Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
pirke schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:24:
[...]
Ik betaal minder IB dan VPB, daarom dus ;)
Je betaalt met een winst van 150+ k (het punt waar een BV interessant begint te worden) minder dan 20% IB? Kan je de constructie daarvoor uitleggen? Ik zit zelf iets onder de 40% totaal, maar het meeste blijft achter in mijn BV.

[ Voor 42% gewijzigd door RichieB op 02-08-2020 10:58 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
De truc was vroeger dat je geen dividend uitkeerde, maar leende van de BV. Uitgestelde belastingheffing. Nu zit daar een rem op en mag je niet meer onbeperkt lenen.

Nog eerder waren er ondernemers die met een flinke schuld aan de BV verhuisden maar het buitenland en daarna ook de BV verhuisden en daar belastingvrij dividend uitkeerden ter vereffening van de schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
t_captain schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:57:
De truc was vroeger dat je geen dividend uitkeerde, maar leende van de BV. Uitgestelde belastingheffing. Nu zit daar een rem op en mag je niet meer onbeperkt lenen.
Ik moet zeggen dat de €500k limiet niet als heel erg beperkend voelt..
Nog eerder waren er ondernemers die met een flinke schuld aan de BV verhuisden maar het buitenland en daarna ook de BV verhuisden en daar belastingvrij dividend uitkeerden ter vereffening van de schuld.
Ik zit nog niet in die fase, maar mag dat niet meer? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:57:
Qua financiële aansprakelijkheid is dat natuurlijk wel weer een ding. Die lening is bij faillissement wel opeisbaar, uitgekeerde winst niet. Bij een goed lopende BV niet zo'n issue natuurlijk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
RichieB schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:43:
[...]

Je betaalt met een winst van 150+ k (het punt waar een BV interessant begint te worden) minder dan 20% IB? Kan je de constructie daarvoor uitleggen? Ik zit zelf iets onder de 40% totaal, maar het meeste blijft achter in mijn BV.
Ik heb het al meerdere keren gepost in het verleden. Ik kom zelden boven de 20% IB, vorig jaar zelfs net onder de 10%. Met een bedrijfswinst van +/- 130k. Belastingoptimalisatie, makkelijker kunnen ze het niet maken, wel leuker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
pirke schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:33:
[...]

Ik heb het al meerdere keren gepost in het verleden. Ik kom zelden boven de 20% IB, vorig jaar zelfs net onder de 10%. Met een bedrijfswinst van +/- 130k. Belastingoptimalisatie, makkelijker kunnen ze het niet maken, wel leuker ;)
Maar maak je dan extra veel kosten om zo weinig IB te betalen? Misschien eens terug zoeken in het topic. Interessant.

Ik reserveer 40% voor IB.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

pirke schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:33:
Wanneer je geen vriendin/vrouw/echtgenoot hebt en/of van de WBSO gebruik kan maken, loopt het belastingpercentage al snel op.

Zo zal je altijd uitzonderingssituaties hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17

AJM

@c-nan @pirke even opgezocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipperpeer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-04-2021
Kan je als starter ook gebruik maken van WBSO?

[ Voor 91% gewijzigd door Flipperpeer op 03-08-2020 18:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22
Ik lees het nu terug, en zie nu ineens:
FOR (9k), ...... lijfrente aankoop (reserveringsruimte + jaarruimte: bijna 10k).

Hier hebben we recentelijk een hele discussie over gehad: Wat je voor de FOR reserveert, gaat af van je jaarruimte. Als je dus normaal zo'n 13k jaarruimte hebt, blijft er met 9K FOR inleg nog maar 4k over om naar je jaarruimte af te storten.

Ik blijf je percentages dus onrealistisch laag vinden zonder te twijfelen of je niet ergens iets te fanatiek gebruik maakt van regeltjes.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 08:33
t_captain schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:15:
Iemand hier recente ervaringen met het laten ontwerpen van logo / stijl?
Vrij recent nog bij fiverr laten doen. Een Nederlander uitgekozen. Communiceerde makkelijker en was voor minder dan €40 klaar. Ik had lage verwachtingen maar ben er tevreden mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 21-09 08:33
Genestealer schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Gevraagd om de wijzigingen te verwerken in de contract.
Punten zijn eruit gehaald en contract is getekend. Vanaf 1-9-2020 ga ik verder als zzp-er. Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Genestealer schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 07:24:
[...]

Punten zijn eruit gehaald en contract is getekend. Vanaf 1-9-2020 ga ik verder als zzp-er. Bedankt voor jullie hulp!
Succes!

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb voor een klant een product ontwikkeld, gewoon op uren basis. Nu gaat hier een vervolg op komen, en dat product wil de klant graag in een losse BV stoppen. Het bedrijf zelf is werkzaam in een hele andere sector, en dit is meer een aanvulling op de normale werkzaamheden. Op dit moment wordt het product alleen door het bedrijf zelf geleverd, maar het plan is om het in de toekomst ook direct aan andere vergelijkbare bedrijven te gaan leveren.

Nu krijg ik het aanbod om ook een deel eigenaar van die BV te worden, voor de opdrachtgever is het vooral een vorm van binding omdat hij zelf geen kennis van de software/IT kant heeft, en dus gewoon echt een partner zoekt, in plaats van een leverancier.

Op zich ben ik hier wel in geïnteresseerd, maar nu komt natuurlijk de vraag in welke vorm we dit gaan gieten. Op zich is er een redelijke inschatting te maken over de te verwachten omzet, die zal het eerste jaar zeker nog niet enorm zijn, maar er is wel potentieel voor een grote groei.

Daarbij moet ik dan ook na gaan denken hoe ik mijn andere werkzaamheden ga structureren qua rechtsvorm, blijf ik dat gewoon als eenmanszaak doen, of ga ik voor een holding/bv structuur.

Mocht het daadwerkelijk zo ver komen dan ga ik hiervoor natuurlijk wat professioneel advies inwinnen, maar heeft iemand hier ervaring met iets dergelijks, en tips, ideeën hoe hier mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22
Wat is er mis met simpelweg aandeelhouder in die BV, en je eenmanszaak hou je ernaast voor je ZZP activiteiten.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ConQuestador schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:52:
Wat is er mis met simpelweg aandeelhouder in die BV, en je eenmanszaak hou je ernaast voor je ZZP activiteiten.
Er is niet perse wat mis mee, maar dat zijn dingen die dan door mijn hoofd gaan. Ik zou mij voor kunnen stellen dat de drempel om een BV op te richten eerder bereikt wordt als je al aandeelhouder (Aanmerkelijk belang) in een andere BV bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Je kunt als natuurlijk persoon inderdaad prima aandeelhouder worden. Het verschil zit denk ik vooral in de eventuele winstuitkeringen. Als natuurlijk persoon zijn die direct belast, via een BV kun je daar wat meer op sturen. Later wijzigen zal ook best kunnen, maar lijkt me 'gedoe'.
En een BV als holding dwingt je niet meteen om salaris uit te betalen. Als je nauwelijks arbeid voor/via de BV verricht, hoeft dat niet.
Dus je kunt je huidige werkzaamheden onveranderd via EZ doen, en alleen die aandelen via een BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

BertS schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:32:
Je kunt als natuurlijk persoon inderdaad prima aandeelhouder worden. Het verschil zit denk ik vooral in de eventuele winstuitkeringen. Als natuurlijk persoon zijn die direct belast, via een BV kun je daar wat meer op sturen. Later wijzigen zal ook best kunnen, maar lijkt me 'gedoe'.
En een BV als holding dwingt je niet meteen om salaris uit te betalen. Als je nauwelijks arbeid voor/via de BV verricht, hoeft dat niet.
Dus je kunt je huidige werkzaamheden onveranderd via EZ doen, en alleen die aandelen via een BV.
Dat moet je dan wel afspreken met de belastingdienst, zodra je DGA bent van en BV ben je in de basis verplicht je dat salaris uit te keren. Via afspraken kun je dat aanpassen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:03
@Woy Wat is je omzet nu, en geniet je nog startersaftrek? Als je omzet een ton of meer is, en je hebt geen startersaftrek meer, dan denk ik dat dit een goed moment is om alles in een holding+werkmaatschappij constructie te gieten.

Toevallig zit ik in ongeveer hetzelfde schuitje als jij, waarbij ik gevraagd ben om te participeren in een gezamenlijk op te richten vennootschap. Op het moment dat je al je eigen dingen in een BV hebt zitten en daar ook gewoon salaris mee uitkeert is het vrij eenvoudig 'ja' zeggen dan.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Freeaqingme ik verwacht dat mijn omzet dit jaar rond de 130k zal liggen, maar ik heb inderdaad nog wel startersaftrek. Ik ben in 2018 begonnen, maar dat jaar nog niet voldoende uren voor het urencriteria, dus in 2019 voor het eerst gebruik gemaakt van de startersaftrek. Voor 2020 zal dat ook het geval zijn. Ik zou dus 1 jaar startersaftrek "wegggooien" als ik in 2021 al een BV opricht voor die werkzaamheden.

Dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden, zeker aangezien het project waarschijnlijk in aanmerking komt voor WBSO, dus ook daar heb je nog een keer voordeel van de startersaftrek.

Ik zou natuurlijk als ZZP'er gewoon werk voor de BV kunnen doen, en zo de WBSO als ZZP starter kunnen verrekenen. Als ik er zo over nadenk is het ieder geval handig om het eerste jaar mijn ZZP werkzaamheden gewoon buiten een BV te houden, als de zaken goed gaan lopen zal dat toch iets zijn wat ik af ga bouwen, want mijn doel als ZZP'er is nooit geweest om op lange termijn mijzelf als primaire product te hebben, maar juist om iets van product-ontwikkeling te doen, daar zou dit dus een mooie stap voor zijn.

Dan komt de vraag vooral neer op hoe ik een eventueel aandeel van de BV wil regelen, op zich is het wel lekker om dat in een holding o.i.d. te hebben inderdaad voor uitgestelde belasting. Al zal dat voor het eerste jaar waarschijnlijk niet zo interessant zijn. Het levert ook weer extra administratie op die ik anders niet heb.

Ik denk dat ik in eerste instantie gewoon de eenvoudige opzet neem, en het aanpas op het moment dat het interssant wordt.

Dan moet ik vooral nog even nadenken over een vorm die voor mij interessant is, welk percentage e.d., en hoe we het afspreken met investeringen en business model e.d. Ik zal in excel eens een voorbeeldberekening van de geschatte omzet/winst maken, en die bespreken met de andere partij.

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 03-08-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Woy De WBSO kan je ook eventueel vanuit een BV doen. Een mogelijk voordeel is dat de WBSO in een eenmanszaak altijd uit gaat van -ik meen- 550 uur ofzo, terwijl je in een BV een WBSO aanvraag kan doen voor >550 uur.
Woy schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:01:

Dan komt de vraag vooral neer op hoe ik een eventueel aandeel van de BV wil regelen, op zich is het wel lekker om dat in een holding o.i.d. te hebben inderdaad voor uitgestelde belasting. Al zal dat voor het eerste jaar waarschijnlijk niet zo interessant zijn. Het levert ook weer extra administratie op die ik anders niet heb.

Ik denk dat ik in eerste instantie gewoon de eenvoudige opzet neem, en het aanpas op het moment dat het interssant wordt.
Let wel op dat het later toevoegen van een holding niet triviaal is. Je verkoopt dan de aandelen van je BV aan je nieuw op te richten holding. Daar moet dan op dat moment belasting over betaald worden. Ongetwijfeld kan een goed betaalde adviseur dan iets bedenken met een aandelenfusie/-splitsing, maar dat is dan wel duur maatwerk.

Mijn suggestie zou daarom zijn om wel vanaf het begin een holding op te richten, zelfs als je daar verder niets mee doet anders dan de aandelen van je gezamenlijke bv in houden. Qua administratie valt zo'n holding echt wel mee zolang je daar niets spannends doet. Mijn eigen holding heb ik jaren via Jortt beheerd, onder andere omdat zij een jaarrekeninggenerator hebben, en ik 't zodoende helemaal zonder externe boekhouder af kon.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Freeaqingme schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:08:
@Woy De WBSO kan je ook eventueel vanuit een BV doen. Een mogelijk voordeel is dat de WBSO in een eenmanszaak altijd uit gaat van -ik meen- 550 uur ofzo, terwijl je in een BV een WBSO aanvraag kan doen voor >550 uur.
Ja dat klopt, maar dan moet ik wel genoeg loon uit arbeid uitkeren om daar baat bij te hebben. Het eerste jaar verwacht ik niet veel boven de 550 uur te komen.
Let wel op dat het later toevoegen van een holding niet triviaal is. Je verkoopt dan de aandelen van je BV aan je nieuw op te richten holding. Daar moet dan op dat moment belasting over betaald worden. Ongetwijfeld kan een goed betaalde adviseur dan iets bedenken met een aandelenfusie/-splitsing, maar dat is dan wel duur maatwerk.
Ah, inderdaad dan heb je vervreemdingsvoordelen, daar moet ik dan inderdaad ook eens berekenen wat dat potentieel zou zijn. Als het product een grote vlucht neemt kan dat best aanzienlijk zijn.

Sowieso is het wel belangrijk om te kijken hoe we het met de verkrijging regelen, daar zijn natuurlijk ook tal van constructies voor te bedenken.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 03-08-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Crazy D schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:25:
[...]

Dat moet je dan wel afspreken met de belastingdienst, zodra je DGA bent van en BV ben je in de basis verplicht je dat salaris uit te keren. Via afspraken kun je dat aanpassen.
Hoef je niet perse expliciet af te spreken, als het een stille bv is waar alleen aandelen in zitten en geen arbeid is vziw achteraf kunnen aantonen voldoende.
Dan moet je natuurlijk geen managementfee-facturen uitsturen. Maar in de situatie van @Woy lijkt het me een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipperpeer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-04-2021
Hallo allen,

Ik ben bij NeedStaffing (voorheen SQL Integrators) een aardige opdracht tegengekomen. Alleen lees ik op hun "Onze diensten" pagina dit staan:
verloning/payrolling
Wij nemen het juridisch werkgeverschap van u over en zorgen er graag voor dat de door ons verloonde medewerkers op maat worden bediend. Wij brengen het arbeidsverleden van de kandidaat in kaart en zorgen dat in alle fases de juiste regels worden toegepast.
Valt dit onder het befaamde "DONT" op pagina 1 omtrent payrolling? Heeft iemand ervaring met deze partij?

Zou me eerste opdracht zijn, en eindklant zit bij mij om de hoek, dus het is best aantrekkelijk :P Hoe zit dat overigens met contact opnemen van zo een eindklant direct? Kan ik verwachten dat ze sowieso geen zaken doen zonder tussenpartij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Flipperpeer ik ken de partij niet, maar als het puur payrolling is, heeft het voor jou niet meer met ondernemen te maken. Maar dat soort partijen kunnen mogelijk ook gewoon als broker optreden, dat zou je even na moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Deveon schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:24:
https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Supertool, al mis je snel kosten zoals autowassen, tol, pechhulp, zakelijk én privé parkeren (kan aardig oplopen) en in mijn geval het huren van dakdragers en dakkoffer. Al zal ik op een paar tientjes de financiën niet de keuze laten bepalen.

Daarnaast is de keuze voor vervangend vervoer bij een onderhoudsbeurt of parkeren in de binnenstad net wat minder pijnlijk. Eventueel kan je “vervangend vervoer” ook probleemloos tanken of wassen op kosten van de zaak.
Deze tool is dus foutief daar het de bijtelling direct verrekend met de winst in plaats van dat de bijtelling na de bedrijfswinst en aftrek MKB vrijstelling er bovenop geteld wordt.

Zoals ik eerder zei hoor je echt vaak het verhaal dat je bijtelling direct verrekend met autokosten maar zoals we in dit topic onlangs vastgesteld hebben is dat niet juist en wordt de bijtelling bij je belastbaar inkomen opgeteld.

Jammer dat de tool geen feedback knop heeft anders dan cijfer geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:07
Idd, het berekentooltje van berekenhet.nl klopt niet. De bijtelling wordt op het verkeerde moment berekend waardoor je een behoorlijk verschil tussen privé en zaak krijgt. Hierdoor is op de zaak altijd duurder dan privé.

Kijk hier eens naar, kost je wel een paar tientjes, maar dan heb je wel een goede berekening en een overzicht :) https://www.boekhoudeninexcel.nl/zakelijk-of-prive-rijden/

Ik gebruik deze om het verschil tussen privé en zaak te berekenen. Je krijgt meer details te zien dan berekenhet.nl en ik ben altijd voordeliger uit de auto op de zaak te zetten dan op privé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hertog_Martin schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:28:
[...]
Deze tool is dus foutief daar het de bijtelling direct verrekend met de winst in plaats van dat de bijtelling na de bedrijfswinst en aftrek MKB vrijstelling er bovenop geteld wordt.
Is dat wel daadwerkelijk zo? Als ik zo snel even in mijn belastingaangifte kijk wordt de bijtelling van de auto gewoon bij de totaal privéonttrekkingen bijgeteld, en dus verrekend voor de MKB winstvrijstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Woy schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:54:
[...]

Is dat wel daadwerkelijk zo? Als ik zo snel even in mijn belastingaangifte kijk wordt de bijtelling van de auto gewoon bij de totaal privéonttrekkingen bijgeteld, en dus verrekend voor de MKB winstvrijstelling.
Jij hebt gelijk denk ik.

https://www.belastingdien...0van%20%E2%82%AC%2050.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Woy schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:54:
[...]

Huh? Dat is wel effe prettig, dan levert een behoorlijk netto verschil op!

Dat zou dan betekenen dat....

Bruto omzet - (autokosten) + (bijtelling privegebruik auto) - (overige bedrijfskosten) = Winst Uit Onderneming?

Met voorbehoud dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de daadwerkelijke autokosten.

[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 04-08-2020 15:41 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Hmmbob ja zover ik het op mijn aangifte zie wel. Wel fijn, dat betekend dus effectief dat je als ZZP'er 14% minder bijtelling hebt :), in plaats van 22% dus maar 18,9%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Woy schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:54:
@Hmmbob ja zover ik het op mijn aangifte zie wel. Wel fijn, dat betekend dus effectief dat je als ZZP'er 14% minder bijtelling hebt :), in plaats van 22% dus maar 18,9%
Wel eerlijk alsnog, zoals ik eerder hier opmerkte zou het bij verrekenen na MKB vrijstelling en even hoge bijtelling als kosten anders zo zijn dat je netto meer betaalt dan wanneer je überhaupt geen auto hebt, wat wel krom zou zijn geweest.

Ik ga nu iig toch uit van dat het voor de MKB vrijstelling wordt verrekend, zou mij netto 30pm schelen.

@albert04 benieuwd wat de maker van die Excel er over zegt, geld terug vragen? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Hertog_Martin op 04-08-2020 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
@bumble_bee
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Flipperpeer schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:11:
Hallo allen,

Ik ben bij NeedStaffing (voorheen SQL Integrators) een aardige opdracht tegengekomen. Alleen lees ik op hun "Onze diensten" pagina dit staan:

[...]

Valt dit onder het befaamde "DONT" op pagina 1 omtrent payrolling? Heeft iemand ervaring met deze partij?

Zou me eerste opdracht zijn, en eindklant zit bij mij om de hoek, dus het is best aantrekkelijk :P Hoe zit dat overigens met contact opnemen van zo een eindklant direct? Kan ik verwachten dat ze sowieso geen zaken doen zonder tussenpartij?
Als je weet welk bedrijf het is zou ik lekker zelf even bellen, zonder tussenpartij is altijd beter imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verrek, ik had het inderdaad fout.
Van de site van de belastingdienst
U verrekent uw privégebruik met de autokosten van uw onderneming. Wat overblijft mag u van de opbrengsten aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Laatst online: 20:54
Vraagje mbt autoverzekering.
Ik heb laatst de overeenkomst getekend mbt nieuwe (elektrische) auto. Deze heb ik niet op mijn bedrijfsnaam gezet, maar op mijn eigen naam zodat ik een flinke "particuliere" korting kreeg.
Ik ga deze auto wel op de balans zetten van mijn eenmanszaak.

Ik heb teruggezocht naar "autoverzekering" in dit topic, maar het is me niet helemaal duidelijk. Er werd bv gelinkt naar https://www.independer.nl/autoverzekering/info/zakelijk.aspx
Maar in mijn geval is woon-werk, mijn eigen huis. Echter zal ik wel naar de klant moeten (nu even wat minder wegens covid-19).

Hoe hebben jullie dit geregeld? Stel privé is gewoon mogelijk, kan je dan ook nog de btw aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
UrbanSnEAky schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:03:

Hoe hebben jullie dit geregeld? Stel privé is gewoon mogelijk, kan je dan ook nog de btw aftrekken?
BTW aftrekken van een verzekering is lastig aangezien er geen BTW op zit. Je moet vooral even kijken of de verzekering wel toestaat dat het een zakelijke auto is.

[ Voor 23% gewijzigd door Woy op 05-08-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

@Woy wat je vóór je edit zei was wel interessant. Hoe doe je dat met ritten van en naar klanten als het een privéverzekering is op een "zakelijke" auto?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
UrbanSnEAky schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:03:
Dat mag gewoon privé, alleen bij aanschaf van de auto zou ik zorgen dat dit “op de zaak” gebeurd. Verzekering en MRB (zelfs telefoonabonnement) kan gewoon op persoonlijke titel bij een eenmanszaak want dat is dezelfde entiteit. Er zijn trouwens ook voor BV’s verzekeraars die met particuliere prijzen werken en met “zakelijke gebruik” moet je denken aan lesauto, transport of dat soort en geen woon-werkverkeer naar de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
Deveon schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:03:
[...]

Dat mag gewoon privé, alleen bij aanschaf van de auto zou ik zorgen dat dit “op de zaak” gebeurd. Verzekering en MRB (zelfs telefoonabonnement) kan gewoon op persoonlijke titel bij een eenmanszaak want dat is dezelfde entiteit. Er zijn trouwens ook voor BV’s verzekeraars die met particuliere prijzen werken en met “zakelijke gebruik” moet je denken aan lesauto, transport of dat soort en geen woon-werkverkeer naar de klant.
Ik heb hem niet op de zaak laten zetten, maar op mij als persoon. Wel ga ik de auto betalen met m'n zakelijke pinpas (wat eigenlijk niet veel moet uitmaken).

Zie de discussie hieromtrent:
Woy schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:40:
[...]

Volgens mij klopt dat niet helemaal. Er zijn wel voorwaarden, want je moet wel aannemelijk kunnen maken dat jij de afnemer was:
https://www.belastingdien...aties/bijzondere_facturen

Voor facturen onder de € 100,- is het redelijk open hoe je dat aannemelijk maakt. Voor facturen boven de € 100,- moet het met een pinpas die op jouw naam staat betaald zijn. Maar dat hoeft niet de naam van de zaak te zijn. Als eenmanszaak is het namelijk ook gewoon prima als je helemaal geen zakelijke rekening hebt, maar alles via een consumenten rekening laat verlopen.

https://www.belastingdien...welke_btw_mag_u_aftrekken
Ook voor andere aankopen zoals een auto zijn er geen regels dat het op naam van de zaak gekocht moet zijn. Je moet natuurlijk wel aan voorwaarden voldoen om de auto op de zaak te zetten, zoals dat je hem minstens 10% zakelijk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RomeoJ schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:50:
@Woy wat je vóór je edit zei was wel interessant. Hoe doe je dat met ritten van en naar klanten als het een privéverzekering is op een "zakelijke" auto?
Bij het aanvragen van mijn verzekering is wel aangegeven dat ik "zakelijk" rij (als in woon-werk), dat is ook de reden van mijn edit. Maar de verzekering staat wel gewoon op mijn prive naam (net zoals de auto natuurlijk, maar wel op de balans). Maar personenvervoer e.d. is wel uitgesloten, dat zal wel te maken hebben met de risico categorie.

In de voorwaarden staat er het volgende over:
Wanneer is schade door de auto niet verzekerd?
....
De auto wordt zakelijk gebruikt.
 Bijvoorbeeld rijles geven.
 Bijvoorbeeld koerierswerk.
 Bijvoorbeeld verhuur of lease met winstoogmerk.
 Bijvoorbeeld personenvervoer met winstoogmerk.
Woon-Werk verkeer valt hier dus niet onder zakelijk. Maar ik kan mij voorstellen dat sommige verzekeringen andere voorwaarden hebben wanneer het als zakelijk aangemerkt wordt en dus niet gedekt wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door Woy op 05-08-2020 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
UrbanSnEAky schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:10:
Ik heb hem niet op de zaak laten zetten, maar op mij als persoon.
Dat is als eenmanszaak ook niet anders mogelijk. Je kvk-inschrijving vormt geen juridische entiteit die eigenaar van een auto kan zijn. En auto staat in Nederland op naam van een rechtspersoon. Als je een eenmanszaak hebt ben jij als particulier die rechtspersoon.
Dit staat verder los van de fiscale behandeling (dat je hem wel op de balans zet) en vervolgens dus het al dan niet fiscaal aftrekken van de kosten.
Je moet zoals gezegd kijken wat je verzekeraar er in de voorwaarden van zegt, maar ik kan me niet voorstellen dat dit wordt uitgesloten. Er wordt immers volop met privé auto's voor werkgevers gereden, zowel woon-werk als klantbezoek.
Dus m.i. kun je gewoon die verzekering als particulier afsluiten en zakelijk als kosten boeken (als de auto op de balans staat uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Voor de verzekering kan het uitmaken of je btw kan verrekenen, dan hoeven zij dat niet uit te keren bij een claim zodat je misschien korting krijgt op de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
BertS schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:03:
[...]

Dat is als eenmanszaak ook niet anders mogelijk. Je kvk-inschrijving vormt geen juridische entiteit die eigenaar van een auto kan zijn. En auto staat in Nederland op naam van een rechtspersoon. Als je een eenmanszaak hebt ben jij als particulier die rechtspersoon.
Dit staat verder los van de fiscale behandeling (dat je hem wel op de balans zet) en vervolgens dus het al dan niet fiscaal aftrekken van de kosten.
Je moet zoals gezegd kijken wat je verzekeraar er in de voorwaarden van zegt, maar ik kan me niet voorstellen dat dit wordt uitgesloten. Er wordt immers volop met privé auto's voor werkgevers gereden, zowel woon-werk als klantbezoek.
Dus m.i. kun je gewoon die verzekering als particulier afsluiten en zakelijk als kosten boeken (als de auto op de balans staat uiteraard).
Dat vind ik duidelijk en lijkt mij idd ook het meest logische. Ik zal nog even met mijn (verzekerings) tussenpersoon bellen. Ik heb nu namelijk offertes ontvangen van zakelijke verzekeringen en deze vind ik vrij prijzig.
pirke schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:11:
Voor de verzekering kan het uitmaken of je btw kan verrekenen, dan hoeven zij dat niet uit te keren bij een claim zodat je misschien korting krijgt op de verzekering.
Klopt, je kunt dan de prijs ex btw verzekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
De prijs ex btw verzekeren heeft mij nog nooit extra korting opgeleverd. Dat voordeeltje verdwijnt altijd volledig in de zak van de verzekeraar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
Ik sta al twee jaar ingeschreven bij Jellow. Maar eigenlijk is er nog nooit iets relevants langsgekomen.

Soms krijg ik een mailtje met dat er match is, maar dan gaat het over bijvoorbeeld een PHP opdracht wat voor mij niet relevant is en niet zou moeten matchen met mijn profiel.

Goede blog verder. Maar beetje wij van wc-eend (wat logisch is... -> LinkedIn)

[ Voor 7% gewijzigd door miena21 op 06-08-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:44:
De prijs ex btw verzekeren heeft mij nog nooit extra korting opgeleverd. Dat voordeeltje verdwijnt altijd volledig in de zak van de verzekeraar.
De BTW die ze eventueel moeten betalen voor de reparatie kunnen ze ook gewoon verrekenen als bedrijf zijnde en kost het de verzekeraar netto dus hetzelfde als je zakelijk of privé schade rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ernemmer schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:02:
[...]
De BTW die ze eventueel moeten betalen voor de reparatie kunnen ze ook gewoon verrekenen als bedrijf zijnde en kost het de verzekeraar netto dus hetzelfde als je zakelijk of privé schade rijdt.
Als je een verzekering ex BTW afsluit betaal je als verzekeringsnemer alleen de BTW op de reparatiefactuur. De verzekeraar betaalt de rekening ex BTW. Omdat een verzekeraar niet BTW plichtig is scheelt hun dit daadwerkelijk geld. Ze kunnen van een factuur van een particulier niet de BTW terug krijgen. Maar dit voordeel berekenen ze niet door aan de zakelijke klanten maar steken ze in eigen zak omdat ze de premies gelijk houden tussen inclusief en exclusief BTW verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:11:
[...]

Als je een verzekering ex BTW afsluit betaal je als verzekeringsnemer alleen de BTW op de reparatiefactuur. De verzekeraar betaalt de rekening ex BTW. Omdat een verzekeraar niet BTW plichtig is scheelt hun dit daadwerkelijk geld. Ze kunnen van een factuur van een particulier niet de BTW terug krijgen. Maar dit voordeel berekenen ze niet door aan de zakelijke klanten maar steken ze in eigen zak omdat ze de premies gelijk houden tussen inclusief en exclusief BTW verzekeren.
Heb je een linkje naar iets wat het verder uitlegt? Ik vind het namelijk nogal raar klinken als het zo gaat.

Volgens mij is alleen de premie van de verzekering vrijgesteld van BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
Als ik de auto particulier verzeker. Kan ik, volgens mij tussenpersoon, alleen de waarde incl btw verzekeren.
Op de premie zit volgens mij alleen assurantie kosten, geen btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Ernemmer schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:27:
[...]
Heb je een linkje naar iets wat het verder uitlegt?
Tuurlijk.
Ik vind het namelijk nogal raar klinken als het zo gaat.
Ik ook, maar ik heb al 3 auto’s zakelijk aangeschaft en verzekerd en elke keer gaat het zo.
Volgens mij is alleen de premie van de verzekering vrijgesteld van BTW.
En dat is precies de reden waarom een verzekeraar niet BTW plichtig is en dus niets kan met de BTW van een reparatie. Verzeker je deze BTW dus niet mee dan kost een reparatie hun dus minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verzereringen an sich zijn niet BTW plichtig (in plaats van BTW zit er assurantiebelasting op). Het verschil tussen “verzekeren inclusief BTW” en “verzekeren exclusief BTW” is de hoogte van de dekking.

Heb je een BTW-auto gekocht en geniet je aftrek van de voorbelasting, dan verzeker je de auto excl BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

miena21 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:33:
[...]

Ik sta al twee jaar ingeschreven bij Jellow. Maar eigenlijk is er nog nooit iets relevants langsgekomen.

Soms krijg ik een mailtje met dat er match is, maar dan gaat het over bijvoorbeeld een PHP opdracht wat voor mij niet relevant is en niet zou moeten matchen met mijn profiel.

Goede blog verder. Maar beetje wij van wc-eend (wat logisch is... -> LinkedIn)
Ik een jaartje ongeveer. Ik denk dat er max 4 relevante opdrachten voorbij zijn gekomen waarbij ik er op 1 heb gereageerd. Ik vind het wel een aardig initiatief, maar het loopt nog geen storm helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Vind het wel een mooi initiatief..

Ik heb overigens ook nog geen opdracht via hen gescoord. Überhaupt geen opdrachten de laatste 6 maanden :'(
Maar wel prettig dat er bedrijven zijn die zo werken. Net als inhuurkaart en DAS-Service.
Dat geeft weer wat moed tegenover alle goudzoekers ;)

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 15:22
bord4kop schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:36:
Vind het wel een mooi initiatief..

Ik heb overigens ook nog geen opdracht via hen gescoord. Überhaupt geen opdrachten de laatste 6 maanden :'(
Maar wel prettig dat er bedrijven zijn die zo werken. Net als inhuurkaart en DAS-Service.
Dat geeft weer wat moed tegenover alle goudzoekers ;)
Das-service is ook een relatief makkelijke manier van geld afsnoepen. Als je eenmaal één keer een aanvraag hebt ingevuld wandel je er zo doorheen bij andere DAS’en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

klopt..

Je kan het helemaal zelf doen. Of na de 1e -paar- de rest zelf doen.

Maar, de investering van die paar honderd €€ is echter nog altijd goedkoper dan iedere keer 10+ van je fee in de lege put van goudzoekers flikkeren..

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ik betaal mijn mobiele telefoonkosten prive, echter maak ik er zakelijk ook veel gebruik van. Dus gemengd gebruik, Zijn er richtlijnen omtrent het zakelijk boeken van gemengd gebruik?

Of dien je zelf een inschatting te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@c-nan Geen idee, maar ik heb zakelijk een onbeperkt abonnement genomen en ik ga er van uit dat het hele issue van privé/zakelijk niet meer relevant is.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
TucanoItaly schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:00:
@c-nan Geen idee, maar ik heb zakelijk een onbeperkt abonnement genomen en ik ga er van uit dat het hele issue van privé/zakelijk niet meer relevant is.
Het gaat om het gebruik, niet waar je recht op hebt, denk ik? Als jij met je zakelijke onbeperkte abonnement prive 500 minuten belt en zakelijk maar 10 minuten, gaat de BD daar iets van vinden. Niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
Officieel mag je alleen het deel aftrekken wat je echt zakelijk gebruikt. Ik ga daar voor die 2 tientjes per maand geen moeite voor doen dit te bepalen. Op m’n zakelijke telefoon ben ik 24/7 bereikbaar. Tussendoor doe ik er ook wel eens wat privé mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
sverzijl schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:03:
Officieel mag je alleen het deel aftrekken wat je echt zakelijk gebruikt. Ik ga daar voor die 2 tientjes per maand geen moeite voor doen dit te bepalen. Op m’n zakelijke telefoon ben ik 24/7 bereikbaar. Tussendoor doe ik er ook wel eens wat privé mee.
Als er niet echte richtlijnen zijn vind ik het ook lastig. Ik loop namelijk soms standby en moet dan echt 24/7 bereikbaar zijn.

Zakelijk mail bekijk ik vaker per dag via mijn mobiel.

Overleg met medewerkers van mijn opdrachtgever gaat 9 van de 10x telefonisch.

Al met al gebruik ik mijn prive telefoon best veel voor zakelijke doeleinden.

Om het makkelijk te houden doe ik 50/50 en hopen dat dat ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Koop een keer een scherm of tablet voor de kinderen en je hebt dat telefoonabonnement weer gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:59
Mijn prive abbo (gebruik ik veel zakelijk plus oa Teams van opdrachtgever (werkprofiel)) trek ik volledig zakelijk af. En eens per twee jaar nieuw mobiel onder de 450, directe kosten.
Begin corona veel last van kabel internet, even getwijfeld om een glasvezel internetonly op de zaak te zetten, maar nieuwe router was voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
c-nan schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:37:
Ik betaal mijn mobiele telefoonkosten prive, echter maak ik er zakelijk ook veel gebruik van. Dus gemengd gebruik, Zijn er richtlijnen omtrent het zakelijk boeken van gemengd gebruik?

Of dien je zelf een inschatting te maken?
Als ik het ondernemershandboek erop na sla mag je enkel extra kosten die je zakelijk maakt van je privé abonnement aftrekken, maar mijn boekhouder voert zowel mijn privé mobiel abonnement als internet thuis volledig als zakelijke kosten.

Volgende maand ga ik naar een zakelijk RED Together van Vodafone waarbij ik voor €30 50GB en onbeperkt bellen krijg. Plus ik kan de data delen met extra abonnement met onbeperkt bellen voor €15. Bij het eerste extra abonnement gaat mijn bundel naar 100GB. De kosten voor de extra abonnementen ga ik uiteraard wel privé boeken. Eventueel met Ziggo thuis wordt het zelfs 200gb maar ik heb een scherper aanbod via Tweak (kijk geen lineaire TV). De telefoon zelf koop ik gewoon los zodat ik gebruik kan maken van KIA.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 08-08-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
c-nan schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Het gaat om het gebruik, niet waar je recht op hebt, denk ik? Als jij met je zakelijke onbeperkte abonnement prive 500 minuten belt en zakelijk maar 10 minuten, gaat de BD daar iets van vinden. Niet?
Denk t niet. Hoe gaat men dit bewijzen, hoe ga jíj dit bewijzen :? Bij een auto moet je ritten bijhouden als je aangeeft maar 499 prive te rijden per jaar.
De kosten van mobiele telefonie zijn een paar honderd euro per jaar. Dat is de moeite niet waard om een controleur op te zetten. Gewoon zakelijk boeken.
Overdreven voorbeeld: een ZZP timmerman zal in de avonduren vaak ook zijn werkbroek nog even aanhebben als hij op de bank zit, dan de broek niet meer 100% aftrekbaar? Hij draagt de broek tenslotte in prive tijd :?

Dit is zoeken naar excessen waar BD echt geen probleem van zal maken. Tenzij je een 5 persoons huishouden hebt en ook 5 abonnementen op de zaak hebt staan, dan gaat men de boeken eens beter bekijken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
Bij telefoongebruik van 10% of minder privé mag je volledig aftrekken. Maar goed met een abbo van €15 onbeperkt bellen is er natuurlijk geen haan die er naar kraait.

Althans dat is wat mijn boekhouder aanhoudt.

[ Voor 12% gewijzigd door Morpheusk op 09-08-2020 20:36 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

BD zal er pas een probleem van maken als er een reden is om een probleem ervan te maken. Dus overdreven hoge kosten voor zoiets, of heel veel van dat soort zaken. En in het ergste geval moet je dan wat BTW correcties doen (tenzij je echt wat dingen flink verkloot hebt :P). Mijn accountant vind m'n Ziggo en T-Mobile volledig zakelijk ook prima.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 15:22
Members only:

[ Voor 31% gewijzigd door Haassiej op 12-08-2020 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
In dat beding staat dat het het zonder ingebrekestelling kan en daar zou ik niet mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyjoey
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-06-2021
Hertog_Martin schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Verbaast mij wel dat je een bureaustoel niet kan aftrekken. Helaas, had recent een nieuwe gekocht omdat ik op de oude echt niet fatsoenlijk hele dagen kan werken. Ze maken het niet echt makkelijker moet ik zeggen, beetje krom vaak van wat je wel en niet kan aftrekken. Als je als ZZP'er vooral in deze tijd remote aan de slag gaat lijken mij een bureau en bureaustoel zodat je dat enigzins op arbo niveau kan doen toch basis investeringen voor je ondernemen.

Het geldt dus voor zowel BTW aangifte als aftrek dat bureaustoel niet meetelt?

Ik lees sowieso altijd tegenstrijdige artikelen over dit soort zaken. Deze blog:
https://www.ondernemeneni...huiswerken-vaak-vergeten/ stel bijvoorbeeld weer dat je een bureaustoel en energiekosten wel kan aftrekken.
Is er inmiddels concensus over het wel of niet inbokeen van een airco op je werkkamer? Gezien corona en enorme hitte aanstaande zit ik het ook te overwegen.
Zal zeker de komende 8 maanden thuiswerken....

Hier vind ik de volgende informatie:
https://www.flantua.nl/fl...-aftrekbaar-voor-zzp-er-/
Kosten airco aftrekbaar voor zzp-er?
Er lijkt een einde te komen aan de hoge temperaturen, maar wie weet volgt er nog een heel warm staartje. Nederland heeft te maken met de langdurigste hittegolf sinds jaren. Vaak kan een airco in de werkkamer uitkomst bieden, maar kunt u de kosten daarvan wel delen met de fiscus?

Airco in werkkamer
Als je met deze extreme temperaturen nog enige prestatie wilt leveren, is een airco in je werkkamer onontbeerlijk. Wie geheel of gedeeltelijk vanuit huis werkt, zou de kosten van een dergelijke aanschaf dan ook graag ten laste van de winst willen brengen. Maar kan dat wel?

Woning ondernemingsvermogen
Is de woning van waaruit u werkt ondernemingsvermogen, dán zijn de kosten van een airco aftrekbaar. U moet wel rekening houden met een eventueel privévoordeel als u de werkkamer ook deels privé gebruikt, maar dat zal op een werkkamer te verwaarlozen zijn.

Woning is privévermogen
Het komt echter vaker voor dat zzp-ers de woning tot het privévermogen rekenen, in plaats van het ondernemingsvermogen. Voor de werkkamer in de woning kunt u dan meestal geen kosten in aftrek brengen, ténzij de kamer een zelfstandig onderdeel van de woning vormt én u voldoende inkomen in of vanuit de werkkamer verdient. Een airco in de werkkamer die tot het privévermogen behoort, kunt u niet ten laste van de winst brengen. De airco behoort namelijk tot de inrichting van de werkkamer.

Investeringsaftrek?
Als u een airco aanschaft, heeft u in beginsel wel recht op de investeringsaftrek voor kleinschalige investeringen. Dit is ook het geval als de airco zelf niet aftrekbaar is van de winst. U moet wel aan alle standaard voorwaarden voldoen. Zo moet de airco minstens € 450,- kosten, moet u in het jaar meer dan € 2.300,- aan investeringen plegen en niet meer dan € 314.673,-. De investeringsaftrek bedraagt maximaal 28% en wordt procentueel minder naarmate u meer investeert.

Btw?
Als u de airco voor de omzetbelasting tot het ondernemingsvermogen rekent, kunt u de betaalde btw in aftrek brengen. Omdat u de airco zakelijk gebruikt, is het geen probleem de airco voor de btw als ondernemingsvermogen aan te merken.

Wat scheelt dat nu?
Stel dat u een airco van € 3.000,- exclusief btw aanschaft en dat u hierop 28% investeringsaftrek krijgt. Bij een belastingtarief van bijvoorbeeld 40,85% (schijf 2 en 3) scheelt dit, rekening houdend met de mkb-winstvrijstelling, € 295,- netto aan te betalen belasting. Samen met de btw ter hoogte van € 630,- levert dit toch een leuk bedrag van € 925,- op. Ruim voldoende voor een lekker weekendje aan zee!
Een buitenunit met een binnenunit op je kantoorruimte lijkt mij dus zeer goed verdedigbaar.

Wie o wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Toevallig nog een mail met dezelfde vraag richting mijn accountant gestuurd. Die is helaas op vakantie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyjoey
com2,1ghz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:59:
Toevallig nog een mail met dezelfde vraag richting mijn accountant gestuurd. Die is helaas op vakantie :P
Grappig, hier hetzelfde, ook vakantie komende 2 weken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

joeyjoey schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:56:
[...]

Een buitenunit met een binnenunit op je kantoorruimte lijkt mij dus zeer goed verdedigbaar.

Wie o wie?
Dit volg ik niet helemaal. Valt jouw woning onder het ondernemersvermogen en/of vormt de werkkamer een zelfstandig onderdeel van de woning?

Als het antwoord op één van deze twee vragen nee is, dan is deze sowieso niet zakelijk aftrekbaar als ik jouw gequote artikel hier goed geinterpreteerd heb.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyjoey
RomeoJ schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

Dit volg ik niet helemaal. Valt jouw woning onder het ondernemersvermogen en/of vormt de werkkamer een zelfstandig onderdeel van de woning?

Als het antwoord op één van deze twee vragen nee is, dan is deze sowieso niet zakelijk aftrekbaar als ik jouw gequote artikel hier goed geinterpreteerd heb.
Beide nee. En dus heb ik het verkeerd gelezen (eigen werkruimte dient sanitair / eigen ingang te hebben). Dank en helaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Indien je minimaal 10% van de woning zakelijke gebruikt én 10% van je omzet daar realiseert dan mag je het ook administratief scheiden.

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

Een goeie mobiele airco is misschien wat makkelijker zakelijk te boeken. Eigenlijk mag het niet, maar ivm onverwacht thuiswerken door Corona en temperaturen die boven de arbo wetgeving stijgen zou ik dat wel durven te verdedigen. Een werkruimte met airco huren kost de Belastingdienst meer inkomsten.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 12-08-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyjoey
Deveon schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:45:
Indien je minimaal 10% van de woning zakelijke gebruikt én 10% van je omzet daar realiseert dan mag je het ook administratief scheiden.

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

Een goeie mobiele airco is misschien wat makkelijker zakelijk te boeken. Eigenlijk mag het niet, maar ivm onverwacht thuiswerken door Corona en temperaturen die boven de arbo wetgeving stijgen zou ik dat wel durven te verdedigen. Een werkruimte met airco huren kost de Belastingdienst meer inkomsten.
Thnx, nuttige tip! Eens kijken hoe we dit gaan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door joeyjoey op 12-08-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Bij dit soort dingen (nu heb ik geen airco nodig), boek ik soms ook gewoon zakelijk in zolang ik het maar denk goed te kunnen verdedigen bij een boekencontrole van de BD.

In het ergste geval moet je het terugbetalen, in het beste geval gaan ze akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyjoey
RomeoJ schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:49:
Bij dit soort dingen (nu heb ik geen airco nodig), boek ik soms ook gewoon zakelijk in zolang ik het maar denk goed te kunnen verdedigen bij een boekencontrole van de BD.

In het ergste geval moet je het terugbetalen, in het beste geval gaan ze akkoord.
5 jaar afschrijven is het minimum... geen voorstander van :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Je kan hem natuurlijk ook alleen voor de BTW opvoeren als zakelijk en privé voor de IB. Wellicht dat je dan nog steeds KIA krijgt? Samen met de BTW is dat toch een leuke korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyjoey
pirke schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:54:
Je kan hem natuurlijk ook alleen voor de BTW opvoeren als zakelijk en privé voor de IB. Wellicht dat je dan nog steeds KIA krijgt? Samen met de BTW is dat toch een leuke korting.
KIA zonder dat je de investering vd winst mag aftrekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

U gebruikt de werkruimte in uw woning uitsluitend zakelijk en het is geen zelfstandige werkruimte. Dat betekent voor u:
U kunt in dit geval uw pand in de administratie verdelen in een privégedeelte en een ondernemingsgedeelte (werkruimte).
De werkruimte hoort in box 1 tot de winst uit onderneming en niet meer tot de eigen woning.
U vermeldt de werkruimte voor de werkelijke waarde op de balans.
Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.
Hebt u een hypotheek op het pand? Dan vermeldt u het gedeelte van de hypotheek voor de werkruimte als schuld op de balans.
Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.
U kunt jaarlijks de kosten voor de werkruimte aftrekken.
Stopt u later met uw onderneming of verkoopt u het pand? Dan moet u rekening houden met het resultaat dat u behaalt met de verkoop of de overdracht van de werkruimte naar uw privévermogen.
ook administratief splitsen betekend dat dat deel van de woning op je balans komt (leuk met een woning van 400.000+ ....), winst (of verlies?) bij verkoop kan ook resultaat opleveren in je bedrijf. Ik zie nog niet helemaal in of dat dat beetje BTW terugvragen daar echt tegenop weegt. Zeker niet als je kijkt hoe huizenprijzen de afgelopen jaren gestegen zijn. De overige inrichting van die kamer kun je natuurlijk ook als kosten opvoeren (maar serieus, hoeveel geld wil je daar tegen aan gooien?). Het zal soms vast wel verstandig zijn, maar geloof dat dat bij velen van ons niet echt rendabel is (tenzij je zeker weet dat je je huis met verlies gaat verkopen :P).

Een airco zou ik ook gewoon zakelijk boeken, en een bureaustoel koop ik ook gewoon zakelijk (bij thuis werken heb je nou eenmaal een betere stoel nodig dan de stoel die je wellicht normaal zou kopen waar je misschien een paar uur in de week op zit als je niet thuis zou werken).

KIA kan idd niet als je m niet als zakelijke investering opneemt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Deveon schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:45:
Een werkruimte met airco huren kost de Belastingdienst meer inkomsten.
Zo heb ik ook lang gedacht. Voor 'jou' als ondernemer is dat inderdaad zo, maar de verhuurder van die werkruimte betaalt weer meer belasting. En stel nu dat die geen variabele kosten heeft om jou twee weken die ruimte te verhuren, dan is het verschil in inkomsten voor de Belastingdienst vooral afhankelijk van het verschil in belastingtarief dat huurder/verhuurder hebben. Er zullen zelfs scenario's denkbaar zijn waarbij de Belastingdienst daardoor méér inkomsten heeft (VPB verhuurder 25% tegen 16,5% huurder...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:31:
[...]

Een airco zou ik ook gewoon zakelijk boeken, en een bureaustoel koop ik ook gewoon zakelijk (bij thuis werken heb je nou eenmaal een betere stoel nodig dan de stoel die je wellicht normaal zou kopen waar je misschien een paar uur in de week op zit als je niet thuis zou werken).
Maar op de site van de BD staat toch duidelijk dat de inrichting van je onzelfstandige thuiskantoor niet aftrekbaar is van je winst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ernemmer schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:06:
[...]

Maar op de site van de BD staat toch duidelijk dat de inrichting van je onzelfstandige thuiskantoor niet aftrekbaar is van je winst?
Klopt, met de airco wordt je discussie daardoor wellicht lastig, maar bureaustoel beschouw ik als een grijs gebied. Als jij in je huis bv een specifieke pedicure stoel nodig hebt voor je werk, mag dat wel, want het is een gereedschap zeg maar. Net als dat de timmerman een hamer mag kopen. En dan mag ik niet een kwalitatief goede bureaustoel kopen, een betere dan dat je normaal zou doen, vanwege thuiswerken? Heb ik het dus niet over een game-stoel maar gewoon een degelijke bureaustoel gekocht bij een kantoormeubelzaak... en in het ergste geval moet er wat BTW verrekend worden en iets met je bedrijfsresultaat. Maar dat zijn uitgaven die ik niet over de grens vind gaan (ongeacht wat de BD zegt). Een bankstel zodat je goed kunt brainstormen vind ik dan weer een ander verhaal :+ (tenzij je psycholoog bent...).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
joeyjoey schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:10:
[...]

KIA zonder dat je de investering vd winst mag aftrekken?
Dat lees ik hier: https://www.flantua.nl/fl...-aftrekbaar-voor-zzp-er-/
Als u een airco aanschaft, heeft u in beginsel wel recht op de investeringsaftrek voor kleinschalige investeringen. Dit is ook het geval als de airco zelf niet aftrekbaar is van de winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Vind ik om eerlijk te zijn nogal bijzonder. Flinke investering die wel telt voor de KIA maar hetgeen je in investeert komt niet op de balans en niet in je kosten? Dan kun je dus ook een mooie tv prive kopen, maar wel onderdeel laten zijn van de KIA? (samen met je prive telefoon en laptop....). Zou er graag een officiële melding van de BD over zien....

Exact expert nodig?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

ralpje

Deugpopje

Als het niet op je balans komt te staan, hoe kun je het dan überhaupt zien als een investering?
Ik vind het ook wat verwarrend inderdaad.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Het artikel is wat ongelukkig geschreven, volgens mij haakt de alinea 'Investeringsaftrek?' weer in op de alinea 'Woning ondernemingsvermogen'.

Je moet dus volgens mij het volgende lezen; "Als u een airco aanschaft [voor een woning die tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend], heeft u in beginsel wel recht op de investeringsaftrek voor kleinschalige investeringen."

Zou ook nergens op slaan als je iets niet als kosten mag opvoeren, maar wel als investering.

• c-nan
Sinds corona huur ik een kantoor. Continu thuiswerken is niks voor mij. Dit geeft heel veel voordelen, hierdoor kan ik een bureau(stoel) zakelijk kopen. Net zoals een (mobiele) airco unit :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
c-nan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:19:
Sinds corona huur ik een kantoor. Continu thuiswerken is niks voor mij. Dit geeft heel veel voordelen, hierdoor kan ik een bureau(stoel) zakelijk kopen. Net zoals een (mobiele) airco unit :-)
Uiteindelijk ben je toch goedkoper uit als je in een bureau en een goede stoel in een kamer zet dan een extern kantoor huurt? Is dat nu echt een sport hier om die dingen allemaal zakelijk te verantwoorden om de BTW te kunnen aftrekken? De tijd en moeite met je boekhouder is toch al duurder dan die 100euro van een stoel die je kunt aftrekken of zie ik dat verkeerd?

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Hij geeft ook aan dat hij niet thuis wil werken, dus het gaat in eerste instantie om de werkplek zelf, en in tweede instantie pas het belastingvoordeel.

Als je twijfelt om toch extern te huren kan dit je wel over de streep trekken - met een externe werkplek zijn de meeste fiscale twijfelgevallen geen twijfelgeval meer.

• c-nan
jongetje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Uiteindelijk ben je toch goedkoper uit als je in een bureau en een goede stoel in een kamer zet dan een extern kantoor huurt? Is dat nu echt een sport hier om die dingen allemaal zakelijk te verantwoorden om de BTW te kunnen aftrekken? De tijd en moeite met je boekhouder is toch al duurder dan die 100euro van een stoel die je kunt aftrekken of zie ik dat verkeerd?
Kantoor huur ik vanwege corona, niet om van fiscale voordelen te genieten. Zodra we weer op kantoor mogen werken zal ik de huur mogelijk opzeggen. Tenzij ik 3 dagen op afstand ga werken.

Kantoor huur ik wel heel goedkoop, iets van 160 inclusief service, exclusief btw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Klein kantooortje á 150 euro/mnd huren op 20km fietsen á19 cent/km, (150 euro/mnd declareren) en dan gewoon thuiswerken en de inrichting die je koopt voor je kantoor kan je thuis neerzetten. Ook het toiletpapier en het water en de koffie en en en.

Ik zou het niet doen, maar voor sommigen hier zal het best een oplossing zijn :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 14-08-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bulder schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:52:
Het artikel is wat ongelukkig geschreven, volgens mij haakt de alinea 'Investeringsaftrek?' weer in op de alinea 'Woning ondernemingsvermogen'.

Je moet dus volgens mij het volgende lezen; "Als u een airco aanschaft [voor een woning die tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend], heeft u in beginsel wel recht op de investeringsaftrek voor kleinschalige investeringen."

Zou ook nergens op slaan als je iets niet als kosten mag opvoeren, maar wel als investering.
Inderdaad, als je gewoon de tekst goed leest dan kan je zien dat de inrichting niet als kosten/investering mag worden ingeboekt. Ook niet als je er 40 uur per week werkt.
Woning is privévermogen

Het komt echter vaker voor dat zzp-ers de woning tot het privévermogen rekenen, in plaats van het ondernemingsvermogen. Voor de werkkamer in de woning kunt u dan meestal geen kosten in aftrek brengen, ténzij de kamer een zelfstandig onderdeel van de woning vormt én u voldoende inkomen in of vanuit de werkkamer verdient. Een airco in de werkkamer die tot het privévermogen behoort, kunt u niet ten laste van de winst brengen. De airco behoort namelijk tot de inrichting van de werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ernemmer schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:56:
[...]

Klein kantooortje á 150 euro/mnd huren op 20km fietsen á19 cent/km, (150 euro/mnd declareren) en dan gewoon thuiswerken en de inrichting die je koopt voor je kantoor kan je thuis neerzetten. Ook het toiletpapier en het water en de koffie en en en.

Ik zou het niet doen, maar voor sommigen hier zal het best een oplossing zijn :+
Dat ik daar zelf niet op ben gekomen :X Zou dat dan ook werken als dat kantoor toevallig op een berghelling in Oostenrijk staat? :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Crazy D schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:32:
[...]

Dat ik daar zelf niet op ben gekomen :X Zou dat dan ook werken als dat kantoor toevallig op een berghelling in Oostenrijk staat? :+
Nee, maar je kan altijd een berghut kopen (zakelijke aanschaf scheelt je ook nog weer de helft in de prijs) in Oostenrijk en die verhuren. Heeft niks met IT te maken maar dan heb je wel een leuk vakantiehuisje waar je zelf ook af en toe heen kan voor onderhoud en dan kan je de reiskosten ook nog zakelijk opvoeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 16-08-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Enige eis is dat de aankoop een zakelijk karakter heeft. Als de verhuur naar verwachting winstgevend is, is het te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ernemmer schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:49:
[...]

Nee, maar je kan altijd een berghut kopen (zakelijke aanschaf scheelt je ook nog weer de helft in de prijs) in Oostenrijk en die verhuren. Heeft niks met IT te maken maar dan heb je wel een leuk vakantiehuisje waar je zelf ook af en toe heen kan voor onderhoud en dan kan je de reiskosten ook nog zakelijk opvoeren.
Jezus... Da's wel een heel erg goed idee. Zat sowieso al in m'n hoofd dat investeringen in vastgoed aantrekkelijk zijn (je moet toch wat met je geld, die spaarrentes gaan nergens over) en een huisje in een wintersportgebied lijkt me ook ideaal...

[ Voor 17% gewijzigd door Hydra op 17-08-2020 16:05 ]

https://niels.nu

Pagina: 1 ... 167 ... 643 Laatste