Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:14
Hmmbob schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:18:
Ik hoop snel op het moment aan te komen dat ik niet meer wakker zal liggen van 40k+ die me niet betaald gaan worden.
Kan ik me niet voorstellen. Zelfs al heb ik 500k op de bank staan, dan nog is 40k gewoon objectief veel geld. 40k kan voor veel mensen een levensveranderende hoeveelheid geld zijn.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
Hydra schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Kan ik me niet voorstellen. Zelfs al heb ik 500k op de bank staan, dan nog is 40k gewoon objectief veel geld. 40k kan voor veel mensen een levensveranderende hoeveelheid geld zijn.
Wij zitten echt op één lijn - lees mijn opmerking nog even met een andere bril of /sarcasm mode on O-)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
las3r schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:19:
Bij mij ging de ellende pas spelen over de 250.000 km. Achteraf gezien had ik 'm toen ook gewoon weg moeten doen. Olielekkages, Automaat-perikelen, Brandstofpompgeneuzel. 3x afgesleept in een jaar tijd. Dan voel je je toch niet echt lekker bij je keuze om 'voordelig' te rijden ;-).
Ik heb ook aardig wat 'gedoe' gehad. Niet stil komen te staan, maar wel steeds erger wordende motorstoringen. Bleek uiteindelijk een kapotte bobine te zijn. Nu rijdt 'ie gelukkig weer als een zonnetje. Een auto uit 2003 heeft, ook ondanks dat 'ie maar 140k op de teller had, toch ook gewoon ouderdomskwaaltjes. En aangezien ik 'em ook gebruik om met m'n gezin op vakantie te gaan, vind ik betrouwbaarheid toch wel erg belangrijk.

Ik ga ook gewoon naar de Volvo dealer. Heeft als voordeel dat je dan gewoon recht hebt op Volvo Assist.
Is het dan allemaal kut? Nein, mijn volgende auto wordt weer gewoon een youngtimer. Weer een audi. Weer tegen veel te hoge kosten. Veel te veel onderhoud. Maar wel genieten. ;-)
Idem, maar dan Volvo. Hij zuipt als een ketter maar het is heerlijk rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:24:
Wij zitten echt op één lijn - lees mijn opmerking nog even met een andere bril of /sarcasm mode on O-)
I know :) Het was ook niet 'tegenin' jouw reactie :) Het was meer een "mee eens" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Je staat sowieso achteraan als bedrijf bij een ander falliet bedrijf. Toen het bedrijf van m'n vader falliet ging, was er ook gewoon geen geld meer. En dan staan als eerste toch de belastingdienst en de banken in de rij, en dan pas de rest. Dus ik snap wel dat je hoopt op een doorstart; anders heb je sowieso niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:16
Hmmbob schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:18:
Ik hoop snel op het moment aan te komen dat ik niet meer wakker zal liggen van 40k+ die me niet betaald gaan worden.
Gaat niet snel gebeuren denk ik. Ik zou het geld de eerste jaren niet missen, maar 40K blijft toch al snel 20-25% van je jaaromzet. Misschien niet letterlijk meer wakker liggen, maar heel vervelend vinden/boos zijn zal blijven (bij mij dan in ieder geval:)
1x meegemaakt door “belasting perikelen” al dan niet met een schuld van 150K te komen zitten. Daar heb ik dan letterlijk tijden slecht door geslapen(uiteindelijk wel goed gekomen na 2 jaar strijd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
sverzijl schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:32:
[...]

Gaat niet snel gebeuren denk ik.
Eensch. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:34
Youngtimer vs lease vs prive wel eens uitgerekend. Lease is sowieso, o.a. vanwege de belachelijke bijtelling, het duurste.

Betrouwbare youngtimers zijn duur in aanschaf.

Uiteindelijk privé een auto gekocht. Kosten niet aftrekbaar maar wel gekocht iets wat ik echt leuk vind zonder te hoeven kijken naar de bouwjaar of milieu eisen (youngtimer diesel wordt al snel moeilijk om overal te mogen rijden).

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
TucanoItaly schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:29:
Ik ben een ervaren iOS developer, en heb een tijdje een beginnende programmeur bij mij op kantoor gehad als stagiair. Zijn achtergrond (voordat hij leerde programmeren) was in sales. Ik denk er over om deze starter te betalen om voor mij een nieuw project te werven, waarbij hij dan meehelpt met de implementatie daarvan.

Zijn verantwoordelijkheden zijn dus; a) acquisitie incl. website, portfolio, benaderen van tussenpersonen, potentiële klanten, uitzoeken wat beste sales aanpak is, rondbellen en -mailen, afspraak regelen en b) implementeren van de user interface en afstemmen met de klant.

Zelf zal ik dan meegaan om evt. deal te closen, overeenkomst met klant op papier krijgen, technisch design maken, fundering iOS app programmeren, backend in elkaar draaien, code reviewen, uren in de gaten houden enz.

Wie heeft dit ook zo aangepakt in het heden of verleden? Hoe heb je dat qua overeenkomst op papier gezet? Graag zou ik het eenvoudig houden, en gewoon uurtje-factuurtje afrekenen met deze persoon, wellicht mondeling een minimum aantal uren garanderen. Is dat wijsheid?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik wil iemand inhuren die naast zijn vaste baan wat bij wilt klussen. Hij heeft een leuk netwerk en ik zou hem dan willen vragen of hij wat werk (grotere en mooiere projecten) kan binnenhalen. Ik ben zelf niet zo'n netwerker en hou mij liever bezig met het daadwerkelijke werk.
Ik wil de beloning wel goed vastgelegd hebben op papier aangezien ik daar geen gezeik over wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-07 11:59
Ik zit ook in zo'n construct, maar hierbij ben ik degene die hem heeft gevraagd of hij echt 50/50 aan de slag wil met me. Ik heb hem gewezen op z'n contractbeding bij z'n huidige baas, en ik heb hem aangeraden z'n eigen KVK te scoren, dan mag hij iig btw-bonnen sturen en kan hij zakelijk wat spulletjes aanschaffen.

Ik doe _niks_ meer zonder afspraken op papier te hebben, hoe simpel ze ook zijn. Inclusief "wat als je doodgaat, wat als je moregn de loterij wint etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Genestealer schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:17:
Heeft iemand een berekening gemaakt van youngtimer vs electrisch auto via financial lease? Ik kan op internet geen goede vergelijkings voorbeelden vinden.

Ik dacht eerst namelijk aan een youngtimer te kopen zakelijk. Hiervoor heb ik €8000 te besteden. Ik kijk dan naar categorie Volvo XC90. Dit zijn relatief onzuinige auto's (benzine, wegenbelasting). Als alternatief ben ik aan het verdiepen om financial lease een elektrische voertuig aan te schaffen.

Met alle regels voor electrisch rijden, nieuwe auto tegenover marge auto, brandstof electrisch tegenover benzine kom ik niet eenduidig op een antwoord wat het maandelijks doet. Wellicht heeft iemand deze zelfde afweging al keer helemaal uitgerekend?
Ik heb ook een xc90 gekozen boven model3, kosten waren redelijk gelijk. Mijne geimporteerd uit zweden, in 1.5 jaar tijd ongeveer 1500 aan onderhoud betaald omdat die onderdelen aan vervanging toe waren. Verder geen gekke dingen en 40k km verder. Vooralsnog tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 05:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

c-nan schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:55:
Youngtimer vs lease vs prive wel eens uitgerekend. Lease is sowieso, o.a. vanwege de belachelijke bijtelling, het duurste.

Betrouwbare youngtimers zijn duur in aanschaf.

Uiteindelijk privé een auto gekocht. Kosten niet aftrekbaar maar wel gekocht iets wat ik echt leuk vind zonder te hoeven kijken naar de bouwjaar of milieu eisen (youngtimer diesel wordt al snel moeilijk om overal te mogen rijden).
Dat kan zakelijk toch ook allemaal? Ik heb ook zakelijk een tweedehands auto gehaald (a4 uit 2017). Bijtelling valt mee wat de kop is eraf en heb, als het goed is, weinig kosten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:21

_Arthur

blub

Tylen schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:12:
Dat kan zakelijk toch ook allemaal? Ik heb ook zakelijk een tweedehands auto gehaald (a4 uit 2017). Bijtelling valt mee wat de kop is eraf en heb, als het goed is, weinig kosten.
Auto op de zaak, ook al is ie tweedehands, waarmee je prive rijdt, is gewoon bijtelling betalen over de catalogusprijs van destijds. Hopelijk heb je je dat wel gerealiseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-08 13:04

Crazy D

I think we should take a look.

Tylen schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:12:
[...]

Behalve dat je dan bijtelling betaald over de cataloguswaarde en dan wordt je betaalbare 2e hands van een paar jaar oud bij de IB toch opeens best duur...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

_Arthur schreef op maandag 20 juli 2020 @ 07:50:
[...]

Auto op de zaak, ook al is ie tweedehands, waarmee je prive rijdt, is gewoon bijtelling betalen over de catalogusprijs van destijds. Hopelijk heb je je dat wel gerealiseerd.
Onzin. Voor eenmanszaak zijn andere regels. De bijtelling kan nooit hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Tylen schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:08:
Onzin. Voor eenmanszaak zijn andere regels. De bijtelling kan nooit hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten.
Vergeet dan niet je afschrijving op je auto mee te nemen in die daadwerkelijke kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

De belastingdienst is het niet met je eens: https://www.belastingdien...nemers/privegebruik_auto/

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 20-07-2020 08:10 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

_Arthur schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:09:
[...]

Vergeet dan niet je afschrijving op je auto mee te nemen in die daadwerkelijke kosten.
I know. Daarom auto gekocht met flinke kop eraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Tylen doelt hier op: https://www.belastingdien...auto/bijzondere_situaties

En ja, daar heeft ie gelijk in. Alleen moet ie niet die afschrijving vergeten mee te nemen in die daadwerkelijke kosten. Vaak zorgt die er voor dat de daadwerkelijke kosten toch hoger liggen dan de bijtelling.

Maar dat zal mogelijk in zijn geval een paar euro kunnen schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Arthur schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:12:
[...]

Tylen doelt hier op: https://www.belastingdien...auto/bijzondere_situaties

En ja, daar heeft ie gelijk in. Alleen moet ie niet die afschrijving vergeten mee te nemen in die daadwerkelijke kosten. Vaak zorgt die er voor dat de daadwerkelijke kosten toch hoger liggen dan de bijtelling.

Maar dat zal mogelijk in zijn geval een paar euro kunnen schelen.
Ja ok, ik kan mij alleen bijna niet voorstellen dat het dan nog heel interessant is om de auto zakelijk te rijden, immers heb je dan 0 zakelijke aftrek van kosten. Dan had je hem beter privé kunnen kopen en 19 cent per zakelijke KM kunnen aftrekken.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 20-07-2020 08:17 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Tja, ik heb eerder al wel eens genoemd dat ik mijn leasecontract mee moest nemen vanuit loondienst: dat kost me 900/maand aan contract, 150-200 aan diesel (ok, momenteel 50 euro ivm covid) en zo'n 7000 euro aan bijtelling/jaar.

Zeker nu ik zoveel thuis zit had ik echt die auto niet nodig gehad - aan de andere kant rijden we ook echt álles wat we kunnen met die auto en gaan echt alle kosten (iedere parkeeractie/wasstraat etc) op de zaak.

Mja, afkopen kost ook veel geld en dan heb je geen auto :+

bedragen ex btw

_Arthur schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:19:
Achja, auto's (en dan zeker leuke auto's) kosten nu eenmaal geld :+
Het is anders een extreem burgerlijke 308SW :+ :+

[ Voor 27% gewijzigd door Hmmbob op 20-07-2020 08:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Hmmbob schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:17:
Het is anders een extreem burgerlijke 308SW :+ :+
Ja, die fout ga je natuurlijk niet nog een keer maken :D

[ Voor 62% gewijzigd door _Arthur op 20-07-2020 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Woy schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:14:
[...]

Ja ok, ik kan mij alleen bijna niet voorstellen dat het dan nog heel interessant is om de auto zakelijk te rijden, immers heb je dan 0 zakelijke aftrek van kosten. Dan had je hem beter privé kunnen kopen en 19 cent per zakelijke KM kunnen aftrekken.
Is per persoon verschillend. Ik rijd nu een auto met catalogus prijs van 90K en daar ga ik geen 22% bijtelling over betalen. Gekocht voor 32K. Dus de grootste afschrijving Is al geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

_Arthur schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:19:
Precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tylen schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:19:
[...]

Is per persoon verschillend. Ik rijd nu een auto met catalogus prijs van 90K en daar ga ik geen 22% bijtelling over betalen. Gekocht voor 32K. Dus de grootste afschrijving Is al geweest.
Nee maar nu heb je een zakelijke auto waar je geen zakelijk voordeel van hebt, want alle kosten zijn prive, want de bijtelling wordt gemaximeerd op de totale auto kosten.

Ik snap best dat je een leuke auto wil rijden, dat moet iedereen natuurlijk ook voor zichzelf weten. Maar ik trek alleen in twijfel of het verstandig is om die op de zaak te rijden, en niet gewoon prive.

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 20-07-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:52
Woy schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:14:
[...]

Ligt eraan. Als je er niet prive mee rijd kan het prima. Dan heb je niks te maken met de bijtellings-regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hackerhater schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:23:
[...]

Ligt eraan. Als je er niet prive mee rijd kan het prima. Dan heb je niks te maken met de bijtellings-regels.
Ja dat is een ander verhaal, maar het gaat hier expliciet om het geval waar er wel privé mee gereden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ja ik weet het. Reden voor mij om mijn schakel-rijbewijs te gaan halen zodat ik met vrouwlief's auto kan rijden.
Zodat ik mijn zakelijke Volvo niet meer prive hoef te gebruiken en de overheid dus kan stikken in die bijtelling.
Ik ga toch niet jaar in, jaar uit 22% over een auto van 40K betalen terwijl die auto al 4 jaar oud is?

Als het bedrag nu met de waarde zou zakken, alla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-08 16:39
Ik heb er flink aan gerekend en heb (in 2019) een model 3 gekocht ipv mijn V70 youngtimer. Die had al 465.000 op de klok (LPG) dus zou sowieso over niet al te lange tijd vervangen moeten worden.
Met alle voordeeltjes (geen wegenbelasting 5 jaar, Mia aftrek 10.800 -> netto ongeveer de helft, flinke afschrijving de komende jaren, brandstofkosten veel lager) kwam ik er op uit dat de model 3 marginaal duurder was dan de youngtimer. Ik heb gerekend met een restwaarde van 5K na 5 jaar maar de verwachting is dat deze wel hoger is.
Daarnaast is het qua luxe een grote stap (al reed de V70 ook pri-ma!) dat ik het de moeite waard vond om de aanschaf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja ik heb vorig jaar ook zitten kijken voor een model 3, op dat moment alleen niet het budget om die investering te doen. Echter met de nieuwe regels wordt het snel minder interessant om te doen. Dit jaar gaat nog wel, maar in 2022 is het met de huidige prijzen al niet rendabel meer.

Ik rijd op dit moment een youngtimer, maar verwacht dat mijn volgende auto gewoon prive zal zijn, want ik hoef niet echt een nieuwe auto, maar rijd toch liever een iets minder oude auto vanwege het onderhoud ( Niet eens zozeer de kosten, maar meer het gemak ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 29-07 15:08
Wel geinig al die ervaringen met youngtimers. Ik kan mijn verhaal er zo wat 1-op-1 aan spiegelen. :)

Zelf vorige maand mijn BMW 523i uit 2000 de deur uit gedaan en daarvoor is een Audi A3 uit 2013 terug gekomen. Die rij ik nu wel prive ivm bijtelling.

Youngtimer is best leuk. Je kunt behoorlijk "veel" auto rijden voor je geld. Dan heb ik het over aanschaf en bijtelling. Bij mij gingen de onderhoudskosten ook niet in de koude kleren zitten. Per jaar regulier toch wel minstens 1000 maar vaak richting de 1500 kwijt aan onderhoud. Vooral slijtage onderdelen ben je aan de beurt met een oudere auto. Remmerij, riemen, snaren, leidingen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:34
[...]

Maar wat zijn je kosten nu (inclusief afschrijving)? Dat zal 750 - 1000 euro in de maand zijn? Dan betaal je toch alsnog heel veel bijtelling?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

c-nan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Maar wat zijn je kosten nu (inclusief afschrijving)? Dat zal 750 - 1000 euro in de maand zijn? Dan betaal je toch alsnog heel veel bijtelling?
Dat weet ik nog niet precies. Ik gok rond de 9K (afschrijving van 5K meegenomen.). Maar dat is lager dan 22% over 90K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tylen schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:41:
[...]

Dat weet ik nog niet precies. Ik gok rond de 9K (afschrijving van 5K meegenomen.). Maar dat is lager dan 22% over 90K.
Maar waar zit dan nog het voordeel om de auto op de zaak te zetten? Want dat gedeelte snap ik nog niet. Immers kun je dat bedrag ook gewoon als extra winst boeken, en de kosten privé maken, en alle zakelijke KM's tegen 19 cent onbelast vergoeden, dan kom je netto goedkoper uit volgens mij.

[ Voor 21% gewijzigd door Woy op 20-07-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik was van het weekend bezig met de omzetbelasting en toen kwam ik deze factuur tegen in mijn administratie, volgens mij hebben ze iets niet helemaal begrepen met de BTW :+ ( Overigens heb ik het product gewoon als consument gekocht, en de uiteindelijke prijs inclusief BTW klopt wel gewoon, en klopt de BTW berekening op de regel ook niet. Ik verwacht dat het de inkoopsprijs is die zij betalen o.i.d. ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8VGMrKgQ4FfN-_0NLPTjVyLE0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jgIs8MX1vH740REcu04h8RWA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 20-07-2020 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Mandera schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:29:
Youngtimer is best leuk. Je kunt behoorlijk "veel" auto rijden voor je geld. Dan heb ik het over aanschaf en bijtelling. Bij mij gingen de onderhoudskosten ook niet in de koude kleren zitten. Per jaar regulier toch wel minstens 1000 maar vaak richting de 1500 kwijt aan onderhoud. Vooral slijtage onderdelen ben je aan de beurt met een oudere auto. Remmerij, riemen, snaren, leidingen.....
Tja. Aan de andere kant zit er op deze facturen 21% BTW die je niet betaalt. Een factuur van 1500 euro is zuur, maar al minder zuur als je hiervan zo'n 270E terugkrijgt. En dan is de rest ook nog eens zakelijke kosten, bruto dus.

M'n volvo is getaxeerd op 4000 euro dus ik heb 116 bijtelling per maand voor een flinke station met 200pk.

Ben het wel met je eens hoor, maar zelf lig ik niet erg wakker van die kosten aangezien je bij een auto van 7 jaar oud ook flinke onderhoudsposten kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 29-07 15:08
Ooh zeker wel. Helemaal eens. Maar mijn nieuwe waggie ga ik maar niet zakelijk rijden. BTW voordeel is nice maar 800 per maand bijtellen ipv 105 is een upgrade die ik liever laat liggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-07 15:06
Waar moet ik voor waken bij het sturen van mijn cv als ze vooral op mijn cv uit lijken te zijn? Opzich is m'n cv geen geheim natuurlijk, heb immers LinkedIn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Hertog_Martin schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:49:
Waar moet ik voor waken bij het sturen van mijn cv als ze vooral op mijn cv uit lijken te zijn? Opzich is m'n cv geen geheim natuurlijk, heb immers LinkedIn.
In PDF, zodat wanneer ze hem willen tunen (mooier maken) dat ze er in ieder geval werk aan hebben, want netjes is het niet!
06 eraf (tenzij ze die al hebben)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 47% gewijzigd door DeveloperNL op 20-07-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
ybos schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:15:
[...]

In PDF, zodat wanneer ze hem willen tunen (mooier maken) dat ze er in ieder geval werk aan hebben, want netjes is het niet!
Met Adobe Acrobat kun je gewoon die PDF bewerken dus lijkt me nu niet een onneembare drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
jongetje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:27:
[...]

Met Adobe Acrobat kun je gewoon die PDF bewerken dus lijkt me nu niet een onneembare drempel.
Klopt, maar ik hoor regelmatig dat men het hele CV heeft overgetypt om aan te kunnen passen. Er zijn er zat die het niet eens weten. Laat ze dan maar een beetje zwoegen om de boel te flessen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
PDF kan je ook gewoon editen in Word tegenwoordig.

Ik zou helemaal geen CV sturen, maar gewoon een lijst met de diensten die je aanbied en welke software je daarvoor kan gebruiken, al het andere is niet interessant voor een opdrachtgever imo.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 20-07-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-07 15:06
Ah oké dus shady praktijk #1 met je cv is dat ze 'm aanpassen en je dus niet zelf controle hebt over in welke vorm ie ergens belandt.

Kunnen ze verder nog shady praktijken er mee? Bv. dat ze gaan claimen dat opdracht via hun is als je zelf een opdracht fixed bij een partij waar zij ooit je cv aan gespamd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hertog_Martin schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:51:
Ah oké dus shady praktijk #1 met je cv is dat ze 'm aanpassen en je dus niet zelf controle hebt over in welke vorm ie ergens belandt.
Inderdaad, dus gewoon zeggen dat je geen toestemming geeft om aanpassingen op je CV te doen of überhaupt te verspreiden zonder jouw goedkeuren, en dat alle overige afspraken komen te vervallen op het moment dat ze dat toch doen.
Kunnen ze verder nog shady praktijken er mee? Bv. dat ze gaan claimen dat opdracht via hun is als je zelf een opdracht fixed bij een partij waar zij ooit je cv aan gespamd hebben?
Dat kunnen ze natuurlijk wel doen, maar zolang jij geen overeenkomst bent aangegaan heb jij daar geen boodschap aan.

Belangrijk is gewoon om zelf de regie te houden, dus sowieso van te voren aangeven dat je ze alleen toestemming geeft om je CV te verspreiden aan partijen waar jij expliciet toestemming voor geeft. Doen ze dat toch, weet je meteen dat het geen betrouwbare partij is en je verder niet met ze in zee moet gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 20-07-2020 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos

Bij mijn vorige werkgever vroegen wij specifieke ervaring voor een bepaald type beveiligingssysteem.
Kwamen er mensen op gesprek
"zo, dus je hebt redelijk ervaring met merk X" :?
monteur: Euh, nee?

Werd gewoon door de recruiter op het cv gezet zodat men uitgenodigd werd, en dan hopen dat het gesprek op het ene puntje wat tegenvalt wel goed gaat en men de monteur toch in dienst zet.
Monteurs waren dan flink opgelaten, want ze wisten daar niets van af en staan gewoon voor l*l in zo'n gesprek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 01-08 11:05

Stap 1 is altijd enkel een PDF te verspreiden ipv een Word-document. Uiteraard is 't dan in theorie nog steeds wel mogelijk om 'm aan te passen, maar in mijn beleving gebeurt dat dan een stuk minder snel.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:09
Freeaqingme schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:27:
[...]

Stap 1 is altijd enkel een PDF te verspreiden ipv een Word-document. Uiteraard is 't dan in theorie nog steeds wel mogelijk om 'm aan te passen, maar in mijn beleving gebeurt dat dan een stuk minder snel.
Inderdaad en dan met watermerk van de partij die je de CV toestuurt. Mocht hij dan ergens anders opduiken dan weet je altijd wie hem gelekt heeft.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-08 14:22
Gaat wellicht wat ver maar gewoon een PDF maken van PNGs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Of ze signen. Dan kunnen ze 'em ook niet editen. Die dingen dan naar PDF printen snappen ze waarschijnlijk toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 08:10
Davidshadow13 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:50:
[...]

Inderdaad en dan met watermerk van de partij die je de CV toestuurt. Mocht hij dan ergens anders opduiken dan weet je altijd wie hem gelekt heeft.
Verder is het verstandig om onderaan een korte tekst over auteursrecht toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipperpeer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-04-2021
Hallo Concullega's! ;)

Ik zal mij even kort voorstellen. Ik ben een Medior/Senior .NET Developer in regio Randstad en sta op het punt om als ZZP'er verder door het leven te gaan.

Ik zie mij als medior/senior omdat ik zelf al tegen de 10 jaar ervaring heb in het .NET wereld maar pas sinds 4/5 jaar mezelf in de wereld van C# bevind en de afgelopen 2 jaar pas in MVC en .NET Core (te lang bij een eerdere werkgever gezeten die nog in webforms en VB zat). En nu na vele overwegingen en de voordelen tegenover de nadelen te zetten, wil ik de richting van ZZP'er op gaan.

Dit ook omdat ik mij nu in de "somewhat" gunstige situatie bevind dat ik, door bedrijfeconomische redenen bij me vorige werkgever, in de WW zit. Hiermee krijg ik van het UWV een "startperiode" aangeboden om aan de slag te gaan als ZZP'er .

Ziende dat er nog wel aardig wat op je af komt heb ik wat vragen die jullie mogelijk kunnen beantwoorden.
Hoe actueel is de OP post?

Markt

Nu heb ik al veel in deze topic gelezen en al aardig wat telefoontjes gepleegd met verschillende intermediar bedrijven en ik krijg een mixed gevoel over het marktklimaat op dit moment voor iemand met mijn ervaring/kwaliteiten. Dit ook i.v.m. het coronavirus. Sommige partijen (toevallig ook de gene die detachering doen) zeggen dat het een slechte periode is om te starten als ZZP.

Wat vinden jullie?

Ik zie veel Senior vacatures op verschillende sites maar zou mezelf nog niet als full fledged Senior willen verkopen.

Is er vraag naar medior/senior .NET Developers?

Ik heb her en der de naam The Future Group horen vallen. Wat zo'n partij kan betekenen voor een startende ZZP'er lijkt me wel handig, alleen lees ik niet het beste erover in andere topics.
Zijn er soortegelijke bedrijven die wel aan te raden zijn?

Verzekeringen

Ik lees zo dat er drie cruciale verzekeringen zijn die ik moet afsluiten; Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven (AVB), Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) en Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV).

In hoeverre zijn deze gelijk vanaf het begin aan te raden? Ziende dat ik momenteel maar een klein inkomen heb (net genoeg voor vaste lasten).

Tarief

Qua uurtarief schat ik mijzelf tussen de €65 en €70. Is dit een redelijk tarief? Deze berekening is gedaan via verschillende sites met "hoe bereken ik mijn uurtarief" en advies van excollegas die zelf al een tijdje terug richting ZZP'er zijn gegaan.

Leningen/startkapitaal voor materiaal
.
Ik heb op dit moment nog geen laptop omdat ik deze voorheen niet nodig had (altijd desktop op kantoor en thuis gehad). Is een laptop cruciaal? Hetzelfde geldt eigenlijk voor licenties; zijn er partijen die jullie hiervoor aanraden? Via UWV hoor je veel over Qredit.

Eigenlijk ben ik ook op zoek naar een beetje positiviteit. Ik begon met een aardige dosis motivatie, maar na wat onderzoek ben ik de verkeerde bronnen tegen gekomen, samen met het gevoel dat er niet veel vraag is naar Medior .NET developers.

Als er mensen zijn die het niet erg vinden om af en toe een DM te ontvangen voor wat vragen/coaching dan zou ik dat zeker waarderen.

Bedankt mensen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 01-08 11:05
Flipperpeer schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:28:

Ik zie mij als medior/senior omdat ik zelf al tegen de 10 jaar ervaring heb in het .NET wereld maar pas sinds 4/5 jaar mezelf in de wereld van C# bevind en de afgelopen 2 jaar pas in MVC en .NET Core (te lang bij een eerdere werkgever gezeten die nog in webforms en VB zat). En nu na vele overwegingen en de voordelen tegenover de nadelen te zetten, wil ik de richting van ZZP'er op gaan.

[...]

Qua uurtarief schat ik mijzelf tussen de €65 en €70. Is dit een redelijk tarief? Deze berekening is gedaan via verschillende sites met "hoe bereken ik mijn uurtarief" en advies van excollegas die zelf al een tijdje terug richting ZZP'er zijn gegaan.
De vraag is m.i. niet zozeer hoeveel jaar ervaring je hebt, als wel wat voor meerwaarde je voor je opdrachtgever kan bieden. Vaak zit daar wel een relatie tussen, maar niet altijd. Naast het technische deel ook goed nadenken over de iets meer soft-skills kant. Ben je in staat een functionele business case te vertalen naar een technisch ontwerp en de klant daar in te adviseren? Een team of individuele werknemers te coachen? Etc.

Ook als je kijkt naar de waarde die jij toevoegt voor de klant, kan je kijken of dat matcht met je uurtarief. Ik ga jou niet vertellen welk uurtarief juist is, maar ik vind 65 euro aan de lage kant voor een medior of senior. Laat je ook niet gek maken door alle recruiters die chronisch (ook voor Corona) als eerste reactie zeggen dat het wel erg hoog is.

Heb je bij je uurtarief nagedacht over het opbouwen van een buffer, reiskosten die mogelijk niet langer vergoed worden, en iets van een pensioenopbouw? Qua buffer zou ik iets aanhouden waarmee je zowel ziekte alsook het tijdelijk niet hebben van een opdrachtgever kan opvangen. "pech komt nooit alleen". Dus je zal zien dat je eerst een tijdje geen werkgever kan vinden, en ziek wordt net nadat je er dan toch 1 gevonden had.
Ik heb op dit moment nog geen laptop omdat ik deze voorheen niet nodig had (altijd desktop op kantoor en thuis gehad). Is een laptop cruciaal? Hetzelfde geldt eigenlijk voor licenties; zijn er partijen die jullie hiervoor aanraden? Via UWV hoor je veel over Qredit.
Of een laptop cruciaal is hangt af van hoe je je positioneert en je klanten af. Er zijn wel partijen die iedereen verplichten op laptops van het bedrijf te werken. Dan heb je er daar voor niet per se zelf een nodig. Hoeveel/wat voor licenties verwacht je nodig te hebben?

Ook hiervoor geldt weer een verwijzing naar die buffer. Je moet als ondernemer ook in financieel opzicht tegen een stootje kunnen. Als je op dag 1 zou moeten lenen, zou ik zeggen dat je beter een manier kan vinden om nog een tijdje door te sparen. Maar wellicht dat het UWV hier ook wel op de 1 of andere manier in kan voorzien? Anders initieel kijken naar tweedehands. Top-notch komt wel als je eenmaal een steady inkomen hebt en die buffer bij elkaar hebt gespaard.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Flipperpeer ik denk dat er op het moment ook best wel wat werk is, maar het is waarschijnlijk iets beter zoeken dan zeg een jaar geleden.

Zoals @Freeaqingme terecht opmerkt is het medior/senior niveau primair afhankelijk van hoe zelfstandig je kunt werken en hoe goed je kennis toevoegt een toepast binnen het team. Van een senior wordt verwacht dat hij juniors een mediors kan begeleiden en van informatie kan voorzien die zij nog missen.

Qua tarief lijkt mij 65a 70 een aardig begin, ik zou er zeker niet veel onder gaan zitten. Maar dat is ook wel afhankelijk van je daadwerkelijke toegevoegde waarde. Voor een senior wat aan de lage kant.

Qua lenen voor een laptop zou ik erg terughoudend zijn. Eerder een wat goedkopere tweede hands nemen totdat je een buffer hebt. Qua software licenties heb je niet zoveel nodig. Ik zit ook in de software ontwikkeling en heb eigenlijk alleen visual studio "nodig". Maar daar zou je zelfs nog de community editie kunnen gebruiken. Zelf heb ik een Microsoft action pack waar VS in zit samen met nog veel andere Ms software, en dat kost een euro of 400 per jaar, dus is ook niet de wereld.

Het is vaak afhankelijk van de klant of je zelf hardware/software mee moet nemen of dat zij die verzorgen. Maar ik vind het altijd wel fijn om ieder geval gewoon zelf spullen te hebben, ook om bijvoorbeeld zelfstudie te kunnen doen.

Voor wat betreft verzekeringen is het ook erg afhankelijk wat je precies voor opdrachten aanneemt en wat je afstemt. Maar ook welke risico's je bereid bent om te nemen. Qua aansprakelijkheid kan je best wat uitsluiten in je contacten/voorwaarden. Aangezien je ook nog in de WW zit is daar misschien ook nog wel iets geregeld voor arbeidsongeschiktheid, maar dat zou je na moeten vragen

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 20-07-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 17:14
Zowel voor software als hardware ben ik afwachtend geweest. De klant waar ik nu zit levert een developer desktop maar ook een MSDN licentie. Ik vind zelf ReSharper fijn, dus daar heb ik zelf een licentie voor afgenomen.
Kijk vooral naar wat de klant van je verwacht.

[ Voor 0% gewijzigd door UrbanSnEAky op 20-07-2020 22:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:45
Hier ook een youngtimer rijder (oude volvo). Dagwaarde €3K onderhouds gemiddelde kosten €800 per jaar. Gem: 20K km's. Mijn snelle berekening is dat dit de goedkoopste optie is. Maar ik heb nooit een goede vergelijking gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

De markt is veel en veel voorzichtiger dan pre-Corona. Hoeveel maanden WW heb je? Minstens een half jaar, schat ik. Ik denk dat het echt wel lukt om binnen die tijd een klus te vinden. De vraag is of je dat mentaal aan kan. Mij heeft het twee maanden gekost, pre-Corona.
The Future Group
Kan prima werken. Kost behoorlijk wat van je tarief, maar de bedongen tarieven zijn over het algemeen hoger dan jijzelf kunt onderhandelen, zo is mijn inschatting. Ideaal voor starters, want je kunt een voorschot krijgen, je hebt ineens collega's, men kan je adviseren over een auto/verzekering/enz. Het is een soort samenwerking tussen ZZP'ers, net zoals tandartsen, huisartsen, advocaten enz. dat al decennialang doen.

Sommige mensen bevalt het niet dat de bovenliggende BV een mooi percentage van je tarief opstrijkt. Als jij dat ook vindt, dan moet je het niet doen.
Verzekeringen
Ik ben voor 50 euro p/mnd klaar. Maar ik zou het nog even niet doen, doe maar als je echt een klus binnen hebt, dan kan het prima uit.
Tarief
Je genoemde tarief klinkt prima. Ik zat zelfs ietsje lager, maar had wel minder ervaring dan jij, toendertijd. Gewoon elk jaar ietsje ophogen.
Regel eerst die klus, en zodra die binnen is, dan kun je best een mooie laptop kopen. Zelf kocht ik een laptopje van 900 euro (MacBook Air) en twee jaar later kocht ik een mooi uitgeruste MacBook Pro.

[ Voor 9% gewijzigd door TucanoItaly op 21-07-2020 07:54 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@TucanoItaly is het bij The Future Group niet zo dat je eigenlijk gewoon in dienst bent, en gewoon vooral een flink stuk flexibel inkomen hebt aan de hand van je opdracht? Zulke midlance constructies zie je steeds meer, maar persoonlijk heb ik het daar niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Qua laptop zou ik inderdaad even afwachten wat er nodig is.
Bij een klant zodra het wat verder gaat kan je altijd informeren of je je eigen apparatuur mee moet nemen en zo ja is dat snel genoeg geregeld.

Op mijn eigen machine heb ik in principe maar 2 stuks betaalde software staan (OS Linux): PHPStorm & een of ander raar pakket de klant gebruikt.
De eerste is mijn eigen licentie, van de 2e heb ik een licentie van de klant in bruikleen.

Tot nu toe heb ik 2 grote klanten gehad. De eerste wilde absoluut niet dat ik op mijn eigen spullen werkte (enkele keer uitgezonderd), bij de 2e (huidige klant) gebruik ik mijn eigen spullen.
Al zit die 2e er ook over te denken de externen een machine te geven i.v.m. data en code beveiliging. Kortom het hangt van de klant af.

Uiteraard als je eenmaal een laptop hebt, zorg voor een fatsoenlijke en zorg voor fulldisk encryptie! En ja voor Windows betekend dat een pro-licentie.

[ Voor 9% gewijzigd door hackerhater op 21-07-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:05

sebasd

loopt op espresso

Woy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:01:
@TucanoItaly is het bij The Future Group niet zo dat je eigenlijk gewoon in dienst bent, en gewoon vooral een flink stuk flexibel inkomen hebt aan de hand van je opdracht? Zulke midlance constructies zie je steeds meer, maar persoonlijk heb ik het daar niet zo op.
Nee. Bij midlance sta je ergens op de loonlijst, dus geen belastingvoordelen die ZZPers wel hebben. Bij TFG ben je voor de Belastingdienst gewoon zelfstandige, dus wel aftrekposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sebasd schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:55:
[...]

Nee. Bij midlance sta je ergens op de loonlijst, dus geen belastingvoordelen die ZZPers wel hebben. Bij TFG ben je voor de Belastingdienst gewoon zelfstandige, dus wel aftrekposten.
Ok, dan ben ik alleen wel benieuwd naar de vorm, want het krijgt dan wel vormen die ook op een schijnzelfstandigheid lijken. Maar op zich kan het dan inderdaad een mooie stap zijn voor iemand die nog niet helemaal zelf durft te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Woy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:14:
[...]

Ok, dan ben ik alleen wel benieuwd naar de vorm, want het krijgt dan wel vormen die ook op een schijnzelfstandigheid lijken. Maar op zich kan het dan inderdaad een mooie stap zijn voor iemand die nog niet helemaal zelf durft te starten.
Zoals ik het voor mijzelf begrijpbaar heb gemaakt., is dat zij ook "gewoon" een tussenpartij zijn die een "hoger dan gewoon" percentage van je uurtarief bij de klant inhouden, waarvoor ze dan allerlei "diensten" leveren (zoals aquisitie, administratie etc etc)

Het zal dus voornamelijk van jezelf afhangen of je dat ervoor over hebt. Toen ik er naar keek viel me op dat er, zeker voor starters, veel percentages/kickbacks zijn die van je tarief af gaan. Mij bekroop het gevoel van een soort van pyramidespel eigenlijk.

Maar goed, het kan voor een starter evengoed een tussenstap op weg naar volledige zelfstandigheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Woy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:14:
[...]

Ok, dan ben ik alleen wel benieuwd naar de vorm
Het zijn gewoon ZZP'ers die zich verenigd hebben in een maatschap.
want het krijgt dan wel vormen die ook op een schijnzelfstandigheid lijken.
Wat maakt jou dat nou uit? Serieuze vraag. Dat maakt voor jou toch helemaal niks uit, hoe een andere ondernemer z'n zaakjes regelt?

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 21-07-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TucanoItaly schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:51:
[...]
Het zijn gewoon ZZP'ers die zich verenigd hebben in een maatschap.
Ja ok, dat is inderdaad anders dan ik dacht. Maakt het ieder geval al wel een stap beter dan midlance ( Qua ondernemen dan, qua risico is het natuurlijk weer slechter ;) )
TucanoItaly schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:51:
[...]
Wat maakt jou dat nou uit? Serieuze vraag. Dat maakt voor jou toch helemaal niks uit, hoe een andere ondernemer z'n zaakjes regelt?
Nee het haalt mij persoonlijk helemaal niks uit, maar in de hele discussie in de politiek over schijnzelfstandigheid kan het mogelijk toekomstig wel een issue worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-08 16:11
Hallo Concullega's! ;)

Ik zal mij even kort voorstellen. Ik ben een Medior/Senior .NET Developer in regio Randstad en sta op het punt om als ZZP'er verder door het leven te gaan.

Dit ook omdat ik mij nu in de "somewhat" gunstige situatie bevind dat ik, door bedrijfeconomische redenen bij me vorige werkgever, in de WW zit. Hiermee krijg ik van het UWV een "startperiode" aangeboden om aan de slag te gaan als ZZP'er .

Ziende dat er nog wel aardig wat op je af komt heb ik wat vragen die jullie mogelijk kunnen beantwoorden.
Hoe actueel is de OP post?

Markt

Nu heb ik al veel in deze topic gelezen en al aardig wat telefoontjes gepleegd met verschillende intermediar bedrijven en ik krijg een mixed gevoel over het marktklimaat op dit moment voor iemand met mijn ervaring/kwaliteiten. Dit ook i.v.m. het coronavirus. Sommige partijen (toevallig ook de gene die detachering doen) zeggen dat het een slechte periode is om te starten als ZZP.

Wat vinden jullie?

Ik zie veel Senior vacatures op verschillende sites maar zou mezelf nog niet als full fledged Senior willen verkopen.

Is er vraag naar medior/senior .NET Developers?

Ik heb her en der de naam The Future Group horen vallen. Wat zo'n partij kan betekenen voor een startende ZZP'er lijkt me wel handig, alleen lees ik niet het beste erover in andere topics.
Zijn er soortegelijke bedrijven die wel aan te raden zijn?

Verzekeringen

Ik lees zo dat er drie cruciale verzekeringen zijn die ik moet afsluiten; Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven (AVB), Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) en Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV).

In hoeverre zijn deze gelijk vanaf het begin aan te raden? Ziende dat ik momenteel maar een klein inkomen heb (net genoeg voor vaste lasten).

Tarief

.

Eigenlijk ben ik ook op zoek naar een beetje positiviteit. Ik begon met een aardige dosis motivatie, maar na wat onderzoek ben ik de verkeerde bronnen tegen gekomen, samen met het gevoel dat er niet veel vraag is naar Medior .NET developers.

Als er mensen zijn die het niet erg vinden om af en toe een DM te ontvangen voor wat vragen/coaching dan zou ik dat zeker waarderen.

Bedankt mensen!
Ik zat in soort gelijke situatie als jij, zelfde .net kennis. Na wat sollicitaties dacht ik dat een Azure Cloud solutions architect certificaat mij zou helpen. Begin dit jaar volledig gefocussed op certificeringen, heb nu AZ-300,AZ-301,AZ-400 binnen maar qua banen hielp dit geen ruk. Men zag mij als medior/senior .net developer en kon nergens aan de bak als cloud engineer. Eigenlijk ook wel begrijpelijk, ik had dan wel 2 jaar azure ervaring als developer maar nog niet op cloud engineering niveau.

Goed, ik heb 6 maanden thuis gezeten, mij de pleuris gesolliciteerd in corona tijd. Is echt geen doen, recruiters ik haat ze. Ik woon in amsterdam en heb nu wonder boven wonder de perfecte freelance klus gekregen voor minimaal 1 jaar tot 3 jaar. Wel in brabant maar voor een tarief van 85 euro, ik voel mij de koning te rijk. Maar ik prijs mijzelf gelukkig want in deze opdracht moet ik wel developen maar krijg ik bijzonder veel kansen om meer met azure te gaan doen. Dus goed betaald en kan ook aan mijn ervaring werken. Ik was inmiddels zover dat ik weer in vaste dienst banen zocht en had freelance uitgesloten als mogelijkheid. Opdracht gevonden via freelance.nl, is het geld wel waard nu.

Mijn tip is niet veel anders dan hier, hopelijk kan je weg blijven van de recruiters(quades,searchlite,orange quarter, computer futures, spillberg,startapple) maar uiteindelijk wil je gewoon aan de bak kunnen. Minimaal 90% van de recruiter belt jenooit terug nadat ze je cv ontvangen hebben, ik ben op een gegeven moment gestopt met nabellen. Ik heb ze allemaal maar geblocked. Ik zou gewoon 70 euro aanhouden als ondergrens, wellicht 75 moet goed te doen zijn. Geloof de recruiters niet te veel wanneer ze met verhalen aankomen dat de klanten de tarieven naar beneden schroeven, ik heb het idee dat de recruiters zelf hun marge nu proberen te vergroten.

Oh en valt niet voor midlance constructies, dat is in deze tijd echt geen voordeel.

AOV via adviseur, ik zit nu in gesprek met Henst & Lunsen, ik kan deze enorm aanraden. Erg proactief, denken met je mee en zitten de verzekeringen achter de broek aan. Ze kosten wel wat maar zijn het geld meer dan waard

BAV en AVB, moet je hebben, soms kan dit via de recruiter of zelf afsluiten.

Laptop zal je nodig hebben, soms krijg je vanuit de klant een device het verschilt nog al.
Licenties, ik ben net door process van Microsoft Partner Network gegaan. Gratis windows en visual studio licenties en 85 euro azure credit per maand. betaaal je 430 euro per jaar voor.

Wat betreft je motivatie en hoe jij je zelf inschaalt. Ik heb dit ook ondervonden, dit noemen ze imposter syndroom. Jij bent gezien je jarenlange ervaring een senior en verkoop je zelf ook zo! Je bent die 75 euro gewoon waard en je hebt inmiddels al twee jaar ervaring met MVC en /Net Core, wellicht dat je hier met een goed verhaal drie van kan maken. Dit helpt je mee in je zoektocht. Maar jij bent een senior developer, alleen heb je nog niet op alle vlakken jarenlange ervaring, maar dat heeft niemand.

Mocht je vragen heb, stel ze gerust via DM. Wij hebben veel overeenkomsten qua profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipperpeer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-04-2021
Bedankt voor de reacties!
TucanoItaly schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:51:
[...]

Kan prima werken. Kost behoorlijk wat van je tarief, maar de bedongen tarieven zijn over het algemeen hoger dan jijzelf kunt onderhandelen, zo is mijn inschatting. Ideaal voor starters, want je kunt een voorschot krijgen, je hebt ineens collega's, men kan je adviseren over een auto/verzekering/enz. Het is een soort samenwerking tussen ZZP'ers, net zoals tandartsen, huisartsen, advocaten enz. dat al decennialang doen.

Sommige mensen bevalt het niet dat de bovenliggende BV een mooi percentage van je tarief opstrijkt. Als jij dat ook vindt, dan moet je het niet doen.
Opzich vind ik dit niet al te slecht zolang ik aan het einde van de streep die 65/70 ontvang. Of kan ik er vanuit gaan dat ze me voor die prijs plaatsen en dat er dan 25% van af gaat.

Zijn er partijen waar mensen ervaring mee hebben met hetzelfde constructie maar betere marges?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Woy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:58:
[...]
maar in de hele discussie in de politiek over schijnzelfstandigheid kan het mogelijk toekomstig wel een issue worden.
In dit specifieke geval juist niet. Samenwerkingsverbanden kunnen gezamenlijk naar de belastingdienst communiceren en onderhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:16
Flipperpeer schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:28:
Bedankt voor de reacties!
[...]

Opzich vind ik dit niet al te slecht zolang ik aan het einde van de streep die 65/70 ontvang. Of kan ik er vanuit gaan dat ze me voor die prijs plaatsen en dat er dan 25% van af gaat.

Zijn er partijen waar mensen ervaring mee hebben met hetzelfde constructie maar betere marges?
65/70 euro zijn wel bodemtarieven, ook in de huidige markt (tenzij je echt junior junior bent). Als je via een partij als future group ergens aangeboden wordt reken dan op 85-100 euro, waar vervolgens 25% vanaf gaat die naar FG zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:54
@TucanoItaly Je reageerde best fel naar Woy over TFG.

Een samenwerkingsverband met een centrale administratie, facturatie namens de zzp-er, onderhandelingen door recruitment.. ik vind dat wel minpuntjes voor een zelfstandige 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
Woy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:58:
[...]

Nee het haalt mij persoonlijk helemaal niks uit, maar in de hele discussie in de politiek over schijnzelfstandigheid kan het mogelijk toekomstig wel een issue worden.
Het is een samenwerkingsverband, wie is er in een maatschap om jou opdrachten te geven? je mede maten? bij constructies als TFG is er ook een BV die de BTW administratie regelt en waar de mensen in dienst zijn voor ondersteunende taken als acquisitie etc.
Maar die hebben naar mijn idee weinig te vertellen, die werken eerder voor jou dan jij voor hun.

Maar initiëel vind ik TFG te duur (25%, al gaat dat na een aantal jaar naar 15%, of minimaal een tientje).

[ Voor 7% gewijzigd door Metaalhoofd op 21-07-2020 13:33 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:31:
@TucanoItaly Je reageerde best fel naar Woy over TFG.

Een samenwerkingsverband met een centrale administratie, facturatie namens de zzp-er, onderhandelingen door recruitment.. ik vind dat wel minpuntjes voor een zelfstandige 🙂
Zeg dat maar tegen al die tandartsen, huisartsen die op zo'n manier ook werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 00:13

MadEgg

Tux is lievvv

Metaalhoofd schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:32:
[...]
Zeg dat maar tegen al die tandartsen, huisartsen die op zo'n manier ook werken
Tandartsen en huisartsen factureren zelf. TFG factureert namens ZZP'ers en snoept een deel van de marge af, toch? Dan werk je dus effectief voor TFG die jou weer verhuurt. Ik zie wel hoe dat anders is dan bijvoorbeeld een NMT, waar de deelnemers een vaste contributie voor betalen en zelf de facturatie regelen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
MadEgg schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:37:
[...]

Tandartsen en huisartsen factureren zelf. TFG factureert namens ZZP'ers en snoept een deel van de marge af, toch? Dan werk je dus effectief voor TFG die jou weer verhuurt. Ik zie wel hoe dat anders is dan bijvoorbeeld een NMT, waar de deelnemers een vaste contributie voor betalen en zelf de facturatie regelen.
Ik krijg anders een factuur van de praktijk ipv mn tandarts/huisarts op persoonlijke titel.

Maar goed, al zou er schijnzelfstandigheid mbt TFG, in de praktijk spreek je die lui weinig en ze zeggen al helemaal niks over hoe je je werk moet doen en zit je bij de klant (die dat laatste vaak wel doet), waar een zzp-er zonder maatschap weer gevaar loopt als schijnzelfstandige te worden aangemerkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Metaalhoofd op 21-07-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 00:13

MadEgg

Tux is lievvv

Metaalhoofd schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:39:
[...]

Ik krijg anders een factuur van de praktijk ipv mn tandarts/huisarts op persoonlijke titel
Akkoord, maar dan heb je het over een kleine maatschap van een handjevol mensen die samenwerken in dezelfde praktijk. Daar gebeurt het idd ook vaak op ZZP-basis maar daar kun je net zo goed over twisten of dat een schijnzelfstandigheid is. Als je het landelijk doet met veel mensen die je niet kent (zoals TFG) is de situatie weer heel anders.

Tja

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-08 18:37

bord4kop

maximaal 100KB!

kan allemaal zijn, maar feit blijft dat de recruiters 9 van de 10 keer 0,0 meerwaarde bieden.

Het gaat echt vreten als ze maand in maand uit €10-€20+ van jouw uurloon vangen terwijl ze niet meer hebben gedaan dan jouw CV aanbieden op een marktplaats. twee belletjes/mailtjes en daarna nooit meer wat van ze hoort.
Die lui hebben echt niet meer ingangen dan jij of ik hoor! Gaat allemaal via dezelfde marktplaatsen en DAS-sen. Lees hier maar eens hoe makkelijk je daarop kan aanmelden.
Er gaat een wereld voor je open 8)

Rectruiter: "tarief is echt maximaal €70 en ze vragen qua kennis XYZ "
B4K: "Het gaat toch om opdracht 4567? Want, ik lees zelf in de aanvraag dat er is gemaximeerd op 100 en dat X een eis is maar Y en Z een wens."
"Maar goed, kun jij me beter binnenloodsen dan ik zelf?
Zo ja, kunnen we samenwerken en gun ik jouw een fee"

Meestal heb je ook pas na 30 dagen geld, bij Atos zelfs na 60 dagen. Dus de vanaf 1 augustus aan de slag. Dan factureren op 31 augustus. En jouw factuur staat in de 1e week van december op je rekening.. 8)7

Als de leverancier of zelfs de recruiter in financiële problemen komt is het ;w naar je geld. Je hebt er 9 v/d 10 keer gewoon geen zak aan.

Zoek gewoon zelf; via de DAS-sen, via freelance.nl (kost ook maar wel transparant), via linkedIn, je netwerk.. Je uurloon is je uurloon. Je facturen zijn veel sneller binnen en belangrijkste; je hebt niet het gevoel dat je genaaid wordt.

Wil je wel via Recruiters (blijft weggegooid geld), kies dan: Quinnoah, Huxley, Brainet, LinkIt

Mind you: bij een raamcontract (OG <-> Leverancier) kom je er niet omheen. Echter biedt het dan ook wél meerwaarde.

[ Voor 28% gewijzigd door bord4kop op 21-07-2020 14:41 ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:31:
Je reageerde best fel naar Woy over TFG.
ik vind dat wel minpuntjes voor een zelfstandige
Die discussie over schijnzelfstandigheid is me tegen het zere been. Nu ook weer zeg je "ik vind dat minpuntjes". Echter, deze mensen verenigen zich en als organisatie maken ze rechtstreeks afspraken met de belastingdienst, of althans zo heb ik het begrepen van een TFG'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-07 11:03
TucanoItaly schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:44:
[...]

Die discussie over schijnzelfstandigheid is me tegen het zere been. Nu ook weer zeg je "ik vind dat minpuntjes". Echter, deze mensen verenigen zich en als organisatie maken ze rechtstreeks afspraken met de belastingdienst, of althans zo heb ik het begrepen van een TFG'er.
Mee eens hoor, het verenigen of uitbesteden van bepaalde dingen is ook een keuze die door een ondernemer 'mag' gemaakt worden.
Blijft altijd een beetje de taboe.. Elke ondernemer hoort toch x/y/z zelf te doen? bullshit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-08 18:37

bord4kop

maximaal 100KB!

TucanoItaly schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:44:
[...]

Hmm.. we dwalen misschien een beetje af, maareh..

Ik heb bij de belastingdienst gezeten. Zover ik weet doen die alleen inhuur via het raamcontract.
The Future Group heeft geen raam met de BLD..

Oftewel; korreltje zout vwb die TFG-er.. Als hij er zit, zit hij er ook gewoon via een van de partijen, ik vermoed Myler, Between of IS.. En zit hij er dus onderverherverhuurd met The Future Group.

Edit
Maar PS: iedereen moet zelf weten hoe hij/zij de €€ binnenhaalt. Doe je dat via 6 tussenpartijen of rechtstreeks?? Het zou mij niet minder kunnen jeuken.

Ik stel er wel prijs op om mijn mening te ventileren :*)

[ Voor 21% gewijzigd door bord4kop op 21-07-2020 19:24 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
bord4kop schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:16:
Ik heb bij de belastingdienst gezeten. Zover ik weet doen die alleen inhuur via het raamcontract.
The Future Group heeft geen raam met de BLD..

Oftewel; korreltje zout vwb die TFG-er.. Als hij er zit, zit hij er ook gewoon via een van de partijen, ik vermoed Myler, Between of IS.. En zit hij er dus onderverherverhuurd met The Future Group.
Ik neem aan dat met "afspraken met de belastingdienst" in deze context een modelovereenkomst (tussen de zzp'er/TFG) bedoeld wordt, geen raamcontract.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39
Volgens Google heeft TFG in 2012 een convenant gesloten met de belastingdienst. Maar dat betrof de situatie met de VAR. Dat doet me een beetje denken aan Uniforce. Daarvan is ook hun vaststellingsovereenkomst ingetrokken. Het lijkt met sterk dat TFG momenteel nog een geldige afspraak met de belastingdienst heeft over hun concept.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 23:54
Precies. En datzelfde is van toepassing op de Uniforce BV's, waarbij je in loondienst bent van je eigen bv en bestuur deels uitbesteed aan Uniforce om te voldoen aan wet DBA. Dat covenant was ook ingetrokken (ongetwijgeld besproken in dit topic).

Verder vind ik het principe van TFG best ok hoor, focussen op de eigen kernkwaliteiten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:27
Crisis of niet, de economie draait stiekem wel door.
Vandaag een nieuwe klant binnengehaald voor een mooi project van 4 maanden, met daarin een tariefsverhoging van €12,50 :D

Trouwens nog een kleine update nav een vraag van mij vorige week over brokers die tarieven willen drukken vanwege de crisis.
Mijn inhurend manager was zich niet zo bewust dat dat zo direct en hard bij de externen werd neergelegd en "we zijn allang blij dat we je kunnen inhuren dus maak je geen zorgen. Ik stuur Inkoop wel even terug hun hok in"
Moraal van het verhaal: eerst toetsen wat je eigen manager van zulke acties vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Stefangrp schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:04:
Moraal van het verhaal: eerst toetsen wat je eigen manager van zulke acties vind.
Je moet inderdaad weten wie de beslissingen kunnen nemen, en in jouw hoek staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
Even iets anders. Als ik, als zzp'er, een nieuwe auto zakelijk wil kopen, maakt het dan uit of de overeenkomst alleen op mijn naam komt te staan (zonder bedrijfsnaam)?

Reden dat ik dit vraag is dat het bedrijf waar ik hem wil kopen, particulieren 4.000 euro korting geeft. Die vlieger gaat alleen niet op als je zegt dat je hem zakelijk wilt kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:17
@UrbanSnEAky in de basis gaat het er volgens mij om wat je rechtsvorm is in dat geval. Heb je een eenmanszaak dan is jouw naam voldoende voor de btw-teruggave (en daarmee ook zeker het opnemen van de kosten), als BV moeten zaken wel op je bedrijfsnaam staan. In het geval van een auto staat in het laatste geval ook de auto echt op naam van de BV, met een eenmanszaak (of VOF) staat de auto daadwerkelijk op jouw naam en is er voor de dealer geen verschil, hooguit dat je nu wel graag een validate factuur wilt om eventuele btw terug te vragen, wat je als particulier minder uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
Leftblank schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:00:
@UrbanSnEAky in de basis gaat het er volgens mij om wat je rechtsvorm is in dat geval. Heb je een eenmanszaak dan is jouw naam voldoende voor de btw-teruggave (en daarmee registratie als kosten), als BV moeten zaken wel op je bedrijfsnaam staan. In het geval van een auto staat in het laatste geval ook de auto echt op naam van de BV, met een eenmanszaak (of VOF) staat de auto daadwerkelijk op jouw naam en is er voor de dealer geen verschil, hooguit dat je nu wel graag een validate factuur wilt om eventuele btw terug te vragen, wat je als particulier minder uitmaakt.
Bedankt voor je reactie. In mijn geval gaat het om een eenmanszaak, waarmee je zegt dat mijn naam voldoende is. En als de BTW er op staat, dan is het voor de BD voldoende om voor mij de BTW af te kunnen trekken.
Morgen eens dubbelchecken bij m'n accountant. Het zou wel mooi zijn als die extra korting kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
UrbanSnEAky schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:05:
[...]

Bedankt voor je reactie. In mijn geval gaat het om een eenmanszaak, waarmee je zegt dat mijn naam voldoende is. En als de BTW er op staat, dan is het voor de BD voldoende om voor mij de BTW af te kunnen trekken.
Morgen eens dubbelchecken bij m'n accountant. Het zou wel mooi zijn als die extra korting kan krijgen.
Ja als eenmanszaak ben je dezelfde rechtspersoon. Je kan dus zaken die als consument gekocht zijn gewoon als zakelijke kosten boeken als die zakelijk te verantwoorden zijn. Zowel voor de omzetbelasting als de inkomstenbelasting.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 22-07-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
UrbanSnEAky schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:05:
[...]

Voor de meeste goederen geld dat, maar voor een auto niet. Mijn boekhouder heeft dit zo ooit toegelicht omdat auto kosten een “zakelijke karakter” moeten hebben voor de omzetbelasting. Van een collega ZZP’er begreep ik dat zelfs tankbonnetjes voor een privé auto eigenlijk van een zakelijke rekening moet komen (al deed hij dat niet).

Echter gaf hij direct ook aan als “privé” kopen aantoonbaar goedkoper is dat het de meeste inspecteurs wel overtuigd om het door de vingers te zien. Ten slotte betekent minder kosten ook meer belasting betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 22-07-2020 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:22:
[...]

Voor de meeste goederen geld dat, maar voor een auto niet. Mijn boekhouder heeft dit zo ooit toegelicht omdat auto kosten een “zakelijke karakter” moeten hebben voor de omzetbelasting. Van een collega ZZP’er begreep ik dat zelfs tankbonnetjes voor een privé auto eigenlijk van een zakelijke rekening moet komen (al deed hij dat niet).
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Er zijn wel voorwaarden, want je moet wel aannemelijk kunnen maken dat jij de afnemer was:
https://www.belastingdien...aties/bijzondere_facturen

Voor facturen onder de € 100,- is het redelijk open hoe je dat aannemelijk maakt. Voor facturen boven de € 100,- moet het met een pinpas die op jouw naam staat betaald zijn. Maar dat hoeft niet de naam van de zaak te zijn. Als eenmanszaak is het namelijk ook gewoon prima als je helemaal geen zakelijke rekening hebt, maar alles via een consumenten rekening laat verlopen.

https://www.belastingdien...welke_btw_mag_u_aftrekken
Ook voor andere aankopen zoals een auto zijn er geen regels dat het op naam van de zaak gekocht moet zijn. Je moet natuurlijk wel aan voorwaarden voldoen om de auto op de zaak te zetten, zoals dat je hem minstens 10% zakelijk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 16:11
Interessante discussie dit. Ik probeerde met mijn eenmanszaak juist om zo veel mogelijk dingen die ik bestel voor de zaak met de bedrijfsnaam en met zakelijke accounts (bij webshops e.d.) te bestellen, met het idee dat dit dan bij een inspectie beter staat.
Dit heeft natuurlijk ook nadelen, je hebt geen aanspraak op consumenten recht, geen recht tot ontbinding van de koop op afstand, je (consumenten) rechtsbijstand en diefstal e.d. verzekeringen dekken die spullen dan niet.
Wat belet mij dan om alles wat ik voor de zaak wil kopen als consument te kopen, richting de leverancier te doen alsof ik consument ben, en richting de Belastingdienst alsof het voor de zaak is?
Er zijn ook subsidies die je als consument kan krijgen, bijv. die 4k voor elektrische auto's, die kan je zeker ook claimen dan? (Ja, de MIA e.d. zijn er ook nog, ik weet het .. gewoon qua principe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Wat ik zelf wel in het algemeen doe is het wel betalen vanaf de zakelijke rekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja ik koop het meeste ook als particulier, maar betaal wel van zakelijke rekening waar mogelijk, maar dat is vooral om de boekhouding wat overzichtelijker te houden. Uitzondering is dingen die ik met CC moet betalen, destijds kon ik nog geen zakelijke CC krijgen omdat mijn bedrijf nog geen jaar bestond, die zou ik ondertussen misschien eens aan moeten vragen.

Voor wat betreft je subsidie op auto's zou ik niet direct weten hoe en wat, dat is inderdaad wel een interessante edge case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Woy schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 07:21:
Ja ik koop het meeste ook als particulier, maar betaal wel van zakelijke rekening waar mogelijk, maar dat is vooral om de boekhouding wat overzichtelijker te houden.
Ja, zo doe ik het ook, werkt prima.

Tip voor starters: het eerste jaar heb ik gewoon m'n privé rekening gebruikt, maar daar had ik echt spijt van. Je kunt dan niet meer checken op saldo; als je een rekening strikt zakelijk gebruikt, dan is het saldo van je boekingen en het saldo op je bankrekening exact gelijk, en dat voorkomt foutjes.
Uitzondering is dingen die ik met CC moet betalen,
Bij ICS kon ik vrij gemakkelijk een creditcard krijgen, en waar je bankiert, maakte niks uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
bumble_bee schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 00:43:
Interessante discussie dit. Ik probeerde met mijn eenmanszaak juist om zo veel mogelijk dingen die ik bestel voor de zaak met de bedrijfsnaam en met zakelijke accounts (bij webshops e.d.) te bestellen, met het idee dat dit dan bij een inspectie beter staat.
Dit heeft natuurlijk ook nadelen, je hebt geen aanspraak op consumenten recht, geen recht tot ontbinding van de koop op afstand, je (consumenten) rechtsbijstand en diefstal e.d. verzekeringen dekken die spullen dan niet.
Wat belet mij dan om alles wat ik voor de zaak wil kopen als consument te kopen, richting de leverancier te doen alsof ik consument ben, en richting de Belastingdienst alsof het voor de zaak is?
Er zijn ook subsidies die je als consument kan krijgen, bijv. die 4k voor elektrische auto's, die kan je zeker ook claimen dan? (Ja, de MIA e.d. zijn er ook nog, ik weet het .. gewoon qua principe)
Goede vraag inderdaad. Op de website rondom de subsidie (SEPP) kon ik zo snel niets vinden. Maar deze site geeft aan dat het niet mogelijk is om en subsidie te krijgen en MIA:
Kies je met deze keuzeregeling voor kwalificatie als ondernemingsvermogen, dan kun je de SEPP van € 4.000 niet aanvragen. In de voorwaarden is namelijk bepaald dat de auto in geval van aankoop uitsluitend tot het privévermogen gerekend mag worden. Hiermee wordt samenloop tussen de regelingen voor ondernemers en particulieren voorkomen.
Bron: https://www.autoenfiscus....ngsvermogen-niet-mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TucanoItaly schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:05:
[...]
Bij ICS kon ik vrij gemakkelijk een creditcard krijgen, en waar je bankiert, maakte niks uit.
Ik heb het destijds ook geprobeerd, maar alle CC verstrekkers eiste voor een zakelijke CC dat ik minimaal een jaar ingeschreven stond bij de KvK. Ik zie nu op de site dat ze inderdaad ook aangeven voor startende ondernemers, dus ik verwacht dat ze daar wat aangepast hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 23-07-2020 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Elektronica probeer ik zoveel mogelijk particulier te bestellen, op mijn naam, op mijn adres maar ik betaal het met mijn zakelijke rekening. Op de bon zie je nergens mijn bedrijfsnaam.
Ik ga niet mee met die achterlijke voorwaarden dat ik geen garantie heb omdat ik hem zakelijk zou gebruiken.

Mijn telefoonabonnement is ook een particuliere abonnement, maar op de zakelijke rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
com2,1ghz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:37:
Elektronica probeer ik zoveel mogelijk particulier te bestellen, op mijn naam, op mijn adres maar ik betaal het met mijn zakelijke rekening. Op de bon zie je nergens mijn bedrijfsnaam.
Ik ga niet mee met die achterlijke voorwaarden dat ik geen garantie heb omdat ik hem zakelijk zou gebruiken.

Mijn telefoonabonnement is ook een particuliere abonnement, maar op de zakelijke rekening.
Ik gebruik een beetje een hybride combi, maar grotendeels dit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
TucanoItaly schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:05:
[...]

Ja, zo doe ik het ook, werkt prima.

Tip voor starters: het eerste jaar heb ik gewoon m'n privé rekening gebruikt, maar daar had ik echt spijt van. Je kunt dan niet meer checken op saldo; als je een rekening strikt zakelijk gebruikt, dan is het saldo van je boekingen en het saldo op je bankrekening exact gelijk, en dat voorkomt foutjes.
Ik heb gewoon een 2e privé rekening die ik alleen zakelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Metaalhoofd schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:48:
Ik heb gewoon een 2e privé rekening die ik alleen zakelijk gebruik.
Yep, dat is m.i. de beste manier voor starters. Op een gegeven moment ben ik toch overgestapt op een "echte" zakelijke rekening maar dat was meer per ongeluk :+ Sowieso is Knab zakelijk niet duur. Andere banken gaan je dan direct kosten per transactie in rekening brengen.

[ Voor 32% gewijzigd door TucanoItaly op 23-07-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Zakelijke rekening bij Knab kost je de kop ook niet...

Maar +1 voor gescheiden houden op 'n manier.

Pagina: 1 ... 164 ... 637 Laatste