Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:02:
Inderdaad, als je gewoon de tekst goed leest dan kan je zien dat de inrichting niet als kosten/investering mag worden ingeboekt. Ook niet als je er 40 uur per week werkt.
Maar wat is de definitie van inrichting? Bureau en Stoel horen daar wel bij, maar bij een mobiele airco vindt ik het nog wel te verantwoorden om dat net als een laptop gelijk te stellen aan apparatuur nodig om je werk te doen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

ralpje

Deugpopje

Woy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:16:
[...]

Maar wat is de definitie van inrichting? Bureau en Stoel horen daar wel bij, maar bij een mobiele airco vindt ik het nog wel te verantwoorden om dat net als een laptop gelijk te stellen aan apparatuur nodig om je werk te doen.
Dat vind ik dus ook van een bureau en een stoel. Ook die heb je gewoon nodig om een ergonomische werkplek te kunnen creëren, en kun je eventueel oppakken en ergens anders neerzetten.
Een vaste airco zit nagelvast aan je kantoorruimte en daarvan snap ik dus dat dat is gebonden aan het wel of niet zakelijk zijn van je werkruimte.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ralpje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:22:
[...]

Dat vind ik dus ook van een bureau en een stoel. Ook die heb je gewoon nodig om een ergonomische werkplek te kunnen creëren, en kun je eventueel oppakken en ergens anders neerzetten.
Een vaste airco zit nagelvast aan je kantoorruimte en daarvan snap ik dus dat dat is gebonden aan het wel of niet zakelijk zijn van je werkruimte.
Ik ben het met je eens dat het essentieel is om je werk te doen, maar voor een bureau is de belastingdienst dan weer erg expliciet:
U kunt de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Tot deze kosten horen: energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

ralpje

Deugpopje

I know. Mijn punt was vooral dat omdat men zo expliciet is over bijvoorbeeld dat bureau, ik redeneer dat een (mobiele) airco onder diezelfde voorwaarden valt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:04:
[...]

Jezus... Da's wel een heel erg goed idee. Zat sowieso al in m'n hoofd dat investeringen in vastgoed aantrekkelijk zijn (je moet toch wat met je geld, die spaarrentes gaan nergens over) en een huisje in een wintersportgebied lijkt me ook ideaal...
Als je echt je geld kwijt moet, kan je heel leuk (nieuwe) garageboxen kopen, deze geven iets van 7% rendement en vergen praktisch geen onderhoud.

Bijvoorbeeld.
https://www.fundainbusine...ject-40857961-vosdonk-35/

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Hydra schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:04:
[...]

Jezus... Da's wel een heel erg goed idee. Zat sowieso al in m'n hoofd dat investeringen in vastgoed aantrekkelijk zijn (je moet toch wat met je geld, die spaarrentes gaan nergens over) en een huisje in een wintersportgebied lijkt me ook ideaal...
Je moet alleen goed bedenken of het rendabel (winstgevend) moet zijn of dat je graag een leuk huisje wilt dat je toevallig ook kunt verhuren. Zit nu toevallig in Oostenrijk in een appartementen complex en die zeggen heel eerlijk (zitten weliswaar niet midden in het ski gebied verhuren ook niet in de winter) dat je blij mag zijn met 2 maanden volgeboekt (ook al zegt een makelaar natuurlijk dat 3 maanden makkelijk kan).

Dat zal als je dichtbij een goed ski gebied zijn dat in de zomer ook open is, wellicht iets meer zijn. Maar met gemiddeld 1000 euro per week (en dan heb je best een duur huisje, zeker in de zomer is 1000 euro wel een aardig flink huis), en 4 maanden volledige bezetting heb je nog maar 16K omzet. Waar dus al je kosten nog vanaf gaan. Huizen waar je zelf lekker kunt wonen en ruimte heb voor verhuur van kamers zijn er minder, en zijn duurder.

(ben met mijn vrouw opties aan het doornemen en 1 van de opties is iets kopen en gewoon lekker zelf op die mooie berghelling wonen 8) we komen er al snel achter dat investeren om uiteindelijk geld mee te verdienen een hele lange adem kost, en weet niet of dat het waard is, of dat het gewoon het geld waard is om op een plek die je mooi vind lekker te wonen, bergen vervelen mij nooit)

Maar misschien beetje offtopic allemaal :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:47:
[...]

Je moet alleen goed bedenken of het rendabel (winstgevend) moet zijn of dat je graag een leuk huisje wilt dat je toevallig ook kunt verhuren. Zit nu toevallig in Oostenrijk in een appartementen complex en die zeggen heel eerlijk (zitten weliswaar niet midden in het ski gebied verhuren ook niet in de winter) dat je blij mag zijn met 2 maanden volgeboekt (ook al zegt een makelaar natuurlijk dat 3 maanden makkelijk kan).

Dat zal als je dichtbij een goed ski gebied zijn dat in de zomer ook open is, wellicht iets meer zijn. Maar met gemiddeld 1000 euro per week (en dan heb je best een duur huisje, zeker in de zomer is 1000 euro wel een aardig flink huis), en 4 maanden volledige bezetting heb je nog maar 16K omzet. Waar dus al je kosten nog vanaf gaan. Huizen waar je zelf lekker kunt wonen en ruimte heb voor verhuur van kamers zijn er minder, en zijn duurder.

(ben met mijn vrouw opties aan het doornemen en 1 van de opties is iets kopen en gewoon lekker zelf op die mooie berghelling wonen 8) we komen er al snel achter dat investeren om uiteindelijk geld mee te verdienen een hele lange adem kost, en weet niet of dat het waard is, of dat het gewoon het geld waard is om op een plek die je mooi vind lekker te wonen, bergen vervelen mij nooit)

Maar misschien beetje offtopic allemaal :P
Ach, als je een huisje alleen voor jezelf koopt verdien je er helemaal niks mee, met de verhuur kan je toch wel kostendekkend zo'n huisje hebben en dan kan de aankoop zakelijk wat nog weer leuke voordeeltjes oplevert.
3 maanden verhuurt per jaar is wel heel weinig, op het park hier in de buurt zijn de huisjes veel meer verhuurt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Ernemmer schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:37:
[...]
3 maanden verhuurt per jaar is wel heel weinig, op het park hier in de buurt zijn de huisjes veel meer verhuurt.
"op t park hier" != "wintersporthuisje op berghelling" waarschijnlijk :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:48:
[...]

"op t park hier" != "wintersporthuisje op berghelling" waarschijnlijk :+
Lijkt mij juist dat zo'n huisje in de bergen veel meer verhuurt zal worden.

Maar dit gaat wel heel erg offtopic nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Woy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:26:
Ik ben het met je eens dat het essentieel is om je werk te doen, maar voor een bureau is de belastingdienst dan weer erg expliciet:
Heb ik wel gedaan toen ik nog in NL woonde: btw en inkomstenbelasting. Het moet niet gekker worden, een essentieel bedrijfsmiddel als een bureaustoel niet kunnen aftrekken. Het interesseert me ook niet wat ze daar van vinden. Hier doet de belastingdienst nergens moeilijk over. Vind het wel typisch Nederlands weer: het onderste uit de kan willen halen. Ik ben benieuw wat ze de komende 5 jaar allemaal gaan verzinnen om de kosten/gemiste inkomsten van Corona terug te verdienen. Ik ben blij dat ik niet meer in Nederland woon :).

Ik woon nu ook in een skigebied in de bergen. Massale leegstand ook hier, veel hotels en appartementencomplexen staan leeg. Het is nu extra rustig door Corona maar ook voor de winter zijn er geen boekingen. Sowieso snap ik die obsessie met onroerend goed van de Nederlanders niet, de huizenmarkten gaan echt geen stand houden. De prijsdaling heeft hier ook al ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
com2,1ghz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:59:
Toevallig nog een mail met dezelfde vraag richting mijn accountant gestuurd. Die is helaas op vakantie :P
Nou de accountant had gebeld op basis mijn vraag op de werkkamer en de aftrekbare split unit airco. Hij citeerde hetzelfde als wat de Belastingdienst omschrijft. Kan volgens hem niet.
Een bureau en stoel is grijs gebied, maar een vaste airco installatie is zwart gebied.
Hij zei dat een mobiele airco wel kan. Laat ik die mobiele airco nou net 4 dagen terug verkocht hebben vanwege de waardeloze werking in mijn zolderkamer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Crazy D schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:47:
[...]

Da's nogal een belangrijk dingetje ;)

Huizen in wintersportgebieden zitten behoorlijk vol van Dec tot Maart (de prijzen fluctueren) en in de zomer worden ze over het algemeen ook goed verhuurd. Huisjes buiten die gebieden (vooral als ze ongeschikt zijn voor wintersporters) zijn niet te vergelijken.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
gold_dust schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:44:
[...]

Heb ik wel gedaan toen ik nog in NL woonde: btw en inkomstenbelasting. Het moet niet gekker worden, een essentieel bedrijfsmiddel als een bureaustoel niet kunnen aftrekken. Het interesseert me ook niet wat ze daar van vinden.
Tja, zo kun je alle regels wel aan je laars lappen, bij controle zul je altijd het deksel op je neus krijgen. Ik probeer gewoon aan de goede kant van de regels te blijven, als het een beetje grijs gebied is en ik het voor mijzelf wel kan verantwoorden ga ik aan de kant zitten die voor mij voordelig is.

In het geval van een mobiele airco zou ik het wel kunnen verantwoorden om dat gelijk te stellen aan apparatuur zoals een laptop. Gezien de reactie van de accountant van @com2,1ghz ben ik ieder geval niet de enige die er zo over denkt. Dat maakt het natuurlijk nog niet perse juist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:06
Evengoed is het raar dat je dingen als een bureau en goede stoel niet kan aftrekken.
Zeker voor desk-job bedrijven.
Dat als je 2 uur per week achter je bureau zit de stoel niet zo veel boeit ala, maar als je er 30+ uur per week achter zit? Dan wordt RSI door een slechte stoel een groot risico.

[ Voor 43% gewijzigd door hackerhater op 18-08-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Op zo'n moment komt het op de beoordeling van de inspecteur aan. En als je mobiele airco dan naast je bed staat ipv naast je bureau, is de zaak alweer wat zwakker.

Veel grijs gebied voor interpretatie vatbaar in deze regelgeving. Sommig gebied ook niet, maar alles wat niet zwart-wit is zal altijd voor discussie blijven zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Persoonlijk lap ik de regels aan mijn laars betreffende het bureau en de stoel.
Die twee, zeker nu met Covid-19, worden voor like 90+% zakelijk gebruikt.

De airco hier is van prive geld, maar dingen als de pc, printer, bureau en (profi) bureaustoel?
Ik snap dat ze de regels moesten aanscherpen nadat mensen er misbruik van maakten en op de zaak hun hele huis deden inrichten.
Maar naar mijn mening zijn ze nu de andere kant op geschoten met de regelgeving waardoor je zo goed als niks meer kan aftrekken als je een thuiskantoor hebt zonder eigen ingang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Kantoorinrichting kan alleen zakelijk indien de werkruimte als zakelijk kwalificeert. Apparatuur kan makkelijker zakelijk.

Ik vraag me ten zeerste af of het lucratief is om een deel van je woning als werkruimte op de zaak te zetten. De aftrek is een fractie beter dan de renteaftrek, en je kunt energie en inrichting meenemen als zakelijke kosten. Maar straks verkoop je de woning en dan is een pro rato deel van de winst belastbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
In het algemeen niet, zeker met de idiote huizenprijzen in dit land.
Mocht ik ooit verhuizen ga ik zeker kijken naar de mogelijkheid voor uitbouw waar het kantoor dan in komt.
Gewoon zijn eigen buitendeur geven met evt eigen (tussen)meters en de belastingdienst de middelvinger geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39

MadEgg

Tux is lievvv

Ik neig ook naar de regels aan mijn laars lappen wbt bureau en bureaustoel. Ze staan in mijn aangebouwde berging die ik tot kantoor heb verbouwd. Als het echt nodig is hang ik desnoods wel een klein aanrechtblad en urinoir op zodat het aan de voorwaarden voor zelfstandige kantoorruimte voldoet (eigen uitgang is er al), maar het is mijn zakelijke werkruimte. Ik ga toch niet elders een garagebox lopen huren zodat ik meer geld kwijt ben, terwijl ik een prachtruimte beschikbaar heb?

Dat een bureaustoel wellicht niet aftrekbaar is voor de zelfstandige timmerman of zorgverlener is begrijpelijk. Maar een aantal van die regels zijn overduidelijk gericht op specifieke uitwassen die in het verleden hebben plaatsgevonden - waarom moeten "vaartuigen voor representatieve doeleinden" specifiek uitgesloten worden? Blijkbaar is daar misbruik van gemaakt. Een bureaustoel voor een ICT'er is géén misbruik, maar een essentieel hulpmiddel voor het uitvoeren van de werkzaamheden.

Zeker met oog op de hetze tegen "schijnzelfstandigheid" waarbij werken op locatie bij de klant als een punt gezien wordt wat je minder zelfstandig maakt zou thuiswerken aangemoedigd moeten worden. Dat gesprek wil ik dus wel aangaan met de inspecteur.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
hackerhater schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:46:
In het algemeen niet, zeker met de idiote huizenprijzen in dit land.
Mocht ik ooit verhuizen ga ik zeker kijken naar de mogelijkheid voor uitbouw waar het kantoor dan in komt.
Gewoon zijn eigen buitendeur geven met evt eigen (tussen)meters en de belastingdienst de middelvinger geven.
En toen veranderden de regels en is het opeens niet meer mogelijk om kosten van een kantoor aan eigen huis af te trekken. Zit je daar dan met je uitbouw met een WC :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik heb sowieso het idee dat de beleidsmakers lijken te vergeten dat er genoeg hoog-verdienende ZZP'ers zijn.
Die dan vaak ook desk-jobs zijn.
Met al die regels van de laatste jaren heb ik serieus het idee dat ze denken dat een ZZP'er alleen MBO-niveau en lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Overigens heb ik dus met dit doel een winkelpand gekocht, waarbij ik een deel van de "winkel" gebruik als werkruimte (eigen voordeur, eigen toilet, keuken etc). Alles wat ik aanschaf voor deze 'verdieping' van m'n huis wordt gewoon zakelijk geboekt.

Omdat ik ZZP ben vraag ik me af in hoeverre ik nog verdere voordelen kan genieten - bij een BV zou je "privé" kunnen verhuren aan de BV, maar als ZZPer gaat dit volgens mij niet. Iemand nog tips zonder dat ik naar m'n boekhouder toe moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
com2,1ghz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

En toen veranderden de regels en is het opeens niet meer mogelijk om kosten van een kantoor aan eigen huis af te trekken. Zit je daar dan met je uitbouw met een WC :9
So?
Dan heb ik nog steeds een prima kantoorruimte waar ik mijn werk kan doen en niet door het huis hoef te lopen voor de WC of voor koffie.
Tevens ook een stuk handiger wanneer klanten langs komen.

Nu is alleen de vraag of bij een eventuele verhuizing ik uberhaupt in NL blijf met het gedoe jaar na jaar.
Mijn werkzaamheden zijn niet aan grenzen gebonden en ik kan zo de grens naar de buren overwippen zonder verlies van klanten.

[ Voor 19% gewijzigd door hackerhater op 18-08-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Ik snap de overheid ook niet echt dat je van alles mag aftrekken, maar iets essentieels als een bureaustoel niet. Terwijl ergonomische bureaustoelen ook belangrijk zijn voor de volksgezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
hackerhater schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:51:
[...]

So?
Dan heb ik nog steeds een prima kantoorruimte waar ik mijn werk kan doen en niet door het huis hoef te lopen voor de WC of voor koffie.
Tevens ook een stuk handiger wanneer klanten langs komen.
Een investering van ongeveer 30k tot 40k Alleen maar om kosten te kunnen aftrekken. Is eigenlijk een beetje zonde van je geld. Wat ga je nou allemaal kunnen aftrekken? Een airco, wat koffie en koekjes. Bureautje en een stoel. Kosten en baten wegen niet echt met elkaar op.

Kan je net zo goed echt investeren in een klein pandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
com2,1ghz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

Een investering van ongeveer 30k tot 40k Alleen maar om kosten te kunnen aftrekken. Is eigenlijk een beetje zonde van je geld. Wat ga je nou allemaal kunnen aftrekken? Een airco, wat koffie en koekjes. Bureautje en een stoel. Kosten en baten wegen niet echt met elkaar op.

Kan je net zo goed echt investeren in een klein pandje.
Ik heb sowieso een aparte kantoorruimte nodig. Op dit moment kost het me een van mijn slaapkamers en vind ik het best irritant dat ik klanten daar niet kan ontvangen zonder ze door mijn huis te leiden.

Ja het kost geld, so? Een los pandje kopen of huren puur voor kantoorruimte kost ook geld.
Het is ook niet dat ik het zou doen voor de aftrekbaarheid, maar wanneer ik die ruimte zou inrichten dan direct volgens de regels dat ik dat ik kosten mag aftrekken.
Dus eigen buitendeur, toilet en keukentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
hackerhater schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:49:
Ik heb sowieso het idee dat de beleidsmakers lijken te vergeten dat er genoeg hoog-verdienende ZZP'ers zijn.
Die dan vaak ook desk-jobs zijn.
Met al die regels van de laatste jaren heb ik serieus het idee dat ze denken dat een ZZP'er alleen MBO-niveau en lager is.
Die groep is ook heel groot geworden, en de reden dat er de afgelopen 5 jaar veel meer (ongewenste) politieke aandacht is voor de hele groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
Dan moeten ze die groep aanpakken i.p.v. de groep die geen hulp nodig heeft het leven zuur te maken?
Enige wat ze op dit moment bereiken is dat de groep die niet aan grenzen gebonden is gaat nadenken over emigreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
Sommige nemen hun bureaustoel ook mee naar de klant, dus zou je wat mij betreft prima zakelijk kunnen boeken zonder een kantoor te hebben.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben bezig om mijzelf wat te "ontbinden". Meerjarenplan. Locatie-onafhankelijk inkomen (los van het covid-thuiswerken op mijn hoofdproject) begint toch leuk toe te nemen. Ik target eind dit jaar 5000 euro op jaarbasis en eind volgend jaar 20.000 euro op jaarbasis. Als ik daarna zo'n stap kan maken ben ik min of meer vrij.

[ Voor 30% gewijzigd door t_captain op 18-08-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
t_captain schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:03:
Ik ben bezig om mijzelf wat te "ontbinden". Meerjarenplan. Locatie-onafhankelijk inkomen (los van het covid-thuiswerken op mijn hoofdproject) begint toch leuk toe te nemen. Ik target eind dit jaar 5000 euro op jaarbasis en eind volgend jaar 20.000 euro op jaarbasis. Als ik daarna zo'n stap kan maken ben ik min of meer vrij.
Uiteindelijk wil ik naast mijn ZZP'er functie, ook andere inkomsten hebben, wanneer ik bijvoorbeeld op vakantie of ziek ben. Ik heb heel veel gedaan in de hostingbranche en ken eigenlijk alle (technische) ins en outs. Het idee speelt dus om een hostingbedrijf te starten, echter:
- is de markt erg verzadigd
- kleine spelers laten zich opkopen door grotere spelers, waarom is dat? Te weinig marge en dus niet winstgevend genoeg?
- AWS/GCP/Azure Cloud. Wat als zij straks heel laagdrempelig domein en webhosting gaan aanbieden met laagdrempelig support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
c-nan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:12:
[...]

Uiteindelijk wil ik naast mijn ZZP'er functie, ook andere inkomsten hebben, wanneer ik bijvoorbeeld op vakantie of ziek ben. Ik heb heel veel gedaan in de hostingbranche en ken eigenlijk alle (technische) ins en outs. Het idee speelt dus om een hostingbedrijf te starten, echter:
- kleine spelers laten zich opkopen door grotere spelers, waarom is dat? Te weinig marge en dus niet winstgevend genoeg?
- AWS/GCP/Azure Cloud. Wat als zij straks heel laagdrempelig domein en webhosting gaan aanbieden met laagdrempelig support.
Wat bij mij heel goed werk is om losse klussen aan te nemen (denk aan WordPress websites opzetten voor klanten) voor half-consultancy tarief (om het betaalbaar te houden) en vervolgens hosting en management met een premium aan te bieden. Tot dusver lukt dat goed, en heb ik daadwerkelijk een update/upgrade dag per week gepland om zaken voor m'n klanten te updaten.

Die terugkerende inkomsten beginnen leuke vormen aan te nemen. Ik ben van plan op korte termijn een 'proefballonnetje' te doen - remote klus met deze inkomsten terwijl ik elders in de EU "op vakantie" ben gedurende 3 maanden. Kijken hoe dat gaat

Voor de public cloud hoef je niet bang te zijn, die kunnen nooit op prijs en MKB concurreren. Voor een WordPressje met SQL ben je op azure al meer dan 40 euro/m kwijt. Performance is drama. VM? Nog duurder.

[ Voor 7% gewijzigd door las3r op 18-08-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

gold_dust schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:44:

Heb ik wel gedaan toen ik nog in NL woonde: btw en inkomstenbelasting. Het moet niet gekker worden, een essentieel bedrijfsmiddel als een bureaustoel niet kunnen aftrekken. Het interesseert me ook niet wat ze daar van vinden. Hier doet de belastingdienst nergens moeilijk over.
Nou ja onze 'voorgangers' hebben dat verkloot. Boot op naam van de zaak omdat je 1 keer per jaar met klanten gaat varen, luxe hoekbank die niet eens in het kantoortje zelf past, voor 1 keer per jaar dat een klant 5 minuten wachten, etc. De extremen inderdaad, maar dat is wel de basis waarom de regels strakker zijn geworden. Zelfde ook met bv lease auto, bijtelling is niet voor niets gekomen... Idem voor lunch geregeld door de baas. Dankzij misbruik is iedereen de lul.
Hydra schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:03:
Da's nogal een belangrijk dingetje ;)

Huizen in wintersportgebieden zitten behoorlijk vol van Dec tot Maart (de prijzen fluctueren) en in de zomer worden ze over het algemeen ook goed verhuurd. Huisjes buiten die gebieden (vooral als ze ongeschikt zijn voor wintersporters) zijn niet te vergelijken.
Niet mijn eigen visie, maar wat er hier gewoon gezegd wordt. Natuurlijk zal een huisje onderaan de ski piste beter gevuld zijn dan wanneer je eerst 2 km moet lopen of 10km moet rijden. Maar, die huisjes zijn dan ook vele malen duurder waardoor je die extra huur ook wel _moet_ hebben. Prijzen die ik in Frankrijk heb gezien in een voor mij interessant gebiedt varieerden van 750.000 op een goede locatie (niet eens op 100 meter van de kabelbaan... daar zitten alleen maar appartementen) tot 400K voor eenzelfde soort huisje maar dan een stukje rijden. Best verschilletje dus. En in de zomer valt het vies tegen hoor wat er verhuurd wordt. In de zomer verhuren is een leuk extraatje, zijn maar een paar plekken die echt heel interessant zijn (heel goede fiets- en wandelmogelijkheden, veel kabelbanen die open zijn).

Maar goed ik weet niet of het een apart topic waardig is ("investeren in huisjes") of dat het toch wel een beetje hier thuis hoort.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
Investering in buitenlands vastgoed is een leuk onderwerp waar ik ook mee loop te stoeien voor de toekomst, dus wellicht kunnen we een afsplitsing maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
c-nan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:12:
[...]

Als een ex-hoster:
Tenzij je een nice-hoster bent of groot volume is het in het algemeen het gedoe niet waard.
Gezeur van klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Criminelen die je machines constant aanvallen, etc.

Op zich was het wel winstgevend, maar als je keek hoeveel werk je eraan had (zelfs met Linux servers) was het het gedoe niet waard.
We hebben onze hostingtak dan ook opgeheven begin dit jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door hackerhater op 18-08-2020 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

c-nan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:02:
Sommige nemen hun bureaustoel ook mee naar de klant, dus zou je wat mij betreft prima zakelijk kunnen boeken zonder een kantoor te hebben.
Sommigen nemen ook hun tv mee naar klanten om een presentatie te geven, maar dat zijn toch wel echt de uitzonderingen :P
hackerhater schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Ik heb sowieso een aparte kantoorruimte nodig. Op dit moment kost het me een van mijn slaapkamers en vind ik het best irritant dat ik klanten daar niet kan ontvangen zonder ze door mijn huis te leiden.

Ja het kost geld, so? Een los pandje kopen of huren puur voor kantoorruimte kost ook geld.
Het is ook niet dat ik het zou doen voor de aftrekbaarheid, maar wanneer ik die ruimte zou inrichten dan direct volgens de regels dat ik dat ik kosten mag aftrekken.
Dus eigen buitendeur, toilet en keukentje.
Ik zou dat wel even goed laten uitrekenen. Als je het zakelijk gaat doen, komt dat deel op je balans en bij verkoop heb je opeens een leuke winst te pakken. Als je echt vaak klanten moet ontvangen kan ik me er nog iets bij voorstellen maar voor sporadisch zou ik dan eerder denken aan werkplek huur, of gewoon bij een Van der Valk afspreken. Meteen handig om een hapje te eten :+ Maar goed, dat is persoonlijk. Ik "offer" geen slaapkamer op voor mijn werkplek, ik heb 2 kamers over in huis waarvan nu dus 1 in gebruik door mijn vrouw en mijzelf. Ik ontvang geen klanten, als ik iets moet afspreken doe ik dat sowieso liever bij Van der Valk (ook wat centraler dan waar ik woon). Dus vanuit mijn situatie geredeneerd is een echte kantoorruimte thuis gewoon onzin. Maar goed, elke situatie is anders. Een topic als deze is natuurlijk ook om gedachtes en meningen te geven.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Nou ja afhankelijk van wat de toekomst brengt blijft het kantoorruimte aan/in huis of dat we wat gaan huren buitenshuis.
Time will tell. Iets externs vond ik nogal nutteloos voor die 1 a 2 dagen per week dat ik thuis werkte.
Maar nu met Covid en dat vrouwlief (mede-eigenaar) wellicht ook fulltime gaat freelancen gaat de balans veranderen.

In mijn huis heb ik 2 slaapkamers waarvan nu 1 in gebruik is als kantoor dus 0 over.
Maar goed we zullen wel zien wat de toekomst brengt. Voorlopig blijf ik hier mooi wonen waar ik woon dus dat is nog lange niet aan de orde :)

Sowieso als vrouwlief inderdaad ook gaat freelancen kunnen we verhuizen de komende jaren wel vergeten (hypotheek) :+

Betreffende klant afspraken: Nieuwe klanten spreek ik altijd af bij de (goede) lunchroom hier in de buurt O-)
Inderdaad direct een hapje eten bij besprekingen.

Maar af en toe komt een bestaande klant gewoon bij ons thuis omdat ie wat details wilt bespreken.

[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 18-08-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Crazy D schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:32:
[...]

Sommigen nemen ook hun tv mee naar klanten om een presentatie te geven, maar dat zijn toch wel echt de uitzonderingen :P
Ik begrijp je punt wel, maar een presentatie geef je niet dagelijks. Zitten op je stoel doe je wel dagelijks :) niet iedere opdrachtgever heeft fatsoenlijke stoelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
c-nan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Ik begrijp je punt wel, maar een presentatie geef je niet dagelijks. Zitten op je stoel doe je wel dagelijks :) niet iedere opdrachtgever heeft fatsoenlijke stoelen.
Weet nog dat ik gedetacheerd werd bij een klant. Even. ouwe HP 15 inch schermpjes die afgestoft en wat VGA kabels tevoorschijn kwamen. Werden wat gammele stoelen uit het het magazijn gehaald die eigenlijk bedoeld was om met het afval weggevoerd te worden

De tafels mochten we zelf gaan tillen uit het magazijn en alles inrichten. Wat een armoe was dat zeg :P Of juist weer niet aangezien we 2 dagen bezig waren de boel aan het inrichten. Geen goedkope grap voor 1 heel team van 5 man a la 90 euro per uur die even wat verlengsnoertjes en ethernetkabels mochten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 10:46

page404

Website says no

hackerhater schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:38:

Betreffende klant afspraken: Nieuwe klanten spreek ik altijd af bij de (goede) lunchroom hier in de buurt O-)
Inderdaad direct een hapje eten bij besprekingen.
Ik heb zo af en toe ook van dat soort "afspraken" hoor O-) even kort over het werk hebben en daarna lekker eten >:)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:06
Volgend jaar willen wij verhuizen en een woning waar een aparte kantoorruimte gerealiseerd kan worden staat wel op het wensen lijstje.
Enerszijds zou het interessant kunnen zijn om het zakelijk in te richten, aparte voordeur, toilet etc, aan de andere kant wil ik die ruimte ook gebruiken voor mijn hobby (muziek compositie) en experimenteren met VR (al kan ik dat laatste nog wel doen binnen m'n huidige onderneming), dus zal ik er ook een hoop uren in vertoeven waar ik dan niet bezig ben met software ontwikkel werk (en als ik tzt weer veel bij een klant zit dan loop die verhouding weer helemaal scheef).
Tenzij ik mijn muziek hobby ook een bedrijfsmatig jasje geef en registreer bij kvk, maar de belastingdienst is echter ook weer niet zo happig op ondernemingen die nauwelijks omzet genereren of winst maken.

Alles dan privé houden scheelt weer wat gedoe, al betaal ik dan wel meer belasting omdat ik kosten die ik zowiezo dan maak niet kan aftrekken als zakelijk.

Maar wie weet zijn er andere tweakers met soortgelijke hobbies die het wel combineren met hun zakelijke ruimte

[ Voor 5% gewijzigd door Metaalhoofd op 18-08-2020 14:32 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
Metaalhoofd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:10:
Volgend jaar willen wij verhuizen en een woning waar een aparte kantoorruimte gerealiseerd kan worden staat wel op het wensen lijstje.
Enerszijds zou het interessant kunnen om het zakelijk in te richten, aparte voordeur, toilet etc, aan de andere kant wil ik die ruimte ook gebruiken voor mijn hobby (muziek compositie), dus zal ik er ook een hoop uren in vertoeven waar ik dan niet bezig ben met software ontwikkel werk (en als ik tzt weer veel bij een klant zit dan loop die verhouding weer helemaal scheef).
Tenzij ik mijn hobby ook een bedrijfsmatig jasje geef en registreer bij kvk, maar de belastingdienst is echter ook weer niet zo happig op ondernemingen die nauwelijks omzet genereren of winst maken.

Alles dan privé houden scheelt weer wat gedoe, al betaal ik dan wel meer belasting omdat ik kosten die ik zowiezo dan maak niet kan aftrekken als zakelijk.

Maar wie weet zijn er andere tweakers met soortgelijke hobbies die het wel combineren met hun zakelijke ruimte
Ik zit dus uiteindelijk in hetzelfde schuitje (maar ik heb de 'eigen' opgang al). De bank is op dit soort huizen ook niet happig "woon-werk"-pand, wij mochten 10% van de koopprijs zelf aanleveren als dank voor het afnemen van een hypotheek :'(. Verder moet je rekening houden met zo'n pand dat je het ook als woon-werk pand geregistreerd staat, dat je het werk-gedeelte (bedrijfsgedeelte) los moet laten taxeren, en dat je 6% overdrachtsbelasting over dat stuk mag lappen. Viel me erg tegen allemaal.

Overigens heb ik 'niks' zakelijk gedaan (want geen budget voor destijds, net gestart, alle spaargeld in het huis) en oefen ik hier mijn hobby uit. Alles wat van z'n plek kan in de werkruimte is zakelijk betaald (inclusief stoelen, tafels, monitoren, netwerk) en dat is m.i. prima te verantwoorden, ook als je 90% bij je klant op kantoor zit.

Verder gebruik ik de ruimte als muziekstudio (iets met koperinstrumenten) vanwege de fijne demping hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
las3r schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

Ik zit dus uiteindelijk in hetzelfde schuitje (maar ik heb de 'eigen' opgang al). De bank is op dit soort huizen ook niet happig "woon-werk"-pand, wij mochten 10% van de koopprijs zelf aanleveren als dank voor het afnemen van een hypotheek :'(. Verder moet je rekening houden met zo'n pand dat je het ook als woon-werk pand geregistreerd staat, dat je het werk-gedeelte (bedrijfsgedeelte) los moet laten taxeren, en dat je 6% overdrachtsbelasting over dat stuk mag lappen. Viel me erg tegen allemaal.

Overigens heb ik 'niks' zakelijk gedaan (want geen budget voor destijds, net gestart, alle spaargeld in het huis) en oefen ik hier mijn hobby uit. Alles wat van z'n plek kan in de werkruimte is zakelijk betaald (inclusief stoelen, tafels, monitoren, netwerk) en dat is m.i. prima te verantwoorden, ook als je 90% bij je klant op kantoor zit.

Verder gebruik ik de ruimte als muziekstudio (iets met koperinstrumenten) vanwege de fijne demping hier.
Ja, al die 'oh, ga je het zakelijk gebruiken? Maar dan gelden andere regels' achtige dingen ben ik wel een beetje beducht voor.
Een zakelijke werkruimte aan huis is denk ik alleen echt interessant/nodig voor beroepen waar je vaak cliënten thuis ontvangt en niet voor de zzp-er die gewoon een aparte ruimte wil om te werken/ontspannen/hobbyen en denkt investerings kosten te kunnen drukken door het zakelijk in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Ik moet zeggen dat wij 'hiervoor' hebben gekozen zodat ik echt "weg" ben als ik aan het werk ben, en daadwerkelijk een goede ruimte heb om presentaties te geven (representatief) en eventueel met klanten kan spreken. Een zolderkamertje geeft mij niet genoeg comfort, en continu herrie op de achtergrond.

Maar goed, dit is dan ook gewoon een winkelpand - dus we hebben het onszelf (met volle tevredenheid) aangedaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ichiko
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10-2024
Ook ik wil mijn jaarruimte (of in ieder geval een deel ervan) gebruiken om te storten op een lijfrente beleggingsrekening.

Bright is duidelijk de goedkoopste qua kosten, maar ik neem aan dat er ook nog verschil zit in het rendement wat de diverse partijen weten te behalen. Uiteraard snap ik dat het rendement vanuit het verleden geen garantie is voor de toekomst, maar het geeft toch enige indicatie? Waar ik dus op doel is dat ik best voor de iets duurdere concurrent wil kiezen indien zij simpelweg beter lijken te zijn in beleggen en mij per saldo meer geld opleveren.

Als ik de tabellen moet geloven dan heeft BND in de afgelopen 10 jaar bij een neutraal beleggingsprofiel gemiddeld zo'n 5,88% rendement behaald. Bij Bright lijkt dat onder de 4% te liggen.

Die tabellen vind ik soms lastig te interpreteren, zeker die van Bright. Hoe denken jullie hierover?

BND boekt overigens kostenloos het vermogen over naar een concurrent wanneer je weg wil, dus ik zat er ook nog aan te denken bij zowel BND als ook bij Bright een rekening te openen. Ik kan het dan eens een paar jaar aankijken. Of misschien uiteindelijk zelfs zo laten in het kader van risicospreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
las3r schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:57:
Ik moet zeggen dat wij 'hiervoor' hebben gekozen zodat ik echt "weg" ben als ik aan het werk ben, en daadwerkelijk een goede ruimte heb om presentaties te geven (representatief) en eventueel met klanten kan spreken. Een zolderkamertje geeft mij niet genoeg comfort, en continu herrie op de achtergrond.

Maar goed, dit is dan ook gewoon een winkelpand - dus we hebben het onszelf (met volle tevredenheid) aangedaan ;-)
Dat is eigenlijk ook de reden dat ik liefst in een aparte aanbouw zit of een garage verbouw, want bij een aparte kamer in het huis (zoals nu) komen kinderen/vrouwlief toch buurten, moet ik door het huis heen om naar het toilet te gaan/drinken pakken en als ik gasten ontvang (zal ik voor m'n dagelijks werk niet zo veel doen, maar qua muziek bijv wel gast-muzikanten) is een aparte ingang wel het meest prettig.
Dus als mijn 'wensen' eigenlijk al neigen naar een aparte afgesloten ruimte (wel aan/naast huis, want als ik er voor moet reizen dan vind ik het weer een te hoge drempel om even te gaan puzzelen op een compositie oid), dan is de stap kleiner naar een echte 'zakelijke' ruimte, maar als dat zoveel extra gedoe meebrengt voor die 20k investerings aftrek oid, vraag ik me af of het de moeite is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Ichiko schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:02:
Ook ik wil mijn jaarruimte (of in ieder geval een deel ervan) gebruiken om te storten op een lijfrente beleggingsrekening.

Bright is duidelijk de goedkoopste qua kosten, maar ik neem aan dat er ook nog verschil zit in het rendement wat de diverse partijen weten te behalen. Uiteraard snap ik dat het rendement vanuit het verleden geen garantie is voor de toekomst, maar het geeft toch enige indicatie? Waar ik dus op doel is dat ik best voor de iets duurdere concurrent wil kiezen indien zij simpelweg beter lijken te zijn in beleggen en mij per saldo meer geld opleveren.

Als ik de tabellen moet geloven dan heeft BND in de afgelopen 10 jaar bij een neutraal beleggingsprofiel gemiddeld zo'n 5,88% rendement behaald. Bij Bright lijkt dat onder de 4% te liggen.

Die tabellen vind ik soms lastig te interpreteren, zeker die van Bright. Hoe denken jullie hierover?

BND boekt overigens kostenloos het vermogen over naar een concurrent wanneer je weg wil, dus ik zat er ook nog aan te denken bij zowel BND als ook bij Bright een rekening te openen. Ik kan het dan eens een paar jaar aankijken. Of misschien uiteindelijk zelfs zo laten in het kader van risicospreiding?
Goede overweging. Bij vergelijking van de behaalde rendementen moet je alleen niet vergeten te kijken naar de periode. Bright is in feb. 2015 gestart en heeft dan een rendement op neutraal van 3.93%. BND heeft van 2015-2020Q2 een rendement van 3.66%
Nu is ook die vergelijking nog niet zuiver, omdat Bright begon met kopen op dat moment en dus nog geen bestaande portefeuille had waar ze verlies op zouden kunnen maken.
Dus dan maar eens kijken naar de laatste drie jaar (2017-2019) dan is het bij Bright 5.97% en bij BND 7.95%, dan slaat het dus weer de andere kant op.
Het lijkt wel een prognose: zeg maar welke uitkomst je wil hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54
De laatste tijd wordt ik minstens 1x per week gebeld door Ziggo Zakelijk. Iedere keer dat ze een mooie aanbieding voor me hebben. Vandaag weer gebeld en aangegeven dat ik zo vaak gebeld word. Zijn advies: verander je telefoonnummer bij de KvK.
Hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

UrbanSnEAky schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:15:
De laatste tijd wordt ik minstens 1x per week gebeld door Ziggo Zakelijk. Iedere keer dat ze een mooie aanbieding voor me hebben. Vandaag weer gebeld en aangegeven dat ik zo vaak gebeld word. Zijn advies: verander je telefoonnummer bij de KvK.
Dat heb ik ook een tijdje gehad een paar maanden geleden. Zeer irritant, ik werd steeds korter met ze afkappen. Gelukkig is het nu alweer een maand of 3 rustig. Ik heb ze wel elke keer dringend verzocht om me uit hun bellijsten te halen aangezien hun collega's me de week/dag ervoor al hadden gebeld. Uiteindelijk is dat gelukt blijkbaar.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het telefoonnummer dat bij de KvK geregistreerd staat verdwijnt direct in de voicemail. De optie om bij KvK aan te geven niet benaderd te worden lijkt geen garantie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sinds de jaarlijkse bijdrage is geschrapt moeten die mensen ergens anders hun geld vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

t_captain schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:03:
Locatie-onafhankelijk inkomen (los van het covid-thuiswerken op mijn hoofdproject) begint toch leuk toe te nemen.
Klinkt leuk! Kun je een tipje van de sluier oplichten? Heb je een product ontwikkelt? Of een dienst? Is het een soort subscription-model, of een jaarlijke licensie?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 14:52

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Zodra ze openen met "blabla energie blabla" of "blabla zakelijk dit" dan zeg ik gelijk "geen interesse"
en soms zijn ze beleefd en zeggen ze doei en soms krijg je gelijk tuut-tuut of het bel-me-niet bandje..
wat vreemd is want ik sta daar zeker geregistreerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 19-09 11:51
Same, al is het hier alweer een tijdje stil nu. Het lijkt soms een soort vloedgolf die alles onderspoelt voor een tijd en dan weer weg trekt.

Volgens mij zijn het telkens andere callcenters die als onkruid uit de grond schieten en binnen no-time weer verdwenen zijn. Zij kopen die databases op en bellen gewoon domweg alle nummers af in de hoop dat er mensen op in gaan. Zit schijnbaar toch een mooi verdienmodel achter anders zou het niet worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54
Inderdaad, het is een tijdje stil geweest en nu beginnen ze weer. Leuk dat je aan kan geven bij de KvK dat je gegevens voor dit soort doeleinde niet gebruikt mogen worden, hier geven dit soort bedrijven geen gehoor aan iig.
Ik kijk het nog wel even aan, anders over prepaid nummer oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
omdat zij mij ook lekker onbeschoft bellen reageer ik tegenwoordig ook onbeschoft: ik verbreek meteen de verbinding zonder ook maar iets te zeggen zodra ik door heb dat het weer zo'n call center is. indien mogelijk blokkeer ik ook meteen het nummer waarmee ze gebeld hebben.

Ik moet zeggen (afkloppen) dat het de laatste jaren erg rustig is bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Leipo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:18:
omdat zij mij ook lekker onbeschoft bellen reageer ik tegenwoordig ook onbeschoft: ik verbreek meteen de verbinding zonder ook maar iets te zeggen zodra ik door heb dat het weer zo'n call center is. indien mogelijk blokkeer ik ook meteen het nummer waarmee ze gebeld hebben.

Ik moet zeggen (afkloppen) dat het de laatste jaren erg rustig is bij mij :)
Dit dus. Soms heb je mensen die dan weer zeggen dat die mensen "ook maar hun werk doen", hun werk is het oplichten van mensen. Het aansmeren van peperdure contracten. Zeker als het gaat om zwakkere mensen zoals ouderen.
Willen ze ZZP-ers een zakelijk energie verkopen terwijl het note bene niet eens aftrekbaar is. Maar je zit wel met b2b voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
"Fantastische aanbieding...............supersnel internet...............KPN".

Mijn eerste antwoord is: Lijkt me geweldig, wat is jullie prijs voor een verbinding met meer dan 600/50 mbit ? (Hier ligt geen glas, dus coax is het snelste hier).

"Ik ga even voor u kijken......en TV ? Hebt u dat ook".

En dan is het gesprek altijd heel snel klaar (want ADSL), telefoonnummer blokkeren en het is weer rustig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
TucanoItaly schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Klinkt leuk! Kun je een tipje van de sluier oplichten? Heb je een product ontwikkelt? Of een dienst? Is het een soort subscription-model, of een jaarlijke licensie?
Een servicecontract (heb ik al enkele jaren). Dat is 100% remote.

En sinds kort een dienst waarbij ik signalen aan een trading platform lever. Dat is waar het groeipotentieel in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
com2,1ghz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Willen ze ZZP-ers een zakelijk energie verkopen terwijl het note bene niet eens aftrekbaar is. Maar je zit wel met b2b voorwaarden.
Zakelijke energiecontracten hebben veel hogere opzegvergoedingen en daardoor waarschijnlijk een betere commissie voor het callcenter. Als klant zie ik geen nut om je prive-woning met een zakelijk contract van energie te voorzien.

Er zijn ook bellers die internet/TV/bellen aanbieden aan ZZP-ers. Ik zie ook niet hoe ik die factuur zakelijk zou kunnen verantwoorden. Internet, telefoon eventueel wel, maar alleen als je prive al een andere aansluiting hebt. Televisie alleen als je in je bedrijf een wachtruimte hebt met een TV ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
las3r schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:31:
"Fantastische aanbieding...............supersnel internet...............KPN".

Mijn eerste antwoord is: Lijkt me geweldig, wat is jullie prijs voor een verbinding met meer dan 600/50 mbit ? (Hier ligt geen glas, dus coax is het snelste hier).

"Ik ga even voor u kijken......en TV ? Hebt u dat ook".

En dan is het gesprek altijd heel snel klaar (want ADSL), telefoonnummer blokkeren en het is weer rustig.
Ik had in april zo n beetje 2 maanden lang problemen met mijn internet die vrijwel onbruikbaar was. Dus zat regelmatig met ze aan de lijn. Opeens word ik 5 minuten later opgebeld...door Ziggo.
Werd gevraagd of ik geinteresseerd was in goedkoop internet. Oh doe maar hoor! Ja prima.
Zij: Mooi dan gaan we dat regelen. Wat betaalt u?
Ik: 58 euro
Zij: Ja das wel prijzig. Wij kunnen u wat goedkopers aanbieden. Waar zit u nu met uw internet?
Ik: Bij Ziggo
Zij: Huh Ziggo? Oh ja deze aanbieding geldt alleen voor nieuwe klanten

:')

spoiler:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
Ik neem sinds een aantal jaar geen telefoon meer op als het een onbekend/afgeschermd nummer is. Als het echt belangrijk is laten ze wel een voicemail achter. En sinds vorige maand heb ik mijn thuis-telefoon geheel opgezegd. Mijn bij KvK geregistreerde telnr bestaat nu dus niet meer. Heerlijk rustig ;)
En klanten weten me wel te vinden via mobiel/email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Volgens mij bellen de meeste callcenters bellen niet meer met anoniem nummer? Volgens mij belt niemand me de laatste maanden meer "onbekend".

Als ik wordt gebeld door de volgende verkoper van het een of ander, zet ik het nummer in de blokkeerlijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:27:
Volgens mij bellen de meeste callcenters bellen niet meer met anoniem nummer? Volgens mij belt niemand me de laatste maanden meer "onbekend".

Als ik wordt gebeld door de volgende verkoper van het een of ander, zet ik het nummer in de blokkeerlijst.
Het zou volgens mij niet meer mogen, maar vorige maand ben ik toch weer een aantal keer door anonieme callcenters over energie gebeld. Sowieso zijn dat echt vuige praktijken, ze geven altijd aan dat ze namens je huidige energieleverancier bellen, maar als je dan vraagt welke dat is dan blijft het stil.

Ik hang tegenwoordig ook direct op met de mededeling "Geen interesse" als ik het woord energie hoor, ik ga ze niet eens meer uit laten praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
Anoniem , 088 en 085 (en 020 ook niet want zijn veelal recruiters) neem ik nooit op. Deze mogen de VM inspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

com2,1ghz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:38:
door Ziggo.
Werd gevraagd of ik geinteresseerd was in goedkoop internet.
Ziggo is best interessant qua snelheid, maar zelfs zakelijk gezien zit TV in de prijs. Zakelijk. TV. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:35
Rtl Z ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 19-09 11:51
miena21 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:05:
Anoniem , 088 en 085 (en 020 ook niet want zijn veelal recruiters) neem ik nooit op. Deze mogen de VM inspreken.
Laatste periode dat ik van die Ziggo belletjes kreeg waren het voornamelijk 010-nummers. Recruiters e.d. bellen tegenwoordig ook vaak vanaf 06-nummers heb ik de indruk.

Kan wel alles gaan lopen blokkeren op mijn telefoon maar voor die ene fanatiekeling die me die ene keer per maand belt zeg ik wel zelf dat ik geen interesse heb in de geboden diensten. Zoveel tijd ben ik er nu ook weer niet aan kwijt.

Vroeger was ik heel erg bot en lomp bij zulke belletjes maar daar schieten die mensen ook niks mee op. Het zijn vaak jonge mensen die zich willen bewijzen en die idiote targets moeten halen. Als ze netjes tegen mij zijn en niet te opdringerig hoor ik het meestal wel even aan. Liever dat ze mijn naam daarna gewoon wegstrepen van de lijst ipv dat ze voor de zoveelste keer worden uitgekafferd.

Hmm ik word steeds liever tegenwoordig.....

[ Voor 25% gewijzigd door Mandera op 19-08-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:31:
[...]

Het zou volgens mij niet meer mogen, maar vorige maand ben ik toch weer een aantal keer door anonieme callcenters over energie gebeld. Sowieso zijn dat echt vuige praktijken, ze geven altijd aan dat ze namens je huidige energieleverancier bellen, maar als je dan vraagt welke dat is dan blijft het stil.

Ik hang tegenwoordig ook direct op met de mededeling "Geen interesse" als ik het woord energie hoor, ik ga ze niet eens meer uit laten praten.
Vandaag nog de ''vastelastenvergelijker'' aan de telefoon gehad en voor de 10e keer gevraagd of ze mij uit het systeem willen halen. Elke maand gebruiken ze een ander nummer, blokkeren werkt namelijk niet bij die toko.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Heeft iemand wel eens gebruik gemaakt van de gebruikelijkloonregeling voor start-ups die gekoppeld is aan de WBSO?
Zie: https://www.rvo.nl/subsid...l-voordeel-voor-start-ups

Je mag hierdoor het minimum loon als gebruikelijk loon hanteren voor alle jaren waarvoor je WBSO startersvoordeel hebt gekregen. Dan hoef je jezelf dus geen DGA salaris van 46k uit te betalen. Minimum loon is 20k oid?

Ik wist niet dat dit bestond, kom het vandaag toevallig tegen. Heb het niet doorgerekend, maar dit zou weleens de balans richting BV kunnen duwen in de "eenmanszaak vs BV wat is voordeliger" discussie, ook voor mensen die net beginnen. Vooropgesteld dat je WBSO krijgt uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ze hebben mij de laatste maanden ook platgebeld vanuit KPN, Ziggo en T-Mobile. Allemaal met hetzelfde verhaal: stap op je huisadres over op zakelijk internet, en je kunt de boel aftrekken van de belasting!

Ik heb ze stuk voor stuk uitgelegd dat dat wellicht in hun script staat, maar dat de Belastingdienst het daar helemaal niet mee eens is. Ik heb uit verveling de Belastingtelefoon gebeld om het na te vragen, en uiteindelijk iemand met daadwerkelijk inhoudelijke kennis van btw te spreken gekregen, en de enige manier om het zonder potentiële problemen geregeld te krijgen, is om een verdeelsleutel tussen zakelijk en privé te laten vastleggen door de inspecteur, en dan kun je dat gedeelte van de kosten en btw zakelijk boeken en dus aftrekken.

En dan hebben we het over een paar tientjes per jaar, dus dat gedoe ga ik niet aan, omdat je dan ook zakelijke voorwaarden krijgt op je abonnementen, in plaats van consumentenbescherming.

Na de zoveelste "het kan sneller en goedkoper" heb ik mijn eigen provider, T-Mobile, opgebeld en de aanbiedingen voorgelegd die ik van de anderen kreeg. Nu heb ik voor € 50 per maand inclusief btw een vaste internetverbinding van 1000/1000, en mobiel onbeperkt bellen en onbeperkte data via 4G/5G. Toen de Ziggomeneer terugbelde en ik hem dat vertelde, was 'ie niet blij, want daar kon 'ie niet overheen.

Een dag daarna belde T-Mobile zakelijk of ik wilde overstappen naar zakelijk. :')

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 20-08-2020 11:48 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Ichiko
BertS schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:53:
[...]

Goede overweging. Bij vergelijking van de behaalde rendementen moet je alleen niet vergeten te kijken naar de periode. Bright is in feb. 2015 gestart en heeft dan een rendement op neutraal van 3.93%. BND heeft van 2015-2020Q2 een rendement van 3.66%
Nu is ook die vergelijking nog niet zuiver, omdat Bright begon met kopen op dat moment en dus nog geen bestaande portefeuille had waar ze verlies op zouden kunnen maken.
Dus dan maar eens kijken naar de laatste drie jaar (2017-2019) dan is het bij Bright 5.97% en bij BND 7.95%, dan slaat het dus weer de andere kant op.
Haha ja het blijft een gok uiteindelijk, dat begrijp ik. Ik zit er sterk aan te denken om bij zowel Bright als bij BND een rekening te openen en het gewoon eens te ervaren voor de komende 5 jaar. Dan nog hoeft dat uiteraard niet alles te zeggen voor de jaren daarna, maar desondanks lijkt het mij wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

CodeCaster schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:50:

Na de zoveelste "het kan sneller en goedkoper" heb ik mijn eigen provider, T-Mobile, opgebeld en de aanbiedingen voorgelegd die ik van andere kreeg. Nu heb ik voor € 50 per maand inclusief btw een vaste internetverbinding van 1000/1000, en mobiel onbeperkt bellen en onbeperkte data via 4G/5G. Toen de Ziggomeneer terugbelde en ik hem dat vertelde, was 'ie niet blij, want daar kon 'ie niet overheen.
Dat heb je goed geregeld. Ik heb T-Mobile Sim-Only Unlimited voor 30 EUR incl btw en 200/200 glas voor 49 EUR incl btw van Youfone. Ga over een jaartje ook eens proberen om het als een combinatiepakket onder te brengen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
T-Mobile unlimited kost mij 26,- exl BTW per maand.
Ichiko schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Haha ja het blijft een gok uiteindelijk, dat begrijp ik. Ik zit er sterk aan te denken om bij zowel Bright als bij BND een rekening te openen en het gewoon eens te ervaren voor de komende 5 jaar. Dan nog hoeft dat uiteraard niet alles te zeggen voor de jaren daarna, maar desondanks lijkt het mij wel interessant.
Voor wie een beetje wil spelen met geld (vooralsnog meer voor de hobby dan voor pensioen): https://www.bots.io/

Ik vind die leuk om met 50 euro per keer verschillende bots te starten. Sommige gaan zijwaarts, anderen knallen (al dan niet na een tijdje) ineens omhoog. In een paar maanden tijd sta ik 12% in de plus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CodeCaster schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:50:
En dan hebben we het over een paar tientjes per jaar, dus dat gedoe ga ik niet aan, omdat je dan ook zakelijke voorwaarden krijgt op je abonnementen, in plaats van consumentenbescherming.
Als eenmanszaak en kantoor aan huis kan je prima consumenten abonnementen en aankopen in je boekhouding kwijt en de BTW terugvragen. De enige uitzondering hierop is volgens mij is auto gerelateerde kosten, maar heb hier volgens mij ook voorbij zien komen dat juist het bedrag uitmaakt.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Als eenmanszaak en kantoor aan huis kan je prima consumenten abonnementen en aankopen in je boekhouding kwijt en de BTW terugvragen. De enige uitzondering hierop is volgens mij is auto gerelateerde kosten, maar heb hier volgens mij ook voorbij zien komen dat juist het bedrag uitmaakt.
Dit doe ik ook, mobiel en internet zijn gewoon consumenten aansluitingen welke ik zakelijk opvoer. Bij veel providers kan je gewoon btw op de factuur laten vermelden.

Zakelijke abonnementen hebben vaak andere voorwaarden en zijn niet altijd goedkoper incl. btw.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Deveon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Ik heb geen kantoor aan huis, ik werk thuis in de studeerkamer in m'n koophuis, die ik ook privé gebruik.

Ik heb geen zin in gedoe bij een controle om te bewijzen dat ik dat internet daadwerkelijk (bijvoorbeeld) 50% zakelijk gebruik en daarom de helft op de zaak zet, wederom, voor een besparing van een paar tientjes per jaar. Hetzelfde voor m'n mobiele telefoon.

Dat veel mensen dat doen, betekent niet dat dat klopt.

Daarnaast zit bij het gemiddelde internetabonnement een tv-aansluiting inbegrepen, succes met bewijzen dat je die zakelijk gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 20-08-2020 13:37 ]

• Deveon
  • Niet online
CodeCaster schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

Ik heb geen kantoor aan huis, ik werk thuis in de studeerkamer in m'n koophuis, die ik ook privé gebruik.

Ik heb geen zin in gedoe bij een controle om te bewijzen dat ik dat internet daadwerkelijk (bijvoorbeeld) 50% zakelijk gebruik en daarom de helft op de zaak zet, wederom, voor een besparing van een paar tientjes per jaar. Hetzelfde voor m'n mobiele telefoon.

Dat veel mensen dat doen, betekent niet dat dat klopt.
Het gaat erom dat het zakelijke adres op de factuur staat. Als dat gelijk is aan je privé adres kan je dus particulier kopen en zakelijk boeken van bijv je mobiel, laptop, abonnementen of andere hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Deveon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:38:
[...]

Het gaat erom dat het zakelijke adres op de factuur staat. Als dat gelijk is aan je privé adres kan je dus particulier kopen en zakelijk boeken van bijv je mobiel, laptop, abonnementen of andere hardware.
Nee, dat kan dus niet zomaar. Als je dingen 100% zakelijk gebruikt wel, en anders bevind je je al snel in grijs gebied, wat vragen kan opleveren bij een eventuele controle.

Het is absoluut waar dat je als eenmanszaak dingen privé kunt kopen en op de zaak boeken (en het bedrag vanaf je zakelijke rekening overboeken naar je privérekening). Het is niet waar dat je je privé internetaansluiting in z'n geheel op de zaak kunt boeken zonder problemen, want je moet bewijzen dat het gedeelte dat je zakelijk boekt, ook echt zakelijk gebruikt wordt.

Maar deze discussie is pas twintig keer gevoerd in dit topic ofzo.

[ Voor 30% gewijzigd door CodeCaster op 20-08-2020 13:52 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

CodeCaster schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

Nee, dat kan dus niet zomaar. Als je dingen 100% zakelijk gebruikt wel, en anders bevind je je al snel in grijs gebied, wat vragen kan opleveren bij een eventuele controle.

Het is absoluut waar dat je als eenmanszaak dingen privé kunt kopen en op de zaak boeken (en het bedrag vanaf je zakelijke rekening overboeken naar je privérekening). Het is niet waar dat je je privé internetaansluiting in z'n geheel op de zaak kunt boeken zonder problemen, want je moet bewijzen dat het gedeelte dat je zakelijk boekt, ook echt zakelijk gebruikt wordt.
En wat is bewijzen dan? Ik heb 500/500 glasvezel met een publieke IPv4 range omdat ik een server host voor een klant, waar dus ook voor betaald wordt. Natuurlijk gebruik ik die verbinding ook zakelijk voor mijn freelance-werkzaamheden en daarnaast ook privé. Hij staat op naam van mijn bedrijf en de kosten worden ook van de zakelijke rekening afgeschreven. Aangezien die server 24/7 data heen en weer staat te pompen wordt hij sowieso 100% van de tijd zakelijk gebruikt en ben dus ook geneigd om hem volledig zakelijk op te voeren.

Maar gedurende een redelijk deel van de tijd wordt hij óók privé gebruikt. Net als op kantoor bij mijn vorige werkgever overigens - daar werden ook de hele dag Facebook-pagina's en dumpert-filmpjes binnengehengeld :+

De regels blijven allemaal wel wat lastig eenduidig te interpreteren. Ik denk dat ik de eventuele discussie gewoon maar aan ga, mocht het er ooit van komen.

Tja

• Freeaqingme
  • Laatst online: 22:03
@MadEgg zoek op internetten.nl ofzo wat het allergoedkoopste adsl abbo is dat je kan vinden. Maak daar een screenshot van, en factureer vanuit je onderneming dat bedrag aan prive*. Volgens mij heb je het dan ook juridisch goed afgedicht.

* Of je vanuit een eenmanszaak ook jezelf een factuur kan sturen weet ik niet, vanuit een BV uiteraard wel.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Freeaqingme schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:01:
@MadEgg zoek op internetten.nl ofzo wat het allergoedkoopste adsl abbo is dat je kan vinden. Maak daar een screenshot van, en factureer vanuit je onderneming dat bedrag aan prive*. Volgens mij heb je het dan ook juridisch goed afgedicht.

* Of je vanuit een eenmanszaak ook jezelf een factuur kan sturen weet ik niet, vanuit een BV uiteraard wel.
Ik ben bang van niet - anders zou ik mijn bedrijf ook gewoon een huurfactuur vanuit privé kunnen sturen voor het gebruik van de berging als kantoor, is dat probleem ook weer opgelost ;)

Ik zou wel in de richting van jouw voorstel kunnen kijken welk percentage de kosten van het goedkoopste abonnement zijn tov het abonnement wat ik nu heb, en dat percentage opvoeren als privégebruik. Dat zou ongeveer op hetzelfde neerkomen, lijkt me.

Tja

• Freeaqingme
  • Laatst online: 22:03
MadEgg schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:08:
[...]

Ik ben bang van niet - anders zou ik mijn bedrijf ook gewoon een huurfactuur vanuit privé kunnen sturen voor het gebruik van de berging als kantoor, is dat probleem ook weer opgelost ;)
Die vergelijking gaat niet helemaal op omdat voor woning/bedrijfsruimte aparte regelingen gelden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:28
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door KirovAir op 20-08-2020 21:31 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Freeaqingme schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:01:

Je hoeft geen factuur te sturen, gewoon als een privé onttrekking boeken, en BTW correctie doorvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:55:
[...]

En wat is bewijzen dan? Ik heb 500/500 glasvezel met een publieke IPv4 range omdat ik een server host voor een klant, waar dus ook voor betaald wordt. Natuurlijk gebruik ik die verbinding ook zakelijk voor mijn freelance-werkzaamheden en daarnaast ook privé. Hij staat op naam van mijn bedrijf en de kosten worden ook van de zakelijke rekening afgeschreven. Aangezien die server 24/7 data heen en weer staat te pompen wordt hij sowieso 100% van de tijd zakelijk gebruikt en ben dus ook geneigd om hem volledig zakelijk op te voeren.

Maar gedurende een redelijk deel van de tijd wordt hij óók privé gebruikt. Net als op kantoor bij mijn vorige werkgever overigens - daar werden ook de hele dag Facebook-pagina's en dumpert-filmpjes binnengehengeld :+

De regels blijven allemaal wel wat lastig eenduidig te interpreteren. Ik denk dat ik de eventuele discussie gewoon maar aan ga, mocht het er ooit van komen.
Als je die lijn ook privé gebruikt, gebruik je hem dus niet 100% zakelijk.
Je mag dan alleen het zakelijk deel aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Ik zou vragen of dat bespreekbaar is. Alternatief is dat je bij een verlenging zegt tegen je eindklant dat het tarief veel te laag is, en dan ook gewoon je tarief noemen. Vaak resulteert dit al tot gezeik voor je broker. Had ie maar moeten meewerken. Maar goed, beide kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01
Prima als er ingeleverd moet worden op je tarief i.v.m. corona, en als dat percentueel 10% is, dan ook eisen dat de tussenpersoon die 10% van zijn fee aftrekt. Moet niet zo zijn dat tussenpersonen blijven profiteren terwijl jij gedwongen moet zakken.

Als dat geen optie is, dan zou ik inderdaad dat andere voorstel doen.

Mocht dat ook geen optie zijn, dan gewoon rechtstreeks met de eindklant in zee gaan mocht er door jou en de eindklant nog geen contract getekend zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Hatsjoe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 01:23:
[...]

Mocht dat ook geen optie zijn, dan gewoon rechtstreeks met de eindklant in zee gaan mocht er door jou en de eindklant nog geen contract getekend zijn :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 21:39
Een intermediair er uit snijden, gaan ze niet accepteren. Ik zou blijven aandringen op verlagen van hun fee, en na een kwartaal/bij verlenging het tarief omhoog.
Eens met wat eerder is gezegd. Als je accepteerd dat een intermediair niet inteerd op de fee, ben je dief van je eigen portemonnee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ichiko
BertS schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:53:
[...]

In navolging van mijn eerdere reactie: Ik heb eea netjes in een Excel gezet. Met een inleg van 500 euro in de maand is het verschil in opbrengst over 30 jaar verwaarloosbaar tussen Bright en BDN. Dan heb je het over zo'n 6000 euro in het voordeel van Bright. Het verschil is verwaarloosbaar, omdat wanneer BND slechts 0,07% beter rendement laat zien (gemiddeld over die 30 jaar) de opbrengsten al gelijk zijn.

Kortom, het is zinloos om een rekening te kiezen op basis van de kosten. Het rendement wat de betreffende partij gaat behalen gaat het grote verschil maken. En wat dat rendement in de toekomst gaat zijn weet niemand, dus volgens mij moet je gewoon een partij uitzoeken waar je een goed gevoel bij hebt en het daarmee doen.

Vanwege risicospreiding zou je natuurlijk alsnog voor de volledige looptijd voor 2 partijen kunnen gaan. Op die manier profiteert in ieder geval ruwweg de helft van je lijfrente vermogen van het hoogst behaalde rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yankovic
  • Laatst online: 21:44
Na vele jaren in loondienst begint de vrijheid van de freelancer inmiddels ook bij mij aardig te knagen en ben ik serieus aan het overwegen mijn baan de komende maand op te zeggen en het diepe in te duiken.

Maar voor ik dat doe wou ik toch wel eerst even de spiegel voorhouden en kijken of mijn verwachtingen een beetje kloppen :-)

Ik heb inmiddels ruim 10 jaar ervaring in software development waarbij ook enige jaren als team/project lead/manager. Over het algemeen zou ik op zoek zijn naar opdrachten van 3-5 maanden (maar een klein klusje tussendoor is ook leuk) als software engineer of project lead/kartrekker.
Vanuit het financiele plaatje zou ik rond een uurtarief van zo'n 80-90 euro uitkomen.

Nu waart er natuurlijk een virusje rond wat de wereld wat complexer maakt en heb eerder in dit topic al wat twijfels langs zien komen. Wat specifieke vragen/twijfels die ik daarom nog heb:

Hoe makkelijk kom jullie vandaag de dag nog aan een opdracht, met een dergelijk tarief?
Zelf heb ik het idee dat een tarief van 80+ euro met mijn ervaring zeker reëel is. Maar klopt dat ook wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• las3r
@Yankovic je tarief is reeël (eerder laag) maar je zult zien dat je lievelingsrol (vliegende keeper) erg lastig in te vullen is. De meeste klussen die ik voorbij zie komen benodigen een dotnetter, of een frontend er. De combirol zie ik veelal intern ingevuld worden, of is iets waar je bij de klant in kunt groeien. Bij een gewenste klus duur van 3 tot 5 maanden zie ik dat overigens iets lastiger, dat is toch vrij kort om en ingewerkt te raken, en een leidende rol te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ichiko
@Yankovic Ik zit zelf in een andere tak van sport waardoor ik je niet uit eigen ervaring tarieven voor een software ontwikkelaar kan vertellen, maar ik spreek natuurlijk wel collega's en recruiters. Op basis daarvan is mijn beeld dat het tarief voor software ontwikkelaars eerder 70-80 euro is. Voor een project lead zou ik 90 of hoger verwachten, afhankelijk van de zwaarte en het type bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zie maar weinig korte opdrachten - en ben zelf stiekem in deze periode ook blij met m'n klus tot eind dit jaar (vanaf 1-1, of eigenlijk opnieuw vanaf 1-4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Laatst online: 21:44
Dank voor de input!
las3r schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:13:
@Yankovic je tarief is reeël (eerder laag) maar je zult zien dat je lievelingsrol (vliegende keeper) erg lastig in te vullen is. De meeste klussen die ik voorbij zie komen benodigen een dotnetter, of een frontend er. De combirol zie ik veelal intern ingevuld worden, of is iets waar je bij de klant in kunt groeien. Bij een gewenste klus duur van 3 tot 5 maanden zie ik dat overigens iets lastiger, dat is toch vrij kort om en ingewerkt te raken, en een leidende rol te nemen.
Ichiko schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:27:
@Yankovic Ik zit zelf in een andere tak van sport waardoor ik je niet uit eigen ervaring tarieven voor een software ontwikkelaar kan vertellen, maar ik spreek natuurlijk wel collega's en recruiters. Op basis daarvan is mijn beeld dat het tarief voor software ontwikkelaars eerder 70-80 euro is. Voor een project lead zou ik 90 of hoger verwachten, afhankelijk van de zwaarte en het type bedrijf.
Hmm gemengde reacties. Een (veel) hoger tarief blijkt mogelijk, maar lager is dus ook aan de orde. Misschien zit ik dan redelijk goed in het midden?

De vraag is ook voornamelijk hoeveel opdrachten er momenteel nog langskomen, of dat het toch wat minder aan het worden is met Corona e.d.? Zitten er mensen veel op de bank momenteel?

Ik zoek overigens niet perse een combirol. Een opdracht van een paar maanden waar ik een goede bijdrage kan leveren (Java/Kotlin achtergrond, Python komt er ook nog wel goed uit) vind ik prima. Maar als je vanuit een project lead rol ergens wat langer aan verbonden moet blijven vind ik dat helemaal niet erg als het een leuke opdracht is en ik er veel energie in kwijt kan :) @Ichiko daar zou ik inderdaad ook wel iets meer voor vragen inderdaad
Hmmbob schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:31:
Ik zie maar weinig korte opdrachten - en ben zelf stiekem in deze periode ook blij met m'n klus tot eind dit jaar (vanaf 1-1, of eigenlijk opnieuw vanaf 1-4)
Wat kortere opdrachten zou voornamelijk mijn voorkeur hebben om eerst maar eens wat wisselende freelance ervaring op te doen, maar ik zeg geen nee tegen een opdracht van een jaar hoor :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Yankovic op 24-08-2020 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:06
@Yankovic

Ja, er zijn genoeg opdrachten, ook tijdens Corona. Niemand zit op de bank als je goed genoeg bent en vooral de juiste drive hebt. De vraag is natuurlijk ook wil je max 15 minuten op de fiets of vind je 1 uur enkele reis ook prima? Dat maakt je zoektoch ook heel anders ;)

Je tarief ligt voor een groot deel aan hoe goed jij je verkoopt. Je ervaring zegt +-70-90 euro. Ik heb opdrachten gezien(voor mijn "expertise") bij verschillende opdrachtgevers voor hetzelfde soort werk waar ik bij de een €55 en de ander €85 aangeboden kreeg. Uiteraard hebben niet alle opdrachtgevers hetzelfde budget.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
Je merkt momenteel wat tariefdruk, maar of dit alleen maar door de wervers komt weet ik niet. Daarbij is regio ook zeer belangrijk. 10 jaar ervaring, wat je een Senior maakt, zit rond de 75-95. Lead rollen worden vaker via een netwerk ingevuld is mijn ervaring. Deze rollen komen minder vaak op de platformen. Ik heb niet het idee dat het tarief dan ineens flink omhoog gaat bij Lead Rollen. Dan zit je meer op de Solution Architect rollen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Yankovic schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:09:
Na vele jaren in loondienst begint de vrijheid van de freelancer inmiddels ook bij mij aardig te knagen en ben ik serieus aan het overwegen mijn baan de komende maand op te zeggen en het diepe in te duiken.

Maar voor ik dat doe wou ik toch wel eerst even de spiegel voorhouden en kijken of mijn verwachtingen een beetje kloppen :-)

Ik heb inmiddels ruim 10 jaar ervaring in software development waarbij ook enige jaren als team/project lead/manager. Over het algemeen zou ik op zoek zijn naar opdrachten van 3-5 maanden (maar een klein klusje tussendoor is ook leuk) als software engineer of project lead/kartrekker.
Vanuit het financiele plaatje zou ik rond een uurtarief van zo'n 80-90 euro uitkomen.

Nu waart er natuurlijk een virusje rond wat de wereld wat complexer maakt en heb eerder in dit topic al wat twijfels langs zien komen. Wat specifieke vragen/twijfels die ik daarom nog heb:

Hoe makkelijk kom jullie vandaag de dag nog aan een opdracht, met een dergelijk tarief?
Zelf heb ik het idee dat een tarief van 80+ euro met mijn ervaring zeker reëel is. Maar klopt dat ook wel?
Ik heb geen kennis van de Java markt, maar voor Senior is 75-100 reeel. Tarieven boven de 100 kan, maar is wel vaker voor consultants (minder uren of korte periode). Daarnaast is het uitzoeken van goede broker of zelf zoeken naar een opdracht een must. Het kan best zijn dat jij 80 euro vraagt en dat je broker er nog 25 euro per uur boven opgooit. Altijd hard een eindtarief afspreken voordat je naar de klant gaat als je met een broker in zee gaat (bevestigd in mail!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

DeveloperNL schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:36:
Altijd hard een eindtarief afspreken voordat je naar de klant gaat
Dit heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Wat is je ervaring als je dat niet doet?

[ Voor 7% gewijzigd door TucanoItaly op 25-08-2020 10:07 ]

Pagina: 1 ... 168 ... 643 Laatste