Flipperpeer schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:28:
Hallo Concullega's!
Ik zal mij even kort voorstellen. Ik ben een Medior/Senior .NET Developer in regio Randstad en sta op het punt om als ZZP'er verder door het leven te gaan.
Ik zie mij als medior/senior omdat ik zelf al tegen de 10 jaar ervaring heb in het .NET wereld maar pas sinds 4/5 jaar mezelf in de wereld van C# bevind en de afgelopen 2 jaar pas in MVC en .NET Core (te lang bij een eerdere werkgever gezeten die nog in webforms en VB zat). En nu na vele overwegingen en de voordelen tegenover de nadelen te zetten, wil ik de richting van ZZP'er op gaan.
Dit ook omdat ik mij nu in de "somewhat" gunstige situatie bevind dat ik, door bedrijfeconomische redenen bij me vorige werkgever, in de WW zit. Hiermee krijg ik van het UWV een "startperiode" aangeboden om aan de slag te gaan als ZZP'er .
Ziende dat er nog wel aardig wat op je af komt heb ik wat vragen die jullie mogelijk kunnen beantwoorden.
Hoe actueel is de OP post?
Markt
Nu heb ik al veel in deze topic gelezen en al aardig wat telefoontjes gepleegd met verschillende intermediar bedrijven en ik krijg een mixed gevoel over het marktklimaat op dit moment voor iemand met mijn ervaring/kwaliteiten. Dit ook i.v.m. het coronavirus. Sommige partijen (toevallig ook de gene die detachering doen) zeggen dat het een slechte periode is om te starten als ZZP.
Wat vinden jullie?
Ik zie veel Senior vacatures op verschillende sites maar zou mezelf nog niet als full fledged Senior willen verkopen.
Is er vraag naar medior/senior .NET Developers?
Ik heb her en der de naam The Future Group horen vallen. Wat zo'n partij kan betekenen voor een startende ZZP'er lijkt me wel handig, alleen lees ik niet het beste erover in andere topics.
Zijn er soortegelijke bedrijven die wel aan te raden zijn?
Verzekeringen
Ik lees zo dat er drie cruciale verzekeringen zijn die ik moet afsluiten; Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven (AVB), Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) en Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV).
In hoeverre zijn deze gelijk vanaf het begin aan te raden? Ziende dat ik momenteel maar een klein inkomen heb (net genoeg voor vaste lasten).
Tarief
Qua uurtarief schat ik mijzelf tussen de €65 en €70. Is dit een redelijk tarief? Deze berekening is gedaan via verschillende sites met "hoe bereken ik mijn uurtarief" en advies van excollegas die zelf al een tijdje terug richting ZZP'er zijn gegaan.
Leningen/startkapitaal voor materiaal
.
Ik heb op dit moment nog geen laptop omdat ik deze voorheen niet nodig had (altijd desktop op kantoor en thuis gehad). Is een laptop cruciaal? Hetzelfde geldt eigenlijk voor licenties; zijn er partijen die jullie hiervoor aanraden? Via UWV hoor je veel over Qredit.
Eigenlijk ben ik ook op zoek naar een beetje positiviteit. Ik begon met een aardige dosis motivatie, maar na wat onderzoek ben ik de verkeerde bronnen tegen gekomen, samen met het gevoel dat er niet veel vraag is naar Medior .NET developers.
Als er mensen zijn die het niet erg vinden om af en toe een DM te ontvangen voor wat vragen/coaching dan zou ik dat zeker waarderen.
Bedankt mensen!
Ik zat in soort gelijke situatie als jij, zelfde .net kennis. Na wat sollicitaties dacht ik dat een Azure Cloud solutions architect certificaat mij zou helpen. Begin dit jaar volledig gefocussed op certificeringen, heb nu AZ-300,AZ-301,AZ-400 binnen maar qua banen hielp dit geen ruk. Men zag mij als medior/senior .net developer en kon nergens aan de bak als cloud engineer. Eigenlijk ook wel begrijpelijk, ik had dan wel 2 jaar azure ervaring als developer maar nog niet op cloud engineering niveau.
Goed, ik heb 6 maanden thuis gezeten, mij de pleuris gesolliciteerd in corona tijd. Is echt geen doen, recruiters ik haat ze. Ik woon in amsterdam en heb nu wonder boven wonder de perfecte freelance klus gekregen voor minimaal 1 jaar tot 3 jaar. Wel in brabant maar voor een tarief van 85 euro, ik voel mij de koning te rijk. Maar ik prijs mijzelf gelukkig want in deze opdracht moet ik wel developen maar krijg ik bijzonder veel kansen om meer met azure te gaan doen. Dus goed betaald en kan ook aan mijn ervaring werken. Ik was inmiddels zover dat ik weer in vaste dienst banen zocht en had freelance uitgesloten als mogelijkheid. Opdracht gevonden via freelance.nl, is het geld wel waard nu.
Mijn tip is niet veel anders dan hier, hopelijk kan je weg blijven van de recruiters(quades,searchlite,orange quarter, computer futures, spillberg,startapple) maar uiteindelijk wil je gewoon aan de bak kunnen. Minimaal 90% van de recruiter belt jenooit terug nadat ze je cv ontvangen hebben, ik ben op een gegeven moment gestopt met nabellen. Ik heb ze allemaal maar geblocked. Ik zou gewoon 70 euro aanhouden als ondergrens, wellicht 75 moet goed te doen zijn. Geloof de recruiters niet te veel wanneer ze met verhalen aankomen dat de klanten de tarieven naar beneden schroeven, ik heb het idee dat de recruiters zelf hun marge nu proberen te vergroten.
Oh en valt niet voor midlance constructies, dat is in deze tijd echt geen voordeel.
AOV via adviseur, ik zit nu in gesprek met Henst & Lunsen, ik kan deze enorm aanraden. Erg proactief, denken met je mee en zitten de verzekeringen achter de broek aan. Ze kosten wel wat maar zijn het geld meer dan waard
BAV en AVB, moet je hebben, soms kan dit via de recruiter of zelf afsluiten.
Laptop zal je nodig hebben, soms krijg je vanuit de klant een device het verschilt nog al.
Licenties, ik ben net door process van Microsoft Partner Network gegaan. Gratis windows en visual studio licenties en 85 euro azure credit per maand. betaaal je 430 euro per jaar voor.
Wat betreft je motivatie en hoe jij je zelf inschaalt. Ik heb dit ook ondervonden, dit noemen ze imposter syndroom. Jij bent gezien je jarenlange ervaring een senior en verkoop je zelf ook zo! Je bent die 75 euro gewoon waard en je hebt inmiddels al twee jaar ervaring met MVC en /Net Core, wellicht dat je hier met een goed verhaal drie van kan maken. Dit helpt je mee in je zoektocht. Maar jij bent een senior developer, alleen heb je nog niet op alle vlakken jarenlange ervaring, maar dat heeft niemand.
Mocht je vragen heb, stel ze gerust via DM. Wij hebben veel overeenkomsten qua profiel.