had mijn draai niet gevonden, makkelijk van 07:00 tot 18:00 achter scherm zonder fatsoenlijke pauzes.. dat is nu wel bijgedraaid.

eigenlijk al fulltime thuis aant werk vanaf de dag dat snelweg 130 -> 100 ging, mis kantoor niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoKL

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Rockster schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:07:
[...]

Nee zeker niet net begonnen (ruim 4 jaar bezig nu), maar heb een wat dure periode achter de rug (huis gebouwd) :) Overigens heb ik ook net 3 weken vakantie achter de rug, maar dat is wel de eerste keer zo lang sinds ik voor mezelf ben begonnen. In het begin vond ik vakantienemen wel even slikken (kost toch aardig wat gemiste inkomsten), maar tegenwoordig doe ik dat wat makkelijker merk ik, nu de buffers gevuld zijn.
Ik heb nu voor t eerst een 4 daagse cursus gepland, dat vond ik pas slikken. Allereerst kosten van de cursus en daarna de gemiste inkomsten, maar goed.. investeren in jezelf is ook belangrijk :)

• Ernemmer
  • Niet online

Ik werk al 4,5 jaar thuis en bevalt mij erg goed. Stuk productiever dan op een kantoor en kan dus lekker flexibel gas geven en luieren op een dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MarcoKL schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:32:
[...]

Ik heb nu voor t eerst een 4 daagse cursus gepland, dat vond ik pas slikken. Allereerst kosten van de cursus en daarna de gemiste inkomsten, maar goed.. investeren in jezelf is ook belangrijk :)
Inderdaad, de gemiste inkomsten zijn vaak hoger dan de kosten van de cursus.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:36

MadEgg

Tux is lievvv

hackerhater schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:16:
[...]

Als avond mens scheelt het flink dat ik langer kan blijven liggen en alsnog ergens tussen 8 en half 9 aan het werk gaan.
Dit ^^ - 's ochtends de kinderen naar school / opvang en dan aan ruim op tijd aan het werk, en 's avonds niet te vroeg naar bed ;)

De coronacrisis heeft voor mij heerlijk uitgepakt, bespaart me 16 uur reistijd per week en bijbehorende autokosten. Op de auto na dan die ik vlak voor de ingang van de lockdown hiervoor gekocht had. :X

Heerlijk werken zo. In ieder geval sinds de scholen en kinderopvang weer open zijn. Mag van mij altijd zo blijven. Ziet er nu naar uit dat dat ook wel de norm gaat blijven, al zal er wel regelmatig een dagje op kantoor bij komen voor overleg met collega's.

Sowieso prettig als thuiswerken meer geaccepteerd blijft, dat maakt het voor mij als noorderling een stuk makkelijker om nieuwe projecten te vinden.

Tja

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:11

sebasd

loopt op espresso

Ik vind het heerlijk. Veel tijd gewonnen door niet meer te hoeven reizen. Training geven gaat in principe ook prima (al vind ik het ook wel leuk om vanaf volgende maand zo nu en dan weer even op locatie te zijn) en de klant voor mijn development klus zit in Israël dus dat was sowieso thuiswerken.

Het enige dat ik mis zijn de snoepreisjes (een paar keer per jaar een paar dagen in het buitenland training geven of workshop of praatje op een conferentie doen). Hoop dat dat volgend jaar weer kan want dat vind ik altijd wel erg leuk.

• amusedly
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-04 07:39
(Disclamer: Als deze vraag al 1000x gesteld is, mijn oprechte exuses.)

Sinds enige tijd ben ik aan het zoeken/oriënteren naar een klus om de overstap van loondienst naar freelance te maken.

Aanvankelijk contacteerde ik allerlei kleine startups die zochten naar vaste programmeurs, met de vraag of ze met mij als freelancer wilde werken. Dat viel enigzins tegen, dus voor nu richt ik mijn pijlen op andere soort projecten.

Recentelijk ben ik de opdrachten van o.a. Brainnet aan het bekijken.

Ik zie dat er twee soorten opdrachten langs komen: ZZP en loondienst. Dat er loondienst projecten tussenstaan komt met name door de nieuwe wet DBA.

Nu mijn vraag: Wat verwachten/zien jullie qua verhouding tussen ZZP en loondienst dat er aan opdrachten op sites van dergelijke brokers (alsmede op de inhuurdesks voor ZZP van grotere bedrijven) verschijnt?

Zullen er nu bijna geen echte ZZP opdrachten meer verschijnen? Of zullen deze er nog volop verschijnen? Ik begrijp dat het allemaal meer verantwoordelijkheden met zich meebrengt voor de eindklant gezien de DBA.

Het bestaansrecht van een ZZP broker en ZZP inhuurdesk is uiteraard dat er ZZP opdrachten gebrokert kunnen worden.

Het zou kunnen dat de broker deze extra verantwoordelijkheid neemt en probeert samen met de eindklant ervoor de zorgen dat de projecten DBA-compliant zijn, maar ik heb geen idee.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-05 20:56
Zeflstandigenaftrek naar 3200.

https://www.ad.nl/ad-werk...w-minder-aftrek~a92f1a68/

Als dat zo doorgaat wordt het inderdaad tijd om naar het buitenland te vertrekken..

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:59
Winstbelasting wel flink naar beneden, dus tijd voor een BV?

• jadjong
Investeringsaftrek omhoog, waren we niet op het punt gekomen dat domweg alles investeren niet zo handig is en we liever wat buffers voor de moeilijke tijden achter de hand houden. :?

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:08
Bij sommige opdrachten staat expliciet dat er geen ZZP-ers ingehuurd kunnen worden. Kan je er wel terecht als je een BV bent?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Pas op met die vennootschapsbelasting -> ze kunnen nog het traief IB box 2 omgekeerd evenredig verhogen. Maar waarschijnlijk wordt een BV sowieso iets sneller interessant.

Ik snap het gebrek aan daadkracht in Den Haag niet. Teveel aanzuiging van ZZP-ers aan de onderkant van de markt? Schaf gewoon die zelfstandigenaftrek af en stort het geld budgetneutraal terug in een hogere MKB-winstvrijstelling.

Hypotheekrenteaftrek nog steeds een doorn in het oog? Gewoon afschaffen tegen gelijktijdige en evenredige velaging van alle schijven IB box 1.

Reken de maatregelen voor jezelf uit. Waarschijnlijk ga je er niet slechter uitkomen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:59
com2,1ghz schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:13:
Bij sommige opdrachten staat expliciet dat er geen ZZP-ers ingehuurd kunnen worden. Kan je er wel terecht als je een BV bent?
Of je wel of niet een BV hebt maakt niet uit of je wel of niet een zzp'er bent.

• Mandera
Ik werk sinds, uit mn hoofd, 16 maart thuis. Vond het echt helemaal niks in het begin maar dat had meer te maken met de hele situatie destijds. Mijn complete priveleven stortte in elkaar. Als alleenstaande gaat dat wel aan je knagen op den duur.

Maar hey, tijden veranderen gelukkig. Het gaat nu gewoon goed. Heb wel veel tijd gehad om over van alles na te denken. Heeft er o.a. in geresulteerd dat ik ga opstappen bij mijn huidige klant over een paar weken en elders aan de bak ga. Een crisis hoeft niet per se zo slecht te zijn. Het schudde mij in ieder geval wakker. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandera
Oh ja, beste mensen. Met betrekking tot de discussie tussenpartijen/dozenschuivers die ik altijd zeer interessant vind: check altijd even https://inhuurkaart.nl/ als je naar een klant wilt die een beetje naam heeft. Veel “kortste routes” zijn daar te vinden. Fijner zaken doen en meer waardering voor je werk!

• Hertog_Martin
bumble_bee schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:34:

Als dat zo doorgaat wordt het inderdaad tijd om naar het buitenland te vertrekken..
Nivelleren kun je leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
bumble_bee schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:34:

Er staat letterlijk dit:
Omdat zzp’ers van beide tegenmaatregelen meeprofiteren, gaan zij er onder de streep niet op achteruit, terwijl werknemers in loondienst er juist wat op vooruitgaan.
Niet zo'n probleem dan toch :?

Ik snap sowieso niet zo dat men hier (no offence, geldt maar voor een aantal) over paar duizend euro loopt te zeuren met omzetten van 100.000+ dan heb je 2% minder, dat is dan niet anders, en moet je het tarief maar iets verhogen of een paar daagjes meer werken...

Als je als ZZP 30K omzet hebt, dan zijn dit serieuze klappers, en die ZZP-ers compenseren dat niet door een paar dagen extra te werken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

ybos schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:23:
Ik snap sowieso niet zo dat men hier (no offence, geldt maar voor een aantal) over paar duizend euro loopt te zeuren (met omzetten van 100.000+ dan heb je 2% minder)
Ik stuur je wel ff een factuurtje van een paar duizend euro. Moet je niet over zeuren he, heb je straks maar 2% minder op je 100k+ omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
_Arthur schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:50:
[...]

Ik stuur je wel ff een factuurtje van een paar duizend euro. Moet je niet over zeuren he, heb je straks maar 2% minder op je 100k+ omzet.
nuttige toevoeging... Doordat wij (ietsje) minder voordeeltjes krijgen, vloeit er wat meer geld de staatskas in dat indirect ook weer aan ons besteed wordt (deels in ieder geval).
Tuurlijk ben ik er ook niet blij mee, maar ik vind dat we met onze omzetten daar niet zo over moeten klagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

ybos schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

nuttige toevoeging... Doordat wij (ietsje) minder voordeeltjes krijgen, vloeit er wat meer geld de staatskas in dat indirect ook weer aan ons besteed wordt (deels in ieder geval).
Tuurlijk ben ik er ook niet blij mee, maar ik vind dat we met onze omzetten daar niet zo over moeten klagen.
Waar "profiteren" we dan? We leveren links in en krijgen er rechts een restje voor terug. 'Kosten neutraal'.

--> gaan zij er onder de streep niet op achteruit

En altijd weer die drogredenen "jullie verdienen genoeg, jullie omzetten zijn hoog genoeg, kunnen jullie wel betalen".

Ik klaag niet over het feit dat ik een euro of 2 minder netto krijg, maar wel over het feit dat andere vinden dat we niet mogen klagen, omdat we 'toch al genoeg verdienen'. Wie ben jij om daar iets van te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
_Arthur schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:59:
[...]

Waar "profiteren" we dan? We leveren links in en krijgen er rechts een restje voor terug. 'Kosten neutraal'.

En altijd weer die drogredenen "jullie verdienen genoeg, jullie omzetten zijn hoog genoeg, kunnen jullie wel betalen".

Ik klaag niet over het feit dat ik een euro of 2 minder netto krijg, maar wel over het feit dat andere vinden dat we niet mogen klagen, omdat we 'toch al genoeg verdienen'. Wie ben jij om daar iets van te vinden.
We leven in een vrij land, dus ja, daar mag ik wat van vinden. Daarnaast bevind ik mij (gelukkig) ook in deze groep, en dat geeft mij (vind ik, let op, weer een mening!) zeker recht van spreken :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:21

Crazy D

I think we should take a look.

Er zijn ook zat mensen in loondienst die 'genoeg verdienen'. Op zich prima dat wat voordeeltjes verdwijnen waardoor (wellicht) minder mensen zzp'r worden (al in: de mensen voor wie het eigenlijk gewoon verkapt dienstverband is). En we daardoor misschien wat minder regels overhouden waar weer allemaal uitzonderingen op gemaakt moeten worden als je meer dan xxx verdient. Maar toch voelt het een beetje als naaien :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 14:51
Ik ben sinds 1 januari begonnen als ZZP-er. Mijn eerste opdracht was van 1jan tot eind juni, waarbij m'n volgende opdracht is gestart op 1juli tot sowieso het einde van het jaar voor 40 uur.

Ik heb nu er nu een extra klant bij gekregen waar ik aan het begin in de avonduren/weekend wat uitzoekwerk voor kan doen. In de toekomst willen ze mij graag structureel 1 dag per week op locatie hebben. Hoe doen jullie dit met de "hoofdopdracht" waar je voor 40 uur zit? Bespreken of het mogelijk is? Of uitzingen tot eind dit jaar en daarna een contract met minder uur afspreken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-05 21:34
Gewoon bespreken inderdaad. Het is een klant, geen werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Bioflap schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:54:
Ik ben sinds 1 januari begonnen als ZZP-er. Mijn eerste opdracht was van 1jan tot eind juni, waarbij m'n volgende opdracht is gestart op 1juli tot sowieso het einde van het jaar voor 40 uur.

Ik heb nu er nu een extra klant bij gekregen waar ik aan het begin in de avonduren/weekend wat uitzoekwerk voor kan doen. In de toekomst willen ze mij graag structureel 1 dag per week op locatie hebben. Hoe doen jullie dit met de "hoofdopdracht" waar je voor 40 uur zit? Bespreken of het mogelijk is? Of uitzingen tot eind dit jaar en daarna een contract met minder uur afspreken.
Praten kan altijd toch :?
We zijn allen volwassen mensen. Desnoods als je echt aan het harken wilt, 4x9 bij de ene klant en dan nog 8 uur bij die ander, maar dat moet je natuurlijk wel willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Bioflap Je kan natuurlijk naast je persoonlijke ambitie voor ondernemen ook het momentum van de media en politieke aandacht op gebied van schijnzelfstandigheid gebruiken om vanaf volgend jaar bij de grootste klant minder uren te maken. Eventueel kan je ook je contract erop naslaan of daar daadwerkelijk een verplichting van levering in staat en of er een maximum aan uren beschreven staat. Om mij heen zie ik genoeg externe die 40 uur per week werken en conform het contact maar 1600 uur per jaar mogen schrijven (als is verhogen nooit een issue). Na 40 weken is feitelijk de opdracht dan voldaan.

Echter zou ik het van 5 naar 4 dagen wel tijdig bespreken met je opdrachtgever. Zodat er vanaf beide kanten geen ultimatum wordt vereist. Het is een stuk gemakkelijker om van een bestaande opdracht in uren te minderen dan op een nieuwe opdracht binnen te komen met obv 4 dagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 28-08-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 14:51
Deveon schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:13:
@Bioflap Je kan natuurlijk naast je persoonlijke ambitie voor ondernemen ook het momentum van de media en politieke aandacht op gebied van schijnzelfstandigheid gebruiken om vanaf volgend jaar bij de grootste klant minder uren te maken. Eventueel kan je ook je contract erop naslaan of daar daadwerkelijk een verplichting van levering in staat en of er een maximum aan uren beschreven staat. Om mij heen zie ik genoeg externe die 40 uur per week werken en conform het contact maar 1600 uur per jaar mogen schrijven (als is verhogen nooit een issue). Na 40 weken is feitelijk de opdracht dan voldaan.

Echter zou ik het van 5 naar 4 dagen wel tijdig bespreken met je opdrachtgever. Zodat er vanaf beide kanten geen ultimatum wordt vereist. Het is een stuk gemakkelijker om van een bestaande opdracht in uren te minderen dan op een nieuwe opdracht binnen te komen met obv 4 dagen.
Slim! Vanwege de schijnzelfstandigheid ben ik dan ook heel blij nu een extra klant te hebben. Ik zal op het moment dat het iets rustiger is in het project het eens aankaarten of ik wellicht 4x9 kan werken, en dan de ene extra dag bij een andere klant kan spenderen.

Thanks voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 23:10
Inderdaad gewoon bespreken. Ik heb zelfs in mijn contracten 24-40 uur laten zetten, zodat contractueel ruimte is voor andere klussen. Afgelopen week 2 paniekklussen vanuit netwerk (nice tarief) die ik nu dus gewoon kan oppakken. Ik zorg gewoon dat m'n klant tevreden is, en de klant / manager / team van te voren op de hoogte is - dan krijg je ook geen scheve gezichten. Als je verder laat zien dat je betrouwbaar bent in je beloftes krijg je ook geen discussies "Hoezo ga je voor een andere klant aan de slag, hier ligt nog genoeg wat deze week af moet" etc.

[ Voor 4% gewijzigd door las3r op 28-08-2020 10:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:49
_Arthur schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:59:
[...]

Klopt volgens mij voor geen meter.

"Omdat zzp’ers van beide tegenmaatregelen meeprofiteren, gaan zij er onder de streep niet op achteruit. "

De eerste van deze maatregelen is verhoging van de arbeidskorting. Daar zien wij sowieso niets van, want arbeidskorting krijg je alleen maar bij inkomen lager dan +/- 100K.
De 2e maatregel is een verlaging van de 1e schijf met 0,2%-punt. Dat is dus 0,2% van 68K = 136 euro. Duizenden euros vs iets meer dan honderd. Kostenneutraal my ass.

Voor de ZZP-ers aan de onderkant van de markt zal het _ietsje_ beter zijn, maar heel veel ook niet.

Breng het dan gewoon zoals het is, ZZP-ers gaan er op achteruit, punt.

[ Voor 5% gewijzigd door sverzijl op 28-08-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
sverzijl schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:41:
[...]
Breng het dan gewoon zoals het is, zeer succesvolle ZZP-ers gaan er op achteruit, punt.
FTFY. De meeste ZZP'ers komen echt niet in de buurt van een winst (na MKB vrijstelling) van 100k. Sterker nog; volgens mij zit je tegen zulke winsten aan tegen (of over) dat een BV voordeliger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:49
Deveon schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

FTFY. De meeste ZZP'ers komen echt niet in de buurt van een winst (na MKB vrijstelling) van 100k. Sterker nog; volgens mij zit je tegen zulke winsten aan tegen (of over) dat een BV voordeliger wordt.
Jij verwacht dan dat de arbeidskorting met duizend(en) omhoog gaat voor deze groep? Ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

De echte waarheid vertellen hebben we natuurlijk nog maar weinig gezien door de overheid.

Overal lees je dat "ze af willen van de ZZP-er", of in elk geval de inkomsten op een dusdanige manier belasten, wijzigen of iets anders, dat het uiteindelijk op of rond hetzelfde uitkomt qua belastingen en/of heffingen (of het verlagen van kortingen) als van iemand in loondienst.

Nivelleren, niet meer, niet minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
Ik vind het wel een prima maatregel, en wij zijn met twee ondernemers thuis dus voelen die pijn x2.

De wildgroei aan zelfstandigen schaadt de concurrentiepositie van elke ondernemer (en een deel van de werknemers), dus wat mij betreft prima om de drempel van de KVK wat te verhogen door fiscaal voordeel in absolute vorm te verminderen. Hiermee wordt de onderkant geweerd, dat is in mijn ogen veel beter dan dat ze worden 'beschermd' (door verplichte AOV's en dergelijke).

Wordt overigens volgens geruchten wel weer gecompenseerd met een verhoogde investeringsaftrek. Daar roep ik al tijden om, ik ben tevreden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Het urencriterium halen zal iig wat minder een doel op zich worden. Voor de zzp'er die het er bij doet is 't dus win win, ofwel oa de politici met nevenactiviteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-05 20:56
[...]
Klopt volgens mij voor geen meter.

"Omdat zzp’ers van beide tegenmaatregelen meeprofiteren, gaan zij er onder de streep niet op achteruit. "

De eerste van deze maatregelen is verhoging van de arbeidskorting. Daar zien wij sowieso niets van, want arbeidskorting krijg je alleen maar bij inkomen lager dan +/- 100K.
De 2e maatregel is een verlaging van de 1e schijf met 0,2%-punt. Dat is dus 0,2% van 68K = 136 euro. Duizenden euros vs iets meer dan honderd. Kostenneutraal my ass.

Voor de ZZP-ers aan de onderkant van de markt zal het _ietsje_ beter zijn, maar heel veel ook niet.

Precies dit. Je was me voor anders had ik deze post net zo gescheven. Ik dacht dat het algemeen bekend was dat "wij" (="succesvolle" ZZP'ers) geen arbeidskorting genieten, of kijkt niemand hier ooit naar zijn belastingaangifte? Die 0.2% rekensom had ik ook gemaakt, dat zet geen zoden aan de dijk inderdaad.

Het ergste is nog wel dat ze gisteravond bij het NOS journaal dit ook zo brachten, en ze deden dit ook nog onder de noemer van "het kabinet wil af van schijnzelfstandigen want die moesten naar de noodpakketen grijpen om hun hoofd boven water te houden".
https://www.npostart.nl/nos-journaal/27-08-2020/POW_04508402
Bulder schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:27:
Ik vind het wel een prima maatregel, en wij zijn met twee ondernemers thuis dus voelen die pijn x2.

De wildgroei aan zelfstandigen schaadt de concurrentiepositie van elke ondernemer (en een deel van de werknemers), dus wat mij betreft prima om de drempel van de KVK wat te verhogen door fiscaal voordeel in absolute vorm te verminderen. Hiermee wordt de onderkant geweerd, dat is in mijn ogen veel beter dan dat ze worden 'beschermd' (door verplichte AOV's en dergelijke).

Wordt overigens volgens geruchten wel weer gecompenseerd met een verhoogde investeringsaftrek. Daar roep ik al tijden om, ik ben tevreden.
Sorry, ik weet niet in welke tak van sport jij zit, maar er is niets mis met mijn concurrentie positie.. Ik heb zeker niks te duchten van de onderkant van de markt. Waar baseer je het op dat de concurrentie positie van *elke ondernemer* geschaad zou worden door de onderkant van de markt?

Niet om de discussie 'wat te doen tegen schijnzelfstandigheid' weer op te rakelen, daar zijn al veel betere ideeen voor gepasseerd hier. Laatst nog een van @t_captain https://gathering.tweaker...message/63561172#63561172

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 15:56

page404

Website says no

Bioflap schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:21:
[...]

Slim! Vanwege de schijnzelfstandigheid ben ik dan ook heel blij nu een extra klant te hebben. Ik zal op het moment dat het iets rustiger is in het project het eens aankaarten of ik wellicht 4x9 kan werken, en dan de ene extra dag bij een andere klant kan spenderen.

Thanks voor de feedback!
In mijn contract staat zelfs expliciet dat ik andere opdrachten aan mag nemen zonder toestemming van mijn opdrachtgever. Ook ivm schijnzelfstandigheid.
Maar, stel dat ik nu een dag minder zou werken bij deze opdrachtgever zou er geen haan naar kraaien. Ik ben enorm zelfstandig daar, pun intended ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
bumble_bee schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:30:

Sorry, ik weet niet in welke tak van sport jij zit, maar er is niets mis met mijn concurrentie positie.. Ik heb zeker niks te duchten van de onderkant van de markt. Waar baseer je het op dat de concurrentie positie van *elke ondernemer* geschaad zou worden door de onderkant van de markt?
De helft van dit topic bestaat uit een klaagzang over de maatregelen van de overheid om schijnzelfstandigheid te voorkomen en zelfstandigen te beschermen met de eerder voorgestelde verplichte AOV.

Die problemen komen van de onderkant van de markt, en sijpelen door naar de bovenkant. De daartegen te nemen maatregelen (zoals een verplichte AOV) schaden ook jouw concurrentiepositie. Is het niet van de onderkant van de markt, dan wel van het buitenland.

Je geeft zelf nota bene al aan te overwegen naar het buitenland te verhuizen vanwege deze maatregel. Kenniswerkers hoeven in steeds mindere mate honkvast te zijn. Een hogere mate van regeldruk in een land maakt je concurrentiepositie simpelweg kwetsbaarder.

Hoeft niet veel te zijn, maar wel wat. In the long run is het verleggen van absoluut fiscaal voordeel naar relatief fiscaal voordeel gunstig voor elke 100K+ zelfstandige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dat moeten we dan maar compenseren door het internet en het mobiele abonnement op de zaak te zetten, dat scheelt alvast 1200 euro per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ybos schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:23:
[...]

Er staat letterlijk dit:

[...]

Niet zo'n probleem dan toch :?
Uit de media:

"Zoals te verwachten binnen ons belastingstelsel, is het voordeel afhankelijk van de hoogte van het inkomen in 2020. Voor werkenden met een inkomen tussen 10.000 euro en 98.000 euro stijgt de arbeidskorting in 2020 met maximaal 420 euro."

Heb je een wat hoger inkomen, dan word je dus niet of nauwelijks gecompenseerd. En ook voor de middeninkomens die het meest van AK profiteren klopt de som niet. Naast de stijging van de AK gaat het tarief in de eerste schijf iets omlaag, met een duizelingwekkende 0.2%. Dat is nog 135 euro.

4000 euro minder aftrek kost je onder de streep (rekening houdend met de winstvrijstelling) altijd 1300 tot 1900 euro. Ik zie dus niet hoe je hier ooit neutraal uit kan komen. Het lijkt een herverdeling van IB-ondernemers naar werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ernemmer schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:25:
Dat moeten we dan maar compenseren door het internet en het mobiele abonnement op de zaak te zetten, dat scheelt alvast 1200 euro per jaar.
En elk jaar een nieuwe iPhone (of insert ander merkje telefoon).
Pagina: 1 ... 169 ... 628 Laatste